Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tarkoitin sitä, että jos se on menossa puhdistukseen ja osa otetaan irti, on se litkuttaminen aika turhaa etukäteen. Palotilaa on joskus puhdistettu aika raa'alla konstilla jostain halpiksesta, imupuolelle vähän vesisuikua koneen käydessä. Puhdasta tulee, mutta ei kannata kokeilla ihan joka vehkeeseen, tuossa on myös riskinsä.

Näitä THP-moottorien karstanpoistoa suoritetaan pähkinänkuorilla imusarjasta ja venttiilien luota. Tämä kun on suoraruisku, niin lisäaineet polttoaineen joukkoon ei vaikuta mitenkään.
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

IMG_20221003_160605.jpg

Lähes kaikki restauroitavat/maalattavat osat ja vehkeet menee hiekka/sooda/lasikuula puhalluksen läpi, viimeisimpänä on tullut puhallettua veneen pohja ja 1965 vuoden Vespa 150 cc soodalla, vaatii vaan riittävän kokoisen kompuran ja kunnon puhalluskellon, jos meinaa isompia alueita puhaltaa.

Sellaisella pikkupillillä ja jonkun sadan litran minuuttituotolla olevalla mäntäkompuralla ei sitkeämpi ruoste/maali/massa lähde ja hermot menee, kun kompura huutaa ja mitään ei tapahdu.

Itse puhaltelin viime vuonna merikonttia ja teräsrakenteita Atlas Copcon vanhalla XAS120 polttomoottorikompuralla, jossa on tuottoa tuo 120 litraa sekunnissa, eli 7,2 kuutiota minuutissa.
Möin keväällä moisen helvetinkoneen Etelä-Amerikan kaivoksille saksalaisen koneliikkeen kautta.

Tänä vuonna käytin kaverin vähän uudempia vehkeitä, kun puhaltelee ja maalaa vähän kaikkea työkseen oman firmansa kautta.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
 
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
Eikö jollain kuumaliimalla vois tehä leimasimen?
Vaikka näin:



Eihän tää tietenkään toimi nahkaan..
 
^Menee aika säätämiseksi ratin toroidimuodon takia ja pitäisi käsitellä lähes kauttaaltaan. Ja lopputulos todennäköisesti paljon rumempi, jos kopioi kuvion tasaiselta pinnalta.
Luulin, että vinyylimuotteja löytyy isommista automarketeista mutta ei näköjään. Saksasta löytyi ensimmäinen myyvä kauppa, tosin hintaa tuplasti 20 €, plus 30€ postit kirjetavaraan.
Harmi kun auto on sisältä muuten siisti mutta ratti on hioutunut puhki ja se on tyyppivika, eli ei kannata hakea romuttamolta toista kulunutta rattia.
 
Viimeksi muokattu:
Bensapumppu vuotaa startin päälle, kai se perkele pitää irti ottaa, kun ei muutenkaan näe. Ei siis vuoda letkuista.

Mitä vittua, pumpun pohjassa on reikä.

pumppu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
 
Kalvon ns. Takapuolella kuuluukin olla reikä. Jos sieltä vuotaa, niin kalvo on rikki.
Kalvo näytti kyllä ehjältä, mutta miten se sitten silti kusee... Jos sitä vähemmällä vitutuksella ja paremmalla ajatuksella huomaisi paremmin. Tosiaan itse reikä ei ole syy, kun kaikki polttoaine kulkee kalvon yläpuolella.


Nyt on kerran vielä purettu ja kasattu, aluksi ei vuotanut yhtään ja olisikohan jotain ihan pientä vuotoa lasikupin puolelta, joka ei oikeastaan haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
Kai se on se että opiskelee ammatin ilman että tarvitsee huolehtia rahan riittämisestä. Hieman tuossa jo keskustelua käytiin, että auto on tarvetta varten ja pitää lopettaa ylinmääräiset ajot jos auto ei kestä. Itse eläisin mieluummin ilman autoa, mutta jotain kompromisseja pitää tehdä.
 
Kerrankin oli helppo korjaus! Mulla ilmeni reilu kuukausi sitten sellainen vika, että kuulosti ihan kuin olisi ollut takaovi raollaan. Kävin moneen kertaan ovien tiivisteet ja peräkontin tiivisteet läpi ja mistään ei löytynyt mitään poikkeavaa. No eilen sitten sattumalta huomasin kun takapenkki oli käännettynä että polttoainepumpun suojaluukku oli takapenkin alla irti! Lätkäisin paikalleen niin eipä suhissut enää tänään :giggle: Ei ihme ettei aiemmin löytynyt. Varmaan lähtenyt irti kun olen kuljetellut pidempää tavaraa autolla välillä ja kääntänyt penkkejä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
 
voisiko onnistua vähemmällä työllä?
Mulle tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että kuskin oveen menevässä johtosarjassa on jokin piuha poikki. Voisit kokeilla niin, että pidät ko. ikkunan painiketta painettuna (ylöspäin tietty ja sähköt päällä) ja samalla hitaasti liikutat ovea sen koko liikeradan matkan, tarkkaillen liikahtaako ikkuna jossain tietyssä asennossa.
 
Täytyy tuota huomenna kokeilla. Ei siis nouse ikkunat kuskin oven säätimestä eikä omista säätimistään.
 
Täytyy tuota huomenna kokeilla. Ei siis nouse ikkunat kuskin oven säätimestä eikä omista säätimistään.

Helpoimmin saat ikkunan ylös kun otat ovipahvin pois, nostimen moottorin liittimen irti ja syötät jostain suoraan moottorille 12V (olettaen tietysti että moottori on ehjä).


Kuskin ovessa on joku tämän tyyppinen kytkinpaneeli ?
1665943707456.png


Tässä vielä yksi Honda- tarina:
Kaverin autossa (farmari, en muista mallia enkä vuotta) toisen takaoven keskuslukitus lopetti toiminnan, ikkuna taisi olla toimimatta jo pidemmän aikaa sitä ennen.
Virallinen syy toimimattomuudelle oli oveen menevä johtosarja (9 johtoa, 3 kokonaan poikki ja 4 menossa) joka oli aika helppo korjata, suurin homma oli saada johtosarja irti ovesta.

Siinä mallissa kuskin ovikytkin ohjaa kaikkia (lasit + lukot), siellä on joku mikrokontrolleri ja ohjaavat transistorit. Niistä yksi oli myös palanut, arveltiin että rikkinäinen johto oli ollut oikosulussa:
1665944086068.png


Vähän isommalla kotelolla löytyi korvaaja, vaihdon jälkeen kaikki toimii taas.
1665944158422.png
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
Sen verran purat ovipahvia että pääsee mekanismiin käsiksi. Vaijeri auki ja laudanpätkä väliin.
Civicci on Britanniassa tehty. Euro osaamista. Aidot hondat tehdään Japanissa.
 
Sen verran purat ovipahvia että pääsee mekanismiin käsiksi. Vaijeri auki ja laudanpätkä väliin.
Civicci on Britanniassa tehty. Euro osaamista. Aidot hondat tehdään Japanissa.
Tätä samaa taktiikkaa oli käytetty edellisen omistajan toimesta mun vanhassa mersussa :D On muuten seuraavalle omistajalle hieman yllättävä löytö.
 
Miksi ihmeessä ikkuna pitäisi tukea ylös jollain puupalalla ?
Varmaan kaikissa autoissa nostin on tehty niin että ikkuna pysyy ylhäällä ilman sähköjä, yhden moottoriviallisen nostin osien odottelun ajaksi ikkunan ylös ottamalla moottorin kuoren irti ja pyörittämällä akselia. Sekin oli helpompi kuin vaijerien irrotus ja joku pönkkä väliin...

Ainoa syy minkä keksin puupalalle/muulle tuelle on että nostin on oikeasti mekaanisesti niin rikki ettei pidä ikkunaa ylhäällä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
Olisikohan kuljettajan oven kytkinpaneeli hajonnut. Se on sellaisessa paikassa, että vuosien varrella sinne on voinut helposti päästä kosteutta, kun ovea availlaan vesi/lumisateessa.

Toisaalta, jos ikkunat eivät toimi omista kytkimistäkään, niin kannattaisi myös mitata, että johtosarjat on ehjät. Vaatii tosin kytkentäkaavion, yleismittarin ja hieman osaamista.
 
Ford Focus -05 1.6 bensa alkoi nykiä perkeleesti jos yhtään painaa enempää kaasupoljinta. Ei kärsi edes puoleenväliin asti laittaa, niin rupee nykimään. Nykiminen alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon 200km päästä kotoa kun laitoin kaasun pohjaan ohituskaistalle kiihdyttäessä. Samalla välkähti pari kertaa moottorin vikavalo, joka sammui kun nostin jalan kaasulta ja myös nykiminen loppui. Eipä lähettykään ohi :D Pintakaasulla ajellen pääsin 70-80km/h jurnuttaen kotiin ongelmitta, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin alkaa voimakas nykiminen.

Kotipihassa luin vikakoodit ja yksi löytyikin muistista, P0302 Cylinder #2 misfire detected.

Varmaan lähettävä testaamaan, että vaihtaa ekana tuon 2. sylinterin sytytystulpan, johan noilla tulpilla on 50tkm ajettu. Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.
 
Ford Focus -05 1.6 bensa alkoi nykiä perkeleesti jos yhtään painaa enempää kaasupoljinta. Ei kärsi edes puoleenväliin asti laittaa, niin rupee nykimään. Nykiminen alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon 200km päästä kotoa kun laitoin kaasun pohjaan ohituskaistalle kiihdyttäessä. Samalla välkähti pari kertaa moottorin vikavalo, joka sammui kun nostin jalan kaasulta ja myös nykiminen loppui. Eipä lähettykään ohi :D Pintakaasulla ajellen pääsin 70-80km/h jurnuttaen kotiin ongelmitta, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin alkaa voimakas nykiminen.

Kotipihassa luin vikakoodit ja yksi löytyikin muistista, P0302 Cylinder #2 misfire detected.

Varmaan lähettävä testaamaan, että vaihtaa ekana tuon 2. sylinterin sytytystulpan, johan noilla tulpilla on 50tkm ajettu. Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.
Jos on erillispuolilla, niin vaihtaisin niiden paikkaa. Jos vika muuttaa eri sylinteriin on puola särki.
 
Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.

Ykkössylinteri on (lähes aina) apulaitehihnan päässä ja nelonen (tai kutonen) vaihdelaatikon päässä.
 
Ford Focus -05 1.6 bensa alkoi nykiä perkeleesti jos yhtään painaa enempää kaasupoljinta. Ei kärsi edes puoleenväliin asti laittaa, niin rupee nykimään. Nykiminen alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon 200km päästä kotoa kun laitoin kaasun pohjaan ohituskaistalle kiihdyttäessä. Samalla välkähti pari kertaa moottorin vikavalo, joka sammui kun nostin jalan kaasulta ja myös nykiminen loppui. Eipä lähettykään ohi :D Pintakaasulla ajellen pääsin 70-80km/h jurnuttaen kotiin ongelmitta, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin alkaa voimakas nykiminen.

Kotipihassa luin vikakoodit ja yksi löytyikin muistista, P0302 Cylinder #2 misfire detected.

Varmaan lähettävä testaamaan, että vaihtaa ekana tuon 2. sylinterin sytytystulpan, johan noilla tulpilla on 50tkm ajettu. Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.

Voi myös liittyä bensan saantiin (saamattomuuteen), eli suodatin tai pumppu. Mulla 205:sta aikanaan pumppu antautui ja tuo oli vikakuvaus, ilman kuormaa jaksoi kiertää, mutta vedätettäessä ei.
 
Tämän näköisestä boksista lähtee tulpanjohdot, eli ei taida olla tuo kikka mahdollinen?

1666033497311.png
Ei. Hukkakipinäpuolassa luulis olevan kahdessa pytyssä sytkähäiriötä jos puolavika.

Vaihda tulppa, ja tarkista tulpanjohto, ne voi toki vaihtaa ristiin jos mitta riittää. Siis johdot, ja toki Puolan päästä myös.
 
Tämän näköisestä boksista lähtee tulpanjohdot, eli ei taida olla tuo kikka mahdollinen?

1666033497311.png

Kaikissa fordeissa mitä olen joutunut korjaamaan (2kpl) vika on ollut tuossa hukkakipinäpuolassa ja kuluneissa tulpissa, joissa kärkiväli on kasvanut. Tiedä sitten onko kärkivälin kasvu syytä hukkakipinästä, ja sitä kautta myös rasittaa puolaa enempi. Kuitenkin alta 50e saat uudet tuplat ja puolan ja matka jatkuu taas.
 
Kaikissa fordeissa mitä olen joutunut korjaamaan (2kpl) vika on ollut tuossa hukkakipinäpuolassa ja kuluneissa tulpissa, joissa kärkiväli on kasvanut. Tiedä sitten onko kärkivälin kasvu syytä hukkakipinästä, ja sitä kautta myös rasittaa puolaa enempi. Kuitenkin alta 50e saat uudet tuplat ja puolan ja matka jatkuu taas.
Se parinkympin kiinanpuola ei vaan ole kovin pitkäikäinen korjaus yleensä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.

Aikoinaan omassa farkku accordissa (04? en muista enää) oli sama homma mitä täällä jo väläyteltykkin, ei toiminut kaikki lasinnostimet eikä osassa ovissa keskuslukitus, vika oli juurikin johtosarjassa.
Taisi olla johtoja poikki vasemmalla puolella siinä kohtaa mistä johdot menee takaoven sisään... Suht helppo fixi, jos vain löytää oikean kohdan. Itsellä ei kyllä jäänyt laseja auki.
 
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
Mä en tiedä oliko tämä vitsi vai mikä, mutta mitä jos teini maksaisi ne korjaukset, kerta auto hänellä ajossa?

Klassinen esimerkki vanhempien munattomuudesta ja vapaan kasvatuksen tuloksista.
 
Mä en tiedä oliko tämä vitsi vai mikä, mutta mitä jos teini maksaisi ne korjaukset, kerta auto hänellä ajossa?

Klassinen esimerkki vanhempien munattomuudesta ja vapaan kasvatuksen tuloksista.
Tässä on nyt kyse vain autosta ja siitä että itse olen kyllästynyt sitä huoltamaan.

Ei ole tarkoitus suorilta lannistaa poikaa jolla ei ole tuloja kuin lapsilisät ja opiskelee. Ei se saa ilmaiseksi kaikkea ja vaadin kyllä ottamaan osaa tehtäviin, vaikka äitinsä ei aina vaadikkaan. Tästä asiasta kävin kyllä keskustelun että jos haluaa että on auto, niin kyllä siitä on huolehdittava. Tosin ymmärrän myös että välilä lähtee tilanteet käsistä, mutta ne selvitetään. En todellakaan kannata "vapaata kasvatusta" vai onko se nyt tänä päivänä onkaan. Vapaus kasvaa iän myötä ja se luo samalla kasvavan vastuun, mutta ei lapsi kerralla opi vaan kokemuksen myötä (ainakin toivon että oppii virheistään).

Kasvatusopeista voidaan varmaan jatkaa siihen sopivassa ketjussa ;)

On se auto taas ollut siistimpi ja ei ole tarvittu hinausautoa :)
 
Kyl itteki muistaa nuorena opiskelijana, et porukat sponssas toisinaan auton korjauksessa. Varsinkin jos jotain "yllättävää" kuten primera - 92 vetoakseli katkeaa 300tkm kohdalla lappeenrannan ohitustiellä. Mut muuten kyl itte sitä korjaili kun osia meni vaihtoikään, siitä sitä oppi myös korjaamaan niitä ja vähä kattomaan kun joskus käytettyjä taas ostelee.

Nyt löytyi focuksessa (-09 206tkm) takana pitkittäisen tuennan puslissa vikaa (toinen murkkaantun pajasti ja toinen repeytyn). Onhan täs kesän aikana todennu et perä on levoton, mut aika ei oo riittän et innostais ryömii alle ja tutkii miksi. Mut todettava on et noita puslia ei jaksa ite alkaa vaihtamaan ja tappelee ruosteruuvien kanssa, merkkiliike totes et 460e vaihtuu ja säätyy. Mut kohta sit on kaikki puslat uusittu 3v sisällä.
 
Nyt löytyi focuksessa (-09 206tkm) takana pitkittäisen tuennan puslissa vikaa (toinen murkkaantun pajasti ja toinen repeytyn). Onhan täs kesän aikana todennu et perä on levoton, mut aika ei oo riittän et innostais ryömii alle ja tutkii miksi. Mut todettava on et noita puslia ei jaksa ite alkaa vaihtamaan ja tappelee ruosteruuvien kanssa, merkkiliike totes et 460e vaihtuu ja säätyy. Mut kohta sit on kaikki puslat uusittu 3v sisällä.
Miksi viedä merkkiliikkeen marmoritiskille korjattavaksi?
 
Focus mk2 takapitkittäistukivarren etummaisien helojen vaihto ei onnistu joka korjaamossa.
Tai voi onnistua mutta tuohon on omat työkalut, että voidaan vaihtaa paikoillaan.

Silti veloitus on yleensä kaksi tuntia per puoli, plus hela.
 
Ford Focus -05 1.6 bensa alkoi nykiä perkeleesti jos yhtään painaa enempää kaasupoljinta. Ei kärsi edes puoleenväliin asti laittaa, niin rupee nykimään. Nykiminen alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon 200km päästä kotoa kun laitoin kaasun pohjaan ohituskaistalle kiihdyttäessä. Samalla välkähti pari kertaa moottorin vikavalo, joka sammui kun nostin jalan kaasulta ja myös nykiminen loppui. Eipä lähettykään ohi :D Pintakaasulla ajellen pääsin 70-80km/h jurnuttaen kotiin ongelmitta, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin alkaa voimakas nykiminen.

Kotipihassa luin vikakoodit ja yksi löytyikin muistista, P0302 Cylinder #2 misfire detected.

Varmaan lähettävä testaamaan, että vaihtaa ekana tuon 2. sylinterin sytytystulpan, johan noilla tulpilla on 50tkm ajettu. Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.

Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.

Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.

IMG_20221018_163249.jpgIMG_20221018_163737.jpgIMG_20221018_172701.jpg
 
Nyt löytyi focuksessa (-09 206tkm) takana pitkittäisen tuennan puslissa vikaa (toinen murkkaantun pajasti ja toinen repeytyn). Onhan täs kesän aikana todennu et perä on levoton, mut aika ei oo riittän et innostais ryömii alle ja tutkii miksi. Mut todettava on et noita puslia ei jaksa ite alkaa vaihtamaan ja tappelee ruosteruuvien kanssa, merkkiliike totes et 460e vaihtuu ja säätyy. Mut kohta sit on kaikki puslat uusittu 3v sisällä.

Miten sulla ilmeni tuo perän levottomuus? Mulla tuntuu välillä, että jos ajaa vaikka jonkun kaivonkannen yli niin, että vain toinen puoli autosta osuu töyssyyn, niin tuntuu että hetken aikaa perä menee eri suuntaan kuin loppu auto. Tuntunut tuolta jo pari vuotta, mutta ei oo katsastuksessa pompannut niin antanut olla. Ei häiritse muuten ajoa.
 
Focus mk2 takapitkittäistukivarren etummaisien helojen vaihto ei onnistu joka korjaamossa.
Tai voi onnistua mutta tuohon on omat työkalut, että voidaan vaihtaa paikoillaan.

Silti veloitus on yleensä kaksi tuntia per puoli, plus hela.
Eikö se lähde niinkuin volvossakin? Tukivarsi irti, prässissä vanha pois ja uus paikalleen?
 
Miten sulla ilmeni tuo perän levottomuus? Mulla tuntuu välillä, että jos ajaa vaikka jonkun kaivonkannen yli niin, että vain toinen puoli autosta osuu töyssyyn, niin tuntuu että hetken aikaa perä menee eri suuntaan kuin loppu auto. Tuntunut tuolta jo pari vuotta, mutta ei oo katsastuksessa pompannut niin antanut olla. Ei häiritse muuten ajoa.
Perä ns tipahtaa uraan tunne.

Kyl itteki sitä hommaa hetkenaikaa mietin et tekiskö viikonloppuna, mut varvemmin onnistuu ku liike hoitaa vaikka maksaakin. Samalla saa kerralla kulmat kohdalleen.
 
Nyt ollaan taas jännän äärellä.

Pari viikkoa sitten vaihdoin Passattiin eteen alatukivarsien takahelat. Sen jälkeen huomasin laakerilta kuulostavaa ääntä kuskin puolelta edestä. Se hävisi, jos jarrutti tai käänteli rattia ja rengasta ilmassa pyörittäen tuntui jousessa tärinää. Olin varma, että pyöränlaakeri meni ja varasin huomiselle ajan vaihtoon.

Äsken lähdin kuuntelemaan ääntä ja se oli kokonaan poissa. Ajoin lopulta 200 kilometriä ja oikein etsin uusia asfalttiteitä ja vaikka kokeili mitä nopeuksia ja käänteli rattia, niin laakerin ulinaa ei enää tullut. Vain rengasmelua ja moottorin ääntä. Nyt ei ollut mahdollista päästä kokeilemaan vielä tunkilla.

Voiko laakeriääni korjaantua itsekseen? Vai onko tuossa jotain muuta? Mietin, että uusien puslien kohdalla tukivarsien asento muuttui hieman, mikä sai renkaan suuntauksen aavistuksen pieleen ja renkaan ujeltamaan. Ja nyt puslat ovat asettuneet kunnolla ja ääni on siksi poissa. Onko aivan kaukaa haettua? Muuta selitystä ei nyt äkkiseltään tule mieleen. Mutta yhtä kaukaa haetulta tuntuu, jos kova laakerin vollotus häviää itsekseen. Noh, huomenna auto menee kuitenkin nosturille, niin saavat vielä pyörittää renkaita ja tunnustella jousia.
 
Nyt ollaan taas jännän äärellä.

Pari viikkoa sitten vaihdoin Passattiin eteen alatukivarsien takahelat. Sen jälkeen huomasin laakerilta kuulostavaa ääntä kuskin puolelta edestä. Se hävisi, jos jarrutti tai käänteli rattia ja rengasta ilmassa pyörittäen tuntui jousessa tärinää. Olin varma, että pyöränlaakeri meni ja varasin huomiselle ajan vaihtoon.

Äsken lähdin kuuntelemaan ääntä ja se oli kokonaan poissa. Ajoin lopulta 200 kilometriä ja oikein etsin uusia asfalttiteitä ja vaikka kokeili mitä nopeuksia ja käänteli rattia, niin laakerin ulinaa ei enää tullut. Vain rengasmelua ja moottorin ääntä. Nyt ei ollut mahdollista päästä kokeilemaan vielä tunkilla.

Voiko laakeriääni korjaantua itsekseen? Vai onko tuossa jotain muuta? Mietin, että uusien puslien kohdalla tukivarsien asento muuttui hieman, mikä sai renkaan suuntauksen aavistuksen pieleen ja renkaan ujeltamaan. Ja nyt puslat ovat asettuneet kunnolla ja ääni on siksi poissa. Onko aivan kaukaa haettua? Muuta selitystä ei nyt äkkiseltään tule mieleen. Mutta yhtä kaukaa haetulta tuntuu, jos kova laakerin vollotus häviää itsekseen. Noh, huomenna auto menee kuitenkin nosturille, niin saavat vielä pyörittää renkaita ja tunnustella jousia.
Laakeri vaihtoon ihan suosiolla kerta varoitellut. Mulla mennyt muutamakin laakeri tuohon tyyliin että eka varoitteli. Melko tasan 1000km sai ajella ja sit meni kerrasta laakeri. Vastikään Skoda Octavia 2 RS teki vastaavan, rohisi tosin tällä kertaa pidempään et välillä vaan varoitteli. Lopulta oli pitkään hiljaa kunnes juuri isolta tieltä poistuessa rampilla sitten antautui lopullisesti oikein kunnon rohinan kera. Uutta paikalleen ja taas mentiin.
 
Laakeri vaihtoon ihan suosiolla kerta varoitellut. Mulla mennyt muutamakin laakeri tuohon tyyliin että eka varoitteli. Melko tasan 1000km sai ajella ja sit meni kerrasta laakeri. Vastikään Skoda Octavia 2 RS teki vastaavan, rohisi tosin tällä kertaa pidempään et välillä vaan varoitteli. Lopulta oli pitkään hiljaa kunnes juuri isolta tieltä poistuessa rampilla sitten antautui lopullisesti oikein kunnon rohinan kera. Uutta paikalleen ja taas mentiin.
Mietin myös, että jos tuo oli vain alkavaa vikaa, eikä siksi ujella vielä jatkuvasti. Hämmentävää vain, kun yhdessä vaiheessa oli oikeasti kuuluvaa laakerijurinaa ja sitten täysin hiljaista sileälläkin asfaltilla. Tärinä jousessa rengasta pyörittäessä tuntui kuitenkin aika selvältä merkiltä laakerivialle. Eli huomenna varmaankin uutta laakeria.
 
Citroën C4, 2012, 120 tkm

Mikä vinkuu?

Kuskin paikalta kuulosteltaessa vasemmalla edessä vinkaisee lähes aina kun kiihdyttää ja nopeus saavuttaa 25-30 km/h. Välillä ja vielä hennommin n. 45-50 km/h vauhdissa. "Viuu viuu viu". Muissa nopeuksissa ei mitään.

Ääni on aika hento mutta selkeän puhdas. Metallinen ehkä. Tätä kuulunut nyt reilun tuhannen km ajan.
Ihan aina ääni ei kuulu. Esim. tänään kylmänä aamuna. Mutta kun auto oli hetken korjaamon hallissa, ääni oli taas takaisin.

Korjaamolla tosiaan tarkastivat mm. jarrut ja välykset ja laakerit. Ei huomautettavaa.

Kokeiltuja juttuja:

- rajuja jarrutuksia, ei vaikutusta
- vasemmalla jalalla jarrun laahaus kiihdyttäessä, ei vaikutusta
- ääni kuulu eri vaihtella
- ratin asennolla ei vaikutusta, kuuluu suoralla ja mutkassa
- käytetty korjaamolla joka ei keksinyt syytä. Jarrut ja laakerit sulkivat ainakin pois. Vetopuolesta tai vaihteistosta eivät pystyneet sanomaan. Etujarruilla (palat ja levyt) ajettu n. 47 tkm seka-ajoa kaupungissa ja maantiellä.

Olisiko vinkkejä miten vielä tutkia tai testata ennekuin viel uudestaan huoltoon vähän paremmin varustettuun korjaamoon?
Nyt paja oli pienempi, lähinnä renkaisiin ja jarruihin ja öljynvaihtoihin keskittynyt, ihan osaavan oloinen kuitenkin.
 
Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 362
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom