Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
 
Anopilla on Opel Corsassa (E malli) ollut uudesta asti herkässä lennähtää kiviä tosiaan jousilautaselle ja kuulostaa vähintään siltä, että jousi tai jokin tukivarsi on poikki, kun ajaa hidasteisiin/kääntää rattia tai auto kallistuu sille puolelle jossa kivi on. Sen löytäminen vaati valitetavasti auton keulan noston ylös ja rengas pois, että pääsi näkemään lautaselle. Tokihan tämä on jarrujen kanssakin tehtävä näin että näkee sinne satulan ja ikeen väliin. En ole saanut painepesurilla "randomilla" suihkien näitä ikinä pois. Useimmiten on vaatinut mekaanisen poiston / pääsyn perille että saa poistettua.
 
Anopilla on Opel Corsassa (E malli) ollut uudesta asti herkässä lennähtää kiviä tosiaan jousilautaselle ja kuulostaa vähintään siltä, että jousi tai jokin tukivarsi on poikki, kun ajaa hidasteisiin/kääntää rattia tai auto kallistuu sille puolelle jossa kivi on. Sen löytäminen vaati valitetavasti auton keulan noston ylös ja rengas pois, että pääsi näkemään lautaselle. Tokihan tämä on jarrujen kanssakin tehtävä näin että näkee sinne satulan ja ikeen väliin. En ole saanut painepesurilla "randomilla" suihkien näitä ikinä pois. Useimmiten on vaatinut mekaanisen poiston / pääsyn perille että saa poistettua.
Meneeköhän takuun piikkiin, jos käy liikkeessä vinkumassa? Itellä ei ole kummoiset nostolaitteet, niin helpommalla pääsisi.
 
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Takuunalainen auto, mars marmorille
 
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Auto nosturille ja katsoa mistä se ääni tulee. Todennäköisesti noin uudessa joku runtannut jotain hajalle.
 
2007 3.3 Bensa Kia Sorento nuukahti mökiltä tullessa, kun poika yllytti ajamaan "täysiä". Polkaisin kiihdytysessä polkimen lattiaan, muta repivän kiihtyvyyden sijaan meno hyytyikin täysin. Täysi- tai melkein täysikaasun käyttö saa päälle limp moden, jolla auto liikkuu 40km/h tasamaalla. Sain vian uusittua useamman kerran isommalla kaasulla. Toimii hienosti normaalissa ajossa, mutta ison kaasun käyttö saaa tuon aikaan. Toimii taas vikakoodien nollauksen jälkeen. Tämmöiset koodit antaa:
P2106
Throttle Actuator Control System Forced Limited Power

P1295
Electronic Throttle Control System Malfunction Power Management

P2135
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation

Järkeilin itse että, koska kaasupolkimesta ei tule vikakoodeja tyhjäkäynnillä tai moottori sammuksissa sytytysvirta päällä, vaikka kuinka polkisi, olisi kaasupolkimen anturi kunnossa. Sen sijaan kaasuläpän runsaampi aukeaminen sytyttää moottorivalon. Meneekö metsään, jos vaihdan kaasuläpän asentoanturin tai koko kaasuläppäkotelon?
Kerrotaan tähän, että Torista löytyi uusi alkuperäinen läppärunko, jonka tilasin ja vaihdoin. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon.
Tästä jumpasta jäi Köyhän Ihmisen Autoon sellainen ominaisuus, että vaihde päällä "tyhjäkäynti" on aikaisempaa isompi. Vaihde vapaalla tyhjäkäynti on sama kuin ennenkin jumppaa. Tästä johtuen moottorijarru on selvästi aikaisempaa heikompi. Pitäisikö uuden kaasuläppäkotelon takia moottorin ohjaus jotenkin sopeuttaa tai opettaa uudelle kaasuläppäkotelolle? Tekevätkö moista yleisesti monimerkkikorjaamot vai tarvisiko viedä oikein merkkihuoltoon?
 
Tästä jumpasta jäi Köyhän Ihmisen Autoon sellainen ominaisuus, että vaihde päällä "tyhjäkäynti" on aikaisempaa isompi. Vaihde vapaalla tyhjäkäynti on sama kuin ennenkin jumppaa. Tästä johtuen moottorijarru on selvästi aikaisempaa heikompi. Pitäisikö uuden kaasuläppäkotelon takia moottorin ohjaus jotenkin sopeuttaa tai opettaa uudelle kaasuläppäkotelolle? Tekevätkö moista yleisesti monimerkkikorjaamot vai tarvisiko viedä oikein merkkihuoltoon?
Piuhassa nuo yleensä säädetään, toki eculla pitäisi olla automaattinen sopeuttamistoiminto mikä sit ehkä korjaa tyhjäkäynnin joskus. Asennusvirhe myös mahdollinen, imuvuotoa yms.
 
2.0 dti opel anto kovemmin kiihdytetäessä vikakoodin ilmamassamittarista niin purin tänään ja ihmettelin että eikö tossa kuulus olla toi vastuslanka? 2.3 bensamersun vastaava on tossa alempana kuvassa

maffi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
2.0 dti opel anto kovemmin kiihdytetäessä vikakoodin ilmamassamittarista niin purin tänään ja ihmettelin että eikö tossa kuulus olla toi vastuslanka? 2.3 bensamersun vastaava on tossa alempana kuvassa

maffi.jpg

Kuvassa näyttää diodilta.
Ylemmässä päädyn muovituki ei näytä sulatetulta kuten alemmassa, arvaan että ei kuulu olla.
 
Tuo osa taitaa olla imuilman lämpötila-anturi. Joissakin autoissa sellainen on ilmamassamittarissa ja joissakin ei ole. Samaa runkoa käytetään selvästikin molemmissa vaihtoehdoissa ja toisesta on vain anturi jätetty pois.
 
Maantievauhdissa, kunauto rullaa ihan pintakaasulla, jolloin momenttia ei siirry taka-akselin ja vaihdelaatikon välillä, kuuluu hiljainen ujellus. Ääni loppuu, kun kaasun päästää (takapyörät pyörittävät vaihdelaatikkoa) tai kaasua lisää (vaihdelaatikko pyörittää taka-akselia). Ääni on ilmennyt kahdella eri vaihdelaatikolla. Voiko ääni tulla jostain muusta kuin perästä? Jos tulee perästä, millaisia kokemusperusteisesti toimivia aineita sen hiljentämiseen on saatavilla? RVS-ketjuun joku antoi vinkin Liqui Moly:n lisäaineesta, mutta en löytänyt sitä paikallisista markeiteista.
 
Maantievauhdissa, kunauto rullaa ihan pintakaasulla, jolloin momenttia ei siirry taka-akselin ja vaihdelaatikon välillä, kuuluu hiljainen ujellus. Ääni loppuu, kun kaasun päästää (takapyörät pyörittävät vaihdelaatikkoa) tai kaasua lisää (vaihdelaatikko pyörittää taka-akselia). Ääni on ilmennyt kahdella eri vaihdelaatikolla. Voiko ääni tulla jostain muusta kuin perästä? Jos tulee perästä, millaisia kokemusperusteisesti toimivia aineita sen hiljentämiseen on saatavilla? RVS-ketjuun joku antoi vinkin Liqui Moly:n lisäaineesta, mutta en löytänyt sitä paikallisista markeiteista.

Voisi olla perä, mutta voi olla monta muutakin juttua näillä tiedoilla (tuleeko ääni edes takapäästä?). Kannattaisi yrittää saada auto nosturille/pukille ja "ajaa" siinä paikallaan, pääsisi kuulostelemaan paremmin.
 
Pitää koittaa googlettaa mutta kysytään täältäkin. Audi A4 2010 (B8) mittariston näyttö pimeni vajaa viikko sitten eikä ole sen jälkeen herännyt. Pyyhkijävivussa on "reset" nappi, jolla on saanut näytön tiedot resetoitua mutta oon sitä ja muita nappeja naputellut ja painanut pohjassa mutta ei ole mitään tapahtunut.

Edellisellä omistajalla (veljellä) oli sama homma pari vuotta sitten mutta nappeja painamalle sai sen takaisin päälle. Vaimolla kävi myös viime syksynä näyttö pimeänä mutta lähti kuulema seuraavalla käynnistyksellä taas toimimaan.

Kohta tulee kuitenkin viikko täyteen niin onkohan nyt joku sulake palanut tai joku hajonnut näytöstä eikä vain ohjelmisto juminut. Ideoita mistä kannattas lähteä liikkeelle tutkinnassa tai jotain yleisiä kikkoja millä näytön voisi saada päälle?

Edit: Näytössä ei myöskään näy mitään kun auton käynnistää. "Radion" näyttö toimii normaalisti.

Edit2.0: Kävikin perinteinen eli nyt kun käynnisti niin näyttö toimikin :D Varmaan taas menee sit vuosi ennen kuin sammuu uudelleen
 
Viimeksi muokattu:
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Normaalisti jousitus ei pidä mitään ääntä. Äärimmäisissä joustoliikkeissä jonkintyyppisiä narahduksia voi kuulua. Matkustajia kyytiin ottaessa ja natisevaa(kolisevaa) kuivan pallonivelen ääntä ei kuulu kuulua kuin hetekassa.
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

IMG_20221003_160605.jpg
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

Mun vastaus ihan mihin tahansa ruosteenpoistoon on elektrolyysi. Erityisesti vittumaisiin muotoihin ja kokoihin ja silloin kun pitää mahdollisimman hellävaraisesti kohdella sitä metallia. Elektrolyysi jättää ehjän raudan 100% paikoilleen.
Isokin kappale onnistuu helposti jos tekee sopivan kokoisen kaukalon joko esim kuopan kaivamalla tai laidat tekemällä ja muovilla vuoraamalla. Eikä tarvitse olla edes kovin korkeat laidat, kääntää sitä osaa välillä.
 
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).
 
Viimeksi muokattu:
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).
Vanhan kansan konsti on hangata mäntysuopaa vuotokohtaan, sen pitäisi kaiketi kovettua bensan vaikutuksesta tjms.

Joskus kokeilin vanhaan omegaan tuota mutta mäntysuopapalikka oli liian kova kun repesi koko tankki...oli jo aavistuksen laho:)
 
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).

Muovitankki vai rautatankki? Vuotavassa rapeassa rautatankissa ei pidä mikään tökötti pinnassa. Se ruuvi kumitiivisteellä on varmaankin vähiten huono patentti jos jollain pitää tilkitä ulkopuolelta. Riippuen reiän koosta, popniittiä voisi myös kokeilla. Melko mahdoton vanhaa tankin pintaa puhdistaa turvallisesti ja kuivattua niin, että siinä joku liima pitäisi.
 
Peugeot 3008 THP 156 vm. 2015, Ei mitään hajua mistä sitä karstaa on tarkotus poistaa, kehottivat vaan tuon tekemään ennen sitä puhdistusta :D

Tarkoitin sitä, että jos se on menossa puhdistukseen ja osa otetaan irti, on se litkuttaminen aika turhaa etukäteen. Palotilaa on joskus puhdistettu aika raa'alla konstilla jostain halpiksesta, imupuolelle vähän vesisuikua koneen käydessä. Puhdasta tulee, mutta ei kannata kokeilla ihan joka vehkeeseen, tuossa on myös riskinsä.
 
Tarkoitin sitä, että jos se on menossa puhdistukseen ja osa otetaan irti, on se litkuttaminen aika turhaa etukäteen. Palotilaa on joskus puhdistettu aika raa'alla konstilla jostain halpiksesta, imupuolelle vähän vesisuikua koneen käydessä. Puhdasta tulee, mutta ei kannata kokeilla ihan joka vehkeeseen, tuossa on myös riskinsä.

Näitä THP-moottorien karstanpoistoa suoritetaan pähkinänkuorilla imusarjasta ja venttiilien luota. Tämä kun on suoraruisku, niin lisäaineet polttoaineen joukkoon ei vaikuta mitenkään.
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

IMG_20221003_160605.jpg

Lähes kaikki restauroitavat/maalattavat osat ja vehkeet menee hiekka/sooda/lasikuula puhalluksen läpi, viimeisimpänä on tullut puhallettua veneen pohja ja 1965 vuoden Vespa 150 cc soodalla, vaatii vaan riittävän kokoisen kompuran ja kunnon puhalluskellon, jos meinaa isompia alueita puhaltaa.

Sellaisella pikkupillillä ja jonkun sadan litran minuuttituotolla olevalla mäntäkompuralla ei sitkeämpi ruoste/maali/massa lähde ja hermot menee, kun kompura huutaa ja mitään ei tapahdu.

Itse puhaltelin viime vuonna merikonttia ja teräsrakenteita Atlas Copcon vanhalla XAS120 polttomoottorikompuralla, jossa on tuottoa tuo 120 litraa sekunnissa, eli 7,2 kuutiota minuutissa.
Möin keväällä moisen helvetinkoneen Etelä-Amerikan kaivoksille saksalaisen koneliikkeen kautta.

Tänä vuonna käytin kaverin vähän uudempia vehkeitä, kun puhaltelee ja maalaa vähän kaikkea työkseen oman firmansa kautta.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
 
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
Eikö jollain kuumaliimalla vois tehä leimasimen?
Vaikka näin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eihän tää tietenkään toimi nahkaan..
 
^Menee aika säätämiseksi ratin toroidimuodon takia ja pitäisi käsitellä lähes kauttaaltaan. Ja lopputulos todennäköisesti paljon rumempi, jos kopioi kuvion tasaiselta pinnalta.
Luulin, että vinyylimuotteja löytyy isommista automarketeista mutta ei näköjään. Saksasta löytyi ensimmäinen myyvä kauppa, tosin hintaa tuplasti 20 €, plus 30€ postit kirjetavaraan.
Harmi kun auto on sisältä muuten siisti mutta ratti on hioutunut puhki ja se on tyyppivika, eli ei kannata hakea romuttamolta toista kulunutta rattia.
 
Viimeksi muokattu:
Bensapumppu vuotaa startin päälle, kai se perkele pitää irti ottaa, kun ei muutenkaan näe. Ei siis vuoda letkuista.

Mitä vittua, pumpun pohjassa on reikä.

pumppu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
 
Kalvon ns. Takapuolella kuuluukin olla reikä. Jos sieltä vuotaa, niin kalvo on rikki.
Kalvo näytti kyllä ehjältä, mutta miten se sitten silti kusee... Jos sitä vähemmällä vitutuksella ja paremmalla ajatuksella huomaisi paremmin. Tosiaan itse reikä ei ole syy, kun kaikki polttoaine kulkee kalvon yläpuolella.


Nyt on kerran vielä purettu ja kasattu, aluksi ei vuotanut yhtään ja olisikohan jotain ihan pientä vuotoa lasikupin puolelta, joka ei oikeastaan haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
Kai se on se että opiskelee ammatin ilman että tarvitsee huolehtia rahan riittämisestä. Hieman tuossa jo keskustelua käytiin, että auto on tarvetta varten ja pitää lopettaa ylinmääräiset ajot jos auto ei kestä. Itse eläisin mieluummin ilman autoa, mutta jotain kompromisseja pitää tehdä.
 
Kerrankin oli helppo korjaus! Mulla ilmeni reilu kuukausi sitten sellainen vika, että kuulosti ihan kuin olisi ollut takaovi raollaan. Kävin moneen kertaan ovien tiivisteet ja peräkontin tiivisteet läpi ja mistään ei löytynyt mitään poikkeavaa. No eilen sitten sattumalta huomasin kun takapenkki oli käännettynä että polttoainepumpun suojaluukku oli takapenkin alla irti! Lätkäisin paikalleen niin eipä suhissut enää tänään :giggle: Ei ihme ettei aiemmin löytynyt. Varmaan lähtenyt irti kun olen kuljetellut pidempää tavaraa autolla välillä ja kääntänyt penkkejä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
 
voisiko onnistua vähemmällä työllä?
Mulle tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että kuskin oveen menevässä johtosarjassa on jokin piuha poikki. Voisit kokeilla niin, että pidät ko. ikkunan painiketta painettuna (ylöspäin tietty ja sähköt päällä) ja samalla hitaasti liikutat ovea sen koko liikeradan matkan, tarkkaillen liikahtaako ikkuna jossain tietyssä asennossa.
 
Täytyy tuota huomenna kokeilla. Ei siis nouse ikkunat kuskin oven säätimestä eikä omista säätimistään.
 
Täytyy tuota huomenna kokeilla. Ei siis nouse ikkunat kuskin oven säätimestä eikä omista säätimistään.

Helpoimmin saat ikkunan ylös kun otat ovipahvin pois, nostimen moottorin liittimen irti ja syötät jostain suoraan moottorille 12V (olettaen tietysti että moottori on ehjä).


Kuskin ovessa on joku tämän tyyppinen kytkinpaneeli ?
1665943707456.png


Tässä vielä yksi Honda- tarina:
Kaverin autossa (farmari, en muista mallia enkä vuotta) toisen takaoven keskuslukitus lopetti toiminnan, ikkuna taisi olla toimimatta jo pidemmän aikaa sitä ennen.
Virallinen syy toimimattomuudelle oli oveen menevä johtosarja (9 johtoa, 3 kokonaan poikki ja 4 menossa) joka oli aika helppo korjata, suurin homma oli saada johtosarja irti ovesta.

Siinä mallissa kuskin ovikytkin ohjaa kaikkia (lasit + lukot), siellä on joku mikrokontrolleri ja ohjaavat transistorit. Niistä yksi oli myös palanut, arveltiin että rikkinäinen johto oli ollut oikosulussa:
1665944086068.png


Vähän isommalla kotelolla löytyi korvaaja, vaihdon jälkeen kaikki toimii taas.
1665944158422.png
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
Sen verran purat ovipahvia että pääsee mekanismiin käsiksi. Vaijeri auki ja laudanpätkä väliin.
Civicci on Britanniassa tehty. Euro osaamista. Aidot hondat tehdään Japanissa.
 
Sen verran purat ovipahvia että pääsee mekanismiin käsiksi. Vaijeri auki ja laudanpätkä väliin.
Civicci on Britanniassa tehty. Euro osaamista. Aidot hondat tehdään Japanissa.
Tätä samaa taktiikkaa oli käytetty edellisen omistajan toimesta mun vanhassa mersussa :D On muuten seuraavalle omistajalle hieman yllättävä löytö.
 
Miksi ihmeessä ikkuna pitäisi tukea ylös jollain puupalalla ?
Varmaan kaikissa autoissa nostin on tehty niin että ikkuna pysyy ylhäällä ilman sähköjä, yhden moottoriviallisen nostin osien odottelun ajaksi ikkunan ylös ottamalla moottorin kuoren irti ja pyörittämällä akselia. Sekin oli helpompi kuin vaijerien irrotus ja joku pönkkä väliin...

Ainoa syy minkä keksin puupalalle/muulle tuelle on että nostin on oikeasti mekaanisesti niin rikki ettei pidä ikkunaa ylhäällä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
Olisikohan kuljettajan oven kytkinpaneeli hajonnut. Se on sellaisessa paikassa, että vuosien varrella sinne on voinut helposti päästä kosteutta, kun ovea availlaan vesi/lumisateessa.

Toisaalta, jos ikkunat eivät toimi omista kytkimistäkään, niin kannattaisi myös mitata, että johtosarjat on ehjät. Vaatii tosin kytkentäkaavion, yleismittarin ja hieman osaamista.
 
Ford Focus -05 1.6 bensa alkoi nykiä perkeleesti jos yhtään painaa enempää kaasupoljinta. Ei kärsi edes puoleenväliin asti laittaa, niin rupee nykimään. Nykiminen alkoi ihan yhtäkkiä kesken ajon 200km päästä kotoa kun laitoin kaasun pohjaan ohituskaistalle kiihdyttäessä. Samalla välkähti pari kertaa moottorin vikavalo, joka sammui kun nostin jalan kaasulta ja myös nykiminen loppui. Eipä lähettykään ohi :D Pintakaasulla ajellen pääsin 70-80km/h jurnuttaen kotiin ongelmitta, mutta heti kun antaa lisää kaasua niin alkaa voimakas nykiminen.

Kotipihassa luin vikakoodit ja yksi löytyikin muistista, P0302 Cylinder #2 misfire detected.

Varmaan lähettävä testaamaan, että vaihtaa ekana tuon 2. sylinterin sytytystulpan, johan noilla tulpilla on 50tkm ajettu. Miten päin tota moottorin järjestystä luetaan? Jos katsotaan auton etupuolelta päin, niin onko pelkääjän puolen eli vasemman reunan sylinteri 1. ja kuskin puoleinen sylinteri 4.? Eli tällöin 2. sylinteri olisi toinen vasemmalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 263
Viestejä
4 913 404
Jäsenet
79 171
Uusin jäsen
Tanhua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom