Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Yleensä jos puslat menevät nopeasti viallisiksi on asennusvirhe/piraatti tuote/laatu vaan muuten kuraa. Kuten monet jo tässä ovatkin puhuneet et pultit kiristetään vasta kun auto on normaaliasennossa. Omaan foordiin tein puslajumpan n. 40tkm/2v sitten, kun oli muutama mennyt edestä ja takaa, toki eteen uusin koko alavarret, kun oli pallonivelkin löysä. Eteen laitoin meyle hd varret puslineen ja taakse lemförrin puslat.

Kuten kuvastakin näkee, niin ei tuo vaikuta milläänlailla tuon puslan elinikään.
 
^^ vahvistan, ei noita tarvii kiristää autoa missään erityisasennossa, koska tota kumia ei ole oikeasti mitenkään vulkanoitu tms kiinnitetty tukivarteen. Sitä voi käsin pyörittää 360 astetta ihan kevyesti tukivarren tapin ympäri. Tiedän koska itekkin n. kk sitten laitoin kyseiset puslat (-07 passat). Laitoin Meyle HD:t, ja olivat selvästi jytkymmät rakenteeltaan kuin normaalit.

MUTTA, jos olet löysänny itse alatukivarren ja se pitäis laittaa takas niin sitten kiristät tukivarren takaisin auto "ajoasennossa".
 
Itse itselleni vastaten:
Venttiilivarren kumit vaihdettu ja heti sen jälkeen päästöt kunnossa. Taisi olla aika riekaleina ne mitä oli jäljellä.
Kumit vaihdettiin kantta irrottamatta ja samalla löytyi aikaisempien seppien rikkomia kierteitä ja väärin asennettuja tiivisteitä ym. Taputin itseäni olalle ja onnittelin että valitsin osaavimman pajan halvimman sijasta. Seuraavaksi pientä siistimistä ja leimaa hakemaan.:hmm:
Täällä on ihan sama meno, tavallaan.. vaihdettu kulutusosia jne. Nyt ei käynnisty ja vaihdettu siihen liittyen imupuolen anturi, tulpat(oli jo aikakin), bensa filsu ja nyt ei reagoi kun avaimesta kääntää. Akku ladattu. Ai että on huumori teinillä herkässä :P laitan seisontaan kyl.
 
Ajattelin tehdä Passatille Forten moottorihuuhtelun, saattaa olla tyhmä kysymys mutta ohjeissa sanotaan että kaada kaksi pulloa eli 0,8 litraa vanhojen öljyjen sekaan. Olen juuri lisännyt öljyt täyteen eli täytyykö nyt vanhaa öljyä valuttaa tuo vajaa litra pois ennen tökötin lisäämistä? Sama juttu huuhtelun jälkeen eli yksi pullo uusien öljyjen sekaan, jos öljyä menee 4,5 litraa niin laitanko 4 litraa öljyä ja 0,4 litran pullo ainetta?
Mittatikun min-max väli on yleensä noin 1 litran verran. Litran ylitäyttö on jo melko paljon; Ottaisin tikusta katsoen sopivasti pois ja sitten eka käsittely.
Tokakäsittely, laittaisin sen 4 litraa, sitten aineen, koneelle kevyttä tyhjäkäyntiä ja sammuksiin. 5 min odottelua ja tikusta tarkistus mikä on taso nyt. Tason mukaan lisäys (huom joissain autoissa tarvii odottaa enemmän kun 5 min, ittelle osunu enimmäkseen 5 min odoteltavia. Joskaan yhtään Passattia en oo omistanut.).
 
Ajattelin tehdä Passatille Forten moottorihuuhtelun, saattaa olla tyhmä kysymys mutta ohjeissa sanotaan että kaada kaksi pulloa eli 0,8 litraa vanhojen öljyjen sekaan. Olen juuri lisännyt öljyt täyteen eli täytyykö nyt vanhaa öljyä valuttaa tuo vajaa litra pois ennen tökötin lisäämistä? Sama juttu huuhtelun jälkeen eli yksi pullo uusien öljyjen sekaan, jos öljyä menee 4,5 litraa niin laitanko 4 litraa öljyä ja 0,4 litran pullo ainetta?
Fortelle on muuten tällainenkin vaihtoehto: Tec4 Oil System Cleaner. Tämä on ilmeisesti alkuperäisellä, Etelä-Afrikassa kehitetyllä Forten reseptillä, kun tuo uusi Forte taas on eri ainetta. Mene ja tiedä kumpi sitten on parempaa tai onko oikeasti alkuperäinen Forten resepti.

Kaksi tuollaista purkkia laitoin kesällä Mazdan 1.8L bensakoneeseen täysiin öljyihin eikä ollut moksiskaan, mutta ehkä silti parempi olisi laittaa hieman vähempään öljymäärään. Verkkovaraosa.fi -sivulta tuota saa aika edullisesti
 
Tulipas tehtyä Paskattiin Forte-käsittely, 2 pulloa vanhojen öljyjen sekaan ja 45 min 1500 rpm tyhjäkäyntiä, sitten ulos ja uudet öljyt sisään yhden pullollisen kera. Epätieteellisesti korvakuulolla tuntuisi käyvän nätimmin tai hiljaisemmin, mahtaakohan olla vain placeboa kun unohtui kunnon ennen ja jälkeen vertailu tehdä.
 
Itte olen saman äänen muutoksen huomannut kun on tullut noita Forte huuhdontoja aikanaan tehtyä. Erityisesti yläkerran liikkuvien kolinat vaimenee. ilmeisesti osissa olevan "ylimääräisen" paksuuden kaventuessa, liikerata palautuu normaaliksi ja ei ota irto kappaleiden reunat kolahtaen pesänsä laitaan kiinni. jJokunen motti tullut Pö:llä myös liotettua puhtaammaksi.
 
Noita passatin puslia on sitten kahden mallisia. Noita pehmeämpiä ja sitten audeissa tms tai urheilumalleissa olevia umpikumisempia. Noi pehmeät on kulutustavaraa. Kaikki jousen liikerata kiertää tuota puslaa. Eli paljon röykkyistä sepelitietä tai täysillä hidasteisiin syö tuota kovaa.
 
Täällä on ihan sama meno, tavallaan.. vaihdettu kulutusosia jne. Nyt ei käynnisty ja vaihdettu siihen liittyen imupuolen anturi, tulpat(oli jo aikakin), bensa filsu ja nyt ei reagoi kun avaimesta kääntää. Akku ladattu. Ai että on huumori teinillä herkässä :p laitan seisontaan kyl.
Se mikä ei tapa niin vahvistaa. :)
Onhan tuo e46 moottori hieno toimiessaan ja ollut aikanaan edistyksellinenkin. Tulpan vaihtoväli noissa on joillain tulpilla uskomattoman pitkä, tosin tulppakin maksaa saman verran tavallista tulppaa enemmän.
 
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
 
Anopilla on Opel Corsassa (E malli) ollut uudesta asti herkässä lennähtää kiviä tosiaan jousilautaselle ja kuulostaa vähintään siltä, että jousi tai jokin tukivarsi on poikki, kun ajaa hidasteisiin/kääntää rattia tai auto kallistuu sille puolelle jossa kivi on. Sen löytäminen vaati valitetavasti auton keulan noston ylös ja rengas pois, että pääsi näkemään lautaselle. Tokihan tämä on jarrujen kanssakin tehtävä näin että näkee sinne satulan ja ikeen väliin. En ole saanut painepesurilla "randomilla" suihkien näitä ikinä pois. Useimmiten on vaatinut mekaanisen poiston / pääsyn perille että saa poistettua.
 
Anopilla on Opel Corsassa (E malli) ollut uudesta asti herkässä lennähtää kiviä tosiaan jousilautaselle ja kuulostaa vähintään siltä, että jousi tai jokin tukivarsi on poikki, kun ajaa hidasteisiin/kääntää rattia tai auto kallistuu sille puolelle jossa kivi on. Sen löytäminen vaati valitetavasti auton keulan noston ylös ja rengas pois, että pääsi näkemään lautaselle. Tokihan tämä on jarrujen kanssakin tehtävä näin että näkee sinne satulan ja ikeen väliin. En ole saanut painepesurilla "randomilla" suihkien näitä ikinä pois. Useimmiten on vaatinut mekaanisen poiston / pääsyn perille että saa poistettua.
Meneeköhän takuun piikkiin, jos käy liikkeessä vinkumassa? Itellä ei ole kummoiset nostolaitteet, niin helpommalla pääsisi.
 
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Takuunalainen auto, mars marmorille
 
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Auto nosturille ja katsoa mistä se ääni tulee. Todennäköisesti noin uudessa joku runtannut jotain hajalle.
 
2007 3.3 Bensa Kia Sorento nuukahti mökiltä tullessa, kun poika yllytti ajamaan "täysiä". Polkaisin kiihdytysessä polkimen lattiaan, muta repivän kiihtyvyyden sijaan meno hyytyikin täysin. Täysi- tai melkein täysikaasun käyttö saa päälle limp moden, jolla auto liikkuu 40km/h tasamaalla. Sain vian uusittua useamman kerran isommalla kaasulla. Toimii hienosti normaalissa ajossa, mutta ison kaasun käyttö saaa tuon aikaan. Toimii taas vikakoodien nollauksen jälkeen. Tämmöiset koodit antaa:
P2106
Throttle Actuator Control System Forced Limited Power

P1295
Electronic Throttle Control System Malfunction Power Management

P2135
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation

Järkeilin itse että, koska kaasupolkimesta ei tule vikakoodeja tyhjäkäynnillä tai moottori sammuksissa sytytysvirta päällä, vaikka kuinka polkisi, olisi kaasupolkimen anturi kunnossa. Sen sijaan kaasuläpän runsaampi aukeaminen sytyttää moottorivalon. Meneekö metsään, jos vaihdan kaasuläpän asentoanturin tai koko kaasuläppäkotelon?
Kerrotaan tähän, että Torista löytyi uusi alkuperäinen läppärunko, jonka tilasin ja vaihdoin. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon.
Tästä jumpasta jäi Köyhän Ihmisen Autoon sellainen ominaisuus, että vaihde päällä "tyhjäkäynti" on aikaisempaa isompi. Vaihde vapaalla tyhjäkäynti on sama kuin ennenkin jumppaa. Tästä johtuen moottorijarru on selvästi aikaisempaa heikompi. Pitäisikö uuden kaasuläppäkotelon takia moottorin ohjaus jotenkin sopeuttaa tai opettaa uudelle kaasuläppäkotelolle? Tekevätkö moista yleisesti monimerkkikorjaamot vai tarvisiko viedä oikein merkkihuoltoon?
 
Tästä jumpasta jäi Köyhän Ihmisen Autoon sellainen ominaisuus, että vaihde päällä "tyhjäkäynti" on aikaisempaa isompi. Vaihde vapaalla tyhjäkäynti on sama kuin ennenkin jumppaa. Tästä johtuen moottorijarru on selvästi aikaisempaa heikompi. Pitäisikö uuden kaasuläppäkotelon takia moottorin ohjaus jotenkin sopeuttaa tai opettaa uudelle kaasuläppäkotelolle? Tekevätkö moista yleisesti monimerkkikorjaamot vai tarvisiko viedä oikein merkkihuoltoon?
Piuhassa nuo yleensä säädetään, toki eculla pitäisi olla automaattinen sopeuttamistoiminto mikä sit ehkä korjaa tyhjäkäynnin joskus. Asennusvirhe myös mahdollinen, imuvuotoa yms.
 
2.0 dti opel anto kovemmin kiihdytetäessä vikakoodin ilmamassamittarista niin purin tänään ja ihmettelin että eikö tossa kuulus olla toi vastuslanka? 2.3 bensamersun vastaava on tossa alempana kuvassa

maffi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
2.0 dti opel anto kovemmin kiihdytetäessä vikakoodin ilmamassamittarista niin purin tänään ja ihmettelin että eikö tossa kuulus olla toi vastuslanka? 2.3 bensamersun vastaava on tossa alempana kuvassa

maffi.jpg

Kuvassa näyttää diodilta.
Ylemmässä päädyn muovituki ei näytä sulatetulta kuten alemmassa, arvaan että ei kuulu olla.
 
Tuo osa taitaa olla imuilman lämpötila-anturi. Joissakin autoissa sellainen on ilmamassamittarissa ja joissakin ei ole. Samaa runkoa käytetään selvästikin molemmissa vaihtoehdoissa ja toisesta on vain anturi jätetty pois.
 
Maantievauhdissa, kunauto rullaa ihan pintakaasulla, jolloin momenttia ei siirry taka-akselin ja vaihdelaatikon välillä, kuuluu hiljainen ujellus. Ääni loppuu, kun kaasun päästää (takapyörät pyörittävät vaihdelaatikkoa) tai kaasua lisää (vaihdelaatikko pyörittää taka-akselia). Ääni on ilmennyt kahdella eri vaihdelaatikolla. Voiko ääni tulla jostain muusta kuin perästä? Jos tulee perästä, millaisia kokemusperusteisesti toimivia aineita sen hiljentämiseen on saatavilla? RVS-ketjuun joku antoi vinkin Liqui Moly:n lisäaineesta, mutta en löytänyt sitä paikallisista markeiteista.
 
Maantievauhdissa, kunauto rullaa ihan pintakaasulla, jolloin momenttia ei siirry taka-akselin ja vaihdelaatikon välillä, kuuluu hiljainen ujellus. Ääni loppuu, kun kaasun päästää (takapyörät pyörittävät vaihdelaatikkoa) tai kaasua lisää (vaihdelaatikko pyörittää taka-akselia). Ääni on ilmennyt kahdella eri vaihdelaatikolla. Voiko ääni tulla jostain muusta kuin perästä? Jos tulee perästä, millaisia kokemusperusteisesti toimivia aineita sen hiljentämiseen on saatavilla? RVS-ketjuun joku antoi vinkin Liqui Moly:n lisäaineesta, mutta en löytänyt sitä paikallisista markeiteista.

Voisi olla perä, mutta voi olla monta muutakin juttua näillä tiedoilla (tuleeko ääni edes takapäästä?). Kannattaisi yrittää saada auto nosturille/pukille ja "ajaa" siinä paikallaan, pääsisi kuulostelemaan paremmin.
 
Pitää koittaa googlettaa mutta kysytään täältäkin. Audi A4 2010 (B8) mittariston näyttö pimeni vajaa viikko sitten eikä ole sen jälkeen herännyt. Pyyhkijävivussa on "reset" nappi, jolla on saanut näytön tiedot resetoitua mutta oon sitä ja muita nappeja naputellut ja painanut pohjassa mutta ei ole mitään tapahtunut.

Edellisellä omistajalla (veljellä) oli sama homma pari vuotta sitten mutta nappeja painamalle sai sen takaisin päälle. Vaimolla kävi myös viime syksynä näyttö pimeänä mutta lähti kuulema seuraavalla käynnistyksellä taas toimimaan.

Kohta tulee kuitenkin viikko täyteen niin onkohan nyt joku sulake palanut tai joku hajonnut näytöstä eikä vain ohjelmisto juminut. Ideoita mistä kannattas lähteä liikkeelle tutkinnassa tai jotain yleisiä kikkoja millä näytön voisi saada päälle?

Edit: Näytössä ei myöskään näy mitään kun auton käynnistää. "Radion" näyttö toimii normaalisti.

Edit2.0: Kävikin perinteinen eli nyt kun käynnisti niin näyttö toimikin :D Varmaan taas menee sit vuosi ennen kuin sammuu uudelleen
 
Viimeksi muokattu:
Mikä voisi uudehkoa -21 12tkm ajettua Skoda Kamiqqia vaivata?

-Apukuskin puolella kolisee/narskuu kun ajelee hidasteista/paskakuntoisella tiellä. Vasemmalle käännettäessä kuuluu voimakkaammin. Itse en osaa sanoa tuleeko ulkopuolelta vai esim. ovipaneelien takaa.

-Jousitus ääntelehtii luonnottoman paljon kun ottaa/päästää matkustajia. Myös jarrut narskuu tällöin (uudenkarheuttaanko?).

Kolinat ja jousituksen ääntely alkoi pari viikkoa sitten. Itse ajellut autolla oston jälkeen n. 2tkm. Onko vikana Vaggilaisuus? Valmistajan/myyjäliikkeen takuuta vielä vuosi jäljellä.
Normaalisti jousitus ei pidä mitään ääntä. Äärimmäisissä joustoliikkeissä jonkintyyppisiä narahduksia voi kuulua. Matkustajia kyytiin ottaessa ja natisevaa(kolisevaa) kuivan pallonivelen ääntä ei kuulu kuulua kuin hetekassa.
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

IMG_20221003_160605.jpg
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

Mun vastaus ihan mihin tahansa ruosteenpoistoon on elektrolyysi. Erityisesti vittumaisiin muotoihin ja kokoihin ja silloin kun pitää mahdollisimman hellävaraisesti kohdella sitä metallia. Elektrolyysi jättää ehjän raudan 100% paikoilleen.
Isokin kappale onnistuu helposti jos tekee sopivan kokoisen kaukalon joko esim kuopan kaivamalla tai laidat tekemällä ja muovilla vuoraamalla. Eikä tarvitse olla edes kovin korkeat laidat, kääntää sitä osaa välillä.
 
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).
 
Viimeksi muokattu:
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).
Vanhan kansan konsti on hangata mäntysuopaa vuotokohtaan, sen pitäisi kaiketi kovettua bensan vaikutuksesta tjms.

Joskus kokeilin vanhaan omegaan tuota mutta mäntysuopapalikka oli liian kova kun repesi koko tankki...oli jo aavistuksen laho:)
 
Bensatankin pohjassa reikä syystä X, jonka joku on tukkinut tiivisteellä ja ruuvilla. Tiiviste pettänyt, ruuvin läpi vuotaa bensaa (maahan tippuu tippa kerrallaan).

Osaisitteko suositella jotain tököttiä, joka kovettuisi vaikka bensa siihen koskettaisikin? Laittaisi siis jotain siihen ruuvin päälle ja ympärille paremmaksi tiivisteeksi (tällainen laiska ratkaisu).

Muovitankki vai rautatankki? Vuotavassa rapeassa rautatankissa ei pidä mikään tökötti pinnassa. Se ruuvi kumitiivisteellä on varmaankin vähiten huono patentti jos jollain pitää tilkitä ulkopuolelta. Riippuen reiän koosta, popniittiä voisi myös kokeilla. Melko mahdoton vanhaa tankin pintaa puhdistaa turvallisesti ja kuivattua niin, että siinä joku liima pitäisi.
 
Peugeot 3008 THP 156 vm. 2015, Ei mitään hajua mistä sitä karstaa on tarkotus poistaa, kehottivat vaan tuon tekemään ennen sitä puhdistusta :D

Tarkoitin sitä, että jos se on menossa puhdistukseen ja osa otetaan irti, on se litkuttaminen aika turhaa etukäteen. Palotilaa on joskus puhdistettu aika raa'alla konstilla jostain halpiksesta, imupuolelle vähän vesisuikua koneen käydessä. Puhdasta tulee, mutta ei kannata kokeilla ihan joka vehkeeseen, tuossa on myös riskinsä.
 
Tarkoitin sitä, että jos se on menossa puhdistukseen ja osa otetaan irti, on se litkuttaminen aika turhaa etukäteen. Palotilaa on joskus puhdistettu aika raa'alla konstilla jostain halpiksesta, imupuolelle vähän vesisuikua koneen käydessä. Puhdasta tulee, mutta ei kannata kokeilla ihan joka vehkeeseen, tuossa on myös riskinsä.

Näitä THP-moottorien karstanpoistoa suoritetaan pähkinänkuorilla imusarjasta ja venttiilien luota. Tämä kun on suoraruisku, niin lisäaineet polttoaineen joukkoon ei vaikuta mitenkään.
 
Onkos porukalla kokemusta ruosteitte pois otosta puhaltamalla? Mietin että saisikohan soodapuhaltimella otettua, sehän ei vahingoita lasia yms pintoja kuulemma.. mutta riittääkö teho ottamha ruosteet jos sitä jonku verra o? Vai pitääkö ottaa laikalla mieluummin / porakoneeseen se ihme metallipyörylä?

Esim. traktorin konepelti / ohjaamo tälläsessä. En löytänyt traktoreille ommaa ketjua, mutta autoonkin tuota soveltaisin jos soodapuhalluksella sua vua otettua..

IMG_20221003_160605.jpg

Lähes kaikki restauroitavat/maalattavat osat ja vehkeet menee hiekka/sooda/lasikuula puhalluksen läpi, viimeisimpänä on tullut puhallettua veneen pohja ja 1965 vuoden Vespa 150 cc soodalla, vaatii vaan riittävän kokoisen kompuran ja kunnon puhalluskellon, jos meinaa isompia alueita puhaltaa.

Sellaisella pikkupillillä ja jonkun sadan litran minuuttituotolla olevalla mäntäkompuralla ei sitkeämpi ruoste/maali/massa lähde ja hermot menee, kun kompura huutaa ja mitään ei tapahdu.

Itse puhaltelin viime vuonna merikonttia ja teräsrakenteita Atlas Copcon vanhalla XAS120 polttomoottorikompuralla, jossa on tuottoa tuo 120 litraa sekunnissa, eli 7,2 kuutiota minuutissa.
Möin keväällä moisen helvetinkoneen Etelä-Amerikan kaivoksille saksalaisen koneliikkeen kautta.

Tänä vuonna käytin kaverin vähän uudempia vehkeitä, kun puhaltelee ja maalaa vähän kaikkea työkseen oman firmansa kautta.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
 
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
 
Onko joku törmännyt vinyylin kuviointimuotteihin? Nehän maksavat jenkkilässä $5-10 mutta lähetyskulujen takia ei innosta tilata, kun valitsevat kirjatun, vakuutetun, pikakuljetuksen yms. all-inclusive. että haluavat jopa satasia pienestä kirjeestä.
Ajattelin testata kuluneeseen rattiin, mutta epäonnistumisen riski on iso, niin sekin alentaa intoa maksaa suuria.
Eikö jollain kuumaliimalla vois tehä leimasimen?
Vaikka näin:



Eihän tää tietenkään toimi nahkaan..
 
^Menee aika säätämiseksi ratin toroidimuodon takia ja pitäisi käsitellä lähes kauttaaltaan. Ja lopputulos todennäköisesti paljon rumempi, jos kopioi kuvion tasaiselta pinnalta.
Luulin, että vinyylimuotteja löytyy isommista automarketeista mutta ei näköjään. Saksasta löytyi ensimmäinen myyvä kauppa, tosin hintaa tuplasti 20 €, plus 30€ postit kirjetavaraan.
Harmi kun auto on sisältä muuten siisti mutta ratti on hioutunut puhki ja se on tyyppivika, eli ei kannata hakea romuttamolta toista kulunutta rattia.
 
Viimeksi muokattu:
Bensapumppu vuotaa startin päälle, kai se perkele pitää irti ottaa, kun ei muutenkaan näe. Ei siis vuoda letkuista.

Mitä vittua, pumpun pohjassa on reikä.

pumppu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
S60 Volvo 2005 2.4 bensa. Pääasiassa teinin käytössä, miten sinne kalloon saisi sen ymmärryksen että se ei ole mikään lelu ja ei ole vara joka vuosi ostaa uutta toimivaa ja minulla ei aika(taito, mielenkiinto,välineet) riitä sen jatkuvaan huoltoon. Eipä se tällä kertaa välttämättä ole kuskin vika että 17v autossa alkuperäinen ohjaustehostimen pumppu päästi öljyt pihalle. Onneksi löytyi Volvo harrastelija jolla välineet ja osankin kohtuu edullisesti vaihdettavaksi. Kuinka paljon tuohon kehtaa aikaa ja osia käyttää, jos se hajotetaan tuolla rälläyksellä ja sikailemalla.

Onneksi on hinauspalvelu vakuutuksen piikkiin. Vasta viikkoa aikasemmin oli katukivetys rikkonut toisen puolen renkaat.
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
 
Kalvon ns. Takapuolella kuuluukin olla reikä. Jos sieltä vuotaa, niin kalvo on rikki.
Kalvo näytti kyllä ehjältä, mutta miten se sitten silti kusee... Jos sitä vähemmällä vitutuksella ja paremmalla ajatuksella huomaisi paremmin. Tosiaan itse reikä ei ole syy, kun kaikki polttoaine kulkee kalvon yläpuolella.


Nyt on kerran vielä purettu ja kasattu, aluksi ei vuotanut yhtään ja olisikohan jotain ihan pientä vuotoa lasikupin puolelta, joka ei oikeastaan haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin pyritään linjauksella "riko sinä, niin minä maksan"?
Kai se on se että opiskelee ammatin ilman että tarvitsee huolehtia rahan riittämisestä. Hieman tuossa jo keskustelua käytiin, että auto on tarvetta varten ja pitää lopettaa ylinmääräiset ajot jos auto ei kestä. Itse eläisin mieluummin ilman autoa, mutta jotain kompromisseja pitää tehdä.
 
Kerrankin oli helppo korjaus! Mulla ilmeni reilu kuukausi sitten sellainen vika, että kuulosti ihan kuin olisi ollut takaovi raollaan. Kävin moneen kertaan ovien tiivisteet ja peräkontin tiivisteet läpi ja mistään ei löytynyt mitään poikkeavaa. No eilen sitten sattumalta huomasin kun takapenkki oli käännettynä että polttoainepumpun suojaluukku oli takapenkin alla irti! Lätkäisin paikalleen niin eipä suhissut enää tänään :giggle: Ei ihme ettei aiemmin löytynyt. Varmaan lähtenyt irti kun olen kuljetellut pidempää tavaraa autolla välillä ja kääntänyt penkkejä.
 
Vm. 2004 Honda Civic sedanista on toinen takalasi jumittunut siten, että ikkuna jää ehkä 4 cm auki. Olen yrittänyt työntää sitä kiinni, mutta ei onnistu. Lasit toimivat sähköllä ja näyttää olevan niin, että etulasit molemmat toimivat mutta takana ovat mykkiä. Koitin vaihdella sulakkeita päittäin, mutta takalasit eivät inahtaneetkaan. Vika siis jossain muualla. Epäilen kuitenkin, että kyse sähköistä eikä esim. siitä, että olisi lasinnostimen moottori rikki, koska molemmat takalasit lopettivat toiminnan. Onko neuvoja, täytyykö ovi purkaa, jotta lasia pääsee työntämään alhaalta kiinni päin vai voisiko onnistua vähemmällä työllä? Vetäsin raon väliaikaisesti teipillä kiinni, että ei sentään vesi tai joku elukka menisi sisään. Paras tietysti olisi, jos saisi ikkunat toimimaan, mutta sekin olisi hyvä, jos tuon saisi edes kiinni. Kyseessä kakkosauto, jolla ajetaan vuodessa ehkä pari tuhatta kilsaa, niin ei kehtaisi paljoa rahaa tämän korjaamiseen laittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 214
Viestejä
4 621 874
Jäsenet
76 001
Uusin jäsen
Raico

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom