Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Missähän mahtaa olla Audi A4 B9 2.0TDi (190hp) egr sijainti tarkalleen? Herjaa egr jumittaneen läpän auki ja luultavasti putsauksella korjaantuisi mutta ei netti tunne tuon sijaintia. B8 egr sijainti löytyy moottorin suojamuovin alta, mutta ei tämän uudemman ja jostain jäi korjaajan kanssa mieleen että olisikin helpointa päästä käsiksi venttiiliin auton alta.

Tietäneekö kukaan?
 
Missähän mahtaa olla Audi A4 B9 2.0TDi (190hp) egr sijainti tarkalleen? Herjaa egr jumittaneen läpän auki ja luultavasti putsauksella korjaantuisi mutta ei netti tunne tuon sijaintia. B8 egr sijainti löytyy moottorin suojamuovin alta, mutta ei tämän uudemman ja jostain jäi korjaajan kanssa mieleen että olisikin helpointa päästä käsiksi venttiiliin auton alta.

Tietäneekö kukaan?
Ei tarkkaa tietoa, mutta jostain tarttunut päähän että voisi toinen pää olla uudemmissa dpf:n jälkeen?
Voi olla tuttu konsepti, mutta kaikille ei: jos maksullista korjaajaa työllistetään niin kannattaa varmaan aika nopeasti vain ostaa käyttöaikaa erwin-järjestelmään. Tunnissa ehtii jo keräämään aika kasan korjausohjeita pdf:ksi. Oliko se jonkun 7e tms.

Ite menossa kohta taas purkamaan volkkarin ovipahveja yms., ja vaikka youtube-videoita löytyy ok, niin ei niissä näytetä missä kohtaa ne kiinnikkeet täsmälleen on ja mihin asentoon ne pitää purettaessa vääntää ja lopuksi asettaa etteivät mene rikki kasattaessa. Plus näemmä jenkkimallin autoissa on eri kokoisia ruuveja samoissa kohdissa kuin itellä. Tuli varmaan jo säästettyä ohjeiden kopioimiseen käytetty raha ja työaika kun ei tartte erikseen lähteä ostamaan jotain harvinaista päätä motonetista.
 
Missähän mahtaa olla Audi A4 B9 2.0TDi (190hp) egr sijainti tarkalleen? Herjaa egr jumittaneen läpän auki ja luultavasti putsauksella korjaantuisi mutta ei netti tunne tuon sijaintia.
En suoraan osaa vastata, mutta tuskin kukaan muukaan noilla tiedoilla. Tuossakin Audissa on oletettavasti EA288 diesel jossa on erikseen korkeapaine-EGR ja matalapaine-EGR. Näihin liittyen läppiä ja venttiileitä on lukuisia imukanavasta pakoputkeen ja niiden välissä.

Tuolta vaikka sivulta 52 alkaen näkyy karkea kaavio järjestelmästä. Kun ensin selviää mikä noista kaikista läpistä se on joka temppuilee, voi alkaa etsimään sen sijaintia: VAG SSP 514 – The New EA288 Diesel Engine Family – PDF Download
 
En suoraan osaa vastata, mutta tuskin kukaan muukaan noilla tiedoilla. Tuossakin Audissa on oletettavasti EA288 diesel jossa on erikseen korkeapaine-EGR ja matalapaine-EGR. Näihin liittyen läppiä ja venttiileitä on lukuisia imukanavasta pakoputkeen ja niiden välissä.

Tuolta vaikka sivulta 52 alkaen näkyy karkea kaavio järjestelmästä. Kun ensin selviää mikä noista kaikista läpistä se on joka temppuilee, voi alkaa etsimään sen sijaintia: VAG SSP 514 – The New EA288 Diesel Engine Family – PDF Download

Itse asiassa ongelma taitaakin olla jotain ihan muuta: Pakoputken alussa oleva venttiili oli jumiutunut auki auton diagnostiikan mukaan, mutta sittemmin poistunut.

Toinen ja ilmeisesti vaikeampi vikakoodi on PE20E800 eli pelkistinaineen paine liian alhainen. Adblue oli lopussa ja odotti täyttöä, kävin adblueta tankkaamassa mutta korjaajan mukaan ei silti nosta painetta. Vikakoodit nollattu mutta enää ei kuitenkaan tule vikailmoitusta ajotietokoneeseen.

Ota näistä sitten selvää.. mutta vikakoodit katosivat eikä ole sittemmin näkynyt.
 
Vaihdoin uuden akun Maximaan, tämmöinen sujahti pellin alle: Akku 80 Ah 58017

Olin olevinani ovela ja käytin akkulaturia syöttämässä virtaa autolle akun vaihdon ajan, ei tarvinnut kaikkea ohjelmoida uusiksi.

Vanha akku oli vielä iskussa mutta kun sen iästä ei ole mitään tietoa, palvelkoon nyt toistaiseksi seisonnassa olevassa ysitonnisessa.
 
Tarvitsisin vähän diagnoosiapua vanhan romun kolahtamisongelmaan. Kolahdus tulee aika selkeästi voimansiirrosta, oireet ovat seuraavat:

- kolahtaa aika usein käynnistyksessä ja melkoisen kovasti vieläpä, eli tuntuu persuksessa asti.

-kolahtaa suunnanmuutoksissa, eli esim. pihasta peruutuksen jälkeen lähdettäessä eteenpäin. Kolahtaa myös liikennevalolähdöissä, jos on käytetty moottorijarrutusta.

-ei kuitenkaan kolahda liikkeellelähdössä, jos rullaa liikennevaloihin vapaalla ja pysäyttää auton jarruttamalla.

-ei kolahtele, jos antaa rasitusta paikallaan jarrua vasten (pakin ja ykkösvaiheen välillä vaihdellen).

Itse mietin, että voisiko vika olla vaihteistossa tai kytkimessä? Auto on Seat Toledo 1.9tdi, jolla on rullailu 360tkm, joten alkuperäinen kaksoismassa on jo jatkoajalla. Mitään muita oireita ei kuitenkaan ole, eli kytkin toimii normaalisti ja vaihteet vaihtuvat jouhevasti.
 
Miinus napaan on useimmiten stanssattu vuosi
Njoo, tässä oli oikeastaan taka-ajatuksena juuri tuo toisen akun saaminen tuohon seisonnassa olevaan autoon, sen oma akku kun kypsyi viime talven aikana.

Tosin vanhan akun navoissa oli sen verran hapettumaa, että tuskin mitkään stanssit enää näkyvät.
 
Tarvitsisin vähän diagnoosiapua vanhan romun kolahtamisongelmaan. Kolahdus tulee aika selkeästi voimansiirrosta, oireet ovat seuraavat:

- kolahtaa aika usein käynnistyksessä ja melkoisen kovasti vieläpä, eli tuntuu persuksessa asti.

-kolahtaa suunnanmuutoksissa, eli esim. pihasta peruutuksen jälkeen lähdettäessä eteenpäin. Kolahtaa myös liikennevalolähdöissä, jos on käytetty moottorijarrutusta.

-ei kuitenkaan kolahda liikkeellelähdössä, jos rullaa liikennevaloihin vapaalla ja pysäyttää auton jarruttamalla.

-ei kolahtele, jos antaa rasitusta paikallaan jarrua vasten (pakin ja ykkösvaiheen välillä vaihdellen).

Itse mietin, että voisiko vika olla vaihteistossa tai kytkimessä? Auto on Seat Toledo 1.9tdi, jolla on rullailu 360tkm, joten alkuperäinen kaksoismassa on jo jatkoajalla. Mitään muita oireita ei kuitenkaan ole, eli kytkin toimii normaalisti ja vaihteet vaihtuvat jouhevasti.
Onko moottorin ja vaihteiston tuet tarkistettu? Vian haku kannattaa aloittaa helpoista kohteista ;)
 
Tarvitsisin vähän diagnoosiapua vanhan romun kolahtamisongelmaan. Kolahdus tulee aika selkeästi voimansiirrosta, oireet ovat seuraavat:

- kolahtaa aika usein käynnistyksessä ja melkoisen kovasti vieläpä, eli tuntuu persuksessa asti.

-kolahtaa suunnanmuutoksissa, eli esim. pihasta peruutuksen jälkeen lähdettäessä eteenpäin. Kolahtaa myös liikennevalolähdöissä, jos on käytetty moottorijarrutusta.

-ei kuitenkaan kolahda liikkeellelähdössä, jos rullaa liikennevaloihin vapaalla ja pysäyttää auton jarruttamalla.

-ei kolahtele, jos antaa rasitusta paikallaan jarrua vasten (pakin ja ykkösvaiheen välillä vaihdellen).

Itse mietin, että voisiko vika olla vaihteistossa tai kytkimessä? Auto on Seat Toledo 1.9tdi, jolla on rullailu 360tkm, joten alkuperäinen kaksoismassa on jo jatkoajalla. Mitään muita oireita ei kuitenkaan ole, eli kytkin toimii normaalisti ja vaihteet vaihtuvat jouhevasti.

Saattaa kuulostaa vähän oudolta mutta tsekkaappa pakoputken kiinnitykset.
 
Onko moottorin ja vaihteiston tuet tarkistettu? Vian haku kannattaa aloittaa helpoista kohteista ;)

Ne tsekkasin jo, olivat kunnossa. Vaihdoin tänään varmuuden vuoksi vaihteiston tuen uuteen, mutta ei vaikutusta. Olen myös tarkistanut kaikki alustan pultit ja puslat, olivat hyvässä kunnossa ja tiukat.
Saattaa kuulostaa vähän oudolta mutta tsekkaappa pakoputken kiinnitykset.

Pakoputkisto on alkupäästään apurungossa kiinni, joten onhan se mahdollista. Luulisi kuitenkin, että kolahtelu kuuluisi siinä tapauksessa myös paikallaan.

Nythän oire tulee siis vain vedonvaihteluissa, eli jossain kohtaa voimansiirtoa on välys. Kolahtelu ei kuulu esimerkiksi montuissa tai kovaa jarrutettaessa.
 
Jos kolahtaa startatessa ja sama kolaus myös liikenteessä, voisi se näillä tiedoilla olla esimerkiksi moottorin kiinnike/tukikumi, pakoputki tai esimerkiksi sen lämpösuojapelti tms.
 
Vaikea on sanoa. Itseltäni alkaa loppua neuvot kesken. Pitänee vielä sen verran purkaa, että pääsen jakopään puoleisen moottorituen pultteihin käsiksi. Auto kävi jakohihnan vaihdossa puolisentoista vuotta sitten ja näytti olevan vanhat pultit laitettu takaisin. Vw-konsernin vehkeissähän ne pitäisi vaihtaa venyvinä aina uusiin. Silmämääräisesti on kyllä tiukasti kiinni sekin.
 
Vaikea on sanoa. Itseltäni alkaa loppua neuvot kesken. Pitänee vielä sen verran purkaa, että pääsen jakopään puoleisen moottorituen pultteihin käsiksi. Auto kävi jakohihnan vaihdossa puolisentoista vuotta sitten ja näytti olevan vanhat pultit laitettu takaisin. Vw-konsernin vehkeissähän ne pitäisi vaihtaa venyvinä aina uusiin. Silmämääräisesti on kyllä tiukasti kiinni sekin.
Ihan ne itse tukikumit voivat olla noilla kilometreillä entiset. Konepelti auki ja pyydät kaveria katsomaan miten kone heiluu kun konetta käynnistelee.

Jos sieltä löytyy vaikka jotain tällaista, niin ei ihmekään jos kolisee:
 
Kuulostaa siltä että pakoputken keskimmäinen kannake on pettänyt. Jos se pettää putki kolahtaa pohjaan tai itse kannakkeeseen.
 
Ihan ne itse tukikumit voivat olla noilla kilometreillä entiset. Konepelti auki ja pyydät kaveria katsomaan miten kone heiluu kun konetta käynnistelee.

Jos sieltä löytyy vaikka jotain tällaista, niin ei ihmekään jos kolisee:


Mainitsinkin jo, että nuo on jo tarkistettu plus vaihdoin vaihdelaatikon puoleisen uuteen (videolla näkyvän), eikä vaikutusta. Heiluttelutestit on tehty ja olen myös rasittanut konetta jarru päällä edestakaisin, eikä mitään kolahtelua kuulunut silloin.
 
Ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin moottorin/putkiston heilumisesta johtuva kolahdus jos se kuuluu auto paikallaan startatessa vapaalla kytkin pohjassa, mutta käydessään kone käy kauniisti ja sama ääni kuitenkin kuuluu sitten joissakin tilanteissa myöhemmin kun auto heilahtaa "suunnanmuutoksissa". Ainoa toinen vaihtoehto minkä keksin voisi olla katalysaattorin kenno irti ja kolisee siellä putken sisällä.

Jos se olisi joku alustan/jousituksen/ohjauksen tms osa, ei se kolina kuuluisi startatessa. Jos se liittyisi voimansiirtoon, ei sekään kuuluisi startatessa. Jos se olisi moottorissa oleva vika, se kolkottaisi sitten koko ajan käydessään.
 
Viimeksi muokattu:
Näin minäkin sen olen diagnosoinut. Apurunko on tosiaan kireällä, samoin alatukivarret ja iskunvaimentajat. Jos ne olisivat löysällä, niin kolahduksen pitäisi kuulua jarrutuksen alussa voimakkaasti, mutta ei. Katalysaattoriin en usko, koska käynnistyksessä kuuluva kolahdus on selkeästi voimakas, eli tuntuu ihan selkeästi rungossa. Oman lisämausteen äänilähteen löytämiseen antaa vielä moottorin todella kova ääni, joka peittää kivasti kolahdukset ulkopuolelta kuunnellessa.
 
Auton alle kun pääsisi ja kaverin starttailemaan ja itse pitämään eri osista kiinni auton alta, niin luulisi syyllisen löytyvän.
 
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.

Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.
 
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.

Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.

Kyllä se suojakumi eli kumiputki pitäis olla molemmissa, eikä se tappi kyllä sen takia jumita. Eikä sen tapin kuulukaan olla niinko patonki porttikongissa vaan sillee pikkasen nahkee.. Kai sää jotain rasvaakin sinne laittelit kasatessas?
 
Mä annan äänen ruostuneelle jarrumännälle. Toinen vaihtoehto on jarrupalat jotka on liian ahtaalla. Lähes aina varsinkin tarvikepaloista saa viilata vähintäänkin maalit pois reunasta, että mahtuvat olemaan paikallaan ja kulkemaan vaikka olisi puhdistettu tai uusikin se itse satula.
 
Kyllä se suojakumi eli kumiputki pitäis olla molemmissa, eikä se tappi kyllä sen takia jumita. Eikä sen tapin kuulukaan olla niinko patonki porttikongissa vaan sillee pikkasen nahkee.. Kai sää jotain rasvaakin sinne laittelit kasatessas?
Puhe oli varmaan nyt siinä liukutapin alapäässä olevasta värinänvaimennus kumista eikä niistä haitarimallisista kumeista mitkä on liukutapin yläpäässä suojana. Semmoinen värinänvaimennin löytyy kummaltakin puolelta ainoastaan yhdestä tapista.

Etujarrun Liukutappien kumisuoja Sarja linkin kuvassa olevat pienet kumit
 
Puhe oli varmaan nyt siinä liukutapin alapäässä olevasta värinänvaimennus kumista eikä niistä haitarimallisista kumeista mitkä on liukutapin yläpäässä suojana. Semmoinen värinänvaimennin löytyy kummaltakin puolelta ainoastaan yhdestä tapista.

Etujarrun Liukutappien kumisuoja Sarja linkin kuvassa olevat pienet kumit

No just, ilmankos asia hämmensi suuresti.. Jostain syystä nuo ei tullut mieleenkään, pitäis varmaan mennä pajottaan autoja jonnekin ett muistais tollattet jututkin.
 
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.

Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.
Sen alapäässä olevan kumin voi kyllä jättää pois halutessaan mikä ainoastaan yhdestä tapista löytyy jokaisesta satulasta. Se on värinänvaimennin. Voit toki ostaa sarjan missä tulee uudet ja vaihtaa ne uusiin. Vääränlaisen rasvan käyttö turvottaa sen kumin ajanmyötä. Silikonirasva on parasta tappeihin.
 
Tuli tehtyä vähän paikkamaalauksia ja yrityksistä huolimatta jäi aika selvät maalausjäljet, mikäs olisi paras konsti noiden häivytykseen jos löytyy vesihiomapaperia, myllytyskone ja hiomatahnaa?
 
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.

Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.

Onko tietoa milloin jarruletkut vaihdettu? Jos iäkkäät ja/tai käytetty jotain laitetta millä saadaan letku luttuun, saattaa letkun sisäosa painua kasaan -> jarru laahaa. Ja ei, et tunne tätä jarrua painaessasi, painetta on niin paljon että menee kurtun läpi, mutta ei palaa.
 
Tuli tehtyä vähän paikkamaalauksia ja yrityksistä huolimatta jäi aika selvät maalausjäljet, mikäs olisi paras konsti noiden häivytykseen jos löytyy vesihiomapaperia, myllytyskone ja hiomatahnaa?

Osaatko arvioida, onko "maalausjäljet" pelkästään siitä maalauksesta kiinni (paksu maali/valumia/roiskeita/sävyero) vai pohjista?
 
Skoda Octavia 1.6 TDI -2012 syttyi pakokaasujörjestelmän vikavalo. Auto toimii kuitenkin aivan normaalisti ilman mitään häiriöitä. Onko tietoa onko joku todennäköinen tyyppivika tai miten lähteä ratkomaan aluksi?
 
Corollassa (e12) tuppaa tulemaan kovilla sateilla vettä vänkärin jalkatilaan. Samalla myös kastuu raitisilmasuodatin. Vedenpoistoreikien putsaus auttoi viime kesänä, mutta nyt viime viikon rankkasateessa ongelma uusiutui. Osaisiko joku sanoa pitäisikö kuvan aukoissa olla jotain mikä estäisi veden tulemisen sisälle? Nythän noissa sisemmissä aukoissakaan ei ole mitään estettä vedelle.
Viime kesänä vesi jäi tuohon kaukaloon jumiin missä tuulilasinpyyhkiän moottori on ja hölskyminen vaan kuului ajaessa.
20220826_191615.jpg
20220826_191547.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mä annan äänen ruostuneelle jarrumännälle. Toinen vaihtoehto on jarrupalat jotka on liian ahtaalla. Lähes aina varsinkin tarvikepaloista saa viilata vähintäänkin maalit pois reunasta, että mahtuvat olemaan paikallaan ja kulkemaan vaikka olisi puhdistettu tai uusikin se itse satula.
Ja jos tarvike palat ovat samoilla mitoilla kuin alkuperäiset niin monessa tapauksessa ruoste satulan ja rst liukupellin välissä aiheuttaa sen että palat jumii.Toki myös jumittava jarrumäntä on usein syypää,pahimmillaan on molemmat viat samalla kertaa.
 
Kyllä se suojakumi eli kumiputki pitäis olla molemmissa, eikä se tappi kyllä sen takia jumita. Eikä sen tapin kuulukaan olla niinko patonki porttikongissa vaan sillee pikkasen nahkee.. Kai sää jotain rasvaakin sinne laittelit kasatessas?

Kyllä laitoin kumiystävällistä rasvaa. Mutta tuo vaimenninkumi toimii rasvan kanssa mäntänä, että liukutapin taa jää paine. Tiedä sitten onko parempi ilman tai korkeintaan juoksevan öljyn kanssa.

Onko tietoa milloin jarruletkut vaihdettu? Jos iäkkäät ja/tai käytetty jotain laitetta millä saadaan letku luttuun, saattaa letkun sisäosa painua kasaan -> jarru laahaa. Ja ei, et tunne tätä jarrua painaessasi, painetta on niin paljon että menee kurtun läpi, mutta ei palaa.

Ei ole tietoa. Saattaa olla jopa 20 vuotiaat alkuperäiset. Jarrupalat ainakin orkkislaatua (Brembot) ja liukupinnat puhtaat. Männänkin puhdistin ja liikkui kevyesti. Täytyy laittaa jarruosia könttätilaukseen. Onneksi näihin vanhoihin Corolliin varaosat ovat edukkaita.
 
Skoda Octavia 1.6 TDI -2012 syttyi pakokaasujörjestelmän vikavalo. Auto toimii kuitenkin aivan normaalisti ilman mitään häiriöitä. Onko tietoa onko joku todennäköinen tyyppivika tai miten lähteä ratkomaan aluksi?
Mahdollisia syitä tuon valon syttymiselle on kymmeniä ellei satoja. Vikakoodien luku on ainoa järkevä etenemissuunta. Lukulaitteeksi suositeltavia ovat Obdeleven, VCDS tai merkkihuollon laitteet.
 
Onko tietoa milloin jarruletkut vaihdettu? Jos iäkkäät ja/tai käytetty jotain laitetta millä saadaan letku luttuun, saattaa letkun sisäosa painua kasaan -> jarru laahaa. Ja ei, et tunne tätä jarrua painaessasi, painetta on niin paljon että menee kurtun läpi, mutta ei palaa.
Ja näissä keisseissä ainakin jotain osviittaa antaa tilanteeseen se, auttaako ilmausruuvin avaaminen. Jos ruuvin avaamalla jumiva jarru hellittää otteensa niin voi olla letku tukossa. Näin oli ainakin itsellä. Jumiva mäntä tuskin hellittää ilmausruuvia avaamalla ja liukutapit saanee ainakin suljettua pois.

Ilmausruuviin ei luonnollisesti kosketa jos avaamiseen liittyy riskejä katkeamisesta tai ei tiedä miten auton jarrut ilmataan. Tosin sokkona letkun vaihto johtaa kuitenkin ilmaukseen ja ei sen 20v letkun vaihtaminen haittaakaan aiheuta.
 
Osaatko arvioida, onko "maalausjäljet" pelkästään siitä maalauksesta kiinni (paksu maali/valumia/roiskeita/sävyero) vai pohjista?
Tarkennetaas eli kyseessä siis maalausrajat uuden ja vanhan maalipinnan välillä missä ollut suojateipit eli jos saisi sitä sävyeroa hieman häivytettyä, hiomatahnalla käsin ei ollut oikein mitään vaikutusta.
 
Passat B6 takaikkuna reistailee eli liikkuu vapaasti ilman mitään vastusta, otin oven auki ja siellä "nostimesta" on irronnut palasia ja jousi roikkuu vapaana, millähän nimellä uutta osaa etsisi, ikkunannostin?

20220827_115222.jpg20220827_115247.jpg
 
Passat B6 takaikkuna reistailee eli liikkuu vapaasti ilman mitään vastusta, otin oven auki ja siellä "nostimesta" on irronnut palasia ja jousi roikkuu vapaana, millähän nimellä uutta osaa etsisi, ikkunannostin?

20220827_115222.jpg20220827_115247.jpg
Uusi suosiolla koko lasinnostin.

Näitä ei ihan oikeasti kannata korjata. Nuo muoviosat hajoaa yksi kerrallaan peräjälkeen niin saatat joutua purkamaan saman oven monta kertaa.
 
Saab 9-3 2006 ja takajarrusatulan jarrumännän pölysuojakumin uusiminen. Miten ihmeessä uuden suojakumin saa paikoilleen vai onko Motonetin korjaussarja vääränlainen? Vanhassa suojakumissa ei kyllä ollut jäykisterengasta satulan puoleisessa päässä kumin sisällä. Satula on Neobrothersista tilattu ei-alkuperäinen. Männän halkaisija on 38 mm ja sama lukee Motonetin sarjassakin (näitähän on 40-millisiäkin).

Satulan alemman olakkeen halkaisija on reilusti isompi kuin suojakumin, joten melkoinen operaatio olisi saada suojakumi sinne kiinni. Ja ylemmän olakkeen halkaisija on niin pieni, ettei suojakumi pysy siinä paikoillaan vaan ponnahtaa pois.

Tässä nyt on mielestäni kolme mahdollisuutta:
  1. Motonetin suojakumi on oikeanlainen mutta satula poikkeaa alkuperäisestä.
  2. Motonetin suojakumi on huono/väärä.
  3. En osaa :)
Olakkeet esillä:
IMG20220827153718.jpg


Kumi ei pysy ylemmässä olakkeessa. Liian väljä, ponnahtaa pois:
IMG20220827153602.jpg
 
Kiitos vastauksista, vielä jos yhteen asiaan saisi neuvoa:

Veljen Citroen C5 2009 pomppasi katsastuksesta alatukivarren pallonivelesta ja laakeroinnista, joutuuko noiden korjaamiseksi nyt konkreettisesti uusimaan osia vai saako noita itse vielä kiristettyä tms.?

IMG-20220823-WA0000.jpg
 
Kiitos vastauksista, vielä jos yhteen asiaan saisi neuvoa:

Veljen Citroen C5 2009 pomppasi katsastuksesta alatukivarren pallonivelesta ja laakeroinnista, joutuuko noiden korjaamiseksi nyt konkreettisesti uusimaan osia vai saako noita itse vielä kiristettyä tms.?

IMG-20220823-WA0000.jpg

Joutuu uusimaan pallonivelen ja alatukivarren etu "helan".

Helpoimmalla pääsee, kun laittaa kerralla molemmat tukivarret uusiksi, niin ei tarvitse jatkuvasti ropata.
 
Tarkennetaas eli kyseessä siis maalausrajat uuden ja vanhan maalipinnan välillä missä ollut suojateipit eli jos saisi sitä sävyeroa hieman häivytettyä, hiomatahnalla käsin ei ollut oikein mitään vaikutusta.

Terävää rajaa värissä ei oikein muuten saa muutettua, kuin suihkimalla vähän "huntua" lisää siitä saumakohdasta vanhan maalin suuntaan ilman teippiä ja yrittää näin häivyttää rajaa. Jos siinä on selvä pykälä minkä tuntee vaikkapa kynnellä, sitten myllytyskonetta. Muutenkin sitä maalipintaa voi ajatella niin, että jos siinä tuntee sormilla jotakin, sitten sen myös näkee siinä.
 
Ilmausruuviin ei luonnollisesti kosketa jos avaamiseen liittyy riskejä katkeamisesta tai ei tiedä miten auton jarrut ilmataan. Tosin sokkona letkun vaihto johtaa kuitenkin ilmaukseen ja ei sen 20v letkun vaihtaminen haittaakaan aiheuta.

Ilmausruuviin piti koskea jo siinä vaiheessa, kun mäntä oli ulkona puhdistuksessa. Ja olisi hyvä koskea useammin, oli kovin kiinniruosteessa, että sai hakea uuden ruuvin, kun kuusikantaa ei ollut juuri jäljellä. Edellinen omistaja oli yrittänyt perinteisesti viilata ruuvia pienempään avainkokoon.

Ei vanhoja satuloita ole kyllä mitään järkeä kunnostaa, kun uudet maksaa ulkomailta 45-50€. Ainakaan, jos kulunut aika on yhtään itselle arvokasta. Hyvin ruostetta ottanut satula saattaa olla jo seuraavassa kurasohjossa jumissa. No tulipahan opittua kantapään kautta.

Muokkaus:
Se jäi ihmetyttämään, kun joissain uusissa jarrusatuloissa on pantti, eli kauppa luultavasti kunnostaa palautetut jarrusatulat. Jos kunnostetut maksavat muutaman kympin, niin kovin paljon niille ei varmasti tehdä, tyyliin hiekkapuhallus, uusi mäntä, tiivisteet, ilmausruuvi ja lopuksi varastomaali.

Jääkö sitten ruosteen syömät kuopat tiivistepinnoissa korjaamatta, vai menevätkö sellaiset heti romuun? Ainakaan varaosakaupat Suomessa eivät käy juuri läpi panttiosia. Meinaan vain, että huonot tiivistepinnat jumittavat kunnostetutkin jarrut aika nopeasti ja koneistusta ei voi tehdä, kun mitat muuttuvat. Uuden tiivistehuulen hitsaus + koneistus ei taas hinnan puolesta kannata.

No joo Corollan jarru on taas kunnossa, vaikka jarruletkua en vaihtanut, joten syy oli joko ruoste tai lika väärässä paikkaa. Valitettavasti kuvia en voinut jarrunesteen ym. lian takia ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ostettua Alfamerin korjausopas Transittiin. Tuossa on kyllä luettavuus niin umpusurkea että tekis mieli palauttaa ja hommata joku parempi tilalle, mutta onko niitä parempia vaihtoehtoja?

Vertailun vuoksi pari kuvaa 80-luvun Chevyn omasta korjausoppaasta. Pikkusen selkeämpää luettavaa ja paljon vähemmällä määrällä tekstiä.
 

Liitteet

  • IMG_20220903_122340_316.jpg
    IMG_20220903_122340_316.jpg
    184,2 KB · Luettu: 143
  • IMG_20220903_122345_354.jpg
    IMG_20220903_122345_354.jpg
    99,2 KB · Luettu: 142
  • IMG_20220903_122347_679.jpg
    IMG_20220903_122347_679.jpg
    143,1 KB · Luettu: 133
Tuli ostettua Alfamerin korjausopas Transittiin. Tuossa on kyllä luettavuus niin umpusurkea että tekis mieli palauttaa ja hommata joku parempi tilalle, mutta onko niitä parempia vaihtoehtoja?

Vertailun vuoksi pari kuvaa 80-luvun Chevyn omasta korjausoppaasta. Pikkusen selkeämpää luettavaa ja paljon vähemmällä määrällä tekstiä.

Tämä selittynee sillä, että Alfamerin oppaat on yleensä tarkoitettu kirjoiksi "taviksille" jotka ei autoista välttämättä ymmärrä juurikaan mutta haluavat hieman tutustua autoonsa, kun taas autojen omat "service manualit" on tarkoitettu työkaluksi automekaanikolle. Niissä on oleellinen ilman mitään ylimääräistä.
 
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Sain auton eilen pajalta saatteella "ei vikakoodeja mutta vika paikannettu ja korjattu, kaksi pyörää olivat epätasapainossa" :rofl::confused2::(:mad:

Kyselin vaan että 1. miten epätasapainossa olevat pyörät aiheuttavat nykimistä 2. miten pyörät ovat epätasapainossa vain silloin kun moottori käy. No, kävin autolla heittämässä parin kilsan lenkin ja totesin tietysti että sehän nykii täysin entiseen malliin, hetkittäin jopa hyytyy. Ajoin takaisin huollon pihalle ja sijaisauto alle.

Laitoin mailia autoliikkeelle että haluan perua kaupan, alkaa menemään aikaa ja hermoja nyt ihan liikaa tähän keissiin. Sitä en vaan tiedä että onnistuuko mutkattomasti vai pääsenkö johonkin ilta-sanomiin taas yhtenä kusetettuna autonostajana.

Vika ilmeni alle viikossa ostosta ja kerroin siitä välittömästi myyjälle.

Pakko sano että vituttaa aika tavalla, varmaan kolmas autokauppa missä käy näin. Kahdesta muusta vastaavanlaisesta keissistä laukes moottori ja vika oli jo ostaessa päällä, ensimmäisessä sitä epäilin ja toisessa kävi ilmi vasta kuukausia kauppojen jälkeen.

Tämä keissi on nyt omalta osaltanu ohi, möin auton toiseen autoliikkeeseen pienellä persnetolla, eli vahinko ns. kiertämään.

Auto meni tuon edellisen korjausyrityksen jälkeen Autokeskuksen omaan Kia-huoltoon Konalaan jossa se makasi taas viikon. Lopputulemana olivat vaihtaneet siitä tulpat ja päivittäneet moottorin softan.

Hain auton huollosta erittäin toiveikkaana mutta jo heti kun lähdin kehätielle niin ihan kuin olisi pienesti nykinyt... Pari päivää kuitenkin meni niin etten ollutkaan asiasta ihan varma, ja tunnustelin tilannetta. Kolmannen päivän aamuna työmatkalla nykiminen paheni ja tilanne oli siis entisellään.

Tässä kohtaa menetin hermoni lopullisesti ja yöunet, Autokeskus ei enää sähköposteihin vastannut mutta päätin etten jaksaisi enää hetkeäkään mitään korjauskierrosta vaan hankkiudun autosta vaan mahdollisimman nopeasti eroon keinolla millä hyvänsä. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Eipähän tarvitse siinäkään kusiluolassa enää koskaan asioida.

Ps. ostin tilalle Lexus IS 300h, vm. 19 ja 115tkm. Toistaiseksi tuntuu toimivan ihan hyvin.
 
Eipähän tarvitse siinäkään kusiluolassa enää koskaan asioida.

Itellä tuli keväällä matkattua Oulusta Helsinkiin Autokeskukselle täysin omaan tarpeeseen sopivan auton perässä. Liikkeellä ajatuksella että jos ei jotain merkittävää paljastu niin ostan, olihan autosta kattavasti tietoja kyselty ja saatu myyjältä. Paikanpäällä koeajolla kävin toki läpi kaikki auton tilat ja paperit niin sieltähän löytyi sitten paperit joiden mukaan autoon oli vaihdettu moottori yms pientä edellisenä vuonna (ei takuutyönä). Tämmöinen pikkuasia oli unohtunut mainita, eikä siitä vaihtomoottorista ollut sitten mitään tietoja mistä se on peräisin yms, ainoastaan tuo työseloste siitä vaihtotyöstä "asiakkaan hankkimalle moottorille". Lauantaipäivä ja liike sulkeutumassa parin tunnin päästä niin sinnehän se pirssi jäi. Myyjä kyllä pahoitteli kovasti että iha yllätyksenä tuli ja ei ole hänelläkään ollut tällaista tietoa. Kyseinen lappu oli kyllä ihan siinä samassa kansiossa huoltokirjan kanssa... Kertoi että voin pyytää korvausta (matkakuluista) myyntipääliköltä. Sähköpostitiedusteluihin vastaukset olivat luokkaa "autohan on ilmoitettua parempi kun on vaihdettu moottori" ja "auto on edelleen täälä meillä, halauatko ostaa", joten en sen enempää aikaani firmaan tuhlannut. Ei ole tarvetta asioida jatkossa heillä. Omalle kohdalle ensimmäinen ns. hyvämaineinen autoliike joka veti noin pahasti riman alta. Toki huollon ja myynnin organisaatiot on varmaankin erit, mutta kyllähän monessa organisaatioissa tietynlainen kulttuuri ja toimintatapa on kaikkialla.

Kuva liittyy.
 

Liitteet

  • konala.jpg
    konala.jpg
    214,4 KB · Luettu: 266

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom