- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 205
Audissa ei kuitenkaan tällaista ole. Vaadittaisiin myös aika rouhea eriparirengastus jos haluttaisiin päästä 40/60 vetosuhteeseen.
Kyllä jopa torsen sallii 6% pyörimisnopeuden eron akseleillä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Audissa ei kuitenkaan tällaista ole. Vaadittaisiin myös aika rouhea eriparirengastus jos haluttaisiin päästä 40/60 vetosuhteeseen.
Ei tarkkaa tietoa, mutta jostain tarttunut päähän että voisi toinen pää olla uudemmissa dpf:n jälkeen?Missähän mahtaa olla Audi A4 B9 2.0TDi (190hp) egr sijainti tarkalleen? Herjaa egr jumittaneen läpän auki ja luultavasti putsauksella korjaantuisi mutta ei netti tunne tuon sijaintia. B8 egr sijainti löytyy moottorin suojamuovin alta, mutta ei tämän uudemman ja jostain jäi korjaajan kanssa mieleen että olisikin helpointa päästä käsiksi venttiiliin auton alta.
Tietäneekö kukaan?
En suoraan osaa vastata, mutta tuskin kukaan muukaan noilla tiedoilla. Tuossakin Audissa on oletettavasti EA288 diesel jossa on erikseen korkeapaine-EGR ja matalapaine-EGR. Näihin liittyen läppiä ja venttiileitä on lukuisia imukanavasta pakoputkeen ja niiden välissä.Missähän mahtaa olla Audi A4 B9 2.0TDi (190hp) egr sijainti tarkalleen? Herjaa egr jumittaneen läpän auki ja luultavasti putsauksella korjaantuisi mutta ei netti tunne tuon sijaintia.
En suoraan osaa vastata, mutta tuskin kukaan muukaan noilla tiedoilla. Tuossakin Audissa on oletettavasti EA288 diesel jossa on erikseen korkeapaine-EGR ja matalapaine-EGR. Näihin liittyen läppiä ja venttiileitä on lukuisia imukanavasta pakoputkeen ja niiden välissä.
Tuolta vaikka sivulta 52 alkaen näkyy karkea kaavio järjestelmästä. Kun ensin selviää mikä noista kaikista läpistä se on joka temppuilee, voi alkaa etsimään sen sijaintia: VAG SSP 514 – The New EA288 Diesel Engine Family – PDF Download
Miinus napaan on useimmiten stanssattu vuosiVanha akku oli vielä iskussa mutta kun sen iästä ei ole mitään tietoa
Njoo, tässä oli oikeastaan taka-ajatuksena juuri tuo toisen akun saaminen tuohon seisonnassa olevaan autoon, sen oma akku kun kypsyi viime talven aikana.Miinus napaan on useimmiten stanssattu vuosi
Onko moottorin ja vaihteiston tuet tarkistettu? Vian haku kannattaa aloittaa helpoista kohteistaTarvitsisin vähän diagnoosiapua vanhan romun kolahtamisongelmaan. Kolahdus tulee aika selkeästi voimansiirrosta, oireet ovat seuraavat:
- kolahtaa aika usein käynnistyksessä ja melkoisen kovasti vieläpä, eli tuntuu persuksessa asti.
-kolahtaa suunnanmuutoksissa, eli esim. pihasta peruutuksen jälkeen lähdettäessä eteenpäin. Kolahtaa myös liikennevalolähdöissä, jos on käytetty moottorijarrutusta.
-ei kuitenkaan kolahda liikkeellelähdössä, jos rullaa liikennevaloihin vapaalla ja pysäyttää auton jarruttamalla.
-ei kolahtele, jos antaa rasitusta paikallaan jarrua vasten (pakin ja ykkösvaiheen välillä vaihdellen).
Itse mietin, että voisiko vika olla vaihteistossa tai kytkimessä? Auto on Seat Toledo 1.9tdi, jolla on rullailu 360tkm, joten alkuperäinen kaksoismassa on jo jatkoajalla. Mitään muita oireita ei kuitenkaan ole, eli kytkin toimii normaalisti ja vaihteet vaihtuvat jouhevasti.
Tarvitsisin vähän diagnoosiapua vanhan romun kolahtamisongelmaan. Kolahdus tulee aika selkeästi voimansiirrosta, oireet ovat seuraavat:
- kolahtaa aika usein käynnistyksessä ja melkoisen kovasti vieläpä, eli tuntuu persuksessa asti.
-kolahtaa suunnanmuutoksissa, eli esim. pihasta peruutuksen jälkeen lähdettäessä eteenpäin. Kolahtaa myös liikennevalolähdöissä, jos on käytetty moottorijarrutusta.
-ei kuitenkaan kolahda liikkeellelähdössä, jos rullaa liikennevaloihin vapaalla ja pysäyttää auton jarruttamalla.
-ei kolahtele, jos antaa rasitusta paikallaan jarrua vasten (pakin ja ykkösvaiheen välillä vaihdellen).
Itse mietin, että voisiko vika olla vaihteistossa tai kytkimessä? Auto on Seat Toledo 1.9tdi, jolla on rullailu 360tkm, joten alkuperäinen kaksoismassa on jo jatkoajalla. Mitään muita oireita ei kuitenkaan ole, eli kytkin toimii normaalisti ja vaihteet vaihtuvat jouhevasti.
Onko moottorin ja vaihteiston tuet tarkistettu? Vian haku kannattaa aloittaa helpoista kohteista
Ne tsekkasin jo, olivat kunnossa. Vaihdoin tänään varmuuden vuoksi vaihteiston tuen uuteen, mutta ei vaikutusta. Olen myös tarkistanut kaikki alustan pultit ja puslat, olivat hyvässä kunnossa ja tiukat.
Saattaa kuulostaa vähän oudolta mutta tsekkaappa pakoputken kiinnitykset.
Ihan ne itse tukikumit voivat olla noilla kilometreillä entiset. Konepelti auki ja pyydät kaveria katsomaan miten kone heiluu kun konetta käynnistelee.Vaikea on sanoa. Itseltäni alkaa loppua neuvot kesken. Pitänee vielä sen verran purkaa, että pääsen jakopään puoleisen moottorituen pultteihin käsiksi. Auto kävi jakohihnan vaihdossa puolisentoista vuotta sitten ja näytti olevan vanhat pultit laitettu takaisin. Vw-konsernin vehkeissähän ne pitäisi vaihtaa venyvinä aina uusiin. Silmämääräisesti on kyllä tiukasti kiinni sekin.
Ihan ne itse tukikumit voivat olla noilla kilometreillä entiset. Konepelti auki ja pyydät kaveria katsomaan miten kone heiluu kun konetta käynnistelee.
Jos sieltä löytyy vaikka jotain tällaista, niin ei ihmekään jos kolisee:
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.
Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.
Puhe oli varmaan nyt siinä liukutapin alapäässä olevasta värinänvaimennus kumista eikä niistä haitarimallisista kumeista mitkä on liukutapin yläpäässä suojana. Semmoinen värinänvaimennin löytyy kummaltakin puolelta ainoastaan yhdestä tapista.Kyllä se suojakumi eli kumiputki pitäis olla molemmissa, eikä se tappi kyllä sen takia jumita. Eikä sen tapin kuulukaan olla niinko patonki porttikongissa vaan sillee pikkasen nahkee.. Kai sää jotain rasvaakin sinne laittelit kasatessas?
Puhe oli varmaan nyt siinä liukutapin alapäässä olevasta värinänvaimennus kumista eikä niistä haitarimallisista kumeista mitkä on liukutapin yläpäässä suojana. Semmoinen värinänvaimennin löytyy kummaltakin puolelta ainoastaan yhdestä tapista.
Etujarrun Liukutappien kumisuoja Sarja linkin kuvassa olevat pienet kumit
Sen alapäässä olevan kumin voi kyllä jättää pois halutessaan mikä ainoastaan yhdestä tapista löytyy jokaisesta satulasta. Se on värinänvaimennin. Voit toki ostaa sarjan missä tulee uudet ja vaihtaa ne uusiin. Vääränlaisen rasvan käyttö turvottaa sen kumin ajanmyötä. Silikonirasva on parasta tappeihin.Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.
Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.
Avasin ja puhdistin Corollan etulevyjarrun, kun lämpeni ajossa. Kaikki kävin läpi, liukutapit, -pinnat, mäntä jne. Levystä hioin reunuksen pois.
Jarru ei ollut alunperin kovaa kiinni, mutta lämpeni, ettei sormea voinut pitää. Ja on sitä puhdistuksen jälkeenkin, ellei pahentunut.
Toisen liukutapin varressa on kumiputki, joka saa tapin liikkumaan nihkeästi reiässään. Liikkuu kyllä sormivoimin mutta tekeekö sen verran kitkaa, että jarrupala laahaa. En keksi muuta kuin heivata se seuraavaksi pois. Ja varmuuden vuoksi liukutappien reiät voi hoonata. Levyjarrun pitäisi olla simppeli rakenteeltaan, kun ei ole edes käsijarrua, mutta eipä siinä paljoa tarvitse ruostekuraa väliin, kun alkaa jumittamaan.
Tuli tehtyä vähän paikkamaalauksia ja yrityksistä huolimatta jäi aika selvät maalausjäljet, mikäs olisi paras konsti noiden häivytykseen jos löytyy vesihiomapaperia, myllytyskone ja hiomatahnaa?
Ja jos tarvike palat ovat samoilla mitoilla kuin alkuperäiset niin monessa tapauksessa ruoste satulan ja rst liukupellin välissä aiheuttaa sen että palat jumii.Toki myös jumittava jarrumäntä on usein syypää,pahimmillaan on molemmat viat samalla kertaa.Mä annan äänen ruostuneelle jarrumännälle. Toinen vaihtoehto on jarrupalat jotka on liian ahtaalla. Lähes aina varsinkin tarvikepaloista saa viilata vähintäänkin maalit pois reunasta, että mahtuvat olemaan paikallaan ja kulkemaan vaikka olisi puhdistettu tai uusikin se itse satula.
Kyllä se suojakumi eli kumiputki pitäis olla molemmissa, eikä se tappi kyllä sen takia jumita. Eikä sen tapin kuulukaan olla niinko patonki porttikongissa vaan sillee pikkasen nahkee.. Kai sää jotain rasvaakin sinne laittelit kasatessas?
Onko tietoa milloin jarruletkut vaihdettu? Jos iäkkäät ja/tai käytetty jotain laitetta millä saadaan letku luttuun, saattaa letkun sisäosa painua kasaan -> jarru laahaa. Ja ei, et tunne tätä jarrua painaessasi, painetta on niin paljon että menee kurtun läpi, mutta ei palaa.
Mahdollisia syitä tuon valon syttymiselle on kymmeniä ellei satoja. Vikakoodien luku on ainoa järkevä etenemissuunta. Lukulaitteeksi suositeltavia ovat Obdeleven, VCDS tai merkkihuollon laitteet.Skoda Octavia 1.6 TDI -2012 syttyi pakokaasujörjestelmän vikavalo. Auto toimii kuitenkin aivan normaalisti ilman mitään häiriöitä. Onko tietoa onko joku todennäköinen tyyppivika tai miten lähteä ratkomaan aluksi?
Ja näissä keisseissä ainakin jotain osviittaa antaa tilanteeseen se, auttaako ilmausruuvin avaaminen. Jos ruuvin avaamalla jumiva jarru hellittää otteensa niin voi olla letku tukossa. Näin oli ainakin itsellä. Jumiva mäntä tuskin hellittää ilmausruuvia avaamalla ja liukutapit saanee ainakin suljettua pois.Onko tietoa milloin jarruletkut vaihdettu? Jos iäkkäät ja/tai käytetty jotain laitetta millä saadaan letku luttuun, saattaa letkun sisäosa painua kasaan -> jarru laahaa. Ja ei, et tunne tätä jarrua painaessasi, painetta on niin paljon että menee kurtun läpi, mutta ei palaa.
Tarkennetaas eli kyseessä siis maalausrajat uuden ja vanhan maalipinnan välillä missä ollut suojateipit eli jos saisi sitä sävyeroa hieman häivytettyä, hiomatahnalla käsin ei ollut oikein mitään vaikutusta.Osaatko arvioida, onko "maalausjäljet" pelkästään siitä maalauksesta kiinni (paksu maali/valumia/roiskeita/sävyero) vai pohjista?
Uusi suosiolla koko lasinnostin.
Kiitos vastauksista, vielä jos yhteen asiaan saisi neuvoa:
Veljen Citroen C5 2009 pomppasi katsastuksesta alatukivarren pallonivelesta ja laakeroinnista, joutuuko noiden korjaamiseksi nyt konkreettisesti uusimaan osia vai saako noita itse vielä kiristettyä tms.?
Varmistakaa nyt vielä, että inssi oli tietoinen tästä: Peugeotin ja Citroenin etuakselistolle uudet katsastusohjeet | TuulilasiVeljen Citroen C5 2009 pomppasi katsastuksesta alatukivarren pallonivelesta ja laakeroinnista, joutuuko noiden korjaamiseksi nyt konkreettisesti uusimaan osia vai saako noita itse vielä kiristettyä tms.?
Tarkennetaas eli kyseessä siis maalausrajat uuden ja vanhan maalipinnan välillä missä ollut suojateipit eli jos saisi sitä sävyeroa hieman häivytettyä, hiomatahnalla käsin ei ollut oikein mitään vaikutusta.
Ilmausruuviin ei luonnollisesti kosketa jos avaamiseen liittyy riskejä katkeamisesta tai ei tiedä miten auton jarrut ilmataan. Tosin sokkona letkun vaihto johtaa kuitenkin ilmaukseen ja ei sen 20v letkun vaihtaminen haittaakaan aiheuta.
Tuli ostettua Alfamerin korjausopas Transittiin. Tuossa on kyllä luettavuus niin umpusurkea että tekis mieli palauttaa ja hommata joku parempi tilalle, mutta onko niitä parempia vaihtoehtoja?
Vertailun vuoksi pari kuvaa 80-luvun Chevyn omasta korjausoppaasta. Pikkusen selkeämpää luettavaa ja paljon vähemmällä määrällä tekstiä.
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Sain auton eilen pajalta saatteella "ei vikakoodeja mutta vika paikannettu ja korjattu, kaksi pyörää olivat epätasapainossa"
Kyselin vaan että 1. miten epätasapainossa olevat pyörät aiheuttavat nykimistä 2. miten pyörät ovat epätasapainossa vain silloin kun moottori käy. No, kävin autolla heittämässä parin kilsan lenkin ja totesin tietysti että sehän nykii täysin entiseen malliin, hetkittäin jopa hyytyy. Ajoin takaisin huollon pihalle ja sijaisauto alle.
Laitoin mailia autoliikkeelle että haluan perua kaupan, alkaa menemään aikaa ja hermoja nyt ihan liikaa tähän keissiin. Sitä en vaan tiedä että onnistuuko mutkattomasti vai pääsenkö johonkin ilta-sanomiin taas yhtenä kusetettuna autonostajana.
Vika ilmeni alle viikossa ostosta ja kerroin siitä välittömästi myyjälle.
Pakko sano että vituttaa aika tavalla, varmaan kolmas autokauppa missä käy näin. Kahdesta muusta vastaavanlaisesta keissistä laukes moottori ja vika oli jo ostaessa päällä, ensimmäisessä sitä epäilin ja toisessa kävi ilmi vasta kuukausia kauppojen jälkeen.
Eipähän tarvitse siinäkään kusiluolassa enää koskaan asioida.