Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kävin ajamassa lenkin. Lähtiessä jäähdytysnesteen lämpötila jäähdyttimen ulostulossa oli 17 astetta. Maantiellä viima painoi sen 14 asteeseen, kunnes moottorin lämmettyä 80 asteeseen nousi jäähdyttimen lämpötila 33 asteeseen. Nopealla googlailulla tuolle 1.6 TDI koneelle tarjotaan termostaattia, joka aukeaa 80 asteessa. Ilmeisesti tuossa on sitten semmoinen ja se toimii normaalisti. Tuossa on vielä termostaatin vaihtaminen aika kusinen homma, eli huvikseen en lähde sitä tekemään.

Ei ihme, että moottorin lämpömittari laskee herkästi, kun 90 asteen kohdalla jäähdytysnesteen todellinen lämpötila on 75 astetta ja moottorijarrutuksessa lämmöt tippuvat helposti alle tuon. Noh, keula talveksi umpeen, niin pysyy paremmin lämpöisenä. 1kW vastus lämmityslaitteen kennossa on onneksi myös aika väkevä apu pitämään ohjaamon lämpöisenä.
Näissähän on mittaristossa juuri semmonen huijaussofta että "lämpömittari" näyttää sen 90 astetta vaikka mikään osa moottorista ei ole sitä lämpöä saavuttanut kuten havaitsitkin.

Vanhemmissa malleissa ainakin mittariston sai ohjelmoitua näyttämään myös todellista nesteen lämpötilaa.
 
@Uutta matoa koukkuun mielestäni @Muumi on kuullut PSI HDi moottoreiden suutinongelmista, joissa on tapana että suuttimen tiivisteen vuodon vuoksi heikommin pilveytyvä/sumuuntuva polttoaine huuhtoo sylinteriputkien seinämiä pitkin itsensä alas öljyn joukkoon. Vai miten se nyt meni, paalikuntoisiahan nuo HDI:t siinä kohtaa on kun sama vika toistuu joten.. jok.tap. vaikka PSA osti Opelin, niin ei ne PSA viat takautuvasti periydy Opeleihin ;)

Taisi olla niin, että suutin kaivo tukkeutuu ja nousseen paineen takia nafta venttilikopan tiivisteestä öljyn joukkoon.
 
Mjahas, huolto nosti kädet ilmaan Priuksen suhteen, väittävät, että HV-akkua pitäisi ladata, jotta auton moottori käynnistyisi. No, voihan sen kuukauden näinkin käyttää.

2kk tuli heitettyä hukkaan tän huoltopuljun kanssa...ja se vika miksi auton moottori ei käynnistynyt? No se sulake jonka väittivät tarkistaneensa, kun siitä mainitsin. VMP. Piti viedä toiseen puljuun, josta soittivat seuraavana päivänä, että toimii taas, sen sijaan, että autoa olisi alettu katsomaan kahden viikon päästä, jolloin oli varattu huoltoaika.
No, auto meni taas leimalle heittämällä.
 
Huomasin märkää Köyhän Ihmisen Auton akun kyljissä. Myös akun korkit peittävä kansi oli hivenen ylhäällä päistä. Akku on jokin perus Exide 95Ah akku. On siis "huoltovapaa", eli korkkien tilalla on yhtenäinen iso kansi kuten nykyään on tapana. Onko akku sökö vai mikä homma? Latausjännitettä en ole vielä tutkinut.
 
Huomasin märkää Köyhän Ihmisen Auton akun kyljissä. Myös akun korkit peittävä kansi oli hivenen ylhäällä päistä. Akku on jokin perus Exide 95Ah akku. On siis "huoltovapaa", eli korkkien tilalla on yhtenäinen iso kansi kuten nykyään on tapana. Onko akku sökö vai mikä homma? Latausjännitettä en ole vielä tutkinut.
Olisiko se akku mahdollisesti turvonnut ja vuotaa nyt nesteitä eli vaihtokunnossa.
 
Olisiko se akku mahdollisesti turvonnut ja vuotaa nyt nesteitä eli vaihtokunnossa.
Ei kai lyijyakut turpoa? Minulla on pari laitetta ollut, jotka latasivat liian isolla jännitteellä. Kumpikaan akku ei laskenut alleen, mutta akut kuivuivat kyllä. Todennäköisesti neste siis poistui kaasuna.
Akku on muuten tämä:
 
Ei kai lyijyakut turpoa? Minulla on pari laitetta ollut, jotka latasivat liian isolla jännitteellä. Kumpikaan akku ei laskenut alleen, mutta akut kuivuivat kyllä. Todennäköisesti neste siis poistui kaasuna.
Akku on muuten tämä:
Kyllä lyijyakku voi myös pullistua. Ei se toki niin yleistä ole, kuin lithium-akuissa, mutta on mahdollista. Yleensä akun sivuissa on semmoiset aukot mistä nestettä tulee ulos jos paine akun sisällä kasvaa liikaa.
 
Tarttis jarrukilpi vaihtaa taakse vanhaan passattiin mutta hommaa hankaloittaa hieman uuden hankkiminen. Vanha laakkonen sanoi ettei saa enää, mitäs nyt? B5 farkku neliveto kyseessä. Onkohan B5 audissa sama palikka jos sille merkille löytyisi? Ei tuo itseä hirveästi haittaa mutta katsuri on sitä mieltä, että sellainen pitäisi ehjä siellä olla.
 
Tarttis jarrukilpi vaihtaa taakse vanhaan passattiin mutta hommaa hankaloittaa hieman uuden hankkiminen. Vanha laakkonen sanoi ettei saa enää, mitäs nyt? B5 farkku neliveto kyseessä. Onkohan B5 audissa sama palikka jos sille merkille löytyisi? Ei tuo itseä hirveästi haittaa mutta katsuri on sitä mieltä, että sellainen pitäisi ehjä siellä olla.

En tiedä mutta mikset googlaisi b5 passat brake shield ?

Ilmeisesti Audi A6 C5:ssä on sama.

Varaosanumerot lienee 8E0615611C,8E0615612C puolesta riippuen (en mee takuuseen). Huomaa muuten että voi olla vittumaista vaihtaa kun pitää purkaa edestä vaikka mitä.

Puolesta riippuen tuolta ainakin kai saa: Tulokset varaosanumerolla: 8E0615611C
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mutta mikset googlaisi b5 passat brake shield ?
On yritetty huonoin tuloksin. Edes osanumerolla ei löydy mitään järkevää. Tuntuu olevan niin saatanan "harvinainen" tuon ikäinen neliveto, ettei edes alkuperäisosia löydy mistään. Viimeksi oli sama ongelma keskipöntön kanssa, kun tipahti kesken ajon. Luovutin, jätin koko pöntön pois ja hitsasin suorat putket tilalle.
 
Ja sitten kun jostain löydät sen ja jos hitsivehkeet löytyy niin halkaiset ja hitsaat takaisin paikalleen. Säästyy huomattavalta purkamiselta.
 
Myös Kaha näyttää saatavuutta, jos tuo 8E0615611C on oikea OE numero. Ovh huikeat 11,60e. Eli lähes jokainen suomalainen varaosaliike tilannee tuolta sulle sellaisen.
 
Myös Kaha näyttää saatavuutta, jos tuo 8E0615611C on oikea OE numero. Ovh huikeat 11,60e. Eli lähes jokainen suomalainen varaosaliike tilannee tuolta sulle sellaisen.
Mulle annettiin osanumero 8E0615611E, joten se on ilmeisesti hiljattain päivitetty eikä ole suomen volkkarille vielä tullut :facepalm: Eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole, iso kiitos tästä!
 
Mulle annettiin osanumero 8E0615611E, joten se on ilmeisesti hiljattain päivitetty eikä ole suomen volkkarille vielä tullut :facepalm: Eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole, iso kiitos tästä!

Sinulle annettu on oikea. Toi C loppuinen on väärä ja nuo mitä sillä tulee on etuvedon takajarrukilpiä.
 
Transhittiin vaihdoin ennakonsäätösolenoidin, helppo homma, ei tarvinnut purkaa kuin koko keula ja startti ym. Edestä, niin mahtui vaihtamaan...
No loppuviimein ei tuossa mennyt kuin ilta, tai vähän tän vuorokauden puolelle. Taas käy Ransu niin nätisti kun noi nyt tapaa käydä.

Aiemmin kuulosti kuin joku olisi yrittänyt tulla pajavasaran kanssa lohkon läpi...:lol:
 
Turbo ei herää kunnolla, mutta sitten kun herää niin toimii täysin normaalisti. Jossain 2000-2500 välillä alkaa löytymään ahtopainetta, ja toteutuneet paineet alkaa hyvin seuraamaan pyydettyjä arvoja. Minkälainen vika siinä tarkalleen vois olla että se toimii noin? Hukkaportti kyllä toimii, se on tarkastettu. Ja sen ohjaus. perus 1.8T kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Turbo ei herää kunnolla, mutta sitten kun herää niin toimii täysin normaalisti. Jossain 2000-2500 välillä alkaa löytymään ahtopainetta, ja toteutuneet paineet alkaa hyvin seuraamaan pyydettyjä arvoja. Minkälainen vika siinä tarkalleen vois olla että se toimii noin? Hukkaportti kyllä toimii, se on tarkastettu. Ja sen ohjaus. perus 1.8T kyseessä.

Ilmamassamittari? Varhaisissa 1.8t:ssä ei edes ole map-anturia.
 
Renault Clio vm. 2008 kuskin penkinlämmitin lopetti toimintansa yhtäkkiä, katkaisimeen tulee merkkivalo ja apukuskin lämmitin toimii.
Mistä lähteä vikaa hakemaan? Neuvoja?
 
Penkissä oleva vastuselementti on rikkoutunut. Voi olla kallis vaihtaa tai ei. Se riippuu minkä mallinen se on. Eli joutuu purkamaan penkin verhoilun ja vaihtamaan vastuselementin.
 
Renault Clio vm. 2008 kuskin penkinlämmitin lopetti toimintansa yhtäkkiä, katkaisimeen tulee merkkivalo ja apukuskin lämmitin toimii.
Mistä lähteä vikaa hakemaan? Neuvoja?

Kokeile ottaa penkin alta liitin irti ja testaa vaikka yleismittarilla tuleeko sinne virtaa. Jos tulee niin voi olla penkin vastukset rikki.
 
Kokeile ottaa penkin alta liitin irti ja testaa vaikka yleismittarilla tuleeko sinne virtaa. Jos tulee niin voi olla penkin vastukset rikki.

Samalla kannattaa mitata vastusten puolelta mitä näyttää resistanssiksi, jos se ei näytä mitään, on vastukset todennäköisesti jostaan kohtaan poikki. Jos oikeen pihi on niin vastuksen voi korjata tinaamalla katkenneeseen kohtaan uuden langan.
 
Samalla kannattaa mitata vastusten puolelta mitä näyttää resistanssiksi, jos se ei näytä mitään, on vastukset todennäköisesti jostaan kohtaan poikki. Jos oikeen pihi on niin vastuksen voi korjata tinaamalla katkenneeseen kohtaan uuden langan.

Sitten ole hereillä mistä mittaat! Penkin alla voi olla turvavyönkiristäjän paukut ja/tai penkin turvatyynyt. Saattavat tulla silmille mitatessa. Jos liitin oranssi/punainen, niin ei mittaria lähellekään!
 
Jos oikeen pihi on niin vastuksen voi korjata tinaamalla katkenneeseen kohtaan uuden langan.
Ei kannata tinata. Liitoksesta tulee jäykkä ja piuha menee poikki siitä vierestä. Mieluummin vaikka kuorii pikkuisen johdinta esiin, surraa päät yhteen ja liimakutistesukka päälle. Kestää paremmin.
 
Opel Astran etuvilkku kotelo ottanut hitin ja nyt irti ja vähän pois paikaltaan, mutta edelleen toimii.
Vienkö korjaamoon vai yritänkö itse jotain säätää?
 
Kannattaako vanhaan Toyotaan (15 vuotta, 320 tkm, bensakone) vielä korjauttaa luistava kytkin? Aika paljon muutakin varmaan kyllä edessä, mm. iskunvaimentimille ei ole koskaan tehty mitään. Kesärenkaat, tulpat ja jarrulevyt pitää todennäköisesti uusia viimeistään kevään aikana. Ainakin. Tiedossa olevat kustannukset ovat varmaan ainakin puolet jäljellä olevasta arvosta.

Jos tuota tarjoaa liikkeeseen vaihdossa, niin siitä saanee hyvitystä sen touhutonnin kytkimen kunnosta riippumatta?
 
Kannattaako vanhaan Toyotaan (15 vuotta, 320 tkm, bensakone) vielä korjauttaa luistava kytkin? Aika paljon muutakin varmaan kyllä edessä, mm. iskunvaimentimille ei ole koskaan tehty mitään. Kesärenkaat, tulpat ja jarrulevyt pitää todennäköisesti uusia viimeistään kevään aikana. Ainakin. Tiedossa olevat kustannukset ovat varmaan ainakin puolet jäljellä olevasta arvosta.

Jos tuota tarjoaa liikkeeseen vaihdossa, niin siitä saanee hyvitystä sen touhutonnin kytkimen kunnosta riippumatta?
Riippuu ihan autosta, onko kyse aygo vai landcruiser vai jotain siltä väliltä. Mut jos kytkin oireilee niin mitä itse autoja liikkeessä vaihtan niin koeajon jälkeen hinta on hieman noussut tai laskenut jos vikaa on. Jos auto on muuten ok/hyvässä kunnossa ettei mätä, niin itse kyl kytkimen korjauttaisi ja sit ajelis mitä ajelee.
Itse olen tyytyväinen jos käyttöautoon +200tkm menee alle touhutonni/vuosi et pysyy liikenteessä, toistaiseksi menny ~500e huolto/korjauksiin.
 
Kannattaako vanhaan Toyotaan (15 vuotta, 320 tkm, bensakone) vielä korjauttaa luistava kytkin?
Sanoisin, että kannattaa, vaikka olisi Aygo. Jos ostat käytetyn auton tilalle, voit joutua myös siihen tekemään puolen vuoden sisällä kytkinrempan.
Jos tuota tarjoaa liikkeeseen vaihdossa, niin siitä saanee hyvitystä sen touhutonnin kytkimen kunnosta riippumatta?
Tuollaisessa diilissä voi sitten yhtä hyvin jättää vaihdokin kotiin ja saada silti tonnin hyvityksen. Jos sen sijaan autoliike laskee jonkin todellisen arvon vaihdokille, kiinnostaa sitä kyllä, jos kytkin on valmis, eikä hyvitys ole sama.
 
Teinin kulkupeliksi ostettu tonnin BMW e46 kävi ennakoivasti päästöissä ja punainen lappu tulisi lasiin katsastuksessa. Konetta on jo paljon rempattu ja jakopää + muu tekniikka ja kori ym. hyvässä iskussa niin venttiilivarren kumien uusiminen 800€ olisi edessä.
"pappa betalar leasing" rahoittajana hieman mietityttää mutta muutama yö nukuttuani muistelin omaa nuorempaa autoiluharrastusta jossa koneeseen meni auton hintaan nähden huikeita summia... Edellinen omistaja korjasi tätä jo isommalla rahalla niin eiköhän tällä saada auto iskuun ja ensimmäisillä liukkailla katolleen. :hmm:
Tänään itseäni lohduttelin ajatuksella että johan noiden uutena ostettujen perushuolto kustantaa saman verran.:)
Sanontahan on että: "ei se oo harrastus jos ei tonnia kuussa maksa" niin kai sitten harrastuspohjalta mennään pari ekaa kuukautta.
Itse itselleni vastaten:
Venttiilivarren kumit vaihdettu ja heti sen jälkeen päästöt kunnossa. Taisi olla aika riekaleina ne mitä oli jäljellä.
Kumit vaihdettiin kantta irrottamatta ja samalla löytyi aikaisempien seppien rikkomia kierteitä ja väärin asennettuja tiivisteitä ym. Taputin itseäni olalle ja onnittelin että valitsin osaavimman pajan halvimman sijasta. Seuraavaksi pientä siistimistä ja leimaa hakemaan.:hmm:
 
Itse itselleni vastaten:
Venttiilivarren kumit vaihdettu ja heti sen jälkeen päästöt kunnossa. Taisi olla aika riekaleina ne mitä oli jäljellä.
Kumit vaihdettiin kantta irrottamatta ja samalla löytyi aikaisempien seppien rikkomia kierteitä ja väärin asennettuja tiivisteitä ym. Taputin itseäni olalle ja onnittelin että valitsin osaavimman pajan halvimman sijasta. Seuraavaksi pientä siistimistä ja leimaa hakemaan.:hmm:

Aika sohjot saa kyl olla venttiilivarrenkumit että näkyy päästöissä.

Varsin asiallista kyllä sinänsä toimintaa että nykypäivänä vielä joku korjaamo vaihtaa venttiilivarrenkumit kantta irrottamatta. Nykyään kun ei tommosia edes opeteta ammattikoulussa niin en ihmettelis et helposti käy niin että asentajat vain heiluttevat käsiään, ja vaihtoehdoks jää tyyliin täys kansiremontti jolloin kansi viedään koneistamolle (puuttuu välineet tai taito tekemiseen kantta irroittamatta) tai moottorinvaihto :D
 
nyt ranskalaisen pari päivää omistaneena tuli tänään huomattua että automaattiset ajovalot ja sisätilanpuhallin lakkas toimimasta samaan aikaan....en oo sulakkeita tarkistellu vielä

sitten kun tutkin konehuonetta niin läysin jonkun irrallisen vaaleanvihreän pistokkeen josta ei oo mitään hajua mihin toi on ollu liitettynä....sitä ei saa juuri ton enempää vedettyä tosta imusarjan alta kun se kuvassa on...onko jollain tietoo mikä johto toi vois olla?

20220921_143756.jpg
 
nyt ranskalaisen pari päivää omistaneena tuli tänään huomattua että automaattiset ajovalot ja sisätilanpuhallin lakkas toimimasta samaan aikaan....en oo sulakkeita tarkistellu vielä

sitten kun tutkin konehuonetta niin läysin jonkun irrallisen vaaleanvihreän pistokkeen josta ei oo mitään hajua mihin toi on ollu liitettynä....sitä ei saa juuri ton enempää vedettyä tosta imusarjan alta kun se kuvassa on...onko jollain tietoo mikä johto toi vois olla?

20220921_143756.jpg
Mitään juuri tosta mallista tietämättä ylimääräisiä piuhoja on lähes joka vehkeessä, tuskin liittyy vikaan.
 
nyt ranskalaisen pari päivää omistaneena tuli tänään huomattua että automaattiset ajovalot ja sisätilanpuhallin lakkas toimimasta samaan aikaan....en oo sulakkeita tarkistellu vielä

sitten kun tutkin konehuonetta niin läysin jonkun irrallisen vaaleanvihreän pistokkeen josta ei oo mitään hajua mihin toi on ollu liitettynä....sitä ei saa juuri ton enempää vedettyä tosta imusarjan alta kun se kuvassa on...onko jollain tietoo mikä johto toi vois olla?

20220921_143756.jpg

Saattaa olla diagnostiikka portti ajalta ennen obd2-standardia. Ainakin adapteria tuollaiseen liittimeen myydään
 
Ajattelin tehdä Passatille Forten moottorihuuhtelun, saattaa olla tyhmä kysymys mutta ohjeissa sanotaan että kaada kaksi pulloa eli 0,8 litraa vanhojen öljyjen sekaan. Olen juuri lisännyt öljyt täyteen eli täytyykö nyt vanhaa öljyä valuttaa tuo vajaa litra pois ennen tökötin lisäämistä? Sama juttu huuhtelun jälkeen eli yksi pullo uusien öljyjen sekaan, jos öljyä menee 4,5 litraa niin laitanko 4 litraa öljyä ja 0,4 litran pullo ainetta?
 
Mikähän syö Passatissa alatukivarren takapuslia? Vai onko vain halpojen osien normaalia kulumaa?

Pitkään vaivanneelle kolinalle taisi löytyä syy. Molemmat puslat vaihtokunnossa. Toiselle puolelle on edellisen omistajan toimesta noin 4 vuotta sitten vaihdettu koko tukivarsi ja itse vaihdoin pelkän puslan 2 vuotta sitten toiselle puolelle. Vähän epäilen, että pelkän puslan vaihto yli 200tkm ajettuun tukivarteen oli huono idea.

20220922_122012.jpg


20220922_121958.jpg
 
Jollekkin Topran tmv. kuramerkkiselle puslalle aivan normaali elinikä.
Itse vaihtamani pusla oli SKF:n. Oletin hyväksi merkiksi. Edellisen omistajan vaihdattama toisen puolen tukivarsi todennäköisesti oli kuraa, kun siitä meni etummainen puslakin aiemmin.
 
Mikähän syö Passatissa alatukivarren takapuslia?
En kuvista hahmota koko rakennetta, mutta yleisesti puslille on olennaista, että kiristetään vasta, kun auton paino on renkailla. Kumin tulee siis jäädä jännityksettömään tilaan.


Heikentyneet iskarit aiheuttaa puslille enemmän liikettä ja kulumista.
Totta, mutta ero on mitätön. Täysin kuolleiden iskarien tapauksessa taas puslien nopeampi kuluminen on murheista pienin.
 
Mä oon puslia joskus tukevoittanut tunkemalla ne täyteen sikaflexiä ennen asennusta. Menee kyllä useampi päivä kuivuessa, jos heti asentaa niin tavara vain tursuaa pois.
 
Itse vaihtamani pusla oli SKF:n. Oletin hyväksi merkiksi. Edellisen omistajan vaihdattama toisen puolen tukivarsi todennäköisesti oli kuraa, kun siitä meni etummainen puslakin aiemmin.
Jos ovat samaa kumia kuin firman vetoakselin kumit niin roskaahan ne olisi.
 
Ei meyele hd:tä. Mieluiten lemförderin hilua kiinni ja muistaa kiristää pultit vasta kun auto on ajo asennossa.
 
Mikähän syö Passatissa alatukivarren takapuslia? Vai onko vain halpojen osien normaalia kulumaa?

Pitkään vaivanneelle kolinalle taisi löytyä syy. Molemmat puslat vaihtokunnossa. Toiselle puolelle on edellisen omistajan toimesta noin 4 vuotta sitten vaihdettu koko tukivarsi ja itse vaihdoin pelkän puslan 2 vuotta sitten toiselle puolelle. Vähän epäilen, että pelkän puslan vaihto yli 200tkm ajettuun tukivarteen oli huono idea.

Yleensä jos puslat menevät nopeasti viallisiksi on asennusvirhe/piraatti tuote/laatu vaan muuten kuraa. Kuten monet jo tässä ovatkin puhuneet et pultit kiristetään vasta kun auto on normaaliasennossa. Omaan foordiin tein puslajumpan n. 40tkm/2v sitten, kun oli muutama mennyt edestä ja takaa, toki eteen uusin koko alavarret, kun oli pallonivelkin löysä. Eteen laitoin meyle hd varret puslineen ja taakse lemförrin puslat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 214
Viestejä
4 621 874
Jäsenet
76 001
Uusin jäsen
Raico

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom