Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuossa kuvassa mun mielestä näyttää siltä, että ei siinä D liittimessä ole kuin muutama kytketty johto ja muut on siinä kytkemättömiä jos siinä ne johdot on kuitenkin paikallaan. Jos radio muuten toimii jo tässä vaiheessa normaalisti, sitten nopea ratkaisu on laittaa johtosarjat C ja D poikki keskeltä ja kytkeä nuo oleelliset johdot. Jos liittimien pinnit on samanlaisia, voi ne myös sopivalla työkalulla purkaa siitä liittimestä pois ja asentaa oikeille paikoille siinä toisessa liittimessä.
 
Sain radiota ostaessa tulostetun kytkentäkaavion. Niissä lähes joka johto on eri paikassa, kuin itsellä. Löysin kuitenkin netistä saman radion kytkentäkaavion, jossa lähes kaikki liittimet ovat samassa paikassa, kuin itsellä. Uskallankohan kokeilla, vai pystyykö tuota selvittämään jollain muulla tapaa? :nb: Pahimmassa tapauksessa tulee toimintasavut pihalle.

Tämä on oman radion kytkentäkaavio, joka on usb paikkoja lukuunottamatta 1:1 uuden kanssa. Linkissä on netistä löydetty uuden radion kytkentäkaavio: Kia Ceed (2013-2017) Sat Nav Head Unit pinout diagram @ pinoutguide.com
_20220905_215417.JPG

Tulostettu kaavio taas näyttää tältä. Tässä käytännössä jokainnen pinni on eri paikassa, kuin omassa. :beye: Kyseistä kaaviota en löytänyt netistä.
DSC_5463.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Sain radiota ostaessa tulostetun kytkentäkaavion. Niissä lähes joka johto on eri paikassa, kuin itsellä. Löysin kuitenkin netistä saman radion kytkentäkaavion, jossa lähes kaikki liittimet ovat samassa paikassa, kuin itsellä. Uskallankohan kokeilla, vai pystyykö tuota selvittämään jollain muulla tapaa? :nb: Pahimmassa tapauksessa tulee toimintasavut pihalle.

Tämä on oman radion kytkentäkaavio, joka on usb paikkoja lukuunottamatta 1:1 uuden kanssa. Linkissä on netistä löydetty uuden radion kytkentäkaavio: Kia Ceed (2013-2017) Sat Nav Head Unit pinout diagram @ pinoutguide.com
_20220905_215417.JPG

Tulostettu kaavio taas näyttää tältä. Tässä käytännössä jokainnen pinni on eri paikassa, kuin omassa. :beye: Kyseistä kaaviota en löytänyt netistä.
DSC_5463.JPG
Jos näin puhelimella oikein niin molemmissa näyttää olevan gnd, akku ja acc samoissa paikoissa.
Jos radion saa helposti auki niin ainakin kaiutinlähdöt pitäisi olla helposti jäljitettävissä, niistä voisi päätellä kumpi kytkentä täsmää. Maat löytää myös yleensä helposti.

Ja sitten esimerkkinä oma radionvaihtokokemus... grand voyager lx 2004 oli tarkoitus vaihtaa bt- kykyinen radio. Tekemisen myötä selvisi että autossa on erillinen vahvistin takapäässä jonne menee vain 2 kanavaa radiolta ja osa säädetään väylän kautta.
Tässä autossa on tasan sama radio paneelissa kuin toisessa vuotta uudemmassa jossa ei ole erillistä vahvistinta.
Molemmissa on radioon sama liitin saman värisillä johdoilla.
 
Onko jollain kokemusta tällaisen fiksaamisesta? Tuo ulkoreuna on siis keinonahkaa, sisäreuna aitoa. Pohjakangas on vielä toistaiseksi ehjä.

1662396970415.png
Löytyy videoita, joissa jollakin massalla moisia korjataan ja painetaan pintaan uusi kuvio toisella keinonahan palasella. Ilman kokemustakin voin kertoa, että vaikka tuolla systeemillä saisi hetkeksi hyvän näköisen pinnan, ei varmasti kestä käyttöä vaihtelevissa lämpötiloissa viikkoa kauempaa. Kuvastasi näkee, että keinonahan muovi on kovettunut ja väsynynyt, kun on taitunut riittävän monesti samoista paikoista. Ainoa tapa korjata tuo on vaihtaa kyseinen pala.
 
Ainoa tapa korjata tuo on vaihtaa kyseinen pala.
Niinhän se tietty on mutta vanhaan autoon ei viitsi kovin paljoa sijoittaa. Taidan laittaa tuohon sellaisen itsekiinnittyvän nahkapalan päälle, siten että se peittää myös tuon sisemmän osan.

Ulkonäöllä ei ole kummoista merkitystä, pääasia ettei tuo mene pahemmaksi.
 
En tiedä mitä muut ovat käyttäneet, mutta tästä minulla on positiivisia kokemuksia: Nahankorjaussarja

Tuonne halkeaman taakse ujutetaan sellainen taustakangas, ja nuo istuimen omat (keino)nahanriekaleet liimataan siihen kiinni. Sitten tulee Serbetlin mainitsema massa joka jää myös joustavaksi ja on itselläni kestänyt yllättävän hyvin vastaavissa paikoissa. Suurin haaste on sen massan värjääminen(ja tietysti se kuviointi jos haluaa sen tehdä) jota varten on toki ostettava oma värjäyssarjansa: Värjäyssarja
 
Työkaverin vw jetta -14 140tkm 1.2 bensa. Käsijarru vaijerilla.

Oli tarkoitus vaihtaa takapalat mutta sylinterit ei liiku kummallakaan puolella sisään.
Onko näissä joku eri systeemi kuin esim volvossa? En ole vag konsernin ihmeisiin ennen koskenut.
Sylinterille vähän painetta ja pyörittäen sisään?

Sylinterit vaan vaihtoon suoraan?
 
Sitä pitää painaa sisään ja samalla pyörittää. Siihen on ihan työkalujakin, mutta kai sen voi saada jollain pihdeillä kikkailemallakin.
 
Esim tuommoisella kiertää se mäntä sisään
 
Sitä pitää painaa sisään ja samalla pyörittää. Siihen on ihan työkalujakin, mutta kai sen voi saada jollain pihdeillä kikkailemallakin.

Juu painoin puristimella ja pihdeillä koitti pyörittää. Ei pyöri yhtään.
Omissa autoissa aina ilman voimaa mennyt sisään ja pyörinyt nätisti niin siksi kysyinkin että onko vaggilaisissa jotain erilaista.

Edit: ja siis siihen autoon oli tullut hylky katsastuksessa kun jarru laahaa
 
Juu painoin puristimella ja pihdeillä koitti pyörittää. Ei pyöri yhtään.
Omissa autoissa aina ilman voimaa mennyt sisään ja pyörinyt nätisti niin siksi kysyinkin että onko vaggilaisissa jotain erilaista.

Edit: ja siis siihen autoon oli tullut hylky katsastuksessa kun jarru laahaa

Kokeilitko avata ilmausnippaa samalla, kun painoit ja pyöritit sylinteriä sisäänpäin?
 
Sitä en avannut. Säiliön korkin avasin.

Jarrujen laahaus voi johtua jarruletkujen turpoamisesta. Eli jarrua painettaessa jarrusylinteri jaksaa painaa nestettä läpi jarruletkusta, mutta takaisinpäin se ei enää menekkään ja jarru jää laahaamaan. Eikä sitä sylinteriä saa itse painettua sisään, kun neste ei mene jarruletkusta läpi kohti jarrunestesäiötä. Jos se sylinteri painuu sisään, kun avaa ilmausnipan, niin se viittaa jarruletkujen turvonneen umpeen.
 
Ok. No ilmausnippaa voisi vielä koittaa. Ilmottelen auton omistajalle.
Kiitoksia
 
Teinin kulkupeliksi ostettu tonnin BMW e46 kävi ennakoivasti päästöissä ja punainen lappu tulisi lasiin katsastuksessa. Konetta on jo paljon rempattu ja jakopää + muu tekniikka ja kori ym. hyvässä iskussa niin venttiilivarren kumien uusiminen 800€ olisi edessä.
"pappa betalar leasing" rahoittajana hieman mietityttää mutta muutama yö nukuttuani muistelin omaa nuorempaa autoiluharrastusta jossa koneeseen meni auton hintaan nähden huikeita summia... Edellinen omistaja korjasi tätä jo isommalla rahalla niin eiköhän tällä saada auto iskuun ja ensimmäisillä liukkailla katolleen. :hmm:
Tänään itseäni lohduttelin ajatuksella että johan noiden uutena ostettujen perushuolto kustantaa saman verran.:)
Sanontahan on että: "ei se oo harrastus jos ei tonnia kuussa maksa" niin kai sitten harrastuspohjalta mennään pari ekaa kuukautta.
 
Teinin kulkupeliksi ostettu tonnin BMW e46 kävi ennakoivasti päästöissä ja punainen lappu tulisi lasiin katsastuksessa. Konetta on jo paljon rempattu ja jakopää + muu tekniikka ja kori ym. hyvässä iskussa niin venttiilivarren kumien uusiminen 800€ olisi edessä.
"pappa betalar leasing" rahoittajana hieman mietityttää mutta muutama yö nukuttuani muistelin omaa nuorempaa autoiluharrastusta jossa koneeseen meni auton hintaan nähden huikeita summia... Edellinen omistaja korjasi tätä jo isommalla rahalla niin eiköhän tällä saada auto iskuun ja ensimmäisillä liukkailla katolleen. :hmm:
Tänään itseäni lohduttelin ajatuksella että johan noiden uutena ostettujen perushuolto kustantaa saman verran.:)
Sanontahan on että: "ei se oo harrastus jos ei tonnia kuussa maksa" niin kai sitten harrastuspohjalta mennään pari ekaa kuukautta.
Saa kyllä polttaa todella paljon öljyä, ettei saa päästöistä läpi. Kaverin autoa käytiin leimaamassa, niin katsastushallissa kunnon sininen usva ja käry, mutta päästöistä meni läpi, kun inssi vaan jaksoi huudattaa katalysaattorin kunnolla lämpimäksi.
 
Saa kyllä polttaa todella paljon öljyä, ettei saa päästöistä läpi. Kaverin autoa käytiin leimaamassa, niin katsastushallissa kunnon sininen usva ja käry, mutta päästöistä meni läpi, kun inssi vaan jaksoi huudattaa katalysaattorin kunnolla lämpimäksi.
Tässäkin tippuu lähelle rajaa mutta ei rajalle. Öljyä menee kilometreille saman verran kuin vag-koneissa vakiona mutta tuntuu polttelevan öljyä sykleittäin. BMW:lle ominaiseen tapaan toimii hienosti lappu lattiassa mutta pienemmillä kierroksilla ja tyhjäkäynniltä poljettaessa savuttaa sitten kierroksia nostaessa yli mittausrajan päästöt kohtuullistuvat. Autolla takana rankka talvi ja seisottu kesä niin varmaan se viimeisteli kumien kunnon. Öljyyn lisäsin "tiivisteiden eheyttäjää" ja pientä parannusta tuli mutta ei riittävää.
 
Teinin kulkupeliksi ostettu tonnin BMW e46 kävi ennakoivasti päästöissä ja punainen lappu tulisi lasiin katsastuksessa. Konetta on jo paljon rempattu ja jakopää + muu tekniikka ja kori ym. hyvässä iskussa niin venttiilivarren kumien uusiminen 800€ olisi edessä.
"pappa betalar leasing" rahoittajana hieman mietityttää mutta muutama yö nukuttuani muistelin omaa nuorempaa autoiluharrastusta jossa koneeseen meni auton hintaan nähden huikeita summia... Edellinen omistaja korjasi tätä jo isommalla rahalla niin eiköhän tällä saada auto iskuun ja ensimmäisillä liukkailla katolleen. :hmm:
Tänään itseäni lohduttelin ajatuksella että johan noiden uutena ostettujen perushuolto kustantaa saman verran.:)
Sanontahan on että: "ei se oo harrastus jos ei tonnia kuussa maksa" niin kai sitten harrastuspohjalta mennään pari ekaa kuukautta.
Tuo kumien vaihto on loppujenlopuksi aika yksinkertainen homma, ilta pari meni kun ekan kerran tein. Takaisin laittamisessa meni suurin aika. Jos vaan sääsuoja löytyy missä harjoittelisi. Tosin silloin oli b omegan mylly.
 
Työkaverin vw jetta -14 140tkm 1.2 bensa. Käsijarru vaijerilla.

Oli tarkoitus vaihtaa takapalat mutta sylinterit ei liiku kummallakaan puolella sisään.
Onko näissä joku eri systeemi kuin esim volvossa? En ole vag konsernin ihmeisiin ennen koskenut.
Sylinterille vähän painetta ja pyörittäen sisään?

Sylinterit vaan vaihtoon suoraan?

Joskus pitää puristaa ja vähän kiertää mäntää vastapäivään jolloin se alkaa tulemaan ulospäin. Sitten koittaa takaisin myötäpäivään eli sisään päin. Jos ei liiku kumpaakaan suuntaan niin satulat kaputt. Erittäin yleistä.
 
Työkaverin vw jetta -14 140tkm 1.2 bensa. Käsijarru vaijerilla.

Oli tarkoitus vaihtaa takapalat mutta sylinterit ei liiku kummallakaan puolella sisään.
Onko näissä joku eri systeemi kuin esim volvossa? En ole vag konsernin ihmeisiin ennen koskenut.
Sylinterille vähän painetta ja pyörittäen sisään?

Sylinterit vaan vaihtoon suoraan?
Aeromotorsilla koko satulat reilu 50€ kappale jos oikein katsoin niin kannattaa harkita koko satuloiden vaihtoa.
En tunne Jettaa mutta kuvasta katsoen näyttäisi pyöritettäviltä satuloilta. Aiemmin tullut hyviä vinkkejä jo :thumbsup:
 
Joskus pitää puristaa ja vähän kiertää mäntää vastapäivään jolloin se alkaa tulemaan ulospäin. Sitten koittaa takaisin myötäpäivään eli sisään päin. Jos ei liiku kumpaakaan suuntaan niin satulat kaputt. Erittäin yleistä.
Jep, juuri näin. Joskus on jumin saanut aukeamaan suihkauttamalla kumin alle vähän jotain WD40 tai aseöljyä tai vastaavaa...
 
Pariin Hondaan oon vaihtanut paloja, niin mäntää tosiaan pitää eka pyörittää reilusi ulospäin ja sen jälkeen sen saa pyöritettyä sisään. Suoraan jos yrittää pyörittää sisään, niin ei se mene.
 
1.6 TDI Passat lämmennyt yllättävän hitaasti kelien viilennettyä. Kylmähän tuo kone muutenkin käy ja talveksi muurattava keula umpeen.

Millä saan testattua järkevästi termostaatin toimintaa? Ajoin lyhyen lenkin, jonka aikana jäähdytysnesteen lämpö nousi noin 60 asteeseen, eli termostaatin ei pitäisi aueta vielä. Jäähdyttimelle menevä iso putki alhaalla oli kädenlämpöinen ja jäähdytin oli päältä vähän lämpöisempi, ehkä 30 asteinen. Kuuluuko jäähdyttimen lämmetä ollenkaan tuolla ajolla? Mietin, että moottorin lämpö on säteillyt sinne, mutta moottorin ja jäähdyttimen välissä oleva flekti oli kylmempi.

EDIT: Kävin ajamassa lyhyen lenkin ja tuolta näytti livedata. Lähtiessä jäähdyttimen ulostulon lämpötila oli 27 astetta, eikä noussut missään vaiheessa 30 asteeseen. Eli tuon perusteella termostaatti toimii...? Täytyy ajaa vielä pidempi lenkki ja seurata lämpöjä.

Screenshot_20220908-184635_OBDeleven.jpg
 
Viimeksi muokattu:
1.6 TDI Passat lämmennyt yllättävän hitaasti kelien viilennettyä. Kylmähän tuo kone muutenkin käy ja talveksi muurattava keula umpeen.

Millä saan testattua järkevästi termostaatin toimintaa? Ajoin lyhyen lenkin, jonka aikana jäähdytysnesteen lämpö nousi noin 60 asteeseen, eli termostaatin ei pitäisi aueta vielä. Jäähdyttimelle menevä iso putki alhaalla oli kädenlämpöinen ja jäähdytin oli päältä vähän lämpöisempi, ehkä 30 asteinen. Kuuluuko jäähdyttimen lämmetä ollenkaan tuolla ajolla? Mietin, että moottorin lämpö on säteillyt sinne, mutta moottorin ja jäähdyttimen välissä oleva flekti oli kylmempi.

EDIT: Kävin ajamassa lyhyen lenkin ja tuolta näytti livedata. Lähtiessä jäähdyttimen ulostulon lämpötila oli 27 astetta, eikä noussut missään vaiheessa 30 asteeseen. Eli tuon perusteella termostaatti toimii...? Täytyy ajaa vielä pidempi lenkki ja seurata lämpöjä.

Screenshot_20220908-184635_OBDeleven.jpg
En kyllä usko noin pienen dieselin pitävän lämpöjä siellä 90c nurkilla ollenkaan, jos termari on jumissa auki näillä lämpötiloilla. Jos se pysyy muualla kuin motarilla normi lämmöissä, niin luulen sen toimivan ihan normaalisti.
 
Kävin ajamassa lenkin. Lähtiessä jäähdytysnesteen lämpötila jäähdyttimen ulostulossa oli 17 astetta. Maantiellä viima painoi sen 14 asteeseen, kunnes moottorin lämmettyä 80 asteeseen nousi jäähdyttimen lämpötila 33 asteeseen. Nopealla googlailulla tuolle 1.6 TDI koneelle tarjotaan termostaattia, joka aukeaa 80 asteessa. Ilmeisesti tuossa on sitten semmoinen ja se toimii normaalisti. Tuossa on vielä termostaatin vaihtaminen aika kusinen homma, eli huvikseen en lähde sitä tekemään.

Ei ihme, että moottorin lämpömittari laskee herkästi, kun 90 asteen kohdalla jäähdytysnesteen todellinen lämpötila on 75 astetta ja moottorijarrutuksessa lämmöt tippuvat helposti alle tuon. Noh, keula talveksi umpeen, niin pysyy paremmin lämpöisenä. 1kW vastus lämmityslaitteen kennossa on onneksi myös aika väkevä apu pitämään ohjaamon lämpöisenä.
 
Passat B6 taas pientä ongelmaa, alunperin tippui pelistä pois 3. sylinteri, viaksi selvisi että tulpan kärki öljyssä ja nyt uusien tulppien kanssa toimi ongelmitta pari tuntia kunnes tänään taas sama ongelma. Tilasin jo uuden PCV-venttiilin mikä näissä 2.0 TFSI yleinen heikko kohta mutta jos jo parin tunnin ajolla on taas tulpan kärjet öljyssä niin mikähän muu voisi olla tuon öljyn lähteenä? Venttiilikopan tiiviste on jo vaihdettu, voiko joku muu tiiviste vuotaa?
 
Passat B6 taas pientä ongelmaa, alunperin tippui pelistä pois 3. sylinteri, viaksi selvisi että tulpan kärki öljyssä ja nyt uusien tulppien kanssa toimi ongelmitta pari tuntia kunnes tänään taas sama ongelma. Tilasin jo uuden PCV-venttiilin mikä näissä 2.0 TFSI yleinen heikko kohta mutta jos jo parin tunnin ajolla on taas tulpan kärjet öljyssä niin mikähän muu voisi olla tuon öljyn lähteenä? Venttiilikopan tiiviste on jo vaihdettu, voiko joku muu tiiviste vuotaa?

Öljyrengas jumissa?
 
Onko mitään helppoa tapaa varmistaa, toi PCV venttiili menee joka tapauksessa vaihtoon kun osa on jo hankittu. Tarkennuksena että vikakoodissa luki cylinder 3 misfire mutta kyllä osassa muitakin tulppia oli öljyä kärjissä.

Eipä taida olla muutakuin varmistaa ettei öljyä tule muualta. Öljyrengas on männässä alimpana renkaana ja ilman moottorin purkua rengasta ei näe. Vaihda pcv ensin, vallankin jos muutkin tulpat öljyisiä.
 
Kuluttaako moottori öljyä? Jos sitä siellä tulpan kärjessä on niin kyllä se sitä varmasti myös polttaa.

Mittaisin puristukset, niistä varmaan voinee jotain päätellä.
 
Kuluttaako moottori öljyä? Jos sitä siellä tulpan kärjessä on niin kyllä se sitä varmasti myös polttaa.

Mittaisin puristukset, niistä varmaan voinee jotain päätellä.

Hyvä kun sanoit, vähän aika sitten hieman lisäsin öljyä ja nyt oli selvästi kulunut öljyä aika paljon lyhyessä ajassa eli taitaa olla suurempaa remonttia tiedossa..
 
venttiilivarrenkumit ainakin noin vanhassa todenäkösesti on jo aika sohlot, niistä pääsee ainakin jonkun verran öljyä männän päälle.
 
Mikähän tämä vika on moottorissa 1.2 (1,3 l) CDTI-koneessa, jolla ajeltu jo yli 300 000 km?

Alkoi ehkä 5 000 km sitten pienenä sivuäänenä ja nyt ääni kasvoi nopeasti zetorin moottorin kaltaiseksi suhinaksi, joka ottaa oikein korviin. Öljyä vie himpun verran nyt, parin tuhannen kilometrin reissulla vei mittatikun keskiosalta ihan alarajalle, aiemmin ei ole vienyt.

Jotain öljyä tuossa yhden sylinterin tai mikä onkaan, päällä kuplii.

Onkohan kallis remppa tulossa?

Käynnistyksessä turauttaa hieman savua tai pakokaasua konehuoneessa, ja välillä varsinkin tyhjäkäynnillä sisätiloihin tulee pakokaasun hajua. Tätä hajua oli silloin 5 000 km sitten jo, minkä seurauksena kiinnitin ääneen huomiota. Silloin ajattelin, että olisi suuttimen putki löystynyt ja haju olisi kuumalle koneelle tulevaa dieseliä.

Video viasta Mega-linkissä 54.23 MB file on MEGA
 
Mikähän tämä vika on moottorissa 1.2 (1,3 l) CDTI-koneessa, jolla ajeltu jo yli 300 000 km?

Alkoi ehkä 5 000 km sitten pienenä sivuäänenä ja nyt ääni kasvoi nopeasti zetorin moottorin kaltaiseksi suhinaksi, joka ottaa oikein korviin. Öljyä vie himpun verran nyt, parin tuhannen kilometrin reissulla vei mittatikun keskiosalta ihan alarajalle, aiemmin ei ole vienyt.

Jotain öljyä tuossa yhden sylinterin tai mikä onkaan, päällä kuplii.

Onkohan kallis remppa tulossa?

Käynnistyksessä turauttaa hieman savua tai pakokaasua konehuoneessa, ja välillä varsinkin tyhjäkäynnillä sisätiloihin tulee pakokaasun hajua. Tätä hajua oli silloin 5 000 km sitten jo, minkä seurauksena kiinnitin ääneen huomiota. Silloin ajattelin, että olisi suuttimen putki löystynyt ja haju olisi kuumalle koneelle tulevaa dieseliä.

Video viasta Mega-linkissä 54.23 MB file on MEGA
Suutin vuotaa. Hinta selviää korjaamolla
 
Suutin vuotaa. Hinta selviää korjaamolla
Anteeksi pieni terminologinen pilkunnussinta: Vuotava suutin vain laskisi liikaa polttoainetta läpi silloinkin kun ei pitäisi. Tuossa vuotaa suuttimen tiiviste.

Kannattaa ennen korjaamolle vientiä kokeilla korjaantuisiko vain jotain pulttia kiristämällä, vaikka todennäköisesti ei.
 
Nyt on PCV-venttiili vaihdettu Passattiin ja lisätty öljyä, tarkoitus mitata vielä puristukset ja tarkkailla öljynkulutusta. Auto käy nätisti uusilla tulpilla eikä savuta yhtään eikä muutenkaan vuoda öljyä näkyvästi mistään eli taitaa olla männänrenkaat ja/tai venttiilinvarsien kumit vaihtokunnossa, varmaan kannattaa molemmat vaihtaa yhtäaikaa kun on kerran kone auki?
 
Jos männänrenkaita meinaa vaihtaa. Niin silloin kyllä kaikki moottoremppaan kuuluvat työt samaan kasaan. Moottori eioo sellainen mihi vaihdetaan vaan ns risa osa. Kuitenkin mäntiä varten pitää irroittaa veivit kampurasta eli samalla näkee niiden kunnon ja jos on metrejä parisataa tuhatta niin laakerit tottakai niihin ja samalla voi vaihtaa runkolaakereihin kanssa uudet.. Parisataa menty kansi niin sen pesettäminen teijossa ei todellakaan ole pahasta, samalla kansimies tunnustelee venttiiliohjureiden kunnon ja tarkastaa ventiilivuodot ja vaihtaa toki uudet venavarren kumitkin. Sekä tietty kaikki muut tiivisteet mitä kanteen ja lohkoon tulee.
 
Mikähän tämä vika on moottorissa 1.2 (1,3 l) CDTI-koneessa, jolla ajeltu jo yli 300 000 km?

Alkoi ehkä 5 000 km sitten pienenä sivuäänenä ja nyt ääni kasvoi nopeasti zetorin moottorin kaltaiseksi suhinaksi, joka ottaa oikein korviin. Öljyä vie himpun verran nyt, parin tuhannen kilometrin reissulla vei mittatikun keskiosalta ihan alarajalle, aiemmin ei ole vienyt.

Jotain öljyä tuossa yhden sylinterin tai mikä onkaan, päällä kuplii.

Onkohan kallis remppa tulossa?

Käynnistyksessä turauttaa hieman savua tai pakokaasua konehuoneessa, ja välillä varsinkin tyhjäkäynnillä sisätiloihin tulee pakokaasun hajua. Tätä hajua oli silloin 5 000 km sitten jo, minkä seurauksena kiinnitin ääneen huomiota. Silloin ajattelin, että olisi suuttimen putki löystynyt ja haju olisi kuumalle koneelle tulevaa dieseliä.

Video viasta Mega-linkissä 54.23 MB file on MEGA
Suuttimen pohjatiiviste vuotaa, vie kipinkapin korjaamolle ennenkuin syö kannen pilalle.
 
Suuttimen pohjatiiviste vuotaa, vie kipinkapin korjaamolle ennenkuin syö kannen pilalle.

Anteeksi pieni terminologinen pilkunnussinta: Vuotava suutin vain laskisi liikaa polttoainetta läpi silloinkin kun ei pitäisi. Tuossa vuotaa suuttimen tiiviste.

Kannattaa ennen korjaamolle vientiä kokeilla korjaantuisiko vain jotain pulttia kiristämällä, vaikka todennäköisesti ei.

Selvä se, kiitos.

Olisi tietysti pitänyt tehdä tämä jo silloin reilu 5000 km sitten kun kuului pieni ääni.

Ei varmaan tuollainen tiivisteen vaihto valtavan hintainen projekti ole?
 
Selvä se, kiitos.

Olisi tietysti pitänyt tehdä tämä jo silloin reilu 5000 km sitten kun kuului pieni ääni.

Ei varmaan tuollainen tiivisteen vaihto valtavan hintainen projekti ole?
Ei ole kallis homma JOS vain suutin irtoaa helposti eikä ole vielä kerennyt pahasti syömään kannen tiivistepintaa. Pahimmillaan purattaa koko kannen irti, menee suihkut uusiksi ja kansi koneistettavaksi.

Tuolta näkee aika hyvin.

 
Jos männänrenkaita meinaa vaihtaa. Niin silloin kyllä kaikki moottoremppaan kuuluvat työt samaan kasaan. Moottori eioo sellainen mihi vaihdetaan vaan ns risa osa. Kuitenkin mäntiä varten pitää irroittaa veivit kampurasta eli samalla näkee niiden kunnon ja jos on metrejä parisataa tuhatta niin laakerit tottakai niihin ja samalla voi vaihtaa runkolaakereihin kanssa uudet.. Parisataa menty kansi niin sen pesettäminen teijossa ei todellakaan ole pahasta, samalla kansimies tunnustelee venttiiliohjureiden kunnon ja tarkastaa ventiilivuodot ja vaihtaa toki uudet venavarren kumitkin. Sekä tietty kaikki muut tiivisteet mitä kanteen ja lohkoon tulee.
Hyvä pointti, osathan ei varmaan mitään maksa työhön verrattuna niin paras samaan konkursiin kaikki vaihtaa.
 
Ei ole kallis homma JOS vain suutin irtoaa helposti eikä ole vielä kerennyt pahasti syömään kannen tiivistepintaa. Pahimmillaan purattaa koko kannen irti, menee suihkut uusiksi ja kansi koneistettavaksi.

Tuolta näkee aika hyvin.


Ton luigin pajan artikkelin luinkin tossa. Ilmeisesti aika osaavia kavereita siellä.

Onko mitään mutua, että kuinka helposti kannen tiiviste alkaa tässä viassa kulua?

Tuo suuttimen irtoaminen aika herran haltuun tason hommaa. Varmaan auttaa jos ajaa koneen kuumaksi ennen irrotusta?

Edit: netin palstojen perusteella vielä ei hätää mulla, joillakin vuotanut niin kauan että kone päältä aivan tahmassa. Minulla on vain muovisessa suojassa ja koneen päällä pieni kerros öljyä tai polttoainetta.

Jos suutin lähtee irti niin eiköhän taas ajeta Ooppeli kohti puolen miljoonan kilometrin.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoritempassa työtä on päivätolkulla. Nykymoottoreihin osatkin tuppaa maksamaan. Rakenteita on sellasia mitkä vaatii ihan omat työkalunsa kyseiseen moottoriin jne jne. Eio niinkuin ennen että yksi ventiilijousen puristin kävi kaikkiin saman perusrakenteen sylinterikansiin. Vaikeat rakenteet, kalliit varaosat on juuri se reitti että hajoamisen jälkeen puristimeen kun ei kannata korjata.
 
Moottoritempassa työtä on päivätolkulla. Nykymoottoreihin osatkin tuppaa maksamaan. Rakenteita on sellasia mitkä vaatii ihan omat työkalunsa kyseiseen moottoriin jne jne. Eio niinkuin ennen että yksi ventiilijousen puristin kävi kaikkiin saman perusrakenteen sylinterikansiin. Vaikeat rakenteet, kalliit varaosat on juuri se reitti että hajoamisen jälkeen puristimeen kun ei kannata korjata.

Näin on. Ei mitään järkeä tuollaisen vanhan passatin moottoria ruveta korjailemaan tuossa mittakaavassa.
 
opel 2.0 DTI ongelmana on että kovissa kiihdytyksissä menee limp modeen mutta toimii taas ok kun on auton sammuttanu. varsinaista moottorin häiriövaloa ei syty.

kokeilin eilen putsata egr vettiilin ja tänään ton imusarjan kannen johon tulee kumiputki mutta ei auttanu asiaa vaikka aika paskasethan noi oli,teelusikalla kaavin enimmat ensin pois ja sitten jarrukliinerillä valuttelin loputkin paskat pois......map tai maf sensori olis varmaan helpoin tsekata seuraavaks?
tosin ei toi paljon ole ajoa haitannu kun en koskaan talla pohjassa kiihdytä normiajossa.
 

Liitteet

  • vectra2.jpg
    vectra2.jpg
    1,3 MB · Luettu: 91
  • vectra1.jpg
    vectra1.jpg
    1,2 MB · Luettu: 91
opel 2.0 DTI ongelmana on että kovissa kiihdytyksissä menee limp modeen mutta toimii taas ok kun on auton sammuttanu. varsinaista moottorin häiriövaloa ei syty.

kokeilin eilen putsata egr vettiilin ja tänään ton imusarjan kannen johon tulee kumiputki mutta ei auttanu asiaa vaikka aika paskasethan noi oli,teelusikalla kaavin enimmat ensin pois ja sitten jarrukliinerillä valuttelin loputkin paskat pois......map tai maf sensori olis varmaan helpoin tsekata seuraavaks?
tosin ei toi paljon ole ajoa haitannu kun en koskaan talla pohjassa kiihdytä normiajossa.
Omassa skodassa ahtimen siivet jumitti ja oireili samalla tavalla. Mr. Muscle käsittelyllä korjautui, antoi vikakoodia yliahtamisesta.
 
Ei ole kallis homma JOS vain suutin irtoaa helposti eikä ole vielä kerennyt pahasti syömään kannen tiivistepintaa. Pahimmillaan purattaa koko kannen irti, menee suihkut uusiksi ja kansi koneistettavaksi.

Tuolta näkee aika hyvin.


Suuttimen pohjatiiviste vuotaa, vie kipinkapin korjaamolle ennenkuin syö kannen pilalle.

Mikähän tämä vika on moottorissa 1.2 (1,3 l) CDTI-koneessa, jolla ajeltu jo yli 300 000 km?

Alkoi ehkä 5 000 km sitten pienenä sivuäänenä ja nyt ääni kasvoi nopeasti zetorin moottorin kaltaiseksi suhinaksi, joka ottaa oikein korviin. Öljyä vie himpun verran nyt, parin tuhannen kilometrin reissulla vei mittatikun keskiosalta ihan alarajalle, aiemmin ei ole vienyt.

Jotain öljyä tuossa yhden sylinterin tai mikä onkaan, päällä kuplii.

Onkohan kallis remppa tulossa?

Käynnistyksessä turauttaa hieman savua tai pakokaasua konehuoneessa, ja välillä varsinkin tyhjäkäynnillä sisätiloihin tulee pakokaasun hajua. Tätä hajua oli silloin 5 000 km sitten jo, minkä seurauksena kiinnitin ääneen huomiota. Silloin ajattelin, että olisi suuttimen putki löystynyt ja haju olisi kuumalle koneelle tulevaa dieseliä.

Video viasta Mega-linkissä 54.23 MB file on MEGA

Ja taas selvittiin halvalla. Vähän päälle 100 eurolla tuli kuntoon. Ei ollut vielä paljon ehtinyt vuotaa. Lähti helposti irti. Ja enää ei haise käry sisällä.

Nyt vaihdan vielä öljyt varmuuden vuoksi. Eikös tuossa ollut riski, että vuotavat suuttimen tiiviste aiheuttaa polttoaineen ja öljyn sekoittamista? Öljyjä oli ainakin kadonnut reilusti.
 
Nyt on PCV-venttiili vaihdettu Passattiin ja lisätty öljyä, tarkoitus mitata vielä puristukset ja tarkkailla öljynkulutusta. Auto käy nätisti uusilla tulpilla eikä savuta yhtään eikä muutenkaan vuoda öljyä näkyvästi mistään eli taitaa olla männänrenkaat ja/tai venttiilinvarsien kumit vaihtokunnossa, varmaan kannattaa molemmat vaihtaa yhtäaikaa kun on kerran kone auki?


Tuossa kirjoittaa yksi että hänellä oli männän öljyrenkaat 3&4 pöntöissä niin jumissa paikallaan, ettei se enää "liikkunut vapaasti".

Tästä tulikin joku vanha muistikuva sellaisesta, että raa'alla diesellillä olisi liotettu näitä auki avaamatta mottia.

Jaa olikin diesel motti;
Öljynkulutus Audi A6 2.0 TDI

No joka tapauksessa olen itse bensakonetta joskus PÖ:n kanssa liottanut alakerran osalta puhtaaksi, miksei toimisi myös yläkertaan. Ainakin se liottamani alakerta puhdistui rajusti eikä tullut mitään komplikaatioita. Toki tein siihen päälle vielä tuplaöljunvaihdon ja forte/stp käsittelyn.

Lisähuomiona: Vaihtaisin öljyt ja suodattimen tuon sylintereiden liotuksen jälkeen vähintään kerran..
 
@Uutta matoa koukkuun mielestäni @Muumi on kuullut PSI HDi moottoreiden suutinongelmista, joissa on tapana että suuttimen tiivisteen vuodon vuoksi heikommin pilveytyvä/sumuuntuva polttoaine huuhtoo sylinteriputkien seinämiä pitkin itsensä alas öljyn joukkoon. Vai miten se nyt meni, paalikuntoisiahan nuo HDI:t siinä kohtaa on kun sama vika toistuu joten.. jok.tap. vaikka PSA osti Opelin, niin ei ne PSA viat takautuvasti periydy Opeleihin ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 948
Viestejä
4 667 733
Jäsenet
76 520
Uusin jäsen
Deathcon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom