Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Joo, totta. Noilla oireilla vika voi olla myös moottoritilan johtosarjassa eikä missään anturissa. Kiihdyttäessä moottori liikkuu voimakkaasti kannattimien sallimissa rajoissa ja se heiluttelee johtoja.

Vikakoodi viittaa kyllä pelkästään polkimen signaaliin.
Kävin OBD-palikalla anturoimassa signaaleja kaasupolkimelta ja kaasuläpältä. Anturit antavat loogista signaalia tasaisesti liikettä seuraten. Mitään eroa ei ole toiminnassa, kun ollaa isolla kaasulla. Isolla kaasulla eilen meni limp modelle joka kerta.

Absolute throttle position B: 1%...98%
Absolute pedal position D: 14%...82%
Absolute pedal position E: 7%...41%

E:n arvo oli koko ajan tasan 50%:a D:n arvosta, mutta niin sen kai kuuluukin olla. Näiden perusteella siis kaikki toimii täysin. Lyönkö nippuun?

[EDIT]
Ideoin itse, että olisiko kuitenkin läpän käytössä jotain häikkää? Rattaat ovat kyllä ehjät ja läppä liikkuu ilman havaittavaa vastusta. Voisin yrittää purkaa alennusvaihteen ja asettaa rattaat eri hampaalle, jolloin moottori menisi eri asentoon suhteessa läppään. Jos vika olisi itse sähkömoottorissa, pitäisi vaivan sitten esiintyä eri kohdassa. Onko viisaammilla parempia ideoita?
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuossa on perinteinen esim 5V kaasuläpän asentotunnistin ja se pedaali, niistä voisi mitata jännitteet mittarilla (ei mistään OBD-töpselin kautta) miltä näyttää kun kaasupoljinta painaa hitaasti. Eli muuttuuko jännite tasaisesti koko matkan, vai tuleeko siellä esimerkiksi loppupäässä suurempi hyppy. Vaikka minimi ja maksimi olisi ok, siellä voi silti olla jotakin hämminkiä matkalla.

Osaako tämä muuten kalibroida itse itsensä, vai tarviiko sopeutuksia tms, sekin kannattaa tsekata.
 
OBD:n kautta Eculta tullut anturitieto oli niin nättiä ja vakaata kaikilla liikenopeuksilla koko alueella, etten jaksa uskoa, että jännitesignaalissa olisi jotain karvapalloja. Irroitin sähkömoottorin, voitelin vaihteen ja puhdistin läppärungon. Itse läppä jäi vielä löpöön likoamaan. Ajattelin siis laittaa nippuun läppärunko puhdistettuna ja lähteä koeajolle. Autolle olisi oikein käyttöä vajaan kahden viikon päästä, eli jos jotain osia tarvitaan, olisi jo syytä tilata.
 
En tiedä onko nyt ihan oikea paikka, mutta hienosti meni taas öljynvaihto liikkeessä, öljynsuodatinkotelon kohdistustappi, jäi vanhaan suodattimeen ja tyytyväisenä asentaja laittoi uuden suodattimen kuppiin ilman tappia, ei ollut edes ensimmäinen kerta, vakavasti nyt harkitsen että pitäs varmaan ostaan rampit ja työkalut ja tästä lähin tehdä ite ku perus öljynvaihdotkin tuntuu olevan niin helvetin vaikeita korjaamoille, tai sitte mennä viereen katsomaan että homma tehdään kunnolla. Onneksi tuli pyydettyä vanha suodatin mukaan, muuten olisi ehkä selvinnyt vasta vuoden päästä, jos silloinkaan että sitä on taas ajettu todennäköisesti vajaalla suodatuksella kesät talvet ja lopuksi vielä veloittivat öljypropusta vaikka toin itse oman propun. :D No huomenna uusi yritys korjaamolla. Suosittelen muillekkin vag auton omistajille että pyytäkää se vanha suodatin mukaan, niin tiedät sitten varmasti että onko homma tehty oikein, tuo tappi lähtee todella helposti irti kotelosta, riittää että käännät sitä vaan niin irti on.
5950D0BD-3CB4-4314-9439-C18608B6C2BD.jpeg
 
En tiedä onko nyt ihan oikea paikka, mutta hienosti meni taas öljynvaihto liikkeessä, öljynsuodatinkotelon kohdistustappi, jäi vanhaan suodattimeen ja tyytyväisenä asentaja laittoi uuden suodattimen kuppiin ilman tappia, ei ollut edes ensimmäinen kerta, vakavasti nyt harkitsen että pitäs varmaan ostaan rampit ja työkalut ja tästä lähin tehdä ite ku perus öljynvaihdotkin tuntuu olevan niin helvetin vaikeita korjaamoille, tai sitte mennä viereen katsomaan että homma tehdään kunnolla. Onneksi tuli pyydettyä vanha suodatin mukaan, muuten olisi ehkä selvinnyt vasta vuoden päästä, jos silloinkaan että sitä on taas ajettu todennäköisesti vajaalla suodatuksella kesät talvet ja lopuksi vielä veloittivat öljypropusta vaikka toin itse oman propun. :D No huomenna uusi yritys korjaamolla. Suosittelen muillekkin vag auton omistajille että pyytäkää se vanha suodatin mukaan, niin tiedät sitten varmasti että onko homma tehty oikein, tuo tappi lähtee todella helposti irti kotelosta, riittää että käännät sitä vaan niin irti on.

Samat, kävi myös sellainen tapaus et öljyt tulivat ulos koneesta koska korjaamo jätti tupla o-renkaat öljynsuodattimen koteloon ":D"
 
2007 3.3 Bensa Kia Sorento nuukahti mökiltä tullessa, kun poika yllytti ajamaan "täysiä". Polkaisin kiihdytysessä polkimen lattiaan, muta repivän kiihtyvyyden sijaan meno hyytyikin täysin. Täysi- tai melkein täysikaasun käyttö saa päälle limp moden, jolla auto liikkuu 40km/h tasamaalla. Sain vian uusittua useamman kerran isommalla kaasulla. Toimii hienosti normaalissa ajossa, mutta ison kaasun käyttö saaa tuon aikaan. Toimii taas vikakoodien nollauksen jälkeen. Tämmöiset koodit antaa:
P2106
Throttle Actuator Control System Forced Limited Power

P1295
Electronic Throttle Control System Malfunction Power Management

P2135
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation

Järkeilin itse että, koska kaasupolkimesta ei tule vikakoodeja tyhjäkäynnillä tai moottori sammuksissa sytytysvirta päällä, vaikka kuinka polkisi, olisi kaasupolkimen anturi kunnossa. Sen sijaan kaasuläpän runsaampi aukeaminen sytyttää moottorivalon. Meneekö metsään, jos vaihdan kaasuläpän asentoanturin tai koko kaasuläppäkotelon?

Kävin OBD-palikalla anturoimassa signaaleja kaasupolkimelta ja kaasuläpältä. Anturit antavat loogista signaalia tasaisesti liikettä seuraten. Mitään eroa ei ole toiminnassa, kun ollaa isolla kaasulla. Isolla kaasulla eilen meni limp modelle joka kerta.

Absolute throttle position B: 1%...98%
Absolute pedal position D: 14%...82%
Absolute pedal position E: 7%...41%

E:n arvo oli koko ajan tasan 50%:a D:n arvosta, mutta niin sen kai kuuluukin olla. Näiden perusteella siis kaikki toimii täysin. Lyönkö nippuun?

[EDIT]
Ideoin itse, että olisiko kuitenkin läpän käytössä jotain häikkää? Rattaat ovat kyllä ehjät ja läppä liikkuu ilman havaittavaa vastusta. Voisin yrittää purkaa alennusvaihteen ja asettaa rattaat eri hampaalle, jolloin moottori menisi eri asentoon suhteessa läppään. Jos vika olisi itse sähkömoottorissa, pitäisi vaivan sitten esiintyä eri kohdassa. Onko viisaammilla parempia ideoita?
Purin, puhdistin ja voitelin kaasuläppäkotelon. Läppää liikuttava moottori meni eri asentoon suhteessa läppään, koska oli irroitettuna. Mitään varsinaista vikaa tai takertelua en löytänyt. Kävin äsken kokeilemassa ja käytös on nyt hieman muuttunut. Auton tyhjäkäynti nousee heti, kun kytkee D:n päälle. Auto toimi täyskaasukiihdytyksessä, kun kaasun annosteli hitaasti. Nopealla kaasun lattiaan painamisella tuli vanhojen koodien lisäksi uusi herkku:
P0638 OBD-II Trouble Code: Throttle Actuator Control Range/Performance (Bank 1)
Olen entistä vakuuttuneempi, että läppää liikuttava moottori ei toimi kunnolla ja kaavailen läppärungon tilaamista. Onko viisaammilla parempia ideoita?
 
Viimeksi muokattu:
Huollossa täytettiin vuoden aikana kuivaksi mennyt ilmastointi. Tyhjiötesteissä ei löytynyt vuotoja ja vartin koekäytön aikana aineet pysyivät sisällä. Mutta mihin ihmeeseen 880g kylmäainetta voi hävitä jälkiä jättämättä kun yhtäkkiä kaikki vaikutti olevan kunnossa? Siihen lisättiin nyt väriaineet josko vuodon löytäminen olisi ensi kerralla helpompaa. Vuoto olisi paras löytyä koska ei lainkaan huvittaisi täyttää ilmastointia 400 eurolla kerran vuoteen.

Vastaus vähän vanhaan viestiin jo. Mutta kerron oman kokemuksen samankaltaisesta ongelmasta joka ei koskaan selvinnyt. Olin käyttänyt alkukesästä auton ilmastoinnin täyttöhuollossa eikä huollossa joutunut juurikaan lisäämään kylmäainetta ja ilmastointi toimi hyvin läpi kesän ja syksyn. Sitten seuraavana keväänä, kun ilmat lämpenivät ei ilmastoinnin kompura inahtanutkaan. Joten etsin firman joka ymmärsi ilmastoinnin päälle enemmänkuin perus täyttöhuoltojen tekijät. Korjaamolla todettiin, että ilmastointi on täysin tyhjä. Ja vaikka edellisen ilmastointihuollon kuitissa oli, että sinne oli lisätty väriaine niin lampulla ei mitään vuotokohtaa löytynyt eikä ylipaineellakaan saatu tuloksia aikaan niin asentaja laittoi aineet sisään. Ja sanoi itsekin että on täysi mysteeri mistä aineet olivat karanneet. Valistunein arvaus oli että talven aikana kompuranakselin tiiviste olisi päässyt kuivahtamaan ja sieltä välistä tullut aineet pihalle ja lämpimilläkeleillä sitten asettunut taas ja tiivistänyt akselin. Ilmastointi tuon täytön jälkeen toimi ainakin sen 2-3 kesää jonka auton vielä omistin.
 
En tiedä onko nyt ihan oikea paikka, mutta hienosti meni taas öljynvaihto liikkeessä, öljynsuodatinkotelon kohdistustappi, jäi vanhaan suodattimeen ja tyytyväisenä asentaja laittoi uuden suodattimen kuppiin ilman tappia, ei ollut edes ensimmäinen kerta, vakavasti nyt harkitsen että pitäs varmaan ostaan rampit ja työkalut ja tästä lähin tehdä ite ku perus öljynvaihdotkin tuntuu olevan niin helvetin vaikeita korjaamoille, tai sitte mennä viereen katsomaan että homma tehdään kunnolla. Onneksi tuli pyydettyä vanha suodatin mukaan, muuten olisi ehkä selvinnyt vasta vuoden päästä, jos silloinkaan että sitä on taas ajettu todennäköisesti vajaalla suodatuksella kesät talvet ja lopuksi vielä veloittivat öljypropusta vaikka toin itse oman propun. :D No huomenna uusi yritys korjaamolla. Suosittelen muillekkin vag auton omistajille että pyytäkää se vanha suodatin mukaan, niin tiedät sitten varmasti että onko homma tehty oikein, tuo tappi lähtee todella helposti irti kotelosta, riittää että käännät sitä vaan niin irti on.
5950D0BD-3CB4-4314-9439-C18608B6C2BD.jpeg
Miten tuo erillinen kohdistustappi tekee rakenteesta paremman, kuin sellainen rakenne jossa tuollaisia erillisiä osia ei tarvitse? Vaikuttaa melko typerältä suunnittelulta jos jopa ns. ammattilainen voi vaihtaa öljynsuodattimen vahingossa väärin. Että varmaan sille on joku hyvä perustelu olemassa, mutta mikä?
 
Miten tuo erillinen kohdistustappi tekee rakenteesta paremman, kuin sellainen rakenne jossa tuollaisia erillisiä osia ei tarvitse? Vaikuttaa melko typerältä suunnittelulta jos jopa ns. ammattilainen voi vaihtaa öljynsuodattimen vahingossa väärin. Että varmaan sille on joku hyvä perustelu olemassa, mutta mikä?
Tarkemmin kun tuota tappia eilen kädessä pyörittelin niin huomasin että tapin pohjassa on jousi ja kun sitten tänään asiaa selvittelin netin syövereistä, niin selvisi että tuo tappi on by-pass venttiili, eli jos suodatin menee tukkoon niin tuo antaa öljyn virrata koneessa ohi suodattimen ja estäen täystuhon.
 
Tarkemmin kun tuota tappia eilen kädessä pyörittelin niin huomasin että tapin pohjassa on jousi ja kun sitten tänään asiaa selvittelin netin syövereistä, niin selvisi että tuo tappi on by-pass venttiili, eli jos suodatin menee tukkoon niin tuo antaa öljyn virrata koneessa ohi suodattimen ja estäen täystuhon.
Eli ilman tötsää öljy ohittaa jatkuvasti suodattimen. Todennäköisesti aika moni VAGina menee jatkuvasti siten. Hajoavat joka tapauksessa jo vähillä kilometreillä niin mitäpä tuosta.
 
Tarkemmin kun tuota tappia eilen kädessä pyörittelin niin huomasin että tapin pohjassa on jousi ja kun sitten tänään asiaa selvittelin netin syövereistä, niin selvisi että tuo tappi on by-pass venttiili, eli jos suodatin menee tukkoon niin tuo antaa öljyn virrata koneessa ohi suodattimen ja estäen täystuhon.
Kysymys on edelleen sama, eli miten se tekee rakenteesta paremman että osa on erillinen, jolloin se voi vahingossa jäädä pois jopa autoalan ammattilaiselta rutiininomaisessa öljynvaihdossa. Esimeriksi tuossa omassa 1986 valmistetussa autossa bypass venttiili on lohkossa kiinni, se ei voi vahingossa jäädä pois öljynvaihdossa. Voidaan siis olettaa että erillisessä venttiilissä on joku todella merkittävä etu, koska siinä on merkittävä haittapuoli.
 
Noniin...tarvikekatti (vaikka sanoin, että orkkisosa koska vakuutus maksaa) ja happianturi vaihdettu. Ja eivät saa autoa käyntiin ollenkaan :D Vittu tää menee niin putkeen ettei tosikaan. Ei mitään vikakoodeja. Ehkä ne pasko hybridiakun, kun ajoivat sillä auton halliin, vaikka ei ollut kattia kiinni, joten akku ei saanut latausta, kun moottori ei käynnisty ilman kattia ollenkaan.
En tajua miten tää on mahdollista.

Tjoo eli ovat käyneet huollossa nyt läpi jo vaikka mitä ja näissähän ei ole varsinaista starttia, vaan 2 sähkömoottoria lootassa kiinni kampiakselissa ja toinen niistä käynnistää bensakoneen...käyttämällä hybrid-akkua, joka on nyt siis tyhjä (kiitos huollon ajon vikoilla sähköillä). Sitä ei voi ladata ilman irroittamatta ja pistämättä lihoiksi (maahantuojalla on näitä varten rakennettu laturi, jota varmaan harvemmin tarvitaan, koska moottorin on tarkoitus ladata tuota akkua).

Eli mitäs nyt. Huolto tuskin voi tehdä mitään eli mitä hittoa, pyydänkö niitä maksamaan vakuutuksestaan tmv. mulle uuden akun? Maksamaan latauskäynnin maahantuojalla? Nehän tässä kämmäs, kun sanoin jo huoltoa tilatessa tilanteen eli 12V akku tyhjä, auto seissyt vuoden, ei kattia jne. ja nää päätti silti ajaa sen vikoilla sähköllä halliin 12V akun vaihdon jälkeen sen sijaan, että olisivat nostaneet eturenkaat ilmaan ja vetäneet/työntäneet sen halliin.

Oli kyllä hienoa, kun huollon edustaja kyseli puhelimessa siirron jälkeen, että missäköhän latauskaapeli mahtaa olla...
 
Kysymys on edelleen sama, eli miten se tekee rakenteesta paremman että osa on erillinen, jolloin se voi vahingossa jäädä pois jopa autoalan ammattilaiselta rutiininomaisessa öljynvaihdossa. Esimeriksi tuossa omassa 1986 valmistetussa autossa bypass venttiili on lohkossa kiinni, se ei voi vahingossa jäädä pois öljynvaihdossa. Voidaan siis olettaa että erillisessä venttiilissä on joku todella merkittävä etu, koska siinä on merkittävä haittapuoli.
Samaa olen miettinyt itsekkin että miksi tuo ei ole kiinteästi kiinni kupissa tai itse suodattimessa valmiina.
 
Tutkiskelin asiaa. Pultti ja mutteri vaikuttaisivat olevan kunnossa. Noissa akkukengissä on semmoinen idioottimainen ominaisuus, että mutteria ei saa ruuvattua irti, kun pultin pään kierre on myltätty. Sama homma molemmissa akkukengissä ja tarkoituksella tehty, kun pultin päässä näkyy selkeä leikkaus/ura.

Sen verran tiukasti akkukengät istuvat napoihin, että ei tuohon mitään kovin paksua adapteria mahdu väliin. Enemmänkin ajattelin, että onko noihin olemassa jotain "shimmejä". Kun nykyisellään tuo akkukengässä oleva lovi menee kiristäessä täysin kiinni, eli liekö akkukenkä hieman vääntynyt tai sitten kaipaisi jonkun shimmin väliin? Veikkaan ensimmäistä. Ehkä tuohon väliin voisi vaikka tuota lyijynauhaa hieman laittaa väliin, josko parantaisi tilannetta.

Yksi mahdollinen ongelmakohta voisi olla myös tuo akun maadoituspiste (runkoon). Se on aika hapettuneen näköinen ja yksi pultti olikin hieman "löysällä". Tällä kertaa ESP:n valo ei lopettanut palamista pelkällä akkukenkien säätämisellä, mutta maadoituspisteen pultin kiristäminen poisti ongelman. Googlen mukaan tuo on aika yleinen vikakohde noissa. Tuo olisi hyvä irroittaa ja putsata, mutta pitäisi ainakin lamppu irroittaa (ja lokasuoja jos haluaa pulttiin suihkutella ruosteenpoistoainetta), että tuon saa väännettyä auki, niin ei millään viitsisi alkaa moiseen :rolleyes: Mutta eikai se muu auta, jos vika alkaa ilmaantumaan jatkuvasti.
Joku jeesuksenvanha kia johon on akkua vaihdettu niin monta kertaa, että on kengät väljät, niin helpoin on vetää kenkä kiinni, ja poraruuvi kengän ja navan väliin. Mitään hienoja shimmejä tarvitse.
 
Tutkiskelin asiaa. Pultti ja mutteri vaikuttaisivat olevan kunnossa. Noissa akkukengissä on semmoinen idioottimainen ominaisuus, että mutteria ei saa ruuvattua irti, kun pultin pään kierre on myltätty. Sama homma molemmissa akkukengissä ja tarkoituksella tehty, kun pultin päässä näkyy selkeä leikkaus/ura.

Sen verran tiukasti akkukengät istuvat napoihin, että ei tuohon mitään kovin paksua adapteria mahdu väliin. Enemmänkin ajattelin, että onko noihin olemassa jotain "shimmejä". Kun nykyisellään tuo akkukengässä oleva lovi menee kiristäessä täysin kiinni, eli liekö akkukenkä hieman vääntynyt tai sitten kaipaisi jonkun shimmin väliin? Veikkaan ensimmäistä. Ehkä tuohon väliin voisi vaikka tuota lyijynauhaa hieman laittaa väliin, josko parantaisi tilannetta.

Yksi mahdollinen ongelmakohta voisi olla myös tuo akun maadoituspiste (runkoon). Se on aika hapettuneen näköinen ja yksi pultti olikin hieman "löysällä". Tällä kertaa ESP:n valo ei lopettanut palamista pelkällä akkukenkien säätämisellä, mutta maadoituspisteen pultin kiristäminen poisti ongelman. Googlen mukaan tuo on aika yleinen vikakohde noissa. Tuo olisi hyvä irroittaa ja putsata, mutta pitäisi ainakin lamppu irroittaa (ja lokasuoja jos haluaa pulttiin suihkutella ruosteenpoistoainetta), että tuon saa väännettyä auki, niin ei millään viitsisi alkaa moiseen :rolleyes: Mutta eikai se muu auta, jos vika alkaa ilmaantumaan jatkuvasti.
Vaiha uudet kengät: Akkukenkä pultti 8 mm +/- näitä olen ite laitellut erinäisii ongelmavehkeisiin ja pelannu ok.

Automaatti Fiestoissa on ollut maadoituksesta johtuvaa vaihteisto-ongelmaa, pultti hapettuu ja kun se on jo tehtaallta tullessa asennettu miten sattuu ni ongelmat varmoja.
 
käyttämällä hybrid-akkua, joka on nyt siis tyhjä (kiitos huollon ajon vikoilla sähköillä).
Kuulostaa täysin mahdottomalta skenaariolta. Ei auton äly anna sen mitenkään liikkua sähkön voimalla, jos korkeajänniteakku on menossa niin tyhjäksi ettei se jaksa edes käynnistää polttomoottoria. Korkeajänniteakussa on valtava puskuri siellä alapäässä, ulkomuistista hahmottelisin jotenkin niin, että akku on todellisuudessa liki 50% varaustasossa siinä vaiheessa kun auto näyttää sen olevan "tyhjä" eikä liiku pelkän sähkön voimalla.

Joku muu vika siellä nyt on joka estää sen käynnistymisen.
 
Kuulostaa täysin mahdottomalta skenaariolta. Ei auton äly anna sen mitenkään liikkua sähkön voimalla, jos korkeajänniteakku on menossa niin tyhjäksi ettei se jaksa edes käynnistää polttomoottoria. Korkeajänniteakussa on valtava puskuri siellä alapäässä, ulkomuistista hahmottelisin jotenkin niin, että akku on todellisuudessa liki 50% varaustasossa siinä vaiheessa kun auto näyttää sen olevan "tyhjä" eikä liiku pelkän sähkön voimalla.

Joku muu vika siellä nyt on joka estää sen käynnistymisen.

Näin mäkin kuvittelisin ja toivoisin. Edellisellä kerralla, kun katti varastettiin, ajoin itse sen niin kuivaksi ettei liikkunut enää, sähkö loppui n.30 m päähän parkkipaikasta. Kuitenkin, kun hinausauto saapui, niin sähköllä päästiin silti jotenkin lavetille. En parin kilsan päähän kauppaan lähtiessäni tajunnut vasta kuin vikan 200 m aikana ettei polttomoottori ollut käynnistynyt koko reissulla edes kaasu pohjassa, kun loppumatkalla testasin ja en tietenkään ekalla kerralla tajunnut kattivarkautta, koska moottori ei käynnistynyt. Olishan sen tosiaan äänestä tajunnut. Kuvittelin vaan, että paska lahos syystä x.
Toisella kerralla se oli ihan selvä peli ja kurkkasin auton alle...ja tää oli about viikon päästä, kun sain auton huollosta uudella katilla.
 
Testataan vielä tähänkin ketjuun kun näyttää olevan aktiivisempi.

Onko kellään tiedossa mikä tuo punapäinen letku on ja mitä ainetta se pitää sisällään? Alkanut vuotamaan hieman ja auton sisällä ilmastoinnin päällä ollessa alkoi haisemaan pakokaasun tyylinen haju. Työnsin hieman letkua ja meni kiinni päin ja vuoto loppui mutta letku ei ole tukevasti kiinni niin pitäisi ehkä kiristää tavalla tai toisella.

Ideoita osaamattomalle?

Auto on 2018 1.2 qashqai
 

Liitteet

  • qashqai letku.png
    qashqai letku.png
    1,4 MB · Luettu: 204
Testataan vielä tähänkin ketjuun kun näyttää olevan aktiivisempi.

Onko kellään tiedossa mikä tuo punapäinen letku on ja mitä ainetta se pitää sisällään? Alkanut vuotamaan hieman ja auton sisällä ilmastoinnin päällä ollessa alkoi haisemaan pakokaasun tyylinen haju. Työnsin hieman letkua ja meni kiinni päin ja vuoto loppui mutta letku ei ole tukevasti kiinni niin pitäisi ehkä kiristää tavalla tai toisella.

Ideoita osaamattomalle?

Auto on 2018 1.2 qashqai

Ihan heittona vaan jos sanoit pakokaasun haisevan tuon irti ollessa.
 
Viimeksi muokattu:
Testataan vielä tähänkin ketjuun kun näyttää olevan aktiivisempi.

Onko kellään tiedossa mikä tuo punapäinen letku on ja mitä ainetta se pitää sisällään? Alkanut vuotamaan hieman ja auton sisällä ilmastoinnin päällä ollessa alkoi haisemaan pakokaasun tyylinen haju. Työnsin hieman letkua ja meni kiinni päin ja vuoto loppui mutta letku ei ole tukevasti kiinni niin pitäisi ehkä kiristää tavalla tai toisella.

Ideoita osaamattomalle?

Auto on 2018 1.2 qashqai

Eikös se pyöreä "mötikkä" ole korkeapainebensapumppu, joka ottaa voimansa nokka-akselilta. Se letku olisi silloin bensan tuloletku ja siinä on jonkinlainen pikaliitin, johon se punainen osa liittyy. Liittimenhän pitäisi naksahtaa, kun se painaa pohjaan, mutta jos se on löystynyt irti niin liitin voi olla rikki.
 
Eikös se pyöreä "mötikkä" ole korkeapainebensapumppu, joka ottaa voimansa nokka-akselilta. Se letku olisi silloin bensan tuloletku ja siinä on jonkinlainen pikaliitin, johon se punainen osa liittyy. Liittimenhän pitäisi naksahtaa, kun se painaa pohjaan, mutta jos se on löystynyt irti niin liitin voi olla rikki.

Työnsin pohjaan silleen et napsahti ja ajoin kotiin. Avasin pellin kotiparkkiksella ja ei alkanu matkan aikana enää valumaan nestettä. Ilmastoinnista vielki bensamainen haju paikalla ollessa mut jos sinne on bensaa valunu auton sisää ni voi haista hetkenki.. pitää kattoo mistä toi ilmastointi ottaa ilmansa ja putsata siltä alueelta.

Toivottavasti se letku nyt pysyy kiinni ja ongelma ratkee sillä. Pitää seurata bensan kulutusta ja sitä että lopettaako ilmastointi haisemisen jossain vaiheessa.
 
Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdoin Nissaniin tänään. Aika helppo homma. Hanskalokero kuudella ruuvilla kiinni, ne pois ja lokero pois. Sen jälkeen itse puhaltimesta kolme ruuvia pois ja kas, se melkeinpä putoaa käteen. Koko hommassa taisi mennä 10 minuuttia. Jotain korjattavuutta sentään ajateltu tuossakin.
 
Ostin kuukausi sitten Kia Optima PHEV -16 pirssin liikkeestä. Kova luotto korealaisten laatuun, ei juuri mitään pahaa niistä kuule.

Meni viikko niin huomasin sen nypyttävän pienesti aina silloin kun bensamoottori on käynnissä/käytössä. Sähköllä menee smoothisti.
Nyt kuukausi kaupoista niin nykii jo pahasti. Sain tingattua sijaisauton siksiaikaa kun auto menee pajalle ja autoliike maksaa viulut.

Vahva epäily on sytkäpuolat. Tosin, aina kun moottorin kuulee niin käy ihan tasaisesti. Myöskään vedon määrällä, kierroksilla eikä vaihteella ole merkitystä nykimiseen.

Muuten kyllä diggaan autosta, potkua nippanappa riittävästi (250hv saabin jälkeen), kyyti on leppoista ja himmeleitä riittää vaativaankin makuun.

Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Sain auton eilen pajalta saatteella "ei vikakoodeja mutta vika paikannettu ja korjattu, kaksi pyörää olivat epätasapainossa" :rofl::confused2::(:mad:

Kyselin vaan että 1. miten epätasapainossa olevat pyörät aiheuttavat nykimistä 2. miten pyörät ovat epätasapainossa vain silloin kun moottori käy. No, kävin autolla heittämässä parin kilsan lenkin ja totesin tietysti että sehän nykii täysin entiseen malliin, hetkittäin jopa hyytyy. Ajoin takaisin huollon pihalle ja sijaisauto alle.

Laitoin mailia autoliikkeelle että haluan perua kaupan, alkaa menemään aikaa ja hermoja nyt ihan liikaa tähän keissiin. Sitä en vaan tiedä että onnistuuko mutkattomasti vai pääsenkö johonkin ilta-sanomiin taas yhtenä kusetettuna autonostajana.

Vika ilmeni alle viikossa ostosta ja kerroin siitä välittömästi myyjälle.

Pakko sano että vituttaa aika tavalla, varmaan kolmas autokauppa missä käy näin. Kahdesta muusta vastaavanlaisesta keissistä laukes moottori ja vika oli jo ostaessa päällä, ensimmäisessä sitä epäilin ja toisessa kävi ilmi vasta kuukausia kauppojen jälkeen.
 
Vm 2006 corolla, käynpä katsatuksessa kerrankin ajoissa ajattelin näin vikoina lomapäivinä. Nakkihan sieltä napsahti. Jäänyt välistä takaisinkutsu-kamppis turvatyynyistä. Korjauskehoituksina boonus vetoakselin sisempi suojakumi rikki ja rekisterikilven valot pimeät takana.

Huomenna soittelemaan Turku-Salo akselilla mikä lafka sen tarkastaisi/vaihtaisi/mitätekevätkään.
 
Purin, puhdistin ja voitelin kaasuläppäkotelon. Läppää liikuttava moottori meni eri asentoon suhteessa läppään, koska oli irroitettuna. Mitään varsinaista vikaa tai takertelua en löytänyt. Kävin äsken kokeilemassa ja käytös on nyt hieman muuttunut. Auton tyhjäkäynti nousee heti, kun kytkee D:n päälle. Auto toimi täyskaasukiihdytyksessä, kun kaasun annosteli hitaasti. Nopealla kaasun lattiaan painamisella tuli vanhojen koodien lisäksi uusi herkku:
P0638 OBD-II Trouble Code: Throttle Actuator Control Range/Performance (Bank 1)
Olen entistä vakuuttuneempi, että läppää liikuttava moottori ei toimi kunnolla ja kaavailen läppärungon tilaamista. Onko viisaammilla parempia ideoita?
Kerrotaan tähän, että Torista löytyi uusi alkuperäinen läppärunko, jonka tilasin ja vaihdoin. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon.
 
takatukivarren vaihto c vectraan osottautukin työläämmäks kun kuvittelin....se bumerangin sisempi pultti on todella vittumaisessa paikassa ja oli sen verran tiukka ettei 70cm avaimella auennu....nyt mietinkin miten ton sais sahattua ton sisemmän pultin pois kun tonne ei juuri mahdu mikään sähkötyökalu
 
Pakko sano että vituttaa aika tavalla, varmaan kolmas autokauppa missä käy näin. Kahdesta muusta vastaavanlaisesta keissistä laukes moottori ja vika oli jo ostaessa päällä, ensimmäisessä sitä epäilin ja toisessa kävi ilmi vasta kuukausia kauppojen jälkeen.

Huh mikä tuuri. Toi pajan kädettömyys palauttaa auto tossa kunnossa on jotain mitä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Niinku myöntäkää ettette saa autoa kuntoon ja sanokaa, että viekää jonnekin muualle tmv. Pikkasen selkärankaa luulis olevan.
 
takatukivarren vaihto c vectraan osottautukin työläämmäks kun kuvittelin....se bumerangin sisempi pultti on todella vittumaisessa paikassa ja oli sen verran tiukka ettei 70cm avaimella auennu....nyt mietinkin miten ton sais sahattua ton sisemmän pultin pois kun tonne ei juuri mahdu mikään sähkötyökalu
Itekkin vuosia sitten taistelin saman pultin kanssa. Auttoikos siinä jos hieman laski sitä taka-apurunkoa, niin avain kävi paremmin ja sai pidemmän jatkovarren. Siitä on aika monta vuotta etten muista tarkkaan kuinka sen lopulta sai auki.
 
Kysymys on edelleen sama, eli miten se tekee rakenteesta paremman että osa on erillinen, jolloin se voi vahingossa jäädä pois jopa autoalan ammattilaiselta rutiininomaisessa öljynvaihdossa. Esimeriksi tuossa omassa 1986 valmistetussa autossa bypass venttiili on lohkossa kiinni.

Luulen, että kyseessä on ns. hätä-erkka-purkka-suunnitteluratkaisu. Modernit öljyt ja moottorit 'sallivat' pitkät öljynvaihtovälit ja erityisesti VW tapauksessa hitollisen karsta yms. paskanmuodostamisen, jolloin bypass helposti voi alkaa jumittaa ja siten parempi vaihtaa uuteen joka öljynvaihdossa.
 
Koomista. Kävin katsastamassa auton. Ei siinä mitään, ilman huomautuksia tuli leima kuten tietysti pitääkin.

Ainoa vaan, että jäähdytin poksahti konttorin nosturilla :rofl:
 
takatukivarren vaihto c vectraan osottautukin työläämmäks kun kuvittelin....se bumerangin sisempi pultti on todella vittumaisessa paikassa ja oli sen verran tiukka ettei 70cm avaimella auennu....nyt mietinkin miten ton sais sahattua ton sisemmän pultin pois kun tonne ei juuri mahdu mikään sähkötyökalu
Tänään jouduin sahaamaan 10mm pultin ahtaasta paikasta pelkällä rautasahan terällä kädessä. Hullua, että ennen ei ollut olemassa kuin käsityökalut. Puolisen tuntia varmaan meni. Mietin siinä runkutellessa, että jos viilalla pitäisi karata vankilasta, niin voi olla että jäisin suosiolla sinne vankilaan.
 
Tänään jouduin sahaamaan 10mm pultin ahtaasta paikasta pelkällä rautasahan terällä kädessä. Hullua, että ennen ei ollut olemassa kuin käsityökalut. Puolisen tuntia varmaan meni. Mietin siinä runkutellessa, että jos viilalla pitäisi karata vankilasta, niin voi olla että jäisin suosiolla sinne vankilaan.

Ja se on vielä ihanaa kun se ahdas paikka on sellanen että käsi mutkalla saat sitä alle terskan mittaa runkata ees taas menemään.. Ens kerralla vaikka mieluummin rälläköin reiän johonkin mistä leikata ihan työkaluilla.


Itseä vituttaa tällä hetkellä värkkäillä pihamaalla zetoriin alakerran laakereita ilman mahdollisuutta katkaista tota paskaa. Voi luoja.
 
Sellainen edestakaisin nylkyttävä monitoimityökalu on aika hyvä noihin outoihin paikkoihin mihin ei mahdu rälläkän kanssa. Ainoa vika on vaan se, että terät jotka oikeasti leikkaa metallia, eli vaikka sen pultin kannan poikki on ihan mottipäisen hintaisia eivätkä ole kovin pitkäikäisiä. Toinen aika hyvä, monesti parempikin on riittävän tehokas suorahiomakone laadukkaalla terällä, sen saa hyvinkin pienestä kolosta työnnettyä perille ja saa sen pultin kannan/mutterin jyrsittyä pois.
 
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Sain auton eilen pajalta saatteella "ei vikakoodeja mutta vika paikannettu ja korjattu, kaksi pyörää olivat epätasapainossa" :rofl::confused2::(:mad:

Kyselin vaan että 1. miten epätasapainossa olevat pyörät aiheuttavat nykimistä 2. miten pyörät ovat epätasapainossa vain silloin kun moottori käy. No, kävin autolla heittämässä parin kilsan lenkin ja totesin tietysti että sehän nykii täysin entiseen malliin, hetkittäin jopa hyytyy. Ajoin takaisin huollon pihalle ja sijaisauto alle.

Laitoin mailia autoliikkeelle että haluan perua kaupan, alkaa menemään aikaa ja hermoja nyt ihan liikaa tähän keissiin. Sitä en vaan tiedä että onnistuuko mutkattomasti vai pääsenkö johonkin ilta-sanomiin taas yhtenä kusetettuna autonostajana.

Vika ilmeni alle viikossa ostosta ja kerroin siitä välittömästi myyjälle.

Pakko sano että vituttaa aika tavalla, varmaan kolmas autokauppa missä käy näin. Kahdesta muusta vastaavanlaisesta keissistä laukes moottori ja vika oli jo ostaessa päällä, ensimmäisessä sitä epäilin ja toisessa kävi ilmi vasta kuukausia kauppojen jälkeen.

En tiedä kiinnostaako ketään mutta tarinoin tänne miten homma jatkuu...

Autoliike vastasi virhevastuu-dokarin kera että ensin korjataan ja jos se ei onnistu niin sitten kaupan perumisen pitäisi olla mahdollista.

Auto meni nyt Konalan KIA-huoltoon odottamaan että siellä joku ehtisi sitä katsoa, sijaisautolla mennään sen aikaa.

Kaikenlaisia kauhuskenaarioita pyörii mielessä että miten tämä tulee vielä päättymään oman lompakon kannalta mutta mielestäni olen turvassa kun:
1. vika ilmeni alta viikossa kaupasta
2. ilmoitin siitä heti
3. Konalan KIA-huollon huoltopäällikkö vahvisti vian ja siitä on mustaa valkoisella
 
Pitääsköhän sitä mennä taas sotkemaan itsensä audiin :cigarbeye:


Jotain huoltoja on kyllä tehty, ilmeisen laajastikkin. Mut ois halapa ja "neliveto" :whistling:
Audeissa ei oo vikoja ja korjaus on halpaa...eiku ;).

Joskus tuommoista miettinyt, mutta vissiin vekkuli ajattava kun se on normaalisti käytännössä etuveto ja liukkaalla sitten neliveto kytkeytyy yht'äkkiä päälle.
 
Audeissa ei oo vikoja ja korjaus on halpaa...eiku ;).

Joskus tuommoista miettinyt, mutta vissiin vekkuli ajattava kun se on normaalisti käytännössä etuveto ja liukkaalla sitten neliveto kytkeytyy yht'äkkiä päälle.

Audit nimenomaan juu. Ai mistäkö tiedän? :whistling:

Mulla oli haldexilla varustettu Golf IV jo joitain vuosia sitten. Oikein hauska leikkikalu talvella kun vetosuhde meni haldexin kytkennän jälkeen 40/60 :)
 
Ja haldex kytkeytyy melko herkästi. Ei etupyörien tarvi pyörähtää kuin tyyliin max 10% kehän mitasta niin lyö lukon kiinni.
 
Mjahas, huolto nosti kädet ilmaan Priuksen suhteen, väittävät, että HV-akkua pitäisi ladata, jotta auton moottori käynnistyisi. No, voihan sen kuukauden näinkin käyttää.
Ei kellään varmaan olis hyvää Tojo-huoltoa suositella pk-seudulta? Kristus mitä arpapeliä.
 
Mulla on ollut elämäni aikana yksi Audi ja se oli kyllä ihan helvetin hyvä auto. Audi 100 -86 ja ~450tkm. Öljy vähän maittoi mutta ei ruostunu ollenkaan ja ajotuntuma oli jotain semmosta mitä ei oo toista tullut vielä vastaan.
 
Oikein hauska leikkikalu talvella kun vetosuhde meni haldexin kytkennän jälkeen 40/60
Tää on kyllä täysin mahdotonta. Etupyörät kun ovat jatkuvassa kiinteässä yhteydessä vaihteistoon, niin ainoa tapa saada voimasta yli 50% taakse on irrottaa edestä vetoakseli.

Vai meinasitko niin päin, että se haldexin kytkin luisti vähän ja edessä oli 60% ja takana 40% voimasta?
 
Pitääsköhän sitä mennä taas sotkemaan itsensä audiin :cigarbeye:


Jotain huoltoja on kyllä tehty, ilmeisen laajastikkin. Mut ois halapa ja "neliveto" :whistling:
Tommonenhan olisi hauska pikku peräpuikko tuohon hintaan. Kävisin katsomassa, jos olisi omalla kylällä. Pidän konsernin vähiin päin kaikkia tuotteita enemmän ja vähemmän susina. Moinen ei voi olla vahinkoa, koska näyttöä on niin paljon. Kyseinen moottori on kai konsernin suunnitteluosastolle täysi epäonnistuminen, koska poikkeaa muista. Olen antanut itseni ymmärtää, että ominaisuuksien lisäksi myös luotettavuus olisi kunnossa tuossa moottorityypissä.
 
Pitääsköhän sitä mennä taas sotkemaan itsensä audiin :cigarbeye:


Jotain huoltoja on kyllä tehty, ilmeisen laajastikkin. Mut ois halapa ja "neliveto" :whistling:


Noi kilsat ei ainakaan 1.8T koneelle tunnu vielä missään, ja varaosathan on halpoja ja kaikkea on saatavilla tosi hyvin.

Jakoketjua kiristimineen ei mainittu olevan vaihdettu joten se kannattais tehdä mikäli ei oo koskaan tehty. Samaan vaivaan sitten venttiilivarrenkumit, venttiilikopan tiiviste, nokkien stefat, niin pitäs tekniikaltaan olla aika varma tapaus. Turbo on tietysti kuluva osa mutta eipä niistäkään enää ihan toista munuaista tarvii antaa.

Mulla on vastaavanlainen TT mutta vajaavetona, suunnilleen samanverran kilsoja kun tossa. Vajaavedossa on omat puolensa, mutta toki talviajon saa unohtaa. En kyllä ite ainakaan mitään nettiauton halvinta TT nelikkoa ostais :D Kerjää vaan ongelmia, vielä kun tommosen remontointi ei välttämättä ihan parkkiksella onnistukkaan kun pienikokonen kori täytetty nelivetotekniikalla. Ja vielä jos ollu vaan omistajalta toiselle pelkkänä talviräppäilypelinä...
 
Tää on kyllä täysin mahdotonta. Etupyörät kun ovat jatkuvassa kiinteässä yhteydessä vaihteistoon, niin ainoa tapa saada voimasta yli 50% taakse on irrottaa edestä vetoakseli.

Vai meinasitko niin päin, että se haldexin kytkin luisti vähän ja edessä oli 60% ja takana 40% voimasta?

No jos takaperässä onkin eri välitys (tai eri kokoiset renkaat) niin kai teoriassa mahdollista. Kuulostaa täysin typerältä toteutukselta mutta subarulla oli tällainen viritys muistaakseni automaatti forestereissa viskokytkimen kanssa n. 20v sitten.
 
Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor R170 vm. 2000 (M111.983 moottori) pitää tällaista ääntä tyhjäkäynnillä:



Ääni tuntuu tulevan tuosta venttiilikopan vasemmalta puolelta. Onko ideaa mikä tuolla voisi metelöidä? Kulkupuolessa ei ongelmaa. Ajettu n. 170tkm.
 
Noi kilsat ei ainakaan 1.8T koneelle tunnu vielä missään, ja varaosathan on halpoja ja kaikkea on saatavilla tosi hyvin.

Jakoketjua kiristimineen ei mainittu olevan vaihdettu joten se kannattais tehdä mikäli ei oo koskaan tehty. Samaan vaivaan sitten venttiilivarrenkumit, venttiilikopan tiiviste, nokkien stefat, niin pitäs tekniikaltaan olla aika varma tapaus. Turbo on tietysti kuluva osa mutta eipä niistäkään enää ihan toista munuaista tarvii antaa.

Mulla on vastaavanlainen TT mutta vajaavetona, suunnilleen samanverran kilsoja kun tossa. Vajaavedossa on omat puolensa, mutta toki talviajon saa unohtaa. En kyllä ite ainakaan mitään nettiauton halvinta TT nelikkoa ostais :D Kerjää vaan ongelmia, vielä kun tommosen remontointi ei välttämättä ihan parkkiksella onnistukkaan kun pienikokonen kori täytetty nelivetotekniikalla. Ja vielä jos ollu vaan omistajalta toiselle pelkkänä talviräppäilypelinä...

No tuon jakopää kuitenkin on remmillä :D

Mut joo, tuli haettua ja ajettua 300km takas kotiin tuolla. Ihan mukavasti oli kulkua kun pääsi vaan tuonne 3000rpm kohdille :cool:
 
No tuon jakopää kuitenkin on remmillä :D

Mut joo, tuli haettua ja ajettua 300km takas kotiin tuolla. Ihan mukavasti oli kulkua kun pääsi vaan tuonne 3000rpm kohdille :cool:

Kyllä siellä ketju on myös jakopäässä. Jakohihnan lisäksi. Ei kuulu huolto-ohjelmiin sen vaihto. Ei kannata laiminlyödä sen vaihtoa, 280tkm on jo aika reilut kilometrit sille, kannattaa ainakin kuunnella että ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä.

 
Kyllä siellä ketju on myös jakopäässä. Jakohihnan lisäksi. Ei kuulu huolto-ohjelmiin sen vaihto. Ei kannata laiminlyödä sen vaihtoa, 280tkm on jo aika reilut kilometrit sille, kannattaa ainakin kuunnella että ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä.


Joka päivä näemmä oppii uutta :D No ei ainakaan mitään ylimääräistä kuulunut kun konepelti auki oli tyhjäkäynnillä :D
 
No jos takaperässä onkin eri välitys (tai eri kokoiset renkaat) niin kai teoriassa mahdollista
Audissa ei kuitenkaan tällaista ole. Vaadittaisiin myös aika rouhea eriparirengastus jos haluttaisiin päästä 40/60 vetosuhteeseen. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom