Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei välttämättä löydykään alipaineen kanssa. Ylipaineella voisi sitten löytyäkin.
Vuotava järjestelmä koeponnistetaan typellä reiluun ylipaineeseen, annetaan paineen tasaantua pari tuntia ja tutkitaan onko paineet laskeneet mittarista. Sen jälkeen tutkitaan vuotopaikka vuodon ilmaisu suihkeella.

Ja korjataan vuotavat paikat. Lopuksi tyhjiöinti ja kaasun/öljyn/uv värin lisäys.
Kunnolla kun tehdään.
Kylmäkoneen vuodot eivät näy juurikaan alipaine testissä, vaikka niin yleisesti luullaan.
 
Alipaine testi on yksi vitsi. Parhaimmillaan uudet kaasut vuotivat samana päivänä pihalle, vaikka alipaine testin mukaan piti olla täysin tiivis järjestelmä. Testissä tehdään 1 bar alipaine, järjestelmässä on 14-16 bar ylipaine toimiessaan. Välillä tuntuu olevan jopa vaikeaa löytää korjaamoa jolla olisi typpipullo ja voisivat tehdä oikean vuototestin.
 
Autojen kompressoritkaan (ainakaan polttomoottioriautoissa) ei ole hermeettisiä, eli vuotomahdollisuus on heti laakeroinnissa ja akselin tiivistyksessä. Talvella nuo eivät suomessa juurikaan pyöri, joten sinne voi syntyä ajan kanssa ongelmia.
 
Ostin kuukausi sitten Kia Optima PHEV -16 pirssin liikkeestä. Kova luotto korealaisten laatuun, ei juuri mitään pahaa niistä kuule.

Meni viikko niin huomasin sen nypyttävän pienesti aina silloin kun bensamoottori on käynnissä/käytössä. Sähköllä menee smoothisti.
Nyt kuukausi kaupoista niin nykii jo pahasti. Sain tingattua sijaisauton siksiaikaa kun auto menee pajalle ja autoliike maksaa viulut.

Vahva epäily on sytkäpuolat. Tosin, aina kun moottorin kuulee niin käy ihan tasaisesti. Myöskään vedon määrällä, kierroksilla eikä vaihteella ole merkitystä nykimiseen.

Muuten kyllä diggaan autosta, potkua nippanappa riittävästi (250hv saabin jälkeen), kyyti on leppoista ja himmeleitä riittää vaativaankin makuun.
 
Olen ymmärtänyt, että alipainetesti on brändätty testiksi vain kuluttajien harhauttamikseksi. Alipaineella tarkoitus on vain tyhjentää järjestelmä kylmäaineesta.
 
kun tein ilppihommia niin kyllä joskus kävi niin että putket vuoti paineistettuna, ei tyhjiössä. Alipaineisena vuoto saattaa umpeutua, kun se vetää esim tiivisterenkaan tiiviimmäksi.

Typpipullo on halpa ja helppo tapa koeponnistaa tiiveys.

Jos käyttää hitsauksessa typpeä, ei tarvii kuin hommata autoon sopiva AC-liitin niin itse voi ihan hyvin testailla onko vuotoja. Kaasuhan löytyykin jo.
 
Olen ymmärtänyt, että alipainetesti on brändätty testiksi vain kuluttajien harhauttamikseksi. Alipaineella tarkoitus on vain tyhjentää järjestelmä kylmäaineesta.
Itse olen käsittänyt että tarkoitus on tyhjentää kaikki muu paitsi kylmäaine, esim kosteus.
 
Itse olen käsittänyt että tarkoitus on tyhjentää kaikki muu paitsi kylmäaine, esim kosteus.
Tutkin hieman asiaa. Ilmeisesti alipaineella ensin tyhjennetään järjestelmä ja sen jälkeen kuivataan se. Kuivaamiseen käytetään myös alipainetta. Lopuksi palautetaan vanhat aineet järjestelmään ja lisätään uutta tarpeen mukaan.

Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona.

Lähde on mitä on, mutta tässä artikkelissa aihetta on selostettu sopivan yksinkertaisesti.
 
Tutkin hieman asiaa. Ilmeisesti alipaineella ensin tyhjennetään järjestelmä ja sen jälkeen kuivataan se. Kuivaamiseen käytetään myös alipainetta. Lopuksi palautetaan vanhat aineet järjestelmään ja lisätään uutta tarpeen mukaan.

Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona.

Lähde on mitä on, mutta tässä artikkelissa aihetta on selostettu sopivan yksinkertaisesti.

ÖÖ. ei. Toi mtv:n artikkeli on melkosta hölynpölyä.

Jos autojen ilmastoinneista puhutaa niin alipaineistus poistaa automaattisesti myös kosteuden, mitään erillistä kuivausta ei ole. (tai on, mutta siitä alempana) Tyhjennys ja kuivaus on siis sama asia. Sit jos puhutaan tyhjennyslaitteesta, niin se on eri asia, mutta ei sellaista autohommissa käytetäkkään. Se on pumppu joka pystyy siirtämään kylmäainetta kylmälaitteista ulos, mutta ei pysty tekemään alipainetta. Tällasta tarvii siis ainoastaan muualla kuin autojen ilmastoinneissa. Itse oon käyttäny lämpöpumpun kanssa. Niitä ei autojutuissa käytetä.

Pelkkää täyttämistä ei tehdä missään, koska se olis täysin arpapeliä aineen määrän suhteen. Ainoastaan jotkut DIY-ukot laittaa pienistä täyttöpulloista lisää ainetta, mutta sellasta palvelua ei kyllä missään myydä. Jos ei lisätä kosteutta samalla (eli kustaan hommat) niin ei se kyllä korroosiota lisää mitenkään.

No tuo artikkelissa pitää paikkaansa että vanhat aineet voidaan palauttaa ja uutta lisätä tarpeen mukaan.

"Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona."

Tuossa on pakko olla kyse siitä että ei esimerkiksi vaihdeta kuivainta (osa ilmastoinnissa) silloin kun putket on ollu auki, tai ollut tarpeeksi kauan tai usein ollut vuotoa, ja ollut systeemi "huoltamatta" -> kuivain ei pysty enää keräämään enempää kosteutta -> rupeaa korroosioriski kasvamaan. Jos ilmastointi on ollut käyttökunnossa aina, kuivainta ei todellakaan tarvitse vaihtaa, toki voi, mutta miksi? lisää €€€ korjaamolle?


Tietysti silloin ei kannata "muutaman kympin säästö" jos on vaikkapa vaihdettu ilmastoinnin letkuja, mutta jätetään kuivain vaihtamatta :lol: (nehän ovat juurikin n. 15€-50€ hintasia osia)
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.
 
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.

Alle 100€ vetoakseli netin mukaan. Öljyvuodon korjaus voi olla vaan öljypohjan tiiviste (halpa) mutta jos kampiakselin tiiviste niin sitten on kalliimpi. Työ voi olla sitten kallista jos vie korjaamolle. Joku rasvanäppi vaihtaa pimeenä sopu hintaan.
 
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.
Useinhan nuo korjauskehotukset löytyy traficomin tiedoista. Esim se öljyvuoto olisi saattanut näkyä? Mikä moottori?

Mulla on myös P12, 1.6 bensa, joka maksoi juuri katsastettuna 700€. Koukku löytyy myös. Öljyä ei vuoda eikä syö ja vetarin suojakumit on ehjät.

Edit:
Ilmeisesti tyyppivikana radio ei toimi. Eli jotkut juotokset pettää?
 
Alle 100€ vetoakseli netin mukaan. Öljyvuodon korjaus voi olla vaan öljypohjan tiiviste (halpa) mutta jos kampiakselin tiiviste niin sitten on kalliimpi. Työ voi olla sitten kallista jos vie korjaamolle. Joku rasvanäppi vaihtaa pimeenä sopu hintaan.
Öljypohjan tiivistettä noissa ei taida olla vaan on liimattu melko tiukasti kiinni. Ainakin 1.8 litraisessa oli melkoinen työmaa.
 
Useinhan nuo korjauskehotukset löytyy traficomin tiedoista. Esim se öljyvuoto olisi saattanut näkyä? Mikä moottori?



Edit:
Ilmeisesti tyyppivikana radio ei toimi. Eli jotkut juotokset pettää?

Nainen auto-ostosilla, joko ei näytetty vikalistaa, sitä ei osattu pyytää tms. Näin kuvan autosta ja rekkarilla hain itse trafista ongelmat.

Öljypohjan tiivistettä noissa ei taida olla vaan on liimattu melko tiukasti kiinni. Ainakin 1.8 litraisessa oli melkoinen työmaa.

1.8 tuo on.

Pommia ei ole vielä hakenut, käynyt kattomassa vasta ja sopinut kaupat. Toivottavasti ei ole maksanut etukäteen, kun ei halunnut puhua asiasta enempää siinä kohtaa kun kerroin viat ja että saattaapi tulla kalliiksi korjaukset. Niin joo juu, yksityiseltä osti.

Ketään rasvanäppiä ei nyt ole kuka pimeenä tekis.
 
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.
Britannian sudderlandissa tehty puoli Renault. Vetonivel kumeineen muutaman kympin. Helppo vaihtaa.
Öljy vuoto näissä Britti autoissa voi olla missä vaan, tyypillisesti kampiakselin jummassa kummassa päässä. Harvemmin öljypohjan tiiviste. Nimestään huolimatta on euro Renault.
 
Viimeksi muokattu:
Britannian sudderlandissa tehty puoli Renault.
...
Nimestään huolimatta on euro Renault.
Pötypuhetta. Tuo nelipyöräinen lokakaivo on vanhempaa suunnittelua ja tuotantoa kuin Renault Nissan allianssi eli kyllä se vaan on Nissanin omaa käsialaa ja räpellystä.
 
Pötypuhetta. Tuo nelipyöräinen lokakaivo on vanhempaa suunnittelua ja tuotantoa kuin Renault Nissan allianssi eli kyllä se vaan on Nissanin omaa käsialaa ja räpellystä.
Britanniassa koottu, valtaosin eurooppalaiset komponentit, kytkin Ranskasta, johdot ukrainasta, sähköosat Ranskasta valtaosin. Moottori ja laatikko Puolasta. Renaultin hankintaketjun tuotoksia.


Muistin tueksi.
 
Tää nelipyöräinen vessa on siis 2003 vm jos sillä jotain väliä.

Huomenna, eli oikeastaan tänään yritän saada kaupan peruttua jos se nyt neidille sopii sellainen vaihtoehto. Auton hintaan nähden, mitä en edes tiedä niin ihan liikaa remppaa luvassa.
 
Tää nelipyöräinen vessa on siis 2003 vm jos sillä jotain väliä.

Huomenna, eli oikeastaan tänään yritän saada kaupan peruttua jos se nyt neidille sopii sellainen vaihtoehto. Auton hintaan nähden, mitä en edes tiedä niin ihan liikaa remppaa luvassa.
...ja vaikka tuollaisessa olisikin helppoja nuo nykyiset viat korjata niin moottori polttaa 99% varmuudella reilusti öljyä ja joutuu koneen aukaisemaan.
 
...ja vaikka tuollaisessa olisikin helppoja nuo nykyiset viat korjata niin moottori polttaa 99% varmuudella reilusti öljyä ja joutuu koneen aukaisemaan.

Auton kävi hakemassa, eli vahinko on jo tapahtunut... Kun pienellä budjetilla menee. Toivottavasti ei montaa satasta maksanut. Tämä juttu jää kyllä nähtäväksi. Jos syö vielä öljyä niin eiköhän se ole paaliin ja katse peiliin.
 
Auton kävi hakemassa, eli vahinko on jo tapahtunut... Kun pienellä budjetilla menee. Toivottavasti ei montaa satasta maksanut. Tämä juttu jää kyllä nähtäväksi. Jos syö vielä öljyä niin eiköhän se ole paaliin ja katse peiliin.
Öljyähän saa kaupasta.. Jos päästöistä menee vielä läpi niin onko tuosta suurempaa haittaa. Jos ei muista öljyä lisätä ja leipoo kiinni niin laittaa sitten paaliin.
 
Öljyähän saa kaupasta.. Jos päästöistä menee vielä läpi niin onko tuosta suurempaa haittaa. Jos ei muista öljyä lisätä ja leipoo kiinni niin laittaa sitten paaliin.

Öljynpolttohan ei näy päästöissä (muistaakseni) vaikka putkesta tulisi sinistä kuinka paljon. Tyylihän on että huoletonta huoltoa ja kovaa ajoa:whistling: No on siinä leimaa hyvin jäljellä, ja noi pikkuviat ei sinänsä haittaa, tulee vaan uusia korjauskehoituksia. Kunhan hoitaa sen vetarin kumin kuntoon, tai koko vetarin jos on jo sökö.
 
Auton pirussa ikkuna ei mennyt enää kiinni.
Soittelin pari korjaamoa, hinnat jotain 100e/h jopa (mukamas) ja että muka menis 3:kin tuntia, ja pitäis tilata 220e hintainen ikkunannostin.

En voinut jättää autoa yöksi ikkuna auki, enkä ostaa yllämainittuja asioita koska raha ja aika.
Pakkasin repun täyteen työkaluja, vedin ison kahvikupin, katsoin youtubesta opetusvideoita, ja ryhdyin toimeen.

Sulakkeet läpikäytyäni tuloksettomasti viimein sytytti,
ihan vaan se kytkin...painonappikytkin itse,
liitin oli puoliksi irti.

Tuli sellainen "Et sie petä Rokan Anttii!" fiilis kun selvitin :)
 
Auton pirussa ikkuna ei mennyt enää kiinni.
Soittelin pari korjaamoa, hinnat jotain 100e/h jopa (mukamas) ja että muka menis 3:kin tuntia, ja pitäis tilata 220e hintainen ikkunannostin.

En voinut jättää autoa yöksi ikkuna auki, enkä ostaa yllämainittuja asioita koska raha ja aika.
Pakkasin repun täyteen työkaluja, vedin ison kahvikupin, katsoin youtubesta opetusvideoita, ja ryhdyin toimeen.

Sulakkeet läpikäytyäni tuloksettomasti viimein sytytti,
ihan vaan se kytkin...painonappikytkin itse,
liitin oli puoliksi irti.

Tuli sellainen "Et sie petä Rokan Anttii!" fiilis kun selvitin :)
Tämä. Eipä se korjaaminen mitään ydinfysiikkaa ole kunhan vaan viitsi itse vähän vilkaista. Moni mieltää asiat kauhean vaikeiksi eikä edes yritä. Ihmisiä ne automekaanikotkin on eikä niillä mitään yliluonnollisiakykyjä ole muihin verrattuna.
 
Viikonloppuna purin -06 ufo-Civicistä sen keskinäytön (ilmastoinnin ja radion tiedot) pöydälle, siitä kun ei tahtonut nähdä enää yhtään mitään. Hissukseen hajonnut enenevissä määrin parin vuoden aikana, pienellä nyrkiniskulla kojelautaan aina tokeni hetkeksi tai sitten jos sattui auringonpilkut sopivasti.

Klipsejä riitti sisustan osissa mutta sopivasti voimaa ja muovityökaluja niin sai näytön ympäriltä purettua kojelautaa pois ja lopulta näyttö oli kädessä. Kuori auki ja vanha uskollinen 70-luvun Welleri pöydälle.

Olihan siellä varmaan puolet näytön tinauksista murtuneena, ja niitä jalkoja oli paljon eli itse näyttöelementissä ei omaa älyä ilmeisesti ollenkaan.

Tinasin kaikki jalat uudelleen fluxin ja pienen tinanlisäyksen kera, nyt taas näkyy kuin uutena.
 
Viikonloppuna purin -06 ufo-Civicistä sen keskinäytön (ilmastoinnin ja radion tiedot) pöydälle, siitä kun ei tahtonut nähdä enää yhtään mitään. Hissukseen hajonnut enenevissä määrin parin vuoden aikana, pienellä nyrkiniskulla kojelautaan aina tokeni hetkeksi tai sitten jos sattui auringonpilkut sopivasti.

Klipsejä riitti sisustan osissa mutta sopivasti voimaa ja muovityökaluja niin sai näytön ympäriltä purettua kojelautaa pois ja lopulta näyttö oli kädessä. Kuori auki ja vanha uskollinen 70-luvun Welleri pöydälle.

Olihan siellä varmaan puolet näytön tinauksista murtuneena, ja niitä jalkoja oli paljon eli itse näyttöelementissä ei omaa älyä ilmeisesti ollenkaan.

Tinasin kaikki jalat uudelleen fluxin ja pienen tinanlisäyksen kera, nyt taas näkyy kuin uutena.

Itsellä tuossa -11 faceliftissä pahimmilla helteillä sama näyttö viskoi vähän mitä sattuu kuvaa ja tuli jo googleteltua mistä nurkasta lähteä korjaamaan. Ongelma onneksi poistui nyt kun kelit palasivat viileämmiksi, mutta ilmeisesti ihan 'normaali' ilmiö että nuo pitää jossain kohtaa tinata uusiksi. Innolla odotan :btooth:
 
Tämä. Eipä se korjaaminen mitään ydinfysiikkaa ole kunhan vaan viitsi itse vähän vilkaista. Moni mieltää asiat kauhean vaikeiksi eikä edes yritä. Ihmisiä ne automekaanikotkin on eikä niillä mitään yliluonnollisiakykyjä ole muihin verrattuna.

Joo...
peräksantamaton asenne on tärkein.
jos pyörisin rahassa korjauttaisin kyllä itsekkin auton enkä itse rassais, varsinkin jos jotain vaikeempaa on.

Tavallaan ois kiva jos ois joku harrastus mis voi käsin tehdä, on toi myös mielenkiintosta rassata autoa omalla tavallaan. Mutta niinku paineettomammin ois kiva, silleen että saa itse valita ajankohdan eikä kulkeminen riipu siitä :D
 
Joo...
peräksantamaton asenne on tärkein.
jos pyörisin rahassa korjauttaisin kyllä itsekkin auton enkä itse rassais, varsinkin jos jotain vaikeempaa on.

Tavallaan ois kiva jos ois joku harrastus mis voi käsin tehdä, on toi myös mielenkiintosta rassata autoa omalla tavallaan. Mutta niinku paineettomammin ois kiva, silleen että saa itse valita ajankohdan eikä kulkeminen riipu siitä :D

Monesti itse tekemällä pääsee huolloissa/korjauksissa eteenpäin nopeammin, eikä tarvitse tuhlata aikaa sopivaa korjaamoa ja korjaamolle sopivaa ajankohtaa etsiskellessä.

Toki stressittömään tilaan päästäkseen tämä vaatii ensinnäkin kelvollisen tilan ja välineet auton korjaamiseen, sekä toisen kulkuneuvon ( tai kaksi ), jolla liikkua silloin kun yksi laite on "nosturilla".

Jos minulla olisi hävyttömän paljon rahaa, kuluttaisin varmaan suuren osan ajastani virittelemällä/restauroimalla erilaisia kulkuneuvoja tilavassa ja hyvin varustellussa harrastehallissani.
 
Monesti itse tekemällä pääsee huolloissa/korjauksissa eteenpäin nopeammin, eikä tarvitse tuhlata aikaa sopivaa korjaamoa ja korjaamolle sopivaa ajankohtaa etsiskellessä.

Kummasti tää iskostuu, kun tässä venaillut viimeiset kolme viikkoa, että huolto sais autoon uuden akun, katalysaattorin ja alatukivarren puslan kii :D

Ekat puoltoista viikkoa meni, että ne lataili kuollutta akkua pihassa moneen kertaan eikä vaan soittaneet mulle (sanoin, että akku saattaa olla kuollut, auto seisoi vuoden). Soitin ja tilasivat akun. Auto kun ei liiku ilman kattia tai sähköä tässä huollossa näemmä.
Sitten tutkivat varastettua kattia ja totes, ettei tänne saa tarvikeosaa hitsattua - en tiedä miten tää oli edes vaihtoehto, kun vakuutus maksaa. Soitin taas, kun ei kuulunut mitään. Tilasivat katin parilla änkkärillä.
Tänään piti olla asennuspäivä eikä kuulunut vielä mitään. Toivottavasti autojen aika olis kohta ohi kokonaan, ei tätä jaksais enää. Joka vitun huollossa sama homma, merkistä huolimatta. Joko hinnat on älyttömiä kusetuksia tai henkilökunta ihan tumpeloita.
Olis pitänyt puhaltaa peli poikki jo ekan puhelun jälkeen.
 
Melkein joka merkille löytyy sellaiset omat spesialistit, joille työ on kuin harrastus ja juuri sinun automallisi tuntemus ja korjauksen laatu parempaa kuin (moni)merkkikorjaamoilla joissa sekä merkit että tekijät tulevat ja menevät. Tietysti niille spesialisteille on sitten viikkojen jonot, että akuuttiin hätään ei ehkä helpota, mutta ainakin ennakoivassa autonpidossa kannattaa suosia näitä vaikka tuntihintakin onkin vähän enemmän kuin Autojerryn halvin kebab.
 
Melkein joka merkille löytyy suurista kaupungeista sellaiset omat spesialistit, joille työ on kuin harrastus ja juuri sinun automallisi tuntemus ja korjauksen laatu parempaa kuin (moni)merkkikorjaamolla joissa sekä merkit että tekijät tulevat ja menevät. Tietysti niille spesialisteille on sitten viikkojen jonot, että akuuttiin hätään ei ehkä helpota, mutta ainakin ennakoivassa autonpidossa kannattaa suosia näitä vaikka tuntihintakin onkin vähän enemmän kuin Autojerryn halvin kebab.

Näiden löytäminen on vaan ihan puhdas mahdottomuus ellei seuraa jokaisen omistamansa automallin jotain fanboi-forumeja. Ja tämä huolto ei mitään spesialistia vaatinut muutenkaan. Ihan perusjuttuja.
Ja AutoJerry...voi jeesus mikä "palvelu". Jokainen tarjous oli erilainen, osa ei edes lue mitä pyydetään, osa pistää suoraan "soita", osa pistää vaan tuntihinnan. Itse valitsin sen joka vaikutti käyttäneen eniten aikaa ilmoituksen lukemiseen. Vituixmän.
ja se spämmin määrä mitä sieltä tulee.

Ja jotenkin yksi putka onnistui pistämään tarjouksen, vaikka sijaitseen liki 50km päässä, muut oli alle 20km etäisyydeltä.
 
Autokorjaamotouhu on hankalaa silloin kun on kiire. Just tämmöset "pitää saada kuntoo ennnekun vettä sataa" on pahoja, päivätöistä ei pääse näyttämään autoa, ja pitää etsiä työnteon ohessa asiaan liittyvää korjaamoa ja soitella, ja yrittää puhelimitse jo valmiiksi selvittää vikaa
 
Ai että, näistä paskoista korjauslafkoista täytyykin avautua. Vein erääseen paikalliseen puljuun Saabin moniurahihnan vaihtoon ja sitten kun hain sieltä niin hihnan kiristin hakkasi koneen kylkeen koska hihna oli liian pitkä, hirvee pauke vaan kuulu. Menin sitten rehaamaan ettei tää nyt käy ja tehkää jotain. Hieman vastahakoisesti otti auton takas ja vaihtoi uudelleen.

En kuitenkaan oppinut tästä kerrasta vaan vein vähän myöhemmin samaisen Saabin bensapumpun vaihtoon ja kun hain auton niin bensamittari ei enää toiminut, tankki täynnä näytti puolta tankkia jne. päin persettä. Soitin ja valitin asiasta niin ukko vastaa "ei minulla ole aikaa ihmetellä näitä" tai jotain sen suuntaista.

Päätin sitten etten astu jalallanikaan koko mestaan vaan lähdin ajamaan kaverille jolta löytyy autotalli, tutkin asiaa siellä. Enkä päässyt kuin puoliväliin matkaa kun Saab hyytyi tien poskeen. Sitten soitin kaverin hinaamaan ja kun päästiin tallille niin otin bensapumpun tankista ylös.

Ilmankos se mittari näytti päin persettä kun pumppupaketti oli survottu tankkiin ihan miten sattuu ja "ämpärin" kannatinpellit oli jääneet ryttyyn tankin ja pumppupaketin väliin eli systeemi oli täysin kenossa siellä eikä tiiviisti paikallaan. Löytyi myös syy miksi Saab jäi tienposkeen, vanhan pumpun letkut oli katkaistu ja uudet vedetty vanhojen päälle ja siihen klemmari. Nehän oli ampunu siitä irti kun se vanha letkunjämä on aika liukasta kamaa.

Kihisin kiukusta mutta sain auton kuntoon omin avuin ja kyseiseen lafkaan päin en ole sen jälkeen ollut missään yhteyksissä.

Sittemmin olen Saabejani käyttänyt Kangasalla Suokoilla: vanhempi pyörittää Suolinko-firmaa ja nuoremmalla AS-customise. Saatanan kallista lystiä mutta työnjälki onkin sitten parasta mahdollista.
 
Itsellä onnistui Motonet pistämään Miniin kannenpulttien mutterit väärin päin ja jonkin ajan kuluttua ne löystyi...
 
hirvitti kyl kun vaihdatin renkaat jonknu lähi-itäläisten paikassa.
halpa hinta, 20e, mutta arvelin että kaverit sopis paremmin pizzaa tekemään noin yleisolemukseltaan.

mutta oon niin laiska, etten oo jaksanut tarkistaa kesärenkaiden pulttien kireyttä.
 
Ai että, näistä paskoista korjauslafkoista täytyykin avautua. Vein erääseen paikalliseen puljuun Saabin moniurahihnan vaihtoon ja sitten kun hain sieltä niin hihnan kiristin hakkasi koneen kylkeen koska hihna oli liian pitkä, hirvee pauke vaan kuulu. Menin sitten rehaamaan ettei tää nyt käy ja tehkää jotain. Hieman vastahakoisesti otti auton takas ja vaihtoi uudelleen.

En kuitenkaan oppinut tästä kerrasta vaan vein vähän myöhemmin samaisen Saabin bensapumpun vaihtoon ja kun hain auton niin bensamittari ei enää toiminut, tankki täynnä näytti puolta tankkia jne. päin persettä. Soitin ja valitin asiasta niin ukko vastaa "ei minulla ole aikaa ihmetellä näitä" tai jotain sen suuntaista.

Päätin sitten etten astu jalallanikaan koko mestaan vaan lähdin ajamaan kaverille jolta löytyy autotalli, tutkin asiaa siellä. Enkä päässyt kuin puoliväliin matkaa kun Saab hyytyi tien poskeen. Sitten soitin kaverin hinaamaan ja kun päästiin tallille niin otin bensapumpun tankista ylös.

Ilmankos se mittari näytti päin persettä kun pumppupaketti oli survottu tankkiin ihan miten sattuu ja "ämpärin" kannatinpellit oli jääneet ryttyyn tankin ja pumppupaketin väliin eli systeemi oli täysin kenossa siellä eikä tiiviisti paikallaan. Löytyi myös syy miksi Saab jäi tienposkeen, vanhan pumpun letkut oli katkaistu ja uudet vedetty vanhojen päälle ja siihen klemmari. Nehän oli ampunu siitä irti kun se vanha letkunjämä on aika liukasta kamaa.

Kihisin kiukusta mutta sain auton kuntoon omin avuin ja kyseiseen lafkaan päin en ole sen jälkeen ollut missään yhteyksissä.

Sittemmin olen Saabejani käyttänyt Kangasalla Suokoilla: vanhempi pyörittää Suolinko-firmaa ja nuoremmalla AS-customise. Saatanan kallista lystiä mutta työnjälki onkin sitten parasta mahdollista.
Paras einari oli 9-5sen bensapumpusta katkassut paineletkun putken siitä 90 asteen kulmasta pumpun kannelta. No kumiletkua päälle ja putket yhteen (täähän on ihan toimiva korjaus kun tajuaa käyttää oikeaa letkua ja tuplaklemmareita, joita sen sun korjaamohenrinkin olis pitäny käyttää), mutta klemmarien sijasta oli putki kirrattu rautalangalla. :rofl:

Ihme kyllä se oli siinä pysynyt...
 
Sittemmin olen Saabejani käyttänyt Kangasalla Suokoilla: vanhempi pyörittää Suolinko-firmaa ja nuoremmalla AS-customise. Saatanan kallista lystiä mutta työnjälki onkin sitten parasta mahdollista.
Tässä on kyllä sellainen parivaljakko jolle Saabit kannattaa tosiaan viedä jos vain mitenkään mahdollista. Hyvä paikka on käsittääkseni myös ET-Autotech Tampereella.
 
Nainen auto-ostosilla, joko ei näytetty vikalistaa, sitä ei osattu pyytää tms. Näin kuvan autosta ja rekkarilla hain itse trafista ongelmat.

1.8 tuo on.

Pommia ei ole vielä hakenut, käynyt kattomassa vasta ja sopinut kaupat. Toivottavasti ei ole maksanut etukäteen, kun ei halunnut puhua asiasta enempää siinä kohtaa kun kerroin viat ja että saattaapi tulla kalliiksi korjaukset. Niin joo juu, yksityiseltä osti.

Ketään rasvanäppiä ei nyt ole kuka pimeenä tekis.
Pakko kysyä et onko minkä vuotinen? 1.8 malleissa oli ainakin 2001-2003 moottori ongelmia, olikohan joku männän kolo soikea vai mikä olikaan perisyy. Korjaus oli et seuraavaan ylikokoon koneistus ja uudet männät yms. Mut 1.6 oli ainakin öljyproppu/tiiviste helppo uusia öljynvaihdon yhteydessä, vetoakselia itsellä ei mennyt kuten aikaisemmissa p10 ja p11 malleissa. Sähkövikoja voi ilmetä takavaloissa, hapettuvat/huonot juotokset. Jos värinäyttö radiossa sielläkin saattaa olla heikkoja kolvauksia. Raidetangon päät menee uusiksi about 20-25tkm välein. Itse jaksoin vaihdattaa niitä liikkeessä 3x ja sit vaihtui auto.
 
Tuli oma focus käytettyä öljynvaihdossa sekä varmaan auton elinkaaren aikana ekaa kertaa ilmastoinnin huollossa (2009 malli ja missään ei ole mitään merkintää et oisi aikasemmin ilmastointiin koskettu). Puolet aineista puuttui 300g, mikä ei edes yllättänyt vaikka kohtuu viileää puhalsikin helteillä. Nyt puhaltaa kyllä heti vaikka seissyt 10h työmaalla auringossa. Mut ei ne kerpeleet huomanneet et moottorin kannake on rikki. Ihan öljymönjässä ja riekaleina se kumipinta, päivällä kuuntelinkin et moottorin ääni kuuluu oudosti.

No pitää itte tilata osa, näyttäis olevan n. 40e aeromotorssilta ja pari lonkeroa kun asentelee, marmorilta ois ollu 160e + tunnin työ (4 pulttia). Samal sit uusii raitisilmasuodattimen, ku 60e sen vaihdosta tuntuu kalliilta.
 
Pakko kysyä et onko minkä vuotinen? 1.8 malleissa oli ainakin 2001-2003 moottori ongelmia, olikohan joku männän kolo soikea vai mikä olikaan perisyy. Korjaus oli et seuraavaan ylikokoon koneistus ja uudet männät yms. Mut 1.6 oli ainakin öljyproppu/tiiviste helppo uusia öljynvaihdon yhteydessä, vetoakselia itsellä ei mennyt kuten aikaisemmissa p10 ja p11 malleissa. Sähkövikoja voi ilmetä takavaloissa, hapettuvat/huonot juotokset. Jos värinäyttö radiossa sielläkin saattaa olla heikkoja kolvauksia. Raidetangon päät menee uusiksi about 20-25tkm välein. Itse jaksoin vaihdattaa niitä liikkeessä 3x ja sit vaihtui auto.

Juurikin 2003 1.8. Kilsoja alla noin 350tkm. Joten olisiko jotain jo tehty tuolle rojulle noilla metreillä?

Tää on siis exän auto ja se ei helpolla kerro jos on mokannut jotain, tää on myöskin sen eka oma auto. Yritän kyllä udella jotain jossain kohtaa;)
 
Juurikin 2003 1.8. Kilsoja alla noin 350tkm. Joten olisiko jotain jo tehty tuolle rojulle noilla metreillä?

Tää on siis exän auto ja se ei helpolla kerro jos on mokannut jotain, tää on myöskin sen eka oma auto. Yritän kyllä udella jotain jossain kohtaa;)
Todnäk ei oo tehty mitään moottorille, aika harva lähti koneistamaan kun noita havaittiin vasta +4v ikäisinä. Myös 5 vaihde, jos manuaali, voi olla et hyppii pois päältä. Joissain yksilöissä oli laatikossa hieman liian vähän öljyä ja 5 vaihetta vasten kun veto oikein matalilla niin rattaat kärsi. Kytkinkin oli usein vaihdon tarpeessa 100-140tkm kohdilla.

Itse ajelin omalla p12 1.6 2002 mallilla 200tkm-300tkm 3-4v aikana. Johon oli silloin vaihdettu kytkin asetelmineen. jakoketju kyl alko tyhjäkäynnillä hieman rallattamaan loppuaikana.
 
Todnäk ei oo tehty mitään moottorille, aika harva lähti koneistamaan kun noita havaittiin vasta +4v ikäisinä. Myös 5 vaihde, jos manuaali, voi olla et hyppii pois päältä. Joissain yksilöissä oli laatikossa hieman liian vähän öljyä ja 5 vaihetta vasten kun veto oikein matalilla niin rattaat kärsi. Kytkinkin oli usein vaihdon tarpeessa 100-140tkm kohdilla.

Itse ajelin omalla p12 1.6 2002 mallilla 200tkm-300tkm 3-4v aikana. Johon oli silloin vaihdettu kytkin asetelmineen. jakoketju kyl alko tyhjäkäynnillä hieman rallattamaan loppuaikana.

Joo-o, semmoisia ne on. Nyt tuli paljon uutta tietoa mitä nuo on vanhana.

Yhdellä tutulla laukesi P12 1.8 jostain kohtaa, tosin osti se jo valmiiksi viallisena huutokaupasta. Venäjällä korjaus oli halpaa kun saippua, siis se ensimmäinen vika, viimeisintä en muista. Sitten osti vm 2007 1.6 samanmoisen joka nyt toistaiseksi toiminut kai hyvin kilsoista huolimatta.

Pikakelaus taaksepäin: mulla oli hallussa 15tkm ajettu Primera, konetta tai vuosimallia en muista. Varsinainen vikapesä jo uutena, takuut voimassa ja kaikki. Edellinen omistaja kypsyi täysin siihen vehkeeseen kun puolen vuoden sisään auto makasi korjaamolla kuusi kertaa milloin mistäkin sähköviasta. Joku visia tekna tais olla kun peruutuskamerat ja kaikki.

Kyllähän mä tiesin että noista on syytä pysyä kaukana, mutta olis nyt kysynyt multa ensin, ennenkun ostaa yhtään mitään. Sen verran väleissä kuitenkin ollaan.
 
Joo-o, semmoisia ne on. Nyt tuli paljon uutta tietoa mitä nuo on vanhana.

Yhdellä tutulla laukesi P12 1.8 jostain kohtaa, tosin osti se jo valmiiksi viallisena huutokaupasta. Venäjällä korjaus oli halpaa kun saippua, siis se ensimmäinen vika, viimeisintä en muista. Sitten osti vm 2007 1.6 samanmoisen joka nyt toistaiseksi toiminut kai hyvin kilsoista huolimatta.

Pikakelaus taaksepäin: mulla oli hallussa 15tkm ajettu Primera, konetta tai vuosimallia en muista. Varsinainen vikapesä jo uutena, takuut voimassa ja kaikki. Edellinen omistaja kypsyi täysin siihen vehkeeseen kun puolen vuoden sisään auto makasi korjaamolla kuusi kertaa milloin mistäkin sähköviasta. Joku visia tekna tais olla kun peruutuskamerat ja kaikki.

Kyllähän mä tiesin että noista on syytä pysyä kaukana, mutta olis nyt kysynyt multa ensin, ennenkun ostaa yhtään mitään. Sen verran väleissä kuitenkin ollaan.
Autoissa on se et oppirahoja pitää aina maksella, noin kävi myös itselle kun nämä uudet pikkuturbokoneet alkoivat tulla markkinoille. Takuun rauetessa laukes konekin
 
Autoissa on se et oppirahoja pitää aina maksella, noin kävi myös itselle kun nämä uudet pikkuturbokoneet alkoivat tulla markkinoille. Takuun rauetessa laukes konekin
Kerro toki lisää, mikä auto, paljo ajettu ku hajos, mikä hajos?
 
Kerro toki lisää, mikä auto, paljo ajettu ku hajos, mikä hajos?
Mondeo -11, 1.6 ecoboosti 165tkm oli mittarissa kun laukes ilman mitään ohjelmamuutoksia. 3 männän laakerit oli menny, lämpövaurioita vähän muuallakin nähtävissä ja öljynseassa paljon metallisirua. Turbo selvis ehjänä. Vaihtomoottorin tilasin hollannista (3.5k € + asennus päälle), kolariautosta ja paperien mukaan läpikäyty (isohko firma siellä joka noita hommailee). Apulaitteet kiinne jne ja kovaa ajoa. Liikkeessä suosittelivat et pikkuturboihin vaihtaisi öljyt 10tkm tai tiuhempaa. LSPI:n ilmaantuminen tulee herkemmin kun öljyt on kuluneet, se oli todnäk ollut perussyy miksi laukesi. Kolleegalla kävi vastaava 1.0 ecoboostilla, mut takuun aikana ja kuullut rellujen ja insignian ainakin alkupään pikkuturboista vähän samaa ongelmaa.
 
Mondeo -11, 1.6 ecoboosti 165tkm oli mittarissa kun laukes ilman mitään ohjelmamuutoksia. 3 männän laakerit oli menny, lämpövaurioita vähän muuallakin nähtävissä ja öljynseassa paljon metallisirua. Turbo selvis ehjänä. Vaihtomoottorin tilasin hollannista (3.5k € + asennus päälle), kolariautosta ja paperien mukaan läpikäyty (isohko firma siellä joka noita hommailee). Apulaitteet kiinne jne ja kovaa ajoa. Liikkeessä suosittelivat et pikkuturboihin vaihtaisi öljyt 10tkm tai tiuhempaa. LSPI:n ilmaantuminen tulee herkemmin kun öljyt on kuluneet, se oli todnäk ollut perussyy miksi laukesi. Kolleegalla kävi vastaava 1.0 ecoboostilla, mut takuun aikana ja kuullut rellujen ja insignian ainakin alkupään pikkuturboista vähän samaa ongelmaa.
Näissähän syypää oli öljyt, Opelilla ainakin vaihtui öljyt api sp luokituksen öljyihin mikä pitäisi korjata tuo ilmiö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 666
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom