Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Joo, ei tee lyhyempikään seisonta autolle hyvää. Oma vanhempi Honda CR-V ollut viime vuoden keväästä seisonnassa. Syksyllä ois ollu toiselle autolle käyttöä, kun Hondassa on koukku. Eli ei muuta ku leimalle. No, matkalla konttorille ABS valo syttyi. En pääse omalla OBD lukijalla ABSiin kiinni, eikä perinteiset akun irrotukset/sulakkeen poistot auttaneet. U-käännös ja soitto konttorille, että empä tuukkaan vielä...

Siellä on auto katoksessa ja ABS valo loimottaa edelleen. En tiedä oliko sitten seisonnan seurausta vai huonoa tuuria, mutta jotenki vahvisti käsitystä että autot tykkää kun niillä ajetaan.
 
Joo, ei tee lyhyempikään seisonta autolle hyvää. Oma vanhempi Honda CR-V ollut viime vuoden keväästä seisonnassa. Syksyllä ois ollu toiselle autolle käyttöä, kun Hondassa on koukku. Eli ei muuta ku leimalle. No, matkalla konttorille ABS valo syttyi. En pääse omalla OBD lukijalla ABSiin kiinni, eikä perinteiset akun irrotukset/sulakkeen poistot auttaneet. U-käännös ja soitto konttorille, että empä tuukkaan vielä...

Siellä on auto katoksessa ja ABS valo loimottaa edelleen. En tiedä oliko sitten seisonnan seurausta vai huonoa tuuria, mutta jotenki vahvisti käsitystä että autot tykkää kun niillä ajetaan.

Yleinen vika et abs valo syttyy, on kun akun jännite käy liian alhaalla. Eli lataat akun ja käyt nollaamassa vikakoodit jossain näin aluks.

edit.

Tosin akku voi kyllä olla finaalissa mikäli ei ole ladattu lähes puoleen vuoteen.
 
Yleinen vika et abs valo syttyy, on kun akun jännite käy liian alhaalla. Eli lataat akun ja käyt nollaamassa vikakoodit jossain näin aluks.

edit.

Tosin akku voi kyllä olla finaalissa mikäli ei ole ladattu lähes vuoteen.

Autoa käytelty lämpimäksi muutaman viikon välein seisonnassa, mutta oikeassa olet siinä että akku on entinen.

Testasin kunnossa olevalla akulla, mutta pelkästään sillä ei ABS valo nollaantunut eli vaatii varmaan tuon testerillä nollauksen. Autosta on kyllä kerran aiemmin päässyt akku tyhjäksi eikä valo silloin syttynyt ja nytkin syttyi vasta ajon aikana, mutta testerin nokassahan tuo on käytettävä joka tapauksessa. Voi kun pääsisikin pelkällä nollauksella tuosta, ettei ois mitään isompaa mennyt.
 
Autoa käytelty lämpimäksi muutaman viikon välein seisonnassa, mutta oikeassa olet siinä että akku on entinen.

Testasin kunnossa olevalla akulla, mutta pelkästään sillä ei ABS valo nollaantunut eli vaatii varmaan tuon testerillä nollauksen. Autosta on kyllä kerran aiemmin päässyt akku tyhjäksi eikä valo silloin syttynyt ja nytkin syttyi vasta ajon aikana, mutta testerin nokassahan tuo on käytettävä joka tapauksessa. Voi kun pääsisikin pelkällä nollauksella tuosta, ettei ois mitään isompaa mennyt.

Veikkaan vahvasti hapanta akkua tässä tapauksessa. Se että akku menee tyhjäksi ns. kertalaakista, ei oo paha, mut tuo kun just ja just on virtaa startata ja ajella, niin saattaa tosiaan viedä akun kuolemaan.
 
Veikkaan vahvasti hapanta akkua tässä tapauksessa. Se että akku menee tyhjäksi ns. kertalaakista, ei oo paha, mut tuo kun just ja just on virtaa startata ja ajella, niin saattaa tosiaan viedä akun kuolemaan.

Jep, kokeillaanpa tuo ensin kunhan autolle tulee seuraavan kerran tarve. Eli uus akku paikoilleen ja testerille.

Edit: ABS jarrut ei luonnollisesti myöskään toimineet enää sen jälkeen kun valo syttyi. Kerran hetkeksi sitten valo sammui, kun starttasin auto uudelleen ja syttyi taas kun lähdin ajamaan. Tuosta tuli ajatus, että oisko sittenkin anturi antautunut tai kehä murentunut...
 
Jos syttyy ajoonlähdössä on vika antureissa. Eli tällöin paikallaan auto ei tiedä, että joku anturi pimeänä.

Viallisen nurkan löydät kun tunkkaat nurkan kerrallaan ylös ja pyörittelet pyöriä. Viallisen kohalla valo syttyy.
 
Jos syttyy ajoonlähdössä on vika antureissa. Eli tällöin paikallaan auto ei tiedä, että joku anturi pimeänä.

Viallisen nurkan löydät kun tunkkaat nurkan kerrallaan ylös ja pyörittelet pyöriä. Viallisen kohalla valo syttyy.

Kiitos vinkistä. Ongelmana on nyt se, että en saa itse nollattua tuota valoa, että voisin kokeilla minkä renkaan kohdalla se syttyy. Kerran tosiaan sammui itsekseen, mutta syttyi samantien liikkeelle lähdössä ja sen jälkeen on palanut kokoajan. Kaikki youtube niksit valon nollaamiseen on kokeiltu jarrupolkimen kanssa kikkailusta paperiliittimeen OBD-portissa, vaan ei ole sammunut. Vois tietty vielä nitkutella noita ABS-anturin johtoja jos siellä on jokin katkos.

Ajattelin ensin myydä auton viallisena, kun sille ei oikeen enää tarvetta ole, mutta pitänee luettaa koodit ja kysyä korjausarvio ensin. Vaikka korjaus + uusi akku jonkin verran maksaa, niin luulis saavan korjausrahat pois parempana myyntihintana kuin nykyisessä tilassa ABS valo palaen ja leima kylmänä.
 
Kiitos vinkistä. Ongelmana on nyt se, että en saa itse nollattua tuota valoa, että voisin kokeilla minkä renkaan kohdalla se syttyy. Kerran tosiaan sammui itsekseen, mutta syttyi samantien liikkeelle lähdössä ja sen jälkeen on palanut kokoajan. Kaikki youtube niksit valon nollaamiseen on kokeiltu jarrupolkimen kanssa kikkailusta paperiliittimeen OBD-portissa, vaan ei ole sammunut. Vois tietty vielä nitkutella noita ABS-anturin johtoja jos siellä on jokin katkos.

Ajattelin ensin myydä auton viallisena, kun sille ei oikeen enää tarvetta ole, mutta pitänee luettaa koodit ja kysyä korjausarvio ensin. Vaikka korjaus + uusi akku jonkin verran maksaa, niin luulis saavan korjausrahat pois parempana myyntihintana kuin nykyisessä tilassa ABS valo palaen ja leima kylmänä.

Ehdottomasti. CRV:t on sitäpaitsi ihan ok kamaa myydä. Niillä on hyvä maine.
 
2008 Kia Sorentossa (korimalli JC, 3.3 bensa automaatti) on ollut sellaista vaivaa tänä talvena, että lukkojarrutuksessa tai ajonvakautuksen toimiessa sammuu radio (alkuperäinen) ja himmenee mittaristossa vaihdenäytön valo. Auton akku on hyvä. Eilen oli todella liukasta työmatkalla molempiin suuntiin. Aamulla risteykseen saapuessa tiputin käsivalinnalla kakkoselle jarruttaakseni moottorilla, jonka seurauksena mittaristoon syttyi vakuuttava määrä ajonvakautukseen liittyviä valoja. (Pelkkä takaveto oli kytkettynä) Kun lähdin töistä kotiin, eivät valot palaneet, mutta sain matkan aikana sytytettyä ne uudelleen samalla tempulla. Absien ruksuttamiseen johtava jarrutus ei taaskaan valoja sytyttänyt, mutta radion kyllä edelleen sammutti.

Olen päätellyt ABSien toiminnan tiputtavan kyseisen virtapiirin jännitteen niin alas, että se saa aikaan radion buuttaamisen (radio ilmeisesti saa jännitteen samasta virtapiiristä). Olen veikannut myös, että ilmeisesti moottorijarrutus sai absit toimimaan jokaisessa nurkassa samaan aikaan, jolloin ABSien pumppu otti niin paljon virtaa, että jokin jänniteraja alittui, joka sytytti vikavalot. Löytyisiköhän jostakin sähkökaavioo autoon? Onko ideoita, mistä ja miten vikaa etsisi?
sorento.jpg
 
2008 Kia Sorentossa (korimalli JC, 3.3 bensa automaatti) on ollut sellaista vaivaa tänä talvena, että lukkojarrutuksessa tai ajonvakautuksen toimiessa sammuu radio (alkuperäinen) ja himmenee mittaristossa vaihdenäytön valo. Auton akku on hyvä. Eilen oli todella liukasta työmatkalla molempiin suuntiin. Aamulla risteykseen saapuessa tiputin käsivalinnalla kakkoselle jarruttaakseni moottorilla, jonka seurauksena mittaristoon syttyi vakuuttava määrä ajonvakautukseen liittyviä valoja. (Pelkkä takaveto oli kytkettynä) Kun lähdin töistä kotiin, eivät valot palaneet, mutta sain matkan aikana sytytettyä ne uudelleen samalla tempulla. Absien ruksuttamiseen johtava jarrutus ei taaskaan valoja sytyttänyt, mutta radion kyllä edelleen sammutti.

Olen päätellyt ABSien toiminnan tiputtavan kyseisen virtapiirin jännitteen niin alas, että se saa aikaan radion buuttaamisen (radio ilmeisesti saa jännitteen samasta virtapiiristä). Olen veikannut myös, että ilmeisesti moottorijarrutus sai absit toimimaan jokaisessa nurkassa samaan aikaan, jolloin ABSien pumppu otti niin paljon virtaa, että jokin jänniteraja alittui, joka sytytti vikavalot. Löytyisiköhän jostakin sähkökaavioo autoon? Onko ideoita, mistä ja miten vikaa etsisi?
sorento.jpg
Olisiko jokin maadoitusjohto löysällä/menossa poikki. Joissain Kian malleissa ollut yleinen ongelma.
 
Joo, vois kuulostaa just moottorin ja korin väliseltä maadoituskaapelilta kun tuo moottorijarrutus saattaa vähän konetta liikuttaa, varsinkin jos moottorin tuennat alkaa jo olee ehtoopuolella.
 
Noniin, jotta ei liian halvalla pääse japanin auton omistaja niin pajallehan sitä on mentävä. Kohdeautona Honda Accord 2005 farkku kahden litran koneella. Kohta lähtö ja aiheena olis kytkimen vaihto. Koko episodi lähti liikkeelle 1kk sitten, kun oireena oli polkimen lattiaan jääminen ajoittain. Vaihdetta ei saanut pois päältä muuta kuin sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen. Kävin sitten muutamalla korjaamolla kysymässä, että porsiiko tossa nyt sitten itse kytkin vaiko pääsylinteri, koska pääsylinteriongelmaltahan tuo vaikutti. Yksi korjaamo sanoi, että kytkin varmasti - ei mitään mahdollisuutta että se olisi pääsylkkä. No - vaihdoin silti pääsylkän joka sekin aika operaatio ja kappas, vanhan pääsylkän sisältä löytyi taittunut lautanen, joka sitten vielä napsahti kahtia sitä kädessä hypistellessä. Vuosien paska tehnyt tehtävänsä. Ilmasin järjestelmän ja tsädäm- eihän se edelleenkään toiminut niinkuin piti. Poljin ei jäänyt enää pohjaan, mutta vaihteiden päälle laitto hankaloitui. Vein ilmattavaksi liikkeeseen, jossa sanoivat ettei nyt varmasti ilmaa ole ja vika on kytkinkopan sisällä. Noh - sitten kysyin, että mitenkä todensivat tämän, että mittasivatkohan sitä työsylinterin vipuvarren liikettä. Eivät mitanneet, koska ei tarvetta mitata kuulemma. Vähän epäilen minä kyllä. Tarkistivat linjaston ettei vuotoja yms häikkää ole ja pääsylinteri oli asennettu niinkuin pitää - no tottakai se oli koska käytin siihen aikaa 5h ja tein huolella. Kaveri sitten korjaamolla sääti polkimen päästä ja meni vaan huonommaksi. Sitten totesivat edelleen tiskillä että vika kytkinkopan sisällä. Ei siinä - sitten tilasin ajan ja laitetaan kytkin vaihtoon. Kytkin ei siis luista mielestäni yhtään. Ainut joka siellä voi olla mennyt on painelaakeri/asetelma. alle 5 kertaa tehnyt kirkaisevan äänen tuo kytkin mäkilähdössä.

Minun mielestä ihan perusasia, että se vika kohdennetaan niin että mitataan sen työsylkän vipuvarren liike, jotta tiedetään - liikkuuko se tarpeeksi - eli onko vika ennen kytkinkoppaa vai ei. Mutta tätä eivät tehneet. Nyt sitten aika kallis remppa ja vika voikin olla vielä jossain muualla. Tämä toimikoot testinä nyt, että onko laadukkaana pidetyn korjaamon arviot oikeita.

Mitä raati mieltä?
 
Noniin, jotta ei liian halvalla pääse japanin auton omistaja niin pajallehan sitä on mentävä. Kohdeautona Honda Accord 2005 farkku kahden litran koneella. Kohta lähtö ja aiheena olis kytkimen vaihto. Koko episodi lähti liikkeelle 1kk sitten, kun oireena oli polkimen lattiaan jääminen ajoittain. Vaihdetta ei saanut pois päältä muuta kuin sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen. Kävin sitten muutamalla korjaamolla kysymässä, että porsiiko tossa nyt sitten itse kytkin vaiko pääsylinteri, koska pääsylinteriongelmaltahan tuo vaikutti. Yksi korjaamo sanoi, että kytkin varmasti - ei mitään mahdollisuutta että se olisi pääsylkkä. No - vaihdoin silti pääsylkän joka sekin aika operaatio ja kappas, vanhan pääsylkän sisältä löytyi taittunut lautanen, joka sitten vielä napsahti kahtia sitä kädessä hypistellessä. Vuosien paska tehnyt tehtävänsä. Ilmasin järjestelmän ja tsädäm- eihän se edelleenkään toiminut niinkuin piti. Poljin ei jäänyt enää pohjaan, mutta vaihteiden päälle laitto hankaloitui. Vein ilmattavaksi liikkeeseen, jossa sanoivat ettei nyt varmasti ilmaa ole ja vika on kytkinkopan sisällä. Noh - sitten kysyin, että mitenkä todensivat tämän, että mittasivatkohan sitä työsylinterin vipuvarren liikettä. Eivät mitanneet, koska ei tarvetta mitata kuulemma. Vähän epäilen minä kyllä. Tarkistivat linjaston ettei vuotoja yms häikkää ole ja pääsylinteri oli asennettu niinkuin pitää - no tottakai se oli koska käytin siihen aikaa 5h ja tein huolella. Kaveri sitten korjaamolla sääti polkimen päästä ja meni vaan huonommaksi. Sitten totesivat edelleen tiskillä että vika kytkinkopan sisällä. Ei siinä - sitten tilasin ajan ja laitetaan kytkin vaihtoon. Kytkin ei siis luista mielestäni yhtään. Ainut joka siellä voi olla mennyt on painelaakeri/asetelma. alle 5 kertaa tehnyt kirkaisevan äänen tuo kytkin mäkilähdössä.

Minun mielestä ihan perusasia, että se vika kohdennetaan niin että mitataan sen työsylkän vipuvarren liike, jotta tiedetään - liikkuuko se tarpeeksi - eli onko vika ennen kytkinkoppaa vai ei. Mutta tätä eivät tehneet. Nyt sitten aika kallis remppa ja vika voikin olla vielä jossain muualla. Tämä toimikoot testinä nyt, että onko laadukkaana pidetyn korjaamon arviot oikeita.

Mitä raati mieltä?
Tjoo, mulla samoja oireita oli vanhassa Corollassa, jossa oli kytkimelle menevään nesteputkeen ruostunut pieni reikä. Vuoti niin vähän, ettei tehnyt lammikkoa alle, muttei täyttä työliikettäkään....
 
Aina kun noiden kytkimien kanssa puljaa niin samalla vaivalla vaihdattaa kytkimen, työsylinterin, pääsylinterin ja letkut. Säästää paljon aikaa ja vaivaa.
 
Noniin, jotta ei liian halvalla pääse japanin auton omistaja niin pajallehan sitä on mentävä. Kohdeautona Honda Accord 2005 farkku kahden litran koneella. Kohta lähtö ja aiheena olis kytkimen vaihto. Koko episodi lähti liikkeelle 1kk sitten, kun oireena oli polkimen lattiaan jääminen ajoittain. Vaihdetta ei saanut pois päältä muuta kuin sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen. Kävin sitten muutamalla korjaamolla kysymässä, että porsiiko tossa nyt sitten itse kytkin vaiko pääsylinteri, koska pääsylinteriongelmaltahan tuo vaikutti. Yksi korjaamo sanoi, että kytkin varmasti - ei mitään mahdollisuutta että se olisi pääsylkkä. No - vaihdoin silti pääsylkän joka sekin aika operaatio ja kappas, vanhan pääsylkän sisältä löytyi taittunut lautanen, joka sitten vielä napsahti kahtia sitä kädessä hypistellessä. Vuosien paska tehnyt tehtävänsä. Ilmasin järjestelmän ja tsädäm- eihän se edelleenkään toiminut niinkuin piti. Poljin ei jäänyt enää pohjaan, mutta vaihteiden päälle laitto hankaloitui. Vein ilmattavaksi liikkeeseen, jossa sanoivat ettei nyt varmasti ilmaa ole ja vika on kytkinkopan sisällä. Noh - sitten kysyin, että mitenkä todensivat tämän, että mittasivatkohan sitä työsylinterin vipuvarren liikettä. Eivät mitanneet, koska ei tarvetta mitata kuulemma. Vähän epäilen minä kyllä. Tarkistivat linjaston ettei vuotoja yms häikkää ole ja pääsylinteri oli asennettu niinkuin pitää - no tottakai se oli koska käytin siihen aikaa 5h ja tein huolella. Kaveri sitten korjaamolla sääti polkimen päästä ja meni vaan huonommaksi. Sitten totesivat edelleen tiskillä että vika kytkinkopan sisällä. Ei siinä - sitten tilasin ajan ja laitetaan kytkin vaihtoon. Kytkin ei siis luista mielestäni yhtään. Ainut joka siellä voi olla mennyt on painelaakeri/asetelma. alle 5 kertaa tehnyt kirkaisevan äänen tuo kytkin mäkilähdössä.

Minun mielestä ihan perusasia, että se vika kohdennetaan niin että mitataan sen työsylkän vipuvarren liike, jotta tiedetään - liikkuuko se tarpeeksi - eli onko vika ennen kytkinkoppaa vai ei. Mutta tätä eivät tehneet. Nyt sitten aika kallis remppa ja vika voikin olla vielä jossain muualla. Tämä toimikoot testinä nyt, että onko laadukkaana pidetyn korjaamon arviot oikeita.

Mitä raati mieltä?
Jos sorminäppäryys riittää tuon tosi tuskaisessa paikassa olevan pääsylinterin vaihtoon, niin työsylinterin vaihtohan olisi ollut helppo ja halpa kokeilla ennen laatikon irroitusta. Eikös se ole tuossakin Hondassa siinä kopan ulkopuolella?
 
...
Minun mielestä ihan perusasia, että se vika kohdennetaan niin että mitataan sen työsylkän vipuvarren liike, jotta tiedetään - liikkuuko se tarpeeksi - eli onko vika ennen kytkinkoppaa vai ei. Mutta tätä eivät tehneet. Nyt sitten aika kallis remppa ja vika voikin olla vielä jossain muualla. Tämä toimikoot testinä nyt, että onko laadukkaana pidetyn korjaamon arviot oikeita.

Mitä raati mieltä?
Kyllä noi korjaamot aika hyvin tietää ja osaa tunnistaa noi kytkinviat. Ei sitä heittoa tartte yleensä mitata, sen kun näkee silmällä liikkuuko se varsi riittävästi. Milleillä harvemmin on merkitystä tommosessa, jos oliskin puuttuvista milleistä kiinni niin kytkin kuitenkin toimisi edes jotenkin. Noita hydraulisia kytkimiä ja niiden liikkeitä ei pysty yleensä säätämään, ne perustuu siihen pää- ja työsylinterin välisiin tilavuuseroihin.
Mulla tossa Alfassa hajos kans kytkin kertapolkasulla, kolmoselta neloselle vaihtaessa ei enää mennykkään vaihde pesään. Ei mitään oireita sitä ennen. Perjantaina kävin kokeilemassa saisko sen kytkimen vielä helppaamaan, saihan sen kun kaveri työns eteenpäin senverran et vauhdissa sai vaihteen päälle. Sitten kytkimen pumppausta ja jarrua samaan aikaan, muutaman kerran jälkeen helppas, karmean äänen saattelemana. Kytkin toimi hetken aikaa "normaalisti" vaikkakin kovaa ääntäen, pystyi vedättämään tasasesti ja lähtemään liikkeelle. Parinkymmenen sekunnin jälkeen ei enää irrottanut pelkästään polkimella. Pistinkin tänään tilipäivän kunniaksi uuden kytkinpaketin, siirtohaarukan, työsylinterin, kampuran stefat, vetoakselien tiivisteet ja pakoputken tiivisteet+kannakkeet tilaukseen.
Pian pääseekin sitte purkamaan apurunkoa pois, ehtii hyvin osia odotellessa putsaamaan ja maalaamaan sen. Jos vaikka sais muutaman vuoden sitä suojeltua ruosteelta .
 
Jos sorminäppäryys riittää tuon tosi tuskaisessa paikassa olevan pääsylinterin vaihtoon, niin työsylinterin vaihtohan olisi ollut helppo ja halpa kokeilla ennen laatikon irroitusta. Eikös se ole tuossakin Hondassa siinä kopan ulkopuolella?

On joo, mutta korjaamon pojat sanoi että se on näköjään vaihdettu vähän aika sitten. Näytti kuulemma niin uudelta. Meh. Tiedä näistä sitten. Ja sitten mietityttää että kattooko ne varmasti että kaikki muukin siellä ok samalla kun koppa auki ettei vaan uudet rojut sisään ja millään muulla ei mitään väliä periaatteella. Kuten just stefa yms että vuotaako jne.
 
No eiköhän automekaanikkoja ole yhtäläillä hyviä kuin huonojakin, kuten autosähkömiehiähenkilöitä... :whistling:
 
Kakkoskopan octavia alkanut narisemaan vasemmasta etukulmasta. Kuuluu lähinnä paikoillaan/hitaassa vauhdissa käännellessä rattia. Epätasaisuudet yms. ei vaikuttaisi aiheuttavan mitään...onko tuo nyt yläpään laakeri?
 
Kakkoskopan octavia alkanut narisemaan vasemmasta etukulmasta. Kuuluu lähinnä paikoillaan/hitaassa vauhdissa käännellessä rattia. Epätasaisuudet yms. ei vaikuttaisi aiheuttavan mitään...onko tuo nyt yläpään laakeri?
Kädellä kun pitää jousesta kiinni toisen käännellessä rattia, niin pitäisi sormiin tuntua, mikäli se laakeri takertelee. Vertaa vaikka toisen puolen jousen tuntumaan, jos epäilyttää.
 
Kakkoskopan octavia alkanut narisemaan vasemmasta etukulmasta. Kuuluu lähinnä paikoillaan/hitaassa vauhdissa käännellessä rattia. Epätasaisuudet yms. ei vaikuttaisi aiheuttavan mitään...onko tuo nyt yläpään laakeri?
Jos on edes vähän sinnepäin ko. Laakeri, mitä ykköskoppasessa on, niin vaihda ja heti yhtään sen enempää tutkimatta(on ihan naurettava kötöstys).
 
Auto olis tällä hetkellä kunnossa ja toimii mutta jakopää pitäis laitattaa. Huoh. Varmasti lahoaa nyt sitten justiinsa kun vetkuilen sen varauksen kanssa.

Kilsoissa olis vaikka kuin varaa mutta aika tullut vastaan.
 
Volvo v70, ohjaustehostin alkoi jurisemaan kylmänä käännettäessä. Lieneekö tehostin luovuttamassa, parasta viedä pajalle ennen kuin tulee soitto että olen täällä keskustassa ja ratti ei käänny ollenkaan.
 
Volvo v70, ohjaustehostin alkoi jurisemaan kylmänä käännettäessä. Lieneekö tehostin luovuttamassa, parasta viedä pajalle ennen kuin tulee soitto että olen täällä keskustassa ja ratti ei käänny ollenkaan.

Milloin nesteet vaihdettu? Eihän ole vajausta säiliössä?
 
Kädellä kun pitää jousesta kiinni toisen käännellessä rattia, niin pitäisi sormiin tuntua, mikäli se laakeri takertelee. Vertaa vaikka toisen puolen jousen tuntumaan, jos epäilyttää.

Näinhän siinä jousessa tuntui semmonen jännä tutina mitä ei toisella puolella ollut.
 
Tämä saattaa olla väärä triidi aiheelle, mutta huomasin, että kahden aivan eri tuulilasinpyyhkijän (valmistajaa myöten) kuminen itse pyyhkimisen tekevä osa oli aivan samaa profiilia. Toinen oli perinteinen valeo ja toinen "aero" bosch. Törmäsin tähän sen takia, että ostin väärällä kiinnikkeellä olevan pyyhkimen ja kärsimättömyyttäni päätin sovittaa uuden pyyhkijän vanhaan muottiin.

Saakohan tuota profiiliin sovitettua kumia bulkkina? Ei olisi meinaan iso rasti vaihtaa pelkästään se.

Edit: Pikaisella haulla löytyi CUHAWUDBA Silicone 14 Inch 6 mm Universal Vehicle Replacement Wiper Blade Refill: Amazon.de: Auto, mutta todennäköisesti leikkaavat isommasta rullasta
 
Tämä saattaa olla väärä triidi aiheelle, mutta huomasin, että kahden aivan eri tuulilasinpyyhkijän (valmistajaa myöten) kuminen itse pyyhkimisen tekevä osa oli aivan samaa profiilia. Toinen oli perinteinen valeo ja toinen "aero" bosch. Törmäsin tähän sen takia, että ostin väärällä kiinnikkeellä olevan pyyhkimen ja kärsimättömyyttäni päätin sovittaa uuden pyyhkijän vanhaan muottiin.

Saakohan tuota profiiliin sovitettua kumia bulkkina? Ei olisi meinaan iso rasti vaihtaa pelkästään se.

Edit: Pikaisella haulla löytyi CUHAWUDBA Silicone 14 Inch 6 mm Universal Vehicle Replacement Wiper Blade Refill: Amazon.de: Auto, mutta todennäköisesti leikkaavat isommasta rullasta

Kyllä noita pelkkiä kumeja myydään erilaisia. Niitä pystyy yleensä muutaman kerran vaihtamaan ennenkuin alkaa se pyyhkijän runko väsähtämään eikä se enää paina sulkaa tasasesti lasia vasten. Mulla on noita 145 Alfoja kaksin kappalein, vanhemmassa tuo pyyhkijä pitäisi vaihtaa vartta myöten kokonaisena uuteen. Muuten siihen vaihdetaan vain tuo kumi. Sattumalta löysin toisen uuden varren, se pyyhkii huomattavasti paremmin kuin tuo jo väsähtänyt varsi uudella kumilla. Jos meinaat pelkkiä sulkia vaihdella niin muista pistää pieni määrä öljyä niihin heiluviin kiinnityspisteisiin.
 
Tämä saattaa olla väärä triidi aiheelle, mutta huomasin, että kahden aivan eri tuulilasinpyyhkijän (valmistajaa myöten) kuminen itse pyyhkimisen tekevä osa oli aivan samaa profiilia. Toinen oli perinteinen valeo ja toinen "aero" bosch. Törmäsin tähän sen takia, että ostin väärällä kiinnikkeellä olevan pyyhkimen ja kärsimättömyyttäni päätin sovittaa uuden pyyhkijän vanhaan muottiin.

Saakohan tuota profiiliin sovitettua kumia bulkkina? Ei olisi meinaan iso rasti vaihtaa pelkästään se.

Edit: Pikaisella haulla löytyi CUHAWUDBA Silicone 14 Inch 6 mm Universal Vehicle Replacement Wiper Blade Refill: Amazon.de: Auto, mutta todennäköisesti leikkaavat isommasta rullasta
Itse noita josku huvikseen testailin (oma oli tämä), niin totesin ettei maksa vaivaa - sen verran surkeita tekeleitä ja lyhytkestoisia olivat ennen kuin meni Boschia takaisin tilalle (Audiin pari Boschin Twiniä maksaa tyyliin 19 eur Amazonissa, joten...).
 
Löytyhän se syy kytkimen toimimattomuudelle.
Oli yksi kytkinlevyn jousista katkennut ja kiilannut ittensä levyn ja vauhtipyörän pulttien väliin. Ilmankos ei helpannut :rolleyes:
 
Nyt on pienoinen mysteeri tässä käsillä. Autona Volvo S60 T5 vuosimallia 2001 noin 340 tkm ajettu. Ei suostu pysymään käynnissä, jos on lämpöinen. Elikkä käynnistyy aina hyvin, mutta sammuu samantien. Kylmänä tätä ongelmaa ei ole. Olen vaihtanut polttoainepumpun releen, nyt mietin olisiko polttoaineen paineensäätimessä vikaa? Kaasuläppä on vaihdettu noin 9kk sitten liikeessä. Mitään vikakoodeja auto ei anna. Ei, ehkä käy ihan niin hyvin tyhjäkäyntiä kun pitäisi. Tulpat, polttoainesuodatin ja lämpötila anturi tilattu.
 
Nyt on pienoinen mysteeri tässä käsillä. Autona Volvo S60 T5 vuosimallia 2001 noin 340 tkm ajettu. Ei suostu pysymään käynnissä, jos on lämpöinen. Elikkä käynnistyy aina hyvin, mutta sammuu samantien. Kylmänä tätä ongelmaa ei ole. Olen vaihtanut polttoainepumpun releen, nyt mietin olisiko polttoaineen paineensäätimessä vikaa? Kaasuläppä on vaihdettu noin 9kk sitten liikeessä. Mitään vikakoodeja auto ei anna. Ei, ehkä käy ihan niin hyvin tyhjäkäyntiä kun pitäisi. Tulpat, polttoainesuodatin ja lämpötila anturi tilattu.
Näin äkkiseltään ensimmäisenä tulisi mieleen tutkailla kaikki anturien arvot läpi ja koittaa löytää poikkeavaa. Kai tuossa voi olla melkein mitä vaan, jos vaan kylmästi sammuu yhtäkkiä.
 
Milloin nesteet vaihdettu? Eihän ole vajausta säiliössä?

Järjestelmästä löytyi vuoto, ainetta katosi nopeampaan tahtiin kuin uskoin mahdolliseksi. Kiitos vinkistä, selvisin alle satasella. Olin jo varma että pumppu siellä on hajoamassa. Katsotaan ottiko kipeää vähällä täytöllä pyörimisestä.
 
Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Autona siis Ford Mondeo 2011 1.6 ecoboostilla. Autossa syttyy akun varoitusvalo aina 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Laturi ja akku on vaihdettu, eikä niissä ole siis vikaa. Tämä vika on ollut jo muutaman kuukauden ja auto toimii siis muuten ihan normaalisti. Forscan ei anna mitään vikakoodia ja näyttää ihan oikeita latausjännitteitä. Jännitteet on myös mitatattu yleismittarilla. Nyt auto pitäisi vaihtaa, mutta tuo vika täytyisi saada korjattua ennen sitä. Googlella en ole löytänyt mitään kovasta yrityksestä huolimatta. Kohta tässä on vain pakko myöntää tappio ja viedä auto pajalle tutkittavaksi.

Tämä vika selvisi lopulta. Laturin anturi on samassa LIN väylässä adaptiivisen etusäleikön (adaptive grille shutter) kanssa. Etusäleikön säätimen johdot ovat puskurin alaosassa ja siten alttiina korroosiolle. Säätimen johdoista yksi oli poikki heti liittimen vierestä, mutta johto on valitettavasti poikki myös jostain muualta. Onneksi johdot eivät ole hirveän pahassa paikassa. Yhden suojalevyn ja renkaan joutuu ainakin irroittamaan, että pääsee tutkimaan johtoja ecu:lle asti.

edit. Forscan näytti sittenkin pari vikakoodia, joilla tuo vika olisi myös selvinnyt nopeammin. Oli yllättäen halppis OBD-lukijan bt-paritus vähän pielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Järjestelmästä löytyi vuoto, ainetta katosi nopeampaan tahtiin kuin uskoin mahdolliseksi. Kiitos vinkistä, selvisin alle satasella. Olin jo varma että pumppu siellä on hajoamassa. Katsotaan ottiko kipeää vähällä täytöllä pyörimisestä.

Tuli heti mieleen kun itellä yhdessä Volvossa oli ihan mustat nesteet ja vajaa säiliö, niin samoja oireita. Ei tosin vuotanut mistään.
 
Korjataan korjataan tai siis yritetään korjata. Jäähdyttimen vaihto meni muuten hienosti, mutta uuden syylärin mukana ei tullut letkuliittimiä automaattivaihteiston öljynkierrolle. Enpä vielä kasaa autoa.
1616166693715.png

Kierre sen verran eksoottinen että ei tähän taida saada oikein mistään sopivia liittimiä. Kävin jo hydrauliikkaliikkeestä kysymässä. Vanhassa syylärissä on aivan erilaiset liittimet, niitä ei saa tähän uuteen.
 
Pystytkö kiertämään ton liittimen irti syyläristä? Onko siinä syylärissä sitten sama kierre kuin vanhan syylärin nipoissa?
 
Tämä saattaa olla väärä triidi aiheelle, mutta huomasin, että kahden aivan eri tuulilasinpyyhkijän (valmistajaa myöten) kuminen itse pyyhkimisen tekevä osa oli aivan samaa profiilia. Toinen oli perinteinen valeo ja toinen "aero" bosch. Törmäsin tähän sen takia, että ostin väärällä kiinnikkeellä olevan pyyhkimen ja kärsimättömyyttäni päätin sovittaa uuden pyyhkijän vanhaan muottiin.

Saakohan tuota profiiliin sovitettua kumia bulkkina? Ei olisi meinaan iso rasti vaihtaa pelkästään se.

Edit: Pikaisella haulla löytyi CUHAWUDBA Silicone 14 Inch 6 mm Universal Vehicle Replacement Wiper Blade Refill: Amazon.de: Auto, mutta todennäköisesti leikkaavat isommasta rullasta

Veneiden pyyhkijöihin olen jotain tuollaista etran hyllystä löytynyttä profiilia silloin tällöin vaihdellut, kun uusia sulkia on moneenkin veneeseen vaikea tai mahdoton löytää, samoin yhteen traktoriin vaihdoin sulan kumin, kuin ei vanhaan Belarukseen käypäistä pitkää sulkaa löydy mistään ja ilmeisesti koko pyyhkijäkin on jossain vaiheessa vaihdettu yleismalliin.
 
Kyllä nuo kiertämällä on kiinni. Niissä vaan yleensä jotain kierrelukitetta.

Just tappelin saman tyyppisen ongelman kanssa, veivasin liittimet irti syyläristä, ja sorvasi sopiviksi.
Lähtee nuo irti vanhasta mutta uudesta ei. Kokeilin toki. Lisäksi vanhassa tuo koko pötikkä menee syylärin sisälle ja uudessa on naaraskierre ulkopuolella.
Tuossa näkyy että ainakin joillakin valmistajilla tulee liittimet mukana:
 
Tässä näkyy vanha ja uusi liitäntä:
1616253140744.png

Eli ei tuota vanhaa voi mitenkään käyttää.
Noh, otin käyttöön suunnitelman B. Mulla on yksi vanha 323 Mazdan automaattivaihteiston syyläri jäänyt jemmaan, jossa sattuu olemaan liitännät oikealla kierteellä :) En saanut vielä pitämään tuota suoraa putkea kun siinä ei ole yhtään kaulusta eikä ollut kunnon letkuklemmaria, yksi nippuside ei pitänyt koeajolla. Pääsin kuitenkin kotiin, vaikka öljy taisikin olla tomaatissa aika vähänä.
1616253256163.png
 
Noniinvittu. 5h tapellut sen saatanan ohjaustehostimen letkun kans ja saanu nyt molemmat päät auki, mut letku edelleen paikallaan. Tilat on vähissä ja ei oikein tahtonut millään avaimellä saada kierrettyä ohjausvaihteen puolelta banjopulttia auki. Tehostimen pultin aukisaamiseksi pitikin sitten osittain avata puskuri ja poistaa ajovaloumpio.

WhatsApp Image 2021-03-20 at 15.41.18.jpegWhatsApp Image 2021-03-20 at 16.59.14.jpegWhatsApp Image 2021-03-20 at 16.58.57.jpeg
 

Liitteet

  • WhatsApp Video 2021-03-20 at 16.58.44.mp4
    1,7 MB
16vuotiasta x5:sta käytin katsastuksessa ja halusivat eteen uudet jarruletkut. Niitä sitten räntäsateessa vaihdellessa huomasin, että täällähän on murroksen suojakumikin katki. Olis senkin voinu melkein samalla vaivalla ostaa ja vaihtaa. Nyt joutu tehdä uuden reissun motonettiin ja tunkkailla auton kanssa ylimääräistä. Enkö minä siitä maksa katsastuksessa, että tiedän mitä pitää korjata ja sitten siellä on puusilmät hommissa
 
16vuotiasta x5:sta käytin katsastuksessa ja halusivat eteen uudet jarruletkut. Niitä sitten räntäsateessa vaihdellessa huomasin, että täällähän on murroksen suojakumikin katki. Olis senkin voinu melkein samalla vaivalla ostaa ja vaihtaa. Nyt joutu tehdä uuden reissun motonettiin ja tunkkailla auton kanssa ylimääräistä. Enkö minä siitä maksa katsastuksessa, että tiedän mitä pitää korjata ja sitten siellä on puusilmät hommissa

Eihän ne puusilimät ole sitä huomanneet, vielä. Noi vanhat kumit nyt saattaa hajota ihan muutaman km:n sisään.
 
Jaahas. Auto oli viimeviikolla korjauksessa; vaihdettiin laturi, hihna ja hihnan kiristäjä. Nyt napsahti hihnankiristäjän pultit poikki. :redface:
Onneksi oli autoliiton plus jäsenyys ja sai sijaisauton alle. Harmi vaan kun auto jäi yli 200 km päästä kotoa. Onko muille käynyt noin että autosta hajoaa osa joka siihen on juuri asennettu? Ilmeisesti asennusvirhe tai huonolaatuinen osa.
 
Jaahas. Auto oli viimeviikolla korjauksessa; vaihdettiin laturi, hihna ja hihnan kiristäjä. Nyt napsahti hihnankiristäjän pultit poikki. :redface:
Onneksi oli autoliiton plus jäsenyys ja sai sijaisauton alle. Harmi vaan kun auto jäi yli 200 km päästä kotoa. Onko muille käynyt noin että autosta hajoaa osa joka siihen on juuri asennettu? Ilmeisesti asennusvirhe tai huonolaatuinen osa.
Helposti voi olla jompi kumpi tai molemmat syypäinä. Itselle ei ole muita sattunut, kuin paskaa laatua olevat koiranluut, jotka on porsinnut uudestaan n.10tkm päästä.
 
16vuotiasta x5:sta käytin katsastuksessa ja halusivat eteen uudet jarruletkut. Niitä sitten räntäsateessa vaihdellessa huomasin, että täällähän on murroksen suojakumikin katki. Olis senkin voinu melkein samalla vaivalla ostaa ja vaihtaa. Nyt joutu tehdä uuden reissun motonettiin ja tunkkailla auton kanssa ylimääräistä. Enkö minä siitä maksa katsastuksessa, että tiedän mitä pitää korjata ja sitten siellä on puusilmät hommissa
Mulla haluttiin kanssa joskus eteen uudet jarruletkut, kun vanhat olivat muka pykineet. Muutaman kilsan ajot konttorilta motonetin kautta pajalle, jossa tuli todettua että letkuissa oli niin paksu koskematon kura-/pölykerros, ettei niitä mitenkään ole voitu hetkeä akaisemmin todeta pykineeksi. Vaihdoin kuitenkin uusiin.
 
Tuli eilen aloitettua 319 W906:sen Sprinterin pakoputkiremontti, jousto-osa on antautunut kokonaan, samoin laatikon kyljessä oleva saastepaketin kannatin on repeytynyt ja takapöntöstä ovat kiinnikkeet hapantuneet olemattomiin.

Mersu on 2009 muuttanut tuon jouston hienosti siten, että se on hitsattu kiinni katalysaattori/DPF pakettiin ja virallisen ohjeen mukaan pitäisi vaihtaa koko katalysaattori/DPF paketti uuteen.
Näitä on kuulemma Vehollakin korjattu hitsaamalla uusi jousto rikkoutuneen tilalle, kun tuo saastelaitepaketti on sen verran arvokas uusittava.
Hiukan oli vain tympeä ottaa tuo paketti irti turbon päästä, kun tulipellin ja koneen välissä ei ole tilaa montaa senttiä ja kaiken kivan lisäksi tulipelti kaareutuu vielä ylöspäin kohti tuulilasin alareunaa, joka vähentää tilaa entisestään.

Tänään pitäisi sahata vanhan jouston jäänteet pois katalysaattori/DPF paketin päästä ja kokeilla hitsata uusi jousto kiinni, jonka jälkeen voisi sovittaa koko paketin takaisin konehuoneeseen, samalla täytyy tosin uusia myös laatikon kyljessä oleva kannatin.
 
Skodan umpiossa olevan AFS yksiköt kiinnikemuovi antautuu aina itsellään noin vuoden jälkeen. Jos sitä ei huomaa, yksikköön menee vettä ja yhden sellasen olen joutunut uusimaan. Nyt huomasin öljyjä vaihtaessa, että kiinnike taas murtunut ja tilasin uuden, millähän tuota voisi vahvistaa niin ettei petä enää? Tiiviste selvästi aiheuttaa liikee painetta ja tuo halpa kierrätysmuovi ei kestä puristusta. Jotain massaa joka säilyy hieman elastisena voisi valaa tuon yläosan pintaan kauttaaltaan, tilaa on ja riittää, että kynsi joustaa ihan pikkasen. Sama kansi toimii kaukovalon kantena.
 

Liitteet

  • 2021-03-21 16.32.16.jpg
    2021-03-21 16.32.16.jpg
    336 KB · Luettu: 127
  • 2021-03-21 16.32.27.jpg
    2021-03-21 16.32.27.jpg
    338,4 KB · Luettu: 128

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 505 251
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom