Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
 
9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
 
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
Jep, tosin tässä operaatiossa tuli huolehdittua ettei nesteitä pääse käsille. Sen ansiosta pultit ym. saikin asenneltua paljain käsin ahtaisiin paikkoihin.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
Jos kuului ääniä sisään niin kone todennäköisesti ottanut itseensä. Hyvässä lykyssä äänet tulleet yläkerrasta ja vaurioita ei ole muutakuin ennenaikaista kulumaa venakoneistolle.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?

Tarkastaisin ensin tuon öljynpaineen säätösolenoidin, joka on osa #12
Käsittääkseni nuo menee tukkoon/jumittuu. Vasta sen jälkeen repiä sitä öljypohjaa irti ja kaivelemaan niitä laahaimen paloja sihdistä.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.

No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
 
No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..
 
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..

Keittiön pöydällähän moinen, pieni testi mahdolliselle parisuhteelle siinä samalla.. ;)
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?
 
Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?
Tukikumit vaihdettu viime syksynä, vaijerit ainakin silloin ok. Aiemmin pudotti vitosta pois pesästä moottorijarrulla rampilta poistuttaessa, mutta se ominaisuus hävis tukikumien vaihdolla.
Toki siirtäjän vaijerit vois uusia ensin ennen ku koko lootan ottaa auki/vaihtaa.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Kaikista olennaiseen nyt tartun, mutta epäilen vahvasti vuosimallia, kun valmistus loppui 2000, koska ei täyttänyt uuden auton turvallisuusmäärityksiä.
 
Just tuo eka uusi Mini on kuuluisa laatikkoviosta, siinä on muistaakseni Roverin laatikko, kun Mini halusi säästää rahaa. Myöhemmin tuli sitten parempi laatikko, jonka valmistajaa en nyt muista.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?

No niin, diagnoosi tehty. Paineen säätösolenoidia tässä ei ole, joten otin öljypohjan pois - repiessä pohjaa irti kuuntelin jo että jokin metallin pala siellä pyörii. Sieltähän löytyi öljympumpun mutteri, mutta ei löystyneenä pois vaan akseli kauniisti katki. Pikaisella googlauksella melko arvokas komponentti kun näyttäisi sisältävän tasapainoakselit pumpun mukana. En ole pumppuyksikköä vielä purkanut pois, mutta tuskinpa pelkkää akselia saa vaihdettua. Lisäksi öljypohjasta löytyi yksi muovinen kappale, lie normaalia näissä että ohjaimien muovinpalat löytyy öljypohjasta :). Jakoketju tähän olikin jo vaihdettu kerran.

EDIT: uh, uusi alkuperäislaatuinen pumppuyksikkö reilun tonnin, eli jää hankkimatta. Saksasta taitas saada 300eur pintaan tarviketta, mutta pitää yrittää metsästää käytetty osa jostain. Tosin ihan helpolla ei näytä käytettynäkään löytyvän
 
Viimeksi muokattu:
Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
 
Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Eikö näissä tule ohjekirjaa mukana?

Kaikissa mitä itellä on ollut, niin joko ohjekirjassa tai huolto-oppaassa (vai mikä se ohuempi läpyskä on) yleensä on kaikki käytetyt nesteet, jne listattu.

Edit: ja tuskin täältäkään vastausta saat ellet viitsi ilmoittaa auton merkkiä, mallia ja vuosimallia. Konekin tietetty hyvä tietää.
 
Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Tosiaan, katso ohjekirjasta. Tuossa yksi summissa valittu vaihtoehto. Huom. 1 osa vettä ja 1 osa tuota pakkasnestettä. Tuo nyt sattuu olemaan väriltään punaista.

"• 1:1 sekoitussuhteella pakkaskestävyys –36 °C
• Täyttää vaatimukset: BS 6580-2010; Audi/Seat/Skoda/ VW (TL774D); Ford WSS-M97B44-D; MB 325.3; RENAULT 41-01-001

Sopivuudet: Pakkasneste jos PUNAINEN Motox 2L Ford WSS-M97B44-D (Vihje: jäähdyttimen tarra tai ohjekirja)"

 
No niin, diagnoosi tehty. Paineen säätösolenoidia tässä ei ole, joten otin öljypohjan pois - repiessä pohjaa irti kuuntelin jo että jokin metallin pala siellä pyörii. Sieltähän löytyi öljympumpun mutteri, mutta ei löystyneenä pois vaan akseli kauniisti katki. Pikaisella googlauksella melko arvokas komponentti kun näyttäisi sisältävän tasapainoakselit pumpun mukana. En ole pumppuyksikköä vielä purkanut pois, mutta tuskinpa pelkkää akselia saa vaihdettua. Lisäksi öljypohjasta löytyi yksi muovinen kappale, lie normaalia näissä että ohjaimien muovinpalat löytyy öljypohjasta :). Jakoketju tähän olikin jo vaihdettu kerran.

EDIT: uh, uusi alkuperäislaatuinen pumppuyksikkö reilun tonnin, eli jää hankkimatta. Saksasta taitas saada 300eur pintaan tarviketta, mutta pitää yrittää metsästää käytetty osa jostain. Tosin ihan helpolla ei näytä käytettynäkään löytyvän

Pumppuyksikkö irrotettu, pumppu ei pyöri ollenkaan kovallakaan voimalla, yritin kammeta isolla meisselillä --> pumppu leikannut kiinni? Jonkinlaista rokamaa kynnellä tuntuu pumpun kannessa, nyt hieman pelottaa onko pumpusta lähtenyt metallia muualle koneeseen. Eli lopettaako tähän ja etsiä vaihtomoottori...
 
Pumppuyksikkö irrotettu, pumppu ei pyöri ollenkaan kovallakaan voimalla, yritin kammeta isolla meisselillä --> pumppu leikannut kiinni? Jonkinlaista rokamaa kynnellä tuntuu pumpun kannessa, nyt hieman pelottaa onko pumpusta lähtenyt metallia muualle koneeseen. Eli lopettaako tähän ja etsiä vaihtomoottori...
Kai ne silput öljynsuodattimeen jää? Virittää jonkun vanhan sähköhydraulipumpun sinne, jos ei muuten osia löydy.
 
Kai ne silput öljynsuodattimeen jää? Virittää jonkun vanhan sähköhydraulipumpun sinne, jos ei muuten osia löydy.

Kävin moottoria läpi ja näyttäs että suodattimeen tosiaan silppu jäänyt, muutamia pieniä palasia löytyi suodattimesta. Täytyy tilata käytetty pumppu, ebay:sta löytyi satasen pintaan niin ei tule iso tappio jos ei homma toimikaan. Paikallisesta liikkeestä uusi pumppu 1400eur o_O
 
Aivan naurettava tuo pumpun hinta, onneksi voit netistä tilata. Vähän sama kuin piti Pösö 307 cc malliin löytää ikkunan / katon tiivisteitä, service boxin mukaiset hinnat oli jotain 1500e ja UK:sta käytetyt koko nippu vähän yli 200e. Suomesta ei löytynyt edes Pösön purkuliikkeestä.
 
Kävin moottoria läpi ja näyttäs että suodattimeen tosiaan silppu jäänyt, muutamia pieniä palasia löytyi suodattimesta. Täytyy tilata käytetty pumppu, ebay:sta löytyi satasen pintaan niin ei tule iso tappio jos ei homma toimikaan. Paikallisesta liikkeestä uusi pumppu 1400eur o_O
Tarkasta, nyt kun öljypohja on irti, laakeri liuskat.
 
Tarkasta, nyt kun öljypohja on irti, laakeri liuskat.

Otin irti yhden kiertokangen ja ei näytä että tästä tulee enää soivaa peliä...
laaker.jpg
 
Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
Huomioi sitten, että jäähdytinnesteen pinta tarkastetaan käyntilämpöisenä. (Huom. korjaus: Nykyään yleisimmin kylmänä, mutta kannattaa tarkastaa ohjekirjasta) Vaikka kylmänä olis lähellä minimiä, niin kuumana voi olla puolivälin yläpuolella. No jos liikaa lisää, niin uloshan se liiat ajaa. Et sinänsä ei vaarallista.
 
Viimeksi muokattu:
Otin irti yhden kiertokangen ja ei näytä että tästä tulee enää soivaa peliä...
Minkäs näköinen se kaula on? Jos ei pahasti oo saanu siipeensä, niin liuskojen uusimisella voi mennä. On noita korjattu onnistuneesti jopa hiomalla smirkelipaperilla kaulalle takertuneet laakerimetallit pois. Tiukaksi laakeri ei saa jäädä, muuten leipoo uudelleen.
 
Huomioi sitten, että jäähdytinnesteen pinta tarkastetaan käyntilämpöisenä. Vaikka kylmänä olis lähellä minimiä, niin kuumana voi olla puolivälin yläpuolella. No jos liikaa lisää, niin uloshan se liiat ajaa. Et sinänsä ei vaarallista.
Yleisempää on, että tarkistetaan kylmänä. Silloin nestettä voi myös turvallisesti lisätä. Kylmänä siis säädetään nestepinta Min ja Max tasojen väliin.
Jossain muistan nähneeni säiliön kyljessä erillisen asteikon kuumana, mutta siinä luki selvästi Hot ja Cold.
Ja aivan kuten edellä mainittiin, niin ohjekirja esiin, jos yhtään arveluttaa. Se kannattaa muutenkin selailla läpi ajatuksen kanssa, jos auto on ennestään tuntematon.
 
Yleisempää on, että tarkistetaan kylmänä. Silloin nestettä voi myös turvallisesti lisätä. Kylmänä siis säädetään nestepinta Min ja Max tasojen väliin.

Kiitos korjauksesta ja pahoittelut omasta "väärästä" tiedosta. Nykyään taitaa tosiaan olla yleisempää, että tarkastetaan kylmänä. Omat kokemukset vähän vanhemmasta kalustosta ja niissä on aina ollut kuumana tarkastus ja tuli yleistettyä vaikka ei pitäisi. No auton ohjekirjassa tämäkin asia on mainittu.
 
Minkäs näköinen se kaula on? Jos ei pahasti oo saanu siipeensä, niin liuskojen uusimisella voi mennä. On noita korjattu onnistuneesti jopa hiomalla smirkelipaperilla kaulalle takertuneet laakerimetallit pois. Tiukaksi laakeri ei saa jäädä, muuten leipoo uudelleen.

Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa :)) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.
 
Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa :)) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.

Mahtaako tulevaa kortillista henkilöä kiinnostaa tallissa puuhastelu ja autojen roplaaminen? Jos kiinnostaa, niin ehdottomasti joku vaihtoehdoista b, c tai d käyttöön. Itse lähtisin vaihtoehdosta c, siitä on kuitenkin helppo hypätä tarvittaessa vaihtoehdoon d ja sitten ihan viimeisenä b. Erittäin hyvää oppia tulevaisuuten, vaikka ei sitten mitään autoharrastajaa tai tallissa viihtyjää tulisikaan, näkisi kuitenkin tietyt perusasiat ja sen, että ei noi mitään rakettitiedettä ole.

Edit. kaulat puhtaaksi hiomapaperilla ja uudet laakeriliuskat ja kovaa ajoa.
 
Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa :)) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.

Vastaavan rempan tehneenä, itse valitsin aikanaan D:n. Tosin auto oli eri merkkinen. Hollannista sai kunnostetun täydellisen moottorin 3tonnilla, kun veivät vanhan samalla pois. Paperitkin tulivat silloin, joissa oli 40tkm ajettu kolariauto ja kansi + hihnat oli uusittu (6v aikaisemmin koko moottorityyppi oli julkaistu valmistajalta). Merkkiliike olisi ottanut 10k pelkästä moottorista ja työt päälle. Hyvin pelas seuraavat ~80tkm/2,5v, kunnes laitoin sen auton kiertoon.

Toki, kyseiseen automalliin on varmaan myös mahdollista asentaa päivitetty moottorimalli, jossa olisi ainakin osa huonoista ominaisuuksista saatu poistettua?
 
VVT kenkkuilee. Aina välillä imunokka-akselin ohjaus menee hetkeksi hervottomaksi ja ajoitus menee ääriasentoonsa. Tämä on todettu testerillä. Aiheuttaa ajossa nykimistä ja parkkipaikkapyörittelyssä moottori voi sammuakin. Tilanne palautuu hyvin pian (max sekunti) normaaliksi ja kaikki toimii taas normaalisti. Olisiko tuo solenoidivika? Tuskin itse VVT-pyörä voi tuolla tavalla hajota.
 
Corollan startin vaihdoin. Piti vaihtaa vain solenoidin kärjet mutta rivarin piha jne joten hain motonetista koko startin. Helpolla se sieltä lähti ja uusi sujahti paikalleen.

Ensimmäinen käynnistys oli melkoinen rääkäisy. Aha, no irti ja uudestaan. Vähän tasaisempi kiristys ja varmistelu. Sama vika. Käteen ja pyörittelemään mikä piru nyt. Kiinni taas ja vähän vähemmän ääntä joskin aika rääkäisy taas. Hetken uumoilua ja ääni paikallistettu kytkimen painamiseen. Vaimeni pieneksi sirinäksi ja koelenkillä rääkäisi pari kertaa kunnolla kunnes hiljeni eikä vaivannut enää. Starttee kyllä mukavan terhakkaasti. Olisiko painelaakeri ollut sitten...
 
W210 E320 bensa -98;

Nyt jo toisen kerran tapahtui eli kylmänä auto käyntiin nollakelissä, laatikko D asentoon, ajo n. 10-200 metriä, pysähdys ja kun meinasin valoista lähteä liikkeelle niin kierrokset vain nousi ja auto ei liikkunut mihinkään. Piti käyttää laatikko P asennossa ja takaisin D:lle että pääsin jatkamaan.

Pitäisikö alkaa huolestumaan?
 
W210 E320 bensa -98;

Nyt jo toisen kerran tapahtui eli kylmänä auto käyntiin nollakelissä, laatikko D asentoon, ajo n. 10-200 metriä, pysähdys ja kun meinasin valoista lähteä liikkeelle niin kierrokset vain nousi ja auto ei liikkunut mihinkään. Piti käyttää laatikko P asennossa ja takaisin D:lle että pääsin jatkamaan.

Pitäisikö alkaa huolestumaan?
Lootaöljyt vaihdettu koska viimeksi? Lievästi kyllä huolestuttavat oireet nuo :tdown:
 
Kiitos korjauksesta ja pahoittelut omasta "väärästä" tiedosta. Nykyään taitaa tosiaan olla yleisempää, että tarkastetaan kylmänä. Omat kokemukset vähän vanhemmasta kalustosta ja niissä on aina ollut kuumana tarkastus ja tuli yleistettyä vaikka ei pitäisi. No auton ohjekirjassa tämäkin asia on mainittu.
Kylmänä tarkastetaan. Esim vuosituhannen vaihteessa tehdyt vaggilaiset päästää kyllä korkin kautta liiat pois jos painetta kertyy liikaa paisariin. Joskus olen itse tehnyt jopa niin että täyttänyt paisarin täysin piripintaan remontin jälkeen jos järjestelmä ollut periaatteessa lämppärinkennoa lukuunottamatta täysin tyhjä jolloin järjestelmään tulee sen verta painetta että ilmaantuu paremmin ja korkin kautta säiliön kanavaa pitkin valuu ylimääräiset nesteet pois säiliön pohjassa olevasta nipasta. Käytännössä joka kerta 1.9tdi on ilmaantunut itsestään. Jos on lohko/letkulämmitin niin olen aina käyttänyt vielä varuiksi koneen täysin normilämpötilaan ja antanut jäähtyä ennen ensimmäistä remontin jälkeistä lämmitystä niin tällätapaa minimoi sen riskin että vastus palaisi jos sinne olisi jäänyt ilmalukko. Tämäkin on ihan Defan virallinen ohje että täytyy ennen vastuksen käyttöä käyttää järjestelmä kerran täysin käyntilämpöiseksi-
 
Jaaha, taitaa olla tiedossa kansiremppaa..

Painetta pukkaa jäähdytinpuolelle ja välillä ruikkii paisarin kautta jäähdytinnestettä pihalle. Öljyt ja nesteet eivät kuitenkaan ole sekaisin eikä lämmöt ole noussut missään välissä liian korkealle (ainakin jos mittareihin luottaa). Mahdollisesti kansi halki tai kannentiiviste mennyt?

Kannattaakohan tuohon enää ruveta tekemään remppaa, muuten on kyllä ollut mukava peli eikä syö öljyä yms?

Audi A6 c6 2.0 tdi (Vm 2006)
 
VVT kenkkuilee. Aina välillä imunokka-akselin ohjaus menee hetkeksi hervottomaksi ja ajoitus menee ääriasentoonsa. Tämä on todettu testerillä. Aiheuttaa ajossa nykimistä ja parkkipaikkapyörittelyssä moottori voi sammuakin. Tilanne palautuu hyvin pian (max sekunti) normaaliksi ja kaikki toimii taas normaalisti. Olisiko tuo solenoidivika? Tuskin itse VVT-pyörä voi tuolla tavalla hajota.
Mikä auto?
 
Jaaha, taitaa olla tiedossa kansiremppaa..

Painetta pukkaa jäähdytinpuolelle ja välillä ruikkii paisarin kautta jäähdytinnestettä pihalle. Öljyt ja nesteet eivät kuitenkaan ole sekaisin eikä lämmöt ole noussut missään välissä liian korkealle (ainakin jos mittareihin luottaa). Mahdollisesti kansi halki tai kannentiiviste mennyt?

Kannattaakohan tuohon enää ruveta tekemään remppaa, muuten on kyllä ollut mukava peli eikä syö öljyä yms?

Audi A6 c6 2.0 tdi (Vm 2006)
Ensiksi osta uus paisarin korkki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 477
Viestejä
4 506 030
Jäsenet
74 424
Uusin jäsen
Keskustelija1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom