Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Millainen homma "maallikolle" on jarrunesteiden vaihtaminen? Öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu kyllä ja mietin, että veisikö pajalle vai vaihtaisi itse. Eihän se hinta taloutta kaada, mutta pitäisi vissiin olla sen verran yksinkertainen homma että itse vaihtaen "pääsee tuntipalkoille", jos jarrunestepullo maksaa vain 5€.
MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy
Tuollaisella olen itse vaihtanut ja ei ole ollenkaan paha homma. Kannattaa ruiskulla ensin imeä säiliö tyhjäksi.
 
No ajattelin vaihtoa tuohon tyyliin kuin videolla. Eihän sillä kaikkea saa pois, mutta suurimman osan.


Mutta taitaa olla ihan hyvä vaihtotehto viedä korjamolle.


Kun kerran öljynvaihdot ja pienet korjaukset onnistuu, niin onnistut kyllä ja et tarvitse muita työkaluja kuin noi mitä videolla käytetään.

Edit: saattoi olla viimeksi jarrunesteiden vaihto liikkeessä luokkaa 50€, joten tuskin konkurssia teet tuollakaan vaihtoehdolla.
 
Edellisestä vaihdosta on sen verran aikaa, että nipat saattavat hyvinkin olla jumissa. Vaihtaako ne korjaamolla aina imuvaihtajalla?

Ei mitään hajua miten korjaamolla tekevät, ei tuu käytettyä palveluita. Voihan sitä kokeilla lähteekö nipat aukeamaan ja jos eivät lähde niin ei ala itse räpeltämään?
 
Jos ei nippoja muista hyviksi viimekerran jarrujen roplaamisesta, kannattaa hommata valmiiksi uudet nipat ennen leikkiin lähtöä. Eivät maksa montaa euroa yleisvaraosaliikkeissä.
 
Sama kävi 1.9 TDI ja muistaakseni trucktek merkkinen kiristäjä. Kiristäjän kiinnityspultti poikki muutaman sadan km jälkeen.
Itellä vaihdettiin aikoinaan Passatin 1,9TDI:in 3 kertaa viikon välein paskonut apulaitehihna kilkkeineen, 2 ekaa kertaa oli asennusvirhe, olivat jotenkin kusseet sen kiristäjän kiinnityksen.
 
Eipä ole näin aikaisemmin tullut vaihdettua koiranluita. Oli niin ahdas väli ottaa koiranluut irti kallistuksenvakaajasta niin otin koko vakaajan irti. Mahtui niin hyvin tulemaan pois että kannatti tehdä näin :)
1617295634236.png

Samalla sain vaihdettua vetarin sisemmän suojakumin.
1617295679714.png

Onneksi huomasi katsastuksessa. Tuossa oli vielä rasvaa sisällä niin ei tainnut ehtiä hajota. Huomasin toki vasta kun olin ottanut tripod nivelen (mikähän lie suomeksi?) että olisihan sen asennon voinut merkata.. No tuntui se kuitenkin toimivan koeajolla. Kupin ja akselin asennot merkkasin.
Vaihteistoöljyä ja suodatinta en ole vielä saanut vaihdettua kun niissä näyttää olevan melkoisen pitkä toimitusaika. Kahdesta paikasta on tilattu vaan näyttää kestävän..
 
Miten jarrunesteet vaihdetaan ilman nippojen aukaisua?
En kanssa tajua tätä keskustelua. Vaihtoehdot on sitten kun nipat avattu
- imulla, mutta nestettä joudut lisää käsin
- polkemalla poljinta (biltsusta 1-tie venttiili nipan jälkeen jos teet yksin, hinta jo 1/2 motonetin setistä)
- tuolla mononetin setillä, sanoisin että 2. vaihto on jo ”ilmainen”
 
Ilman imuvaihtajaa vittumainen operaatio.
No en kyllä voi olla samaa mieltä. Hakee vaikka apteekista desin ruiskun jolla imee säiliön tyhjäksi. Sitten uutta nestettä perään ja yksi kerrallaan mikä tahansa letku nippaan ja parilla polkaisulla nesteet vaihtoon. Välissä ehkä kerran säiliön täyttö.

Olen vaihtanut lukuisia kertoja imuvaihtajalla ja ilman, ja työmäärässä ei mielestäni mitään eroa. Yllä mainittu 1-tieventtilikin on normaalisti tarpeeton. Ei sinne ilmaa itsestään mene, sillä neste valuu hiljalleen jatkuvasti aukinaisesta nipasta ulos.
 
En silti yksin ilman motonet-settiä lähtisi ilman 1-tie venttiiliä operoimaan. Kuitenkin kun vapautat jarrupolkimen niin männät painuu sisään ja se on vähän herran halussa että imaiseeko ilmaa siitä nipasta sisään vai mitä tapahtuu ja minne se ilma pääsee. Teoriassa toki joo ok, mutta ei ainakaan omassa E61:ssä sieltä käytännössä itsestään mitään ulos tule, varmaan jos 1h odottaisi niin jotain tapahtuisi. Tietysti saman asian saa hoidettua jos poistoletkun pää on nesteen sisällä lähdössä...
 
Kymmeniä ja taas kymmeniä autoja ilmattu/nesteitä vaihdettu yksin videon menetelmällä, ei todellakaan mitään avaruustekniikkaa. Muistaakseni ~6mm sisäreiällä olevaa letkua vaikkapa puoli metriä ja tyhjä pullo, jonne voi pohjalle ruutata ne vanhat nesteet sieltä säiliöstä ja hokkuspokkus, ei vedä enää ilmaa järjestelmään, kun letkun pää pinnan alla ja säiliössä nestettä.
 
Juu ei tuohon tosiaan mitään venttiilejä tarvita, letku+purkki jossa jarrunestettä riittää, jos imeekin takaisinpäin niin sinne menee nestettä.
 
Niin, tarkoitus oli lähinnä tuumata että jos nipat eivät lähde helpolla, saattaisi ensikertalaisen "ei niin mekaanisen" kaverin olla fiksumpi jättää niiden kanssa tappelu suoraan korjaamolle
 
Ite ilmannut niin, että kaikki nipat auki, sitä mukaa kun alkaa kirkasta nestettä valumaan, nipat kiinni.
Ei tarvi mitään pumppailuja tai letkuja. Pitää vaan huolen, ettei säiliö pääse tyhjäksi.
 
Ite ilmannut niin, että kaikki nipat auki, sitä mukaa kun alkaa kirkasta nestettä valumaan, nipat kiinni.
Ei tarvi mitään pumppailuja tai letkuja. Pitää vaan huolen, ettei säiliö pääse tyhjäksi.
Korjaamolla missä minä olin töissä nesteet vaihdettii tällä tyylillä. Säiliö tyhjäks ja uudet nesteet sisään. Sitten vaan nipat auki ja valumaan. Samalla pystyi vaihtamaan öljyt kun jarrunesteet vaihtoi itse itseään. Toimiva tyyli ja sopii myös koti talleihin hyvin. Kun ei tarvii mitään muuta kuin jonkun ruiskun(lapponakin joku ottanut) oikean lenkki avaimen.

Yhtäkään vanhaa nippaa ei minun aikana poikki mennyt. Parista uudesta satulasta hävis nipan reiästä kierteet ilmauksen aikana.
 
Korjaamolla missä minä olin töissä nesteet vaihdettii tällä tyylillä. Säiliö tyhjäks ja uudet nesteet sisään. Sitten vaan nipat auki ja valumaan. Samalla pystyi vaihtamaan öljyt kun jarrunesteet vaihtoi itse itseään. Toimiva tyyli ja sopii myös koti talleihin hyvin. Kun ei tarvii mitään muuta kuin jonkun ruiskun(lapponakin joku ottanut) oikean lenkki avaimen.

Yhtäkään vanhaa nippaa ei minun aikana poikki mennyt. Parista uudesta satulasta hävis nipan reiästä kierteet ilmauksen aikana.

Onnistuuhan se noinkin, on varmaan parempi varata koppa kaljaa, kun on yhtä mielenkiintoista kun katsoa maalin kuivumista. Itse käytän tuollaista joka paineistaa sen jarrunestesäiliön, niin liikkuu neste melko nopeasti.
 
Jos ei ole vehkeitä mutta ei halua korjaamolle maksaa, niin hyvä ja toimiva konsti. Siinä mene edes kovin kauaa kun nipat aukasee kunnolla.
 
No pakko siinä nyt vehkeitä on olla, jos meinasi kaikki neljä kerralla avata (eli auto laitettava pukeille tms.). Jos ilman vehkeitä tekee, eli yksi nurkka kerrallaan auton omalla tunkilla, niin kopan kaljaa saa kyllä varata. Tuollainen millä paineistetaan maksaa 17€ motonetissä. Joskus on tuota painovoimaista ilmausta tullut kokeiltua kun on toisen puolen tehnyt ensin, niin kyllä on kyllä melko hidasta ollut omien kokemusten mukaan. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.

2v välein jos vaihtaa niin en mä ainakaan mitään värimuutosta näe, 4v voisi olla ihan riittävä väli.
 
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.

2v välein jos vaihtaa niin en mä ainakaan mitään värimuutosta näe, 4v voisi olla ihan riittävä väli.

Suunnilleen litran olen yleensä laskenut läpi. Kyllähän sitä voi eri väristä nestettä ostaa, niin näkee milloin vaihtuu.
 
Pitäis ehkä emännän e61:stä myös vaihtaa jarrunesteet. Viime ajolla ilmoitti jo jarrupaloista että olis vaihdon aika. Pitää tehdä ihan kunnon kevät huolto. Transporteri huutelis myös huoltoa ja katsastusta. Ja sama tilanne omegan suhteen. Tilat on itsellä vielä hieman rajalliset, joten saa mennä korjaamolle.
 
Jos kerran sen nipan aikoo jo avata niin miksi kaveri ei voi olla edessä painelemassa poljinta kun toinen sulkee ja aukoo ruuvia. Menee minsa per nurkka ja nesteet vaihtuneet.
 
Joissain korkeissa on pieni reikä josta voi työtää paineilmaa nopeuttamaan nesteen liikkumista
 
Ootteko muuten koskaan haarukoinut että paljon sitä nestettä pitäisi oikealta takaa päästää jos säiliö on edessä vasemmalla? Mikäli siis haluaa ”kaiken” vaihtaa. Sisähalkaisija lienee 3mm pintaan ja matkaa min 5m ehkä 6m (E61 kuulemma siitä takapenkin alta jatkosta 2,85m +letku). Itte oon lorottanut 3dl pintaan, vasemmasta 2 ja edestä sitten 1dl-2dl jolloin litran pönttöön jää terveiset.
Ehdottamillasi mitoilla (3 mm sisähalkaisija, 6 m pituus) nestettä mahtuu vajaa puoli desiä letkun mitalle. Joskus kun olen vähän likaisempia nesteitä vaihtanut, niin olen havainnut suurimman osan nesteestä kuluvan säiliössä olevan nesteen vaihtoon. Se on aika pieni liraus mitä kustakin nurkasta tulee likaista kunnes puhdas neste alkaa näkymään.
 
Tietääkö kukaan heittämällä mikä on vikana kun auto kolahtelee kytkintä nostaessa liikkeelle lähdössä? Itellä tuli kolinan tyypistä mieleen niinku pakoputki hakkais runkoon, mutta putki ja kiinnitykset on kunnossa. Vika ilmaantunu ihan yks kaks varottelematta. Ei kolahtele töyssyissä, eikä muutenkaan ajossa.

Muoks. Peugeot 107 vm. 2006
 
Pitäis ehkä emännän e61:stä myös vaihtaa jarrunesteet. Viime ajolla ilmoitti jo jarrupaloista että olis vaihdon aika.
Se alkaa huutan niistä järjettömän aikaisin, kesällä laitoin rautalangan tunnistimeen ja vieläkin olisi pintaa useita millejä jäljellä (tarkan näkee kun vaihtaa) mutta nyt renkaiden kanssa ajattelin vaihtaa. Tuo tunnistin tehty selkeesti bahnille, 10 jarrutusta siellä vastannee Suomessa vuoden ajoja...
 
Pikaisella tarkistuksella kaulat silmällä katsottuna ja sormella kokeiltuna ok, ei mitään takertunuttu metallia tai isoja skraiduja havaittavissa. Nyt vaan pitäisi päättää jatkosta: a) auto myyntiin konevikaisena b) myydä osina (näistä konerikkoisista on vaan ylitarjontaa :)) c) ottaa moottori pois autosta, tutkia paremmin ja yrittää tehdä vielä toimiva kampe d) vaihtomoottori (ei järkeä mielestäni näin vikaherkän moottorin kanssa) e) ajan auton suohon. e-kohta eniten mielessä tällä hetkellä vitutuksen huumassa. Ehkä c-kohta jopa hieman kiehtoisi, ottaisi enemmän harrastuksena mutta kun tuo on aika tekninen kampe, osille tulee hintaa ja vaatii miljoonaa erilaista erikoistyökalua vähän joka vaiheeseen.

Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä. Vaihtomoottori nyt ainoa vaihtoehto pelastaa, mutta ei oikein kiinnosta: moottorista saa maksaa sen 1000eur ja käytännössä toisella touhutonnilla kaikki "tyyppiviat" hoideltava jotta moottorin uskaltaa heittää paikalleen. Mutta, pari tonnia remonttiin parin tonnin autoon, ei kiitos. Siispä tämän hävitys ja siirtyminen japseihin :)
 

Liitteet

  • pakoakseli.jpg
    pakoakseli.jpg
    451,5 KB · Luettu: 193
Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä. Vaihtomoottori nyt ainoa vaihtoehto pelastaa, mutta ei oikein kiinnosta: moottorista saa maksaa sen 1000eur ja käytännössä toisella touhutonnilla kaikki "tyyppiviat" hoideltava jotta moottorin uskaltaa heittää paikalleen. Mutta, pari tonnia remonttiin parin tonnin autoon, ei kiitos. Siispä tämän hävitys ja siirtyminen japseihin :)
Tää oli se e46 bemari? Ei siihen sitten saa toisentyyppistä moottoria tai peräti voimalinjaa järkevästi vaihdettua? Sopisiko jotain e36:sta? Ostaa kokonaisen mällätyn tai muuten romun auton ja siirtää tekniikan.. Ei varmasti mitään järkeä ajankäytön/tuntipalkan kannalta, mutta olisihan pojallekin mahtava projekti.
 
Tietääkö kukaan heittämällä mikä on vikana kun auto kolahtelee kytkintä nostaessa liikkeelle lähdössä? Itellä tuli kolinan tyypistä mieleen niinku pakoputki hakkais runkoon, mutta putki ja kiinnitykset on kunnossa. Vika ilmaantunu ihan yks kaks varottelematta. Ei kolahtele töyssyissä, eikä muutenkaan ajossa.

Muoks. Peugeot 107 vm. 2006
Moottorin tukikumit?
 
Egr-putket vuotaa tiivisteen välistä, kuplii hieman kun heittää saippuavettä liitoskohtaan. Pultit tiukattu, ei apuja. Millä olette näitä tiivistäneet?

Peltiset tiivisteet näytti silmämääräsesti olevan ihan kunnossa, mutta uusia en ole vielä kokeillut. Voiko tuonne lykätä pakoputken asennustahnaa tai jotain muuta väliin? Jos siis ei pidä uusilla tiivisteilläkään?
 
Viimeksi muokattu:
Miten jarrunesteet vaihdetaan ilman nippojen aukaisua?
Aika lähelle vaihtoa pääsee sillä, että painelee vaikka renkaanvaihdon yhteydessä jarrumännät pohjaan ja vaihtaa nesteet vain säiliöön. Tässä on varottava säiliön ylitäyttymistä. Ennen ajoon lähtöä jarruja sitten pumpataan ahkerasti, kunnes pito löytyy.

Takajarrujen kanssa voi olla enemmän tekemistä, jos satulaan on integroitu käsijarru.

Miten jarrunesteet saadaan vaihtumaan ABS/ESP-yksiköiltä?
 
Nostettiin pojan kanssa kone pois ja alettiin purkaa osiin. Syy taisi löytyä kun pakopuolen nokka-akseli nostettiin pois - kahdesta pukissa melkoiset vauriot, nokka "hieman" ohentunut vauriokohdasta ja kannesta sulanut matskua. Pahemmassa pukissa myös kiinnike oli poikki. Uskoisin että tämä nokka on aloittanut koko kuvion, ja öljypumpun pettäminen on vain seurausta tästä.
Ettei olisi juuri päinvastoin: voitelun lakkaaminen olisi saanut nokka-akselin leipomaan kiinni? Etenkin ylempi laakeri näyttää aivan kuivalta.

Mahtaako moottori tarvita kaikki nokka-akselipukit toimiakseen? Jos moottorin arvo on nykyisellään poijunpainon luokkaa, niin ei siinä paljon menetä, jos jättäisi tuon pahasti rikkoutuneen kokonaan pois. Pitkää käyttöikää ei kyllä kannata odottaa mutta kestäisikö sen aikaa, että löytyisi uusi kansi?
 
Vaimo ja kullannuput antoivat vuorokauden vapaan. Otin työn alle Köyhän Ihmisen Auton huollon. Moottorin, tomaattilaatikkon ja jakovaihteiston öljyt ovat jo vaihdettu. Perän öljyt vaihdan sapuskan jälkeen. Etuperän öljyjä en vaihda, koska olivat viime kerralla uudenveroisessa kunnossa ja eihän sitä kuormiteta juuri ollenkaan. ATF vaihdoin vain drain&fill -periaatteella. Mitähän tällainen huolto maksaa liikkeessä?
 
Vaimo ja kullannuput antoivat vuorokauden vapaan. Otin työn alle Köyhän Ihmisen Auton huollon. Moottorin, tomaattilaatikkon ja jakovaihteiston öljyt ovat jo vaihdettu. Perän öljyt vaihdan sapuskan jälkeen. Etuperän öljyjä en vaihda, koska olivat viime kerralla uudenveroisessa kunnossa ja eihän sitä kuormiteta juuri ollenkaan. ATF vaihdoin vain drain&fill -periaatteella. Mitähän tällainen huolto maksaa liikkeessä?
En tiedä, mutta itsellä oli moottorin, laatikon ja perän öljyt, jarrunesteet ja perän stefan vaihto. Oli siinä käsijarrun säätökin, mutta 120 köyhdyin, kun itse vein litkut. Ei tuo kyllä mikään perus liikkeen hinta ole.
 
Kevät tuli ja kelit lämpeni niin kärsii taas jatkaa oppelin jarruremppaa.
 

Liitteet

  • 20210403_122227_copy_1512x2016.jpg
    20210403_122227_copy_1512x2016.jpg
    581,9 KB · Luettu: 99
  • 20210403_130219_copy_2016x1512.jpg
    20210403_130219_copy_2016x1512.jpg
    1,2 MB · Luettu: 99
  • 20210403_130142_copy_2016x1512.jpg
    20210403_130142_copy_2016x1512.jpg
    682,4 KB · Luettu: 100
  • 20210403_150748_copy_1512x2016.jpg
    20210403_150748_copy_1512x2016.jpg
    638,5 KB · Luettu: 94
Kovaa touhua vaihdelaatikon vaihtaminen ilman nosturia. Mikä auto on nappis?

2008 Kia Sorentossa (korimalli JC, 3.3 bensa automaatti) on ollut sellaista vaivaa tänä talvena, että lukkojarrutuksessa tai ajonvakautuksen toimiessa sammuu radio (alkuperäinen) ja himmenee mittaristossa vaihdenäytön valo. Auton akku on hyvä. Eilen oli todella liukasta työmatkalla molempiin suuntiin. Aamulla risteykseen saapuessa tiputin käsivalinnalla kakkoselle jarruttaakseni moottorilla, jonka seurauksena mittaristoon syttyi vakuuttava määrä ajonvakautukseen liittyviä valoja. (Pelkkä takaveto oli kytkettynä) Kun lähdin töistä kotiin, eivät valot palaneet, mutta sain matkan aikana sytytettyä ne uudelleen samalla tempulla. Absien ruksuttamiseen johtava jarrutus ei taaskaan valoja sytyttänyt, mutta radion kyllä edelleen sammutti.

Olen päätellyt ABSien toiminnan tiputtavan kyseisen virtapiirin jännitteen niin alas, että se saa aikaan radion buuttaamisen (radio ilmeisesti saa jännitteen samasta virtapiiristä). Olen veikannut myös, että ilmeisesti moottorijarrutus sai absit toimimaan jokaisessa nurkassa samaan aikaan, jolloin ABSien pumppu otti niin paljon virtaa, että jokin jänniteraja alittui, joka sytytti vikavalot. Löytyisiköhän jostakin sähkökaavioo autoon? Onko ideoita, mistä ja miten vikaa etsisi?
sorento.jpg
Luulen saaneeni tämän korjattua. Kävin ruopimassa ja jarruttelemassa niin, että ABSit ruksuttivat. Ei ollut enää vaikutusta vaihdenäytön kirkkauteen tai radion toimintaan. Vika tosiaan oli maadoituspuolella kuten ehdotettiin. Siirsin kaksi ABS-pumpun läheltä löytyvää maadoituspistettä uuteen kohtaan koriin. Samasta kohdasta vedin vielä 6mm^2:n piuhat suoraan ABS-pumpun runkoon sekä moottoriin.
 
En tiedä, mutta itsellä oli moottorin, laatikon ja perän öljyt, jarrunesteet ja perän stefan vaihto. Oli siinä käsijarrun säätökin, mutta 120 köyhdyin, kun itse vein litkut. Ei tuo kyllä mikään perus liikkeen hinta ole.
Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.
 
Tänään jaksoin vihdoinkin nykertää uuden tehostimen letkun paikalleen. Vihtu mikä työmaa taas tääkin :beye: Pitänee varmaan suorittaa jonkin sortin puhdistusta tuonne ohjausvaihteen alle kun tuntuu et on tonni mönjää mennyt tuonne aikojen saatossa... o_O

Just pari päivää sitten särkyi 3BG passatista sama letku.

Aluksi katselin että eihän tuo ole paha vaihtaa.


Perkele minkä näköinen paikka diisselissäkin.
 
Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.

Hinnat riippuu täysin korjaamosta. Kyllä tuossa saattoi useamman satasen säästää vrt. korjaamolla teettämiseen.
 
Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.
Laskutti pelkästään käytetyn ajan mukaan, tuttu kyseessä ja pari tuntia meni aikaa. Kuten mainitsin niin ei ollut mikään perushinta.
 
Onko kokemuksia alumiinivanteista, joissa on kartiopultin sijaan käytetty pultteja pallokartiolla? Tämmöinen ylläri tuli vastaan.

Kolina joka nurkasta on aika miehekästä töyssyissä, mutta vähenee, kun ajelee jonkun aikaa (lämpölaajeneminen?). Tosin en tiedä, asettuivatko jotenkin paremmin paikalleen, kun lukuisten mutkitteluiden ja kuopissa ja töyssyissä ajon jälkeen hiljenivät lopulta. Lisäksi pultit tuntuvat löystyvän ja jälkikiristykselle oli tarvetta jo 10 kilometrin ajon jälkeen. Sen jälkeen alkoivat pysymään vähän paremmin kireällä.

Kannattaako kokeilla vielä kiristää isolla vipuvarrella apinan raivolla ja toivoa, että kestävät tämän kesän? Ja luonnollisesti pitää työkalut aina takakontissa. Vai nakkaanko kierrätykseen ja etsin toiset vanteet tilalle? Harmillisen hyvät Misukan renkaat vain noissa päällä.
 
Eikös olis helpoin hommata oikeat pultit paikallisesta rengasliikkeestä? Esim, VW T5 löytyy pitkiä M14 pallokantaisia pultteja..
 
Ja jos jostain syystä ei halua rengasliikkeessä käydä niin Vannetukultakin saa tilattua pallokantapultteja.
 
Onko kokemuksia alumiinivanteista, joissa on kartiopultin sijaan käytetty pultteja pallokartiolla? Tämmöinen ylläri tuli vastaan.

Kolina joka nurkasta on aika miehekästä töyssyissä, mutta vähenee, kun ajelee jonkun aikaa (lämpölaajeneminen?). Tosin en tiedä, asettuivatko jotenkin paremmin paikalleen, kun lukuisten mutkitteluiden ja kuopissa ja töyssyissä ajon jälkeen hiljenivät lopulta. Lisäksi pultit tuntuvat löystyvän ja jälkikiristykselle oli tarvetta jo 10 kilometrin ajon jälkeen. Sen jälkeen alkoivat pysymään vähän paremmin kireällä.

Kannattaako kokeilla vielä kiristää isolla vipuvarrella apinan raivolla ja toivoa, että kestävät tämän kesän? Ja luonnollisesti pitää työkalut aina takakontissa. Vai nakkaanko kierrätykseen ja etsin toiset vanteet tilalle? Harmillisen hyvät Misukan renkaat vain noissa päällä.

Hanki oikeat pultit niille vanteille.
 
Ei kyllä ole normaalia, jos siellä on nyt oikeat pultit. Oikeilla pulteilla ei kyllä kolise, eikä myöskään löysty. Onko ihan varman, että on oikeat pultit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 451
Viestejä
4 789 109
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom