Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Korjataan korjataan tai siis yritetään korjata. Jäähdyttimen vaihto meni muuten hienosti, mutta uuden syylärin mukana ei tullut letkuliittimiä automaattivaihteiston öljynkierrolle. Enpä vielä kasaa autoa.
1616166693715.png

Kierre sen verran eksoottinen että ei tähän taida saada oikein mistään sopivia liittimiä. Kävin jo hydrauliikkaliikkeestä kysymässä. Vanhassa syylärissä on aivan erilaiset liittimet, niitä ei saa tähän uuteen.
Olen kolme tuon merkkistä syyläriä asentanut ja aina ovat tulleet mukana syylärin liittimiin sopivat letkukarat. Ovat yleimalliset ja saa käännettyä eri suuntiin. Yhdessä autossa osui kulmamallinen letkukara runkopalkkiin, jolloin joutui letkukaraa taivuttamaan. Veikkaan, että sinulta jäi jostakin syystä sarjaan kuuluvat osat saamatta.
 
Olen kolme tuon merkkistä syyläriä asentanut ja aina ovat tulleet mukana syylärin liittimiin sopivat letkukarat. Ovat yleimalliset ja saa käännettyä eri suuntiin. Yhdessä autossa osui kulmamallinen letkukara runkopalkkiin, jolloin joutui letkukaraa taivuttamaan. Veikkaan, että sinulta jäi jostakin syystä sarjaan kuuluvat osat saamatta.
Näin on, olin valmistajaan yhteydessä ja laittavat oikeat palikat tulemaan ilmaiseksi :tup: Siihen asti että jaksaa vaihtaa oikeat osat niin voi ajella tällä patentilla. Melkein neljä litraa oli karannut ATF:ää kun letku irtosi ajosta :whistling: Onneksi vaihteisto vielä tuntuu toimivan.
 
Skodan umpiossa olevan AFS yksiköt kiinnikemuovi antautuu aina itsellään noin vuoden jälkeen. Jos sitä ei huomaa, yksikköön menee vettä ja yhden sellasen olen joutunut uusimaan. Nyt huomasin öljyjä vaihtaessa, että kiinnike taas murtunut ja tilasin uuden, millähän tuota voisi vahvistaa niin ettei petä enää? Tiiviste selvästi aiheuttaa liikee painetta ja tuo halpa kierrätysmuovi ei kestä puristusta. Jotain massaa joka säilyy hieman elastisena voisi valaa tuon yläosan pintaan kauttaaltaan, tilaa on ja riittää, että kynsi joustaa ihan pikkasen. Sama kansi toimii kaukovalon kantena.

Ite ehkä korjaisin 2-komponentti-liimalla ja oikein kunnolla sitä et noi ripojen välit täyttyy ja ripojen päädyt liimaantuu tohon lirpakkeeseen kiinni :hmm:
 
X-Trailiin pitää vaihtaa takajarrukilpi. Taitaa mennä rälläköinti ja hitsaushommiksi. Kerran olen tuollaisen vaihtanut ja helpoin se oli halkaista ja hitsata paikallaan takaisin yhtenäiseksi kappaleeksi.
Melko kallis pellin palanen, 133€. Mietin jo että olisin ostanut koko navan purkaamolta ja vaihtanut sen mutta nekin maksavat noin satasen ja saattavat olla näin vanhaan autoon melko heikossa kunnossa vaikka kuvassa näyttäisi hyvältä.
Benziinamittarin anturikin tuli jo kiinasta. Saapas nähdä alkaako mittari näyttämään järkeviä lukemia, tässä autossa on kaksi näitä antureita. Tämäkin on tyyppivika näissä :asif:
Vaihteiston vikakoodin sai nollattua ja pysymään hetken poissa halvalla OBD bluetooth pulikalla. Jos en saa vikaa korjattua ennen kuin katsastusaika umpeutuu niin saapahan leiman tuolla tavalla. Näin se varmaan onkin hoidettu aiemmin koska myyjän mukaan vika on ollut autossa jo vuosia.
Automaattivaihteiston öljypohjan tiivisteessa on toimitusvaikeuksia ja toimitus kestää ties kuinka kauan. No tilasin sen jo kahdesta paikasta, eiköhän se kohtuu ajassa tule.
 
Tänään jaksoin vihdoinkin nykertää uuden tehostimen letkun paikalleen. Vihtu mikä työmaa taas tääkin :beye: Pitänee varmaan suorittaa jonkin sortin puhdistusta tuonne ohjausvaihteen alle kun tuntuu et on tonni mönjää mennyt tuonne aikojen saatossa... o_O

index.jpg
 
Jaahas, nyt kävi niin että Hyundaihin(i20, vm-14) syttyi moottorivalo palamaan ja huomasin, että oikea ajovalo pimeenä. Mahtaakohan johtua vain tuosta vai tuleekohan jotain isompaa remppaa?

Löytyi tuollainen teksti: "Yleisin merkkivalo, joka nykyautoissa ajaessa voi syttyä, on keltainen moottorin merkkivalo. Se on moottorin erilaisten sähköjärjestelmien valvontaan. Merkkivalon syttyminen yleensä tarkoittaa sitä, että joku anturi on antanut virheellisen arvon. "

Pliis sanokaa joku riisikuppi-expertti että moottorin merkkivalo palaa vain sen polttimen takia :D
 
Jaahas, nyt kävi niin että Hyundaihin(i20, vm-14) syttyi moottorivalo palamaan ja huomasin, että oikea ajovalo pimeenä. Mahtaakohan johtua vain tuosta vai tuleekohan jotain isompaa remppaa?

Löytyi tuollainen teksti: "Yleisin merkkivalo, joka nykyautoissa ajaessa voi syttyä, on keltainen moottorin merkkivalo. Se on moottorin erilaisten sähköjärjestelmien valvontaan. Merkkivalon syttyminen yleensä tarkoittaa sitä, että joku anturi on antanut virheellisen arvon. "

Pliis sanokaa joku riisikuppi-expertti että moottorin merkkivalo palaa vain sen polttimen takia :D
Noup. Käyt motonetin motomaatissa luetuttamassa vikakoodit tai osta halpa vikakoodilukija. Sillä se selviää missä vika.
 
Pliis sanokaa joku riisikuppi-expertti että moottorin merkkivalo palaa vain sen polttimen takia :D
moottorin merkkivalo palaa vain sen polttimen takia (sanoin kun pyysit)

Edit: Itse nollaisin eka valon ja toivoisin ettei syty uudestaan. Ei se todennäköisesti ole mitään vakavaa kuitenkaan
 
Miten nopeasti autodocilta tulee varastossa olevat varaosat? Motonetissä Peugeot 207 sytytyspuolasarja halvin 99€ ja Autodocilta toimitettuna sama 78€.
 
12.3 tilaus, 18.3 toimitus. Topautoosat.fi oli tilaus tehtynä ja Autodocin pahvilaatikosta saapuivat Saksasta lähetettyinä. Taitaa olla Autodocilla aika montakin aliasta, jotka kaikki viittaavat yhteen ja samaan firmaan.
 
12.3 tilaus, 18.3 toimitus. Topautoosat.fi oli tilaus tehtynä ja Autodocin pahvilaatikosta saapuivat Saksasta lähetettyinä. Taitaa olla Autodocilla aika montakin aliasta, jotka kaikki viittaavat yhteen ja samaan firmaan.
Eipäs mitään, melko sama hinnoittelu postikulujen kanssa topautoosat.fi ja Autodoc. No tuskin ennen pääsiäistä enää kerkeää, pitää ehkä tyytyä Motonetin hintoihin

Uskaltaako tuolla rikkinäisellä puolalla ajella pois korjaamon pihasta 4-5km, kun menin heti lukemaan vikakoodit ja jätin auton sinne?
 
Viimeksi muokattu:
Eipäs mitään, melko sama hinnoittelu postikulujen kanssa topautoosat.fi ja Autodoc. No tuskin ennen pääsiäistä enää kerkeää, pitää ehkä tyytyä Motonetin hintoihin
Aeromotorsilta saisi saman osa pari kymppiä halvemmalla kuin autodoc ketjulta (mikäli valitsin oikean auton hakuun).
 
Aeromotorsilta saisi saman osa pari kymppiä halvemmalla kuin autodoc ketjulta (mikäli valitsin oikean auton hakuun).
1.4 16V. Otin Delphin varaosan, sama mitä Motonet myy. Oli siellä vielä halvempiakin, mutta ehkä kaikista halvinta en viitsisi ottaa?
Tsekkaan vielä tuon Aeromotorsin
 
Viimeksi muokattu:
1.4 16V. Otin Delphin varaosan, sama mitä Motonet myy. Oli siellä vielä halvempiakin, mutta ehkä kaikista halvinta en viitsisi ottaa?
Tsekkaan vielä tuon Aeromotorsin
Vahva suositus, että ostat Aeromotorsilta. Ainakin saat sitä mitä tilaat.
 
Vahva suositus, että ostat Aeromotorsilta. Ainakin saat sitä mitä tilaat.
Joo kiitos tästä. Tilasin Aeromotorsilta ja itseasiassa vielä halvimman OEM osan, hintaa tuli nyt 63€ versus Fixus 128€. :)
Eipä ollut tuo sivusto edes tiedossani, saattaa tulla jopa nopeammin Tallinnasta.

Eiköhän se tuo puolanjakaja ole, kun vikakoodi antoi "cylinder 3 misfiring" koodin.
 
Joo kiitos tästä. Tilasin Aeromotorsilta ja itseasiassa vielä halvimman OEM osan, hintaa tuli nyt 63€ versus Fixus 128€. :)
Eipä ollut tuo sivusto edes tiedossani, saattaa tulla jopa nopeammin Tallinnasta.

Eiköhän se tuo puolanjakaja ole, kun vikakoodi antoi "cylinder 3 misfiring" koodin.
Toinen erittäin hyvä kauppa on varaosa24.fi
Sieltä olen myös hankkinut vuosien varrella tavaraa monta kertaa. Se ei ole autodoc-ketjua
 
Varaosakaupoille on myös oma ketju:
Eilen hain 3 x 30 mm lattarautaa, pitää askarrella bensapumpun kannen avaustyökalu. Vielä vähän auki miten sen teen.. Ostin Aliexpressistä uuden bensamittarin anturin. Bensamittari näyttää ihan mitä sattuun. Onneksi noita antureita on 2 kappaletta joten vaihdan sen toisenkin sitten jos tilanne ei tällä ensimmäisen vaihdolla parane :)
 
Audista sit näköjään mennyt ilmastoinnin lauhduttimen flektin ohjausyksikkö 8e0959501ae. Ei löydy edes ebay halvalla. Onko kellään ideoita mistä tuon löytäis halvemmalla. Merkkarilla tais olla 328€
 
Kiitän, tilaukseen lähti.

Edit: voiha paska... näyttäis olevan mm. veroprotesti noilla perässä ja netistä keskustelua kun luki niin toivotaan et ees tuon osan lähettäisivät ilman et tarviis rahojaan kysellä konkurssipesästä :/

Edit2: onneksi paypalilla maksoin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitän, tilaukseen lähti.

Edit: voiha paska... näyttäis olevan mm. veroprotesti noilla perässä ja netistä keskustelua kun luki niin toivotaan et ees tuon osan lähettäisivät ilman et tarviis rahojaan kysellä konkurssipesästä :/

Edit2: onneksi paypalilla maksoin.
No voihan vee.. Pahoittelen jo etukäteen, jos tuo tuottaa ongelmia - yleensä kotimaasta on uskaltanut paremmin tilailla.
 
No voihan vee.. Pahoittelen jo etukäteen, jos tuo tuottaa ongelmia - yleensä kotimaasta on uskaltanut paremmin tilailla.
Tuohan Meretek on se, joka osti avk:n toiminnan. Melko hyvin on näköjään tyrinyt, jos tuohon malliin näin lyhyessä ajassa saanut homman ketuilleen. Itse joskus koitin tuolta etsiä osia tai vahinkoautoja, niin tuskaista oli.
 
Tuohan Meretek on se, joka osti avk:n toiminnan. Melko hyvin on näköjään tyrinyt, jos tuohon malliin näin lyhyessä ajassa saanut homman ketuilleen. Itse joskus koitin tuolta etsiä osia tai vahinkoautoja, niin tuskaista oli.

Ostiko ne mitään muuta kuin pelkän varaosaliiketoimminnan?
 
Noup. Käyt motonetin motomaatissa luetuttamassa vikakoodit tai osta halpa vikakoodilukija. Sillä se selviää missä vika.
Sain lainaan OBD lukija ja tuli P0141 koodi. Poistin sen ja toivon ettei tule enää takaisin. Eli jotain happianturista itkee? 2kk sitten katsastuksesta kuitenkin läpi meni.
 
Sain lainaan OBD lukija ja tuli P0141 koodi. Poistin sen ja toivon ettei tule enää takaisin. Eli jotain happianturista itkee? 2kk sitten katsastuksesta kuitenkin läpi meni.

Varmaan ilmamassa-anturi. Tuohon löytyy ihan oma puhdistusaine, jolla saattaa korjaantua (CRC Air Sensor Clean PRO 250 ml | Motonet Oy ). Eli otat sen anturin irti ja suihkuttelet useampaan kertaan tuolla aineella sinne anturiin ja annat kuivua. Sitten laitat paketin kasaan. Pelkästään suihkutus, elä käytä mitään harjaa tms siihen. Jos ei tuo auta, niin uutta osaa kehiin.

Hyundai i20: Bad MAF Sensor → Symptoms & Causes | Drivetrain Resource (700r4transmissionhq.com)
 
Varmaan ilmamassa-anturi. Tuohon löytyy ihan oma puhdistusaine, jolla saattaa korjaantua (CRC Air Sensor Clean PRO 250 ml | Motonet Oy ). Eli otat sen anturin irti ja suihkuttelet useampaan kertaan tuolla aineella sinne anturiin ja annat kuivua. Sitten laitat paketin kasaan. Pelkästään suihkutus, elä käytä mitään harjaa tms siihen. Jos ei tuo auta, niin uutta osaa kehiin.

Hyundai i20: Bad MAF Sensor → Symptoms & Causes | Drivetrain Resource (700r4transmissionhq.com)
Katin jälkeistä lambaa toi koodi meinaa. Ei maffia. Tarkemmin lamdan lämmitysvastus poikki.
 
Mikä olisi muuten hyvä hylsysarja, ihan perus huoltoihin ja muutenkin? Öljyn vaihtoon, tulppien vaihtoon yms..


Tuommoisia multihylsyjä ei kannata ostaa, jos ei oikeasti tarvitse noita kehitysmaan kokoja (tuuma). Nuo istuu paljon huonommin hieman ruosteisiin/kuluneisiin pultin kantoihin.

Bilteman 10v takuulla olevat on ollut yleensä hyviä sarjoja.
 
Mikä olisi muuten hyvä hylsysarja, ihan perus huoltoihin ja muutenkin? Öljyn vaihtoon, tulppien vaihtoon yms..

 
Vaihdoin eilen Lexukseen kesärenkaat ja voi perseen suti. Perämurikka on alta märkä. Elättelen vielä toivoa, että toinen proppu on alkanut vuotamaan. :rofl:

Mikä olisi muuten hyvä hylsysarja, ihan perus huoltoihin ja muutenkin? Öljyn vaihtoon, tulppien vaihtoon yms..

Juu tuo sarja ei jatkoon. Hylsyt ovat susia.
 
Kannattaa muuten ostaa magneettinen tulppahylsy. Helpottaa hommaa melko paljon. Nyt ensimmäisen kerran vaihdoin tulpat sen avulla, onhan se kätevä!
Olen törmännyt hylsyihin, joissa on tulppaan tarttuva spärdäri hylsyn sisällä. On siinä mielessä magneettia parempi, että ei magnetoi tulppaa, eikä kerää niin paljon itseensä pölyä.
 
Olen törmännyt hylsyihin, joissa on tulppaan tarttuva spärdäri hylsyn sisällä. On siinä mielessä magneettia parempi, että ei magnetoi tulppaa, eikä kerää niin paljon itseensä pölyä.
Itse pidän enemmän magneettisesta kuin näistä kumispärdäreistä, joskus jäänyt hylsy jumiin tulppaan uutta kiinni laittaessa -> kumi piti rasvata ja hylsy teipata kiinni jatkoon..
 
Mites tuollaisen hajonneen puolan "cylinder 3 misfiring" kanssa ajaminen? Aiheuttaako vauriota ajaa lyhyt matka. Olisi motonettiin tullut tuo puolanjakaja, mutta auto seisoo nyt korjaamon pihassa, matkaa noin 4-5km.
Hommana niin helppo, että ei viitsi korjaamolle jättää laitettavaksi. Piti vikakoodit vaan käydä lukemassa

Itse joskus ajanut 20km maantietä tuollaisella. Ei mitään selkeitä vaurioita seurannut, mutta en kyllä lupaa mitään. Omassa (2008) bemarissa joskus tokeni hetkeksi sillä, että antoi moottorin jäähtyä ja käynnisti uudelleen. Ilmeisesti omassa kärryssä muutaman misfiren jälkeen polttoaineen syöttö tuolle virhe sylinterille loppui automaattisesti. Mikäli tuolla edelleen ruiskutetaan tavaraa, vaikka sytytys ei toimi, niin silloin en ainakaan ajaisi.

Jos tuolla ei varmaa ongelmaa puolassa ole, niin kokeilisin ensin vaihtaa puolan toiselle sylinterille ja katsoa siirtyykö ongelma. Noita kun ei tarvitse mitenkään kummemmin koodailla. Jos vaikka ongelma onkin johtosarjassa tms. jos ongelma on puolassa, niin vaihtaisin kaikki kerralla ja jättäisin toimivat konttiin vastaisen varalle. Itselläni oli aina ehjä puola autossa mukana.

Mikäli sattuisi olemaan saman ikäinen bemari kyseessä, niin suosittelen käyttämään metallirunkoisia puolia (delphi).
 
Joo, ei siitä muuta kun raakaa bensaa vähän syöttää niin katti voi vaurioitua, mutta ei nyt vielä tuolla matkalla. Kyllä se sieltä haihtuu kun lämpenee.
 
Jos tuolla ei varmaa ongelmaa puolassa ole, niin kokeilisin ensin vaihtaa puolan toiselle sylinterille ja katsoa siirtyykö ongelma. Noita kun ei tarvitse mitenkään kummemmin koodailla. Jos vaikka ongelma onkin johtosarjassa tms. jos ongelma on puolassa, niin vaihtaisin kaikki kerralla ja jättäisin toimivat konttiin vastaisen varalle. Itselläni oli aina ehjä puola autossa mukana.

Tätä kannattaa kyllä kokeilla jos se on mahdollista, mutta tämä potilas taisi olla pösö joten ei taida olla mahdollista kun niissä yleensä on puolapaketti jossa kaikki puolat ovat samassa ja suoraan sytytystulppien päällä.
 
Tätä kannattaa kyllä kokeilla jos se on mahdollista, mutta tämä potilas taisi olla pösö joten ei taida olla mahdollista kun niissä yleensä on puolapaketti jossa kaikki puolat ovat samassa ja suoraan sytytystulppien päällä.

Sitten ei paljoa ristiin vaihdella... :)
 
Kiintoavaimia vaikka muille jakaa ja 16mm puuttuu, uskomatonta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 505 296
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom