Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aeromotorsilta tilaat skf nivelet. Ei ole paha savotta, onnistuu ihan parkkipaikkaremonttina. Napapultteja on sitten sekä kuusio-, että kuusiokolokannalla, kannattaa katsoa, että pakista löytyy sopiva hylsy. Ja sopivaa vipuvartta siihen aukaisuun.

Tällä lähti. Soittelin paikallisia, niin merkkarilta 290€ alkuperäisnivel, varaosaliikkeestä sama SKF 120€, Motonetistä 110€, Aeromotorsilta 56€ posteineen. Hirveä jupina alkoi varaosaliikkeestä, että mikähän kopio-SKF se on, kun noin halvalla myyvät, kun mainitsin, että netistä saan puoleen heidän pyytämästä hinnasta.

Ainoa erikoistyökalu tuossa taitaa olla nuo klemmaripihdit. Onnistuuko tuon klemmarin kiristys kotikonstein ilman noita "hohdinpihtejä"?
 
Tällä lähti. Soittelin paikallisia, niin merkkarilta 290€ alkuperäisnivel, varaosaliikkeestä sama SKF 120€, Motonetistä 110€, Aeromotorsilta 56€ posteineen. Hirveä jupina alkoi varaosaliikkeestä, että mikähän kopio-SKF se on, kun noin halvalla myyvät, kun mainitsin, että netistä saan puoleen heidän pyytämästä hinnasta.

Ainoa erikoistyökalu tuossa taitaa olla nuo klemmaripihdit. Onnistuuko tuon klemmarin kiristys kotikonstein ilman noita "hohdinpihtejä"?

Jos kyseessä kuvankaltainen klemmari, niin onnistuu myös sivuleikkureilla. Katso vain, että tuo patti ei nouse tuosta keskeltä ylöspäin kiristäessä.
 
Tällä lähti. Soittelin paikallisia, niin merkkarilta 290€ alkuperäisnivel, varaosaliikkeestä sama SKF 120€, Motonetistä 110€, Aeromotorsilta 56€ posteineen. Hirveä jupina alkoi varaosaliikkeestä, että mikähän kopio-SKF se on, kun noin halvalla myyvät, kun mainitsin, että netistä saan puoleen heidän pyytämästä hinnasta.

Ainoa erikoistyökalu tuossa taitaa olla nuo klemmaripihdit. Onnistuuko tuon klemmarin kiristys kotikonstein ilman noita "hohdinpihtejä"?

Mulla meni joskus kaksi pyöränlaakeria noin puolevuoden sisään. Silloin tilasin kaksi kertaa autodocilta SKF:n laakerin. Jälkimmäisen laakerin pahvilaatikon grafiikat oli oudon näköiset verrattuna ensimmäiseen. Tuolloin oli myös ollut mediassa juttua väärennetyistä auton osista. Otin siitä laatikosta ja laakerista monta kuvaa SKF Authenticate -sovelluksen kautta SKF:lle. Vastauksena oli, että aito laakeri.
 
Mulla meni joskus kaksi pyöränlaakeria noin puolevuoden sisään. Silloin tilasin kaksi kertaa autodocilta SKF:n laakerin. Jälkimmäisen laakerin pahvilaatikon grafiikat oli oudon näköiset verrattuna ensimmäiseen. Tuolloin oli myös ollut mediassa juttua väärennetyistä auton osista. Otin siitä laatikosta ja laakerista monta kuvaa SKF Authenticate -sovelluksen kautta SKF:lle. Vastauksena oli, että aito laakeri.

Noi väärennetyt merkkiosat ovat aika iso ilmiö. En usko että niitä yksikään isompi myyjä myy mutta jos joku ebay myyjä myy epäilyttävän halvalla kannattaa olla varovainen.

Olihan jokin aika sitten iso case missä hongkongit ja muut halpispaikat olivat myyneet väärennettyjä mobilin öljyjä. Siinä olis pitänyt tavaratalojen sisäänostajien herätä kun tukkurina oli joku yhden miehen puulaaki ja pystyykin tarjoamaan merkkiöljyjä huomattavasti halvemmalla.

Tiedän myös yhden tapauksen missä varaosaliike oli myynyt laakereita jotka tulivat ihan virallisen maahantuojan kautta. Osa laakereista oli väärennettyjä ja jälleenmyyjä joutui myös tutkintaan.. Oli kuulema aika kusinen paikka kun tullin ja poliisin tutkijat olivat marssineet sisään, tarkistaneet ko. tuotemerkin varaston (kaikki hyllyssä olivat onneksi aitoja) ja sitten tutkijat olivat toimistossa alkaneet täyttää "kuullaan rikoksesta epäiltynä.." papereita. Ei jälleenmyyjälle tosta mitään koskaan tullut mutta Suomessa kaikki on aina mahdollista..
 
Mitäköhän tapahtui tässä muutama päivä sitten? Lähdin ajamaan automaattivaihteisella autolla ja kiihtyi erittäin huonosti ja kierrokset nousi todella korkealle ennenkuin isompaa pykälää tuli silmään. Fiilis oli lähinnä kuin manuaaliautolla ajaisi hieman kytkin painettuna. Auto tiensivuun ja paikoillaan kun vaihteli pakilta D:lle niin kolahteli aika kovasti. Auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin niin toimi normaalisti taas. Nyt toiminut muutaman päivän eikä vika ole toistunut. Onkohan jotain hajoamassa?
 
Liian laihalla koodit voi merkata myös imuilmavuotoja, esim. imusarjan tiivisteistä. Kokeile jarrukleanerilla sumutella koneen ollessa päälle niin imusarjat ympäriinsä > Jos tyhjäkäynti nousee/laskee, niin imusarjan tiiviste vaan vaihtoon. (Ei kokemusta Kialaisesta millaiset tiivisteet, mutta Mondeon V6sissa nuo imusarjan tiivisteet kovettuvat, alkavat vuotaa ja tekevät juuri samaa, jarrupuhdistusaineella suihkimalla löytää ja varmistaa).
Kokeilen jarrukleanerilla roiskimista, jos ei tokene kunnollisesta Lambdasta. Alkuperäinen Lambda maksaa 270€ Deltassa. Sille tielle en malttanut lähteä, vaan tilasin Denson anturin RockAutosta. Niistä on hyviä kokemuksia Lexuksessa. Kiassa on alunperin peltiset tiivisteet imusarjassa. Kansien ja imusarjan välissä on jäljiltäni Hylomar blue, eli sieltä en usko vuotavan. Yläosa on kyllä irrotettu alaosasta kerran ilman tiivisteen vaihtoa, eli sieltä saattaisi vuotaakin.
 
Mitäköhän tapahtui tässä muutama päivä sitten? Lähdin ajamaan automaattivaihteisella autolla ja kiihtyi erittäin huonosti ja kierrokset nousi todella korkealle ennenkuin isompaa pykälää tuli silmään. Fiilis oli lähinnä kuin manuaaliautolla ajaisi hieman kytkin painettuna. Auto tiensivuun ja paikoillaan kun vaihteli pakilta D:lle niin kolahteli aika kovasti. Auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin niin toimi normaalisti taas. Nyt toiminut muutaman päivän eikä vika ole toistunut. Onkohan jotain hajoamassa?

Näin saattaa käydä mikäli automaatin ohjausyksikkö ei jostain syystä ole päällä tai saa muuten saa sähköä. Automaatti toimii luultavasti täysillä linjapaineilla, joten vaihto töksähtää. Vaihteina ainostaan vaihdevivusta hydraulisesti esivalittu (yleensä) kolmonen tai pakki. Ja luisto tulee siitä kun momentinmuuntimella lähdetään isolla vaihteella liikkelle..
 
Mikähän voisi olla -09 Chevrolet aveossa, kun kovemmassa vauhdissa (>100kmh) kuuluu ajoittain ihmeellistä ulinaa jostain apukuskin puolelta konetilasta tai renkaan seutuvilta? Töyssyt tai ratin kääntäminen ei tunnu vaikuttavan ääneen, ilmestyy vain ajoittain muutamaksi sekunniksi ja kuulostaa todella oudolta. Välillä on menty pidempää reissua ilman että on kuulunut mitään, välillä parin minuutin välein ulisee. Tapahtuu sekä talvi- että kesäkumeilla.

Autolla ajettu alle 50k km.
 
E36 330i alkanut käryttämään rajusti ajon jälkeen. Öljyn hajua tulee hyttiin ja vähän nousi jopa savuja pellin alta. Pitkässä ajossa tätä ei esiinny, mutta itsellä suurin osa on lyhyttä pätkä ajoa.

Moottori näyttää hieman märältä edestä alta ja vasemmalta puolelta edestäpäin katsottuna. Sieltä myös tuota savua tuli. Ilmeisesti jostain vähän valuttaa öljyä. Huomannut myös että öljyä joutunut hieman lisäämään vaihtojen välissä.

Onko hyviä arvauksia mistä voisi johtua ja kuinka iso lasku tästä on tulossa? :btooth:

Ajettu 240tkm ja moottorille ei ole kummemmin mitään tehty.
 
Vois muuten olla. Ainakin ongelma vaikuttaa hyvin samalta. Tulppien vaihdosta on ainakin ikuisuus :hmm:

Täytyypä käydä jollain pajalla näyttämässä. Onneksi vaikuttaa suht edulliselta operaatiolta....
 
Olisiko jotain edullista kotikonstia ovien helmojen ruosteille (Volvo V40 2002)? Takaluukun helmassa on samanlaista ruostetta. Enimmäkseen esteettinen haittahan tuo on ainakin vielä. Auton tekniikka pelaa kuitenkin hyvin ja ajoa on vähän, niin ehkä tuolle voisi jotain tehdä.
Ruoste.JPG
Otat noi helmamuovit pois niin siellä on karu meininki

Noin muuten olet 10v myöhässä

jotain ruosteenmuunto ainetta siveltilisin ja paukkupulloa päälle
Tuo kuulostaisi ihan järki hommalta. Jos siis haluaa autolle jotain tehdä. Kumminkin 18 vuotta jo autolla ikää. Jos ajoa tulee kerran vähän, niin ehkä se lisää ruostuminenkin pysyisi vähän maltillisempana (verrattuna siihen että ajaa paljon). Nuo kun ei vielä katsastuksessakaan haittaa.
Näillä mentiin. Helmamuovien alle en halunnut kurkistaa. :whistling:
Teräsharjalaikka porakoneeseen ja pintoja vähän auki. Sitten CRC ruosteenmuuntajaa siveltimellä. Päälle ruosteenestopohjamaalia, automaalia ja kirkasta lakkaa, kaikki kilikalia tietenkin.
Maali.JPG


Hieno? No ei tosiaan. :cigar2:
Parempi kuin aikaisemmin? No on, ei paista ruosteet kymmenien metrien päähän. Tuotto/panos? Jää nähtäväksi!
 
Niksipirkka kysymys:

Kun ajaa maantie nopeutta niin kuskin paikalla vasemman korvan juuressa tuuli suhisee. Onko sitten tiiviste päässyt laihtumaan tai oven karmi taipunut. Millä olette korjanneet?

Edit: Kun painaa oven yläreunasta kädellä ääni vaimenee, kuin myös tiivistettä painaessa ääni vaimenee. Äänen pystyy helposti paikallistamaan kuskin oven, avaimenreiän puoleiseen ylänurkkaan. Pitääpä koittaa vääntää ovea karvan verran jos se auttaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni taasen ainakin vectrassa ja mondeossa suhisi aavistuksen tiivisteet oven ylänurkasta, monesti on toki käynyt sekin että takalasi hivuttautuu pikkuhiljaa alemmaksi ja menee sen nytkäyksen kiinnippäin.

Korjauksena noihin oli aika, korva tottui.
 
Kysytääs sellaista että kun farmariauton takalasin pyyhin jättää pyyhkimättä about ½ sulan alasta.
Nykyinen on tavanomainen rungollinen pyyhkijänsulka joka oli kaupan halvin.
Niitähän on sitten sellaisia rungottomia sulkia jotka mulla on edessä ja ihan uudet.
Vissiin tuo ongelma johtuu ikkunan kaarevuudesta.
Olisiko tuollainen rungoton sulka taakse hyvä valinta? Istuisikö se paremmin verrattuna tavanomaiseen?
Onko aikaisemmin toiminut hyvin vastaavanlaisella sulalla? Itsellä oli joskus sama ongelma kuskin puoleisen pyyhkijän kanssa, auttoi kun jumppailin sitä pyyhkijän vartta ja jousta edestakaisin ja laitoin voiteluainetta joka rakoon. Painautui sitten paremmin ikkunaa vasten. Nyt se on alkanut taas oireilla ettei kunnolla pyyhi, täytyy tehdä vastaava operaatio jos vielä auttaisi.
 
2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.
 
2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.
Vetokoukkua?
 
2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.
Minkälainen katkaisija siinä on? Mulla oli kerran sama vika Avensiksessa, korjautui viiksen vaihdolla.
 
Tällä lähti. Soittelin paikallisia, niin merkkarilta 290€ alkuperäisnivel, varaosaliikkeestä sama SKF 120€, Motonetistä 110€, Aeromotorsilta 56€ posteineen. Hirveä jupina alkoi varaosaliikkeestä, että mikähän kopio-SKF se on, kun noin halvalla myyvät, kun mainitsin, että netistä saan puoleen heidän pyytämästä hinnasta.

Ainoa erikoistyökalu tuossa taitaa olla nuo klemmaripihdit. Onnistuuko tuon klemmarin kiristys kotikonstein ilman noita "hohdinpihtejä"?
Ja ilman pulttipyssyä ei kannata edes suunnitella vanhan nivelen irroitusta akselista. On tiukassa. Pitkä 8-9mm hylsy pultin reikään, pultti kierteille ja pulttipyssyllä voimaa. Lyömällä tai muilla vippaskonsteilla en suosittele kokeilemaan.
 
Ja ilman pulttipyssyä ei kannata edes suunnitella vanhan nivelen irroitusta akselista. On tiukassa. Pitkä 8-9mm hylsy pultin reikään, pultti kierteille ja pulttipyssyllä voimaa. Lyömällä tai muilla vippaskonsteilla en suosittele kokeilemaan.

Volkkarien nivelet eivät kyllä ole lujassa, niitä on tullut kuitenkin vaihdettua kymmeniä ja kaikki on lähteneet lekalla lyömällä. Toyotista joutui yleensä hajottamaan koko nivelen, muutoin se ei irti lähtenyt.
 
Volkkarien nivelet eivät kyllä ole lujassa, niitä on tullut kuitenkin vaihdettua kymmeniä ja kaikki on lähteneet lekalla lyömällä. Toyotista joutui yleensä hajottamaan koko nivelen, muutoin se ei irti lähtenyt.
Varmasti lähtee lekalla jos pääsee huolella lyömään. Nyt vaikuttais siltä, että ollaan vaihtamassa parkkipaikalla tunkin varassa alkuperäistä niveltä eikä koko akselia ole tarkoitus irroittaa. Pulttipyssyllä säästäisi monta kirosanaa, aikaa ja lisävahingot. Japanilaisten nivelet ovat ihan oma lukunsa, niihin verrattuna VAG-nivelet on helppoja.
 
Perus nappi kojelaudassa.
Tuleeko sinne lampun kannalle jännitettä? Ei varmaankaan. Jos ei tule niin ota katkaisija irti. Tuleeko sinne jännitettä? Sulake toki tarkistettu?
Jos katkaisijalle tulee jännite, voi olla katkaisijan ja polttimon väliltä johto poikki. Tai lieköhän menee suora johto katkaisijalta sumuvalolle, en tunne tuon auton sähköjä. Voikohan olla että katkaisija maadoittaa sumuvalon? Menee aika veikkailuksi..
E: Kannatta myös pustata kaikkien muidenkin takavalojen liitokset ja maadoitukset.
 
Vuoden 2007 Mazda 5:ssa ei ilmastointi lähde päälle. Lauhdutin vaihdettiin kun vanha vuoti ja uudet aineet laitettiin tilalle. Flekti lähtee päälle ac-nappia painamalla mut kompressori ei. Magneettikytkintä kokeiltu kopauttaa mutta ei vaikutusta. Painekytkintä epäilivät huollossa, kai se on sellainen tilattava.
 
Vuoden 2007 Mazda 5:ssa ei ilmastointi lähde päälle. Lauhdutin vaihdettiin kun vanha vuoti ja uudet aineet laitettiin tilalle. Flekti lähtee päälle ac-nappia painamalla mut kompressori ei. Magneettikytkintä kokeiltu kopauttaa mutta ei vaikutusta. Painekytkintä epäilivät huollossa, kai se on sellainen tilattava.
Kuulostaa siltä että auto kannattaa viedä sellaiseen huoltoon jossa oikeasti ymmärretään ilmastoinnin päälle. En tiedä kyseisestä huollosta mutta jotkut näistä ilmastointihuolloista ovat sellaisia etteivät edes kokeile täytön jälkeen toimiiko ilmastointi :rolleyes: Yhdellä tutulla puuttui koko ilmastoinnin remmi kun ohjainrulla oli hirttänyt kiinni ja huollossa täyttivät, rahastivat ja toivottivat hyvää matkaa vaikka remmi puuttui :D
Kai tuon painekytkimenkin voi testata eikä vain epäillä sitä syylliseksi?
 
Kuulostaa siltä että auto kannattaa viedä sellaiseen huoltoon jossa oikeasti ymmärretään ilmastoinnin päälle. En tiedä kyseisestä huollosta mutta jotkut näistä ilmastointihuolloista ovat sellaisia etteivät edes kokeile täytön jälkeen toimiiko ilmastointi :rolleyes: Yhdellä tutulla puuttui koko ilmastoinnin remmi kun ohjainrulla oli hirttänyt kiinni ja huollossa täyttivät, rahastivat ja toivottivat hyvää matkaa vaikka remmi puuttui :D
Kai tuon painekytkimenkin voi testata eikä vain epäillä sitä syylliseksi?
Jos osaaminen ja kalusto antaa myöten voi painekytkimen toiminnan mitata kotikonstein. Ensinnäkin kannattaa mitata liittimelle tuleva jännite kun ac-nappia on painettu. Toisekseen painekytkimelle voi syöttää suoraan 12v oikeisiin napoihin ja testata toimivuus. Kuten edellinen postaaja kertoi, korjaamot vaihtavat mielellään kalliita osia kovalla tuntiveloituksella ilman tarkempaa vianmääritystä.
 
Appiukon kanssa vanhassa korjaamossa rasvamontusta. Eiköhän se tule vaihdetuksi ilman vahinkoja.
 
Jos osaaminen ja kalusto antaa myöten voi painekytkimen toiminnan mitata kotikonstein. Ensinnäkin kannattaa mitata liittimelle tuleva jännite kun ac-nappia on painettu. Toisekseen painekytkimelle voi syöttää suoraan 12v oikeisiin napoihin ja testata toimivuus. Kuten edellinen postaaja kertoi, korjaamot vaihtavat mielellään kalliita osia kovalla tuntiveloituksella ilman tarkempaa vianmääritystä.
Paitsi, että aika monissa edes etäisesti "nykyaikaisessa" autossa se on ihan arvoa antava anturi (tunnistaa siitä että johtoja tulee enemmän kuin kaksi) eikä vaan "tyhmä" on/off kytkin, ja tällöin jos menet sinne sörkkimään ja antamaan sähköä, niin tuloksena on todennäköisesti vaan palanut ilmastoinnin ohjainyksikkö ja vitutus.
 
Paitsi, että aika monissa edes etäisesti "nykyaikaisessa" autossa se on ihan arvoa antava anturi (tunnistaa siitä että johtoja tulee enemmän kuin kaksi) eikä vaan "tyhmä" on/off kytkin, ja tällöin jos menet sinne sörkkimään ja antamaan sähköä, niin tuloksena on todennäköisesti vaan palanut ilmastoinnin ohjainyksikkö ja vitutus.
2007 vuoden Mazdassa se on on/off -kytkin ilman erillistä "älyä". Ja ehkä jo nimestä voidaan ymmärtää se, että kyseessä on kytkin, ei anturi.
Liittimen ollessa irti ei pala kuin asentajan sormet jos oikein huonosti menee.
 
Kiitoksia vastauksista. Ylihuomenna auto menee ilmastointeihin erikoistuneeseen firmaan. Itse ei viiti alkaa säätää kun ei meisseli pysy kädessä. Kiva olisi ac saada toimimaan kun lasten kanssa matkustaa.
 
Kokeilen jarrukleanerilla roiskimista, jos ei tokene kunnollisesta Lambdasta. Alkuperäinen Lambda maksaa 270€ Deltassa. Sille tielle en malttanut lähteä, vaan tilasin Denson anturin RockAutosta. Niistä on hyviä kokemuksia Lexuksessa. Kiassa on alunperin peltiset tiivisteet imusarjassa. Kansien ja imusarjan välissä on jäljiltäni Hylomar blue, eli sieltä en usko vuotavan. Yläosa on kyllä irrotettu alaosasta kerran ilman tiivisteen vaihtoa, eli sieltä saattaisi vuotaakin.
Denson anturilla alkoi toimimaan kuten alkuperäisellä anturilla. Sain varmistuksen, että jätän jatkossa Boschin anturit ostamatta. Tyhjäkäynnillä käyttäminen antaa kuitenkin edelleen alkuperäisen vikakoodin: P2189 System Too Lean at Idle (Bank 2). Testasin jarrucleanerin suihkuttamista imusarjan suuntaan ja löysin välin, jonne suihkuttamalla tyhjäkäynti pieneni. Vaihdan siis seuraavaksi imusarjan yläosan tiivisteen.
 
Monta kertaa se Denso on varsinkin japsiautoissa Boschia tai Ngk:ta parempi vaihtoehto. Suomessa mun mielestä aliarvostettu merkki.
 
Vuoden 2007 Mazda 5:ssa ei ilmastointi lähde päälle. Lauhdutin vaihdettiin kun vanha vuoti ja uudet aineet laitettiin tilalle. Flekti lähtee päälle ac-nappia painamalla mut kompressori ei. Magneettikytkintä kokeiltu kopauttaa mutta ei vaikutusta. Painekytkintä epäilivät huollossa, kai se on sellainen tilattava.
Se magneettikytkin voi myös olla rikki. Sen voi mitata tuleeko siihen sähkö. Isot pojat myös antaa suoraan sähköä kytkimelle mutta siinä pitää plus ja miinus laittaa oikeinpäin.
 
2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.


Ei olisi ensimmäinen euroopasta tullut auto missä takaumpion sähköliitin on sulanut kadotukseen. 99% kerroista se on maadoitus. Mutta silloin valot sekoilee muutenkin. Jos kanta on ollut hapan umpion pohjassa niin sieltä se vika todnäk löytyy edelleen. Kanta on löysä tai edelleen hapan. Jotta tommoisen hapantuneen saa oikeasti toimimaan niin se pitäisi puhaltaa lasilla tai muulla hennommalla matskulla.
 
Denson anturilla alkoi toimimaan kuten alkuperäisellä anturilla. Sain varmistuksen, että jätän jatkossa Boschin anturit ostamatta. Tyhjäkäynnillä käyttäminen antaa kuitenkin edelleen alkuperäisen vikakoodin: P2189 System Too Lean at Idle (Bank 2). Testasin jarrucleanerin suihkuttamista imusarjan suuntaan ja löysin välin, jonne suihkuttamalla tyhjäkäynti pieneni. Vaihdan siis seuraavaksi imusarjan yläosan tiivisteen.

Monta kertaa se Denso on varsinkin japsiautoissa Boschia tai Ngk:ta parempi vaihtoehto. Suomessa mun mielestä aliarvostettu merkki.

Brittiauto ei sietänyt halpaa ( noin 50 € / kpl ) Denson lambdaa, vaan vaati alkuperäisen Boschin valmistaman lambdan.
Kaksi Densoa sinne vaihdettiin, eikä kummallakaan ecu reagoinut niiden signaaliin, vaikka hienosti tuli singnaali ecun nastoille asti.
Sitten kun vaihtoi sikamaisen kalliin ( noin 270 € ) ja harvinaisen ( Bosch oli lopettanut valmistuksen jo 2005 ) Boschin, niin heti lähti ecu säätämään seoksia lambda arvon mukaan.

Eli on sillä jotain merkitystä, kenen valmistamia antureita laittaa mihinkin.
Parasta olisi laittaa aina saman valmistajan anturi, kuin alkuperäinenkin on ollut, mutta jos tämä ei ole mahdollista, niin karkeasti eurooppalaisiin Bosch ja japseihin / korealaisiin Denso tai NGK.
 
Varmasti lähtee lekalla jos pääsee huolella lyömään. Nyt vaikuttais siltä, että ollaan vaihtamassa parkkipaikalla tunkin varassa alkuperäistä niveltä eikä koko akselia ole tarkoitus irroittaa. Pulttipyssyllä säästäisi monta kirosanaa, aikaa ja lisävahingot. Japanilaisten nivelet ovat ihan oma lukunsa, niihin verrattuna VAG-nivelet on helppoja.

Helposti vaihtui montusta käsin. Ei ollut nivelkään tiukassa. Ainoa jännä hetki oli sisäpuolen pulteissa, joihin käypästä avainta ei alkuun meinannut löytyä. Kummasti hiljeni rutinat. Olin Quattron syyksi laittanut, kun parkkipaikalla pyöritellessä rutisi, mutta nyt tuntui hiljenevän jonkin verran.
 
Tarvis vaihdella tähän romuun (A6 C6 4F 2005) kuskin oven ikkunahissi. Ei oikein tunnu löytyvän mistään mitään hyvää video-/kuva-ohjetta. Ei täällä kellään sattuis kokemusta asiasta olee?:whistling:
 
Tarvis vaihdella tähän romuun (A6 C6 4F 2005) kuskin oven ikkunahissi. Ei oikein tunnu löytyvän mistään mitään hyvää video-/kuva-ohjetta. Ei täällä kellään sattuis kokemusta asiasta olee?:whistling:

A4 B6:een vaihdettiin joskus. Olihan siinä pieni savotta, kun ikkuna piti muistaakseni irroittaa kokonaan peilejä myöten. Ainoa vinkki oikeastaan on se, että laita se uusi ja vanha runko ennen purkamista lattialle ja vääntele se uusi runko samaan asentoon. Ainakin B6 hississä sitä sai hetken pyöritellä ennen kuin osui kohdilleen. Ovipahvin kiinnikkeitä saattanee jokusen tarvita. Kaveri kannattaa myös varata purku- ja kasausvaiheeseen, niin ei tule murjottua ikkunaa turhaan.
 
2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.
Jos vetokoukku asennettuna, niin melko usein takasumuvalo tökkii sen vuoksi, että koukun pistokkeen mikrokytkin jumii pohjaan. Auto luulee, että kärry on perässä ja sammuttaa takasumuvalon autosta.
 
Ei ole vetokoukkua.
Pitää siis lähteä palastelemaan vian aiheuttajaa. Ensin jännitemittaus/ valokynä suoraan sumuvalon liittimeltä. Mittaa myös maajohtimen kunto samalla, eli suoraan liittimen päistä myös miinuspuoli. Jos liittimelle ei tule jännitettä, mutta maa tulee, niin seuraavaksi sumuvalokatkaisijaa mittaamaan. Syttyykö sumuvalon merkkivalo? Sulakkeet on tietysti tarkastettu?
Tyypillisesti sumuvalo toimii vain ajovalojen ollessa oikeasti päällä, eikä välttämättä auto/-päivävaloasennossa. Vika voi siis piileksiä myös siellä ajovalokatkaisijan tai ajovaloautomatiikan puolella. Joku merkin paremmin tunteva osannee sanoa onko johtonipuissa jokin erityisen herkkä kohta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom