Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Okei. Tolla on kyllä jo 65 tkm painettu että voishan se olla huonolaatuinen osa? Voiko tota jotenkin todentaa? Jotenkin mulla on semmonen tutina että voi olla hankalaa saada takuuhuoltoa tommoiselle varattua, jos ei voi muuta kun kokeilla vaihtaa...
Ne voi pahimmillaan olla tosi vaikeita löytää, etenkin jos kyse ei ole väljästä vaan jumittelevasta vetonivelestä. Montakin tarinaa saanut lukea siitä että vaihdetettu vetoakseleita arpomalla. Siksihän itse olen ajanut vikaa ulos jo noin kauan :D
 
Joskus kumi-vanne kombinaatiot vaatii karmean märään tasapainotuspuntteja ja sitä tilannetta voi yleensä auttaa sillä että asentaa kumin vähän eri kohtaan vanteelle niin kumi ja vanne tasapainottaa suurimmaksi osaksi toisensa. Lieköhän kyse tämmöisestä?
 
Joskus kumi-vanne kombinaatiot vaatii karmean märään tasapainotuspuntteja ja sitä tilannetta voi yleensä auttaa sillä että asentaa kumin vähän eri kohtaan vanteelle niin kumi ja vanne tasapainottaa suurimmaksi osaksi toisensa. Lieköhän kyse tämmöisestä?

Jooh, noita on tullut muutama sarja väänneltyä vanteelle joskus kauan sitten.. Uusissa renkaissa on yleensä merkattu renkaan kevyin kohta keltaisella pienellä ympyrä-merkillä juurikin siks että jäis se pyörittely pois. Käytetyt on toki sit eri asia.
 
Jooh, noita on tullut muutama sarja väänneltyä vanteelle joskus kauan sitten.. Uusissa renkaissa on yleensä merkattu renkaan kevyin kohta keltaisella pienellä ympyrä-merkillä juurikin siks että jäis se pyörittely pois. Käytetyt on toki sit eri asia.
Eikös tuo merkki tule aina venttiilin kohdalle?
 
Juu kudosvaurion näkyy aika varmasti tasapainokoneessa, jos asentaja vilaisee rengasta oletan että näin tehty kun rengastakin pyöritelty.
Kaikki renkaat vaihdettin? Jos pystyt vaihda(tuta) taka-ja eturengas päittän ja kokeilu vaikuttaako, esim siirtyykö tärinä ratista penkkiin yms.
 
ABS-renkaan kiinnittämisestä niveleen olisi kysymys:

-20-60 sek kuumensin tavanomaisella käsipolttimella (190g säiliö) abs-rengasta. Ei mennyt paikoilleen vaikka kuinka puukalikan ja vasaran avustuksella yritin sitä saada. Lopulta korjaamo tekee sen homman.

Tänään sitten päätin harjoitella tuota hommaa ylimääräiseen , hylkyyn menevään vetoakseliin.
Kuumensin 2 minuuttia ja silloin abs-rengas meni paikoilleen lähes kunnolla. Pari milliä jäi yhdestä kohti vajaaksi.
En ainakaan äkkiseltään huomannut että metalli olisi muuttanut väriä tms.

Nettivideot sanovat että metalliin ei saa tulla värimuutoksia kuumennuksessa.

Millaisia konsteja ja tapoja muilla on abs-renkaan kiinnittämisessä?

Jos ja kun vetari on kerran irti, niin nakkaa sen esim. pakastimeen ja tuon abs-kehän vaikka 10min 80ast uuniin, toimii aina.
 
kylmäspray ja hiilihappo toimii aina.

Mulla on tallilla sellasia jauhesammuttimien hiilarisäiliöitä, noita saa ihan täytettyä ja hiilarilla tartte kauaa tupsuttaa vetaria tai laakeria ja hyvin uppoaa kun vanhaan naiseen.
 
No eipä taas remontti onnistunut. Kokeilin elvyttää sitikan jarrusatulasta käsijarrun mekanismia. Vipu alkoikin liikkumaan melko mukavasti mutta eihän se sitten kuitenkaan toiminut kun paikallaan kokeili. Tietenkään en huomannut merkitä alkuperäistä vivun asentoa ennen irrotusta joten saattoi kai se mennä väärään asentookin sikäli kun sillä jotain vaikutusta on.
No hain satkulla Motonetistä uuden satulan ja askartelen viikonloppuna paikalleen. Hieman yllätyin kun huomasin että katsastuksen viimeinen päivä on maanantaina :D Harmi että satula oli muuten täysin kunnossa, mäntä oli kuin uusi kun sitäkin käytin irti.
1594929480516.png
 
No eipä taas remontti onnistunut. Kokeilin elvyttää sitikan jarrusatulasta käsijarrun mekanismia. Vipu alkoikin liikkumaan melko mukavasti mutta eihän se sitten kuitenkaan toiminut kun paikallaan kokeili. Tietenkään en huomannut merkitä alkuperäistä vivun asentoa ennen irrotusta joten saattoi kai se mennä väärään asentookin sikäli kun sillä jotain vaikutusta on.
No hain satkulla Motonetistä uuden satulan ja askartelen viikonloppuna paikalleen. Hieman yllätyin kun huomasin että katsastuksen viimeinen päivä on maanantaina :D Harmi että satula oli muuten täysin kunnossa, mäntä oli kuin uusi kun sitäkin käytin irti.
1594929480516.png
Menee tuskin paljoa pieleen, jos säätää siten, että vaijeri pysäyttää vivun noin milli ennen stopparia.
 
Menee tuskin paljoa pieleen, jos säätää siten, että vaijeri pysäyttää vivun noin milli ennen stopparia.
Ei se ollut se ongelma vaan se mihin asentoon mekanismin asetti ja siihen vivun booreille. Itse mekanismi pyörii aika lailla ympäri, kokeilin sitä kun liottelin vipua ja mekanismia. Eli mekanismin alkuasento oli kysymysmerkki.
 
No nyt taas jarrut toimivat. Tai no, maanantaina sen lopullisen totuuden kuulee katsastuksessa. Kyllä tuon käsijarruvivun kuuluu liikkua sormilla, ei se minun herkistely vanhalle satulalle ollut todellakaan vielä kunnossa.. Tuossa näkyy myös vasemmassa reunassa viisikulmainen pultti joka pitää avata jos mekanismin haluaa kokonaan purkaa.
1595009050997.png

@Tellervo tässä havainnollistava kuva mitä yritin selittää:
Eli tuo käsijarruvaijerin vipu tulee booreilla tuohon akseliin. Nyt kun en merkinnyt missä asennossa se alun perin oli niin saattoi olla että se tuli väärään asentoon ja näin ollen käsijarru ei joko ottanut tai palauttanut kunnolla tai sitten ei tehnyt kumpaakaan enää oikein.
1595009105607.png
 
No nyt taas jarrut toimivat. Tai no, maanantaina sen lopullisen totuuden kuulee katsastuksessa. Kyllä tuon käsijarruvivun kuuluu liikkua sormilla, ei se minun herkistely vanhalle satulalle ollut todellakaan vielä kunnossa.. Tuossa näkyy myös vasemmassa reunassa viisikulmainen pultti joka pitää avata jos mekanismin haluaa kokonaan purkaa.
1595009050997.png

@Tellervo tässä havainnollistava kuva mitä yritin selittää:
Eli tuo käsijarruvaijerin vipu tulee booreilla tuohon akseliin. Nyt kun en merkinnyt missä asennossa se alun perin oli niin saattoi olla että se tuli väärään asentoon ja näin ollen käsijarru ei joko ottanut tai palauttanut kunnolla tai sitten ei tehnyt kumpaakaan enää oikein.
1595009105607.png
Tuo havainnollistaa hyvin:thumbsup: se milli lienee oikein silloin kun tuo vipu on asetettu akselille oikein. Seuraavalla kerralla kannattaa lyödä taltalla kohdistusmerkki ennen purkamista molempiin puolikkaisiin, mutta se on tietysti helppo sanoa näin jälkeenpäin.
 
Millasella työkalulla avataan viiskulmainen pultti?
 
Millasella työkalulla avataan viiskulmainen pultti?
Viisikulmaisella hylsyllä :D
Puntaroin että ostanko uuden satulan satkulla vai tuon sarjan 24 eurolla, jota tuskin tarvitsen muiden autojen kanssa. Päädyin vielä uuteen satulaan.
Työkaluja on muutenkin jo kertynyt liikaa..
 
Kaikenmoista, enpä muista ett ois ikinä ollut tarvetta moisille.
 
Muistaakseni tuohon käy myös 14 tai 15mm? Normaalihylsy lyömällä...ainakin mondeon satuloihin.

Joissain toyotan koneissa taisi myös nokkapyörät olla noilla kiinni.
 
Saakohan xenon-ballasteja rikki alijännitteellä? Paukahti apukuskin puolelta molemmat ballastit mykiksi (lämpeävät kylläkin), kuskin puolella (jossa hitusen lyhyemmät johtovedot) toimivat edelleen. Vähän liian hyvä todennäköisyys sille että molemmat kilahtaisivat omia aikojaan itsekseen. Akkujännite taisi käydä jossain 11.5 voltissa kun iski kaikki neljä päälle.
 
Saakohan xenon-ballasteja rikki alijännitteellä? Paukahti apukuskin puolelta molemmat ballastit mykiksi (lämpeävät kylläkin), kuskin puolella (jossa hitusen lyhyemmät johtovedot) toimivat edelleen. Vähän liian hyvä todennäköisyys sille että molemmat kilahtaisivat omia aikojaan itsekseen. Akkujännite taisi käydä jossain 11.5 voltissa kun iski kaikki neljä päälle.

Alijännite tappaa myös ballastit, joskus saatoin jostain lukea, että raja olisi jossain 9v:n paikkeilla ja vaatii samalla valojen päälläolemisen 1-2min. Eli ei vielä normistarttikyykkäyksessä pitäisi hajota jos jännitteet notkuu, mutta mistäs niistä komponenttien mitoituksista tietää...
 
Vielä olisi yksi kysymys abs-renkaasta ja sen asennuksesta.
Aiemmin muutama päivä sitten tässä threadissa oli siitä juttua.

Eli käytännössä olen sopinut niin että abs-renkaan asentaa tällä kertaa korjaamo.
Täytyykö vetoakseli irrottaa laatikosta abs-renkaan asentamisen takia?
Onko kukaan asentanut täällä abs-rengasta vetoniveleen/-akseliin joka on ollut kiinni vaihdelaatikossa?

En ole itse tuollaista vaihtanut, mutta mitä merkitystä sillä on, jos viet sen korjaamolle?
 
Nuo kysymykset riippuu täysin autosta. Esim. omasta autosta saa vetoakselin irroitettua kokonaan ilman pyöräntuentaan koskemista, eikä vetarin irroituksen yhteydessä valu vaihdelaatikon öljytkään mäelle.
 
Miksi vetari pitäisi irrottaa laatikosta? Kait sen paikallaankin saa naputeltua siihen ulompaan niveleen? Vai onko siinä joku este että saa rinkulan paikalleen?
 
valot.PNG

Pitäisi mittariston valot vaihtaa, mutta en löydä kaupasta vastaanlaisia ja ulkomaan kaupoista aliexpressistä voisi tilaa samoil spekseil ledit tilalle, mutten tiedä kulkeeko posti epidemian aikaan.
Voiko tuon tilalle hankkia 12V 2W vai 12V 1.2W? Kanta taitaa olla Bx8,5d. Tarvetta olisi 9kpl. Osa mittarin valoista palanut. Yritin tänää vaihtaa, mutten tiennyt toimiiko, niin jätin kaupan hyllylle.
Mistä saisin useamman kappaleen edullisesti? Auton merkki Hyundai Getz 1.1.
Noita saa vaikka ihan Motonetistä.
 
Mersu W203 vm.2000 C220 CDI, herjaa EPC (electronic power control), limp modessa eli kiertää max 3000rpm. Käytin mersukorjaamolla ja totesivat että pysäytysventtiili (shut off valve) olisi rikki ja aiheuttaa tuon vian. Tänään asensin uuden p-venttiilin ja ei mitään vaikutusta toimintaan, paitsi nyt ei polta enää sulaketta. Vika jatkuu. Netistä kun lueskelee niin tuntuu olevan joku "yleisvikailmoitus" eli mahdollisuuksia on laidasta laitaan. Onko mitään ideaa mistä voisi johtua? Hirveitä summia rahaa ei ole tarkoitus tuohon työntää kun kyseessä kuitenkin noin tonnin auto työmatkoja varten.
 
Mersu W203 vm.2000 C220 CDI, herjaa EPC (electronic power control), limp modessa eli kiertää max 3000rpm. Käytin mersukorjaamolla ja totesivat että pysäytysventtiili (shut off valve) olisi rikki ja aiheuttaa tuon vian. Tänään asensin uuden p-venttiilin ja ei mitään vaikutusta toimintaan, paitsi nyt ei polta enää sulaketta. Vika jatkuu. Netistä kun lueskelee niin tuntuu olevan joku "yleisvikailmoitus" eli mahdollisuuksia on laidasta laitaan. Onko mitään ideaa mistä voisi johtua? Hirveitä summia rahaa ei ole tarkoitus tuohon työntää kun kyseessä kuitenkin noin tonnin auto työmatkoja varten.
Kannattaa ihan alkuun etsiä joku starin omistava mb-harrastaja ja purkaa vikakoodisumaa sieltä kautta, vikoja voi olla lähes mitä vaan pellin alla,
 
Mersu W203 vm.2000 C220 CDI, herjaa EPC (electronic power control), limp modessa eli kiertää max 3000rpm. Käytin mersukorjaamolla ja totesivat että pysäytysventtiili (shut off valve) olisi rikki ja aiheuttaa tuon vian. Tänään asensin uuden p-venttiilin ja ei mitään vaikutusta toimintaan, paitsi nyt ei polta enää sulaketta. Vika jatkuu. Netistä kun lueskelee niin tuntuu olevan joku "yleisvikailmoitus" eli mahdollisuuksia on laidasta laitaan. Onko mitään ideaa mistä voisi johtua? Hirveitä summia rahaa ei ole tarkoitus tuohon työntää kun kyseessä kuitenkin noin tonnin auto työmatkoja varten.
Veikkaisin imusarjassa olevia läppiä ja niiden moottoria. Tosiaan vikakoodit kannattaa ensin lukea.
 
Ilmasin jarrut sekä alipaine pumpulla että perinteisesti polkemalla. Kuplia ei enää tullut järjestelmästä. Mutta jarrupoljin on edelleen pehmeä ja auto käynnissä (tehostus päällä) helposti menee pedaali lattiaan stopparia vasten.
(Kone sammutettuna poljin kivikova)

Pitääkö ABS DSC autossa tehdä jotain temppuja että saa ABS moottorin ilmat pois?

En kyllä ymmärrä miksi se edes vaikuttaisi jos siellä olisi ilma solenoidien takana kun mitään eroa polkimen pehmeydesdä ei tuntunut edes heti ilmauksen jälkeen.
 
Sitä tässä just minäkin kyselen että onko kukaan laittanut abs-rengasta vetoakseliin joka on kiinni laatikossa.
Youtubevideoissa vetoakseli on irroitettuna ja ruuvipenkissä.
Olen clion vetariin toimenpiteen tehnyt ja nyt pitäisi tehdä toisellekin puolelle. Viimeksi onnistui helposti kuumentamatta ihan naputtelemalla ja tosiaan irroittamatta vetaria.
 
Ilmasin jarrut sekä alipaine pumpulla että perinteisesti polkemalla. Kuplia ei enää tullut järjestelmästä. Mutta jarrupoljin on edelleen pehmeä ja auto käynnissä (tehostus päällä) helposti menee pedaali lattiaan stopparia vasten.
(Kone sammutettuna poljin kivikova)

Pitääkö ABS DSC autossa tehdä jotain temppuja että saa ABS moottorin ilmat pois?

En kyllä ymmärrä miksi se edes vaikuttaisi jos siellä olisi ilma solenoidien takana kun mitään eroa polkimen pehmeydesdä ei tuntunut edes heti ilmauksen jälkeen.
Meneekö oikeasti lattiaan vai luuletko vaan? Monessa autossa tuntuu polkimessa olevan "pohja" johonka polkimen saa kiskottua tehostus päällä.
 
Ilmasin jarrut sekä alipaine pumpulla että perinteisesti polkemalla. Kuplia ei enää tullut järjestelmästä. Mutta jarrupoljin on edelleen pehmeä ja auto käynnissä (tehostus päällä) helposti menee pedaali lattiaan stopparia vasten.
(Kone sammutettuna poljin kivikova)

Pitääkö ABS DSC autossa tehdä jotain temppuja että saa ABS moottorin ilmat pois?

En kyllä ymmärrä miksi se edes vaikuttaisi jos siellä olisi ilma solenoidien takana kun mitään eroa polkimen pehmeydesdä ei tuntunut edes heti ilmauksen jälkeen.

Renault Grand Scenic ainakin vaati ABS yksikön ilmaussyklin ajamisen Clipillä ja vielä tämän lisäksi ankarat lukkojarrutukset sekä pitkän takapään ilmaamisen alipainepumpulla, että poljintuntumasta tuli hyvä.
Samoin aikoinaan ilmattiin kaverin 3BG Passatin ABS yksikkö VCDS:n ilmaussyklillä ja tämän jälkeen ilmattiin jarrut normaalisti, niin poljintuntuma palautui ennalleen satuloiden vaihdon jälkeen.
 
Honda alkanut pitämään pientä sirinää pienillä kierroksilla , loppuu kytkintä painaessa eli varmaan painelaakeri ilmoittelee päättyvästä työsuhteesta.
Sirinä kuuluu vaan kun on ikkuna auki muuten ei vielä kuulu sisälle, joten radiota kovemmalle ja hetki vielä ajoa ja sitten jakamaan auliisti rahaa herra kourjaussedälle :darra:
 
Honda alkanut pitämään pientä sirinää pienillä kierroksilla , loppuu kytkintä painaessa eli varmaan painelaakeri ilmoittelee päättyvästä työsuhteesta.
Sirinä kuuluu vaan kun on ikkuna auki muuten ei vielä kuulu sisälle, joten radiota kovemmalle ja hetki vielä ajoa ja sitten jakamaan auliisti rahaa herra kourjaussedälle :darra:

Eikös painelaakeri yleensä oireile juuri toisinpäin?
 
Mikäpä se mahtaisi olla autossa vikana kun flekti huutaa vähän väliä. "Vika" alkannut tuossa kevättalvella mutta nyt ei jaksa enää sitä kuunnella. Eli Seat Toledo -16, 1,2TSI, 80tkm ajeltu,
Ei väliä onko kylmä vaiko kuuma moottori. Aamulla pistää käyntiin niin alkaa huutamaan, noin 10sek ja lopettaa. Lähtee ajamaan niin saattaa tehdä 10 metrin ajon jälkeen saman. Ei tietoa tekeekö maantieajossa kun aina muuta meteliä niin ei kuule. Jäähdytysjärjestelmässä on nestettä. Lämmöt pysyvät hyvin 90 asteessa (noin). Ei väliä onko ilmastointi päällä vaiko ei, eikä väliä puhaltaako tuuletin kylmää vai kuumaa ilmaa.
No, käytin merkkihuollossa. Vikakoodeja ei löytynyt. Totesivat että tuulettimen lämpökatkaisin on rikki, ja vaihdettiin siis. Pari päivää ei huutanut jatkuvasti, mutta nyt vika taas pahentunut, elikkäs huutaa vähän väliä.
Vinkkejä? Ei tuo merkkihuolto ainakaan kiinnosta kun 265€ upposi jo tuohonkin...
 
Mikäpä se mahtaisi olla autossa vikana kun flekti huutaa vähän väliä. "Vika" alkannut tuossa kevättalvella mutta nyt ei jaksa enää sitä kuunnella. Eli Seat Toledo -16, 1,2TSI, 80tkm ajeltu,
Ei väliä onko kylmä vaiko kuuma moottori. Aamulla pistää käyntiin niin alkaa huutamaan, noin 10sek ja lopettaa. Lähtee ajamaan niin saattaa tehdä 10 metrin ajon jälkeen saman. Ei tietoa tekeekö maantieajossa kun aina muuta meteliä niin ei kuule. Jäähdytysjärjestelmässä on nestettä. Lämmöt pysyvät hyvin 90 asteessa (noin). Ei väliä onko ilmastointi päällä vaiko ei, eikä väliä puhaltaako tuuletin kylmää vai kuumaa ilmaa.
No, käytin merkkihuollossa. Vikakoodeja ei löytynyt. Totesivat että tuulettimen lämpökatkaisin on rikki, ja vaihdettiin siis. Pari päivää ei huutanut jatkuvasti, mutta nyt vika taas pahentunut, elikkäs huutaa vähän väliä.
Vinkkejä? Ei tuo merkkihuolto ainakaan kiinnosta kun 265€ upposi jo tuohonkin...

VCDS kiinni autoon ja katsomaan näyttääkö ecun lämpötila samaa mitä mittaristo? Oliko autossa ilmastointi jatkuvasti päällä? Vaikuttaako sen pois kytkeminen mihinkään?
 
VCDS kiinni autoon ja katsomaan näyttääkö ecun lämpötila samaa mitä mittaristo? Oliko autossa ilmastointi jatkuvasti päällä? Vaikuttaako sen pois kytkeminen mihinkään?

Ilmastointi käynnistelee flektejä. Merkkitesteri kiinni ja katsomaan arvoja mitä näkyy. Joskun tulee ylläreitä.
 
VCDS kiinni autoon ja katsomaan näyttääkö ecun lämpötila samaa mitä mittaristo? Oliko autossa ilmastointi jatkuvasti päällä? Vaikuttaako sen pois kytkeminen mihinkään?
Ei tietoa oliko ilmastointi päällä kun mittailivat. Käytössä ilmastoinnilla ei vaikutusta ongelmaan. Pitääpä kysellä olisiko jollain tutulla laitteita että saisi lukemat selville.
Suosituksia laitteistolle/ohjelmistolle jos pitää alkaa itse hankkimaan? VCDS-litellä onnistuisi tuon luku? Millainen kaapeli olisi hyvä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei toimi lite, tarvitaan hex-v2 piuha ja uusin softa.

edit. On siinä ja siinä että jaksaisiko tuollainen vanhempi HEX+CAN johto lukea vielä MY16 autoa, jotain vikakoodeja sillä voisi kai saada irti mutta ei ole mitään järkeä ostaa ehdoin tahdoin tuollaista vanhaa kun ei se kuitenkaan ole 100% yhteensopiva enää.
 
Viimeksi muokattu:
2008 Sorento 3.3 aj. 270tkm hieman nytkyttää tyhjäkäynnillä. Tutaukset ovat olleet sellaisia, että ne juuri kuskin paikalla tuntee. Hieman pidemmässä trailerivekslauksessa, jossa oli paljon tyhjäkäyntiä, sytytti moottorivalon. Kävin Motomaatilla luetuttamassa koodin: P2189 Järjestelmä liian laihalla joutokäynnillä. (Bank 2). Vaihdoin tuon perusteella vasemmalle puolelle ennen kattia olevan Lambdan. Varaosa24:sta tilasin Boschin Lambdan: Lambdatunnistin, ennen katalysaattoria, Vasen Bosch 0 258 986 602, Kia SORENTO I (JC) 3.3 V6 4WD (182kW) 2/2007- | Varaosa24.fi
Valo syttyi uudestaan aika pian, mutta en ole käynyt luetuttamassa vikakoodia, koska auto on poistettu liikennekäytöstä. Tuli kuitenkin mieleeni, että olen kuullut, ettei Boschin Lambdat toimi Japseissa, koska reagoivat liian hitaasti. Onkohan siinä mitään perää ja voiko pitää paikkansa Köyhien Ihmisten Autoissa? Onko muita ideoita tai vinkkejä? Olisikohan hyötyä sotkea bensan joukkoon sinne tarkoitettua puhdistusainetta? Jospa yksi kyseisen lohkon suuttimista präkää.
 
Heittäisin hatusta että rikkinäinen tai tukossa oleva suutin. Kokeile ottaa suuttimista johto irti yksi kerrallaan ja katso muuttuuko käynti jonkin sylinterin kohdalla vähemmän kuin muissa?
 
Tuo olisi jopa mahdollista, kun kyse on vasemmasta puolesta. Oikealla puolella suuttimet ovat imusarjan alla piilossa. Mahtaako nytkyttely silti enää erottua, jos käy viidellä. Saan perjantaina diagnostiikkavempeleen lainaan, niin katson sillä, onko vikakoodi sama.
 
Ford Focus -06 vasemman puolen takavilkku pimeänä. On ollut useasti ennenkin ja huollon yhteydessäkin katsottu, mutta mitään varsinaista "vikaa" ei ole löydetty, jotain kosketushäiriötä kenties jossain. Talven toimi hyvin, mutta nyt taas tosiaan pimeänä. Polttimon vaihdoin, ei auttanut. Mitä kriittisiä kohtia tuossa on josta kosketushäiriötä voisi etsiä ja miten niihin pääsen käsiksi? Ei ainakaan ne vilkun kannassa olevat liittimet ja johdot vaikuttaneet mitenkään huonoilta. Ei jaksaisi taas tuollaisen takia nähdä vaivaa ja viedä korjaamolle, mutta vilkku pimeänä on suht perseestä ajella.
 
Onhan siellä käytetty oikeanlaista polttimoa? Joku rane on saattanut joskus vaihtaa väärällä teholla/kannalla olevan polttimon ja sitten kaikki seuraavat omistajat vaihtelee vain sitä samanlaiseen vääränlaiseen.
 
Ford Focus -06 vasemman puolen takavilkku pimeänä. On ollut useasti ennenkin ja huollon yhteydessäkin katsottu, mutta mitään varsinaista "vikaa" ei ole löydetty, jotain kosketushäiriötä kenties jossain. Talven toimi hyvin, mutta nyt taas tosiaan pimeänä. Polttimon vaihdoin, ei auttanut. Mitä kriittisiä kohtia tuossa on josta kosketushäiriötä voisi etsiä ja miten niihin pääsen käsiksi? Ei ainakaan ne vilkun kannassa olevat liittimet ja johdot vaikuttaneet mitenkään huonoilta. Ei jaksaisi taas tuollaisen takia nähdä vaivaa ja viedä korjaamolle, mutta vilkku pimeänä on suht perseestä ajella.
Mulla oli viistoperässä sama vika. Vaihdoin kertaalleen vasemman ja oikean puolen kilkkeet päittäin, jonka jälkeen toimi jonkin aikaa. Lopuksi wd-40:ä kaikkiin liittimiin ja annoin kuivua. Ei olleet mitenkään huonon näköiset.
 
Sprinterin paikkamaalaus operaatio alkoi kesäloman alussa ja samalla nappasin vanhan luottopelin kahden vuoden hangessa seisomisen jälkeen ajoon. Luottopeli on siis VW LT31 -90. Ekana meinas katsastus tökkiä, takajarrusylinterit oli vähän jumissa. Pientä elvytystä ja se oli ok. Sitten 2000km kesälomareissulla alkoi täristää niin pirusti ja 60-80 välissä ei pystynyt pitämään nopeutta ollenkaan. Kardaanin ristikko oli vähän loppu.
20200723_125750.gif

Romikselta löytyi väärän pituinen kardaani, mutta siitä sai perään tulevan haarukan ja ristikon. Johan loppui tärinät.

Samalla reissulla tuli tuttu dieselin tuoksu liikennevaloissa nenään ja vika oli 3. pytyn rikkinäisessä ruiskuputkessa. Näitä on tullut jokunen vaihdettua aikojen saatossa... No onneksi niitä on hattuhyllyllä varaosana ja 5 minuutin päästä ei enään diesel tuoksunut.
_20200723_130645.JPG

Tänään sitten ihmetteli että tuleepa vähän sähköinen tuoksu jostain ja kun virrat käänsi pois päältä syttyi hehkun merkkivalo. Releestä oli hitsannut kärjet yhteen ja se oli pikkasen lämmennyt. Nyt häätyy hehkuttaa johdon pätkällä, kunnes varaosa saapuu.
_20200723_130156.JPG
Alunperin Sprintterin maalausoperaation piti valmistua ennen kesälomareissua, mutta sieltä löytyi (yllättäen) pari pientä juttua... Mutta niistä sitten lisää toisessa viestissä.
 
Harrastus kohdillaan kun varaosat kulkee autossa mukana ja korjauksen voi suorittaa suoraan reissun päällä :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 231
Viestejä
4 656 447
Jäsenet
76 387
Uusin jäsen
TJ8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom