Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kai se auto älähtää jos on jäähdytysneste vähissä tai koneen lämpö nousee.

Noissa ecoboosteissa on vissiin sellainen ominaisuus, että jos jäähdytysneste vuotaa äkillisesti ulos, niin mittaristossa se ei näy välttämättä mitenkään, ei jäädytysnesteen määrän varoituksena eikä ylikuumenemisena.

Alkupään ecoboosteista Ford vaihtoi vuotavia jäähdytysletkuja takuuseen kun moottoreita leikkasi kiinni.
 
Kai se auto älähtää jos on jäähdytysneste vähissä tai koneen lämpö nousee.

Riippuu autosta. Kaikissa (varsinkaan vanhoissa paskoissa) ei oo vähyydestä varoituksia ja lämpömittari ei näytä todellisuutta koska ei oo nestettä mistä mittailla lämpöjä..
 
Espace kävi ilmastointihuollossa, koska kaasut olivat karanneet. Luulin, että oli kyse haihtumisesta, mutta kyse olikin jonkin markan alipaineventtiilin tiivisteen hajoamisesta.

680g R1234YF kaasua ja uusi venttiili ja taas pukkaa kylmää ilmaa.
 
Lommojen korjausta autoon pitäisi suorittaa. Kolme pientä lommoa on umpipilarissa, sivulasien päällä. Parissa lommossa on maali irronnut ehkä 3mm alalta. Mitenkähän tuota kannattaa korjailla? Korjauspaikkaa vai isompaa maalausta? Tärkeintä olis, että ei ruostumaan lähde.
 
Audi b7:lla ajelin varmaan pari viikkoa talvella kun oli vuoto vesilaipassa, tuossa on kiinni lämpötila anturi ja joku muukin anturi, paisarista katosi jonkun verran nestettä, lisäilin sitä varmaan yhteensä 0,5l-1l, korjaamolla sitten vaihtoivat uuden laipan ja meniköhän 3-3,5l nestettä koneeseen kun ilmasivat järjestelmää, tästä on pari vuotta aikaa, onneks ei tullu mitään damagea kuitenkaan, mitään valoja eikä muutakaan syttyny, lämmöt näytti normaalia 90 astetta kokoajan.
 
Lommojen korjausta autoon pitäisi suorittaa. Kolme pientä lommoa on umpipilarissa, sivulasien päällä. Parissa lommossa on maali irronnut ehkä 3mm alalta. Mitenkähän tuota kannattaa korjailla? Korjauspaikkaa vai isompaa maalausta? Tärkeintä olis, että ei ruostumaan lähde.

Vähän riippuu siitä, mikä auto ja väri on kyseessä.
Mutta jos oikein siistin haluaa, niin helpointa on varmaan oikaista ja kitata lommot ja sen jälkeen vetäistä koko katon reuna uudestaa väriin A-pilarista alkaen, tehdä häivytys C-pilariin ja lakata uudelleen seuraavaan sopivaan pokkaukseen asti.
Katon puolelta rajauksen voi tehdä vesikouruun, kattokaiteeseen, pokkaukseen tai muuhun vastaavaan.

Jos ulkonäön ei tarvitse olla ihan niin justiinsa, niin sitten vaan putsailet ruosteet pois lommojen pohjalta ja töpöttelet siihen korjausväriä pumpulipuikolla tai injektoit ruisku+neula kombinaatiolla ( myös sellainen säiliöllinen hienolla kärjellä varustettu taiteilijan "kynä" on aika hyvä ).

Tuolla on lisää keskustelua aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Audi b7:lla ajelin varmaan pari viikkoa talvella kun oli vuoto vesilaipassa, tuossa on kiinni lämpötila anturi ja joku muukin anturi, paisarista katosi jonkun verran nestettä, lisäilin sitä varmaan yhteensä 0,5l-1l, korjaamolla sitten vaihtoivat uuden laipan ja meniköhän 3-3,5l nestettä koneeseen kun ilmasivat järjestelmää, tästä on pari vuotta aikaa, onneks ei tullu mitään damagea kuitenkaan, mitään valoja eikä muutakaan syttyny, lämmöt näytti normaalia 90 astetta kokoajan.
Aika usein ihmeen kaupalla siellä on kiertoa sen verran. Mutta tosiaan ne säännölliset tarkistukset ehkäsee suuria remontteja.
 
Vesipumpun vaihto itsessään ei oikeastaan ole ees iso remppa, tosin näkyy sekin olevan 5-600 juuroo autojerryn mukaan maksellut.
 
Onko kuinka iso rasti tollaseen vaihtaa vesipumppu, mikä oli kustannusarvio?

600 €. Samalla menee hihna vaihtoon. Ei hinta nyt mikään mahdoton ole, mutta olin laskenut, että remppa olisi vasta tulossa vajaan parin vuoden (n 25 tkm) päästä, niin vähän riipaisee. Lisäksi auto seisoo nyt ensi viikkoon pajalla ja oli tarkoitus lähteä viimeisen lomaviikonlopun viettoon mökille, niin se meni nyt siinä, ellei joku onnibussi heitä perille.
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hondista en mitään tiedä mutta...

Se tiukkaako jakoketju kun kone laitetaan käyntiin riippuu ihan millainen kiristin siellä on. Raja-arvonsa sillekkin toki on, se ettei paja niitä tiedä kertoo lähinnä pajasta.

Nakutuksesta on vaikea sanoa mistä voisi lähteä, mahtuisi olemaan esimerkiksi tuo ketju (löysänä hakkaa johonkin sopivilla kierroksilla, voi myös olla että kiristin ei pelaa ennenkuin isommilla kierroksilla jolloin ääni lakkaa) tai vaikkapa venttiilien nostimista (sama efekti kierrosten mukana, nämä tosin yleensä ääntää jo tyhjäkäynnillä).

Käytetyt öljyt voi noihin vähän vaikuttaa.

Putki varmaan vuotaa jostain liitoksesta jos ääni on selkeä, pajalla ei oo jaksettu tarpeeksi etsiä.

Jos sama paja kaikissa, pitäskö laittaa paja vaihtoon ensalkuun?
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.

Vuotava pakosarja voi aiheuttaa hyvinkin samanlaisen naputuksen mitä venttiilinnostajat voi pitää. Selittäisi myös ylimääräiset pörinät ja sen miksi ei ole vuotoa löydetty, jos sitä on etsitty pelkän pakoputken osalta.
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.
Pakoputki voi vuotaa sieltä kohdasta mistä keskipönttö liittyy takapönttöön eli niiden liitoksesta mikä on yleensä ensimmäinen paikka mistä putki lähtee ruostumaan ja sen voi hitsata kuntoon.
 
Noista Hondistahan aikanaan vaihdettiin takuuseenkin haljenneita pakosarjoja eli kannattaa tutkia sitä ainakin.
 
Pakoputki voi vuotaa sieltä kohdasta mistä keskipönttö liittyy takapönttöön eli niiden liitoksesta mikä on yleensä ensimmäinen paikka mistä putki lähtee ruostumaan ja sen voi hitsata kuntoon.
Tai sitten joustohaitarista, karvat päällä ehyet mutta sisällä reikä. Sitä ei välttämättä heti huomaa.
 
Käy läpi sitten ne alaosankin tiivisteet sekä itse imusarjan letkut pitemmältä ja tarvittaessa katso se asennettu tiiviste liberaalilla jarrukliinerin käytöllä sekä purge valve, jos tosiaan oli juurikin tuo 2,7 litrainen Kia-Hyundain pata:
...
Ennen imusarjan ja kansien välisten tiivisteiden vaihtoa totesin siellä olevan vuodon vielä jarrucleanerilla. Kone jopa sammui, kun kunnolla päästi kuuman moottorin lohkojen väliin moottorin päälle ainetta. Vaihdoin tiivisteet ja laitoin molemmille puolin tiivistettä vielä Hylomar Blueta. Nykäykset tyhjäkäynnillä katosi ja jarrucleanerilla ruiskiminen ei enää vaikuta käyntiin. Silti seuraavana päivänä heitti kerran koodit P2187 ja P2189. Sen jälkeen autolla on ajettu kahdesti, eikä ole enää antanut koodeja. Onko Köyhän Ihmisen Autossa edelleen vikaa, vai heittikö vanhat koodit jostakin muistista peläyttääkseen seuraavana päivänä?
 
Ennen imusarjan ja kansien välisten tiivisteiden vaihtoa totesin siellä olevan vuodon vielä jarrucleanerilla. Kone jopa sammui, kun kunnolla päästi kuuman moottorin lohkojen väliin moottorin päälle ainetta. Vaihdoin tiivisteet ja laitoin molemmille puolin tiivistettä vielä Hylomar Blueta. Nykäykset tyhjäkäynnillä katosi ja jarrucleanerilla ruiskiminen ei enää vaikuta käyntiin. Silti seuraavana päivänä heitti kerran koodit P2187 ja P2189. Sen jälkeen autolla on ajettu kahdesti, eikä ole enää antanut koodeja. Onko Köyhän Ihmisen Autossa edelleen vikaa, vai heittikö vanhat koodit jostakin muistista peläyttääkseen seuraavana päivänä?
Nyt olisi erittäin tärkeä päästä näkemään testerillä moottorinohjauksen short ja long term fuel trim arvot. Saatko moisia esille?

Niistä paljastuu hyvin se mitä ECU luulee moottorin seostilanteen olevan ja kumpaan suuntaan ECU yrittää tilannetta korjata.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.
Vaihda kummatkin samalla tai hetken päästä pääset toista vaihtamaan.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.

Vulvasta en tiijä, mut A6 4F -05 audin umpiossa näyttää tältä:
 

Liitteet

  • 49153977_1263902100408139_6888097867324456960_n.jpg
    49153977_1263902100408139_6888097867324456960_n.jpg
    313,6 KB · Luettu: 105
Helppoo ko heinänteko, motonetin motomaattiin, sanot hepulle ett vaihda lamppu, maksaa femman + lamppu tietysti, problem solved.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.

Itseasiassa volvosta lähtee aika helposti se umpio irti. Poistat nostamalla ne 2 rautaa, umpio lähtee pienellä liikuttelulla irti. Irroitat sähköjohdon ja pääset vaikka keittiöön työskentelemään. Muovi lähtee 2 klipsin jälkeen irti ja sitten oletkin jo xeonia vapauttamasta tukiraudastaan. Aikaa menee ehkä 10min ensikertalaiselta, alle 5min kun tietää miten se umpio lähtee nätisti liikuttelemalla. Ei juuri eroa foordien tyylistä
 
Eilinen menikin hitsatessa. Takaa näköjään lähtenyt sitikka C5 aika pahasti ruostumaan. Ikä ja kilometrit alkavat tekemään tehtävänsä, vaikka nämä käytännössä eivät ruostu mutta 20 vuotta ja yli 500 tkm on liikaa jopa sitikan korille. Jos tuohon vielä leiman saisi.
vTt6JRI.jpg

Tuosta se lähti. Katsastusmies tuon huomasi, olihan tuo aika rapsakassa kunnossa.
yebGosM.jpg

Hauskasti tuo alaosa ei ollut ylhäältä katsottuna suora vaan \_/. Happopohjamaali ja päälle akryylimaali. Päälle pari kerrosta pensselimassaa. Kaikki Mastonia tottakai!
G4eO7Gh.jpg

Weld Mac hoitaa homman :cigar:Haaveissa olisi hommata europistooli tähän, eBaystä saisi suunnilleen satasella. Saattaisi langan syöttö toimia vähän paremmin :smoke:

Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
 
Jaa niin joo, vastusti tuo muutenkin. Vetokoukkua irrotettaessa hajotin ensin vetokoukun irrotusmekanismin. Tuskin oli 10 vuoteen irrotettu. Sitten irrotin pultit ja ajattelin että onpas helppo homma. Ihmettelin kun toinen puoli ei tipahtanut maahan. Noh, se oli jäänyt lepäämään pakoputken kannattimen päälle eikä mahtunut tulemaan pois. Eli koukku piti tunkkailla takaisin paikalleen ja kiinnittää kiinni, poistaa pakoputken kiinnike ja yrittää uudelleen. Sen jälkeen vuorossa oli puskurin irrotus. Lokasuojissa olevista kuudesta kiinnikkeestä yksi lähti ehyenä irti. Loput olivat ruostuneet jumiin ja puskuri lähti väkisin irti. On se vaan mukavaa :D
 
Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
Kyllä paljon huonomminkin voisi mennä. Jos tuollainen sama piha-olosuhde olisi vaikka tarjolla vain anopin tiluksilla satojen kilsojen päässä. Yksi päivä menisi suunnitteluun mitä pakata mukaan, käyden ennalta läpi jokainen avattava pultti ja kaikki mahdolliset sudenkuopat, sillä kun auto on levitetty sinne palasiksi niin sieltä ei lähdetä 50 kilsan päähän kaupoilta jotain työkalua hakemaan. Ja pakko onnistua, tai epäonnistumisen vitutuksen kruunaa vielä hinaus, bussimatka, vastenmielisen pajaukon laskutus joka on vielä isompi kuin ne ostetut työkalut, ja anopin vittuilu.

Yksi täysi vaatekaapillinen autotavaraa ja moottorin ripustimet, tunkit ja pukit sängyn alla vielä pikku nalkutuksella kerrostalossa menee, mutta kompuraa ja hitsikonetta ei viitsi taloyhtiön lämmitystolpasta ajella :D
 
Kyllä paljon huonomminkin voisi mennä. Jos tuollainen sama piha-olosuhde olisi vaikka tarjolla vain anopin tiluksilla satojen kilsojen päässä. Yksi päivä menisi suunnitteluun mitä pakata mukaan, käyden ennalta läpi jokainen avattava pultti ja kaikki mahdolliset sudenkuopat, sillä kun auto on levitetty sinne palasiksi niin sieltä ei lähdetä 50 kilsan päähän kaupoilta jotain työkalua hakemaan. Ja pakko onnistua, tai epäonnistumisen vitutuksen kruunaa vielä hinaus, bussimatka, vastenmielisen pajaukon laskutus joka on vielä isompi kuin ne ostetut työkalut, ja anopin vittuilu.

Yksi täysi vaatekaapillinen autotavaraa ja moottorin ripustimet, tunkit ja pukit sängyn alla vielä pikku nalkutuksella kerrostalossa menee, mutta kompuraa ja hitsikonetta ei viitsi taloyhtiön lämmitystolpasta ajella :D
Tokihan tuommoinen valovirta miggi menisi ;) No ei sentään, tottahan tuo on. Itse olen käytännössä koko elämäni asunut maalla joten tilaa on sinänsä ollut hyvin.
 
En tiedä osuuko oikeaan lankaan mutta, tummentaako jengi vielä auton laseja vai menikö se buumi Hurjapäät ykkösen mukana. Lähinnä se että ostaakko kalvot itse, syödä muutama sokeri munkki verensokeria kohottaakseen ja asentaa itse vai ottaa rahat mukaan ja mennä tummennuttamaan.

Itse soitin paikalliseen firmaan ja hinta oli 350e. Takuut ja pelit + pensselit yms päläpälä, siis kaikki lasit paitsi tuulilasi. 7 ruutua.

Tällä hintaa saa esim 3m Black shade kalvoa 50 metriä. Toki tämä kalvohan on halvinta. LLumar oli 90e nurkilla 5metriä.

Onko omakohtaisia kokemuksia? Etelä-Pohjalaisia firma suosituksia otetaan vastaan...
 
En tiedä osuuko oikeaan lankaan mutta, tummentaako jengi vielä auton laseja vai menikö se buumi Hurjapäät ykkösen mukana. Lähinnä se että ostaakko kalvot itse, syödä muutama sokeri munkki verensokeria kohottaakseen ja asentaa itse vai ottaa rahat mukaan ja mennä tummennuttamaan.

Itse soitin paikalliseen firmaan ja hinta oli 350e. Takuut ja pelit + pensselit yms päläpälä, siis kaikki lasit paitsi tuulilasi. 7 ruutua.

Tällä hintaa saa esim 3m Black shade kalvoa 50 metriä. Toki tämä kalvohan on halvinta. LLumar oli 90e nurkilla 5metriä.

Onko omakohtaisia kokemuksia? Etelä-Pohjalaisia firma suosituksia otetaan vastaan...


Aika edullinen hinta 3m kalvolla tummennus. Rauman puhdasautolla maksoi Toyota Auris farmarin viisi takalasia 370€ 3v sitten.
Muksujen takia tullut tummennettua auton lasit kun eivät suostu pitää aurinkolaseja...
 
Itse olen tummennellut 3M:n kalvoilla. Nuo on ihan ok kamaa ja hyvin muokattavissa. Eipä tuollaisen farkun takalaseihin mene kuin se 60-70€. Koko auton tekee satasella. Siitä voi sitten itselleen miettiä maksaako tuntihinnan omaan vai jonkun muun taskuun.
 
Tummennuksista mitä itte huomannut niin itsetekemällä ne alkavat 2v jälkeen irtoamaan alareunasta, mikäli edes sai täydelliseksi... tiedä sitten missä tekee virheen ettei liimaudu kunnolla. Pari kertaa tehnyt, mutta paikallinen liike tekee karvan päälle 200e farkun takaovet ja lasit llumarilla niin mieluusti heille maksaa siitä ja samalla hörppäsee kahvit.
 
Case: hattuhylly kolisee (paitsi ei ole hattuhyllyä farmarissa):

Audi A6 farkku - jonkin aikaa takaluukusta kuulunut kolinaa, ihan kuin jokin verhouksen osa olisi irti. No tavaratilan suojapeite pois - ei vaikutusta. Kiireiden takia pitää lähteä >500km päähän mökille (ainoa auto jossa vetokoukku). Mökillä ehtii ottamaan takaluukusta kaikki irtokamat + vararenkaan pois. Löysä kolina jatkuu ja paikannetaan jonnekin takarenkaan kohdille - great.

Takaisin kotiin ja auto hetken päästä huoltoon; paljastuu että toisen takaiskarin yläpään kiinnitys on päättänyt haljeta irti, eli kahden pultin sijaan iskari on kiinni yhdellä ja kolisee lohjennutta palaa vastaan (jossa se toinen kiinnityspultti on). Uutta Sacshin iskaria, ylätukea ja suojakumia tilalle (hieman yli 300€ + työt).

Samalla vaihtoon ~2v 4v vanhat Brembon etujarrulevyt joista toinen aivan kiero ja täristää ~60tkm ajettuna. Autodoc laatua (liekö edes aito vaikka tarkistiin Brembon sivuilta merkit ja hologrammit aikanaan :rolleyes:). (Olihan nuo vissiin aika vaihtaa sittenkin. :P )

Noh, (just) alle tonnilla selvittiin ja kulutusosiahan nämä kaikki on... Sen verran hätäisesti tuli korjausaika vastaan ettei varaosia ehtinyt tilata Saksa / Liettua -akselilta, olisi varmaan säästänyt 30%... :p

Edit: muisti teki tepposet, 2016 tuli levyt vaihdettua, ei 2018... Hups. :D
 
Viimeksi muokattu:
Jaa niin, tuo yllä oleva C5 sai leiman. Oli sen verran lämmintä ulkona vielä että kävin hinkuttelemassa toisen Stratuksen umpion kirkkaaksi. Quixxin ajovalojen puhdistussetti on toistaiseksi ollut paras mitä olen kokeillut. Siinä tulee mukana UV suojaa suihkepullollinen siinä missä Turtlen setissä tuli yksi tai kaksi liinaa. Tulos kestää noin vuoden ennen kuin pitää tehdä uudelleen.
Ennen:
1597949398933.png

Jälkeen:
1597949442638.png

Shaibaa irtoaa..
1597949473318.png
 
Citroen C4 -05 ja ilmeisesti moottoritilan sulakeboksi (6500 CK, 9657718580, BSM-L04-00 ) (jossa myös ilmeisesti releitä) vikaantunut ja auto ei käynnisty koska starttimoottorin solenoidi ei saa virtaa. Vikakoodina P1693, P1694 ja P0615. Tänään kävin kyselemässä liikeistä uutta boksia, niin joka paikassa tarjottiin eiooeituu:ta ja yksi paikka osasi sanoa, että valmistus on lopetettu viime vuonna. Eli uuden boksin hommaaminen ei taida onnistua kovin helpolla.

Onko kenelläkään tietoa voiko noita korjata jossain autoeletroniikkakorjaamossa ja jos voi, niin onko suosituksia paikoista (itä-) Helsingin alueella?
 
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
 
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Sulakeboksi taitaa olla hieman vähättelevä termi sille boksille (BSM tms.), vaikka tuotteen kuvauksessakin lukee vain moottorin sulakerasia, Siemens. Virta kulkee sulakkeelle, mutta ei tule starttimoottorin solenoidille ("heräte-liitin") asti. Myös solenoidille tuleva piuha testattu ehjäksi mittarilla. sulakkeen ja piuhan välissä virta kulkee jossain boksin sisällä ilmeisesti releen kautta.

Samaan johtopäätökseen tuli PSA-autoihin erikoistunut korjaamo vian kuvauksen perusteella (kuvasin vain oireet ja havainnot). Ilmeisesti nuo vikakoodit kertovat yhteysvirheestä, jonka takia käynnistystä ei suoriteta.

Pahoittelut mahdollisista vääristä termeistä.
 
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.
 
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.

Ok, ei ole kokemusta muista kuin grillin hyvistä ranskalaisista, jotenkin vaan se vaikutti oudolta.
 
Play stupid games; win stupid prizes


Ja tämähän meni sitten oikein hienosti loppuun saakka. Olen itse ollut aina sitä mieltä että vetokeppihommat pitää tehdä koko vetoakseli pöydällä jolloin voi oikeasti varmistua siitä että kaikki menee oikein.

Viikonloppuna lähdin käymään lumitöissä mökillä 80km päässä kotosalta ja pääsin nippa nappa mökkitien päähän ja rupesin kääntämään autoa niin eiköhän tämä kuskin puolen vetari päätä muljahtaa nivelestä ulos ja matkanteko loppuu tarkalleen naapurin liittymään auto poikittain tielle :D

Soitin apua paikalle työkalujen kanssa ja kaivoin koko vetoakselin pois autosta pienessä lumimyräkässä ja vein harrastepajalle rassattavaksi. Seuraavana päivänä keppi takasin autoon ja ajamalla pois vielä suuremmassa lumimyräkässä.


E.jpg B.jpeg A.jpeg D.jpg C.jpeg

Mikä siinä sitten meni perseelleen? Laitoin epähuomiossa osan 2 väärinpäin siinä sorapihalla vittuunnuksissani ährätessä ja se aiheutti sen että nivel ei mennyt aivan tarpeeksi pitkälle (prikan viiste nivelen viisteen sisään) boorille jotta lukkorengas olisi laajentunut ja lukinnut nivelen paikoilleen. Boori oli sen verran tahmea ettei siitä pystynyt keppi autossa kiinni sanomaan että oliko se lukittunut vai ei, ei ollut tilaa vetää tarpeeksi kovasti.

Oli taas vähän pohjolan talli hommaa, mökillä ei ollu tarpeeksi työkaluja että olisi saanut napapultin auki. Ja vaati melkoisesti väkivaltaa moskalla ja messinki tampilla että sai käännettyä tuon nivelen sisäosan takaisin suoraan kun se oli kääntynyt irrotessaan poikittain. Aivan uusi ja tiukka nivel niin eihän se meinaa liikkua millään.

Uudet rasvat, uusi lukkorengas, pultit, kumi ja klemmarit ja on se ny jo toista päivää pysyny kasassa!

Hah, nyt 15tkm myöhemmin sama vika uusi.


Miksei se perkele voi pysyä. Hitsaan kohta kiinni tuon murroksen vetoakseliin. Alkaa oikeasti huumorintaju loppua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 888
Viestejä
4 892 729
Jäsenet
78 892
Uusin jäsen
Werkku_87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom