Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

2010 vuoden Fiat evo Puntoni takasumuvalo ei toimi ja katsastaja antoi korjauskehoituksen siitä. No vaihdettiin lamppu kun edellisessä lampussa oli sen verran syöpynyt kanta. Toimi vähän aikaa, laitettiin koko roska taas nippuun ja taaskaan ei toimi. Ideoita mitä siinä voisi olla? Kanta on myös putsattu joten sekään ei voi olla.
Tarkistakaa mittaamalla tuleeko sähköä lampunkantaan. Vikoja valokytkimessä, johdotus hapettunut liittimissä. näin ensialkuun. Lisäksi onko lampunkanta käynyt kuumana että osuuko kannat lamppuun ollenkaan
 
@Tinke-80 onko se sumuvalo alhaalla takapuskurissa tähän tyyliin:
rear_fog_lamp_punto_4.jpg


Käytitkö liittimet auki? Onko siinä sumuvalot molemmin puolin vai vain yksi? Ja vaikka olisi vain yksi niin katso tuon toisenkin puolen valon sisään kun ne näyttäisi olevan yhteydessä toisiinsa.
 
[/QUOTE]
@H0rna tämmönen rinkeli sulla?

A4 B6:een vaihdettiin joskus. Olihan siinä pieni savotta, kun ikkuna piti muistaakseni irroittaa kokonaan peilejä myöten. Ainoa vinkki oikeastaan on se, että laita se uusi ja vanha runko ennen purkamista lattialle ja vääntele se uusi runko samaan asentoon. Ainakin B6 hississä sitä sai hetken pyöritellä ennen kuin osui kohdilleen. Ovipahvin kiinnikkeitä saattanee jokusen tarvita. Kaveri kannattaa myös varata purku- ja kasausvaiheeseen, niin ei tule murjottua ikkunaa turhaan.

Suuret kiitokset vastauksista, mutta sain jo vaihdettua ilman näitäkin apuja broidin kans :cool:

Tosin hiukan tais mennä pieleen, kun nyt takas himaan ajaessa hiukan suhisti takaylhäältä, eikä ikkuna oikein halunnut mennä ilman avustusta ylös asti... :cigarbeye:
 

Liitteet

  • 116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg
    116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg
    420,4 KB · Luettu: 125
  • 116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
    116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
    505,9 KB · Luettu: 130
  • 116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg
    116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg
    806,7 KB · Luettu: 117
Hyvä, kun kerkesin laittamaan jo Vectra projektini myyntiin, niin kylmästartti ongelma teki paluun :(
Eli aina vain kylmästartissa (auton pitänyt seisoa tunteja) kone ei käy kunnolla vaan alkaa pätkimään ja hetken odottelun jälkeen kaikki on OK.

Kun näistä asioista on 0 kokemusta niin haeskelin tietoa asiasta ja löysin että juuri kylmä startissa moottorin lämpötila ja ilmamassa antureiden mukaan kone käy aluksi ennen kuin lamda ottaa ohjakset.
Joten tuossa otin ilmamassa anturin irti ja puhdistin sen sähköelektroniikan pudistustökötilla, mutta eipä ollut vaikutusta ongelmaan.

Jotenka tätä aamuna sitten windows tabletin kanssa istuin autoon ja aloin katsomaan lämpötila ja ilmamassan arvoja. No lämpötila näyttäis näyttävän järkeviä lukemia, mutta ilmassa menee miten sattuu sen aikaa kun kone käy huonosti.
Vika siis varmaan ilmamassa anturissa vai onko jotain muuta ideaa missä vika voisi olla ?

Tässä vielä twitteriin laittamani video pätkä tuosta ongelmasta ilmamassa anturin lukemien kera (tuo video pätkä ois siis seuraavaa videotani varten).

 
C5 sitikasta lakkasi takaluukun ikkuna avautumasta. Tämähän on tyyppivika jonka edellinen omistaja oli jo ansiokkaasti korjannut kaiutinjohdolla. Noh, nyt se sitten ei enää toiminut ja aloin tutkimaan. Ihmeen kauan toiminutkin, maa oli kytketty ikkunan puolelle saranaan ja kaikki liitokset oli tehty ilman mitään kiinnitystä, eli sen kun punottu johdot kiinni toisiinsa ja pakkausteippiä päälle. Askartelin uuden johdon paikalleen, maa on tällä kertaa korissa kiinni takavalon alla. Juotin liitokset ja laitoin kutistesukkaa päälle. Saa nähdä miten kestää, johto oli kaksinapaista ja itse johdot olivat noin 0.5mm johtoja. Maajohto menee saranan ohi ikkunasta koriin, tuosta se voi mennä kohtuu helposti poikki. Johdon teippasin ikkunaan kiinni aumateipillä, ilmastointiteippi ei oikein pitänyt.
1596440459330.png

Tuli vaihdettua myös lisäjarruvalo. Vanha oli mykistynyt ja ledi kun on ja liimattu kasaan niin eipä sitä voi korjata.
Vielä pitää takapuskurin alle laittaa peltiä, eiköhän tuo sitten taas mene jonkin aikaa kun saa leiman. Antipollution fault vaivaa mutta se on todennäköisesti kosketushäiriö. Railipaineen säätimen johdoista toinen oli poikki. Vielä herjaa välillä joten pitää katkaista molemmat ja laittaa uutta johtoa. Saattaa olla kuoren sisältä murtunut. Viitisen vuotta sitten sain antipöllön kuriin säätimen vaihtamalla, nyt en viitsi kun se maksaa kuitenkin noin satkun.
1596440808354.png
 
Ehkä se antipollution fault johtuu vain omistajan vaihtumisesta, niin ainakin itselläni Pösössä eikä tämä ole edes vitsi. Yhden kerran tuli ko. vikavalo 4v aikana ja sitten kun auto meni uudelle omistajalle niin alle viikon sisällä syttyi uudestaan. Tuntuu, että heti kun auton olosuhteet jotenkin muuttuvat, niin se vikavalo syttyy ja sitten kun ajelee niin sammuu itsestään, ei tarvi edes koodeja nollata.
 
On ollut pientä kahnausta havaittavissa käsijarrussa. No tänään päätin töiden jälkeen katsoa mikä siellä on vikana ja löytyihän se selkeä syypää. Toinen käsijarrukengän jarrupinta kolmessa osassa. Käydään huomenna hakemassa uuden levyt, käsijarrukengät ja asennushilut ja laitetaan kuntoon. Reilun satkun remontti kokonaisuudessaan.
sD65wzvl.jpg
 
310tkm ajettu A4 B6 1.8t BEX (190hv, 240Nm) on tuntunut jo pidemmän aikaa kovin puhdittomalta. Myös P0420 (Catalyst System Efficiency → Below Threshold → Bank 1) vikakoodi on joko staattisena tai hetkittäisenä ollut oikeastaan vuoden ajan. Kone käy myös kylmänä hieman ravistaen, mutta tasoittuu pian jahka kierrokset laskevat. Myös nappi laudassa kiihdytyksissä tuntee persdynolla selvästi, miten veto ei ole aivan tasaista enää, kun kierrokset ovat päälle 5000. Yhden kerran sain vikakoodin, kun kakkospytty ei sytyttänyt. Kone kävi erittäin epätasaisesti. Käynnistin auton uudestaan ja homma korjautui. En ole sittemmin saanut koodia uudestaan, että voisin vaihtaa esim. puolia päikseen. Haluaisin kuvitella näiden liittyvän toisiinsa.

Vaihdettuja osia:
  • Tulpat viime kesänä (ei vaikutusta). Tulpat olivat hieman tummat, eli rikkaalla taidetaan mennä.
  • Taaempi lambda viime syksynä (ei vaikutusta).
  • MAF muutama vuosi sitten (yskiminen korkeilla kierroksilla loppui, mutta alkoi nyt uudestaan).

Tein vastikään sen kuuluisan 0.8 x hevosvoimat MAF-testin, eli nappi lautaan ja katsoin maksimi ilmamassamäärälukeman, joka oli n. 130g/m3. Pitäisi tuon 0.8 säännön mukaan olla lähemmäs 150g/m3. Muistelen vanhalla MAF:lla tulleen isompia lukemia, mutta auto kävi kyllä paremmin uudella, joka siis aina antanut vähän pienempiä tuloksia.

Sylinterien puristukset olivat kaikki kohdillaan, niissä ei siis ongelmaa.

Ahdot olevinaan ok, 0.6bar näyttää OBDElevenin mukaan ahtavan, tosin pienillä kierroksilla ahdot tulevat jäljessä. En tiedä sitten miten sen pitäisi käyttäytyä.

Onko ehdotuksia mitä tälle kannattaisi alkaa tekemään? Osia en haluaisi enää summassa ostaa.

Edit: Viesti lähti ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
310tkm ajettu A4 B6 1.8t BEX (190hv, 240Nm) on tuntunut jo pidemmän aikaa kovin puhdittomalta. Myös P0420 (Catalyst System Efficiency → Below Threshold → Bank 1) vikakoodi on joko staattisena tai hetkittäisenä ollut oikeastaan vuoden ajan. Kone käy myös kylmänä hieman ravistaen, mutta tasoittuu pian jahka kierrokset laskevat. Myös nappi laudassa kiihdytyksissä tuntee persdynolla selvästi, miten veto ei ole aivan tasaista enää, kun kierrokset ovat päälle 5000. Yhden kerran sain vikakoodin, kun kakkospytty ei sytyttänyt. Kone kävi erittäin epätasaisesti. Käynnistin auton uudestaan ja homma korjautui. En ole sittemmin saanut koodia uudestaan, että voisin vaihtaa esim. puolia päikseen. Haluaisin kuvitella näiden liittyvän toisiinsa.

Vaihdettuja osia:
  • Tulpat viime kesänä (ei vaikutusta). Tulpat olivat hieman tummat, eli rikkaalla taidetaan mennä.
  • Taaempi lambda viime syksynä (ei vaikutusta).
  • MAF muutama vuosi sitten (yskiminen korkeilla kierroksilla loppui, mutta alkoi nyt uudestaan).

Tein vastikään sen kuuluisan 0.8 x hevosvoimat MAF-testin, eli nappi lautaan ja katsoin maksimi ilmamassamäärälukeman, joka oli n. 130g/m3. Pitäisi tuon 0.8 säännön mukaan olla lähemmäs 150g/m3. Muistelen vanhalla MAF:lla tulleen isompia lukemia, mutta auto kävi kyllä paremmin uudella, joka siis aina antanut vähän pienempiä tuloksia.

Sylinterien puristukset olivat kaikki kohdillaan, niissä ei siis ongelmaa.

Ahdot olevinaan ok, 0.6bar näyttää OBDElevenin mukaan ahtavan, tosin pienillä kierroksilla ahdot tulevat jäljessä. En tiedä sitten miten sen pitäisi käyttäytyä.

Onko ehdotuksia mitä tälle kannattaisi alkaa tekemään? Osia en haluaisi enää summassa ostaa.

Edit: Viesti lähti ajoissa.
Ootko tsekkaillu polttoaine puolta? Koska vaihdettu polttoaineen suodatin ja onko paineet kohdillaan?
 
Ootko tsekkaillu polttoaine puolta? Koska vaihdettu polttoaineen suodatin ja onko paineet kohdillaan?

Suodatin vaihdettu myös syksyllä. Osia on vaihdettu siihen malliin, että ei kaikkia muista mainita. Paineita en ole testannut. Näkeekö ne luotettavasti OBDElevenillä vai pitääkö lähteä mittarin ostoon?
 
Suodatin vaihdettu myös syksyllä. Osia on vaihdettu siihen malliin, että ei kaikkia muista mainita. Paineita en ole testannut. Näkeekö ne luotettavasti OBDElevenillä vai pitääkö lähteä mittarin ostoon?
Ite melkeen ostaisin, ei ne muistaakseni paljoa maksa kun itse hankin. Varsinkin kun puhutaan ongelmasta niin erillinen mittari voi näyttää ihan muuta kuin mitä tietokone luulee siellä olevan, jos joku anturi temppuilee. Silleen yleensä löytää vikoja paremmin, kun ei usko autoa vaan itseä. Jos paineet alhaalla niin viittaa joko suutinkiskon päässä olevaan paineensäätimeen tai pumppuun.
 
Tästä polttoaineen saannin selvittämisestä.

1. Jos mittaan tukista ok paineet moottori sammuksissa virrat päällä niin silloin pumppu on varmasti ok?

2. Mutta suodatin tai jokin muu bensalinjastossa (myös paluu) voi silti ahdistaa ja virtaus olla heikko, jolloin moottorin bensansaanti täyskaasulla ok paineista ja ok pumpusta huolimatta heikko?

3. Jos mittaan virrat päällä moottori sammuksissa ok paineet ja ok virtaukset niin tiedän että pumppu ok ja suodatin/linjasto ok myös täyskaasulla?
 
Tästä polttoaineen saannin selvittämisestä.

1. Jos mittaan tukista ok paineet moottori sammuksissa virrat päällä niin silloin pumppu on varmasti ok?

2. Mutta suodatin tai jokin muu bensalinjastossa (myös paluu) voi silti ahdistaa ja virtaus olla heikko, jolloin moottorin bensansaanti täyskaasulla ok paineista ja ok pumpusta huolimatta heikko?

3. Jos mittaan virrat päällä moottori sammuksissa ok paineet ja ok virtaukset niin tiedän että pumppu ok ja suodatin/linjasto ok myös täyskaasulla?
Ite mittasin auto käynnissä. Jos et ota alipaineletkua säätimestä niin mitä enemmän poljet, sitä enemmän painetta pitäisi olla. Jos kaasua polkiessa paine laskee niin jostain ahdistaa.
 
Denson anturilla alkoi toimimaan kuten alkuperäisellä anturilla. Sain varmistuksen, että jätän jatkossa Boschin anturit ostamatta. Tyhjäkäynnillä käyttäminen antaa kuitenkin edelleen alkuperäisen vikakoodin: P2189 System Too Lean at Idle (Bank 2). Testasin jarrucleanerin suihkuttamista imusarjan suuntaan ja löysin välin, jonne suihkuttamalla tyhjäkäynti pieneni. Vaihdan siis seuraavaksi imusarjan yläosan tiivisteen.
Imusarjan yläosan tiiviste on vaihdettu ja nyt antaa kahta vikakoodia: P2189 ja P187, elikkä System Too Lean at Idle (Bank 2 ja 1). Käyvät molemmat lohkot laihalla. :hmm:Uusi tiiviste oli sopiva ja puhdistin tiivistyspinnat. Niissäkään en huomannut vikaa. Kaikki letkut kiinnitin takaisin, enkä korvakuulolla, silmämääräisesti tai jarrucleanerilla löytänyt vikaa alipainekomponenteista. Mitä sitten keksitään?
 
Imusarjan yläosan tiiviste on vaihdettu ja nyt antaa kahta vikakoodia: P2189 ja P187, elikkä System Too Lean at Idle (Bank 2 ja 1). Käyvät molemmat lohkot laihalla. :hmm:Uusi tiiviste oli sopiva ja puhdistin tiivistyspinnat. Niissäkään en huomannut vikaa. Kaikki letkut kiinnitin takaisin, enkä korvakuulolla, silmämääräisesti tai jarrucleanerilla löytänyt vikaa alipainekomponenteista. Mitä sitten keksitään?

Käy läpi sitten ne alaosankin tiivisteet sekä itse imusarjan letkut pitemmältä ja tarvittaessa katso se asennettu tiiviste liberaalilla jarrukliinerin käytöllä sekä purge valve, jos tosiaan oli juurikin tuo 2,7 litrainen Kia-Hyundain pata:


Tarvittaessa joskus ne vuodonilmaisinaineet toimii kanssa hyvin jos jokin letku puhaltaa tai imee hulluna:

Älä käytä yhtä liberaalisti ettei imaise liikaa koneeseen imuilmavuodon mukana. (Ei auta aina, mutta joissain tilanteissa näkee tuolla paremmin).
 
Aamulla autossa (Grand C-max 2012) joku kärysi, kun lähdin liikenteeseen. Kotona selvisi, että ilmeisesti jäähdytys nesteet heittää pihalle, kun tuntuu oikealta puolelta tiputtavan ulos. Paljonkohan tuollaisen korjaus maksaa?
 
Aamulla autossa (Grand C-max 2012) joku kärysi, kun lähdin liikenteeseen. Kotona selvisi, että ilmeisesti jäähdytys nesteet heittää pihalle, kun tuntuu oikealta puolelta tiputtavan ulos. Paljonkohan tuollaisen korjaus maksaa?

Sä varmaan ymmärrät ihan itsekin ett noilla tiedoilla ei tuohon voi vastata edes jeesus. Jos joku letku/liitos vuotaa ni joku pikkupaja/tuttu fiksaa sen ehkä kympeillä, siitä ylöspäin viasta riippuen taivas on rajana.
 
Sä varmaan ymmärrät ihan itsekin ett noilla tiedoilla ei tuohon voi vastata edes jeesus. Jos joku letku/liitos vuotaa ni joku pikkupaja/tuttu fiksaa sen ehkä kympeillä, siitä ylöspäin viasta riippuen taivas on rajana.

Jotain liitosta veikkaisin, koska nestetta oli roiskunut moottoritilan takaosaan. Miten paljon tuolla uskaltaa ajaa, kun lähin paja on 15 km päässä?

Tosiaan pahoittelut epäselvästi kuvauksesta. Vaihdan autoon vaan renkaat, eikä sillä taidolla parempaa kuvausta saanut.
 
Jotain liitosta veikkaisin, koska nestetta oli roiskunut moottoritilan takaosaan. Miten paljon tuolla uskaltaa ajaa, kun lähin paja on 15 km päässä?

Tosiaan pahoittelut epäselvästi kuvauksesta. Vaihdan autoon vaan renkaat, eikä sillä taidolla parempaa kuvausta saanut.
Voi olla että uskaltaa ajaa paljon tai sitten hajoaa jo kilometrin matkalla. Ei täältä foorumilta sitä voi tietää, pyydä joku joka ymmärtää autojen päälle kurkkaamaan autoa.
 
No kilsan matkalla se ei hajoa vaik syyläri ois täysin tyhjä mut 15km voi olla sit eri juttu, riippuu niin vuodon määrästä.
 
Kai se auto älähtää jos on jäähdytysneste vähissä tai koneen lämpö nousee.
 
Mikäpä se mahtaisi olla autossa vikana kun flekti huutaa vähän väliä. "Vika" alkannut tuossa kevättalvella mutta nyt ei jaksa enää sitä kuunnella. Eli Seat Toledo -16, 1,2TSI, 80tkm ajeltu,
Ei väliä onko kylmä vaiko kuuma moottori. Aamulla pistää käyntiin niin alkaa huutamaan, noin 10sek ja lopettaa. Lähtee ajamaan niin saattaa tehdä 10 metrin ajon jälkeen saman. Ei tietoa tekeekö maantieajossa kun aina muuta meteliä niin ei kuule. Jäähdytysjärjestelmässä on nestettä. Lämmöt pysyvät hyvin 90 asteessa (noin). Ei väliä onko ilmastointi päällä vaiko ei, eikä väliä puhaltaako tuuletin kylmää vai kuumaa ilmaa.
No, käytin merkkihuollossa. Vikakoodeja ei löytynyt. Totesivat että tuulettimen lämpökatkaisin on rikki, ja vaihdettiin siis. Pari päivää ei huutanut jatkuvasti, mutta nyt vika taas pahentunut, elikkäs huutaa vähän väliä.
Vinkkejä? Ei tuo merkkihuolto ainakaan kiinnosta kun 265€ upposi jo tuohonkin...

Sain vihdoin viimein ajettua tuon auton korjaamolle, kolme tuntia (ja 318€) myöhemmin viaksi paljastui viallinen ilmastoinnin ohjausyksikkö (eli se koko osa josta laitetaan ilmastointi päälle/pois ja säädetään lämmöt etc). 300€ + työt. Katsotaan kuntoon jahka veronpalautukset tulee. Ihanaa kun ei tartte miettiä mihin rahoja laittaa.
 
Kai se auto älähtää jos on jäähdytysneste vähissä tai koneen lämpö nousee.

Noissa ecoboosteissa on vissiin sellainen ominaisuus, että jos jäähdytysneste vuotaa äkillisesti ulos, niin mittaristossa se ei näy välttämättä mitenkään, ei jäädytysnesteen määrän varoituksena eikä ylikuumenemisena.

Alkupään ecoboosteista Ford vaihtoi vuotavia jäähdytysletkuja takuuseen kun moottoreita leikkasi kiinni.
 
Kai se auto älähtää jos on jäähdytysneste vähissä tai koneen lämpö nousee.

Riippuu autosta. Kaikissa (varsinkaan vanhoissa paskoissa) ei oo vähyydestä varoituksia ja lämpömittari ei näytä todellisuutta koska ei oo nestettä mistä mittailla lämpöjä..
 
Espace kävi ilmastointihuollossa, koska kaasut olivat karanneet. Luulin, että oli kyse haihtumisesta, mutta kyse olikin jonkin markan alipaineventtiilin tiivisteen hajoamisesta.

680g R1234YF kaasua ja uusi venttiili ja taas pukkaa kylmää ilmaa.
 
Lommojen korjausta autoon pitäisi suorittaa. Kolme pientä lommoa on umpipilarissa, sivulasien päällä. Parissa lommossa on maali irronnut ehkä 3mm alalta. Mitenkähän tuota kannattaa korjailla? Korjauspaikkaa vai isompaa maalausta? Tärkeintä olis, että ei ruostumaan lähde.
 
Audi b7:lla ajelin varmaan pari viikkoa talvella kun oli vuoto vesilaipassa, tuossa on kiinni lämpötila anturi ja joku muukin anturi, paisarista katosi jonkun verran nestettä, lisäilin sitä varmaan yhteensä 0,5l-1l, korjaamolla sitten vaihtoivat uuden laipan ja meniköhän 3-3,5l nestettä koneeseen kun ilmasivat järjestelmää, tästä on pari vuotta aikaa, onneks ei tullu mitään damagea kuitenkaan, mitään valoja eikä muutakaan syttyny, lämmöt näytti normaalia 90 astetta kokoajan.
 
Lommojen korjausta autoon pitäisi suorittaa. Kolme pientä lommoa on umpipilarissa, sivulasien päällä. Parissa lommossa on maali irronnut ehkä 3mm alalta. Mitenkähän tuota kannattaa korjailla? Korjauspaikkaa vai isompaa maalausta? Tärkeintä olis, että ei ruostumaan lähde.

Vähän riippuu siitä, mikä auto ja väri on kyseessä.
Mutta jos oikein siistin haluaa, niin helpointa on varmaan oikaista ja kitata lommot ja sen jälkeen vetäistä koko katon reuna uudestaa väriin A-pilarista alkaen, tehdä häivytys C-pilariin ja lakata uudelleen seuraavaan sopivaan pokkaukseen asti.
Katon puolelta rajauksen voi tehdä vesikouruun, kattokaiteeseen, pokkaukseen tai muuhun vastaavaan.

Jos ulkonäön ei tarvitse olla ihan niin justiinsa, niin sitten vaan putsailet ruosteet pois lommojen pohjalta ja töpöttelet siihen korjausväriä pumpulipuikolla tai injektoit ruisku+neula kombinaatiolla ( myös sellainen säiliöllinen hienolla kärjellä varustettu taiteilijan "kynä" on aika hyvä ).

Tuolla on lisää keskustelua aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Audi b7:lla ajelin varmaan pari viikkoa talvella kun oli vuoto vesilaipassa, tuossa on kiinni lämpötila anturi ja joku muukin anturi, paisarista katosi jonkun verran nestettä, lisäilin sitä varmaan yhteensä 0,5l-1l, korjaamolla sitten vaihtoivat uuden laipan ja meniköhän 3-3,5l nestettä koneeseen kun ilmasivat järjestelmää, tästä on pari vuotta aikaa, onneks ei tullu mitään damagea kuitenkaan, mitään valoja eikä muutakaan syttyny, lämmöt näytti normaalia 90 astetta kokoajan.
Aika usein ihmeen kaupalla siellä on kiertoa sen verran. Mutta tosiaan ne säännölliset tarkistukset ehkäsee suuria remontteja.
 
Vesipumpun vaihto itsessään ei oikeastaan ole ees iso remppa, tosin näkyy sekin olevan 5-600 juuroo autojerryn mukaan maksellut.
 
Onko kuinka iso rasti tollaseen vaihtaa vesipumppu, mikä oli kustannusarvio?

600 €. Samalla menee hihna vaihtoon. Ei hinta nyt mikään mahdoton ole, mutta olin laskenut, että remppa olisi vasta tulossa vajaan parin vuoden (n 25 tkm) päästä, niin vähän riipaisee. Lisäksi auto seisoo nyt ensi viikkoon pajalla ja oli tarkoitus lähteä viimeisen lomaviikonlopun viettoon mökille, niin se meni nyt siinä, ellei joku onnibussi heitä perille.
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hondista en mitään tiedä mutta...

Se tiukkaako jakoketju kun kone laitetaan käyntiin riippuu ihan millainen kiristin siellä on. Raja-arvonsa sillekkin toki on, se ettei paja niitä tiedä kertoo lähinnä pajasta.

Nakutuksesta on vaikea sanoa mistä voisi lähteä, mahtuisi olemaan esimerkiksi tuo ketju (löysänä hakkaa johonkin sopivilla kierroksilla, voi myös olla että kiristin ei pelaa ennenkuin isommilla kierroksilla jolloin ääni lakkaa) tai vaikkapa venttiilien nostimista (sama efekti kierrosten mukana, nämä tosin yleensä ääntää jo tyhjäkäynnillä).

Käytetyt öljyt voi noihin vähän vaikuttaa.

Putki varmaan vuotaa jostain liitoksesta jos ääni on selkeä, pajalla ei oo jaksettu tarpeeksi etsiä.

Jos sama paja kaikissa, pitäskö laittaa paja vaihtoon ensalkuun?
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.

Vuotava pakosarja voi aiheuttaa hyvinkin samanlaisen naputuksen mitä venttiilinnostajat voi pitää. Selittäisi myös ylimääräiset pörinät ja sen miksi ei ole vuotoa löydetty, jos sitä on etsitty pelkän pakoputken osalta.
 
Laitetaan nyt omakin tapaus tänne muiden nähtäviksi.

Kyseessä:

Honda Accord Tourer 2005 2,0 K sarjalaisella koneella.
211tkm ajettu
Kaikki huollot tehty ajallaan säntillisesti edellisen omistajan toimesta

Itse kerkesin autolla vajaa 1000km ajaa ja vaihdoin öljyt: Mobil 1 ESP 5W 30. Venttiilien tarkistus tehtiin ja säädettävää ei ollut. Samalla tsekkasivat jakoketjun kunnon ja nokka-akselien kunnon. Ei mitään muuta huomautettavaa kun että ketju on ihan vähän löysällä. Eivät tienneet että tiukkaantuuko se sitten kun motin lyö käyntiin, joka ihmetytti minua suuresti. Eikös noissakin jotkin raja arvot ole olemassa?
Että täytyykö ton pajan "tsekkauksen" jälkeen vielä käydä uudestaan jossain tarkistuttamassa.

No - osakuormalla ajettaessa (siis kevyellä kaasulla) kuuluu sellasta hyvin vaimeaa ja kevyttä nakutusta moottorista.
Tyhjäkäynnillä tätä ei kuulu laisinkaan edes kierroksia kokeilemalla. Kone käy tasaisesti ja tosi siististi tyhjäkäyntiä paikallaan. Nakuttava ääni on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on noin 20% auki.

Mutta heti kun tien päälle lähtee ja vaikka loivaan ylämäkeen rauhallisesti kiihdyttää niin se saatanan nakutus kuuluu vaimeana. Mitään oiretta ei ole tullut. Ei tehojen häviämistä, ei vikavaloja eikä mitään. Öljyä ei syö ja kulutus normaalia. Sitä ääntä vois verrata melkinpä diesel koneeseen mutta paljon vaimeampana.

Kytkin ääntää hieman kytkinpolin ylhäällä - kuuluu sellasta vaimeaa kalkattavaa ääntä siis todella vaimeasti.

Nyt sitten mietin että liittyykö tuo kytkimestä tuleva ääni jotenkin siihen toiseen nakuttavaan ääneen vai onko se omansa.

Ja jos se on oma äänensä niin mistä helvetistä se kuuluu? Mietin, että tuliko se sen jälkeen kun vaihdoin öljyt. Aiemmin oli Liquid Molyn top tec 5w 40 öljyt sisässä. Eihän tuon muutoksen tulisi vaikuttaa yhtään mitään ja jos se pelkästään vaikuttaa niin jotain on paskana.

Jos jollakin kyseisestä automallista kokemuksia niin apu kelpaisi. Vai onko ominaisuus vain.

Edit: Niin ja pakoputkesta jostain auton keskivaiheilta kuuluu sellanen ääni että siellä olisi reikä jossain. Se kävi huollossa asian suhteen mutta mitään reikää ei löytynyt. ÄÄni on sellanen pörisevä ja kun polkasee kaasua niin röpeltää. Että mitähän hemmettiä.

Tuli mieleen että resonoiko joku siellä vai onko pakosarjan liitoskohta jotenkin heikko ja ääntää / nakutus kuuluu kovemmin vai mikä hemmetti siell nyt on. Alakerran luulis olevan kunnossa koska tyhjäkäynnillä ja eri kierrosalueella ei kuulu yhtään mitään.
Pakoputki voi vuotaa sieltä kohdasta mistä keskipönttö liittyy takapönttöön eli niiden liitoksesta mikä on yleensä ensimmäinen paikka mistä putki lähtee ruostumaan ja sen voi hitsata kuntoon.
 
Noista Hondistahan aikanaan vaihdettiin takuuseenkin haljenneita pakosarjoja eli kannattaa tutkia sitä ainakin.
 
Pakoputki voi vuotaa sieltä kohdasta mistä keskipönttö liittyy takapönttöön eli niiden liitoksesta mikä on yleensä ensimmäinen paikka mistä putki lähtee ruostumaan ja sen voi hitsata kuntoon.
Tai sitten joustohaitarista, karvat päällä ehyet mutta sisällä reikä. Sitä ei välttämättä heti huomaa.
 
Käy läpi sitten ne alaosankin tiivisteet sekä itse imusarjan letkut pitemmältä ja tarvittaessa katso se asennettu tiiviste liberaalilla jarrukliinerin käytöllä sekä purge valve, jos tosiaan oli juurikin tuo 2,7 litrainen Kia-Hyundain pata:
...
Ennen imusarjan ja kansien välisten tiivisteiden vaihtoa totesin siellä olevan vuodon vielä jarrucleanerilla. Kone jopa sammui, kun kunnolla päästi kuuman moottorin lohkojen väliin moottorin päälle ainetta. Vaihdoin tiivisteet ja laitoin molemmille puolin tiivistettä vielä Hylomar Blueta. Nykäykset tyhjäkäynnillä katosi ja jarrucleanerilla ruiskiminen ei enää vaikuta käyntiin. Silti seuraavana päivänä heitti kerran koodit P2187 ja P2189. Sen jälkeen autolla on ajettu kahdesti, eikä ole enää antanut koodeja. Onko Köyhän Ihmisen Autossa edelleen vikaa, vai heittikö vanhat koodit jostakin muistista peläyttääkseen seuraavana päivänä?
 
Ennen imusarjan ja kansien välisten tiivisteiden vaihtoa totesin siellä olevan vuodon vielä jarrucleanerilla. Kone jopa sammui, kun kunnolla päästi kuuman moottorin lohkojen väliin moottorin päälle ainetta. Vaihdoin tiivisteet ja laitoin molemmille puolin tiivistettä vielä Hylomar Blueta. Nykäykset tyhjäkäynnillä katosi ja jarrucleanerilla ruiskiminen ei enää vaikuta käyntiin. Silti seuraavana päivänä heitti kerran koodit P2187 ja P2189. Sen jälkeen autolla on ajettu kahdesti, eikä ole enää antanut koodeja. Onko Köyhän Ihmisen Autossa edelleen vikaa, vai heittikö vanhat koodit jostakin muistista peläyttääkseen seuraavana päivänä?
Nyt olisi erittäin tärkeä päästä näkemään testerillä moottorinohjauksen short ja long term fuel trim arvot. Saatko moisia esille?

Niistä paljastuu hyvin se mitä ECU luulee moottorin seostilanteen olevan ja kumpaan suuntaan ECU yrittää tilannetta korjata.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.
Vaihda kummatkin samalla tai hetken päästä pääset toista vaihtamaan.
 
Äh, Volvo v70 päätti polttaa xenon-polttomon. Ihan googlaamatta arvaan että luvassa on äärimmäisen tiukassa olevien hentojen muoviosien muodostama kokonaisuus joka vain odottaa että joku vääntäisi hieman jotta voisi hajota kalliisti.

Vulvasta en tiijä, mut A6 4F -05 audin umpiossa näyttää tältä:
 

Liitteet

  • 49153977_1263902100408139_6888097867324456960_n.jpg
    49153977_1263902100408139_6888097867324456960_n.jpg
    313,6 KB · Luettu: 103
Helppoo ko heinänteko, motonetin motomaattiin, sanot hepulle ett vaihda lamppu, maksaa femman + lamppu tietysti, problem solved.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom