Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
 
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Sulakeboksi taitaa olla hieman vähättelevä termi sille boksille (BSM tms.), vaikka tuotteen kuvauksessakin lukee vain moottorin sulakerasia, Siemens. Virta kulkee sulakkeelle, mutta ei tule starttimoottorin solenoidille ("heräte-liitin") asti. Myös solenoidille tuleva piuha testattu ehjäksi mittarilla. sulakkeen ja piuhan välissä virta kulkee jossain boksin sisällä ilmeisesti releen kautta.

Samaan johtopäätökseen tuli PSA-autoihin erikoistunut korjaamo vian kuvauksen perusteella (kuvasin vain oireet ja havainnot). Ilmeisesti nuo vikakoodit kertovat yhteysvirheestä, jonka takia käynnistystä ei suoriteta.

Pahoittelut mahdollisista vääristä termeistä.
 
Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.
 
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.

Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.

Ok, ei ole kokemusta muista kuin grillin hyvistä ranskalaisista, jotenkin vaan se vaikutti oudolta.
 
Oldsi sai kuin saikin maalia niskaan.
14876087.jpg
 
Play stupid games; win stupid prizes


Ja tämähän meni sitten oikein hienosti loppuun saakka. Olen itse ollut aina sitä mieltä että vetokeppihommat pitää tehdä koko vetoakseli pöydällä jolloin voi oikeasti varmistua siitä että kaikki menee oikein.

Viikonloppuna lähdin käymään lumitöissä mökillä 80km päässä kotosalta ja pääsin nippa nappa mökkitien päähän ja rupesin kääntämään autoa niin eiköhän tämä kuskin puolen vetari päätä muljahtaa nivelestä ulos ja matkanteko loppuu tarkalleen naapurin liittymään auto poikittain tielle :D

Soitin apua paikalle työkalujen kanssa ja kaivoin koko vetoakselin pois autosta pienessä lumimyräkässä ja vein harrastepajalle rassattavaksi. Seuraavana päivänä keppi takasin autoon ja ajamalla pois vielä suuremmassa lumimyräkässä.


E.jpg B.jpeg A.jpeg D.jpg C.jpeg

Mikä siinä sitten meni perseelleen? Laitoin epähuomiossa osan 2 väärinpäin siinä sorapihalla vittuunnuksissani ährätessä ja se aiheutti sen että nivel ei mennyt aivan tarpeeksi pitkälle (prikan viiste nivelen viisteen sisään) boorille jotta lukkorengas olisi laajentunut ja lukinnut nivelen paikoilleen. Boori oli sen verran tahmea ettei siitä pystynyt keppi autossa kiinni sanomaan että oliko se lukittunut vai ei, ei ollut tilaa vetää tarpeeksi kovasti.

Oli taas vähän pohjolan talli hommaa, mökillä ei ollu tarpeeksi työkaluja että olisi saanut napapultin auki. Ja vaati melkoisesti väkivaltaa moskalla ja messinki tampilla että sai käännettyä tuon nivelen sisäosan takaisin suoraan kun se oli kääntynyt irrotessaan poikittain. Aivan uusi ja tiukka nivel niin eihän se meinaa liikkua millään.

Uudet rasvat, uusi lukkorengas, pultit, kumi ja klemmarit ja on se ny jo toista päivää pysyny kasassa!

Hah, nyt 15tkm myöhemmin sama vika uusi.


Miksei se perkele voi pysyä. Hitsaan kohta kiinni tuon murroksen vetoakseliin. Alkaa oikeasti huumorintaju loppua.
 
Citroen C4 -05 ja ilmeisesti moottoritilan sulakeboksi (6500 CK, 9657718580, BSM-L04-00 ) (jossa myös ilmeisesti releitä) vikaantunut ja auto ei käynnisty koska starttimoottorin solenoidi ei saa virtaa. Vikakoodina P1693, P1694 ja P0615. Tänään kävin kyselemässä liikeistä uutta boksia, niin joka paikassa tarjottiin eiooeituu:ta ja yksi paikka osasi sanoa, että valmistus on lopetettu viime vuonna. Eli uuden boksin hommaaminen ei taida onnistua kovin helpolla.

Onko kenelläkään tietoa voiko noita korjata jossain autoeletroniikkakorjaamossa ja jos voi, niin onko suosituksia paikoista (itä-) Helsingin alueella?
Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...
 
Kun olisikin netin halvimmat.

Keppi on VW originelli ja nivel n. 70€ fixus koivuselta maksanut SKF kitti.
Jaa. no sitten, eihän vaan ole jotain muuta vikaa kuin vetari+nivelyhdistelmä? Tai sattunut jotain katukiveysihottumaa? Onhan noissa orkkiksissakin ollut välillä noita maanantaikappaleita, mutta harvemmin.
 
Se olisi kyllä kiva tietää että mikä tässä nyt mättää. EI ole ihan eka eikä kymmenes volkswagen vetoakseli mitä olen pyöritellyt vuosien varrella. Ja tämä se vain on purkautunut jo kahdesti käytännössä ilman mitään ennakkovaroitusta.
 
Se olisi kyllä kiva tietää että mikä tässä nyt mättää. EI ole ihan eka eikä kymmenes volkswagen vetoakseli mitä olen pyöritellyt vuosien varrella. Ja tämä se vain on purkautunut jo kahdesti käytännössä ilman mitään ennakkovaroitusta.

Eihän esim. ohjaus jostain syystä käänny ns. yli? Läheskään kaikissa, ehkä 90% autoista ei ole muuta rajoitusta kuin ohjausvaihde, mutta jos sekin on keskitetty vituiksi, niin kait se on mekaanisesti mahdollista? Mulla oli harrasteautossa ongelmia ohjauksen kanssa, tosin ainoastaan ääriasennossa ja ainoastaan toiseen suuntaan, no joku oli rälläköinyt mekaanisenstopparin pois, ilmeisesti ylimääräisenä. Ainoastaan parkkiksella tai vastaavaassa ääriasentoonveivatesa ohjaus lukittuin siihen...
 
PSA BSI ja BSM molemmat herkkiä vikapesiä vanhemmiten. Bsi tä ei saa enää mistään(edes marmorilta) kun se naukasee tuon ikäisistä pösöistä. Sitä ei myöskään saa normi metodein vaihdettua toisesta autosta koska ajon esto. Bsm saannista eio tietoa. Pari vuotta sitten sai vielä uusia. Bsm on tosiaan epoksimönjäpökäle ja bsi on juotettu monikerrosrakenne. Sama mitä Fjorttis käytti 90 luvun sulakerasioissaan, niissä mitkä tuppasi niin ikään kärähtelee.
 
Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...
Maxi-sulakkeet tuli tarkastettua, mutta en nyt muista satavarmasti tuliko sieltä mitattua.
 
Nyt olisi erittäin tärkeä päästä näkemään testerillä moottorinohjauksen short ja long term fuel trim arvot. Saatko moisia esille?

Niistä paljastuu hyvin se mitä ECU luulee moottorin seostilanteen olevan ja kumpaan suuntaan ECU yrittää tilannetta korjata.
Kialla on nyt ajeltu, eikä moottorivalo ole enää syttynyt. Peläyttääkseen ilmeisesti jostain vikamuistista kaivoi vikakoodin seuraavaksi päiväksi. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon. Jippii!
 
Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä :D
Ilmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?
Oletko miettinyt jotain presstallia, valmista tai sitten itsetehtynä?
Itse haaveillut et tekisi tallin(aika kapea ja täynnä leikkuria ja pyöriä) pitkälle seinälle pressukatoksen, valmiina ei näytä olevan sellaisia jotka saisi siihen seinän jatkoksi.
Valmiina olen nähnyt vain noita symmetrisiä pressutalleja ja sellainen kyllä huono vaihtoehto kun lumet ja vedet sitten siihen tallien väliin.

Itsetehtynä huonekaluputki varmaan riittäisi kun vähän varaa ottaisi huomioon ja päälle kestopeitettä.
Olisi ainakin huonolta säältä suojassa.

Työkaluja on itsellänikin turhan vähän ja viime vuodet jos tarvinnut olen ostanut räikkää sun muuta yksittäisinä motonetistä MTX-merkkisinä.
Laatu ollut hyvää ja ei tule turhia ostettua, eikä etenkään sitten loju nurkissa montaa räikkäsettiä joissa räikät sökö. :btooth:

Sähkökoneita olen ostanut kanssa halpiksia ja ainut johon en enää ole vuosiin koskenut on Einhell, joka hiton kapineen kanssa oli taistelua.
 
Laitan tähän ketjuun vastauksen myyntiketjusta, kun ärsyttää luulla et nyt on jotain tarjousta.
Parempaakaan ketjua en keksi....

Tuote: Vianor ilmastoinnin täyttöhuolto
Hinta: 49€
Kauppa: Vianor

Muuta: Tarjous koskee r134a-kylmäaineella olevia autoja mitä suurinosa autoista on. Hinta sisältää 200g kylmäainetta ja ylimenevät on 10€ per 100g.
Linkki
Mitenkähän hyvä tälläinen tarjous käytännössä on. Aika usein näkee mainoksia 99e ilmastoinnin huollosta. Mitäköhän keskivertoautoon menee kylmäainetta, joku 800g, lopullinen hinta on silloin 109€. Vai täytetäänkö tuossa tosiaan järjestelmä tyhjentämättä vanhaa kylmäainetta?
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.
Huom! Tarkasta, mikä kylmäaine sopii autoosi. Vuonna 2017 rekisteröidyissä ja sitä uudemmissa autoissa käytetään R1234yf-ainetta. Varmista asia kuitenkin ennen huoltoa, sillä ensimmäiset uudella kylmäaineella varustetut ajoneuvot on otettu Suomessa käyttöön kevään 2012 aikana. Mikäli autossasi käytetään R1234yf-kylmäainetta, huollon hinta on 99 € (sis. 200 g R1234yf-kylmäainetta, ylimenevä kylmäaine veloitetaan erikseen 30 €/100 g), ja huolto on varattavissa suoraan palvelupisteestä.

Taitaa käytetty aine lukea näkyvällä paikalla konehuoneessa, jossain ilmastoinnin putkien tienoilla.
 
Ilmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?
Oletko miettinyt jotain presstallia, valmista tai sitten itsetehtynä?
Itse haaveillut et tekisi tallin(aika kapea ja täynnä leikkuria ja pyöriä) pitkälle seinälle pressukatoksen, valmiina ei näytä olevan sellaisia jotka saisi siihen seinän jatkoksi.
Valmiina olen nähnyt vain noita symmetrisiä pressutalleja ja sellainen kyllä huono vaihtoehto kun lumet ja vedet sitten siihen tallien väliin.

Itsetehtynä huonekaluputki varmaan riittäisi kun vähän varaa ottaisi huomioon ja päälle kestopeitettä.
Olisi ainakin huonolta säältä suojassa.

Työkaluja on itsellänikin turhan vähän ja viime vuodet jos tarvinnut olen ostanut räikkää sun muuta yksittäisinä motonetistä MTX-merkkisinä.
Laatu ollut hyvää ja ei tule turhia ostettua, eikä etenkään sitten loju nurkissa montaa räikkäsettiä joissa räikät sökö. :btooth:

Sähkökoneita olen ostanut kanssa halpiksia ja ainut johon en enää ole vuosiin koskenut on Einhell, joka hiton kapineen kanssa oli taistelua.
Pihaa ja pressutalli löytyy, mutta siellä sitten taas on pimeää ja ahdasta (6m x 3.5m tms) sekä kuitenkin maapohja. Ja jotenkin se tuppaa täyttymään muusta tavarasta :rolleyes: Siinäkin taitaa olla ainakin kolmas kierros pressuja jo menossa. Vähän liian tuulinen tontti meillä tuollaiselle. Muutenkin alkuperäinen pressu oli sitä 180 g/m2 kamaa joten ei kestänyt kauaa. Lisäksi pressutalleissa on se huono puoli että seiniin tai kattoon ei käytännössä saa mitään kiinni.
Hyvä katos vaatisi kuitenkin muutaman tonnin rahaa. Maatyötkin on hieman haastavia kun ei itsellä ole edes peräkärryä joten niillekin tulisi äkkiä hintaa.
Terästäkin saa muuten määrämittaan leikattuna kohtuu edullisesti. Itse ostin peräkärryn rungon värkit valmiiksi leikattuna. Maksoivat yhteensä noin satasen mikä ei minusta ollut paha hinta millilleen leikatuista teräspalkeista. Tuli tehtyä vähän turhan jykevä runko, reunapalkit ovat 50 x 50 x 4 millistä palkkia..
Sitten kun tuota kirvesmiehen taitoa ole itselle juuri siunattu niin tekeminenkin on vähän haastavaa :D
Noh, aiheeseen sen verran, vilkkupolttimot vaihdoin taakse eilen..
 
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.

Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
 
Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Meillä alkoi Chryslerissä ilmastoinnin toiminta loppumaan kun ainetta oli noin puolet jäljellä. Pitää tarkistaa kun pääsee kotiin.
E: 300 grammaa oli laskutettu, järjestelmä imaisee 540 grammaa. Eli alle puolet oli enää jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g. :)

Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.

Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Kait se hinta on ok, ajattelin vain ettei välttämättä saa tiskillä kuulla suoraan ettei hinta olekaan 9€, vaan 99€ ja sitten maksaessa kiva ylläri.
Eihän se nyt suuri summana ole, mut saattaa syljettää jos pienet tulot ja/tai vanha rakkine.

edit:
Muistakaa et saattaa paskoa kompuran se aineen vähyys.
Ai mistäkö.... :darra:
 
Näinhän se on, mitä vähemmän ainetta, sitä enemmän duunia kompura joutuu tekemään, jotta saadaan sama lämpötila aikaseksi.
Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.
 
Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.
Omassa oli tuo, hiukkasen antoi viileää vaikka täydet nesteet.

Oli muuten silloin kompuroissa hintaeroa.
Kompura pelkästään oli piirun auki kolme kertaa halvempi pienelä korjaamolla, kuin merkkikorjaamolla.
Tietysti eri merkkinen, mutta molemmissa sama takuu ja ainakin meillä kesti niin pitkään kuin auto oli meillä.
 
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
 
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.

Viimeksi kun vaihdoin Nissan Almeraan Motonetistä ostettua sisätilanpuhaltimen moottoria, niin ääni hiljeni. Toisaalta tuli tunne, ettei se pyöri yhtä lujaa kuin alkuperäinen.. :hmm:
 
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Älä osta halvinta kuraa...
 
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.
 
Viimeksi kun vaihdoin Nissan Almeraan Motonetistä ostettua sisätilanpuhaltimen moottoria, niin ääni hiljeni. Toisaalta tuli tunne, ettei se pyöri yhtä lujaa kuin alkuperäinen.. :hmm:

Joo havaitsin ihan saman! Tehoja ei ole samanverran, kuin alkuperäisessä. Tuossa vain tuo sähkömoottori pitää niin ihmeellistä sirinää, en sitten tiedä onko rikki jotenkin, vaikka uusi pitäisi olla.


Älä osta halvinta kuraa...

Noh, mitähän tähän taas sanoisi. Jos vaihtoehdot kirjaimellisesti oli maksaa 800€ tai 70€, niin ei kovin vaikea ollut valita.


Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.

Juu, näin se on. Tämä kai vain täytyy sitten hyväksyä.
 
Joo havaitsin ihan saman! Tehoja ei ole samanverran, kuin alkuperäisessä. Tuossa vain tuo sähkömoottori pitää niin ihmeellistä sirinää, en sitten tiedä onko rikki jotenkin, vaikka uusi pitäisi olla.




Noh, mitähän tähän taas sanoisi. Jos vaihtoehdot kirjaimellisesti oli maksaa 800€ tai 70€, niin ei kovin vaikea ollut valita.




Juu, näin se on. Tämä kai vain täytyy sitten hyväksyä.
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
 
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.

Ei siinä, ihan hyvä, jos sinulla on varaa ostella alkuperäisosia tuohon hintaan, kaikilla sitä mahdollisuutta ei ole. Ja vaikka olisi ollutkin, niin en kyllä pistäisi tuollaista summaa puhaltimen moottoriin. :vihellys:
 
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.

Kai nyt sentään viet edes merkkarille vaihdettavaksikkin etkä johonkin penan huoltoon. Tai hyvä luoja sentään mene itse sitä vaihtamaan.
 
Sen takia ne merkkarit on.. Ja takuut.
 
Nyt oli ryslerin vuoro olla pajotettavana. Katsastussetä tuumasi jotta jarrulevyt ja -palat ovat edestä loppu ja takajarruissakin oli vähän työtä saada arvoihin. Ei sinänsä ihme, nuo on laitettu neljä vuotta sitten eikä niihin ole koskettu sen jälkeen..
Toisen puolen etupala onkin jo jännän näköinen:
1598529743460.png

Ja ei, liukutapit eivät ole jumissa. Olivat käytännössä uuden näköiset.
Uudet levyt ja palat on jo tilattu Viron pojilta Aeromotorsilta.
Koiranluun vaihdoin samalla vasemmalle puolelle kun oli kuulemma hitusen väljä. Eipä se mihinkään auttanut, kolisee ihan yhtä pahasti kuin ennenkin. Yllättävän työläs vaihtaa, piti ottaa joustintuen alapää irti sekä kallistuksen vakaajan pää rungosta. 18 mm mutteri :rolleyes: Eipä ollut sellaista listaa pakissa.
1598529859632.png

Ikä se tässäkin alkaa näkymään, akun kiinnike/teline lähti käsin nykäisemällä irti :( Eihän tää ole kuin kohta 20 vuotta vanha..
1598529675391.png

Laitoin reikänauhaa ettei se tielle tipahda. Tuossa se on hauskasti etulokasuojan sisällä.
Näppärä ajella kun pakoputki vuotaa, jousitus narisee ja jarrut kitisevät :D Kolina ei onneksi kuulu kuin sisälle.
 
Eipä ole tällaista ilmastoinninhuoltoa vielä vastaan tullut. Eli vein auton tuohon täälläkin tarjouksessa olleeseen huoltoon, koska huoltokirjan mukaan viimeisin oli tehty 2v sitten. Lopputulos oli tämä: Autosta poistettiin kylmäainetta pikkasen yli 700g ja takaisin laitettiin 650g.
 
Eipä ole tällaista ilmastoinninhuoltoa vielä vastaan tullut. Eli vein auton tuohon täälläkin tarjouksessa olleeseen huoltoon, koska huoltokirjan mukaan viimeisin oli tehty 2v sitten. Lopputulos oli tämä: Autosta poistettiin kylmäainetta pikkasen yli 700g ja takaisin laitettiin 650g.

No oli selkeesti paree ilmastointihuolto kuin broidilla. Vei golffin em. huoltoon, imettiin ja täytettiin. Grammoista ei tietoa, mut n. 100m "huollon" pihasta kajahti kompura ja kylmä-aineet pihalle :D Selkee ylitäyttö :D

edit. Ei siis samaiseen missä sä olit, vaan tuppukylän paikalliseen missä asutaan :D
 
Mietin juuri, että mitähän vahinkoa tuollaisesta ylitäytöstä oikein on? Maksoin sitten ilmastoinnin "tyhjennyksestä", sen 50€ :rolleyes:
Miten voi olla edes mahdollista laittaa noin paljon yli normaalin määrän?!
 
Saattaa myös johtua siitä, että ilmastointikoneen letkuihin jäänyt kamaa.
Tai toinen mikä on yleistä ainakin vageissa, on se, että tehtaalta tullessa autossa on enemmän kuin suosituksen verran kylmäainetta. En tiedä haetaanko tuolla sitä, että ilmastointihuoltoa ei tarvitsisi tehdä kuin 3-4 vuoden iässä.
 
Eipä ole tällaista ilmastoinninhuoltoa vielä vastaan tullut. Eli vein auton tuohon täälläkin tarjouksessa olleeseen huoltoon, koska huoltokirjan mukaan viimeisin oli tehty 2v sitten. Lopputulos oli tämä: Autosta poistettiin kylmäainetta pikkasen yli 700g ja takaisin laitettiin 650g.
Miten oli öljyn laita?
Tuo kylmäaineen määrähän usein lukee jossakin konehuoneessa, kato sieltä onko tuo 650g oikein.
 
Miten oli öljyn laita?
Tuo kylmäaineen määrähän usein lukee jossakin konehuoneessa, kato sieltä onko tuo 650g oikein.

Kuitti on nyt autossa, mutta sitä itseasiassa aikaisemmin jo ihmettelin, että siinä taisi olla 20g öljyä pois, mutta lisäys määrää ei ollut ollenkaan, joka alkoi mietityttämään.
 
Mietin juuri, että mitähän vahinkoa tuollaisesta ylitäytöstä oikein on? Maksoin sitten ilmastoinnin "tyhjennyksestä", sen 50€ :rolleyes:
Miten voi olla edes mahdollista laittaa noin paljon yli normaalin määrän?!
En oikeen ymmärrä ongelmaa? Eihän sitä kukaan tiedä kuinka paljon sitä ainetta sielä on? Sulla nyt vaan tuli ns. turha huolto, tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit? Tuo määrä on tosiaan kysymysmerkki, oliko sitä alkujaan liikaa, ja nyt sinne on laitettu oikea määrä? vai laitettu nyt liian vähän?

Edit. öljynmäärän puuttumisesta minäkin olisin huolissani, kyllä tuo määrä yleensä kuitista löytyy.
 
tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit?
En tietysti tiedä kaikista, mutta just noin ainakin jotkut ilmastointihuoltolaitteet tekee, eli tyhjennys jossa kylmäaine otetaan talteen -> testaus -> täyttö samoilla litkuilla mitä siellä on ollutkin ja tarvittaessa tietysti jos on vajausta niin sitten laskutetaan se täytetyn ja talteenotetun erotus.

Että perjaatteessa tässä nyt kyseinen firma sai vähän ainetta, minkä voi tyrkätä seuraavan asiakkaan järjestelmään ja luonnollisesti laskuttaa.
 
En oikeen ymmärrä ongelmaa? Eihän sitä kukaan tiedä kuinka paljon sitä ainetta sielä on? Sulla nyt vaan tuli ns. turha huolto, tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit? Tuo määrä on tosiaan kysymysmerkki, oliko sitä alkujaan liikaa, ja nyt sinne on laitettu oikea määrä? vai laitettu nyt liian vähän?

Edit. öljynmäärän puuttumisesta minäkin olisin huolissani, kyllä tuo määrä yleensä kuitista löytyy.

Järjestelmän täyttömäärät pitäisi olla tällaisissa liikkeeissä hyvin tiedossa jokaisen merkin kohdalla.
Käsittääkseni kylmäaineet vaa'ataan, kun ne otetaan järjestelmästä ja ennen kuin uuden laitetaan sisälle, joten täyttömäärät on kyllä gramman tarkkuudella tiedossa. Ongelma tosiaan oli tuo, että edellisen kerran jostain syystä järjestelmä oli ylitäytetty, joka voi isommassa määrin aiheuttaa isojakin ongelmia kompuralle. Miksi näin pääsee ylipäätänsä tapahtumaan, on mysteeri minulle. Nyt ylitäyttö oli onneksi suhteellisen pieni. Joillakin on työnnetty jopa satoja grammoja liikoja.
 
Itse juuri viime huollon yhteydessä käytin Golfin ilmastointi huollossa ja autossa oli n 120g liikaa ainetta. Nyt jäähtyy huomattavasti nopeammin kuin ennen huoltoa. Toivottavasti kompura ei ole ottanut kipeätä, ensimmäinen ilmastointi huolto itsellä ollessa ja kohta kaksi vuotta tuolla ajanut...
 
Mersu W202 bensa-automaatti, jyristää hitosti kylmänä maantienopeuksissa, mutta jyrinä lakkaa 10 minuutin ajon jälkeen, ilmeisesti kun on paikat lämminny. Kardaanin tukilaakeri loppu?
 
Järjestelmän täyttömäärät pitäisi olla tällaisissa liikkeeissä hyvin tiedossa jokaisen merkin kohdalla.
Käsittääkseni kylmäaineet vaa'ataan, kun ne otetaan järjestelmästä ja ennen kuin uuden laitetaan sisälle, joten täyttömäärät on kyllä gramman tarkkuudella tiedossa. Ongelma tosiaan oli tuo, että edellisen kerran jostain syystä järjestelmä oli ylitäytetty, joka voi isommassa määrin aiheuttaa isojakin ongelmia kompuralle. Miksi näin pääsee ylipäätänsä tapahtumaan, on mysteeri minulle. Nyt ylitäyttö oli onneksi suhteellisen pieni. Joillakin on työnnetty jopa satoja grammoja liikoja.
Mitenkähän muuten noissa ilmastointihuoltokoneissa on kalibrointi? Eli onko mahdollista olla isoja eroja "vaa'assa", kun kuitenkin puhutaan hyvin pienistä painoista.

Tuli vaan mieleen, kun pyöräkuormaajat, jotka lastaa esim. kiviaineksia, niin niiden vaa'at testataan säännöllisesti.
Tosin niissä kyse kiloista, ei grammoista.
Mutta on niinkin sattunut, että kuormaajan vaa'an mukaan 19 000kg laitettu kyytiin, ja kun autovaa'asta ajoi, niin näytti sellaista kokonaismassaa, että kuormaa olis ollut vain 16,3tn..
 
Mitenkähän muuten noissa ilmastointihuoltokoneissa on kalibrointi? Eli onko mahdollista olla isoja eroja "vaa'assa", kun kuitenkin puhutaan hyvin pienistä painoista.

Tuli vaan mieleen, kun pyöräkuormaajat, jotka lastaa esim. kiviaineksia, niin niiden vaa'at testataan säännöllisesti.
Tosin niissä kyse kiloista, ei grammoista.
Mutta on niinkin sattunut, että kuormaajan vaa'an mukaan 19 000kg laitettu kyytiin, ja kun autovaa'asta ajoi, niin näytti sellaista kokonaismassaa, että kuormaa olis ollut vain 16,3tn..

Tähän varmaan joku asentaja osaisi vastata paremmin, mutta luulisin, että ainakin noissa isommissa huoltamoissa, jotka tätäkin hommaa tekee melkein työkseen, nämä asiat olisi kondiksessa. Jotkut pikkupajat sitten asia erikseen. Itselläni ei ole mitään todisteita jäänyt missä edellinen huolto oli tehty niin en osaa yhtään sanoa, mitä siellä oli tapahtunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 212
Viestejä
4 655 558
Jäsenet
76 385
Uusin jäsen
Nakzz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom