Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sulakeboksi taitaa olla hieman vähättelevä termi sille boksille (BSM tms.), vaikka tuotteen kuvauksessakin lukee vain moottorin sulakerasia, Siemens. Virta kulkee sulakkeelle, mutta ei tule starttimoottorin solenoidille ("heräte-liitin") asti. Myös solenoidille tuleva piuha testattu ehjäksi mittarilla. sulakkeen ja piuhan välissä virta kulkee jossain boksin sisällä ilmeisesti releen kautta.Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.Sulakeboxin vikaantuminen kuullostaa taas vähän erikoiselta, miten päädyit moiseen diagnoosiin?
Ei ole PSA konsernin tuotteissa mitenkään erikoinen vika.
Se sulakeboksi on paljon muutakin kuin pelkkä sulakkeiden pidin, mömmöön valettu piirilevy jonka kautta kiertää koko auton sähköt ja siellä on mömmön sisään valettuja releitäkin.
Oldsi sai kuin saikin maalia niskaan.
Hyvännäköstä jälkeä! Toi oma sävy on kanssa kaikkea tummasta kuparista railakan oranssiin, riippuen miten valo käy.Täällä väritettiin kans bemaria. Jännä väri kun näyttää joka suunnasta erilaiselle
Play stupid games; win stupid prizes
Ja tämähän meni sitten oikein hienosti loppuun saakka. Olen itse ollut aina sitä mieltä että vetokeppihommat pitää tehdä koko vetoakseli pöydällä jolloin voi oikeasti varmistua siitä että kaikki menee oikein.
Viikonloppuna lähdin käymään lumitöissä mökillä 80km päässä kotosalta ja pääsin nippa nappa mökkitien päähän ja rupesin kääntämään autoa niin eiköhän tämä kuskin puolen vetari päätä muljahtaa nivelestä ulos ja matkanteko loppuu tarkalleen naapurin liittymään auto poikittain tielle
Soitin apua paikalle työkalujen kanssa ja kaivoin koko vetoakselin pois autosta pienessä lumimyräkässä ja vein harrastepajalle rassattavaksi. Seuraavana päivänä keppi takasin autoon ja ajamalla pois vielä suuremmassa lumimyräkässä.
![]()
![]()
![]()
![]()
Mikä siinä sitten meni perseelleen? Laitoin epähuomiossa osan 2 väärinpäin siinä sorapihalla vittuunnuksissani ährätessä ja se aiheutti sen että nivel ei mennyt aivan tarpeeksi pitkälle (prikan viiste nivelen viisteen sisään) boorille jotta lukkorengas olisi laajentunut ja lukinnut nivelen paikoilleen. Boori oli sen verran tahmea ettei siitä pystynyt keppi autossa kiinni sanomaan että oliko se lukittunut vai ei, ei ollut tilaa vetää tarpeeksi kovasti.
Oli taas vähän pohjolan talli hommaa, mökillä ei ollu tarpeeksi työkaluja että olisi saanut napapultin auki. Ja vaati melkoisesti väkivaltaa moskalla ja messinki tampilla että sai käännettyä tuon nivelen sisäosan takaisin suoraan kun se oli kääntynyt irrotessaan poikittain. Aivan uusi ja tiukka nivel niin eihän se meinaa liikkua millään.
Uudet rasvat, uusi lukkorengas, pultit, kumi ja klemmarit ja on se ny jo toista päivää pysyny kasassa!
Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...Citroen C4 -05 ja ilmeisesti moottoritilan sulakeboksi (6500 CK, 9657718580, BSM-L04-00 ) (jossa myös ilmeisesti releitä) vikaantunut ja auto ei käynnisty koska starttimoottorin solenoidi ei saa virtaa. Vikakoodina P1693, P1694 ja P0615. Tänään kävin kyselemässä liikeistä uutta boksia, niin joka paikassa tarjottiin eiooeituu:ta ja yksi paikka osasi sanoa, että valmistus on lopetettu viime vuonna. Eli uuden boksin hommaaminen ei taida onnistua kovin helpolla.
Onko kenelläkään tietoa voiko noita korjata jossain autoeletroniikkakorjaamossa ja jos voi, niin onko suosituksia paikoista (itä-) Helsingin alueella?
Hah, nyt 15tkm myöhemmin sama vika uusi.
Miksei se perkele voi pysyä. Hitsaan kohta kiinni tuon murroksen vetoakseliin. Alkaa oikeasti huumorintaju loppua.
Kun olisikin netin halvimmat.Joustoliimaa kempiltä tai oikeat osat...ei ne netin halvimmat.
Jaa. no sitten, eihän vaan ole jotain muuta vikaa kuin vetari+nivelyhdistelmä? Tai sattunut jotain katukiveysihottumaa? Onhan noissa orkkiksissakin ollut välillä noita maanantaikappaleita, mutta harvemmin.Kun olisikin netin halvimmat.
Keppi on VW originelli ja nivel n. 70€ fixus koivuselta maksanut SKF kitti.
Se olisi kyllä kiva tietää että mikä tässä nyt mättää. EI ole ihan eka eikä kymmenes volkswagen vetoakseli mitä olen pyöritellyt vuosien varrella. Ja tämä se vain on purkautunut jo kahdesti käytännössä ilman mitään ennakkovaroitusta.
Maxi-sulakkeet tuli tarkastettua, mutta en nyt muista satavarmasti tuliko sieltä mitattua.Itse olen kyseiseen koskenutkin mutta oletko varma jos sen boxin alla roikkuva pienempi sulakeboxi jossa isommat sulakkeet on ehjä? Yhdessä oli vähän lillunut jossain aineissa. Tosin en nyt tarkistanut missä se startti saa virran. Ihastelin vaan viimeks samanlaista yksikköä kun lisäilmapumpun rele on lisäksi kahden muun releen kärkien takana jotka täytyy olla vetäneenä että saa virran rele vaikka tietokone sanoisi vedäs nyt. Laitoin ledin ilmoittamaan jos tietokone yrittää käskeä pumpun relettä vetämään mutta huomas jos lämmin ettei välttämättä yritä ees pyörittää sitä...
Kialla on nyt ajeltu, eikä moottorivalo ole enää syttynyt. Peläyttääkseen ilmeisesti jostain vikamuistista kaivoi vikakoodin seuraavaksi päiväksi. Köyhän Ihmisen Auto tuli kuntoon. Jippii!Nyt olisi erittäin tärkeä päästä näkemään testerillä moottorinohjauksen short ja long term fuel trim arvot. Saatko moisia esille?
Niistä paljastuu hyvin se mitä ECU luulee moottorin seostilanteen olevan ja kumpaan suuntaan ECU yrittää tilannetta korjata.
Ilmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?Totta puhuen tilojen puute alkaa jo syömään miestä. Kun näitä on tullut reilut 20 vuotta ulkoilmassa värkättyä niin alkaa jo kaipaamaan jotain tiloja. Ehkä joskus vielä.. Työkalutkin on mitä on, rälläkät ovat markka-aikaan ostettu Gern, yksi Tokmannin rälläkkä ja Lidlin rälläkkä![]()
Tuote: Vianor ilmastoinnin täyttöhuolto
Hinta: 49€
Kauppa: Vianor
Muuta: Tarjous koskee r134a-kylmäaineella olevia autoja mitä suurinosa autoista on. Hinta sisältää 200g kylmäainetta ja ylimenevät on 10€ per 100g.
Linkki
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.Mitenkähän hyvä tälläinen tarjous käytännössä on. Aika usein näkee mainoksia 99e ilmastoinnin huollosta. Mitäköhän keskivertoautoon menee kylmäainetta, joku 800g, lopullinen hinta on silloin 109€. Vai täytetäänkö tuossa tosiaan järjestelmä tyhjentämättä vanhaa kylmäainetta?
Huom! Tarkasta, mikä kylmäaine sopii autoosi. Vuonna 2017 rekisteröidyissä ja sitä uudemmissa autoissa käytetään R1234yf-ainetta. Varmista asia kuitenkin ennen huoltoa, sillä ensimmäiset uudella kylmäaineella varustetut ajoneuvot on otettu Suomessa käyttöön kevään 2012 aikana. Mikäli autossasi käytetään R1234yf-kylmäainetta, huollon hinta on 99 € (sis. 200 g R1234yf-kylmäainetta, ylimenevä kylmäaine veloitetaan erikseen 30 €/100 g), ja huolto on varattavissa suoraan palvelupisteestä.
Pihaa ja pressutalli löytyy, mutta siellä sitten taas on pimeää ja ahdasta (6m x 3.5m tms) sekä kuitenkin maapohja. Ja jotenkin se tuppaa täyttymään muusta tavarastaIlmeisesti pihaa on mihin voisi tilaa laittaa?
Oletko miettinyt jotain presstallia, valmista tai sitten itsetehtynä?
Itse haaveillut et tekisi tallin(aika kapea ja täynnä leikkuria ja pyöriä) pitkälle seinälle pressukatoksen, valmiina ei näytä olevan sellaisia jotka saisi siihen seinän jatkoksi.
Valmiina olen nähnyt vain noita symmetrisiä pressutalleja ja sellainen kyllä huono vaihtoehto kun lumet ja vedet sitten siihen tallien väliin.
Itsetehtynä huonekaluputki varmaan riittäisi kun vähän varaa ottaisi huomioon ja päälle kestopeitettä.
Olisi ainakin huonolta säältä suojassa.
Työkaluja on itsellänikin turhan vähän ja viime vuodet jos tarvinnut olen ostanut räikkää sun muuta yksittäisinä motonetistä MTX-merkkisinä.
Laatu ollut hyvää ja ei tule turhia ostettua, eikä etenkään sitten loju nurkissa montaa räikkäsettiä joissa räikät sökö.
Sähkökoneita olen ostanut kanssa halpiksia ja ainut johon en enää ole vuosiin koskenut on Einhell, joka hiton kapineen kanssa oli taistelua.
Olin tulossa postaamaan kehoituksen olla tarkkaavainen noiden täyttöjen kanssa, saattaa hinta pompsahtaa.
Meillä alkoi Chryslerissä ilmastoinnin toiminta loppumaan kun ainetta oli noin puolet jäljellä. Pitää tarkistaa kun pääsee kotiin.Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g.
Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.
Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Kait se hinta on ok, ajattelin vain ettei välttämättä saa tiskillä kuulla suoraan ettei hinta olekaan 9€, vaan 99€ ja sitten maksaessa kiva ylläri.Tuo 10€ per ylimenevä 100g taitaa olla silti ihan OK hinta? Toki jos joku firma tekee könttäsummalla, esim. 99€ meni ainetta sitten 200g tai 800g niin asiakas voittaisi jos tietäisi että ainetta menee varmasti tuo 800g.
Katoin jostain taulukosta että V70 II malliin menee 1000g, mutta jos ilmastointi toimii "normaalisti", kuinka paljon voi olettaa sinne menevän ainetta? Edellisestä ilmastointihuollosta on varmaankin 2-5 vuotta.
Meinasin Vianorilta tuon jo ostaa, mutta taidan Autojerryttää ensin ja katson mitä paikalliset firmat tarjoaa.
Näinhän se on, mitä vähemmän ainetta, sitä enemmän duunia kompura joutuu tekemään, jotta saadaan sama lämpötila aikaseksi....
edit:
Muistakaa et saattaa paskoa kompuran se aineen vähyys.
Ai mistäkö....![]()
Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.Näinhän se on, mitä vähemmän ainetta, sitä enemmän duunia kompura joutuu tekemään, jotta saadaan sama lämpötila aikaseksi.
Omassa oli tuo, hiukkasen antoi viileää vaikka täydet nesteet.Pari videota auton kompuran toiminnasta katsoneena mutuilen, että aineen vähentyessä kompuralta pyydetään täysiä kierroksia pidempään tavoitelämpötilaan pääsemiseksi, samalla kun se kuumenee enemmän ja kiertävän aineen voitelu vähenee. Kompura siis hajoaisi aina leikkaamalla kiinni tai männät kuluvat löysäksi.
Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Älä osta halvinta kuraa...Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.Tuli tuossa vaihdettua paljon osia autoon, yhden niistä ollessa auton sisätilanpuhaltimen moottori. Entisessä oli laakerit menneet ja tilasin tarvikemoottorin tilalle. Yllätys olikin suuri, kun uudesta moottorista lähti enemmän ääntä kuin olisi luullut. Siis siitä itse moottoriosasta. Onko muilla vastaavaa kokemusta? koitin paketoida moottorin ympärille äänieristemattoa, jotta ei niin kovasti se sirinä kuuluisi ohjaamon puolelle, mutta ei tuo paljon auttanut.
Viimeksi kun vaihdoin Nissan Almeraan Motonetistä ostettua sisätilanpuhaltimen moottoria, niin ääni hiljeni. Toisaalta tuli tunne, ettei se pyöri yhtä lujaa kuin alkuperäinen..![]()
Älä osta halvinta kuraa...
Samaan olen joskus itse törmännyt vanhassa ranskalaisessa. Tarvike metelöi enemmän ja mutulla tuotti myös vähemmän ilmavirtaa samoilla asetuksilla. Puhaltimen siipien muotoilu kai tuon ratkaisee.
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.Joo havaitsin ihan saman! Tehoja ei ole samanverran, kuin alkuperäisessä. Tuossa vain tuo sähkömoottori pitää niin ihmeellistä sirinää, en sitten tiedä onko rikki jotenkin, vaikka uusi pitäisi olla.
Noh, mitähän tähän taas sanoisi. Jos vaihtoehdot kirjaimellisesti oli maksaa 800€ tai 70€, niin ei kovin vaikea ollut valita.
Juu, näin se on. Tämä kai vain täytyy sitten hyväksyä.
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
Eli ostit kuraa, lyön vasemman kivekseni vetoa että 800€ moottori on äänetön.
Eipä ole tällaista ilmastoinninhuoltoa vielä vastaan tullut. Eli vein auton tuohon täälläkin tarjouksessa olleeseen huoltoon, koska huoltokirjan mukaan viimeisin oli tehty 2v sitten. Lopputulos oli tämä: Autosta poistettiin kylmäainetta pikkasen yli 700g ja takaisin laitettiin 650g.
Miten oli öljyn laita?Eipä ole tällaista ilmastoinninhuoltoa vielä vastaan tullut. Eli vein auton tuohon täälläkin tarjouksessa olleeseen huoltoon, koska huoltokirjan mukaan viimeisin oli tehty 2v sitten. Lopputulos oli tämä: Autosta poistettiin kylmäainetta pikkasen yli 700g ja takaisin laitettiin 650g.
Miten oli öljyn laita?
Tuo kylmäaineen määrähän usein lukee jossakin konehuoneessa, kato sieltä onko tuo 650g oikein.
En oikeen ymmärrä ongelmaa? Eihän sitä kukaan tiedä kuinka paljon sitä ainetta sielä on? Sulla nyt vaan tuli ns. turha huolto, tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit? Tuo määrä on tosiaan kysymysmerkki, oliko sitä alkujaan liikaa, ja nyt sinne on laitettu oikea määrä? vai laitettu nyt liian vähän?Mietin juuri, että mitähän vahinkoa tuollaisesta ylitäytöstä oikein on? Maksoin sitten ilmastoinnin "tyhjennyksestä", sen 50€
Miten voi olla edes mahdollista laittaa noin paljon yli normaalin määrän?!
En tietysti tiedä kaikista, mutta just noin ainakin jotkut ilmastointihuoltolaitteet tekee, eli tyhjennys jossa kylmäaine otetaan talteen -> testaus -> täyttö samoilla litkuilla mitä siellä on ollutkin ja tarvittaessa tietysti jos on vajausta niin sitten laskutetaan se täytetyn ja talteenotetun erotus.tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit?
En oikeen ymmärrä ongelmaa? Eihän sitä kukaan tiedä kuinka paljon sitä ainetta sielä on? Sulla nyt vaan tuli ns. turha huolto, tuskin missään huollossa katotaan et ”jahas, täynnä on, pökätään samat nesteet takas järjestelmään” sitäkö aattelit? Tuo määrä on tosiaan kysymysmerkki, oliko sitä alkujaan liikaa, ja nyt sinne on laitettu oikea määrä? vai laitettu nyt liian vähän?
Edit. öljynmäärän puuttumisesta minäkin olisin huolissani, kyllä tuo määrä yleensä kuitista löytyy.
Mitenkähän muuten noissa ilmastointihuoltokoneissa on kalibrointi? Eli onko mahdollista olla isoja eroja "vaa'assa", kun kuitenkin puhutaan hyvin pienistä painoista.Järjestelmän täyttömäärät pitäisi olla tällaisissa liikkeeissä hyvin tiedossa jokaisen merkin kohdalla.
Käsittääkseni kylmäaineet vaa'ataan, kun ne otetaan järjestelmästä ja ennen kuin uuden laitetaan sisälle, joten täyttömäärät on kyllä gramman tarkkuudella tiedossa. Ongelma tosiaan oli tuo, että edellisen kerran jostain syystä järjestelmä oli ylitäytetty, joka voi isommassa määrin aiheuttaa isojakin ongelmia kompuralle. Miksi näin pääsee ylipäätänsä tapahtumaan, on mysteeri minulle. Nyt ylitäyttö oli onneksi suhteellisen pieni. Joillakin on työnnetty jopa satoja grammoja liikoja.
Mitenkähän muuten noissa ilmastointihuoltokoneissa on kalibrointi? Eli onko mahdollista olla isoja eroja "vaa'assa", kun kuitenkin puhutaan hyvin pienistä painoista.
Tuli vaan mieleen, kun pyöräkuormaajat, jotka lastaa esim. kiviaineksia, niin niiden vaa'at testataan säännöllisesti.
Tosin niissä kyse kiloista, ei grammoista.
Mutta on niinkin sattunut, että kuormaajan vaa'an mukaan 19 000kg laitettu kyytiin, ja kun autovaa'asta ajoi, niin näytti sellaista kokonaismassaa, että kuormaa olis ollut vain 16,3tn..