Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

valot.PNG

Pitäisi mittariston valot vaihtaa, mutta en löydä kaupasta vastaanlaisia ja ulkomaan kaupoista aliexpressistä voisi tilaa samoil spekseil ledit tilalle, mutten tiedä kulkeeko posti epidemian aikaan.
Voiko tuon tilalle hankkia 12V 2W vai 12V 1.2W? Kanta taitaa olla Bx8,5d. Tarvetta olisi 9kpl. Osa mittarin valoista palanut. Yritin tänää vaihtaa, mutten tiennyt toimiiko, niin jätin kaupan hyllylle.
Mistä saisin useamman kappaleen edullisesti?
Lähtisin kyselemään autotarvikeliikkeistä. Ei toki kallis kokeilu ole jos ostaa hieman eri näköisiä polttimoita:
Täsmääkö nuo mitat? Tuolle ulkopuolelle jäävälle osalle on sama minkälainen se on.
 
Villi arvaus ett se on Hyundai Getz.. :rolleyes:
 
Polttimot näyttäisi olevan B8.5D kannalla. Jos Motonetin 2,99€ per pari on liian kallista niin se on henkilökohtainen voi voi.

Mutta ongelma piilee siinä, että maksaako 30€ saadakseen kaikki 9kpl vaihdettua vai aliexpress 2.10€ ja odottaa viikon? On siinä tosi iso melkoinen ero. Vai hakeeko Partcosta ledit ja juottaa ite ja kuluttaa 2€... Valintojen maailma. Halusin vain tietää saako jostain euron kipaleelta, niin olis järkeäkin ostaa Suomesta.
 
Onkos porukoilla kokemusta turbon hajoamisesta? Oma viheltää jo sen verran kuuluvasti että alkaa pikkuhiljaa hirvittämään.. Öljyä ei kuitenkaan vielä kulu ja kulku on melko lailla normaalia.
Turbo on niin v*mäisessä paikassa etten sitä miellellään irrottaisi. Huolto taitaa maksaa lähes saman verran kuin uusi? Onko kokemuksia suomalaisista turbohuolloista? Uusi Nissens turbo maksaa Aeromotorsilla 324€.
 
Onkos porukoilla kokemusta turbon hajoamisesta? Oma viheltää jo sen verran kuuluvasti että alkaa pikkuhiljaa hirvittämään.. Öljyä ei kuitenkaan vielä kulu ja kulku on melko lailla normaalia.
Turbo on niin v*mäisessä paikassa etten sitä miellellään irrottaisi. Huolto taitaa maksaa lähes saman verran kuin uusi? Onko kokemuksia suomalaisista turbohuolloista? Uusi Nissens turbo maksaa Aeromotorsilla 324€.

Tuolla rahalla ostaisin kyllä jo suoraan uuden turbon. Välillä ne huolletut toimii ja välillä ei.
 
Tuolla rahalla ostaisin kyllä jo suoraan uuden turbon. Välillä ne huolletut toimii ja välillä ei.
Sitä minäkin mietin. Itse asiassa tuo sama ahdin löytyi Autodocilta 271€, tuohon rahaan ei taatusti saa huollettua vanhaa turboa.
Pitää vähän tuumata kuitenkin, autolla ei hirveästi ole yli 500 euron arvoa. Toki olisihan se mukava ajaa yli 600 tkm rajan :interested:
 
Sitä minäkin mietin. Itse asiassa tuo sama ahdin löytyi Autodocilta 271€, tuohon rahaan ei taatusti saa huollettua vanhaa turboa.
Pitää vähän tuumata kuitenkin, autolla ei hirveästi ole yli 500 euron arvoa. Toki olisihan se mukava ajaa yli 600 tkm rajan :interested:

Kannattaa mobiiliappsista vielä hinta tarkastaa kun aikaisemmin mainostivat että sovelluksen kautta saa edukkaammin.
 
Onkos porukoilla kokemusta turbon hajoamisesta? Oma viheltää jo sen verran kuuluvasti että alkaa pikkuhiljaa hirvittämään.. Öljyä ei kuitenkaan vielä kulu ja kulku on melko lailla normaalia.
Turbo on niin v*mäisessä paikassa etten sitä miellellään irrottaisi. Huolto taitaa maksaa lähes saman verran kuin uusi? Onko kokemuksia suomalaisista turbohuolloista? Uusi Nissens turbo maksaa Aeromotorsilla 324€.
Jos, ei öljyä vielä syö, niin ekana kannattaa kattoa turbon pakopuolen tiivisteet ja, että pultit ja mutterit on kireellä. Ahtoputketkin kannattaa katella, ettei vuoda. Vihellys voi kuulua noiden lisäksi myös karstottuneesta pakopuolen siipipyörästä. Turbon kunnon saattaa saada myös tarkastettua autossa paikallaankin, jos ottaa imupuolen letkun irti ja pääsee akselin päästä kokoeilemaan onko turbon laakereissa väljää mihinkään suuntaan.
 
Sitä minäkin mietin. Itse asiassa tuo sama ahdin löytyi Autodocilta 271€, tuohon rahaan ei taatusti saa huollettua vanhaa turboa.
Pitää vähän tuumata kuitenkin, autolla ei hirveästi ole yli 500 euron arvoa. Toki olisihan se mukava ajaa yli 600 tkm rajan :interested:

Itse jatkaisin ajamista jos se kerta normaalisti toimii eikä vielä paljon puske öljyä turbon läpi.
 
Mikähän mahtaa olla näiden osien tarkoitus ja miten niiden tulisi olla? Purin tuon koneen ja nyt en oo varma miten nää tulis laittaa. Tuntuu ettei noilla ole mitään merkitystä mutteikai ne turhaakaan ole olemassa.... Suzukin DT5 80 luvun perämoottorista.

Eka kuva osa numero 10 => Linkki
Toinen kuva osa numero 19 => Linkki
moottorinosa1.jpgmoottorinosa2.jpg

EDIT: Mulla räjäytyskuva myös tuosta osasta numero 10 jossa lukee CLAMP, stop switch kun tuolla linkissä taas CLAMP, oil hose
Ota tästä selvää taas...
räjäytys1.jpg

Toinen ongelma että en mistään löydä tietoa paljonko pitäis tuossa moottorissa olla katkojan kärkien väli?
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin Passattiin kuskin puolelle alatukivarren takahelan. Tarvitseeko tuon jälkeen tehdä suuntauksia? Uusi hela kuitenkin identtinen vanhan kanssa ja tukivarren tappikin tulee ihan saman verran sen läpi kuin ennenkin. Tukivartta ei tarvinnut käyttää irti.

Kolina lakkasi kuin seinään tuon vaihdon jälkeen ja auto tuntuu jämäkämmältä. Toisella puolella tukivarsi olikin vaihdettu jo.
 
Vaihdoin Passattiin kuskin puolelle alatukivarren takahelan. Tarvitseeko tuon jälkeen tehdä suuntauksia? Uusi hela kuitenkin identtinen vanhan kanssa ja tukivarren tappikin tulee ihan saman verran sen läpi kuin ennenkin. Tukivartta ei tarvinnut käyttää irti.

Kolina lakkasi kuin seinään tuon vaihdon jälkeen ja auto tuntuu jämäkämmältä. Toisella puolella tukivarsi olikin vaihdettu jo.
Ite käyttänyt aina kun renkaiden suuntaukseen kosketaan. Ei maksa mitään verrattuna uuteen kumiin. Toleransseja noissa osissa on kuitenkin niin, vaikka näyttää samalta, niin ei välttämättä ole.
 
Tässä o jotai vikaa varmaan ku pari kuukautta ajellu nyt eikä mitää oo hajonnu vieläkään vaikka ahotki ollu siellä 1.8 bar hujakoilla rajottimella aina :rofl:

Vähä visuaalista parannusta eiliseltä. Jos vknloppuna sais venttiilijouset vaihettua ni sais ton rajottimen nostaa tuolta 5000 rpm tonne 7000, jos se rupeis sit paukkumaan jo :cool:
74HAVjQ.jpg
 
Katselin että pitää sisälokari repiä irti että mahtuu vaihtamaan, oma käsi ei konehuoneen kautta ainakaan mahtunut sinne väliin. Vaikka en mitään hehtaarihändyä omistakaan.
Joskus tuntuu että gynekologin koulutuksesta olisi apua, sen verran ahtaita paikkoja nykyään. Oletko katsonut että siinä sisälokasuojassa ei ole lampun kohdalla luukkua? Eli renkaat oikealle linkkuun, luukku pois/auki ja lampun vaihto sitä kautta...
 
2007 passatista pitää irrottaa etupuskuri ja sitten umpiot että saa noi ajovaloxenonit vaihdettua :I
 
2007 passatista pitää irrottaa etupuskuri ja sitten umpiot että saa noi ajovaloxenonit vaihdettua :I

-05 A6 audissa ei tarvi, mut ilmanputsari putkineen hanttarin puolelta sekä ohjaustehostimen säiliö irroittaa ja kääntää sivuun et onnistuu. Melkein on helpompi irroittaa puskuri ja umpiot imho :D

sutattu.jpg
 
Tosiaan tuo puskurin irroittaminen audissa on 14 ruuvin takana. Umpiot sitten kahdella /puoli.
 
Kaikissa autoissa pitäisi olla samanlainen pikakiinnitys umpiolle kuin mk3 mondeossa. Nappaa vain pari lukkosokkaa irti ja umpio on sylissä.

Toki aina mukavampi jos tuonkaanvertaista ei tarvitsisi tehdä.
 
Kaikissa autoissa pitäisi olla samanlainen pikakiinnitys umpiolle kuin mk3 mondeossa. Nappaa vain pari lukkosokkaa irti ja umpio on sylissä.

Toki aina mukavampi jos tuonkaanvertaista ei tarvitsisi tehdä.
Tossa meidän Stratuksessa pitää irrottaa päältä kaksi ruuvia niin umpio on kädessä. Suht näppärä sekin.
 
Tässä o jotai vikaa varmaan ku pari kuukautta ajellu nyt eikä mitää oo hajonnu vieläkään vaikka ahotki ollu siellä 1.8 bar hujakoilla rajottimella aina :rofl:

Vähä visuaalista parannusta eiliseltä. Jos vknloppuna sais venttiilijouset vaihettua ni sais ton rajottimen nostaa tuolta 5000 rpm tonne 7000, jos se rupeis sit paukkumaan jo :cool:
74HAVjQ.jpg

Dodih sainpa aikaseks vaihella noi venajousetki, löyty se 2000 rpm lisää. Maanantaina pitäs tulla 55 Holsetti kans ton GT45 Garretin tilalle.
P8nIUns.jpg
 
Tulipa otettua penskan autosta etujarrusatulat työn alle. Tässä olikin pölysuojakumiin vulkanoitu metallinen asetin/vahvike. Ensin kirosin että kaikkea kanssa - mutta lopen tuohan on ihan hyvä systeemi. Bosch satulat.
Vinkkinä sellanen, että joku aluvanteen sovitinrengas saattaa olla liki sopiva "lyöntituurna" jota vasaroida ettei riko kumia metallisella vasaralla. Hyvin meni kun napakasti naputteli perille.
 
Vaihdoin Passattiin kuskin puolelle alatukivarren takahelan. Tarvitseeko tuon jälkeen tehdä suuntauksia? Uusi hela kuitenkin identtinen vanhan kanssa ja tukivarren tappikin tulee ihan saman verran sen läpi kuin ennenkin. Tukivartta ei tarvinnut käyttää irti.

Kolina lakkasi kuin seinään tuon vaihdon jälkeen ja auto tuntuu jämäkämmältä. Toisella puolella tukivarsi olikin vaihdettu jo.


Nyrkkisääntönä: jos se varsi tulee läpipultilla kiinni, siinä on sen verran pelivaraa että et saa ikinä sitä täsmälleen samaan asentoon, ja ohjauskulmat muuttuu. Kartiokiinnitteisen puslan (esim. alapallon) voi irroitella vaikka miljoona kertaa pyörännavasta ja se tulee aina millin kymmenesosan tarkkuudella samaan kohtaan takaisin kiristettäessä.
 
Onnistuikin lopulta polttimon vaihto ihan konehuoneen kautta. Hieman kyllä sai pienikätisenäkin väkertää ja hanskat ei olisi ollut pahitteeksi, nyt säästyttiin isommilta haavoilta.

Seuraavana pitäisi jarrut rempata. Tosin voi olla että vaimoke ajaa suoraan huoltoon, edellisessä autossa oli yksi mäntä niin jumissa ettei kotikonstein saatu toimimaan vaan piti vaihdattaa koko satula. Onnistuisi kyllä itsekin vaihtaa mutta jarrujen ilmaaminen ei innosta.
Tein tuossa itte just sellaisen oivalluksen, että pyöreäpäiset metalliset pihdit voi painaa jarruletkuun "lukoksi" lukkopihdeillä, niin että ilmaaminen on kahteen pekkaan helppoa. Ei tippunut pisaraakaan jarruletkusta ulos. Käytin seegeripihtejä ja lukkopihtejä tähän. Seegeripihtien "kärkien" varret ovat täysin pyöreät..
 
En ole kyllä jarrujen ilmaukseen tarvinnut enää alipainepumpun hankinnan jälkeen useampaa ihmistä, hoituu paljon pienemmillä murheilla tuolla tavalla.
 
Teen varmasti jotain väärin jarrujen ilmauksessa, kun en koskaan ole tarvinnut imuria, kaveria tms, ainoastaan letkun pätkä ja esim. vanha jarrunestepullo, jossa hieman nestettä puhjalla ja letku pinnan alle.
 
Teen varmasti jotain väärin jarrujen ilmauksessa, kun en koskaan ole tarvinnut imuria, kaveria tms, ainoastaan letkun pätkä ja esim. vanha jarrunestepullo, jossa hieman nestettä puhjalla ja letku pinnan alle.

Tiedän vain sanoa että nuo kiinteät satulat molemminpuolisilla mäntärivistöillä tuli kuntoon vasta sitten kun vedettiin alipaineimurilla nesteiden vaihto, sitä ennen tullut moneen otteeseen käytettyä tuota polje ja käännä nipasta -taktiikkaa mutta aina jäänyt pehmoiseksi tuntuma.
 
Teen varmasti jotain väärin jarrujen ilmauksessa, kun en koskaan ole tarvinnut imuria, kaveria tms, ainoastaan letkun pätkä ja esim. vanha jarrunestepullo, jossa hieman nestettä puhjalla ja letku pinnan alle.

Yli 10 vuotta tuli käytettyä tätä menetelmää, joskin investoin aikoinani nuorena poikana tähän hienoon Bilteman patenttiin, letkun ja vanhan pullon sijaan.

Sitten tuli ostettua alipaineimuri ja kaksi kertaa olen sitä oikeasti tarvinnut, jotta on saanut jarrut ilmattua.

Ensimmäinen tapaus oli Renault Grand Scenic, joka valutti sähköisen käsijarruboksin ja takasatuloiden vaihdon aikaan koko järjestelmän kuivaksi ja ilmeisesti ABS-yksikköön pääsi ilmaa.
Vaikka kuinka polki ja ilmasi, sekä ajeli Clip:illä ABS-yksikön ilmausta, jäi tuntuma aina vähän liian pehmeäksi.
Sitten tuli kokeiltua imeä imurilla nestettä reilusti läpi ja sellaisen 15 minuutin imun jälkeen oikeasta taka satulasta tuli ihan reilusti kuplia, jonka jälkeen jarrut olivat aivan kivi kovat.

Toinen tapaus oli 640:sen kotarin takajarru, joka ei suostunut jarruvaloanturin vaihdon jälkeen ilmautumaan oikein millään pumppailulla tai kikkailulla, mutta taas riittävän pitkä imu sai muutaman pienen kuplan tulemaan ulos ja sen jälkeen takajarrun tuntuma on ollut loistava.

Muiden vehkeiden kanssa tuo Bilteman halpa pullo on toiminut loistavasti.
Alipaineimurilla on kyllä sitten tullut imettyä paljon muutakin, kuten hydrauliöljyjä ja lasinpesunesteitä, joten siinä mielessä se ei ole ollut turha hankinta.
 
Tiedän vain sanoa että nuo kiinteät satulat molemminpuolisilla mäntärivistöillä tuli kuntoon vasta sitten kun vedettiin alipaineimurilla nesteiden vaihto, sitä ennen tullut moneen otteeseen käytettyä tuota polje ja käännä nipasta -taktiikkaa mutta aina jäänyt pehmoiseksi tuntuma.

Mä taas en esim focuksesta ja joistain muista autoista ole saanut nestettä liikkeelle sillä alipaineimurilla. Vasta polkemalla poljinta tai sitten paineistamalla jarrunestesäiliö alkaa liikkumaan.

Kaikenkaikkiaan kätevin on kyllä tuo jarrunestesäiliön paineistus. Toki se on vähän hazardi jos on heikkoja säiliöitä.
 
Nyt sitten Audista(-15vm. A4 2.0tdi Q) laukesi Ad-Blue pumppu 242tkm kohdalla. Marmorilta uusi pumppu 1500€ ja Saksasta 1000€.
Vähän jo odotellutkin että milloin ensimmäiset kalliit Ad-Blue järjestelmän viat puskee esiin.
Tässä tapauksessa taitaa auto lähteä Ad-Blue järjestelmän ohitukseen ja samalla muutenkin ohjelmointiin..
 
Jarrunestesäiliön paineistaminen sen kätevin tapa, samalla sinne säiliöön tulee kokoajan lisää nestettä, joten ei tarvitse sitä kokoajan lisätä.
 
Skoda Octaviassa (16) automaatti ja start stop järjestelmä. Nyt sammui luonnollisesti kun löin jarrun pohjaan liikenneympyrään odottaen muita autoja, mutta jarrun nostettuani ei lähtenytkään moottori päälle. Pyysi käynnistämään manuaalisesti ja ensin piti laittaa keppi P asentoon. Koko hötäkässä sain jo tööttäyksiä takana kun koitin saada moottoria käyntiin.
Mikäs tuollaisen aiheutti ja toivottavasti ei toistu. :hmm: :confused2:
 
Skoda Octaviassa (16) automaatti ja start stop järjestelmä. Nyt sammui luonnollisesti kun löin jarrun pohjaan liikenneympyrään odottaen muita autoja, mutta jarrun nostettuani ei lähtenytkään moottori päälle. Pyysi käynnistämään manuaalisesti ja ensin piti laittaa keppi P asentoon. Koko hötäkässä sain jo tööttäyksiä takana kun koitin saada moottoria käyntiin.
Mikäs tuollaisen aiheutti ja toivottavasti ei toistu. :hmm: :confused2:
Ainakin jos ei ole vyö kiinni.
 
Nyt on taas jännää. 1.6 TDI Passat kärsinyt nykimisestä EGR:n vaihdon jälkeen. Laitoin supistavan tiivisteen EGR-putkeen ja nykiminen hävisi. Sen sijaan sammutuksessa auto välillä ravistaa kerran oikein kunnolla. Sammutusläpän purin jo ja puhdistin. Mikähän tuon aiheuttaa?

EDIT: EGR-putki menee sammutusläpän yläpuolelle, eli läppä ei vaikuta siihen. Supisteen takia EGR-putkeen jää varmaan vielä pakokaasua, joka aiheuttaa pientä jälkikäyntiä ja välillä epätasaisen sammutuksen. Läppämoottorin toimintaa kokeilin vielä testerillä. Korjaamolla tuon EGR:n kanssa takuukeissi menossa, mutta taidan ehdottaa koko EGR:n pois koodaamista ja voin vaikka osallistua kuluihin itse :think:
 
Viimeksi muokattu:
Sehän oli katastrofaalista sitten :o

cUlXbml.jpg

BDbFJOJ.jpg

8kotpq0.jpg


#1 mäntä
QWD9iRd.jpg


#2 mäntä, tai noh, mitä siitä nyt oli jäljellä
T9ST20P.jpg


Lohko myös halki
urOZz5A.jpg


Ainuat ehjät taitaa olla nyt kannet ja kampiakseli ja 6kpl veiviä/mäntiä.

Noh nyt tietää vähän rajoja, osaa ottaa takasipäin ;D
 
Ei ollutkaan kierroskone :rofl:

Ei ollu ku joku 4400 rpm ku räjähti, tais mennä vähän liikaa ennakoita o_O AFR oli karvan laihemmalla ku oisin halunnu, jotain 12.8.
Just olin tehny merkit dampperiin et tarkistan onko ajotus kohillaan mut oli niin myöhä et päättelin ajella maantien kautta kotia ja kokeilla vähän vetoja, noh niinhän siinä kävi sit :rofl:
Näissä on ollu aika isojakin heittoja välistä oletetussa ennakossa vs todellinen, aina ois suotava varmistaa.

Mut jotain positiivista et ei uskaltanu enää ajaa kaasupohjassa vaikka kuinka yritin, kakkosella ku rupee 100 vauhissa kirjottaa ni pelottaa jo oikeesti :eek:

Noh jos tolla pääsis lauantaina taas vähä sudittelee kuopioon ;)

EDIT:
e0yLE4N.png
 
Viimeksi muokattu:
Voiko kansipahvi vuotaa vain välillä? Käytiin Stratuksella lomareissu niin yhden kerran kun pysähdyttiin kuului hillitön porina konepellin alta. Menin sitten katsomaan niin paisarissa kupli ihan tosissaan. Muuten auto toimii täysin normaalisti ja lämmöt pysyvät kurissa. Takaisin tullessa ei pidemmänkään matkan jäljiltä kuplinut. Kai tuohon kansipaffin voisi vaihtaa kun kohta tulee 20 vuotta ja reilu 200 tkm täyteen. Ihmettelen vaan noita oireta kun ei tee koko ajan painetta. Ei kai tuollaista muu voi aiheuttaa kuin kansi tai kannen tiiviste?
E: Voisikohan roplatus sittenkin tulla ilmastoinnista jos on liemi vähänä. Käytän auton ensin ilmastointihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko kansipahvi vuotaa vain välillä? Käytiin Stratuksella lomareissu niin yhden kerran kun pysähdyttiin kuului hillitön porina konepellin alta. Menin sitten katsomaan niin paisarissa kupli ihan tosissaan. Muuten auto toimii täysin normaalisti ja lämmöt pysyvät kurissa. Takaisin tullessa ei pidemmänkään matkan jäljiltä kuplinut. Kai tuohon kansipaffin voisi vaihtaa kun kohta tulee 20 vuotta ja reilu 200 tkm täyteen. Ihmettelen vaan noita oireta kun ei tee koko ajan painetta. Ei kai tuollaista muu voi aiheuttaa kuin kansi tai kannen tiiviste?
E: Voisikohan roplatus sittenkin tulla ilmastoinnista jos on liemi vähänä. Käytän auton ensin ilmastointihuollossa.
Toimiiko korkki varmasti?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom