Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saattaa ollakkin, tosin puristuspainetesti taitaa hoitaa saman homman vähemmällä vaivalla.Puristuspaineet kannattaa mitata. Jos ei ole painetta niin taitaa olla motti rikki. Onko endoskooppia jolla voi katsoa tulpan reijästä onko mäntä ehjä.
Venttiili palanut tai kantaa, onko toi vielä niitä vanhoja työntötanko koneita?
En usko, että tuon ikäinen Foordi käyttää enään työntötankomoottoria
Onko akku ollut irti jossain vaiheessa ennen vian ilmentymistä?Mysteeri. Auto ei enää käynnisty. Starttaa kyllä ainakin pätkissä, mutta ei yritäkään käyntiin. Yksi tulppa näytti kuivalta. Auto Citroen C4 1.6, -04, 293tkm. Bensapumppu näyttäisi toimivan. Nyt laitoin akun lataukseen. Tulpat vaihdoin muutama päivä sitten, mutta auto kyllä toimi uusillakin tulpilla.
Muut valot sammuu, mutta moottorivalo jää päälle. En tiedä missä polttoainesuodatin mahtaa olla.
On ollut irti. Auto kyllä vielä käynnistyi useita kertojakin akun irrotuksen jälkeen. Syynä irrotukseen oli, että näkisin akun kunnon/koon silmämääräisesti, kun akussa oli se suojamuovi edessä. En tiedä sitten onko tullut vikaa juuri akun irrotuksesta. Siihen oli jotkut tarkemmat ohjeetkin, enkä nyt tiedä menikö aivan ohjeen mukaan.Onko akku ollut irti jossain vaiheessa ennen vian ilmentymistä?
Mysteeri. Auto ei enää käynnisty. Starttaa kyllä ainakin pätkissä, mutta ei yritäkään käyntiin. Yksi tulppa näytti kuivalta. Auto Citroen C4 1.6, -04, 293tkm. Bensapumppu näyttäisi toimivan. Nyt laitoin akun lataukseen. Tulpat vaihdoin muutama päivä sitten, mutta auto kyllä toimi uusillakin tulpilla.
Muut valot sammuu, mutta moottorivalo jää päälle. En tiedä missä polttoainesuodatin mahtaa olla.
Mysteeri. Auto ei enää käynnisty. Starttaa kyllä ainakin pätkissä, mutta ei yritäkään käyntiin. Yksi tulppa näytti kuivalta. Auto Citroen C4 1.6, -04, 293tkm. Bensapumppu näyttäisi toimivan. Nyt laitoin akun lataukseen. Tulpat vaihdoin muutama päivä sitten, mutta auto kyllä toimi uusillakin tulpilla.
Muut valot sammuu, mutta moottorivalo jää päälle. En tiedä missä polttoainesuodatin mahtaa olla.
Kiitos. Auto starttasiNämä oli ainakin aikaan tarkkoja tulpista, NGK:ta hyljeksivät jostain syystä. Orkkistulpat ja lisäksi kärkivälin säätö asennettaessa on näissä ihan suositeltavaa, tuskin se kuitenkaan noin nopeasti niistä olisi suuttunut.
Kampiakselin asentotunnistin ehkä? Jos ei tunnista kierroksia niin ei muistaakseni ruiskutustakaan tapahdu tuossa Marellissa. Vikakoodit lukuun, turha tuon kanssa on turata enempää, mahdollisuuksia on vaikka kuinka.
Kiitos. Auto starttasiVikaa ehkä jossain kampiakselin asentotunnistimen johdossa.
Alfa 156 autossa oli joskus myös tunnistin kokonaan rikki.
Kiitos. Auto starttasiVikaa ehkä jossain kampiakselin asentotunnistimen johdossa.
Alfa 156 autossa oli joskus myös tunnistin kokonaan rikki.
Fiesta 1.25 2001 käy kolmella.
Testit: yksi tulpanjohto paskana, uudet johdot ja tulpat, kipinä tulee kaikkiin sylintereihin, mutta sylinteri nro. 3 ei elämää. Kahdella oikealla tulpalla koitettu. Ei mitään elämää.
Suutintukki revitty ylös, kaikista suuttimista tulee bensaa.
Mitä seuraavaksi? Puristuspaineet?
Mitä hyötyä vikakoodeista on kun tiedossa on, että 3. pytty on pimeenä, koitettu focuksen puolamoduulillakin huvikseen.Mulla työntötankomallinen (eli 1,3l) kävi kolmella, kun puola meni hajalle. Vikakoodit lukemalla selviäisi jotain.
1.25l zetec on tässäkin. Venttiilin kantamista yms täälläkin epäillään.En usko, että tuon ikäinen Foordi käyttää enään työntötankomoottoria
Mitä hyötyä vikakoodeista on kun tiedossa on, että 3. pytty on pimeenä, koitettu focuksen puolamoduulillakin huvikseen.
Ei vika kipinässä ole.
Muttakun se on tiedossa ettei siellä kolmospytyssä pala mikään.Ei siitä lukemisesta haittaakaan ole, tuolla tavalla se syy´kolmella käymiseen omalla kohdallani löytyi. Vikakoodi cylinder x misfire, vaihdettiin tulpat ja johdot -> ei auttanut -> puola vaihtoon -> ongelmat ja vikakoodi hävisivät.
Tuossa ihmetellyt rouvan Hyundai i20:sta joka on 1.2l bensa koneella. Kun viimetalvena aloitti että lähtee kylmänä huonosti käyntiin ja ajattelin että akun elämä tullut varmaan päähänsä kun lataamalla asia ei parantunut.
Mutta uudella akulla ongelma oli edelleen läsnä, no ajattelin että kaipa se ei tykännyt kun vähän laiminlöin sen huollon sinävuonna.
Eli vaihdoin siihen vain öljyt + suodattimen sekä vuotavan bensatankin täyttöletkun.
Eilen sitten tein hommat kunnolla elikkä vaihdoin:
-tulpat
-raitisilma suodattimen (juu tiedän että ei vaikuta moottoriin millään tavalla)
-moottorin ilmasuodattimen
-öljyt + suodattimen
Mutta edelleen kylmästartissa saa vähän sahata että starttaa, mutta lämpimällä koneella lähtee heti.
Eli ei mikää vakava ongelma, mutta olisi kiva saada tuo ongelma pois mistä johtuukaan. Että onko täällä kellään tietoa mitä kannattaisi seuraavaksi yrittää/tutkia ?
Sekä mikäs on paras paikka ostella maaleja paikka maalaukseen ?
Pitäis nimittäin tuosta i20:sta parit kukka kohdat korjailla (takaluukusta) ennen kuin leviävät, kun tuosta väristä ne vieläpä hienosti erottuvat:
![]()
Jos pieni kynsilakka pullo riittää niin kävisin marmorilta hakemassa,maksaa pari kolme kymppiä.
Venttiilin kantaminen jopa yllättävän yleinen vaiva. Ja helppo tarkistaa.1.25l zetec on tässäkin. Venttiilin kantamista yms täälläkin epäillään.
Suuttimetkin testasin ottamalla tukin ylös rätti alle ja sahausta. Ainakin kaikista tuli bensaa ulos.
Omassa autossa kuului joskus naputusta kun vanteen tasapainotuspalat tjsp ottivat hieman kiinni jarrusatulaan. Se kuului selvästi ja vaihteli nopeuden mukaan. Asia selvisi kun katsoin jarrusatulaa, siinä oli paljaalle metallille hankautunut kohta. Näytin hieman viilaa jarrusatulalle ja ääni lakkasi.
Tuossa ihmetellyt rouvan Hyundai i20:sta joka on 1.2l bensa koneella. Kun viimetalvena aloitti että lähtee kylmänä huonosti käyntiin ja ajattelin että akun elämä tullut varmaan päähänsä kun lataamalla asia ei parantunut.
Mutta uudella akulla ongelma oli edelleen läsnä, no ajattelin että kaipa se ei tykännyt kun vähän laiminlöin sen huollon sinävuonna.
Eli vaihdoin siihen vain öljyt + suodattimen sekä vuotavan bensatankin täyttöletkun.
Eilen sitten tein hommat kunnolla elikkä vaihdoin:
-tulpat
-raitisilma suodattimen (juu tiedän että ei vaikuta moottoriin millään tavalla)
-moottorin ilmasuodattimen
-öljyt + suodattimen
Mutta edelleen kylmästartissa saa vähän sahata että starttaa, mutta lämpimällä koneella lähtee heti.
Eli ei mikää vakava ongelma, mutta olisi kiva saada tuo ongelma pois mistä johtuukaan. Että onko täällä kellään tietoa mitä kannattaisi seuraavaksi yrittää/tutkia ?
Sekä mikäs on paras paikka ostella maaleja paikka maalaukseen ?
Pitäis nimittäin tuosta i20:sta parit kukka kohdat korjailla (takaluukusta) ennen kuin leviävät, kun tuosta väristä ne vieläpä hienosti erottuvat:
![]()
Mites tuo helpoiten selvitetään? Hatun ylösnostoon taitaa venavian tutkiminen suuntautua jokatapauksessa?Venttiilin kantaminen jopa yllättävän yleinen vaiva. Ja helppo tarkistaa.
Mites tuo helpoiten selvitetään? Hatun ylösnostoon taitaa venavian tutkiminen suuntautua jokatapauksessa?
Fabian murheet vähenee ja lisääntyy samaa tahtia. Edestä oikealta kuuluu kuopissa kova pauke ja tasaisella ajettaessa sellainen jatkuva pieni naputus. Käytin nyt autoa katsastuksessa, kun aika ummessa ja tarkoitus oli saada vikalista, että mitä pitää vaihtaa. (Epä)onneksi väljää ei löytynyt mistään, vaikka etsimällä etsittiin. Mikäköhän ihme se siellä kolisee, jotain irti (jarrusatula yms.)?
Mites tuo helpoiten selvitetään? Hatun ylösnostoon taitaa venavian tutkiminen suuntautua jokatapauksessa?
Juu venakoppa pois ja välysten tarkastus ja paloilla säätö. Useemmankin tapauksen tiedän missä antaa "miss fire" koodia ja vaihdettu tulpat, johdot ja puola. "kun näitä paljon menee" asenteella ja vikakoodikin sen sanoo. Ja todellisuudessa joku venttiili kantaa.Ota alkuun venttiilikoppa ylös ja tarkasta välykset. En tunne Zeteciä, mutta ilmeisesti tuossa säätö tapahtuu paloilla? Imuventtiileissä varmaan 0.15mm ja pakosissa 0.25mm - 0.3mm välys on lähellä. Säätö / tarkastus jokaisen sylinterin puristustahdilla.
Mitäs polttoainetta autossa käytetään säännöllisesti? Jos ajettu pitkään E10 niin E5:lla pari-kolme tankillista tekisi varmasti hyvää.
Mitäs polttoainetta autossa käytetään säännöllisesti? Jos ajettu pitkään E10 niin E5:lla pari-kolme tankillista tekisi varmasti hyvää.
Mitä hyvää se tekisi?
Sitä että E10 bensiini karstoittaa venttiilejä enemmän ja E5 polttoaineella niitä voi puhdistaa.
Lisäksi bensansuodattimeen kertyy enemmän vettä joka osaltaan vaikuttaa polttoainejärjestelmän toimintaan.
Mutu: viina autoissa ei paljoa karstaa näy...Sitä että E10 bensiini karstoittaa venttiilejä enemmän ja E5 polttoaineella niitä voi puhdistaa.
Lisäksi bensansuodattimeen kertyy enemmän vettä joka osaltaan vaikuttaa polttoainejärjestelmän toimintaan.
Millä paloilla säätö? Vaatiiko jotain työkalua esim välysten tutkiminen ym?Juu venakoppa pois ja välysten tarkastus ja paloilla säätö. Useemmankin tapauksen tiedän missä antaa "miss fire" koodia ja vaihdettu tulpat, johdot ja puola. "kun näitä paljon menee" asenteella ja vikakoodikin sen sanoo. Ja todellisuudessa joku venttiili kantaa.
Googleen pistää ford zetec valve adjust tms niin alkaa löytyäMutu: viina autoissa ei paljoa karstaa näy...
Millä paloilla säätö? Vaatiiko jotain työkalua esim välysten tutkiminen ym?
Täysin uuno olen moottorin sisäisistä tapahtumista, joku venakopan tiiviste joskus tullut vaihettua muttei sen enempää.
Joo itsekin ajattelin että pimeä tulpanjohto oli syyllinen (kuten se osittain olikin koska eihän siellä kipinää ekana ollut) mutta kyllä siellä nyt on matoja jossain muuallakin.
Citroen C4 2004 vasemmalta perästä kuului kolinaa. Selvisi että iskarin alapää oli sellaisella pultilla kiinni, jossa oli liian lyhyt kierre, eikä siis pystynyt kiristämään kunnolla. Korjattiin patentilla, eli kolme prikkaa väliin ja kiristys, niin kolinakin loppui.Pauke vois johtua iskari/jousi/jousilautanen/McPherson suunnalta kun kerran ei nivelissä väljää.
Jatkuva naputus, kuiva vetoakselin sisä tai ulkonivel.
Tässä mun veikkaukset.
400km perusteella ei luottoa vuokra paskaanSain vuokra-autoksi pariisista Hertsiltä 30k rullatun bensa-automaatti Renault Capturin , ei taida olla se uusin facelift mitä näkee mustaoranssina. 400 kilsan moottoritiepätkän jälkeen seuraavana päivänä startissa check anti-emission system ja joulukuuset kojelaudassa nyt viikon verran.
Tuntuu vievän 9 litraa taajama-ajossa viiden kilsan pätkiä. Ja bensamittari laskee silmissä varpasillaan kun ajaa. Moottoriäänet + 2k ylöspäin hyvin "raspit" ja nyt kun tehoa pyytää vähän enemmän niin ravistaa kyllä jonkinverran.
Kylmästartilla tuntuu myös, että jää vähän kaasu päälle ja kierrokset/nopeus laskee pienellä viiveellä. Ja konepelti näytti toki jo vuokratessa siltä, että olisiko saanut vähän enemmän lämpöä sisältä päin?
Mikähän tässä voisi olla vikana noin niinkuin mielenkiinnosta?
Vähän tuo coronatilanne vaikeuttanut auton vaihtoa ja ei kyllä ole luottoa merkkiin tämä kokemus nostanut. Maanantaina varmaankin pääsen sen 60 kilsaa ajamaan lähimpään lentokenttätoimipisteeseen, mistä lupasivat auton vaihtaa. Katsotaan pysyykö kasassa sinne asti. Myös automaatin toiminta hyvin kulmikasta ja onhan sitä Ioniqia jo ikävä. Ei kyllä vuokraamokäytöstä tällaista pikkuturboa uskaltaisi ostaa edes parivuotiaana.
400km perusteella ei luottoa vuokra paskaan
Nämä on niitä parhaita Esson baari juttuja taas...
No paljonko sillä pitäs ajella että voi mielipiteensä kertoa?400km perusteella ei luottoa vuokra paskaan
Nämä on niitä parhaita Esson baari juttuja taas...
Se uusi Captur on ihan oma mallinsa eikä mikään faceliftSain vuokra-autoksi pariisista Hertsiltä 30k rullatun bensa-automaatti Renault Capturin , ei taida olla se uusin facelift..
Sinne takasin mistä tulikin jos noin vähän menty. Ei uudet kumit vuotamattomuuden tae ole.Rengas vuotaa vanteen välistä.
Lähdin kotoa ja ihmettelin miksi kuuluu ääntä auton toiselta puolelta, ajoin tyyliin km, pysähdyin ja rengashan tyhjä tai ei tyhjä mutta tyhjentynyt, nilkutin kotio takaisin. Rengas vähän siinä lämpesi, mutta pääsin kotio.
Tutkimaan, paineet 2,5k ei vuotoa, tiputus 0,5 k ja vanteen välissä vuoto.
Hauskaa sinänsä on se että ei vuoda täydellä painella eikä 1k paineella. Vaan silloin kun painaa molemmilla peukuilla renkaan kyljestä, vuoto kohdasta niin viheltää ilman eikä jää vuotamaan... Painaen kuuluu tsih ja jää tiiviiksi. En kyllä ymmärrä mikä on.
Olen tyhjän renkaan kylkeä puristimilla painanut alemmas mutta mitään ei näy. Kait tästä maanantaina pitää mennä kumi kauppaan otattamaan rengas pois ja tutkimaan mikä siellä on.
Uskoisin että jonkinlainen ura tai jotain muuta kökköä. Harmittaa vain kun 300km ajetut kumit alla.
![]()
Sinne takasin mistä tulikin jos noin vähän menty. Ei uudet kumit vuotamattomuuden tae ole.