Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vituttaa hakea katsastuksesta hylsy, mutta lisäajalle on käyttöä, liian väljä raidetanko. Perinteisesti osaa saa taas hieman ettiä, jos ei halua köyhtyä liikaa. On se perkele, kun Ford:n osia pitää ettiä! Ajanvaraus meni vielä osittain reisille, kun ei pystynyt maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
2011 Passatissa kuskin puolella kuuluu terävissä pienissä töyssyissä ihan vaimeaa kolinaa, joka myös tuntuu jaloissa. Isommissa töyssyissä tai kovemmissa vauhdeissa ei mitään. Jarruttaminen ei tuntunut vaikuttavan. Tuntuu, että joku on väljä ja ikään kuin hyppii ylös alas samalla, kun auto tärisee. Kolina on niin pientä, että sitä hädin tuskin normaaliajossa huomaa, mutta ehkä sille jotain voisi jo tehdä.

Olisikohan alatukivarren pusla tulossa tiensä päähän? Se taitaa olla juuri tuolla jalkojen alla. Pitäisi onnistua tuossa pelkän puslan vaihto ja matkustajan puolelle on jo vaihdettu koko tukivarsi. Katsastuksessa ei ole huomattu ainakaan mitään väljää, kun huoltokirjan väliä selasin.
Epäilisin ensin perinteistä koiran luuta, jos auto ei vetele ja menee tasaisella nätisti. Omaani on vaihdettu 2 kertaa 5 vuoden aikana.
 
Litraselle luvattiin 200tkm :facepalm:

Jäänyt jostain mieleen 240-300tkm ajotavasta riippuen. :giggle:

Jakopään huoltoväli on 240tkm/10v.

Ford forumia lukemalla voisi päätellä, että vähemmän näissä kolme sylinterisissä 1.0 on vikoja verrattuna 1.6 litrasiin... :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Päivän ropailut oli kuvan mukaiset. Aiheena siis ikkunan irtoaminen tms. kannakkeistaan joten saa käsin nostettua ylös ja painettua alas.

1590155151403.png


Ropelluksen päätteeksi totesin, et vaijjeri mennyt poikki, joten pitänee hommata jostain uusi ikkunahissi :hmm:
 
Vituttaa hakea katsastuksesta hylsy, mutta lisäajalle on käyttöä, liian väljä raidetanko. Perinteisesti osaa saa taas hieman ettiä, jos ei halua köyhtyä liikaa. On se perkele, kun Ford:n osia pitää ettiä! Ajanvaraus meni vielä osittain reisille, kun ei pystynyt maksamaan.
Katsuria ei näköjään kiinnostanut, huomasi asian ja laski kuitenkin läpi, eihän se välttämättä ajossa näy, mutta normaalisti olisi hylsy.
 
Päivän ropailut oli kuvan mukaiset. Aiheena siis ikkunan irtoaminen tms. kannakkeistaan joten saa käsin nostettua ylös ja painettua alas.

1590155151403.png


Ropelluksen päätteeksi totesin, et vaijjeri mennyt poikki, joten pitänee hommata jostain uusi ikkunahissi :hmm:

Oli kyl hyvällä liimalla vedetty tuo solumuovi kiinni. Mattopuukolla kun avitti auki, niin aukes melko helposti ja vielä tarttui kiinni kun paineli vaan kohdilleen... :tup:
 
Jep, kahdessa sylkyssä ei puristuksia, öljyn seassa on bensaa. Nyt maanantaina sitte alkaa selvitteleen tilannetta, mieli teksi koko romu hinata sinne mistä tulikin js ostaa se diesel tilalle, ainakin ne kestää koneeltaan paremmin.
 
opelini on vilautellut keltasta vikavaloa koodin kera p0170 mut en oo saanu selville mikä sen aiheuttaa mut nyt kun kelit on lämmenny niin harvemmin tota tulee.
op-com näyttää koodin perässä että "exhaust lean" ei toi ajoon vaikuta mut olis kiva tietää mikä on vikana....ilmamassamittarin oon putsannu ja lambdat olisin tsekannu mutta ei oo sopivaa avainta....ylempi lambda vaikuttas antavan oikeita arvoja? (vaihtelee rich/lean väliä) mutta alempi antaa pelkkää rich ja se on niin hankalassa paikassa muutenkin pakoputkessa kiinni ettei saa avainta oikein hyvin paikalleen ja lyötyä vasaralla sitä.
 
opelini on vilautellut keltasta vikavaloa koodin kera p0170 mut en oo saanu selville mikä sen aiheuttaa mut nyt kun kelit on lämmenny niin harvemmin tota tulee.
op-com näyttää koodin perässä että "exhaust lean" ei toi ajoon vaikuta mut olis kiva tietää mikä on vikana....ilmamassamittarin oon putsannu ja lambdat olisin tsekannu mutta ei oo sopivaa avainta....ylempi lambda vaikuttas antavan oikeita arvoja? (vaihtelee rich/lean väliä) mutta alempi antaa pelkkää rich ja se on niin hankalassa paikassa muutenkin pakoputkessa kiinni ettei saa avainta oikein hyvin paikalleen ja lyötyä vasaralla sitä.

Kannattaisi varmaan hieman kertoa mikä auto on kyseessä, niin ehkä joku osaisi jotain sanoa. Opel on aika laaja käsite.
Yleensä se katin jälkeinen lambda vain seurailee katin toimintaa, eikä osallistu mitenkään seoksen säätöön.
 
Kannattaisi varmaan hieman kertoa mikä auto on kyseessä, niin ehkä joku osaisi jotain sanoa. Opel on aika laaja käsite.
Yleensä se katin jälkeinen lambda vain seurailee katin toimintaa, eikä osallistu mitenkään seoksen säätöön.
z18xe bensakone....tigra
 
opelini on vilautellut keltasta vikavaloa koodin kera p0170 mut en oo saanu selville mikä sen aiheuttaa mut nyt kun kelit on lämmenny niin harvemmin tota tulee.
op-com näyttää koodin perässä että "exhaust lean" ei toi ajoon vaikuta mut olis kiva tietää mikä on vikana....ilmamassamittarin oon putsannu ja lambdat olisin tsekannu mutta ei oo sopivaa avainta....ylempi lambda vaikuttas antavan oikeita arvoja? (vaihtelee rich/lean väliä) mutta alempi antaa pelkkää rich ja se on niin hankalassa paikassa muutenkin pakoputkessa kiinni ettei saa avainta oikein hyvin paikalleen ja lyötyä vasaralla sitä.

Tuolla vikakoodilla voisi olla imupuolen vuoto jossain ilmamassamittarin ja kaasuläpän välillä tai imusarjan alipaineletkuissa.
 
Nopealla etsimisellä en löytänyt keskustelua opel clubin sivuilta, mutta jotain lambda vikoja on korjattu laittamalla jatkopala pakoputken ja lambdan välille eli lambda ei ole suoraan pakokaasuvirrassa. Muistaakseni taka lambdoihin.
 
Onko kokemuksia tuolta ecu.de? Kaasuläppäkotelo kaipais korjausta ja suomesta sitä ei tahdo saaha? Uusi osa merkkiliikkeessä maksaa ihan v*tusti. Josko laittaisi tuonne. Vaikuttaa ihan luotettavalta puljulta. Sähköpostia on jo vaihdettu. Arvelin kuitenkin kysyä löytyykö täältä kokemuksia?
 
Kokeillaas täältä josko löytys apua, eli osaisko joku auttaa. Pitäs saada Hyundai i30 vm.2009 peilin kuoret purettua, mutta ongelmana on se, että peili on irti autosta enkä saa peiliä kääntymään manuaalisesti. Yksi ruuvi on kuoren "sisäpäädyssä", joten kääntymään pitäisi saada. Peili on siis sähkökäyttöinen eikä kiinni autossa (ei ole mahdolllista saadakaan, kun auto on matkoilla), mutta harmikseni jäi väärään asentoon purkua ajatellen.

Onko mitään kikka ehdotusta, jolla saisin peilin kääntymään? Virtaa pistokkeeseen, mutta miten yms...
Kuvassa peilinpistoke.mirror.jpg
 
Eikö se käänny ihan voimalla, ainakin mutsin avensiksessa on moinen toiminto ilmeisesti siksi että jos se osuu perseilevään spandexpelleen tai ahdistuneen sitivirheen muovimaihari osuu siihen niin ei peili hajoa. Sitten kun sen kääntää käsin takaisin niin säätö toimii taas. Omista preemium-volkkareista en oo kyllä ikinä kokeillut edes.

Edit: jaa, olikin kai tarkoits pelkkää peiliä kääntää eikä koko kuorta ns. parkkiasentoon.. :cautious:
 
Kokeillaas täältä josko löytys apua, eli osaisko joku auttaa. Pitäs saada Hyundai i30 vm.2009 peilin kuoret purettua, mutta ongelmana on se, että peili on irti autosta enkä saa peiliä kääntymään manuaalisesti. Yksi ruuvi on kuoren "sisäpäädyssä", joten kääntymään pitäisi saada. Peili on siis sähkökäyttöinen eikä kiinni autossa (ei ole mahdolllista saadakaan, kun auto on matkoilla), mutta harmikseni jäi väärään asentoon purkua ajatellen.

Onko mitään kikka ehdotusta, jolla saisin peilin kääntymään? Virtaa pistokkeeseen, mutta miten yms...
Kuvassa peilinpistoke.mirror.jpg
Kopioitu hyndain keskustelupalstalta : Peililasi lähtee varovasti nykäisemällä. Muoviset kampeamisraudat peilin taakse ja sievä veto, niin peililasi jää käteen.
Olen saanut aina sähköpeilin käännettyä toiseen asentoon, perkeleellinen rutina kyllä kuuluu (toistaiseksi en ole saanut mitään rikki).
Omalla vastuulla toki.
 
Yllä oleva konsti toimii varmaan kaikkiin autoihin? Itse otin A6 peilin irti ihan kertakäyttölusikoilla. Hennosti sivuilta kampesi niin napsahti irti.
 
Eikö se käänny ihan voimalla, ainakin mutsin avensiksessa on moinen toiminto ilmeisesti siksi että jos se osuu perseilevään spandexpelleen tai ahdistuneen sitivirheen muovimaihari osuu siihen niin ei peili hajoa. Sitten kun sen kääntää käsin takaisin niin säätö toimii taas. Edit: jaa, olikin kai tarkoits pelkkää peiliä kääntää eikä koko kuorta ns. parkkiasentoon.. :cautious:

Taisin vähän epäselvästi ilmaista asian. Eli kyllä, peili pitäisi saada ns.parkkiasentoon, jotta saisin päädyssä olevan ruuvin irti. Peilin kokonaisvaltainen purkaminen edessä... Voimalla olen kevyesti kokeillut, mutta ei tunnu helposti kääntyvän. Uskallanko kokeilla kunnon voimalla?
 
Citroen C4 2004 tuli vaihdettua pissapojan pumppu. Rengas pois ja sisälokari pois, niin mahtui juuri ja juuri vaihtamaan. Pumppu oli vain 12€ motonetissä.
 
Sitikasta sippas turbo ja levitteli sitten jotenkin metallisilppua öljykiertoon viimetöikseen <3 Ei kannata oikein korjailla taikka korjauttaa, joten paluu tuttuun ja turvalliseen VAG konsernin laitteeseen on tiedossa (ja joo, omat ongelmansa niissäkin on mutta...). Sääli sinällään C4 GP oli mukava ajoltaan mutta nyt kävi näin :(.
 
Taisin vähän epäselvästi ilmaista asian. Eli kyllä, peili pitäisi saada ns.parkkiasentoon, jotta saisin päädyssä olevan ruuvin irti. Peilin kokonaisvaltainen purkaminen edessä... Voimalla olen kevyesti kokeillut, mutta ei tunnu helposti kääntyvän. Uskallanko kokeilla kunnon voimalla?

Paha toho on oikeen mitään sanoa, siinä avensiksessa on sellanen selkee kynnys jonka yli kun se peilinkuori kääntyy niin se muuttuu ihan lerpaks, ei sitä tartte hullunkovaa vääntää tai kopsauttaa. Sit kun sen nykäsee takas suoraks ni taas toimaa ko junan vessa.
 
Pitipä hetken ihmetellä kun vaihdoin tutun pikkupusun saaneeseen Corollaan parkkivaloa. Ihmettelin kun keula oli pitkälle läjässä rautalangalla ja umpion kiinnikeet eivät olleet siellä päinkään. Tutkin sitten toista puolta, ja huomasin että eihän tämä umpio ole edes tästä autosta! Säästö se on pienikin säästö, tilasin autoon uuden umpion joka maksaa huimat 36 euroa paikallisesta varaosaliikkeestä. Näppärä kun maski ja sivun parkkivalo tulevat umpioon kiinni niin ei ihme että oli rautalanka otettu avuksi.
Aeromotorsin lähetys tuli todella äkkiä eli alle viikossa ja sisälsi sitä mitä pitikin. Ensi viikolla vaihdan sitten starttiin hiilipidikkeen ja solenoidin kärjet sekä tuon mainitun umpion.
 
Harjoittelin vähän tulppien vaihtamista (Citroen C4 1.6, -04, 290tkm). Motonetistä löytyi 3€ 16mm avain ja Denso tulpat 20€. Eka moottorin päältä suoja pois. Sitten puola paketti pois. Pari tulppaa oli aika kireällä ja täytyi pihdeillä vääntää siitä tulppa-avaimesta. Summissa yritin kiristää riittävän kireälle, mutta ei liian kireälle. Vaihtoväli tulpille on ilmeisesti 60tkm.
 
Harjoittelin vähän tulppien vaihtamista (Citroen C4 1.6, -04, 290tkm). Motonetistä löytyi 3€ 16mm avain ja Denso tulpat 20€. Eka moottorin päältä suoja pois. Sitten puola paketti pois. Pari tulppaa oli aika kireällä ja täytyi pihdeillä vääntää siitä tulppa-avaimesta. Summissa yritin kiristää riittävän kireälle, mutta ei liian kireälle. Vaihtoväli tulpille on ilmeisesti 60tkm.
Katoitko miltä vanhat tulpat näytti? Oliko likaiset tai kliiniseksi palaneet? Tuosta näkee yleensä hyvin minkälainen koneen yleiskunto on
 
Yaris versosta jäi käteen takajarrukilpi, vähän molemmista. Kysyin tarvikkeena ja kaikkialla sama vastaus, mene Toyotalle, ei löydy.

Menin marmori tiskille kysymään.
Onneksi istuin tukevasti, oli nimittäin 330e lähtöhinta kpl, tingattuna 260e kpl, ehheheehe.
Jarru kilven hinta selittyy sillä että siinä on kiinni kaikki seisontajarrun hilut.

Jos auto maksaa 2500e ja takajarru kilvet 520e pari, niin onhan tuo köyhälle kallista.
Eteen 50e pari.

Joko jotkut halvat sakemannin kilvet leikkaa/liimaa periaatteella tai sitten kovaa etsintää purkaamoilta.
 
Katoitko miltä vanhat tulpat näytti? Oliko likaiset tai kliiniseksi palaneet? Tuosta näkee yleensä hyvin minkälainen koneen yleiskunto on
Minusta palaneilta sekä vähän likaisilta näytti. Kuluneilta myös ja kärkiväli oli kasvanut aika isoksi. Eka tulpanvaihto, niin en osaa tarkemmin verrata. En osaa sanoa, että koska on viimeksi vaihdettu (180tkm vai esim 240tkm?). Uusissa Denso:issa oli pieni "piikki" lisänä tuossa varressa, jota ei noissa vanhoissa ole.

_20200530_121737.JPG
 
Minusta palaneilta sekä vähän likaisilta näytti. Kuluneilta myös ja kärkiväli oli kasvanut aika isoksi. Eka tulpanvaihto, niin en osaa tarkemmin verrata. En osaa sanoa, että koska on viimeksi vaihdettu (180tkm vai esim 240tkm?). Uusissa Denso:issa oli pieni "piikki" lisänä tuossa varressa, jota ei noissa vanhoissa ole.

_20200530_121737.JPG
Yllättävän hyvältä tuo näyttää minusta. Ei mitään öljyisiä räkäjälkiä tms. Suhteellisen puhtaana palanut.
 
Missä kohtaa venttiilinnostajien naputuksesta pitää huolestua?

1.6 TDI Passat 193tkm ajettuna piti aamulla kylmänä käynnistäessä pientä naputusta. Sen verran ehdin kuuntelemaan ulkoa, että kuului enemmän kytkimen puolelta konetta. Konepeltiä en ehtinyt avata, kun ääni lakkasi. Tuossa on kiinteä vauhtipyörä, niin ei kaksoismassakaan kolistele. Ekaa kertaa kuulin nyt tuon äänen ja öljyt vaihdettu 7tkm sitten. LL-öljynvaihtoväliä ei ole tuossa käytetty.

Videoita löytyi samasta äänestä yllättävän paljon ja tuossa on identtinen ääni. Paljon löytyi myös viestiketjuja, joissa monella tuo ääni kestää useita minuutteja samalla koneella:
 
Näin se paluu vanhoihin romuihin osui itsellekin..

Hainpa tuossa juuri isäukolta vuoden 1996 C-Mersun, 1.8 bensakoneella ja automaatilla. Eli W202 mersukielellä. Auto on Saksan tuonti mutta ollut Suomessa ainakin 15 vuotta.
Koska autolla on ajanut 82-vuotias isäni ja autolla on ajettu todella vähän vuosittain ja vain talvisin viimeiset 10 vuotta (long story), on yleinen huolto jäänyt lähinnä öljynvaihtojen asteelle ja muu ylläpito on ollu käytännössä olematonta. Ovat ajaneet tolla ehkä 2tkm vuoteen viimeiset 10 vuotta.
Leimoja on tullu kuitenkin joka vuosi.

Vikalistaa olisi ainakin seuraavanlaisesti:

- puhallin ei toimi, Jkl-Tre matkalla se alkoi puhaltamaan todella hennosti vasta Orivedellä ja puhallus lakkasi taas taajamassa. Moottorista hiilet menny? Jotain muuta, regulaattori tjsp?
- ilmastointi ei toimi, koska autolla on todellakin ajettu vain talvisin viimeiset 10 vuotta ja arvaan että siellä on kaikki kuivunut. Voiko tuolle edes tehdä enää mitään vai onko koko laitos mennyttä?
- keskuslukitus ei toimi kuskin ovesta avaimella lukittaessa, kuskin ovi menee lukkoon.
- vänkärin ikkunannostin ei toimi
- vänkärin peilinsäätö ei toimi

Tuossa nyt juttuja joita pitäs lähteä käymään läpi, muistui taas mieleen miksi jätin nämä vanhat paskat aikoinaan muiden murheeksi ja ostin uuden auton. :dead:
Mutta koska auto tulee itselle vain työmatkakäyttöön duunipaikan muuttaessa niin kai tuosta olisi jonkinlainen soiva vehje rempattava ainakin niin kauan kuin leima tulee paperiin.
Ja mukava autohan tuo on ajaa, joskin jumalattoman laiska.. :darra:
 
Näin se paluu vanhoihin romuihin osui itsellekin..

Hainpa tuossa juuri isäukolta vuoden 1996 C-Mersun, 1.8 bensakoneella ja automaatilla. Eli W202 mersukielellä. Auto on Saksan tuonti mutta ollut Suomessa ainakin 15 vuotta.
Koska autolla on ajanut 82-vuotias isäni ja autolla on ajettu todella vähän vuosittain ja vain talvisin (long story), on yleinen huolto jäänyt lähinnä öljynvaihtojen asteelle ja muu ylläpito on ollu käytännössä olematonta. Ovat ajaneet tolla ehkä 2tkm vuoteen viimeiset 10 vuotta.
Leimoja on tullu kuitenkin joka vuosi.

Vikalistaa olisi ainakin seuraavanlaisesti:

- puhallin ei toimi, Jkl-Tre matkalla se alkoi puhaltamaan todella hennosti vasta Orivedellä ja puhallus lakkasi taas taajamassa. Moottorista hiilet menny? Jotain muuta, regulaattori tjsp?
- ilmastointi ei toimi, koska autolla on todellakin ajettu vain talvisin viimeiset 10 vuotta ja arvaan että siellä on kaikki kuivunut. Voiko tuolle edes tehdä enää mitään vai onko koko laitos mennyttä?
- keskuslukitus ei toimi kuskin ovesta avaimella lukittaessa, kuskin ovi menee lukkoon.
- vänkärin ikkunannostin ei toimi
- vänkärin peilinsäätö ei toimi

Tuossa nyt juttuja joita pitäs lähteä käymään läpi, muistui taas mieleen miksi jätin nämä vanhat paskat aikoinaan muiden murheeksi ja ostin uuden auton. :dead:
Mutta koska auto tulee itselle vain työmatkakäyttöön duunipaikan muuttaessa niin kai tuosta olisi jonkinlainen soiva vehje rempattava ainakin niin kauan kuin leima tulee paperiin.
Ja mukava autohan tuo on ajaa, joskin jumalattoman laiska.. :darra:
Kannattaahan tuota rempata, etenkin jos kori on kohtuullisessa kunnossa. Muutamia ajatuksia:
- jos puhallin ei toimi millään nopeudella niin todennäköisesti moottori, jos jotkin nopeudet toimii niin regulaattori/vastus
- uv-ainetta ilmastointiin ja tutkii vuodot, jos vuotoja ei näy niin lähtenee toimimaan täytöllä, jos kompressori on ehjä
- vikat kaksi on melko varmasti johtosarjavikoja, ehkä myös tuo lukkovika.

Ei minusta kovin pahoja vikoja tuollaiseen autoon, kuitenkin melko yksinkertaisia vehkeitä nuo on laitella. :tup:
 
Kannattaahan tuota rempata, etenkin jos kori on kohtuullisessa kunnossa.

Ei se oikein ole.. :whistling:
Faija on helmoja ja muita ruosteita paikkaillu pelkästään pohjamaalin ja mustan sprayn voimin, ei ole siis hionu ruosteita pois ollenkaan ja helmat on sanalla sanoen karut. :D
Ne nyt ei omaa menoa haittaa kun tulee tosiaa vaa työkäyttöön. Saattaa olla että ne joskus teen kunnolla kun jaksan/kerkiän/kiinnostaa.
Mutta esim pohja on terve eikä ole saanu koskaan huomautuksia ruosteesta pohjassa. Noi ovethan taitaa ollakin W202:n tyypillisesti ruostuvia juttuja.

Mutta esim varapyörän kotelo oli kuin uusi, ei ruostetta missään. En tosin tiedä liekö nuo Mersuissa kovin herkkiä ruostumaankaan, nuo ovien helmat sivulistojen molemmin puolin ja lokasuojat on ne pahat paikat.
 
Yaris versosta jäi käteen takajarrukilpi, vähän molemmista. Kysyin tarvikkeena ja kaikkialla sama vastaus, mene Toyotalle, ei löydy.

Menin marmori tiskille kysymään.
Onneksi istuin tukevasti, oli nimittäin 330e lähtöhinta kpl, tingattuna 260e kpl, ehheheehe.
Jarru kilven hinta selittyy sillä että siinä on kiinni kaikki seisontajarrun hilut.

Jos auto maksaa 2500e ja takajarru kilvet 520e pari, niin onhan tuo köyhälle kallista.
Eteen 50e pari.

Joko jotkut halvat sakemannin kilvet leikkaa/liimaa periaatteella tai sitten kovaa etsintää purkaamoilta.
Autodocilta vois saada edullisesti. Mut nuo kuulemani mukaan ei ole pakolliset. Jos toinen puoli on ruosteessa, niin tulee se uusia. Mutta nuo voi periaatteessa nyppiä irti ja ajaa huoletta.
 
Ei se oikein ole.. :whistling:
Faija on helmoja ja muita ruosteita paikkaillu pelkästään pohjamaalin ja mustan sprayn voimin, ei ole siis hionu ruosteita pois ollenkaan ja helmat on sanalla sanoen karut. :D
Ne nyt ei omaa menoa haittaa kun tulee tosiaa vaa työkäyttöön. Saattaa olla että ne joskus teen kunnolla kun jaksan/kerkiän/kiinnostaa.
Mutta esim pohja on terve eikä ole saanu koskaan huomautuksia ruosteesta pohjassa. Noi ovethan taitaa ollakin W202:n tyypillisesti ruostuvia juttuja.

Mutta esim varapyörän kotelo oli kuin uusi, ei ruostetta missään. En tosin tiedä liekö nuo Mersuissa kovin herkkiä ruostumaankaan, nuo ovien helmat sivulistojen molemmin puolin ja lokasuojat on ne pahat paikat.
Ovet, kaaret ja nostokohdat helmoissa on ne päällepäin näkyvimmät, alustasta kannattaa katsoa jousen yläkupit ja alatukivarret edestä ainakin melko tarkalla silmällä :whistling:
1590856244072.png
 
Hupsis saatana. :woot:
Tolla on tosiaa ajettu ehkä se 30tkm viimesen 10 vuoden aikana ja viimeksi viime lokakuussa leimattu huomautuksitta joten kai tuosta auton saa.
Puhallin ja erityisesti tuo ilmastointi pitää vaan kyllä saada ehdottomasti kuntoon ja sen korjuukustannukset hirvittää ehkä eniten.
 
Autostani on imuilman putki (ennen ilmansuodatinta) aikalailla rikki. Tilasin tästä linkistä uuden putken.
En ole vielä saanut tuota lähetystä. Millainen tuo putki on? Venyykö se materiaali jos se onkin hieman tiukka? Mittasin kyllä putken paksuuden.
Olisiko se syytä liimata kiinni vai laittaa letkunkiristin?
Letkunkiristin toki. Aika ikävä ottaa ilmansuodatinkoteloa irti jos tuloletku on siihen liimattu kiinni. Mitä hyötyä liimaamisesta olisi?
 
Kaverin puolesta kyselen, nyt kun ei viikonloppuna oikein mitään voi tehdä.

Avensis -05, ajettu noin satkun vaan.
-Eilen illalla jäi ajotietokoneen näyttö palamaan. Millään kikkailulla ei sammunut virta-avaimella tai napeista.
-Akun miinus irti. Pimeni koko näyttö kokonaan.
-Ajaessa tyhjäkäynnillä välillä kävi kolmella pytyllä, siis liikennevaloissa tms, muuten neljällä.
-Akun iästä ei mitään tietoa joten voi olla vaikka kuinka vanha.

Latausta ei nyt voinut mitata kun ei ollut mittaria lähettyvillä. Lähinnä ihmetyttää miten tuo ajotietokone ensin jäi päälle, sitten pimeni kokonaan. Ja miten alkoi käymään kolmella pytyllä satunnaisesti. Ihan säännöllisesti huollettu auto. Bensa, joku motti en tiedä tarkemmin.

Viimeisin tilanne, akku laturissa kiinni vaikka oli avaimesta käyntiin tätä ennen. Joten akku varmaan paskana, vaan vaikuttaako tuo sitten noin vahvasti käyntiin ja ajotietsikkaan?
 
Kaverin puolesta kyselen, nyt kun ei viikonloppuna oikein mitään voi tehdä.

Avensis -05, ajettu noin satkun vaan.
-Eilen illalla jäi ajotietokoneen näyttö palamaan. Millään kikkailulla ei sammunut virta-avaimella tai napeista.
-Akun miinus irti. Pimeni koko näyttö kokonaan.
-Ajaessa tyhjäkäynnillä välillä kävi kolmella pytyllä, siis liikennevaloissa tms, muuten neljällä.
-Akun iästä ei mitään tietoa joten voi olla vaikka kuinka vanha.

Latausta ei nyt voinut mitata kun ei ollut mittaria lähettyvillä. Lähinnä ihmetyttää miten tuo ajotietokone ensin jäi päälle, sitten pimeni kokonaan. Ja miten alkoi käymään kolmella pytyllä satunnaisesti. Ihan säännöllisesti huollettu auto. Bensa, joku motti en tiedä tarkemmin.

Viimeisin tilanne, akku laturissa kiinni vaikka oli avaimesta käyntiin tätä ennen. Joten akku varmaan paskana, vaan vaikuttaako tuo sitten noin vahvasti käyntiin ja ajotietsikkaan?
Ainakin citroen xsarassa on huono akku aiheuttanut huonokäyntisyyttä joka korjaantunut uudella akulla. Ilmeisesti kun akun voltit tippuu startissa liikaa se saa auton ecun jotenkin sekaisin.
 
Hupsis saatana. :woot:
Tolla on tosiaa ajettu ehkä se 30tkm viimesen 10 vuoden aikana ja viimeksi viime lokakuussa leimattu huomautuksitta joten kai tuosta auton saa.
Puhallin ja erityisesti tuo ilmastointi pitää vaan kyllä saada ehdottomasti kuntoon ja sen korjuukustannukset hirvittää ehkä eniten.

202 perusviat aika tarkelleen tulikin tuossa jo esiin.

Ilmastointiin koittaisin ehkä aluksi täyttöä, kyllähän tuo huoltolaite suurimmat vuodot testissä huomaa ja ei anna tehdä täyttöä.

Omassa 202sessa puhaltimen säätönamiska temppuili aikanaan, sitä kannattaa koittaa väännellä ja painella vähän "sisäänpäin". Tuolla saattaa saada puhaltamaan, selviäisi ainakin onko vika tuossa kytkimessä, puhaltimessa vai etuvastuksessa. Osathan noihin on halpoja..
 
Kyllähän tuo huono akku tai sen liitokset aiheuttaa uudemmissa autoissa kaikenlaisia oireita ja vikakoodeja.Aina kannattaa tarkistaa akun ja kaapelien kunto,aika monessa merkissä on maadoitus ongelmia.
 
Ainakin citroen xsarassa on huono akku aiheuttanut huonokäyntisyyttä joka korjaantunut uudella akulla. Ilmeisesti kun akun voltit tippuu startissa liikaa se saa auton ecun jotenkin sekaisin.

Akkutestiin tuon saa vasta maanantaina. On siellä joku toinen akku varalla mikä ei kai ole ihan kuollut, lähti lataukseen ja se varuiksi paksiin ja työkalut mukaan jos huomenna kiinnostaa kokeilla, ja maanantaina vasta liikkeeseen testiin. Eikä tuo -05 nyt niin uusi ole jos sillain ajattelee, mutta silti enemmän systeemeitä mitä vielä vanhemmissa kulkineissa. Onneks heillä kaksi autoa taloudessa niin jotenkin voi sumplia. Tuo ajotietokoneen outo käytös enemmän ihmetytti itseä vaan. Ensin jäi päälle ja sitten lakkasi olemasta.
 
Autostani on imuilman putki (ennen ilmansuodatinta) aikalailla rikki. Tilasin tästä linkistä uuden putken.
En ole vielä saanut tuota lähetystä. Millainen tuo putki on? Venyykö se materiaali jos se onkin hieman tiukka? Mittasin kyllä putken paksuuden.
Olisiko se syytä liimata kiinni vai laittaa letkunkiristin?


Jos sinulla on vielä se Megane, niin taitaapa olla soikea se sovitin imuilman koteloon päin. Liimaisin itte sellasen soikean kiinni, mieluummin kuin klemmarilla tiukkaan. Koska soikea muoto kiristyy klemmarilla enemmän "kapeista" päistään kuin keskeltä. Mututuntuma ^

Näemmä joku seosmetalli lanka tuossa kulkee vahvikkeena tuossa putkessa, luulis ottavan tiukkaan sillä sovitteella.
 
Jos sinulla on vielä se Megane, niin taitaapa olla soikea se sovitin imuilman koteloon päin. Liimaisin itte sellasen soikean kiinni, mieluummin kuin klemmarilla tiukkaan. Koska soikea muoto kiristyy klemmarilla enemmän "kapeista" päistään kuin keskeltä. Mututuntuma ^

Näemmä joku seosmetalli lanka tuossa kulkee vahvikkeena tuossa putkessa, luulis ottavan tiukkaan sillä sovitteella.

Eihän sen letkun/putken tarvitse olla kuin paikoillaan ja itseasiassa ei vaikuta millään tavalla ennen jatkuvaa äärikuormitusta vaikka puuttuisi. Joten helpoin keino kiinnittää se letku/putki on paras tähän, vaikka nippuside jos vaan sillä kestää paikoillaan, ettei mene hihnojen väliin.
 
Kaverin puolesta kyselen, nyt kun ei viikonloppuna oikein mitään voi tehdä.

Avensis -05, ajettu noin satkun vaan.
-Eilen illalla jäi ajotietokoneen näyttö palamaan. Millään kikkailulla ei sammunut virta-avaimella tai napeista.
-Akun miinus irti. Pimeni koko näyttö kokonaan.
-Ajaessa tyhjäkäynnillä välillä kävi kolmella pytyllä, siis liikennevaloissa tms, muuten neljällä.
-Akun iästä ei mitään tietoa joten voi olla vaikka kuinka vanha.

Latausta ei nyt voinut mitata kun ei ollut mittaria lähettyvillä. Lähinnä ihmetyttää miten tuo ajotietokone ensin jäi päälle, sitten pimeni kokonaan. Ja miten alkoi käymään kolmella pytyllä satunnaisesti. Ihan säännöllisesti huollettu auto. Bensa, joku motti en tiedä tarkemmin.

Viimeisin tilanne, akku laturissa kiinni vaikka oli avaimesta käyntiin tätä ennen. Joten akku varmaan paskana, vaan vaikuttaako tuo sitten noin vahvasti käyntiin ja ajotietsikkaan?
Ajotietokone pimeni meillä ihan vastaavalla tavalla. Tyyppivialle haisi kun asiaa tutkin.

Eikä vaikuttanut koneen toimintaan mitenkään.
 
Yaris versosta jäi käteen takajarrukilpi, vähän molemmista. Kysyin tarvikkeena ja kaikkialla sama vastaus, mene Toyotalle, ei löydy.

Menin marmori tiskille kysymään.
Onneksi istuin tukevasti, oli nimittäin 330e lähtöhinta kpl, tingattuna 260e kpl, ehheheehe.
Jarru kilven hinta selittyy sillä että siinä on kiinni kaikki seisontajarrun hilut.

Jos auto maksaa 2500e ja takajarru kilvet 520e pari, niin onhan tuo köyhälle kallista.
Eteen 50e pari.

Joko jotkut halvat sakemannin kilvet leikkaa/liimaa periaatteella tai sitten kovaa etsintää purkaamoilta.
Löytyisiköhän ulkomailta? Minä tilasin Ceratoon takajarrukilvet varaosanumerolla Etelä-Koreasta. Maksoivat 5€/kpl + postikulut eli n. 30€ toimitettuna.

Autodocilta vois saada edullisesti. Mut nuo kuulemani mukaan ei ole pakolliset. Jos toinen puoli on ruosteessa, niin tulee se uusia. Mutta nuo voi periaatteessa nyppiä irti ja ajaa huoletta.
Kyllä ne pitää siellä olla.
 
Mistä johtuu että auton jarrut rupeaa ulvomaan kuumana? Pitkää alamäkeä kun laskee kevyesti jarrua painamalla TAI kaupunkiajossa kun joutuu pysähtelemään usein. Välillä seassa pientä vinkumistakin.

Varmaan lämpölaajenemisesta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom