Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kokenut rengasasentaja kyllä yleensä huomaa runkovaurion kumia käsitellessään, että siinä mielessä vaurioituneen kumin olisi pitännyt löytyä paikkauksen yhteydessä.

Vähäänkään kalliimpaa käytettyä autoa ostaessa ei nyt kannata kummoista huomiota antaa alla oleville kumeille, mitä nyt loppuun ajetuista tai kiinan halppiksista voi koittaa tingata alennusta.
Tietysti jos auton alla on uudet merkkirenkaat voi niistä vähän maksaa tai jos olet ostamassa jotain maasturia tai vastaavaa, johon kumit ovat kalliit kannattaa asiaan kiinnittää vähän enemmän huomiota.
Mutta suhteellisen perus autojen peruskoot ovat sen verran halpoja että niiden uusiminen ei paljoa kirpaise.
 
Osa tilattu , mutta onhan se yhtä vittusaatanaa vaihtaa kotipihalla tuollasta :btooth: ja toki ykskään pultti / mutteri ei tuu aukeemaan sovinnolla
 
Sun neuvosta rohkaisemana kävin nyt sitten korjaamolla.
Eivät löytäneet mitään ja tästä johtuen eivät rahaakaan ottaneet.

Koeajolla huomasi saman ilmiön mutta eivät osaa sanoa mikä on. Ilmeisesti auto on erittäin uraherkkä (?). Renkaat ovat alkuperäiset 205/55-16.
Katsoiko ne pyörien kulmat? Sillä ne puoltamiset usein selviää tai siinä yhteydessä selviää, jos alustassa on jotain pielessä miksei ne kulmat pysy kunnnossa.

Jotkut autot ja jotkut renkaat on tietty uraherkempiä kuin toiset, tai joissain autoissa se tuntuu enemmän. Mutta uraherkkyyden ja puoltamisen ero on siinä, että uraherkkä vetelee eri suuntiin sen tien mukaan. Jos aina puoltaa tiettyyn suuntaan niin silloin kyse ei ole uraherkkyydestä. Tosin ei alusta kunnossa ole silloinkaan jos auto vetelee voimakkaasti urissa.
 
Onpa menny Briggs&Santapaperin sivut päin vittua. Ennen sieltä löys helposti koneen sarjanumerolla varaosat ja räjäytyskuvat. Nyt ei löydy kun ulinaa että pitäs tietää milloin kone on ostettu ja olik mikä mallinumero ja sarjanumero ja ja paljonko on paavi pitkä. Pitäkööt tunkkinsa
 
175cm.

Paavi Franciscus on pitkä siis.
 
Onpa menny Briggs&Santapaperin sivut päin vittua. Ennen sieltä löys helposti koneen sarjanumerolla varaosat ja räjäytyskuvat. Nyt ei löydy kun ulinaa että pitäs tietää milloin kone on ostettu ja olik mikä mallinumero ja sarjanumero ja ja paljonko on paavi pitkä. Pitäkööt tunkkinsa

Manuals | Briggs & Stratton Eikö tuolta löydy edelleen? Ainakin varaosaluettelo löytyi omaan koneeseen
 
Ilmeisesti tuo pitää purkaa osiin että löytää sen mallinumeron. Toi sarjanumero on briggsin wepsisivun tietojen kanssa tarjolla (QR koodilla) ns näkyvillä/tyrkyllä ajatuksella käytät tätä.
450:stä on helpompi kyllä löytää tää info kuin tuosta 500E vekotteesta. Hemmetin husqu.
 
Mulla 450E. Siinä on öljyntäyttöputken ja pakoputken välisellä kyljellä. Näkyy tosi huonosti, mutta kun kännykän valolla antaa epäsuorasti valoa niin alkaa näkymään.
 
Ahaa, voisitko ystävällisesti kertoa millä tapaa tämä mittaus toteutetaan?

Tiedä menikö tämä jo...
Aseta yleismittari mittaamaan vastusta. Laita mittajohdon toinen pää runkoon ja toinen pää polttimon liittimen plussaan. Jos näyttää ääretöntä niin kaikki on ok, jos nollaa tai muutamaa ohmia niin johto on todennäköisesti jostain oikosulussa runkoon.

Voit myös mitata lampun kannan miinuksesta runkoa vasten. Tällöin vastusarvon pitäisi olla suunnilleen nolla. Jos vastusta löytyy paljon, voi jossain liitoksessa olla hapettumaa.
 
Aah, kuukauden seisotuksen jälkeen w220 s-mersu päättääkin jättää yhden nurkan korkealle, ei väliä vaikka sammuttaa auton, kuskin puolelta ei keula laske, ei vapauta paineita.

Räpläilin johtoja ja liittimiä, tuloksena airmatic, epc, esp, abs, transmission ja Power steering failuret tauluun:btooth:

Lopulta sain nuo muut pois mutta airmatic failure jäi(valkoisella). Kompressori ei käynnisty, aiemmin käynnistyi liiankin tiuhaan.

Kolmelta pitäisi lapset ja vaimo hakea pois töistä/hoidosta, talon kakkosauto on kaksipaikkainen.

Tämä vapaapäivä oli tarkoitus käyttää siihen että kiertelen autoliikkeitä ja vaihdan tuon mersun jos sopivan erilainen auto olisi löytynyt, sen sijaan olen maannut alla ja karistellut hiekka/kurapaskoja sisälokareista korviin, naamalle, paidan sisään...

Työkaverilla olisi star, mutta hän on lomareissulla. Ainoa jonka tiedän tältä kylältä.

Noh, eipähän sattunut nämä viat heti uudelle omistajalle.
 

Liitteet

  • 20200515_130413_copy_1612x1209.jpg
    20200515_130413_copy_1612x1209.jpg
    864,5 KB · Luettu: 96
  • 20200515_130401_copy_1612x1209.jpg
    20200515_130401_copy_1612x1209.jpg
    794,7 KB · Luettu: 95
Juuri katsoin videoita tuollaisen S-mersun alustahommista ja kiittelin, että onneksi omassa Mersussa on ihan perinteinen alusta. Oli sekä hankalan, että kalliin näköistä hommaa.
 
Ei se varsinaisesti mikään hankala ole, eikä kalliskaan kun tilaa vaikkapa Amazonista osat. Hankalinta on tuo vikapaikan löytäminen ilman staria...nooh, jokatapauksessa nyt kun en enää autoliikkeisiin kerkeä niin auto päätti korjata itsensä. Jospa se oli vain jokin korkeampi voima joka esti minua sotkeutumasta taas uusiin ongelmiin.

...ja niistä puheenollen, pitäisi vielä vaihdella kakkosautoon iskarit, jouset ja jarrut.

Helppoa ainakin tässä golf 5 pohjaisessa octaviassa irrottaa iskari. rautakanki alatukivarren reikään, istu kangen päälle ja möykytä moskalla kiinnityspultin kohtaan, lopuksi pyllähdä selällesi työkalujen päälle kun iskari lopulta irtoaa.:smile:
 

Liitteet

  • 20200515_165913_copy_1612x1209.jpg
    20200515_165913_copy_1612x1209.jpg
    858,3 KB · Luettu: 156
...ja niistä puheenollen, pitäisi vielä vaihdella kakkosautoon iskarit, jouset ja jarrut.

Helppoa ainakin tässä golf 5 pohjaisessa octaviassa irrottaa iskari. rautakanki alatukivarren reikään, istu kangen päälle ja möykytä moskalla kiinnityspultin kohtaan, lopuksi pyllähdä selällesi työkalujen päälle kun iskari lopulta irtoaa.:smile:
Onnistuuko molemmilla puolilla samalla menetelmällä? Muistelen, että golf iv:ssa toisella puolella vetari jää kantamaan ennen kuin iskari irtoaa alapäästään.
 
Etsi moottorin mallinumerolla, älä sarjanumerolla. Kyllä ainakin omaan ruohonleikkuriin löytyy heti iso pino manuaaleja.
Tässä oli sellainen "sokeain kirjoituksella" kirjoitettu sarjanumero lohkon kyljessä. Hyvin peittyi hapettumiin/naturell jäämiin joita päällä oli. Aiemmin olen nähnyt meistettyjä näissä, en osannut hakea noin pientä pistekirjoitus pränttiä.
 
Onnistuuko molemmilla puolilla samalla menetelmällä? Muistelen, että golf iv:ssa toisella puolella vetari jää kantamaan ennen kuin iskari irtoaa alapäästään.
Ei näköjään onnistu molemmin puolin...tai irti lähti kyllä iskari, vaan niin lähti vetarikin murroksesta, siinäpä se mukavasti menikin 3,5h tapellessa kasaan:beye: tällä puolella ei pultitkaan auenneet suosiolla, kaikki oli yhtä tappelua.
 
Tuo on kyllä yks paska kun noita miinoja löytyy. Ittellä menny vaihteiston öljyt pellolle samalla tappaa ja just vetareiden nivelet pompannu ulos..
 
Sopinee tänne vaikka kyse onkin perämoottorista. Vanha 2 tahti 1980 valmistettu.
Mittailin puristuspaineita ja ekasta sylinteristä noin 90psi ja toisesta noin 45psi. Ei ilmeisestikään hyvät lukemat. Mitä ilmeisemmin männät/sylinterit kuluneet. Lukemat eivät muuttuneet uudella kansipahvilla mihinkään. Varsinainen ongelma on että uusia mäntiä en löydä mistään. Pitäisi varmaankin porauttaa ylikokoon? Tuossa linkissä näkyy varaosanumerot => Linkki

Voisiko kuitenkin olla vain männänrenkaat olisivat kuluneet? Niitä kun saisi vielä ostettua uutena. Miten sen voisi mitata kotikonstein? Miten asiassa kannattaisi edetä?
 
Sopinee tänne vaikka kyse onkin perämoottorista. Vanha 2 tahti 1980 valmistettu.
Mittailin puristuspaineita ja ekasta sylinteristä noin 90psi ja toisesta noin 45psi. Ei ilmeisestikään hyvät lukemat. Mitä ilmeisemmin männät/sylinterit kuluneet. Lukemat eivät muuttuneet uudella kansipahvilla mihinkään. Varsinainen ongelma on että uusia mäntiä en löydä mistään. Pitäisi varmaankin porauttaa ylikokoon? Tuossa linkissä näkyy varaosanumerot => Linkki

Voisiko kuitenkin olla vain männänrenkaat olisivat kuluneet? Niitä kun saisi vielä ostettua uutena. Miten sen voisi mitata kotikonstein? Miten asiassa kannattaisi edetä?

Tarkista, ettei männärenkaat ole jumahtanut. Uusista mittaa vahvuuden ja vertaa vanhoihin niin saat jotain osviittaa renkaiden kunnosta.
 
Sopinee tänne vaikka kyse onkin perämoottorista. Vanha 2 tahti 1980 valmistettu.
Mittailin puristuspaineita ja ekasta sylinteristä noin 90psi ja toisesta noin 45psi. Ei ilmeisestikään hyvät lukemat. Mitä ilmeisemmin männät/sylinterit kuluneet. Lukemat eivät muuttuneet uudella kansipahvilla mihinkään. Varsinainen ongelma on että uusia mäntiä en löydä mistään. Pitäisi varmaankin porauttaa ylikokoon? Tuossa linkissä näkyy varaosanumerot => Linkki

Voisiko kuitenkin olla vain männänrenkaat olisivat kuluneet? Niitä kun saisi vielä ostettua uutena. Miten sen voisi mitata kotikonstein? Miten asiassa kannattaisi edetä?

Öljyä sylinteriin ja uusi mittaus.
 
Kyllä alkaa taas vituttamaan tarvikeosien paskuus. Alle 2v vanha vesipumpun stefa alkoi vuotamaan. Ensi kesälle suunnittelin remmin ja pumpun vaihtoa, niin kai se sitten on remmikin vaihdettava ennenaikojaan jälleen kerran. Oli toinen kerta, kun vesipumpun takia joutuu jakopään repimään esille.

Palloniveliä saa kanssa olla vähintään joka toinen vuosi vaihtamassa. Orkkisosilla menisi varmasti monta kertaa pidempään, mutta ei vain luonto anna periksi maksaa niitä hintoja osista.
 
Kyllä alkaa taas vituttamaan tarvikeosien paskuus. Alle 2v vanha vesipumpun stefa alkoi vuotamaan. Ensi kesälle suunnittelin remmin ja pumpun vaihtoa, niin kai se sitten on remmikin vaihdettava ennenaikojaan jälleen kerran. Oli toinen kerta, kun vesipumpun takia joutuu jakopään repimään esille.

Palloniveliä saa kanssa olla vähintään joka toinen vuosi vaihtamassa. Orkkisosilla menisi varmasti monta kertaa pidempään, mutta ei vain luonto anna periksi maksaa niitä hintoja osista.

Minkäs merkkisiä pilipali osia nämä on?
 
Eurovehkeissä on vielä laatu kohallaan, etuvetojenkkeihin tilaat halpoja palloja niin on valmiiksi väljä tai 1k ajon jälkeen valmis.
Itse en edes tiedä mistä löytäisin alapalloa. Pikaisella vilkaisulla sitä ei ole listattu, rekkarihaku ei myöskään toimi missään puodissa. Vituttaa toimia sherlockina osien kanssa. Pitää varmaan soittaa ja kysyä parista paikasta, jos sattuisi löytymään. Se on välillä hienoa näiden britannian vehkeiden kanssa.
 
Eurovehkeissä on vielä laatu kohallaan, etuvetojenkkeihin tilaat halpoja palloja niin on valmiiksi väljä tai 1k ajon jälkeen valmis.
Tuo on kyllä todella näin. Tilasin Chrysleriin halvat koiranluut, niiden tiivisteet eivät olleet toisesta reunasta ollenkaan kiinni! Toimi todella hyvin suomessa :facepalm:
1589731739634.png
 
Nyt kävi ikävästi mutta saattoi olla hyvä tuuri myös.
Vaihteistoöljyä lisätessä kaatui öljyä suppilosta ECU:n päälle ja ECU meni ympäriinsä öljyiseksi. Lapioin saastuneen maan vietäväksi ongelmajätteeksi ja puhdistin rätillä ECU:n kuoren ja muun auton öljyiset osat.
Testasin useaan otteeseen autoa ja toistaiseksi se toimii.
Kannattaako jotain tehdä vielä? Onko ECU umpinainen eli sinne ei sisään pääse öljyä? Siis ainakaan muualta kuin johdinpinnien kautta?
Kyllä ne yleensä tiiviitä paketteja on. Osa jopa suojattu sisältä semmoisella tiivistysmassalla ettei elektroniikka pääsee kastumaan.
 
Tarkista, ettei männärenkaat ole jumahtanut. Uusista mittaa vahvuuden ja vertaa vanhoihin niin saat jotain osviittaa renkaiden kunnosta.
Ei ole kun oli jo kerran purettuna ja silmämääräisesti ihan hyvän näköiset. Ei viitsisi ostaa uusia ennenkuin selvinnyt mikä vikana. Youtubesta löytyi linkki miten mitata välys.


Saisiko tällä selvitettyä ongelmaa? Eikö tuo välys kasva siinäkin tapauksessa että sylinteri olisi kulunut eli ei voisi tehdä lopullista johtopäätöstä tästä?
Öljyä sylinteriin ja uusi mittaus.
Kokeilin tätä mutta ei vaikustusta tulokseen.
Ainakin mä löysin mäntiä kyseisellä varaosanumerolla. Laittaa varaosanumeron google-hakuun ja sieltä löytyi ainakin yksi firma jossa niitä oli 3-5 arkipäivän lähetysviiveellä.
Yrittänyt etsiä mutta kaikki myyvät vain ei oota. Olisko linkkiä heittää mistä tilasit? Jokatapauksessa pitäisi ekana selvittää ongelma ennen tilausta
 
En siis itse ole tilannut. Selasin eri kauppojen sivuja. Jos olen oikein katsonut niin alla linkki yhteen kauppaan jossa niitä on.
En ole kyllä 100% varma että olen oikein etsinyt. Mutta kuitenkin tuossa alla olevassa linkissä olisi noita mäntiä. Ainakin OEM-numero on sama.
Reservedele DT8ST Serienr.# 0801-001001 Dt5 crankshaft 0,00 DKK | Køb hos BoatLab.dk
Voisipa ollakin hintaa vain tulee parille noin 400€. Taidan keksiä jotain muuta vaihtoehtoa kuitenkin. Eli moottori kasaan ja toivotaan parasta. Tuolla hinnalla saa jo uuden käytetyn moottorin.
 
Minkäs merkkisiä pilipali osia nämä on?

Tämä vesipumppu taisi olla joku japanparts. Pallonivelet on kanssa ollut tätä halvemman pään osastoa. Pahimmillaan ei yksi alapallonivel kestänyt, kuin 6kk.

Pitäisi kyllä ihan kirjata ylös mitä ja milloin on tullut laitettua, kun ei noista jälkikäteen enää muista mitä olivat.
 
Tämä vesipumppu taisi olla joku japanparts. Pallonivelet on kanssa ollut tätä halvemman pään osastoa. Pahimmillaan ei yksi alapallonivel kestänyt, kuin 6kk.

Pitäisi kyllä ihan kirjata ylös mitä ja milloin on tullut laitettua, kun ei noista jälkikäteen enää muista mitä olivat.

Tässä onkin taas yksi syy lisää pysytellä eurooppalaisissa. Ei sillä, että mua nuo amerikan laitokset kiinnostaisi muutenkaan.
 
Tuo on kyllä todella näin. Tilasin Chrysleriin halvat koiranluut, niiden tiivisteet eivät olleet toisesta reunasta ollenkaan kiinni! Toimi todella hyvin suomessa :facepalm:
1589731739634.png
Juu saman olen huomannut muissakin jenkkinivelissä. Tuo kumihan puristuu siihen raidetangon/koiranluun ja olkavarren/tolpan väliin, ei ne rasvat sieltä mihinkään sen jälkeen karkaa eikä irrotetuissakaan ole paskaa sisällä näkynyt. Ja sittenhän noissa on vielä rasvanipatkin mistä saa rasvaa lisättyä joka renkaanvaihdossa, eurooppanivelissähän ei noita ole.

Quicksteerin ja mevotechin pallonivelten kanssa ollut ainakin meillä ongelmaa, parhaat olleet paskana jo asentaessa. Quicksteerin raidetangonpäät kyllä on kestäneet, ongelmat tuntuu kulminoituvan noihin alapalloihin ainakin meidän autoissa.

Veljellä on -89 bonneville, taka alapallo on vaihdettu molemmille puolille nyt kaksi kertaa kevään aikana, viimeisin yritys päättyi siihen kun uusikin pallo oli väljä jo valmiiksi. :sick:
 
Tuli tehtyä eilen jarruremonttia ja samalla huomasin, että toinen vetari on epäkeskeinen. Ei pidä mitään meteliä, mutta täristää kovemmissa vauhdeissa selvästi. Mikähän mahtaisi olla ookoo kustannustehokas vaihtoehto tilalle? Autonvaihto on todennäköisesti ihan kulman takana ja kilsoja tulee muutenkin todella vähän, joten ei tarvitse olla marmorilaatua.

Auto on muuten syönyt tasaiseen tahtiin jarrulevyt kieroksi ja nyt selvisi syykin, persvakopajalla oli onnistuttu kierouttamaan napa-asetelma noin 0.1 millä kieroksi pyöränlaakerin vaihdossa. Autolla kun on hintaa se pari euroa, niin päätin korjata homman edullisesti köyhän miehen sorvilla. Ostin rälläkkään hiomalaikan ja pistin auton käyntiin. napa oli kohtuullisen helppo hioa suoraksi, kun varovasti teki..:cool: Epäkeskeinen vetari oli muuten kieron navan kanssa samalla puolella, joten epäilisin sen saaneen silmitöntä väkivaltaa pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä. EDIT: kuvissa ei näy teline, johon kiinnitin rälläkän. En siis ihan vapaalla kädellä tuota hionut, jos joku kuvittelee..;)
3emppa2.jpgRemppa1.jpgRemppa2.jpg
 
Nyt ei onneksi ole oma auto, mutta saako mistään nykyään 1.6 Corollaan vuosimallia 93 startin solenoidin kärkejä? Joskus kauan sitten omaan -90 Corollaan nuo sai, eikä maksaneet montaa euroa. Koko startti maksaa suunnilleen satasen joka alkaa lähentelemään auton arvoa.
Motonetti ei tunne ja paikallinen varaosaputka ei löytänyt.
 
Aikasemmin oli puhetta mondeo1.6ecoboostin ahtimesta, että on rikki. Ei ollu ahtimessa vikaa, vielä on tarkemmat analyysit tekemättä, mutta luultavammin yksi mäntä on sanonut sopparin irti. 2013vm liikkeestä ostin 2000300km ajettuna 13.3 ja vapouaattona hajos mittarin ollessa 2003000km kohdilla.

Vituttaa jo valmiiksi alkaa säätään autokaupan kanssa, mutta pakko se on alkaa selvitteleen, että mitä tehdään. Appiukko mittailee puristukset vkl aikana vielä.
 
Aikasemmin oli puhetta mondeo1.6ecoboostin ahtimesta, että on rikki. Ei ollu ahtimessa vikaa, vielä on tarkemmat analyysit tekemättä, mutta luultavammin yksi mäntä on sanonut sopparin irti. 2013vm liikkeestä ostin 2000300km ajettuna 13.3 ja vapouaattona hajos mittarin ollessa 2003000km kohdilla.

Vituttaa jo valmiiksi alkaa säätään autokaupan kanssa, mutta pakko se on alkaa selvitteleen, että mitä tehdään. Appiukko mittailee puristukset vkl aikana vielä.
Eiköhän se nyt kaupanpurku kannata tuossa tehdä. Muuten maksat suurimman osan uudesta koneesta.
 
Pikku nollavirhe, mutta eiköhän pointti tullu selväksi. 200300 ostin ja 203000mittarissa levis. Vielä appiukko kattoo puristukset ja jos sitä myöden selvä, niin kaupanpurkua kyseleen, jos ei tulla vastaan, niin kaippa pitää alkaa kuluttajasuojasta kyseleen toimenpiteitä.
 
Hyvin pitää ainakin tehtaan lupaukset paikkaansa kun noille ecoboosteillehan taidettiin luvata kestoiäksi 200tkm.
 
Sitikan ominaisuuksista. Xantia alkoi merkkailemaan parkkipaikkaa, eli vuotaa lehmää kuskinpuolen eturenkaan kohdilta. Stoppivalo vilahteli aikaisemminkin, mutta ajelin silti kun en huomannut toiminnassa mitään kummallista. Auto siis nousee ja laskee niinkuin pitää, jousitus on pehmeä ja jarrutkin toimii. Nyt alkoi tahmaamaan ohjausta.

Hakukoneelta löytyi joitain +kymmenen vuotta vanhoja sitikkafoorumin juttuja, eli voisiko liittyä ohjaustehostimen paluuputken liittimen löystymiseen? Varpusen tallissa on vähän huono remppailla mitään vakavampaa. Kurkkaan pellin alle, kunhan pääsen röistä illemmalla. Purkki LHMää on jo kontissa.

Selvennetään nyt vielä, että se ei ole rikki, ohjaustehostusominaisuus on vain väliaikaisesti toimimaton ;):lol:
 
Sitikan ominaisuuksista. Xantia alkoi merkkailemaan parkkipaikkaa, eli vuotaa lehmää kuskinpuolen eturenkaan kohdilta. Stoppivalo vilahteli aikaisemminkin, mutta ajelin silti kun en huomannut toiminnassa mitään kummallista. Auto siis nousee ja laskee niinkuin pitää, jousitus on pehmeä ja jarrutkin toimii. Nyt alkoi tahmaamaan ohjausta.

Hakukoneelta löytyi joitain +kymmenen vuotta vanhoja sitikkafoorumin juttuja, eli voisiko liittyä ohjaustehostimen paluuputken liittimen löystymiseen? Varpusen tallissa on vähän huono remppailla mitään vakavampaa. Kurkkaan pellin alle, kunhan pääsen röistä illemmalla. Purkki LHMää on jo kontissa.

Selvennetään nyt vielä, että se ei ole rikki, ohjaustehostusominaisuus on vain väliaikaisesti toimimaton ;):lol:
Omassa Xantiassa oli varmaan sama kohta josta rupesi vuotamaan paljon öljyä. Joku uusi letku siihen vaihdettiin vuotavan tilalle.

Oma epäilys siis, että letku on ajan mittaan hapertunut rikki. Ei omassa Xantiassa ainakaan ollut mikään paikka löysällä. Jotain taisi joutua omassa myös jollain lailla ilmaamaan, tai jotain hämminkiä siinä oli. Sai kumminkin takaisin kuntoon.
 
2011 Passatissa kuskin puolella kuuluu terävissä pienissä töyssyissä ihan vaimeaa kolinaa, joka myös tuntuu jaloissa. Isommissa töyssyissä tai kovemmissa vauhdeissa ei mitään. Jarruttaminen ei tuntunut vaikuttavan. Tuntuu, että joku on väljä ja ikään kuin hyppii ylös alas samalla, kun auto tärisee. Kolina on niin pientä, että sitä hädin tuskin normaaliajossa huomaa, mutta ehkä sille jotain voisi jo tehdä.

Olisikohan alatukivarren pusla tulossa tiensä päähän? Se taitaa olla juuri tuolla jalkojen alla. Pitäisi onnistua tuossa pelkän puslan vaihto ja matkustajan puolelle on jo vaihdettu koko tukivarsi. Katsastuksessa ei ole huomattu ainakaan mitään väljää, kun huoltokirjan väliä selasin.
 
2011 Passatissa kuskin puolella kuuluu terävissä pienissä töyssyissä ihan vaimeaa kolinaa, joka myös tuntuu jaloissa. Isommissa töyssyissä tai kovemmissa vauhdeissa ei mitään. Jarruttaminen ei tuntunut vaikuttavan. Tuntuu, että joku on väljä ja ikään kuin hyppii ylös alas samalla, kun auto tärisee. Kolina on niin pientä, että sitä hädin tuskin normaaliajossa huomaa, mutta ehkä sille jotain voisi jo tehdä.

Olisikohan alatukivarren pusla tulossa tiensä päähän? Se taitaa olla juuri tuolla jalkojen alla. Pitäisi onnistua tuossa pelkän puslan vaihto ja matkustajan puolelle on jo vaihdettu koko tukivarsi. Katsastuksessa ei ole huomattu ainakaan mitään väljää, kun huoltokirjan väliä selasin.

Melkein sanoisin että vaihat koko alatukivarren, menee paljon mukavemmin kun samalla menee pusla ja todnäk alapallonivelkin, eikä tarvitse prässätä.
 
Melkein sanoisin että vaihat koko alatukivarren, menee paljon mukavemmin kun samalla menee pusla ja todnäk alapallonivelkin, eikä tarvitse prässätä.
Tuohon näköjään on aika helppo ja nopea vaihtaa pelkkä pusla. Tulee vielä paljon halvemmaksi ihan korjaamolla kuin koko tukivarren vaihto. Täytyy katsoa, mihin saakka itsellä riittää motivaatio riehua pihalla tunkin kanssa. Toki jos alapallonivelestä löytyy välystä, niin sitten kaikki vaihtoon.

Mutta ekaksi täytyy käyttää auto nosturilla ja varmistaa, että mikä siellä on väljä. Täytyy vielä varmistaa tuo, että vaikuttaako jarruttaminen, kun on hyvin samanlaista kolinaa kuin edellisen Skodan väljän jarrusatulan kanssa. Tuo vain tuntuu enemmän jalkojen alla. Voihan toki koiranluutkin alkaa olla lopussa 200tkm lähestyessä. Niiden kolinasta ei ole vielä kokemusta, kun Skodassa meni suoraan poikki kuopassa :think:
 
Omassa Xantiassa oli varmaan sama kohta josta rupesi vuotamaan paljon öljyä. Joku uusi letku siihen vaihdettiin vuotavan tilalle.

Vika selvisi, LHM säiliöltä lähtevä letku (ohjaustehostimeen?) hapertunu kiinnityskohdasta heti klemmarin takaa. No letku irti ja pätkä saksilla pois. Yllättävän nopeasti sitten kaikki menikin vituiksi. Loppuosa letkua niin jäykkää/kuivaa/yms. että kun nippaan alkoi ujuttamaan takaisin, niin halkeaa pituussuunnassa sitämukaa kun työntää paikalleen. Image001.png
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 201
Viestejä
4 417 706
Jäsenet
73 330
Uusin jäsen
Salotelli13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom