Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tulipa taas näytettyä autoa leimalla...

Pohjassa kaksi nyrkin mentävää reikää, molemmin puolin etuoven kohdalla helmapellin sisäpuolella.

Itsellä kun ei nosturia ole niin viimeksi ollut auton alla edellisessä katsastuksessa.

Tuli vaihdettua noista 30 v Foordeista tuoreempaan kun ei täällä kaupungissa paljoa autoa rempata, mutta ei tämän kanssa sen vähempää ainakaan ole tappelua ollut...

Autona Golf V Variant 2009 1.9 Tdi.
 
Tulipa taas näytettyä autoa leimalla...

Pohjassa kaksi nyrkin mentävää reikää, molemmin puolin etuoven kohdalla helmapellin sisäpuolella.

Itsellä kun ei nosturia ole niin viimeksi ollut auton alla edellisessä katsastuksessa.

Tuli vaihdettua noista 30 v Foordeista tuoreempaan kun ei täällä kaupungissa paljoa autoa rempata, mutta ei tämän kanssa sen vähempää ainakaan ole tappelua ollut...

Autona Golf V Variant 2009 1.9 Tdi.

Koska teit ison virheen hommaamalla VAGin ;-)
Nuo VAGejen dieselit ovat kestävää kamaa mutta muut eivät.
Ihan merkkikorikorjaajalta kuultuna että jos haluaa pelleiltään ja maaleiltaan kestävän VAGin niin IV koppa Golffiin loppui se laatu.
Sen jälkeen Opelin pilannut päällikkö tuli VW:lle ja teki samat säästökuurit jolla Opelin pilasi ja kaikki meni kuralle.

Tuossa meillä oli rouvalla vm2000 IV Golf ja se ei pahemmin ruostunut vaikla oli ikää 17 vuotta luopumisen ajankohtana.
Mutta sitten vm 2005 Skoda Octaviani 5v iässä alko ruostumaan takaovien luota ja "luotettava" 1.6MPI kone oli kaikkea muuta kuin luotettava.

Olin tyhmä ja vaihdoin tuon sitten vuonna 2012 vm2009 vanhaan leasing 1.8TSI Passattiin ja siinä tietenkin tuli käytyä läpi kaikki mahdolliset tyyppiviat.
Eikä se mitään mutta kun se ruostu vähän joka kulmasta ja kävi koritakuu maalauksessa pariinkin kertaan.
Ja nyt keväällä vaihdoin tuon Passatin vm 2017 vanhaan leasing Opel Astraan, koska minulle vagit riitti. Ei enää niitä kiitos, vaikka ovatkin usein luokkansa parhaimmistoa ja mahtavia ajettavia.
 
Viimeksi muokattu:
Joku voisi sanoa, että ojasta allikkoon jos vaginoista vaihtaa ooppeleihin. Oma 2012 vag ei kyllä ole ruostunut vaikka kiveniskemät vienyt maalia. Opelia en ostaisi vanhaa enkä uutta ranskalaista Opelia. Omalla ehdoton ei listalla on Opel ja kaikki ranskalaiset sekä italialaiset merkit. Kaikista on kokemusta enkä koske enää (älä sano ei ikinä) pitkällä metrin tikullakaan. Jokainenhan ajaa sitten ihan millä itse huvittaa.

Edit. Itsellä on toisen auton (Mondeo 2008) webasto rikki. Marmorilla 1000+ työt. Parin tonnin autoon ei tarvitse tuollaista enää korjatakaan eikä kiinnosta metsästää ebaysta käytettyä osaa kun on tuo Thermotop V kuuluisa epäluottavuudestaan. Nykyisestä kuulemma ohjainkortti rikki ja se on integroitu eikä saa vaihdettua erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, itsellä oli tuota ennen Golf IV -98. Pellit olivat vieläkin hyvässä kunnossa mutta mittarissa 450t km. Kun vuodessa tulee 40t km lisää niin vaihdoin hieman tuoreempaan.

Nyt tuo ollut reilun vuoden verran ja ei kyllä vakuuta. Takajarrujen kanssa ollut ongelmaa ja korissa alkaa muuallakin ruoste näkymään.

Täytyy varmaan talveksi laittaa Sierran vaihdekeppi ja pakoputki kuntoon ja hankkiutua tuosta eroon.
 
Joku voisi sanoa, että ojasta allikkoon jos vaginoista vaihtaa ooppeleihin. Oma 2012 vag ei kyllä ole ruostunut vaikka kiveniskemät vienyt maalia. Opelia en ostaisi vanhaa enkä uutta ranskalaista Opelia. Omalla ehdoton ei listalla on Opel ja kaikki ranskalaiset sekä italialaiset merkit. Kaikista on kokemusta enkä koske enää (älä sano ei ikinä) pitkällä metrin tikullakaan. Jokainenhan ajaa sitten ihan millä itse huvittaa.

Edit. Itsellä on toisen auton (Mondeo 2008) webasto rikki. Marmorilla 1000+ työt. Parin tonnin autoon ei tarvitse tuollaista enää korjatakaan eikä kiinnosta metsästää ebaysta käytettyä osaa kun on tuo Thermotop V kuuluisa epäluottavuudestaan. Nykyisestä kuulemma ohjainkortti rikki ja se on integroitu eikä saa vaihdettua erikseen.

Juu jokainen ajaa millä lystää. Mutta pitää sanoa että nuo uudet ranskalaiset ovat kyllä aikasta komeita ja vissiin ihan hyviäkin (pitäiskin käydä joku päivä koeajamassa vaikka uusi 208 pökötti sekä uus rellun Clio)...
Itse nyt halusin vaan jotain aivan muuta kuin VAGia pihaan ja taas Fordit ovat hemmetin rumia nykyään ja minulle ei myöskään italiaiset tarjoa mitään. Sitten mihkään "premium" autoon en rahojani työnnä vahingossakaan.
Joten eipä vaihtoehtoja pahemmin jäänytkään kun idea oli diesel automaatti. Finaalissa minulla olikin Kia Ceed ja Opel Astra vaihtoehtoina (rouva olis halunnut VII koppa Golfin).
Opel vei sitten voiton kun oli kaikilla herkuilla, komeampi ja sekä parempi ajaa.
Itseäni ei Opel pelottanut koska ihan hyviähän nuo ovat olleet tuosta 2010 taitteesta saakka, mutta tietenkin se 90-luvun ja 2000-luvun taitteen synkät ajat ovat vieläkin ihmisten mielissä vahvasti.
 
Eikös se joku kolopallo ollu helmoistaan herkkä ruostumaan, vissiin suojaus menny jo tehtaalla vituiksi. Joskus vierestä katselin kun katsastusmies veti koko matkalta helmaa sellasesta auki ja jutteli samalla tämmöistä. Sääliksi kävi sitä kolopallon omistavaa tyttöstä joka ootteli kahvion puolella..
 
Eikös se joku kolopallo ollu helmoistaan herkkä ruostumaan, vissiin suojaus menny jo tehtaalla vituiksi. Joskus vierestä katselin kun katsastusmies veti koko matkalta helmaa sellasesta auki ja jutteli samalla tämmöistä. Sääliksi kävi sitä kolopallon omistavaa tyttöstä joka ootteli kahvion puolella..

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


V ja VI koppa Golffit (ja muut samanajan VW:n mallit) ovat aikastasta surkeaa tekoa.
Itselläni siis 2009 Passatissa vuonna 2013 etuovet ruostu sisältäpäin ja seuraavana vuonna meni kummatkin takakulmat.
Nyt keväällä sitten etuovet olivat taas nätissä kunnossa kun maalit kivasti kuplivat ja nyt myös takaluukku siihen kaupan päälle.

Joten oli parempi hankkiutua siitä eroon ennenkuin ruoste tulee sieltä maalin alta näkyviin.
 
Näissä PSAn kolmipyttyisissä on jotenkin todella epätasapainoisen tuntuinen tuo kone, mutta sitten toisaalta äänimaailma ja se rouheuden tuntu niin tulee herkästi poljettua kaasua.
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.
 
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.
Eiköhän @akuko90 tuossa viitannut siihen 2008:n pataan, eikä Capturiin.

Täällä 1.2TCe Capturissa. Ihan pippurinen mylly tuokin, ja huoletonta menoa ollut.
 
Kiitos EU:n, R1234yf on olllut pakollinen 2013 lähtien:




"2013 lähtien" on hieman ympäripyöreästi ilmaistu. Omassa 2014 tehtaan hihnalta valmistuneessa on

IMG_20200611_161147.jpg
 
Jaahas, Hondassa ei sitten pysy enää ilmastoinnin kylmäaineet sisällä :btooth:

Pitänee tutkituttaa vuotokohta , toivottavasti vaikka kuivain vuotais , ois ainakin edullinen osa :zoom:
 
Laitetaan nyt tänne pikkuinen "mainokseni" kun päätin nyt aloittaa SP's Tech Labsin rinnalle toisen youtube kanavan.
Mutta tällä kertaa keskityn autoiluun ja tuossa ekassa videossani sitten kerronkin mitä olen suunnitellut ja pieni avautuminen VAGeista siinä samalla (samaa mitä tuossa ylempänä kirjoittelinkin).

Ja kypsyin niin kässäreiden kirjoittamiseen SP's Tech Labsin videoiden kanssa, joten nämä tulen tekemään lennosta eli ei kässäreitä tai oikein muutakaan valmistautumisia.
Eli enemmän rennommalla asenteella tehtyä video materiaali luvassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.


PSAlla viittasin näistä Pösöistä ja Opeleista löytyviin 3 sylinterisiin mitkä on pieniksi koneiksi todella eloisan tuntuisia osaltaan juuri noiden ylimääräisten värinöiden takia. Onhan ne toki tilavuudeltaankin 1.2l eli sama kuin renaultin nelipyttyinen.

Juu jokainen ajaa millä lystää. Mutta pitää sanoa että nuo uudet ranskalaiset ovat kyllä aikasta komeita ja vissiin ihan hyviäkin (pitäiskin käydä joku päivä koeajamassa vaikka uusi 208 pökötti sekä uus rellun Clio)...
Itse nyt halusin vaan jotain aivan muuta kuin VAGia pihaan ja taas Fordit ovat hemmetin rumia nykyään ja minulle ei myöskään italiaiset tarjoa mitään. Sitten mihkään "premium" autoon en rahojani työnnä vahingossakaan.
Joten eipä vaihtoehtoja pahemmin jäänytkään kun idea oli diesel automaatti. Finaalissa minulla olikin Kia Ceed ja Opel Astra vaihtoehtoina (rouva olis halunnut VII koppa Golfin).
Opel vei sitten voiton kun oli kaikilla herkuilla, komeampi ja sekä parempi ajaa.
Itseäni ei Opel pelottanut koska ihan hyviähän nuo ovat olleet tuosta 2010 taitteesta saakka, mutta tietenkin se 90-luvun ja 2000-luvun taitteen synkät ajat ovat vieläkin ihmisten mielissä vahvasti.

B ja C segmentin Pösöistä ja Opeleista on kyllä viime vuosilta hyviä kokemuksia vuokra-autoina. Hyviä ajaa, sisustaltaan ja osin hallintalaitteiltaan, esim. vakkari, omanlaisiaan mutta hyvin mietittyjä. Ja monesti on ollut avattavaa kattoikkunaa, joita tottunut odottamaan kokoluokkaa suuremmista premiumautoista.

Toki joissain malleissa on siirretty liikaa ohjausta lcd näytön puolelle, kuten ilmastointi. Myös navi on vähän kankeaa/hidasta asettaa osoite tai puhelimen bluetooth yhteys valita soittimesta lähteeksi kun vertaan omaan Huyndaihin.

Vähän mallikohtaista mutta ainakin Captur vs. 2008 vertailussa Pösö on mielestäni yhden faceliftin edellä sisustaltaan. Clio - 208 ei näyttänyt olevan niin selkeä, koska se vm2020 208 kojelauta pysynyt kuten tuossa vm2018 2008.

Vm2018 2008
ecbe067510d63dc9-large.jpg

Vm2020 2008
e3c71a62327c0b39-large.jpg

Vm2018 Captur
d855b0823bfd8998-large.jpg

Vm2020 Captur
768856e24e521138-large.jpg
 
Ihmettelin kun kuskin puolelta kuului tiivisteesta suhinaa/ulinaa noin 60km/h vauhdissa ja ylöspäin. No ajattelin, että käydäänpäs korjaamossa näyttämässä, että onko pahan näköinen tiiviste. No huoltomies katseli, ettei ovessa ja tiivisteessä ole oikein mitään vikaa. No ehdotus oli liikkeestä testailla teippailua ja testata missä kohti loppuu suhina.

No lähdin ajelemaan tietyin teippauksin mutta senkun vain suhisee. No ikkunan aukaisin ja huomasin, että ulina tulee peilin kohdalta. Käsi peiliin kiinni ja ulina loppui. Oli näköjään lähtenyt peilin kotelosta irti se menosuunnan puoleinen muovikuori. Napsahti kiinni ja ulina loppui. Ai että tuli hyvä fiilis, että korjaantui noin helpolla...
 
Ihmettelin kun kuskin puolelta kuului tiivisteesta suhinaa/ulinaa noin 60km/h vauhdissa ja ylöspäin. No ajattelin, että käydäänpäs korjaamossa näyttämässä, että onko pahan näköinen tiiviste. No huoltomies katseli, ettei ovessa ja tiivisteessä ole oikein mitään vikaa. No ehdotus oli liikkeestä testailla teippailua ja testata missä kohti loppuu suhina.

No lähdin ajelemaan tietyin teippauksin mutta senkun vain suhisee. No ikkunan aukaisin ja huomasin, että ulina tulee peilin kohdalta. Käsi peiliin kiinni ja ulina loppui. Oli näköjään lähtenyt peilin kotelosta irti se menosuunnan puoleinen muovikuori. Napsahti kiinni ja ulina loppui. Ai että tuli hyvä fiilis, että korjaantui noin helpolla...

Joskus vaan käy tuuri ja vika on helppo & halpa korjata :tup:
 
Koko setistä hintapyyntö + postit.
Oon vaihtanut useampaan Renaultin ABS-jarrulliseen autoon jarrunesteet ja sen voi tehdä yksin. Mulla on ollut Bilteman venttiili-ilmauslaite joka on halpa ja hyvä ostos. Mutta jos taas jarrusatulan vaihtaa ja jarruletkun irrottaa niin silloin pitää ottaa akun -napa irti. Voi muuten mennä ilmaa ABS_yksikköön.

edit: Mutta jotkut autot saattavat vaatia erikoislaitteen.

Jotkut autot voi vaatia kikkailua joo mutta harvemmassa ne on. (Ainakin jos ei valuttele tyhjäksi koko järjestelmää)

Tuo akunkenkä on ihan höpö höpö juttuja.
 
Kaikkiin mitä itse olen tenyt, niin auto nosturille, kipot alle, kaikki nipat auki, ja sitten vain pitänyt säiliön täytenä. Lyhimmästä linjasta alkaa eka tulemaan kirkasta nestettä jolloin sen voi sulkea ja niin eespäin.

Samoin olen myös ilmannut remppojen jälkeen. Olen senverran laiska, että mieluummin annan valua itsekseen ja juon oluen, kuin että alan kikkailemaan ilmausvehkeiden kanssa, tai pumppaamaan poljinta.
 
Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.
 
Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.

Veikkaus vaihdelaatikon laakeria, jos kytkin lopettää äänen.

Pari vuotta sitten oli sama homma itsellä Mitsun kanssa. Vaihdelaatikon pääakselin moottorinpuoleinen laakerissa alkoi olemaan kilometrit täynnä. Ensin ujelsi vienosti ja sitten jo lopulta rohisi. Lopussa jo huomasi paikallaan moottorin pyöriessä, että pitää ääntä ja kytkin lopetti aina äänen.
 
Oon vaihtanut useampaan Renaultin ABS-jarrulliseen autoon jarrunesteet ja sen voi tehdä yksin. Mulla on ollut Bilteman venttiili-ilmauslaite joka on halpa ja hyvä ostos. Mutta jos taas jarrusatulan vaihtaa ja jarruletkun irrottaa niin silloin pitää ottaa akun -napa irti. Voi muuten mennä ilmaa ABS_yksikköön.

edit: Mutta jotkut autot saattavat vaatia erikoislaitteen.
Komppaan sen verta itsellä on se pelkkä Bilteman ilmauspullo venttiilillä. Ainut vikahan siinä on että piti ihan viimeisille kierroksille sitä ventiiliä avata et sai ilmattua Volvosta (ABS) jarrut.




Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.
Painelaakerille annan ääneni kuten aikaisempi ja sinulle muutkin jo ehdottanut. Se juurikin kun painat kytkintä niin häviää ääni on ollut yleinen merkki kyseisestä asiasta.
 
Painelaakerille annan ääneni kuten aikaisempi ja sinulle muutkin jo ehdottanut. Se juurikin kun painat kytkintä niin häviää ääni on ollut yleinen merkki kyseisestä asiasta.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös metelin pitäisi jatkua kytkintä poljettaessa jos vika olisi painelaakerissa, kun silloinhan se työskentelee?
Ainut mikä lakkaa pyörimästä kytkintä polkiessa on vaihdelaatikko.
 
Veikkaus vaihdelaatikon laakeria, jos kytkin lopettää äänen.

Pari vuotta sitten oli sama homma itsellä Mitsun kanssa. Vaihdelaatikon pääakselin moottorinpuoleinen laakerissa alkoi olemaan kilometrit täynnä. Ensin ujelsi vienosti ja sitten jo lopulta rohisi. Lopussa jo huomasi paikallaan moottorin pyöriessä, että pitää ääntä ja kytkin lopetti aina äänen.

Eli lootan vaihto edessä, kun näihin ei taideta ilman erillistä laatikkokorjaamoa näppejä sotkemaan. Vaihtavat huollossa oletuksena uuden(käytetyn) laatikon.

Nyt kotiin ajaessa ääntä sai oikeasti yrittää kuunnella jotta sen erotti. 60kmh ja nelosvaihteella rullatessa kuulee erittäin hiljaisen ujeltamisen.
 
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös metelin pitäisi jatkua kytkintä poljettaessa jos vika olisi painelaakerissa, kun silloinhan se työskentelee?
Ainut mikä lakkaa pyörimästä kytkintä polkiessa on vaihdelaatikko.

Olen itse ymmärtänyt että se laakeri voi olla väljä/hajoamassa ja painamalla tiivistyy ja samalla hiljenee koska työskentelee. Vastaavasti kytkimellä tai vapaalla tuo ei työskentele vaan pääsee vapaasti oireilemaan.
 
Olen itse ymmärtänyt että se laakeri voi olla väljä/hajoamassa ja painamalla tiivistyy ja samalla hiljenee koska työskentelee. Vastaavasti kytkimellä tai vapaalla tuo ei työskentele vaan pääsee vapaasti oireilemaan.

Okei. Voisi olla ihan mahdollinen vika myös painelaakerissa.
 
Komppaan oikeastaan molempia edellisiä, eli voi olla pelkkä painelaakeri tai vaihteiston akselin laakeri. Jos ääni muuttuu/katoaa eri vaihteella ajettaessa, niin silloin mennään laatikon puolelle. Painelaakeri ei välitä, mikä vaihde käytössä tai onko veto/moottorijarrutus päällä. Ainoastaan kierrokset merkkaa.
 
Komppaan oikeastaan molempia edellisiä, eli voi olla pelkkä painelaakeri tai vaihteiston akselin laakeri. Jos ääni muuttuu/katoaa eri vaihteella ajettaessa, niin silloin mennään laatikon puolelle. Painelaakeri ei välitä, mikä vaihde käytössä tai onko veto/moottorijarrutus päällä. Ainoastaan kierrokset merkkaa.

Täytyy koittaa noita muitakin vaihteita, mutta kun aletaan menemään yli 70kmh vauhtiin niin rengasmeteli peittää tuon vienon äänen alleen. Sen vuoksi tuota ei oikein voi varmistaa kaikille vaihteille.
 
Monessakin autossa kuuluu tuollaista erittäin korkeataajuuksista ininää sopivalla nopeudella/rasituksella enkä ole itse ainakaan niistä huolestunut.

Kannattaa nyt ihan ensimmäisenä aloittaa sieltä halvimmasta päästä korjaus eli öljynvaihto tai rvs käsittely.

Sitten kun siellä alkaa selkeästi jo laakeri olla ehtoopuolella niin ääni muuttuu kahisevan rahisevaksi.
 
Täytyy koittaa noita muitakin vaihteita, mutta kun aletaan menemään yli 70kmh vauhtiin niin rengasmeteli peittää tuon vienon äänen alleen. Sen vuoksi tuota ei oikein voi varmistaa kaikille vaihteille.
Lisätään nyt vielä varmuuden sekoittamiseksi, että vaihteisto voi tietysti ulista myös kaikilla vaihteilla, mutta yleensä eron sävyssä kuulee löysäämällä kevyesti kaasua, jotta veto katkeaa. Painelaakeri ei tähän reagoi. Jos vain tietyt vaihteet ulisee, niin vian voi joskus tarkentaa ihan tiettyyn laakeriinkin.
 
Lisätään nyt vielä varmuuden sekoittamiseksi, että vaihteisto voi tietysti ulista myös kaikilla vaihteilla, mutta yleensä eron sävyssä kuulee löysäämällä kevyesti kaasua, jotta veto katkeaa. Painelaakeri ei tähän reagoi. Jos vain tietyt vaihteet ulisee, niin vian voi joskus tarkentaa ihan tiettyyn laakeriinkin.

Nämä taas vaatii todennäköisesti uutta vaihteistoa kokonaan ellei löydy pajaa joka kunnostaisi vaihteistoa. Perus autokorjaamot eivät taida vaihteistoja edes aukoa vaan laittavat uutta sisään.
 
Nämä taas vaatii todennäköisesti uutta vaihteistoa kokonaan ellei löydy pajaa joka kunnostaisi vaihteistoa. Perus autokorjaamot eivät taida vaihteistoja edes aukoa vaan laittavat uutta sisään.
Kunhan nyt selviäisi, onko vika laatikossa vai painelaakerissa, jotta osaisi alkaa etsiskelemään uutta laatikkoa. Työmäärä tuossa on kokolailla sama, kun laatikon joutuu jokatapauksessa irroittamaan. Itse tosin jatkaisin ajoa pikku ulinasta piittaamatta. Ehkä toisella silmällä katselisin samalla sopivaa vaihtolaatikkoa valmiiksi, jos autoa on tarkoitus vielä pitää.
 
Tuollainen 12 vuotta vanha ja 280 tkm ajettu Mazda ei taida olla enää kovin kallis, niin itse antaisin vain mennä ilman sen suurempia toimenpiteitä ja sitten jos jotain losahtaa, niin harkitsisin kannattaako koko auto työntää rompparille vaiko korjata.
Jos ei itse pysty korjaamaan, niin äkkiä tulee kuluja vähintään puolet auton arvosta.
 
Tuollainen 12 vuotta vanha ja 280 tkm ajettu Mazda ei taida olla enää kovin kallis, niin itse antaisin vain mennä ilman sen suurempia toimenpiteitä ja sitten jos jotain losahtaa, niin harkitsisin kannattaako koko auto työntää rompparille vaiko korjata.
Jos ei itse pysty korjaamaan, niin äkkiä tulee kuluja vähintään puolet auton arvosta.

Sitä katselin että tuo on nettiautossa vastaavilla kilometreillä noin 3500€ joten nopeasti ropatessa tulee puolet arvosta täyteen.. laittaako sitten kiertoon vai ei, kai näissäkin oli jotain että jos tietää ehkä jonkin olevan vialla niin ostaja voi palata asiaan ellet suoraan sano että tällaista epäilet olevan vialla.

Täytyy nyt katsoa mitä korjaamolla sanotaan vai kuuleeko korjaaja itse tuota ääntä lainkaan ja miettiä jatko sen jälkeen.
 
Sitä katselin että tuo on nettiautossa vastaavilla kilometreillä noin 3500€ joten nopeasti ropatessa tulee puolet arvosta täyteen.. laittaako sitten kiertoon vai ei, kai näissäkin oli jotain että jos tietää ehkä jonkin olevan vialla niin ostaja voi palata asiaan ellet suoraan sano että tällaista epäilet olevan vialla.

Täytyy nyt katsoa mitä korjaamolla sanotaan vai kuuleeko korjaaja itse tuota ääntä lainkaan ja miettiä jatko sen jälkeen.

Mutta kannattaako sitä alkaa korjaamaan ennen kuin leviää kokonaan?
Mielestäni tuossa hintaluokassa ei kannata.

Saattaa mennä vielä 100 tkm lisää ennen kuin alkaa oikeasti hajoamaan, ajaa vain välittämättä pikku jurinoista.
Sitten kun leviää totaalisesti niin tekee päätöksiä korjaako vai laittaako paaliin.

Niin ikävää kuin se onkin, tuollaisen "loppuun ajetun" auton ostajalla ei ole hirveästi mahdollisuutta valittaa vioista, varsinkin kun niitä saattaa noin paljon ajettuun vanhaan autoon ilmestyä milloin tahansa.
Enkä siis kehota ketään valehtelemaan autokaupoilla tai pimittämään tietoja mahdolliselta ostajalta, vaan totean vain miten asiaa yleensä tulkitaan esimerkiksi kuluttajariitalautakunnassa.

Itselleni ei ainakaan tulisi mieleen valittaa myyjälle, jos joku loppuun ajettu parin tonnin saha leviäisi omia aikojaan vähän sen ostamisen jälkeen.
Selvät huijaukset sitten erikseen.
 
@Jage mulla on ollut tämä sama tilanne päällä. Ensin tuli vinkuna, ja kun töissä vaan oli pakko käydä niin 5tkm päästä se oli rahina. Kytkin painelaakereineen vaihdettiin hiljan, joten jokin muu laatikon laakeri on kyseessä. Silmälaakeria ei ollut kytkinrempan aikoihin saatavilla enää edes marmorilta, tällä hetkellä yhtään vaihtolaatikkoa ei ole tarjolla, ja sitten jos joskus on, niin samaa paskaahan nekin sitten on. Auton arvo n. 2000 euroa joten eiköhän seuraava onnellinen omistaja tuon kanssa sitten kiroa käytetyn auton kauppaa.
 
Omasta kokemuksesta painelaakerin kyllä huomaa ennen kuin se hajoaa totaalisesti :) Omassa Citroën C5:ssa meni painelaakeri. Ehdin ajelemaan tovin ennen kuin aloin vaihtamaan, viimeinen matka kotiin jo vähän pelotti kun melkoista rutinaa jo piti.
Tuo on näissä tyyppivika, ei kestä yhtä kauan kuin muu kytkin. Tosin kytkinpaketti oli noin 200 euroa eli aika halvalla selvisi kuitenkin.
 
No tämä painelaakeri, kytkin ja vaihdelaatikko-episodi sai täyskäännöksen: jakopäässä jokin aiheuttaa äänen.

Korjaaja sai itse tuon saman kilinän/vinkunan kuulumaan ilman vaihdetta tai kytkin pohjassa mutta todella tarkka oli kierroksista kun mies yritti konepellin alla paikantaa äänen, tarkalleen 2100rpm kierrosmittarin mukaan ja kuulee kilinää ja ajossa meneekin ulinan puolelle muun metelin sekaan. Luultavasti siis loppu hyvin, kaikki hyvin..
 
Tulipa tuossa ostettua huutokaupasta vuoden 2004 farkku Opel Vectra kun halvalla sain :)
Ja kun halvalla saa niin ainahan jotain vikoja saa mukaan, kuten tämänkin kanssa. Eli katsastuksen jälkeen oli näemmä laturi sanonut poks.
Tai myyjä liike ei ollut asiaa tutkinut ja siksi se olikin huudettavana.
Imoituksessa oli vaan että moottorivalo ja latauksen valo palaa taulussa.

Mutta selvästi tuo on laturi homma kun mitä tuossa sillä vähän ajelin. Joten uusi... tai no toimiva käytetty olisi tulossa tilalle että pääsis Vectralla ajelemaan.
Teinkin tuosta jo pienen videon uudelle youtube-kanavalleni:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jos tarkoitus auatoilla mahdollisimman halvalla niin olisko järkevämpää tarkistaa hiilien kunto ja uudet tilalle jos kuluneet? Pääsis muutaman euron korjauksella.

Rehellisesti sanottuna eipä tullut mieleeni koko juttu.
No purkaamolta sain käytetyn ja toimivan posteineen 50€:lla, joten ei tuota voi pitää kalliina remonttina.

Ja pitää mainita että aikaisemmin olen autoihin tehnyt vain öljyn vaihtoja, sytytystulppia vaihtanut ja jarru remppoja.
Halusin opella muutakin, joten tommonen halpa auto on hyvä tapa opetella.

Ideana siis eka saada tuo kysyinen Vectra ajokuntoon ja sen jälkeen parannella ja ehostaa sitä.
Kuten päivittää radio nykyaikaiseksi 2 din kosketusnäyttö soittimeksi, hioa valoumpiot takaisin kirkkaiksi ja ehkä päivittää valot LED aikaan.
Niin ja jos jostain löydän Opelin orginaali keularitilän niin sen asennan tuon ruman tuuning ritilän tilalle.

EDIT: Ideani siis autoilla mahdollisimman halvalla mutta samalla suht modernilla autolla ja katsoa paljon rahaa palaa sen pieneen ehostukseen.
Ja minkälaista se on elää tommosen "romun" kanssa jokunen kuukaus. Sen jälkeen myis pois ja sitten huutelemaan huutokaupoista seuraavaa autoa ihmeteltäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on aikalailla eri käsitys suht modernista.

Se on jokaisen mielipide mikä on suht moderni auto.
Itselleni se on että sen pitää olla 2000-luvun puolelta ja mielummin siitä 2005 tai uudempaa. Koska niissä on jo usein kaikki nykyturvallisuus jutut mukana.
Huutokaupoista siis kyttäsin ja huutelin 2005 - 2010 autoja. Hinta kattoni oli 1000€, mutta tavoittelin saada siihen 500€ tuntumaan.

Merkeistä olin avoin kaikille paitsi VAGeille sattuneesta syystä...
Vectran sitten sain huudettua itselleni ja olipa vieläpä samasta kaunpungista missä itse asustelen. Että ei tullut haku maksamaan mitään.
 
Mummon auto eli Kia Picanto tuonut Kia laatua esille.


Pätkiminen jne.. koneen kampiakselin anturi ja sen sijainti hihnapyörien takana ja joku ohut hammaspyörä jonka tehtävänä on antaa signaalia kyseiselle hall (?) anturille on mahdollista että alkaa syömään anturia. Korjauksena uusi anturi jonka kiinnikekorvia madaltaa pohjasta milli tai puoltoista niin ei ota vaikka heiluisi ja toimii yhä.
IMG_20200617_212529.jpg




Sitten se loppui, ihmeteltiin sit isän kanssa arvoja lukemalla miksi ennakon anti on erittäin nurinkurista ja missä tehot on. Eli kaasu pohjassa miltein 13 astetta ja heti kun löysää kaasua nousee enemmän normaaliin 23 asteeseen tai korkeammalle. Lambda ennen kattia heiluu jännite ok ja katin jälkeinen myös ok arvoa työntää ja trimmit on ok.



Noh eilen illasta löysin uuden tyyppivian mitä maailmalla tiedetään joka selittää ilmiön.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.




Ei KIA sentään. Pyörä ja kampiakseli molemmat kuluu väljäks. :asif: :facepalm:
 
Rehellisesti sanottuna eipä tullut mieleeni koko juttu.
No purkaamolta sain käytetyn ja toimivan posteineen 50€:lla, joten ei tuota voi pitää kalliina remonttina.

Ja pitää mainita että aikaisemmin olen autoihin tehnyt vain öljyn vaihtoja, sytytystulppia vaihtanut ja jarru remppoja.
Halusin opella muutakin, joten tommonen halpa auto on hyvä tapa opetella.

Ideana siis eka saada tuo kysyinen Vectra ajokuntoon ja sen jälkeen parannella ja ehostaa sitä.
Kuten päivittää radio nykyaikaiseksi 2 din kosketusnäyttö soittimeksi, hioa valoumpiot takaisin kirkkaiksi ja ehkä päivittää valot LED aikaan.
Niin ja jos jostain löydän Opelin orginaali keularitilän niin sen asennan tuon ruman tuuning ritilän tilalle.

EDIT: Ideani siis autoilla mahdollisimman halvalla mutta samalla suht modernilla autolla ja katsoa paljon rahaa palaa sen pieneen ehostukseen.
Ja minkälaista se on elää tommosen "romun" kanssa jokunen kuukaus. Sen jälkeen myis pois ja sitten huutelemaan huutokaupoista seuraavaa autoa ihmeteltäväksi.

Hieno että on yritystä saada "vanhasta uutta=rikkinäisestä ehjää" ,peukkuja sille. Itse harrastan samaa monella eri alalla, tuo mielihyvää saada jotain toisen hylkäämää kuntoon. Itse ajan 2003 autolla, jota nyt olen huoltanut, samoilla spekseillä kuin sinäkin, eli perus huoltoja. Juurikin vaimensin Yaris Versoni n.6m3 STP Black Goldilla, alustaan laitoin 6L massaa. Siis tälläistä mistä monet ajattelee että mitähän järkeä paasata rahaa vanhaan, kun sillä voi vain ajaa niin kauan kuin menee eteenpäin. Mutta tekemisen/harrastuksen/onnistumisen ilosta. Ei muuta kuin onnea matkaan ja toivotaan että saat auton kuntoon. Itselle 2003 on moderni auto kun vaihdoin pyörästä siihen =)
 
Itellä kans tuo audin kone vetele kyl viimeisiään ja vaatis surkeasti koneremppaa. Ts. jakopää, imusarjojen puhdistus, venttiilinnostajien vaihto, samalla kansien suoriminen koska irti tarvii ottaa jokatapauksessa. Ja kun kerran sitten aukaisee imusarjan, niin samalla sitten vähintään termostaatin vaihto. Ja pitäisi tietysti ostaa sitten jakopään lukitussarja erikoistyökaluineen. Ja jakopään tekeminen "luonnollisesti" vaatii koneen irroittamisen autosta :shifty:

Ja tämän kruunaa se, ettei ole tiloja missä tehdä. Jos ois tilat jossa vois rauhassa joitain kuukausia seisottaa auta räätteillään, niin ei ois mikään ongelma lähtee tuota tekemään. Huoltoon vieminen sitten taas maksaa maltaita vaikka ois mikä nyrkkipaja :darra:

edit. alunperin merkkihuollossa tuo jakopään uusiminen maksoi vähintään 3500 euroa, yleensä lähempänä 5000 euroa.

edit. 2 kuva jakopäästä

1592478060148.png
 
Itellä kans tuo audin kone vetele kyl viimeisiään ja vaatis surkeasti koneremppaa. Ts. jakopää, imusarjojen puhdistus, venttiilinnostajien vaihto, samalla kansien suoriminen koska irti tarvii ottaa jokatapauksessa. Ja kun kerran sitten aukaisee imusarjan, niin samalla sitten vähintään termostaatin vaihto. Ja pitäisi tietysti ostaa sitten jakopään lukitussarja erikoistyökaluineen. Ja jakopään tekeminen "luonnollisesti" vaatii koneen irroittamisen autosta :shifty:

Ja tämän kruunaa se, ettei ole tiloja missä tehdä. Jos ois tilat jossa vois rauhassa joitain kuukausia seisottaa auta räätteillään, niin ei ois mikään ongelma lähtee tuota tekemään. Huoltoon vieminen sitten taas maksaa maltaita vaikka ois mikä nyrkkipaja :darra:

edit. alunperin merkkihuollossa tuo jakopään uusiminen maksoi vähintään 3500 euroa, yleensä lähempänä 5000 euroa.

edit. 2 kuva jakopäästä

1592478060148.png

Joo, tuli joskus itse opittua ettei kannata ostaa mitään minkä korjauttamista muilla ei lompakko kestä ellei niitä tiloja ole.. Nimimerkillä: 2.8 kutosen jakopäätä on kans kiva tehdä ensimmäistä kertaa marraskuun vesisateessa parkkipaikalla

Edit: Toki ei se 2.8 jakopää ole mitään tohon verrattuna, mutta kyllä siinäkin operaatiossa sai leijonapullon jos toisenkin kulumaan siinä +-0 kelissä.
 
Melkein kannattaisi myydä Audi jollekkin harrastajalle ja hankkia jotain toista mielenkiintoista tilalle. Mulla oli Lexus Ls ja halvalla sen myin pois, mutta oli se silti ihan kannattava teko. Olis pitänyt ruosteet korjata, maalata, vaihtaa laatikkoöljyt, jakopää ja se oli vieläpä RHD, joten tervemenoa vaan. Jos ei itse pysty tekemään tai ole hyviä kontakteja, niin esim tuo maalaus on sellainen, että ei sitä ole järkevää teettää.
 
Joo, tuli joskus itse opittua ettei kannata ostaa mitään minkä korjauttamista muilla ei lompakko kestä ellei niitä tiloja ole.. Nimimerkillä: 2.8 kutosen jakopäätä on kans kiva tehdä ensimmäistä kertaa marraskuun vesisateessa parkkipaikalla

Edit: Toki ei se 2.8 jakopää ole mitään tohon verrattuna, mutta kyllä siinäkin operaatiossa sai leijonapullon jos toisenkin kulumaan siinä +-0 kelissä.

-95 2.8 VR6 jakopää on helppo... Tosin oli sellanen autotalli jossa sen mahtui tekemään. Äidin luona edelleen sama autotalli, mutta kun on tehty 80-luvun autolle, niin ei tuota A6:sta sinne oikein mieliisti laita. Enkä omista moottorin-nostinta.

edit. Mutjoo, jos oisin tarkemmin googlaillut tuota mottia, niin ois kyl jäänyt ostamatta. Jakopää-ongelman tiesinkin, mut oli jo vaihdettu tuohon 200tkm kohdalla. Nyt mittarissa 350tkm, niin ehkä uusiks menossa kai. Kuvittelisin et ois laitettu vahvempia laahaimia jo kun kerran korjattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 849
Viestejä
4 891 677
Jäsenet
78 888
Uusin jäsen
StefanN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom