Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jaaha, W202 puhallin alkoi onnistuneen elvytysoperaation jälkeen sitten humppaamaan nopeuttaan. (puhallin oli siis vaan jumissa, putsailin paikat ja alkoi soimaan)
Ei muuta kun koko paska uudestaan auki, yleismittarilla mittaamaan jännitteet johtimelta että onko vika nopeudensäädössä vai itse moottorin päässä.
Sen verran googletin että jos syypää olisi etuvastus niin puhallus joko ei toimi ollenkaan tai sitten vain täydellä teholla joten etuvastus ei liene syyllinen.

Arvaan jo että syypää on moottorin liittimet joita renklasin putsausoperaatiossa, joissa oli hapettumaa jonkin verran ja olisko sitten niin että jompikumpi johtimista jäi nyt huonolle kontaktille.
Onneksi tuo moottorin irrottaminen on nyt tuttu proseduuri eikä siinä mene kuin 5 minuuttia ja puhallin on kädessä. :)
 
Mutu: viina autoissa ei paljoa karstaa näy...

Millä paloilla säätö? Vaatiiko jotain työkalua esim välysten tutkiminen ym?

Täysin uuno olen moottorin sisäisistä tapahtumista, joku venakopan tiiviste joskus tullut vaihettua muttei sen enempää.

Joo itsekin ajattelin että pimeä tulpanjohto oli syyllinen (kuten se osittain olikin koska eihän siellä kipinää ekana ollut) mutta kyllä siellä nyt on matoja jossain muuallakin.
Googleen pistää ford zetec valve adjust tms niin alkaa löytyä:)
esim: Zetec
Yksinkertaistettuna nokka-akselin ja venttiilin välissä on säätöpala joka vaihdetaan eri paksuiseen. Rakotulkilla mitataan välys.
 
Pauke vois johtua iskari/jousi/jousilautanen/McPherson suunnalta kun kerran ei nivelissä väljää.

Jatkuva naputus, kuiva vetoakselin sisä tai ulkonivel.

Tässä mun veikkaukset.
Citroen C4 2004 vasemmalta perästä kuului kolinaa. Selvisi että iskarin alapää oli sellaisella pultilla kiinni, jossa oli liian lyhyt kierre, eikä siis pystynyt kiristämään kunnolla. Korjattiin patentilla, eli kolme prikkaa väliin ja kiristys, niin kolinakin loppui.
 
Sain vuokra-autoksi pariisista Hertsiltä 30k rullatun bensa-automaatti Renault Capturin , ei taida olla se uusin facelift mitä näkee mustaoranssina. 400 kilsan moottoritiepätkän jälkeen seuraavana päivänä startissa check anti-emission system ja joulukuuset kojelaudassa nyt viikon verran.

Tuntuu vievän 9 litraa taajama-ajossa viiden kilsan pätkiä. Ja bensamittari laskee silmissä varpasillaan kun ajaa. Moottoriäänet + 2k ylöspäin hyvin "raspit" ja nyt kun tehoa pyytää vähän enemmän niin ravistaa kyllä jonkinverran.

Kylmästartilla tuntuu myös, että jää vähän kaasu päälle ja kierrokset/nopeus laskee pienellä viiveellä. Ja konepelti näytti toki jo vuokratessa siltä, että olisiko saanut vähän enemmän lämpöä sisältä päin?

Mikähän tässä voisi olla vikana noin niinkuin mielenkiinnosta?

20200602_085050.jpg

Vähän tuo coronatilanne vaikeuttanut auton vaihtoa ja ei kyllä ole luottoa merkkiin tämä kokemus nostanut. Maanantaina varmaankin pääsen sen 60 kilsaa ajamaan lähimpään lentokenttätoimipisteeseen, mistä lupasivat auton vaihtaa. Katsotaan pysyykö kasassa sinne asti. Myös automaatin toiminta hyvin kulmikasta ja onhan sitä Ioniqia jo ikävä. Ei kyllä vuokraamokäytöstä tällaista pikkuturboa uskaltaisi ostaa edes parivuotiaana.
 
Sain vuokra-autoksi pariisista Hertsiltä 30k rullatun bensa-automaatti Renault Capturin , ei taida olla se uusin facelift mitä näkee mustaoranssina. 400 kilsan moottoritiepätkän jälkeen seuraavana päivänä startissa check anti-emission system ja joulukuuset kojelaudassa nyt viikon verran.

Tuntuu vievän 9 litraa taajama-ajossa viiden kilsan pätkiä. Ja bensamittari laskee silmissä varpasillaan kun ajaa. Moottoriäänet + 2k ylöspäin hyvin "raspit" ja nyt kun tehoa pyytää vähän enemmän niin ravistaa kyllä jonkinverran.

Kylmästartilla tuntuu myös, että jää vähän kaasu päälle ja kierrokset/nopeus laskee pienellä viiveellä. Ja konepelti näytti toki jo vuokratessa siltä, että olisiko saanut vähän enemmän lämpöä sisältä päin?

Mikähän tässä voisi olla vikana noin niinkuin mielenkiinnosta?

20200602_085050.jpg

Vähän tuo coronatilanne vaikeuttanut auton vaihtoa ja ei kyllä ole luottoa merkkiin tämä kokemus nostanut. Maanantaina varmaankin pääsen sen 60 kilsaa ajamaan lähimpään lentokenttätoimipisteeseen, mistä lupasivat auton vaihtaa. Katsotaan pysyykö kasassa sinne asti. Myös automaatin toiminta hyvin kulmikasta ja onhan sitä Ioniqia jo ikävä. Ei kyllä vuokraamokäytöstä tällaista pikkuturboa uskaltaisi ostaa edes parivuotiaana.
400km perusteella ei luottoa vuokra paskaan :facepalm:

Nämä on niitä parhaita Esson baari juttuja taas...
 
Mutsin neloskoppanen Golffi prakaa. Takapaksin lukko lakkasi toimimasta kauko-ohjauksella. Sen enempää asiaa tutkimatta tilasin uuden lukon kun ei maksanut kun pari kymppiä. Vaihto ei auttanut, jonka jälkeen kävin piuhat ja sulakkeet läpi. Sulakkeet ehjiä ja sisustaa purin sen verran, että sain piuhat näkyviin ja ei ainakaan mitään silminnähtävää vikaa niissä näkynyt. Tuon jälkeen myös mittaristo alkoi sekoilemaan, nollaa kellon ja tripin aina sammutuksen yhteydessä.

Onko kellään hajua mistä kannattaisi alkaa seuraavaksi vikaa etsimään? Vai joutuuko luovuttamaan ja viedä marmorille.
 
Rengas vuotaa vanteen välistä.

Lähdin kotoa ja ihmettelin miksi kuuluu ääntä auton toiselta puolelta, ajoin tyyliin km, pysähdyin ja rengashan tyhjä tai ei tyhjä mutta tyhjentynyt, nilkutin kotio takaisin. Rengas vähän siinä lämpesi, mutta pääsin kotio.

Tutkimaan, paineet 2,5k ei vuotoa, tiputus 0,5 k ja vanteen välissä vuoto.
Hauskaa sinänsä on se että ei vuoda täydellä painella eikä 1k paineella. Vaan silloin kun painaa molemmilla peukuilla renkaan kyljestä, vuoto kohdasta niin viheltää ilman eikä jää vuotamaan... Painaen kuuluu tsih ja jää tiiviiksi. En kyllä ymmärrä mikä on.
Olen tyhjän renkaan kylkeä puristimilla painanut alemmas mutta mitään ei näy. Kait tästä maanantaina pitää mennä kumi kauppaan otattamaan rengas pois ja tutkimaan mikä siellä on.

Uskoisin että jonkinlainen ura tai jotain muuta kökköä. Harmittaa vain kun 300km ajetut kumit alla.
IMG_20200606_142715.jpg
 
Rengas vuotaa vanteen välistä.

Lähdin kotoa ja ihmettelin miksi kuuluu ääntä auton toiselta puolelta, ajoin tyyliin km, pysähdyin ja rengashan tyhjä tai ei tyhjä mutta tyhjentynyt, nilkutin kotio takaisin. Rengas vähän siinä lämpesi, mutta pääsin kotio.

Tutkimaan, paineet 2,5k ei vuotoa, tiputus 0,5 k ja vanteen välissä vuoto.
Hauskaa sinänsä on se että ei vuoda täydellä painella eikä 1k paineella. Vaan silloin kun painaa molemmilla peukuilla renkaan kyljestä, vuoto kohdasta niin viheltää ilman eikä jää vuotamaan... Painaen kuuluu tsih ja jää tiiviiksi. En kyllä ymmärrä mikä on.
Olen tyhjän renkaan kylkeä puristimilla painanut alemmas mutta mitään ei näy. Kait tästä maanantaina pitää mennä kumi kauppaan otattamaan rengas pois ja tutkimaan mikä siellä on.

Uskoisin että jonkinlainen ura tai jotain muuta kökköä. Harmittaa vain kun 300km ajetut kumit alla.
IMG_20200606_142715.jpg
Sinne takasin mistä tulikin jos noin vähän menty. Ei uudet kumit vuotamattomuuden tae ole.
 
Itellä joskus alkoi vuotamaan sopivasti reissun päällä ja pyhien aikaan samaan tyyliin. No, poishan sieltä oli päästävä joten rengas tyhjäksi, kumia sivuun kammeten ja hiekkapaperilla kihnuttelua. Rupesi pitämään. Joskus se on noin pienestä kiinni.
 
Jos rengas ei alapitämään, niin tässä on hyvä aines saada pitämään


Itse sitä mieltä noita "paikkapaskoilla" terästettyjä renkaita vaihtaneena sanon, että noiden keksijä pitäisi vetää palleista hirteen.
 
Tänään tuli käytyä rengasliikkeessä, 2 krt kävi kumi pois vanteella. Jotain uria löytyi ja hinkkasin ne santapaperilla tasaisiksi, joten tältä osin saatiin pitävä mutta pitänee laittaa seurantaan.
 
Sain vuokra-autoksi pariisista Hertsiltä 30k rullatun bensa-automaatti Renault Capturin , ei taida olla se uusin facelift mitä näkee mustaoranssina. 400 kilsan moottoritiepätkän jälkeen seuraavana päivänä startissa check anti-emission system ja joulukuuset kojelaudassa nyt viikon verran.

Tuntuu vievän 9 litraa taajama-ajossa viiden kilsan pätkiä. Ja bensamittari laskee silmissä varpasillaan kun ajaa. Moottoriäänet + 2k ylöspäin hyvin "raspit" ja nyt kun tehoa pyytää vähän enemmän niin ravistaa kyllä jonkinverran.

Kylmästartilla tuntuu myös, että jää vähän kaasu päälle ja kierrokset/nopeus laskee pienellä viiveellä. Ja konepelti näytti toki jo vuokratessa siltä, että olisiko saanut vähän enemmän lämpöä sisältä päin?

Mikähän tässä voisi olla vikana noin niinkuin mielenkiinnosta?

20200602_085050.jpg

Vähän tuo coronatilanne vaikeuttanut auton vaihtoa ja ei kyllä ole luottoa merkkiin tämä kokemus nostanut. Maanantaina varmaankin pääsen sen 60 kilsaa ajamaan lähimpään lentokenttätoimipisteeseen, mistä lupasivat auton vaihtaa. Katsotaan pysyykö kasassa sinne asti. Myös automaatin toiminta hyvin kulmikasta ja onhan sitä Ioniqia jo ikävä. Ei kyllä vuokraamokäytöstä tällaista pikkuturboa uskaltaisi ostaa edes parivuotiaana.
400km perusteella ei luottoa vuokra paskaan :facepalm:

Nämä on niitä parhaita Esson baari juttuja taas...

Tänään sain rellun vaihdettua pois ja kyllähän se vielä alkumatkasta moottori lämmenneenä alkoi oireilemaan vieläkin enemmän.

Taajamaan tultaessa kierrosten laskiessa alta 2k heitti kaikki maailman vikailmoitukset kerralla ja moottorivalokin vilkutti. Injection, traction control, start stop yms. Henki täysin pois kunnes antoi manuaalisesti kierroksia vähintään 3k. Alta 2k siis ihan sekaisin ja 2,5k täristi niin että aurinkolipat heilui. Kun oli vielä vähemmän rikki niin tämä tuntui kulkujen puolesta 1.2tltä, mutta sitten taas ääniltään 3 sylinteriseltä. Enpä tajunnut sitä moottoritilasta tarkistaa.

Eipä se asiakaspalvelija sitä alkanut ihmettelemään syvällisemmin, se on sitten huollon hommaa se. Nyt on 2008 alla 40k ajettuna ja onhan tämä kertaluokkaa parempi vekotin. Näissä PSAn kolmipyttyisissä on jotenkin todella epätasapainoisen tuntuinen tuo kone, mutta sitten toisaalta äänimaailma ja se rouheuden tuntu niin tulee herkästi poljettua kaasua.

Ei se luoton puute Relluun nyt sinäänsä tästä moottorikeissistä kun voimistunut. On vaan tullut ajettua viime vuosina erilaisia tämän kokoluokan autoja 2 - 12 viikkoa kerralla, että jonkinlainen tuntuma näistä uudenkarheista bensaturboista + muutamasta dieselistä ja hybridistä alla.

Renaultista kyllä huomasi, että mallina elinkaarensa päässä, ehkäpä se uudistettu Captur on tämän pösön tasoa. Ohjaus on relluun verrattuna herkkä ja auto tuntuu selkeästi modernilta. Cruise control on PSAn käsi alaa mutta se toimii luontevasti. Tuossa rellussa se valittiin kässärin vierestä keinukytkimeltä limiter/vakkari ja ratista päälle, mikä ei ole kyllä nykypäivää. Samanlainen löytyi myös uudenkarheista Kadjarista ja isosta Renaultin muuttopakusta.

Edit. Tätä täytyy tarkentaa, että tämä 2008 on 1 gen facelift eli ihan reilu vertaus Capturiin. Tuo 2019 tiikerikeula näyttääkin sisältä vielä paljon paremmalta, mutta ei tämäkään ole vielä kerennyt vanhenemaan kuten tuo Captur.
 
Viimeksi muokattu:
Näissä PSAn kolmipyttyisissä on jotenkin todella epätasapainoisen tuntuinen tuo kone, mutta sitten toisaalta äänimaailma ja se rouheuden tuntu niin tulee herkästi poljettua kaasua.
Taitaa olla sekä 3 että 5 pyttyisissä "ongelmana" ettei niitä saada niin hyvin tasapainoon Vs. parilliset pyttymäärät. Joten niissä on aina vähän erillainen käynti.
 
Taitaa olla sekä 3 että 5 pyttyisissä "ongelmana" ettei niitä saada niin hyvin tasapainoon Vs. parilliset pyttymäärät. Joten niissä on aina vähän erillainen käynti.

Offtopikkia, mutta ainakin noissa Volkkareissa ja muistaakseni myös Fordeissa se epätasaisuus jää lähinnä äänien rouheuteen. Nää pösöt oikeasti ravistaa kun antaa vähän kierroksia. Mutta ehkä se ravistus tässä tapauksessa tosiaan antaa pikkukoneelle luonnetta, eikä niinkään haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä silti, että bensa-asemalta ja muutenkaan vuokraamon pihassa ei ollut ongelmia startissa ja tyhjäkäyntiä kävi ihan ok.

Ja alunperin ongelmat, ehkä alkoivat kun sillä tietullistopilta teki yhden 40-130 kiihdytyksen. Ei kyllä moottorivika syttynyt, kun vasta seuraavana aamuna, mutta mielestäni moottoriäänet vähän muuttuivat loppumatkaksi.

Tämän pohjalta epäilin jotain mekaanista, mutta on noissa on vissiin myö ECU:ja mennyt vaihtoon samojen vikailmoitusten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa taas näytettyä autoa leimalla...

Pohjassa kaksi nyrkin mentävää reikää, molemmin puolin etuoven kohdalla helmapellin sisäpuolella.

Itsellä kun ei nosturia ole niin viimeksi ollut auton alla edellisessä katsastuksessa.

Tuli vaihdettua noista 30 v Foordeista tuoreempaan kun ei täällä kaupungissa paljoa autoa rempata, mutta ei tämän kanssa sen vähempää ainakaan ole tappelua ollut...

Autona Golf V Variant 2009 1.9 Tdi.
 
Tulipa taas näytettyä autoa leimalla...

Pohjassa kaksi nyrkin mentävää reikää, molemmin puolin etuoven kohdalla helmapellin sisäpuolella.

Itsellä kun ei nosturia ole niin viimeksi ollut auton alla edellisessä katsastuksessa.

Tuli vaihdettua noista 30 v Foordeista tuoreempaan kun ei täällä kaupungissa paljoa autoa rempata, mutta ei tämän kanssa sen vähempää ainakaan ole tappelua ollut...

Autona Golf V Variant 2009 1.9 Tdi.

Koska teit ison virheen hommaamalla VAGin ;-)
Nuo VAGejen dieselit ovat kestävää kamaa mutta muut eivät.
Ihan merkkikorikorjaajalta kuultuna että jos haluaa pelleiltään ja maaleiltaan kestävän VAGin niin IV koppa Golffiin loppui se laatu.
Sen jälkeen Opelin pilannut päällikkö tuli VW:lle ja teki samat säästökuurit jolla Opelin pilasi ja kaikki meni kuralle.

Tuossa meillä oli rouvalla vm2000 IV Golf ja se ei pahemmin ruostunut vaikla oli ikää 17 vuotta luopumisen ajankohtana.
Mutta sitten vm 2005 Skoda Octaviani 5v iässä alko ruostumaan takaovien luota ja "luotettava" 1.6MPI kone oli kaikkea muuta kuin luotettava.

Olin tyhmä ja vaihdoin tuon sitten vuonna 2012 vm2009 vanhaan leasing 1.8TSI Passattiin ja siinä tietenkin tuli käytyä läpi kaikki mahdolliset tyyppiviat.
Eikä se mitään mutta kun se ruostu vähän joka kulmasta ja kävi koritakuu maalauksessa pariinkin kertaan.
Ja nyt keväällä vaihdoin tuon Passatin vm 2017 vanhaan leasing Opel Astraan, koska minulle vagit riitti. Ei enää niitä kiitos, vaikka ovatkin usein luokkansa parhaimmistoa ja mahtavia ajettavia.
 
Viimeksi muokattu:
Joku voisi sanoa, että ojasta allikkoon jos vaginoista vaihtaa ooppeleihin. Oma 2012 vag ei kyllä ole ruostunut vaikka kiveniskemät vienyt maalia. Opelia en ostaisi vanhaa enkä uutta ranskalaista Opelia. Omalla ehdoton ei listalla on Opel ja kaikki ranskalaiset sekä italialaiset merkit. Kaikista on kokemusta enkä koske enää (älä sano ei ikinä) pitkällä metrin tikullakaan. Jokainenhan ajaa sitten ihan millä itse huvittaa.

Edit. Itsellä on toisen auton (Mondeo 2008) webasto rikki. Marmorilla 1000+ työt. Parin tonnin autoon ei tarvitse tuollaista enää korjatakaan eikä kiinnosta metsästää ebaysta käytettyä osaa kun on tuo Thermotop V kuuluisa epäluottavuudestaan. Nykyisestä kuulemma ohjainkortti rikki ja se on integroitu eikä saa vaihdettua erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, itsellä oli tuota ennen Golf IV -98. Pellit olivat vieläkin hyvässä kunnossa mutta mittarissa 450t km. Kun vuodessa tulee 40t km lisää niin vaihdoin hieman tuoreempaan.

Nyt tuo ollut reilun vuoden verran ja ei kyllä vakuuta. Takajarrujen kanssa ollut ongelmaa ja korissa alkaa muuallakin ruoste näkymään.

Täytyy varmaan talveksi laittaa Sierran vaihdekeppi ja pakoputki kuntoon ja hankkiutua tuosta eroon.
 
Joku voisi sanoa, että ojasta allikkoon jos vaginoista vaihtaa ooppeleihin. Oma 2012 vag ei kyllä ole ruostunut vaikka kiveniskemät vienyt maalia. Opelia en ostaisi vanhaa enkä uutta ranskalaista Opelia. Omalla ehdoton ei listalla on Opel ja kaikki ranskalaiset sekä italialaiset merkit. Kaikista on kokemusta enkä koske enää (älä sano ei ikinä) pitkällä metrin tikullakaan. Jokainenhan ajaa sitten ihan millä itse huvittaa.

Edit. Itsellä on toisen auton (Mondeo 2008) webasto rikki. Marmorilla 1000+ työt. Parin tonnin autoon ei tarvitse tuollaista enää korjatakaan eikä kiinnosta metsästää ebaysta käytettyä osaa kun on tuo Thermotop V kuuluisa epäluottavuudestaan. Nykyisestä kuulemma ohjainkortti rikki ja se on integroitu eikä saa vaihdettua erikseen.

Juu jokainen ajaa millä lystää. Mutta pitää sanoa että nuo uudet ranskalaiset ovat kyllä aikasta komeita ja vissiin ihan hyviäkin (pitäiskin käydä joku päivä koeajamassa vaikka uusi 208 pökötti sekä uus rellun Clio)...
Itse nyt halusin vaan jotain aivan muuta kuin VAGia pihaan ja taas Fordit ovat hemmetin rumia nykyään ja minulle ei myöskään italiaiset tarjoa mitään. Sitten mihkään "premium" autoon en rahojani työnnä vahingossakaan.
Joten eipä vaihtoehtoja pahemmin jäänytkään kun idea oli diesel automaatti. Finaalissa minulla olikin Kia Ceed ja Opel Astra vaihtoehtoina (rouva olis halunnut VII koppa Golfin).
Opel vei sitten voiton kun oli kaikilla herkuilla, komeampi ja sekä parempi ajaa.
Itseäni ei Opel pelottanut koska ihan hyviähän nuo ovat olleet tuosta 2010 taitteesta saakka, mutta tietenkin se 90-luvun ja 2000-luvun taitteen synkät ajat ovat vieläkin ihmisten mielissä vahvasti.
 
Eikös se joku kolopallo ollu helmoistaan herkkä ruostumaan, vissiin suojaus menny jo tehtaalla vituiksi. Joskus vierestä katselin kun katsastusmies veti koko matkalta helmaa sellasesta auki ja jutteli samalla tämmöistä. Sääliksi kävi sitä kolopallon omistavaa tyttöstä joka ootteli kahvion puolella..
 
Eikös se joku kolopallo ollu helmoistaan herkkä ruostumaan, vissiin suojaus menny jo tehtaalla vituiksi. Joskus vierestä katselin kun katsastusmies veti koko matkalta helmaa sellasesta auki ja jutteli samalla tämmöistä. Sääliksi kävi sitä kolopallon omistavaa tyttöstä joka ootteli kahvion puolella..



V ja VI koppa Golffit (ja muut samanajan VW:n mallit) ovat aikastasta surkeaa tekoa.
Itselläni siis 2009 Passatissa vuonna 2013 etuovet ruostu sisältäpäin ja seuraavana vuonna meni kummatkin takakulmat.
Nyt keväällä sitten etuovet olivat taas nätissä kunnossa kun maalit kivasti kuplivat ja nyt myös takaluukku siihen kaupan päälle.

Joten oli parempi hankkiutua siitä eroon ennenkuin ruoste tulee sieltä maalin alta näkyviin.
 
Näissä PSAn kolmipyttyisissä on jotenkin todella epätasapainoisen tuntuinen tuo kone, mutta sitten toisaalta äänimaailma ja se rouheuden tuntu niin tulee herkästi poljettua kaasua.
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.
 
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.
Eiköhän @akuko90 tuossa viitannut siihen 2008:n pataan, eikä Capturiin.

Täällä 1.2TCe Capturissa. Ihan pippurinen mylly tuokin, ja huoletonta menoa ollut.
 
Jaahas, Hondassa ei sitten pysy enää ilmastoinnin kylmäaineet sisällä :btooth:

Pitänee tutkituttaa vuotokohta , toivottavasti vaikka kuivain vuotais , ois ainakin edullinen osa :zoom:
 
Laitetaan nyt tänne pikkuinen "mainokseni" kun päätin nyt aloittaa SP's Tech Labsin rinnalle toisen youtube kanavan.
Mutta tällä kertaa keskityn autoiluun ja tuossa ekassa videossani sitten kerronkin mitä olen suunnitellut ja pieni avautuminen VAGeista siinä samalla (samaa mitä tuossa ylempänä kirjoittelinkin).

Ja kypsyin niin kässäreiden kirjoittamiseen SP's Tech Labsin videoiden kanssa, joten nämä tulen tekemään lennosta eli ei kässäreitä tai oikein muutakaan valmistautumisia.
Eli enemmän rennommalla asenteella tehtyä video materiaali luvassa.

 
Kai tiesit että noi TCe koneet oli siis Renaultin omia ei PSA:n tekemiä. Eli kaksi eri toimijaa kyseessä, joita olet nyt niputtamassa PSA:ksi.
PSA kolmimukiset ovat PureTech nimellä.


PSAlla viittasin näistä Pösöistä ja Opeleista löytyviin 3 sylinterisiin mitkä on pieniksi koneiksi todella eloisan tuntuisia osaltaan juuri noiden ylimääräisten värinöiden takia. Onhan ne toki tilavuudeltaankin 1.2l eli sama kuin renaultin nelipyttyinen.

Juu jokainen ajaa millä lystää. Mutta pitää sanoa että nuo uudet ranskalaiset ovat kyllä aikasta komeita ja vissiin ihan hyviäkin (pitäiskin käydä joku päivä koeajamassa vaikka uusi 208 pökötti sekä uus rellun Clio)...
Itse nyt halusin vaan jotain aivan muuta kuin VAGia pihaan ja taas Fordit ovat hemmetin rumia nykyään ja minulle ei myöskään italiaiset tarjoa mitään. Sitten mihkään "premium" autoon en rahojani työnnä vahingossakaan.
Joten eipä vaihtoehtoja pahemmin jäänytkään kun idea oli diesel automaatti. Finaalissa minulla olikin Kia Ceed ja Opel Astra vaihtoehtoina (rouva olis halunnut VII koppa Golfin).
Opel vei sitten voiton kun oli kaikilla herkuilla, komeampi ja sekä parempi ajaa.
Itseäni ei Opel pelottanut koska ihan hyviähän nuo ovat olleet tuosta 2010 taitteesta saakka, mutta tietenkin se 90-luvun ja 2000-luvun taitteen synkät ajat ovat vieläkin ihmisten mielissä vahvasti.

B ja C segmentin Pösöistä ja Opeleista on kyllä viime vuosilta hyviä kokemuksia vuokra-autoina. Hyviä ajaa, sisustaltaan ja osin hallintalaitteiltaan, esim. vakkari, omanlaisiaan mutta hyvin mietittyjä. Ja monesti on ollut avattavaa kattoikkunaa, joita tottunut odottamaan kokoluokkaa suuremmista premiumautoista.

Toki joissain malleissa on siirretty liikaa ohjausta lcd näytön puolelle, kuten ilmastointi. Myös navi on vähän kankeaa/hidasta asettaa osoite tai puhelimen bluetooth yhteys valita soittimesta lähteeksi kun vertaan omaan Huyndaihin.

Vähän mallikohtaista mutta ainakin Captur vs. 2008 vertailussa Pösö on mielestäni yhden faceliftin edellä sisustaltaan. Clio - 208 ei näyttänyt olevan niin selkeä, koska se vm2020 208 kojelauta pysynyt kuten tuossa vm2018 2008.

Vm2018 2008
ecbe067510d63dc9-large.jpg

Vm2020 2008
e3c71a62327c0b39-large.jpg

Vm2018 Captur
d855b0823bfd8998-large.jpg

Vm2020 Captur
768856e24e521138-large.jpg
 
Ihmettelin kun kuskin puolelta kuului tiivisteesta suhinaa/ulinaa noin 60km/h vauhdissa ja ylöspäin. No ajattelin, että käydäänpäs korjaamossa näyttämässä, että onko pahan näköinen tiiviste. No huoltomies katseli, ettei ovessa ja tiivisteessä ole oikein mitään vikaa. No ehdotus oli liikkeestä testailla teippailua ja testata missä kohti loppuu suhina.

No lähdin ajelemaan tietyin teippauksin mutta senkun vain suhisee. No ikkunan aukaisin ja huomasin, että ulina tulee peilin kohdalta. Käsi peiliin kiinni ja ulina loppui. Oli näköjään lähtenyt peilin kotelosta irti se menosuunnan puoleinen muovikuori. Napsahti kiinni ja ulina loppui. Ai että tuli hyvä fiilis, että korjaantui noin helpolla...
 
Ihmettelin kun kuskin puolelta kuului tiivisteesta suhinaa/ulinaa noin 60km/h vauhdissa ja ylöspäin. No ajattelin, että käydäänpäs korjaamossa näyttämässä, että onko pahan näköinen tiiviste. No huoltomies katseli, ettei ovessa ja tiivisteessä ole oikein mitään vikaa. No ehdotus oli liikkeestä testailla teippailua ja testata missä kohti loppuu suhina.

No lähdin ajelemaan tietyin teippauksin mutta senkun vain suhisee. No ikkunan aukaisin ja huomasin, että ulina tulee peilin kohdalta. Käsi peiliin kiinni ja ulina loppui. Oli näköjään lähtenyt peilin kotelosta irti se menosuunnan puoleinen muovikuori. Napsahti kiinni ja ulina loppui. Ai että tuli hyvä fiilis, että korjaantui noin helpolla...

Joskus vaan käy tuuri ja vika on helppo & halpa korjata :tup:
 
Koko setistä hintapyyntö + postit.
Oon vaihtanut useampaan Renaultin ABS-jarrulliseen autoon jarrunesteet ja sen voi tehdä yksin. Mulla on ollut Bilteman venttiili-ilmauslaite joka on halpa ja hyvä ostos. Mutta jos taas jarrusatulan vaihtaa ja jarruletkun irrottaa niin silloin pitää ottaa akun -napa irti. Voi muuten mennä ilmaa ABS_yksikköön.

edit: Mutta jotkut autot saattavat vaatia erikoislaitteen.

Jotkut autot voi vaatia kikkailua joo mutta harvemmassa ne on. (Ainakin jos ei valuttele tyhjäksi koko järjestelmää)

Tuo akunkenkä on ihan höpö höpö juttuja.
 
Kaikkiin mitä itse olen tenyt, niin auto nosturille, kipot alle, kaikki nipat auki, ja sitten vain pitänyt säiliön täytenä. Lyhimmästä linjasta alkaa eka tulemaan kirkasta nestettä jolloin sen voi sulkea ja niin eespäin.

Samoin olen myös ilmannut remppojen jälkeen. Olen senverran laiska, että mieluummin annan valua itsekseen ja juon oluen, kuin että alan kikkailemaan ilmausvehkeiden kanssa, tai pumppaamaan poljinta.
 
Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.
 
Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.

Veikkaus vaihdelaatikon laakeria, jos kytkin lopettää äänen.

Pari vuotta sitten oli sama homma itsellä Mitsun kanssa. Vaihdelaatikon pääakselin moottorinpuoleinen laakerissa alkoi olemaan kilometrit täynnä. Ensin ujelsi vienosti ja sitten jo lopulta rohisi. Lopussa jo huomasi paikallaan moottorin pyöriessä, että pitää ääntä ja kytkin lopetti aina äänen.
 
Oon vaihtanut useampaan Renaultin ABS-jarrulliseen autoon jarrunesteet ja sen voi tehdä yksin. Mulla on ollut Bilteman venttiili-ilmauslaite joka on halpa ja hyvä ostos. Mutta jos taas jarrusatulan vaihtaa ja jarruletkun irrottaa niin silloin pitää ottaa akun -napa irti. Voi muuten mennä ilmaa ABS_yksikköön.

edit: Mutta jotkut autot saattavat vaatia erikoislaitteen.
Komppaan sen verta itsellä on se pelkkä Bilteman ilmauspullo venttiilillä. Ainut vikahan siinä on että piti ihan viimeisille kierroksille sitä ventiiliä avata et sai ilmattua Volvosta (ABS) jarrut.




Ideoita? Paljon kelattu (280tkm) -08 Mazda 6 pitää hyvin vienoa ääntä noin 2k rpm tienoilla noin 60 km/h vauhdissa, vähän vastaava ääni kuin kivi olisi jarruissa eli ujeltaa mutta hyvin hiljaisesti. Ääntä täytyy oikeasti keskittyä kuuntelemaan sen huomatakseen, mutta itse olen huomannut tuon äänen vasta ilmaantuneen viimeisen 1tkm sisällä. Itse epäilen vaihdelaatikkoa tai kytkintä koska vapaalla ei tuota ääntä pidä tai silloin jos kytkin on painettuna pohjaan.

Laatikkoa en tuon hintaiseen romuun mielelläni vaihdattaisi, mutta onko ajatuksia mikä voisi olla "helppo" kohde muu kuin koko lootan vaihto? Mazda-forumeilla mainitaan kytkimen laakeria joka voisi aiheuttaa moista mutta kytkin ja vaihteet itsessään toimivat hyvin ilman ongelmia.
Painelaakerille annan ääneni kuten aikaisempi ja sinulle muutkin jo ehdottanut. Se juurikin kun painat kytkintä niin häviää ääni on ollut yleinen merkki kyseisestä asiasta.
 
Painelaakerille annan ääneni kuten aikaisempi ja sinulle muutkin jo ehdottanut. Se juurikin kun painat kytkintä niin häviää ääni on ollut yleinen merkki kyseisestä asiasta.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös metelin pitäisi jatkua kytkintä poljettaessa jos vika olisi painelaakerissa, kun silloinhan se työskentelee?
Ainut mikä lakkaa pyörimästä kytkintä polkiessa on vaihdelaatikko.
 
Veikkaus vaihdelaatikon laakeria, jos kytkin lopettää äänen.

Pari vuotta sitten oli sama homma itsellä Mitsun kanssa. Vaihdelaatikon pääakselin moottorinpuoleinen laakerissa alkoi olemaan kilometrit täynnä. Ensin ujelsi vienosti ja sitten jo lopulta rohisi. Lopussa jo huomasi paikallaan moottorin pyöriessä, että pitää ääntä ja kytkin lopetti aina äänen.

Eli lootan vaihto edessä, kun näihin ei taideta ilman erillistä laatikkokorjaamoa näppejä sotkemaan. Vaihtavat huollossa oletuksena uuden(käytetyn) laatikon.

Nyt kotiin ajaessa ääntä sai oikeasti yrittää kuunnella jotta sen erotti. 60kmh ja nelosvaihteella rullatessa kuulee erittäin hiljaisen ujeltamisen.
 
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös metelin pitäisi jatkua kytkintä poljettaessa jos vika olisi painelaakerissa, kun silloinhan se työskentelee?
Ainut mikä lakkaa pyörimästä kytkintä polkiessa on vaihdelaatikko.

Olen itse ymmärtänyt että se laakeri voi olla väljä/hajoamassa ja painamalla tiivistyy ja samalla hiljenee koska työskentelee. Vastaavasti kytkimellä tai vapaalla tuo ei työskentele vaan pääsee vapaasti oireilemaan.
 
Olen itse ymmärtänyt että se laakeri voi olla väljä/hajoamassa ja painamalla tiivistyy ja samalla hiljenee koska työskentelee. Vastaavasti kytkimellä tai vapaalla tuo ei työskentele vaan pääsee vapaasti oireilemaan.

Okei. Voisi olla ihan mahdollinen vika myös painelaakerissa.
 
Komppaan oikeastaan molempia edellisiä, eli voi olla pelkkä painelaakeri tai vaihteiston akselin laakeri. Jos ääni muuttuu/katoaa eri vaihteella ajettaessa, niin silloin mennään laatikon puolelle. Painelaakeri ei välitä, mikä vaihde käytössä tai onko veto/moottorijarrutus päällä. Ainoastaan kierrokset merkkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom