Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikähän tässä Stratuksen latauksessa on? Uusi laturi ja jännite yli 14 volttia mutta latausvalo palaa kuitenkin aina välillä. No ei tästä virta ole loppunut joten lataus tosiaan toimii.
Piuhat huonosti kiinni tai likaisia. Varsinkin jos se ohuempi 12v Heräte virta mikä laturille tulee yleensä semmoinen surkee apiko liitin jos huonosti niin lataus katkee vähän väliä..
 
Valmistajan ohje on että 4 naksauksessa tulee takapyörien olla lukossa ja näin siis käy. Rummut ovat aivan uudet, kun uusin samalla koko setin. Ja kiila puhdistettu. Nyt alkaa kylläkin jarrupolkimessa tuntumaan jo pieni vaste, mutta silti menee iloisesti pohjaan..
Ei muuta kun ilmaamaan jarrut . Mulla kun Mondeon käkkäri naksahti 5 kertaa niin katsastus hylkäsi heti. (Liian suuri liikerata).
 
Piuhat huonosti kiinni tai likaisia. Varsinkin jos se ohuempi 12v Heräte virta mikä laturille tulee yleensä semmoinen surkee apiko liitin jos huonosti niin lataus katkee vähän väliä..
Kiitos vinkistä, tässä ei ole abikolla kiinni vaan kunnon iso liitin johon tulee kaksi johtoa. Pitää kuitenkin putsata. Kotiin tullessa noin 30 km matkalla valo taas ei palanut.
Sinänsä sama koko valolle mutta olisihan se kiva että se toimisi silloin kun lataus oikeasti lakkaa :confused2:
 
Piti käyttää Merssu leimalla, mutta matkustajan istuinsensori paskana. Olin ostanut jo etunenässä pari vuotta takaperin ohituspalikan, mutta en tietenkään ollut huomannut tarkastaa, että palikka oli sitä mitä olin tilannut :beye:
 
Kiitos vinkistä, tässä ei ole abikolla kiinni vaan kunnon iso liitin johon tulee kaksi johtoa. Pitää kuitenkin putsata. Kotiin tullessa noin 30 km matkalla valo taas ei palanut.
Sinänsä sama koko valolle mutta olisihan se kiva että se toimisi silloin kun lataus oikeasti lakkaa :confused2:
Onko akun maajohto tarkastettu?
Itsellä aikoinaan Volvossa oli huono kontakti runkoon ja latausvalo loisti.
 
Onko akun maajohto tarkastettu?
Itsellä aikoinaan Volvossa oli huono kontakti runkoon ja latausvalo loisti.
On se mutta ei ihan hetkeen. Tässä on sivunapa-akku sisälokasuojan sisällä, sitä on aika ikävä kaivella esille. Pitää nekin liittimet putsata.
Akku on muutaman vuoden vanha Optima Yellowtop joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
 
Ei muuta kun ilmaamaan jarrut . Mulla kun Mondeon käkkäri naksahti 5 kertaa niin katsastus hylkäsi heti. (Liian suuri liikerata).

En muista, että mulla olisi naksuja laskettu.. Käppäri ylös ja pitoa on tai sitten ei. Muutenkaan en muista yhtään vittumaista katsuria... Ehkäpä naamakerroin tai joku vaikuttaa.
Tai sitten säälivät köyhää, kun ikälopulla riisikupilla ajaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä, tässä ei ole abikolla kiinni vaan kunnon iso liitin johon tulee kaksi johtoa. Pitää kuitenkin putsata. Kotiin tullessa noin 30 km matkalla valo taas ei palanut.
Sinänsä sama koko valolle mutta olisihan se kiva että se toimisi silloin kun lataus oikeasti lakkaa :confused2:
Laturiin tulee kyllä yleensä 3 johtoa + ja - sekä 12v heräte.. laturi ei kyllä toimi ilman heräte virtaa tiedä sitten kun joku hyrysleri kyseessä mutta herätejohto mulla kyllä ollu kaikissa autoissa.
 
Laturiin tulee kyllä yleensä 3 johtoa + ja - sekä 12v heräte.. laturi ei kyllä toimi ilman heräte virtaa tiedä sitten kun joku hyrysleri kyseessä mutta herätejohto mulla kyllä ollu kaikissa autoissa.
Tulee tulee, mutta ei ole huono abiko vaan kunnon liitin :) On mullakin ollut autoja jossa heräte on tullut abikolla kiinni ja on pysynyt kiinni lähinnä pyhällä hengellä.
Tuossa netistä kuva laturista.
1587486121377.png
 
Laturiin tulee kyllä yleensä 3 johtoa + ja - sekä 12v heräte.. laturi ei kyllä toimi ilman heräte virtaa tiedä sitten kun joku hyrysleri kyseessä mutta herätejohto mulla kyllä ollu kaikissa autoissa.
Asiasta kolmanteen, mulla oli kolmoskoppainen Golffi joskus joka tuli vahdossa ja siinä oli yksi johto jätetty pois laturin päästä - liekö tarvikelaturissa ollut "erilainen" liitin tms. Hyvin toimi ja akkua latasi (parh vahvaria ja konkka olisi äkkiä syönyt sen tyhjäksi), mutta veikkaan ettei laturin valo koskaan tulisi palamaan mittaristossa (?). Mikähän lie patentti...
 
Laturiin tulee kyllä yleensä 3 johtoa + ja - sekä 12v heräte.. laturi ei kyllä toimi ilman heräte virtaa tiedä sitten kun joku hyrysleri kyseessä mutta herätejohto mulla kyllä ollu kaikissa autoissa.
Itsellä on kaksi plussaa ja heräte, ei siis + ja - herätteen lisäksi. Ei ole väliä kumpaan liittimeen johdot laitan.
 
Ei muuta kun ilmaamaan jarrut . Mulla kun Mondeon käkkäri naksahti 5 kertaa niin katsastus hylkäsi heti. (Liian suuri liikerata).
En muista, että mulla olisi naksuja laskettu.. Käppäri ylös ja pitoa on tai sitten ei. Muutenkaan en muista yhtään vittumaista katsuria... Ehkäpä naamakerroin tai joku vaikuttaa.
Tai sitten säälivät köyhää, kun ikälopulla riisikupilla ajaa. :D
Mulla on käsitys ettei enää lasketa naksuja vaan riittää kun ottaa tarvittavalla voimalla kiinni liikeradalla.
Joskus katsastusmies sanoi että 8 naksua saa olla, sekin oli aika vittuilua kun jalkakäyttösessä seisontajarrussa ei naksuja laskettu ja käsikäyttösessä lasketaan :poop:
 
Laturiin tulee kyllä yleensä 3 johtoa + ja - sekä 12v heräte.. laturi ei kyllä toimi ilman heräte virtaa tiedä sitten kun joku hyrysleri kyseessä mutta herätejohto mulla kyllä ollu kaikissa autoissa.

On niitä kakspiuhasiakin olemassa mutta yleensä toki kolme
 
Focus mk2 viistoperä. Takajousi poikki. Autodocin video tubesta ja hommiin? Takapää pukeille ja tunkilla avittaa. Voi tietty olla, ettei tuonne mahdu kunnon varrella, niin saa viedä suosiolla korjaamolle. Molemmat jouset uusiksi tietty.


1BBAB31D-4DB1-49B2-8A81-E3CD057644B3.jpeg
 
Pitäis etuiskarit vaihtaa mutta mitä mieltä kannattaisiko jouset vaihtaa kanssa samalla. Autolla menty jo reilu 420000km ja ovat käsittääkseni alkuperäiset jouset. Ehjät ovat kyllä mutta väsyykö nuo käytössä vai onko turhaa rahanmenoa? Menis samoilla töillä kun nuo iskarit pitää vaihtaa kuitenkin :hmm:
 
Pitäis etuiskarit vaihtaa mutta mitä mieltä kannattaisiko jouset vaihtaa kanssa samalla. Autolla menty jo reilu 420000km ja ovat käsittääkseni alkuperäiset jouset. Ehjät ovat kyllä mutta väsyykö nuo käytössä vai onko turhaa rahanmenoa? Menis samoilla töillä kun nuo iskarit pitää vaihtaa kuitenkin :hmm:
Tottakai vaihdat ne samalla ja muutkin iskariin liittyvät osat.
 
Pitäis etuiskarit vaihtaa mutta mitä mieltä kannattaisiko jouset vaihtaa kanssa samalla. Autolla menty jo reilu 420000km ja ovat käsittääkseni alkuperäiset jouset. Ehjät ovat kyllä mutta väsyykö nuo käytössä vai onko turhaa rahanmenoa? Menis samoilla töillä kun nuo iskarit pitää vaihtaa kuitenkin :hmm:
Ei jousien vaihtaminen mitenkään välttämätöntä ole, mutta niin kuin sanoit menee samoilla töillä ja onhan tuossa jo kilometrejä yksille jousille takana.
 
Tietysti jotkut tarvikejouset saattavat katketa ihan heikkouttaan aiemmin kuin 400 Mm valmiiksi ajetut alkuperäiset.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tulipa vaihdettua alatukivarren etupusla. En ole aiemmin noita vaihdellut. On tuossa hommaa. Tukivarsi oli irti puolessa tunnissa ja ajattelin että hyvin menee. No, vanhan puslan irti otto olikin sitten hieman työläämpi. Tarjosin sille lekaa, ruuvipenkkiä ja kierretankoa + sopivia välikappaleita vaan ei inahtanutkaan. Lopulta sain irti kun hakkasin puslan osiksi paineilmataltalla. Kätevä laite! Muutaman vuoden ollut hyllyllä avaamatta vaan nyt tuli sillekin käyttöä :tongue: Itsellä on näissä hommissa se ongelma kun ei ole olemassa romuläjää mistä voisi kaivella tarvikkeita ja tehdä työkaluja. Onneksi oli yksi pätkä pakoputkea josta sai juuri sopivat välikappaleet puristusta varten leikattua.
Uusi pusla meni suht helposti paikalleen ruuvipenkissä.
1587840960079.png
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti jotkut tarvikejouset saattavat katketa ihan heikkouttaan aiemmin kuin 400 Mm valmiiksi ajetut alkuperäiset.

Tämä on totta, vuosi sitten vaihdoin -83 mallisesta G mersusta etujouset kun epäilin että ovat jo väsyneet. Vaan tarvikkeillakin olivat millilleen samalla korkeudella ja nyt vuoden jälkeeen eka jousi poikki, onneksi on vanhat vielä tallessa.
 
Johtosarja vedetty autoon, ei tartteis enää ku liitellä se jokusen kymmentä johtoo auton omiin liittimiin.

Takapenkkiä piti mallailla paikallaa, tulihan siitä aika mainio!
a43YmUf.jpg


Vanteen mallailua kans, tulee ihan kaaren tasalle vanteen ulkoreuna eli kaarihommia tiedossa
MMlxKyw.jpg

KTwq4J1.jpg


Pakoputket hitsailin läpeensä ja leikin ton lämpöeristeen kanssa downpipeen
caWcsfS.jpg

BKWqMM3.jpg
 
Ei muuta kun ilmaamaan jarrut . Mulla kun Mondeon käkkäri naksahti 5 kertaa niin katsastus hylkäsi heti. (Liian suuri liikerata).
Renkaita vaihtaessa huomasin, että käsijarrun 5 naksausta ei riittänyt estämään renkaan pyörimistä, kun kiristelin renkaan mutterit ristikkoavaimella. Takana levyjarrut ja käsijarrulla ei ole erillisiä jarrukenkiä. Kokeilin, että 7 naksauksella rengas ei enää pyörinyt. Mietin, että olisikohan käsijarrua tarvetta säätää. Ohjekirjassa puhutaan 7-8 naksauksesta voimalla 20kg ja 7 naksauksella rengas ei enää pyörinyt.
 
Sitikan puslahomma jatkui tänään. Kolme neljästä alatukivarren puslasta on nyt vaihdettu. Viimeinen piti jättää toiseen kertaan, näissäkin meni kuutisen tuntia kun meinasi vastustaa. Vasemmalle puolelle en saanut takapuslaa ihan perille asti, milliä paria vaille jäi. Tuo on mielenkiintoinen asennettava, en tiedä miten tuo on ajateltu prässättävän paikalleen.
1587916860456.png
Oikean puolen etummaista puslaa en meinannut millään saada irti. Sitten kun sain irti niin varmaankin pari tuntia meni että sain uuden puslan paikalleen! Ei vaan millään lähtenyt menemään suoraan tukivarteen, kun taas toinen puoli meni heittämällä ekalla kerralla paikalleen.
Ihanaa harrastamista :love: Oikealle puolelle ei varsinaisesti ollut tiedossa että puslat olisi vaihtokunnossa mutta ajattelin vaihtaa kaikki neljä kerralla.
Vasemmalla puolella on näköjään käsijarrukin lopettanut toimimasta :dead: Satulan mekanismin sain liikkumaan joten kuten mutta vaijerikin näköjään jumittaa eli pitänee vaihtaa. Saapas nähdä meneekö pelkällä vaijerin vaihdolla (tuskin) vai pitääkö vaihtaa suojaputkikin. Johan käsijarruosat neljä vuotta ovatkin olleet paikallaan ilman että niille on tarvinnut tehdä yhtään mitään.
 
Renkaita vaihtaessa huomasin, että käsijarrun 5 naksausta ei riittänyt estämään renkaan pyörimistä, kun kiristelin renkaan mutterit ristikkoavaimella. Takana levyjarrut ja käsijarrulla ei ole erillisiä jarrukenkiä. Kokeilin, että 7 naksauksella rengas ei enää pyörinyt. Mietin, että olisikohan käsijarrua tarvetta säätää. Ohjekirjassa puhutaan 7-8 naksauksesta voimalla 20kg ja 7 naksauksella rengas ei enää pyörinyt.
Ja kannattaisi tarkistaa onko Vaijerit kunnossa eikä satula jää päälle, ( eli jousi vetää käkkärin vivun takaisin alkuasentoon)
Noi säätyy automaattisesti. Palat kunnossa ??
 
Ja kannattaisi tarkistaa onko Vaijerit kunnossa eikä satula jää päälle, ( eli jousi vetää käkkärin vivun takaisin alkuasentoon)
Noi säätyy automaattisesti. Palat kunnossa ??
Joo tuo automaattinen säätyminen on iso vitsi. Minkä takia kaikissa ohjeissa käsketään säätämään tarvittaessa niitä paloja jarrulevyn aukosta jos se automaattinen säätö on olemassa? Ei sitä aukkoa siihen levyyn huvin vuoksi ole tehty.
 
Tulipahan Yaris verso massattua. Ensi töiksi tein tuollaiset huoltopukit, niin mahtuu vähän paremmin alle. Pesurilla pesut ja parin päivän kuivaus ja sitten rapsutellen kaikki irtonainen pois. Lauantaina 3L tectylin ML ja sunnuntaina tectylin bodysafea 2L + 1kg pensseli kamaa. Tuli hyvä ja menee minun aikani. Halpahallista kamat 55e, eli hyötyyn nähden ei paljon mtn.

IMG_20200426_210122.jpg
 
Joo tuo automaattinen säätyminen on iso vitsi. Minkä takia kaikissa ohjeissa käsketään säätämään tarvittaessa niitä paloja jarrulevyn aukosta jos se automaattinen säätö on olemassa? Ei sitä aukkoa siihen levyyn huvin vuoksi ole tehty.
Mitä sä hourit. Autoissa missä käsijarru toimii samoilla paloilla kun käyttöjarru EI ole mitään säätö reikiä...Levyjarrut
 
Mitä sä hourit. Autoissa missä käsijarru toimii samoilla paloilla kun käyttöjarru EI ole mitään säätö reikiä...Levyjarrut
No olet aiemminkin väittänyt täällä ettei toisenkaan laisia käsijarruja tarvitsisi erikseen säätää vaan kaiken kuulemma pitäisi automaattisesti säätyä. Ihan yhtälailla mullakin on levyjarrut ja erilliset käsijarrukengät lisäksi, mutta vaikka niissä miten olisi automaattista säätöä niin ei ne silti automaattisesti säädy täysin oikein vaan niitä pitää erikseen vielä säätää sieltä levyn reiästä.
 
No olet aiemminkin väittänyt täällä ettei toisenkaan laisia käsijarruja tarvitsisi erikseen säätää vaan kaiken kuulemma pitäisi automaattisesti säätyä. Ihan yhtälailla mullakin on levyjarrut ja erilliset käsijarrukengät lisäksi, mutta vaikka niissä miten olisi automaattista säätöä niin ei ne silti automaattisesti säädy täysin oikein vaan niitä pitää erikseen vielä säätää sieltä levyn reiästä.
Ei sulla mitään automaattista säätöä ole käsijarruun jos levyn reiästä säädät tähtiruuvilla kenkien etäisyyden jarrulevyyn.
Toisen säädön voit tehdä käsijarruvaijeria kiristämällä (harvemmin tarpeellista).
Kannattaisiko joskus napata satula ja levy pois ja ihan perehtyä kyseiseen yksinkertaiseen systeemiin sen sijaan että huutelee täysin aivopieruja?

TRW tyylinen takasatula sitten erikseen jossa vaijeri operoi satulan mäntää, niissä ei kauheasti säädellä mitään.
 
Just.. Hankkikaa kokemusta ennen kun alatte selittään. Moottori asentajan koulutus, ja yli 30v korjannut autoja , myös työkseni. Mutta mähän en mitään tiedä .. suurimmassa osassa autoja vaikka se reikä siinä levyssä on , löytyy myös se automaatti säätö. Kiila tai mekanismi joka sitä ratasta siirtää.

Se reikä on sen takia säädöllisissä että saa aloituksen mahdollisimman lähelle. Jottei tarvii repiä kahvaa 30 kertaa.

Tosi löytyy myös autoja jossa sitä säätöä ole ei ole.

Ja kun puhdistan osat kunnolla ei ikinä ollu ongelmia noiden kanssa , aina säätynyt oikeen. Jokunen 10000 mittariin niin sit ne rupee oikutteleen kun likaantuu..
 
Viimeksi muokattu:
Focus mk2 viistoperä. Takajousi poikki. Autodocin video tubesta ja hommiin? Takapää pukeille ja tunkilla avittaa. Voi tietty olla, ettei tuonne mahdu kunnon varrella, niin saa viedä suosiolla korjaamolle. Molemmat jouset uusiksi tietty.


1BBAB31D-4DB1-49B2-8A81-E3CD057644B3.jpeg
Tuo jousien vaihto on aika simppelihomma, kuten autodocin videolla selviää. Jos vaan omistat korkeat pukit ja hyvän tunkin millä nostaa koko perseen ylös kerralla. Itse tuli tehtyä samalla kun uusin vastaavan farkun takaiskarit, jotka olivat hieman haastavammat vaihtaa kotioloissa työkalujen lyhyyden takia.

Se mitä tuli opittua etupään alatukivarsien (puslien) uusimisesta, niin pitäisi kyllä olla sellainen pallonivelen ulosvetäjä... Rautakangella ja lekalla oli hidasta puuhaa saada se irti. Mut koen silti helpommaksi uusia samalla koko setin kuin pelkät puslat.
 
Raadin mielipiteelle olisi taas käyttöä.

Pontiac trans sport 3.8 koneella kyseessä, joskaan auton mallilla ei juurikan liene väliä.

Oireena on ratissa ja renkaissa tuntuva jurske/jyrinä pienissä nopeuksissa käännellessä tai jos paikallaan kääntelee. Paikallaan kääntäessä tehostajan pumppu ulvoo aikalailla. Antamalla kaasua esim 1000rpm ulvoo mutta jurina lakkaa. Eli vika on ohjaustehostajan suunnalla? Soralla/lumella ei jurise, ainoastaan asfaltilla.

Vaihoin vanhan vuotavan hammastangon purkuosaan ja samalla myös tehostajan pumpun purkuosaan jotka olin hakenut luovuttaja autosta. Oireet oli samat vanhoilla osillakin. Epäilen edelleen tehostajan pumppua, eli ei jaksa tehdä riittävää painetta? Voiko joku muu nyt tehdä tämän? Hihna ei lie luista kun ei ihmeempiä kitinöitä tai kiljumisia kuulu?
Uudella tehostajanpumpulla tilanne lähinnä paheni, pumppu ei käytännössä ilmaannu kunnolla ja kavitoi kun laittaa auton tulille (tehostus toimii normaalisti pl. vanha jurskahtelu). Ajamalla hiljenee hiljalleen, mutta ei täysin lakkaa kavitoimasta.

Tänään paikallaan kääntelin rattia auto sammuksissa varmaan 20 kertaa laidasta laitaan, tämän jälkeen kun löi auton tulille niin kavitointi ja huuto oli 10x pahempaa kuin ennen. Eli pumppu tai putket imee jostain ilmaa sisään?

Edit: pystyskö koko paskan paineistamaan vaikka pyörän pumpulla ilmaa pumppaamalla paluuputkeen ja katsoo mistä pihisee/tirisee?
 
Viimeksi muokattu:
Uudella tehostajanpumpulla tilanne lähinnä paheni, pumppu ei käytännössä ilmaannu kunnolla ja kavitoi kun laittaa auton tulille (tehostus toimii normaalisti pl. vanha jurskahtelu). Ajamalla hiljenee hiljalleen, mutta ei täysin lakkaa kavitoimasta.

Tänään paikallaan kääntelin rattia auto sammuksissa varmaan 20 kertaa laidasta laitaan, tämän jälkeen kun löi auton tulille niin kavitointi ja huuto oli 10x pahempaa kuin ennen. Eli pumppu tai putket imee jostain ilmaa sisään?

Edit: pystyskö koko paskan paineistamaan vaikka pyörän pumpulla ilmaa pumppaamalla paluuputkeen ja katsoo mistä pihisee/tirisee?
Ehkä tehostaja vuotaa hieman silloin voi päästä ilmaa järjestelmään paluu puolelta mahdollisesti. Jos vika olisi painepuolella niin nestettä tulisi suihkuna. Kaverilla oli vuoto ohjaustehostimen akselilla joka tunnistaa kääntämisen
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs raati sanoo, minkälaisia oireita vuotava suutin aiheuttaa auton käyntiin?

Olisi yksi Bosch LH-Jetronicilla varustettu potilas, jossa oireina kylmästartilla pitkä sahaaminen ennen käynnistymistä, ja käynnistymisen jälkeen korkea tyhjäkäynti (2000rpm) joka korostuu etenkin kylmällä kelillä. Kun kone hieman lämpenee, tyhjäkäynti laskee seilaamaan 800-1100 rpm välille. Lämpimällä koneella käynnistyy välittömästi, mutta voi sammua heti perään, tai käydä hetken todella vaivalloisesti. Ajossa ei mitään ihmeempää huomaa.

Vikaa etsitty imuvuodoista, tyhjäkäyntiventtiilistä, ecun lämpötila-anturista ja sytkäpuolesta mutta eipä noilla ole vaikutusta ollut.

Omia arveluja:
Vaikuttaisi että bensapaine laskee sen jälkeen melko nopeasti, kun auton sammuttaa. Tässä järjestelmässä bensapumppu käynnistyy vasta kun moottorissa on kierroksia, eli kun paine on matala (kylmäkäynnistys), pitää sahata pitkään ennen kuin pumppu saa paineet nostettua. Sen jälkeen kun auto on vartin sammuksissa, polttoainetta vuotaa suuttimesta imusarjaan ja paine laskee. Auto käynnistyy helposti (imusarjaan vuotaneen bensan takia), mutta meinaa sammua kun pumppu ei ole saanut painetta nostettua takaisin.

Muita arvauksia?
 
Jos se on pidemmän aikaa tuota tehnyt, niin varmaan öljykin haisee bensalle, jos suutin vuotaa. Onko polttoaineletkut tarkistettu, ettei ole pykimiä ja ota ilmaa sekaan?
 
Tulipahan vähän katsottua yariksen etulokasuojien sisään. Toisessa kuvassa molempien sisältö, olihan tavaraa jum#lauta.

#arvatkaaolikoruostetta

Eipä siinä, tarkoitus ottaa nuo ruosteet kiinni. Näkymättömille osille voisi tehdä ruosteen poiston ja maalauksen sinkkimaalilla yms ja kotelo suojaa päälle. Itse toki mainitsin tuon sinkkimaalin(paukku), mutta onko kukaan vetänyt jotain siveltävää kamaa ruosteen päälle ja mikä olisi hyvää, sellaista jota ei tarvitsisi pinta maalata? Ferrex?

IMG_20200502_194225.jpg
IMG_20200502_202110.jpg
 
Ferrex on pohjamaali ja ruostuu läpi hetkessä ilman pintamaalia. Temacoatin RM40 esim. hyvää tavaraa kestävään pintaan piiloon jääviin pintoihin. Ruosteen päällä ei sitten oikein mikää toimi, eli puhtaaksi pitäisi saada.
 
Mitäs raati sanoo, minkälaisia oireita vuotava suutin aiheuttaa auton käyntiin?

Olisi yksi Bosch LH-Jetronicilla varustettu potilas, jossa oireina kylmästartilla pitkä sahaaminen ennen käynnistymistä, ja käynnistymisen jälkeen korkea tyhjäkäynti (2000rpm) joka korostuu etenkin kylmällä kelillä. Kun kone hieman lämpenee, tyhjäkäynti laskee seilaamaan 800-1100 rpm välille. Lämpimällä koneella käynnistyy välittömästi, mutta voi sammua heti perään, tai käydä hetken todella vaivalloisesti. Ajossa ei mitään ihmeempää huomaa.

Vikaa etsitty imuvuodoista, tyhjäkäyntiventtiilistä, ecun lämpötila-anturista ja sytkäpuolesta mutta eipä noilla ole vaikutusta ollut.

Omia arveluja:
Vaikuttaisi että bensapaine laskee sen jälkeen melko nopeasti, kun auton sammuttaa. Tässä järjestelmässä bensapumppu käynnistyy vasta kun moottorissa on kierroksia, eli kun paine on matala (kylmäkäynnistys), pitää sahata pitkään ennen kuin pumppu saa paineet nostettua. Sen jälkeen kun auto on vartin sammuksissa, polttoainetta vuotaa suuttimesta imusarjaan ja paine laskee. Auto käynnistyy helposti (imusarjaan vuotaneen bensan takia), mutta meinaa sammua kun pumppu ei ole saanut painetta nostettua takaisin.

Muita arvauksia?
Itsellä teki amerikan ruiskuvehkeessä vehkeessä ecuvika samaa, eli rikasti kuumalla koneella liikaa. 20c pakkasella törähti hyvin käymään, mutta jo nollakelillä alkoi horimaan liikaa bensaa ja kuumana sai sahata aivan saatanasti apukaasun ja bensanhajun kera. Kerkesin jo tukinkin nostaa, ennenkun huvikseen testasin toisella eculla.

Onko miten paha nakki nostaa tukki ja laittaa virta päälle? Tai jos vaikka tulpan nostaisi joka pytystä pienen odotuksen jälkeen jos olisi märkä? Tai nappaat suuttimen töpselin irti yks kerrallaan, jos jonkun pytyn kohdalla vika häviää ja järki tulee käymiseen niin sielläpä vika. Kai neloskonettakin voi kolmella käyttää, v6 nyt ainakin voit koettaa ja pysyy vielä hienosti käynnissä.

Ainiin, ennenkun teet mitään niin käytä akku irti, se ei maksa mitään pl. mahd radiokoodi.
 
Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ajettu 203000km ja ainakin turbo hajosi. Auton ostin sakalta maaliskuun puolessavälissä, jolloin mittarissa oli inan yli 200tkm

Ei paljon varotellu, ylämäes loppu veto ja alko nykimine, onni onnettomuudessa oli se että appiukon korjaamo oli alta 400m päässä, tutkitaan lisää, kun vkl ohi. Kai tuossa nyt joku vastuu on kaupalla? Jos vaikka sais varaosat ilman.
 
Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ajettu 203000km ja ainakin turbo hajosi. Auton ostin sakalta maaliskuun puolessavälissä, jolloin mittarissa oli inan yli 200tkm

Ei paljon varotellu, ylämäes loppu veto ja alko nykimine, onni onnettomuudessa oli se että appiukon korjaamo oli alta 400m päässä, tutkitaan lisää, kun vkl ohi. Kai tuossa nyt joku vastuu on kaupalla? Jos vaikka sais varaosat ilman.

No ennenkuin epäilee noin uudessa turbovikaa, kannattaa lukea ne vikakoodit. Kannattaa kysyä, et miten menetellään asian kanssa Sakalta.

Auto nykii

Kun auto nykii, niin vika voi olla:

  • Moottorin käyntihäiriö
  • Virranjakaja viallinen (vanhemmissa bensiiniautoissa)
  • Sytytysvika esimerkiksi vanhat ja huonokuntoiset tulpat tai kuluneet suuttimet
  • Imusarjassa on vuoto
  • Polttoainejärjestelmässä on vika, esimerkiksi likainen polttoainesuodatin
  • Vika vaihdelaatikossa
 
Viimeksi muokattu:
Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ajettu 203000km ja ainakin turbo hajosi. Auton ostin sakalta maaliskuun puolessavälissä, jolloin mittarissa oli inan yli 200tkm

Ei paljon varotellu, ylämäes loppu veto ja alko nykimine, onni onnettomuudessa oli se että appiukon korjaamo oli alta 400m päässä, tutkitaan lisää, kun vkl ohi. Kai tuossa nyt joku vastuu on kaupalla? Jos vaikka sais varaosat ilman.
Vikakoodien luku
 
Nissan Almera N15 vm. 1999. Etuiskarin suojakumi on tipahtanut ja jäänyt alas jumiin.
Mikähän on voinut moisen aiheuttaa?

Palatakseni vielä asiaan, olisiko jossain hyvää räjäytyskuvaa Almeran etuiskarista?
Kuuluisiko sinne iskarin suojakumin alle joku prikka tms., joka estäisi putoamisen?
Jossain oli prikka, vai muistelenko ihan omiani...?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 253
Viestejä
4 654 123
Jäsenet
76 410
Uusin jäsen
nomedai#

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom