Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vikakoodien lukulaite löytyy niin pitää tarkistaa. Kyllä syö miestä tälläset amatöörivirheet vaikka amatööri näissä hommissa olenkin.
 
Tuskimpa siinä laturia tai muutakaan särkee mutta joissain autoissa akun ja laturin B+ liitännän välissä on sulake, sen voi kyllä polttaa.
 
Täytyypä katsoa. Jotenkin hassu kun levyn ulkokehällä on kiiltävä alue mutta lähemmäs napaa mennessä ei purekaan levyyn lainkaan.

Vaihtelin juuri satulat eteen joten sikäli tuttua hommaa ja pienitöisempi kun ei tarvitse ilmaamaan ryhtyä.
Osta suosiolla uudet palat valmiiksi ennenkuin auot, satavarmasti palat kuluneet kieroon... Jos ei kuitenkaan ole niin palauttaa sitten :tup:
 
Osta suosiolla uudet palat valmiiksi ennenkuin auot, satavarmasti palat kuluneet kieroon... Jos ei kuitenkaan ole niin palauttaa sitten :tup:


Palat on kohtalaisen uudet ja takana, joten en usko että on kovinkaan kuluneet. Täytyy katsoa kuinka pahasti kuluneet, mutta luulen tosiaan että eivät ole urissaan ihan täysin vaaterissa josta tämä epätasainen kuluma.
 
Palat on kohtalaisen uudet ja takana, joten en usko että on kovinkaan kuluneet. Täytyy katsoa kuinka pahasti kuluneet, mutta luulen tosiaan että eivät ole urissaan ihan täysin vaaterissa josta tämä epätasainen kuluma.
Entäs itse levyn kunto? Jos se on huonosti kulunut niin pilaa palat.
 
Mutta aina sitä pitää jotain mokailla tehdessä. Enpä muistanut ottaa akun miinusnapaa irti ja laturin piuhan pulttia avatessa työkalu osui runkoon ja pari sekuntia max ehti kipinöidä. Onkohan tuosta nyt tullut mahdollisesti jotain haittaa/vikaa? Huomenna laturi ja auto kasaan niin sittenhän tuon näkee.

Auton varashälytin asennuksissa olin tehnyt typerän hyppylankaviritelmän konehuoneen puoleelle ja laittanut konepellin kiinni. Starttasin niin hetken näkyi kipinään ja akku aivan tyhjä.:facepalm: Latasin akun ja ei sen kummempaa.
 
Kun nyt olet mittaillut laturia niin tällä tavalla saat selville mahdollisen diodivian.
-Laita auto käyntiin. 1500rpm.
-aseta yleismittarin valitsin AC jännite asentoon.
-Jos joku diodi on rikki laturissa, vuotaa se AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään ja tämä voidaan mitata
-Kunnossa oleva laturi tuottaa pienen määrän ac-jännitettä joka yleensä on max 0,5 V (AC)
-Eli jos laturi tuottaa yli 0,5 V (AC) jännitettä , on laturissa diodivika.

(Oman autoni laturi tuottaa 0,025 V (AC)
Mistä tämä siis mitataan?
 
Kun nyt olet mittaillut laturia niin tällä tavalla saat selville mahdollisen diodivian.
-Laita auto käyntiin. 1500rpm.
-aseta yleismittarin valitsin AC jännite asentoon.
-Jos joku diodi on rikki laturissa, vuotaa se AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään ja tämä voidaan mitata
-Kunnossa oleva laturi tuottaa pienen määrän ac-jännitettä joka yleensä on max 0,5 V (AC)
-Eli jos laturi tuottaa yli 0,5 V (AC) jännitettä , on laturissa diodivika.

(Oman autoni laturi tuottaa 0,025 V (AC)

Mittasin: 0,04V Max. ja kun lisäsi kuormaa, 0,05V Max. Mites muilla?
 
Tässä mittauksessa on sitten vaarana se että halvin eli paeas yleismittari mittaa AC jännitteen halvimmalla mahdollisella tavalla ja näyttää 9V paristosta 18VAC
 
Laturista puheen ollen niin omassa autossa(E38 750 2001) laturi ei lataa(Punainen valo palaa ja kaikki muuta valot palaa mitä tykää palaa kun virta on matala) ennen kuin on kierrokset kerran nousu ~3000 rpm. Sen jälkeen lataa normaalisti 13.7V.
 
Laturista puheen ollen niin omassa autossa(E38 750 2001) laturi ei lataa(Punainen valo palaa ja kaikki muuta valot palaa mitä tykää palaa kun virta on matala) ennen kuin on kierrokset kerran nousu ~3000 rpm. Sen jälkeen lataa normaalisti 13.7V.
Heräte puuttuu.

Laturi yleensä lähtee lataamaan ilmankin pelkän jäännösmagnetismin turvin jos/kun se pyörähtää tarpeeksi joutuisaisasti :)
 
Heräte puuttuu.

Laturi yleensä lähtee lataamaan ilmankin pelkän jäännösmagnetismin turvin jos/kun se pyörähtää tarpeeksi joutuisaisasti :)

Taita olla se pluggi mitä on edessä. Joka oli irti kun vaihdoin suutimet. Ihme kyllä että nyt vasta on alkanut reistalee vaikka vaihdoin suutimet Heinäkuussa. Pitää tutkii kun tule sopivasti aikaa.
 
On kyllä senverran paskaa tuuria nyt takajarrujen kanssa että eipä ole ennen moista ollut. Vuosi sitten tuli vaihdettua toinen takajarrusatula kun rupesi vuotamaan nestettä männän ja rungon välistä. Nou ei siinä mitään en jaksanut säätää tiivisteiden kanssa kun saatavuus oli vähän huono Suomesta sillä hetkellä ja pistin uuden satulan. Ensimmäisen satulan kun sain kiinni, niin eihän se perkele palauta kunnolla ja rengas jää jumiin. Ei muutakuin vanhaa takaisin ja kas kaikki toimii taas. Kaupasta uusi ja sama homma. Päätin sitten käyn hakemassa muualta toisen merkkisen ja kas vain kaikki toimii taas. Noh kun tuli aika vaihtaa toiselle puolelle, kun en vanhaa saanut painettua riittävän syvälle ja jäi laahaamaan vähän. Uutta satulaa taas kaupasta. No ei tämäkään oikein toimi, käsijarrunlinkku menee uuden satulan puolella puolet enemmän kuin toinen ja toisen puolen jarruteho jää vajaaksi. Vanhaa taas kiinni ja käsijarru toimii normaalisti. Laitoin uuden taas kiinni ja sama homma. Linkku liikkuu uuden puolella ihan liikaa. Vanhaa en voi laittaa enää kiinni kun purin sen osiin ja jumituksen syy lienee ollut vain hapettumat männän ja rungon välissä. Itse mäntä sisältä iha ruosteeton ja käsijarrun linkku ei jumittele niinkuin näillä on yleensä tapana.

Onkohan nää korjatut satulat nykyään ihan kuraa vai mistähän moinen johtuu. Aikaisemmin kun noita linkulla olevia satuloita olen vaihdellut niin ihan ilman ylimääräisiä säätöjä on lähtenyt toimimaan. Satula kiinni, ilmaus ja polkimen polkemista kunnolla ja sitten kahvasta vetoa ja eiku ajoa..
 
Tässä mittauksessa on sitten vaarana se että halvin eli paeas yleismittari mittaa AC jännitteen halvimmalla mahdollisella tavalla ja näyttää 9V paristosta 18VAC

Ymmärsinköhän oikein, mulla on joku 20 vuotta vanha perus multi meter ja näyttää 9V paristosta 9,16V tasajännitettä ja n. 10 sek. odottelun jälkeen laskee 0,00 Volttiin vaihtojännitettä.
 
Ymmärsinköhän oikein, mulla on joku 20 vuotta vanha perus multi meter ja näyttää 9V paristosta 9,16V tasajännitettä ja n. 10 sek. odottelun jälkeen laskee 0,00 Volttiin vaihtojännitettä.
Se on sitten jo parempi mittari.

Mulla on leluina noita aivan halpiksia joista löytyi useampi joka mittaa vaikka maailman tappiin AC alueella 9 V paristosta sen 18 VAC
 
Kokeile ekaks irroittaa MAF-anturista piuha. Jos toimii sen jälkeen hyvin niin MAF = kaputt, mikäli ei mitään vaikutusta vika jossain muualla...
 
Miten olis vikakoodien luku? Onko jokaisella pytyllä oma puola? Vaihtaa puolien paikkaa ja katsoo, siirtyykö vika mukana.

-e-

Jaa, onko tuossa virranjakaja vielä?
Katopa sinne jakajan kannen alle, ettei ole kosteutta ja pahasti hapettumaa.
Niin ja tulpanjohtimien päät.
Tulpat/imansuodatin/bensansuodatin vaihtoon jos ei ole ajallaan jo vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:
Miten olis vikakoodien luku? Onko jokaisella pytyllä oma puola? Vaihtaa puolien paikkaa ja katsoo, siirtyykö vika mukana.

-e-

Jaa, onko tuossa virranjakaja vielä?
Katopa sinne jakajan kannen alle, ettei ole kosteutta ja pahasti hapettumaa.
Niin ja tulpanjohtimien päät.
Tulpat/imansuodatin/bensansuodatin vaihtoon jos ei ole ajallaan jo vaihdettu.

Varaosat Toyota - Avensis 1998-2003 T22 | Motonet Oy

Motonetin mukaan useampaa erillaista löytyy eli virranjakajan kansi/pyörijä löytyy ja sille yksi puola, Sytytyspuola sylinterit 1. ja 4 ja Sytytyspuola sylinterit 2. ja 3.
sekä 1,6 4A-FE ->00 jos Denso-jakaja/puola kannen alla (kannen kiinnitys ruuveilla) (käytetty vain Sedan-malleissa) eli hukkakipinäpuola.

Mutta ainakin tulppien ja johtojen vaihto autoon. Joku saattaa ihmetellä, miksi tulpanjohdot, niin nekin saattaa joskus aiheuttaa läpilyöntejä.
 
Onkohan tuo 4A-FE?

Täytyy kokeilla.

En tiedä antaako ELM327 kovin tarkkaa vikakoodia.
Yksi puola vain mistä menee johto virranjakajaan.
Jakajan meinasin huomenna tsekata jos ehdin.

Se huomio tuli tehtyä, että ylämäissä tuppasi hyytymään enemmän. Ja tuolla kun se pari tuntia oli tien poskessa, niin lähti taas kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmaa ja saatiin ajettua pihaan. Kesällä ei ollut mitään ongelmia käynnin suhteen eli kostea ja kylmä keli vaikuttanee asiaan.

Eipä motonetissa näytä kauheesti maksavan uusi virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat. Jopa ne tulpanjohdot vaikuttaa käyntiin eli saattaa lyödä läpi.
 
Onkohan tuo 4A-FE?

Täytyy kokeilla.

En tiedä antaako ELM327 kovin tarkkaa vikakoodia.
Yksi puola vain mistä menee johto virranjakajaan.
Jakajan meinasin huomenna tsekata jos ehdin.

Se huomio tuli tehtyä, että ylämäissä tuppasi hyytymään enemmän. Ja tuolla kun se pari tuntia oli tien poskessa, niin lähti taas kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmaa ja saatiin ajettua pihaan. Kesällä ei ollut mitään ongelmia käynnin suhteen eli kostea ja kylmä keli vaikuttanee asiaan.

Saattaa vaikka olla kosteutta jakajassa, joka sitten lämmetessään höyrystyy kanteen aiheuttaen häiriöitä. Avaa vaikka jakajan kannen käyntilämpöisestä koneesta ja antaa kuivua pellin alla tunnin-pari. Tulpanjohdot voisi olettaa pätkivän kylmänäkin, mutta voi kokeilla vaikka crc-käsittelyä niillekin.
 
Kyllä on yhtä juhlaa tämä talviautoilu, kun lämpötila sahaa edes takaisin nollan molemmin puolin ja sen seurauksena ovien lukot jatkuvasti jäässä. Kuskin ovi on pahin ja muilla ovilla ei olisikaan niin väliä. Alkaa vähitellen vituttaa kömpiä sisälle pelkääjän puolen oven kautta. Aseöljyä on lukkoihin kyllä laitettu.
 
Kyllä on yhtä juhlaa tämä talviautoilu, kun lämpötila sahaa edes takaisin nollan molemmin puolin ja sen seurauksena ovien lukot jatkuvasti jäässä. Kuskin ovi on pahin ja muilla ovilla ei olisikaan niin väliä. Alkaa vähitellen vituttaa kömpiä sisälle pelkääjän puolen oven kautta. Aseöljyä on lukkoihin kyllä laitettu.
Kokeilisin ampua sinne, silloin kun se on sulana, ensin reilusti "WD-40" tai vastaavaa vettä syrjäyttävää kamaa, ja vasta sitten voiteleva öljy perään.

Tänä talvena olen kömpinyt kerran pelkääjän puolelta ja kerran vasemmasta takaovesta, kun on ollut pakko huuhtaista maantiekurat koneessa, eikä ole jaksanut kuivailla tiivisteitä sen jälkeen. Luulen vähän että ensi kerralla jaksan.
 
Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
 
Audissa olevan Defan letkulämppärin kun kytkee seinään niin autokatoksen vikavirtasuoja napsahtaa lähes samoin tein. Onko kokemusta meneekö nuo vastukset vai onkohan kaapelissa/liitoksissa jotain?
 
Kokeilisin ampua sinne, silloin kun se on sulana, ensin reilusti "WD-40" tai vastaavaa vettä syrjäyttävää kamaa, ja vasta sitten voiteleva öljy perään.
Voi olla, että lukitusmekanismi oven sisällä on jäässä tai että siellä on kosteutta, joten varmaan joutuisi käyttämään ovipahvia irti.

Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.
Se, että lukkojen jäätymistä ei ole sinun kohdallesi sattunut ei tee siitä harvinaista tai ihmeellistä ilmiötä.

Ja raa'alla voimallahan se tiivisteistä kiinni jäätynyt ovi kannattaa repiä, niin että tiivisteet varmasti lähtevät mukaan. :facepalm:
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
Tiivisteisiin silikonia. Löytyy puikkona, spraynä ja rasvatuubina. Kaikki toimii samoin. Jos rasvatuubina ostaa niin ensin levitys ja antaa imeytyä ja ylimääräiset pyyhkäisee pois.
 
Ja raa'alla voimallahan se tiivisteistä kiinni jäätynyt ovi kannattaa repiä, niin että tiivisteet varmasti lähtevät mukaan. :facepalm:
Jep. Usein tulee oven repimisen sijasta aamulla käveltyä töihin kun ei tällä kertaa uskaltanut aukasta auton ovea, jos 20v vanhat tiivisteet ottaa vähän osumaa :facepalm:;)
 
Silikonipuikkoa kokeiltu eikä auttanut auton ovien jäätymiseen, ehkä en vaan lätrännyt tarpeeksi. Tosin jos ovien huopamaiset tiivisteet ovat jo läpeensä kosteita ja jäässä niin eihän se estä sen yhteenjäätymistä, pitäisi tehdä siis ennakoivasti kun auto on kuiva ja kyllästää tiivisteet silikonilla (eikä sivellä vaan jäätyneen tiivisteen päälle).
 
Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.

volkkari nyt ainakin on sellainen ollut 90-luvulta lähtien ainakin.
 
Onkos muut törmännyt siihen ongelmaan että kun silikonipuikolla sivelee tiivistettä niin vaikka kuinka puristaa ja painaa puikkoa niin silikonia ei aina tule siihen pehmusteeseen? Vai onko mulla väärä tekniikka? Siinähän on vissiin jonkinlainen venttiili jota pitää painaa jotta silikonia tulee?
Kannattaa ostaa puikko missä se silikoni on samassa muodossa, kuin stick deodorantissa tai huulirasvassa missä pohjasta pyörittämällä saat sitä nostettua ylöspäin. Olen nuo venttiilillä olevat todennut huonoiksi.
 
Kannattaa ostaa puikko missä se silikoni on samassa muodossa, kuin stick deodorantissa tai huulirasvassa missä pohjasta pyörittämällä saat sitä nostettua ylöspäin. Olen nuo venttiilillä olevat todennut huonoiksi.

Itte käytän tuota/vastaavaa talvella aina pesun jälkeen, suihkaus huoltoasemalta saatuun kuivauspaperiin/-pyyhkeeseen ja sillä pyörittää tiivistepinnat todella nopeasti.
Motox Silikonispray 500 ml | Motonet Oy
 
Ei ne johdot katki kyllä mene ellei ole asennettu väärin. Johtosarja kestää pidempään, kuin auto yleensä. Hajonneet vastukset on ihan yleinen vika. Toki kannatta tarkistaa, että ne johdot ylipäätään on kiinni.
 
Ei ole kyllä ikinä ollut ovien tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia. Toki itse aina pessyt nuo ovien välitkin kunnolla. Autoja ollut kuitenkin toista kymmentä ja autoiluvuosia kohta parikymmentä.
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
Glykoli. Jäähdytysnestettä sinne tiivisteeseen sivelee niin ei varmaan jäädy.

Joutuu joskus vaan lisäilemään kun häviää kelien/pesun myötä.
 
Varsinkin Calixit. Jos ei niiden tiivisteet vuoda kosteutta sisään, eli vikavirtasuojat paukkuu, niin sitten vastukset palaa. Defat on minusta kestävämpiä.
Luulis defoissa menevän samanlailla, kuitenkin niin yksinkertaista teknologiaa. Enemmän uskoisi olevan käytöstä riippuvaista, jos löytyy vaikka katkova lämpötolppa niin ei kauheasti mikään kestä.
 
Hajotin rempatessa pohjamuovin nurkan korvakkeen. Korvake on repeytymässä irti, halkeama kattaa 3/4 matkasta. Jos ei sitä heti korjaa, ensimmäinen lumiköntti johon vaimo ensimmäisessä lumikelissä ajaa repäisee tietysti loputkin.

Muovihitsausta samasta kappaleesta leikattua soiroa kuumaliimapistoolilla sulattamalla olisi kiva harjoitella, mutta tulisiko edes kestämään tällaisessa tärkeässä paikassa?

Koska ei ole näkyvällä paikalla, ei ole väliä miltä korjaus näyttää. Kestävyys ja helppous on pääasia.

Kilp-autoilussa puskurit niitataan. Tarvitseeko siihen jonkin koneen? Jos poraisi reiät ja koettaisi käsin jotkut niitit väkertää? Lisäksi liima. Mikä helposti saatava halpa liima?
 
Itse käyttäisin kans tuota viimeistä vaihtoehtoa, tosin en niitä niitä niitteja vaan niittaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom