Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Noniin, joku pieni hämmentävä vika. Käytössä vm. 02 neloskoppainen Golf, 1.6 bensa. Viikko takaperin käytin autoa pesulla ja sen jälkeen vielä sain imuroitua sitä sisältä ja nypräsin kaksipuolisella teipillä toisen pissapojan suuttimen "paikalleen" kun on joskus irronnut ja lohjennut ja nakutteli sitä konepellin ja tuulilasin välissä olevaa muovilistaa vasten.

Noh, siitä kun yritin lähteä kotiin, niin ajonestolaitteen kuvake vilkutteli kojetaulussa -> ei käynnistynyt. Avain pois, uusi yritys, jo vain käynnistyi, kaikki ok.

Kuitenkin, maanantai aamuna töihin lähtiessä huomasin, pari päivää siis tuosta edellä mainitusta, että ainakin auton kello itsessään oli resetoitunut. En tiedä missä välissä tarkalleen, siinä oli nimittäin lukema "1:30" aamuseiskalta kun starttasin. Ajelin töihin, kaikki toimi ihan ok. Asettelin kellon oikeaan aikaan kun parkkeerasin auton ja lähdin viikoksi työreissulle. Eilen perjantaina taas palatessa huomasin että kello oli ihan väärässä ajassa.

Googlettelin tuolla matkalla hieman ja parissa tuloksessa tarjottiin että joku sulake olisi voinut kärähtää. Onko kellään tarkempaa arvausta, että mistä voisi ruveta katselemaan tai jollain jopa omakohtaista kokemusta?

En viitsisi välttämättä ihan jokaista sulaketta irroittaa ja pistää takaisin siinä pelossa, että joku "resetoituu" vielä vähän enemmän ja turhia vikavaloja jää tauluun yms elämään. Sen verran kotipihaan ajaessa testailin ainakin ulkopuolelta valot ja kaikki kyllä siellä toimivat.

Vai voiko mittari itsessään vetää viimeisiään, olen ollut huomaavinaan, että kun autoa käynnistelee, niin mittariston taustavalot tulee toisinaan vähän jälkijunassa päälle, vaikka ne muut startatessa syttyvät ajonestokuvakkeet, akut yms vilahtaa ihan normaalisti?

Ideoita otetaan vastaan
Omassa 9N Polossa oli vastaavaa vikaa eli kello nollautuu, ajonesto temppuilee + jäähdytysnesteen valo rupesi randomisti vilkkumaan. Korjaantui mittariston vaihdolla.
 
Okei, kiitos vastauksista... Pitää tutkailla alkavalla viikolla josko olisi enemmän aikaa paneutua tähän
 
Nyt en ole ihan varma että onko romuni pikkuisen hajalla eli siis kysytäänpä.
Alla kuva viime kesäkuun päästöistä. Eli siitä nähdään että HC-arvo on sallituissa lukemissa mutta melko lähellä rajaa.
Mitäs tuumitte tuosta lukemasta? Autolla ajetaan pelkästään lyhyitä matkoja, 3-6 kilsan lenkkejä joka päivä.
RZKoJ9X.png


Tulpat vaihdettu muutama vuosi sitten. Öljyt joka vuosi.
Miksi pitäisi jotain vikaa olla. Siinä on 2 arvoa toinen juuri käynnistämisen jälkeen jolloin kaikki on kylmää vielä ja toinen mittaus, kun kierroksia huudatettu hetken aikaa, että auto lämpeää ja mitattu arvo 5 ja 100 suurin sallittu.
 
Nyt en ole ihan varma että onko romuni pikkuisen hajalla eli siis kysytäänpä.
Alla kuva viime kesäkuun päästöistä. Eli siitä nähdään että HC-arvo on sallituissa lukemissa mutta melko lähellä rajaa.
Mitäs tuumitte tuosta lukemasta? Autolla ajetaan pelkästään lyhyitä matkoja, 3-6 kilsan lenkkejä joka päivä.
RZKoJ9X.png


Tulpat vaihdettu muutama vuosi sitten. Öljyt joka vuosi.

Ei tuossa mitään erikoisen vakavaa. Jos myös häkä olisi korkeana, niin silloin todennäköisesti olisi seos rikkaalla. Palamattomat hiilivedyt syntyy yleensä sytytyskatkoista ja kun niitä tässä tapauksessa esiintyy tyhjäkäynnillä, niin voisi olla pientä imuvuotoa (kierroksilla imuvuodon osuus kokonaisilmamäärästä on huomattavasti pienempi kuin tyhjäkäynnillä, jolloin vaikutus pienempi). Ei mitään vakavaa, kovaa ajoa.
 
Ei tuossa mitään erikoisen vakavaa. Jos myös häkä olisi korkeana, niin silloin todennäköisesti olisi seos rikkaalla. Palamattomat hiilivedyt syntyy yleensä sytytyskatkoista ja kun niitä tässä tapauksessa esiintyy tyhjäkäynnillä, niin voisi olla pientä imuvuotoa (kierroksilla imuvuodon osuus kokonaisilmamäärästä on huomattavasti pienempi kuin tyhjäkäynnillä, jolloin vaikutus pienempi). Ei mitään vakavaa, kovaa ajoa.
Tai sitten katalysaattori on vaan kylmä ja jo hieman ehtoopuolella.
 
Juu, nyt kun muistelen niin kylmällä koneella lähdin ja ajoin kotoa suoraan konttorille ehkä sen 3 kilsaa.
Auto on vm1999. Taitaa olla alkuperäinen katti ja mittarissa jo 313000km
Varmasti tulisi vielä paremmat arvot jos tuo autosi olisi kunnolla lämmennyt ennen mittausta. Turha murehtia niin kauan, kuin läpi menee.
 
Juu, nyt kun muistelen niin kylmällä koneella lähdin ja ajoin kotoa suoraan konttorille ehkä sen 3 kilsaa.
Auto on vm1999. Taitaa olla alkuperäinen katti ja mittarissa jo 313000km

Vanhemmalla kalustolla ei mitään järkeä mennä suoraan leimalle. Moottori&katti kunnolla lämpimäksi ennen konttorille menoa. Kaikista paras olisi varata aika, niin ei tarvitse siellä tuntia odottaa vuoroa, jolloin taas jäähtyy. Katti ei lähtökohtaisesti edes toimi kylmänä, ei edes uutena. Kun kilometrejä tulee, niin sen hitaammin alkaa toimia. Eli kunnon lämmitys ennen leimaa. Kuten edellä todettiin, ei kannata murehtia. Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä on varmasti paljon muutakin miettimisen aihetta, jos ihan kaikkea alkaa pohtimaan.
 
kuullostais et iskarin yläpää jumissa, niin hyppyyttää jousta alatuessa.
 
Siellä on siis vain yläpäässä laakerointi, alapää pysyy paikoillaan oikein toimiessaan.:)
 
Mun korvaan kuulostaisi taas katkenneelta jouselta, joka paukkuu kun rattia kääntää. Ei tarvitse olla kuin pikkupätkä poikki ylhäältä tai alhaalta.
 
Onkos paljonkin ajettu, se jousi saattaa olla poikki, siten ettei heti huomaa.
Eihän tuo paha homma ole, vaihtaa jouset ja yläpäät.
 
313000km mittarissa nyt. Autossa on rekisteriotteen mukaan madallussarja enkä tiedä millaisia jousia mun sit pitäs hankkia jos on poikki.

Jos irrotat sen jousen, niin siinä jousessa pitäs olla merkki ja mallitarkennus millä pystyt kattomaan vastaavan uuden tilalle.
 
Jos jousi on yläpäästä poikki lyhyeltä matkalta niin sitä ei taatusti meisselillä vääntelemällä huomaa. Mulla oli autosta molemmat jouset poikki yläreunasta eikä niitä huomannut vasta kun irrotti iskaripaketin. Autolla oli ajettu noin ~200 tkm.
Uusi ja vanha jousi.jpg
 
Jos se toisenpuolen jousi ,olisi ehjä, niin siitä mittaamalla jousen materiaalin paksuuden ja jousen pituuden, alkaa olla helppo löytää
korvaava tuote. Noin niiku teoriassa..
paljonkos sitä kulkuneuvoa on madallettu?
Minulla oli hetken madallettu Bimmeri,(susi paska ajaa, vakioon verrattuna) siinä oli kyllä otteen teknisessä osassa madallussarjan tuv hyväksynnän numero.
Saattaa myös löytyä, Traficommin sivulta ajoneuvon muut tiedot osastolta?
 
Rekisteriotteessa lukee että lokasuojan ja pyörännavan välinen etäisyys 31cm.
En sit tiedä että mistä se mitataan, mitataanko pyörännavan keskipisteeseen. Mittasin lokasuojasta pyörännavan keskipisteeseen äsken noin 35cm. Jousi on 13,5mm paksu.
Voihan se olla niinkin, että autossa on ollut joskus madallusjouset ja nyt olisi taas alkuperäiset jouset paikallaan?

Nyt olisi kai 4cm madallusjousia pidemmät jouset.
 
Kyllä pitää, lisäksi tarvitaan suuntauslappu jossa kaikki arvot vihreällä.
 
Eivät seuraa noita niin tarkkaan, jos siellä on merkintä alustamuutoksista niin ei ne siihen puutu, varsinkaan jos auto on jotakuinkin normaalikorkuinen.
 
Samat kokemukset jos ei ole ylimatala, sama se minkä korkuinen se kampe on,
Itse joskus 7-8vuotta sitten madalsin 4 kopan golfin -55mm sarjalla ja kävin muutoskatsastamassa katsastuksen yhteydessä, katsuri oli sitä mieltä että eihän tämä niin matala ole, "en olisi edes huomannut jos et olisi kertonut, no, mitataan ja laitetaan paperiin kun olet jo maksanut"
 
En nyt suoranaisesti tiedä että onko hajalla mutta Anjoviksen pirussa sama ongelma kuin veljen maximassa, joskus tekee sitä että vaikka kuinka nappeja painelee niin mitään ei tapahdu. Valo vilkkuu ja patterissakin on eloa.
Liekkö 5G syynä tähän :D
 
En nyt suoranaisesti tiedä että onko hajalla mutta Anjoviksen pirussa sama ongelma kuin veljen maximassa, joskus tekee sitä että vaikka kuinka nappeja painelee niin mitään ei tapahdu. Valo vilkkuu ja patterissakin on eloa.
Liekkö 5G syynä tähän :D
Ei 5g ole mitään tekemistä kaukosäätimen käyttämän taajuuden kanssa. Käyttävät vapaita taajuuksia ja ei tarvitse kummoinen väärin toimiva laite olla jollain niin häiritsee muitakin.
 
@rovamarkku
Onko iskunvaimentimen yläpään mutteri tavanomainen lukkomutteri? Eli ihan sellaisen uuden sit laittaa mitä myydään rautakaupoissa? Se kun pitää uusia jos se puretaan se iskari.
Enpä muista tarkalleen miten oli mutta varmaan on ihan tavallinen lukkomutteri. Itse laittaisin sillä samalla, mutta eipä siitä uudesta mutterista haittaakaan ole.
 
Nyt on jotain outoa auton kanssa sattunut.
Sen jälkeen kun nostin auton ylös pukeille ja takaisin alas, ei auton joustintuki ole enää pitänyt ääntä. Ohjaus toimii ihan kunnolla. Kävin ajelemassa kauppareissulla ja siellä toimi aivan hyvin.
Taitaa olla parasta nyt seurailla tilannetta eikä vielä vaihtaa sitä laakeria.
Jep. Milloin tulee auton katsastus niin näkisi sitten, että onko jotain vialla? Maks 1kk etukäteen voi käydä katsastamassa, niin katsastusaika ei siirry.
 
Viimeistään juhannuksen tienoilla pitää seuraavan kerran katsastaa.
Täälläpäin halvin paikka: Katsastus 34€ ja uusinta 11€. Eli aika halvalla saisi katsastettuakin mahdollisesti ja jos sanoo, että epäilee niitä "jousien laakereita" ja varsinkin vasemmalla.

Mutta varmaan turhaa, jos se jousi ei enää muljahtele käännettäessä.
 
Jep. Milloin tulee auton katsastus niin näkisi sitten, että onko jotain vialla? Maks 1kk etukäteen voi käydä katsastamassa, niin katsastusaika ei siirry.

Katsastamassa voi käydä milloin vain ja leima on aina vuoden voimassa katsastuspäivästä.
 
Katsastamassa voi käydä milloin vain ja leima on aina vuoden voimassa katsastuspäivästä.

Paitsi siis silloin, jos käy katsastamassa viimeisen 30 päivän aikana. Silloin seuraava katsastus on suoritettava viimeistään vuoden päästä siitä aiemmasta "viimeisestä päivästä"... Eli jos vaikka auto olisi katsastettava viimeistään 31.1.2020 ja käyt katsastamassa auton vaikka 3.1.2020 niin seuraava katsastus on suoritettava viimeistään 31.1.2021, eikä 3.1.2021... Traficom
 
Kysytääns kaverin (naapurin) puolesta jos joku täällä osaisi sanoa. Mazda 6 MPS, vuosimalli ilmeisesti 2005 tai siltä tienoilta.

Pimeni jotenkin yllättäen, ja käytiin äsken ihmettelemässä niin yleismittarilla kun mittaa irti olevan akun miinusnavan ja akussa
kiinni olevan plussanavan välistä vastusta niin näyttää täyttä oikosulkua eli 0 ohmia.

Mikähän vittu tuollaista voisi aiheuttaa? On mulla muutama oma veikkaukseni mutta kysytään eka raadilta.
 
??
Akusta mitataan jännite. Eli siis volttimittaus tehdään. Ei akusta resistanssia mitata. En ole koskaan kuullut että akusta resistanssi voi mitata.

Mitattiin siis resistanssi auton rungon ja akun plussanavan välillä joka näytti oikosulkua.
 
Ekana kattoisin että ne kengät on kunnolla kiinni ja pääsulakkeet ehjät. Jos ne on palanut niin sulakkeelta plussaa seuraamaan että missä on oikosessa (laturi, startti?).

No tätä yritetään vähän miettiä. Oisko se sitten laturi tai startti paskana.
 
No tätä yritetään vähän miettiä. Oisko se sitten laturi tai startti paskana.
Siis onko siinä akussa jännitettä nyt ollenkaan? Onko kuinka vanha akku? Onko ajosta mennyt pimeeksi vai ei ole lähtenyt ollenkaan päälle? Tarkastakaa nyt ainakin yllä mainitut navat ja niiden kiinnitys ja että maa piste on myös kiinni kunnolla eikä hirveen ruosteessa.
 
Minulta pimeni kanssa kerrasta akku kuten myös veljelläni toissapäivänä, ihan kerrasta ja mykäksi. Omani heräsi lataamalla mutta veli joutui ostamaan uuden akun vaikka bosch akkutesteri sitä ehjäksi väittääkin.

Kannattaa tosiaan nuo akunkengät ja kontaktit katsoa että ovat ok.
 
Mitä tuolla akun plusnapa-> auton kori mittauksella yritettiin saada selville? Jos siellä on sähkölaite x päälle, niin silloinhan se vastus on melkoisen pieni, riippuu toki mitä kaikkea on päällä. Ainahan nykyautoissa on jotain päällä, jos mittauksen tekee heti oven avaamisen jälkeen, niin voi olla aika paljonkin päällä. Mittaa akun jännite ilman kuormaa ja sitten kun yrittää startata. Jos siellä olisi todella täysi oikosulku, niin akku olisi täysin kuollut ja luultavasti jostain olisi noussut savua.
 
Mitä tuolla akun plusnapa-> auton kori mittauksella yritettiin saada selville? Jos siellä on sähkölaite x päälle, niin silloinhan se vastus on melkoisen pieni, riippuu toki mitä kaikkea on päällä. Ainahan nykyautoissa on jotain päällä, jos mittauksen tekee heti oven avaamisen jälkeen, niin voi olla aika paljonkin päällä. Mittaa akun jännite ilman kuormaa ja sitten kun yrittää startata. Jos siellä olisi todella täysi oikosulku, niin akku olisi täysin kuollut ja luultavasti jostain olisi noussut savua.

Ei se anna ladata. Laturi iskee nogo:ta koko ajan.
 
Jos akunkengät on irti eikä lataudu niin luultavasti sisäinen oikosulku tjms eli rikki. Uutta akkua vaan.
 
Kysytääns kaverin (naapurin) puolesta jos joku täällä osaisi sanoa. Mazda 6 MPS, vuosimalli ilmeisesti 2005 tai siltä tienoilta.

Pimeni jotenkin yllättäen, ja käytiin äsken ihmettelemässä niin yleismittarilla kun mittaa irti olevan akun miinusnavan ja akussa
kiinni olevan plussanavan välistä vastusta niin näyttää täyttä oikosulkua eli 0 ohmia.

Mikähän vittu tuollaista voisi aiheuttaa? On mulla muutama oma veikkaukseni mutta kysytään eka raadilta.

Ihan turha mittaus tuollainen. Autossa on komponentteja, joiden resistanssi on hyvin lähellä nollaa ilman kuormaa. esim. polttimot ei juuri nollasta eroa ja kun tämän yhdistää halpaan mittariin missä ei tarkkuus riitä erittäin pieniin lukemiin niin lopputulos on "oikosulku". Jos siellä on todellinen oikosulku niin savu nousee välittömästi terveen akun kytkemisen jälkeen.
 
Suzuki grand vitara ja lambdan kanssa ongelmia. Vikavalo syttyy aina hetken ajelun jälkeen, joskus saattaa päästä jopa 100km ennen valon syttymistä. Uuden anturin vaihdoin (denso), ja lisäsin jopa jatkoholkin eteen, mutta ongelma jatkuu. Testerin mukaan anturi toimii, kun vikaakoodin poistaa. Auto syö öljyä jonnin verran, onko katti paskana, ja lambda ei vaan suostu toimimaan tuon takia? Toinen anturi kokeiluun? Vai voisko toi holkki aiheuttaa ongelman?

20191231_160745.jpg
 
Selkeesti hauskaa hommaa :vihellys:

Onhan tuo ahtaassa tallissa kahden pukin päällä. Eihän tuossa mitään järkeä ollut, mutta kun ei jaksanut autoa myydä osinakaan pois. Pelkästään kunnostettu apurunko maksoi 1000 € :btooth: Täytyy vielä säätötangot ostaa, kun ne oli myös valmiit, taitaa olla noin 80 €/kpl. Meni noin 5h, kun kaverin kanssa tein.

No kohta voi taas päästellä hymyssä suin kissalla. :cigar2: Ehkä hivenen huono valinta talviautoksi :D
 
Onhan tuo ahtaassa tallissa kahden pukin päällä. Eihän tuossa mitään järkeä ollut, mutta kun ei jaksanut autoa myydä osinakaan pois. Pelkästään kunnostettu apurunko maksoi 1000 € :btooth: Täytyy vielä säätötangot ostaa, kun ne oli myös valmiit, taitaa olla noin 80 €/kpl. Meni noin 5h, kun kaverin kanssa tein.

No kohta voi taas päästellä hymyssä suin kissalla. :cigar2: Ehkä hivenen huono valinta talviautoksi :D

Quattrolla kesät/talvet niin kelepaa :cigar2:
 
V70 2.5T '03 ja ongelma flektin huutaminen aika-ajoin - muutamia juttuja netistä löytynyt missä voisi olla vikaa, onko täällä kellään kokemuksia? P0111 P koodin antaa vikakoodin lukija ja nollaamalla on jonkin aikaa hiljaista. Lämpötila anturi tullut vaihdettua ja ei ainakaan sillä helpottanut...vinkkejä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom