Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Miten olis vikakoodien luku? Onko jokaisella pytyllä oma puola? Vaihtaa puolien paikkaa ja katsoo, siirtyykö vika mukana.

-e-

Jaa, onko tuossa virranjakaja vielä?
Katopa sinne jakajan kannen alle, ettei ole kosteutta ja pahasti hapettumaa.
Niin ja tulpanjohtimien päät.
Tulpat/imansuodatin/bensansuodatin vaihtoon jos ei ole ajallaan jo vaihdettu.

Varaosat Toyota - Avensis 1998-2003 T22 | Motonet Oy

Motonetin mukaan useampaa erillaista löytyy eli virranjakajan kansi/pyörijä löytyy ja sille yksi puola, Sytytyspuola sylinterit 1. ja 4 ja Sytytyspuola sylinterit 2. ja 3.
sekä 1,6 4A-FE ->00 jos Denso-jakaja/puola kannen alla (kannen kiinnitys ruuveilla) (käytetty vain Sedan-malleissa) eli hukkakipinäpuola.

Mutta ainakin tulppien ja johtojen vaihto autoon. Joku saattaa ihmetellä, miksi tulpanjohdot, niin nekin saattaa joskus aiheuttaa läpilyöntejä.
 
Onkohan tuo 4A-FE?

Täytyy kokeilla.

En tiedä antaako ELM327 kovin tarkkaa vikakoodia.
Yksi puola vain mistä menee johto virranjakajaan.
Jakajan meinasin huomenna tsekata jos ehdin.

Se huomio tuli tehtyä, että ylämäissä tuppasi hyytymään enemmän. Ja tuolla kun se pari tuntia oli tien poskessa, niin lähti taas kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmaa ja saatiin ajettua pihaan. Kesällä ei ollut mitään ongelmia käynnin suhteen eli kostea ja kylmä keli vaikuttanee asiaan.

Eipä motonetissa näytä kauheesti maksavan uusi virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat. Jopa ne tulpanjohdot vaikuttaa käyntiin eli saattaa lyödä läpi.
 
Onkohan tuo 4A-FE?

Täytyy kokeilla.

En tiedä antaako ELM327 kovin tarkkaa vikakoodia.
Yksi puola vain mistä menee johto virranjakajaan.
Jakajan meinasin huomenna tsekata jos ehdin.

Se huomio tuli tehtyä, että ylämäissä tuppasi hyytymään enemmän. Ja tuolla kun se pari tuntia oli tien poskessa, niin lähti taas kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmaa ja saatiin ajettua pihaan. Kesällä ei ollut mitään ongelmia käynnin suhteen eli kostea ja kylmä keli vaikuttanee asiaan.

Saattaa vaikka olla kosteutta jakajassa, joka sitten lämmetessään höyrystyy kanteen aiheuttaen häiriöitä. Avaa vaikka jakajan kannen käyntilämpöisestä koneesta ja antaa kuivua pellin alla tunnin-pari. Tulpanjohdot voisi olettaa pätkivän kylmänäkin, mutta voi kokeilla vaikka crc-käsittelyä niillekin.
 
Kyllä on yhtä juhlaa tämä talviautoilu, kun lämpötila sahaa edes takaisin nollan molemmin puolin ja sen seurauksena ovien lukot jatkuvasti jäässä. Kuskin ovi on pahin ja muilla ovilla ei olisikaan niin väliä. Alkaa vähitellen vituttaa kömpiä sisälle pelkääjän puolen oven kautta. Aseöljyä on lukkoihin kyllä laitettu.
 
Kyllä on yhtä juhlaa tämä talviautoilu, kun lämpötila sahaa edes takaisin nollan molemmin puolin ja sen seurauksena ovien lukot jatkuvasti jäässä. Kuskin ovi on pahin ja muilla ovilla ei olisikaan niin väliä. Alkaa vähitellen vituttaa kömpiä sisälle pelkääjän puolen oven kautta. Aseöljyä on lukkoihin kyllä laitettu.
Kokeilisin ampua sinne, silloin kun se on sulana, ensin reilusti "WD-40" tai vastaavaa vettä syrjäyttävää kamaa, ja vasta sitten voiteleva öljy perään.

Tänä talvena olen kömpinyt kerran pelkääjän puolelta ja kerran vasemmasta takaovesta, kun on ollut pakko huuhtaista maantiekurat koneessa, eikä ole jaksanut kuivailla tiivisteitä sen jälkeen. Luulen vähän että ensi kerralla jaksan.
 
Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
 
Audissa olevan Defan letkulämppärin kun kytkee seinään niin autokatoksen vikavirtasuoja napsahtaa lähes samoin tein. Onko kokemusta meneekö nuo vastukset vai onkohan kaapelissa/liitoksissa jotain?
 
Kokeilisin ampua sinne, silloin kun se on sulana, ensin reilusti "WD-40" tai vastaavaa vettä syrjäyttävää kamaa, ja vasta sitten voiteleva öljy perään.
Voi olla, että lukitusmekanismi oven sisällä on jäässä tai että siellä on kosteutta, joten varmaan joutuisi käyttämään ovipahvia irti.

Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.
Se, että lukkojen jäätymistä ei ole sinun kohdallesi sattunut ei tee siitä harvinaista tai ihmeellistä ilmiötä.

Ja raa'alla voimallahan se tiivisteistä kiinni jäätynyt ovi kannattaa repiä, niin että tiivisteet varmasti lähtevät mukaan. :facepalm:
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
Tiivisteisiin silikonia. Löytyy puikkona, spraynä ja rasvatuubina. Kaikki toimii samoin. Jos rasvatuubina ostaa niin ensin levitys ja antaa imeytyä ja ylimääräiset pyyhkäisee pois.
 
Ja raa'alla voimallahan se tiivisteistä kiinni jäätynyt ovi kannattaa repiä, niin että tiivisteet varmasti lähtevät mukaan. :facepalm:
Jep. Usein tulee oven repimisen sijasta aamulla käveltyä töihin kun ei tällä kertaa uskaltanut aukasta auton ovea, jos 20v vanhat tiivisteet ottaa vähän osumaa :facepalm:;)
 
Silikonipuikkoa kokeiltu eikä auttanut auton ovien jäätymiseen, ehkä en vaan lätrännyt tarpeeksi. Tosin jos ovien huopamaiset tiivisteet ovat jo läpeensä kosteita ja jäässä niin eihän se estä sen yhteenjäätymistä, pitäisi tehdä siis ennakoivasti kun auto on kuiva ja kyllästää tiivisteet silikonilla (eikä sivellä vaan jäätyneen tiivisteen päälle).
 
Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.

volkkari nyt ainakin on sellainen ollut 90-luvulta lähtien ainakin.
 
Onkos muut törmännyt siihen ongelmaan että kun silikonipuikolla sivelee tiivistettä niin vaikka kuinka puristaa ja painaa puikkoa niin silikonia ei aina tule siihen pehmusteeseen? Vai onko mulla väärä tekniikka? Siinähän on vissiin jonkinlainen venttiili jota pitää painaa jotta silikonia tulee?
Kannattaa ostaa puikko missä se silikoni on samassa muodossa, kuin stick deodorantissa tai huulirasvassa missä pohjasta pyörittämällä saat sitä nostettua ylöspäin. Olen nuo venttiilillä olevat todennut huonoiksi.
 
Kannattaa ostaa puikko missä se silikoni on samassa muodossa, kuin stick deodorantissa tai huulirasvassa missä pohjasta pyörittämällä saat sitä nostettua ylöspäin. Olen nuo venttiilillä olevat todennut huonoiksi.

Itte käytän tuota/vastaavaa talvella aina pesun jälkeen, suihkaus huoltoasemalta saatuun kuivauspaperiin/-pyyhkeeseen ja sillä pyörittää tiivistepinnat todella nopeasti.
Motox Silikonispray 500 ml | Motonet Oy
 
Ei ne johdot katki kyllä mene ellei ole asennettu väärin. Johtosarja kestää pidempään, kuin auto yleensä. Hajonneet vastukset on ihan yleinen vika. Toki kannatta tarkistaa, että ne johdot ylipäätään on kiinni.
 
Ei ole kyllä ikinä ollut ovien tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia. Toki itse aina pessyt nuo ovien välitkin kunnolla. Autoja ollut kuitenkin toista kymmentä ja autoiluvuosia kohta parikymmentä.
 
Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
Glykoli. Jäähdytysnestettä sinne tiivisteeseen sivelee niin ei varmaan jäädy.

Joutuu joskus vaan lisäilemään kun häviää kelien/pesun myötä.
 
Varsinkin Calixit. Jos ei niiden tiivisteet vuoda kosteutta sisään, eli vikavirtasuojat paukkuu, niin sitten vastukset palaa. Defat on minusta kestävämpiä.
Luulis defoissa menevän samanlailla, kuitenkin niin yksinkertaista teknologiaa. Enemmän uskoisi olevan käytöstä riippuvaista, jos löytyy vaikka katkova lämpötolppa niin ei kauheasti mikään kestä.
 
Hajotin rempatessa pohjamuovin nurkan korvakkeen. Korvake on repeytymässä irti, halkeama kattaa 3/4 matkasta. Jos ei sitä heti korjaa, ensimmäinen lumiköntti johon vaimo ensimmäisessä lumikelissä ajaa repäisee tietysti loputkin.

Muovihitsausta samasta kappaleesta leikattua soiroa kuumaliimapistoolilla sulattamalla olisi kiva harjoitella, mutta tulisiko edes kestämään tällaisessa tärkeässä paikassa?

Koska ei ole näkyvällä paikalla, ei ole väliä miltä korjaus näyttää. Kestävyys ja helppous on pääasia.

Kilp-autoilussa puskurit niitataan. Tarvitseeko siihen jonkin koneen? Jos poraisi reiät ja koettaisi käsin jotkut niitit väkertää? Lisäksi liima. Mikä helposti saatava halpa liima?
 
Itse käyttäisin kans tuota viimeistä vaihtoehtoa, tosin en niitä niitä niitteja vaan niittaan.
 
Hajotin rempatessa pohjamuovin nurkan korvakkeen. Korvake on repeytymässä irti, halkeama kattaa 3/4 matkasta. Jos ei sitä heti korjaa, ensimmäinen lumiköntti johon vaimo ensimmäisessä lumikelissä ajaa repäisee tietysti loputkin.

Muovihitsausta samasta kappaleesta leikattua soiroa kuumaliimapistoolilla sulattamalla olisi kiva harjoitella, mutta tulisiko edes kestämään tällaisessa tärkeässä paikassa?

Koska ei ole näkyvällä paikalla, ei ole väliä miltä korjaus näyttää. Kestävyys ja helppous on pääasia.

Kilp-autoilussa puskurit niitataan. Tarvitseeko siihen jonkin koneen? Jos poraisi reiät ja koettaisi käsin jotkut niitit väkertää? Lisäksi liima. Mikä helposti saatava halpa liima?

Kestävin todennäköisesti olisi että molemmin puolin muovia ohut metallilevy ja popniitillä kiinni, jos pelkkään muoviin niin popniitti pettää todennäköisesti melko heti.
 
Liekkö vakavakin vika kun Ford Focus joku vm. 14 ja 17 väliltä ei lähde käyntiin avaimettomasti?. Ovet aukeaa kyllä kaukosäädöllä mutta kun avaimen vie auton sisälle ja painaa starttinappulaa, niin ei inahdakaan. Patterit on kuulemma tänään vaihdettu molempiin avaimiin, ja ei vaikutusta.
 
Liekkö vakavakin vika kun Ford Focus joku vm. 14 ja 17 väliltä ei lähde käyntiin avaimettomasti?. Ovet aukeaa kyllä kaukosäädöllä mutta kun avaimen vie auton sisälle ja painaa starttinappulaa, niin ei inahdakaan. Patterit on kuulemma tänään vaihdettu molempiin avaimiin, ja ei vaikutusta.

Ei ole fordia mutta, onko siellä sisällä avaimelle paikkaa?
Omassa volvossa on avaimenreikä vaikka keyless systeemi on.
Joskus hyvin harvoin sanoo että ei löydä avainta. Käyttää kolossa, starttaa ja sitten voi ottaa irti taas.
 
Ei ole fordia mutta, onko siellä sisällä avaimelle paikkaa?
Omassa volvossa on avaimenreikä vaikka keyless systeemi on.
Joskus hyvin harvoin sanoo että ei löydä avainta. Käyttää kolossa, starttaa ja sitten voi ottaa irti taas.
Ohjekirjan mukaan on paikka avaimelle muovisuojan takana ohjauspylväässä, mutta avaimessa on se teräosa kotelon sisällä. Pitäisikö sen toimia sillä pelkällä avainosalla, vai pitääkö se olla liitetty siihen kauko-ohjain osaan?, kun ei ole taitto malli. Omistaja kun ei käytä nettiä muuhun kuin laskujen maksuun, niin pitää näin etänä yrittää auttaa.
 
Ohjekirjan mukaan on paikka avaimelle muovisuojan takana ohjauspylväässä, mutta avaimessa on se teräosa kotelon sisällä. Pitäisikö sen toimia sillä pelkällä avainosalla, vai pitääkö se olla liitetty siihen kauko-ohjain osaan?, kun ei ole taitto malli. Omistaja kun ei käytä nettiä muuhun kuin laskujen maksuun, niin pitää näin etänä yrittää auttaa.

Kurkkaa sinne suojamuovin alle :)
Volvossa menee koko "avainmötikkä" koloonsa.
Metallista avainta ei käytetä kuin oviin jos ei ole virtaa autossa.
 
Ohjekirjan mukaan on paikka avaimelle muovisuojan takana ohjauspylväässä, mutta avaimessa on se teräosa kotelon sisällä. Pitäisikö sen toimia sillä pelkällä avainosalla, vai pitääkö se olla liitetty siihen kauko-ohjain osaan?, kun ei ole taitto malli. Omistaja kun ei käytä nettiä muuhun kuin laskujen maksuun, niin pitää näin etänä yrittää auttaa.

Joku c-maxin Fordin ohje ainaki löyty pikagooglella. Koko avain sinne.
Cmax Key Not Detected message How To start the car

Varaavainta voi myös koittaa.
 
Joku c-maxin Fordin ohje ainaki löyty pikagooglella. Koko avain sinne.
Cmax Key Not Detected message How To start the car

Varaavainta voi myös koittaa.
Fordin huollon mukaan ei kuulu auton varustukseen muuta lukkoa kuin kuskin ovessa, eli ei muka ole virtalukkoa tai mitään siihen viittaavaa koko litran kipossa. Olivat myös myyneet uuden akun, koska olivat sitä mieltä että akku ei anna tarpeeksi virtaa enää.
Niin ja sitten vielä se akku pitää jollain tavalla koodata auton järjestelmiin, teeppä se tavan työkalujen kanssa, eli ihan turhaan möivät akun mukaan jos ei saa jotain paikallista autosähköasentajaa vermeineen ja läppäreineen paikanpäällle.
 
Arvon io-techiläiset!

Särjin vahingossa takaluukussa olevien rekisterikilven valojen yhden johdon.
Alla olen piirtänyt millainen oli toimiva alkuperäinen ja mun itse korjaama nykyinen. Eli siis nyt toimii vain yksi valo.
Mun tekemä johtoliitos on siis jollain tapaa viallinen mutta onko tuolla mun tekemällä liitoksella edes mahdollisuuksia toimia vai onko ainoa tapa tuo alkuperäinen johdotus?
yaN5758.png

14oZsyd.png


Linkit kuntoon käytä imgurissa http ei https
 
Jos ne liittimet on muuten kytketty oikeisiin paikkoihin, kuten alkuperäisessä ja ainoa muutos on tuo haara eri kohdassa niin kyllä sen silloin pitäisi toimia. Sulla on siellä huono liitos jossain ja epäilen tuota haara kohtaa mistä se menee ykköselle.

Vai oletko mennyt vaihtamaan noiden värillisten johtojen paikkoja myös?

Jos 2 lamppu toimii niin ykköseltä puuttuu silloin tuo punaisen johdon tuoma tarkoitat tuolla nyt sitten plussaa tai miinusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sorry, hieman huono piirros multa.
Mutta johdoissa ja valoissa on edelleen alkuperäiset napaisuudet vaikka tuosta piirroksesta saa toisen käsityksen. Ainoastaan yhden johdon johtoliitos on nyt siirretty lähemmäs 'Valo2'.
Se haarakohta mistä se lähtee 1 ja 2 niin siitä se vika varmasti löytyy, koska nyt ykkönen ei toimi niin siltä puuttuu se plussa tai miinus. Ei sillä liitoksen kohdan siirtämisellä toimintaan ole vaikutusta vaan sulla on nyt siellä vaan huono liitos ykköselle joko haarassa tai lampulla.
 
Voi perse , ihana keltainen moottoria esittävä valo syttyi ajossa palamaan :wtf:

Akku irti ja jos syttyy uudelleen ,niin sitten saattaa vaikka alkaa vituttamaan
 
Voi perse , ihana keltainen moottoria esittävä valo syttyi ajossa palamaan :wtf:

Akku irti ja jos syttyy uudelleen ,niin sitten saattaa vaikka alkaa vituttamaan

Kauhee homma vääntää kaikki auton asetukset uusiks jos akkua irrottelee... Sähköpenkit, ilmastoinnin säädöt, akun koodaus, päivä ja aika, jne... :darra:

edit. Sisävalaistuksen säädöt, navigointi
 
Kauhee homma vääntää kaikki auton asetukset uusiks jos akkua irrottelee... Sähköpenkit, ilmastoinnin säädöt, akun koodaus, päivä ja aika, jne... :darra:

edit. Sisävalaistuksen säädöt, navigointi
Suosittelen hommaan vaikka ebay:stä 2 markalla tollasen bluetooth lukijan ja jos taskusta löytyy android niin siihen torque appi, ei tarvi viedä puljuun lukemaan koodeja tai poistamaan, eikä niitä akkuja tarvi irrotella. :tup:
 
Se johtoliitos on laitettu sellaisen Motonetistä hankittu Abiko-jatkoliittimeen johon molemmista päistä saa tungettua johtoja ja sitten puristetaan kasaan se liitin.
Voi olla huonosti puristettu jos ei ole käytössä kunnon pihtejä ollut. Jos kokeilet vetää niitä johtoja ja ne tulee pois sieltä niin se liitos on huono. Kunnolla tehtynä se kestää kyllä kohtuullista vetoa. Toki liittimen pitää myös olla oikein mitoitettu kaapelin paksuuteen nähden. Tullut käsin puristettua tuhansia molex ja abiko liitoksia ja siinä kyllä oppii millainen on huonosti mennyt ja millainen hyvä.

Autokäytössä kannattaa käyttää niitä liittimiä missä lämmittämällä lopuksi ne kaapelin tulopäät kutistuu siihen kaapeliin kiinni ja tekevät tiiviin liitoksen ettei kosteus pääse sisään. Parhaimmissa on vielä liima siellä sisällä mikä takaa liitoksen vesitiiviyden. Eli se abiko on silloin semmoisen kutistesukan sisällä. Toki normaaleihin voi vetää liimasukat päälle niin tulee hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Miks ei vaam tinaisi johtoja kerralla liittimeen kiinni ja liimakutistesukka päälle. Ei tartte lottoa pelata rutistamisen kanssa ;)
 
Juu, thanks.
Pitää varmaan hankkia lisää noita Abikoita. Voiks niitä lämmitettäviä Abikoita kaasutoholla (takansytytin) lämmittää vai pitääkö olla kuumailmapuhallin vai mitenkä?
Voi sulattaa vaikka sytkärillä tarvittaessa. Muistaa vaan ettei anna sen liekin koskea siihen suoraan.
 
Tää ei oo mulle oikein koskaan auennut, millä logiikalla vikoja yritetään korjata sillä että irrottaa akun hetkeksi?
Jos on joku hetkellinen häiriö mikä sytyttää valon se katoaa akun irrotuksella , jos taasen joku oikee vika , niin valo syttyy uudelleen... ainakin tuo Honda pitää sitä häiriövaloa päällä , vaikka vika on ohi..

Kauhee homma vääntää kaikki auton asetukset uusiks jos akkua irrottelee... Sähköpenkit, ilmastoinnin säädöt, akun koodaus, päivä ja aika, jne... :darra:

edit. Sisävalaistuksen säädöt, navigointi
Ei menny ku kello ja radiokanavat sekasi:cigar2:
 
ainakin tuo Honda pitää sitä häiriövaloa päällä , vaikka vika on ohi..
Sammuu se siitäkin kun kertyy tarpeeksi monta ajosykliä ilman vikaa.

Mut joo, kai se kiireiselle on toimiva konsti tuokin. Ja Hondassa uskaltaa varmaan akun irrottelua tehdäkin. Esimerkiksi mersuista on moni rikkonut etu- tai taka-SAMeja tietyistä malleista, akun irrotuksella/kiinnityksellä. Kova hinta siitä nopeammasta vikavalon sammutuksesta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 926
Viestejä
4 894 137
Jäsenet
78 895
Uusin jäsen
Mpopa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom