Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kauhee homma vääntää kaikki auton asetukset uusiks jos akkua irrottelee... Sähköpenkit, ilmastoinnin säädöt, akun koodaus, päivä ja aika, jne... :darra:

edit. Sisävalaistuksen säädöt, navigointi
Suosittelen hommaan vaikka ebay:stä 2 markalla tollasen bluetooth lukijan ja jos taskusta löytyy android niin siihen torque appi, ei tarvi viedä puljuun lukemaan koodeja tai poistamaan, eikä niitä akkuja tarvi irrotella. :tup:
 
Se johtoliitos on laitettu sellaisen Motonetistä hankittu Abiko-jatkoliittimeen johon molemmista päistä saa tungettua johtoja ja sitten puristetaan kasaan se liitin.
Voi olla huonosti puristettu jos ei ole käytössä kunnon pihtejä ollut. Jos kokeilet vetää niitä johtoja ja ne tulee pois sieltä niin se liitos on huono. Kunnolla tehtynä se kestää kyllä kohtuullista vetoa. Toki liittimen pitää myös olla oikein mitoitettu kaapelin paksuuteen nähden. Tullut käsin puristettua tuhansia molex ja abiko liitoksia ja siinä kyllä oppii millainen on huonosti mennyt ja millainen hyvä.

Autokäytössä kannattaa käyttää niitä liittimiä missä lämmittämällä lopuksi ne kaapelin tulopäät kutistuu siihen kaapeliin kiinni ja tekevät tiiviin liitoksen ettei kosteus pääse sisään. Parhaimmissa on vielä liima siellä sisällä mikä takaa liitoksen vesitiiviyden. Eli se abiko on silloin semmoisen kutistesukan sisällä. Toki normaaleihin voi vetää liimasukat päälle niin tulee hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Miks ei vaam tinaisi johtoja kerralla liittimeen kiinni ja liimakutistesukka päälle. Ei tartte lottoa pelata rutistamisen kanssa ;)
 
Juu, thanks.
Pitää varmaan hankkia lisää noita Abikoita. Voiks niitä lämmitettäviä Abikoita kaasutoholla (takansytytin) lämmittää vai pitääkö olla kuumailmapuhallin vai mitenkä?
Voi sulattaa vaikka sytkärillä tarvittaessa. Muistaa vaan ettei anna sen liekin koskea siihen suoraan.
 
Tää ei oo mulle oikein koskaan auennut, millä logiikalla vikoja yritetään korjata sillä että irrottaa akun hetkeksi?
Jos on joku hetkellinen häiriö mikä sytyttää valon se katoaa akun irrotuksella , jos taasen joku oikee vika , niin valo syttyy uudelleen... ainakin tuo Honda pitää sitä häiriövaloa päällä , vaikka vika on ohi..

Kauhee homma vääntää kaikki auton asetukset uusiks jos akkua irrottelee... Sähköpenkit, ilmastoinnin säädöt, akun koodaus, päivä ja aika, jne... :darra:

edit. Sisävalaistuksen säädöt, navigointi
Ei menny ku kello ja radiokanavat sekasi:cigar2:
 
ainakin tuo Honda pitää sitä häiriövaloa päällä , vaikka vika on ohi..
Sammuu se siitäkin kun kertyy tarpeeksi monta ajosykliä ilman vikaa.

Mut joo, kai se kiireiselle on toimiva konsti tuokin. Ja Hondassa uskaltaa varmaan akun irrottelua tehdäkin. Esimerkiksi mersuista on moni rikkonut etu- tai taka-SAMeja tietyistä malleista, akun irrotuksella/kiinnityksellä. Kova hinta siitä nopeammasta vikavalon sammutuksesta...
 
Ja vielä tulee kysymyksiä kun en tarkkaan tiedä miten nämä sähköhommat oikeaoppisesti tehdään.

Eli, kun on sellainen Abikoliitin, niin se pujotetaan yhden johdon ympärille ja työnnetään sivummalle. Sitten otetaan ne kaksi muuta johtoa ja ne kaikki kolme johdinta sidotaan yhteen. Kun kaikki kolme johdinta ovat toisiinsa kuparit sidottuina niin sitten Abiko-jatkoliitin siirretään sen liitoksen päälle ja painetaan kasaan pihdeillä. Tämän jälkeen kuumennetaan Abikoliitin.

Tapahtuuko homma näin?
Jos tarkoitat tämmöistä Abiko A1525SK Jatkoliitin punainen 50 kpl | Motonet Oy niin jos yhdelle puolelle tulee 3 niin kierität ne kupareistaan kiinni ja laitat liittimen sisään ja toiselle puolelle sinne tulevat ja puristat kiinni. Voi tehdä myös niin, että kuorit kaikkia yhtäpaljon ja laitat kiertämättä ne sisään. Tärkeintä on, että se liitos puristuksen jälkeen kestää vetämistä eikä johdot tule ulos ja johtoja on kuorittu riittävästi. Onko sulla semmoiset pihdit mitkä vapautuu vasta, kun on puristettu kunnolla kiinni asti vai semmoiset halvat huonot?
 
Fordin huollon mukaan ei kuulu auton varustukseen muuta lukkoa kuin kuskin ovessa, eli ei muka ole virtalukkoa tai mitään siihen viittaavaa koko litran kipossa. Olivat myös myyneet uuden akun, koska olivat sitä mieltä että akku ei anna tarpeeksi virtaa enää.
Niin ja sitten vielä se akku pitää jollain tavalla koodata auton järjestelmiin, teeppä se tavan työkalujen kanssa, eli ihan turhaan möivät akun mukaan jos ei saa jotain paikallista autosähköasentajaa vermeineen ja läppäreineen paikanpäällle.
Sen akun saa "koodattua" itse. Sitä oikeastaan mitään koodata edes, nollataan vaan akunvalvontajärjestelmä, jotta osaa ladata uuden akun oikein.

Tässä ohje englanniksi:
For a reset of the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press 5x the rear fog light button (do not switch 5x on and off the rear fog light)
4. Press 3x hazard lights button (do not switch 3x on and off hazard lights)
5. Then the battery symbol in the speedometer should flash 3x quickly.
If it does not flash immediately, wait 20 seconds.
 
Äsken otin työn alle sen johdotuksen. Vika löytyi helposti. Valo1 liitin ei ollut kunnolla pohjassa ja sen kun painoin pohjaan niin nyt toimii molemmat rekkarivalot. Eilen laittamani Abikoliitin on edelleen paikoillaan. En tehnyt sille mitään..
No sitten se oli helpompi korjaus, mutta eipä tuossa muita vaihtoehtoja edes ollut, kuin lampunpää tai abikoliitin.
 
Minkä väristä uuden/puhtaan DOT 4 -jarrunesteen pitäisi olla? Oranssin sävyistä näytti säiliössä olevan. Ei ole tietoa siitä milloin nuo on viimeksi vaihdettu.
 
Saatan olla väärässä, mut kirkasta kaiketi?:confused:
 
Passat B7 kanssa ongelmia sähköisessä takaluukussa. Pissapojan letku haljennut ja sähkösarjaa pitkin valittanut liittimeen. Kuulostaisi olevan tyyppivika eli jos suihku on heikko niin tsekatkaa tilanne!
IMG_20191213_112843.jpgIMG-20191213-WA0001.jpeg
 
Minkä väristä uuden/puhtaan DOT 4 -jarrunesteen pitäisi olla? Oranssin sävyistä näytti säiliössä olevan. Ei ole tietoa siitä milloin nuo on viimeksi vaihdettu.
Jos et tiedä milloin vaihdettu niin ei se vaihto kallis operaatoria ole. Jos se ihan mustaa olisi niin silloin kannattaa jo huolestua.
 
Volvo V60 rattia kääntäessä auton paikallaan ollessa tai liikkuessa, oikeasta etunurkasta rahinaa/narinaa ja ehkä jousimaisia ääniä. Oma arvio on iskarin yläpään laakeri.

Mielestäni auton alusta on alkanut osoittaa ikääntymisen merkkejä viimeisen vuoden aikana. Hieman alustan ja ohjautuvuuden löysyyksiä. Ei mitään vakavaa, mutta jos/kun tuon laakerin vuoksi korjaukseen vie, niin vaihdattaisiko sieltä jotain muutakin? Iskarin kai joka tapauksessa joutuu laakerin vaihdossa irrottamaan, niin ehkäpä iskari uusinta samalla? Toki samat temput joutuu sitten tekemään toiseen nurkkaan ja kulut tuplaantuisi...

Kilometreja autolla 222tkm ja tietääkseni alustan osalta eteen ei ole mitään ikinä uusittu.
 
Katso samalla, että molemmat jouset ovet ehjät. Ja vaihda molemmat joustintuen laakerit.
Samalla siinä tarkastetaan koiranluut, kallistuksenvakaajan kiinnityskumit ja raidetangonpäät.
Bonuksena viimeksi ohjauskulmien tarkastus.
 
Sen akun saa "koodattua" itse. Sitä oikeastaan mitään koodata edes, nollataan vaan akunvalvontajärjestelmä, jotta osaa ladata uuden akun oikein.

Tässä ohje englanniksi:
For a reset of the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press 5x the rear fog light button (do not switch 5x on and off the rear fog light)
4. Press 3x hazard lights button (do not switch 3x on and off hazard lights)
5. Then the battery symbol in the speedometer should flash 3x quickly.
If it does not flash immediately, wait 20 seconds.
Joo ei tuossa näköjään tarvinnut kun heittää akku paikalleen, auto toimii normaalisti, ainakin toistaiseksi. Vieköön sitten korjaamolle jos ei lataa oikein. Pyyhin käteni tästä sotkusta, kiitos vinkeistä kuitenkin.
 
Joo ei tuossa näköjään tarvinnut kun heittää akku paikalleen, auto toimii normaalisti, ainakin toistaiseksi. Vieköön sitten korjaamolle jos ei lataa oikein. Pyyhin käteni tästä sotkusta, kiitos vinkeistä kuitenkin.
Ei lataa oikein, paskoo akun nopeasti, jos ei tee tuota "koodausta"
 
Minkä väristä uuden/puhtaan DOT 4 -jarrunesteen pitäisi olla? Oranssin sävyistä näytti säiliössä olevan. Ei ole tietoa siitä milloin nuo on viimeksi vaihdettu.

Onko DOT 5.1 täysin yhteensopivaa DOT 3 ja DOT 4 nesteiden kanssa, mutta vaan parempaa?

Jaa, taitaapi olla..
 
Viimeksi muokattu:
Auto ei oireile muuten kuin että kaikki maailman vikavalot palaa ruudussa, hohhoijaa

2 Faults Found:
001651 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12)
P0673 - 006 - Electrical Fault - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100001
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 29
Reset counter: 40
Mileage: 407730 km
Time Indication: 0
Date: 2019.11.26
Time: 13:25:38

Freeze Frame:
RPM: 960 /min
Torque: 80.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
0.00 %
Voltage: 11.87 V
Bin. Bits: 10110000
Temperature: 9.0°C

000258 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 007 - Signal too Low - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00000010
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 10
Reset counter: 38
Mileage: 408473 km
Time Indication: 0
Date: 2019.12.11
Time: 00:54:42

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 0.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
0.00 %
Voltage: 11.64 V
Mass Air / Rev.: 872.0 mg/str
Mass Air / Rev.: 0.0 mg/str

Readiness: N/A

Address 03: ABS Brakes Labels: 3C0-614-095-C2.clb
Part No SW: 3C0 614 109 HW: 3C0 614 109
Component: ESP 440 C4 H018 0001
Revision: H018 Serial number: 0775196536
Coding: 0013614
Shop #: WSC 05311 000 00000
VCID: DBB5F1E71AD0DBC6211-808E

1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
 
Ei välttämättä yhden hehkutulpan pimentymistä huomaa käytössä tai softahäiriöö ratin asentoanturista huomaakkaan.
 
Virtakatkoksia tai huono akku/lataus käväisi ekana mielessä, silloin sytyttelee vaikka minkälaisia valoja ja antaa vikakoodeja. Noissakin vikakoodeissa näkyy jännite olleen alle 12v
 
Noniin, joku pieni hämmentävä vika. Käytössä vm. 02 neloskoppainen Golf, 1.6 bensa. Viikko takaperin käytin autoa pesulla ja sen jälkeen vielä sain imuroitua sitä sisältä ja nypräsin kaksipuolisella teipillä toisen pissapojan suuttimen "paikalleen" kun on joskus irronnut ja lohjennut ja nakutteli sitä konepellin ja tuulilasin välissä olevaa muovilistaa vasten.

Noh, siitä kun yritin lähteä kotiin, niin ajonestolaitteen kuvake vilkutteli kojetaulussa -> ei käynnistynyt. Avain pois, uusi yritys, jo vain käynnistyi, kaikki ok.

Kuitenkin, maanantai aamuna töihin lähtiessä huomasin, pari päivää siis tuosta edellä mainitusta, että ainakin auton kello itsessään oli resetoitunut. En tiedä missä välissä tarkalleen, siinä oli nimittäin lukema "1:30" aamuseiskalta kun starttasin. Ajelin töihin, kaikki toimi ihan ok. Asettelin kellon oikeaan aikaan kun parkkeerasin auton ja lähdin viikoksi työreissulle. Eilen perjantaina taas palatessa huomasin että kello oli ihan väärässä ajassa.

Googlettelin tuolla matkalla hieman ja parissa tuloksessa tarjottiin että joku sulake olisi voinut kärähtää. Onko kellään tarkempaa arvausta, että mistä voisi ruveta katselemaan tai jollain jopa omakohtaista kokemusta?

En viitsisi välttämättä ihan jokaista sulaketta irroittaa ja pistää takaisin siinä pelossa, että joku "resetoituu" vielä vähän enemmän ja turhia vikavaloja jää tauluun yms elämään. Sen verran kotipihaan ajaessa testailin ainakin ulkopuolelta valot ja kaikki kyllä siellä toimivat.

Vai voiko mittari itsessään vetää viimeisiään, olen ollut huomaavinaan, että kun autoa käynnistelee, niin mittariston taustavalot tulee toisinaan vähän jälkijunassa päälle, vaikka ne muut startatessa syttyvät ajonestokuvakkeet, akut yms vilahtaa ihan normaalisti?

Ideoita otetaan vastaan
 
Ei lataa oikein, paskoo akun nopeasti, jos ei tee tuota "koodausta"
No ei ne sitä edes Fordin liikkeessä olleet omistajalle sanoneet, sanoivat vaan että akku paikalleen ja jos ei toimi niin sitten huoltoon. Satuin vaan itse lukemaan netistä että pitäisi "koodata", mutta en kerennyt asiasta kertoa ennenkuin akku oli paikallaan ja autolla ajettu. Niin ja sitten vielä siitä avainslotista siellä keskikonsolissa, omista kivenkovaan väittää että ei ole, kun keskikonsoli vaihdettiin entisestä focuksesta, kun uudessa ei sellaista ollut. Mutta joo tämä asia voidaan jättää sikseen, vieköön kipon korjaamolle jos alkaa hikottelemaan.
 
Kyllä noista mittaristoja on hajoillut, ja oireet kuulostavat ihan samanlaisilta.
 
Noniin, joku pieni hämmentävä vika. Käytössä vm. 02 neloskoppainen Golf, 1.6 bensa. Viikko takaperin käytin autoa pesulla ja sen jälkeen vielä sain imuroitua sitä sisältä ja nypräsin kaksipuolisella teipillä toisen pissapojan suuttimen "paikalleen" kun on joskus irronnut ja lohjennut ja nakutteli sitä konepellin ja tuulilasin välissä olevaa muovilistaa vasten.

Noh, siitä kun yritin lähteä kotiin, niin ajonestolaitteen kuvake vilkutteli kojetaulussa -> ei käynnistynyt. Avain pois, uusi yritys, jo vain käynnistyi, kaikki ok.

Kuitenkin, maanantai aamuna töihin lähtiessä huomasin, pari päivää siis tuosta edellä mainitusta, että ainakin auton kello itsessään oli resetoitunut. En tiedä missä välissä tarkalleen, siinä oli nimittäin lukema "1:30" aamuseiskalta kun starttasin. Ajelin töihin, kaikki toimi ihan ok. Asettelin kellon oikeaan aikaan kun parkkeerasin auton ja lähdin viikoksi työreissulle. Eilen perjantaina taas palatessa huomasin että kello oli ihan väärässä ajassa.

Googlettelin tuolla matkalla hieman ja parissa tuloksessa tarjottiin että joku sulake olisi voinut kärähtää. Onko kellään tarkempaa arvausta, että mistä voisi ruveta katselemaan tai jollain jopa omakohtaista kokemusta?

En viitsisi välttämättä ihan jokaista sulaketta irroittaa ja pistää takaisin siinä pelossa, että joku "resetoituu" vielä vähän enemmän ja turhia vikavaloja jää tauluun yms elämään. Sen verran kotipihaan ajaessa testailin ainakin ulkopuolelta valot ja kaikki kyllä siellä toimivat.

Vai voiko mittari itsessään vetää viimeisiään, olen ollut huomaavinaan, että kun autoa käynnistelee, niin mittariston taustavalot tulee toisinaan vähän jälkijunassa päälle, vaikka ne muut startatessa syttyvät ajonestokuvakkeet, akut yms vilahtaa ihan normaalisti?

Ideoita otetaan vastaan

Näistä neloskorisista ainakin happanee akun alla olevat maadoituspisteet jotka tkeee myös kaikkee häikkää, niin niiden putsaaminen ois sellanen mikä kannttaa tehdä jokatapauksessa. Sitten myös huono akku tekee kaikenlaista vikaa. Omassa entisessä nelosessa ainakin tosiaan tuo kello meni nollille startin yhteydessä ja ABS-merkkivalo jäi usein päälle.
 
Passat B7 kanssa ongelmia sähköisessä takaluukussa. Pissapojan letku haljennut ja sähkösarjaa pitkin valittanut liittimeen. Kuulostaisi olevan tyyppivika eli jos suihku on heikko niin tsekatkaa tilanne!
IMG_20191213_112843.jpgIMG-20191213-WA0001.jpeg
Itellä oli sama kutoskopan golffissa, tosin paljastui kun radiovahvistimet sammuili eli radio ei satunnaisesti kuulunut.

Taitaa koskea kaikkia missä on ne muoviset haitari letkut eikä kumisia.
Auto ei oireile muuten kuin että kaikki maailman vikavalot palaa ruudussa, hohhoijaa
Noista tuo hehkutulppa on ainoa "vakava" eli se joka on sytyttänyt valon mittaristoon. Riippuen kilsoista ja iästä niin voi olla mennyt rikki.
 
Itellä oli sama kutoskopan golffissa, tosin paljastui kun radiovahvistimet sammuili eli radio ei satunnaisesti kuulunut.

Taitaa koskea kaikkia missä on ne muoviset haitari letkut eikä kumisia.

Noista tuo hehkutulppa on ainoa "vakava" eli se joka on sytyttänyt valon mittaristoon. Riippuen kilsoista ja iästä niin voi olla mennyt rikki.

ja tuo kääntökulmajuttu sytyttää ESP valon
 
Noniin, joku pieni hämmentävä vika. Käytössä vm. 02 neloskoppainen Golf, 1.6 bensa. Viikko takaperin käytin autoa pesulla ja sen jälkeen vielä sain imuroitua sitä sisältä ja nypräsin kaksipuolisella teipillä toisen pissapojan suuttimen "paikalleen" kun on joskus irronnut ja lohjennut ja nakutteli sitä konepellin ja tuulilasin välissä olevaa muovilistaa vasten.

Noh, siitä kun yritin lähteä kotiin, niin ajonestolaitteen kuvake vilkutteli kojetaulussa -> ei käynnistynyt. Avain pois, uusi yritys, jo vain käynnistyi, kaikki ok.

Kuitenkin, maanantai aamuna töihin lähtiessä huomasin, pari päivää siis tuosta edellä mainitusta, että ainakin auton kello itsessään oli resetoitunut. En tiedä missä välissä tarkalleen, siinä oli nimittäin lukema "1:30" aamuseiskalta kun starttasin. Ajelin töihin, kaikki toimi ihan ok. Asettelin kellon oikeaan aikaan kun parkkeerasin auton ja lähdin viikoksi työreissulle. Eilen perjantaina taas palatessa huomasin että kello oli ihan väärässä ajassa.

Googlettelin tuolla matkalla hieman ja parissa tuloksessa tarjottiin että joku sulake olisi voinut kärähtää. Onko kellään tarkempaa arvausta, että mistä voisi ruveta katselemaan tai jollain jopa omakohtaista kokemusta?

En viitsisi välttämättä ihan jokaista sulaketta irroittaa ja pistää takaisin siinä pelossa, että joku "resetoituu" vielä vähän enemmän ja turhia vikavaloja jää tauluun yms elämään. Sen verran kotipihaan ajaessa testailin ainakin ulkopuolelta valot ja kaikki kyllä siellä toimivat.

Vai voiko mittari itsessään vetää viimeisiään, olen ollut huomaavinaan, että kun autoa käynnistelee, niin mittariston taustavalot tulee toisinaan vähän jälkijunassa päälle, vaikka ne muut startatessa syttyvät ajonestokuvakkeet, akut yms vilahtaa ihan normaalisti?

Ideoita otetaan vastaan
Omassa 9N Polossa oli vastaavaa vikaa eli kello nollautuu, ajonesto temppuilee + jäähdytysnesteen valo rupesi randomisti vilkkumaan. Korjaantui mittariston vaihdolla.
 
Okei, kiitos vastauksista... Pitää tutkailla alkavalla viikolla josko olisi enemmän aikaa paneutua tähän
 
Nyt en ole ihan varma että onko romuni pikkuisen hajalla eli siis kysytäänpä.
Alla kuva viime kesäkuun päästöistä. Eli siitä nähdään että HC-arvo on sallituissa lukemissa mutta melko lähellä rajaa.
Mitäs tuumitte tuosta lukemasta? Autolla ajetaan pelkästään lyhyitä matkoja, 3-6 kilsan lenkkejä joka päivä.
RZKoJ9X.png


Tulpat vaihdettu muutama vuosi sitten. Öljyt joka vuosi.
Miksi pitäisi jotain vikaa olla. Siinä on 2 arvoa toinen juuri käynnistämisen jälkeen jolloin kaikki on kylmää vielä ja toinen mittaus, kun kierroksia huudatettu hetken aikaa, että auto lämpeää ja mitattu arvo 5 ja 100 suurin sallittu.
 
Nyt en ole ihan varma että onko romuni pikkuisen hajalla eli siis kysytäänpä.
Alla kuva viime kesäkuun päästöistä. Eli siitä nähdään että HC-arvo on sallituissa lukemissa mutta melko lähellä rajaa.
Mitäs tuumitte tuosta lukemasta? Autolla ajetaan pelkästään lyhyitä matkoja, 3-6 kilsan lenkkejä joka päivä.
RZKoJ9X.png


Tulpat vaihdettu muutama vuosi sitten. Öljyt joka vuosi.

Ei tuossa mitään erikoisen vakavaa. Jos myös häkä olisi korkeana, niin silloin todennäköisesti olisi seos rikkaalla. Palamattomat hiilivedyt syntyy yleensä sytytyskatkoista ja kun niitä tässä tapauksessa esiintyy tyhjäkäynnillä, niin voisi olla pientä imuvuotoa (kierroksilla imuvuodon osuus kokonaisilmamäärästä on huomattavasti pienempi kuin tyhjäkäynnillä, jolloin vaikutus pienempi). Ei mitään vakavaa, kovaa ajoa.
 
Ei tuossa mitään erikoisen vakavaa. Jos myös häkä olisi korkeana, niin silloin todennäköisesti olisi seos rikkaalla. Palamattomat hiilivedyt syntyy yleensä sytytyskatkoista ja kun niitä tässä tapauksessa esiintyy tyhjäkäynnillä, niin voisi olla pientä imuvuotoa (kierroksilla imuvuodon osuus kokonaisilmamäärästä on huomattavasti pienempi kuin tyhjäkäynnillä, jolloin vaikutus pienempi). Ei mitään vakavaa, kovaa ajoa.
Tai sitten katalysaattori on vaan kylmä ja jo hieman ehtoopuolella.
 
Juu, nyt kun muistelen niin kylmällä koneella lähdin ja ajoin kotoa suoraan konttorille ehkä sen 3 kilsaa.
Auto on vm1999. Taitaa olla alkuperäinen katti ja mittarissa jo 313000km
Varmasti tulisi vielä paremmat arvot jos tuo autosi olisi kunnolla lämmennyt ennen mittausta. Turha murehtia niin kauan, kuin läpi menee.
 
Juu, nyt kun muistelen niin kylmällä koneella lähdin ja ajoin kotoa suoraan konttorille ehkä sen 3 kilsaa.
Auto on vm1999. Taitaa olla alkuperäinen katti ja mittarissa jo 313000km

Vanhemmalla kalustolla ei mitään järkeä mennä suoraan leimalle. Moottori&katti kunnolla lämpimäksi ennen konttorille menoa. Kaikista paras olisi varata aika, niin ei tarvitse siellä tuntia odottaa vuoroa, jolloin taas jäähtyy. Katti ei lähtökohtaisesti edes toimi kylmänä, ei edes uutena. Kun kilometrejä tulee, niin sen hitaammin alkaa toimia. Eli kunnon lämmitys ennen leimaa. Kuten edellä todettiin, ei kannata murehtia. Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä on varmasti paljon muutakin miettimisen aihetta, jos ihan kaikkea alkaa pohtimaan.
 
kuullostais et iskarin yläpää jumissa, niin hyppyyttää jousta alatuessa.
 
Siellä on siis vain yläpäässä laakerointi, alapää pysyy paikoillaan oikein toimiessaan.:)
 
Mun korvaan kuulostaisi taas katkenneelta jouselta, joka paukkuu kun rattia kääntää. Ei tarvitse olla kuin pikkupätkä poikki ylhäältä tai alhaalta.
 
Onkos paljonkin ajettu, se jousi saattaa olla poikki, siten ettei heti huomaa.
Eihän tuo paha homma ole, vaihtaa jouset ja yläpäät.
 
313000km mittarissa nyt. Autossa on rekisteriotteen mukaan madallussarja enkä tiedä millaisia jousia mun sit pitäs hankkia jos on poikki.

Jos irrotat sen jousen, niin siinä jousessa pitäs olla merkki ja mallitarkennus millä pystyt kattomaan vastaavan uuden tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 285
Viestejä
4 624 292
Jäsenet
76 010
Uusin jäsen
jessica89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom