• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tekniikka Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duics
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tuli viesti Elisalta että ovat käsitelleet asiaa kulutttajaneuvonnan kanssa ja tarjoavat kuulokkeita 59eur hintaan.
JOo. Eihän tuo ole kuin melkein 200% hinta alkuperäiseen "huippuhinta" tarjoushintaan :rofl: Itsellä kyllä Elisan hieman kutkuttaa, että pitäisikö tuohon tarttua. Käytännössä 25€ lisärahaa vaativat. Tai antaako vain olla kokojutun ja unohtaa edes tilanneensa. 59€ ei kuitenkaan enää ole mikään sellainen heräteostoshinta, jolla viitsii kaappiin laittaa käyttämättömänä (jos vaikka joskus tarvii)
Tätä kannattaa kysyä kuluttajaneuvojalta, että ovatko sopineet näin vai valehteleeko elisa heidän nimissään.
Tosiaan, olisi kiva kuulla onko tosiaan tuollaista yhdessä sovittu viimeiseksi tarjoukseksi vai onko Elisan omaa keksintöä
 
Tätä kannattaa kysyä kuluttajaneuvojalta, että ovatko sopineet näin vai valehteleeko elisa heidän nimissään.
Ja hyvä muistaa myös se, että KKV ei sinun tai kenenkään muunkaan puolesta tee mitään alkuperäisen sopimuksen yliajavia päätöksiä. Taitaa olla Elisalta vain harhaanjohtamista sen varjolla, että KKV:n kanssa on keskusteltu asiasta.
 
Ja hyvä muistaa myös se, että KKV ei sinun tai kenenkään muunkaan puolesta tee mitään alkuperäisen sopimuksen yliajavia päätöksiä. Taitaa olla Elisalta vain harhaanjohtamista sen varjolla, että KKV:n kanssa on keskusteltu asiasta.
Juu, minä olen kyllä pistänyt omalta osaltani jo asian kuluttajariitalautakuntaan. Nämä käänteet pistän kyllä sinnekin tiedoksi.

Ihan kusetusta tuo on elisalta. Yritetään vaan muotoilla teksti siihen muotoon, että olisivat yhdessä niin päättäneet. Tuo on ihan elisan oma yritys koittaa nyhtää rahaa. Tässä viestissään ne kuitenkin myöntää virheensä, mutta vieläkään ei suostu korjaamaan virhettänsä vaan saavat toiminnallaan aiheutttua vielä enemmän hallaa maineellensa.
 
Minähän en edes näitä kuulokkeita tilannut vaan sen DJI Dronen. Reklamoin heille siitä ja sain äsken sähköpostia, että käsittelevät ensiviikolla asiaa. Heti perään sain toisen sähköpostin "Kiitos yhteydenotostasi ja pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta..."
 
Mielenkiintoista. Taitaa olla KKV:llä ruuhkaa, kun sieltä ei vielä tiistaina lähetettyyn viestiin ole tullut vastausta. Tuo nyt tarjottu soviteltu hinta on kyllä liian kova (Itselle ei tuollaista viestiä ole tullut). Toki jonkinlaiseen sovitteluun voisin itse ainakin olla valmis. Kääntöpuolena on se, että jos tämä menee lautakuntaan asti, niin hyvä jos parin vuoden sisään saa sitten laitteen siihen 29e hintaan, niin mikä lienee enää silloin laitteen arvo. Haluaisin saada kuulokkeet mahdollisimman pian käyttöön. Mutta tosiaan tuollaiseen 59e en helpolla kyllä lähde. 39e + postit voisi vielä mennä, niin se ehkä vastaisi sitä, että kahden vuoden päästä saisi kuulokkeet hintaan 29e. Toki mieluusti nyt saisivat vaan myydä ne tuohon jo sovittuun hintaan ilman kikkailuja.
 
En usko että tuo mihinkään lautakuntaan menee, koska a) se olisi jo itsessään mainehaitta Elisalle ja b) tietävät itsekin olevan väärässä, mistä tuo "kompromissikin" kertoo.
 
No nyt tuli KKV:ltä viestiä:

Hei

Olet ottanut yhteyttä kuluttajaneuvontaan koskien Elisan Haukatut hinnat-kampanjassa ostamiesi Suunto Sonic kuulokkeiden tilauksen yksipuolista perumista Elisan puolelta. Elisa on vedonnut virheelliseen hintaan. Virheellisesti ilmoitettu hinta sitoo myyjää, ellei kuluttaja tiennyt eikä hänen olisi pitänytkään tietää erehdyksestä. Tällaisten tilanteiden arviointi on tapauskohtaista.

Kuluttajaneuvonnan ja Elisan välisten neuvottelujen perusteella Elisa on lupautunut kompromissiratkaisuna tarjoamaan kuulokkeet 59 eurolla. Kuluttajaneuvonta pitää Elisan vastaantuloa vakavasti harkitsemisen arvoisena vallinneissa olosuhteissa.

Kyseessä on kompromissiehdotus, johon yksittäiset kuluttajat eivät ole sidottuja. Voit itse päättää hyväksytkö tilauksen tarjotulla hinnalla.

Mikäli et hyväksy kompromissiehdotusta, voit tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakunnalle. Käsittely on erikseen lautakunnassa omatoimisesti hoidettava kirjallinen prosessi, joka jonoista johtuen voi viedä aikaa yli vuoden. Tietoa lautakunnasta ja ohjeet ratkaisupyynnön tekemisestä löydät osoitteesta www.kuluttajariita.fi.

Elisa on ilmoittanut ottavansa yhteyttä kuluttajiin 20.9.2024 kertoen kompromisehdotuksesta. Mikäli et saanut yhteydenottoa, ota yhteyttä Elisaan osoitteella asiakaspalvelut.liittymat@elisa.fi.

Asian käsittely kuluttajaneuvonnassa päättyy tähän.

Ystävällisin terveisin

Kuluttajaneuvonta
 
"Kuluttajaneuvonnan ja Elisan välisten neuvottelujen perusteella Elisa on lupautunut kompromissiratkaisuna tarjoamaan kuulokkeet 59 eurolla. " eli on kerrottu KKV:n taholta heidän olevan väärässä, mutta virhettään elisa meinaa vieläkään oikaista vaikka osaltaan sen myöntävät virheen tarjoamalla yksipuolisella esityksellä vaihtoehtoa.

Toi KKV on ihan vitsipumppu.

Ei tämä mikään huutokauppa ole. Kattellaan sitä vastaavaa kuuloketta samassa hintaluokassa sitten kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Suomeenkin saatiin itämaiset markkinat, missä hinta on vain lähtökohta neuvotteluille. Hassua, että KKV antoi moiselle toiminnalle siunauksen. Katsotaan mitä mieltä kuluttajariitalautakunta on.
 
Itse en ole saanut vastausta kkv:ltä tai tuota elisan huijausvastinetta. Kuitenkin viestiä sinne mennyt viime perjantaina. Pitää ensiviikolla kysyä, josko tämän voisi laittaa riitautettavaksi.
 
Tuo 25e alennus jonka mahdollisesti saatte, tulee maksamaan teille vuoden odottelua. Mutta eikait siinä mitään jos ei ole oikeasti tarvetta tuotteelle nyt.
 
Tuo 25e alennus jonka mahdollisesti saatte, tulee maksamaan teille vuoden odottelua. Mutta eikait siinä mitään jos ei ole oikeasti tarvetta tuotteelle nyt.

Kahdet toimivat Buds Live-kuulokkeet löytyy vielä, ei ole kiirettä. Taidan odotella rauhassa.
 
Tuo 25e alennus jonka mahdollisesti saatte, tulee maksamaan teille vuoden odottelua. Mutta eikait siinä mitään jos ei ole oikeasti tarvetta tuotteelle nyt.
Siis juuri yllä olevasta syystä Elisa tekee mitä heitä huvittaa. Koska temppuilusta ei ole tullut seuraamuksia. Elisa maksaa asiakaspalvelulle mieluummin palkkaa turhasta työstä ja kärsii mainehaitasta, kuin toimittaisi tuotteet sovittuun hintaan. Toivottavasti asiakaspalvelulla palaa paljon aikaa asian selvittelyyn.
 
IMG_20240920_162317038.jpg

Tässä tosielämän kuva bluetooth -kuulokkeiden ostosta normaalista kaupasta. Hinta oli 5€ eikä mua käännytetty kassalla takaisin tai alettu vaatimaan lisää rahaa toisin kuin elisan verkkokaupassa.
 
Minähän en edes näitä kuulokkeita tilannut vaan sen DJI Dronen. Reklamoin heille siitä ja sain äsken sähköpostia, että käsittelevät ensiviikolla asiaa. Heti perään sain toisen sähköpostin "Kiitos yhteydenotostasi ja pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta..."
Täällä ollaan samassa tilanteessa. Aikamoista mainehaittaa Elisa kylvää itelleen. Päivittelehän miten reklamaation kanssa käy!
 
Oletteko jo pyytäneet ratkaisua kuluttajariitalautakunnalta? Olettaisin, että sinne voi perusteluna pistää saman jutun kuin KKV:lle, eli tekstin joka oli täällä. Mitä olette laittaneet vaatimukseksi? Koska, jos päätös venyy, niin tuota mallia ei välttämättä edes tarjolla enää. Ties vaikka silloin jo suunto sonic 2 myynnissä.
 
Ei ole vielä tullut edes Elisalta tai kuluttajaneuvonnalta mitään vastausta itselle.
Edit, vastaus tuli nyt:
1727176206024.png


Olikos jollain jotain templatea tuonne lautakuntaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ottanut Elisa vapaaehtoisesti yhteyttä heidän sekoiluun eivätkä kyllä vastanneet miksi tilauksen saaneiden kohdalla se ei ollut hintavirhe.

Mitä porukka on tehnyt tän suhteen?

Ei toi 59€ juurikaan houkuttele nimettömästä merkistä, joka ei audiopuolella ole juuri kunnostautunut.

Vertailun vuoksi ostin Power Beatsit verkkokaupasta pari vuotta sitten 70€ hintaan, kun ovh. oli siihen aikaan 249€. Nykyään taitaa olla 299€.

Kiitos yhteydenotostasi ja pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta.

Olemme käyneet läpi asiaa sekä sisäisesti että kuluttajaneuvonnan kanssa. Kuluttajaneuvonnan ja Elisan välisissä neuvotteluissa olemme päätyneet tarjoamaan kompromissiratkaisuna kuulokkeiden toimittamista erikoishintaan 59 euroa ilman toimitusmaksua.

Voit hyödyntää edun vastaamalla tähän viestiin 28.9.2024 mennessä.
Kerrotko samalla myös syntymäaikanne ja kotiosoitteenne, jotta voimme tunnistaa teidät mahdollista tilausta varten.

Ystävällisin terveisin,

Elisan asiakaspalvelu
 
Ei ottanut Elisa vapaaehtoisesti yhteyttä heidän sekoiluun eivätkä kyllä vastanneet miksi tilauksen saaneiden kohdalla se ei ollut hintavirhe.

Mitä porukka on tehnyt tän suhteen?

Ei toi 59€ juurikaan houkuttele nimettömästä merkistä, joka ei audiopuolella ole juuri kunnostautunut.

Vertailun vuoksi ostin Power Beatsit verkkokaupasta pari vuotta sitten 70€ hintaan, kun ovh. oli siihen aikaan 249€. Nykyään taitaa olla 299€.
Ei ole kuulunut Elisalta myöskään mitään, 59€ en kyllä noista maksa.
 
Itsekään en koskaan Elisalta tuota 59e "sovintoehdotusta" saanut. Ei sillä, en olisi tarttunut. Pitää ensi viikolla väsätä lautakuntaan valitus. Ellei joku jo tehnyt ja haluaisi pohjana jakaa muille?
 
Tässähän on myös hauska vitsi, että tuo "ekstratarjous" 59e oli määräaikainen joka "kuulema" myös sovittu kuluttajasovittelijan kanssa 😆🫣
 
On kyllä mielenkiintoinen case. Toivottavasti joku vie kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.
 
Kuluttajaneuvonnalta tuli jo tämä varsin laimea kompromissitarjous.

 
Tällästä tuli, kun tänään kyselin vastausta viime viikon maanantaina lähetettyyn reklamaatio:
"Pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta.

Olemme käyneet läpi uudelleen läpi ja tarjonneet kompromissiratkaisuna
kuulokkeiden toimittamista erikoishintaan 59 euroa ilman toimitusmaksua.

Myös sinulla on ilman muuta mahdollisuus hyödyntää etu ja edun voit hyödyntää
tähän viestiin vastaamalla 03.10.2024 mennessä."
Jo on niillä nyt kiire saada tuolla 59€ myydyksi
 
Tällästä tuli, kun tänään kyselin vastausta viime viikon maanantaina lähetettyyn reklamaatio:
"Pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta.

Olemme käyneet läpi uudelleen läpi ja tarjonneet kompromissiratkaisuna
kuulokkeiden toimittamista erikoishintaan 59 euroa ilman toimitusmaksua.

Myös sinulla on ilman muuta mahdollisuus hyödyntää etu ja edun voit hyödyntää
tähän viestiin vastaamalla 03.10.2024 mennessä."
Jo on niillä nyt kiire saada tuolla 59€ myydyksi
Ei ole elisalta itselleni kuulunut mitään.
 
Ei ole elisalta itselleni kuulunut mitään.

Ei tuu automaattisesti. KKV viestissähän oli et joko Elisa ottaa yhteyttä tai laita itse viestiä.

Laitoin viestiä heidän aikaisempaan viestiin, että puhuivat paskaa, niin tulikin vastauksena tuo "kompromissi"-viesti jonka määräaika oli kyllä jo vanhentunut valmiiksi, kun viesti saapui.
 
Itse laitoin asian vireille lautakunnalle viime viikolla. Vielä en ole saanut asian esittelijältä tietoa aikataulusta tai muusta. Voin ilmoitella, kun jotain kuuluu.
Kuluttajariitalautakuntaan laitoin myös homman vireille. Oli aika painajainen se nettilomake. Hukkui tietoja useaan kertaan ja lisäksi tiedostojen lataus ei toiminut. No kaikki oli vaivan arvoista, kun saadaan edes vähän yritystä vastuuseen. Joskin lopputulos KRIL:stä on silti vain suositus.
 
Tällästä tuli, kun tänään kyselin vastausta viime viikon maanantaina lähetettyyn reklamaatio:
"Pahoittelumme aiheutuneesta mieliharmista Suunto Sonic Lime -kuulokkeiden hinnoittelun osalta.

Olemme käyneet läpi uudelleen läpi ja tarjonneet kompromissiratkaisuna
kuulokkeiden toimittamista erikoishintaan 59 euroa ilman toimitusmaksua.

Myös sinulla on ilman muuta mahdollisuus hyödyntää etu ja edun voit hyödyntää
tähän viestiin vastaamalla 03.10.2024 mennessä."
Jo on niillä nyt kiire saada tuolla 59€ myydyksi
Hah mulle tuo "tarjous" oli päivätty 27.9. eikä sen jälkeen voi sitä hyväksyä 😅

Melkosta kyykytystä.
 
Itse laitoin asian vireille lautakunnalle viime viikolla. Vielä en ole saanut asian esittelijältä tietoa aikataulusta tai muusta. Voin ilmoitella, kun jotain kuuluu.
Itse laitoin kanss riitalautakuntaan tuon. Minulle tuli sieltä viesti tänään: "Ratkaisupyyntö on kirjattu. Saat lisää viestejä käsittelyn edetessä". Tuskin kovin nopeasti etenee.
 
Laitoin tästä vihdoin kuluttajaneuvontaan viestiä ja sieltä mainittiin tuosta Elisan 59e tarjoksesta. Kyselin tästä Elisalta, niin eheeii kuulemma mitään tämmöstä enää kun tilaus on jo peruttu. Joten kuluttajariitalautakunaänan kautta. Olisi kyllä 59e hinnallakin kelvannut, kun Philipsin vastaavat meni justiinsa takuupalautukseen.
 
Itse laitoin asian vireille lautakunnalle viime viikolla. Vielä en ole saanut asian esittelijältä tietoa aikataulusta tai muusta. Voin ilmoitella, kun jotain kuuluu.
Tiedoksi, että oli asian käsittelijä arvioinut antaneessaan viestissä, että tällä jaostolla päätöksen saa arviolta 18 kuukauden kuluessa. Eli vuoden 2026 keväällä pitäisi tulla päätös.
 
Laitoin itsekin, kun tästä Elisan pelleilystä meni maku totaalisesti.

Täytyy nyt vielä liittymät ym. siirtää pois, kun nekin tuntuu olevan tyhjiä lupauksia ja ihmeellisiä kytkentämaksuja täynnä.

Paska pulju
 
Sain väliaikatietona Elisan vastineen kuluttajariitalautakunnalta, lopputulema : Näillä perusteilla Elisa kiistää minun vaatimuksen ja katsoo ehdotetun 59 euron sovintoehdotuksen olevan riittävä.

Ja vinkkinä kaikkien vastaavien asioiden käsittelyyn jatkossa, lainaus pitkästä hommasta "Tässä tuoteryhmässä asiakkaat ovat merkkitietoisia ja samoin informoituja hintatasosta. Hinnoittelua on kommentoitu Suunto-käyttäjien omalla keskustelupalstalla ja jo toisessa viestissä on todettu hinnoitteluvirhe (kuvakaappaus palstalta, 2 ensimmäistä viestiä Tekniikka - Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€)."
Edit. muokkailin sanamuotoja pikkuisen
 
Ymmärsinkö oikein, että jos jollain random-keskustelupalstalla spekuloidaan mahdollisesta hintavirheestä, niin sen perusteella kaikkien asiakkaiden olisi pitänyt se tajuta..? :D

Naurahdin samaa, että miten ihmeessä tuo on mikään perustelu :rofl: Random -asiakkaan olisi pitänyt käydä lukemassa foorumia x ja etsiä ketju aiheesta. Juuri tuon asenteen takia otin liittymät pois Elisalta vaikka muutaman euron maksaa enemmän muualla.
 
Sain väliaikatietona Elisan vastineen kuluttajariitalautakunnalta, lopputulema : Näillä perusteilla Elisa kiistää minun vaatimuksen ja katsoo ehdotetun 59 euron sovintoehdotuksen olevan riittävä.

Ja vinkkinä kaikkien vastaavien asioiden käsittelyyn jatkossa, lainaus pitkästä hommasta "Tässä tuoteryhmässä asiakkaat ovat merkkitietoisia ja samoin informoituja hintatasosta. Hinnoittelua on kommentoitu Suunto-käyttäjien omalla keskustelupalstalla ja jo toisessa viestissä on todettu hinnoitteluvirhe (kuvakaappaus palstalta, 2 ensimmäistä viestiä Tekniikka - Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€)."
Edit. muokkailin sanamuotoja pikkuisen
Onko tämä siis Suunto-käyttäjien keskustelupalsta?
 
Sain väliaikatietona Elisan vastineen kuluttajariitalautakunnalta, lopputulema : Näillä perusteilla Elisa kiistää minun vaatimuksen ja katsoo ehdotetun 59 euron sovintoehdotuksen olevan riittävä.

Ja vinkkinä kaikkien vastaavien asioiden käsittelyyn jatkossa, lainaus pitkästä hommasta "Tässä tuoteryhmässä asiakkaat ovat merkkitietoisia ja samoin informoituja hintatasosta. Hinnoittelua on kommentoitu Suunto-käyttäjien omalla keskustelupalstalla ja jo toisessa viestissä on todettu hinnoitteluvirhe (kuvakaappaus palstalta, 2 ensimmäistä viestiä Tekniikka - Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€)."
Edit. muokkailin sanamuotoja pikkuisen
Teoriassa lienee mahdollista, että joku ostaisi tuotteen Elisalta lukematta läpi io-techin kaikkia sen hetkisiä keskusteluketjuja? Ainakin itse tulee ostettua tuotteita tällä tavalla.

Olisi kiinnostavaa nähdä koko vastine Elisalta. Ei liene mikään ongelma jakaa vastinetta, jos pyyhkii henkilötiedot pois? 🤓
 
Koska elisan väki täällä käy lukemassa, tulkaa rohkeasti kommentoimaan näkökantojanne. Ihan käsittämätön spinnausyritys elisalta: "suuri ahdistelija joukko internet foorumilla hyväksikäyttää meidän pientä poloista yritystämme. Me olemme uhreja, ja pahat ihmiset ovat tehneet tilauksia.". Tämähän ei taida olla ihan ensimmäinen kerta, kun elisa hinnoittelee tuotteita tyhmästi.

Vastineessa ei mainittu miksi osalle tilaajista kuulokkeet toimitettiin. Elisa ja elisan eriarvoiset asiakkaat.
 
Teoriassa lienee mahdollista, että joku ostaisi tuotteen Elisalta lukematta läpi io-techin kaikkia sen hetkisiä keskusteluketjuja? Ainakin itse tulee ostettua tuotteita tällä tavalla.

Olisi kiinnostavaa nähdä koko vastine Elisalta. Ei liene mikään ongelma jakaa vastinetta, jos pyyhkii henkilötiedot pois? 🤓
Vastaus on niin pitkä ettei mahdu tähän joten muutama valittu pätkä:
"Kuulokkeiden hintatiedot olivat virheelliset Elisan verkkokaupassa noin viisi tuntia ja hintavirhe korjattiin Elisan verkkokauppaan perjantaina 6.9.2024, heti kun hintavirhe huomattiin. Tilatuista kuulokkeista toimitettiin 29 euron kappalehinnalla alle 10 prosenttia tilausmäärästä, kunnes varasto loppui ja toimittamattomat tilaukset siirtyivät jälkitoimitukseen.
Jälkitoimitukseen siirtyneiden kuulokkeiden osalta tilaukset peruttiin ja tämän jälkeen Elisa tarjosi tilauksen tehneille asiakkaille tekstiviestitse etuhintaa 109 euroa (tekstiviesti yllä). Lukuisat asiakkaat olivat yhteydessä Elisaan ja kertomansa mukaan kuluttajaneuvontaan. Elisa halusi hyvän järjestyksen vuoksi käsitellä asian kokonaisuutena Kilpailu -ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan kanssa. Elisan ja kuluttajaneuvonnan välillä käytyjen keskustelujen perusteella Elisa tarjosi sovintoehdotuksena kaikille virheellisellä hinnalla (29 euroa) tilanneille asiakkaille kuulokkeita kappalehinnalla 59 euroa.
Tarjottu sovintoehdotus 59 euroa ei siis perustu pelkästään Elisan arvioon kohtuullisesta vastaantulosta vaan myös Kilpailu -ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan kanssa käytyyn kompromissiesitykseen, jonka perusteella kuluttajaneuvonta päätti asian käsittelyn omassa prosessissaan

Ilmaisuerehdys ja vilpitön mieli
Kysymyksessä on ollut oikeustoimilain 32 §:n 1 momentissa tarkoitettu ilmaisuerehdys. Oikeuskirjallisuudessa kriteerinä on tyypillisesti ollut, että virheellisen hintailmoituksen vastaanottajan (ostajan) ”oli tiennyt tai olisi pitänyt tietää” ilmaisuerehdyksestä hintaa koskien.
Tässä tilanteessa sama Suunto Sonic -luujohdekuuloke oli toisella värillä etuhintaan 129 euroa; Lime poikkesi hinnoittelusta 29 euron kappalehinnalla. Kuluttajariitalautakunta on todennut, että kuluttaja ei voi todeta jonkin tietyn tuotteen kohdalla hintavirhettä, jos elinkeinonharjoittaja samanaikaisesti tarjoaa muita tuotteita vastaavanlaisin alennuksin. Tässä elinkeinonharjoittaja ja lukuisat kilpailijat ovat tarjonneet täsmälleen samaa tuotetta useissa eri väreissä samalla, 100 euroa korkeammalla hinnalla ja vain yhden väriversion hinta on poikennut. Hintaero on ilmeisen poikkeava kyseisen tuotteen hinnasta muutoin. Kyse ei ole siis muista tuotteista, joiden tarjouksia tulisi tarkastella arvioitaessa hintavirheen ilmeisyyttä vaan samasta tuotteesta.
Asiassa on esitetty, että kuulokkeiden väri vaikuttaisi asian arviointiin. Väite on spekulatiivinen eikä tosiasiat tue tätä. Molempia värivaihtoehtoja on myyty verraten tasaisesti. Tämän tuotteen asiakaskunnan yhteydessä ei lime-väriversiota ole vieroksuttu. Mikäli yksittäistä väriä haluttaisiin myydä toista väriä enemmän, hintaero olisi tyypillisesti 10 euroa, ei 100 euroa.
Pelkästään määrällisesti poikkeuksellisesta ja täsmälleen 100 euron hintaerosta, eli yhden numeron puuttumisesta hinnasta, on helposti ja väistämättä pääteltävissä, että kyse on ollut ilmeisestä inhimillisestä virheestä, jossa hinnoittelussa on hinnasta jäänyt yksi numero hinnan alusta pois. Oikea etuhinta olisi pitänyt olla Elisan verkkokaupassa 129 euroa ja inhimillisen virheen vuoksi hinnaksi oli merkitty 29 euroa.
Tässä tuoteryhmässä asiakkaat ovat merkkitietoisia ja samoin informoituja hintatasosta. Hinnoittelua on kommentoitu Suunto-käyttäjien omalla keskustelupalstalla ja jo toisessa viestissä on todettu hinnoitteluvirhe (kuvakaappaus palstalta, 2 ensimmäistä viestiä Tekniikka - Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€).
Kuten viesteistä ilmenee, kuluttajat informoivat toisiaan tällaisista tilanteista välittömästi – tässä hinta mainittu keskustelunavauksen otsikossa. Kyseessä ei myöskään ole erityisen laajalti myyty tuote, ja tämäkin tukee potentiaalisten ostajien hyvää tietoisuutta tuotteen markkinahinnasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 440
Viestejä
4 556 649
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom