Teoriassa lienee mahdollista, että joku ostaisi tuotteen Elisalta lukematta läpi io-techin kaikkia sen hetkisiä keskusteluketjuja? Ainakin itse tulee ostettua tuotteita tällä tavalla.
Olisi kiinnostavaa nähdä koko vastine Elisalta. Ei liene mikään ongelma jakaa vastinetta, jos pyyhkii henkilötiedot pois?
Vastaus on niin pitkä ettei mahdu tähän joten muutama valittu pätkä:
"Kuulokkeiden hintatiedot olivat virheelliset Elisan verkkokaupassa noin viisi tuntia ja hintavirhe korjattiin Elisan verkkokauppaan perjantaina 6.9.2024, heti kun hintavirhe huomattiin. Tilatuista kuulokkeista toimitettiin 29 euron kappalehinnalla alle 10 prosenttia tilausmäärästä, kunnes varasto loppui ja toimittamattomat tilaukset siirtyivät jälkitoimitukseen.
Jälkitoimitukseen siirtyneiden kuulokkeiden osalta tilaukset peruttiin ja tämän jälkeen Elisa tarjosi tilauksen tehneille asiakkaille tekstiviestitse etuhintaa 109 euroa (tekstiviesti yllä). Lukuisat asiakkaat olivat yhteydessä Elisaan ja kertomansa mukaan kuluttajaneuvontaan. Elisa halusi hyvän järjestyksen vuoksi käsitellä asian kokonaisuutena Kilpailu -ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan kanssa. Elisan ja kuluttajaneuvonnan välillä käytyjen keskustelujen perusteella Elisa tarjosi sovintoehdotuksena kaikille virheellisellä hinnalla (29 euroa) tilanneille asiakkaille kuulokkeita kappalehinnalla 59 euroa.
Tarjottu sovintoehdotus 59 euroa ei siis perustu pelkästään Elisan arvioon kohtuullisesta vastaantulosta vaan myös Kilpailu -ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan kanssa käytyyn kompromissiesitykseen, jonka perusteella kuluttajaneuvonta päätti asian käsittelyn omassa prosessissaan
Ilmaisuerehdys ja vilpitön mieli
Kysymyksessä on ollut oikeustoimilain 32 §:n 1 momentissa tarkoitettu ilmaisuerehdys. Oikeuskirjallisuudessa kriteerinä on tyypillisesti ollut, että virheellisen hintailmoituksen vastaanottajan (ostajan) ”oli tiennyt tai olisi pitänyt tietää” ilmaisuerehdyksestä hintaa koskien.
Tässä tilanteessa sama Suunto Sonic -luujohdekuuloke oli toisella värillä etuhintaan 129 euroa; Lime poikkesi hinnoittelusta 29 euron kappalehinnalla. Kuluttajariitalautakunta on todennut, että kuluttaja ei voi todeta jonkin tietyn tuotteen kohdalla hintavirhettä, jos elinkeinonharjoittaja samanaikaisesti tarjoaa muita tuotteita vastaavanlaisin alennuksin. Tässä elinkeinonharjoittaja ja lukuisat kilpailijat ovat tarjonneet täsmälleen samaa tuotetta useissa eri väreissä samalla, 100 euroa korkeammalla hinnalla ja vain yhden väriversion hinta on poikennut. Hintaero on ilmeisen poikkeava kyseisen tuotteen hinnasta muutoin. Kyse ei ole siis muista tuotteista, joiden tarjouksia tulisi tarkastella arvioitaessa hintavirheen ilmeisyyttä vaan samasta tuotteesta.
Asiassa on esitetty, että kuulokkeiden väri vaikuttaisi asian arviointiin. Väite on spekulatiivinen eikä tosiasiat tue tätä. Molempia värivaihtoehtoja on myyty verraten tasaisesti. Tämän tuotteen asiakaskunnan yhteydessä ei lime-väriversiota ole vieroksuttu. Mikäli yksittäistä väriä haluttaisiin myydä toista väriä enemmän, hintaero olisi tyypillisesti 10 euroa, ei 100 euroa.
Pelkästään määrällisesti poikkeuksellisesta ja täsmälleen 100 euron hintaerosta, eli yhden numeron puuttumisesta hinnasta, on helposti ja väistämättä pääteltävissä, että kyse on ollut ilmeisestä inhimillisestä virheestä, jossa hinnoittelussa on hinnasta jäänyt yksi numero hinnan alusta pois. Oikea etuhinta olisi pitänyt olla Elisan verkkokaupassa 129 euroa ja inhimillisen virheen vuoksi hinnaksi oli merkitty 29 euroa.
Tässä tuoteryhmässä asiakkaat ovat merkkitietoisia ja samoin informoituja hintatasosta. Hinnoittelua on kommentoitu Suunto-käyttäjien omalla keskustelupalstalla ja jo toisessa viestissä on todettu hinnoitteluvirhe (kuvakaappaus palstalta, 2 ensimmäistä viestiä
Tekniikka - Suunto Sonic luujohdekuulokkeet 29€).
Kuten viesteistä ilmenee, kuluttajat informoivat toisiaan tällaisista tilanteista välittömästi – tässä hinta mainittu keskustelunavauksen otsikossa. Kyseessä ei myöskään ole erityisen laajalti myyty tuote, ja tämäkin tukee potentiaalisten ostajien hyvää tietoisuutta tuotteen markkinahinnasta.