Vaatimus
Herra nro47 kuuloketilaus on peruttu Elisan toimesta. Herra nro47 on maksanut kuulokkeet verkkomaksuna Elisalle. Herra nro47 voi pyytää maksun palautusta OmaElisassa osoitteessa elisa.fi/tilaukset tai ilmoittamalla tilinumeronsa Elisan asiakaspalveluun.
Kuten muillekin Herra nro47 on sovintoehdotuksena tarjottu mahdollisuutta tilata kuulokkeet etuhintaan 59 euroa/kpl ilman toimitusmaksua. Kuten edellä on todettu, tämä sovintoehdotus on arvioitu asianmukaiseksi kuluttajaneuvonnassa. Herra nro47 ei ole hyväksynyt sovintoehdotusta.
Asiassa vireillä olevissa kuluttajariitalautakunnan ratkaisupyynnöissä on väitetty, että vastoin kuluttajariitalautakunnan aiempia ratkaisuja ja omaksuttua linjausta, elinkeinonharjoittajan pitäisi olla täysimääräisesti vastuussa ilmeisestäkin hinnoitteluvirheestä. Tämä tarkoittaisi yrityksen ankaraa vastuuta hinnoitteluvirheistä. Tämän kaltaisia virheitä pyritään luonnollisesti välttämään ja tarkistamaan, ettei niitä tapahdu. Riski on yrityksellä ja se kantaa taloudellisen vastuun. Virhetilanteet käydään läpi ja niistä pyritään aina oppimaan.
Ankaran vastuun alueilla korostuu työntekijöiden huolellisuusvelvoite. Virhetilanteissa arvioitavaksi tulisi tällöin kysymys työntekijän korvausvelvollisuudesta. Vahingot voivat olla merkittäviäkin. Hinnoitteluvirheet voivat johtaa aitoihin, satunnaisiin ”sainpas kerrankin halvalla”-löytöihin vilpittömässä mielessä, mutta niitä pyritään tietoisesti myös tarkoitushakuisesti hyödyntämään, mikä vaikuttaa volyymeihin ja vahinkojen suuruuteen.
Mikäli vaatimuksiin suostutaan ja yritykselle seuraa ilmeisistä inhimillisistä erehdyksistä tai huolimattomuudesta johtuvista hinnoitteluvirheistä ankara vastuu, on ilmeinen riski, että työntekijöiden huolellisuutta ja vastuita arvioitaisiin laajemmin tällaisissa tilanteissa. Elisa ei pidä tällaista kehityskulkua ja muutosta toivottavana.
Epäsuotuisat kannustimet
Hintavirheet tarjoavat mahdollisuuden niiden tarkoitukselliseen hyväksikäyttöön.
Virhetilanteen toteaminen ei selvästikään tarkoita sitä, että tunnistettaessa virhe sitä ei käytettäisi hyväksi vaan päinvastoin tietoa hintavirheestä levitetään eri alustoilla ja tilausmäärät nousevat poikkeuksellisiksi.
Elisa on tarjonnut suosituksen mukaista sovitteluratkaisua tilauksen tehneille asiakkaille, mutta tämä ei selvästikään auta ratkaisemaan näitä tilanteita kuluttajariitamenettelyjen ulkopuolella. Tällä hetkellä Elisalla on 18 tätä hintavirhettä koskevaa asiaa kuluttajariitalautakunnassa, vaikka kaikille on tarjottu suositeltua sovintoehdotusta.
Tällä hetkellä odotukset hakea riitaprosessilla vielä parempia hintoja johtaa tarpeettomiin riita-asioihin sen sijaan, että kohtuulliset, kuluttajaneuvonnankin suosittelemalla tasolla olevat sovintoehdotukset hyväksyttäisiin ja yritykset voisivat ratkaista vastaavat tilanteet suoraan kuluttajien kanssa.
Elisa pitää erittäin tärkeänä, että kuluttajariitalautakunta vahvistaa aiemman käytännön ja suosituksen mukaisen ratkaisun sekä katsoo sen mukaan tehdyn sovintoehdotuksen riittäväksi.
Herra nro47 kuuloketilaus on peruttu Elisan toimesta. Herra nro47 on maksanut kuulokkeet verkkomaksuna Elisalle. Herra nro47 voi pyytää maksun palautusta OmaElisassa osoitteessa elisa.fi/tilaukset tai ilmoittamalla tilinumeronsa Elisan asiakaspalveluun.
Kuten muillekin Herra nro47 on sovintoehdotuksena tarjottu mahdollisuutta tilata kuulokkeet etuhintaan 59 euroa/kpl ilman toimitusmaksua. Kuten edellä on todettu, tämä sovintoehdotus on arvioitu asianmukaiseksi kuluttajaneuvonnassa. Herra nro47 ei ole hyväksynyt sovintoehdotusta.
Asiassa vireillä olevissa kuluttajariitalautakunnan ratkaisupyynnöissä on väitetty, että vastoin kuluttajariitalautakunnan aiempia ratkaisuja ja omaksuttua linjausta, elinkeinonharjoittajan pitäisi olla täysimääräisesti vastuussa ilmeisestäkin hinnoitteluvirheestä. Tämä tarkoittaisi yrityksen ankaraa vastuuta hinnoitteluvirheistä. Tämän kaltaisia virheitä pyritään luonnollisesti välttämään ja tarkistamaan, ettei niitä tapahdu. Riski on yrityksellä ja se kantaa taloudellisen vastuun. Virhetilanteet käydään läpi ja niistä pyritään aina oppimaan.
Ankaran vastuun alueilla korostuu työntekijöiden huolellisuusvelvoite. Virhetilanteissa arvioitavaksi tulisi tällöin kysymys työntekijän korvausvelvollisuudesta. Vahingot voivat olla merkittäviäkin. Hinnoitteluvirheet voivat johtaa aitoihin, satunnaisiin ”sainpas kerrankin halvalla”-löytöihin vilpittömässä mielessä, mutta niitä pyritään tietoisesti myös tarkoitushakuisesti hyödyntämään, mikä vaikuttaa volyymeihin ja vahinkojen suuruuteen.
Mikäli vaatimuksiin suostutaan ja yritykselle seuraa ilmeisistä inhimillisistä erehdyksistä tai huolimattomuudesta johtuvista hinnoitteluvirheistä ankara vastuu, on ilmeinen riski, että työntekijöiden huolellisuutta ja vastuita arvioitaisiin laajemmin tällaisissa tilanteissa. Elisa ei pidä tällaista kehityskulkua ja muutosta toivottavana.
Epäsuotuisat kannustimet
Hintavirheet tarjoavat mahdollisuuden niiden tarkoitukselliseen hyväksikäyttöön.
Virhetilanteen toteaminen ei selvästikään tarkoita sitä, että tunnistettaessa virhe sitä ei käytettäisi hyväksi vaan päinvastoin tietoa hintavirheestä levitetään eri alustoilla ja tilausmäärät nousevat poikkeuksellisiksi.
Elisa on tarjonnut suosituksen mukaista sovitteluratkaisua tilauksen tehneille asiakkaille, mutta tämä ei selvästikään auta ratkaisemaan näitä tilanteita kuluttajariitamenettelyjen ulkopuolella. Tällä hetkellä Elisalla on 18 tätä hintavirhettä koskevaa asiaa kuluttajariitalautakunnassa, vaikka kaikille on tarjottu suositeltua sovintoehdotusta.
Tällä hetkellä odotukset hakea riitaprosessilla vielä parempia hintoja johtaa tarpeettomiin riita-asioihin sen sijaan, että kohtuulliset, kuluttajaneuvonnankin suosittelemalla tasolla olevat sovintoehdotukset hyväksyttäisiin ja yritykset voisivat ratkaista vastaavat tilanteet suoraan kuluttajien kanssa.
Elisa pitää erittäin tärkeänä, että kuluttajariitalautakunta vahvistaa aiemman käytännön ja suosituksen mukaisen ratkaisun sekä katsoo sen mukaan tehdyn sovintoehdotuksen riittäväksi.