Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ikealta löytyy automaattinen ihan asiallisen hintainen sulku veteen, niin ei niin tarvitse hanaa käännellä ja hämmentyä kun toimiikin käyttäjän mielestä väärin.

 
Tosin tuossa yllä olevassa pesukoneventtiili-videossakin on esimerkki tämän logiikan vastaisesta käänteisestä versiosta. Jos pesukoneliitäntään on valittu käyttöön kuuma vesi, venttiili aukeaa samasta sulkuasennosta päinvastaiseen suuntaan.
Tässä suhteessa nuo hieman uudemmat Oraksen hanat ovatkin parempia. Hanan kääntösuunta pysyy samana siitä riippumatta onko hana säädetty antamaan kylmää tai kuumaa vettä.
 
En tosin tiedä saako edes autossa olla mitään tolkutonta vilkkumajakkaa kojelaudalla, eli onko se vaihtoehto äänelle.
Kriittisistä asioista varoittava ilmailun master-varoitusta tai joidenkin työkoneiden vilkkuvaa punaista valoa vastaava olisi kyllä paikallaan, ja äänimerkki kuuluu asiaan. Nimenomaan kriittisissä asioissa. Kriittistä ei ole, että oikea takavalo on kärähtänyt, jonkun matkustajan turvavyö ei ole kiinnitetty tai pissapojassa on alle 2 litraa. Kriittistä on voitelupaine, ylikuumeneminen tai jarruvika, oleellista ja tärkeää esimerkiksi polttoaine tai lataus.
 
Omassa edellisessä autossa noin lähtökohtaisesti oli esim. ei-kriittissä ilmoituksissa (moottorihäiriö tms) tuo yksi piip + keltainen merkkivalo. Isommissa jutuissa sitten piip + merkkivalo + iso punainen STOP teksti keskellä mittaristoa.
Joku valosaastetta inhoava varmaan kohta kertoo että tuollainen iso punainen varoitusvalo häritsee. :-)

En nyt saa oikein ymmärrystä miksi kunnon tukeva varoitusääni olisi jokin ongelma, jos tulee niin kriittinen tilanne että on toimittava välittömästi, mutta automatiikan toiminen liianiso riski, niin siinä kyllä saa summerihuutaa kunnes tilanne ohi. Jos jollain siitä pinna kiristyy, niin sen uhraus kannattaa, voihan se tolkuton merkkivalokin jonkin silmät saa sekaisin.

Keskiverto kuskilla kai nuo hälytykset on niin harvinaisia ettei luulisi elämänlaatua pilaavan, päinvastoin voi pelastaa isolta (kalliilta) rempalta, tai jopa onnettomuudet. (villi mutu arvaus, useammin se auton murtsikka huutaa)

(edellä oleva ei olut nimimerkkiin kohdistettu, vaan tähän aiheeseen)
 
En tiedä olisko erään edesmenneen sukulaisen kohdalla nuo varoitusäänetkään auttaneet. Hän kun ei liiemmin mittaristoon katsellut, ajoi vaan niin pitkään kun auto liikkui, tai no bensamittaria sentään vilkuili ilmeisesti kun en ainakaan ole kuullut että olisi polttoaineen loppumisen takia tielle jäänyt. Yhtenä esimerkkinä ihmetteli kerran kun auto ei enää lähtenyt käyntiin parkkipaikalta. No, oli laturi mennyt eikä ollut ladannut sitten akkua niin akku tyhjä. Oli vaan ihmetellyt että jotenkin himmeät oli ajovalot olleet edellisenä iltana kotiin ajellessaan.

Vastaavia juttuja tuolle kävi kerran-pari vuodessa ja varmaan edes jonkun noista olisi saattanut välttää jos joku "raivostuttava" piipitin olisi ollut joka olisi ilmoittanut että esim latauksen merkkivalo tai öljynpainevalo palaa.
 
Vastaavia juttuja tuolle kävi kerran-pari vuodessa ja varmaan edes jonkun noista olisi saattanut välttää jos joku "raivostuttava" piipitin olisi ollut joka olisi ilmoittanut että esim latauksen merkkivalo tai öljynpainevalo palaa.
Puheopastus voisi yleistyä, tarvittaessa valittavissa nalkuttava, tai voisi oppia sellaiseksi jos tarve.

Jos takavalot on jo viikon ollut pimeänä, niin ehkä olisi ihan hyvä jo siinä vaiheessa voisi auto vähän konahtaa.

Kattavat kielipaketit ja voisi vähän mukautua kuskin mukaan.
 
Jos takavalot on jo viikon ollut pimeänä, niin ehkä olisi ihan hyvä jo siinä vaiheessa voisi auto vähän konahtaa.
Tuon kun saisi kaikkiin uusiin autoihin niin että aina kun päivävaloasento on kytkettynä, pimputtaisi auto jotain pilliä vaikka 10 sekunnin välein. Epäsäännöllinen pimputus voisi olla parempi, koska häiritsee enemmän. Ehkä sitten tajuttaisi laittaa ne oikeat ajovalotkin päälle vaikka muuten ei, oli keli mikä hyvänsä.

Tossa yhtenä aamuna taas viiden jälkeen kauheassa sumussa ajellessa tuli muutamakin auto pimeä perä edellä vastaan sumun keskeltä. Jos itsellä ei olisi niin tehokkaat ajovalot niin aika lähelle olisivat päässeet ennenkuin olisi ne huomannut. Onhan nuo automatiikat toki parantuneet johonkin 5v+ vanhoihin autoihin verrattuna, mutta kyllä ne vieläkin välillä hiukan epämääräisesti toimivat esim. sateessa tai juurikin sumussa.
 
Tuon kun saisi kaikkiin uusiin autoihin niin että aina kun päivävaloasento on kytkettynä, pimputtaisi auto jotain pilliä vaikka 10 sekunnin välein. Epäsäännöllinen pimputus voisi olla parempi, koska häiritsee enemmän. Ehkä sitten tajuttaisi laittaa ne oikeat ajovalotkin päälle vaikka muuten ei, oli keli mikä hyvänsä.

Tossa yhtenä aamuna taas viiden jälkeen kauheassa sumussa ajellessa tuli muutamakin auto pimeä perä edellä vastaan sumun keskeltä. Jos itsellä ei olisi niin tehokkaat ajovalot niin aika lähelle olisivat päässeet ennenkuin olisi ne huomannut. Onhan nuo automatiikat toki parantuneet johonkin 5v+ vanhoihin autoihin verrattuna, mutta kyllä ne vieläkin välillä hiukan epämääräisesti toimivat esim. sateessa tai juurikin sumussa.
Juu, tuossa muutama päivä sitten oli kyllä aamulla melkoinen sumu ja aika harvalla tuntui takana palavan yhtään mitään. Pitäisi kyllä jotenkin päästä tuosta älyttömästä "ei tarvitse takana palaa mitään" -jutusta eroon, eihän tuossa ole mitään järkeä varsinkaan kun nykyään takavalot alkavat olemaan ledejä jotka eivät mitenkään kauheasti sähköä vie.

Tuosta tulikin mieleen oman auton sumuvaloissa oleva älyttömyys. Sumuvaloja ei saa päälle ellei laita ajovaloja päälle ja ensimmäisessä portaassa syttyy etusumuvalot (joita harvemmin tarvitsee) ja vasta toisessa portaassa syttyy takasumuvalo etusumuvalojen lisäksi ja tuo takasumuvalo olisi se oleellisempi. Pelkkää takasumuvaloa ei siis saa mitenkään päälle ettei etusumuvalotkin olisi päällä. Edellisessä kulkineessa oli varsin fiksu systeemi että nappia painamalla meni takasumuvalo päälle valokytkimen asennosta riippumatta ja automaattisesti meni pois päältä kun auton sammutti eli ei jäänyt turhaan loimottamaan kirkkaalla kelillä.
 
Juu, tuossa muutama päivä sitten oli kyllä aamulla melkoinen sumu ja aika harvalla tuntui takana palavan yhtään mitään. Pitäisi kyllä jotenkin päästä tuosta älyttömästä "ei tarvitse takana palaa mitään" -jutusta eroon, eihän tuossa ole mitään järkeä varsinkaan kun nykyään takavalot alkavat olemaan ledejä jotka eivät mitenkään kauheasti sähköä vie.

Tuosta tulikin mieleen oman auton sumuvaloissa oleva älyttömyys. Sumuvaloja ei saa päälle ellei laita ajovaloja päälle ja ensimmäisessä portaassa syttyy etusumuvalot (joita harvemmin tarvitsee) ja vasta toisessa portaassa syttyy takasumuvalo etusumuvalojen lisäksi ja tuo takasumuvalo olisi se oleellisempi. Pelkkää takasumuvaloa ei siis saa mitenkään päälle ettei etusumuvalotkin olisi päällä. Edellisessä kulkineessa oli varsin fiksu systeemi että nappia painamalla meni takasumuvalo päälle valokytkimen asennosta riippumatta ja automaattisesti meni pois päältä kun auton sammutti eli ei jäänyt turhaan loimottamaan kirkkaalla kelillä.
Tuo on kyllä varsin typerää jos etusumarit on pakolla päällä. Oikeasti niillä ei tee yhtään mitään vaan lähinnä heikentää näkyvyyttä entisestään kun valaisee vain hyvin lyhyen matkan päähän voimakkaasti ja silmä mukautuu siihen valon määrään joten pidemmälle ei nää sitten sitäkään vähää. Ja ihan oikeassa sumussa ne sumuvalot vain tekee siitä sumusta entistä kirkkaamman seinän.

Suunnittelun kukkanen on kyllä se että monessa autossa nuo sumuvalot ei automaattisesti mene pois päältä kun auton sammuttaa vaan räpsähtää takaisin kun seuraavan kerran lähtee ajamaan. Välillä näkee liikenteessä autoja joissa sumuvalot päällä keskellä kirkasta päivää.
 
Tuo on kyllä varsin typerää jos etusumarit on pakolla päällä. Oikeasti niillä ei tee yhtään mitään vaan lähinnä heikentää näkyvyyttä entisestään kun valaisee vain hyvin lyhyen matkan päähän voimakkaasti ja silmä mukautuu siihen valon määrään joten pidemmälle ei nää sitten sitäkään vähää. Ja ihan oikeassa sumussa ne sumuvalot vain tekee siitä sumusta entistä kirkkaamman seinän.

Suunnittelun kukkanen on kyllä se että monessa autossa nuo sumuvalot ei automaattisesti mene pois päältä kun auton sammuttaa vaan räpsähtää takaisin kun seuraavan kerran lähtee ajamaan. Välillä näkee liikenteessä autoja joissa sumuvalot päällä keskellä kirkasta päivää.
Ajoin joskus Ford Tourneo Connectilla jossa toimi noin. Tiellä oli paljon pöllyävää lunta ja laitoin takasumarit niin vastaan tullut poliisi väläytti mulle valoja täysin turhista etusumareista.
 
Lukemattomissa konserniautoissa vaikka miten monella vuosikymmenellä on hyödyttömät sumuvalot - pelkän takasumuvalon käyttö on estetty jos varusteena etusumuvalot. Nykyisessä Kiassa toimii oikein eli etu ja taka erikseen kytkettävissä ja nollautuu sammutettaessa, mutta käyttöohjeen mukaan jossain varustelutasossa tai joillakin markkina-alueella samassa autossa on myös paska VW-tyylinen sumuvalojen kytkin.
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
Siinä on kyllä yksi suunnittelun kukkanen lainsäädäntö. Takasumuvalot on juurikin ne tarpeelliset ja etusumareilla ei tee mitään.
 
Siinä on kyllä yksi suunnittelun kukkanen lainsäädäntö. Takasumuvalot on juurikin ne tarpeelliset ja etusumareilla ei tee mitään.
Höpönlöpön. Kun on sellainen hernerokkasumu että uskaltaa ajaa vain viitisen km/h niin etusumuilla näkee mahdollisesti hieman paremmin :whistling:
 
Höpönlöpön. Kun on sellainen hernerokkasumu että uskaltaa ajaa vain viitisen km/h niin etusumuilla näkee mahdollisesti hieman paremmin :whistling:
Eipä vaan näe. Entistä huonommin vain.
Onko kohdillaan ?

Maalikkona olen kuvitellut että tuolla vauhdilla/kelillä niillä ehkävoisi olla käyttöä.

Eli suurin merkitys vastaantulijalle, mutta ei pilaa aivan totaalisesti omaa näkemistä, jotkut valot kuitekin pidettävä jos meinaa madella jonnekkin turvaan.

Ehkä se juttu on siitä millaiset ne lyhyet, päinvanvalot suhteessa sumareihin, kumpi sotkee näkyvyyttä enemmän
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
Kyllä Yhdysvalloissa takasumuvalollisia autoja on. Se on vaan sallittu pelkästään parittomana, eli nykyään kehittyneissä maissa yleinen parillinen asennus ei sellaisenaan kelpaa. Ihmiset siellä ovat niin pihalla arjen asioista, että monet - käsittääkseni enemmistö - eivät tiedä mikä on takasumuvalo.

Eipä vaan näe. Entistä huonommin vain.
Riippuu tilanteesta. Samoin riippuu se, saadaanko paras näkyvyys sammuttamalla lähivalot vai antamalla niiden palaa.

Erittäin harvoinhan se tilanne tulee, että etusumuvaloista olisi hyötyä eli niitä olisi sallittua käyttää.
 
Kyllä Yhdysvalloissa takasumuvalollisia autoja on. Se on vaan sallittu pelkästään parittomana, eli nykyään kehittyneissä maissa yleinen parillinen asennus ei sellaisenaan kelpaa. Ihmiset siellä ovat niin pihalla arjen asioista, että monet - käsittääkseni enemmistö - eivät tiedä mikä on takasumuvalo.
No kappas, takasumuvalo ei olekaan kokonaan kielletty, vaikkei sitä vaaditakaan. Eli lainsäädännön kukkanen ei olekaan niin paha kuin olin luullut. Yhtäkään takasumuvaloa en kuitenkaan ole neljän vuoden aikana täällä nähnyt, eikä yhdessäkään ajamassani autossa ole sellaista ollut, eli menee kyllä taas vähän suunnittelupuolen ongelmiin tämä.
 
Ite oon ajanu sumussa missä piti laittaa parkit ja etusumut, kaikkia valoja testasin ja tuo oli ainut millä näki tiemerkinnät ilman valoseinää silmien edessä
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
 
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
Kyse on valojen asettelusta ja suuntauksesta eli siis automallikohtainen eikä niinkään tilannekohtainen.

2013 Hiluxissa on kohtalaisen hyvä suuntaus sumulle mutta valot on upotettu semmoiseen monttuun että lumimyräkässä niissä on 5-7cm kerros lunta päällä ja lämpöteho ei riitä sulattamaan

1633285915955.png
 
Ite oon ajanu sumussa missä piti laittaa parkit ja etusumut, kaikkia valoja testasin ja tuo oli ainut millä näki tiemerkinnät ilman valoseinää silmien edessä
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
Tämähän on jo autoaiheisiin kuuluvaa, ja asiaa on useita kertoja käsitelty. Sumuvalojahan ei varsinaisesti kuulu käyttää kuin hyvin hitaassa nopeudessa, esimerkiksi alle 30 km/h. Tällöin etua voidaan esimerkiksi lumipöllyssä saada siitä, että verrattain korkealla sijaitsevat lähivalot voidaan sammuttaa ja sumuvalot valaisevat lähialuetta.

Suunnittelun kukkasta tässä tosiaan on mm. usein huono sumuvalojen suuntaus, jääkerrokseen peittyvä sumuvalo, sumuvalo joka ei kunnolla sulata lasiaan ym. Tavallaan myös se, että järjestelmä antaa käyttää sumuvaloja myös maantie- ja moottoritienopeuksissa, vaikka niistä ei teoriassakaan voi olla mitään hyötyä ja haitta on usein suuri. Tosin tämä ei liene pelkästään insinööritieteellisen huonon suunnittelun asia, vaan lainsäädäntö ja tyyppihyväksyntämenettely ovat myös perseestä. Ei ole mitään syytä sille, että etusumuvalot voivat palaa normaaleissa matkanopeuksissa, paitsi silloin kun niitä käytetään hätätapauksessa lyhyen matkaa lähivalon tai -valojen sammuttua, sekä jos sumuvaloa käytetään sivutoimisesti auton staattisena kaarrevalona.
 
Tämähän on jo autoaiheisiin kuuluvaa, ja asiaa on useita kertoja käsitelty. Sumuvalojahan ei varsinaisesti kuulu käyttää kuin hyvin hitaassa nopeudessa, esimerkiksi alle 30 km/h. Tällöin etua voidaan esimerkiksi lumipöllyssä saada siitä, että verrattain korkealla sijaitsevat lähivalot voidaan sammuttaa ja sumuvalot valaisevat lähialuetta.
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
 
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
Kun laitat valot parkeille niin sumuvalot toimii edelleen ja tämä on se ainoa oikea käyttötarkoitus etusumareille. Noh hirven ylitysjälkiä lumiselta tieltä on niillä helpompi ettiä mutta sitä ei varmaan oo suunnittelupyödällä ajateltu.
 
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
Toki, juuri näin ja ohjeen sekä normaalin opetetun tavan mukaan. Tarkoitushan ei tietenkään ole sammuttaa takavaloja eikä etuvaloja, vaan pelkästään ajovalot.

Eivätkä lähivalot kovin pakotetusti pala, ellei ole kyseessä erään aikakauden ajokki jossa ne toimittivat päivävalon virkaa. Se on myös huonoa suunnittelua, koska eivät rajatun valokuvion takia toteuta tätä hyvin.
 
Toki, juuri näin ja ohjeen sekä normaalin opetetun tavan mukaan. Tarkoitushan ei tietenkään ole sammuttaa takavaloja eikä etuvaloja, vaan pelkästään ajovalot.

Eivätkä lähivalot kovin pakotetusti pala, ellei ole kyseessä erään aikakauden ajokki jossa ne toimittivat päivävalon virkaa. Se on myös huonoa suunnittelua, koska eivät rajatun valokuvion takia toteuta tätä hyvin.
Itselle ei autokoulussa kerrottu sumuvalojen käytöstä muuta kuin mistä ne laitetaan ja koska on tarkoitus käyttää :) Vielä en ole ajanut sellaisella autolla jossa olisi jotkin erilliset päivävalot. Autossa on parkit, ajovalot ja pitkät valot. Ulkomaan tuontiautossa saa myös kaikki valot pois päältä.
 
Itselle ei autokoulussa kerrottu sumuvalojen käytöstä muuta kuin mistä ne laitetaan ja koska on tarkoitus käyttää :) Vielä en ole ajanut sellaisella autolla jossa olisi jotkin erilliset päivävalot. Autossa on parkit, ajovalot ja pitkät valot. Ulkomaan tuontiautossa saa myös kaikki valot pois päältä.
Aika monessa hieman vanhemmassa autossa - sen ikäisissä joita on jo paljon romutettu mutta myös yksilöitä yhä käyttöautoina liikenteessä - on erillinen päivävalotoiminto, joka näyttää "pakotetulta lähivalolta". Valaisin on siis sama, mutta esim. 0-asennossa lähivalon langat syttyvät esivastuksen kautta himmennettynä polttimon tuntien säästämiseksi.

Tämä on suunnittelun kukkanen jo siitäkin syystä, että lähivalo on valmiiksi huono päivävalo ja himmennettynä vielä huonompi - kaukovalohalogeenia hyödyntävä ratkaisu on jo parempi.

Lisäksi yhdessä versiossa joku volkkarin oikein suuri nero oli keksinyt, että esivastus on kätevää ruuvata akkutelinepeltiin, jossa virtapiiri näppärästi hapettuu paskaksi. Tällöin esari piti tietenkin ohittaa ja toiminto palautui käyttöön normaalilla kirkkaudella.
 
Menee jo liian vaikeaksi minulle nuo kuva-arvoitukset.

1633685958348.png


väylä

  1. Purjehduskelpoiseksi todettu ja merkitty alusten kulkureitti
  2. laivaliikenteelle jäähän murrettu reitti.
    Esimerkiksi: Satamaan ruopattu väylä. Laivaväylä. Syväväylä. Rannikko-, saaristoväylä.
  3. reitti (1).
    Esimerkiksi: Kaupunkiin johtavat väylät tiet. Golfkentän väylät viheriöille johtavat reitit. Liikenneväylä. Uittoväylä. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
    Esimerkiksi:
    Kulttuurin valtaväylät.
 
Menee jo liian vaikeaksi minulle nuo kuva-arvoitukset.

1633685958348.png


väylä

  1. Purjehduskelpoiseksi todettu ja merkitty alusten kulkureitti
  2. laivaliikenteelle jäähän murrettu reitti.
    Esimerkiksi: Satamaan ruopattu väylä. Laivaväylä. Syväväylä. Rannikko-, saaristoväylä.
  3. reitti (1).
    Esimerkiksi: Kaupunkiin johtavat väylät tiet. Golfkentän väylät viheriöille johtavat reitit. Liikenneväylä. Uittoväylä. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
    Esimerkiksi:
    Kulttuurin valtaväylät.

Tietotekniikassa bus = väylä (pci-väylä yms.), tuosta varmaan käännösvirhe tullut.
 
En tiedä olenko ainoa mutta hyvien lusikoiden löytäminen on joskus haasteellista.

Meillä on töissä sekalainen lajitelma lusikoita keittiössä. Kaikilla paitsi yhdellä mallilla mulla leuka vuotaa kun syön. En tajuu miten se on edes mahdollista, mutta tuntu että en osaa käyttää kaikenmallisia lusikoita. Aina sotken niiden kanssa paitsi yhden mallin kanssa. En tiiä onko mulla jotain motoriikkahäiriöitä, mutta monella mallilla pelkästään sopan nostaminen naaman eteen aihauttaa loiskumista ja pahimmilla ei ei tahdo saada ryystettyä kun sitä jo valuu reunojen yli. Mutta sillä hyvällä lusikkamallilla voi syödä ihan miten vaan niin ei loisku eikä vuoda kun laittaa suuhun.

Voi olla että olen yksin tämän kanssa mutta siltikin syyttäisin suunnittelua :D
 
En tiedä olenko ainoa mutta hyvien lusikoiden löytäminen on joskus haasteellista.

Meillä on töissä sekalainen lajitelma lusikoita keittiössä. Kaikilla paitsi yhdellä mallilla mulla leuka vuotaa kun syön. En tajuu miten se on edes mahdollista, mutta tuntu että en osaa käyttää kaikenmallisia lusikoita. Aina sotken niiden kanssa paitsi yhden mallin kanssa. En tiiä onko mulla jotain motoriikkahäiriöitä, mutta monella mallilla pelkästään sopan nostaminen naaman eteen aihauttaa loiskumista ja pahimmilla ei ei tahdo saada ryystettyä kun sitä jo valuu reunojen yli. Mutta sillä hyvällä lusikkamallilla voi syödä ihan miten vaan niin ei loisku eikä vuoda kun laittaa suuhun.

Voi olla että olen yksin tämän kanssa mutta siltikin syyttäisin suunnittelua :D
Itsellä ei sentään leuka ihan hirveästi vuoda oli lusikka mikä tahansa mutta kyllä niissä on paljonkin eroja. Osalla on mukava syödä, osalla saa oikeasti keskittyä syömiseen kun muotoilu on niin perseestä. Ihan vastaavasti haarukoissakin on suuria eroja, osassa piikit on lyhyitä ja paksuja tai kiilamaisia, osa on hirveän kapeita ja piikit on luonnottoman pitkät ja kaikkea siltä väliltä. Itsekin koitan esim lounasruokaloissa vähän valita minkälaiset aterimet otan, toisilla vaan on huomattavasti mukavampi syödä (sotkematta).
 
En tiiä onko mulla jotain motoriikkahäiriöitä, mutta monella mallilla pelkästään sopan nostaminen naaman eteen aihauttaa loiskumista ja pahimmilla ei ei tahdo saada ryystettyä kun sitä jo valuu reunojen yli.
Paksu pilli on tähän vanha hyväksi koettu ratkaisu, jota ei suinkaan kannata väheksyä.
 
Paksu pilli on tähän vanha hyväksi koettu ratkaisu, jota ei suinkaan kannata väheksyä.
Mutta kunnon pillejä ei enää saa, vain pahvisia paskoja, joita ei ole ainakaan alkuvaiheessa suunniteltu oikein mitenkään. Tai näin luulin, kunnes huomasin että askartelutarvikehyllyissä on elintarvikemuovisia askartelupillejä.
 
Koronavilkku taitaa olla jo unohtunut, ja hyvä niin. Alunpitäenkin pidin sitä vain turhaa työtä teettävänä ja paniikkia lietsovana.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tästä oivalluksesta koitui harmia turhien testien ja haaskattujen terveydenhuollon resurssien muodossa. Ei tainnut olla halpa loppujen lopuksi.
 
En tiedä olenko ainoa mutta hyvien lusikoiden löytäminen on joskus haasteellista.

Meillä on töissä sekalainen lajitelma lusikoita keittiössä. Kaikilla paitsi yhdellä mallilla mulla leuka vuotaa kun syön. En tajuu miten se on edes mahdollista, mutta tuntu että en osaa käyttää kaikenmallisia lusikoita. Aina sotken niiden kanssa paitsi yhden mallin kanssa. En tiiä onko mulla jotain motoriikkahäiriöitä, mutta monella mallilla pelkästään sopan nostaminen naaman eteen aihauttaa loiskumista ja pahimmilla ei ei tahdo saada ryystettyä kun sitä jo valuu reunojen yli. Mutta sillä hyvällä lusikkamallilla voi syödä ihan miten vaan niin ei loisku eikä vuoda kun laittaa suuhun.

Voi olla että olen yksin tämän kanssa mutta siltikin syyttäisin suunnittelua :D
Tuollaista ongelmaa ei ole, mutta häälahjana saimme sarjan haarukoita, veitsiä ja lusikoita, joissa oli turhan paljon painoa varren puolella -> jos oli vähänkään pienempi lautanen, niin haarukka tai lusikka kippasi helposti pöydälle vieden ruokaa mukanaan. Lahjan antaja hoksasi ongelman ja otti nuo omaan käyttöönsä ja osti tilalle Hackmannin Savonia-sarjaa, joka oli paitsi halvempi, niin myös paljon toimivampi. Savoniahan on samanlainen muotoilun huipentuma kuin Parkerin Jotter-kuulakärkikynät - sopii omaan käteeni täydellisesti.
 
Tuollaista ongelmaa ei ole, mutta häälahjana saimme sarjan haarukoita, veitsiä ja lusikoita, joissa oli turhan paljon painoa varren puolella -> jos oli vähänkään pienempi lautanen, niin haarukka tai lusikka kippasi helposti pöydälle vieden ruokaa mukanaan. Lahjan antaja hoksasi ongelman ja otti nuo omaan käyttöönsä ja osti tilalle Hackmannin Savonia-sarjaa, joka oli paitsi halvempi, niin myös paljon toimivampi. Savoniahan on samanlainen muotoilun huipentuma kuin Parkerin Jotter-kuulakärkikynät - sopii omaan käteeni täydellisesti.
Täältäkin ääni Savonialle, ehkäpä parhaan malliset aterimet mitä on tullut vastaan. Meillä on kotonakin itseasiassa mulla Savoniaa ja emännällä jotain kauheita design-aterimia joita en suostu käyttämään ellei kaikki Savoniat ole likaisena.
 
Savonia-veitset on hyviä leivän voiteluun mutta muuten en itse hirveästi niitä fanita. Haarukoissa on turhan leveät piikit ja lusikat on sitä falskaavaa tyyliä mistä Mikkos ylempänä puhui.
 
Koronavilkku taitaa olla jo unohtunut, ja hyvä niin. Alunpitäenkin pidin sitä vain turhaa työtä teettävänä ja paniikkia lietsovana.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tästä oivalluksesta koitui harmia turhien testien ja haaskattujen terveydenhuollon resurssien muodossa. Ei tainnut olla halpa loppujen lopuksi.

Uutisesta lainattua:
Mikkolan mukaan Koronavilkun antama apu jäljitystyöhön on vähäinen, koska vilkku ei anna altistuksen aika- tai paikkatietoja. Hälytyksiä aiheutuu paljon, ja monet tilanteet ovat vaikeasti arvioitavia, eli työllistävä vaikutus on suuri.

Monen tahon kanssa ollut keskustelua koronavilkusta ja toteamus ollut juuri tämä, eli turha ohjelma, koska ei kerro missä ja milloin epäilty altistuminen on tapahtunut.
 
Osa leivänpaahtimista on ihan kukkasia. Toimivat varmaan ihan hyvin neliskanttisille paahtoleiville. Mutta jos paahtaa ruispaloja, puikuloita ja muita, niin niitä leipiä ei meinaa saada sieltä ulos polttamatta sormiaan. Ongelma olisi helppo korjata lisäämällä siihen nostomekanismiin pidempi liikerata. Leipien pitäminen pystyasennossa ei sekään ole optimaalista, koska tällöin paahtimesta ja leivästä riippuen se leipä ei ole kunnolla paahtimen sisällä.
 
Altistumisen hetki ja paikka olisi aivan hyvin voitu tallentaa ilman minkäänlaista vaikutusta yksityisyyden suojalle. Riittäisi, että tieto on kännykässä sen omistajan käytettävissä. Sen ei pitäisi heikentää kenenkään yksityisyyden suojaa, että ihmiselle itselleen kerrotaan, missä tämä on milloinkin ollut.
 
Altistumisen hetki ja paikka olisi aivan hyvin voitu tallentaa ilman minkäänlaista vaikutusta yksityisyyden suojalle. Riittäisi, että tieto on kännykässä sen omistajan käytettävissä. Sen ei pitäisi heikentää kenenkään yksityisyyden suojaa, että ihmiselle itselleen kerrotaan, missä tämä on milloinkin ollut.
Korona sovelluksia jos kommentoit.

Jos aika ja paikka vuotaa, niin silloin vuotaa myös sairastumistieto. jos tunistat altistumispaikassa olevat henkilön/(t)

Toki se nykyiselläänkin vuotaa, mutta paljon vähäisemmin.

Toinen on se että jos rajapinta vuotaa ne tiedot sovelluksella, niin silloin sovelluksella jo paljon enemmän mahkuja (vuotaa)

Ehkä joissain isoissa työmaissa yms. sellaisissa olisi voinut olla hyötyä tarkemamsta tiedosta, mutta näin jälkeen päin niitä Suomessa aika vähän ja kustannus vs paikallinen iso joukko testaus kustannus.
 
Koronavilkku taitaa olla jo unohtunut, ja hyvä niin. Alunpitäenkin pidin sitä vain turhaa työtä teettävänä ja paniikkia lietsovana.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tästä oivalluksesta koitui harmia turhien testien ja haaskattujen terveydenhuollon resurssien muodossa. Ei tainnut olla halpa loppujen lopuksi.
Missä se suunnittelukukkanen oli? Sovellus oli toimiva ja sillä siisti. Yleistä koronatrollausta ei kannata tänne ketjuun työntää.

Monen tahon kanssa ollut keskustelua koronavilkusta ja toteamus ollut juuri tämä, eli turha ohjelma, koska ei kerro missä ja milloin epäilty altistuminen on tapahtunut.
Jos tuo on ongelma, ei tiedä miten sen sovelluksen on tarkoitus edes toimia. Ei sillä ajalla/paikalla ole merkitystä, kun sovelluksen on tarkoitus kertoa vain mahdollisesta altistuksesta. Nuo lisätiedot olisivat ekstraa, mutta yksityisyydensuojan vuoksi kaikki tällaiset on jätetty siitä pois.

Altistumisen hetki ja paikka olisi aivan hyvin voitu tallentaa ilman minkäänlaista vaikutusta yksityisyyden suojalle. Riittäisi, että tieto on kännykässä sen omistajan käytettävissä. Sen ei pitäisi heikentää kenenkään yksityisyyden suojaa, että ihmiselle itselleen kerrotaan, missä tämä on milloinkin ollut.
Se voisi esim. paljastaa, että olet altistunut tilassa, jossa oli altistumishetkellä vain sinä ja joku toinen henkilö, jolloin voisit päätellä, että tartunta on peräisin siltä toiselta henkilöltä. Tämä ei ole normaalille ihmiselle mikään ongelma, mutta nykypäivän salaliittoteorioita vilisevässä yhteiskunnassa se on no-no.
 
Täältäkin ääni Savonialle, ehkäpä parhaan malliset aterimet mitä on tullut vastaan. Meillä on kotonakin itseasiassa mulla Savoniaa ja emännällä jotain kauheita design-aterimia joita en suostu käyttämään ellei kaikki Savoniat ole likaisena.

Meillä on kahta haarukkamallia laatikossa. Toinen on tuo Savonia, joka on kyllä paskin haarukka ikinä. Piikit lyhyet ja leviävät, jotta peruna halkeaisi mahdollisimman varmasti. Kuitenkin niin muotoilun kanssa yhdistettynä, ettei varmasti pysty edes kastiketta nostamaan. Kahvakin jotenkin väärinpäin lommollaan. Jotenkin aina tuntunut, että tuo on pakko olla suunnittelun kukkanen. Saman sarjan pikkulusikkakin jotenkin muotoiltu niin, ettei vahingossakaan voi kuppien reunaa kaapia "puhtaaksi". Nämä on näitä elämän pieniä ärsyttäviä asioita.

Kyllä se paras on fiskars functional form.
 
Huomautus - jätä nämä turhat öyhöttelysyytökset pois ja raportoi sen sijaan ylläpidolle jos näet että keskustelu on väärässä ketjussa
Ei se ole trollausta. Se oli perustelu miksi se on kukkanen, josta hyvin moni muukin on samaa mieltä.
Koronalle ja myös tuolle Koronavilkulle on oma ketjunsa. Mene sinne öyhöttelemään.
 
Ei se ole trollausta. Se oli perustelu miksi se on kukkanen, josta hyvin moni muukin on samaa mieltä.
Postasit näin.
Koronavilkku taitaa olla jo unohtunut, ja hyvä niin. Alunpitäenkin pidin sitä vain turhaa työtä teettävänä ja paniikkia lietsovana.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tästä oivalluksesta koitui harmia turhien testien ja haaskattujen terveydenhuollon resurssien muodossa. Ei tainnut olla halpa loppujen lopuksi.
Olisi voinut vähän perustella sitä suunnittelumokaa.

Se ei ollut itse ohjelman tai laitteiden rajapinnan vika että ilmoitukset tuli hitaammin kuin jäljitysryhmä kerkis toimia.

Terveyden huollon resurssien kulutus ei nyt avautunut, jos jäljitysryhmä oli nopeampi, niin se oli, jos se oli hitaampi tai ei tavoittanut altistuneita, niin omatoiminen testeihin tuleminen ei kai ollut ongelma.

Se oli merkittävä ongema että altistumisilmoitukset tuli viiveellä, ymmärtääkseni kaksi syytä, prosessi millä se tieto saatiin oli kankea, ja alkuun, kun levittäjäs syötti koodinsa, niin oli aivan liikaa viivettä siinä että altistumistieto saavutti altistuneet. Tästä seurasi se että jäljittäjät tavoitti altistuneet ennen koronavilkkua.

Ymmärtääkseni tuota jälkimmäistä viivettä saatiin lyhennettyä merkittävästi ja optimoitua muutenkin. mutta jäikö vaiheeseen, myöhästy. Vaikka itse sovellus oli laajasti levinnyt, niin ei tainnut levittäjillä ollut ihan yhtä laajasti käytössä.

Sinänsä sääli että pienellä jutulla olisi ollut merkittävä väline, sillä itse ohjelma oli saatu hyvin leviään.


Ja se oli hienoa että jotain edes yritettiin, pllussat päättäjilel ja toimijoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 266
Viestejä
4 739 534
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom