Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No tuskinpa se sitä Minin kuskia itseään häiritsee mutta takana ajavia kyllä varmasti pännii.
Riippuu kuskista. Minua ensinnäkin hävettäisi ja vähän myös kuumottaisi, ajaako joku puusilmä tai rattari perseeseen kun valaisinratkaisulla pyritään hämmentämään vähän lisää.
 
Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.
 
Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.
Se on mainittu tuossa samassa artikkelissa.

En tiedä miksi se olisi laiton, ainakaan muuten kuin värien osalta, sillä laki ei melko varmasti ota kantaa siihen minkä muotoinen se suuntavilkun valo on. Mutta oli niin tai näin, se ei tee tuosta alkuperäisestä suunnittelusta yhtään vähemmän typerää.
 
Se on mainittu tuossa samassa artikkelissa.

En tiedä miksi se olisi laiton, ainakaan muuten kuin värien osalta, sillä laki ei melko varmasti ota kantaa siihen minkä muotoinen se suuntavilkun valo on. Mutta oli niin tai näin, se ei tee tuosta alkuperäisestä suunnittelusta yhtään vähemmän typerää.
En yhtään ihmettelisi, että ainakin jossakin maassa olisi erikseen määritelty että mahdollinen nuolikuvio ei saa osoittaa päinvastaiseen suuntaan.

Koko artikkelia ei pystynyt lukemaan koska mainokset kirvelivät silmiä. Se tuossa kai ainakin todettiin, että euromallissa - jossa siis edes on varsinainen takavilkku - homma on toteutettu järkevästi. Amerikkalaisten normien sallima epäselvä ei-erillinen takasuuntavilkku on jo itsessään vaarallinen ilman väärään suuntaan osoittavaa nuoltakin.

Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.

Amerikan markkinoille suunnatut takavalot, joissa erillinen oranssi vilkku on jätetty pois, ovat tietysti EU-markkinoille kelpaamattomia yleensäkin, valaisevien pintojen muotoon katsomatta.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikan markkinoille suunnatut takavalot, joissa erillinen oranssi vilkku on jätetty pois, ovat tietysti EU-markkinoille kelpaamattomia yleensäkin, valaisevien pintojen muotoon katsomatta.
Mutta eivät ole laittomia täällä ajaa jos sellaisen on tänne ostanut.
 
No kuuluu kyllä ehdottomasti tähän threadiin kaikki ei-amerikkalaiset autot (kuten tuo Mini), joiden amerikanvientimalleihin varta vasten vaihdetaan oranssittomat takavilkut. Eihän oranssit takavilkut USA:ssa mitenkään kiellettyjä ole. Itse asiassa monista USA:ssa tehdyissä ja USA:ssa myydyistä autoistakin löytyy oranssit takavilkut.
 
Mutta eivät ole laittomia täällä ajaa jos sellaisen on tänne ostanut.
Tarkemmin ottaen jos auton on saanut rekisteriin ilman muutostöitä, mutta tokihan niitä on liikenteessä.

No kuuluu kyllä ehdottomasti tähän threadiin kaikki ei-amerikkalaiset autot (kuten tuo Mini), joiden amerikanvientimalleihin varta vasten vaihdetaan oranssittomat takavilkut. Eihän oranssit takavilkut USA:ssa mitenkään kiellettyjä ole. Itse asiassa monista USA:ssa tehdyissä ja USA:ssa myydyistä autoistakin löytyy oranssit takavilkut.
Sanoisin peräti, ettei tämä ole vain huonoa suunnittelua, vaan ihmishengestä piittaamatonta kusipäisyyttä. Joku mulkku on päättänyt lukutaidotonta asiakasryhmää kosiskellakseen tehdä tahallaan tuttua ja vaarallista paskaa.
Seuraavaksi odotan sitä, että jossain autossa nähdään dynaamiset vilkut, jotka juoksevat epäloogisesti auton reunalta keskellepäin.
Itse asiassa Mini-uutisen otsikon nähdessäni arvelin ensimmäisenä juuri tätä. Niinköhän kuitenkaan ihan pienillä lahjuksilla moista ilkivaltaista rakennetta tyyppihyväksyttäisiin Euroopassa.
 
Sanoisin peräti, ettei tämä ole vain huonoa suunnittelua, vaan ihmishengestä piittaamatonta kusipäisyyttä. Joku mulkku on päättänyt lukutaidotonta asiakasryhmää kosiskellakseen tehdä tahallaan tuttua ja vaarallista paskaa.
Joo, mutta isompi ongelma mun mielestä on etuvalottomuus. En muista mikä tilanne on nykyään Suomessa, ja asiaa on taidettu tässäkin ketjussa jo puida, mutta USA:ssa autoissa ei ole mikään pakko olla edessä mitään valoja automaattisesti päällä, eikä kuljettajan niitä myöskään tarvitse laittaa päälle paitsi jos on pimeää. Monissa autoissa, esim. kaikissa ajamissani GM:n USA:ssa valmistetuissa ja myydyissä autoissa, jonkinnäköiset valot on kuitenkin edessä aina päällä kun auto liikkuu, eikä niitä saa pois vaikka haluaisi. Yllättäen aasialaiset autot taitaa olla yleisimpiä joita täällä näkee täysin ilman valoja. Ottaen huomioon mainitsemasi lukutaidottomuuden ja yleisen kädettömyyden, en näe mitään hyvää syytä jättää jonkinlaista valoautomatiikkaa toteuttamatta, varsinkin kun sellainen pitää joka tapauksessa toteuttaa monen muun maan (muistaakseni esim. Kanadan) markkinoita varten.

Typerin "suunnitteluvirhe" USA:laisissa autoissa on kuitenkin kuskin puoleinen sivupeili. Tästä ei tosin oikeasti voi syyttää autonvalmistajia (paitsi ehkä lobbauksen puutteesta), vaan paikallisia viranomaisia, jotka ovat päättäneet, että peilissä näkyvien kohteiden tarkka etäisyyden arviointi on tärkeämpää kuin peilin heijastaman alueen suuruus. Kuskin puoleinen peili pitää siis USA:ssa olla mallia "vessan peili", jolle en esim. kaistanvaihtotilanteissa ole vielä keksinyt mitään järkevää käyttöä.
 
En muista mikä tilanne on nykyään Suomessa, ja asiaa on taidettu tässäkin ketjussa jo puida
Tilanne on nykyään se, että joitakin vanhoja autoja pystyy ajamaan täysin pimeänä. Kuljettajan on kyllä aina kytkettävä joko päiväajovalo tai lähivalo. Perä on usein uudemmissakin täysin pimeänä, ja valoisaan aikaan niissä uudemmissa sellaisena tyyppihyväksytyissä saakin olla, valitettavasti.

Tietysti yleinen piittaamattomuus, osaamattomuus ja rikkinäisillä valoilla ajeleminen on täälläkin ongelma. Kun joka kolmannessa vastaantulevassa on toinen lähivalo ja osassa näitä myös saman puolen parkki pimeänä, en voi mitenkään uskoa että nämä ovat juuri nyt samana päivänä kärähtäneet.

Paskaa suunnittelua on siis se, että valojen vioista ei pakoteta huudattamaan jotain summeria tai kilikalikelloa. Voidaanhan turvavyön kaltaisesta epäolennaisuudestakin niin tehdä. Prioriteetit ovat kääntyneet 180 astetta turvallisuusteatterin keskittyessä vääriin asioihin. Pitäisi valovioista olla vähintään jokin ilmaisin kaikissa autoissa, kuten joissakin oli jo viimeistään 80-luvulla. Pissapojasta tai päästöjärjestelmän nesteestäkin huomautellaan, jopa satojen metrien välein huonoimmin suunnitelluissa autoissa.
 
Että normaalin ihmisen mahdollisuus valojen korjaukseen on tehty melkein mahdottomaksi.
Oli kyseessä ledit, parkit tai ajovalot. Onhan se mahdollista että osa meistä omaa kätilön kädet, mutta monesti helpottavia työkaluja vaaditaan.
No sekin, mutta tätähän on helpotettu hehkulankojen osalta viime aikoina ja asiasta on virallisia vaatimuksiakin. Tosin lisävarusteena olevia valaisimia tämä ei koske, joten esimerkiksi etusumuvalo voi edelleen olla purettavaa mallia ja manuaalissa vain maininta "käyppäs poika merkkiliikkeessä".

Se ei enää käy päinsä, että ajovalopolttimoiden halogeenin vaihtoa varten pitäisi laskea puskuri alas tai nostaa auto, irrottaa pyörä ja avata sisälokari. Ennen oli huonommin.
 
No sekin, mutta tätähän on helpotettu hehkulankojen osalta viime aikoina ja asiasta on virallisia vaatimuksiakin. Tosin lisävarusteena olevia valaisimia tämä ei koske, joten esimerkiksi etusumuvalo voi edelleen olla purettavaa mallia ja manuaalissa vain maininta "käyppäs poika merkkiliikkeessä".

Se ei enää käy päinsä, että ajovalopolttimoiden halogeenin vaihtoa varten pitäisi laskea puskuri alas tai nostaa auto, irrottaa pyörä ja avata sisälokari. Ennen oli huonommin.
Ehkä aika kultaa muistot.
Kaikista vuosimallia 2005 uudemmista tuo vaihtaminen itse on ongelmallista, ainakin omalla kohdallani ja takuulla merkkikohtaisia eroja löytyy riittävän viljalti jakaaksemme mielipiteemme.
 
Ehkä aika kultaa muistot.
Kaikista vuosimallia 2005 uudemmista tuo vaihtaminen itse on ongelmallista, ainakin omalla kohdallani ja takuulla merkkikohtaisia eroja löytyy riittävän viljalti jakaaksemme mielipiteemme.
Tilannehan on todellisuudessa lähes päinvastainen. 2007 alkaen on edellytetty, että lamput voi käyttäjä vaihtaa itse ilman erikoistyökaluja, ellei työkalu tule auton mukana. Poislukien purkausvalot, lisävarusteet ja kertakäyttöiset elinikäisiksi tarkoitetut. Tätä ennen oli vaikeuksia.

Toki tästä huolimatta kaikissa aikanaan omistamissani 80-luvun eurooppalaisissa autoissa oli yhtä helppoa vaihtaa polttimoita kuin taas nykyään. Omista vaikein oli 90-luvun lopun Golf mk.IV jossa oli tavallaan hyvin vaikeaa vaihtaa lähivalon polttimoita. Nehän olivat sinänsä idioottimaisen helpot, mutta toisella puolella oli akku alle tappituntumalla edessä, toisella puolella taas melkein yhtä lähellä jokin muu. Saattoi olla pissapoika tai ilmansuodatinkotelo. On olemassa saman ikäisiä vehkeitä, joissa on oikeasti pakko purkaa paljon ja jopa nostaa auto. Nykyään niin ei voi tai saa olla halogeenipolttimon vaihdon takia.

Nykyään ihan oikeasti hehkulamput ja halogeenit voi vaihtaa itse, ja tämä neuvotaan käyttöohjeessa. Eikä tarvitse purkaa puolta autoa. Vuosituhannen alussa oli toisin. Anteeksi toisto.
 
Nehän olivat sinänsä idioottimaisen helpot, mutta toisella puolella oli akku alle tappituntumalla edessä, toisella puolella taas melkein yhtä lähellä jokin muu. Saattoi olla pissapoika tai ilmansuodatinkotelo. On olemassa saman ikäisiä vehkeitä, joissa on oikeasti pakko purkaa paljon ja jopa nostaa auto. Nykyään niin ei voi tai saa olla halogeenipolttimon vaihdon takia.
Tuokin on taas ihan autoteollisuuden kusipäisyyttä tehdä asiat vaikeaksi, eikä mikään tilanahtauden pakottava syy. Omassa Mazdassa toisella puolella on akku, mutta se on asennettu sellaiseen kulmaan että lampun kohdalle mahtuu aikuisen miehen käsi ottamaan vedensuojakumin ja lampun pidikkeen pois ilman että veri lentää. Toisella puolella on pissapojan säiliö lampun edessä/päällä, mutta se on ratkaistu niin että säiliö on pitkulaisen mallinen ja ulottuu lokasuojaan asti, jossa on reikä mihin säiliö uppoaa osittain ja pitää sen alapäästä paikallaan.

Yläpäässä on kaksi pulttia rungossa ja säiliö niissä kiinni, pulteissa sellaiset mikkihiirimutterit jotka saa käsin auki. Tämän jälkeen säiliön voi nostaa koneen päälle pois tieltä koska letkut ja sähköjohdot ovat mallia pitkä, jolloin sinne voi työntää vaikka pään kaveriksi kun vaihtaa polttimoa, tilaa on. Kyseessä 2003 vuoden auto.

Sitten taas 2005 vuoden Mazda 6 jollaisen omistin vähän aikaa, tais olla niin viheliäinen että sen Xenonit piti vaihtaa pyöräkotelon kautta tai jotain muuta ihmeellistä paskaa, en muista tarkalleen vaikka niitä sai kokoajan olla rassaamassa koska BMW:ltä lainatut sähköjärjestelmät.
 
Paskaa suunnittelua on siis se, että valojen vioista ei pakoteta huudattamaan jotain summeria tai kilikalikelloa. Voidaanhan turvavyön kaltaisesta epäolennaisuudestakin niin tehdä. Prioriteetit ovat kääntyneet 180 astetta turvallisuusteatterin keskittyessä vääriin asioihin. Pitäisi valovioista olla vähintään jokin ilmaisin kaikissa autoissa, kuten joissakin oli jo viimeistään 80-luvulla. Pissapojasta tai päästöjärjestelmän nesteestäkin huomautellaan, jopa satojen metrien välein huonoimmin suunnitelluissa autoissa.
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
 
Tilannehan on todellisuudessa lähes päinvastainen. 2007 alkaen on edellytetty, että lamput voi käyttäjä vaihtaa itse ilman erikoistyökaluja, ellei työkalu tule auton mukana.
Tää varmaan tarkoittaa uusia mallisarjoja tai sitten "erikoistyökaluja" on todellä löyhä rajoite. 2005-2015 mallisarjan Hiluksissa parkit on sisälokarissa ja erikoistyökaluja ei tarvi, ristikkoavain, tunkki ja ristipäämeisseli riittää. Mutta ite en siihen hommaan alkanut vaan yhdistin sen vaihdon vuosihuollon kans. Ajamiseen liittyvät valot saa vaihdettua mutta siinäkään ei ole yhtään liikaa tilaa.
 
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
Niin siis kyllä varmaan useimmat 2000 jälkeen rakennetut autot osaavat tuon kertoa, ja jo 90-luvun alun ainakin GM:n tuotteissa oli usein valojen valvonta, joka kyllä koski vain ajovaloja eikä esim. sumuvaloja. Mutta en ole kyllä törmännyt vielä autoon joka pimputtaisi koko matkan säännöllisesti niin kauan kunnes teet asialle jotain konkreettista. Yhden rakkineen olen ajanut 100km matkan jossa oli turvavyön kiinnikkeessä joku sähkövika, ja luuli ettei kuskin vyö ollut kiinni. Meinasi järki loppua kesken kun edes radion äänellä ei pystynyt siinä peittämään pimputusta, vaan se koveni sitä mukaa kun käänsi lisää volumea musiikkiin.

Luulisi että tuollainen ajaisi suurimman osan käyttäjistä viemään laitoksen heti huoltoon, jos lampun hajottua pimputtaisi samalla lailla. Valottomuus on kuitenkin mielestäni isompi riski kuin turvavyön käyttämättä jättäminen, koska jälkimmäisessä uhriluku on sidottu käyttämättä jättäneiden määrään, mutta valottomuudella sivullisia uhreja voi tulla enemmänkin.

Ja sitten tuo aiemmin mainittu pissapojan nesteestä urpoaminen jatkuvalla syötöllä.. Monissa autoissa kun se alaraja on vielä kovin korkealle asetettu että siellä on vielä 1/3 ainetta säiliössä kun tuo valitus alkaa.
 
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
 
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
Lähes kaikki autot tekevät tuota jos joku vilkun polttimoista kosahtaa. Johtuu ihan siitä miten se on teknisesti toteutettu (nykyään toki tietokoneiden kautta). Vai nakuttiko se nopeaa myös jos vaikka parkkipolttimo oli hajalla? Sinänsä vähän hölmö systeemi koska tuo pitää luntata manuaalista jos kojetauluun ei tule mitään infoa asiasta, suurin osa ei varmasti hiffaa että vilkun naputus koskee muitakin polttimoita, vilkkujen suhteen kun se on aikalailla standardi ollut jo pitkään. Toki jos kojelaudassa asiasta on myös maininta, niin onhan tuo varmaan ihan hyvä lisä-hoxhox kuljettajalle että vieppäs kippos valohuoltoon.
 
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
Tuohan on jo wanha juttu, ainakin -81 Corolla naksutteli vilkkua tuplanopeudella jos oli joku vilkkupolttimo palanut. Uudemmista ei ole itseltäni yhtään vilkkupolttimoa mennyt mutta kaipa tuo uudemmissakin aina on ollut.
 
Tuohan on jo wanha juttu, ainakin -81 Corolla naksutteli vilkkua tuplanopeudella jos oli joku vilkkupolttimo palanut. Uudemmista ei ole itseltäni yhtään vilkkupolttimoa mennyt mutta kaipa tuo uudemmissakin aina on ollut.


Tällä videolla on selitetty pitkän kaavan mukaan miten nuo autojen vilkut toimivat ennen ja jälkeen tietokoneohjauksen. Videolla mainittu myös pari vilkkuihin liittyvää suunnittelun kukkasta mitä nykyautoista voi löytyä kun mikään mitä kuulet tai näet ei ole aitoa.
 
Lähes kaikki autot tekevät tuota jos joku vilkun polttimoista kosahtaa. Johtuu ihan siitä miten se on teknisesti toteutettu (nykyään toki tietokoneiden kautta). Vai nakuttiko se nopeaa myös jos vaikka parkkipolttimo oli hajalla? Sinänsä vähän hölmö systeemi koska tuo pitää luntata manuaalista jos kojetauluun ei tule mitään infoa asiasta, suurin osa ei varmasti hiffaa että vilkun naputus koskee muitakin polttimoita, vilkkujen suhteen kun se on aikalailla standardi ollut jo pitkään. Toki jos kojelaudassa asiasta on myös maininta, niin onhan tuo varmaan ihan hyvä lisä-hoxhox kuljettajalle että vieppäs kippos valohuoltoon.
Ei, vaan ihan mikä tahansa polttimo. Siitä vaan autoa kiertämään, kun tuo tapahtui. Sitikoissa on aika erikoinen sähköjärjestelmä muutenkin. Toisen käden tietoa, mutta jotenkin koko sähköhomma toimi sarjassa ("asiantuntijalta" kuultuna, en vahvista). Jos siihen tuli joku fiba, esim. tuulilasin pyyhkimien vipu saattoi aukaista sivuikkunan. Työkaverille kävi näin, ihan oikeati. Näin siis ennen muinoin. Tuskin enää nykypäivänä.
 
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
Kyllä, tämä on nykyään yleinen varuste. Ei kuitenkaan oletus kaikissa autoissa. Lisäksi kaikki järjestelmät eivät tunnista kaikkien valojen vikoja.

Jotkut eivät vaan välitä, mutta toisaalta joillakin on hieman puutteellinen havaintokyky vaikka ei piittaamattomuutta. Tällöin on ihan perseestä, jos valovikailmoitin puuttuu tai se ei valvo ajovalojen polttimoita. Omasta käyttöautostakin puuttuu valovikailmoitin, mutta omassa käytössä vitutus tästä on pienempi kun näitä tulee kuitenkin tottumuksesta tarkkailtua - erilaisissa vanhoissa työkoneissa ja kärryissä on kuitenkin pakko katsoa silmällä.

Valottomuus on kuitenkin mielestäni isompi riski kuin turvavyön käyttämättä jättäminen, koska jälkimmäisessä uhriluku on sidottu käyttämättä jättäneiden määrään, mutta valottomuudella sivullisia uhreja voi tulla enemmänkin.
Lisäksi jälkimmäisessä on riskinä "vain", että suurienergisen törmäyksen sattuessa seuraukset pahenevat. Ensinmainitussa on astetta vakavampi vaara eli ylimääräinen riski onnettomuuden tapahtumiseen alunperin.
Ja sitten tuo aiemmin mainittu pissapojan nesteestä urpoaminen jatkuvalla syötöllä.. Monissa autoissa kun se alaraja on vielä kovin korkealle asetettu että siellä on vielä 1/3 ainetta säiliössä kun tuo valitus alkaa.
Tämä on oikeasti kammottava suunnitteluvirhe. Järjestelmässä voi olla peräti ihan kunnon symbolinen merkkivalo erikseen tälle asialle, mutta silti aina pinnan laskiessa rajan yli plimpotellaan kelloa ja peitetään näyttö ilmoituksella ikään kuin tämä olisi jokin hätätilanne. Jos ja kun systeemi on huonosti ohjelmoitu, tämä tapahtuu melkein joka mutkassa/jarrutuksessa/pompussa uimurin liikkuessa rajakohdan yli/pinnan kulkiessa tunnistimesta. Kilkatuksia voi siis tulla aivan satunnaisesti useita joka kilometrillä. Jos vähänkin olisi käytetty päätä, tämä ei niin haittaisi. Valo kuitenkin möllöttää koko ajan, joten riittäisi ilmoittaa kerran ja mahdollisesti auton uuden käynnistyksen yhteydessä.

Tosin tätä "kompensoi mukavasti" toinen typeryys. Tänäkin päivänä myydään uusia autoja, joissa ei lainkaan ole pissapojan nestetason varoitusvaloa tai -toimintoa. Mitä ne ovat oikein ajatelleet? Pahimmillaan varustelutasosta riippuen autossa X joko ei lainkaan ole pesunesteen ilmaisinta tai sitten se on häiritsevä.

Onneksi omassa autossa on merkkivalo eikä mitään muuta häiriötekijää. Pesunesteen vähäinen määrä on kuitenkin asia, joka ei ole kiireellisiä toimia tai kuskin hermojen repimistä vaativa, mutta joka olisi hyvä saattaa kuljettajan tietoon. Periaatteessa varanesteen raja saakin minusta olla korkealla, sillä pienehköstä säiliöstä esimerkiksi kolmannes ei enää ole valtavan paljon, jos sattuu olemaan kurainen ajotilanne.
 
Viimeksi muokattu:
...
Tämä on oikeasti kammottava suunnitteluvirhe. Järjestelmässä voi olla peräti ihan kunnon symbolinen merkkivalo erikseen tälle asialle, mutta silti aina pinnan laskiessa rajan yli plimpotellaan kelloa ja peitetään näyttö ilmoituksella ikään kuin tämä olisi jokin hätätilanne. Jos ja kun systeemi on huonosti ohjelmoitu, tämä tapahtuu melkein joka mutkassa/jarrutuksessa/pompussa uimurin liikkuessa rajakohdan yli/pinnan kulkiessa tunnistimesta. Kilkatuksia voi siis tulla aivan satunnaisesti useita joka kilometrillä. Jos vähänkin olisi käytetty päätä, tämä ei niin haittaisi. Valo kuitenkin möllöttää koko ajan, joten riittäisi ilmoittaa kerran ja mahdollisesti auton uuden käynnistyksen yhteydessä.
...
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
 
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
 
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
Nämä ovat juuri sellaisia seikkoja, jotka paljastavat viimeistelemättömän (eli halvan) suunnittelun. Jos tuollaisia ei ole ajateltu, niin väkisin tulee mieleen, että missä muualla ja kuinka kriittisissä paikoissa niitä mutkia on oiottu.

Meillä Volvossa tuosta syttyy mittaristoon merkintä ja sen voi halutessaan kuitata, eikä se sen jälkeen häiritse uudestaan kuin vasta seuraavalla käynnistyksellä. Puuttuvasta turvavyöstä sen sijaan tulee meilläkin pysyvä pimputus, joka olisi muuten ok, mutta joskus se tulkitsee penkin olevan käytössä kun siihen laskee jonkin vähänkään painavamman repun tms.
 
Nämä ovat juuri sellaisia seikkoja, jotka paljastavat viimeistelemättömän (eli halvan) suunnittelun. Jos tuollaisia ei ole ajateltu, niin väkisin tulee mieleen, että missä muualla ja kuinka kriittisissä paikoissa niitä mutkia on oiottu.

Meillä Volvossa tuosta syttyy mittaristoon merkintä ja sen voi halutessaan kuitata, eikä se sen jälkeen häiritse uudestaan kuin vasta seuraavalla käynnistyksellä. Puuttuvasta turvavyöstä sen sijaan tulee meilläkin pysyvä pimputus, joka olisi muuten ok, mutta joskus se tulkitsee penkin olevan käytössä kun siihen laskee jonkin vähänkään painavamman repun tms.
Joissakin autoissa taitaa saada jotenkin estettyä nuo turvavyöpimputukset aina matkakohtaisesti juuri tuon takia että voi esimerkiksi ostoskassin laittaa penkille, ainakin muistelisin törmänneeni tuollaiseen ominaisuuteen jossakin.

Toisaalta, alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi noita puolivillaisesti suunniteltuja asioita on. Vaikka en mikään varsinainen suunnittelija olekaan nin aina sillointällöin duunissa joutuu suunnittelemaan jotakin ja monesti sitten tulee aika tai raha vastaan että ei vaan voi parempaa suunnitella ja se kyllä joskus pistää kohtuullisen pahasti harmittamaan kun itselläni on ammattiylpeyttä vielä jäljellä ja joissakin asioissa vähän perfektionistin vikaa. Tosin, ensi viikolla sitten pitääkin suunnitella yhteen tuollaiseen "riittävän hyvään" juttuun vähän parannuksia kun ei se sitten lopulta ollutkaan riittävän hyvä loppukäyttäjän mielestä. Taas kun olisi kerralla saanut tehdä kunnolla...
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
Tarpeeksi usein se värikehä on myös asennettu pisin vittua siten, että se on joko päinvastoin kuin pitäisi tai ainakaan siitä ei saa vitunkaan selvää vaikka näkisi sen hyvin. Olisi sen toki voinut suunnitella niinkin että menisi vain oikein, mutta osassa lukkoja näin ei ole viitsitty tehdä.
 
Tarpeeksi usein se värikehä on myös asennettu pisin vittua siten, että se on joko päinvastoin kuin pitäisi tai ainakaan siitä ei saa vitunkaan selvää vaikka näkisi sen hyvin. Olisi sen toki voinut suunnitella niinkin että menisi vain oikein, mutta osassa lukkoja näin ei ole viitsitty tehdä.
Myös se sisäpuolinen vipu on mahollista asentaa kummin päin tahansa mutta mielestäni sen pitäis olla pystyssä ku tie on auki ja poikittain kun kulku on estetty. joskus tulee ite huoltsikan vessassa ihmeteltyä ja testattua että kummin päin se nyt on
 
Myös se sisäpuolinen vipu on mahollista asentaa kummin päin tahansa mutta mielestäni sen pitäis olla pystyssä ku tie on auki ja poikittain kun kulku on estetty.
Tämähän se on standardi kaikissa kahvoissa ja sulkuvivuissa (portti auki / portti kiinni). Paitsi, keittiöhanan tiskikonen syöttöhanoissa. Ainoa hana, joka on tarkoituksella suunniteltu olemaan vipu poikittain auki. Ärsyttää insinööriä. Ainoa syy lienee se, että se ei olisi edessä kun hana on kiinni, mutta niin pieni vipu ei kyllä ketään haittaa.
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
Ja rautakaupasta saa nykyään "design" malleja joissa tuota värikiekkoa ei ole enään lainkaan. Todella kätevää kaikin puolin. Ja löytyy myös malleja joissa se vääntönuppi on niin pieni että vanhukselle/muuten heikompikätiselle on ihan työn ja tuskan takana saada sitä käännettyä jos on yhtään raskaampi lukkorunko.


Siitä vielä esimerkkiä, ei ole pahimpia mutta yksinkertaisesti paska
- Nuppi rst, todella liukas käyttää märillä käsillä
- Tuo vihreä(?!)/punainen väri todella pienellä pienessä reiässä, unelma vaihtoehdot esim värisokealle
- Keskellä oleva "hätäavaus" niin heikolla uralla oleva taltta että siihen ei saa oikeen otetta millään jos se vanhus siellä on vaikka jumissa.

Tästä vielä toinen oikea ergonomian kukkanen:
 
Viimeksi muokattu:
Ja rautakaupasta saa nykyään "design" malleja joissa tuota värikiekkoa ei ole enään lainkaan. Todella kätevää kaikin puolin. Ja löytyy myös malleja joissa se vääntönuppi on niin pieni että vanhukselle/muuten heikompikätiselle on ihan työn ja tuskan takana saada sitä käännettyä jos on yhtään raskaampi lukkorunko.


Siitä vielä esimerkkiä, ei ole pahimpia mutta yksinkertaisesti paska
- Nuppi rst, todella liukas käyttää märillä käsillä
- Tuo vihreä(?!)/punainen väri todella pienellä pienessä reiässä, unelma vaihtoehdot esim värisokealle
- Keskellä oleva "hätäavaus" niin heikolla uralla oleva taltta että siihen ei saa oikeen otetta millään jos se vanhus siellä on vaikka jumissa.

Tästä vielä toinen oikea ergonomian kukkanen:
Oivia esimerkkejä siitä kuinka design menee käytännöllisyyden edelle.
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.
 

Liitteet

  • IMG_20210927_181806.jpg
    IMG_20210927_181806.jpg
    4,8 MB · Luettu: 291
  • IMG_20210927_192204.jpg
    IMG_20210927_192204.jpg
    4,2 MB · Luettu: 288
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
Ruikkii nestettä lasille ettei pinta ole juuri rajalla.
 
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.

Mulla oli edellisessä autossa webaston raja 1/4 tankki, eli jotain 250 kilsaa matkaa. Sen vuoksi olisi pitänyt siis tihentää huomattavasti tankkausväliä, mutta todellisuudessa se oli harva se päivä toimimattomana. Webastohan ottaa jonkun 0.2 litraa löpöä normaalin lämmityksen aikana, mitään varmuusrajaa siinä ei siis tarvitsisi olla.
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.
Täällä oli risteyksessä vähän vastaava pienempi pintaan tuleva putki, joka törrötti sen 15cm yhden "pintaremontin" jälkeen. Eräs kaunis päivähän siihen sitten auraustraktori päsäytti ja koko putki nousi sieltä tien läpi ja repesi irti.

Tovin saivat sitä korjata ja varmaan jollekin alkuperäiselle tien remppaajalle välittyi myös erityiskiitokset.
 
Tämähän ei ole suunnittelun kukkanen, vaan toteutuksen kukkanen. ;)

No sitä kyllä :) Olenhan mä tuosta kävellyt kymmeniä kertoja ohi, nyt vasta huomasin kun koira jotain siinä nuuski. Pitäis kai kävellä koko remppareitti läpi ja katella mitä muuta on pielessä.
Yhdestä vuotavasta putkesta ilmoitin vesilaitokselle n. puolivuotta sitten. Sille ei ole tehty mitään.

Sen sijaan siitä kahden talon päästä viime viikolla ilmestyi naapurin puolelle kuvan mukainen kaivo. Ihmettelin mitä kaivinkone hommaili, myöhemmin kävin katsomassa että tuo ei ole kyllä ennen ollut. Yleensä vetäisin nurtsinleikkurilta vähän naapurinkin puolelta, niin tiedän kyllä. Tällä kertaa oli niin siistiä työtä että äkkisiltään ei edes arvaisi että jotain on siihen ilmestynyt.

Siinäkin vaan sellainen homma että varsinainen ongelmapaikka olisi toisen naapurin puolella, missä sille kaivolle oikeasti olisi tarvetta. Ihme touhua vesilaitokselta, mutta mikä mä nyt olen arvostelemaan...:hmm:
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.

Tulee ensimmäisenä mieleen että olisi jätetty varaa jos laitetaan myöhemmin asfalttia, eli silloin hyvää suunnittelua? Koska yleensä sorapaikoille laitetaan se kaivo ihan kunnolla sinne soran alle ettei niitä edes näy, tai ainakin joskus aikoinaan tehtiin näin.
 
Noitten putket on usein "teleskooppisia" -vois kokeilla että painuisko maantasalle kun hyppää päälle.
 
Tulee ensimmäisenä mieleen että olisi jätetty varaa jos laitetaan myöhemmin asfalttia, eli silloin hyvää suunnittelua? Koska yleensä sorapaikoille laitetaan se kaivo ihan kunnolla sinne soran alle ettei niitä edes näy, tai ainakin joskus aikoinaan tehtiin näin.

Hyvä veikkaus muuten. Sattuu muuten olemaan ainoa hiekkatien pätkä täällä. Missä itse asun on asfalti vedetty vuosia sitten, kummallisesti loppuu vähän matkan päästä.

Noitten putket on usein "teleskooppisia" -vois kokeilla että painuisko maantasalle kun hyppää päälle.

Luultavasti olisin pää edellä orapihlajassa ja jotain poikki jos yrittäisin :hmm:
 
Mulla oli edellisessä autossa webaston raja 1/4 tankki, eli jotain 250 kilsaa matkaa. Sen vuoksi olisi pitänyt siis tihentää huomattavasti tankkausväliä, mutta todellisuudessa se oli harva se päivä toimimattomana. Webastohan ottaa jonkun 0.2 litraa löpöä normaalin lämmityksen aikana, mitään varmuusrajaa siinä ei siis tarvitsisi olla.

Kuulostaa transitilta. 16 litraa on varmuusraja jonka jälkeen webasto ei lähde käyntiin. Monta kertaa ollut kylmä auto aamulla tai saanut illalla käydä tankkaamassa kun vasta kotona tajunnut katsoa mittaria. laittaisivat vaikka sille oman bensavalon...
 
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
Kuulostaa ihan järjettömältä että auto päästelee jotain pimputteluja, mikä tällainen automerkki? Toki turvavyön tapauksessa ymmärrän sen. Yhtä typerää kuin mikrouunin tai pesukoneen merkkiäänet.
 
Kuulostaa ihan järjettömältä että auto päästelee jotain pimputteluja, mikä tällainen automerkki? Toki turvavyön tapauksessa ymmärrän sen. Yhtä typerää kuin mikrouunin tai pesukoneen merkkiäänet.
Mitä ihmettä? On varsin yleinen ja vanha idea, että tilanteissa, joissa jokin varoitusvalo syttyy, annetaan äänimerkki. Käytäntö on jo vähintään viidennellä vuosikymmenellä ja ihan syystä. Samoin kelivaroitusrajan kohdalla tämä on ihan loogista, ja avattaessa kuljettajan ovi vaihde kytkettynä, ja ja ja. On jopa ihan ymmärrettävää antaa kerran merkkiääni pissapojan tasosta.

Tällaisia jatkuvasti pissapojan tasosta häiritseviä autoja on niinkin eksoottisessa merkkiryhmittymässä kuin VW-konsernissa. Joku laajasti paskakeleissä näitä testaillut Savant-autisti tai vaikkapa softan vääntänyt Saatana saisi ilmoittautua ja listata automallit ja vuosimallit varustelutasoineen rajattuna. Ei rajoitu näihin. Ihan laajalti esiintyvä ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 419
Viestejä
4 550 705
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom