• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tiedän että sormenjälkilukijan takia tuossa virtapainikkeessa itsessään ei ole mitään virtapainikkeen ikonia mutta yksi suunnittelun kukkanen on se että sitä ei ole mitenkään tuossa ilmaistu. Joutunut usealle ihmiselle neuvomaan missä omassa työkoneessaan on virtapainike. Osa on ensin inttänyt vastaan että sellaista ei ole ollenkaan.

Tää on totta, mutta ellen ihan väärin muista niin pakasta vedettäesä koneessa (XPS15) oli tuossa päällä tarra jossa oli virtakytkimen ikoni. Toki olis selkeämpää jos siinä olis joku indikointi että kyseessä on virtakytkin vaikka tuossa päällä sitten...
 
Meillä oli joskus duunissa Sampan näytöt, joissa virtanappi oli alakulmassa. Tai mikään nappi, hipaisukytkin, jota ei mun mielestä ollut erityisen selkeästi edes merkattu. Jouduin kysymään kollegalta, miten saa virran päälle...
 
Meillä oli joskus duunissa Sampan näytöt, joissa virtanappi oli alakulmassa. Tai mikään nappi, hipaisukytkin, jota ei mun mielestä ollut erityisen selkeästi edes merkattu. Jouduin kysymään kollegalta, miten saa virran päälle...
Minulla on ASUS:in näytössä virtanappi näytän alasivulla. Näytön jalka on työpöydän upotuksessa sen verran syvällä, että virtanapin ja pöydän välissä on juuri sormen mentävä tila. Ei siinä mitään, mutta jos näyttöä painaa ylhäältä päin, niin siitä saa virrat pois. Ja ei tässä vieläkään mitään, mutta kissa hoksasi tämän yhtenä päivänä...
 
On siinä sellainen ero, että jos et ole noudattanut vakuutusyhtiön suojeluohjeita, niin korvaussummaa voidaan pienentää. Hanojen sulkeminen kun laitteita ei käytetä lukee ehtona kaikissa suojeluohjeissa.
Tämä on ihan totta, mutta vakuutusyhtiöt vaativat niissä pienellä präntätyissä kaikenlaista muutakin hölmöä, jotta eivät vaan joutuisi korvaamaan mitään ja sittenkin yrittävät rypistellä vastaan.

Jos vahinko sattuu kohdalle, niin ei välttämättä kannata ainakaan ensimmäisenä olla mainostamassa, että teki itse sitä tätä tai tuota vastoin ohjeita.
 
Tämä on ihan totta, mutta vakuutusyhtiöt vaativat niissä pienellä präntätyissä kaikenlaista muutakin hölmöä, jotta eivät vaan joutuisi korvaamaan mitään ja sittenkin yrittävät rypistellä vastaan.
Eräs vakuutusyhtiö vaati, että maatilan työkoneissa pitää olla päävirtakytkin ja virran on aina oltava kytketty päälle, kun koneita ei käytetä. :rofl:
 
Tää on totta, mutta ellen ihan väärin muista niin pakasta vedettäesä koneessa (XPS15) oli tuossa päällä tarra jossa oli virtakytkimen ikoni. Toki olis selkeämpää jos siinä olis joku indikointi että kyseessä on virtakytkin vaikka tuossa päällä sitten...
Kaippa noissakin on paketista ottaessa ollut joku tarra mutta eihän se tarra siinä kohtaa enää kiinni ole kun leasing-kone on esiasennuksen kautta lopulta toimitettu käyttäjälle avaimet käteen tyylisesti.
 
Arvaa jännittääkö aina painaa deleteä omassa Dellissä...

1633000990948.png
Lenovossa virtanappi on täysin samanlaisena samassa paikassa, eikä yhtään virhepainallusta ole tullut.
 
Muutenkin ihan idioottimainen layout. Nuolinäppäimet käyttökelvottomat ja noissa taisi olla f-näppäimet fn takana, eli täysin käyttökelvoton, huono jopa kannettavan näppäimistöksi.

Joo ei ole kovin lämpimiä tunteita työnantajan Lenovin näppistä kohtaan mullakaan. En ymmärrä miksi noita aina kehutaan joka paikassa kun omaan makuun ne on niin tuntuman kuin leiskan puolesta ihan paskoja. Kaikkein ääliömäisintä on vaihtaa ctrl ja fn -näppäinten paikka siten että fn on nurkassa jossa on aina ollut (ja kaikilla muilla valmistajilla on edelleenkin) ctrl. Saahan tuon asetuksista vaihdettua, mutta sitten taas näppäinten teksti ei vastaa toimintoa mikä on omanlaisensa suunnittelun kukkanen.

F-näppäimet on nykyään enenevissä määrin fn:n takana kun niihin samoihin nappeihin on ympätty äänensäätö ym näppäimiä. Käsittääkseni useimmilla valmistajilla on asetus BIOSissa tai muualla jolla näppäimistö säädetään oletusarvoisesti toimimaan joko F-tilassa tai "toimintonäppäin" tilassa ja fn:n kanssa sitten tulee aina se vaihtoehtoinen toiminto. Tässä omassa Dellissäkin on oletuksena toiminnot, ei F:t, mutta ne saa myös käännettyä toimimaan toisin päin.
 
Joo, jokseenkin näin. Tarkoitan, että merkkiääni on merkkiääni, se ei ole uusi juttu eikä ole mitään huonoa vaan erittäin hyvää suunnittelua käyttää järkevästi merkkiääniä. Varsinaisia kukkasia ovat nämä päällekäyvät ja keskittymistä haittaavat jatkuvat varoitukset turhasta, ja ehkä pahin on systeemin testaamattomuudesta johtuva vahingossa jatkuvasti toistuva hälytys.

Mun auto ei päästä mitään ääniä enkä kyllä kaipaisikaan niitä. Itse asiassa en sietäisi niitä, koska niille ei ole yksinkertaisesti mitään hyvään syytä, ovat juurikin niitä suunnittelun kukkasia, eli paskaa suunnittelua. Merkkivalo riittää, sokeat eivät aja autolla.
 
Mun auto ei päästä mitään ääniä enkä kyllä kaipaisikaan niitä. Itse asiassa en sietäisi niitä, koska niille ei ole yksinkertaisesti mitään hyvään syytä, ovat juurikin niitä suunnittelun kukkasia, eli paskaa suunnittelua. Merkkivalo riittää, sokeat eivät aja autolla.
Erittäin kriittistä asioista, joita ei syystä tai toisesta voida automatiikalla hoitaa on äänimerkki hyvä, joku tolkuton huomiovalo toki kuuroille tärkeä, mutta ääni helpompi muille.

Ja nimenomaan niin kuin lainaamasi kirjoittaja kirjoitti, vain niissä järkevissä , kriittisissä kohteissa.

En tosin tiedä saako edes autossa olla mitään tolkutonta vilkkumajakkaa kojelaudalla, eli onko se vaihtoehto äänelle.

koska niille ei ole yksinkertaisesti mitään hyvään syytä, ovat juurikin niitä suunnittelun kukkasia,

Mikä olisi parempi tapa. Eli tapa johon kuljetta reakoi varmemmin ja nopeammin. (jos ei nyt mietitä kuuroja)
Itsellä tulee mieleen tuo majakka, en tiedä onko parempi ja olisko vielä parempi sekä majakka että ääni.
 
Mun auto ei päästä mitään ääniä enkä kyllä kaipaisikaan niitä. Itse asiassa en sietäisi niitä, koska niille ei ole yksinkertaisesti mitään hyvään syytä, ovat juurikin niitä suunnittelun kukkasia, eli paskaa suunnittelua. Merkkivalo riittää, sokeat eivät aja autolla.

Häiriöilmoituksiin liittyvät äänet ovat kyllä ihan ok, jos ne on tehty niin että auto piippaa kerran ja sitten lopettaa.

Tähän liittyen huomasin eilen vastaavan kukkasen omassa autossa, ajotietokoneen valikosta löytyy neljä eri "ääniteemaa" merkkiäänille, kokeilin vaihtaa mielenkiinnosta oletuksen johonkin muuhun. Seuraavan kerran ajoon lähtiessä totesin, että valinta vaikuttaa myös suuntavilkun merkkiääneen, joka oli järkyttävä maailmanlopun pimpelipom. Testailin tämän jälkeen ne muutkin, kolme niistä on aika samanlaisia pienellä vivahteella, mutta tuota yhtä en jaksa uskoa että kukaan vapaaehtoisesti kuuntelee. Aikamoinen kukkanen tehtaalla, ylipäätään se että vilkun ääni vaihtuu ja että yhtenä vaihtoehtona on karseaa melusaastetta.
 
Häiriöilmoituksiin liittyvät äänet ovat kyllä ihan ok, jos ne on tehty niin että auto piippaa kerran ja sitten lopettaa.
Öljynpaine, piip, hiljaisuus
Keittää, piip , hiljaisuus

Vähän kärjistäen yhtä tyhjän kanssa siinä äänimailmassa mikä autossa on (ne matkustajien omat vehkeet, radiot, ulkoa kuuluvat äänet sun muut)

Jos tarkoitit jotain oikean takavalon kolmas ledi on piemeä, niin siten samaa mieltä, sei ei tarvi kuskin välitöntä toistuvaa huomiota, päinvastoin.
 
Häiriöilmoituksiin liittyvät äänet ovat kyllä ihan ok, jos ne on tehty niin että auto piippaa kerran ja sitten lopettaa.

Tähän liittyen huomasin eilen vastaavan kukkasen omassa autossa, ajotietokoneen valikosta löytyy neljä eri "ääniteemaa" merkkiäänille, kokeilin vaihtaa mielenkiinnosta oletuksen johonkin muuhun. Seuraavan kerran ajoon lähtiessä totesin, että valinta vaikuttaa myös suuntavilkun merkkiääneen, joka oli järkyttävä maailmanlopun pimpelipom. Testailin tämän jälkeen ne muutkin, kolme niistä on aika samanlaisia pienellä vivahteella, mutta tuota yhtä en jaksa uskoa että kukaan vapaaehtoisesti kuuntelee. Aikamoinen kukkanen tehtaalla, ylipäätään se että vilkun ääni vaihtuu ja että yhtenä vaihtoehtona on karseaa melusaastetta.
Mikäs kukkanen se on, että annetaan valinnanvaraa? Se että sinä et siitä yhteen teemaan kuuluvasta äänestä pitänyt, ei tarkoita etteikö joku toinen voisi sellaista haluta. Maailma on niin vinksinvonksin nykyään, ettei kannata olettaa enää mitään omien mieltymysten pohjalta.

Toki olisi vielä parempi, jos voisi valita yksittäiset äänet täysin oman maun mukaan, mutta jos sitten seuraavassa versiossa.
 
Mikäs kukkanen se on, että annetaan valinnanvaraa? Se että sinä et siitä yhteen teemaan kuuluvasta äänestä pitänyt, ei tarkoita etteikö joku toinen voisi sellaista haluta. Maailma on niin vinksinvonksin nykyään, ettei kannata olettaa enää mitään omien mieltymysten pohjalta.

Toki olisi vielä parempi, jos voisi valita yksittäiset äänet täysin oman maun mukaan, mutta jos sitten seuraavassa versiossa.
Taisi olla kyse siitä että se ainoa hyvä varoitusääni on käyttökelvoton koska korvatessaan vilkun äänen juuri kukaan ei sitä käytä
 
Taisi olla kyse siitä että se ainoa hyvä varoitusääni on käyttökelvoton koska korvatessaan vilkun äänen juuri kukaan ei sitä käytä
Tavasin viestiä pariin kertaan uudelleen, eikä siinä mielestäni tuollaiseen viitata.
 
Tavasin viestiä pariin kertaan uudelleen, eikä siinä mielestäni tuollaiseen viitata.

Ei niin, mutta eipä tuo asia juuri muutu. Suunnittelun kukkanen oli, että yksi ääniteemoista oli käyttökelvoton, koska se muutti samalla vilkun ääntä karseaksi.

Tämä on juurikin hyvä esimerkki huonosta suunnittelusta. Kikkaillaan määrällä laadun kustannuksella. Annetaan vaihtoehtoja, ja tehdään sitten niistä niin huonoja ettei niitä voi käyttää. Kyllä autoon riittää hyvin yhdet äänet, kun ne toteutettu kunnolla laatuautojen tapaan. Tietysti pitäisi kuitenkin olla se mykistysvaihtoehto noille merkkiäänille.
 
Öljynpaine, piip, hiljaisuus
Keittää, piip , hiljaisuus

Vähän kärjistäen yhtä tyhjän kanssa siinä äänimailmassa mikä autossa on (ne matkustajien omat vehkeet, radiot, ulkoa kuuluvat äänet sun muut)

Jos tarkoitit jotain oikean takavalon kolmas ledi on piemeä, niin siten samaa mieltä, sei ei tarvi kuskin välitöntä toistuvaa huomiota, päinvastoin.

Omassa edellisessä autossa noin lähtökohtaisesti oli esim. ei-kriittissä ilmoituksissa (moottorihäiriö tms) tuo yksi piip + keltainen merkkivalo. Isommissa jutuissa sitten piip + merkkivalo + iso punainen STOP teksti keskellä mittaristoa. Tämä on mielestäni ihan ok, se pelkkä keltainen valo mittaristossa saattaa jäädä vähäksi aikaa huomaamatta, mutta piippauksen perusteella sitä osaa lähteä hakemaan. Muusta äänimaailmasta en tiedä, kun ainut mitä käytän itse on radio hiljaisella voimakkuudella eikä sitäkään aina. Matkustajien ei taas ole tarvekaan sitä piippausta kuulla, riittää että kuljettaja kuulee.

Tästä voi olla eri mieltä, mutta itse edelleen näen, että se yksi piippaus ei ole liikaa, jatkuvampi äänisaaste sitten olisi eri juttu.
 
Kyllä ja se AquaStop estää veden virtaamisen sellaisessa tilanteessa. Jos taas vuoto on kupariputkessa ennen sitä AquaStoppia, niin sitten on jo lottoamisen paikka.



Todennäköisempää on, että jotain hajoaa ja vedet tulevat lattialle astioita pestäessä. Siihen se venttiili ei vaikuta mitenkään, kun sen pitää olla silloin auki.

Tästä tuli mieleen muutaman vuoden takainen juttu, kun erästä toimista remontoimme. Toimiston aulaan haluttiin kahviautomaatti ja automaatin vesilinjaan sähkötoiminen venttiili, jottei automaatin omien venttiilien pettäminen toimistoajan ulkopuolella aiheuta isoa vesivahinkoa (kohteessa oli toimistoaikaan vaksi paikalla). Venttiili asennettiin ja tuolle ohjaus mallia porrasvalo, eli toimistoaikaan kellokytkin pitää venttiilin auki ja toimistoajan ulkopuolella automaatin vieressä olevasta painikkeesta käynnistyy ajastin, joka pitää venttiilin auki x minuuttia.

Paitsi että eihän se ajatus toiminut kun paskamallin automaatti oli suunniteltu niin, että jos vesilinjasta hävisi paine, vehje meni vikatilaan, jonka kuittaus vaati että laitteesta otti sähköt pois ja pisti takaisin.
 
Ikealta löytyy automaattinen ihan asiallisen hintainen sulku veteen, niin ei niin tarvitse hanaa käännellä ja hämmentyä kun toimiikin käyttäjän mielestä väärin.

 
Tosin tuossa yllä olevassa pesukoneventtiili-videossakin on esimerkki tämän logiikan vastaisesta käänteisestä versiosta. Jos pesukoneliitäntään on valittu käyttöön kuuma vesi, venttiili aukeaa samasta sulkuasennosta päinvastaiseen suuntaan.
Tässä suhteessa nuo hieman uudemmat Oraksen hanat ovatkin parempia. Hanan kääntösuunta pysyy samana siitä riippumatta onko hana säädetty antamaan kylmää tai kuumaa vettä.
 
En tosin tiedä saako edes autossa olla mitään tolkutonta vilkkumajakkaa kojelaudalla, eli onko se vaihtoehto äänelle.
Kriittisistä asioista varoittava ilmailun master-varoitusta tai joidenkin työkoneiden vilkkuvaa punaista valoa vastaava olisi kyllä paikallaan, ja äänimerkki kuuluu asiaan. Nimenomaan kriittisissä asioissa. Kriittistä ei ole, että oikea takavalo on kärähtänyt, jonkun matkustajan turvavyö ei ole kiinnitetty tai pissapojassa on alle 2 litraa. Kriittistä on voitelupaine, ylikuumeneminen tai jarruvika, oleellista ja tärkeää esimerkiksi polttoaine tai lataus.
 
Omassa edellisessä autossa noin lähtökohtaisesti oli esim. ei-kriittissä ilmoituksissa (moottorihäiriö tms) tuo yksi piip + keltainen merkkivalo. Isommissa jutuissa sitten piip + merkkivalo + iso punainen STOP teksti keskellä mittaristoa.
Joku valosaastetta inhoava varmaan kohta kertoo että tuollainen iso punainen varoitusvalo häritsee. :-)

En nyt saa oikein ymmärrystä miksi kunnon tukeva varoitusääni olisi jokin ongelma, jos tulee niin kriittinen tilanne että on toimittava välittömästi, mutta automatiikan toiminen liianiso riski, niin siinä kyllä saa summerihuutaa kunnes tilanne ohi. Jos jollain siitä pinna kiristyy, niin sen uhraus kannattaa, voihan se tolkuton merkkivalokin jonkin silmät saa sekaisin.

Keskiverto kuskilla kai nuo hälytykset on niin harvinaisia ettei luulisi elämänlaatua pilaavan, päinvastoin voi pelastaa isolta (kalliilta) rempalta, tai jopa onnettomuudet. (villi mutu arvaus, useammin se auton murtsikka huutaa)

(edellä oleva ei olut nimimerkkiin kohdistettu, vaan tähän aiheeseen)
 
En tiedä olisko erään edesmenneen sukulaisen kohdalla nuo varoitusäänetkään auttaneet. Hän kun ei liiemmin mittaristoon katsellut, ajoi vaan niin pitkään kun auto liikkui, tai no bensamittaria sentään vilkuili ilmeisesti kun en ainakaan ole kuullut että olisi polttoaineen loppumisen takia tielle jäänyt. Yhtenä esimerkkinä ihmetteli kerran kun auto ei enää lähtenyt käyntiin parkkipaikalta. No, oli laturi mennyt eikä ollut ladannut sitten akkua niin akku tyhjä. Oli vaan ihmetellyt että jotenkin himmeät oli ajovalot olleet edellisenä iltana kotiin ajellessaan.

Vastaavia juttuja tuolle kävi kerran-pari vuodessa ja varmaan edes jonkun noista olisi saattanut välttää jos joku "raivostuttava" piipitin olisi ollut joka olisi ilmoittanut että esim latauksen merkkivalo tai öljynpainevalo palaa.
 
Vastaavia juttuja tuolle kävi kerran-pari vuodessa ja varmaan edes jonkun noista olisi saattanut välttää jos joku "raivostuttava" piipitin olisi ollut joka olisi ilmoittanut että esim latauksen merkkivalo tai öljynpainevalo palaa.
Puheopastus voisi yleistyä, tarvittaessa valittavissa nalkuttava, tai voisi oppia sellaiseksi jos tarve.

Jos takavalot on jo viikon ollut pimeänä, niin ehkä olisi ihan hyvä jo siinä vaiheessa voisi auto vähän konahtaa.

Kattavat kielipaketit ja voisi vähän mukautua kuskin mukaan.
 
Jos takavalot on jo viikon ollut pimeänä, niin ehkä olisi ihan hyvä jo siinä vaiheessa voisi auto vähän konahtaa.
Tuon kun saisi kaikkiin uusiin autoihin niin että aina kun päivävaloasento on kytkettynä, pimputtaisi auto jotain pilliä vaikka 10 sekunnin välein. Epäsäännöllinen pimputus voisi olla parempi, koska häiritsee enemmän. Ehkä sitten tajuttaisi laittaa ne oikeat ajovalotkin päälle vaikka muuten ei, oli keli mikä hyvänsä.

Tossa yhtenä aamuna taas viiden jälkeen kauheassa sumussa ajellessa tuli muutamakin auto pimeä perä edellä vastaan sumun keskeltä. Jos itsellä ei olisi niin tehokkaat ajovalot niin aika lähelle olisivat päässeet ennenkuin olisi ne huomannut. Onhan nuo automatiikat toki parantuneet johonkin 5v+ vanhoihin autoihin verrattuna, mutta kyllä ne vieläkin välillä hiukan epämääräisesti toimivat esim. sateessa tai juurikin sumussa.
 
Tuon kun saisi kaikkiin uusiin autoihin niin että aina kun päivävaloasento on kytkettynä, pimputtaisi auto jotain pilliä vaikka 10 sekunnin välein. Epäsäännöllinen pimputus voisi olla parempi, koska häiritsee enemmän. Ehkä sitten tajuttaisi laittaa ne oikeat ajovalotkin päälle vaikka muuten ei, oli keli mikä hyvänsä.

Tossa yhtenä aamuna taas viiden jälkeen kauheassa sumussa ajellessa tuli muutamakin auto pimeä perä edellä vastaan sumun keskeltä. Jos itsellä ei olisi niin tehokkaat ajovalot niin aika lähelle olisivat päässeet ennenkuin olisi ne huomannut. Onhan nuo automatiikat toki parantuneet johonkin 5v+ vanhoihin autoihin verrattuna, mutta kyllä ne vieläkin välillä hiukan epämääräisesti toimivat esim. sateessa tai juurikin sumussa.
Juu, tuossa muutama päivä sitten oli kyllä aamulla melkoinen sumu ja aika harvalla tuntui takana palavan yhtään mitään. Pitäisi kyllä jotenkin päästä tuosta älyttömästä "ei tarvitse takana palaa mitään" -jutusta eroon, eihän tuossa ole mitään järkeä varsinkaan kun nykyään takavalot alkavat olemaan ledejä jotka eivät mitenkään kauheasti sähköä vie.

Tuosta tulikin mieleen oman auton sumuvaloissa oleva älyttömyys. Sumuvaloja ei saa päälle ellei laita ajovaloja päälle ja ensimmäisessä portaassa syttyy etusumuvalot (joita harvemmin tarvitsee) ja vasta toisessa portaassa syttyy takasumuvalo etusumuvalojen lisäksi ja tuo takasumuvalo olisi se oleellisempi. Pelkkää takasumuvaloa ei siis saa mitenkään päälle ettei etusumuvalotkin olisi päällä. Edellisessä kulkineessa oli varsin fiksu systeemi että nappia painamalla meni takasumuvalo päälle valokytkimen asennosta riippumatta ja automaattisesti meni pois päältä kun auton sammutti eli ei jäänyt turhaan loimottamaan kirkkaalla kelillä.
 
Juu, tuossa muutama päivä sitten oli kyllä aamulla melkoinen sumu ja aika harvalla tuntui takana palavan yhtään mitään. Pitäisi kyllä jotenkin päästä tuosta älyttömästä "ei tarvitse takana palaa mitään" -jutusta eroon, eihän tuossa ole mitään järkeä varsinkaan kun nykyään takavalot alkavat olemaan ledejä jotka eivät mitenkään kauheasti sähköä vie.

Tuosta tulikin mieleen oman auton sumuvaloissa oleva älyttömyys. Sumuvaloja ei saa päälle ellei laita ajovaloja päälle ja ensimmäisessä portaassa syttyy etusumuvalot (joita harvemmin tarvitsee) ja vasta toisessa portaassa syttyy takasumuvalo etusumuvalojen lisäksi ja tuo takasumuvalo olisi se oleellisempi. Pelkkää takasumuvaloa ei siis saa mitenkään päälle ettei etusumuvalotkin olisi päällä. Edellisessä kulkineessa oli varsin fiksu systeemi että nappia painamalla meni takasumuvalo päälle valokytkimen asennosta riippumatta ja automaattisesti meni pois päältä kun auton sammutti eli ei jäänyt turhaan loimottamaan kirkkaalla kelillä.
Tuo on kyllä varsin typerää jos etusumarit on pakolla päällä. Oikeasti niillä ei tee yhtään mitään vaan lähinnä heikentää näkyvyyttä entisestään kun valaisee vain hyvin lyhyen matkan päähän voimakkaasti ja silmä mukautuu siihen valon määrään joten pidemmälle ei nää sitten sitäkään vähää. Ja ihan oikeassa sumussa ne sumuvalot vain tekee siitä sumusta entistä kirkkaamman seinän.

Suunnittelun kukkanen on kyllä se että monessa autossa nuo sumuvalot ei automaattisesti mene pois päältä kun auton sammuttaa vaan räpsähtää takaisin kun seuraavan kerran lähtee ajamaan. Välillä näkee liikenteessä autoja joissa sumuvalot päällä keskellä kirkasta päivää.
 
Tuo on kyllä varsin typerää jos etusumarit on pakolla päällä. Oikeasti niillä ei tee yhtään mitään vaan lähinnä heikentää näkyvyyttä entisestään kun valaisee vain hyvin lyhyen matkan päähän voimakkaasti ja silmä mukautuu siihen valon määrään joten pidemmälle ei nää sitten sitäkään vähää. Ja ihan oikeassa sumussa ne sumuvalot vain tekee siitä sumusta entistä kirkkaamman seinän.

Suunnittelun kukkanen on kyllä se että monessa autossa nuo sumuvalot ei automaattisesti mene pois päältä kun auton sammuttaa vaan räpsähtää takaisin kun seuraavan kerran lähtee ajamaan. Välillä näkee liikenteessä autoja joissa sumuvalot päällä keskellä kirkasta päivää.
Ajoin joskus Ford Tourneo Connectilla jossa toimi noin. Tiellä oli paljon pöllyävää lunta ja laitoin takasumarit niin vastaan tullut poliisi väläytti mulle valoja täysin turhista etusumareista.
 
Lukemattomissa konserniautoissa vaikka miten monella vuosikymmenellä on hyödyttömät sumuvalot - pelkän takasumuvalon käyttö on estetty jos varusteena etusumuvalot. Nykyisessä Kiassa toimii oikein eli etu ja taka erikseen kytkettävissä ja nollautuu sammutettaessa, mutta käyttöohjeen mukaan jossain varustelutasossa tai joillakin markkina-alueella samassa autossa on myös paska VW-tyylinen sumuvalojen kytkin.
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
Siinä on kyllä yksi suunnittelun kukkanen lainsäädäntö. Takasumuvalot on juurikin ne tarpeelliset ja etusumareilla ei tee mitään.
 
Siinä on kyllä yksi suunnittelun kukkanen lainsäädäntö. Takasumuvalot on juurikin ne tarpeelliset ja etusumareilla ei tee mitään.
Höpönlöpön. Kun on sellainen hernerokkasumu että uskaltaa ajaa vain viitisen km/h niin etusumuilla näkee mahdollisesti hieman paremmin :whistling:
 
Höpönlöpön. Kun on sellainen hernerokkasumu että uskaltaa ajaa vain viitisen km/h niin etusumuilla näkee mahdollisesti hieman paremmin :whistling:
Eipä vaan näe. Entistä huonommin vain.
Onko kohdillaan ?

Maalikkona olen kuvitellut että tuolla vauhdilla/kelillä niillä ehkävoisi olla käyttöä.

Eli suurin merkitys vastaantulijalle, mutta ei pilaa aivan totaalisesti omaa näkemistä, jotkut valot kuitekin pidettävä jos meinaa madella jonnekkin turvaan.

Ehkä se juttu on siitä millaiset ne lyhyet, päinvanvalot suhteessa sumareihin, kumpi sotkee näkyvyyttä enemmän
 
Takasumuvalottomuus unohtuikin mainita edellisestä postauksesta jossa käsittelin USA:laisten autojen typeryyksiä. Tosin tässäkään tapauksessa kyse ei varsinaisesti ole suunnittelusta, vaan lainsäädännöstä. USA:ssa ei siis takasumuvaloja löydy mistään autosta. Etusumuvalot kyllä löytyy ja niitä täällä ahkerasti käytetään täydentämään päin vittua suunnattujen lähi-, kauko- ja lisävalojen tuottamaa vajavaista kuviota.
Kyllä Yhdysvalloissa takasumuvalollisia autoja on. Se on vaan sallittu pelkästään parittomana, eli nykyään kehittyneissä maissa yleinen parillinen asennus ei sellaisenaan kelpaa. Ihmiset siellä ovat niin pihalla arjen asioista, että monet - käsittääkseni enemmistö - eivät tiedä mikä on takasumuvalo.

Eipä vaan näe. Entistä huonommin vain.
Riippuu tilanteesta. Samoin riippuu se, saadaanko paras näkyvyys sammuttamalla lähivalot vai antamalla niiden palaa.

Erittäin harvoinhan se tilanne tulee, että etusumuvaloista olisi hyötyä eli niitä olisi sallittua käyttää.
 
Kyllä Yhdysvalloissa takasumuvalollisia autoja on. Se on vaan sallittu pelkästään parittomana, eli nykyään kehittyneissä maissa yleinen parillinen asennus ei sellaisenaan kelpaa. Ihmiset siellä ovat niin pihalla arjen asioista, että monet - käsittääkseni enemmistö - eivät tiedä mikä on takasumuvalo.
No kappas, takasumuvalo ei olekaan kokonaan kielletty, vaikkei sitä vaaditakaan. Eli lainsäädännön kukkanen ei olekaan niin paha kuin olin luullut. Yhtäkään takasumuvaloa en kuitenkaan ole neljän vuoden aikana täällä nähnyt, eikä yhdessäkään ajamassani autossa ole sellaista ollut, eli menee kyllä taas vähän suunnittelupuolen ongelmiin tämä.
 
Ite oon ajanu sumussa missä piti laittaa parkit ja etusumut, kaikkia valoja testasin ja tuo oli ainut millä näki tiemerkinnät ilman valoseinää silmien edessä
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
 
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
Kyse on valojen asettelusta ja suuntauksesta eli siis automallikohtainen eikä niinkään tilannekohtainen.

2013 Hiluxissa on kohtalaisen hyvä suuntaus sumulle mutta valot on upotettu semmoiseen monttuun että lumimyräkässä niissä on 5-7cm kerros lunta päällä ja lämpöteho ei riitä sulattamaan

1633285915955.png
 
Ite oon ajanu sumussa missä piti laittaa parkit ja etusumut, kaikkia valoja testasin ja tuo oli ainut millä näki tiemerkinnät ilman valoseinää silmien edessä
Lienee hyvin harvinainen tilanne missä noista on iloa. Omalla kohdalla etusumarit on aina vain pahentanut edessä olevaa valoseinää.
Tämähän on jo autoaiheisiin kuuluvaa, ja asiaa on useita kertoja käsitelty. Sumuvalojahan ei varsinaisesti kuulu käyttää kuin hyvin hitaassa nopeudessa, esimerkiksi alle 30 km/h. Tällöin etua voidaan esimerkiksi lumipöllyssä saada siitä, että verrattain korkealla sijaitsevat lähivalot voidaan sammuttaa ja sumuvalot valaisevat lähialuetta.

Suunnittelun kukkasta tässä tosiaan on mm. usein huono sumuvalojen suuntaus, jääkerrokseen peittyvä sumuvalo, sumuvalo joka ei kunnolla sulata lasiaan ym. Tavallaan myös se, että järjestelmä antaa käyttää sumuvaloja myös maantie- ja moottoritienopeuksissa, vaikka niistä ei teoriassakaan voi olla mitään hyötyä ja haitta on usein suuri. Tosin tämä ei liene pelkästään insinööritieteellisen huonon suunnittelun asia, vaan lainsäädäntö ja tyyppihyväksyntämenettely ovat myös perseestä. Ei ole mitään syytä sille, että etusumuvalot voivat palaa normaaleissa matkanopeuksissa, paitsi silloin kun niitä käytetään hätätapauksessa lyhyen matkaa lähivalon tai -valojen sammuttua, sekä jos sumuvaloa käytetään sivutoimisesti auton staattisena kaarrevalona.
 
Tämähän on jo autoaiheisiin kuuluvaa, ja asiaa on useita kertoja käsitelty. Sumuvalojahan ei varsinaisesti kuulu käyttää kuin hyvin hitaassa nopeudessa, esimerkiksi alle 30 km/h. Tällöin etua voidaan esimerkiksi lumipöllyssä saada siitä, että verrattain korkealla sijaitsevat lähivalot voidaan sammuttaa ja sumuvalot valaisevat lähialuetta.
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
 
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
Kun laitat valot parkeille niin sumuvalot toimii edelleen ja tämä on se ainoa oikea käyttötarkoitus etusumareille. Noh hirven ylitysjälkiä lumiselta tieltä on niillä helpompi ettiä mutta sitä ei varmaan oo suunnittelupyödällä ajateltu.
 
Suomessa uutena myydyissä autoissa nuo lähivalot tosin on pakotetusti päällä joten se siitä :)
EDIT: vai meinaatko että parkkivalot voisi jättää kuitenkin?
Toki, juuri näin ja ohjeen sekä normaalin opetetun tavan mukaan. Tarkoitushan ei tietenkään ole sammuttaa takavaloja eikä etuvaloja, vaan pelkästään ajovalot.

Eivätkä lähivalot kovin pakotetusti pala, ellei ole kyseessä erään aikakauden ajokki jossa ne toimittivat päivävalon virkaa. Se on myös huonoa suunnittelua, koska eivät rajatun valokuvion takia toteuta tätä hyvin.
 
Toki, juuri näin ja ohjeen sekä normaalin opetetun tavan mukaan. Tarkoitushan ei tietenkään ole sammuttaa takavaloja eikä etuvaloja, vaan pelkästään ajovalot.

Eivätkä lähivalot kovin pakotetusti pala, ellei ole kyseessä erään aikakauden ajokki jossa ne toimittivat päivävalon virkaa. Se on myös huonoa suunnittelua, koska eivät rajatun valokuvion takia toteuta tätä hyvin.
Itselle ei autokoulussa kerrottu sumuvalojen käytöstä muuta kuin mistä ne laitetaan ja koska on tarkoitus käyttää :) Vielä en ole ajanut sellaisella autolla jossa olisi jotkin erilliset päivävalot. Autossa on parkit, ajovalot ja pitkät valot. Ulkomaan tuontiautossa saa myös kaikki valot pois päältä.
 
Itselle ei autokoulussa kerrottu sumuvalojen käytöstä muuta kuin mistä ne laitetaan ja koska on tarkoitus käyttää :) Vielä en ole ajanut sellaisella autolla jossa olisi jotkin erilliset päivävalot. Autossa on parkit, ajovalot ja pitkät valot. Ulkomaan tuontiautossa saa myös kaikki valot pois päältä.
Aika monessa hieman vanhemmassa autossa - sen ikäisissä joita on jo paljon romutettu mutta myös yksilöitä yhä käyttöautoina liikenteessä - on erillinen päivävalotoiminto, joka näyttää "pakotetulta lähivalolta". Valaisin on siis sama, mutta esim. 0-asennossa lähivalon langat syttyvät esivastuksen kautta himmennettynä polttimon tuntien säästämiseksi.

Tämä on suunnittelun kukkanen jo siitäkin syystä, että lähivalo on valmiiksi huono päivävalo ja himmennettynä vielä huonompi - kaukovalohalogeenia hyödyntävä ratkaisu on jo parempi.

Lisäksi yhdessä versiossa joku volkkarin oikein suuri nero oli keksinyt, että esivastus on kätevää ruuvata akkutelinepeltiin, jossa virtapiiri näppärästi hapettuu paskaksi. Tällöin esari piti tietenkin ohittaa ja toiminto palautui käyttöön normaalilla kirkkaudella.
 
Menee jo liian vaikeaksi minulle nuo kuva-arvoitukset.

1633685958348.png


väylä

  1. Purjehduskelpoiseksi todettu ja merkitty alusten kulkureitti
  2. laivaliikenteelle jäähän murrettu reitti.
    Esimerkiksi: Satamaan ruopattu väylä. Laivaväylä. Syväväylä. Rannikko-, saaristoväylä.
  3. reitti (1).
    Esimerkiksi: Kaupunkiin johtavat väylät tiet. Golfkentän väylät viheriöille johtavat reitit. Liikenneväylä. Uittoväylä. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
    Esimerkiksi:
    Kulttuurin valtaväylät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 221
Viestejä
4 486 404
Jäsenet
74 183
Uusin jäsen
Össi1973

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom