Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se vanha kunnon Volume Mixer edelleen löytyy kun klikkaat hiiren kakkospainikkeella "kaiuttimen kuvaa".

1630402483634.png
Tuli ajatusvirhe. Muistin että siellä oli aiemmin myös eri selainikkunat ja niiden äänenvoimakkuudet ja kun se ei ole enää mahdollista (jos nyt oli aiemminkaan), niin muistelin ettei koko ominaisuutta olisi enää.

Tuskin olen ainut käyttäjä maailmassa, joka kyseistä ominaisuutta kaipaa. Muistaakseni jo edesmenneessä Windows Phonessa pystyi säätämään appien äänenvoimakkuuksia erikseen.
Et varmasti ainoa, mutta tosiaan aika harvoin tuolle on käyttöä ja massoja sotkee, kun on liikaa mahdollisuuksia, joten ne otetaan sitten pois kaikilta. Maailma on rikki.
 
Androidissa on melkoinen suunnittelun kukkanen, kun yksittäisen sovelluksen äänenvoimakkuutta ei voi säätä erikseen vaan vain koko järjestelmän.

Haluatko valottaa millaisessa tilanteessa tätä ominaisuutta käyttäisit? Itse en ole koskaan edes keksinyt kaivata tuollaista kun säädän äänenvoimakkuutta aina sen perusteella kuinka kovaa ääntä tarvitsen missäkin tilanteessa.
 
Kyllä se vanha kunnon Volume Mixer edelleen löytyy kun klikkaat hiiren kakkospainikkeella "kaiuttimen kuvaa".

1630402483634.png
Asentaa winukkaan "ear trumpet" softan mikkisoftakaupasta.helpottaa kummasti käyttöä jos on tarvetta multi-input-,output säädöille...
 
Haluatko valottaa millaisessa tilanteessa tätä ominaisuutta käyttäisit? Itse en ole koskaan edes keksinyt kaivata tuollaista kun säädän äänenvoimakkuutta aina sen perusteella kuinka kovaa ääntä tarvitsen missäkin tilanteessa.

Esimerkiksi autossa, kun kuuntelee musiikkia ja samalla joku lähettää ääniviestin, niin voisi säätä musiikin voimakkuuden pienemmälle kuin tämän ääniviestin. Ja kyllä niitä käyttökohteita olisi muitakin.
 
Esimerkiksi autossa, kun kuuntelee musiikkia ja samalla joku lähettää ääniviestin, niin voisi säätä musiikin voimakkuuden pienemmälle kuin tämän ääniviestin. Ja kyllä niitä käyttökohteita olisi muitakin.

Ok, käyttötarpeita on monenlaisia. Veikkaisin että on ihan tarkoituksellisesti näin kun tällainen hipoilu-säätö voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaista niitä kun joku säätää jonkun sovelluksen äänet ensin pois ja sitten valittaa netissä/tiskillä kun äänet ei kuulu...
 
Onko kaikissa kuorma-autoissa nykyään rajoitin? Silloin kun rajoittimet tulivat olivat ne pakollisia tietyn kokoluokan kuormureissa, mahtoiko olla 10t raja, en muista. Mutta ajoin silloin 90-luvulla kuorma-autoja jossa oli rajoitin ja toisissa ei.
Tietääkseni. Kyllä Escaladessa, Express vaneissa, Suburbaneissa, Fordin ja Chevyn pickupeissa yms. vaaditaan rajoitintodistus leimalle. Muutenhan noita ostaisi kaikki kiimassa kun ovat autoverottomia, mutta se rajoitin tappaa monella halun tuollaiseen.
 
Joo, mutta ei toiseen suuntaan. Kuskille ilmoitettava nopeus ei saa missään tilanteessa olla vähemmän kuin auton todellinen nopeus ja toiseenkin suuntaan se saa olla Euroopassa enintään 10%. Noiden rajojen rikkomisesta tulee isot sanktiot, joten pääsääntöisesti autovalmistajat laittavat sitä mittarivirhettä sen verran, että mittari ei varmasti näytä liian vähän, vaikka rengaskokokin hieman muuttuisi. GPS-seuranta on tarkempi, mutta sitä ei ole monessakaan autossa.
Omissa kulkupeleissä on tullut vanteita ja rengasprofiileita rukattua mutta autossa ei ole ollut mahdollisuutta kalibroida mittaria uudelleen. Käytännössä aika isolla ulkomitan kasvatuksella alkaa mittari näyttää oikein. Puhelimen sovelluksessa joka soitaa musiikkia bt:n yli näkyy myös gps-nopeus. Nousuissa ja laskuissa ero maanopeuteen muuttuu kulman muuttuessa horisonttiin nähden. Kiihdytyksissä ja jarrutuksissa lukema tulee pahasti perässä ja paikallaankin ollessa sykkii nopeuksia.
 
Ne autojen GPS kalibroinnint voi olla niin hienoja että ne mittaa viimeisen 5 minuutin keskinopeutta ja sen avulla kalibroivat. Häviää piikit keskiarvoon.
 
Passat GTE:ssä on ihmeellisiä suunnittelun kukkasia mm. ilmastoinnin käyttöön liittyen. Ilmastointi ei ensinnäkään toimi, ellei auto ole "moottori käynnissä" -tilassa, vaikka normaalisti polttomoottori on tuolloin hiljaa. Ilmastointi siis toimii täysin sähköllä, mutta silti "moottorin" pitää olla "käynnissä".

Tähän liittyy myös se, että ilmastointia ei voi jättää päälle autosta hetkeksi poistuessa. Auto nimittäin alkaa ensinnäkin huutamaan kuin syötävä, jos kuskin oven avaa kun auto on "käynnissä", ja jos piipityksestä ei välitä ja lyö oven kiinni, auto pistää virrat itsekseen pois n. 30 sekunnin päästä. Jos oven jättää auki, piipitys jatkuu ainakin pidempään kuin jaksoin kuunnella.

Kolmantena paskuutena auto ei siirry "käynnissä"-tilaan vain virtapainiketta painamalla. Sitä varten on pidettävä jarrua pohjassa painiketta painaessa. Muutoin sähköt kyllä tulevat päälle ja mm. radio ja puhallin toimivat, mutta ilmastointi ei, vaan puhaltimista tulee lehmänhenkäystä. Matkustaja ei siis voi laittaa ilmastointia helposti takaisin päälle kuskin poistuttua.

:ssweat:
Toyotassa saa onneksi jäämään ilmastoinnin päälle ja auto pysyy käynnissä niin kauan kuin haluaa.

Kesällä just reissussa jätettiin koirat autoon, auto "käyntiin" ja oli akun varassa ilmastointi sen 30min kun käytiin asioilla ovet lukossa ja sisällä mukavat 19c
 
Tesloissa se itseasiassa on GPS:ään perustuva ja Tekniikan Maailma antanut kehut siitä että Teslassa ei ole mittarivirhettä ollenkaan.
GPSään tämä hieman yllättävätieto, olisi luullut että käytetään , jotain parempaa ja luotettavaa, kuullostaa vähän rimpulalta.


GPS vaikuttaa vähän siltä että on säästetty. Joten ainakin ketjuun sopiva aihe.

Tesloja erilaisia, mutta jos kyse tomijoista joka markkinoi myös pyrkimyksiä avustavavaan, tai jopa itseajavaan autoon, niin maalikkona luulisi että järjestelmää kiinnostaa nopeus, suunta, luotettavasti ihan paikallisesti. Joten luulisi että rauta löytyy, joten säästöstäkään ei ole kyse. (Edit, laitteen pitäisi arivoida muidenkin kohteiden nopeus ja suunta, niin hämmentävää jos oma nopeus perustuu jos lähtökohtaisesti erityisen apävarmoihin menetelmiin)


En tosin nopeasti löytänyt tuolle GPSllä vahvistusta, joten onko se fakta

Edit:
GPS ongelmia ketjussa jo käyty, palvelun tomiessaankin toimii vain jossain, lisäksi palvelu itsessään voi olla poiskäytöstä, häiritty jne. (vaikka osumaa ei ota yhtä herkästi kuin paikannus)
 
Viimeksi muokattu:
GPS ongelmia ketjussa jo käyty, palvelun tomiessaankin toimii vain jossain, lisäksi palvelu itsessään voi olla poiskäytöstä, häiritty jne.
Olikohan irakin vai minkä sodan aikaan kun isä oli kaverina kalastusveneessä ja oli hieno kun plotteri piirsi onnellisena viivaa missä ajavat, noin 100m mantereella. Sen siviiligepsin tarkkuus oli lasketu ihan naurettavan alas ja pysty kertoon lähinnä missä kylässä oot.
 
Olikohan irakin vai minkä sodan aikaan kun isä oli kaverina kalastusveneessä ja oli hieno kun plotteri piirsi onnellisena viivaa missä ajavat, noin 100m mantereella. Sen siviiligepsin tarkkuus oli lasketu ihan naurettavan alas ja pysty kertoon lähinnä missä kylässä oot.
Mulla tältä kesältä komemuksia venegepsistä, joka näytti ainakin puolen tunnin ajan (ja useamman uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin) sijaintia n. 50m sivuun. Ajelin kapeikossa ja gepsin mukaan olin syvällä metsässä :) Myös väylällä ajaessa piirsi viivaa väylämerkkien väärälle puolelle...
 
Puhelimiinhan on tullut jo ajat sitten GPS:n lisäksi myös Glonass, Galileo ja Beidou sun muut paikannusjärkät, mitenköhän nuo on yleistynyt "tyhmissä" nettiyhteyttä käyttämättömissä navigointilaitteissa, onko niitä vielä edes uusissa plottereissa?
 
Niitä GNSS satelliitteja on ainakin viittä eri konstallaatiota ja samankin järjestelmän sisällä on vanhempaa ja uudempaa sateliittia esim. GPS:ssä riippuen tuurista. Eiköhän esim. Tesla käytä RTK tyyppistä korjausdatalla tarkennettua versiota kun se korjusdatan hinta on pähkinöitä ja luulisi olevan erittäin oleellista esim. itseajavuuden kanssa.

Ja sitä kalibrointia ei tarvitse suoritraa 24/7 vaan vaikka kuukauden välein sopivan datapätkän tullessa saapuville. Jos ajat vakionopeuden säätimellä moottoritietä 150km niin se 50m heitto sijainnissa ei haittaa mitään kalibroinnin kannalta.
 
Ja sitä kalibrointia ei tarvitse suoritraa 24/7 vaan vaikka kuukauden välein sopivan datapätkän tullessa saapuville. Jos ajat vakionopeuden säätimellä moottoritietä 150km niin se 50m heitto sijainnissa ei haittaa mitään kalibroinnin kannalta.
Mitä nyt kalibroit.

Jos puhutaan autosta (Tesla joku malli) jota markkinoidaan kehittyneillä avustavilla ohjausjutuilla, jopa itseajavana. niin oletin että myös nopeus, suunta jne mitataan varmalla tekniikalla, tutkilla sun muilla.

Mutta jos nyt pitää kalibroida jollain GNSS systeemillä, niin miten tesla on homman oikein hoitanut, joskus jossa oli juttua että "tavallisilla" kameroilla korvannut valotutkia.
 
Mitä nyt kalibroit.

Jos puhutaan autosta (Tesla joku malli) jota markkinoidaan kehittyneillä avustavilla ohjausjutuilla, jopa itseajavana. niin oletin että myös nopeus, suunta jne mitataan varmalla tekniikalla, tutkilla sun muilla.

Mutta jos nyt pitää kalibroida jollain GNSS systeemillä, niin miten tesla on homman oikein hoitanut, joskus jossa oli juttua että "tavallisilla" kameroilla korvannut valotutkia.
Sitä nopeusmittaria. En ymmärrä miten sait GNSS:avulla mittarin kalibroinnista "säästämistä", kun se on vaan hyvää extraa. Autossa on kestomagneettimoottori jonka pyörimisnopeus saadaan ohjauselektroniikalta, sekä vakio välityssuhde niin renkaiden pyörimisnopeudesta laskettu nopeus on luonnollisesti saatavilla ilman erillistä "nopeusanturia". Jos siis meinasit, että se olisi säästetty pois GNSS "nopeusmittarilla".
 
Kaikissa(jotka olen omistanut) suljetuissa sangallisissa langattomissa kuulokkeissa äänenvoimakkuuden säätörulla on kuulokkeen takapuolella. Huonon siitä tekee se että aina kun pää nojaa johonkin niin myös äänenvoimakkuuden säädin nojaa siihen, ja esim. sentin päätä liikuttamalla äänenvoimakkuus vaihtuu 30%.

Kannattaa kiinnittää huomiota voimakkuusrullan sijoitteluun kuulokkeita ostaessa. Oon hätäratkaisuna teipannut teipin löyhästi rullan päälle, että pystyn sormella sieltä alta säätämään ja kyllä se vähän suojaa ettei esim. niskatyyny vaikuta enää niin herkästi. Raivostuttavaa.
 
Autossa on kestomagneettimoottori jonka pyörimisnopeus saadaan ohjauselektroniikalta, sekä vakio välityssuhde niin renkaiden pyörimisnopeudesta laskettu nopeus on luonnollisesti saatavilla ilman erillistä "nopeusanturia".
Melkein "itseajavassa" Teslassa mittaavat auton nopeuden noin ?
Oletin liian yksikertaisesti että jollain tarkalla nopeutta mitaavalla tavalla sen nopeuden mittaisivat (esim tutka).
Luiston ym voi toki arpoa ilman tuotakin, mutta ajatus että kriittiset mittaukset kahdenenttuja.

Edit:
Tesla mutupalstojen mukaan kirjavaa "tietoa", tai kirjavaa toteutusta, ehkä softa erojakin.

Autossa arvioidaan renkaiden pyöromisnopeutta, luonollisesti jo ihan jarrujentakia, ja Teslalla on sitä varten anturit, tämä ilmeisesti faktaa ainakin joidenkin mallien kohdalla, kun varaosiakin saa.

Moottoridataa on käytössä, sekään ei nopeutta kerroa, mutta voi arvioida renkaiden pyörimistä.

Joissain malleissa on tutkia, joidekin mutujen mukaan käytetään nopeuden mittaamiseen.

Jossain mallissa kuljettajan noepusnäyttö ei pohjaa (tai ei ole pohjautunut) oikeasti mitattuun nopeuteen, vaan arivoitu, alkeellisten autojen tapaan, ja voi olla väärin, jos esim rengastus eri. Jonkin mutun mukaan ohjlemisto arvioi eri lähteitä ja voi esim nopeuden ja renkaiden pyörimisnopeuden mukaan laskea renkas koot. (muutoksen).

Jossain softassa ilmeisesti jollain käyttöliittymällä voi säätää jossain rajoissa "mittarivirheen" ylöspäin, vaikka todellinen nopeus mitattaisiin tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikissa(jotka olen omistanut) suljetuissa sangallisissa langattomissa kuulokkeissa äänenvoimakkuuden säätörulla on kuulokkeen takapuolella. Huonon siitä tekee se että aina kun pää nojaa johonkin niin myös äänenvoimakkuuden säädin nojaa siihen, ja esim. sentin päätä liikuttamalla äänenvoimakkuus vaihtuu 30%.

Kannattaa kiinnittää huomiota voimakkuusrullan sijoitteluun kuulokkeita ostaessa. Oon hätäratkaisuna teipannut teipin löyhästi rullan päälle, että pystyn sormella sieltä alta säätämään ja kyllä se vähän suojaa ettei esim. niskatyyny vaikuta enää niin herkästi. Raivostuttavaa.
Omissa kuulokkeissa sentään ei ole ihan noin idioottimaisia äänenvoimakkuussäätöjä mutta yksissä halpiksissa on kyllä aika liki kun on vasemmassa kuulokkeessa kolme pientä nappia joista voi säätää äänenvoimakkuutta tai sammuttaa/parittaa/tiesmitä. Nuo napit sulautuvat siihen kuulokkeen muotoon niin hyvin että niitä ei meinaa millään löytää ottamatta luureja pois päästä. Voisi olla edes vähän kuviointia tai enemmän koholla ne napit että katsomatta osaisi oikeaa nappia painaa "sokkona". Käytännössä siis napit ovat muuten ympäröivän kuoren tasalla mutta on vaan leikattu kuoreen napin kokoinen reikä ja itse nappien pinta on sileä ja muun kuoren tasalla. Saa olla todella tarkka tunto sormenpäässä että noita voi sokkona käyttää.

Tosin, samoissa luureissa äänenvoimakkuuden portaat ovat vähän älyttömät. Portaat ovat Mute, liian hiljainen, aavistuksen liian lujalla, pirullisesti liian lujalla, vielä lujemmalla jne parikymmentä porrasta vielä ylöspäin. Tuo siis jos nuo liittää puhelimeen kun tuo äänenvoimakkuus synkronoituu puhelimen voimakkuussäätimeen. PC:llä sentään saa lähtöä pienennettyä helposti.
 
Ihmettelen, jos ei ole jossain välissä ollut, mutta ruoka- etenkin lihapakkausten "ohje etiketin toisella puolella". Varsinkin jos ostaa jotain mitä ei yleensä osta, niin onkin kiva huomata kun rupeaa tekemään ruokaa, että "ota huoneenlämpöön 30 min ennen" ja/tai "kuumenna uunissa noin 2h". Siinä kerkeää tulemaan aika nälkä kun ajatteli pikaisesti jotain väsätä.

Ja joo, esimerkiksi tuon huoneenlämpöön ottamisen voi käytännössä skipata ja arkijärjellä pääsee pitkälle muutenkin, eli ei tämä iso ongelma ole, mutta onhan tuo nyt kuitenkin ketjun mukaista surkeaa suunnittelua.
 
Ihmettelen, jos ei ole jossain välissä ollut, mutta ruoka- etenkin lihapakkausten "ohje etiketin toisella puolella". Varsinkin jos ostaa jotain mitä ei yleensä osta, niin onkin kiva huomata kun rupeaa tekemään ruokaa, että "ota huoneenlämpöön 30 min ennen" ja/tai "kuumenna uunissa noin 2h". Siinä kerkeää tulemaan aika nälkä kun ajatteli pikaisesti jotain väsätä.

Ja joo, esimerkiksi tuon huoneenlämpöön ottamisen voi käytännössä skipata ja arkijärjellä pääsee pitkälle muutenkin, eli ei tämä iso ongelma ole, mutta onhan tuo nyt kuitenkin ketjun mukaista surkeaa suunnittelua.
En kyllä yhtäkkiä muista että kypsennysaika tai joku muu oleellinen tieto olisi ollut etiketin kääntöpuolella, yleensä sieltä on vaan löytynyt jotain extrareseptejä tai vastaavia. Tosin, nuokin tiedot voisivat olla vähän isommalla monissa tuotteissa, monesti saa skannata koko tekstin läpi että löytää tuon tiedon. Suurimmassa osassa tuotteita kyllä muistaa ulkoa nuo asiat tai sitten muuten vaan osaa jonkun lihan kypsentää ilman ohjeitakin. Toki aina joku tekee jotain ruokaa sen ensimmäisen kerran...
 
Tosin, samoissa luureissa äänenvoimakkuuden portaat ovat vähän älyttömät. Portaat ovat Mute, liian hiljainen, aavistuksen liian lujalla, pirullisesti liian lujalla, vielä lujemmalla jne parikymmentä porrasta vielä ylöspäin. Tuo siis jos nuo liittää puhelimeen kun tuo äänenvoimakkuus synkronoituu puhelimen voimakkuussäätimeen. PC:llä sentään saa lähtöä pienennettyä helposti.

Tuo on myös ärsyttävä ominaisuus Android TVssä, töllö kiinni Sonoksen järjestelmässä ja volumehaitari 1-100, haitarin alusta käytössä on 6,8 ja 12 riippuen onko lapset nukkumassa vai ei, kaikki yli 12:sta on ihan saakelin lujalla.
 
Tuo on myös ärsyttävä ominaisuus Android TVssä, töllö kiinni Sonoksen järjestelmässä ja volumehaitari 1-100, haitarin alusta käytössä on 6,8 ja 12 riippuen onko lapset nukkumassa vai ei, kaikki yli 12:sta on ihan saakelin lujalla.
En ole seurannut mitä pykäliä Android telkkari näyttää mutta Yamahan vahvistimessa kiinni ja käytän Yamahan näyttämistä luvuista skaalaa 35 - 65. Normaalisti 45:ssä mutta yöllä naapurisovun ylläpitämiseksi lähemmäs 35:ttä kun taas päivällä elokuvia katsoessa tuonne 65:n suuntaan. Sen kuulee varmasti naapuritkin.

Voluumin säätö tapahtuu siis ketjun Xbox -> Android töllö -> Yamaha kautta kiitos CEC:n.
 
Äänenvoimakkuussäätimestä tuli mieleen, että Windowsissakin tuo porrastus kusee siinä mielessä, että portaikko hyppii mistä tahansa painikkeesta tai volumerullasta säätämällä aina kaksi kerrallaan, eli alin voimakkuus on 2, seuraava 4 jne. Muuten tuolla ei olisi väliä, mutta joskus yöllä 2 on liian hiljainen ja 4 jo liian kovalla. Jos hiirellä sohii volumeslideria, niin siitä saa säädettyä tarkemmin, mutta pelkkää näppistä tai rullasäädintä käyttäen ei onnistu. Tämä on ollut jo vuosien ajan näin, eikä sitä saa muutettua mistään. Kiertotie on käyttää Autohotkeytä tai jotain muuta vastaavaa vippaskonstia, mutta onhan tuo typerää että sellaisille on tarvetta.
 
Tuo on myös ärsyttävä ominaisuus Android TVssä, töllö kiinni Sonoksen järjestelmässä ja volumehaitari 1-100, haitarin alusta käytössä on 6,8 ja 12 riippuen onko lapset nukkumassa vai ei, kaikki yli 12:sta on ihan saakelin lujalla.
Itseasiassa kun rupesi miettimään niin yllättävän monessa laitteessa tuo säätöalue on järjetön, joko säätöalueen alaosa, keskiosa tai yläosa on käyttökelpoinen. Suurin osa säädöstä on ihan turhaa ja vaatii kikkailua että saa fiksusti säädettyä asioita. ElisaViihteessä on sama juttu, siinä tosin käyttökelpoinen alue on säätöalueen yläpäässä eli olen säätänyt että täysillä ääni on aavistuksen liian lujalla ja siitä noin 5-6 pykälää pienemmälle laittaessa onkin jo niin hiljaisella että ei meinaa kuulua. Sitten saa pientä hienosäätöä tehtyä vahvistimesta jos on tarvis.
Alempana ElisaViihdeboksin säätökäyrä on ainakin niin epämääräinen että en ole saanut mitenkään sitä sovitettua omaan systeemiin eli vain säädön loppupää on käyttökelpoinen,
 
Tuo on myös ärsyttävä ominaisuus Android TVssä, töllö kiinni Sonoksen järjestelmässä ja volumehaitari 1-100, haitarin alusta käytössä on 6,8 ja 12 riippuen onko lapset nukkumassa vai ei, kaikki yli 12:sta on ihan saakelin lujalla.
Samsungin ja Sonyn telkkareissa on sama homma. 4-5 on kanavasta riippuen sopivalla, jos kotona on muutoin hiljaista. 10/100 huutaa täysillä. Finluxilla taas oli 30 sopivalla ja 50 melko kovalla.

Lenovon läppäreissä taas Windowsilla tuntuu olevan mahdotonta saada kuulokkeet hiljaiselle. Asetus yli 5/100 on korvia raastavan kovalla, 1-5 ei tunnu olevan mitään eroa ja sitten mennäänkin mutelle. Linuxissa samoilla kuulokkeilla sopiva asetus on 80 kuulokelähdölle ja 30 masterille.
 
Äänenvoimakkuussäätimestä tuli mieleen, että Windowsissakin tuo porrastus kusee siinä mielessä, että portaikko hyppii mistä tahansa painikkeesta tai volumerullasta säätämällä aina kaksi kerrallaan, eli alin voimakkuus on 2, seuraava 4 jne. Muuten tuolla ei olisi väliä, mutta joskus yöllä 2 on liian hiljainen ja 4 jo liian kovalla. Jos hiirellä sohii volumeslideria, niin siitä saa säädettyä tarkemmin, mutta pelkkää näppistä tai rullasäädintä käyttäen ei onnistu. Tämä on ollut jo vuosien ajan näin, eikä sitä saa muutettua mistään. Kiertotie on käyttää Autohotkeytä tai jotain muuta vastaavaa vippaskonstia, mutta onhan tuo typerää että sellaisille on tarvetta.
Heh, tuosta tuli mieleen Jabran luurien volumesäätö, siinä volume+ ja volume- on eri kokoisia, olikohan se että plussasta lisää 5 yksikköä ja miinuksesta pienentää 2 yksikköä vai toisinpäin, kuitenkin eri suuntiin eri määrä. Välillä ärsyttää säädellä tuota voimakkuutta kun aina menee ohi sopivasta.
 
Äänenvoimakkuussäätimestä tuli mieleen, että Windowsissakin tuo porrastus kusee siinä mielessä, että portaikko hyppii mistä tahansa painikkeesta tai volumerullasta säätämällä aina kaksi kerrallaan, eli alin voimakkuus on 2, seuraava 4 jne. Muuten tuolla ei olisi väliä, mutta joskus yöllä 2 on liian hiljainen ja 4 jo liian kovalla. Jos hiirellä sohii volumeslideria, niin siitä saa säädettyä tarkemmin, mutta pelkkää näppistä tai rullasäädintä käyttäen ei onnistu. Tämä on ollut jo vuosien ajan näin, eikä sitä saa muutettua mistään. Kiertotie on käyttää Autohotkeytä tai jotain muuta vastaavaa vippaskonstia, mutta onhan tuo typerää että sellaisille on tarvetta.
Itseä ärsyttää tuossa Windowsin säädössä se että siinä on "kiihdytys" eli jos naputat nopeasti useamman pykälän niin se huitaiseekin lähes toiseen ääripäähän kerralla.
 
Itseä ärsyttää tuossa Windowsin säädössä se että siinä on "kiihdytys" eli jos naputat nopeasti useamman pykälän niin se huitaiseekin lähes toiseen ääripäähän kerralla.
Tuo tulee varmaan jostakin näppiksen ajureista tms, sillä minulla se kyllä liikkuu kaikissa koneissa täysin lineaarisesti (kahden pykäläin välein).
 
Tuo tulee varmaan jostakin näppiksen ajureista tms, sillä minulla se kyllä liikkuu kaikissa koneissa täysin lineaarisesti (kahden pykäläin välein).
Itseasiassa tuo asia kävi hämäämään ja oli pakko käynnistää win-kone kun muistelin että itseäkin ärsytti tuo kahden pykälän välein säätyminen. Minulla säätyy nyt yhden pykälän välein joten jostain tuon saa muutettua mutta käytän tuota win-konetta niin harvoin että en kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mistä tuon asetuksen olen vaihtanut mutta mahdollista se on. Veikkaisin että itse olen tuon aikanaan googlettanut jostain koska meidän IT-tuki tuota ei olisi osannut kertoa.
 
Itseasiassa tuo asia kävi hämäämään ja oli pakko käynnistää win-kone kun muistelin että itseäkin ärsytti tuo kahden pykälän välein säätyminen. Minulla säätyy nyt yhden pykälän välein joten jostain tuon saa muutettua mutta käytän tuota win-konetta niin harvoin että en kyllä yhtäkkiä osaa sanoa mistä tuon asetuksen olen vaihtanut mutta mahdollista se on. Veikkaisin että itse olen tuon aikanaan googlettanut jostain koska meidän IT-tuki tuota ei olisi osannut kertoa.
Eipä ole tullut koskaan vastaan missään asetusta joka tuohon vaikuttaisi, eikä siihen löydy googlaamallakaan mitään muita ohjeita kuin juuri jotain kolmannen osapuolen apuohjelmia (Autohotkey, 3rvx), joiden avulla tuota voi yrittää kikkailla. Jos joku tietää tuohon jonkin vaikuttavan rekisteriasetuksen, niin vinkatkaa ihmeessä.
 
Eipä ole tullut koskaan vastaan missään asetusta joka tuohon vaikuttaisi, eikä siihen löydy googlaamallakaan mitään muita ohjeita kuin juuri jotain kolmannen osapuolen apuohjelmia. Jos joku tietää tuohon jonkin vaikuttavan rekisteriasetuksen, niin vinkatkaa ihmeessä.
En pysty itse kokeileen, mutta villi ajatus, että voiskohan hiiren vieritysasetukset vaikuttaa? Siellä ainaki on muistaakseni ollut, että kuinka monta riviä per "vieritysyksikkö" vieritetään.
 
Tuo tulee varmaan jostakin näppiksen ajureista tms, sillä minulla se kyllä liikkuu kaikissa koneissa täysin lineaarisesti (kahden pykäläin välein).
Sama näppis ollut käytössä Windows 7:n ajoista lähtien ja tämä typeryys ilmennyt Windows 10:n myötä joten syytän Windowsia.
 
Itseasiassa kun rupesi miettimään niin yllättävän monessa laitteessa tuo säätöalue on järjetön, joko säätöalueen alaosa, keskiosa tai yläosa on käyttökelpoinen. Suurin osa säädöstä on ihan turhaa ja vaatii kikkailua että saa fiksusti säädettyä asioita. ElisaViihteessä on sama juttu, siinä tosin käyttökelpoinen alue on säätöalueen yläpäässä eli olen säätänyt että täysillä ääni on aavistuksen liian lujalla ja siitä noin 5-6 pykälää pienemmälle laittaessa onkin jo niin hiljaisella että ei meinaa kuulua. Sitten saa pientä hienosäätöä tehtyä vahvistimesta jos on tarvis.
Alempana ElisaViihdeboksin säätökäyrä on ainakin niin epämääräinen että en ole saanut mitenkään sitä sovitettua omaan systeemiin eli vain säädön loppupää on käyttökelpoinen,
Omassa Yamahan vahvistimessa on suorastaan loistava asteikko. -80.0 dB - +16.0 dB puolen desibelin hyppäyksin. Yleensä käyttämäni väli on jotain -30 - -65 dB välillä ja tuolla voi loistavasti hienosäätää voimakkuutta.
 
Omassa Yamahan vahvistimessa on suorastaan loistava asteikko. -80.0 dB - +16.0 dB puolen desibelin hyppäyksin. Yleensä käyttämäni väli on jotain -30 - -65 dB välillä ja tuolla voi loistavasti hienosäätää voimakkuutta.
Todennäköisesti sieltä löytyy asetus jolla tuon saa normaaliksi 0-100 asteikoksi :) Omasta Yamahasta ainakin löytyi valinta. Oli hassua kyllä kun hiljaisemmalle laittaessa numero kasvoi ja päin vastoin.
 
Todennäköisesti sieltä löytyy asetus jolla tuon saa normaaliksi 0-100 asteikoksi :) Omasta Yamahasta ainakin löytyi valinta. Oli hassua kyllä kun hiljaisemmalle laittaessa numero kasvoi ja päin vastoin.
No minulle tuo desibeliasteikkon kelpaa oikein hyvin ja se nyt kertoo oikeasti miten se äänenvoimakkuus muuttuu jonkin abstraktin asteikon sijaan.
 
Tässä äänenvoimakkuuden säädössä vanha kunnon potikka on paras. Miksi äänenvoimakkuuden muutos pitää "nähdä"? Korvathan sen kuulevat.
 
Tässä äänenvoimakkuuden säädössä vanha kunnon potikka on paras. Miksi äänenvoimakkuuden muutos pitää "nähdä"? Korvathan sen kuulevat.
Potikka ei sulje pois näyttöä ja sitä näyttöä taas voi tarvita esim. siksi, koska varsinkin iltaisin elokuvan hiljaisen hetken perusteella voi olla hankalaa säätää äänenvoimakkuutta sellaiseksi, ettei rymistelykohtaus herättäisi koko muuta taloutta.
 
Tässä äänenvoimakkuuden säädössä vanha kunnon potikka on paras. Miksi äänenvoimakkuuden muutos pitää "nähdä"? Korvathan sen kuulevat.
Näkyvällä luekemalla voimakkuuden saa säädettyä entuudestaan tutulle hyväksi todetulle tasolle ilman että mitään ääntä edes on soimassa. Ei tarvitse arvuutella.
 
Omassa Yamahan vahvistimessa on suorastaan loistava asteikko. -80.0 dB - +16.0 dB puolen desibelin hyppäyksin. Yleensä käyttämäni väli on jotain -30 - -65 dB välillä ja tuolla voi loistavasti hienosäätää voimakkuutta.

Ja myös ainakin omassa yamahassa on loisto ominaisuus, että voi asettaa mihin äänen voimakkuuteen vahvistin käynnistyy. Eli jos illalla on tullut kuunneltua vähän reippaammin, niin silti aamulla vahvistin on automaattisesti sopivalla voimakkuudella aamu-uutisten katsomiseen.
 
Ja myös ainakin omassa yamahassa on loisto ominaisuus, että voi asettaa mihin äänen voimakkuuteen vahvistin käynnistyy. Eli jos illalla on tullut kuunneltua vähän reippaammin, niin silti aamulla vahvistin on automaattisesti sopivalla voimakkuudella aamu-uutisten katsomiseen.
Tää pitäis olla tulokohtainen. Blurayn dolbyt on reippaasti hiljasemmat ku chromecastin stereoäänet
 
Androidissa on melkoinen suunnittelun kukkanen, kun yksittäisen sovelluksen äänenvoimakkuutta ei voi säätä erikseen vaan vain koko järjestelmän.
Sori kun vastaan vanhaan viestiin, mutta ainakin Xiaomin puhelimissa on mahdollista säätää yksittäisten sovellusten äänenvoimakkuutta niin luulisi muiltakin merkeiltä tuon ominaisuuden jo löytyvän. Ihan näppärä ominaisuus olla olemassa, mutta aika harvoin tota mihinkään tarvitsee.
IMG_20210905_104546 (2).jpg
 
Sori kun vastaan vanhaan viestiin, mutta ainakin Xiaomin puhelimissa on mahdollista säätää yksittäisten sovellusten äänenvoimakkuutta niin luulisi muiltakin merkeiltä tuon ominaisuuden jo löytyvän. Ihan näppärä ominaisuus olla olemassa, mutta aika harvoin tota mihinkään tarvitsee.
IMG_20210905_104546 (2).jpg
Samsungilla tuota varten piti asentaa firman oma softa, mutta toisaalta se toimii hyvin.
 
Samsungilla tuota varten piti asentaa firman oma softa, mutta toisaalta se toimii hyvin.
Mikähän tuo softa on? Itse haluaisin muutamien sovellusten äänenvoimakkuutta säädellä fiksummin eli lähinnä pari sovellusta saisi olla oletuksena käytännössä minimillä, muutamassa keskitasolla ja yksi saisi olla täysillä. Tuolla varmaan saisi sovelluskohtaisesti säädettyä nuo juuri noin ettei tarvitsisi joka kerta äänenvoimakkuutta säädellä edestakaisin. Saisikohan tuolla samalla BT-luurien äänenvoimakkuudenkin fiksummalle säätöalueelle?
 
Mikähän tuo softa on? Itse haluaisin muutamien sovellusten äänenvoimakkuutta säädellä fiksummin eli lähinnä pari sovellusta saisi olla oletuksena käytännössä minimillä, muutamassa keskitasolla ja yksi saisi olla täysillä. Tuolla varmaan saisi sovelluskohtaisesti säädettyä nuo juuri noin ettei tarvitsisi joka kerta äänenvoimakkuutta säädellä edestakaisin. Saisikohan tuolla samalla BT-luurien äänenvoimakkuudenkin fiksummalle säätöalueelle?
Samsung Sound Assistant
 
Digitaalinen potikka on paras.
Ei taida kuulua otsikkoon, mutta käytetään aasinsiltana.

Digitaalinen potikka voi varsinkin puhekielessä tarkoittaa monenlaista.

Osalle se on pyöritettävä nuppi, rulla, josta puuttuu tärkeä palaute asennosta. jotain askelmoottorimaista tuntua on voitu tehdä. potikan kanssa ei sinänsä mitään tekoa, ei välttämättä edes tule asentotietoa laitteelle, lähinnä jotain pulssia josa voi arpoa suunnan ja nopeuden.

Jos tarkoitat sellaista potikkaa joka ihan perinteinen säätövastus, potikka, jota voi kaukosäätää, moottoroitu potikka. Käyttöliittymänä hyvä.

Jos tarkoita digitaalisella potikalla nuppia joka kertoo asennon digitaallisesti esim johokin väylään, niin digitaalisessa ympäristössä jossain se digitalisointi pitää tehdä, joten parhaus kiinni siitä kuinka hyvin se "potikka" on tehty ja mihin verrataan. Yleensä toki kokemus ei kunnon potikan tasoa, parhaimillaan voi olla käyttökohteeseen hyvä, erinomainen.

Erilaisia säätöpyöriä käyttäneet tietää kokemuksestaan että ikävän usein oijottu liikaa.
 
Samsungin ja Sonyn telkkareissa on sama homma. 4-5 on kanavasta riippuen sopivalla, jos kotona on muutoin hiljaista. 10/100 huutaa täysillä. Finluxilla taas oli 30 sopivalla ja 50 melko kovalla.

Sonyn tv kun on kiinni Yamahan vahvistimessa, niin television näyttämistä äänenvoimakkuusasteikon käyttökelpoinen alue on noin 16-64 (taustamusiikki - elokuvakokemus), vahvistimen näyttämistä -64 - -18 dB. Ihan riittävästi pykäliä mihin vaan. Jos haluaa naapureita säikytellä, niin sitten vahvistimesta nollan desibelin vaimennukselle asti kääntämällä resonoi koko talon ulkovuorauskin.

Sen sijaan lähes kaikissa hotelli-televisioissa oletusäänenvoimakkuus tuntuu olevan aina järkyttävän kovalla ja pykälät niin isoja, että käyttö on vaikeaa. Lisäksi hotelli-tv-käyttöliittymät muutenkin ovat tah-mei-ta.
 
Digitaalinen potikka on paras.
_Hei,

Erinäisistä vaihtoehdoista suosittelisin nimenomaan Analogista.

Tällä yhteisellä päätöksellä olemme tulleet siihen lopputulemaan, että Erkki_erikeepperi valitsee potikakseen nimenomaan Analogisen.

Asia on käsitelty loppuun.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Sonyn tv kun on kiinni Yamahan vahvistimessa, niin television näyttämistä äänenvoimakkuusasteikon käyttökelpoinen alue on noin 16-64 (taustamusiikki - elokuvakokemus), vahvistimen näyttämistä -64 - -18 dB. Ihan riittävästi pykäliä mihin vaan.
Omassa ikivanhassa Sonyssä saa valikoista äänilähdön fixed- tilaan. Näin itse tv:n voimakkuuden säätö ei vaikuta mitään, tv:n omat kaiuttimet on sammuksissa ja varsinainen säätö tehdään vahvistimessa. Toimii omassa käytössä hyvin, kun jokatapauksessa vahvistin on aina oltava päällä jos tuota matolaatikkoa vahtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 010
Viestejä
4 785 392
Jäsenet
77 700
Uusin jäsen
olliosuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom