Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi kaikissa "ohuen ohut" leikkeleissä tavara tuntuu olevan väärin päin paketin sisällä? Tuon kun kippaisi ylösalaisin niin olisi 100% mukavampi käyttää.
Saadaksesi palan leivän päälle täytyy avata koko paketti tai kaivaa leikkele muiden alta? Ja kyllä, ongelma on olematon "first world problem" mutta olemassa.
Minkä valmistajan tuotteissa? Juuri kävin jääkaapilla tarkistamassa ja ainakin Snellmannin "Ohuen ohut Kinkku" ja "Ohuen ohut Meetwursti" -pakkauksissa on sisältö oikein päin.

Pakkaus siis aukeaa tuosta vasemmasta alakulmasta -->

1630012199594.png
 
Minkä valmistajan tuotteissa? Juuri kävin jääkaapilla tarkistamassa ja ainakin Snellmannin "Ohuen ohut Kinkku" ja "Ohuen ohut Meetwursti" -pakkauksissa on sisältö oikein päin.

Pakkaus siis aukeaa tuosta vasemmasta alakulmasta -->

1630012199594.png
En tiedä, koskeeko lopulta edes ohuen ohuita. Välillä siis juuri tuollaisia "väärin päin" tulee vastaan. Valitettavasti koskaan ei muista sen paremmin "tehdä muistiinpanoja" jotta osaisi myöhemmin sanoa, mistä tuotteesta on kyse.
Sanoisin kuitenkin aika puhtaasti mutulla tilanteen parantuneen merkittävästi. En muista hetkeen yhtään mainitun kaltaista tuotetta.
 
Fordin sadetunnistin sopii myös hienosti tähän ketjuun, päällä ollessaan se pyyhkii lasia varmuuden vuoksi joka kerta kun käynnistät auton, hieno ominaisuus suomen ilmastossa kun pyyhkimet/tuulilasi ovat jäässä, lumessa, sohjossa, pölyssä yms.
Meillä on Volvossa on sellainen ihan ok mukavuusvaruste, että jos laittaa pakin päälle ja pyyhkäisee etulasia, niin automatiikka pyyhkäisee kyselemättä myös takalasia. Tämä on kiva niin pitkään kunnes unohtuu skraapata myös se takalasi ja pyyhkäisee ajattelemattomasti etulasin puhtaaksi jäähileeestä siinä parkkikselta lähtiessä. Suunnittelukukkanen tuo ei varsinaisesti ole muilta osin, mutta kun sitä ei saa pois edes halutessaan.

Yleisesti ottaen autoissa on aivan liikaa kaikenlaisia ohjelmallisia ominaisuuksia, rajoituksia, tai piippailuita, joihin ei voi itse vaikuttaa.
 
Tässä esimerkki omasta jääkaapista, onneksi nämä "väärinpäin" olevat leikkeleet ovat vähenemään päin.
 

Liitteet

  • 16300127523425357772653058151858.jpg
    16300127523425357772653058151858.jpg
    2,6 MB · Luettu: 116
  • 16300128144859036754361810225983.jpg
    16300128144859036754361810225983.jpg
    2,9 MB · Luettu: 115
Meillä on Volvossa on sellainen ihan ok mukavuusvaruste, että jos laittaa pakin päälle ja pyyhkäisee etulasia, niin automatiikka pyyhkäisee kyselemättä myös takalasia. Tämä on kiva niin pitkään kunnes unohtuu skraapata myös se takalasi ja pyyhkäisee ajattelemattomasti etulasin puhtaaksi jäähileeestä siinä parkkikselta lähtiessä. Suunnittelukukkanen tuo ei varsinaisesti ole muilta osin, mutta kun sitä ei saa pois edes halutessaan.

Yleisesti ottaen autoissa on aivan liikaa kaikenlaisia ohjelmallisia ominaisuuksia, rajoituksia, tai piippailuita, joihin ei voi itse vaikuttaa.
Tuo takalasin pyyhkiminen ko. tilanteessa on ollut varmasti viimeiset 20 vuotta osassa. Ja kyllä, kuten totesit, on aivan järjetön ominaisuus ihan jo kurankin vuoksi.

Toinen suunnittelun kukkanen on se, ettei tällaisia pysty kytkemään joko manuaalisesti pois tai edes lämpötilan mukaan. Lähellä nollaa, saati alapuolella ei mitään tarvetta pyyhkiä.

Oma suunnittelun kukkanen ovat myös ne auton perät, joissa aina takalasi soratien jälkeen harmaana. Ei, ei sellaisessakaan olisi tarvetta pyyhkiä automaattisesti. Tai jos on, voisi toiminta olla pissapoika, viive, pyyhintä.

Ei siis tarvitse miettiä, miksi osassa vanhemmista autoista ei ole sitä pyyhkijää. On hajonnut aikaa sitten omaan mahdottomuuteensa.
 
Tässä esimerkki omasta jääkaapista, onneksi nämä "väärinpäin" olevat leikkeleet ovat vähenemään päin.
Ok, näyttää olevan HK:n muissakin Ohuen ohut -pakkauksissa tuollainen suunnitteluvamma. Laita palautetta/kehitysehdotus, tiedä vaikka antaisivat jonkin pienen palkinnon.
 
Meillä on Volvossa on sellainen ihan ok mukavuusvaruste, että jos laittaa pakin päälle ja pyyhkäisee etulasia, niin automatiikka pyyhkäisee kyselemättä myös takalasia. Tämä on kiva niin pitkään kunnes unohtuu skraapata myös se takalasi ja pyyhkäisee ajattelemattomasti etulasin puhtaaksi jäähileeestä siinä parkkikselta lähtiessä. Suunnittelukukkanen tuo ei varsinaisesti ole muilta osin, mutta kun sitä ei saa pois edes halutessaan.

Yleisesti ottaen autoissa on aivan liikaa kaikenlaisia ohjelmallisia ominaisuuksia, rajoituksia, tai piippailuita, joihin ei voi itse vaikuttaa.
Totta, paljon löytyy ns. turhaa automatiikkaa.
Toki osa hyvää suunnittelua on myös se, että että noita "ominaisuuksia" voi myös helposti kytkeä pois päältä.
Volkkarissa tuo takalasin pyyhin toimii oletuksena samalla tavalla kuin kuvailit sen toimivan Volvossa, erona ilmeisesti se että tässä tuon automatiikan voi kytkeä pois päältä kolmella napinpainalluksella keskinäytön kautta?

Edit. Mainitsitkin jo tuon suunnittelun kukkasen, meni ohi ensimmäisellä lukukerralla.
On tosiaan tärkeää että auton toimintoja voi säätää myös itse, olivat ne miten automaattisia tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Nimenomaan ruokakaupan kohdalla ylivoimaisesti yleisin käyttötapaus on se, että valitaan kauppa, tehdään viikon ruokaostokset ja käydään noutamassa tai jäädään odottelemaan kotiintoimitusta. Siihen tuo nykyinen toimintalogiikka on varsin pätevä.
No niin on. Se toimii normaalille vakioasiakkaalle, joka myymäläasioinnin sijaan haluaa kotiinkuljetuksen tai keräily-noutopalvelun ruokatavaroille ja paskapaperille. Suosittu etenkin pandemian aikana.

Sen sijaan normaalina verkkokauppana perseestä, samoin asiakkaalle joka tutkii minkä firman mistä myymiöstä saa haluamansa tuotteen. Olen joutunut törmäämään tähän erilaisia käyttötavaroita etsiessäni.
 
Minkä valmistajan tuotteissa? Juuri kävin jääkaapilla tarkistamassa ja ainakin Snellmannin "Ohuen ohut Kinkku" ja "Ohuen ohut Meetwursti" -pakkauksissa on sisältö oikein päin.
Snellmannin Ohuen ohut ylikypsä palvikinkku -paketissa ainakin on väärin päin, siis ensimmäinen leike seuraavan alla. Itse asiassa viimeksi avatussa pakkauksessa oli joku viiden leikkeen häröpallo ensimmäisenä ja vasta sitten siististi ladottuja leikkeitä. Muistelisin, että juuri tuossa tuotteessa muuttui joskus hetkeksi pakkaustapa oikein päin ja sitten taas palasi väärin. Pitäisi vissiin pistää palautetta.

Tuotekuvassakin näemmä päin persettä (ja tuotekuvan urli "kalkkunafilee"):
ohuen-ohut-kalkkunanfilee-9-1000x1000-c-default.png
 
...

Fordin sadetunnistin sopii myös hienosti tähän ketjuun, päällä ollessaan se pyyhkii lasia varmuuden vuoksi joka kerta kun käynnistät auton, hieno ominaisuus suomen ilmastossa kun pyyhkimet/tuulilasi ovat jäässä, lumessa, sohjossa, pölyssä yms.

Juuri tämä ja todella monessa automerkissä. Automaattiasentoa ei voi jättää päälle. Lisäksi jos lähdetään pakilla liikkeelle takalasi pyyhkäistään automaattisesti, tätä en kyllä muista oliko Fordissa. Vihoviimeinen keksintö ja perspyyhkimet aina jäässä ja kumit rullalla.

E: olisi varmaan pitänyt lukea koko ketju mutta käämi ylikuumeni välittömästi :)
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tämä ja todella monessa automerkissä. Automaattiasentoa ei voi jättää päälle.
Tuossa ettei sadetunnistinautomatiikkaa voi jättää päälle, on varmaan ajateltu juuri sitä, että jos lasissa on esim. räntää/lunta/jäätä yön jälkeen, niin automatiikka ei lähde skraapimaan pyyhkimiä paskaksi saman tien kun laittaa virrat päälle. Itsekin haluaisin että sen voisi jättää halutessaan päälle ja ettei koskaan sen jälkeen tarvitsisi ajatella pyyhkijänviikseen koskemista (paitsi talvella), mutta eipä onnistu.
 
On kyllä pöhköä suunnittelua jos ei voi sadetunnistinta jättää päälle. Jos se on erillinen viiksen asento niin sehän voi jäädä päälle viikoiksi ilman että sen päällä olemista edes huomaa.

Nämä idioottimaisuudet todennäköisesti vain lisääntyvät sitä mukaa kun autojen kabiinit halpuutetaan kosketusnäytöillä.
 
Sitikka C5 sadetunnistin ei pyyhkinyt käynnistäessä lainkaan. Piti käyttää off-asennossa, jos oli jäänyt päälle edellisessä ajossa.
 
On kyllä pöhköä suunnittelua jos ei voi sadetunnistinta jättää päälle. Jos se on erillinen viiksen asento niin sehän voi jäädä päälle viikoiksi ilman että sen päällä olemista edes huomaa.
Meillä se on Volvo XC60:ssa erillinen painike viiksessä. Kun virrat ottaa pois, automatiikka sammuttaa ominaisuuden ja painiketta pitää painaa seuraavan kerran liikkeelle lähdettäessä uudestaan.
 
Itse en ole noin uudella ja hienolla autolla päässyt vielä koskaan ajamaan jotta olisi jotain tunnistimia. Mietityttänyt kyllä aina että millainen taistelu niiden kanssa on juurikin jään, kuran, pölyn jne. kanssa. Omaan makuun ehkä paras juurikin se että tunnistus pitää laittaa erikseen päälle jos sitä haluaa käyttää sillä ajosuoritteella. Eipähän tule mitään ongelmia sen suhteen että auto päättää repäistä pyyhkijänsulat rikki jään takia tai levittää heti lasiin jäätyvän moskan koko näkökentän levyiseksi matoksi.
 
Sitikka C5 sadetunnistin ei pyyhkinyt käynnistäessä lainkaan. Piti käyttää off-asennossa, jos oli jäänyt päälle edellisessä ajossa.
Missä C5-versiossa? Omasta kokemuksesta C5 III:ssa ja DS 5:ssa Se sadetunnistin-asentohan on jousipalautteinen "liipaisin" ja viiksi palautuu off-asentoon painamisen jälkeen. Eli joka käynnistyksen yhteydessä viiksi pitää käyttää siinä sadetunnistin-asennossa jos haluaa sadetutkan käyttöön, eli painaa viiksi alas, josta se nousee automaattisesti ylös. Mielestäni sen pitää toimia juurikin noin.

Ykköskoppaisessa viiksi piti muistaakseni nostaa yksi pykälä ylöspäin, eli "tihkuasentoon", mutta ei minun mielestäni kyllä tarvinnut offilla käyttää sitä missään vaiheessa.
 
Itse en ole noin uudella ja hienolla autolla päässyt vielä koskaan ajamaan jotta olisi jotain tunnistimia. Mietityttänyt kyllä aina että millainen taistelu niiden kanssa on juurikin jään, kuran, pölyn jne. kanssa.
Pyyhkijoiden sasetunistin ?
Perinteisesti se on ollut sellainen että se ei ole aina päällä, vaan käyttäjän kytkettäessä.

Eli käytännössä laadukas sadetunnistin, hyvin käytettävä tihkukytkin. parhaimillaan siinä samassa ketjussa missä muutenkin ohjataan pyyhkijöitä.

Esimerkki siitä miten hyvä on saatu pilattua (vertaa valoautomatiikka autoissa).


Jos hyppää autosta toiseen, viraaseen, niin siinä voi mennä tovi että löytä moisen ominaisuuden ja jos ketjussa aiemmin kerrotun kaltainen että repii sulat irtijäästä, niin vähän myöhäistä.

No vanhempi vastaan lainen on joidenkin autojen takalsin pyyhkimen automatiikka, millä moni rikkonut koko vehkeen.
 
Viimeksi muokattu:
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille. Oikein kiva kun kuivana hinkkaa kaiken pölyn ja paskan pitkin lasia, kunnes sitten saa riittävästi nestettä lasille. Ja lisäksi pyyhkijät pyyhkivät aina yhden kerran liikaa tuon jälkeen, viimeisellä pyyhkäisyllä lasi on jo kuiva ja pyyhkijät levittävät paskat takaisin lasille. Tuota kun ei saa edes mitenkään pois käytöstä, mieluummin itse annostelisin sopivasti nestettä ja pyyhkisin halutun määrän.
 
Missä C5-versiossa? Omasta kokemuksesta C5 III:ssa ja DS 5:ssa Se sadetunnistin-asentohan on jousipalautteinen "liipaisin" ja viiksi palautuu off-asentoon painamisen jälkeen. Eli joka käynnistyksen yhteydessä viiksi pitää käyttää siinä sadetunnistin-asennossa jos haluaa sadetutkan käyttöön, eli painaa viiksi alas, josta se nousee automaattisesti ylös. Mielestäni sen pitää toimia juurikin noin.

Ykköskoppaisessa viiksi piti muistaakseni nostaa yksi pykälä ylöspäin, eli "tihkuasentoon", mutta ei minun mielestäni kyllä tarvinnut offilla käyttää sitä missään vaiheessa.
Kakkoskoppa, facelift. Varmaan sama toimintalogiikka kuin tossa ykkösessä. Tunnistin toimi tihkuasennossa ilman mitään liipaisuja. Mulla ainakin piti käyttää offissa ajoon lähtiessä. Ikinä toiminut täysin automaattisesti yhden asennon taktiikalla.
 
Ainakin Mersussa(204) automaattipyyhinnän voi jättää päälle eikä pyyhi kuin sateella(ehkä satunnaisesti rekan tms. pientareelta nostamasta pölypilvestä). Sateen jäljiltä ajoon lähtiessä pitää manuaalisesti pyyhkiä.
 
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille. Oikein kiva kun kuivana hinkkaa kaiken pölyn ja paskan pitkin lasia, kunnes sitten saa riittävästi nestettä lasille. Ja lisäksi pyyhkijät pyyhkivät aina yhden kerran liikaa tuon jälkeen, viimeisellä pyyhkäisyllä lasi on jo kuiva ja pyyhkijät levittävät paskat takaisin lasille. Tuota kun ei saa edes mitenkään pois käytöstä, mieluummin itse annostelisin sopivasti nestettä ja pyyhkisin halutun määrän.
Opettelin pikkupoikana ajamaan 60-luvun puolivälin Minillä isovanhempien peltotiellä. Siinä sai tuulilasin märäksi ilman pyyhkijöiden heilumista. Tosin nykypäivänä ehkä katsottaisiin hiukan vinoon sitä toteutusta. Kuminen pampula, jolla pumpattiin nestettä suuttimista ihan manuaalisesti.
 
Itse en ole noin uudella ja hienolla autolla päässyt vielä koskaan ajamaan jotta olisi jotain tunnistimia. Mietityttänyt kyllä aina että millainen taistelu niiden kanssa on juurikin jään, kuran, pölyn jne. kanssa. Omaan makuun ehkä paras juurikin se että tunnistus pitää laittaa erikseen päälle jos sitä haluaa käyttää sillä ajosuoritteella. Eipähän tule mitään ongelmia sen suhteen että auto päättää repäistä pyyhkijänsulat rikki jään takia tai levittää heti lasiin jäätyvän moskan koko näkökentän levyiseksi matoksi.
Yhdessä aiemmassa autossa (Honda CRV) se automatiikka jäi pysyvästi päälle, eikä ollut sen kanssa koskaan ongelmia. Talveksi se tuli tosin yleensä otettua pois käytöstä varmuuden vuoksi, mutta ei tosiaan hajonnut mitään, vaikka joskus se unohtuikin räntäsateen jälkeen päälle ja seuraavana aamuna oli lasi jäässä.

Loistava lisävaruste, jota ilman en haluaisi olla kun siihen on tottunut, eikä sen pakollinen aktivointi käynnistyksen jälkeen heikennä sitä, mutta silti toivoisin että käyttäjä saisi itse päättää miten se toimii.

Ainakin Mersussa(204) automaattipyyhinnän voi jättää päälle eikä pyyhi kuin sateella(ehkä satunnaisesti rekan tms. pientareelta nostamasta pölypilvestä). Sateen jäljiltä ajoon lähtiessä pitää manuaalisesti pyyhkiä.
Hetkonen, siis jää päälle, mutta silti pitää aktivoida uudelleen manuaalisesti? Eli sama asia kuin että laittaisi sen painikkeesta päälle joka kerta?
 
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille. Oikein kiva kun kuivana hinkkaa kaiken pölyn ja paskan pitkin lasia, kunnes sitten saa riittävästi nestettä lasille. Ja lisäksi pyyhkijät pyyhkivät aina yhden kerran liikaa tuon jälkeen, viimeisellä pyyhkäisyllä lasi on jo kuiva ja pyyhkijät levittävät paskat takaisin lasille. Tuota kun ei saa edes mitenkään pois käytöstä, mieluummin itse annostelisin sopivasti nestettä ja pyyhkisin halutun määrän.
Tästä tuli mieleen omassa ajossa olevan Ford Maverickin takalasin pissapoika. Se suihkuttaa nestettä eri puolelle lasia kuin mistä pyyhkijä lähtee matkaan. Eli vaikka käyttäisikin toimintoa joka vain suihkuttaa nestettä sinne (tällainen löytyy) niin siitä huolimatta se pyyhkijä vetäisee kerran kuivan lasin poikki ja raapii kaikella sillä kuivalla pölyllä ja paskalla joka lasille kertynyt.
 
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille.
Alkuun oli tuollaisia, ehkä niitä ainoita vanhoja automatiikkoja jotka oli jäänyt puolivillaseksi. ei raaskittu laittaa vielä yhtä viive relettä.

Jos nykyään tuollaiseen törmää, niin sitten joku pyöräili suunnitellut,,,
 
Yhdessä aiemmassa autossa (Honda CRV) se automatiikka jäi pysyvästi päälle, eikä ollut sen kanssa koskaan ongelmia. Talveksi se tuli tosin yleensä otettua pois käytöstä varmuuden vuoksi, mutta ei tosiaan hajonnut mitään, vaikka joskus se unohtuikin räntäsateen jälkeen päälle ja seuraavana aamuna oli lasi jäässä.

Loistava lisävaruste, jota ilman en haluaisi olla kun siihen on tottunut, eikä sen pakollinen aktivointi käynnistyksen jälkeen heikennä sitä, mutta silti toivoisin että käyttäjä saisi itse päättää miten se toimii.


Hetkonen, siis jää päälle, mutta silti pitää aktivoida uudelleen manuaalisesti? Eli sama asia kuin että laittaisi sen painikkeesta päälle joka kerta?
Märkä lasi pitää siis pyyhkiä manuaalisesti, ei tunnista staattisia pisaroita lasissa.
 
Tästä tuli mieleen omassa ajossa olevan Ford Maverickin takalasin pissapoika. Se suihkuttaa nestettä eri puolelle lasia kuin mistä pyyhkijä lähtee matkaan. Eli vaikka käyttäisikin toimintoa joka vain suihkuttaa nestettä sinne (tällainen löytyy) niin siitä huolimatta se pyyhkijä vetäisee kerran kuivan lasin poikki ja raapii kaikella sillä kuivalla pölyllä ja paskalla joka lasille kertynyt.
Tuohon varmaan voi ainakin vähän vaikuttaa kääntämällä sitä suutinta. Monesti niitä saa vähän käänneltyä kun jonkun nuppineulan tökkää reiästä sisään ja kääntää varovasti. Monesti niissä on sellainen kuula joka kääntyy. Ei tuollakaan ihmeitä tee mutta saattaa ehkä auttaa vähäsen.
 
Nyt löytyi yksi K-kauppa josta etsimääni tuotetta saa. Valitsin arvalla ensin Eastonin Citymarketin, koska siellä on aika hyvä valikoima. Ei ollut, mutta lähellä olevat kaupat kohdasta löytyi Lahden cittari jossa tuota on. Sopivasti matkan varrella niin voin käydä ostamassa jos muualta ei löydy (tuon lahtelaisen cittarin tapauksessa taas sivut kertovat että lähellä olevista kaupoista tuota löytyy Kouvolasta. Voisikin jatkaa peliä ja katsoa minne päätyy)
 
En tiedä, meneekö suoraan suunnittelukukkasiin. Mutta maksumuurin takana oleva Hesari käyttää samaa Sanoma-tiliä kuin Ruutu. Vaihdat toisen palvelun salasanan etkä pääse sen jälkeen toiseen vanhalla salasanalla. Loogista, eikö?
 
En tiedä, meneekö suoraan suunnittelukukkasiin. Mutta maksumuurin takana oleva Hesari käyttää samaa Sanoma-tiliä kuin Ruutu. Vaihdat toisen palvelun salasanan etkä pääse sen jälkeen toiseen vanhalla salasanalla. Loogista, eikö?

En ole varma jäikö nyt jotain ymmärtämättä mutta kyllä, jos vaihdat tilin salasanaa et pääse enää vanhalla kirjautumaan. Näinhän sen nimenomaan pitää olla
 
En ole varma jäikö nyt jotain ymmärtämättä mutta kyllä, jos vaihdat tilin salasanaa et pääse enää vanhalla kirjautumaan. Näinhän sen nimenomaan pitää olla
Varmaan se, että vaihdoin Ruudun salasanan enkä saanut Hesaria auki. Resetoin Hesarin salasanan enkä saanut Ruutua auki. Resetoin taas Ruutua ja hoksasin, että kummallisen tutun näköinen viesti. Vaihtamisen sijaan kokeilin sitä Hesarin salasanaa, toimi yllättävän hyvin. Tämä kaikki ei tapahtunut tietenkään edes saman viikon aikana.
 
Varmaan se, että vaihdoin Ruudun salasanan enkä saanut Hesaria auki. Resetoin Hesarin salasanan enkä saanut Ruutua auki. Resetoin taas Ruutua ja hoksasin, että kummallisen tutun näköinen viesti. Vaihtamisen sijaan kokeilin sitä Hesarin salasanaa, toimi yllättävän hyvin. Tämä kaikki ei tapahtunut tietenkään edes saman viikon aikana.

Sanon nyt ehkä itsestäänselvyyksiä mutta sinulla ei ole kuin yksi tili käytössä. Ottamatta kantaa suunnittelun järkevyyteen, en tiedä olisiko mitenkään järkevästi mahdollista edes toteuttaa tuollaista että yhdellä tilillä on eri salasana käytössä riippuen siitä mitä kautta kirjautuu
 
Tuohon varmaan voi ainakin vähän vaikuttaa kääntämällä sitä suutinta. Monesti niitä saa vähän käänneltyä kun jonkun nuppineulan tökkää reiästä sisään ja kääntää varovasti. Monesti niissä on sellainen kuula joka kääntyy. Ei tuollakaan ihmeitä tee mutta saattaa ehkä auttaa vähäsen.
Ei ihan hirveesti taida tosiaan tässä tapauksessa auttaa :) Suutin on tuo jarruvalon vasemmalla puolella oleva pötikkä.
 
Sanon nyt ehkä itsestäänselvyyksiä mutta sinulla ei ole kuin yksi tili käytössä. Ottamatta kantaa suunnittelun järkevyyteen, en tiedä olisiko mitenkään järkevästi mahdollista edes toteuttaa tuollaista että yhdellä tilillä on eri salasana käytössä riippuen siitä mitä kautta kirjautuu
No siksi otinkin alkuun disclaimerin. Vika on toki minun, kun en tiennyt, että kaksi puhelimeen asennettua erillistä appia käyttävätkin samaa tiliä. Vai kuinka moni teistä käyttää noita samoja palveluita ja tietää, että se on yksi ja sama tili? Ruudun asensin joskus sata vuotta sitten jonkun hyvän syyn takia. Sen jälkeen en ole koskenut. Hesaria luen kännykällä tai läppärillä, kun vaimo rohmuaa aamuisin paperiversion. Vasta nyt sata vuotta myöhemmin käytän molempia hiukan aktiivisemmin.
 
No siksi otinkin alkuun disclaimerin. Vika on toki minun, kun en tiennyt, että kaksi puhelimeen asennettua erillistä appia käyttävätkin samaa tiliä. Vai kuinka moni teistä käyttää noita samoja palveluita ja tietää, että se on yksi ja sama tili? Ruudun asensin joskus sata vuotta sitten jonkun hyvän syyn takia. Sen jälkeen en ole koskenut. Hesaria luen kännykällä tai läppärillä, kun vaimo rohmuaa aamuisin paperiversion. Vasta nyt sata vuotta myöhemmin käytän molempia hiukan aktiivisemmin.

Kyllähän tuo suht selkeästi ilmoitetaankin että samaa tiliä käytetään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210827-114525.jpg
    Screenshot_20210827-114525.jpg
    93,1 KB · Luettu: 80
  • Screenshot_20210827-114506__01.jpg
    Screenshot_20210827-114506__01.jpg
    123 KB · Luettu: 81
No, mulla ei ole omassa autossa juurikaan noita automatiikkakeksintöjä mutta tuulilasinpyyhkijöissä kyllä vahvasti ärsyttää se, että pissapojalla tuulilasille ruikatessa pyyhkijät lähtevät heti pyyhkimään ennenkuin on saanut edes kunnolla nestettä lasille. Oikein kiva kun kuivana hinkkaa kaiken pölyn ja paskan pitkin lasia, kunnes sitten saa riittävästi nestettä lasille. Ja lisäksi pyyhkijät pyyhkivät aina yhden kerran liikaa tuon jälkeen, viimeisellä pyyhkäisyllä lasi on jo kuiva ja pyyhkijät levittävät paskat takaisin lasille. Tuota kun ei saa edes mitenkään pois käytöstä, mieluummin itse annostelisin sopivasti nestettä ja pyyhkisin halutun määrän.
Saabissa on ärsyttävänä kukkasena sellainen että jos käytät etupyyhkimiä ja survaiset pakin silmään tai se on silmässä, niin myös takapyyhin lähtee pyyhkimään (ilman vettä). Siinä kun on se pakkilukko, eli peruutusvaihteen kautta auto sammuksiin, niin käytännössä aina sadekelillä täytyy parkkeeratessa odotella se yksi pyyhkäisy, tai laittaa pyyhkijät ajoissa pois. Ja jos tihkuasento on päällä, niin yleensä kun takapyyhkijä on mennyt lepoasentoon ovat etupyyhkijät liikkeellä ja päinvastoin, meinaa aina jäädä joku sulka typerään asentoon.

Ja myös kun itsellä on usein tapana pestä lasi lähtiessä (varsinkin siitepölyaikaan), niin aina turhaan sitten takapyyhkijäkin sutii kuivaa lasia vasten.

En oikein tykkää että laitteet tekee asioita mun puolesta, varsinkin kun ne tekemiset ei aina oikein mene nappiin, vaikka joku insinööri on niin kuvitellut että tää on hyvä hei. Kuitenkin pienempi vaiva klikata sitä takalasin pyyhintänappia itse kuin käydä joka kerta lähtiessä joko kastelemassa lasi manuaalisesti tai nostamassa sulka ylös.

Valoautomatiikka (päiväajovalot) vissiin toimii nykyään aika paljon paremmin, noissa pre-2015 autoissa se oli kyllä melkoista sontaa, varsinkin premiumeissa. Vielä kun saisivat ne automaattisesti adaptoituvat superledit ohjelmoitua sellaisiksi ettei ne adaptoidu satunnaisesti pimeällä ajaessa vastaantulijan silmään kun ensin kääntyvät poispäin ja sitten suoraan kohti ja sitten normiasentoon. Jossain autoissa tällaista hölmöyttä havainnut, en ole merkkejä niin noteerannut.
 
Saabissa on ärsyttävänä kukkasena sellainen että jos käytät etupyyhkimiä ja survaiset pakin silmään tai se on silmässä, niin myös takapyyhin lähtee pyyhkimään (ilman vettä). Siinä kun on se pakkilukko, eli peruutusvaihteen kautta auto sammuksiin, niin käytännössä aina sadekelillä täytyy parkkeeratessa odotella se yksi pyyhkäisy, tai laittaa pyyhkijät ajoissa pois. Ja jos tihkuasento on päällä, niin yleensä kun takapyyhkijä on mennyt lepoasentoon ovat etupyyhkijät liikkeellä ja päinvastoin, meinaa aina jäädä joku sulka typerään asentoon.
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
 
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
Noinhan se kaikissa autoissa menee että pyyhkijät jää siihen kohtaan lasia missä sattui olemaan kun auton sammuttaa? Ainakin kaikissa mitä itse ajanut.
 
Siis eikö ne palaudu normaaliin asentoon, jos sammuttaa auton kun pyyhkijä on pyyhkäisemässä vaan pysähtyvät välittömästi? No tuossa on kyllä melkoinen kukkanen.
Jäävät siihen missä ovat. Tuo on taas monissa autoissa ihan haluttu ominaisuus, kun varsia ei saa ylös jos ovat ala-asennossa. Ja toisaalta ne olisi lumisateella hyvä jättääkin pystyasentoon ajon jälkeen, ettei lumi sula vedeksi ja jäädy pyyhkijöiden päälle sinne ala-asentoon.

Toki jossain autoissa on toiminto millä ne saa sähköllä ajettua "keskiasentoon", mutta sitä harva tietää eikä kaikissa todellakaan löydy. Mutta tuo on sitten ihan oma suunnittelun kukkasensa.
 
Meillä on Volvossa on sellainen ihan ok mukavuusvaruste, että jos laittaa pakin päälle ja pyyhkäisee etulasia, niin automatiikka pyyhkäisee kyselemättä myös takalasia. Tämä on kiva niin pitkään kunnes unohtuu skraapata myös se takalasi ja pyyhkäisee ajattelemattomasti etulasin puhtaaksi jäähileeestä siinä parkkikselta lähtiessä. Suunnittelukukkanen tuo ei varsinaisesti ole muilta osin, mutta kun sitä ei saa pois edes halutessaan.

Yleisesti ottaen autoissa on aivan liikaa kaikenlaisia ohjelmallisia ominaisuuksia, rajoituksia, tai piippailuita, joihin ei voi itse vaikuttaa.
Tuon saa vidalla ohjelmoitua pois. Tullut poistettua kaikista tuttujen autoista. Täysin typerä ominaisuus.

Tosta omasta transitista eivät kuulemma saa moista pois edes fordilla. Tarttis poistaa koko takalasin naarmuttimet.
 
Jäävät siihen missä ovat. Tuo on taas monissa autoissa ihan haluttu ominaisuus, kun varsia ei saa ylös jos ovat ala-asennossa. Ja toisaalta ne olisi lumisateella hyvä jättääkin pystyasentoon ajon jälkeen, ettei lumi sula vedeksi ja jäädy pyyhkijöiden päälle sinne ala-asentoon.
Lisäksi tuo on hyvä ratkaisu vahinkojen välttämiseksi. Muutaman kerran olen kironnut pitkät sarjat kiinni jäätyneet pyyhkijät vahingossa aktivoituani. Volkkarin perkeleissä(ja aika monessa automallissa nykyään) kun virran katkaisu ei auta, vaan pyyhkijät tekevät väkisin sen yhden syklin ellei sulake tai pyyhinmoottori pamahda. Hirveällä kiireellä ylös ja repimään sulkia irti ennen suurempia vaurioita, samalla osallistuen sulan todennäköiseen pilaamiseen.

Käänteisesti lumisateella ylös jättäminen tämän ratkaisun avulla taas altistaa samalle vauriolle, enkä suosittele. Yleensä hankalat pyyhkijät pystyy jättämään erityisellä toiminnolla huoltoasentoon, mistä näköjään jo mainitsit. Ei toki kaikissa autoissa, mutta varmaankin tällä hetkellä uusista autoista enemmistössä lienee tämä ominaisuus. Myös enemmistö omistajista ja kuljettajista lienee tästä tietämättömiä. Yleensä aktivoidaan käyttämällä heti virran katkaisun jälkeen kertapyyhintää, ja palautuu virran kytkemisen jälkeen kun pyyhkijävivulla tehdään mitä tahansa tai nopeus ylittää esim. 20 km/h. Joissakin taas löytyy kosketusnäytön tai muun valikko-ui:n kautta. Kaikissa autoissa ei toki nykyäänkään ole tarvetta tälle toiminnolle, koska jotkut pyyhkijät ovat perinteisesti esillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..
 
Oma kokemus koskee yli 5 vuotta vanhaa Transitia ja vuosimallin 2013 Focusta, kumpikaan ei ole oma mutta tuolla Transitilla on tullut kohta 50tkm ajettua.
Molemmissa sadetunnistin käyttäytyy yhtä älyttömällä tavalla, jos olisi oma auto niin kävisin tuon toimintaa huollossa "säätämässä"?

Tuli just mieleen tämä keskustelu kun tänään lähdin liikkeelle autolla. Ainakaan tuo 2012 Mondeo ei pyyhkäissyt startatessa vaikka pyyhkimet oli automaattiasennossa. Muistan kyllä sen, että joskus olen kironnut kun pyyhkimet on jäänyt päälle ja pyyhkäissyt lumet avoimesta ovesta sisään, mutta ehkä ne on sitten olleet siinä seuraavassa asennossa. Outoa kyllä jos siihen jatkuvan toiminnan asentoon olisin ne vahingossa jättänyt.
 
Eihän suomessa tuota kovempaa saa ajaakaan
No ei varmaan ikinä ainakaan jos tuon nopeusluokan polkuautot yleistyvät.

Toki pakun tapauksessa en sinänsä pitäisi tuota huippunopeutta ongelmana, mutta tämä tieto jättää hyvinkin avoimeksi, miten hyvin auto kiihtyy edes sataseen. Mutuarvaus on, että huonosti.
 
Tässä on ihan hyvä suunnittelun kukkanen missä ajatus on varmasti ollut kaunis mutta mikä ei toimi käytännössä sitten millään.


Eli mitta "kuutio" jossa kaikki mitat kätevästi yhdessä palikassa. Komea idea mutta käytännössä..


Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
 
Ei tuo nyt ihan huono ole. Minähän en koskaan mitään mittoja käyttele kokatessa tai leipoessa, mutta jos joskus pitäisi mitata, niin tuon ehkä tarpeen tullen voisi keittiökaapn nurkasta löytääkin, toisin kuin irralliset desimitat.
Kyllä tuo vaikuttaa todella epäkäytännölliselle. Tavalliset mittalusikat menee sisäkkäin ja vie vähän säilytystilaa. Niillä pystyy ottamaan suolaa, sokeria ja jauhoja suoraan paketista täyden mitan, ei tarvitse erikseen millään lusikalla koittaa täyttää sitä mittaa. Ei tuo oikein vaikuta edes käteen sopivalta toisin kuin mittalusikat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 311
Viestejä
4 742 274
Jäsenet
77 316
Uusin jäsen
Artlas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom