Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
760
Nuo Androidin asetusvalikot on kyllä välillä yksi suunnittelun kukkanen, yleensä se asetus mitä on etsimässä on jonkun kymmenen alavalikon alavalikossa jollakin hyvin kryptisellä nimellä tai muuten vaan epäloogisessa paikassa. En nyt muista mitä asetusta tuossa joku aika sitten etsiskelin ja varmaan pari tuntia kahlasin asetuksia läpi välillä googletellen vinkkejä kunnes viimein löysin sen. Tuntuu että nuo asetukset muuttavat eri paikkaan jokaisen Android-päivityksen yhteydessä joten googlellakaan ei välttämättä aina löydä apuja asiaan.
Ja sen lisäksi vielä valmistajakohtaiset ja mahdollisesti myös mallikohtaiset paikanvaihtumiset tuntuivat olevan jossain vaiheessa arkea. Oli kiva yrittää auttaa käyttäjiä näiden kanssa kun vielä lähituessa työskentelin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 506
Kun asetuksiin tuli se hakukenttä jelppasi kyllä merkittävästi.. Vielä kun se osaisi hakea engalnninkielisellä sanalla vastaavan suomen kielisen valikon.

Tosin voisi olla kehnomminkin.. Juuri muutama tunti sitten koitettiin pähkäillä että miten iPhonen yhdistetyn BT kaiuttimen saisi toimimaan vain median toistoon ja puhelut toimisi tavallisesti.. No ei ole tuonkaan valinnan löytäminen iPhonessa lainkaan vaikeaa, kun ei ole mahdollisuutta valita tuollaista asiaa... :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 964
Kun asetuksiin tuli se hakukenttä jelppasi kyllä merkittävästi.. Vielä kun se osaisi hakea engalnninkielisellä sanalla vastaavan suomen kielisen valikon.

Tosin voisi olla kehnomminkin.. Juuri muutama tunti sitten koitettiin pähkäillä että miten iPhonen yhdistetyn BT kaiuttimen saisi toimimaan vain median toistoon ja puhelut toimisi tavallisesti.. No ei ole tuonkaan valinnan löytäminen iPhonessa lainkaan vaikeaa, kun ei ole mahdollisuutta valita tuollaista asiaa... :(
Tuo hakukenttä kyllä helpotti jonkun verran. Hulluinta siinä on että osan asioista se osaa suomenkielisellä puhelimella löytää englanninkieliselläkin hakusanalla, osaa ei. Ja välillä vaan ei keksi oikeaa hakusanaa millään kun johonkin asiaan on käytetty jotain oudompaa termiä. Ei ihan täydellinen mutta parempi kuin ei mitään sentään. Haku on kyllä muutenkin kätevä, kymmenien sovellusten joukosta olen todennut helpommaksi etsiä sovelluksen haulla kuin selata pitkää sovelluslistaa (ja tuossa samassa itseasiassa ehdottelee niitä asetuksiakin, ei tarvitse mennä ensin asetuksiin).
 

BGZ

Liittynyt
02.05.2024
Viestejä
26
Outoa, että Windows 10 olettaa minun haluavan yhdistää johonkin organisaatiotiliin. Jos olen luonut paikallisen tilin ja käyttänyt sitä jo hyvän aikaa niin luultavasti halusin paikallisen tilin. En oikein pidä tuosta että puhutaan "ongelmasta".

M$:n Officepakettiin olen kirjautunut koulun tilillä, koska sieltä tarjotaan lisenssi. Se riittää.
EDIT: Eikun nyt ehkä tajusin, olen vaihtanut salasanaa enkä ollut sen jälkeen kirjautunut officepakettiin koneella. Ei vaan ollut ollenkaan selkeästi ilmaistu ilmoituksessa asiaa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Outoa, että Windows 10 olettaa minun haluavan yhdistää johonkin organisaatiotiliin. Jos olen luonut paikallisen tilin ja käyttänyt sitä jo hyvän aikaa niin luultavasti halusin paikallisen tilin. En oikein pidä tuosta että puhutaan "ongelmasta".

M$:n Officepakettiin olen kirjautunut koulun tilillä, koska sieltä tarjotaan lisenssi. Se riittää.
EDIT: Eikun nyt ehkä tajusin, olen vaihtanut salasanaa enkä ollut sen jälkeen kirjautunut officepakettiin koneella. Ei vaan ollut ollenkaan selkeästi ilmaistu ilmoituksessa asiaa.
Nuo yritys-/koulutilit tosiaan lisääntyy erillisinä asioina jotka ei ole yhtä kuin Windowsiin käytettävä kirjautumistunnus :)
1724442669641.png
 
  • Tykkää
Reactions: BGZ

BGZ

Liittynyt
02.05.2024
Viestejä
26
Nuo yritys-/koulutilit tosiaan lisääntyy erillisinä asioina jotka ei ole yhtä kuin Windowsiin käytettävä kirjautumistunnus :)
Jaahas joo, enpä ollut tajunnutkaan että tuollaisetkin säädöt löytyy käyttiksestä, tämä selittää asiaa. Onko nuo aina olleet tuossa? Olen aina vaan 365 Office:n kautta kirjautunut. Sen takia hämmensi niin kovasti kun käyttöjärjestelmä huutaa ongelmaa vaikka en ollut vaan kirjautunut koulun tiliin 365:ssa. En ole tarvinnut noita ohjelmia koko päivänä, niin ilmeisesti perjantaina 21.59 piti sitten olla huolissaan. Pitikö tuostakin nyt sitten tehdä ongelma... osaan kyllä kirjautua sitten kun on tarvis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Jaahas joo, enpä ollut tajunnutkaan että tuollaisetkin säädöt löytyy käyttiksestä, tämä selittää asiaa. Onko nuo aina olleet tuossa? Olen aina vaan 365 Office:n kautta kirjautunut. Sen takia hämmensi niin kovasti kun käyttöjärjestelmä huutaa ongelmaa vaikka en ollut vaan kirjautunut koulun tiliin 365:ssa. En ole tarvinnut noita ohjelmia koko päivänä, niin ilmeisesti perjantaina 21.59 piti sitten olla huolissaan. Pitikö tuostakin nyt sitten tehdä ongelma... osaan kyllä kirjautua sitten kun on tarvis.
Joo on nuo käsittääkseni Win10:ssä ollut aina. Enemmän relevanttia firmojen koneissa. Vähän hölmöä tuo kyllä on miksi niitä pitää tuonne naittaa mutta ehkä se sitten osittain liittyy mahdollisiin Intune-sidonnaisuuksiin tjms.
Ongelmaa tuosta omalle kohdalle tullut kun asiakkailla joku menee yhteiskäyttöisellä AD-tunnuksella hyväksymään Edgessä että tallennetaan kirjautuminen niin se menee tuonne ja sitten kuka tahansa pääsee kyseisen ihmisen sähköpostiin siellä Edgessä ilman mitään salasanakyselyitä. Suunnittelun kukkanen jos mikä. Toki kaunis ajatus on että kaikki ihmiset kirjautuu Windowsiin omilla tunnareilla mutta eihän se nyt niin mene jossain kaupoissa, varastohalleissa jne.
 

BGZ

Liittynyt
02.05.2024
Viestejä
26
Vielä yksi voi olla että tuossa kirjautuessa kun on "anna organisaationi hallita laitettani" oletuksena (miksi?) ruksittuna, niin taitaapi tulla tuo tilin yhdistys puolivahingossa. Sitten kun ottaa ruksin pois ja laittaa että "ei, kirjaudu vain tähän softaan" niin ainakin omalla testailulla olen nyt esim. Wordissa kirjautuneena mutta en tuossa resurssissa. Liekö sitten että olisin vahingossa jossain välissä laittanut tuon organisaatioresurssihommelin tuota kautta.

Ja joo yhteiskäyttötilit ja omat tilit ei olisi hyvä mennä sekaisin. Toki pitäisi ymmärtää kirjautua poiskin omilta tileiltä jos on yleisemmässä käytössä kone, mutta voin kuvitella tilanteen että tavan jengillä on parempaakin tekemistä työpaikalla kuin miettiä jotain it-juttuja.
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
131
Kun Silvercrestin kelloradion näytön sammuttaa nukkumisen ajaksi, se voisi kytkeytä päälle vasta hälytyksen soidessa. Eikä kello viideltä joka aamu, oli herätys päällä tai ei. Muuten hyvä laite mutta tuo ominaisuus on kyllä :x3:.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
295
Ja sitten toisaalta tulee se toinen puoli että pakotetaan suunnittelijat tekemään paskaa. Tuon huomaa esim meillä duunissa hyvin, yksikin suunnittelija aina yrittää esittää asiakkaalle jotain kätevää ja järkevää mutta sitten asiakas supeaa vinkumaan kun on niin kallis ja sitten kun suunnitellaan halvempi ratkaisu ja toteutetaan se, tulee asiakkaalta vinkumista kun toteutus on hankala käyttää tai muuten huono. Sitten noita on välillä isolla rahalla tehty uusiksi sen alkuperäisen ajatuksen pohjalta kun se vähän kalliimpi olikin pirun paljon parempi.

Toisaalta, tuota ammattiylpeyden puutetta tulee kyllä nykyään liki päivittäin vastaan duunissa. Joitakin vaan ei kiinnosta tehdä mitään kunnolla vaan tehdään ihan rimaa hipoen kelvollinen lopputulos ja sitten valitetaan kun siihen juuri ja juuri toimivaan pitää myöhemmin tehdä muutoksia kun se on niin hankalaa. Olisi tehnyt kerralla kunnolla niin olisi mukavampi mennä muutos/huoltokeikalle...
Alalla olevana itsekin huomannut saman. Valitettavan paljon on niitä, joita ei vaan kiinnosta pätkän vertaa tehdä mitään kunnollista, vaan joka asiassa mennään sieltä mistä aita on matalin. Pahimpia nämä on alihankkijoina, kun harvoin joutuvat itse siivoamaan jälkiään, vaan joku muu saa setviä heidän sotkujaan. Tyypillisesti dokumentaatiota ei ole (tai sit ihan minimit ja sekin surkeasti tehty), itse työ on tehty kaikkien hyvien käytäntöjen vastaisesti kikkailemalla minimieffortilla, tiedostojen hallinta vituillaan (nimet väärin, tallennettu vääriin paikkoihin jne) yms. Lievempänä ongelma löytyy myös niitä, jotka tekevät sen oman osuutensa ihan hyvin, mutta heitä ei kiinnosta kokonaisuus pätkääkään, tai ainakaan riittävästi. Näiden kohdalla tuleekin vastaan näitä tilanteita, että sinänsä se heidän suunnittelema värkki toimii, mutta kokonaisuuteen istutettuna aiheuttaa jotain "yllättäviä" ongelmia, tyyliin hankaloittaa huoltoa tms. Yllättäviä lainausmerkeissä, koska yhtään laajemmin asiaa pohtimalla ongelman olisi huomannut jo suunnitteluvaiheessa ja silloin asialle olisi voinut vielä jotain tehdä.

Suurin osa toki tekee työnsä riittävän hyvin, mutta kyllä sitä aina välillä tulee vastaan yksilöitä joilla vaan on "silmää" suunnitteluun. Siis niitä yksilöitä, jotka hahmottavat sen suunniteltavan kokonaisuuden hyvin monelta kantilta ja osaavat tasapainotella hyvin sen "riittävän hyvä" tason kanssa ja jälki on sen mukaista. Raja riittävän hyvän ja tähän ketjuun päätyvien ratkaisujen välillä kun on hiuksen hieno. Toki jos asiakas vaatii tekemään paskaa, niin eipä se kovakaan tekijä väännä paskasta timanttia :lol:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 867
Viestejä
4 372 055
Jäsenet
72 682
Uusin jäsen
Mpu

Hinta.fi

Ylös Bottom