Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei pidä paikkaansa. Vaikka jostain kumman syystä et löytäisi himmeämpiä ledejä niin eihän ne ledit mitään pintaupotuksia yleensä ole. Täten sen ledin päällä on materiaalia joka voisi sitä valoa blokata. Eli esim. paksumpi matta muovi siinä niin osa valosta suodattuu. Asian tiedostamalla mitään ongelmaa ei olisi eikä valmistuskustannuksetkaan nousisi.
Tämähän riippuu taas siitä millainen on laite ja paljonko ylimääräistä halutaan sijoittaa vain peittämään liian kirkas ledi. Monessa kohtaa se tulee paneelin läpi sellaisenaan ja jos halutaan himmentää, pitää lisätä muutoin tarpeeton himmentävä kerros. Eikä tämä saatavuusongelma ollut oma päähänpistoni vaan ihan hankintaosaston ja suunnitteluinsinöörien kertomaa. Luotan heihin kun tätä työkseen tekevät. Ja muistetaan että hankintaketjulla ja hinnallakin on merkitystä. Ei niitä aleta erikseen sarjatuotantoon tilaamaan Bebecistä.
 
Montaa senttiä lisää ei maksaisi tehdä pwm ohjauksella ledi joten käyttäjä voisi säätä itse kirkkauden tai sammuttaa sen kokonaan. Taitaa tollanen ledi yhden transistori tai fetin vaatia ja yhden output pinnin jo olevassa olevasta mikrokontrollerista.
 
Jokait niitä, tai pian AIn yleistyessä kaikkialle, on naveja jotka pihasta lähtiessä tervehtii: "Huomenta.. tota, en haluais häiritä, mut kuljet yleensä tätä reittiä ja tällä hetkellä siellä on tiet tukossa, mitä jos mentäis tätä toista reittiä?" :D

Kyllä uudemmissa autoissa se navi tunnistaa, että tähän aikaan päivästä oot vissiin menossa tuonne tiettyyn osoitteeseen ja että nyt on liikennetapahtuma tässä välillä, että haluatko navia.

Ongelma on se, että liikennetapahtuma voi olla mitä vaan kauheesta ruuhkasta normaaliin liikenteeseen ja vaihtoehtoiset reitit välillä ihan outoja.
 
Kyllä uudemmissa autoissa se navi tunnistaa, että tähän aikaan päivästä oot vissiin menossa tuonne tiettyyn osoitteeseen ja että nyt on liikennetapahtuma tässä välillä, että haluatko navia.

Ongelma on se, että liikennetapahtuma voi olla mitä vaan kauheesta ruuhkasta normaaliin liikenteeseen ja vaihtoehtoiset reitit välillä ihan outoja.

Olen joskus kokeillut näitä liikennetapahtumien ohi reitityksiä, ja kokemukset Suomessa satunnaisten merkkien laitteilla ovat olleet surkuhupaisia: Navin käyttämästä tietolähteestä tulee joku "kaistaviivat puuttuvat 6 kk ajan pikku pätkältä"-tyyppinen täysin turha roskatiedote, millä ei ole mitään merkitystä ajon kannalta. Navi sitten tahtoo reitittää sen johdosta 6 kk ajan edeltävästä liittymästä ulos ja jonnekin peltotielle kiertämään tämä massiivinen ongelma.

En osaa sanoa onko ongelma siinä, että Suomessa tarjolla oleva data on paskaa, vai eikö navi osannut katsoa siitä jotain oleellista kategorisointitietoa. Minkään oikeasti akuutin tilanteen ohi nämä eivät ole osanneet toistaiseksi reitittää. Ehkä jossain isommassa maassa homma toimii paremmin?
 
Olen joskus kokeillut näitä liikennetapahtumien ohi reitityksiä, ja kokemukset Suomessa satunnaisten merkkien laitteilla ovat olleet surkuhupaisia: Navin käyttämästä tietolähteestä tulee joku "kaistaviivat puuttuvat 6 kk ajan pikku pätkältä"-tyyppinen täysin turha roskatiedote, millä ei ole mitään merkitystä ajon kannalta. Navi sitten tahtoo reitittää sen johdosta 6 kk ajan edeltävästä liittymästä ulos ja jonnekin peltotielle kiertämään tämä massiivinen ongelma.

En osaa sanoa onko ongelma siinä, että Suomessa tarjolla oleva data on paskaa, vai eikö navi osannut katsoa siitä jotain oleellista kategorisointitietoa. Minkään oikeasti akuutin tilanteen ohi nämä eivät ole osanneet toistaiseksi reitittää. Ehkä jossain isommassa maassa homma toimii paremmin?
Google ehkä osaa paremmin, ku seuraa käyttäjiänsä. Kaipa totaki dataa myyvät eteenpäin? Vai mistä nämä muut kaivelee liikenneruuhkista tietoja?
 
Eipä "onneksi" tarvitse täällä Tampereella vaivata päätä tuollaisilla. Täällä jos yksi tie on tukossa niin on kaikki tukossa kun se liikennemäärä yrittää löytää jonkun reitin. Yleensä nopein vaihtoehto on lopulta vain silti mennä sitä tavallista reittiä koska se on taas auki ennen kuin kiertotietä olisi päässyt ohi.
 
Olen joskus kokeillut näitä liikennetapahtumien ohi reitityksiä, ja kokemukset Suomessa satunnaisten merkkien laitteilla ovat olleet surkuhupaisia: Navin käyttämästä tietolähteestä tulee joku "kaistaviivat puuttuvat 6 kk ajan pikku pätkältä"-tyyppinen täysin turha roskatiedote, millä ei ole mitään merkitystä ajon kannalta. Navi sitten tahtoo reitittää sen johdosta 6 kk ajan edeltävästä liittymästä ulos ja jonnekin peltotielle kiertämään tämä massiivinen ongelma.

En osaa sanoa onko ongelma siinä, että Suomessa tarjolla oleva data on paskaa, vai eikö navi osannut katsoa siitä jotain oleellista kategorisointitietoa. Minkään oikeasti akuutin tilanteen ohi nämä eivät ole osanneet toistaiseksi reitittää. Ehkä jossain isommassa maassa homma toimii paremmin?

Itse olen käyttänyt näitä Keski-Euroopassa ja taitaa Googlelta hakea tiedot. Oma kokemus on, että hyvin pienestä alkaa olla liikennetapahtumaa järjestelmän mielestä, joten ei tule sitten uskottua sitä.
 
Montaa senttiä lisää ei maksaisi tehdä pwm ohjauksella ledi joten käyttäjä voisi säätä itse kirkkauden tai sammuttaa sen kokonaan. Taitaa tollanen ledi yhden transistori tai fetin vaatia ja yhden output pinnin jo olevassa olevasta mikrokontrollerista.
Tai jos ei halua tehdä siitä ledistä säädettävää niin muuttaa vaan sen ledin etuvastusta isommaksi niin siitä tulee himmeämpi. Käytännössä siis olisi olemassaolevan osan korvaaminen toisen arvoisella. Joissakin tapauksissa tuollaisia modauksia on tullut tehtyäkin omiin laitteisiin jos laite on ollut helposti muokattavissa (eli sen purkaminen ja kasaaminen ei vaadi kasaa erikoistyökaluja tms.)
 
Itse olen käyttänyt näitä Keski-Euroopassa ja taitaa Googlelta hakea tiedot. Oma kokemus on, että hyvin pienestä alkaa olla liikennetapahtumaa järjestelmän mielestä, joten ei tule sitten uskottua sitä.

Eräs artisti huijasi Googlea raahamalla. kärryissä puhelimia jolloin google luuli kyseessä olevan liilenneruuhka. Käsittääkseni google osaa hakea omasta datastaan puhelimien liikenopeudet ja verrata muutoksia jolloin voi havaita ruuhkan kun tapahtuu muutoksia.

 
Puhelinhan tuon tekee automaattisesti?
Ei tee. Sinulla tietysti voi olla siellä asennettuja sovelluksia jotka olet laittanut jostain ilmoittamaan mutta automaattisesti puhelin ei tuota tee.
Jaa, kyllä mulla ainakin on Android-puhelin tehnyt ton viimeiset kymmenisen vuotta ihan ilman mitään ylimääräisiä ohjelmia kunhan on työpaikan osoite ja työajat (ja kulkuväline) ollu asetuksissa. Sama kalenteriin merkatuille tapahtumille kunhan niissä on osoite.

(jos ei ihan tässä viime vuosina oo hävinnyt, en tiedä kun nykyään duunit menee kotoa käsin :D)
 
Jaa, kyllä mulla ainakin on Android-puhelin tehnyt ton viimeiset kymmenisen vuotta ihan ilman mitään ylimääräisiä ohjelmia kunhan on työpaikan osoite ja työajat (ja kulkuväline) ollu asetuksissa. Sama kalenteriin merkatuille tapahtumille kunhan niissä on osoite.

(jos ei ihan tässä viime vuosina oo hävinnyt, en tiedä kun nykyään duunit menee kotoa käsin :D)
Tarkoitat varmaan, että puhelimeesi asennettu google maps ohjelma ilmoittaa sinulle, kun käytät sen navigaatiota?
 
Tarkoitat varmaan, että puhelimeesi asennettu google maps ohjelma ilmoittaa sinulle, kun käytät sen navigaatiota?
Google assistant, puhelimeen käyttöjärjestelmän mukana vakiona asennettu. Jos tuota ei voi laskea puhelimen normaaliksi ominaisuudeksi niin sitten ollan jo pilkun viilaamisen tasolla jolla yksikään moderni puhelin ei tee vakiona yhtään mitään, edes soita puheluita. :rolleyes:

(ja ei, tuo ei edellytä mapsin käynnistämistä tai navigaation käyttöä, tai erikseen assistantin avaamista tms. Riittää että tarvittavat tiedot on asetuksissa, ja jossain vaiheessa puhelin piippa että "jos haluut ehtiä ajoissa tapahtumaan X pitää lähteä ovesta ulos 20 min kuluttua koska yleensä käyttämäsi juna Y on tällä hetkellä jumissa ja pitää sen sijaan mennä bussilla Z".)

muok. Näköjään 2016 tullut käyttöön niin vasta viimeiset 8 vuotta ollut vakio-ominaisuus Androidissa, ei ihan kymmentä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Google assistant, puhelimeen käytröjärjestelmän osana vakiona asennettu. Jos tuota ei voi laskea puhelimen normaaliksi ominaisuudeksi niin sitten ollan jo pilkun viilaamisen tasolla jolla yksikään puhelin ei tee vakiona yhtään mitään, edes soita puheluita :rolleyes:

(ja ei, tuo ei edellytä mapsin käynnistämistä tai navigaation käyttöä. Tia eriskeen assistantin vaaamista tms. Riittää että tarvittavat tiedot on asetuksissa, ja jossain vaiheessa puhelin piippa että "jos haluut ehtiä ajoissa tapahtumaan X pitää lähteä ovesta ulos 20 min kuluttua koska yleensä käyttämäsi juna Y on tällä hetkellä jumissa ja pitää sen sijaan mennä bussilla Z".)

muok. Näköjään 2016 tullut käyttöön nin vasta viimeiset 8 vuotta sitten, ei ihan kymmentä vielä.
Eli olet konffannut itsellesi käyttöön tällaisen. Ei sanallakaan oma puhelin tuollaisista puhu vaikka hyvin on Googlella tiedossa kodin ja työpaikan osoitteet.
 
Eli olet konffannut itsellesi käyttöön tällaisen. Ei sanallakaan oma puhelin tuollaisista puhu vaikka hyvin on Googlella tiedossa kodin ja työpaikan osoitteet.
Jos tarkoitat että olisin jotenkin viritellyt jonkun oman huomautussysteemin tms, niin en ole. Olen laittanut asetuksiin kotiosoitten, työpaikan osoitten, työajan ja yleisimmäksi matkustustavaksi joukkoliikenteen. Ja jossain vaiheessa puhelimen sitä pyytässä varmasti antanut assistantile okeuden käyttää kalenteria. Se että se alkoi automaattisesti tarjota tarkkoja ohjeita matkustusajoista, ja varoituksia ruuhkasta/poikkeuksista jne tuli itselleni ihan yllätyksenä. Muuten ei assistanttia tulekkaan edes käytettyä, nuokin tiedot muistaakseni Maps kyseli jossain vaiheessa ja lisäsi assistantin puolelle automaattisesti.

Ja käytössä siis ihan puhdas vakio-Android, puhelimina on ollut Nexus/Pixel-mallitniin kauan kun niitä on ollut olemassa.

(mutta tästä ei tämän enempää, ainakana omalta osaltani. Jokainen penkokoon niitä puhelimen asetuksia itse jos ei moinen toiminto ole vielä sieltä osunut vastaan. Menee muuten liian pitkäksi off-topiciksi)

edit: jos joku tuota ominaisuutta kaipaa, niin Assistantin asetuksissa, Transport->Notifications ja sieltä vaan täppää ruutuun "time to leave", "commute", "travel", "train & bus updates" jne jos joku ei ole päällä. En ole noita kyllä tuolta valikoiden kautta itse alunperin "konffannut" päälle, muistakseni puhelin ehdottanut jossain vaiheessa navigaattoria käyttäessä tms että haluutko laittaa päälle ja siinä vaiheessa klikannut "mikä ettei"-nappia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat että olisin jotenkin viritellyt jonkun oman huomautussysteemin tms, niin en ole. Olen laittanut asetuksiin kotiosoitten, työpaikan osoitten, työajan ja yleisimmäksi matkustustavaksi joukkoliikenteen. Ja jossain vaiheessa puhelimen sitä pyytässä varmasti antanut assistantile okeuden käyttää kalenteria. Se että se alkoi automaattisesti tarjota tarkkoja ohjeita matkustusajoista, ja varoituksia ruuhkasta/poikkeuksista jne tuli itselleni ihan yllätyksenä. Muuten ei assistanttia tulekkaan edes käytettyä, nuokin tiedot muistaakseni Maps kyseli jossain vaiheessa ja lisäsi assistantin puolelle automaattisesti.

Ja käytössä siis ihan puhdas vakio-Android, puhelimina on ollut Nexus/Pixel-mallitniin kauan kun niitä on ollut olemassa.

(mutta tästä ei tämän enempää, ainakana omalta osaltani. Jokainen penkokoon niitä puhelimen asetuksia itse jos ei moinen toiminto ole vielä sieltä osunut vastaan. Menee muuten liian pitkäksi off-topiciksi)

edit: jos joku tuota ominaisuutta kaipaa, niin Assistantin asetuksissa, Transport->Notifications ja sieltä vaan täppää ruutuun "time to leave", "commute", "travel", "train & bus updates" jne jos joku ei ole päällä. En ole noita kyllä tuolta valikoiden kautta itse alunperin "konffannut" päälle, muistakseni puhelin ehdottanut jossain vaiheessa navigaattoria käyttäessä tms että haluutko laittaa päälle ja siinä vaiheessa klikannut "mikä ettei"-nappia.
Niin eli olet ottanut mm. käyttöön sen Assistantin.
 
Pitäisikö siirtää keskustelu tyhmät ihmiset ketjuun , molemmat voitte väittää toisianne rauhassa tyhmäksi, yksi siksi että käyttää puhelimen "edistyksellisiä" ominaisuuksia eikä vain tasan niitä mitkä toimii kun puhelimen avaa paketista ja painaa kiellä kaikkiin kysymyksiin. Ja toinen siksi että ensimmäinen ei niitä ota käyttöön.
 
Niin eli olet ottanut mm. käyttöön sen Assistantin.
Mitä vänkäämistä tää on? Kyse oli siitä, että kuka hullu noita liikennejumeja joka aamu tutkii ennen liikkeellelähtöä ja vastattiin, että ei tartte ku puhelin hoitaa automaattisesti. Mitä sitte, jos jotain pittää ottaa käyttöön? Mikä pointti tosta on vängätä?
 
Mitä vänkäämistä tää on? Kyse oli siitä, että kuka hullu noita liikennejumeja joka aamu tutkii ennen liikkeellelähtöä ja vastattiin, että ei tartte ku puhelin hoitaa automaattisesti. Mitä sitte, jos jotain pittää ottaa käyttöön? Mikä pointti tosta on vängätä?
Vänkääminen tuntuu kuuluvan tämän foorumin tapoihin ihan yleisestikin kun tredejä lukee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vänkäämistä tää on? Kyse oli siitä, että kuka hullu noita liikennejumeja joka aamu tutkii ennen liikkeellelähtöä ja vastattiin, että ei tartte ku puhelin hoitaa automaattisesti. Mitä sitte, jos jotain pittää ottaa käyttöön? Mikä pointti tosta on vängätä?
Kun se ei hoida automaattisesti. Siitähän tämä lähti.
 
Kun se ei hoida automaattisesti. Siitähän tämä lähti.

Mikään kännykkä tai muukaan laite ei tee yhtään mitään automaattisesti. Joku sen on aina ohjelmoinut ja asentanut.

Mutta kun on kerran (8 vuotta sitten tässä tapauksessa) asentanut, nyt tekee sen automaattisesti.
 
Kun se ei hoida automaattisesti. Siitähän tämä lähti.
Tämän vaatima "konffaaminen ja säätäminen" on tainnut olla tasan sama määrä mitä olet konffannnut ja säätänäyt että oma puhelimesi *ei* sitä tee. Puhelin on moista tarjonnut ja kysynyt että haluatko ottaa käyttöön, mä oon klikannut että "kyllä" ja sinä ilmeisesti että "ei".

Jos se ei ole tarpeeksi automaattista niin sittten ei tosiaan ole yksikään toiminto mitä siitä puhelimesta löytyy. (Ja tarjosin tuossa yllä noin kolme klikkausta vaativat ohjeet milä moisen ominaisuuden voi kytkeä päälle jos on tullut aikanaan painettua sitä "ei"-nappia tai oma puhelimesi ei jostain syystä ole sitä ehdottanut. Muistaakseni Android vakiona kyllä assistantin kytkee päälle tai ainakin kysyy että laitetaanko vai eikö suoraan ekalla startilla...)
 
Noita superkirkkaita ledejä on pakko laittaa nykyään kun ei muita ole järkevästi saatavilla. Toki jotain voi löytyä, mutta hinta, saatavuus ja kotelointi on mitä sattuu. Valmistajilla ei käytännössä ole juuri vaihtoehtoja, joten ei ole pelkkää suunnittelijoiden kyvyttömyyttä niiden käyttö.
Eiköhän 10 miljoonan ledin vuosittaisella tilauserällä saa alihankkijalta juuri niin huonoja ledejä kuin vain ikinä haluaa. Ei ne niitä mistään yleiselektroniikasta ostele.
 
Kun se ei hoida automaattisesti. Siitähän tämä lähti.
Mikään kännykkä tai muukaan laite ei tee yhtään mitään automaattisesti.
Kyllä nuo hyvin automaattisilta toiminnoilta kuulostavat.
nyt tekee sen automaattisesti.
Niin kumpi se oli?
Eiköhän 10 miljoonan ledin vuosittaisella tilauserällä saa alihankkijalta juuri niin huonoja ledejä kuin vain ikinä haluaa. Ei ne niitä mistään yleiselektroniikasta ostele.
Koko ongelma on keksitty. Ledin polttaminen liian kirkkaana tai muuten häiritsevästi on suunnitteluvalinta tai kännissä suunnittelua. Ei miellyttävän kokemuksen tekemiseen tarvita mitään "huonoja" tai erikoishimmeitä ledejä. Voi käyttää ihan normaalia tavaraa jota saa kaupasta/tehtaalta ja on halpaa kuin saippua. Tässä on nyt kyseessä huono suunnittelu, ammattiylpeyden kuolema ja asiakaskunnan tyhmistyminen. Lyhyesti voisi sanoa että aivokuollut trendi, vaikka ei se varsinaisesti trendi ole koska samaa paskaa on kestetty ainakin pari vuosikymmentä*. Ehkä se johtuu vain siitä että ihmiset ovat niin tyhmiä moukkia että ostavat melkein mitä tahansa. Ehkä osalta on aistit tuhottu niin pahasti ettei ongelmaa edes huomata saati tiedosteta.

*Ei nyt ehkä yleisesti vuodesta 2024, mutta sanotaan että tämä ja edellinen vuosikymmen ja osa edeltävää. Muistan yrjistelleeni ja nauraneeni noille paskeille joskus 2007-2009. Kuvittelin, että hyvin pian ymmärrettäisiin ettei kukaan selvin päin osta ainakaan kahta kertaa telkkaria jossa paistaa kalmanvärinen huoneen yleisvalo kun se on sammutettu. Olin väärässä.

No, uusi aihe heti perään ja todellinen suunnittelun kakkanen. Näin kuinka piennarkasvustoa murskattiin kuormaajan puomin päässä olevalla päristimellä. Koneen perään oli tietysti turvallisuususkonnon takia kytketty järeä henkilöauton perävaunu, jossa oli melko epäselvä mutta mahdollisimman iso näennäinen varoituskyltti ja valot. Siinä oli pari himmeää oranssia vilkkua ja suoraan alaspäin osoittava liikenteenjakaja. Tämä tietysti pelastaa kaikki lapset ja pandakarhut. Kukaan ei voisi ikinä tajuta koneen paljon selkeämpiä omia varoitusvaloja jotka tämä kärry peittää tai sanallista tahi muuta tosiasiallista varoitusta. Kun miettii miten moni ajaa somettaen 100 tai 80 km/h rajoituksen vallitessa, voi normaali maalaisjärki unohtua.

Ei toki tässä edellisessä vielä mitään, normaalia nannystatea ja byroslaviaa. Mikä siinä menee lopullisesti ehjään perseeseen? No tietenkin kone on linkkuohjattava. Kun se niittää esimerkiksi normaalin kahden erisuuntaisen kaistan vieressä olevan erkanemiskaistan piennarta, ne somettajat ajavat edelleen sataa ohi. Ja kuski kääntelee puomia ja runko-ohjaus nykii sivulle. Alkaako tästä päästä jyvälle? Aivan, sen 7 metrin Majavan perse heiluu melkein metrin sivulle, aktiiviselle kaistalle. Ihan kiva ylläri normaalia ennakointia muilta odottavalle tarkkaavaisellekin kuljettajalle, mutta etenkin kiukkuisesti instapostausta tekevälle. Tuollainen kun heilahtaa keulaan ja siihen osuva törmää sen jälkeen yhdistelmän nokkaan, saavuttaa taas turvallisuususkonto depopulaatiotavoitteensa. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Tämän vaatima "konffaaminen ja säätäminen" on tainnut olla tasan sama määrä mitä olet konffannnut ja säätänäyt että oma puhelimesi *ei* sitä tee. Puhelin on moista tarjonnut ja kysynyt että haluatko ottaa käyttöön, mä oon klikannut että "kyllä" ja sinä ilmeisesti että "ei".

Jos se ei ole tarpeeksi automaattista niin sittten ei tosiaan ole yksikään toiminto mitä siitä puhelimesta löytyy. (Ja tarjosin tuossa yllä noin kolme klikkausta vaativat ohjeet milä moisen ominaisuuden voi kytkeä päälle jos on tullut aikanaan painettua sitä "ei"-nappia tai oma puhelimesi ei jostain syystä ole sitä ehdottanut. Muistaakseni Android vakiona kyllä assistantin kytkee päälle tai ainakin kysyy että laitetaanko vai eikö suoraan ekalla startilla...)
Kävin läpi oman kännykän Google-appin asetuksia ja kyllä siellä on kaikki aiemmin listatut asetukset käytössä eikä se mitään siltikään ole ilmoitellut. Ei tuota Assistantia näköjään enää edes pysty ottamaan pois käytöstä. Joskus kauan sitten kun oli Google Now niin se ilmoitteli satunnaisesti jotain matka-aikoja mutta kun Google lakkautti sen niin ei ole mitään ilmoituksia tullut.
 
Ei tuota Assistantia näköjään enää edes pysty ottamaan pois käytöstä.

  1. Open the Google app.
  2. Tap on your profile image in the top-right corner.
  3. Select Settings.
  4. Tap Google Assistant.
  5. Hit General.
  6. Toggle off Google Assistant, and you’re done.
 
  1. Open the Google app.
  2. Tap on your profile image in the top-right corner.
  3. Select Settings.
  4. Tap Google Assistant.
  5. Hit General.
  6. Toggle off Google Assistant, and you’re done.
No onpahan melkoiseen valikkohelvettiin haudattu asetus. Eipä tuon päällä olo itseä häiritse. Ei se vain mitään myöskään tee.
 
Töissä läppäri vaihtu uuteen. HP, missä on joku päättänyt laittaa oikeaan laitaan ylimääräisen rivin nappuloita - delete, home, pg up, pg dn, end ja näiden alapuolella on kuitenkin normaalisti nuoli oikealle. Eli nuolinäppäimet on tutulla paikalla, mutta kaikki muut nappulat on yhden pykälän vasemmalle oikeasta laidasta verrattuna normaaliin sijoitteluun.
Melkoisen monta kertaa olen painanut pg up tai pg dn, kun olen yrittänyt enteriä painaa, jolloin kursori pomppaa ties minne. Samoin helposti backspacen sijaan painaa home, jolla sama vaikutus.
Ehkä tuohon tottuisi, mutta kun töissä on toinen läppäri, missä normaali asettelu, niin hankalaa on.
 
Töissä läppäri vaihtu uuteen. HP, missä on joku päättänyt laittaa oikeaan laitaan ylimääräisen rivin nappuloita - delete, home, pg up, pg dn, end ja näiden alapuolella on kuitenkin normaalisti nuoli oikealle. Eli nuolinäppäimet on tutulla paikalla, mutta kaikki muut nappulat on yhden pykälän vasemmalle oikeasta laidasta verrattuna normaaliin sijoitteluun.
Melkoisen monta kertaa olen painanut pg up tai pg dn, kun olen yrittänyt enteriä painaa, jolloin kursori pomppaa ties minne. Samoin helposti backspacen sijaan painaa home, jolla sama vaikutus.
Ehkä tuohon tottuisi, mutta kun töissä on toinen läppäri, missä normaali asettelu, niin hankalaa on.
Lenovon Fn-painike ärsyttää niin ettei mitään rajaa. Kaikissa maailman näppiksissä joihin olen koskenut ennen vuotta 2020 löytyy ctrl vasemmasta alalaidasta viimeisenä nappulana. Ihan syöpää käyttää tota. Eikä auta että joku sanoo että vaihda näppäimien paikkoja, älyttömät suunnitteluratkaisut ovat älyttömiä ja tarpeettomia vaikka ne olisivatkin pikku kikkailulla kierrettävissä.
 
Lenovon Fn-painike ärsyttää niin ettei mitään rajaa. Kaikissa maailman näppiksissä joihin olen koskenut ennen vuotta 2020 löytyy ctrl vasemmasta alalaidasta viimeisenä nappulana. Ihan syöpää käyttää tota. Eikä auta että joku sanoo että vaihda näppäimien paikkoja, älyttömät suunnitteluratkaisut ovat älyttömiä ja tarpeettomia vaikka ne olisivatkin pikku kikkailulla kierrettävissä.
Ovat ne itsekin tajunneet kuinka urpo tuo on, kun ovat lisänneet biosiin sen vivun jolla ne saa swapattua keskenään.
 
No onpahan melkoiseen valikkohelvettiin haudattu asetus. Eipä tuon päällä olo itseä häiritse. Ei se vain mitään myöskään tee.
Ei se minullakaan mitään työmatkoihin liittyvää enää ilmoittele, mutta muistelen muuttaneeni joskus aikoinaan jotain asetusta, kun ne sen suositukset ja ilmoittelut olivat korkeintaan vähän sinne päin. Voi olla, että se on nykyään parempi, mutta ei kyllä ole aavistustakaan, että mitä asetusta pitäisi muuttaa, jotta se alkaisi toimimaan uudestaan. Tuo on Googlen ja parin muunkin ison IT-toimijan palveluissa yksi suunnittelukukkanen, eli monet toisiinsa vaikuttavat asetukset ovat niin levällään eri paikoissa, ettei niitä yleensä löydä kun tarvitsisi.

Ja siis se Google Assistant minulla on kyllä muuten käytössä, kun käynnistelen sen avulla usein kuulokkeet päässä mm. Spotifyn (Hey Google, open Spotify), tai pyydän vaihtamaan biisiä jne. Salilla sen voi kätevästi komentaa laittamaan päälle ajastimen sarjataukojen ajaksi jne. Alkuviikosta vaihdoin Assistantiksi sen Googlen uuden Gemini-tekoälykikkareen, mutta en ole keksinyt sille vielä juurikaan tuota parempaa käyttöä.

Tuossa Geminissäkin on muuten sellainen kukkanen, että jos sen kieleksi valitsee suomen, jota se osaa tulkita yllättävän hyvin, niin sen jälkeen noita perinteisiä Assistantin toimintoja ei voi käyttää lainkaan, joten sitä on pakko pitää käyttää englanniksi.
 
No ainakin tuli tässä todettua, että yksi Samsung ei ole mikään universaali totuus siitä miten puhelimet toimii. Jatkakaa.
Ainakaan mikään Lollipop Samsung ei ole universaali totuus miten normaaliksi oletetut droidit toimivat tänä päivänä. Android 14 näyttää kyllä haulla juuri tuon valinnan, kuten edellä kerrottiin S23 Ultran ja Flip3 osalta. Kokeilin myös S23+ ja toimii. Varapuhelinlaatikolle en tämän takia vaivaudu.
 
Flip 3 ja S23 Ultra ainakin löytää.
S23 Ultra:
Screenshot_20240823_095629_Settings Suggestions.jpg
 
No mitäpä sieltä sit löytyy kun tuota klikkaat?
Se settings valikko mistä pitää rullailla pari ruutua alemmas sinne General valintaan jonka takaa sitten löytyy toggle sille Assistantille. Kuten aiemmin jo tässä ketjussa käyty läpi.
 
Se settings valikko mistä pitää rullailla pari ruutua alemmas sinne General valintaan jonka takaa sitten löytyy toggle sille Assistantille. Kuten aiemmin jo tässä ketjussa käyty läpi.

No kyllä mä tiedän mitä mä sieltä löydän mutta kun sä et ni ihmettelen vaan mitä sulla siellä sit näkyy kun on niin kovin vaikeaa.
 
Ei mulla oo vaikeeta löytää tätä

1000017114.jpg
Jaa täällä pitää oikeasti vääntää rautalangasta. Loogista olisi että se Assistantin on/off toggle olisi heti siinä Google Assistantin asetuksien päänäkymässä ensimmäisenä sen sijaan että pitää jonnekin General valikkoon rullailla. Ja tosiaan se toggle ei tule myöskään hakutuloksiin kun Assistantia asetuksista etsii.
 
Nuo Androidin asetusvalikot on kyllä välillä yksi suunnittelun kukkanen, yleensä se asetus mitä on etsimässä on jonkun kymmenen alavalikon alavalikossa jollakin hyvin kryptisellä nimellä tai muuten vaan epäloogisessa paikassa. En nyt muista mitä asetusta tuossa joku aika sitten etsiskelin ja varmaan pari tuntia kahlasin asetuksia läpi välillä googletellen vinkkejä kunnes viimein löysin sen. Tuntuu että nuo asetukset muuttavat eri paikkaan jokaisen Android-päivityksen yhteydessä joten googlellakaan ei välttämättä aina löydä apuja asiaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 596
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom