Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Voi sulkea sovelluksen, mutta kirjautuminen sinne pilvipalveluun pysyy päällä. Jos sovelluksen avaa uudelleen, kirjautuminen onkin jo valmiina aktiivisena.
Onneksi ainakin verkkopankkisovellukset katkaisevat yhteyden kun sovellus suljetaan.
Hmm, itsellä vaatii uudelleenkirjautumisen, kun sovelluksen sulkee (ei siis vain mene pois sovellusikkunasta, vaan sulkee multitasking-näkymän kautta). Jos vain palaa kotinäkymään, niin istunto pysyy aktiivisena taustalla.
 
Joissakin paikoissa totta, mutta ei ehkä kuitenkaan kannata yleistää ihan noin radikaalisti, kun ainakin minun mielestäni pääsääntöisesti on kuitenkin menty eteenpäin. Silloin tällöin tuollaisia tuntemuksia aiheuttaa myös se, kun ajatellaan asiaa muutosvastarinteisesti vanhan tottumuksen ja/tai pelkästään omien tarpeiden kautta. Tuohon Walttiin en ota kantaa, kun en sitä käytä.
Nykyään vaan tuntuu olevan muotia muuttaa vanhoja ja toimivia "avaa sovellus ja tökkää yhtä nappia" -toiminnallisuuksia "avaa sovellus, töki joka kerta 10 eri asiaa läpi" -mallisiksi. Niinkuin Jumi tuossa aiemmin mainitsikin, suuri osa käyttäjistä esim ostaa aina sen saman lipun niin se voisi olla jonkinlaisena pikavalintana ettei joka kerta joudu 10 eri parametria valitsemaan uusiksi. Tai sitten tulee sovelluksen käynnistykseen joku täysin turha "paina ok" -nappi jota ei ennen ole ollut tms.

Ja hyvä esimerkki on vaikkapa YritysDNA-nettisivu, aikanaan sinne pystyi tekemään "templateja" jossa oli kaikki avattavan liittymän ominaisuudet valmiina, sai helposti avattua uusia liittymiä. Nykyään pitää joka kerta kliksutella olikohan se neljän vai viiden sivun läpi, availla kaikenlaisia valikoita jne ja kun nuo valikot, napit ja tekstikentät vaihtavat paikkaa ja ulkonäköä vähintään parin kuukauden välein niin alkaa kyllä välillä turhauttamaan.
 
Nykyään vaan tuntuu olevan muotia muuttaa vanhoja ja toimivia "avaa sovellus ja tökkää yhtä nappia" -toiminnallisuuksia "avaa sovellus, töki joka kerta 10 eri asiaa läpi" -mallisiksi. Niinkuin Jumi tuossa aiemmin mainitsikin, suuri osa käyttäjistä esim ostaa aina sen saman lipun niin se voisi olla jonkinlaisena pikavalintana ettei joka kerta joudu 10 eri parametria valitsemaan uusiksi. Tai sitten tulee sovelluksen käynnistykseen joku täysin turha "paina ok" -nappi jota ei ennen ole ollut tms.
Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että ihan kaikki muutoksen vuoksi tehdyt muutokset eivät ole hyviä. Mutta tuossa aiemmin väitettiin, että kaikki käyttöliittymät olisivat menneet jotenkin kategorisesti huonommaksi viimeisen 10v aikana ja siitä olen eri mieltä.
 
Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että ihan kaikki muutoksen vuoksi tehdyt muutokset eivät ole hyviä. Mutta tuossa aiemmin väitettiin, että kaikki käyttöliittymät olisivat menneet jotenkin kategorisesti huonommaksi viimeisen 10v aikana ja siitä olen eri mieltä.
Ei ihan kaikki, mutta kategorisesti menee huonompaan suuntaan. Tästä oli joku uskottavampi tietotekniikan guru kirjoittanut hyvän jutun, mutten enää muista edes otsikkoa, että voisin googlata. Windowsiinki tullu mobiilista tutut asetusikkunat joissa ei ole Ok-nappia ja säätömahdollisuukset ovat minimaaliset. Sitten pitää etsiä kissojen ja koirien kanssa niitä oikeita vanhoja asetusikkunoita joista voi säätää vaikka verkkoasetuksia.

Discord
En pidä myöskään Discordista. Wanhana irkkaajana en meinannut millään uskoa etten saa voice-kanavia pois näkyvistä. Ne piilottamalla olisi saanut tekstille enemmän tilaa niillä servuilla missä en niitä ikinä käytä.

Nykyään ilmoitusasetukset säädetään jokaisen Discord-servun kanavalla siellä chatti-ikkunassa. Ei käyttäjät osaa tehdä tuollaista. Ensin on monta riviä turhia päivänselviä sääntöjä ja sitten pitäisi reagoida tiettyihin sanoihin jotta saa halutut ilmoitukset. Ilmoitusten jaottelu on kätevää, mutta niiden säätäminen tsätti-ikkunassa on purkkaratkaisu ja antaa erittäin halvan kuvan.

Ois myös mukava vaihtaa ilmoituksen ääntä, en käsitä miksi edes sitä ei voi muuttaa! Striimaajalla kun kerran pimputtaa niin jokainen katsoja tarkastaa oman discordinsa ja etsii tärkeää viestiä jolle on laittanut ilmoituksen.
 
Kauppakeskus Sepän portaat Jyväskylässä menee suunnittelun kukkasiin mielestäni. Ovelta kadulle matkaa suoraan ehkä 7m mutta portaat pitänyt tehdä tuollaisiksi vinoiksi että joutuu kiertämään kaiteen. Parasta tuossa on se, että jos liikut pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa, niin sisään tuosta ovesta mennäkseen täytyy kiertää jotain 100m tuolta vasemman kautta, josta "invaliuska" alkaa.

seppä.jpg
Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?
 
Ei ihan kaikki, mutta kategorisesti menee huonompaan suuntaan. Tästä oli joku uskottavampi tietotekniikan guru kirjoittanut hyvän jutun, mutten enää muista edes otsikkoa, että voisin googlata.
Joo, joissakin softissa on suorastaan typeriä ja epäloogisia käyttöliittymäratkaisuja. Se on selvä asia ja olen siitä samaa mieltä, kuten jo sanoinkin. Win11:ssa tosiaan on useita sellaisia ja esimerkkejä on lisääkin vaikka kuinka. Toisaalta vähintään samalla tavalla löytyy esimerkkejä uusista sovelluksista, jotka ovat käyttöliittymältään aiempaa selkeämpiä, intuitiivisempia ja nopeampia. Uudet teknologiat myös mahdollistavat monipuolisempia tapoja käyttöliittymän toteutuksessa.

En siis todellakaan pysty yhtymään siihen, että oltaisiin menossa kokonaisuutena huonoon suuntaan sillä perusteella, että yksittäiset sovellukset siellä täällä on toteutettu nykyään huonosti aiempaan verrattuna.

Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?
Myhäilin samalle aiemmin. Nuo "vinossa olevat" portaat voi tuosta kaiteen päädystä lähtien kulkea halutessaan myös täysin suoraan perinteisten portaiden tapaan ikkunoita kohti ja sitten siellä ylhäällä jatkaa tasaisella matkaa ovelle ja ulos tullessa päinvastoin. Suojatien vuoksi kaide on turvallisuussyistä hieman pidemmällä. Invaliuska on hieman normaalia pidempi, jotta se ei olisi tarpeettoman jyrkkä, mutta kenelle sekään on todellinen ongelma?

Tuo on osaltaan tuollainen liiketilan maksimoinnin tuottama design-ratkaisu, mutta en kyllä silti pysty löytämään tuosta mitään sellaista ongelmaa, jolla se ansaitsisi paikkansa tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?

Oletko kulkenut tuosta koskaan? Itse olisin suunnitellut tuohon ihan tavalliset, suoraan alas tai vähän viistoon laskevat portaat ja invaliuskan samaan suuntaan, kuin nykyinenkin, mutta alkamaan huomattavasti lähempää ovea ja hieman jyrkempänä. Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.

Muutenkin on ihan turhaan jokainen porrastaso about 15m pitkä, kun käytännössä ainut käytössä oleva reitti kulkee juurikin tätä piirtämääni punaista viivaa mukaillen. Vai mitä hyötyä on portaista, jotka päättyvät kaiteeseen, ellei talvikunnossapitäjälle vain haluta lisää lapioitavaa ja hiekoitettavaa?

Screenshot_20240515_235101_Maps.jpg
 
Oletko kulkenut tuosta koskaan? Itse olisin suunnitellut tuohon ihan tavalliset, suoraan alas tai vähän viistoon laskevat portaat ja invaliuskan samaan suuntaan, kuin nykyinenkin, mutta alkamaan huomattavasti lähempää ovea ja hieman jyrkempänä. Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.

Muutenkin on ihan turhaan jokainen porrastaso about 15m pitkä, kun käytännössä ainut käytössä oleva reitti kulkee juurikin tätä piirtämääni punaista viivaa mukaillen. Vai mitä hyötyä on portaista, jotka päättyvät kaiteeseen, ellei talvikunnossapitäjälle vain haluta lisää lapioitavaa ja hiekoitettavaa?

Screenshot_20240515_235101_Maps.jpg
Jos ne pitkät "vinoportaat" tökkivät ajatuksen tasolla, niin tuossa voi edelleen jokainen kuvitella omassa päässään, että portaat ovat perinteisen suorakaidemallin mukaisesti tällaiset ja kulkea kuten kaikkiin valtionvirastoihin on kuljettu viimeiset 2000 vuotta -->

1715808471670.png


Edelleen kysyn, että mikä tuossa on se todellinen ongelma?

Ja jos se liuskan lisäpituus on jollekin ongelma, niin veikkaan että se autolla saaapuva invalidi/rollaattorimummo todennäköisesti ajaa muutenkin mieluummin tuon kauppakeskuksen alla olevaan halliin, josta pääsee liukuportaita pitkin suoraan ytimeen useammastakin eri kohdasta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Vaikka se, että moni menee ns. munilleen tuota esterataa selvittäessään. Se ei ole esteetön. Eikä esteettömyys määrity siten, että "rullatuolipotilaat tuolta rampin kautta".
Ehkä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten niin ei ole esteetön?
 
Ehkä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten niin ei ole esteetön?
Taisin jo viimeisessä virkkeessä sen määrittää. Disorientoiva viisto kenttä terävillä kulmilla joihin kaatua ei ole normaali kulkuväylä vaan lähinnä miinakenttä. Siinä on suunnilleen yhtä mukavaa ja turvallista kävellä kuin kynnetyssä pellossa.

Lyhyemmin voisi sanoa, että tuo on ihan paska.
 
Jos ne pitkät "vinoportaat" tökkivät ajatuksen tasolla, niin tuossa voi edelleen jokainen kuvitella omassa päässään, että portaat ovat perinteisen suorakaidemallin mukaisesti tällaiset ja kulkea kuten kaikkiin valtionvirastoihin on kuljettu viimeiset 2000 vuotta -->

1715808471670.png


Edelleen kysyn, että mikä tuossa on se todellinen ongelma?

Tässä juuri tullaan ketjun aiheeseen "suunnittelun kukkaset". Miksi ei siis ole tehty piirtämäsi kaltaista ratkaisua portaiksi, vaan turhat vinot portaat, joita kukaan ei käytä koskaan niiden koko mitalta ja joiden vuoksi täytyy tehdä ylimääräisiä mutkia? Toki suorien portaidenkaan ei tulisi kulkea tuossa kohdassa, mihin ne merkitsit.
 
Tässä juuri tullaan ketjun aiheeseen "suunnittelun kukkaset". Miksi ei siis ole tehty piirtämäsi kaltaista ratkaisua portaiksi, vaan turhat vinot portaat, joita kukaan ei käytä koskaan niiden koko mitalta ja joiden vuoksi täytyy tehdä ylimääräisiä mutkia? Toki suorien portaidenkaan ei tulisi kulkea tuossa kohdassa, mihin ne merkitsit.
Minä ainakin kuljen tällaisissa portaissa ihan sujuvasti vinottain kohti ovea, enkä koe sitä millään tavalla ongelmalliseksi. Sen sijaan näen tällaisissa ratkaisuissa yrityksen luoda edes hieman estetiikkaa perinteisen legopalikkamallin sijaan rakennukseen, joka on muuten laatikkomainen. Sekin on arvo sinäänsä. Se on totta, että joskus design on ristiriidassa sen kaikkein suoraviivaisimman perinteisen toteutuksen kanssa ja niin tässäkin, mutta tosiaan mitään suurempaa ongelmaa en tuosta silti oikein osaa löytää.

Bonuksena tuo pitkä kaide ja loiva nousu porras kerrallan on todennäköisesti ihan toimiva vanhemmille ihmisille, jotka eivät kuitenkaan istu pyörätuolissa ja tarvitse siten sitä kuvan ulkopuolelle johtavaa liuskaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Bonuksena tuo pitkä kaide ja loiva nousu porras kerrallan on todennäköisesti ihan toimiva vanhemmille ihmisille, jotka eivät kuitenkaan istu pyörätuolissa ja tarvitse siten sitä kuvan ulkopuolelle johtavaa liuskaa.
Itse taas ajattelen tuon juurikin kamalaksi vanhuksille koska tuossa on todella pitkät askelmat kun menee kaiteen reunaa pitkin.
 
Itse taas ajattelen tuon juurikin kamalaksi vanhuksille koska tuossa on todella pitkät askelmat kun menee kaiteen reunaa pitkin.
Mjooh, voi olla niinkin. Tuli vaan mieleen, että tuo voisi olla siinä tilanteessa plussaa, mutta käytäntö voi oikeasti olla toinen.
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
En ole ikinä noita assistantteja sun muita ääniohjauksia käyttänyt mutta onko se niin tyhmä ettei sille voi sanoa jotain "Tunnista tää biisi ja lähetä sen tiedot sähköpostiin" tms?
 
Se kappale tunnistetaan ja nimi tulee ruudulle samantien, monimutkaisempia käskyjä tottelevat AI-apulaiset ovat sitten erikseen.
 
Taisin jo viimeisessä virkkeessä sen määrittää. Disorientoiva viisto kenttä terävillä kulmilla joihin kaatua ei ole normaali kulkuväylä vaan lähinnä miinakenttä. Siinä on suunnilleen yhtä mukavaa ja turvallista kävellä kuin kynnetyssä pellossa.

Lyhyemmin voisi sanoa, että tuo on ihan paska.
Päinvastoin, tuohan on aivan loistava esteetön ratkaisu. Todellinen esteetön, ei vain minimin täyttävä. Tähän mennessä kukaan ei ole pystynyt esittämään toisenlaista yhtä toimivaa ratkaisua tuohon. Viistoportaat ovat hyvät, niistä voi kulkea jyrkemmin hitaasti tai loivemmin nopeasti. Noita on maailmalla paljon. Vähän haiskahtaa, että nyt kiukutellen intetään tahallaan mustaa valkoiseksi.
 
Päinvastoin, tuohan on aivan loistava esteetön ratkaisu. Todellinen esteetön, ei vain minimin täyttävä. Tähän mennessä kukaan ei ole pystynyt esittämään toisenlaista yhtä toimivaa ratkaisua tuohon. Viistoportaat ovat hyvät, niistä voi kulkea jyrkemmin hitaasti tai loivemmin nopeasti. Noita on maailmalla paljon. Vähän haiskahtaa, että nyt kiukutellen intetään tahallaan mustaa valkoiseksi.
Tuo voisi pitää kutinsa jos noissa olisi portaan kaiteen puoleinen "pääty" samalla laillla suora kuin normaaleissa portaissa. Nyt sinne tulee tuollainen "terävä" kapea nurkka.
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
Ehkä tuo on jätetty tuollaiseksi kun googlella on omissa luureissa toimiva tunnistus olemassa.
 
Pixel 7:lla käytän :D
Laita sieltä puhelimen asetuksista soivan kappaleen tunnistus päälle (Sound & vibration -> Now Playing --> Turn on Identify songs playing nearby), niin biisin nimi näkyy aina suoraan lukitusruudulla (joskus tosin pitää painaa sitä tunnistuslogoa) ja tunnistetut biisit löytyvät Now Playing history -listalta. Miinuksena tuo ei vaikuta vain yksittäisiin biiseihin, vaan kaikkiin mitä se tunnistaa, eli sillä ei ole helppoa ottaa talteen yksittäisiä kappaleita.

 
Laita sieltä puhelimen asetuksista soivan kappaleen tunnistus päälle (Sound & vibration -> Now Playing --> Turn on Identify songs playing nearby), niin biisin nimi näkyy aina suoraan lukitusruudulla (joskus tosin pitää painaa sitä tunnistuslogoa) ja tunnistetut biisit löytyvät Now Playing history -listalta. Miinuksena tuo ei vaikuta vain yksittäisiin biiseihin, vaan kaikkiin mitä se tunnistaa, eli sillä ei ole helppoa ottaa talteen yksittäisiä kappaleita.

Niin kyllä myös esim. Shazam tallentaa haetut kappaleet, mutta ei se Google assistantia paranna. Rappusetkin ovat parempia toisissa taloissa, mutta ei se tuota aiemmin mainittua kukkasta muuta...
 
Niin kyllä myös esim. Shazam tallentaa haetut kappaleet, mutta ei se Google assistantia paranna. Rappusetkin ovat parempia toisissa taloissa, mutta ei se tuota aiemmin mainittua kukkasta muuta...
En ottanut kantaa siihen assistantiin, vaan yritin tarjota vaihtoehtoa tarpeeseen. Pahoittelut moisesta röyhkeydestä. :D

Minä en ole sitä assistantia käyttänyt muutenkaan, kun ei se tunnu koskaan tekevän mitä haluaa. Edes verkkohakuja sillä ei voi tehdä, kun ei siinä ole tukea suomelle, joten se yrittää väkisin vääntää hakusanat englanniksi.
 
Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.
Sääntöjen mukaan luiskan kaltevuus saa olla enintään 5% (1:20). Tuolla 1,5m korkeuserolla siis vähintään 30m luiska.
 
Sääntöjen mukaan luiskan kaltevuus saa olla enintään 5% (1:20). Tuolla 1,5m korkeuserolla siis vähintään 30m luiska.

Okei, no ilmankos on niin pitkä. JKL karttapalvelusta mitattuna luiskan alusta ovelle on noin 55m. Siinä ovella on siis vielä suoraa tasannetta luiskan alkuun ihan reilusti. Invalidiliiton sivuilla kirjoitetaan luiskasta, että se on toimiva ratkaisu vain alle metrin korkeuserolle, muuten luiskasta tulee liian pitkä. Eli suunnittelun kukkasia... Mutta eiköhän tämä kukkanen ole jo käsitelty :D
 
Invalidiliiton sivuilla kirjoitetaan luiskasta, että se on toimiva ratkaisu vain alle metrin korkeuserolle, muuten luiskasta tulee liian pitkä. Eli suunnittelun kukkasia... Mutta eiköhän tämä kukkanen ole jo käsitelty :D
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?
 
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?
En tiedä kyseisen instanssin ratkaisusta mutta oma maalaisjärki sanoo että välitasanne johonkin kohtaan ettei ole niin pitkä ylämäki mitä pitää repiä ylös yhteen putkeen.
 
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?

Sun täytyy varmaan kysyä invalidiliitolta. Seppään pääsee montaa eri kautta. Tuo sisäänkäynti taitaa olla ainut, jossa portaat ja luiska.
 
Sun täytyy varmaan kysyä invalidiliitolta. Seppään pääsee montaa eri kautta. Tuo sisäänkäynti taitaa olla ainut, jossa portaat ja luiska.
Sinähän sen invalidiliiton toit esille. Minä olen lähinnä ihmetellyt, että mikä tuossa toteutuksessa on se todellinen vika ja mitä ongelmia siitä seuraa kenellekin, mutta ilmeisesti olen vain kykenämätön näkemään niitä.
 
Sinähän sen invalidiliiton toit esille. Minä olen lähinnä ihmetellyt, että mikä tuossa toteutuksessa on se todellinen vika ja mitä ongelmia siitä seuraa kenellekin, mutta ilmeisesti olen vain kykenämätön näkemään niitä.

Ääh. Käyttäjä jad toi ansiokkaasti keskusteluun tiedon, että luiskan kaltevuus saa olla enintään 5%, eli tuohon sisääntuloon tarvitaan se 30m vähintään luiskaa (olettaen että se korkeusero on suunnilleen 1,5m kuten arvioin). Tuon 5% lähdettä etsiessäni tuli ensimmäisenä hakutuloksena linkki invalidiliiton sivulle, josta pystyi vaatimukset ja suositukset lukemaan. En nyt oikein näe, miten minun pitäisi tietää kyseisen liiton kanta siihen, miten tuo sisäänkäynti tulisi toteuttaa.

Toteutuksen viat ja siitä seuraavat ongelmat on kyllä täällä jo selvitetty, joten ei muuta kuin kahlaamaan tätä keskustelua. Eipä tuo itsellenikään tervejalkaisena sinänsä ongelma ole kävellä vähän pidempi lenkki, jotta pääsee käymään XXL:ssä. Joka kerta kuitenkin lähinnä naurattaa, kuinka on tehty näyttävä sisäänkäynti, joka lähinnä hankaloittaa jokaista tuosta ovesta kulkijaa. Muutama vuosi sitten vielä vähän vituttikin heittää se 100m sakkolenkki luiskaa pitkin sohjossa matkarattaiden kanssa, kun ovelle olisi suorinta reittiä pitkin ollut 7m.

Tässä olisi kiva tietää, onko kommentoijat itse kulkeneet Sepän ulkoparkista käsin kauppakeskukseen. Noista googlen kuvista ei ratkaisun kokonaiskuva ehkä aukea ihan täydellisesti.
 
Tässä olisi kiva tietää, onko kommentoijat itse kulkeneet Sepän ulkoparkista käsin kauppakeskukseen. Noista googlen kuvista ei ratkaisun kokonaiskuva ehkä aukea ihan täydellisesti.
En tiedä muista, mutta minä ainakin olen tuosta kulkenut useita kertoja ja taisin sen jo aiemminkin mainita. En hahmota toteutuksessa mitään mainittavaa suunnittelukukkasta sen kummemmin omien kokemusten perusteella, kuin kuvistakaan, mutta selvästi siinä on toisten mielestä jotain vikaa ja siihen on tyytyminen, kun ei tämä tällä jankkaamisella miksikään muutu. Tuo kaide voisi olla lyhyempi ja ehkä tarkoitus oli alunperin ollakin.

Mielestäni todellisuus näkyy ihan hyvin noissa kuvissakin, eli eipä se siitä miksikään muutu vaikka ei olisi itse paikan päällä käynytkään.
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin on ihan turhaan jokainen porrastaso about 15m pitkä, kun käytännössä ainut käytössä oleva reitti kulkee juurikin tätä piirtämääni punaista viivaa mukaillen. Vai mitä hyötyä on portaista, jotka päättyvät kaiteeseen, ellei talvikunnossapitäjälle vain haluta lisää lapioitavaa ja hiekoitettavaa?

Veikkaan että tuossa on käynyt niin, että ensin suunnittelija on piirtänyt nuo portaat ja ne on rakennettu nykyiseen malliin.. Mutta jossain vaiheessa ehkä joku turvallisuusviranomainen on tehnyt katselmoinnin tuohon paikkaan ja vaatinut että pitää kaide rakentaa ettei kukaan juokse suoraan suojatielle/kadulle.
 
Mutta eri aiheeseen.. En tiedä onko se suunnittelun kukkanen, mutta ärsyttää kun melkein jokaisessa verkkokaupassa tulee tuotteita selaillessa vastaan samanlainen tyyliin "näytetään 1-10 / 150 tuotteesta" ja alla nappula "Näytä lisää".. Hiton rasittavaa tuollaista koko ajan klikkailla, kun esim. jotain vaatteitakin selaillessa listaa etenee melko vauhdilla.

Joo, ymmärrän kyllä että miksi tuollaisia on aikoinaan käytetty. Mutta onko tuollaiset nyt enää vuonna 2024 tarpeellisia?

Ja joskus listan lopulla päädytään vielä hölmöön tilanteeseen kuten "näytetään 1-158 / 159 tuotteesta". :D
 
Mutta eri aiheeseen.. En tiedä onko se suunnittelun kukkanen, mutta ärsyttää kun melkein jokaisessa verkkokaupassa tulee tuotteita selaillessa vastaan samanlainen tyyliin "näytetään 1-10 / 150 tuotteesta" ja alla nappula "Näytä lisää".. Hiton rasittavaa tuollaista koko ajan klikkailla, kun esim. jotain vaatteitakin selaillessa listaa etenee melko vauhdilla.

Joo, ymmärrän kyllä että miksi tuollaisia on aikoinaan käytetty. Mutta onko tuollaiset nyt enää vuonna 2024 tarpeellisia?

Ja joskus listan lopulla päädytään vielä hölmöön tilanteeseen kuten "näytetään 1-158 / 159 tuotteesta". :D
Todella ärsyttävä, ja joissain sitä tehostetaan sillä että jos lisää klikkailet niin alku katoaa, sitten jos klikkaat vahinkossa tuotetta, niin takaisin ei ole tervettä paluuta.
Alkaa kaipaileen vanhoja tuoteluetteloita/hinnastoja, no nykyaikaisen dynaamisen hinnoittelun aikaan hinnastot toki mahdottomia. mutta joku järjellinen "tuloste" edes.
 
Veikkaan että tuossa on käynyt niin, että ensin suunnittelija on piirtänyt nuo portaat ja ne on rakennettu nykyiseen malliin.. Mutta jossain vaiheessa ehkä joku turvallisuusviranomainen on tehnyt katselmoinnin tuohon paikkaan ja vaatinut että pitää kaide rakentaa ettei kukaan juokse suoraan suojatielle/kadulle.

Samanlainen tuo on ollut uudesta asti. Tuo edessä kulkeva kevyenliikenteenväylä on satunnaisten, käytännössä kävellen kulkevien käyttämä. Tässä ollaan muutaman kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta ja pyöräilijöille löytyy todella hyvät parkkipaikat keskuksen toiselta puolelta, jonne suurin osa pyöräilijöistä jättää kulkupelinsä. Mitään vaaraa "kadulle ryntääjistä" ei ole.

Hauska miten eri ihmiset kokee kyseisen ratkaisun. Löytyy täältäkin näköjään joku ymmärtäjä arkkitehdin ratkaisulle, eikä siinä mitään.
 
Samanlainen tuo on ollut uudesta asti. Tuo edessä kulkeva kevyenliikenteenväylä on satunnaisten, käytännössä kävellen kulkevien käyttämä. Tässä ollaan muutaman kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta ja pyöräilijöille löytyy todella hyvät parkkipaikat keskuksen toiselta puolelta, jonne suurin osa pyöräilijöistä jättää kulkupelinsä. Mitään vaaraa "kadulle ryntääjistä" ei ole.

Hauska miten eri ihmiset kokee kyseisen ratkaisun. Löytyy täältäkin näköjään joku ymmärtäjä arkkitehdin ratkaisulle, eikä siinä mitään.
Tuo on myös samalla ko. kauppakeskuksen "sivuovi". Pääovet ovat noin 100m edempänä parkkipaikan kanssa samassa tasossa.
 
Todella ärsyttävä, ja joissain sitä tehostetaan sillä että jos lisää klikkailet niin alku katoaa, sitten jos klikkaat vahinkossa tuotetta, niin takaisin ei ole tervettä paluuta.
Yleensä noissa samoissa verkkokaupoissa ei edes saa tuotteita (helposti) availtua eri välilehtiin joten ei pysty helposti vertailemaan tuotteita tai "ottaa muistiin" toiseen välilehteen.
 
Samanlainen tuo on ollut uudesta asti. Tuo edessä kulkeva kevyenliikenteenväylä on satunnaisten, käytännössä kävellen kulkevien käyttämä. Tässä ollaan muutaman kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta ja pyöräilijöille löytyy todella hyvät parkkipaikat keskuksen toiselta puolelta, jonne suurin osa pyöräilijöistä jättää kulkupelinsä. Mitään vaaraa "kadulle ryntääjistä" ei ole.

Turvallisuusviranomainen tietysti katselmoi kohteen tai suunnitelman ennen kuin se on uusi tai valmis.

Onhan tuo nyt ihan käsittämättömän aivoton toteutus, että portaat menevät kohti kaidetta. Miksi? :rolleyes: En kyllä keksi mitään muuta selitystä noin aivottomalle ratkaisulle kuin että kaide on tehty "hätäratkaisuna" tuohon jälkikäteen.

1715973345840.jpeg
 
Turvallisuusviranomainen tietysti katselmoi kohteen tai suunnitelman ennen kuin se on uusi tai valmis.

Onhan tuo nyt ihan käsittämättömän aivoton toteutus, että portaat menevät kohti kaidetta. Miksi? :rolleyes: En kyllä keksi mitään muuta selitystä noin aivottomalle ratkaisulle kuin että kaide on tehty "hätäratkaisuna" tuohon jälkikäteen.

1715973345840.jpeg
En tiedä taustoja, mutta tuo katu vieressä on kevyen liikenteen väylä. Voi olla, että ovat esim. todenneet jossakin haistapaska-tarkastuksessa, että portaat eivät voi alkaa suoraan oven vierestä, kun sitten siihen jäisi pimeä kulma kuvan ottosuunnan vastapäästä tuleville ja joku voisi sitten vaikka kaatua tai jotain, kun portaita pitkin tulee joku eteen tms.
 
Turvallisuusviranomainen tietysti katselmoi kohteen tai suunnitelman ennen kuin se on uusi tai valmis.

Onhan tuo nyt ihan käsittämättömän aivoton toteutus, että portaat menevät kohti kaidetta. Miksi? :rolleyes: En kyllä keksi mitään muuta selitystä noin aivottomalle ratkaisulle kuin että kaide on tehty "hätäratkaisuna" tuohon jälkikäteen.

1715973345840.jpeg
Kyllä tuo on voinut olla ihan alkuperäisessäkin suunnitelmassa tuollainen. Itse olen vuosien varrella ollut aika monessa projektissa mukana missä suunnitelmissa on ollut ihan älyttämiä aivopieruja. Niitä on jo tarjousvaiheessa ja sitten myöhemmin projektipalavereissa koitettu järkeistää mutta suunnittelija on vaan pitänyt päänsä ja on tehty juuri sitä mitä on alunperin suunniteltu. Monesti asioita on sitten isolla rahalla korjailtu jälkeenpäin järkevämmäksi. Voin sanoa että tuo porrashässäkkä on aika pientä pahimpien aivopierujen joukossa.
 
Tuo PWA-versio vasta onkin suunnittelun kukkanen. Aänilaitteet sekoilee, notifikaatiot toimii miten sattuu jne. Oikeastaan mikään ei toimi niinkuin oikeassa sovelluksessa. Itselläni näytti olevan snap-versio tuosta Teamsista ja se sentään toimii ihan ok. Tuota PWA-versiota kokeilin pari viikkoa ja totesin että jos se on ainoa vaihtoehto niin sitten mä lopetan Teamsin käytön kokonaan.

Toki tuo Teams oli paljon toimivampi silloin joskus ehkä reilu vuosi sitten, ennenkuin rupesivat tekemään kaikenlaisia muutoksia siihen enemmälti. Sen jälkeen suunnilleen joka versio on ollut paskempi kuin entinen.
Siis Teams portattiin electronilta mikkiksen Webview2lle tuossa new teams muutoksessa
 
Turvallisuusviranomainen tietysti katselmoi kohteen tai suunnitelman ennen kuin se on uusi tai valmis.

Onhan tuo nyt ihan käsittämättömän aivoton toteutus, että portaat menevät kohti kaidetta. Miksi? :rolleyes: En kyllä keksi mitään muuta selitystä noin aivottomalle ratkaisulle kuin että kaide on tehty "hätäratkaisuna" tuohon jälkikäteen.

1715973345840.jpeg
Toisesta kulmasta katsoen tämä näyttää varsin hyvältä ratkaisulta.
portaat.png
Jos portaat olisi tehty suoraksi täältä katsoen, olisi oikean reunan kaidetta pitänyt jatkaa vielä metri-pari nykyistä pidemmälle. Näin viistoon rakennettuna on saatu aikaan hyvä kompromissi kummasta tahansa suunnasta saapuvalle kulkijalle.
 
Toteutuksen viat ja siitä seuraavat ongelmat on kyllä täällä jo selvitetty, joten ei muuta kuin kahlaamaan tätä keskustelua.

Tässä olisi kiva tietää, onko kommentoijat itse kulkeneet Sepän ulkoparkista käsin kauppakeskukseen. Noista googlen kuvista ei ratkaisun kokonaiskuva ehkä aukea ihan täydellisesti.

Siinäpä se onkin, kun ei ole oikein löytynyt mitään vikaa, tai toimivia vaihtoehtoja. Ainoa pieni kauneusvirhe on se invaluiskan puuttuva välitasanne, mutta sitähän ei kukaan olekaan täällä viaksi edes huomannut.

En ole kulkenut, mutta täällä olleista kuvista tuo sisäänkäynti ja myös ympäristö aukeaa ihan täydellisesti. Jos haluaa fiilistellä lisää, niin voi Google Mapsista katsoa lisää. Aivan nollatason argumentti.

Nämä on hauskoja keskusteluja. Jos 100 suomalaista tavista laitetaan arvioimaan jotain arkkitehdin työhön kuuluvaa ratkaisua, 80 ei tajua asiasta mitään, mutta isoon ääneen mollataan kuinka arkkitehdit ovat idiootteja ja kaikki heidän suunnittelemansa on paskaa. 15 pystyy näkemään asian laajemmin ja 5 näkee asiassa kaiken oleellisen.
 
Kaikki laitteet, joissa on ainoastaan yksi painonappula ja joissa sitä yhtä nappulaa käytetään virtojen kytkemisen lisäksi erilaisiin muihin toimintoihin, asetusten säätämiseen ja kuvitelluissa valikoissa suunnistamisiin erilaisilla lyhyt/pitkä-painallusyhdistelmillä. Nämähän saa kyllä klaarattua manuaalin kanssa aina kun perehtyy, mutta vähemmällä käytöllä ollessaan ja ilman manuaalia ei kyllä puhettakaan, ihan per*eleestä tuollaiset keksinnöt ja tuollaisten käyttöliittymien suunnittelijat ja niiden hyväksyjät.
 
Kaikki laitteet, joissa on ainoastaan yksi painonappula ja joissa sitä yhtä nappulaa käytetään virtojen kytkemisen lisäksi erilaisiin muihin toimintoihin, asetusten säätämiseen ja kuvitelluissa valikoissa suunnistamisiin erilaisilla lyhyt/pitkä-painallusyhdistelmillä. Nämähän saa kyllä klaarattua manuaalin kanssa aina kun perehtyy, mutta vähemmällä käytöllä ollessaan ja ilman manuaalia ei kyllä puhettakaan, ihan per*eleestä tuollaiset keksinnöt ja tuollaisten käyttöliittymien suunnittelijat ja niiden hyväksyjät.
Onko antaa esimerkkejä laitteista, joissa on lyhyen (kertapainallus) ja lyhyen (useampu sekunti pohjassa) jotain välimuotojakin?

Kaikki laitteet missä olen tätä nähnyt käytettävän, liittyy siihen, että huomattavan pitkällä (ei siis käytännössä voi mennä sekaisin kertapainalluksen kanssa) painalluksena laite joko sammuu tai käynnistyy uudelleen. Mielestäni selkeää, eikä erillistä virtakytkintä näin ollen tarvita, jos saman napin takaa löytyy jokin muu usein käytetty toiminto. Toki siinä vaiheessa, jos tähän liitetään vielä jonkinlaisia välimuotoja tai kombinaatioita, mennään jo pahasti metsään.

Mutta mitä kehnoihin käyttöliittymiin tulee, niin digitaalisissa (lcd-) herätyskelloissa tuntuu olevan aivan kammottava käyttöliittymä (mode/set/+/-/extranäppäimet-logiikka). Näissä on aina laitekohtaiset omat kommervenkkinsä, joihin ei kyllä tunnu saavan muodostettua minkäänlaista lihasmuistia tai järjellistä logiikkaa ilman ohjeita, vaikka kovin yksinkertaisista asioista kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 613
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom