Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Linuxin ollessa kyseessä tohon takuulla löytyy joku tiedosto, josta ton saa korjattua. Itsellä ei tosin vastausta ole asiaan ja onhan toi kukkanen, jos siihen ei löydy käyttöliittymästäkään suoraan ratkaisua.
Nimenomaan kukkanen kun tosiaan ei ole mitään nappia tai valikkoa mistä tuon fullscreen-moden saa pois. Yleensä mulla on ollut Teamsissa ennemmin palaverien aikana ongelmana löytää mistä saa esim toisen näytönjaon fullscreeniksi kun senkin paikka on vaihtunut muutaman vuoden aikana 10 kertaa mutta tuo on kyllä vielä suurempi aivopieru kun ei anneta edes mitään nappia mistä saa fullscreenin pois. Ekalla kerralla oli kyllä hetken wtf-olo kunnes muisti tuon Alt-Space -näppäinyhdistelmän.

Pitää varmaan koittaa ruveta etsimään jotain konffitiedostoa tuolle, jos tuon saisi jollakin fiksattua. Mikkisoftan softasta kun on kyse niin veikkaan että ei ole ihan yhtä simppeli juttu kuin normi-linux-softilla. Google ei ainakaan pikaisella haulla antanut vinkkejä ongelmaan.
 
Hiton MS Teams linuxilla käynnistyy nykyään aina fullscreen-tilassa enkä ole mistään löytänyt mitään asetusta miten tuon saisi taas käynnistymään ikkunana. Eihän tuo iso murhe ole mutta kyllähän se ärsyttää kun aina Teamsin käynnistyksen jälkeen pitää painaa Alt+Space ja avautuvasta valikosta "poistu kokoruudun tilasta".
Häh. Eikö Microsoft ajanut koko linux teams desktop sovelluksen alas jo joskus 2022 tms.
 
Jos aluksi kokeilee nimeta tuon kansion uudelleen ja katsoo etta alkaako pelaamaan
~/.config/Microsoft/Microsoft\ Teams
Kokeilin eikä vaikutusta. Itseasiassa tuon uudelleennimeämisellä ei ollut mitään näkyvää vaikutusta, edelleen olin kirjautuneena, kaikki asetukset olivat tallessa jne.

jad sanoi:
Häh. Eikö Microsoft ajanut koko linux teams desktop sovelluksen alas jo joskus 2022 tms.
Ainakin edelleen löytyy tuo Teams-sovellus ja toimii edelleen.
 
Kokeilin eikä vaikutusta. Itseasiassa tuon uudelleennimeämisellä ei ollut mitään näkyvää vaikutusta, edelleen olin kirjautuneena, kaikki asetukset olivat tallessa jne.
Tuolla olisi lippu jolla saisi kaynnistymaan minimoituna. Mutta jatketaan jossain muualla
 
Tuolla olisi lippu jolla saisi kaynnistymaan minimoituna. Mutta jatketaan jossain muualla
Vastaan kuitenkin vielä kun keksin ratkaisun, ei vaan ollut missään dokumentoituna. Kun Teams aukesi fullscreenissä niin painoin ensin Esc ja sitten F11 ja fullscreen-tila meni pois päältä ja Teamsin uudelleenkäynnistyksen jälkeenkin pysyi ikkunoituna. Sain tuolta linkistä issueiden joukosta vinkin tuosta F11-näppäimestä mutta ainakaan itselläni se ei toiminut ennen tuota Escin painamista.
 
Ainakin edelleen löytyy tuo Teams-sovellus ja toimii edelleen.
Ei ihme jos ei oikein pelitä. Sen tuki päättyi pari vuotta sitten.

Tilalle tuli Teamsin PWA-versio:

Microsoft Teams desktop client on Linux has been retired in December 2022. If you want to use Teams in Linux, you could try to use The Teams progress web app (PWA).
 
Hauska, ku teams-appi on tyylii ainoita hetkiä devaajan päivässä, ku mäkin tuulettimet antaa (antoi) elonmerkkejä :D Intel-aikana ainaki näin. Tiedä sit miksi, jotenki liittyy (liittyi) kait videon purkuun, ku kaikki ok ilman videota.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo PWA-versio vasta onkin suunnittelun kukkanen. Aänilaitteet sekoilee, notifikaatiot toimii miten sattuu jne. Oikeastaan mikään ei toimi niinkuin oikeassa sovelluksessa. Itselläni näytti olevan snap-versio tuosta Teamsista ja se sentään toimii ihan ok. Tuota PWA-versiota kokeilin pari viikkoa ja totesin että jos se on ainoa vaihtoehto niin sitten mä lopetan Teamsin käytön kokonaan.

Toki tuo Teams oli paljon toimivampi silloin joskus ehkä reilu vuosi sitten, ennenkuin rupesivat tekemään kaikenlaisia muutoksia siihen enemmälti. Sen jälkeen suunnilleen joka versio on ollut paskempi kuin entinen.
 
Tuo PWA-versio vasta onkin suunnittelun kukkanen. Aänilaitteet sekoilee, notifikaatiot toimii miten sattuu jne. Oikeastaan mikään ei toimi niinkuin oikeassa sovelluksessa. Itselläni näytti olevan snap-versio tuosta Teamsista ja se sentään toimii ihan ok. Tuota PWA-versiota kokeilin pari viikkoa ja totesin että jos se on ainoa vaihtoehto niin sitten mä lopetan Teamsin käytön kokonaan.

Toki tuo Teams oli paljon toimivampi silloin joskus ehkä reilu vuosi sitten, ennenkuin rupesivat tekemään kaikenlaisia muutoksia siihen enemmälti. Sen jälkeen suunnilleen joka versio on ollut paskempi kuin entinen.
Onhan se pyllystä, mutta jos käyttisvalinta on Linux, niin sitten pitää vaan kärsiä.
 
Onhan se pyllystä, mutta jos käyttisvalinta on Linux, niin sitten pitää vaan kärsiä.
Aika pöljä ja turha vastaus, jonka olisi voinut jättää kirjoittamatta. Ilmiselvästi on vähä kapee näkökulma asiaan. Kyl teamsin pitää myös linuxilla toimia, jos mikkis tahtoo devaajapiireissä pysyä. Paskaa se oli aikoinaan macillakin, kuten jo aiemmin totesin. Ei microsoft voi luottaa siihen, että jos windowsilla toimii, nii porukka pysyy. Korvaava tuote voi tulla iha nurkan takaa ja äkkiä. Jos pitäis veikata, nii slack vielä laajentaa ja tulee apajille.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pöljä ja turha vastaus, jonka olisi voinut jättää kirjoittamatta. Ilmiselvästi on vähä kapee näkökulma asiaan. Kyl teamsin pitää myös linuxilla toimia, jos mikkis tahtoo devaajapiireissä pysyä. Paskaa se oli aikoinaan macillakin, kuten jo aiemmin totesin. Ei microsoft voi luottaa siihen, että jos windowsilla toimii, nii porukka pysyy. Korvaava tuote voi tulla iha nurkan takaa ja äkkiä. Jos pitäis veikata, nii slack vielä laajentaa ja tulee apajille.
Tottakai se oli pöljä kommentti, kuten Linuxin kritisoinnin henkilökohtaisesti ottavien mielestä yleensä kaikki vähänkin miinusmerkkinen mitä siitä sanotaan. Kuten olen joskus aiemminkin maininnut, töissä käyttelen eri linuxeja päivittäin, eli kokemusta niistä kyllä on tätä "kapeaa näkökulmaa" tukemaan.

Joo, kyllähän Teamsin ja sadan muunkin softan pitäisi toimia Linuxissa yhtä hyvin kuin alustalla x, y tai z, mutta kun ei toimi ja näin se tuppaa Linuxin kanssa ikävän usein olemaan, eli monesti pitää etsiä jotain korvaavia ratkaisuja, kun ei se ykkösvalinta välttämättä toimi lainkaan, tai toimii jotenkin puutteellisesti. Vika ei tietenkään aina ole suoranaisesti alustassa, mutta se on epäolennaista, kun pointti oli siinä ettei mm. Microsoftin kohdalla merkittävä kehityspanos ole näissä niche-käyttiksissä, vaikka kuinka ovatkin julistaneet viime vuosina kaikenlaisia yhteistyökuvioita varsinkin palvelinpuolella. Enemmän panostavat tässä mielessä kuitenkin mm. noihin alustariippumattomiin PWA-sovelluksiin, mutta niissä on omat ongelmansa.

Mutta se siitä, tässä ketjussa ei ehkä kannata pyöritellä sen laajemmin mitään käyttöjärjestelmävertailua.
 
En ole devaaja enkä ymmärtänyt puoliakaan edellisestä keskustelusta. Mutta olen harvinaisen samaa mieltä siitä, että Teams jos mikä on suunnittelun kukkanen. Ja kaiken kukkuraksi MS:llä on pokkaa heittää aika ajoin popup ”oletko pitänyt Teamsin käytöstä?”
 
Tottakai se oli pöljä kommentti, kuten Linuxin kritisoinnin henkilökohtaisesti ottavien mielestä yleensä kaikki vähänkin miinusmerkkinen mitä siitä sanotaan.
Nii, emmä sillee tarkottanu, mut jos linuxilla tekee muuten hommansa tehokkaimmin, nii se on valinta. Ehkä vähä väärin tulkitsin kyl viestisi, myönnän.

e: Teams-palavereista tuliki mieleen, että hitto ku oli ärsyttävää ku työkaverilla oli kosketusnäytöllinen läppäri ja se sitä täppäili puhelujen aikana, nii kokoajan kuulu semmonen kovaääninen naputus ja töminä kuulokkeissa :D
 
Nii, emmä sillee tarkottanu, mut jos linuxilla tekee muuten hommansa tehokkaimmin, nii se on valinta. Ehkä vähä väärin tulkitsin kyl viestisi, myönnän.

e: Teams-palavereista tuliki mieleen, että hitto ku oli ärsyttävää ku työkaverilla oli kosketusnäytöllinen läppäri ja se sitä täppäili puhelujen aikana, nii kokoajan kuulu semmonen kovaääninen naputus ja töminä kuulokkeissa :D
Työkaverin puolelta "kukkanen" kun ei käytä headsetiä niinkuin olisi fiksua. Läppärien omat mikit on ihan kelvottomia.
 
En ole devaaja enkä ymmärtänyt puoliakaan edellisestä keskustelusta. Mutta olen harvinaisen samaa mieltä siitä, että Teams jos mikä on suunnittelun kukkanen. Ja kaiken kukkuraksi MS:llä on pokkaa heittää aika ajoin popup ”oletko pitänyt Teamsin käytöstä?”
Samanlaisia turhia popuppeja tuntuu tulevan vähän kaikista mikkisoftan tuotteista. Joskus tuollainen popuppi on tullut juuri hiiren osoittimen alle kun on ollut klikkaamassa ja on tullut aktivoitua joku kummallinen toiminto jonka poiskytkemiseen taas sai tuhlata jokusen minuutin työaikaa. Kalenteri ainakin tykkää noita popuppeja työntää suunnilleen kerran viikossa riesaksi.
 
Mutta olen harvinaisen samaa mieltä siitä, että Teams jos mikä on suunnittelun kukkanen.
Tätä kuulee aina välillä, mutta perustelut vaikuttavat lähinnä siltä, että niin kuuluu sanoa. Mikä siinä Teamsissa siis tarkalleen ottaen on vikana, jotta se ansaitsisi paikkansa tässä ketjussa?

En ole mikään Teams-fani, mutta ei minulla ole ollut sen kanssa koskaan mitään suurempia ongelmia. Joku asia siellä voisi ehkä toimia hieman eri tavalla, mutta mitään yksittäistä suurempaa ongelmaa ei tule mieleen. Lisäksi se on parantunut viikosta toiseen ja se on kuitenkin tällä hetkellä todennäköisesti maailman yleisin tiimityöväline, joka on myös käytössä päivittäin lähes joka yrityksessä.
 
Työkaverin puolelta "kukkanen" kun ei käytä headsetiä niinkuin olisi fiksua. Läppärien omat mikit on ihan kelvottomia.

Ei kai headsettejä käytetä muuten kuin silloin kun on muuta hälinää? Aika paljon mukavampi istua palaverissa ilman luureja jos on rauhallisessa tilassa (oma toimisto tms). Itse en ainakaan pidä yhtään ylimääräistä hetkeä luureja päässä jos ei ole pakko.

Ihan ok ainakin omien kannettavien mikit on tuntunu toimivan, kajarit sitten taas yleensä luokattoman paskoja kannettavissa (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) niin telakoidessa on näytössä ulkoiset purkit kiinni joista saa paremmat äänet ulos.
 
Ei kai headsettejä käytetä muuten kuin silloin kun on muuta hälinää? Aika paljon mukavampi istua palaverissa ilman luureja jos on rauhallisessa tilassa (oma toimisto tms). Itse en ainakaan pidä yhtään ylimääräistä hetkeä luureja päässä jos ei ole pakko.

Ihan ok ainakin omien kannettavien mikit on tuntunu toimivan, kajarit sitten taas yleensä luokattoman paskoja kannettavissa (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) niin telakoidessa on näytössä ulkoiset purkit kiinni joista saa paremmat äänet ulos.

Mulla on tämmönen käytössä kotitoimistolla, toimii erinomaisesti ja ei tartte pitää headsettiä päässä.. Kuulee myös hyvin palaverin vaikka käy kahvinkeittimellä tms.

Jabra Speak 510 MS USB/BT-konferenssikaiutin, Microsoft sertifioitu 129,99

Tuosta on uudempiakin malleja ja esim. Amazonissa välillä ihan hyvässä tarjouksessa.
 
Ei kai headsettejä käytetä muuten kuin silloin kun on muuta hälinää? Aika paljon mukavampi istua palaverissa ilman luureja jos on rauhallisessa tilassa (oma toimisto tms). Itse en ainakaan pidä yhtään ylimääräistä hetkeä luureja päässä jos ei ole pakko.

Ihan ok ainakin omien kannettavien mikit on tuntunu toimivan, kajarit sitten taas yleensä luokattoman paskoja kannettavissa (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) niin telakoidessa on näytössä ulkoiset purkit kiinni joista saa paremmat äänet ulos.
En mäkään kuulokkeita käytä kuin silloin kun on pakko mutta oma kokemus tähän asti ollut että läppärien mikit poimii kaikki pienetkin ylimääräiset äänet kuten näppäimistön naputuksen ja se puhekin kuuluu jotenkin etäisesti ja heikosti :) Ja myös ainakin itse koen että puheesta saa paremmin selvää kuulokkeiden kanssa kuin kaiuttimista.
Mulla on tämmönen käytössä kotitoimistolla, toimii erinomaisesti ja ei tartte pitää headsettiä päässä.. Kuulee myös hyvin palaverin vaikka käy kahvinkeittimellä tms.

Jabra Speak 510 MS USB/BT-konferenssikaiutin, Microsoft sertifioitu 129,99

Tuosta on uudempiakin malleja ja esim. Amazonissa välillä ihan hyvässä tarjouksessa.
Omalla työpaikalla noita käytössä ja en saa mitään selvää etänä palsuun osallistuvien puheesta ton kautta.
 
Tätä kuulee aina välillä, mutta perustelut vaikuttavat lähinnä siltä, että niin kuuluu sanoa. Mikä siinä Teamsissa siis tarkalleen ottaen on vikana, jotta se ansaitsisi paikkansa tässä ketjussa?
Teamsin kalenteri on paska. Teamsin chat on ihan yhtä paska. Teamsin teamsit ovat paskoja. Federaatiotkin ovat paskoja, kun chatit välittyvät silloin kun niitä huvittaa. Yleensä ne huomaa vasta meilistä. Headsetitkin toimivat tai sitten eivät toimi. Nyt siellä on myös joku Viva Engage, joka on varmaan vielä paskempi, en ole uskaltanut tutustua. Kaikkein paskinta Teamsissa on se, ettei kukaan tiedä, mitä palomuuriin pitää avata. Siksi sinne pitää avata ihan hitosti reikiä.

Ainoa hyvä puoli Teamsissa on se, että voit vaihtaa lennossa läppäristä luuriin, jos tulee vaikka menoa eikä ole ihan pakko olla täysillä mukana jakamassa materiaalia tms.
 
Itseä ärsyttää teamsissa eniten sen hakutoiminto. Ehkä en vain osaa, mutta en muista kuin pari kertaa milloin sillä olen jopa löytänyt jotain.
Toinen on se kiinteä yläpalkki, kun jakaa näyttöä. Usein esim VNC viewerin napit jää sen taakse.

Pikkujuttujahan nämä on isossa kuvassa. Meidän tiimi on ollut 100% etänä jo muutaman vuoden ja ilman Teamsia se olisi ollut huomattavasti vaikeampaa
 
Teamsin kalenteri on paska.
Millä tavalla se on paska, tai ainakaan suunnittelukukkanen? Sehän on käytännössä sama kuin Outlookin kalenteri.

Ei se mikään ihmeellinen ole, mutta perusjuttu toimivat, eli merkintöjä voi tehdä ja niitä voi tarkastella. Lisäksi minä ainakin käytän 99% muutenkin Outlookin kalenteria ja Teamsin kalenteri on sitten siinä sivussa ja sen kautta voi liittyä palavereihin jne. Tosin tähän liittyen Outlookin uudesta versiosta voi löytää vaikka millaisia suunnittelukukkasia ja paskuuksia.

Teamsin chat on ihan yhtä paska.
Vai niin. Miten tämä paskuus sinulle ilmenee? Siinä voi keskustella yhden tai useamman ihmisen kanssa ja tarvittaessa voi vaihtaa videokuvaan jne. Mitä muuta siinä pitäisi olla?

Federaatiotkin ovat paskoja, kun chatit välittyvät silloin kun niitä huvittaa. Yleensä ne huomaa vasta meilistä.
Kannattaa käyttää sitä Teamsin uudempaa versiota ja lisäksi tarkistaa että ilmoitusasetukset ovat kohdallaan. Federaatioiden merkitys on muutenkin vähenemään päin, kun usein on mahdollista lisätä työtiloihin käyttäjiä guest-tunnuksina toisista organisaatioista.

Kaikkein paskinta Teamsissa on se, ettei kukaan tiedä, mitä palomuuriin pitää avata. Siksi sinne pitää avata ihan hitosti reikiä.
Kuulostaa laiskuudelta tai user errorilta tämäkin, eikä ainakaan miltään suunnittelukukkaselta.

Kyseessä on pilvipalvelu, joka tarvitsee dokumentaation mukaisesti perusominaisuuksien toimintaan kaksi TCP-porttia (80 ja 443) M365:n osoitteisiin ja lisäksi muutamia lisäominaisuuksia varten UDP-portit 3478,3479, 3480 ja 3481. Ei voi olla niin vaikeaa.

1715763048839.png
 
Millä tavalla se on paska, tai ainakaan suunnittelukukkanen? Sehän on käytännössä sama kuin Outlookin kalenteri.
Ei näytä viikkonumeroita. Inhoan vanhan ja uuden teamsin ulkoasua erityisesti kalenterin kohdalla.

Vai niin. Miten tämä paskuus sinulle ilmenee? Siinä voi keskustella yhden tai useamman ihmisen kanssa ja tarvittaessa voi vaihtaa videokuvaan jne. Mitä muuta siinä pitäisi olla?
Skypessä näki paljon selkeämmin, kun joku lähetti viestin. Teamsissa voi mennä puoli päivää, jos ei ole kajarit päällä (kuten avokonttorissa on tapana). Hyvää tossa on toki se, että voi copy-pastata kuvankaappauksia. Ei se läpipaska ole.

Kannattaa käyttää sitä Teamsin uudempaa versiota ja lisäksi tarkistaa että ilmoitusasetukset ovat kohdallaan. Federaatioiden merkitys on muutenkin vähenemään päin, kun usein on mahdollista lisätä työtiloihin käyttäjiä guest-tunnuksina toisista organisaatioista.
Käytän sitä uudempaa versiota. Ilmoitusasetukset on niin kohdallaan kuin ne tässä pystyy säätämään. Voi olla, että puhuin federaatiosta, kun puhuin noista työtiloista, my bad. Niiden kanssa on ihan solmussa, kun oman organisaation sisällä käytetään appia ja vieraan organisaation guestina selainta. Sitten joku sanoo, että se dokkari on teamsissa. Ettiköön vittu itte 12 työtilan ja 120 teamsin seasta sen oikean.

Kuulostaa laiskuudelta tai user errorilta tämäkin, eikä ainakaan miltään suunnittelukukkaselta.

Kyseessä on pilvipalvelu, joka tarvitsee dokumentaation mukaisesti perusominaisuuksien toimintaan kaksi TCP-porttia (80 ja 443) M365:n osoitteisiin ja lisäksi muutamia lisäominaisuuksia varten UDP-portit 3478,3479, 3480 ja 3481. Ei voi olla niin vaikeaa.
Viimeksi kun juttelin sertifioidun MS-ekspertin kanssa, hän löi eteeni seinän kokoisen lakanan Teamsin tietoliikenteestä. Sitten vaihdoimme pari sanaa siitä, miksi se ei aina toimi (ison) organisaation sisällä ja organisaatioiden välillä. Vastaus on keskimäärin: palomuuri. Uskon mieluummin häntä kuin sinua. En tiedä, kummalla teistä on laajempi kokemus aiheesta, mutta hänen kohdallaan ei puhuta ihan perushöylästä.
 
Ei näytä viikkonumeroita. Inhoan vanhan ja uuden teamsin ulkoasua erityisesti kalenterin kohdalla.
avokonttorissa on tapana). Hyvää tossa on toki se, että voi copy-pastata kuvankaappauksia. Ei se läpipaska ole.
Viikkonumerot itsessään on yksi kukkanen. Aina kun joku sanoo että joku asia on viikolla x niin pitää googlettaa että niin mitä päivämäärää siinä nyt tarkoitetaan. Ja sitten kun jenkeissä on eri tapa siihen miten määritellään vuoden ensimmäinen viikko niin joinain vuosina saattaa heittää yhdellä meidän viikkonumerot heidän viikkonumeroista.
Skypessä näki paljon selkeämmin, kun joku lähetti viestin. Teamsissa voi mennä puoli päivää, jos ei ole kajarit päällä (kuten avokonttorissa on tapana). Hyvää tossa on toki se, että voi copy-pastata kuvankaappauksia. Ei se läpipaska ole.
Miten se boldattu teksti on vaikea nähdä? Ja jos ei ole laittanut keskustelua mutelle niin ruudun alanurkkaan pomppaava ilmoitus.
 
Ettiköön vittu itte 12 työtilan ja 120 teamsin seasta sen oikean.
Paskasti luotu hakemistorakenne ja/tai yrityksen sisäinen sekava prosessi harvoin on minkään yhden sovelluksen vika.

Lisäksi siellä on kyllä haku, joka nykyään myös löytää asioita.

Viimeksi kun juttelin sertifioidun MS-ekspertin kanssa, hän löi eteeni seinän kokoisen lakanan Teamsin tietoliikenteestä. Sitten vaihdoimme pari sanaa siitä, miksi se ei aina toimi (ison) organisaation sisällä ja organisaatioiden välillä. Vastaus on keskimäärin: palomuuri. Uskon mieluummin häntä kuin sinua. En tiedä, kummalla teistä on laajempi kokemus aiheesta, mutta hänen kohdallaan ei puhuta ihan perushöylästä.
Usko ketä haluat, mutta jos joku "sertifioitu" ei-perushöylä ei osaa MS:n dokumentaatiosta niitä tarvittavia portteja selvittää, vaan toteaa ettei niitä tiedä kukaan, niin aika pitkälti kyseenalaistaisin sen perushöylän muunkin osaamisen.

Btw. On niitä sertifiointeja kerätty tännekin, mutta ei niillä kuuhun mennä.
 
Miten se boldattu teksti on vaikea nähdä?
Onko sulla töissä aina Teams päällimmäisenä? Mun duunissa tarvitaan kaksi ikkunaa rinnakkain ja silloin, kun teen jotain tuottavaa, toisessa ruudussa on yksi sovellus ja toisessa toinen. Kumpikaan noista ei ole teams. Skype-ikoni muistaakseni vilkkui oranssina palkissa, kun siihen tuli viesti. Teamsissa tulee pieni punainen pallura. Jos et juuri silloin satu olemaan koneella, todennäköisesti viesti jää huomaamatta. Kotona on helpompi huomata, kun on kajarit yleensä päällä. Töissä mulla ei edes ole kajareita ja läppärin kajarit on defaulttina pois päältä.
 
Usko ketä haluat, mutta jos joku "sertifioitu" ei-perushöylä ei osaa MS:n dokumentaatiosta niitä tarvittavia portteja selvittää, vaan toteaa ettei niitä tiedä kukaan, niin aika pitkälti kyseenalaistaisin sen perushöylän muunkin osaamisen.
Sun pitää nyt vaan luottaa mun sanaan, että kyseessä on erittäin hyvin tietoturvaan perehtynyt tyyppi. Ja tämä suhteutettuna omaan osaamiseen, joka sekin on keskimääräistä IT-ihmistä huomattavasti korkeampi, vaikka se onkin vain osa omaa osaamiskenttää. Voit jankata tästä vaikka kuinka pitkään, mutta mulle kävi jo selväksi, että sä olet googlen varassa tässä asiassa.
 
Onko sulla töissä aina Teams päällimmäisenä? Mun duunissa tarvitaan kaksi ikkunaa rinnakkain ja silloin, kun teen jotain tuottavaa, toisessa ruudussa on yksi sovellus ja toisessa toinen. Kumpikaan noista ei ole teams. Skype-ikoni muistaakseni vilkkui oranssina palkissa, kun siihen tuli viesti. Teamsissa tulee pieni punainen pallura. Jos et juuri silloin satu olemaan koneella, todennäköisesti viesti jää huomaamatta. Kotona on helpompi huomata, kun on kajarit yleensä päällä. Töissä mulla ei edes ole kajareita ja läppärin kajarit on defaulttina pois päältä.
Kolme näyttöä joista yhdellä on Teams ja Outlook eikä mitään muuta. Itse työt teen sitten kahdella muulla näytöllä :)
 
Sun pitää nyt vaan luottaa mun sanaan, että kyseessä on erittäin hyvin tietoturvaan perehtynyt tyyppi. Ja tämä suhteutettuna omaan osaamiseen, joka sekin on keskimääräistä IT-ihmistä huomattavasti korkeampi, vaikka se onkin vain osa omaa osaamiskenttää. Voit jankata tästä vaikka kuinka pitkään, mutta mulle kävi jo selväksi, että sä olet googlen varassa tässä asiassa.
Näin se sitten on, kun sinä sen sanot. Paskat virallisista dokumentaatioista, kun setä on kertonut miten asiat ovat ja sinä kuulopuheiden varassa sitten jaat tätä faktaa edelleen. :D

Mutta joo, selvisi myös se, että mainostat täällä Teamsia suunnittelukukkasena, koska se ei miellytä sinua kaikissa toiminnoissa. Olen siinä samaa mieltä, että olisihan se kiva, jos siinä olisi enemmän kaikkea ja ehkä joskus paikoin vähän loogisemmin omalta kannalta ajateltuna, mutta tämä ketju ei ole kuitenkaan sellaisten antipatioiden puimista varten.
 
Verohallinnon sivuilla on valikko "Omat tiedot ja uloskirjautuminen". Sen alta löytyy tasan kaksi vaihtoehtoa: "Omat tiedot" ja "Kirjaudu ulos" :)

Koodarilla on ollut mielikuvitus huipussaan.
Mites muuten tuon toteuttaisit, jos lähdetään siitä , että nämä esim. tilankäyttösyistä halutaan niputtaa saman valikon alle?

Yleensähän nuo löytyvät jonkinlaisen ihmishahmoa kuvaavan "account" -kuvakkeen takaa, mutta luulenpa että Verohallinnolla on haluttu tietoisesti välttää tällaisten käyttöä, ja tuomalla ihan tekstimuodossa nämä asiat esille.

Tällaisella sivustolla, jonka käyttäjiä ovat periaatteessa kaikki, on käyttöliittymän selkeys ensisijaista.

En kyllä näe minkäänlaista kukkasta tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mites muuten tuon toteuttaisit, jos lähdetään siitä , että nämä esim. tilankäyttösyistä halutaan niputtaa saman valikon alle?

Yleensähän nuo löytyvät jonkinlaisen ihmishahmoa kuvaavan "account" -kuvakkeen takaa, mutta luulenpa että Verohallinnolla on haluttu tietoisesti välttää tällaisten käyttöä, ja tuomalla ihan tekstimuodossa nämä asiat esille.

Tällaisella sivustolla, jonka käyttäjiä ovat periaatteessa kaikki, on käyttöliittymän selkeys ensisijaista.

En kyllä näe minkäänlaista kukkasta tässä asiassa.
En ole tuota käyttänyt mutta jos se on tekstiä oleva nappi niin siinähän on selvästi tilaa noille sanoille.
 
En ole tuota käyttänyt mutta jos se on tekstiä oleva nappi niin siinähän on selvästi tilaa noille sanoille.
Et ole Omaveroa käyttänyt? Erikoista..

Anyway, en nyt ulkoa muista miten ahdas se valikko siellä on, mainitsemani tilankäyttö oli vain esimerkkinä mahdollisista syistä toteutukselle. Ja nämä kaksi asiaa päävalikossa rinnakkain muiden linkkien kanssa taas olisi hyvin erikoinen (ja vanhanaikainen) ratkaisu. Tälläsia ei käytännössä näe missään.
 
Näyttää olevan responsiivinen se yläpalkki, eli kun pudottaa resoluutiota, niin siitä poistetaan teksti ja jäljelle jää vain se ikoni (ja sen alta löytyy sitten edelleen ne kaksi vaihtoehtoa). Teksti on siis siellä selvyyden vuoksi siinä tilanteessa kun siellä on tilaa, ei suunnittelukukkanen.

1715771058269.png


1715771078133.png
 
Viimeksi muokattu:
Et ole Omaveroa käyttänyt? Erikoista..

Anyway, en nyt ulkoa muista miten ahdas se valikko siellä on, mainitsemani tilankäyttö oli vain esimerkkinä mahdollisista syistä toteutukselle. Ja nämä kaksi asiaa päävalikossa rinnakkain muiden linkkien kanssa taas olisi hyvin erikoinen (ja vanhanaikainen) ratkaisu. Tälläsia ei käytännössä näe missään.
No siis toki olen käyttänyt kerran vuodessa kun käyn kirjaamassa vähennykset. En siis ihan hetkeen enkä ole kiinnittänyt huomiota tuollaiseen kun sulkenut vain selaimen lopuksi.
 
Silta Oy:n Simo mobiilisovellus (palkkatietosovellus) yhdistettynä Face ID tai muuhun älypuhelimen kasvontunnistukseen.
1715771788063.png

Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tuo puhelimeni kamera tunnistaa kasvot luokkaa 150 asteen sektorissa, joten on todella vaikeaa kirjautua ulos.

Ainoa keino on laittaa sormi uloskirjautumisnapille, kääntää kännykkä täysin toiseen suuntaan ja sitten painaa valintaa ja toivoa että sormi osui kohdalleen.
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
edit. voisi kai nuo kamerat peittää sormella ulos kirjautuessa...
 
Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tätä samaa ilmiötä tapahtuu myös monissa organisaatioissa kaikkien sellaisten palveluiden kanssa, jotka käyttävät kertakirjautumista. Eli kun painaa palvelussa logout-painiketta, sessio katkaistaan ja käyttäjä ohjataan kirjautumissivulle, josta sitten SSO heittääkin käyttäjän takaisin sisään uuden session kanssa. Toki noissa on taustalla ajatuksena, että tiedot ovat turvassa, kun koneelle kirjauduttaessa käytettävä tunnus on aina henkilökohtainen ja kone lukossa jos käyttäjä ei ole itse siinä konsolilla, mutta varmasti tuolla saa sotkettua käyttäjiä kivasti, kun nämä kuvittelevat, että logout oikeasti tekisi jotain.
 
Silta Oy:n Simo mobiilisovellus (palkkatietosovellus) yhdistettynä Face ID tai muuhun älypuhelimen kasvontunnistukseen.
1715771788063.png

Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tuo puhelimeni kamera tunnistaa kasvot luokkaa 150 asteen sektorissa, joten on todella vaikeaa kirjautua ulos.

Ainoa keino on laittaa sormi uloskirjautumisnapille, kääntää kännykkä täysin toiseen suuntaan ja sitten painaa valintaa ja toivoa että sormi osui kohdalleen.
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
edit. voisi kai nuo kamerat peittää sormella ulos kirjautuessa...
Sulje sovellus käytön jälkeen? Itsellä sama appi käytössä, niin automaationa tulee pyyhkäistyä kiinni ilman erikseen ulos kirjautumista.
 
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
Laita asetuksista, että faceid vaatii katsekontaktin? Voisi ainaki helpottaa. Tai sit niinku yllä, että jätät vaa taustalle tai suljet. Ei pitäisi olla tarvetta erikseen kirjautua ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ei poista sita suunnittelun kukkaisuutta.
Mjoo, pitäis olla kirjautumisnappi. Faceid toimii noin softissa, jos ei ole erillistä kirjautumisnappia. Ku softan aukaset, nii faceid tunnistautuminen tulee heti, jos softa sitä käyttää. Sit ku sulkee, nii tekee sen taas, ku softan aukaisee.
 
Simppeli ratkaisu tuossa olisi ohjata käyttäjä uloskirjautumisen jälkeen toiseen näkymään, josta pitää klikata erillistä nappia mikäli haluaa kirjautua uudestaan. Vaan eipä tuo mielestäni mikään kovin kummoinen ongelma ole, vaikka sellaista välivaihetta ei olisikaan.
 
Simppeli ratkaisu tuossa olisi ohjata käyttäjä uloskirjautumisen jälkeen toiseen näkymään, josta pitää klikata erillistä nappia mikäli haluaa kirjautua uudestaan. Vaan eipä tuo mielestäni mikään kovin kummoinen ongelma ole, vaikka sellaista välivaihetta ei olisikaan.
Nordean verkkopankissa juurikin näin, yksinkertainen ja toimiva ratkaisu
IMG_0769.png
 
Ei tietenkään, en vain ollut itse edes koskaan törmännyt kyseiseen ongelmaan, kun ei tule koskaan kirjauduttua erikseen pihalle.
On itselle kylla todella erikoistilanne etta kirjaudun kannykalla mistaan ulos. Tyyliin debuggausta ulos ja sisaan kirjautuminen.
 
Sulje sovellus käytön jälkeen? Itsellä sama appi käytössä, niin automaationa tulee pyyhkäistyä kiinni ilman erikseen ulos kirjautumista.
Voi sulkea sovelluksen, mutta kirjautuminen sinne pilvipalveluun pysyy päällä. Jos sovelluksen avaa uudelleen, kirjautuminen onkin jo valmiina aktiivisena.
Onneksi ainakin verkkopankkisovellukset katkaisevat yhteyden kun sovellus suljetaan.
 
Taas yksi sovelluspäivitys joka meni pieleen. Bussilippujen ostosovellus Waltti teki isoja muutoksia ja hommat meni juuri kuten he varmaankin pelkäsivät.

Käyttöliittymä muuttui hieman, ja wanha toimiva paina-nappia-lippu-ostettu, tapahtuu nyt monessa vaiheessa:
0. Valitse kaupunki (tämä tehdään onneksi vain ensimmäisellä ostokerralla)
1. Valitse painamalla nappia: Kertalippu / Vuorokausilippu
2. Valitse asiakasryhmä: Aikuinen (on valittuna automaattisesti) / Lapsi 7-16v.
Eteenpäin pääsee erillisistä napeista alapuolella Takaisin / Jatka
3. Valitse vyöhykkeet: Lähi, A, B, C, D.
Eteenpäin pääsee erillisistä napeista alapuolella Takaisin / Jatka
4. Sitten vasta tapahtuu osto. Ehkä tässä on vielä erillinen Osta-nappi, en ala testaamaan.

Turhan vaivalloista, kun veikkaan että ihmiset ostavat aina 99,99% samantyyppisen lipun mitä edellinen oli. Ei kumminkaan estä suvelluksen käyttöä.

Suurempi ongelma tuli eteen kun huomasin että Mastercard-korttitiedot olivat kadonneet päivityksessä, eikä kortin lisäys enää onnistunut. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun käynnistin samasta puhelimesta pankin ID-sovelluksen ensimmäistä ostoa varten. Kortti ei vaan koskaan ilmestynyt Walttiin! Menin heidän kotisivulle PC:llä, mutta siellä ei ollut kortin lisäysmahdollisuuta, joten siirryin maksamaan käteisellä.
Parin viikon jälkeen muistin että onhan mulla erillinen tunnuslukulaite pankkitunnuksille jossain kaapin pohjalla. Sen avulla sain vihdoin lisättyä kortin, kun mikään muu sovellus ei käynnistynyt kortin lisäyksen aikana.
Plussaa bussilinjojen etsimisestä kartalta, se tuntuisi nyt päivityksen jälkeen toimivan järkevämmin puhelimen oman Takaisin-napin kanssa.

Ihan vain sivuhuomiona, että viimisen 10 vuoden aikana käyttöliittymät on menny PC:llä ja mobiilissa huonompaan suuntaan. Niihin hommiin pitäis saada joku kärsimätön, jolle pistää silmään pienikin lisätyö, turhuus, viive tai puutteellinen infon antaminen.
 
Ihan vain sivuhuomiona, että viimisen 10 vuoden aikana käyttöliittymät on menny PC:llä ja mobiilissa huonompaan suuntaan. Niihin hommiin pitäis saada joku kärsimätön, jolle pistää silmään pienikin lisätyö, turhuus, viive tai puutteellinen infon antaminen.
Joissakin paikoissa totta, mutta ei ehkä kuitenkaan kannata yleistää ihan noin radikaalisti, kun ainakin minun mielestäni pääsääntöisesti on kuitenkin menty eteenpäin. Silloin tällöin tuollaisia tuntemuksia aiheuttaa myös se, kun ajatellaan asiaa muutosvastarinteisesti vanhan tottumuksen ja/tai pelkästään omien tarpeiden kautta. Tuohon Walttiin en ota kantaa, kun en sitä käytä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 072
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom