Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En ole tuota käyttänyt mutta jos se on tekstiä oleva nappi niin siinähän on selvästi tilaa noille sanoille.
Et ole Omaveroa käyttänyt? Erikoista..

Anyway, en nyt ulkoa muista miten ahdas se valikko siellä on, mainitsemani tilankäyttö oli vain esimerkkinä mahdollisista syistä toteutukselle. Ja nämä kaksi asiaa päävalikossa rinnakkain muiden linkkien kanssa taas olisi hyvin erikoinen (ja vanhanaikainen) ratkaisu. Tälläsia ei käytännössä näe missään.
 
Näyttää olevan responsiivinen se yläpalkki, eli kun pudottaa resoluutiota, niin siitä poistetaan teksti ja jäljelle jää vain se ikoni (ja sen alta löytyy sitten edelleen ne kaksi vaihtoehtoa). Teksti on siis siellä selvyyden vuoksi siinä tilanteessa kun siellä on tilaa, ei suunnittelukukkanen.

1715771058269.png


1715771078133.png
 
Viimeksi muokattu:
Et ole Omaveroa käyttänyt? Erikoista..

Anyway, en nyt ulkoa muista miten ahdas se valikko siellä on, mainitsemani tilankäyttö oli vain esimerkkinä mahdollisista syistä toteutukselle. Ja nämä kaksi asiaa päävalikossa rinnakkain muiden linkkien kanssa taas olisi hyvin erikoinen (ja vanhanaikainen) ratkaisu. Tälläsia ei käytännössä näe missään.
No siis toki olen käyttänyt kerran vuodessa kun käyn kirjaamassa vähennykset. En siis ihan hetkeen enkä ole kiinnittänyt huomiota tuollaiseen kun sulkenut vain selaimen lopuksi.
 
Silta Oy:n Simo mobiilisovellus (palkkatietosovellus) yhdistettynä Face ID tai muuhun älypuhelimen kasvontunnistukseen.
1715771788063.png

Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tuo puhelimeni kamera tunnistaa kasvot luokkaa 150 asteen sektorissa, joten on todella vaikeaa kirjautua ulos.

Ainoa keino on laittaa sormi uloskirjautumisnapille, kääntää kännykkä täysin toiseen suuntaan ja sitten painaa valintaa ja toivoa että sormi osui kohdalleen.
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
edit. voisi kai nuo kamerat peittää sormella ulos kirjautuessa...
 
Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tätä samaa ilmiötä tapahtuu myös monissa organisaatioissa kaikkien sellaisten palveluiden kanssa, jotka käyttävät kertakirjautumista. Eli kun painaa palvelussa logout-painiketta, sessio katkaistaan ja käyttäjä ohjataan kirjautumissivulle, josta sitten SSO heittääkin käyttäjän takaisin sisään uuden session kanssa. Toki noissa on taustalla ajatuksena, että tiedot ovat turvassa, kun koneelle kirjauduttaessa käytettävä tunnus on aina henkilökohtainen ja kone lukossa jos käyttäjä ei ole itse siinä konsolilla, mutta varmasti tuolla saa sotkettua käyttäjiä kivasti, kun nämä kuvittelevat, että logout oikeasti tekisi jotain.
 
Silta Oy:n Simo mobiilisovellus (palkkatietosovellus) yhdistettynä Face ID tai muuhun älypuhelimen kasvontunnistukseen.
1715771788063.png

Kirjautuminen sisälle onnistuu hienosti, mutta kun kirjaudut ulos, avautuu heti uudestaan FaceID -kirjautumisikkuna, ja kirjaudut välittömästi takaisin sisälle, vaikka kuinka nopeasti yrität kääntää pään, kännykän tai molemmat sivullepäin.
Tuo puhelimeni kamera tunnistaa kasvot luokkaa 150 asteen sektorissa, joten on todella vaikeaa kirjautua ulos.

Ainoa keino on laittaa sormi uloskirjautumisnapille, kääntää kännykkä täysin toiseen suuntaan ja sitten painaa valintaa ja toivoa että sormi osui kohdalleen.
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
edit. voisi kai nuo kamerat peittää sormella ulos kirjautuessa...
Sulje sovellus käytön jälkeen? Itsellä sama appi käytössä, niin automaationa tulee pyyhkäistyä kiinni ilman erikseen ulos kirjautumista.
 
En tiedä (enkä jaksa selvittää), saako tuota jotenkin hienosäädettyä, kun tulee kuitenkin aika harvoin tuota sovellusta käytettyä.
Laita asetuksista, että faceid vaatii katsekontaktin? Voisi ainaki helpottaa. Tai sit niinku yllä, että jätät vaa taustalle tai suljet. Ei pitäisi olla tarvetta erikseen kirjautua ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ei poista sita suunnittelun kukkaisuutta.
Mjoo, pitäis olla kirjautumisnappi. Faceid toimii noin softissa, jos ei ole erillistä kirjautumisnappia. Ku softan aukaset, nii faceid tunnistautuminen tulee heti, jos softa sitä käyttää. Sit ku sulkee, nii tekee sen taas, ku softan aukaisee.
 
Simppeli ratkaisu tuossa olisi ohjata käyttäjä uloskirjautumisen jälkeen toiseen näkymään, josta pitää klikata erillistä nappia mikäli haluaa kirjautua uudestaan. Vaan eipä tuo mielestäni mikään kovin kummoinen ongelma ole, vaikka sellaista välivaihetta ei olisikaan.
 
Simppeli ratkaisu tuossa olisi ohjata käyttäjä uloskirjautumisen jälkeen toiseen näkymään, josta pitää klikata erillistä nappia mikäli haluaa kirjautua uudestaan. Vaan eipä tuo mielestäni mikään kovin kummoinen ongelma ole, vaikka sellaista välivaihetta ei olisikaan.
Nordean verkkopankissa juurikin näin, yksinkertainen ja toimiva ratkaisu
IMG_0769.png
 
Ei tietenkään, en vain ollut itse edes koskaan törmännyt kyseiseen ongelmaan, kun ei tule koskaan kirjauduttua erikseen pihalle.
On itselle kylla todella erikoistilanne etta kirjaudun kannykalla mistaan ulos. Tyyliin debuggausta ulos ja sisaan kirjautuminen.
 
Sulje sovellus käytön jälkeen? Itsellä sama appi käytössä, niin automaationa tulee pyyhkäistyä kiinni ilman erikseen ulos kirjautumista.
Voi sulkea sovelluksen, mutta kirjautuminen sinne pilvipalveluun pysyy päällä. Jos sovelluksen avaa uudelleen, kirjautuminen onkin jo valmiina aktiivisena.
Onneksi ainakin verkkopankkisovellukset katkaisevat yhteyden kun sovellus suljetaan.
 
Taas yksi sovelluspäivitys joka meni pieleen. Bussilippujen ostosovellus Waltti teki isoja muutoksia ja hommat meni juuri kuten he varmaankin pelkäsivät.

Käyttöliittymä muuttui hieman, ja wanha toimiva paina-nappia-lippu-ostettu, tapahtuu nyt monessa vaiheessa:
0. Valitse kaupunki (tämä tehdään onneksi vain ensimmäisellä ostokerralla)
1. Valitse painamalla nappia: Kertalippu / Vuorokausilippu
2. Valitse asiakasryhmä: Aikuinen (on valittuna automaattisesti) / Lapsi 7-16v.
Eteenpäin pääsee erillisistä napeista alapuolella Takaisin / Jatka
3. Valitse vyöhykkeet: Lähi, A, B, C, D.
Eteenpäin pääsee erillisistä napeista alapuolella Takaisin / Jatka
4. Sitten vasta tapahtuu osto. Ehkä tässä on vielä erillinen Osta-nappi, en ala testaamaan.

Turhan vaivalloista, kun veikkaan että ihmiset ostavat aina 99,99% samantyyppisen lipun mitä edellinen oli. Ei kumminkaan estä suvelluksen käyttöä.

Suurempi ongelma tuli eteen kun huomasin että Mastercard-korttitiedot olivat kadonneet päivityksessä, eikä kortin lisäys enää onnistunut. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun käynnistin samasta puhelimesta pankin ID-sovelluksen ensimmäistä ostoa varten. Kortti ei vaan koskaan ilmestynyt Walttiin! Menin heidän kotisivulle PC:llä, mutta siellä ei ollut kortin lisäysmahdollisuuta, joten siirryin maksamaan käteisellä.
Parin viikon jälkeen muistin että onhan mulla erillinen tunnuslukulaite pankkitunnuksille jossain kaapin pohjalla. Sen avulla sain vihdoin lisättyä kortin, kun mikään muu sovellus ei käynnistynyt kortin lisäyksen aikana.
Plussaa bussilinjojen etsimisestä kartalta, se tuntuisi nyt päivityksen jälkeen toimivan järkevämmin puhelimen oman Takaisin-napin kanssa.

Ihan vain sivuhuomiona, että viimisen 10 vuoden aikana käyttöliittymät on menny PC:llä ja mobiilissa huonompaan suuntaan. Niihin hommiin pitäis saada joku kärsimätön, jolle pistää silmään pienikin lisätyö, turhuus, viive tai puutteellinen infon antaminen.
 
Ihan vain sivuhuomiona, että viimisen 10 vuoden aikana käyttöliittymät on menny PC:llä ja mobiilissa huonompaan suuntaan. Niihin hommiin pitäis saada joku kärsimätön, jolle pistää silmään pienikin lisätyö, turhuus, viive tai puutteellinen infon antaminen.
Joissakin paikoissa totta, mutta ei ehkä kuitenkaan kannata yleistää ihan noin radikaalisti, kun ainakin minun mielestäni pääsääntöisesti on kuitenkin menty eteenpäin. Silloin tällöin tuollaisia tuntemuksia aiheuttaa myös se, kun ajatellaan asiaa muutosvastarinteisesti vanhan tottumuksen ja/tai pelkästään omien tarpeiden kautta. Tuohon Walttiin en ota kantaa, kun en sitä käytä.
 
Voi sulkea sovelluksen, mutta kirjautuminen sinne pilvipalveluun pysyy päällä. Jos sovelluksen avaa uudelleen, kirjautuminen onkin jo valmiina aktiivisena.
Onneksi ainakin verkkopankkisovellukset katkaisevat yhteyden kun sovellus suljetaan.
Hmm, itsellä vaatii uudelleenkirjautumisen, kun sovelluksen sulkee (ei siis vain mene pois sovellusikkunasta, vaan sulkee multitasking-näkymän kautta). Jos vain palaa kotinäkymään, niin istunto pysyy aktiivisena taustalla.
 
Joissakin paikoissa totta, mutta ei ehkä kuitenkaan kannata yleistää ihan noin radikaalisti, kun ainakin minun mielestäni pääsääntöisesti on kuitenkin menty eteenpäin. Silloin tällöin tuollaisia tuntemuksia aiheuttaa myös se, kun ajatellaan asiaa muutosvastarinteisesti vanhan tottumuksen ja/tai pelkästään omien tarpeiden kautta. Tuohon Walttiin en ota kantaa, kun en sitä käytä.
Nykyään vaan tuntuu olevan muotia muuttaa vanhoja ja toimivia "avaa sovellus ja tökkää yhtä nappia" -toiminnallisuuksia "avaa sovellus, töki joka kerta 10 eri asiaa läpi" -mallisiksi. Niinkuin Jumi tuossa aiemmin mainitsikin, suuri osa käyttäjistä esim ostaa aina sen saman lipun niin se voisi olla jonkinlaisena pikavalintana ettei joka kerta joudu 10 eri parametria valitsemaan uusiksi. Tai sitten tulee sovelluksen käynnistykseen joku täysin turha "paina ok" -nappi jota ei ennen ole ollut tms.

Ja hyvä esimerkki on vaikkapa YritysDNA-nettisivu, aikanaan sinne pystyi tekemään "templateja" jossa oli kaikki avattavan liittymän ominaisuudet valmiina, sai helposti avattua uusia liittymiä. Nykyään pitää joka kerta kliksutella olikohan se neljän vai viiden sivun läpi, availla kaikenlaisia valikoita jne ja kun nuo valikot, napit ja tekstikentät vaihtavat paikkaa ja ulkonäköä vähintään parin kuukauden välein niin alkaa kyllä välillä turhauttamaan.
 
Nykyään vaan tuntuu olevan muotia muuttaa vanhoja ja toimivia "avaa sovellus ja tökkää yhtä nappia" -toiminnallisuuksia "avaa sovellus, töki joka kerta 10 eri asiaa läpi" -mallisiksi. Niinkuin Jumi tuossa aiemmin mainitsikin, suuri osa käyttäjistä esim ostaa aina sen saman lipun niin se voisi olla jonkinlaisena pikavalintana ettei joka kerta joudu 10 eri parametria valitsemaan uusiksi. Tai sitten tulee sovelluksen käynnistykseen joku täysin turha "paina ok" -nappi jota ei ennen ole ollut tms.
Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että ihan kaikki muutoksen vuoksi tehdyt muutokset eivät ole hyviä. Mutta tuossa aiemmin väitettiin, että kaikki käyttöliittymät olisivat menneet jotenkin kategorisesti huonommaksi viimeisen 10v aikana ja siitä olen eri mieltä.
 
Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että ihan kaikki muutoksen vuoksi tehdyt muutokset eivät ole hyviä. Mutta tuossa aiemmin väitettiin, että kaikki käyttöliittymät olisivat menneet jotenkin kategorisesti huonommaksi viimeisen 10v aikana ja siitä olen eri mieltä.
Ei ihan kaikki, mutta kategorisesti menee huonompaan suuntaan. Tästä oli joku uskottavampi tietotekniikan guru kirjoittanut hyvän jutun, mutten enää muista edes otsikkoa, että voisin googlata. Windowsiinki tullu mobiilista tutut asetusikkunat joissa ei ole Ok-nappia ja säätömahdollisuukset ovat minimaaliset. Sitten pitää etsiä kissojen ja koirien kanssa niitä oikeita vanhoja asetusikkunoita joista voi säätää vaikka verkkoasetuksia.

Discord
En pidä myöskään Discordista. Wanhana irkkaajana en meinannut millään uskoa etten saa voice-kanavia pois näkyvistä. Ne piilottamalla olisi saanut tekstille enemmän tilaa niillä servuilla missä en niitä ikinä käytä.

Nykyään ilmoitusasetukset säädetään jokaisen Discord-servun kanavalla siellä chatti-ikkunassa. Ei käyttäjät osaa tehdä tuollaista. Ensin on monta riviä turhia päivänselviä sääntöjä ja sitten pitäisi reagoida tiettyihin sanoihin jotta saa halutut ilmoitukset. Ilmoitusten jaottelu on kätevää, mutta niiden säätäminen tsätti-ikkunassa on purkkaratkaisu ja antaa erittäin halvan kuvan.

Ois myös mukava vaihtaa ilmoituksen ääntä, en käsitä miksi edes sitä ei voi muuttaa! Striimaajalla kun kerran pimputtaa niin jokainen katsoja tarkastaa oman discordinsa ja etsii tärkeää viestiä jolle on laittanut ilmoituksen.
 
Kauppakeskus Sepän portaat Jyväskylässä menee suunnittelun kukkasiin mielestäni. Ovelta kadulle matkaa suoraan ehkä 7m mutta portaat pitänyt tehdä tuollaisiksi vinoiksi että joutuu kiertämään kaiteen. Parasta tuossa on se, että jos liikut pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa, niin sisään tuosta ovesta mennäkseen täytyy kiertää jotain 100m tuolta vasemman kautta, josta "invaliuska" alkaa.

seppä.jpg
Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?
 
Ei ihan kaikki, mutta kategorisesti menee huonompaan suuntaan. Tästä oli joku uskottavampi tietotekniikan guru kirjoittanut hyvän jutun, mutten enää muista edes otsikkoa, että voisin googlata.
Joo, joissakin softissa on suorastaan typeriä ja epäloogisia käyttöliittymäratkaisuja. Se on selvä asia ja olen siitä samaa mieltä, kuten jo sanoinkin. Win11:ssa tosiaan on useita sellaisia ja esimerkkejä on lisääkin vaikka kuinka. Toisaalta vähintään samalla tavalla löytyy esimerkkejä uusista sovelluksista, jotka ovat käyttöliittymältään aiempaa selkeämpiä, intuitiivisempia ja nopeampia. Uudet teknologiat myös mahdollistavat monipuolisempia tapoja käyttöliittymän toteutuksessa.

En siis todellakaan pysty yhtymään siihen, että oltaisiin menossa kokonaisuutena huonoon suuntaan sillä perusteella, että yksittäiset sovellukset siellä täällä on toteutettu nykyään huonosti aiempaan verrattuna.

Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?
Myhäilin samalle aiemmin. Nuo "vinossa olevat" portaat voi tuosta kaiteen päädystä lähtien kulkea halutessaan myös täysin suoraan perinteisten portaiden tapaan ikkunoita kohti ja sitten siellä ylhäällä jatkaa tasaisella matkaa ovelle ja ulos tullessa päinvastoin. Suojatien vuoksi kaide on turvallisuussyistä hieman pidemmällä. Invaliuska on hieman normaalia pidempi, jotta se ei olisi tarpeettoman jyrkkä, mutta kenelle sekään on todellinen ongelma?

Tuo on osaltaan tuollainen liiketilan maksimoinnin tuottama design-ratkaisu, mutta en kyllä silti pysty löytämään tuosta mitään sellaista ongelmaa, jolla se ansaitsisi paikkansa tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuo on hyvin suunniteltu. Korkeusero ja kevyen liikenteen väylä aiheuttavat tuon ratkaisun. Porrasosuudessa ei ole mitään huonoa, invaluiskan aloituspää on vähän kauempana jos tulee tietystä suunnasta. Miten olisit itse tuon ratkaissut?

Oletko kulkenut tuosta koskaan? Itse olisin suunnitellut tuohon ihan tavalliset, suoraan alas tai vähän viistoon laskevat portaat ja invaliuskan samaan suuntaan, kuin nykyinenkin, mutta alkamaan huomattavasti lähempää ovea ja hieman jyrkempänä. Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.

Muutenkin on ihan turhaan jokainen porrastaso about 15m pitkä, kun käytännössä ainut käytössä oleva reitti kulkee juurikin tätä piirtämääni punaista viivaa mukaillen. Vai mitä hyötyä on portaista, jotka päättyvät kaiteeseen, ellei talvikunnossapitäjälle vain haluta lisää lapioitavaa ja hiekoitettavaa?

Screenshot_20240515_235101_Maps.jpg
 
Oletko kulkenut tuosta koskaan? Itse olisin suunnitellut tuohon ihan tavalliset, suoraan alas tai vähän viistoon laskevat portaat ja invaliuskan samaan suuntaan, kuin nykyinenkin, mutta alkamaan huomattavasti lähempää ovea ja hieman jyrkempänä. Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.

Muutenkin on ihan turhaan jokainen porrastaso about 15m pitkä, kun käytännössä ainut käytössä oleva reitti kulkee juurikin tätä piirtämääni punaista viivaa mukaillen. Vai mitä hyötyä on portaista, jotka päättyvät kaiteeseen, ellei talvikunnossapitäjälle vain haluta lisää lapioitavaa ja hiekoitettavaa?

Screenshot_20240515_235101_Maps.jpg
Jos ne pitkät "vinoportaat" tökkivät ajatuksen tasolla, niin tuossa voi edelleen jokainen kuvitella omassa päässään, että portaat ovat perinteisen suorakaidemallin mukaisesti tällaiset ja kulkea kuten kaikkiin valtionvirastoihin on kuljettu viimeiset 2000 vuotta -->

1715808471670.png


Edelleen kysyn, että mikä tuossa on se todellinen ongelma?

Ja jos se liuskan lisäpituus on jollekin ongelma, niin veikkaan että se autolla saaapuva invalidi/rollaattorimummo todennäköisesti ajaa muutenkin mieluummin tuon kauppakeskuksen alla olevaan halliin, josta pääsee liukuportaita pitkin suoraan ytimeen useammastakin eri kohdasta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Vaikka se, että moni menee ns. munilleen tuota esterataa selvittäessään. Se ei ole esteetön. Eikä esteettömyys määrity siten, että "rullatuolipotilaat tuolta rampin kautta".
Ehkä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten niin ei ole esteetön?
 
Ehkä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten niin ei ole esteetön?
Taisin jo viimeisessä virkkeessä sen määrittää. Disorientoiva viisto kenttä terävillä kulmilla joihin kaatua ei ole normaali kulkuväylä vaan lähinnä miinakenttä. Siinä on suunnilleen yhtä mukavaa ja turvallista kävellä kuin kynnetyssä pellossa.

Lyhyemmin voisi sanoa, että tuo on ihan paska.
 
Jos ne pitkät "vinoportaat" tökkivät ajatuksen tasolla, niin tuossa voi edelleen jokainen kuvitella omassa päässään, että portaat ovat perinteisen suorakaidemallin mukaisesti tällaiset ja kulkea kuten kaikkiin valtionvirastoihin on kuljettu viimeiset 2000 vuotta -->

1715808471670.png


Edelleen kysyn, että mikä tuossa on se todellinen ongelma?

Tässä juuri tullaan ketjun aiheeseen "suunnittelun kukkaset". Miksi ei siis ole tehty piirtämäsi kaltaista ratkaisua portaiksi, vaan turhat vinot portaat, joita kukaan ei käytä koskaan niiden koko mitalta ja joiden vuoksi täytyy tehdä ylimääräisiä mutkia? Toki suorien portaidenkaan ei tulisi kulkea tuossa kohdassa, mihin ne merkitsit.
 
Tässä juuri tullaan ketjun aiheeseen "suunnittelun kukkaset". Miksi ei siis ole tehty piirtämäsi kaltaista ratkaisua portaiksi, vaan turhat vinot portaat, joita kukaan ei käytä koskaan niiden koko mitalta ja joiden vuoksi täytyy tehdä ylimääräisiä mutkia? Toki suorien portaidenkaan ei tulisi kulkea tuossa kohdassa, mihin ne merkitsit.
Minä ainakin kuljen tällaisissa portaissa ihan sujuvasti vinottain kohti ovea, enkä koe sitä millään tavalla ongelmalliseksi. Sen sijaan näen tällaisissa ratkaisuissa yrityksen luoda edes hieman estetiikkaa perinteisen legopalikkamallin sijaan rakennukseen, joka on muuten laatikkomainen. Sekin on arvo sinäänsä. Se on totta, että joskus design on ristiriidassa sen kaikkein suoraviivaisimman perinteisen toteutuksen kanssa ja niin tässäkin, mutta tosiaan mitään suurempaa ongelmaa en tuosta silti oikein osaa löytää.

Bonuksena tuo pitkä kaide ja loiva nousu porras kerrallan on todennäköisesti ihan toimiva vanhemmille ihmisille, jotka eivät kuitenkaan istu pyörätuolissa ja tarvitse siten sitä kuvan ulkopuolelle johtavaa liuskaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Bonuksena tuo pitkä kaide ja loiva nousu porras kerrallan on todennäköisesti ihan toimiva vanhemmille ihmisille, jotka eivät kuitenkaan istu pyörätuolissa ja tarvitse siten sitä kuvan ulkopuolelle johtavaa liuskaa.
Itse taas ajattelen tuon juurikin kamalaksi vanhuksille koska tuossa on todella pitkät askelmat kun menee kaiteen reunaa pitkin.
 
Itse taas ajattelen tuon juurikin kamalaksi vanhuksille koska tuossa on todella pitkät askelmat kun menee kaiteen reunaa pitkin.
Mjooh, voi olla niinkin. Tuli vaan mieleen, että tuo voisi olla siinä tilanteessa plussaa, mutta käytäntö voi oikeasti olla toinen.
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
En ole ikinä noita assistantteja sun muita ääniohjauksia käyttänyt mutta onko se niin tyhmä ettei sille voi sanoa jotain "Tunnista tää biisi ja lähetä sen tiedot sähköpostiin" tms?
 
Se kappale tunnistetaan ja nimi tulee ruudulle samantien, monimutkaisempia käskyjä tottelevat AI-apulaiset ovat sitten erikseen.
 
Taisin jo viimeisessä virkkeessä sen määrittää. Disorientoiva viisto kenttä terävillä kulmilla joihin kaatua ei ole normaali kulkuväylä vaan lähinnä miinakenttä. Siinä on suunnilleen yhtä mukavaa ja turvallista kävellä kuin kynnetyssä pellossa.

Lyhyemmin voisi sanoa, että tuo on ihan paska.
Päinvastoin, tuohan on aivan loistava esteetön ratkaisu. Todellinen esteetön, ei vain minimin täyttävä. Tähän mennessä kukaan ei ole pystynyt esittämään toisenlaista yhtä toimivaa ratkaisua tuohon. Viistoportaat ovat hyvät, niistä voi kulkea jyrkemmin hitaasti tai loivemmin nopeasti. Noita on maailmalla paljon. Vähän haiskahtaa, että nyt kiukutellen intetään tahallaan mustaa valkoiseksi.
 
Päinvastoin, tuohan on aivan loistava esteetön ratkaisu. Todellinen esteetön, ei vain minimin täyttävä. Tähän mennessä kukaan ei ole pystynyt esittämään toisenlaista yhtä toimivaa ratkaisua tuohon. Viistoportaat ovat hyvät, niistä voi kulkea jyrkemmin hitaasti tai loivemmin nopeasti. Noita on maailmalla paljon. Vähän haiskahtaa, että nyt kiukutellen intetään tahallaan mustaa valkoiseksi.
Tuo voisi pitää kutinsa jos noissa olisi portaan kaiteen puoleinen "pääty" samalla laillla suora kuin normaaleissa portaissa. Nyt sinne tulee tuollainen "terävä" kapea nurkka.
 
Sanokaas onko tuo google assistantin biisin tunnistuksessa reiluhko suunnittelun kukkanen?

Sinänsä tunnistus onnistuu ja kappaleen tiedot tulevat pop-up:ina ruudulle, mutta ne ovat siinä vain hetken. Sen jälkeen tulos ei jää notifikaatioihin tai löydy mistään. Assistantin alta löytyy kyllä että olen pyytänyt biisin tunnistusta, mutta sinnekään ei jää varsinainen tulos ylös.

Tulee siis välillä autossa käytettyä puhekomennolla kun tulee hyvä/mielenkiintoinen biisi radiosta ja haluaa sen talteen mahdollista uudelleenkuuntelua/artistin muuhun tuotantoon tutustumista varten, mutta nähtävästi pitäisi kuitenkin ajaessa kaivaa puhelin esiin ja lukea tiedot (ja muistaa ne) ennen kuin ilmoitus häviää...
"Et vain osaa"?
Ehkä tuo on jätetty tuollaiseksi kun googlella on omissa luureissa toimiva tunnistus olemassa.
 
Pixel 7:lla käytän :D
Laita sieltä puhelimen asetuksista soivan kappaleen tunnistus päälle (Sound & vibration -> Now Playing --> Turn on Identify songs playing nearby), niin biisin nimi näkyy aina suoraan lukitusruudulla (joskus tosin pitää painaa sitä tunnistuslogoa) ja tunnistetut biisit löytyvät Now Playing history -listalta. Miinuksena tuo ei vaikuta vain yksittäisiin biiseihin, vaan kaikkiin mitä se tunnistaa, eli sillä ei ole helppoa ottaa talteen yksittäisiä kappaleita.

 
Laita sieltä puhelimen asetuksista soivan kappaleen tunnistus päälle (Sound & vibration -> Now Playing --> Turn on Identify songs playing nearby), niin biisin nimi näkyy aina suoraan lukitusruudulla (joskus tosin pitää painaa sitä tunnistuslogoa) ja tunnistetut biisit löytyvät Now Playing history -listalta. Miinuksena tuo ei vaikuta vain yksittäisiin biiseihin, vaan kaikkiin mitä se tunnistaa, eli sillä ei ole helppoa ottaa talteen yksittäisiä kappaleita.

Niin kyllä myös esim. Shazam tallentaa haetut kappaleet, mutta ei se Google assistantia paranna. Rappusetkin ovat parempia toisissa taloissa, mutta ei se tuota aiemmin mainittua kukkasta muuta...
 
Niin kyllä myös esim. Shazam tallentaa haetut kappaleet, mutta ei se Google assistantia paranna. Rappusetkin ovat parempia toisissa taloissa, mutta ei se tuota aiemmin mainittua kukkasta muuta...
En ottanut kantaa siihen assistantiin, vaan yritin tarjota vaihtoehtoa tarpeeseen. Pahoittelut moisesta röyhkeydestä. :D

Minä en ole sitä assistantia käyttänyt muutenkaan, kun ei se tunnu koskaan tekevän mitä haluaa. Edes verkkohakuja sillä ei voi tehdä, kun ei siinä ole tukea suomelle, joten se yrittää väkisin vääntää hakusanat englanniksi.
 
Epäilen että tuossa aletaan hätyytellä maailman loivimman invaliuskan titteliä, jolloin sille autolla saapuneelle rollaattorimummolle tai yh-isälle tulee 100m sakkokierros, jos tulee tuosta sisään. Korkeuseroa tuosta kadulta ovelle on varmaankin noin 1,5m.
Sääntöjen mukaan luiskan kaltevuus saa olla enintään 5% (1:20). Tuolla 1,5m korkeuserolla siis vähintään 30m luiska.
 
Sääntöjen mukaan luiskan kaltevuus saa olla enintään 5% (1:20). Tuolla 1,5m korkeuserolla siis vähintään 30m luiska.

Okei, no ilmankos on niin pitkä. JKL karttapalvelusta mitattuna luiskan alusta ovelle on noin 55m. Siinä ovella on siis vielä suoraa tasannetta luiskan alkuun ihan reilusti. Invalidiliiton sivuilla kirjoitetaan luiskasta, että se on toimiva ratkaisu vain alle metrin korkeuserolle, muuten luiskasta tulee liian pitkä. Eli suunnittelun kukkasia... Mutta eiköhän tämä kukkanen ole jo käsitelty :D
 
Invalidiliiton sivuilla kirjoitetaan luiskasta, että se on toimiva ratkaisu vain alle metrin korkeuserolle, muuten luiskasta tulee liian pitkä. Eli suunnittelun kukkasia... Mutta eiköhän tämä kukkanen ole jo käsitelty :D
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?
 
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?
En tiedä kyseisen instanssin ratkaisusta mutta oma maalaisjärki sanoo että välitasanne johonkin kohtaan ettei ole niin pitkä ylämäki mitä pitää repiä ylös yhteen putkeen.
 
Mikä sitten on kyseisen instanssin ratkaisu tähän "ongelmaan" ? Hissi joka ovelle, tai ovi kokonaan pois? Tai jätetään liiketilasta osa pois, että saadaan maisemoitua vieläkin loivempi asfaltoitu nousu ilman erikseen rakennettua luiskaa, jolloin ehdot täyttyvät, kun ei ole sitä luiskaa?

Sun täytyy varmaan kysyä invalidiliitolta. Seppään pääsee montaa eri kautta. Tuo sisäänkäynti taitaa olla ainut, jossa portaat ja luiska.
 
Sun täytyy varmaan kysyä invalidiliitolta. Seppään pääsee montaa eri kautta. Tuo sisäänkäynti taitaa olla ainut, jossa portaat ja luiska.
Sinähän sen invalidiliiton toit esille. Minä olen lähinnä ihmetellyt, että mikä tuossa toteutuksessa on se todellinen vika ja mitä ongelmia siitä seuraa kenellekin, mutta ilmeisesti olen vain kykenämätön näkemään niitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 800
Viestejä
4 763 119
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom