Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.
Kun korvassa kuuluu uudelleenreitityksen ääni, niin aina kiroaa kun Maps ei antanut ohjetta valita tiettyä kaistaa tai antanut kääntymiskomentoa, koska Maps tulkitsee jotkut rampit ja kääntymiskaistat "suoraksi"

Yhtä haasteellista se navigointi tahtoo olla autollakin kun Google Maps kehottaa kääntymään vaikka jostain pihasta autolla kaakkoon. Varsinkaan jos aurinko ja muut taivaankappaleet eivät ole näkyvissä.

"Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä."​
Tuollainen opastus taas ei ole lainkaan paha. Siinähän hyvissä ajoin navigaattori kertoo minne suuntaan käännytään kohta ja suunta "Vaasa" taas antaa vinkkiä että kylteissäkin voi lukea Vaasa kun käännytään ja nelinumeroinen tien numero kertoo että kyse on pienestä maantiestä. Ja satakaksitoista kilometriä suoraan kertoo että ainakaan tuntiin ei tarvi tieltä mihinkään käännellä.

Ärsyttävä sen sijaan on se viesti, kun Google Maps sanoo, että yhteys on kadotettu ja sekuntia myöhemmin taas toteaa, että yhteys on taas muodostettu. Tätä se herjaa ajoittain Googlen omassakin Pixel puhelimessa. Olisi puhelin edes hiljaa sen 30 sekuntia jos yhteys data-siirtoon tai GPS satelliitteihin katoaa muutamaksi sekunniksi ja alkaisi herjata asiasta sitten viiveellä jos yhteys ei palaudu vaikka sen 30 sekunnin aikana.

Toimii kuitenkin ainakin omassa käytössä tuo Google Mapsin navigaattori kuitenkin todella hyvin kokonaisuutena. Usein tutussakin kaupungissa löytyy joku nopeampi reitti paikasta A paikkaa B vaikka itse luullut vuosia aivan muuta. Voisi olla melkoinen totuttelu kun joutuisi taas alkaa navigaattorin sijasta niillä paperikartoilla suunnistamaan. Varsinkin yksin ajaessa joutuu niiden kanssa ajottain pysähtymään vaikka bussipysäkille katsomaan karttaa ja tulevaa reittiä tarkemmin.
 
Aika paljon kyllä näkyy ihan työikäistä porukkaa noiden nippujensa kanssa. Ei kyllä omaan päähänkään mene miksei:
a) Jos on niin innokas pelaaja, niin ei voi niitä yhtä innokkaasti myös itse tarkistaa.
b) Käyttää tilinumeroa, joka on ollut varmaan jo 90-luvulta asti mahdollista antaa pelaamisen yhteydessä (paperilappu) ja rahat menee suoraan tilille.
c) Käyttää Veikkauskorttia, jolloin rahat maksetaan ilmeisesti Veikkaustilille.
d) Veikata netissä tai käyttää Veikkauksen apsia puhelimella, jolloin voitot tulee veikkauksen tilille.

Kohdasta b en ole varma onko noita paperilapulle kirjattavia tilinumeroita vielä mahdollista käyttää.
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.
 
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.
Saatan olla väärässä mutta taitaa tosiaan vaikuttaa vielä niin, että jos pelaa toimeentulotuesta 200e kasinolle ja nostaa satasen takaisin tilille niin tuo 100e katsotaan tuloksi siltä kuulta.

Kertokaas mikä suunnitellun kukkanen on tuossa Googlen haussa, kun kartat ja kuvahaku kohdat vaihtaa aina paikkaansa jollain logiikalla?
 
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.

Esimerkiksi toimeentulotuen saaja jos pelaa Veikkauskortilla tai Veikkauksen omassa nettipalvelussa, niin nehän mahdolliset voitot vähennetään suoraan toimeentulotuesta ja samoin Veikkaustilillä olevat rahat. Silloin jos joku pelaa vaikka Pitkävetoa 200 eurolla kuussa ja sattuu voittamaan 280 euroa, niin yksiasuvalle siitä voitosta 50 euroa katsotaan tuloksi jota ei oteta huomioon ja sitten taas 230 euron voitto-osuus vähennetään suoraan toimeentulotuesta. Lopputuloksena siitä 80 euron nettovoitosta jää 180 euroa tappiolle. Jos toimeentulotuki jää alle sen voiton, jonka jonain kuukautena olisi muuten saanut toimeentulotukea, niin sitä voittoa "vyörytetään" seuraavien kuukausien tuloksikin ja vähennellään sieltäkin toimeentulotukea.

Eli ei kyllä kannata ainakaan toimeentulotuen saajan pelata koskaan mitään Veikkauspelejä Veikkaustililtä tai jollakin tavalla jossa maksetaan voitot suoraan tilille. Ei niitä pelejä toki kannata kenenkään muunkaan pelata taloudellisen voiton toivossa, mutta vielä vähemmän jos on toimeentulotuen saaja. Ilmeisesti kaikkiin Veikkauspeleihin tulee jossain vaiheessa se tunnistautumispakko mukaanluettuna lottopelit. Toivottavasti viimeistään sen muutoksen myötä moni toimeentulotuella oleva peliongelmainen ymmärtää lopettaa ne Veikkauksen pelien pelaamiset.


Saatan olla väärässä mutta taitaa tosiaan vaikuttaa vielä niin, että jos pelaa toimeentulotuesta 200e kasinolle ja nostaa satasen takaisin tilille niin tuo 100e katsotaan tuloksi siltä kuulta.

Käsittääkseni ne kaikki voito kasinoiden tilillä katsotaan voitoiksi toimeentulotuessa. Jos joku "kotiuttaa" kasinotililtä vaikka 100 euroa omalle tilille tai luottokortille, niin Kela pyytää ne huomatessaan kyseisen kasinotilin tiliotteet ja kuvankaappaukset siellä olevista voitoista.

Lähde s. 47 https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
 
Oli miten oli, kaikista puutteistaan huolimattakin Google Maps on minusta ihan ylivertainen verrattuna muihin navigointisoftiin/laitteisiin (varsinkaan autoihin integroituihin) verrattuna. Kauaksi ollaan tultu niistä ajoista, kun piti kohdepaikka syöttää vain ja ainoastaan katuosoitteen perusteella (ja näppäimistö aakkosjärjestyksessä), ja karttoja piti manuaalisesti päivitellä ja tämä oli vieläpä maksullista (ja kallista).
Maps on tällä hetkellä vain se vähiten paska. Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus. Google Mapsissa ei saa edes järkevästi offline-karttoja talteen. Onneksi nykyään on myös Baltian maissa Telialla rajaton data niin tuo ei juuri omalle kohdalle enää ole ongelma mutta jos jonnekin muualle lähtisi...
Mapsin tyhmin kukkanen on sen opastama käänny kolmannesta liikenneympyrästä, eikä kolmannesta liittymästä.
Kyllä se mulla sanoo että liittymästä.
 
Niin, kumpa joku keksisi alkaa valmistaa sellaista telinettä, jolla puhelimen saisi vaikka imukupilla tuulilasiin kiinni... :hmm:
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
 
Maps on tällä hetkellä vain se vähiten paska. Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus. Google Mapsissa ei saa edes järkevästi offline-karttoja talteen. Onneksi nykyään on myös Baltian maissa Telialla rajaton data niin tuo ei juuri omalle kohdalle enää ole ongelma mutta jos jonnekin muualle lähtisi...

Kyllä se mulla sanoo että liittymästä.
Joskus harvoin sanoo liittymästä.
 
En muista olenko koskaan käyttänyt Suomessa navigaattoria, mutta täällä USA:ssa Google Mapsissa ärsyttää se, ettei ole "prefer highways" -optiota. Löytyy kyllä "avoid highways", joka on ilmeisesti tarkoitettu moottoripyöräilijöille ja muille jotka haluavat kurvailla pikkuteitä pitkin. Mutta jos on jollain isommalla autolla tai esim. kärryn kanssa liikkeellä, niin mieluummin menisin vain suoraa interstatea kuin jotain sivukatuja pitkin, vaikka jälkimmäinen saattaisi olla kaksi minuuttia nopeampi. Ainut workaroundi taitaa olla se, että lisää alku- ja loppupisteiden väliin kohteita jotka on sopivasti ison tien varrella, mutta silloinkin tulee usein niitä "we found a faster route which will save you 0.0001 minutes" -viestejä, jotka defaulttina hyväksytään (eli pitää erikseen valita että jatketaan alkuperäistä suunnitelmaa, mikä on myös paha suunnittelun kukkanen). Väliin lisätyt kohteet pitää myös aina erikseen kuitata, eli navigaattori ei automaattisesti jatka seuraavaan kohteeseen sen jälkeen kun on saavuttanut välipisteen.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
2000-2010 lukujen klangi on autoissa joissa ei ole navia itsessään, joten eikö tuo ole ihan period correct tapa silloin.?
Itsellä toki auton soittimessa navi, niin ei tarvitse puhelimella kikkailla. Navina siinä Here, ja en ole parempaa löytänyt.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 22,0 vuotta. Eli suomalainen keskimääräisen ikäinen auto on ajalta ennen Nokian toimitusjohtajana vuosina 2010–2013 työskennelleen Stephen Elopin "Palava öljylautta -puhetta.

Niin vanhoissa autoissa ei ole pääsääntöisesti minkäänlaista kiinteää navigaattoria ja Audien ja muiden "premium-autojenkin" navigaattorit ovat mallia näyttävät mittaristossa nuolta minne suuntaan käännytään jos auton ostaja on jaksanut investoida tonnia tms. niihin uusimpiin auton navigaattorikarttoihin jotka ovat uusimmillaankin jo vuosia vanhoja.

Ehkä joskus 2040-luvulla ne imukuppi-systeemit tuulilasissa puhelimella navigointia varten alkavat olla vähitellen historiaa Suomen autokannassa. Tai sitten ei kun liikenteessä on silloinkin paljon vielä jotain 2022 vuosimallin vanhoja retro-autoja joiden android autot ja iOS navigaattorisysteemit ovat lakenneet päivittymästä jo vuosia sitten ja toimimasta yhteen uusien puhelinten kanssa ja imukuppi on tehnyt niihin paluun.
 
Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus.
Missäs vaiheessa tällainen on tapahtunut? Kyllä tuo suomea puhui kun viimeksi joku aika sitten käytin sitä. Toki se ei ole samaa tasoa kuin se alkuperäinen puhenavigointi.

Jos nyt jotain valittaisi esim. Heren suunnittelusta niin juuri ne pitkät jaarittelut siinä kohtaa kun pitäisi suunnilleen alkaa jo valmistautua kääntymään.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
 
Niin, kumpa joku keksisi alkaa valmistaa sellaista telinettä, jolla puhelimen saisi vaikka imukupilla tuulilasiin kiinni... :hmm:
Ei nuo imukumppiromppeet pysy paikallaan enää nykyisillä möykkypuhelimilla.
Missäs vaiheessa tällainen on tapahtunut? Kyllä tuo suomea puhui kun viimeksi joku aika sitten käytin sitä. Toki se ei ole samaa tasoa kuin se alkuperäinen puhenavigointi.

Jos nyt jotain valittaisi esim. Heren suunnittelusta niin juuri ne pitkät jaarittelut siinä kohtaa kun pitäisi suunnilleen alkaa jo valmistautua kääntymään.
Ai onko siihen tullut sitten takaisin tuki suomelle? Itse poistin koko roskan kun käyttöliittymä meni ihan käyttökelvottomaksi ja puolet ominaisuuksista poistettiin.
 
Ai onko siihen tullut sitten takaisin tuki suomelle? Itse poistin koko roskan kun käyttöliittymä meni ihan käyttökelvottomaksi ja puolet ominaisuuksista poistettiin.
Näköjään käyttää text-to-speechiä, nyt kun katsoin asetuksista. Ilmankos kuulostaakin niin kököltä. Ja käyttöliittymä on tosiaan paskottu jossain välissä.
 

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
Itselläni on cd aukkoon menevä magneetti. Hyvin pysyy paikallaan ja torque prolla katselen moottori arvoja ja gps nopeutta yleensä.
 
Monesti kuullut "lähde etelään" jos ei ole mapsin tuntemalla tiellä. Lähtisin kyllä jos rahat riittäisi.
Offtopiccia sen verran että totaalinen repeäminen tapahtui joskus huoltoasemalla kun puhelimessa oli navi päällä. Paskahuussin ovi perässä kiinni ja lorottamaan. Samalla hetkellä taskusta kuului tee u-käännös jos mahdollista :D
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
Juu ei. Imukuppikiinnitys - jos se on epätavallisen hyvä - käy vaikkapa leikkuupuimurin tai kaivurin ohjaamoon. Henkilöautossa kannattaa keksiä jotain fiksumpaa kuin lätkiä tuulilasi täyteen paskaa.
 
Siihen kun mittariston eteen laittaa puhelimen vaakan niin hyvä. Toki ei tietenkään toimi kaikilla autoilla ja puhelimilla.
Androidilla kun puhelin on yhditynyt autoon ei kuulu opastuksia, kuuluu kun ottaa median äänet pois bluetoothilta, niin on tottunut käyttämään mapsiä/wegota ilman ääntä.
Toki edellinen voi johtua autoradiosoittimestakin, se on alkanut sekoilemaan. Esim. puhelun tullessa alkaa leikkimään joulukuusta eikä reagoi nappeihin.
 
Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 22,0 vuotta. Eli suomalainen keskimääräisen ikäinen auto on ajalta ennen Nokian toimitusjohtajana vuosina 2010–2013 työskennelleen Stephen Elopin "Palava öljylautta -puhetta.

Niin vanhoissa autoissa ei ole pääsääntöisesti minkäänlaista kiinteää navigaattoria ja Audien ja muiden "premium-autojenkin" navigaattorit ovat mallia näyttävät mittaristossa nuolta minne suuntaan käännytään jos auton ostaja on jaksanut investoida tonnia tms. niihin uusimpiin auton navigaattorikarttoihin jotka ovat uusimmillaankin jo vuosia vanhoja.

Ehkä joskus 2040-luvulla ne imukuppi-systeemit tuulilasissa puhelimella navigointia varten alkavat olla vähitellen historiaa Suomen autokannassa. Tai sitten ei kun liikenteessä on silloinkin paljon vielä jotain 2022 vuosimallin vanhoja retro-autoja joiden android autot ja iOS navigaattorisysteemit ovat lakenneet päivittymästä jo vuosia sitten ja toimimasta yhteen uusien puhelinten kanssa ja imukuppi on tehnyt niihin paluun.

Omassa vm. 2014 autossa on navigaattori mutta se on mallia aivan palikka, eli siinä on 10v vanhat kartat joilla ei esim. Tampereella tee enää juuri mitään. Vaikka päivittäisi kartat 100-200€ SD-korttipäivityksellä parin vuoden takaisiksi kartoiksi, niin edelleenkään siinä ei tule liikennetietoja, uudelleenreitityksiä, kaistaopastuksia eikä myöskään suomenkielistä opastusta.

Käytän oikein mielelläni siis Google Mapsia nyt ja tulevaisuudessa, tuollainen Kenu Airframe istuu autoon tosi hyvin, useissa autoissa kun ne ilmastoinnin ritilät on kuitenkin kuskia päin. Kenu Airframe Pro -autoteline, musta 29,99

Eri asia jos joskus hamassa tulevaisuudessa on niin hieno auto, että siinä on live-navigaattori suomenkielisillä opastuksilla ja ajantasaisilla + kohtuuhintaisilla päivityksillä.
 
Käytän oikein mielelläni siis Google Mapsia nyt ja tulevaisuudessa, tuollainen Kenu Airframe istuu autoon tosi hyvin, useissa autoissa kun ne ilmastoinnin ritilät on kuitenkin kuskia päin. Kenu Airframe Pro -autoteline, musta 29,99

Eri asia jos joskus hamassa tulevaisuudessa on niin hieno auto, että siinä on live-navigaattori suomenkielisillä opastuksilla ja ajantasaisilla + kohtuuhintaisilla päivityksillä.
Itselläni waze, mutta muuten ihan samaa mieltä. Autonakin on just niin hieno auto, että navigaattorin pitäisi olla huippuluokkaa - vaan valitsen silti ennemmin wazen, tosin nykypäivään vietynä eli Apple carplayn kautta auton navinäytöllä, enkä puhelimella.
 
Itellä autossa käytössä Maps tai Sygic joka käyttää TomTomin karttoja. Maps on se niistä loogisempi.
Alla kaksi reittiä, google ajaa järkevästi motaria kun taas sygic haluaa "oikaista" Joensuun keskustan ja muutenkin vanhimman kutostien reitin kautta

1662474102405.png
 
Eipä ole kyllä ikinä navissa ollut äänet päällä, hyvin näkee ihan näytöstä milloin pitää kääntyä.
Sama juttu, en kans itse käsitä minkä takia niitä ääniä pitää pitää päällä. Vaikka navigoisi pelkällä luurilla ilman mitään android autoja niin voihan sen luurin laittaa niin että vilkaisemalla näkee kartan. Minusta ne ääniopasteet vain sekoittaa, varsinkin jos ajelet kaupungissa ja se jatkuvasti huutaa jotain.

Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
 
Itellä autossa käytössä Maps tai Sygic joka käyttää TomTomin karttoja. Maps on se niistä loogisempi.
Alla kaksi reittiä, google ajaa järkevästi motaria kun taas sygic haluaa "oikaista" Joensuun keskustan ja muutenkin vanhimman kutostien reitin kautta

1662474102405.png
Onko TomTomin karttaa päivitetty? Jos on, niin tuo reitti on aivan järjetön.
Tuossa keskustan kiertävällä "kehällä" oli isoja työmaita vuosina 2010-2016 (tehtiin mm.uusi silta pielsijoen yli ja yli 10km uutta nelikaistaista), silloin tuo "oikaisu" olisi ollut jopa järkevää. Nyt tuo reitti menee vanhaa valtaväylää pitkin keskustan läpi?
Tuli aikanaan tutuksi tuo työmaa kun sitä joutui ajamaan päivittäin molempiin suuntiin.
 
Onko TomTomin karttaa päivitetty? Jos on, niin tuo reitti on aivan järjetön.
Tuossa keskustan kiertävällä "kehällä" oli isoja työmaita vuosina 2010-2016 (tehtiin mm.uusi silta pielsijoen yli ja yli 10km uutta nelikaistaista), silloin tuo "oikaisu" olisi ollut jopa järkevää. Nyt tuo reitti menee vanhaa valtaväylää pitkin keskustan läpi?
Tuli aikanaan tutuksi tuo työmaa kun sitä joutui ajamaan päivittäin molempiin suuntiin.
Kartta on päivitetty mutta vaikka ajoin noiden ohjeiden vastaisesti niin vielä pielisjoen jälkeen se olisi halunnut että menen ajamaan Reijolaan vanhaa tietä pitkin, ilomantsintien jälkeen tyytyi kohtaloonsa eli voi olla että olisi halunnut välttää juuri sen viimeisen osan tietyömaasta näppärästi keskustan kautta ajellen
 
Ainakin silloin kun aikanaan käytin Tomtomin erillistä navigaattoria eli ennen kuin itselläni oli älypuhelin niin Tomtomin karttapäivitykset laahasivat aivan järkyttävästi perässä. Uusimmassa päivityksessä ei välttämättä ollut edes 2-3 vuoden takaisia uusia teitä tai muuttuneita liikennejärjestelyitä ja muutenkin kartoissa oli ainakin pääkaupunkiseudulla järkyttävän paljon virheitä (Kehä Lii, kadunnimet ties millä kielellä jne.). En sitten tiedä onko tilanne parantunut sen jälkeen.

Googlen, Wazen ja Openstreetmapin kartat sentään ovat huomattavasti paremmin ajantasalla, Openstreetmappiin olen itsekin tehnyt paljon lisäyksiä ja korjauksia.
 

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
 
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
Ilmeisesti puhelin- ja suojakuorikohtaista, koska Xiaomi Mi 10T Pro pysyy magneetilla kiinni kuin tauti eikä pyörähtele suuntaan tai toiseen. Metallilevy silikonikuoren alla puhelimessa kiinni. 10T Pro on vieläpä useita kymmeniä grammoja painavampi speksien mukaan.
 

Helsinkiläiseen kerrostaloon rakennettiin liian matalia huoneita. Nyt asukkaat ovat tehneet joukolla valituksen ongelmasta.
...
”Kohteessa on huoneistokohtainen ilmanvaihto. Seinältä tulee ulospuhallus ja sisäänotto ilmalle. Kylpyhuoneesta pitää viedä kaksi putkea ulkoseinälle, ja sen seurauksena asuntoon tulee kotelointeja. Tämä on pääkaupunkiseudulla ihan normaali tapa. Sama on käytössä muillakin rakennusliikkeillä”, hän sanoo.
...
”Ongelma on tapahtunut suunnittelupöydällä. Työmaalla rakentava organisaatio on osaava, mutta he sanovat etteivät voi muutenkaan toimia. Suunnittelussa ei ole otettu huonekorkeutta huomioon”, Laamanen sanoo.
Pääsuunnittelija ei ole ilmeisesti ollut tehtäviensä tasalla, jos on merkinnut (tai jättänyt merkitsemättä) suunnitelmiin vain holvin korkeuden ja jättänyt kotelointien aiheuttaman alaslaskun huomioimatta.
 
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
Itsellä puhelimen paino 294 grammaa (katsoin oikein keittiövaa´alla :D) suojakuoren ja korttien yms. kanssa. Tuo vastakappalelevy on itsellä tosiaan tuolla nahkaisen kuoren alla ja toimii ihan hyvin. Käytössä on juuri tuo linkin mukainen teline. Kyllä tuo joskus on siinä johonkin päin pyörähtänyt jos enemmän tärähtää, mutta putoamisia en muista sattuneen muuten kuin huolimattoman asettamisen seurauksena.
 
Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
Oma autoni on vm 2008, ja ainoa elekroninen laite siinä on cd/radio. Keskikonsolikin on muotoiltu siten, ettei siihen saa mihinkään telinettä kiinni, vaan kuten sanoin, niin kännyn joutuu laittamaan mukitelineeseen, josta näyttöä on hankala nähdä (joutuu irrottamaan katseen selvästi pois tiestä) ja lisäksi känny heiluu holtittomasti mihin sattuu. Mutta Silti en mitään tuulilasivirityksiä halua harrastaa, ne vasta kämäsiä onkin.
 
Ilmeisesti puhelin- ja suojakuorikohtaista, koska Xiaomi Mi 10T Pro pysyy magneetilla kiinni kuin tauti eikä pyörähtele suuntaan tai toiseen. Metallilevy silikonikuoren alla puhelimessa kiinni. 10T Pro on vieläpä useita kymmeniä grammoja painavampi speksien mukaan.

Itsellä puhelimen paino 294 grammaa (katsoin oikein keittiövaa´alla :D) suojakuoren ja korttien yms. kanssa. Tuo vastakappalelevy on itsellä tosiaan tuolla nahkaisen kuoren alla ja toimii ihan hyvin. Käytössä on juuri tuo linkin mukainen teline. Kyllä tuo joskus on siinä johonkin päin pyörähtänyt jos enemmän tärähtää, mutta putoamisia en muista sattuneen muuten kuin huolimattoman asettamisen seurauksena.

Olisikohan erona puhelimen kuoren materiaali, joka omassa luurissani on tasaista kovaa muovia. Kun telineenkin puoli on ihan tasainen ja suhteellisen liukas, ei väliin muodostu yhtään kitkaa ja pelkät magneetit eivät pidä puhelinta paikoillaan. Pitäisi olla jotain kumimaista tuossa telineen päässä.
 
Minulla on ollut kohta lähemmäs kymmenen vuotta auton kojelaudalla tämäntyyppinen teline. Autonvaihdon yhteydessä tökkäsin sen kiinni ja siinä se on ollut siitä asti, kertaakaan en ole siis irrottanut eikä ole itsekseenkään irronnut. Ihan on vain tuolla imukupilla kiinni.
1200x1000_466633_580-7020h.jpg

Hyvin on pysynyt vaikka kesällä aurinko on paahtanut ja talvella pakkanen kurittanut.
 
Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
Ei sen nyt kovin montaa vuotta vanha tarvitse olla tai voi olla jopa aivan uusi, missä ei saa puhelimen näyttöä castattua auton näyttöön. Ei tuo nyt ihan karvalakkiominaisuus ole edelleenkään, kuin vaikka jotkut sähköikkunat takaovissakin tai vähintään manuaalinen ilmastointi.
 


Pääsuunnittelija ei ole ilmeisesti ollut tehtäviensä tasalla, jos on merkinnut (tai jättänyt merkitsemättä) suunnitelmiin vain holvin korkeuden ja jättänyt kotelointien aiheuttaman alaslaskun huomioimatta.
Itse asun 2016 rakennetussa aso-kämpässä ja alaslaskettua kattoa on noin 30% huoneistopinta-alasta. (Ikkunoiden päällä kotelot, keittiö, eteinen ja kylppäri/sauna). Muttei tuohon kuvan kohteeseen oikeen saa edes kiskoa kattoon jos haluaa ikkunat joskus avata.
 
Itse asun 2016 rakennetussa aso-kämpässä ja alaslaskettua kattoa on noin 30% huoneistopinta-alasta. (Ikkunoiden päällä kotelot, keittiö, eteinen ja kylppäri/sauna). Muttei tuohon kuvan kohteeseen oikeen saa edes kiskoa kattoon jos haluaa ikkunat joskus avata.

Mutta kun muutkin tekee ja ite toimittamansa kiskotki on vaan väärät. KUULIKKO? :srofl:
 
Ei tuo nyt ihan karvalakkiominaisuus ole edelleenkään, kuin vaikka jotkut sähköikkunat takaovissakin
Joo, ja pahempaa. Ostin 3 vuotta sitten auton, johon piti erikseen valita takaovien sähköikkunat. :rofl2: Kehittynyttä viihdejärjestelmää en valinnut. Siispä siinäkään ei paljon androidia castailla näytölle.

Oli suunnittelu hyvää tai huonoa, niin suomalaisten autot ovat keskimäärin sen verran iällä, että niiden tilausvaiheessa suurin luksuskin oli vielä muuta kuin Android Auto ja Carplay. Jopa asiakkaiden mielestä, vanhakantaisista valmistajista puhumattakaan. Ei sillä SD-korttinavilla oikein mitään tee älypuhelimeen verrattuna. Jos on suht ajantasainen, niin kameravaroitukset ovat vielä hyödylliset.
 
Ei siellä katoissa mitään vikaa ole, on vaan liian isot ikkunat ;) .

Käytävät/eteinen sekä kph/wc saa olla alle 2500mm, muistaakseni 2200
 
Piti kaivaa tuo asetus, 1008/2017
asuinhuoneella huonetilaa, joka on ensisijaisesti tarkoitettu jatkuvaan asumiskäyttöön. Asuinhuoneena ei pidetä eteistä, käytävää tai kylpyhuonetta tai näihin verrattavaa huonetilaa. Keittiö on asuinhuone, joka on ensisijaisesti ruoanvalmistusta ja ruokailua varten,

Asuin-, majoitus- ja työtilan huonekorkeuden on oltava vähintään 2,5 metriä. Pientalossa mainittu vähimmäiskorkeus on 2,4 metriä. Asuin-, majoitus- ja työtilan vähäisen osan huonekorkeus voi olla edellä sanottua pienempikin, ei kuitenkaan alle 2,2 metriä. Jos huoneen sisäkatto poikkeaa vaakasuorasta, huonekorkeus on määritettävä huonealan keskikorkeutena.
 
Toyota Aygo. OK on siinä edessä sähkökäyttöiset ikkunat, mutta ei mitään turhakkeita kuten penkinlämmittimiä (missään istuimessa)

Kai siinä ilmastointi sentään on? Peränlämmitintä nyt toivoisi edes kuskille. Muuten ymmärrän että näppärä, luotettava kippo lähipyöritykseen.
 
Toyota Aygo. OK on siinä edessä sähkökäyttöiset ikkunat, mutta ei mitään turhakkeita kuten penkinlämmittimiä (missään istuimessa)
Ja ihan Suomi-auto? Penkinlämmittimiähän ei ole kuin pohjoismaiden markkinoille suunatuissa malleissa, mutta en ole koskaan kuullut, että Suomessa uutena myytävässä autossa ei olisi penkinlämmittimiä vakiona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 802
Viestejä
4 753 948
Jäsenet
77 366
Uusin jäsen
Notnanton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom