Sitten taas jos ikkunat hajoittamalla tms väkivallalla sisään mennään, niin se on aika samantekevää aukeaako vai ei.
Hidastaa aika paljon rosvon työtä ja myös pakenemista verekseltään tavattaessa, jos joutuu änkemään ikkunasta sisälle. Varastettavaa tavaraa on usein ovilokeroissa, jotka olisi näppärä kollata avaamalla ovet.
Myös jonkin isomman roinan varastaminen - etenkin nopeasti - voi vaatia sen, että takaluukku tai ovi aukeaa. On huomattavasti hitaampaa paskoa ikkuna, ryömiä autoon, rikkoa takaluukun mekanismi(tai käyttää hätäavausvipua/reikää) ja tetsata romujen seassa kuin paskoa ikkuna, nostaa yksi nuppi, kävellä ulkokautta avaamaan takaluukku.
Mä oon ollut siinä uskossa että kaksi kertaa painamalla tuo sisältä avauksen esto nimenomaan menee päälle
Saattaahan se jossain tapauksessa olla näin, ja toiminta on vaihtelevassa määrin konfiguroitavissa eri autoissa erilaiseksi.
Se normaali toimintatapa on kuitenkin hyvin loogisesti juuri se, että täysi lukitus(myös murronestotakalukitus) menee päälle ensimmäisellä painalluksella, koska normaalisti auto halutaan kaukosäätimellä ihan oikeasti ja kunnolla lukita. Se taas on erikoistoiminto, jos halutaan lukita kevyemmin.
Markkina-aluekohtaisia eroja oletusasetuksissa on myös. Esimerkiksi Suomessa myytävissä autoissa yleensä aukeaa kaikki ovet ensimmäisellä avausnapin painalluksella, kun taas vaarallisemmilla tai vainoharhaisemmilla seuduilla on usein(tai ainakin täkäläistä useammin) tapana, että ekalla aukeaa kuljettajan ovi ja tokalla loput luukut.
Tämä ei kuitenkaan enää ole huonoa vaan hyvää tai normaalia suunnittelua.
Huonoa on esimerkiksi auto, jossa ei voi kauko-ohjaimella käyttää sähkölaseja, vaikka molemmat varusteet on. Tämä laskettaneen otsikon mukaiseksi päättömyydeksi. Joo, tiedän että jotkut eivät tykkää tästä ja pelkäävät. Mutta eihän se ole syy jättää toiminto pois vaan riittäisi disabloida se oletuksena.