Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itsehän kerään kotona kertyvät hylsyt pussiin ja laitan portinpieleen josta ne maagisesti häviää puolen tunnin sisään. Ja kesämiehet morjestaa ohi kulkiessaan. :cool: Yks jopa kerran soitti portilla olevaa ovikelloa kertoakseen ett mun auton ikkuna oli auki sateella.
 
Itse kuskaan Viron panttijärjestelmään kuuluvat tölkit Tallinnaan ja nostan siellä Prisman infosta rahat niistä samalla kun ostan uuden satsin juotavaa.
 
Ei, vaan tämän hyvin marginaalisen "ongelman" loputonta kehää kiertävä puinti ei kiinnosta.

Itse kierrätyshän Suomessa nimenomaan toimii loistavasti pullojen osalta ja uudet laitteet helpottavat sitä entisestään. Vielä kun päästäisiin eroon lasipulloista, niin voisi kipata huoletta kaikki kerralla sinne samaan pesukone-palautushärpäkkeeseen. Ja seuraavassa vaiheessa voisi vaikka olla mahdollista saada niistä palautus suoraan tilille näyttämällä koneen kyljessä olevalle lukijalle kännykkää tms.
Palautuskoneeseen joku "revolverirulla", jossa useampi säiliö pulloille/tölkeille. Asiakas vilauttaa korttia/kännykkää koneelle, luukku avautuu, kippaat pullosäkit koneeseen, luukku kiinni ja voit kävellä pois. Kone hoitaa pyörityksen itsekseen ja rahat siirtyy tilille kun laskenta on tehty.
 
No se oli kyllä aikanaan suunnittelun kukkanen tai kakkanen. Olisi varmaankin kannattanut siirtää bulkkipaskan kierrätyssysteemi alumiinipakkauksiin jo vuosikymmen tai kaksi aiemmin, jolloin olisi jo säästynyt vaikka miten paljon polttoainetta, jalkapohjia jne vaikka ympäristöasioista ei jaksettu puhua. Kai se oli siihen aikaan epätoivottua länsimaista hapatusta.

Alumiinitölkkien tulon estäminen haittaveroilla ja ulkomaalaisten panimojen pitäminen Suomen palautuspakkaus Oy / Palpa osakkuuden ulkopuolella oli suomalaisten panimojen tapa estää tuontia Suomeen ja pitää "katteet kohdillaan".

Viivytystaistelu onnistui muistaakseni pitkälle 1990-luvulle. Sitten muistaakseni EU pakotti avaamaan Suomen palautuspakkaus Oy / Palpan osakkuuden kaikille kiinnostuneille panimoille kotimaastaan riippumatta. Samoin alumiinitölkkien haittavero piti poistaa suunnilleen samoihin aikoihin. Vissiin sen verran tyyristä hommaa lasipullojen kuskaaminen tyhjäni ja täysinä ympäri Eurooppaa, että siihen lähtemisessä ei ulkomaisilla bulkkioluiden valmistajilla ei ollut mitään kiinnostusta lähteä.

Pantittomista juomapakkauksista maksetaan nykyään veroa Suomessa 51 senttiä litralta valmista juomaa:



"Alkoholijuomien ja virvoitusjuomien valmistajat, maahantuojat ja pakkaajat maksavat juomapakkausveroa juomia sisältävistä vähittäismyyntipakkauksista, kuten pulloista ja juomatölkeistä. Vähittäismyyntipakkauksella tarkoitetaan enintään 5 litran pakkausta. Juomapakkausvero on 0,51 euroa litralta valmista juomaa"​
Halutessaan suomalainen ruokakauppa tai vaikka koko ketju voi jättäytyä ulos panimojuomien kierrätyssysteemistä ja kieltäytyä ottamasta vastaan pantillisiä pulloja ja tölkkejä tai ainakin kieltäytyä maksamasta niiden panteista mitään. Siinä tapauksessa tosin taitaa panimotuotteiden myynti käytännössä loppua kyseisessä kaupassa tai kauppaketjussa kun tuo 51 senttiä litralta on niiden "haittavero" sitten jatkossa sille kaupalle. Siitä en ole varma että pitääkö siitä päälle maksaa vielä 24 prosenttia alvia.


 
Viimeksi muokattu:
Palautuskoneeseen joku "revolverirulla", jossa useampi säiliö pulloille/tölkeille. Asiakas vilauttaa korttia/kännykkää koneelle, luukku avautuu, kippaat pullosäkit koneeseen, luukku kiinni ja voit kävellä pois. Kone hoitaa pyörityksen itsekseen ja rahat siirtyy tilille kun laskenta on tehty.
Niitä on käsittääkseni kokeiltu, mutta lasipullot eivät välttämättä kestä kippaamista tai muutakaan lajittelun vaatimaa käsittelyä. Siksi niihin Tomran uusiin rumpukoneisiin voi laittaa vain tölkkejä. Ehkäpä kehitys jossakin vaiheessa kehittyy tässäkin, mutta siihen saakka nuo rumpukoneet ovat kuitenkin aivan huippuja ja ainakin omalla kohdalla 99% kaikista palautettavasta koostuu nimenomaan tölkeistä ja muovipulloista, niin ei ole hirveän suuri miinus ettei sinne saa lasipulloja. Ne muutamat viinipullot voi palauttaa eri kassissa vaikka vähän harvemmin. Samanlaisia kokemuksia tuntuu olevan muillakin.

Automaattinen palautus suoraan tilille antaa edelleen odotuttaa. En tiedä miksi sitä ei ole kehitetty, mutta veikkaan sen liittyvän jotenkin väärinkäytösten välttämiseen, eli kynnys kusetuksille nousee kun joutuu asioimaan ihmisen kanssa.
 
Automaattinen palautus suoraan tilille antaa edelleen odotuttaa. En tiedä miksi sitä ei ole kehitetty, mutta veikkaan sen liittyvän jotenkin väärinkäytösten välttämiseen, eli kynnys kusetuksille nousee kun joutuu asioimaan ihmisen kanssa.

Eikös tuo vähentäisi väärinkäytöstä? Suurin riski taitaa olla palautuskuittien väärennös, jos sillä noista päästäisi eroon. Voihan nuo lähtevät maksut mennä tarkistuksen kautta.
 
Suunnittelun kukkanen, vw passat: Jos joku ovi laitetaan huolimattomasti kiinni, eli "kiinni" mutta ei ihan pohjaan asti kunnolla. Kaukosäädin ei sen jälkeen lukitse ainuttakaan ovea napista, kuulostaa kyllä siltä että menisi lukkoon, mutta ei mene.
(Erikoinen sekä vaarallinen lukko myös siitä syystä, että sisäpuolelta ei saa mitenkään auki, jos joku sinne vahingossa jää/jätetään sisälle)
 
(Erikoinen sekä vaarallinen lukko myös siitä syystä, että sisäpuolelta ei saa mitenkään auki, jos joku sinne vahingossa jää/jätetään sisälle)
Ihan fiksu toiminto, ei pääse varaskaan avaamaan ovea, vaikka rikkoisi lasin. Volvoissa ollut jo 90-luvulta asti.
 
Ihan fiksu toiminto, ei pääse varaskaan avaamaan ovea, vaikka rikkoisi lasin. Volvoissa ollut jo 90-luvulta asti.

Paitsi että volvossa aukeaa takalukko sisäpuolelta, kun vetää kahvasta kaksi kertaa, toisella aukeaa.
Yleensäkin kyllä sisäpuolelta saa jostakin napista aina ovet auki.
 
Paitsi että volvossa aukeaa takalukko sisäpuolelta, kun vetää kahvasta kaksi kertaa, toisella aukeaa.
Yleensäkin kyllä sisäpuolelta saa jostakin napista aina ovet auki.
Aika monta Volvoa itsellä ollut jossa ovet ei aukea sisältä vaikka kuinka kahvaa riuhtoisi, kun salpalukitus on napsahtanut päälle.

Mikä järki tuossa salpalukituksessa olisi, jos kuitenkin aukeaisi kahvasta?:hmm:
 
Paitsi että volvossa aukeaa takalukko sisäpuolelta, kun vetää kahvasta kaksi kertaa, toisella aukeaa.
Yleensäkin kyllä sisäpuolelta saa jostakin napista aina ovet auki.
Murroneston ajatuksena on nimenomaan se, ettei ovia saa auki sisäpuolelta(eli murtautuminen ikkuna rikkomalla hankaloituu).

Jos tästä halutaan poiketa, on usein mahdollista aktivoida kauko-ohjattu keskuslukitus ilman murronestoa esimerkiksi painamalla lukitusnappia kahdesti. Tällöin lukitus menee samaan tai vastaavaan tilaan kuin sisällä olevasta lukitusnapista.
 
Aika monta Volvoa itsellä ollut jossa ovet ei aukea sisältä vaikka kuinka kahvaa riuhtoisi, kun salpalukitus on napsahtanut päälle.

Mikä järki tuossa salpalukituksessa olisi, jos kuitenkin aukeaisi kahvasta?:hmm:
Sulla on ollut tuoreempia volvoja, niissä ilmeisesti ei aukea mitenkään sisäpuolelta. On siinä se järki, että jos koukulla kalastelee sitä vipua ovenraosta ulkopuolelta, niin saa tehdä sen useamman kerran ennen kuin pääsee sisälle. Mutta kuitenkin "hätätilanteessa" sen saa sisäpuolelta auki. Sitten taas jos ikkunat hajoittamalla tms väkivallalla sisään mennään, niin se on aika samantekevää aukeaako vai ei.

Jos tästä halutaan poiketa, on usein mahdollista aktivoida kauko-ohjattu keskuslukitus ilman murronestoa esimerkiksi painamalla lukitusnappia kahdesti. Tällöin lukitus menee samaan tai vastaavaan tilaan kuin sisällä olevasta lukitusnapista.
Totta
 
Jos tästä halutaan poiketa, on usein mahdollista aktivoida kauko-ohjattu keskuslukitus ilman murronestoa esimerkiksi painamalla lukitusnappia kahdesti. Tällöin lukitus menee samaan tai vastaavaan tilaan kuin sisällä olevasta lukitusnapista.
Mä oon ollut siinä uskossa että kaksi kertaa painamalla tuo sisältä avauksen esto nimenomaan menee päälle :confused:
 
Sitten taas jos ikkunat hajoittamalla tms väkivallalla sisään mennään, niin se on aika samantekevää aukeaako vai ei.
Hidastaa aika paljon rosvon työtä ja myös pakenemista verekseltään tavattaessa, jos joutuu änkemään ikkunasta sisälle. Varastettavaa tavaraa on usein ovilokeroissa, jotka olisi näppärä kollata avaamalla ovet.

Myös jonkin isomman roinan varastaminen - etenkin nopeasti - voi vaatia sen, että takaluukku tai ovi aukeaa. On huomattavasti hitaampaa paskoa ikkuna, ryömiä autoon, rikkoa takaluukun mekanismi(tai käyttää hätäavausvipua/reikää) ja tetsata romujen seassa kuin paskoa ikkuna, nostaa yksi nuppi, kävellä ulkokautta avaamaan takaluukku.
Mä oon ollut siinä uskossa että kaksi kertaa painamalla tuo sisältä avauksen esto nimenomaan menee päälle :confused:
Saattaahan se jossain tapauksessa olla näin, ja toiminta on vaihtelevassa määrin konfiguroitavissa eri autoissa erilaiseksi.

Se normaali toimintatapa on kuitenkin hyvin loogisesti juuri se, että täysi lukitus(myös murronestotakalukitus) menee päälle ensimmäisellä painalluksella, koska normaalisti auto halutaan kaukosäätimellä ihan oikeasti ja kunnolla lukita. Se taas on erikoistoiminto, jos halutaan lukita kevyemmin.

Markkina-aluekohtaisia eroja oletusasetuksissa on myös. Esimerkiksi Suomessa myytävissä autoissa yleensä aukeaa kaikki ovet ensimmäisellä avausnapin painalluksella, kun taas vaarallisemmilla tai vainoharhaisemmilla seuduilla on usein(tai ainakin täkäläistä useammin) tapana, että ekalla aukeaa kuljettajan ovi ja tokalla loput luukut.

Tämä ei kuitenkaan enää ole huonoa vaan hyvää tai normaalia suunnittelua.

Huonoa on esimerkiksi auto, jossa ei voi kauko-ohjaimella käyttää sähkölaseja, vaikka molemmat varusteet on. Tämä laskettaneen otsikon mukaiseksi päättömyydeksi. Joo, tiedän että jotkut eivät tykkää tästä ja pelkäävät. Mutta eihän se ole syy jättää toiminto pois vaan riittäisi disabloida se oletuksena.
 
Viimeksi muokattu:
Hidastaa aika paljon rosvon työtä ja myös pakenemista verekseltään tavattaessa, jos joutuu änkemään ikkunasta sisälle. Varastettavaa tavaraa on usein ovilokeroissa, jotka olisi näppärä kollata avaamalla ovet.
Myös jonkin isomman roinan varastaminen - etenkin nopeasti - voi vaatia sen, että takaluukku tai ovi aukeaa. On huomattavasti hitaampaa paskoa ikkuna, ryömiä autoon, rikkoa takaluukun mekanismi(tai käyttää hätäavausvipua/reikää) ja tetsata romujen seassa kuin paskoa ikkuna, nostaa yksi nuppi, kävellä ulkokautta avaamaan takaluukku.

Noin yleisesti ottaen viedään ne arvokamat mitkä on heti näkyvissä ja jo se korkattava auto katsotaan sen mukaan, eikä sen kummemmin randomilla "mennä romujen sekaan tetsaamaan" mihin tahansa autoon. Ei sinne sisälle mitään asiaa oikein ole, kun ei mankkaakaan kukaan oikein nykyään nyysi.
Sitten taas jos jo etukäteen tiedetään, että takakonttiin on päästävä, siihen on voitu jo varautua ihan eri vehkeillä.
Mutta se siitä.

Huonoa on esimerkiksi auto, jossa ei voi kauko-ohjaimella käyttää sähkölaseja, vaikka molemmat varusteet on. Tämä laskettaneen otsikon mukaiseksi päättömyydeksi. Joo, tiedän että jotkut eivät tykkää tästä ja pelkäävät. Mutta eihän se ole syy jättää toiminto pois vaan riittäisi disabloida se oletuksena.

Ikkunan avaus olisi periaatteessa hyvä, mutta mulla ainakin on ollut pelkästään ongelmia sellaisten autojen kanssa. Kaukosäätimessä vaan saisi olla jonkinlainen näppäinlukko tms. Tuo toiminto on mulla joka autosta pitänyt disabloida, koska riittävän monta kertaa on ikkunat ollut aamulla auki vesi/lumisateessa jne koska avain on taskussa ottanut vahinkopainalluksen jossakin vaiheessa. Oven lukkojen avaamiseen vahinkopainalluksella taas on fiksu turvatoiminto yleensä, jos ei kuskin ovea avaa fyysisesti tietyssä ajassa avauspainikkeen painamisen jälkeen, menee ovi takaisin lukkoon automaattisesti. Jos taas ei avaimia pidä taskussaan, sittenhän ei tuossa ole ongelmaa.
 
Noin yleisesti ottaen viedään ne arvokamat mitkä on heti näkyvissä ja jo se korkattava auto katsotaan sen mukaan, eikä sen kummemmin randomilla "mennä romujen sekaan tetsaamaan" mihin tahansa autoon. Ei sinne sisälle mitään asiaa oikein ole, kun ei mankkaakaan kukaan oikein nykyään nyysi.
Sitten taas jos jo etukäteen tiedetään, että takakonttiin on päästävä, siihen on voitu jo varautua ihan eri vehkeillä.
Mutta se siitä.



Ikkunan avaus olisi periaatteessa hyvä, mutta mulla ainakin on ollut pelkästään ongelmia sellaisten autojen kanssa. Kaukosäätimessä vaan saisi olla jonkinlainen näppäinlukko tms. Tuo toiminto on mulla joka autosta pitänyt disabloida, koska riittävän monta kertaa on ikkunat ollut aamulla auki vesi/lumisateessa jne koska avain on taskussa ottanut vahinkopainalluksen jossakin vaiheessa. Oven lukkojen avaamiseen vahinkopainalluksella taas on fiksu turvatoiminto yleensä, jos ei kuskin ovea avaa fyysisesti tietyssä ajassa avauspainikkeen painamisen jälkeen, menee ovi takaisin lukkoon automaattisesti. Jos taas ei avaimia pidä taskussaan, sittenhän ei tuossa ole ongelmaa.
Mersussa toi ikkunahomma toimii ainoastaan pienellä alueella auton lähellä. Ovien lukitus toimii todella kaukaa.
 
Mä oon ollut siinä uskossa että kaksi kertaa painamalla tuo sisältä avauksen esto nimenomaan menee päälle :confused:
Pösössä ainakin just näin, että tuplapainallus on turvalukitus. Ohjekirjassakin mainitaan, että tämän jälkeen ovet ei aukea sisä- tai ulkokytkimistä eikä manuaalisen keskuslukituksen painike (sisällä) toimi. Erikseen vielä varoitus, että ei pidä turvalukita jos autossa on joku sisällä.
 
Muinoin oli huollon sijaisautona Citikka jossa oli juuri tuo mahdollisuus avata ikkunat etänä. Ja tietysti niin kävi että tuli harhalaukauksia ja auto meinasi jäädä pakkaseen ikkunat auki. Yhtään ei ole haitannut, että omissa autoissa ei tuota toiminnallisuutta ole missään ollut. Kai sen tarkoitus on voida tuulettaa kuuma auto etukäteen mutta ilmastointi puhkuu ja puhaltaa auton viileäksi kumminkin niin nopeasti, että eipä ole tullut käytettyä edes etäkäynnistystä auton ennakolliseen jäähdyttämiseen.
 
Alkaa olla pelkkää autojuttua, niin:

:)
 
Kindle ekirjanlukija.

Muuten kiva, mutta kun avaa kirjan, niin sen jälkeen käyttöliittymässä tai laitteessa itsessään ei ole minkäänlaista indikaattoria miten päästä takaisin valikkoon. Sivuille pyyhkäisemällä vaihtuu sivu ja se on vielä intuitiivista, mutta muuten onkin sitten ihan arpapeliä että mistä suunnasta pyyhkäisemällä tapahtuu mitäkin.
 
Kindle ekirjanlukija.

Muuten kiva, mutta kun avaa kirjan, niin sen jälkeen käyttöliittymässä tai laitteessa itsessään ei ole minkäänlaista indikaattoria miten päästä takaisin valikkoon. Sivuille pyyhkäisemällä vaihtuu sivu ja se on vielä intuitiivista, mutta muuten onkin sitten ihan arpapeliä että mistä suunnasta pyyhkäisemällä tapahtuu mitäkin.
samahan se on macbookeissa (kosketuslevy) ja iphoneissa. En tiedä pakkosyöttääkö nuo uusille käyttäjille jonkun huispaustutoriaalin, mutta en minä windows/androidkäyttäjänä ole noiden toimintalogiikkaa heti ymmärtänyt kun olen tuttujen laitteita joskus kokeillut tai yrittänyt auttaa asiassa x.
 
Kindle ekirjanlukija.

Muuten kiva, mutta kun avaa kirjan, niin sen jälkeen käyttöliittymässä tai laitteessa itsessään ei ole minkäänlaista indikaattoria miten päästä takaisin valikkoon. Sivuille pyyhkäisemällä vaihtuu sivu ja se on vielä intuitiivista, mutta muuten onkin sitten ihan arpapeliä että mistä suunnasta pyyhkäisemällä tapahtuu mitäkin.
Saattaa avautua napauttamalla näytön yläreunaa. Ihan loogista, jonkun käyttöliittymäsuunnittelijan mielestä.
 
Kindle ekirjanlukija.

Muuten kiva, mutta kun avaa kirjan, niin sen jälkeen käyttöliittymässä tai laitteessa itsessään ei ole minkäänlaista indikaattoria miten päästä takaisin valikkoon. Sivuille pyyhkäisemällä vaihtuu sivu ja se on vielä intuitiivista, mutta muuten onkin sitten ihan arpapeliä että mistä suunnasta pyyhkäisemällä tapahtuu mitäkin.
Tossa suhteessa mun 1. gen Kindle on parempi kun siinä on hardisnäppis, jossa on nappi jolla pääsee valikkoon. Sen takia Amazon varmaan lopettaakin sen tuen. Onkohan se nyt sitten suunnittelun kukkanen että laite on ollut liian kestävä. Vanhimmasta päästä viihde-elektroniikkaa mitä mulla on käytössä nyt kun pari vahvistinta herkesi toimimasta alta 20 vuotta vanhoina.
 
Saattaa avautua napauttamalla näytön yläreunaa. Ihan loogista, jonkun käyttöliittymäsuunnittelijan mielestä.
Minulla on ollut laite vuosikausia ja tiedän kyllä miten se toimii. Avun kyseleminen ei kuitenkaan ollut tässä se pointti, vaan se ettei näytöllä ole missään minkäänlaista indikaattoria mistä kohdasta tapahtuu mitäkin. Siinä on siis muutamia eri toimintoja, jotka aktivoituvat eri kohdista. "Paina tästä kohdasta ruutua jos haluat asiaa x ja tästä toisesta kohdasta jos haluat asian y" -tyyppisten ohjeiden kanssa pärjää toki kuka vaan, mutta käyttöliittymä on ihan paskasti suunniteltu, jos käyttäjällä pitää olla manuaali mukana.

Ai niin, toinenkin suunnittelukukkanen tuossa on. Jos lukee kirjaa landscape-tilassa, niin se päävalikko on kuitenkin aina kiinteästi pystyasennossa.
 
Liesituuletin, jossa ajastimen ajan vähetessä myös tuulettimen teho laskee pikku hiljaa nollaan :D Mitähän tässä on mietittu?
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Luettu: 141
Liesituuletin, jossa ajastimen ajan vähetessä myös tuulettimen teho laskee pikku hiljaa nollaan :D Mitähän tässä on mietittu?
En ole nyt ihan varma mitä tarkoitat.

Mutta tämäntyyppisissä Talotuulettimissa tänä ko. säädin ei suinkaan säädä puhaltimen nopeutta, vaan ns. "pellin asentoa". Eli käytännössä imetäänkö lieden päältä vai kaikkialta muualta kämpästä poistoventtiilien kautta.
 
En ole nyt ihan varma mitä tarkoitat.

Mutta tämäntyyppisissä Talotuulettimissa tänä ko. säädin ei suinkaan säädä puhaltimen nopeutta, vaan ns. "pellin asentoa". Eli käytännössä imetäänkö lieden päältä vai kaikkialta muualta kämpästä poistoventtiilien kautta.
En ole nyt ihan varma mitä tarkoitat.

Mutta tämäntyyppisissä Talotuulettimissa tänä ko. säädin ei suinkaan säädä puhaltimen nopeutta, vaan ns. "pellin asentoa". Eli käytännössä imetäänkö lieden päältä vai kaikkialta muualta kämpästä poistoventtiilien kautta.
Okei, no tämä selittäisi että siellä joku pelti sulkeutuu.

Eli siis hujuttaa täysillä kun 60min jäljellä, ja puolella teholla kun 30min jälkellä. Lopussa se ei ees ime.
 
Okei, no tämä selittäisi että siellä joku pelti sulkeutuu.

Eli siis hujuttaa täysillä kun 60min jäljellä, ja puolella teholla kun 30min jälkellä. Lopussa se ei ees ime.
Ettei vaan menisi niin, että se imee kyllä koko ajan samalla teholla, mutta liesituulettimen pellin sulkeutuessa imu jakautuu vähitellen huoneiston muihin poistoilmaventtiileihin?

Mutta oli miten oli, onhan tuo vähän erikoinen ratkaisu.
 
Ettei vaan menisi niin, että se imee kyllä koko ajan samalla teholla, mutta liesituulettimen pellin sulkeutuessa imu jakautuu vähitellen huoneiston muihin poistoilmaventtiileihin?

Mutta oli miten oli, onhan tuo vähän erikoinen ratkaisu.

Nyt huomasin että se vaikuttaa myös millö voimakkuudella puhaltaa raitista ilmaa makkariin ja olkkaeiin mitä enemmän aikaa sitä enempi makkarissa hujuttaa. Toki tuota ilmantulon voimakkutta voi säätää kylppäristä mut tääkin vaikuttaa.image.jpg
 
Ei mulle nyt oikein valkene että mitä tässä nyt haetaan takaa ajastimella, ei ton kuvassa olevan vipstaakin kuulu ainakaan itsekseen kääntyä mihinkään, toi on ihan mekaaninen juttunen joka kääntää tuulettimessa olevaan peltiä, sitä voi halutessaan ihan itse ihailla kun ottaa suodattimen irti ja kurkaa sinne tuulettimeen samalla kun kääntelee tuota nappia.

Edit: Siis se eka kuva, jostain syystä (aikainen aamu) jäi lainaus pois.
 
Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
Tämä. Olen varmaan kymmenen vuotta valittanut Googlelle asiasta. Nykyään ei enää vaan jaksa. Viimeksi perjantaina Maps päätti että nyt on sitten katujen, puistojen ja julkisten rakennusten nimet ruotsiksi. Saa nähdä millä kielellä maanantaina on, todennäköisesti ainakin alkuun suomeksi ja ehkä sitten taas vähän myöhemmin ruotsiksi.. Ei se enää niin paha ole kuin joskus aikaisemmin, silloin esimerkiksi myös Oulun katujen nimet saattoi olla ruotsiksi sitä huolimatta että Oulussa ei ole ruotsinkielisiä kadunnimiä. Mikä vitun Köpmannagatan? No, Kauppurienkatu tietenkin vittu.. Koskaan ei Google ole muuten reagoinut yhtään millään tavalla valituksiin, ei edes mitään automaattivastausta että valitus olisi mennyt mihinkään perille.
 
Tämä. Olen varmaan kymmenen vuotta valittanut Googlelle asiasta. Nykyään ei enää vaan jaksa. Viimeksi perjantaina Maps päätti että nyt on sitten katujen, puistojen ja julkisten rakennusten nimet ruotsiksi. Saa nähdä millä kielellä maanantaina on, todennäköisesti ainakin alkuun suomeksi ja ehkä sitten taas vähän myöhemmin ruotsiksi.. Ei se enää niin paha ole kuin joskus aikaisemmin, silloin esimerkiksi myös Oulun katujen nimet saattoi olla ruotsiksi sitä huolimatta että Oulussa ei ole ruotsinkielisiä kadunnimiä. Mikä vitun Köpmannagatan? No, Kauppurienkatu tietenkin vittu.. Koskaan ei Google ole muuten reagoinut yhtään millään tavalla valituksiin, ei edes mitään automaattivastausta että valitus olisi mennyt mihinkään perille.
Google Mapsissahan on voinut jo pitkään valita kielen eriksi kuin puhelimen kieli. Itsekin pidän puhelimen englanninkielisenä, mutta Maps on yllä olevan vuoksi suomeksi.
 
Google Mapsissahan on voinut jo pitkään valita kielen eriksi kuin puhelimen kieli. Itsekin pidän puhelimen englanninkielisenä, mutta Maps on yllä olevan vuoksi suomeksi.
Tiedän, mutta sillä ei tunnu olevan väliä. Olen tyytynyt kohtalooni ja joskus vaan kaikki on ruotsiksi kunnes jonkun ajan kuluttua kaikki on taas kuten pitääkin. Laitteen kieli on suomi, mapsin kieli myös, mutta kadunnimet ovat ruotsiksi niin kauan kuin ovat ja mitään ei sille voi. Olen kokeillut kirjautua ulos ja taas takaisin sisälle, vaihtaa laitteen kieltä, vaihtaa mapsin kieltä, vaihtaa tilini kieltä sekä kaikkien näiden vaihtoehtojen erilaisia kombinaatioita ja pääsääntöisesti kieli meneekin niinkuin haluan. Paitsi joskus sitten ei ja mitään sille ei voi.
 
Tiedän, mutta sillä ei tunnu olevan väliä. Olen tyytynyt kohtalooni ja joskus vaan kaikki on ruotsiksi kunnes jonkun ajan kuluttua kaikki on taas kuten pitääkin. Laitteen kieli on suomi, mapsin kieli myös, mutta kadunnimet ovat ruotsiksi niin kauan kuin ovat ja mitään ei sille voi. Olen kokeillut kirjautua ulos ja taas takaisin sisälle, vaihtaa laitteen kieltä, vaihtaa mapsin kieltä, vaihtaa tilini kieltä sekä kaikkien näiden vaihtoehtojen erilaisia kombinaatioita ja pääsääntöisesti kieli meneekin niinkuin haluan. Paitsi joskus sitten ei ja mitään sille ei voi.
Tuo on ollut google mapsissa ongelma jo vuosia, ruotsia vaan puskee välillä. Täältäkin löytyy jostain keskustelua aiheesta.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
Jos oletlaittanut navigoinnin päälleni mistäluulet sen osaavan päätellä et just nythaluat kuunella jotainmuuta? Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
 
Jos oletlaittanut navigoinnin päälleni mistäluulet sen osaavan päätellä et just nythaluat kuunella jotainmuuta? Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
Ei tuossa vaadittu navigaattorin tietävän kuljettajan muusta toiminnasta, vaan kritisoitiin sitä kun se höpöttää tarpeettoman paljon. Tuo on ongelma monissa muissakin navigaattoreissa ja aika harvassa sitä höpötyksen määrää voi säätää. Kiviäkin kiinnostaa kuunnella jotain tien numeroita montaa kertaa peräkkäin jne.

Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
Älä viitsi. Tuolla logiikalla juuri kukaan ei tarvitsisi navigaattoria Suomen etäisyyksillä. Vaikka suurin osa matkasta olisi kuinka suoraa, niin siihen voi silti kuulua ties kuinka paljon risteyksiä.
 
Ei tuossa vaadittu navigaattorin tietävän kuljettajan muusta toiminnasta, vaan kritisoitiin sitä kun se höpöttää tarpeettoman paljon. Tuo on ongelma monissa muissakin navigaattoreissa ja aika harvassa sitä höpötyksen määrää voi säätää. Kiviäkin kiinnostaa kuunnella jotain tien numeroita montaa kertaa peräkkäin jne.


Älä viitsi. Tuolla logiikalla juuri kukaan ei tarvitsisi navigaattoria Suomen etäisyyksillä. Vaikka suurin osa matkasta olisi kuinka suoraa, niin siihen voi silti kuulua ties kuinka paljon risteyksiä.
No jollei valtateillä ees osaa pariasataa kilsaa ajaa ihan kyltien kanssa niin tarvineekin ne kaikki höpötylset..
Ja tiedän et navigaattorit höpöttää liikoja.. siksi katson iteekareitin ja vasta loppumatkasta kytken navin päälle jos enää tarvis... Eikö ihmiset enää osaa ilman navia enää mihkään? Miten ennen pärjättiin? Kaikki eksyi ekan kilsan/risteyksenjälkeen
? Kytejä taidettiin osata sillon lukea? Enää ei ko navit?
 
Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
siksi katson iteekareitin ja vasta loppumatkasta kytken navin päälle jos enää tarvis... Eikö ihmiset enää osaa ilman navia enää mihkään?
No niinhän ne osaa. Vieraasta kaupungista aiemmin käymättömästä paikasta poistuminen vaan voi ollakin muuta kuin "vilkaisee reittiä". Siispä johtopäätös on paska. Jos navigaattoria käytetään kun määränpäähän kotimaassa on satoja kilometrejä, niin eiköhän sitä haluta käyttää juuri alkumatkasta. Vartin päästä moisen turhakkeen yleensä voikin tällöin hiljentää.


Miten ennen pärjättiin?
Keskimäärin helvetin huonosti. Ihmiset ajoivat väärään kaupunkiinkin, pysähtyivät kyselemään tuntemattomilta reittiohjeita ja saattoivat jäädä välille polttoaineen loppuessa. :smoke:

Oli myös ihan arkipäivää ajaa ulos tieltä ja pyytää hinausapua, jos sattui satamaan räntää.
 
Minä käytän navigaattoria myös muistuttamaan nopeuskameroista harvemmin ajamillani teillä.
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
 
Värähdyksillä noi varmaan saa myös toimimaan, ainakin kännykän navit :p Ellei muuten, niin varmaan käyttöapu/esteettömyysasetuksista. Ainaki joskus muistelen navigoineeni pelkällä värinällä vieraassa kaupungissa kävellessäni.. aikaa en kyl muista ja kännykkäki saatto olla n95 8GB :D Enkä sitää, kuinka hyvin se sit lopulta toimi itselle.Älykelloissaki taitaa olla vastavaa.
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
Miten muistelen että Mapsissakin sai joskus pelkän plimplomin päälle :hmm:
Toki voi olla että olen käyttänyt jotain toista navigaattoria ja sotken siihen. Tuo oli ihan hyvä "varmistus" ettei aja liittymäsyä ohi tms. vaikka sinänsä jotenkuten osaisi perille ilman opastustakin...
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
Tämä. Waze-navigointiapissa voi valita äänettömän ja puheopastuksen sijaan "vain hälytykset" -asetuksen, jolloin ohjelma piipittää mm. nopeuskameroista. Saisi vain piipittää niistä käännöksistäkin, mutta sellaista valintaa ei ole tarjolla.
 
Google Mapsin riemukas ominaisuus valita omia aikojaan "parempi" reitti jos et erikseen paina nappia että kiitos ei. Ja tämä toistuu aika usein - kymmenen minsan välein tai jotain?
Jos nyt esim. lähden ajaan Oulusta Vaasaan niin oletuksena Mapsi ajattaa rantatietä joka on kuolettavan tylsä. Valita voi myös Ylivieskan kautta menevän reitin, joka on miellyttävämpi. Mutta kun kääntyy 86 tielle, niin kohta Google rupeaa ehdottelemaan että nyt löytyi parempi reitti, jos et 10 sekunnin kuluessa paina cancel, niin sinut reititetään uudelleen.
 
Autocorrect on vakiona päällä jokaisessa laitteessa, missä sellaista tuetaan siitä huolimatta, että enemmistö käyttäjistä käyttää useampaa kuin yhtä kieltä.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.
Kun korvassa kuuluu uudelleenreitityksen ääni, niin aina kiroaa kun Maps ei antanut ohjetta valita tiettyä kaistaa tai antanut kääntymiskomentoa, koska Maps tulkitsee jotkut rampit ja kääntymiskaistat "suoraksi"
 
Oli miten oli, kaikista puutteistaan huolimattakin Google Maps on minusta ihan ylivertainen verrattuna muihin navigointisoftiin/laitteisiin (varsinkaan autoihin integroituihin) verrattuna. Kauaksi ollaan tultu niistä ajoista, kun piti kohdepaikka syöttää vain ja ainoastaan katuosoitteen perusteella (ja näppäimistö aakkosjärjestyksessä), ja karttoja piti manuaalisesti päivitellä ja tämä oli vieläpä maksullista (ja kallista).
 
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.

en muista että google maps olisi ohjeistanut ilmansuuntien perusteella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 712
Viestejä
4 751 158
Jäsenet
77 359
Uusin jäsen
CasaFIN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom