Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei mulle nyt oikein valkene että mitä tässä nyt haetaan takaa ajastimella, ei ton kuvassa olevan vipstaakin kuulu ainakaan itsekseen kääntyä mihinkään, toi on ihan mekaaninen juttunen joka kääntää tuulettimessa olevaan peltiä, sitä voi halutessaan ihan itse ihailla kun ottaa suodattimen irti ja kurkaa sinne tuulettimeen samalla kun kääntelee tuota nappia.

Edit: Siis se eka kuva, jostain syystä (aikainen aamu) jäi lainaus pois.
 
Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
Tämä. Olen varmaan kymmenen vuotta valittanut Googlelle asiasta. Nykyään ei enää vaan jaksa. Viimeksi perjantaina Maps päätti että nyt on sitten katujen, puistojen ja julkisten rakennusten nimet ruotsiksi. Saa nähdä millä kielellä maanantaina on, todennäköisesti ainakin alkuun suomeksi ja ehkä sitten taas vähän myöhemmin ruotsiksi.. Ei se enää niin paha ole kuin joskus aikaisemmin, silloin esimerkiksi myös Oulun katujen nimet saattoi olla ruotsiksi sitä huolimatta että Oulussa ei ole ruotsinkielisiä kadunnimiä. Mikä vitun Köpmannagatan? No, Kauppurienkatu tietenkin vittu.. Koskaan ei Google ole muuten reagoinut yhtään millään tavalla valituksiin, ei edes mitään automaattivastausta että valitus olisi mennyt mihinkään perille.
 
Tämä. Olen varmaan kymmenen vuotta valittanut Googlelle asiasta. Nykyään ei enää vaan jaksa. Viimeksi perjantaina Maps päätti että nyt on sitten katujen, puistojen ja julkisten rakennusten nimet ruotsiksi. Saa nähdä millä kielellä maanantaina on, todennäköisesti ainakin alkuun suomeksi ja ehkä sitten taas vähän myöhemmin ruotsiksi.. Ei se enää niin paha ole kuin joskus aikaisemmin, silloin esimerkiksi myös Oulun katujen nimet saattoi olla ruotsiksi sitä huolimatta että Oulussa ei ole ruotsinkielisiä kadunnimiä. Mikä vitun Köpmannagatan? No, Kauppurienkatu tietenkin vittu.. Koskaan ei Google ole muuten reagoinut yhtään millään tavalla valituksiin, ei edes mitään automaattivastausta että valitus olisi mennyt mihinkään perille.
Google Mapsissahan on voinut jo pitkään valita kielen eriksi kuin puhelimen kieli. Itsekin pidän puhelimen englanninkielisenä, mutta Maps on yllä olevan vuoksi suomeksi.
 
Google Mapsissahan on voinut jo pitkään valita kielen eriksi kuin puhelimen kieli. Itsekin pidän puhelimen englanninkielisenä, mutta Maps on yllä olevan vuoksi suomeksi.
Tiedän, mutta sillä ei tunnu olevan väliä. Olen tyytynyt kohtalooni ja joskus vaan kaikki on ruotsiksi kunnes jonkun ajan kuluttua kaikki on taas kuten pitääkin. Laitteen kieli on suomi, mapsin kieli myös, mutta kadunnimet ovat ruotsiksi niin kauan kuin ovat ja mitään ei sille voi. Olen kokeillut kirjautua ulos ja taas takaisin sisälle, vaihtaa laitteen kieltä, vaihtaa mapsin kieltä, vaihtaa tilini kieltä sekä kaikkien näiden vaihtoehtojen erilaisia kombinaatioita ja pääsääntöisesti kieli meneekin niinkuin haluan. Paitsi joskus sitten ei ja mitään sille ei voi.
 
Tiedän, mutta sillä ei tunnu olevan väliä. Olen tyytynyt kohtalooni ja joskus vaan kaikki on ruotsiksi kunnes jonkun ajan kuluttua kaikki on taas kuten pitääkin. Laitteen kieli on suomi, mapsin kieli myös, mutta kadunnimet ovat ruotsiksi niin kauan kuin ovat ja mitään ei sille voi. Olen kokeillut kirjautua ulos ja taas takaisin sisälle, vaihtaa laitteen kieltä, vaihtaa mapsin kieltä, vaihtaa tilini kieltä sekä kaikkien näiden vaihtoehtojen erilaisia kombinaatioita ja pääsääntöisesti kieli meneekin niinkuin haluan. Paitsi joskus sitten ei ja mitään sille ei voi.
Tuo on ollut google mapsissa ongelma jo vuosia, ruotsia vaan puskee välillä. Täältäkin löytyy jostain keskustelua aiheesta.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
Jos oletlaittanut navigoinnin päälleni mistäluulet sen osaavan päätellä et just nythaluat kuunella jotainmuuta? Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
 
Jos oletlaittanut navigoinnin päälleni mistäluulet sen osaavan päätellä et just nythaluat kuunella jotainmuuta? Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
Ei tuossa vaadittu navigaattorin tietävän kuljettajan muusta toiminnasta, vaan kritisoitiin sitä kun se höpöttää tarpeettoman paljon. Tuo on ongelma monissa muissakin navigaattoreissa ja aika harvassa sitä höpötyksen määrää voi säätää. Kiviäkin kiinnostaa kuunnella jotain tien numeroita montaa kertaa peräkkäin jne.

Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
Älä viitsi. Tuolla logiikalla juuri kukaan ei tarvitsisi navigaattoria Suomen etäisyyksillä. Vaikka suurin osa matkasta olisi kuinka suoraa, niin siihen voi silti kuulua ties kuinka paljon risteyksiä.
 
Ei tuossa vaadittu navigaattorin tietävän kuljettajan muusta toiminnasta, vaan kritisoitiin sitä kun se höpöttää tarpeettoman paljon. Tuo on ongelma monissa muissakin navigaattoreissa ja aika harvassa sitä höpötyksen määrää voi säätää. Kiviäkin kiinnostaa kuunnella jotain tien numeroita montaa kertaa peräkkäin jne.


Älä viitsi. Tuolla logiikalla juuri kukaan ei tarvitsisi navigaattoria Suomen etäisyyksillä. Vaikka suurin osa matkasta olisi kuinka suoraa, niin siihen voi silti kuulua ties kuinka paljon risteyksiä.
No jollei valtateillä ees osaa pariasataa kilsaa ajaa ihan kyltien kanssa niin tarvineekin ne kaikki höpötylset..
Ja tiedän et navigaattorit höpöttää liikoja.. siksi katson iteekareitin ja vasta loppumatkasta kytken navin päälle jos enää tarvis... Eikö ihmiset enää osaa ilman navia enää mihkään? Miten ennen pärjättiin? Kaikki eksyi ekan kilsan/risteyksenjälkeen
? Kytejä taidettiin osata sillon lukea? Enää ei ko navit?
 
Ja noin pitkät matkat tulisi osata alkuun ihanite ku vilasee reittiä...
siksi katson iteekareitin ja vasta loppumatkasta kytken navin päälle jos enää tarvis... Eikö ihmiset enää osaa ilman navia enää mihkään?
No niinhän ne osaa. Vieraasta kaupungista aiemmin käymättömästä paikasta poistuminen vaan voi ollakin muuta kuin "vilkaisee reittiä". Siispä johtopäätös on paska. Jos navigaattoria käytetään kun määränpäähän kotimaassa on satoja kilometrejä, niin eiköhän sitä haluta käyttää juuri alkumatkasta. Vartin päästä moisen turhakkeen yleensä voikin tällöin hiljentää.


Miten ennen pärjättiin?
Keskimäärin helvetin huonosti. Ihmiset ajoivat väärään kaupunkiinkin, pysähtyivät kyselemään tuntemattomilta reittiohjeita ja saattoivat jäädä välille polttoaineen loppuessa. :smoke:

Oli myös ihan arkipäivää ajaa ulos tieltä ja pyytää hinausapua, jos sattui satamaan räntää.
 
Minä käytän navigaattoria myös muistuttamaan nopeuskameroista harvemmin ajamillani teillä.
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
 
Värähdyksillä noi varmaan saa myös toimimaan, ainakin kännykän navit :p Ellei muuten, niin varmaan käyttöapu/esteettömyysasetuksista. Ainaki joskus muistelen navigoineeni pelkällä värinällä vieraassa kaupungissa kävellessäni.. aikaa en kyl muista ja kännykkäki saatto olla n95 8GB :D Enkä sitää, kuinka hyvin se sit lopulta toimi itselle.Älykelloissaki taitaa olla vastavaa.
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
Miten muistelen että Mapsissakin sai joskus pelkän plimplomin päälle :hmm:
Toki voi olla että olen käyttänyt jotain toista navigaattoria ja sotken siihen. Tuo oli ihan hyvä "varmistus" ettei aja liittymäsyä ohi tms. vaikka sinänsä jotenkuten osaisi perille ilman opastustakin...
 
Useimmiten riittäisi vaan joku äänimerkki huomauttamaan että kohta pitää kääntyä. Kääntymisen voisi sitten katsoa ruudulta. Itseänikin ärsyttää navigaattorin valtavan pitkä höpinä joka on ihan turhaa. Mutta äänettömyyskin on huono jos sitten ei huomaakkaan käännöstä tms sen takia.
Tämä. Waze-navigointiapissa voi valita äänettömän ja puheopastuksen sijaan "vain hälytykset" -asetuksen, jolloin ohjelma piipittää mm. nopeuskameroista. Saisi vain piipittää niistä käännöksistäkin, mutta sellaista valintaa ei ole tarjolla.
 
Google Mapsin riemukas ominaisuus valita omia aikojaan "parempi" reitti jos et erikseen paina nappia että kiitos ei. Ja tämä toistuu aika usein - kymmenen minsan välein tai jotain?
Jos nyt esim. lähden ajaan Oulusta Vaasaan niin oletuksena Mapsi ajattaa rantatietä joka on kuolettavan tylsä. Valita voi myös Ylivieskan kautta menevän reitin, joka on miellyttävämpi. Mutta kun kääntyy 86 tielle, niin kohta Google rupeaa ehdottelemaan että nyt löytyi parempi reitti, jos et 10 sekunnin kuluessa paina cancel, niin sinut reititetään uudelleen.
 
Autocorrect on vakiona päällä jokaisessa laitteessa, missä sellaista tuetaan siitä huolimatta, että enemmistö käyttäjistä käyttää useampaa kuin yhtä kieltä.
 
Aiheeseen liittyen. Google Maps navigointi selittää koko ajan ihan liikaa. Ärsyttävää varsinkin jos yrittää samalla kuunnella vaikka jotain podcasteja.

Yksi ainut käännös kuulostaa about tältä:

Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä.
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.
Kun korvassa kuuluu uudelleenreitityksen ääni, niin aina kiroaa kun Maps ei antanut ohjetta valita tiettyä kaistaa tai antanut kääntymiskomentoa, koska Maps tulkitsee jotkut rampit ja kääntymiskaistat "suoraksi"
 
Oli miten oli, kaikista puutteistaan huolimattakin Google Maps on minusta ihan ylivertainen verrattuna muihin navigointisoftiin/laitteisiin (varsinkaan autoihin integroituihin) verrattuna. Kauaksi ollaan tultu niistä ajoista, kun piti kohdepaikka syöttää vain ja ainoastaan katuosoitteen perusteella (ja näppäimistö aakkosjärjestyksessä), ja karttoja piti manuaalisesti päivitellä ja tämä oli vieläpä maksullista (ja kallista).
 
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.

en muista että google maps olisi ohjeistanut ilmansuuntien perusteella.
 
Tämä on todella mukavaa kun yrittää moottoripyörällä navigoida korvakuulolla ja Maps ilmoittaa, että "käänny koilliseen". Kääntyisin toki jos kompassi olisi tullut mukaan.
Kun korvassa kuuluu uudelleenreitityksen ääni, niin aina kiroaa kun Maps ei antanut ohjetta valita tiettyä kaistaa tai antanut kääntymiskomentoa, koska Maps tulkitsee jotkut rampit ja kääntymiskaistat "suoraksi"

Yhtä haasteellista se navigointi tahtoo olla autollakin kun Google Maps kehottaa kääntymään vaikka jostain pihasta autolla kaakkoon. Varsinkaan jos aurinko ja muut taivaankappaleet eivät ole näkyvissä.

"Kuudensadan metrin päästä käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi suuntaan Vaasa. Käänny vasemmalle tielle tuhatsatakuusikymmentäyksi. Jatka suoraan satakaksitoista kilometriä."​
Tuollainen opastus taas ei ole lainkaan paha. Siinähän hyvissä ajoin navigaattori kertoo minne suuntaan käännytään kohta ja suunta "Vaasa" taas antaa vinkkiä että kylteissäkin voi lukea Vaasa kun käännytään ja nelinumeroinen tien numero kertoo että kyse on pienestä maantiestä. Ja satakaksitoista kilometriä suoraan kertoo että ainakaan tuntiin ei tarvi tieltä mihinkään käännellä.

Ärsyttävä sen sijaan on se viesti, kun Google Maps sanoo, että yhteys on kadotettu ja sekuntia myöhemmin taas toteaa, että yhteys on taas muodostettu. Tätä se herjaa ajoittain Googlen omassakin Pixel puhelimessa. Olisi puhelin edes hiljaa sen 30 sekuntia jos yhteys data-siirtoon tai GPS satelliitteihin katoaa muutamaksi sekunniksi ja alkaisi herjata asiasta sitten viiveellä jos yhteys ei palaudu vaikka sen 30 sekunnin aikana.

Toimii kuitenkin ainakin omassa käytössä tuo Google Mapsin navigaattori kuitenkin todella hyvin kokonaisuutena. Usein tutussakin kaupungissa löytyy joku nopeampi reitti paikasta A paikkaa B vaikka itse luullut vuosia aivan muuta. Voisi olla melkoinen totuttelu kun joutuisi taas alkaa navigaattorin sijasta niillä paperikartoilla suunnistamaan. Varsinkin yksin ajaessa joutuu niiden kanssa ajottain pysähtymään vaikka bussipysäkille katsomaan karttaa ja tulevaa reittiä tarkemmin.
 
Aika paljon kyllä näkyy ihan työikäistä porukkaa noiden nippujensa kanssa. Ei kyllä omaan päähänkään mene miksei:
a) Jos on niin innokas pelaaja, niin ei voi niitä yhtä innokkaasti myös itse tarkistaa.
b) Käyttää tilinumeroa, joka on ollut varmaan jo 90-luvulta asti mahdollista antaa pelaamisen yhteydessä (paperilappu) ja rahat menee suoraan tilille.
c) Käyttää Veikkauskorttia, jolloin rahat maksetaan ilmeisesti Veikkaustilille.
d) Veikata netissä tai käyttää Veikkauksen apsia puhelimella, jolloin voitot tulee veikkauksen tilille.

Kohdasta b en ole varma onko noita paperilapulle kirjattavia tilinumeroita vielä mahdollista käyttää.
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.
 
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.
Saatan olla väärässä mutta taitaa tosiaan vaikuttaa vielä niin, että jos pelaa toimeentulotuesta 200e kasinolle ja nostaa satasen takaisin tilille niin tuo 100e katsotaan tuloksi siltä kuulta.

Kertokaas mikä suunnitellun kukkanen on tuossa Googlen haussa, kun kartat ja kuvahaku kohdat vaihtaa aina paikkaansa jollain logiikalla?
 
Ainakin sossutukiin vissiin vaikuttaa, jos tilille tulee veikkausvoittoja. Ehkä tässä yritetään pitää tiliote siistinä. Veikkaustililtä ei taida saada käteisnostoja myöskään, joten sama selitys siihen.

Esimerkiksi toimeentulotuen saaja jos pelaa Veikkauskortilla tai Veikkauksen omassa nettipalvelussa, niin nehän mahdolliset voitot vähennetään suoraan toimeentulotuesta ja samoin Veikkaustilillä olevat rahat. Silloin jos joku pelaa vaikka Pitkävetoa 200 eurolla kuussa ja sattuu voittamaan 280 euroa, niin yksiasuvalle siitä voitosta 50 euroa katsotaan tuloksi jota ei oteta huomioon ja sitten taas 230 euron voitto-osuus vähennetään suoraan toimeentulotuesta. Lopputuloksena siitä 80 euron nettovoitosta jää 180 euroa tappiolle. Jos toimeentulotuki jää alle sen voiton, jonka jonain kuukautena olisi muuten saanut toimeentulotukea, niin sitä voittoa "vyörytetään" seuraavien kuukausien tuloksikin ja vähennellään sieltäkin toimeentulotukea.

Eli ei kyllä kannata ainakaan toimeentulotuen saajan pelata koskaan mitään Veikkauspelejä Veikkaustililtä tai jollakin tavalla jossa maksetaan voitot suoraan tilille. Ei niitä pelejä toki kannata kenenkään muunkaan pelata taloudellisen voiton toivossa, mutta vielä vähemmän jos on toimeentulotuen saaja. Ilmeisesti kaikkiin Veikkauspeleihin tulee jossain vaiheessa se tunnistautumispakko mukaanluettuna lottopelit. Toivottavasti viimeistään sen muutoksen myötä moni toimeentulotuella oleva peliongelmainen ymmärtää lopettaa ne Veikkauksen pelien pelaamiset.


Saatan olla väärässä mutta taitaa tosiaan vaikuttaa vielä niin, että jos pelaa toimeentulotuesta 200e kasinolle ja nostaa satasen takaisin tilille niin tuo 100e katsotaan tuloksi siltä kuulta.

Käsittääkseni ne kaikki voito kasinoiden tilillä katsotaan voitoiksi toimeentulotuessa. Jos joku "kotiuttaa" kasinotililtä vaikka 100 euroa omalle tilille tai luottokortille, niin Kela pyytää ne huomatessaan kyseisen kasinotilin tiliotteet ja kuvankaappaukset siellä olevista voitoista.

Lähde s. 47 https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
 
Oli miten oli, kaikista puutteistaan huolimattakin Google Maps on minusta ihan ylivertainen verrattuna muihin navigointisoftiin/laitteisiin (varsinkaan autoihin integroituihin) verrattuna. Kauaksi ollaan tultu niistä ajoista, kun piti kohdepaikka syöttää vain ja ainoastaan katuosoitteen perusteella (ja näppäimistö aakkosjärjestyksessä), ja karttoja piti manuaalisesti päivitellä ja tämä oli vieläpä maksullista (ja kallista).
Maps on tällä hetkellä vain se vähiten paska. Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus. Google Mapsissa ei saa edes järkevästi offline-karttoja talteen. Onneksi nykyään on myös Baltian maissa Telialla rajaton data niin tuo ei juuri omalle kohdalle enää ole ongelma mutta jos jonnekin muualle lähtisi...
Mapsin tyhmin kukkanen on sen opastama käänny kolmannesta liikenneympyrästä, eikä kolmannesta liittymästä.
Kyllä se mulla sanoo että liittymästä.
 
Niin, kumpa joku keksisi alkaa valmistaa sellaista telinettä, jolla puhelimen saisi vaikka imukupilla tuulilasiin kiinni... :hmm:
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
 
Maps on tällä hetkellä vain se vähiten paska. Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus. Google Mapsissa ei saa edes järkevästi offline-karttoja talteen. Onneksi nykyään on myös Baltian maissa Telialla rajaton data niin tuo ei juuri omalle kohdalle enää ole ongelma mutta jos jonnekin muualle lähtisi...

Kyllä se mulla sanoo että liittymästä.
Joskus harvoin sanoo liittymästä.
 
En muista olenko koskaan käyttänyt Suomessa navigaattoria, mutta täällä USA:ssa Google Mapsissa ärsyttää se, ettei ole "prefer highways" -optiota. Löytyy kyllä "avoid highways", joka on ilmeisesti tarkoitettu moottoripyöräilijöille ja muille jotka haluavat kurvailla pikkuteitä pitkin. Mutta jos on jollain isommalla autolla tai esim. kärryn kanssa liikkeellä, niin mieluummin menisin vain suoraa interstatea kuin jotain sivukatuja pitkin, vaikka jälkimmäinen saattaisi olla kaksi minuuttia nopeampi. Ainut workaroundi taitaa olla se, että lisää alku- ja loppupisteiden väliin kohteita jotka on sopivasti ison tien varrella, mutta silloinkin tulee usein niitä "we found a faster route which will save you 0.0001 minutes" -viestejä, jotka defaulttina hyväksytään (eli pitää erikseen valita että jatketaan alkuperäistä suunnitelmaa, mikä on myös paha suunnittelun kukkanen). Väliin lisätyt kohteet pitää myös aina erikseen kuitata, eli navigaattori ei automaattisesti jatka seuraavaan kohteeseen sen jälkeen kun on saavuttanut välipisteen.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
2000-2010 lukujen klangi on autoissa joissa ei ole navia itsessään, joten eikö tuo ole ihan period correct tapa silloin.?
Itsellä toki auton soittimessa navi, niin ei tarvitse puhelimella kikkailla. Navina siinä Here, ja en ole parempaa löytänyt.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 22,0 vuotta. Eli suomalainen keskimääräisen ikäinen auto on ajalta ennen Nokian toimitusjohtajana vuosina 2010–2013 työskennelleen Stephen Elopin "Palava öljylautta -puhetta.

Niin vanhoissa autoissa ei ole pääsääntöisesti minkäänlaista kiinteää navigaattoria ja Audien ja muiden "premium-autojenkin" navigaattorit ovat mallia näyttävät mittaristossa nuolta minne suuntaan käännytään jos auton ostaja on jaksanut investoida tonnia tms. niihin uusimpiin auton navigaattorikarttoihin jotka ovat uusimmillaankin jo vuosia vanhoja.

Ehkä joskus 2040-luvulla ne imukuppi-systeemit tuulilasissa puhelimella navigointia varten alkavat olla vähitellen historiaa Suomen autokannassa. Tai sitten ei kun liikenteessä on silloinkin paljon vielä jotain 2022 vuosimallin vanhoja retro-autoja joiden android autot ja iOS navigaattorisysteemit ovat lakenneet päivittymästä jo vuosia sitten ja toimimasta yhteen uusien puhelinten kanssa ja imukuppi on tehnyt niihin paluun.
 
Here oli ylivoimainen ennenkuin koko appi vedettiin uusiksi ja siitä poistettiin mm. suomenkielinen opastus.
Missäs vaiheessa tällainen on tapahtunut? Kyllä tuo suomea puhui kun viimeksi joku aika sitten käytin sitä. Toki se ei ole samaa tasoa kuin se alkuperäinen puhenavigointi.

Jos nyt jotain valittaisi esim. Heren suunnittelusta niin juuri ne pitkät jaarittelut siinä kohtaa kun pitäisi suunnilleen alkaa jo valmistautua kääntymään.
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
 
Niin, kumpa joku keksisi alkaa valmistaa sellaista telinettä, jolla puhelimen saisi vaikka imukupilla tuulilasiin kiinni... :hmm:
Ei nuo imukumppiromppeet pysy paikallaan enää nykyisillä möykkypuhelimilla.
Missäs vaiheessa tällainen on tapahtunut? Kyllä tuo suomea puhui kun viimeksi joku aika sitten käytin sitä. Toki se ei ole samaa tasoa kuin se alkuperäinen puhenavigointi.

Jos nyt jotain valittaisi esim. Heren suunnittelusta niin juuri ne pitkät jaarittelut siinä kohtaa kun pitäisi suunnilleen alkaa jo valmistautua kääntymään.
Ai onko siihen tullut sitten takaisin tuki suomelle? Itse poistin koko roskan kun käyttöliittymä meni ihan käyttökelvottomaksi ja puolet ominaisuuksista poistettiin.
 
Ai onko siihen tullut sitten takaisin tuki suomelle? Itse poistin koko roskan kun käyttöliittymä meni ihan käyttökelvottomaksi ja puolet ominaisuuksista poistettiin.
Näköjään käyttää text-to-speechiä, nyt kun katsoin asetuksista. Ilmankos kuulostaakin niin kököltä. Ja käyttöliittymä on tosiaan paskottu jossain välissä.
 

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
Itselläni on cd aukkoon menevä magneetti. Hyvin pysyy paikallaan ja torque prolla katselen moottori arvoja ja gps nopeutta yleensä.
 
Monesti kuullut "lähde etelään" jos ei ole mapsin tuntemalla tiellä. Lähtisin kyllä jos rahat riittäisi.
Offtopiccia sen verran että totaalinen repeäminen tapahtui joskus huoltoasemalla kun puhelimessa oli navi päällä. Paskahuussin ovi perässä kiinni ja lorottamaan. Samalla hetkellä taskusta kuului tee u-käännös jos mahdollista :D
 
Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!
Juu ei. Imukuppikiinnitys - jos se on epätavallisen hyvä - käy vaikkapa leikkuupuimurin tai kaivurin ohjaamoon. Henkilöautossa kannattaa keksiä jotain fiksumpaa kuin lätkiä tuulilasi täyteen paskaa.
 
Siihen kun mittariston eteen laittaa puhelimen vaakan niin hyvä. Toki ei tietenkään toimi kaikilla autoilla ja puhelimilla.
Androidilla kun puhelin on yhditynyt autoon ei kuulu opastuksia, kuuluu kun ottaa median äänet pois bluetoothilta, niin on tottunut käyttämään mapsiä/wegota ilman ääntä.
Toki edellinen voi johtua autoradiosoittimestakin, se on alkanut sekoilemaan. Esim. puhelun tullessa alkaa leikkimään joulukuusta eikä reagoi nappeihin.
 
Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 22,0 vuotta. Eli suomalainen keskimääräisen ikäinen auto on ajalta ennen Nokian toimitusjohtajana vuosina 2010–2013 työskennelleen Stephen Elopin "Palava öljylautta -puhetta.

Niin vanhoissa autoissa ei ole pääsääntöisesti minkäänlaista kiinteää navigaattoria ja Audien ja muiden "premium-autojenkin" navigaattorit ovat mallia näyttävät mittaristossa nuolta minne suuntaan käännytään jos auton ostaja on jaksanut investoida tonnia tms. niihin uusimpiin auton navigaattorikarttoihin jotka ovat uusimmillaankin jo vuosia vanhoja.

Ehkä joskus 2040-luvulla ne imukuppi-systeemit tuulilasissa puhelimella navigointia varten alkavat olla vähitellen historiaa Suomen autokannassa. Tai sitten ei kun liikenteessä on silloinkin paljon vielä jotain 2022 vuosimallin vanhoja retro-autoja joiden android autot ja iOS navigaattorisysteemit ovat lakenneet päivittymästä jo vuosia sitten ja toimimasta yhteen uusien puhelinten kanssa ja imukuppi on tehnyt niihin paluun.

Omassa vm. 2014 autossa on navigaattori mutta se on mallia aivan palikka, eli siinä on 10v vanhat kartat joilla ei esim. Tampereella tee enää juuri mitään. Vaikka päivittäisi kartat 100-200€ SD-korttipäivityksellä parin vuoden takaisiksi kartoiksi, niin edelleenkään siinä ei tule liikennetietoja, uudelleenreitityksiä, kaistaopastuksia eikä myöskään suomenkielistä opastusta.

Käytän oikein mielelläni siis Google Mapsia nyt ja tulevaisuudessa, tuollainen Kenu Airframe istuu autoon tosi hyvin, useissa autoissa kun ne ilmastoinnin ritilät on kuitenkin kuskia päin. Kenu Airframe Pro -autoteline, musta 29,99

Eri asia jos joskus hamassa tulevaisuudessa on niin hieno auto, että siinä on live-navigaattori suomenkielisillä opastuksilla ja ajantasaisilla + kohtuuhintaisilla päivityksillä.
 
Käytän oikein mielelläni siis Google Mapsia nyt ja tulevaisuudessa, tuollainen Kenu Airframe istuu autoon tosi hyvin, useissa autoissa kun ne ilmastoinnin ritilät on kuitenkin kuskia päin. Kenu Airframe Pro -autoteline, musta 29,99

Eri asia jos joskus hamassa tulevaisuudessa on niin hieno auto, että siinä on live-navigaattori suomenkielisillä opastuksilla ja ajantasaisilla + kohtuuhintaisilla päivityksillä.
Itselläni waze, mutta muuten ihan samaa mieltä. Autonakin on just niin hieno auto, että navigaattorin pitäisi olla huippuluokkaa - vaan valitsen silti ennemmin wazen, tosin nykypäivään vietynä eli Apple carplayn kautta auton navinäytöllä, enkä puhelimella.
 
Itellä autossa käytössä Maps tai Sygic joka käyttää TomTomin karttoja. Maps on se niistä loogisempi.
Alla kaksi reittiä, google ajaa järkevästi motaria kun taas sygic haluaa "oikaista" Joensuun keskustan ja muutenkin vanhimman kutostien reitin kautta

1662474102405.png
 
Eipä ole kyllä ikinä navissa ollut äänet päällä, hyvin näkee ihan näytöstä milloin pitää kääntyä.
Sama juttu, en kans itse käsitä minkä takia niitä ääniä pitää pitää päällä. Vaikka navigoisi pelkällä luurilla ilman mitään android autoja niin voihan sen luurin laittaa niin että vilkaisemalla näkee kartan. Minusta ne ääniopasteet vain sekoittaa, varsinkin jos ajelet kaupungissa ja se jatkuvasti huutaa jotain.

Hah. Imukupeissa elää vahvasti 2000-2010 -lukujen klangi. Eivät ole tätä päivää.

Nykyään pidän puhelinta keskikonsolissa. Puhelin heiluu holtittomasti, eikä siitä voi käytännössä katsoa mitään. Äänen perusteella mennään.

Mutta ei silti helvetissä mitään imukuppikiinnityksiä enää!

Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
 
Itellä autossa käytössä Maps tai Sygic joka käyttää TomTomin karttoja. Maps on se niistä loogisempi.
Alla kaksi reittiä, google ajaa järkevästi motaria kun taas sygic haluaa "oikaista" Joensuun keskustan ja muutenkin vanhimman kutostien reitin kautta

1662474102405.png
Onko TomTomin karttaa päivitetty? Jos on, niin tuo reitti on aivan järjetön.
Tuossa keskustan kiertävällä "kehällä" oli isoja työmaita vuosina 2010-2016 (tehtiin mm.uusi silta pielsijoen yli ja yli 10km uutta nelikaistaista), silloin tuo "oikaisu" olisi ollut jopa järkevää. Nyt tuo reitti menee vanhaa valtaväylää pitkin keskustan läpi?
Tuli aikanaan tutuksi tuo työmaa kun sitä joutui ajamaan päivittäin molempiin suuntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 433
Viestejä
4 495 723
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom