Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta yleensä kun noita veikkauskuponkeja sen ison nipun tarkistuttaa joku vanha pappa joka ei edes tiedä mikä tietokone on. Tosin, oppisikohan joku pappa edes koskaan käyttämään mitään itsepalvelumasiinaa...
Aika paljon kyllä näkyy ihan työikäistä porukkaa noiden nippujensa kanssa. Ei kyllä omaan päähänkään mene miksei:
a) Jos on niin innokas pelaaja, niin ei voi niitä yhtä innokkaasti myös itse tarkistaa.
b) Käyttää tilinumeroa, joka on ollut varmaan jo 90-luvulta asti mahdollista antaa pelaamisen yhteydessä (paperilappu) ja rahat menee suoraan tilille.
c) Käyttää Veikkauskorttia, jolloin rahat maksetaan ilmeisesti Veikkaustilille.
d) Veikata netissä tai käyttää Veikkauksen apsia puhelimella, jolloin voitot tulee veikkauksen tilille.

Kohdasta b en ole varma onko noita paperilapulle kirjattavia tilinumeroita vielä mahdollista käyttää.
 
Aika paljon kyllä näkyy ihan työikäistä porukkaa noiden nippujensa kanssa. Ei kyllä omaan päähänkään mene miksei:

e) Kanada! Jos netissä on laittanut itselleen pelirajoja, niin sen pääsi ainakin joku aika sitten vielä kiertämään sillä, että vei paperilappuja kassalle, eikä näyttänyt veikkauskorttia. Lähipiirissä on tämmöinen miedosti peliongelmainen.

Liekö nykyään sitten vaaditaan tunnistautuminen siinäkin, kun automaatitkin meni kortin taakse.
 
Semantiikkaa. Joka tapauksessa en saa bonusta koko summasta millä ostan, jos maksan osan pullopanteilla. S-kauppa kusettaa tässä härskisti asiakkaitaan, kun ei makseta koko ostosten summasta bonusta. Maksutavan (pullopantit ovat rahaan suoraan verrattavissa oleva maksuväline) ei pitäisi poista osaa bonuksista.

Eikös tuo sama systeemi ole muissakin, ainakin K-ryhmässä? Onko sitten edes muita bonussysteemeitä olemassakaan. Aika erikoinen näkökulma kuitenkin, että tuo "härskiä kusetusta" on, a)asia on julkinen b)ne bonukset saa joka tapauksessa helposti ja sallitusti kun ottaa pantit rahana ja c)lienee siinä pointtinsakin, ettei haluta maksaa bonusta kun siitä summasta on se jo kertaalleen maksettu. Oikea ratkaisu tietysti varmaan olisi, että pantit eivät kerryttäisi ostettaessa bonusta eikä vastaavasti palautettaessa vähentäisi niitä, mutta arvaanpa, että tuo on sillä tavalla sisäänleivottu miljoonien eurojen tietojärjestelmään, jonka muuttaminen on joko a)mahdotonta tai b)helvetin kallista.
 
Eikös tuo sama systeemi ole muissakin, ainakin K-ryhmässä? Onko sitten edes muita bonussysteemeitä olemassakaan. Aika erikoinen näkökulma kuitenkin, että tuo "härskiä kusetusta" on, a)asia on julkinen b)ne bonukset saa joka tapauksessa helposti ja sallitusti kun ottaa pantit rahana ja c)lienee siinä pointtinsakin, ettei haluta maksaa bonusta kun siitä summasta on se jo kertaalleen maksettu. Oikea ratkaisu tietysti varmaan olisi, että pantit eivät kerryttäisi ostettaessa bonusta eikä vastaavasti palautettaessa vähentäisi niitä, mutta arvaanpa, että tuo on sillä tavalla sisäänleivottu miljoonien eurojen tietojärjestelmään, jonka muuttaminen on joko a)mahdotonta tai b)helvetin kallista.
Kassaohjelmassa rasti ruutuun tai pois tuoteryhmästä johon pullopantit kuuluvat. Muutoksen voi tehdä etänä joka toimipaikkaan niin ei ole vaikeudesta ainakaan kiinni.

Kyseessä on pantti maksuvälineenä joka ei ole maksu lainkaan vaan palautus. Tuolla kuviolla vähennetään panttien vaikutusta bonuskertymään jonka perusteena käytetään ostosten loppusummaa.

Ajatellaan että alat tuhannen euron pääomalla ostamaan tyhjiä juomakoreja ja saat niistä ostohyvitystä, palautus saman tien ja sillä rahalla ostaisit samat pantit uudelleen bonusta kerryttäen. Tätä 24/7 kuukauden ajan ja bonuksien kilahtaessa tilille voi sillä summalla kasvattaa kerralla ostettavien panttien määrää...
Joku varmaan nopeasti laskee taulukossa ennusteen vuoden bonuskertymästä jos aloituspanos tonni ja palautuksia 100 viikossa. Ainakin bonusostoja tulisi ensimmäisen kuun aikana 400 000€ josta bonusta rouheat 20000€. Seuraavassa kuussa mylly pyörisi 21000€ kertapanoksella jolloin ostot/kk 840 000 josta bonusta 42000€ :cool: Varmaan homma tyssää siihen ettei saa ostettua palautettuja pantteja takaisin...
 
Kassaohjelmassa rasti ruutuun tai pois tuoteryhmästä johon pullopantit kuuluvat. Muutoksen voi tehdä etänä joka toimipaikkaan niin ei ole vaikeudesta ainakaan kiinni.

Molemmat siis toimivat noin, eli pantit saa sekä pois bonusta kerryttävistä ostoista että ne saa kuitattua bonuksia vähentämättömänä rahana? Sitten on hyvä kysymys, että miksi noin ei tehdä.

Kyseessä on pantti maksuvälineenä joka ei ole maksu lainkaan vaan palautus. Tuolla kuviolla vähennetään panttien vaikutusta bonuskertymään jonka perusteena käytetään ostosten loppusummaa.

Niin sillä poistetaan se tuplavaikutus.
 
Pantti kerryttää bonusta. Esim kaljakopan loppusumma 30€ niin kuitissa lukee "bonusta kerryttävää ostoa 3,60€"
 
Ulkomailla kassajärjestelmät on olleet kyllä jo pidemmän aikaa paljon edellä, muistan että itsepalvelukassat oli arkipäivää jo lähes 20 vuotta sitten Briteissä,
Suomessa aikanaan mm osuuskaupalla oli itsepalvelu pilotteja joissain kaupoissa, mutta syystä tai toisesta ei ollut vielä Suomessa niiden aika. Se versio missä asiakas itse keräillessä "piippas" ostokset menee yhteen nykyisen kanssa.

Sen välissä itsepalvelu jyräsi noutotukuissa.
 
Jotenkin mua aina ärsyttää kassalla ne jotka "nää mä maksan kortilla" ja nämä erikseen käteisellä. Tiedän että on siihen varmaan järkisyy, mutta silti.
Hyvin harvoin olen tehnyt juuri noin mutta usein kahdella eri kortilla. Syynä on se, että joku tavara henkilökohtaisen ostosreissun ohessa oli elinkeinotoimintaa varten - oli se sitten edes vähennyskelpoinen tai ei, niin eri tililtä ja eri tiliotteelle kuin henkilökohtainen talous.

Jonkun "järkevä syy" voi olla yhteinen ruokatili, jolta hallitus ei anna ostaa kaljaa.

Tai sitten on vaan foliohattumies, joka ei halua että mihinkään järjestelmään kirjautuu tieto että on ostanut tupakkaa tai jesaria tai jätesäkkejä.
Joku varmaan nopeasti laskee taulukossa ennusteen vuoden bonuskertymästä jos aloituspanos tonni ja palautuksia 100 viikossa. Ainakin bonusostoja tulisi ensimmäisen kuun aikana 400 000€ josta bonusta rouheat 20000€. Seuraavassa kuussa mylly pyörisi 21000€ kertapanoksella jolloin ostot/kk 840 000 josta bonusta 42000€ :cool: Varmaan homma tyssää siihen ettei saa ostettua palautettuja pantteja takaisin...
Itse asiassa vielä rajumpaa, jos joku oikeasti saisi tuon määrän käsiteltyä. Jälkimmäisistä luvuistasi jäi nimittäin yksi nolla pois.
 
Tai sitten on vaan foliohattumies, joka ei halua että mihinkään järjestelmään kirjautuu tieto että on ostanut tupakkaa tai jesaria tai jätesäkkejä.
Jos katsoo vihreän kortin ja s-ryhmän osuuskauppojen palvelutarjontaa, niin ehkä voi yrittää casinoa vähän harhauttaa. Todennäköisesti jää yritykseksi.

https://hok-elanto.fi/palvelut/
https://www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/ukk/bonuskumppanit/
https://pko.fi/palvelut/

Eli kohdusta hautaan myös terveys palveluita , oma pankki , vakuutus kumppanina Tapiola jne.

Vanhan sanonta, itse tietää vimeisenä.

Jos alkaa tiippuun laki avusta mainontaa, vakuutus korotuksia, varanhoidosta, pankki limiiteistä/vakuuksista kyselyjä/tarjouksia,,, niin....
 
On noilla se hyvä että ajantasainen varastosaldo löytyy ihan tavallisistakin elintarvikkeista. Se on hyvä jos tarvii ostella jotain vähän harvinaisempaa tai saada selville, onko tuotetta esim. lähimmässä s-marketissa. Huono puoli tietysti se että Foodie on todella kökkö käyttää eikä uudempi S-ruoka paljon parempi ole. Ässän eri ketjujen nettisivutkin kaipaisi kovasti kehittämistä.

K-ruoka on käytettävyydeltään hyvä muuten mutta sinne ei päivity onko tuotetta oikeasti saatavilla.
Foodie.fi on kuollut ja kuopattu jo hyvän aikaa sitten ja siellä oli jo todella pitkän aikaa täysin pielessä tiedot tavaroiden saatavuudesta.
 
Pantti kerryttää bonusta. Esim kaljakopan loppusumma 30€ niin kuitissa lukee "bonusta kerryttävää ostoa 3,60€"

Siitä ei kellään varmastikaan ollut epäilystä, ja sen takiahan se panttiraha palautettaessa vähennetäänkin, ettei kahdesti makseta bonuksia samasta rahasta. Kysyin, että saako tuon järjestelmässä rasti ruutuun -helppoudella käännettyä niin päin, että pantti ei kerrytä bonusta ostettaessa muttei myöskään vähennä sitä maksettaessa?

Hyvin harvoin olen tehnyt juuri noin mutta usein kahdella eri kortilla. Syynä on se, että joku tavara henkilökohtaisen ostosreissun ohessa oli elinkeinotoimintaa varten - oli se sitten edes vähennyskelpoinen tai ei, niin eri tililtä ja eri tiliotteelle kuin henkilökohtainen talous.

Jonkun "järkevä syy" voi olla yhteinen ruokatili, jolta hallitus ei anna ostaa kaljaa.

Miksi järkevä syy lainausmerkeissä tässä? Itse vilautan kaljojen jälkeen oman tilin korttia ennen kuin muut talouden ostokset maksetaan yhteiseltä ruokatililtä (ellei satu tuntumaan siltä, että sama mennä kaikki siltä omalta). Käteisellä tosin harvoin maksan, mutta syy olla maksamatta omia ostoksia muiden rahoilla ei ole se, että "hallitus ei anna", vaan se, että tuntuisi hieman kusipäiseltä vaatia sellaista.
 
Ihan tässä vaan mietin että onko tuo pantin bonuksettomuus (lunastusvaiheessa) isokin "kusetus" ja ongelma?

Jos saa pullopantteja esim. 600 euron edestä vuodessa olisi bonuksen määrä maksimibonuksella 5% yht. 30 e/vuosi. Jos pulloralli jakautuu tasaisella tahdille koko vuodeksi on siis 2,5 e/kk se bonus mitä pantin osuudesta palauttaessa saisi. Näihin määriin tarvitaan vuodessa 1500 kpl 1,5 litran muovipulloa, 3000 kpl 0,35 - 0,5 l muovipulloja, 4000 kpl tölkkejä tai 6000 lasipulloa tai pientä muovipulloa. Tai jokin combo niistä. Tässä esimerkissä puhutaan siis ihan helvetin isosta määrästä pulloja ja silti se bonuksen laskettu määrä on noin pieni.

Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).
 
Ihan tässä vaan mietin että onko tuo pantin bonuksettomuus (lunastusvaiheessa) isokin "kusetus" ja ongelma?

Jos saa pullopantteja esim. 600 euron edestä vuodessa olisi bonuksen määrä maksimibonuksella 5% yht. 30 e/vuosi. Jos pulloralli jakautuu tasaisella tahdille koko vuodeksi on siis 2,5 e/kk se bonus mitä pantin osuudesta palauttaessa saisi. Näihin määriin tarvitaan vuodessa 1500 kpl 1,5 litran muovipulloa, 3000 kpl 0,35 - 0,5 l muovipulloja, 4000 kpl tölkkejä tai 6000 lasipulloa tai pientä muovipulloa. Tai jokin combo niistä. Tässä esimerkissä puhutaan siis ihan helvetin isosta määrästä pulloja ja silti se bonuksen laskettu määrä on noin pieni.

Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).

Juuri näin. Ei todellakaan ole sen parin euron arvoista, että joutuisi vastaanottamaan käteistä rahaa.
 
Ihan tässä vaan mietin että onko tuo pantin bonuksettomuus (lunastusvaiheessa) isokin "kusetus" ja ongelma?

Jos saa pullopantteja esim. 600 euron edestä vuodessa olisi bonuksen määrä maksimibonuksella 5% yht. 30 e/vuosi. Jos pulloralli jakautuu tasaisella tahdille koko vuodeksi on siis 2,5 e/kk se bonus mitä pantin osuudesta palauttaessa saisi. Näihin määriin tarvitaan vuodessa 1500 kpl 1,5 litran muovipulloa, 3000 kpl 0,35 - 0,5 l muovipulloja, 4000 kpl tölkkejä tai 6000 lasipulloa tai pientä muovipulloa. Tai jokin combo niistä. Tässä esimerkissä puhutaan siis ihan helvetin isosta määrästä pulloja ja silti se bonuksen laskettu määrä on noin pieni.

Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).
Itse otan ne käteisenä niitä hetkiä varten kun käteiselle tulee tarvetta. Vaikka kuinka idealistisesti tuntuu ihmiset Ridge walleteja ostelevan niin kyllä sitä käteistäkin joskus tarvitsee.
 
Itse otan ne käteisenä niitä hetkiä varten kun käteiselle tulee tarvetta. Vaikka kuinka idealistisesti tuntuu ihmiset Ridge walleteja ostelevan niin kyllä sitä käteistäkin joskus tarvitsee.
Sama vika, joskus sitä kateistä kutienkin tarvitsee niin noista pullonpalautuksista sitä saa kätevästi. Ja sitten jos alkaa olemaan liikaa kolikoita niin käyn vaihtamassa faijan kanssa, itse otan seteleitä ja faija saa "kilon" kolikoita, hän kun käy joka ilta "aamuparlamentissa" paikallisella huoltiksella muiden elekeläis-huru-ukkojen kanssa juomassa kahvit ja maksaa yleensä sen kolikoilla.
 
Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).
En minäkään jaksaisi jos palauttelisin joka kauppakäynnillä seitsemän tölkkiä ja ison vissypullon. Enkä varsinkaan osaa olla kiukkuinen siitä että vaivaa näkemättä homma menee juuri niinkuin pitääkin.

Kun taas palauttaa kerralla esimerkiksi neljästä-viidestä kaupan muovikassillisesta(20 €) paljon isompiin eriin(ehkä satanen), ei ole suuri vaiva käydä lunastamassa kuittia Prisman infosta. Nämä palautustapahtumat tietenkin teen, kun oletettavasti pullokoneilla ei ole väkeä, jolloin myöskin sinne infotiskille yleensä pääsee välittömästi. Vieläpä näin toimien kolikoina tulee melko pieni osuus summasta, joka tietysti olisi niitä pelkkiä kolikoita jos tosiaan tekisi saman manööverin joka tiistai ja lauantai.
Juuri näin. Ei todellakaan ole sen parin euron arvoista, että joutuisi vastaanottamaan käteistä rahaa.
On se maailma ja zeitgeist kääntynyt näin 80-luvulla syntyneenkin aikuisiän vuosien mittaan pikavauhtia enemmän kuin päälaelleen; muutamalle kierteelle absurdein tavoin. Osaan kyllä kuvitella ihmislapselle paljon rujommankin kohtalon kuin joutua vastaanottamaan ja pitämään hallussaan kylmää käteistä rahaa. :rofl:
 
Rahat käteisenä ja possuun ja possu kerran vuodessa automaatille ja rahat tilille. Helppoa.
Sitäpaitsi aivan varmasti jokainen tarvitsee käteistäkin vaikka miten larppaisi älylaitemaksujen maailmaa jossa kortit ovat vanhanaikaisia. Vai maksaako nykynuoriso kannabiksenkin Mobilepaylla? Pimeästi ostetut nuuskat Paypalin kaverisiirrolla?
 
Sitäpaitsi aivan varmasti jokainen tarvitsee käteistäkin vaikka miten larppaisi älylaitemaksujen maailmaa jossa kortit ovat vanhanaikaisia. Vai maksaako nykynuoriso kannabiksenkin Mobilepaylla? Pimeästi ostetut nuuskat Paypalin kaverisiirrolla?

En ole ainakaan kolmeen vuoteen tarvinnut käteistä, mutta en kyllä ole yrittänyt ostaa kannabistakaan.
 
En ole ainakaan kolmeen vuoteen tarvinnut käteistä, mutta en kyllä ole yrittänyt ostaa kannabistakaan.
Monessa tuotteessa se hinta on vaan käteisellä toinen kuin kortilla maksaessa. Esim veneen tankkaus rantatankilla. Kortilla 2.79 litra. Etukäteen maksettuna rahalla 2.19 rengas tien varressa saaristossa.
Monessa kone kaupassa käteis hinnat aivan toisia, esim käytettyä kaivinkonetta ostaessa.
 
En ole ainakaan kolmeen vuoteen tarvinnut käteistä, mutta en kyllä ole yrittänyt ostaa kannabistakaan.

No tämä, käteistä on hyvin satunnaisesti vain silloin kun joudun etsiin muijan laukusta jonkun sen sinne keräämistä kymmenestä sytkäristä tai kolmesta setistä jonkun auton avaimia ja vahingossa satun törmäämään seteleihin. :sangel:
 
Monessa tuotteessa se hinta on vaan käteisellä toinen kuin kortilla maksaessa. Esim veneen tankkaus rantatankilla. Kortilla 2.79 litra. Etukäteen maksettuna rahalla 2.19 rengas tien varressa saaristossa.
Monessa kone kaupassa käteis hinnat aivan toisia, esim käytettyä kaivinkonetta ostaessa.
Eikö kaivinkoneen myyjälle edes tilisiirto kelpaa vai pitääkö tosiaan olla nippu seteleitä antaa kouraan?
Täytyy muistaa jos tulee tarve ostaa kaivinkone. Alan säästämään pullopalautusrahoja sitä varten heti. :smoke:
 
Eikö kaivinkoneen myyjälle edes tilisiirto kelpaa vai pitääkö tosiaan olla nippu seteleitä antaa kouraan?
Täytyy muistaa jos tulee tarve ostaa kaivinkone. Alan säästämään pullopalautusrahoja sitä varten heti. :smoke:
Esimerkkejä. Joka asiassa se loppuun verotettu korttihinnoittelu on kalliimpaa. Osassa kaupanteossa sitä etua on mahdollista vaan saada itselleenkin käteisen kanssa toimiessa.
Kaivinkoneen myyjälle voi kelvata se tilirahakin, hinta vaan korkeampi.
 
Ihan tässä vaan mietin että onko tuo pantin bonuksettomuus (lunastusvaiheessa) isokin "kusetus" ja ongelma?

Jos saa pullopantteja esim. 600 euron edestä vuodessa olisi bonuksen määrä maksimibonuksella 5% yht. 30 e/vuosi. Jos pulloralli jakautuu tasaisella tahdille koko vuodeksi on siis 2,5 e/kk se bonus mitä pantin osuudesta palauttaessa saisi. Näihin määriin tarvitaan vuodessa 1500 kpl 1,5 litran muovipulloa, 3000 kpl 0,35 - 0,5 l muovipulloja, 4000 kpl tölkkejä tai 6000 lasipulloa tai pientä muovipulloa. Tai jokin combo niistä. Tässä esimerkissä puhutaan siis ihan helvetin isosta määrästä pulloja ja silti se bonuksen laskettu määrä on noin pieni.

Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).
Kysehän ei ole siitä mitä se on yksittäiselle ihmiselle. Vaan paljonko yritys hyötyy tuosta. Jos oletetaan että vain 5% palauttaa pulloja päivässä ja ihmisiä käy sen 10k kuten isoissa kaupoissa käy. niin paljonko yritys hyötyy siitä että yksittäinen asiakas ei saa sitä 30e/v?
 
No tämä, käteistä on hyvin satunnaisesti vain silloin kun joudun etsiin muijan laukusta jonkun sen sinne keräämistä kymmenestä sytkäristä tai kolmesta setistä jonkun auton avaimia ja vahingossa satun törmäämään seteleihin. :sangel:
Sama. Käteistä on kotona kassakaapissa joku vajaa tonni ihan vaan yleisen varautumisen nimissä, mutta muuten en edes muista milloin olisin käyttänyt missään käteistä. Vähintään siitä on useampia vuosia. Lompakossa on varmuuden vuoksi muutama kymppi, mutta se on kuvitteellisessa ongelmatilanteessakin laiha lohtu, sillä en pidä lompakkoa mukana (paitsi ajokortin vuoksi autossa), kun kaikki maksut hoituvat puhelimen kautta.
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein. Jos nyt lähtee yhtään mihinkään teknokuplakaveriporukan ulkopuolle, on käteinen edelleen kingi. Kuten jo moni kirjoitti, on monessakin paikassa käteinen huomattavasti edullisempi maksuväline. Joissain paikoissa se voi tarkoittaa että kauppaa ei lyödä koneelle lainkaan, mutta usein on ihan rehdisti vaan käteinen hinnoiteltu halvemmaksi. Käteinen on myös usein nopeampi maksuväline, kirjoitan näin itse myös kassakoneen toisella puolella olevana. Enemmän on korttien kanssa ihmettelyä, käteinen se vaan yksinkertaisesti toimii paremmin enemmistöllä.
Sama juttu kirpputoreilta tai yksityisiltä jotakin ostaessa tai myydessä, käteinen vaan toimii eikä tarvitse ihmetellä.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein.

Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
 
Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
Ja mä oon kyllä yksityisten kanssa ihan MobilePayllä hoitanu kaiken.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Juu, monesti noissa sovelluksissa suomen kieli on joku karmea konekäännös josta ei välillä meinaa ottaa mitään tolkkua. Tuon takia itselläni on lähes kaikki laitteet englanninkielisinä, tosin siitäkin tulee välillä ongelmia päivämäärien, kellonaikojen, tuhaterottimien sun muiden lokalisointien kanssa.
 
Asiasta varmaan kertoo jotain että tuossa 2kk sitten avasin lompakon ja olin iloisesti hämmentynyt koska siellä majaili 50e seteli, ei hajuakaan mistä olen saanut.
Suunnittelun kukkaseksi voisi laittaa tässä tapauksessa ihmisen muistin :)
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein. Jos nyt lähtee yhtään mihinkään teknokuplakaveriporukan ulkopuolle, on käteinen edelleen kingi. Kuten jo moni kirjoitti, on monessakin paikassa käteinen huomattavasti edullisempi maksuväline. Joissain paikoissa se voi tarkoittaa että kauppaa ei lyödä koneelle lainkaan, mutta usein on ihan rehdisti vaan käteinen hinnoiteltu halvemmaksi. Käteinen on myös usein nopeampi maksuväline, kirjoitan näin itse myös kassakoneen toisella puolella olevana. Enemmän on korttien kanssa ihmettelyä, käteinen se vaan yksinkertaisesti toimii paremmin enemmistöllä.
Sama juttu kirpputoreilta tai yksityisiltä jotakin ostaessa tai myydessä, käteinen vaan toimii eikä tarvitse ihmetellä.
Erittäin usein? Vai niin. En tunnista olevani minkäänlaisessa kuplassa, mutta en tosiaan ole moneen vuoteen käyttänyt/tarvinnut missään yhteydessä käteistä. Ja siis ihan normaalisti asioin toreilla, kioskeissa, kaupoissa, kahviloissa jne. Kirpputorillakin olen joskus käynyt ja näytti olevan ihan normaali korttipääte sielläkin kassalla. En tiedä onko jossakin muualla tilanne toisin, mutta tuskin ainakaan erityisen yleisesti.

Ja siis käteisellä maksaminen on muka usein edullisempaa? Mitä ihmettä nyt taas.

Mikäli ostosta ei lyödä koneelle ja kyse on yrityksestä, niin taitaa lipsahtaa veronkierron puolelle, eikä ole ollut tapana tukea sellaista. Yksityisten kanssa maksut hoituvat Mobilepaylla.

"Korttien kanssa ihmettely" kuulosti myös hassulta kommentilta. Mitä niiden kanssa tarvitsee ihmetellä? PIN-koodin syöttäminen, vai mikä se ongelma on? Itse tosin käytän puhelinta maksuvälineenä, jolloin ei tarvitse syöttää koskaan edes sitä PIN-koodia.

Voisikohan olla, että se kupla on pikemminkin siellä sinun puolellasi, jos kuvittelet että nämä skenaariosi ovat kovinkin yleisiä?

Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Tämä on kyllä tosiaan ihan kakkaa. Näitä löytyy myös ihan webbisivujenkin osalta, eli käyttävät väkisin selaimen kieliasetusta, eivätkä tavan tallaajat välttämättä osaa sitä vaihtaa.

Onneksi noita ei ole kovinkaan montaa, tai ei ole tullut ainakaan omalla kohdalla vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän ei ole siitä mitä se on yksittäiselle ihmiselle. Vaan paljonko yritys hyötyy tuosta. Jos oletetaan että vain 5% palauttaa pulloja päivässä ja ihmisiä käy sen 10k kuten isoissa kaupoissa käy. niin paljonko yritys hyötyy siitä että yksittäinen asiakas ei saa sitä 30e/v?
Varsinaisesti ottaen kauppa ei hyödy mitään koska niin kuin tiedetään, pantista on maksettu bonukset jo ostovaiheessa. Jos bonuksen saa palauttaessa lisäksi, maksaa kauppa bonukset tuplana samasta pullopantista.

Pullopanttijärjestelmään osallistuminen on kaupoille muutenkin tuottamatonta toimintaa ja pelkästään palvelu asiakkaille. Kauppa saa siitä itselleen sen verran rahaa että pitkällä ajalla kalliiden palautuslaitteiden investointikulut tulee katetuksi mutta viivan alle ei jää paljon mitään. Voi olla että pullopalautuksesta aiheutuvat työvoimakulutkin oikein pitkällä ajalla tulee katetuiksi mutta siihen en itse usko. Ja kiinteistökulujen jyvitetty osuus lisäksi.
 
Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
Pärjää ei siinä mitään. Mutta se hinta mitä maksat siitä. Esim mökkiprojekti missä et tee itse mitään.
30-50% tulee halvemmaksi käteisellä varsinkin työn osuudet.
 
Viittaatko tässä pimeän työvoiman käyttöön?
En, ostan yrittäjältä palvelua. En ole kiinnostunut mihin hän rahansa käyttää. Esim kattotuolit mökkiin ja piharakennukseen. Suoraan tuoli firmalle maksu rahalla. Lähes puolet listahinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Erittäin usein? Vai niin. En tunnista olevani minkäänlaisessa kuplassa, mutta en tosiaan ole moneen vuoteen käyttänyt/tarvinnut missään yhteydessä käteistä. Ja siis ihan normaalisti asioin toreilla, kioskeissa, kaupoissa, kahviloissa jne. Kirpputorillakin olen joskus käynyt ja näytti olevan ihan normaali korttipääte sielläkin kassalla. En tiedä onko jossakin muualla tilanne toisin, mutta tuskin ainakaan erityisen yleisesti.
En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.

Ja siis käteisellä maksaminen on muka usein edullisempaa? Mitä ihmettä nyt taas.
Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.

Yksityisten kanssa maksut hoituvat Mobilepaylla.
Juu, onnistuu joidenkin ihmisten kanssa. Suurimman osan kanssa se ei onnistu.

"Korttien kanssa ihmettely" kuulosti myös hassulta kommentilta. Mitä niiden kanssa tarvitsee ihmetellä? PIN-koodin syöttäminen, vai mikä se ongelma on? Itse tosin käytän puhelinta maksuvälineenä, jolloin ei tarvitse syöttää koskaan edes sitä PIN-koodia.
Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.

Voisikohan olla, että se kupla on pikemminkin siellä sinun puolellasi, jos kuvittelet että nämä skenaariosi ovat kovinkin yleisiä?
On totta, että liikun aika laajalla reviirillä sekä fyysisesti, että myös virtuaalisesti harrastuspiireissä ja puhun omakohtaisista kokemuksista ja käyn kauppaa monella rintamalla. Täällä "teknofoorumilla" on samoja viboja kuin monessa muussakin harrastus/elämänkatsomus-skenessä, että keskinäinen keskustelu ja muutamat vahvat ja ennenkaikkea äänekkäät mielipiteet toistavat sekä vahvistavat itseään pienessä samanmielisten piirissä pyöriessään jolloin jotakin tiettyä mielipidettä tai asiaa aletaan pitämään "oikeana totuutena", vaikka se olisi totuus vain tämän yhden ryhmän sisällä.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.
 
Juu, monesti noissa sovelluksissa suomen kieli on joku karmea konekäännös josta ei välillä meinaa ottaa mitään tolkkua. Tuon takia itselläni on lähes kaikki laitteet englanninkielisinä, tosin siitäkin tulee välillä ongelmia päivämäärien, kellonaikojen, tuhaterottimien sun muiden lokalisointien kanssa.

Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
 
En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.

Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.

Käteisen käsittelykulutkin siirretään asiakkaalle. PIkkukojuja isommissa liikkeissä käteinen on yrityksen kannalta kallis maksutapa. Jollekin ihan pienelle lafkalle tai torikojun pitäjälle käteinen ehkä on helpompaa kun ei tarvii hankkia maksupäätettä ym. tosin iZettle ja vastaavat helpottaneet sitäkin puolta.

Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.

Siitä on hyvin paljon aikaa kun itse olin myyjänä joten en tiedä miltä asiakkaat siltä puolelta näyttää. Mutta tälleen asiakkaan näkökulmasta korttimaksaja kyllä hyvin harvoin on tukkona kassajonossa toisin kuin pennosiaan laskevat käteismaksajat.

On totta, että liikun aika laajalla reviirillä sekä fyysisesti, että myös virtuaalisesti harrastuspiireissä ja puhun omakohtaisista kokemuksista ja käyn kauppaa monella rintamalla. Täällä "teknofoorumilla" on samoja viboja kuin monessa muussakin harrastus/elämänkatsomus-skenessä, että keskinäinen keskustelu ja muutamat vahvat ja ennenkaikkea äänekkäät mielipiteet toistavat sekä vahvistavat itseään pienessä samanmielisten piirissä pyöriessään jolloin jotakin tiettyä mielipidettä tai asiaa aletaan pitämään "oikeana totuutena", vaikka se olisi totuus vain tämän yhden ryhmän sisällä.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.

Omalla suppealla otannalla sellaista paikkaa ei ole tullut varmaan vuosikausiin enää vastaan, jossa korttimaksu ei käy tai jossa käteisellä maksamalla saisi ostoksensa halvemmalla.
edit. asia erikseen tietty voi olla ilman kuittia työtään tekevät remonttireiskat jotka potkittu pois ennakkoperintärekisteristäkin x vuotta sitten.
 
Siitä on hyvin paljon aikaa kun itse olin myyjänä joten en tiedä miltä asiakkaat siltä puolelta näyttää. Mutta tälleen asiakkaan näkökulmasta korttimaksaja kyllä hyvin harvoin on tukkona kassajonossa toisin kuin pennosiaan laskevat käteismaksajat.
Tämä liittyy vahvasti kaupan luonteeseen. Oma kokemukseni on satojen ja tuhansien eurojen tuotteiden myynnistä, jolloin jo kauppaan tultaessa on varauduttu tarpeellisilla maksuvälineillä, eli esimerkiksi setelitukulla, eikä kolikoita käytännössä juuri käytetä. Mainitsemani vanhemmat kortilla maksavat ihmiset selvästi vaikuttavat siltä, että korttia ei käytetä normaalisti ikinä, vaan käytetään käteistä, mutta nyt isomman ostoksen ollessa kyseessä, sitä käteistä ei ole käyty nostamassa vaan maksetaankin poikkusellisesti kortilla ja haparointi johtuu siitä. Marketin kassa on varmasti erilainen, kun siellä se mummo kaivaa sitä kolikkopussia vapisevin sormin.
 
Edit. En huomannut Kokkosen kommenttia ennen vastaamista. Laitan spoilereihin.

En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.
Ihmettely koski yleisesti/usein -termejä. Olisi pitänyt boldata ne. Väitän, että nimenomaan silloin on kyse kuplasta, jos nämä ongelmat tuntuvat yleisiltä. Suurin osa kansasta asioi aivan varmasti pääasiassa vain paikoissa, joissa maksu onnistuu kortilla ja kortti myös löytyy käytännössä jokaiselta. Maahamuuttajat ja muut lieneilmiöt ovat sitten oma juttunsa.

Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.
Tähän sama kommentti kuin edelliseen. Ei varmasti ole yleistä siinä mielessä, että sillä olisi merkitystä kenenkään talouden kannalta. Noita pimeästi hoidettuja kattotuoli-esimerkkejä ei kannata yleistää.

Juu, onnistuu joidenkin ihmisten kanssa. Suurimman osan kanssa se ei onnistu.
Tämä varmaan riippuu tilanteesta. Omalla kohdalla se on yleensä onnistunut joko tilisiirrolla, tai sitten juuri Mobilepaylla. En edes muista milloin olisin tehnyt kasvotusten käteiskauppaa kenenkään yksityishenkilön kanssa. Voi olla että joku muu toimii toisin, mutta edelleen se sama juttu että eipä tuo taida kovinkaan yleistä olla muualla kuin ehkä jossakin maaseudulla ja melko varmasti tällainen pulaaminen on kokonaisuudessa päivä päivältä vähenemään päin.

Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
En tiedä missä työssä ja millä alalla olet jos tuo on kovinkin yleistä, mutta jos nyt ajattelee ihan normaalin marketin kassaa, niin väitän että koko asiakasvirrasta moinen on hyvinkin harvinaista sillä tasolla, että se olisi käteismaksamista hitaampaa/hankalampaa. Isompia maksuja korteilla ei voi muutenkaan oletuksena suorittaa, kun niissä on oletuksena niin alhaiset maksurajat.

Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.
Puhelimella maksaminen on teknisesti 100% sama asia kuin lähimaksu kortilla. Erona on vain se, ettei ole 50€ rajaa koodin kyselylle. Se ei ole siis ole olennaista tässä yhteydessä, eli mainitsin sen vain siksi kun se on se tapa millä itse maksan kaiken ja siksi ei tarvitse olla mukanakaan koskaan mitään muuta kuin puhelin ja kotiavaimet. Puhelimen voi siis esimerkissä korvata maksukortilla. Pointti oli, ettei suuri massa tarvitse käteistä maksutilanteessa kuin aniharvoin.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.
"Laaja otanta" kuulostaa tässä lähinnä lakia kiertäviltä boomereilta ja muilta marginaaliryhmiltä mutta joo, varmaan tuollaisia tilanteita löytyy kun tarpeeksi hakemalla hakee. Ei ole omalle kohdalle kuitenkaan osunut sellaisia moneen vuoteen ja kuten sanoin, niin aika laajasti käytän erilaisia palveluita eri puolilla Suomea. Järjestelmäviat ovat sitten asia erikseen.
 
Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
Mitä ihmettä, Google Mapsissahan on voinut vaihtaa sovelluksen kielen jo useamman vuoden ajan eriksi kuin puhelimen kielen.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Jotkin pelit konsoleilla tekee tätä samaa. Jessus että ärsyttävää. Pääasiassa toki mielellään englanniksi pelit mutta sitten on jotain tiettyjä joissa tottumuksesta suomi. Esim Sims 4. Jos taas jätän konsolin suomeksi tämän takia niin Spyro alkaa puhumaan suomea jota en halua...
 
Varsinaisesti ottaen kauppa ei hyödy mitään koska niin kuin tiedetään, pantista on maksettu bonukset jo ostovaiheessa. Jos bonuksen saa palauttaessa lisäksi, maksaa kauppa bonukset tuplana samasta pullopantista.

Pullopanttijärjestelmään osallistuminen on kaupoille muutenkin tuottamatonta toimintaa ja pelkästään palvelu asiakkaille. Kauppa saa siitä itselleen sen verran rahaa että pitkällä ajalla kalliiden palautuslaitteiden investointikulut tulee katetuksi mutta viivan alle ei jää paljon mitään. Voi olla että pullopalautuksesta aiheutuvat työvoimakulutkin oikein pitkällä ajalla tulee katetuiksi mutta siihen en itse usko. Ja kiinteistökulujen jyvitetty osuus lisäksi.

Ei se nyt noin mene. Pullopanttihan voi olla ostettu mistä liikkeestä vaan. Ja palautettaessahan ei makseta bonusta siitä pantista, vaan niistä ostoksista. Jos maksan ostoksen osittain rahan sijasta pullopanteilla, miksi minun ostoksistani ei pitäisi maksaa bonuksia kokonaan? Bonusta maksetaan ostoksista, eikä maksutavan sitä pidä alentaa.
 
Ei se nyt noin mene. Pullopanttihan voi olla ostettu mistä liikkeestä vaan. Ja palautettaessahan ei makseta bonusta siitä pantista, vaan niistä ostoksista. Jos maksan ostoksen osittain rahan sijasta pullopanteilla, miksi minun ostoksistani ei pitäisi maksaa bonuksia kokonaan? Bonusta maksetaan ostoksista, eikä maksutavan sitä pidä alentaa.
Tässä nyt ei ole mitään suunnittelumokaa tai virhettä vaan homma toimii juuri kuten on tarkoitus.

Lyhyesti siksi, että juomapakkausten palautus on palautus siinä missä mikä tahansa tuotepalautus. Siinä siis annetaan asiakkaalle kassasta rahaa. Pullokuitti ei ole maksutapa. Kun tehdään samalla osto ja palautus, se oikea koko summa on näiden väli.

Cashbackia annetaan yleensäkin asiakkaan maksamasta hinnasta. Siis ihan samoin sitä ei makseta 399 euron tuotteen arvon mukaan jos asiakkaalla on 50 euron kampanjakoodi tähän tuotteeseen, vaan sen 349 euron maksutapahtuman mukaan.

Jos aina maksettaisiin jonkin kummallisen määritelmän mukaan "kokonaan", niin silloinhan saisi tonnin tuotteen ostaessa esimerkiksi 50 euroa bonusta, vaikka samalla palauttaa(oletetaan avokauppa tai vastaava laaja palautusoikeus) eilen ostamansa 900 euron tuotteen, josta jo sai 45 euroa bonusta. Kuulostaa tienaamiselta.
 
Mitä ihmettä, Google Mapsissahan on voinut vaihtaa sovelluksen kielen jo useamman vuoden ajan eriksi kuin puhelimen kielen.

no nyt vihdoin onnistuu! maailma on valmis. Mutta väitän kyllä että ei ole ollut mahdollista jo vuosia. ainakaan andtoidilla, kun ominaisuus julkaistiin 2021 alussa.

 
Pantilla maksettaessa voi myös onnistua vähentämään bonuksia, jos pullokuitin summa on suurempi kuin ostokset ja käytät bonus-korttia. Kerran kävi näin, että ostin jotain tyyliin 3 eurolla ja maksoin 4 euron pullokuitilla, jolloin sain takaisin euron. Sitten huomasin jälkeenpäin, että kyseisen ostoksen bonuskertymäkin oli miinusmerkkimen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 494 828
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom