En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.
Ihmettely koski yleisesti/usein -termejä. Olisi pitänyt boldata ne. Väitän, että nimenomaan silloin on kyse kuplasta, jos nämä ongelmat tuntuvat yleisiltä. Suurin osa kansasta asioi aivan varmasti pääasiassa vain paikoissa, joissa maksu onnistuu kortilla ja kortti myös löytyy käytännössä jokaiselta. Maahamuuttajat ja muut lieneilmiöt ovat sitten oma juttunsa.
Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.
Tähän sama kommentti kuin edelliseen. Ei varmasti ole yleistä siinä mielessä, että sillä olisi merkitystä kenenkään talouden kannalta. Noita pimeästi hoidettuja kattotuoli-esimerkkejä ei kannata yleistää.
Juu, onnistuu joidenkin ihmisten kanssa. Suurimman osan kanssa se ei onnistu.
Tämä varmaan riippuu tilanteesta. Omalla kohdalla se on yleensä onnistunut joko tilisiirrolla, tai sitten juuri Mobilepaylla. En edes muista milloin olisin tehnyt kasvotusten käteiskauppaa kenenkään yksityishenkilön kanssa. Voi olla että joku muu toimii toisin, mutta edelleen se sama juttu että eipä tuo taida kovinkaan yleistä olla muualla kuin ehkä jossakin maaseudulla ja melko varmasti tällainen pulaaminen on kokonaisuudessa päivä päivältä vähenemään päin.
Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
En tiedä missä työssä ja millä alalla olet jos tuo on kovinkin yleistä, mutta jos nyt ajattelee ihan normaalin marketin kassaa, niin väitän että koko asiakasvirrasta moinen on hyvinkin harvinaista sillä tasolla, että se olisi käteismaksamista hitaampaa/hankalampaa. Isompia maksuja korteilla ei voi muutenkaan oletuksena suorittaa, kun niissä on oletuksena niin alhaiset maksurajat.
Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.
Puhelimella maksaminen on teknisesti 100% sama asia kuin lähimaksu kortilla. Erona on vain se, ettei ole 50€ rajaa koodin kyselylle. Se ei ole siis ole olennaista tässä yhteydessä, eli mainitsin sen vain siksi kun se on se tapa millä itse maksan kaiken ja siksi ei tarvitse olla mukanakaan koskaan mitään muuta kuin puhelin ja kotiavaimet. Puhelimen voi siis esimerkissä korvata maksukortilla. Pointti oli, ettei suuri massa tarvitse käteistä maksutilanteessa kuin aniharvoin.
Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.
"Laaja otanta" kuulostaa tässä lähinnä lakia kiertäviltä boomereilta ja muilta marginaaliryhmiltä mutta joo, varmaan tuollaisia tilanteita löytyy kun tarpeeksi hakemalla hakee. Ei ole omalle kohdalle kuitenkaan osunut sellaisia moneen vuoteen ja kuten sanoin, niin aika laajasti käytän erilaisia palveluita eri puolilla Suomea. Järjestelmäviat ovat sitten asia erikseen.