Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En ole ainakaan kolmeen vuoteen tarvinnut käteistä, mutta en kyllä ole yrittänyt ostaa kannabistakaan.
Monessa tuotteessa se hinta on vaan käteisellä toinen kuin kortilla maksaessa. Esim veneen tankkaus rantatankilla. Kortilla 2.79 litra. Etukäteen maksettuna rahalla 2.19 rengas tien varressa saaristossa.
Monessa kone kaupassa käteis hinnat aivan toisia, esim käytettyä kaivinkonetta ostaessa.
 
En ole ainakaan kolmeen vuoteen tarvinnut käteistä, mutta en kyllä ole yrittänyt ostaa kannabistakaan.

No tämä, käteistä on hyvin satunnaisesti vain silloin kun joudun etsiin muijan laukusta jonkun sen sinne keräämistä kymmenestä sytkäristä tai kolmesta setistä jonkun auton avaimia ja vahingossa satun törmäämään seteleihin. :sangel:
 
Monessa tuotteessa se hinta on vaan käteisellä toinen kuin kortilla maksaessa. Esim veneen tankkaus rantatankilla. Kortilla 2.79 litra. Etukäteen maksettuna rahalla 2.19 rengas tien varressa saaristossa.
Monessa kone kaupassa käteis hinnat aivan toisia, esim käytettyä kaivinkonetta ostaessa.
Eikö kaivinkoneen myyjälle edes tilisiirto kelpaa vai pitääkö tosiaan olla nippu seteleitä antaa kouraan?
Täytyy muistaa jos tulee tarve ostaa kaivinkone. Alan säästämään pullopalautusrahoja sitä varten heti. :smoke:
 
Eikö kaivinkoneen myyjälle edes tilisiirto kelpaa vai pitääkö tosiaan olla nippu seteleitä antaa kouraan?
Täytyy muistaa jos tulee tarve ostaa kaivinkone. Alan säästämään pullopalautusrahoja sitä varten heti. :smoke:
Esimerkkejä. Joka asiassa se loppuun verotettu korttihinnoittelu on kalliimpaa. Osassa kaupanteossa sitä etua on mahdollista vaan saada itselleenkin käteisen kanssa toimiessa.
Kaivinkoneen myyjälle voi kelvata se tilirahakin, hinta vaan korkeampi.
 
Ihan tässä vaan mietin että onko tuo pantin bonuksettomuus (lunastusvaiheessa) isokin "kusetus" ja ongelma?

Jos saa pullopantteja esim. 600 euron edestä vuodessa olisi bonuksen määrä maksimibonuksella 5% yht. 30 e/vuosi. Jos pulloralli jakautuu tasaisella tahdille koko vuodeksi on siis 2,5 e/kk se bonus mitä pantin osuudesta palauttaessa saisi. Näihin määriin tarvitaan vuodessa 1500 kpl 1,5 litran muovipulloa, 3000 kpl 0,35 - 0,5 l muovipulloja, 4000 kpl tölkkejä tai 6000 lasipulloa tai pientä muovipulloa. Tai jokin combo niistä. Tässä esimerkissä puhutaan siis ihan helvetin isosta määrästä pulloja ja silti se bonuksen laskettu määrä on noin pieni.

Suurimmalla osalla palautettavien pullojen määrät on tietty jotain ihan muuta. En jaksaisi edes tuon esimerkin hillittömän pullomäärän tuottaman bonuksen 2,5 e/kk takia vaihtaa panttilippusia rahaksi ja kiikuttaa niitä hiluja sitten kaupan kassalle, että ota tuosta ja kortilla loput, tai olla kiukkuinen bonuksen "menetyksestä" kun panttilipukkeella maksaessa bonusta ei saakaan siltä osin (vaikka bonus on tietysti saatu jo ostovaiheessa, jos on ostokset tehty S-kaupassa).
Kysehän ei ole siitä mitä se on yksittäiselle ihmiselle. Vaan paljonko yritys hyötyy tuosta. Jos oletetaan että vain 5% palauttaa pulloja päivässä ja ihmisiä käy sen 10k kuten isoissa kaupoissa käy. niin paljonko yritys hyötyy siitä että yksittäinen asiakas ei saa sitä 30e/v?
 
No tämä, käteistä on hyvin satunnaisesti vain silloin kun joudun etsiin muijan laukusta jonkun sen sinne keräämistä kymmenestä sytkäristä tai kolmesta setistä jonkun auton avaimia ja vahingossa satun törmäämään seteleihin. :sangel:
Sama. Käteistä on kotona kassakaapissa joku vajaa tonni ihan vaan yleisen varautumisen nimissä, mutta muuten en edes muista milloin olisin käyttänyt missään käteistä. Vähintään siitä on useampia vuosia. Lompakossa on varmuuden vuoksi muutama kymppi, mutta se on kuvitteellisessa ongelmatilanteessakin laiha lohtu, sillä en pidä lompakkoa mukana (paitsi ajokortin vuoksi autossa), kun kaikki maksut hoituvat puhelimen kautta.
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein. Jos nyt lähtee yhtään mihinkään teknokuplakaveriporukan ulkopuolle, on käteinen edelleen kingi. Kuten jo moni kirjoitti, on monessakin paikassa käteinen huomattavasti edullisempi maksuväline. Joissain paikoissa se voi tarkoittaa että kauppaa ei lyödä koneelle lainkaan, mutta usein on ihan rehdisti vaan käteinen hinnoiteltu halvemmaksi. Käteinen on myös usein nopeampi maksuväline, kirjoitan näin itse myös kassakoneen toisella puolella olevana. Enemmän on korttien kanssa ihmettelyä, käteinen se vaan yksinkertaisesti toimii paremmin enemmistöllä.
Sama juttu kirpputoreilta tai yksityisiltä jotakin ostaessa tai myydessä, käteinen vaan toimii eikä tarvitse ihmetellä.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein.

Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
 
Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
Ja mä oon kyllä yksityisten kanssa ihan MobilePayllä hoitanu kaiken.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Juu, monesti noissa sovelluksissa suomen kieli on joku karmea konekäännös josta ei välillä meinaa ottaa mitään tolkkua. Tuon takia itselläni on lähes kaikki laitteet englanninkielisinä, tosin siitäkin tulee välillä ongelmia päivämäärien, kellonaikojen, tuhaterottimien sun muiden lokalisointien kanssa.
 
Asiasta varmaan kertoo jotain että tuossa 2kk sitten avasin lompakon ja olin iloisesti hämmentynyt koska siellä majaili 50e seteli, ei hajuakaan mistä olen saanut.
Suunnittelun kukkaseksi voisi laittaa tässä tapauksessa ihmisen muistin :)
 
Kyllä käteistä tarvitsee erittäin usein. Jos nyt lähtee yhtään mihinkään teknokuplakaveriporukan ulkopuolle, on käteinen edelleen kingi. Kuten jo moni kirjoitti, on monessakin paikassa käteinen huomattavasti edullisempi maksuväline. Joissain paikoissa se voi tarkoittaa että kauppaa ei lyödä koneelle lainkaan, mutta usein on ihan rehdisti vaan käteinen hinnoiteltu halvemmaksi. Käteinen on myös usein nopeampi maksuväline, kirjoitan näin itse myös kassakoneen toisella puolella olevana. Enemmän on korttien kanssa ihmettelyä, käteinen se vaan yksinkertaisesti toimii paremmin enemmistöllä.
Sama juttu kirpputoreilta tai yksityisiltä jotakin ostaessa tai myydessä, käteinen vaan toimii eikä tarvitse ihmetellä.
Erittäin usein? Vai niin. En tunnista olevani minkäänlaisessa kuplassa, mutta en tosiaan ole moneen vuoteen käyttänyt/tarvinnut missään yhteydessä käteistä. Ja siis ihan normaalisti asioin toreilla, kioskeissa, kaupoissa, kahviloissa jne. Kirpputorillakin olen joskus käynyt ja näytti olevan ihan normaali korttipääte sielläkin kassalla. En tiedä onko jossakin muualla tilanne toisin, mutta tuskin ainakaan erityisen yleisesti.

Ja siis käteisellä maksaminen on muka usein edullisempaa? Mitä ihmettä nyt taas.

Mikäli ostosta ei lyödä koneelle ja kyse on yrityksestä, niin taitaa lipsahtaa veronkierron puolelle, eikä ole ollut tapana tukea sellaista. Yksityisten kanssa maksut hoituvat Mobilepaylla.

"Korttien kanssa ihmettely" kuulosti myös hassulta kommentilta. Mitä niiden kanssa tarvitsee ihmetellä? PIN-koodin syöttäminen, vai mikä se ongelma on? Itse tosin käytän puhelinta maksuvälineenä, jolloin ei tarvitse syöttää koskaan edes sitä PIN-koodia.

Voisikohan olla, että se kupla on pikemminkin siellä sinun puolellasi, jos kuvittelet että nämä skenaariosi ovat kovinkin yleisiä?

Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Tämä on kyllä tosiaan ihan kakkaa. Näitä löytyy myös ihan webbisivujenkin osalta, eli käyttävät väkisin selaimen kieliasetusta, eivätkä tavan tallaajat välttämättä osaa sitä vaihtaa.

Onneksi noita ei ole kovinkaan montaa, tai ei ole tullut ainakaan omalla kohdalla vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän ei ole siitä mitä se on yksittäiselle ihmiselle. Vaan paljonko yritys hyötyy tuosta. Jos oletetaan että vain 5% palauttaa pulloja päivässä ja ihmisiä käy sen 10k kuten isoissa kaupoissa käy. niin paljonko yritys hyötyy siitä että yksittäinen asiakas ei saa sitä 30e/v?
Varsinaisesti ottaen kauppa ei hyödy mitään koska niin kuin tiedetään, pantista on maksettu bonukset jo ostovaiheessa. Jos bonuksen saa palauttaessa lisäksi, maksaa kauppa bonukset tuplana samasta pullopantista.

Pullopanttijärjestelmään osallistuminen on kaupoille muutenkin tuottamatonta toimintaa ja pelkästään palvelu asiakkaille. Kauppa saa siitä itselleen sen verran rahaa että pitkällä ajalla kalliiden palautuslaitteiden investointikulut tulee katetuksi mutta viivan alle ei jää paljon mitään. Voi olla että pullopalautuksesta aiheutuvat työvoimakulutkin oikein pitkällä ajalla tulee katetuiksi mutta siihen en itse usko. Ja kiinteistökulujen jyvitetty osuus lisäksi.
 
Missä sitä tarvitsee? Moiset kirppikset ei oo mun juttu, enkä varsinaisesti tee kauppaakaan yksityisten kanssa. En kyl asu suomessa mut kävin viimeksi tällä viikolla ja hyvin pärjäsin ilman juuroja.
Pärjää ei siinä mitään. Mutta se hinta mitä maksat siitä. Esim mökkiprojekti missä et tee itse mitään.
30-50% tulee halvemmaksi käteisellä varsinkin työn osuudet.
 
Viittaatko tässä pimeän työvoiman käyttöön?
En, ostan yrittäjältä palvelua. En ole kiinnostunut mihin hän rahansa käyttää. Esim kattotuolit mökkiin ja piharakennukseen. Suoraan tuoli firmalle maksu rahalla. Lähes puolet listahinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Erittäin usein? Vai niin. En tunnista olevani minkäänlaisessa kuplassa, mutta en tosiaan ole moneen vuoteen käyttänyt/tarvinnut missään yhteydessä käteistä. Ja siis ihan normaalisti asioin toreilla, kioskeissa, kaupoissa, kahviloissa jne. Kirpputorillakin olen joskus käynyt ja näytti olevan ihan normaali korttipääte sielläkin kassalla. En tiedä onko jossakin muualla tilanne toisin, mutta tuskin ainakaan erityisen yleisesti.
En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.

Ja siis käteisellä maksaminen on muka usein edullisempaa? Mitä ihmettä nyt taas.
Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.

Yksityisten kanssa maksut hoituvat Mobilepaylla.
Juu, onnistuu joidenkin ihmisten kanssa. Suurimman osan kanssa se ei onnistu.

"Korttien kanssa ihmettely" kuulosti myös hassulta kommentilta. Mitä niiden kanssa tarvitsee ihmetellä? PIN-koodin syöttäminen, vai mikä se ongelma on? Itse tosin käytän puhelinta maksuvälineenä, jolloin ei tarvitse syöttää koskaan edes sitä PIN-koodia.
Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.

Voisikohan olla, että se kupla on pikemminkin siellä sinun puolellasi, jos kuvittelet että nämä skenaariosi ovat kovinkin yleisiä?
On totta, että liikun aika laajalla reviirillä sekä fyysisesti, että myös virtuaalisesti harrastuspiireissä ja puhun omakohtaisista kokemuksista ja käyn kauppaa monella rintamalla. Täällä "teknofoorumilla" on samoja viboja kuin monessa muussakin harrastus/elämänkatsomus-skenessä, että keskinäinen keskustelu ja muutamat vahvat ja ennenkaikkea äänekkäät mielipiteet toistavat sekä vahvistavat itseään pienessä samanmielisten piirissä pyöriessään jolloin jotakin tiettyä mielipidettä tai asiaa aletaan pitämään "oikeana totuutena", vaikka se olisi totuus vain tämän yhden ryhmän sisällä.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.
 
Juu, monesti noissa sovelluksissa suomen kieli on joku karmea konekäännös josta ei välillä meinaa ottaa mitään tolkkua. Tuon takia itselläni on lähes kaikki laitteet englanninkielisinä, tosin siitäkin tulee välillä ongelmia päivämäärien, kellonaikojen, tuhaterottimien sun muiden lokalisointien kanssa.

Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
 
En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.

Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.

Käteisen käsittelykulutkin siirretään asiakkaalle. PIkkukojuja isommissa liikkeissä käteinen on yrityksen kannalta kallis maksutapa. Jollekin ihan pienelle lafkalle tai torikojun pitäjälle käteinen ehkä on helpompaa kun ei tarvii hankkia maksupäätettä ym. tosin iZettle ja vastaavat helpottaneet sitäkin puolta.

Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.

Siitä on hyvin paljon aikaa kun itse olin myyjänä joten en tiedä miltä asiakkaat siltä puolelta näyttää. Mutta tälleen asiakkaan näkökulmasta korttimaksaja kyllä hyvin harvoin on tukkona kassajonossa toisin kuin pennosiaan laskevat käteismaksajat.

On totta, että liikun aika laajalla reviirillä sekä fyysisesti, että myös virtuaalisesti harrastuspiireissä ja puhun omakohtaisista kokemuksista ja käyn kauppaa monella rintamalla. Täällä "teknofoorumilla" on samoja viboja kuin monessa muussakin harrastus/elämänkatsomus-skenessä, että keskinäinen keskustelu ja muutamat vahvat ja ennenkaikkea äänekkäät mielipiteet toistavat sekä vahvistavat itseään pienessä samanmielisten piirissä pyöriessään jolloin jotakin tiettyä mielipidettä tai asiaa aletaan pitämään "oikeana totuutena", vaikka se olisi totuus vain tämän yhden ryhmän sisällä.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.

Omalla suppealla otannalla sellaista paikkaa ei ole tullut varmaan vuosikausiin enää vastaan, jossa korttimaksu ei käy tai jossa käteisellä maksamalla saisi ostoksensa halvemmalla.
edit. asia erikseen tietty voi olla ilman kuittia työtään tekevät remonttireiskat jotka potkittu pois ennakkoperintärekisteristäkin x vuotta sitten.
 
Siitä on hyvin paljon aikaa kun itse olin myyjänä joten en tiedä miltä asiakkaat siltä puolelta näyttää. Mutta tälleen asiakkaan näkökulmasta korttimaksaja kyllä hyvin harvoin on tukkona kassajonossa toisin kuin pennosiaan laskevat käteismaksajat.
Tämä liittyy vahvasti kaupan luonteeseen. Oma kokemukseni on satojen ja tuhansien eurojen tuotteiden myynnistä, jolloin jo kauppaan tultaessa on varauduttu tarpeellisilla maksuvälineillä, eli esimerkiksi setelitukulla, eikä kolikoita käytännössä juuri käytetä. Mainitsemani vanhemmat kortilla maksavat ihmiset selvästi vaikuttavat siltä, että korttia ei käytetä normaalisti ikinä, vaan käytetään käteistä, mutta nyt isomman ostoksen ollessa kyseessä, sitä käteistä ei ole käyty nostamassa vaan maksetaankin poikkusellisesti kortilla ja haparointi johtuu siitä. Marketin kassa on varmasti erilainen, kun siellä se mummo kaivaa sitä kolikkopussia vapisevin sormin.
 
Edit. En huomannut Kokkosen kommenttia ennen vastaamista. Laitan spoilereihin.

En sanonut, etteikö kortti toimisi useimmissa paikoissa, vaan että usein tulee vastaan paikkoja joissa se ei toimi tai sen käyttö ei ole eduksi.
Viimeksi tänään kävin kirppiksellä, jossa käteinen on kassalla ainoa maksutapa. Eli ei käy esimerkiksi edes kortti lainkaan. Mutta tämä olikin kehä kolmosen ulkopuolella.
Ihmettely koski yleisesti/usein -termejä. Olisi pitänyt boldata ne. Väitän, että nimenomaan silloin on kyse kuplasta, jos nämä ongelmat tuntuvat yleisiltä. Suurin osa kansasta asioi aivan varmasti pääasiassa vain paikoissa, joissa maksu onnistuu kortilla ja kortti myös löytyy käytännössä jokaiselta. Maahamuuttajat ja muut lieneilmiöt ovat sitten oma juttunsa.

Johan tuossa jo moni kirjoitti samasta asiasta ylemäpänä, ei se ole alkuunkaan tavatonta että myyjälle korttimaksuista aiheutuneet kulut siirretään kuluttajalle. Ei se tarkoita että asia on epätosi, jos sinä et sitä ole havainnut.
Tähän sama kommentti kuin edelliseen. Ei varmasti ole yleistä siinä mielessä, että sillä olisi merkitystä kenenkään talouden kannalta. Noita pimeästi hoidettuja kattotuoli-esimerkkejä ei kannata yleistää.

Juu, onnistuu joidenkin ihmisten kanssa. Suurimman osan kanssa se ei onnistu.
Tämä varmaan riippuu tilanteesta. Omalla kohdalla se on yleensä onnistunut joko tilisiirrolla, tai sitten juuri Mobilepaylla. En edes muista milloin olisin tehnyt kasvotusten käteiskauppaa kenenkään yksityishenkilön kanssa. Voi olla että joku muu toimii toisin, mutta edelleen se sama juttu että eipä tuo taida kovinkaan yleistä olla muualla kuin ehkä jossakin maaseudulla ja melko varmasti tällainen pulaaminen on kokonaisuudessa päivä päivältä vähenemään päin.

Optimaalisesti onnistuessaan korttimaksu on tietysti nopea. Omassa työssäni tiskillä maksavana asiakkaan on kuitenkin erittäin usein maksavana asiakkaana yli 50 vuotias. Kyllä se vaan on tuskaisen hidasta kun lähes jokainen vanhempi asiakas lukee koko ajan päätteeltä ääneen tai kyselee tyhmiä. "voiko maksaa kortilla" -voi, "käykö amexi" -käy, "käykö dineri" -käy, "käykö masteri" -käy, "ok, maksan visalla" -sopii. "paina yksi debit" "paina kaksi credit" "olikos se pankki nyt debit vai credit" "syötä tunnusluku" " hei vaimo, mikäs se tämän kortin tunnusluku olikaan" "ääh, nyt meni väärin, mistä pyyhkii" " voi harmi kun on jokainen maksulaite erilainen" jne
En tiedä missä työssä ja millä alalla olet jos tuo on kovinkin yleistä, mutta jos nyt ajattelee ihan normaalin marketin kassaa, niin väitän että koko asiakasvirrasta moinen on hyvinkin harvinaista sillä tasolla, että se olisi käteismaksamista hitaampaa/hankalampaa. Isompia maksuja korteilla ei voi muutenkaan oletuksena suorittaa, kun niissä on oletuksena niin alhaiset maksurajat.

Puhelimella maksaminen on aika marginaalinen ilmiö vielä ja lähinnä "nuorison" käytössä, vaikka toki yleistyykin koko ajan.
Puhelimella maksaminen on teknisesti 100% sama asia kuin lähimaksu kortilla. Erona on vain se, ettei ole 50€ rajaa koodin kyselylle. Se ei ole siis ole olennaista tässä yhteydessä, eli mainitsin sen vain siksi kun se on se tapa millä itse maksan kaiken ja siksi ei tarvitse olla mukanakaan koskaan mitään muuta kuin puhelin ja kotiavaimet. Puhelimen voi siis esimerkissä korvata maksukortilla. Pointti oli, ettei suuri massa tarvitse käteistä maksutilanteessa kuin aniharvoin.

Laajalla otannalla katsoen ei ole ollenkaan vaikeaa törmätä tilanteeseen, jossa käteinen toimii paremmin tai on edullisempi kuin joku muu maksutapa, tai on jopa ainoa käypä maksutapa.
"Laaja otanta" kuulostaa tässä lähinnä lakia kiertäviltä boomereilta ja muilta marginaaliryhmiltä mutta joo, varmaan tuollaisia tilanteita löytyy kun tarpeeksi hakemalla hakee. Ei ole omalle kohdalle kuitenkaan osunut sellaisia moneen vuoteen ja kuten sanoin, niin aika laajasti käytän erilaisia palveluita eri puolilla Suomea. Järjestelmäviat ovat sitten asia erikseen.
 
Google maps yksi pahin paskakikkare tämän asian kanssa. sovellus valitsee automaattisesti puhelimen kielen ja sitä ei voi muuttaa ilman hirveää säätöä. pitäisin mielummin puhelimen kielen englantia, koska kiina/suomi käännökset vaan on välillä hassuja. Google maps englannin kielellä muuttaa kaikki kadut ruotsiksi jostain käsittämättömästä syystä jolloin softa taas muuttuu hyödyttömäksi näin suomalaisen näkökulmasta.
Mitä ihmettä, Google Mapsissahan on voinut vaihtaa sovelluksen kielen jo useamman vuoden ajan eriksi kuin puhelimen kielen.
 
Ja sitten suunnittelukukkanen, puhelimen äppi josta ei voi asetuksista valita käytettävää kieltä, vaan joka väkisin haluaa käyttää puhelimen oletuskieltä eikä sitä mitenkään voi muuksi muuttaa. Toki yleensä noin sen usein halutaankin toimivan, mutta ei välttämättä läheskään aina.
Jotkin pelit konsoleilla tekee tätä samaa. Jessus että ärsyttävää. Pääasiassa toki mielellään englanniksi pelit mutta sitten on jotain tiettyjä joissa tottumuksesta suomi. Esim Sims 4. Jos taas jätän konsolin suomeksi tämän takia niin Spyro alkaa puhumaan suomea jota en halua...
 
Varsinaisesti ottaen kauppa ei hyödy mitään koska niin kuin tiedetään, pantista on maksettu bonukset jo ostovaiheessa. Jos bonuksen saa palauttaessa lisäksi, maksaa kauppa bonukset tuplana samasta pullopantista.

Pullopanttijärjestelmään osallistuminen on kaupoille muutenkin tuottamatonta toimintaa ja pelkästään palvelu asiakkaille. Kauppa saa siitä itselleen sen verran rahaa että pitkällä ajalla kalliiden palautuslaitteiden investointikulut tulee katetuksi mutta viivan alle ei jää paljon mitään. Voi olla että pullopalautuksesta aiheutuvat työvoimakulutkin oikein pitkällä ajalla tulee katetuiksi mutta siihen en itse usko. Ja kiinteistökulujen jyvitetty osuus lisäksi.

Ei se nyt noin mene. Pullopanttihan voi olla ostettu mistä liikkeestä vaan. Ja palautettaessahan ei makseta bonusta siitä pantista, vaan niistä ostoksista. Jos maksan ostoksen osittain rahan sijasta pullopanteilla, miksi minun ostoksistani ei pitäisi maksaa bonuksia kokonaan? Bonusta maksetaan ostoksista, eikä maksutavan sitä pidä alentaa.
 
Ei se nyt noin mene. Pullopanttihan voi olla ostettu mistä liikkeestä vaan. Ja palautettaessahan ei makseta bonusta siitä pantista, vaan niistä ostoksista. Jos maksan ostoksen osittain rahan sijasta pullopanteilla, miksi minun ostoksistani ei pitäisi maksaa bonuksia kokonaan? Bonusta maksetaan ostoksista, eikä maksutavan sitä pidä alentaa.
Tässä nyt ei ole mitään suunnittelumokaa tai virhettä vaan homma toimii juuri kuten on tarkoitus.

Lyhyesti siksi, että juomapakkausten palautus on palautus siinä missä mikä tahansa tuotepalautus. Siinä siis annetaan asiakkaalle kassasta rahaa. Pullokuitti ei ole maksutapa. Kun tehdään samalla osto ja palautus, se oikea koko summa on näiden väli.

Cashbackia annetaan yleensäkin asiakkaan maksamasta hinnasta. Siis ihan samoin sitä ei makseta 399 euron tuotteen arvon mukaan jos asiakkaalla on 50 euron kampanjakoodi tähän tuotteeseen, vaan sen 349 euron maksutapahtuman mukaan.

Jos aina maksettaisiin jonkin kummallisen määritelmän mukaan "kokonaan", niin silloinhan saisi tonnin tuotteen ostaessa esimerkiksi 50 euroa bonusta, vaikka samalla palauttaa(oletetaan avokauppa tai vastaava laaja palautusoikeus) eilen ostamansa 900 euron tuotteen, josta jo sai 45 euroa bonusta. Kuulostaa tienaamiselta.
 
Pantilla maksettaessa voi myös onnistua vähentämään bonuksia, jos pullokuitin summa on suurempi kuin ostokset ja käytät bonus-korttia. Kerran kävi näin, että ostin jotain tyyliin 3 eurolla ja maksoin 4 euron pullokuitilla, jolloin sain takaisin euron. Sitten huomasin jälkeenpäin, että kyseisen ostoksen bonuskertymäkin oli miinusmerkkimen.
 
Olisikohan aika siirtää tuo senttien viilaaminen pullokuittien osalta jonnekin muualle? Kiertää kehää, eikä johda mihinkään. Eikä taida kovin montaa edes kiinnostaa.
Ai palauttelu vai?

1657483917525.png


Suomessa tyyliin maailman paras palautusaste noissa pakkauksissa kiitos panttijärjestelmän
 
Ai palauttelu vai?
Ei, vaan tämän hyvin marginaalisen "ongelman" loputonta kehää kiertävä puinti ei kiinnosta.

Itse kierrätyshän Suomessa nimenomaan toimii loistavasti pullojen osalta ja uudet laitteet helpottavat sitä entisestään. Vielä kun päästäisiin eroon lasipulloista, niin voisi kipata huoletta kaikki kerralla sinne samaan pesukone-palautushärpäkkeeseen. Ja seuraavassa vaiheessa voisi vaikka olla mahdollista saada niistä palautus suoraan tilille näyttämällä koneen kyljessä olevalle lukijalle kännykkää tms.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kun päästäisiin eroon lasipulloista, niin voisi kipata huoletta kaikki kerralla sinne samaan pesukone-palautushärpäkkeeseen. Ja seuraavassa vaiheessa voisi vaikka olla mahdollista saada niistä palautus suoraan tilille näyttämällä koneen kyljessä olevalle lukijalle kännykkää tms.

Silloin joskushan oli erillinen haittavero tölkeille. Ei ollut vielä palautussysteemei tölkeille. Siksi niitä oli joka v***n puistoissa ja metsissä
 
Silloin joskushan oli erillinen haittavero tölkeille. Ei ollut vielä palautussysteemei tölkeille. Siksi niitä oli joka v***n puistoissa ja metsissä
No se oli kyllä aikanaan suunnittelun kukkanen tai kakkanen. Olisi varmaankin kannattanut siirtää bulkkipaskan kierrätyssysteemi alumiinipakkauksiin jo vuosikymmen tai kaksi aiemmin, jolloin olisi jo säästynyt vaikka miten paljon polttoainetta, jalkapohjia jne vaikka ympäristöasioista ei jaksettu puhua. Kai se oli siihen aikaan epätoivottua länsimaista hapatusta.
 
No se oli kyllä aikanaan suunnittelun kukkanen tai kakkanen. Olisi varmaankin kannattanut siirtää bulkkipaskan kierrätyssysteemi alumiinipakkauksiin jo vuosikymmen tai kaksi aiemmin, jolloin olisi jo säästynyt vaikka miten paljon polttoainetta, jalkapohjia jne vaikka ympäristöasioista ei jaksettu puhua. Kai se oli siihen aikaan epätoivottua länsimaista hapatusta.

Muistan hämärästi lapsuudesta sen ajan, kun 1990-luvulla tölkkien kierrätys alkoi, ja niihin tuli se 1mk pantti. Ihan ekat koneet oli sellaisia että niihin pystyi palauttamaan pelkkiä tölkkejä, ja ne hylkäs pantittomat surutta. Se kone käsitteli tölkin "saattaen" eli se kuljetin oli mitoitettu juuri tölkin halkaisijaa silmälläpitäen. Tässä lehtijutussa näkyy tuo sama malli, eräänlainen suunnittelun kukkanen sekin: Lehti: Mies hamstrasi 10 000 tölkkiä USA:ssa ja sai syytteet pullopanttirikoksesta
 
Muistan hämärästi lapsuudesta sen ajan, kun 1990-luvulla tölkkien kierrätys alkoi, ja niihin tuli se 1mk pantti. Ihan ekat koneet oli sellaisia että niihin pystyi palauttamaan pelkkiä tölkkejä, ja ne hylkäs pantittomat surutta.
Eikö sen noin kuulukin toimia? Pantiton tölkki hylätään edelleen. (Mikä sinänsä on kyllä hölmöä, saman verran samaa alumiinia sitä on tuontitölkissäkin ja yhtä rumalta ne siellä puiston penkin alla näyttää, voisi niistäkin jotakin antaa, jos nyt ei välttämättä täyttä rahaa anneta)
 
Eikö sen noin kuulukin toimia? Pantiton tölkki hylätään edelleen. (Mikä sinänsä on kyllä hölmöä, saman verran samaa alumiinia sitä on tuontitölkissäkin ja yhtä rumalta ne siellä puiston penkin alla näyttää, voisi niistäkin jotakin antaa, jos nyt ei välttämättä täyttä rahaa anneta)
Ei sitä hylätä. Siitä ei saa vaan panttia. Ennen ei saanut koneeseen sisään mitenkään joka oli typerää.
 
Ei sitä hylätä. Siitä ei saa vaan panttia. Ennen ei saanut koneeseen sisään mitenkään joka oli typerää.
Jos nyt huomioi tämän sivutolkulle jatkuneen valituksen siitä miten tulee joku 8 senttiä menetystä bonuksissa, kun pullopantit hyvitetään "väärällä tavalla", niin luulisi samaa väkeä ahdistavan vielä enemmän se, jos näiden suurella vaivalla palauttamista pulloista/tölkeistä ei saa rahaa lainkaan. Tuon vuoksi osa automaateista ei edelleenkään ota vastaan lainkaan niitä pulloja, joista ei hyvitetä mitään. Ei tarvitse sitten aspan kuunnella varkaaksi syyttämistä.

Aiheeseen liittyen siinä palautuskoneessa voisi olla valinta, jolla asiakas voi kertoa että haluaako koneen hyväksyvän sellaisenaan myös pantittomat, vai ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Ei sitä hylätä. Siitä ei saa vaan panttia. Ennen ei saanut koneeseen sisään mitenkään joka oli typerää.
Totta, en ajatellut että tuota tarkoitettiin. Nykyäänhän se kone kyllä imaisee ne pantittomatkin sisällensä vaikka ei niistä panttia annakaan. Myös virhelaukaisuja tulee usein, jos pari/kolme muovikassillista palauttaa tölkkejä, kyllä siellä melkein joka kerta on yksi tai kaksi tölkkiä, joita ei jostakin syystä ole tunnistettu oikein, vaikka ovatkin puhtaita ja sileitä, vaikea vain näyttää enää jälkikäteet kun siellä rutussa ovat säiliössä. Siinä mielessä on voinut olla aikanaan ihan suunniteltukin ominaisuus tuo, että hylätty tölkki sylkäistään ulos josta sen voi sitten kokeilla syöttää uudelleen (tämä usein toimi ennen vanhaan), tai kirjata manuaalisesti.
 
Jos nyt huomioi tämän sivutolkulle jatkuneen valituksen siitä miten tulee joku 8 senttiä menetystä bonuksissa, kun pullopantit hyvitetään "väärällä tavalla", niin luulisi samaa väkeä ahdistavan vielä enemmän se, jos näiden suurella vaivalla palauttamista pulloista/tölkeistä ei saa rahaa lainkaan. Tuon vuoksi osa automaateista ei edelleenkään ota vastaan lainkaan niitä pulloja, joista ei hyvitetä mitään. Ei tarvitse sitten aspan kuunnella varkaaksi syyttämistä.
Rahaa se on pienikin raha. Rahamiehet nyt ei tietysti nouki maastakaan alle 2e kolikoita jos vastaan tulee ja tosi rahakkaat ei nouki edes seteleitä, ainahan sieltä vähän samalla ropisee kun käden nostaa taskusta.
 
Rahaa se on pienikin raha. Rahamiehet nyt ei tietysti nouki maastakaan alle 2e kolikoita jos vastaan tulee ja tosi rahakkaat ei nouki edes seteleitä, ainahan sieltä vähän samalla ropisee kun käden nostaa taskusta.

Joillekin taas sillä pantilla ei ole tuon taivaallistakaan merkitystä, koen itse sen ainakin ihan kierrätykseksi siinä missä muovin, pahvin, paperin, metallin ja lasinkin kierrättämisen sekä biojätteen kompostoinnin. Juomapakkauksista saa rahallista hyötyä pantin muodossa, kompostoinnista multaa ja muu on pelkkää turskaa olit sitten rahamies tai köyhä. Tai no, ehkä ei tarvitse niin tiheästi sekajäteastiaa käydä tyhjentämässä, josta säästyy sen ~7-10€ per kerta.
 
Joillekin taas sillä pantilla ei ole tuon taivaallistakaan merkitystä, koen itse sen ainakin ihan kierrätykseksi siinä missä muovin, pahvin, paperin, metallin ja lasinkin kierrättämisen sekä biojätteen kompostoinnin. Juomapakkauksista saa rahallista hyötyä pantin muodossa, kompostoinnista multaa ja muu on pelkkää turskaa olit sitten rahamies tai köyhä. Tai no, ehkä ei tarvitse niin tiheästi sekajäteastiaa käydä tyhjentämässä, josta säästyy sen ~7-10€ per kerta.
Meillä on 360l astia joka tyhjennetään 8 vk välein sopivasti menee kaikki pienremonttijäte ja muu poltettavan jätteen seassa kun kierrättää kaiken muun ja pihassa muutama kompostori. Talvella hävitin yhen huoneen vanhat kyprokit sekajätteen seassa ja nyt menee kahessa eri tyhjennyksessä trampan vanha reunapehmuste ja verkko. Ei tartte lähtä ajelemaan peräkärrykuormaa 50km päähän.

Ja se suunnittelun kukkanen: kylän jäteasema on auki ainoastaan kahtena päivänä käytännössä virka-aikaan niin yritä sinne sit viiä työssäkäyvänä...
 
Joillekin taas sillä pantilla ei ole tuon taivaallistakaan merkitystä, koen itse sen ainakin ihan kierrätykseksi siinä missä muovin, pahvin, paperin, metallin ja lasinkin kierrättämisen sekä biojätteen kompostoinnin. Juomapakkauksista saa rahallista hyötyä pantin muodossa, kompostoinnista multaa ja muu on pelkkää turskaa olit sitten rahamies tai köyhä. Tai no, ehkä ei tarvitse niin tiheästi sekajäteastiaa käydä tyhjentämässä, josta säästyy sen ~7-10€ per kerta.

Sitä mä juuri tarkoitinkin. Näkemyserot on melkoisia kovatuloisilla verrattuna muihin, kun rahaa on vain riittävän Iso raha. Pienet rahat ei ole rahaa ollenkaan, niillä "ei ole mitään merkitystä", ne on pelkkiä mielikuvia.
 
Rahaa se on pienikin raha. Rahamiehet nyt ei tietysti nouki maastakaan alle 2e kolikoita jos vastaan tulee ja tosi rahakkaat ei nouki edes seteleitä, ainahan sieltä vähän samalla ropisee kun käden nostaa taskusta.

Vaikka kuuluisi siihen ryhmään, jolle se kahdeksan senttiä on elämän ja kuoleman kysymys, kun rahat on menny niitten panttitölkkien ostamiseen täytenä, niin harvaa siitä asiasta valittamisen kuuntelu jaksaa silti kiinnostaa, kun se on tuplasti itseaiheutettu ongelma: ne bonussentit saa edelleen kerättyä, kun ottaa sen pullopantit erikseen rahana.
 
Alkaa olla jo jonkin matkaa sivuhaaralla, mutta vastaan tähän vielä. Mun puolesta voisi automaateissa olla hyvinkin alussa valintaruutu, jossa voi jokainen vaikka valita haluaako sitä panttia ollenkaan, vai haluaako vain hyvää mieltä itselleen siitä, että saa palauttaa pullot koneeseen, rahasta viis. Sen noutamattoman pantin voi sitten vaikka antaa "tuplana" seuraavalle palauttajalle. Olisi aina jännitysmomentti pulloja palautettaessa, tuleeko normaali vai "tupla". Epäilen, että aika moni sen rahan kuitenkin ottaisi, vaikka valitsemalla voisi siitä kieltäytyä.

Vaikka kuuluisi siihen ryhmään, jolle se kahdeksan senttiä on elämän ja kuoleman kysymys, kun rahat on menny niitten panttitölkkien ostamiseen täytenä, niin harvaa siitä asiasta valittamisen kuuntelu jaksaa silti kiinnostaa
Ei se kenellekään ole elämän ja kuoleman kysymys, vaan näkemysero rahasta ylipäätänsä. Penni on miljoonan alku kuitenkin.
 
Alkaa olla jo jonkin matkaa sivuhaaralla, mutta vastaan tähän vielä. Mun puolesta voisi automaateissa olla hyvinkin alussa valintaruutu, jossa voi jokainen vaikka valita haluaako sitä panttia ollenkaan, vai haluaako vain hyvää mieltä itselleen siitä, että saa palauttaa pullot koneeseen, rahasta viis. Sen noutamattoman pantin voi sitten vaikka antaa "tuplana" seuraavalle palauttajalle. Olisi aina jännitysmomentti pulloja palautettaessa, tuleeko normaali vai "tupla". Epäilen, että aika moni sen rahan kuitenkin ottaisi, vaikka valitsemalla voisi siitä kieltäytyä.


Ei se kenellekään ole elämän ja kuoleman kysymys, vaan näkemysero rahasta ylipäätänsä. Penni on miljoonan alku kuitenkin.
Eikös tommoinen lahjoitusnappi ole öpaut jokaisessa automaatissa?
 
Alkaa olla jo jonkin matkaa sivuhaaralla, mutta vastaan tähän vielä. Mun puolesta voisi automaateissa olla hyvinkin alussa valintaruutu, jossa voi jokainen vaikka valita haluaako sitä panttia ollenkaan, vai haluaako vain hyvää mieltä itselleen siitä, että saa palauttaa pullot koneeseen, rahasta viis. Sen noutamattoman pantin voi sitten vaikka antaa "tuplana" seuraavalle palauttajalle. Olisi aina jännitysmomentti pulloja palautettaessa, tuleeko normaali vai "tupla". Epäilen, että aika moni sen rahan kuitenkin ottaisi, vaikka valitsemalla voisi siitä kieltäytyä.


Ei se kenellekään ole elämän ja kuoleman kysymys, vaan näkemysero rahasta ylipäätänsä. Penni on miljoonan alku kuitenkin.
Onhan noissa palautusautomaateissa ainakin joskus jossakin ollutkin "Lahjoita" -nappi, mutta siitä tuli sanomista kun jotkut mummot painoivat sitä vahingossa ja sitten joutuivat kaupassa selvittelemään asiaa.
 
Alkaa olla jo jonkin matkaa sivuhaaralla, mutta vastaan tähän vielä. Mun puolesta voisi automaateissa olla hyvinkin alussa valintaruutu, jossa voi jokainen vaikka valita haluaako sitä panttia ollenkaan, vai haluaako vain hyvää mieltä itselleen siitä, että saa palauttaa pullot koneeseen, rahasta viis. Sen noutamattoman pantin voi sitten vaikka antaa "tuplana" seuraavalle palauttajalle. Olisi aina jännitysmomentti pulloja palautettaessa, tuleeko normaali vai "tupla". Epäilen, että aika moni sen rahan kuitenkin ottaisi, vaikka valitsemalla voisi siitä kieltäytyä.


Ei se kenellekään ole elämän ja kuoleman kysymys, vaan näkemysero rahasta ylipäätänsä. Penni on miljoonan alku kuitenkin.
Tällä hetkellä ainakin siinä kaupassa jossa itse asioin, on mahdollisuus lahjoittaa rahat Ukrainalle kohdistettavaan avustukseen. Itse olenkin laittanut sinne, niin ei tarvitse kotona huomata että jäi taas pullokuitti antamatta. Mutta kyllä tuossakin on suunnittelun kukkanen. Sen sijaan että sieltä ei tulisi sitä pullokuittia, niin automaatti tulostaa joulupukin parran mittaisen kuitin siitä että olet lahjoittanut pullosi hyväntekeväisyyteen.
 
Ei se kenellekään ole elämän ja kuoleman kysymys, vaan näkemysero rahasta ylipäätänsä. Penni on miljoonan alku kuitenkin.
Ei voi olla näin saakelin vaikeaa taas. Sen rahan saa käteisenä ja sen voi sitten käyttää niihin ostoksiin ja hieroa bonuksilla itsensä illalla uneen. Ja jos pantittomat palautukset häiritsevät, niin sitten pitää ihan itse vaivautua katsomaan tölkkien kyljestä, että mihin puljuun ne pitää palauttaa ja saako niistä rahaa takaisin missään.

Asiakkaan oma laiskuus tai tyhmyys eivät ole suunnitteluvirheitä kaupoissa ja/tai näiden palautusautomaateissa. Siksi tämä keskustelu ei tänne kuulu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 713
Viestejä
4 751 222
Jäsenet
77 359
Uusin jäsen
CasaFIN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom