Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Onko TomTomin karttaa päivitetty? Jos on, niin tuo reitti on aivan järjetön.
Tuossa keskustan kiertävällä "kehällä" oli isoja työmaita vuosina 2010-2016 (tehtiin mm.uusi silta pielsijoen yli ja yli 10km uutta nelikaistaista), silloin tuo "oikaisu" olisi ollut jopa järkevää. Nyt tuo reitti menee vanhaa valtaväylää pitkin keskustan läpi?
Tuli aikanaan tutuksi tuo työmaa kun sitä joutui ajamaan päivittäin molempiin suuntiin.
Kartta on päivitetty mutta vaikka ajoin noiden ohjeiden vastaisesti niin vielä pielisjoen jälkeen se olisi halunnut että menen ajamaan Reijolaan vanhaa tietä pitkin, ilomantsintien jälkeen tyytyi kohtaloonsa eli voi olla että olisi halunnut välttää juuri sen viimeisen osan tietyömaasta näppärästi keskustan kautta ajellen
 
Ainakin silloin kun aikanaan käytin Tomtomin erillistä navigaattoria eli ennen kuin itselläni oli älypuhelin niin Tomtomin karttapäivitykset laahasivat aivan järkyttävästi perässä. Uusimmassa päivityksessä ei välttämättä ollut edes 2-3 vuoden takaisia uusia teitä tai muuttuneita liikennejärjestelyitä ja muutenkin kartoissa oli ainakin pääkaupunkiseudulla järkyttävän paljon virheitä (Kehä Lii, kadunnimet ties millä kielellä jne.). En sitten tiedä onko tilanne parantunut sen jälkeen.

Googlen, Wazen ja Openstreetmapin kartat sentään ovat huomattavasti paremmin ajantasalla, Openstreetmappiin olen itsekin tehnyt paljon lisäyksiä ja korjauksia.
 

Lasketaanko tää näihin vanhanaikaisiin vai onko vielä sallittu. Ite laitoin wallet casen ja puhelimen väliin tuon vastakappaleen ja tää toimii kuin ajatus sekä navigoidessa että ihan vaan puhelimen säilyttämisessä ajon aikana. Käytän silti mapsia vaikka autossa on navi, sen käyttöliittymä on vaan niin kömpelö että ei jaksa.
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
 
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
Ilmeisesti puhelin- ja suojakuorikohtaista, koska Xiaomi Mi 10T Pro pysyy magneetilla kiinni kuin tauti eikä pyörähtele suuntaan tai toiseen. Metallilevy silikonikuoren alla puhelimessa kiinni. 10T Pro on vieläpä useita kymmeniä grammoja painavampi speksien mukaan.
 

Helsinkiläiseen kerrostaloon rakennettiin liian matalia huoneita. Nyt asukkaat ovat tehneet joukolla valituksen ongelmasta.
...
”Kohteessa on huoneistokohtainen ilmanvaihto. Seinältä tulee ulospuhallus ja sisäänotto ilmalle. Kylpyhuoneesta pitää viedä kaksi putkea ulkoseinälle, ja sen seurauksena asuntoon tulee kotelointeja. Tämä on pääkaupunkiseudulla ihan normaali tapa. Sama on käytössä muillakin rakennusliikkeillä”, hän sanoo.
...
”Ongelma on tapahtunut suunnittelupöydällä. Työmaalla rakentava organisaatio on osaava, mutta he sanovat etteivät voi muutenkaan toimia. Suunnittelussa ei ole otettu huonekorkeutta huomioon”, Laamanen sanoo.
Pääsuunnittelija ei ole ilmeisesti ollut tehtäviensä tasalla, jos on merkinnut (tai jättänyt merkitsemättä) suunnitelmiin vain holvin korkeuden ja jättänyt kotelointien aiheuttaman alaslaskun huomioimatta.
 
Tuo magneettikiinnitys vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mutta toteutus sopii tähän threadiin. Ainakaan Samsung S21 ei pysynyt kiinni kun magneetti oli muovisen suojakuoren alla, vaikka ohjeet lupasivat tuollaisen asennuksen toimivan. Ensimmäisessä katukiveyksen ylityksessä kännykkä pyörähti 45 astetta. Vaihtoehdoksi olisi jäänyt "superohut" melkein millin (0,75 mm työntömitan mukaan) paksuinen teräväreunainen ruma metallilevy kotelon takana.
Itsellä puhelimen paino 294 grammaa (katsoin oikein keittiövaa´alla :D) suojakuoren ja korttien yms. kanssa. Tuo vastakappalelevy on itsellä tosiaan tuolla nahkaisen kuoren alla ja toimii ihan hyvin. Käytössä on juuri tuo linkin mukainen teline. Kyllä tuo joskus on siinä johonkin päin pyörähtänyt jos enemmän tärähtää, mutta putoamisia en muista sattuneen muuten kuin huolimattoman asettamisen seurauksena.
 
Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
Oma autoni on vm 2008, ja ainoa elekroninen laite siinä on cd/radio. Keskikonsolikin on muotoiltu siten, ettei siihen saa mihinkään telinettä kiinni, vaan kuten sanoin, niin kännyn joutuu laittamaan mukitelineeseen, josta näyttöä on hankala nähdä (joutuu irrottamaan katseen selvästi pois tiestä) ja lisäksi känny heiluu holtittomasti mihin sattuu. Mutta Silti en mitään tuulilasivirityksiä halua harrastaa, ne vasta kämäsiä onkin.
 
Ilmeisesti puhelin- ja suojakuorikohtaista, koska Xiaomi Mi 10T Pro pysyy magneetilla kiinni kuin tauti eikä pyörähtele suuntaan tai toiseen. Metallilevy silikonikuoren alla puhelimessa kiinni. 10T Pro on vieläpä useita kymmeniä grammoja painavampi speksien mukaan.

Itsellä puhelimen paino 294 grammaa (katsoin oikein keittiövaa´alla :D) suojakuoren ja korttien yms. kanssa. Tuo vastakappalelevy on itsellä tosiaan tuolla nahkaisen kuoren alla ja toimii ihan hyvin. Käytössä on juuri tuo linkin mukainen teline. Kyllä tuo joskus on siinä johonkin päin pyörähtänyt jos enemmän tärähtää, mutta putoamisia en muista sattuneen muuten kuin huolimattoman asettamisen seurauksena.

Olisikohan erona puhelimen kuoren materiaali, joka omassa luurissani on tasaista kovaa muovia. Kun telineenkin puoli on ihan tasainen ja suhteellisen liukas, ei väliin muodostu yhtään kitkaa ja pelkät magneetit eivät pidä puhelinta paikoillaan. Pitäisi olla jotain kumimaista tuossa telineen päässä.
 
Minulla on ollut kohta lähemmäs kymmenen vuotta auton kojelaudalla tämäntyyppinen teline. Autonvaihdon yhteydessä tökkäsin sen kiinni ja siinä se on ollut siitä asti, kertaakaan en ole siis irrottanut eikä ole itsekseenkään irronnut. Ihan on vain tuolla imukupilla kiinni.
1200x1000_466633_580-7020h.jpg

Hyvin on pysynyt vaikka kesällä aurinko on paahtanut ja talvella pakkanen kurittanut.
 
Ok, imukuppi on 2000 lukua, mutta auto ilmeisesti kuitenkin niin vanha ettet saa sitten puhelinta heijastettua auton omalle näytölle? Tuskin se imukuppi tuulilasissa nyt sitten enää sitä imagoa paskoo...
Ei sen nyt kovin montaa vuotta vanha tarvitse olla tai voi olla jopa aivan uusi, missä ei saa puhelimen näyttöä castattua auton näyttöön. Ei tuo nyt ihan karvalakkiominaisuus ole edelleenkään, kuin vaikka jotkut sähköikkunat takaovissakin tai vähintään manuaalinen ilmastointi.
 


Pääsuunnittelija ei ole ilmeisesti ollut tehtäviensä tasalla, jos on merkinnut (tai jättänyt merkitsemättä) suunnitelmiin vain holvin korkeuden ja jättänyt kotelointien aiheuttaman alaslaskun huomioimatta.
Itse asun 2016 rakennetussa aso-kämpässä ja alaslaskettua kattoa on noin 30% huoneistopinta-alasta. (Ikkunoiden päällä kotelot, keittiö, eteinen ja kylppäri/sauna). Muttei tuohon kuvan kohteeseen oikeen saa edes kiskoa kattoon jos haluaa ikkunat joskus avata.
 
Itse asun 2016 rakennetussa aso-kämpässä ja alaslaskettua kattoa on noin 30% huoneistopinta-alasta. (Ikkunoiden päällä kotelot, keittiö, eteinen ja kylppäri/sauna). Muttei tuohon kuvan kohteeseen oikeen saa edes kiskoa kattoon jos haluaa ikkunat joskus avata.

Mutta kun muutkin tekee ja ite toimittamansa kiskotki on vaan väärät. KUULIKKO? :srofl:
 
Ei tuo nyt ihan karvalakkiominaisuus ole edelleenkään, kuin vaikka jotkut sähköikkunat takaovissakin
Joo, ja pahempaa. Ostin 3 vuotta sitten auton, johon piti erikseen valita takaovien sähköikkunat. :rofl2: Kehittynyttä viihdejärjestelmää en valinnut. Siispä siinäkään ei paljon androidia castailla näytölle.

Oli suunnittelu hyvää tai huonoa, niin suomalaisten autot ovat keskimäärin sen verran iällä, että niiden tilausvaiheessa suurin luksuskin oli vielä muuta kuin Android Auto ja Carplay. Jopa asiakkaiden mielestä, vanhakantaisista valmistajista puhumattakaan. Ei sillä SD-korttinavilla oikein mitään tee älypuhelimeen verrattuna. Jos on suht ajantasainen, niin kameravaroitukset ovat vielä hyödylliset.
 
Ei siellä katoissa mitään vikaa ole, on vaan liian isot ikkunat ;) .

Käytävät/eteinen sekä kph/wc saa olla alle 2500mm, muistaakseni 2200
 
Piti kaivaa tuo asetus, 1008/2017
asuinhuoneella huonetilaa, joka on ensisijaisesti tarkoitettu jatkuvaan asumiskäyttöön. Asuinhuoneena ei pidetä eteistä, käytävää tai kylpyhuonetta tai näihin verrattavaa huonetilaa. Keittiö on asuinhuone, joka on ensisijaisesti ruoanvalmistusta ja ruokailua varten,

Asuin-, majoitus- ja työtilan huonekorkeuden on oltava vähintään 2,5 metriä. Pientalossa mainittu vähimmäiskorkeus on 2,4 metriä. Asuin-, majoitus- ja työtilan vähäisen osan huonekorkeus voi olla edellä sanottua pienempikin, ei kuitenkaan alle 2,2 metriä. Jos huoneen sisäkatto poikkeaa vaakasuorasta, huonekorkeus on määritettävä huonealan keskikorkeutena.
 
Toyota Aygo. OK on siinä edessä sähkökäyttöiset ikkunat, mutta ei mitään turhakkeita kuten penkinlämmittimiä (missään istuimessa)

Kai siinä ilmastointi sentään on? Peränlämmitintä nyt toivoisi edes kuskille. Muuten ymmärrän että näppärä, luotettava kippo lähipyöritykseen.
 
Toyota Aygo. OK on siinä edessä sähkökäyttöiset ikkunat, mutta ei mitään turhakkeita kuten penkinlämmittimiä (missään istuimessa)
Ja ihan Suomi-auto? Penkinlämmittimiähän ei ole kuin pohjoismaiden markkinoille suunatuissa malleissa, mutta en ole koskaan kuullut, että Suomessa uutena myytävässä autossa ei olisi penkinlämmittimiä vakiona.
 
Ja ihan Suomi-auto? Penkinlämmittimiähän ei ole kuin pohjoismaiden markkinoille suunatuissa malleissa, mutta en ole koskaan kuullut, että Suomessa uutena myytävässä autossa ei olisi penkinlämmittimiä vakiona.
Lohkolämmitin löytyy mutta penkinlämmittimiä tosiaan ei, sitä olen itsekin ihmetellyt. On tuolla pikkukipolla ollut kuitenkin yllättävän kiva ajella. Mahtuu pieniin väleihin.
 
Lohkolämmitin löytyy mutta penkinlämmittimiä tosiaan ei, sitä olen itsekin ihmetellyt. On tuolla pikkukipolla ollut kuitenkin yllättävän kiva ajella. Mahtuu pieniin väleihin.
Lohkoa nyt taas ei tehtaalta ole vakiona missään, vaan ne asennetaan Suomi-autoihinkin jälkiasenteisina tarvikkeina.
 
Jossain vaiheessa Volvoissa tais olla. Mutta ei varmaan enää sielläkään.

Samoin kenraali moottorin autoissa oli joskus tehdasasenteinen mukalämppäri joka ei lämmittänyt mut vastaavasti kyllä vuosi kaikissa.
 
Digi-tv. Edelleen ohjelman kuvaus katkeaa kohdasta x kesken lauseen. Tuo infojuttu taisi parikymmentä vuotta sitten olla ainut oikea parannus kuvanlaadun lisäksi, eikä se vieläkään toimi. Nykyisessä Samsungin kaukosäätimessä infonappi on alareunassa muiden turhien seassa. Edellisessä kaukkarissa sentään isompi kanava- ja voimakkuussäätöjen vieressä.
 
Renaultin ajotietokoneen "kilometrejä jäljellä" -näyttö lakkaa näyttämästä jäljellä olevia kilometrejä, kun bensavalo syttyy, eli juuri silloin kun se tieto olisi oleellinen. Siihen asti näyttää esim. että bensa riitää 100km:ksi. Kun bensavalo syttyy, kyseinen näyttö alkaa näyttämään "--". Ei minua kiinnosta, että tankin ollessa täysi tai puolillaan, bensaa riittää 300-700km:ksi, mutta sitten kun bensa alkaa oikeasti olla loppumaisillaan, se tieto kiinnostaisi. Arvioihan se on toki muutenkin, mutta arvioikin on tyhjää hyödyllisempi tieto.
 
Digi-tv. Edelleen ohjelman kuvaus katkeaa kohdasta x kesken lauseen. Tuo infojuttu taisi parikymmentä vuotta sitten olla ainut oikea parannus kuvanlaadun lisäksi, eikä se vieläkään toimi. Nykyisessä Samsungin kaukosäätimessä infonappi on alareunassa muiden turhien seassa. Edellisessä kaukkarissa sentään isompi kanava- ja voimakkuussäätöjen vieressä.
Juu, ja sitten kun monet kanavat pistävät tuohon kuvaukseen ensin kaikkea turhaa kuten "Toiveuusinta!" tms niin oikeasta selitteestä ei välillä ole kuin pari sanaa jäljellä. Ja joillakin kanavilla tuntuu aika monesta ohjelmasta puuttuvan tiedot kokonaan. Lisäksi monesti huvittaa merkistösekoilu kun on ääkkösten tai joidenkin erikoismerkkien tilalla mitä ihmeellisempiä merkkejä. Luulisi että noissa olisi joku merkistöstandardi määriteltynä.
 
Renaultin ajotietokoneen "kilometrejä jäljellä" -näyttö lakkaa näyttämästä jäljellä olevia kilometrejä, kun bensavalo syttyy, eli juuri silloin kun se tieto olisi oleellinen. Siihen asti näyttää esim. että bensa riitää 100km:ksi. Kun bensavalo syttyy, kyseinen näyttö alkaa näyttämään "--". Ei minua kiinnosta, että tankin ollessa täysi tai puolillaan, bensaa riittää 300-700km:ksi, mutta sitten kun bensa alkaa oikeasti olla loppumaisillaan, se tieto kiinnostaisi. Arvioihan se on toki muutenkin, mutta arvioikin on tyhjää hyödyllisempi tieto.
Liittyiskö jotenki siihen, että kun bensavalo syttyy, niin ei ole enää sensoreilla tietoa tankissa olevan polttoaineen määrästä vaan vain tieto, että sitä on alle x litraa? Pitäishän sen toki silti osata arvioida, mut jos se on vain tyhmempi softa? :)
 
Renaultin ajotietokoneen "kilometrejä jäljellä" -näyttö lakkaa näyttämästä jäljellä olevia kilometrejä, kun bensavalo syttyy, eli juuri silloin kun se tieto olisi oleellinen. Siihen asti näyttää esim. että bensa riitää 100km:ksi. Kun bensavalo syttyy, kyseinen näyttö alkaa näyttämään "--". Ei minua kiinnosta, että tankin ollessa täysi tai puolillaan, bensaa riittää 300-700km:ksi, mutta sitten kun bensa alkaa oikeasti olla loppumaisillaan, se tieto kiinnostaisi. Arvioihan se on toki muutenkin, mutta arvioikin on tyhjää hyödyllisempi tieto.
Jos sulla on bensa vähissä, ajat pumpulle. Tai et ainakaan vedä Rellulle itkupotkuraivareita, kun jäät tienvarteen tietokoneen näyttäessä 10 km ajomatkaa. Siksi nuo eivät näytä mitään eksaktia menoveden ehtyessä.
 
Liittyiskö jotenki siihen, että kun bensavalo syttyy, niin ei ole enää sensoreilla tietoa tankissa olevan polttoaineen määrästä vaan vain tieto, että sitä on alle x litraa?
Eli suunnittelun kukkanen. Kyllä muut autot ovat näyttäneet arvion ihan viimeiseen asti.
 
Jos sulla on bensa vähissä, ajat pumpulle. Tai et ainakaan vedä Rellulle itkupotkuraivareita, kun jäät tienvarteen tietokoneen näyttäessä 10 km ajomatkaa. Siksi nuo eivät näytä mitään eksaktia menoveden ehtyessä.
Tämä on tiedossa kyllä. Harvoin tulee vedettyä lähellekään niin limiteille, että edes valo ehtii syttyä. Arviotkin ohjelmoidaan näyttämään yläkanttiin. Näyttäisi nyt sitten ennemmin vaikka tekstin, että "Tankkaus välttämätön!" tms. kuin jotain epämääräisiä viivoja. Edelleen menee suunnittelun kukkasen piikkiin.
 
Ei sen nyt kovin montaa vuotta vanha tarvitse olla tai voi olla jopa aivan uusi, missä ei saa puhelimen näyttöä castattua auton näyttöön. Ei tuo nyt ihan karvalakkiominaisuus ole edelleenkään, kuin vaikka jotkut sähköikkunat takaovissakin tai vähintään manuaalinen ilmastointi.
Jeps. 2019 Toyota ja ei löydy tuota vaikka on premium-varustetaso ja JBL:n hifit yms.

Tuohon liittyen suunnittelun kukkanen on ikkunat, joita ei saa auki eikä kiinni, jos auto ei ole käynnissä. Koskee kyllä aika montaa autoa sama älyttömyys. Pitäisi riittää virtojen päälle laittaminen.
 
Jeps. 2019 Toyota ja ei löydy tuota vaikka on premium-varustetaso ja JBL:n hifit yms.

Tuohon liittyen suunnittelun kukkanen on ikkunat, joita ei saa auki eikä kiinni, jos auto ei ole käynnissä. Koskee kyllä aika montaa autoa sama älyttömyys. Pitäisi riittää virtojen päälle laittaminen.
Ikkunoista voisi jatkaa vielä Renaultinkin osalta, että jos muiden ikkunoiden käytön laittaa "lapsilukkoon" eli ikkunakytkimet eivät toimi ovissa, niin muiden ikkunoiden kytkimet disabloituu myös kuskin ovessa. Ei nyt kovin paha moka, mutta voisi ne muut ikkunat nyt jäädä kuskin käytettäviksi kuitenkin, vaikka muut ikkunat onkin lapsilukossa.
 
Renaultin ajotietokoneen "kilometrejä jäljellä" -näyttö lakkaa näyttämästä jäljellä olevia kilometrejä, kun bensavalo syttyy, eli juuri silloin kun se tieto olisi oleellinen. Siihen asti näyttää esim. että bensa riitää 100km:ksi. Kun bensavalo syttyy, kyseinen näyttö alkaa näyttämään "--". Ei minua kiinnosta, että tankin ollessa täysi tai puolillaan, bensaa riittää 300-700km:ksi, mutta sitten kun bensa alkaa oikeasti olla loppumaisillaan, se tieto kiinnostaisi. Arvioihan se on toki muutenkin, mutta arvioikin on tyhjää hyödyllisempi tieto.

Astrassa sama, ihan järjetön systeemi.
 
Aika vanha suunnittelun kukkanen ja luulin näitä(kin) cerasulakkeita englantilaisten (Lucas oli hyvä saarnamies mutta huono sähkömies) keksinnöksi, mutta ovatkin Boschin keksintöä. Ongelmahan näissä on onneton kontakti sulakkeen ja sulakerasian välillä kun sulake on vain kiilattu kahden hahlon väliin ja ottaa vain pienen kontaktin sulakkeen päistä joka sitten varsinkin vanhemmiten saa aikaan hämäriä toisinaan toimii, toisinaan ei -juttuja. Jos jollakulla on 80-luvun tai sitä vanhempi Valmet, missä sähköt toisinaan toimii, toisinaan ei, niin kannattaa tarkastaa ensin sulakerasia että montako hapettunutta sulaketta löyty. Ainoa varmasti toimiva korjaus on vaihtaa koko sulakerasia lattasulakemalliseksi. Näitä cerasulakkeita ilmeisesti löytyy myös 70-luvun ja sitä vanhemmista autoista.
5d53ed75646b5.jpg


 
Mulla on W123 mese missa on noita sulakkeita ja ihan joka kevat alkaa noiden pyoritettelylla etta saa talven korroosion pois.
 
Lohkoa nyt taas ei tehtaalta ole vakiona missään, vaan ne asennetaan Suomi-autoihinkin jälkiasenteisina tarvikkeina.
Besservisseröintiä: Myös Jaguar XE:ssä oli calixin lohko vakiovarusteena tietyissä moottoriversioissa 2014 -> 201xx.
Siis sellainen jota maahantuonti tai jälleenmyyjä ei asentanut / asennuttanut.

Jos sulla on bensa vähissä, ajat pumpulle. Tai et ainakaan vedä Rellulle itkupotkuraivareita, kun jäät tienvarteen tietokoneen näyttäessä 10 km ajomatkaa. Siksi nuo eivät näytä mitään eksaktia menoveden ehtyessä.

Kyllä ne pääsääntöisesti on suunniteltu siten että vähintään siihen 0km kohtaan asti pystyy ajamaan. Joillain kymmeniä kilometrejä sen jälkeenkin.

Hauska omakohtainen kokemus on kun joskus 2008-2009 ajelin uudella duramax vanilla jostakin Hämeenlinnan seuduilta Tampereelle asti rangen näyttäessä nollaa. Olin Hangosta tulossa, rahat oli loppu ja firman bensakorttia en muistanut ottaa mukaan. Soitin sitten kollegalle että lähtee ajelemaan vastaan kanisterin kanssa, mutta diesel ei koskaan loppunut ja pääsin Tampereelle asti. Kollega tuli jossain sääksjärven kohdalla vastaan ja ihmetteli että mitäs nyt :D
 
Viimeksi muokattu:
Besservisseröintiä: Myös Jaguar XE:ssä oli calixin lohko vakiovarusteena tietyissä moottoriversioissa 2014 -> 201xx.
Siis sellainen jota maahantuonti tai jälleenmyyjä ei asentanut / asennuttanut.
Juu. Meinasin laittaa, että ei _varmaan_ missään tai ei _juuri_ missään, kun 99%:sesti sähkökäyttöinen moottorin esilämmitin (Defa tai Calix, nykyisin säteily- tai letku) asennetaan jälkiasenteisena, kun auto on tullut jo ulos tehtaalta, joko maahantuojan tai jälleenmyyjän toimesta. Dieseleissä kai polttoainelämmittimiä on useinkin jo tehtaalta asti, kun käyttötarkoitus ei sinänsä ole mikään talvilämmitys vaan auttaa pitämään ajon aikana moottorin normaali lämpötila yllä, joten on tarpeellinen muuallaakin kuin "talvimaissa".
 
Kyllä ne pääsääntöisesti on suunniteltu siten että vähintään siihen 0km kohtaan asti pystyy ajamaan. Joillain kymmeniä kilometrejä sen jälkeenkin.

Hauska omakohtainen kokemus on kun joskus 2008-2009 ajelin uudella duramax vanilla jostakin Hämeenlinnan seuduilta Tampereelle asti rangen näyttäessä nollaa. Olin Hangosta tulossa, rahat oli loppu ja firman bensakorttia en muistanut ottaa mukaan. Soitin sitten kollegalle että lähtee ajelemaan vastaan kanisterin kanssa, mutta diesel ei koskaan loppunut ja pääsin Tampereelle asti. Kollega tuli jossain sääksjärven kohdalla vastaan ja ihmetteli että mitäs nyt :D
Jep. Kyllä ne on suunniteltu niin, ettei se polttoaine ainakaan aiemmin lopu, kuin mitä näyttö lupaa. Siksi syy ei voi olla, että Rellu ei näytä lukemaa enää viimeisillään, "kun ei siihen voi luottaa".
 
Oman auton tankkiin menee 45L, sitten kun bensavalo syttyy niin vielä on 5L jäljellä - jolla pääsee sen noin 50 kilsaa, olosuhteista riippuen toki. Kun tietää että kulutus on kympin satasella, maantiellä hieman vähemmän.

Edellisen diesel volvon tietokone kertoi että jos tanki täynnä niin 999km pääsee. Tankin kokoa en nyt muista mutta yli tuhat kilsaa reilusti kuitenkin pääsisi, olisihan insinöörit voinut laittaa tilaa yhdelle numerolle lisää... Kulutus maantiellä 5 litraa satkulla.
 
Oman auton tankkiin menee 45L, sitten kun bensavalo syttyy niin vielä on 5L jäljellä - jolla pääsee sen noin 50 kilsaa, olosuhteista riippuen toki. Kun tietää että kulutus on kympin satasella, maantiellä hieman vähemmän.

Edellisen diesel volvon tietokone kertoi että jos tanki täynnä niin 999km pääsee. Tankin kokoa en nyt muista mutta yli tuhat kilsaa reilusti kuitenkin pääsisi, olisihan insinöörit voinut laittaa tilaa yhdelle numerolle lisää... Kulutus maantiellä 5 litraa satkulla.
Melko vaatimaton toimintasäde bensa-autolle, todella pieni polttoainesäiliö kulutukseen nähden. Lapissa ajellessa saa olla tarkkana...
Omanlaisensa kukkanen tuokin...
 
Melko vaatimaton toimintasäde bensa-autolle, todella pieni polttoainesäiliö kulutukseen nähden. Lapissa ajellessa saa olla tarkkana...
Omanlaisensa kukkanen tuokin...

Lisäksi se on laiska, vanhanaikainen automaatti lisää kulutusta manuaali vastaavaan verrattuna. Taajamapyöritystä käytännössä kaikki ajot, enkä lappiin nyt ajaisi millään autolla koska ei se ratin takana istuminen kiinnosta pätkääkään. On tuossa muitakin suunnittelun kukkasia mutta eipä niistä sen enempää.
 
Kyllä mulla alkoi vähän hiki nousta eräällä reissulla kun bensavalo palaa ja kuski vain jatkaa matkaa. Tankille pysähtyi vihdoin kun ajotietokone antoi jo yksinumeroisia kilometrejä, näin insinöörinä siinä vähän mietti järjestelmän mittaustarkkuutta ja paljonko speksaaja on jättänyt turvamarginaalia että montakohan desiä tankissa oli jäljellä :whistling:
 
Meinasin tuossa kirjoitella tyhjään linkedin-profiilin tietoja niin ajattelin että heitän tilin Hibernateen kun sellainen ominaisuus löytyy niin ei ainakaan minnekään feediin tulee tavaraa ja "voi jättää muokkauksen kesken" kun kukaan ei näe tietoja. No sehän toimi niin että heitti ulos tililtä ja "uudelleenaktivointi tapahtuu yksinkertaisesti vain kirjautumalla sisään" eli ei päässyt muokkaamaan hibernatessa. Varmaan private mode tms. olisi ollut oikea tapa, mutta kukkasena en pääse takaisin tilille kun hibernatessa pitää ollla vähintään 24h nyt kun se on aktivoitu :facepalm:

Kirsikkana kakun päällä tuosta ilmoittava ruutu sisältää linkin helppiin joka on "not found" :whistling:
 
Melko vaatimaton toimintasäde bensa-autolle, todella pieni polttoainesäiliö kulutukseen nähden. Lapissa ajellessa saa olla tarkkana...
Omanlaisensa kukkanen tuokin...
Ihan normaalilta toimintasäteeltä bensa-autolle tuo omaan korvaan kuulostaa. Dieseleillä sitten niitä 1000km lähenteleviä lukuja.
 
Ihan normaalilta toimintasäteeltä bensa-autolle tuo omaan korvaan kuulostaa. Dieseleillä sitten niitä 1000km lähenteleviä lukuja.
Jaa, 10 vuotta vanha bensa Golf alla ja 50 litran tankilla ajaa vähintään 750km, pelkkää maantietä mennään lähes 1000km.
En ymmärrä miten polttoaineen laatu (bensa/diesel) tekisi mitään eroa toiminta matkaan? Kyse on kuitenkin vaan kulutuksen ja polttoainesäiliön tilavuuden suhteesta?
Esim. 90-luvun lopun bmw (E39) 90 litran tankilla pääsee jopa 1300km vaikka kulkee bensalla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 450
Viestejä
4 496 416
Jäsenet
74 207
Uusin jäsen
app.tsx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom