- Liittynyt
- 07.06.2021
- Viestejä
- 2 356
On se. Keula on vasemmalla. Eli eteenpäin osoittavat. Läsimaissa ihan yleistä muussakin että alku on vasemmalla ja loppu oikealla, esim luemme näin.logiikka 404
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On se. Keula on vasemmalla. Eli eteenpäin osoittavat. Läsimaissa ihan yleistä muussakin että alku on vasemmalla ja loppu oikealla, esim luemme näin.logiikka 404
Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla?On se. Keula on vasemmalla. Eli eteenpäin osoittavat. Läsimaissa ihan yleistä muussakin että alku on vasemmalla ja loppu oikealla, esim luemme näin.
Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla?![]()
Ei noilla kuvilla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa vaan siitä missä on auton alku eli etupää eli keula ja sitä kautta mihin valonsäteet osoittaa eli eteenpäin. Ikonissa on lamppu josta lähtee valonsäteet.Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla?![]()
Väärässä missä? Noin nuo valitsimet tuossa toimii. Kuvassa lamppu josta lähtee valonsäteet eteenpäin. Minkä takia ne ikonin valonsäteet osoittaisivat moottoritilaan tai takavalon tapauksessa takaluukun sisään? Valot osoittaa tietenkin poispäin autosta, eihän niistä muuten ole mitään apua.Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.
Ennustan, että sallyspectra jatkaa vänkäämistä, koska ei uskalla myöntää olevansa väärässä, vaikka tietää sen itsekin.
Keula on auton edessä, ei vasemmalla.On se. Keula on vasemmalla. Eli eteenpäin osoittavat. Läsimaissa ihan yleistä muussakin että alku on vasemmalla ja loppu oikealla, esim luemme näin.
Käsikirjasta noi löytyy oman autos kohdalla.. Pointti oli, että auto kuvataan vasemmalta. Oli sit turvavöistä tai mistä kyse. Jos jostain syystä toistepäin, niin silloin varmaan kaikki muutkin on toistepäin.On noissa monta sellaista jota en tunnista.
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.Onko se nyt niin vaikeaa tarkistaa valojen käyttö ohjekirjasta, jos se niin kovin askarruttaa?
Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle....vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
Ja kun Mersussa saat parkit vain vasemmalle tai oikealle puolelle niin... No kappas, valonsäteet osoittavat molempiin suuntiin ja nuoli vasemmalle tai oikealle.Siinä on lampusta lähtevät valon säteet. Ylemmässä säteet osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
Nauha menee vasemmalta oikealle niissä nauhureissa joissa se ei mene oikealta vasemmalle. Jälkimmäisissä myös kolmio on toiseen suuntaan.Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.
Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.
Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.
Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää.Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet?Ei tuo sumari homma kyllä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole eli paskaa suunnittelua kuvakkeissa.
Itse olen ajatellut tuon niin että suttura on "autoa" ja sitten valo oikealle on niinkuin eteenpäin niinkuin luetaankin, vasemmalle on sitten taakse.
En ole ennen edes huomannut että toisessa säteet alaviistoon.
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet?![]()
Ei se ohjekirja auta tekemään kuvakkeista intuitiivisempia. Vai ajattelitko, että joka kerta valoja tarvittaessa kaivetaan ensin manuaali ja vasta sitten painetaan sopivaa painiketta? Se vasta kätevää olisikin.Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää.![]()
Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on. Ja noissa kuvakkeissa se puoliympyrä kuvaa valoumpiota sivusta ja viivat kuvaavat niistä lähtevää valoa, eli sekin päinvastoin kuin miten sinä nuo kuvakkeet käsität. Aaltoviiva poikittain päällä tarkoittaa että on kyse sumuvalosta. Muuten melko selkeää, mutta mikään ei tosiaan intuitiivisesti kerro että kummasta päästä autoa on kyse.En ole mitään valonsäteitä ajatellut, olen aina ajatellut suuntaa eli oikealle=eteenpäin.
![]()
Noistakin symboleista(lyhyet/pitkät) ajatellut suunnan perusteella että oikealle eli eteenpäin mennään(=D tuo D on se valokuvio tai jotain), en ole ajatellut että tuossa on umpio joka loistaa valonsäteitä vasemmalle.
Nyt tulee todella paksua mutuilua.Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on.
Nyt tulee todella paksua mutuilua.
Jos pyydä piirtämään nopeasti auton, tai mietit vaikka pienen lapsen piirtämää autoa, niin mihin suuntaan keula todennäköisimmin osoittaa?
Ennen laitteissa oli varsin hyvät ohjeet mukana ja niitä oli mahdollisuus lukea. Nykyään yhä useammassa laitteessa on joku parin sivun pikaohje, jolla ei todellakaan tee mitään. Eli nimenomaisesti nykyaika vaikeuttaa osin asioita.Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
Ihmeteltiin että miksi on valittu auton kulkusuunnaksi vasen, niin oletus on että suurin osa ihmisistä piirtäisi auton kulkemaan juuri näin päin.Mitä tekemistä niillä pentujen piirtämillä autoilla on minkään kanssa? Autojen valosymboleissa ajosuunta on vasemmalle. Ja aika monien muidenkin toimintojen symbolit, esim. persgrillit, joskin niissä on tyylisyistä ollut harvinaista vaihteluakin.
Sama myös liikennemerkeissä. Oikealta vasemmalle "ajelevat" autot, bussit, rekat ja traktorit. edit. noissa perkuleissa onkin kansainvälistä vaihtelua, esim. veturi saattaa puksutella toiseenkin suuntaan
Ite pienenä piirtelin kyllä auton ajamaan keula vasemmalle. Pikainen googletus näyttää, että ehkä fifti-fifti menee noin yleensä ipanoilla.
Se nyt on ihan perustavanlaatuinen suunnitteluohje, että asioiden pitäisi toimia intuitiivisesti ja suurin osa samassa kulttuurissa elävistä ihmisistä on tottunut asioiden toimivan tietyllä tavalla, kuten esimerkiksi että autot kulkevat vasemmalta oikealle.Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
joka kerta kun tuota tarvitsee säätää, niin pitää miettiä että tarkoittaako se paksumpi pää (eli hi) että pyyhkäisyväli on suurempi.
Kenen oletus? Jos tästä on jotain tutkimuksia olemassa, niin veikkaan että aika 50/50 menee otanta. Tosin länsimaissa kun on oikeanpuoleinen liikenne, niin luulisi sen nokan osoittavan nimenomaan juuri oikealle puolelle, jos noissa nyt edes mitään eroja tulee. Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?Ihmeteltiin että miksi on valittu auton kulkusuunnaksi vasen, niin oletus on että suurin osa ihmisistä piirtäisi auton kulkemaan juuri näin päin.
Ja jos se toimisikin päinvastoin, niin kyllä joku tulisi varmasti henkselit paukkuen kertomaan kuinka se on juuri oikein niin ja muilla on vaan vaikeuksia hahmottaa normaaleita asioita autossa.Joku jossain ei ymmärtänyt sitäkään, miksi vilkun pitäisi toimia alaspäin vasemmalle ja ylöspäin oikealle eikä päinvastoin.
Luulin että tämä pyyhkijäsetti oli jo käsitelty, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan.Onko olemassa auto jossa Hi tarkoittaisi suurempaa pyyhkäisyväliä? Mielestäni kaikissa mitä olen ajanut, on toiminut samalla logiikalla merkinnät vaikka viiksi olisikin eri toimintatavalla (esim mersu) ja eri automerkkejä on kymmeniä ja malleja varmasti ainakin satoja joilla on tullut ajeltua.
Ainakin jossain oli tutkimus että noin 80-90% ihmisistä piirtää polkupyörän niin päin että etupyörä on vasemmalla. Tarkkoja lukuja en nyt muista mutta tuo oli joku kansainvälinen tutkimus. Tuolla perusteella voisi olettaa että myös auto piirretään samoin päin.Kenen oletus? Jos tästä on jotain tutkimuksia olemassa, niin veikkaan että aika 50/50 menee otanta. Tosin länsimaissa kun on oikeanpuoleinen liikenne, niin luulisi sen nokan osoittavan nimenomaan juuri oikealle puolelle, jos noissa nyt edes mitään eroja tulee. Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?
Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.Ainakin jossain oli tutkimus että noin 80-90% ihmisistä piirtää polkupyörän niin päin että etupyörä on vasemmalla. Tarkkoja lukuja en nyt muista mutta tuo oli joku kansainvälinen tutkimus. Tuolla perusteella voisi olettaa että myös auto piirretään samoin päin.
Tuossahan on kaikki mahdolliset vinkit kumpi on kumpi, ylempi on ylempänä eli edessä, ylemmässä viivat ovat alaviistoon kuten etusumuvalossa ja ylemmässä valo osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Tuosta ei pitäisi mitenkään erehtyä jos on lukenut auton manuaalin, ollut autokoulun tunneilla hereillä tai osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat. Ainakin itselle kaikki 3 asiaa kertovat yksin ja yhdessä että ylempi on etusumuvalo.Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.
Tällainen voisi osaltaan selittää sitäkin miten jotkut ovat niin vahvasti sitä mieltä, että vasemmalle tarkoittaa samaa kuin eteenpäin. Minulle ei tule tuollaista mielikuvaa yhtä vahvasti.
Edit.
Tein empiirisen tutkimuksen ja googletin 40 satunnaista, piirrettyä, yksinkertaista auton kuvaa. Niissä nokka osoitti vasemmalle 28 kuvassa ja oikealle 12 kuvassa, eli tuonkin perusteella vasen on tosiaan yleisempi.
Jatkoin tätä perjantai-illan pienen otannan tutkimusta vielä sillä, että kysyin viideltä tuttavalta, että kumpi näistä aiemminkin esitellyistä painikkeista on etusumuvalolle ja kumpi takasumuvalolle. Kukaan ei ole ammattikuski, mutta kaikilla on paljon ajokokemusta ja kaikilla on ollut useita autoja. Kaksi vastasi väärin. Yksikään ei osannut vastata ilman miettimistä. Ei tästä ihan vielä mitään tieteellistä julkaisua viitsisi tehdä, mutta edelleen tämä vahvistaa sitä mielikuvaa, että paremminkin nuo symbolit olisi voinut suunnitella.
![]()
Sijoitus vaihtelee. Nuo voisivat olla vaikka vierekkäin jossakin pyörivässä kytkimessä tms, eli siitä ei voi päätellä oikein mitään.Tuossahan on kaikki mahdolliset vinkit kumpi on kumpi, ylempi on ylempänä eli edessä, ylemmässä viivat ovat alaviistoon kuten etusumuvalossa ja ylemmässä valo osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Tuosta ei pitäisi mitenkään erehtyä jos on lukenut auton manuaalin, ollut autokoulun tunneilla hereillä tai osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat. Ainakin itselle kaikki 3 asiaa kertovat yksin ja yhdessä että ylempi on etusumuvalo.
Edellyttäisi että on käynyt autokoulun.edellyttäisi että on tutkinut etusumuvaloja tarkemmin ja että ylipäätään ymmärtää miten ne toimivat.
Länsimaissa luetaan vasemmalta oikealle... Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?.
Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.
Tällainen voisi osaltaan selittää sitäkin miten jotkut ovat niin vahvasti sitä mieltä, että vasemmalle tarkoittaa samaa kuin eteenpäin. Minulle ei tule tuollaista mielikuvaa yhtä vahvasti.
Edit.
Tein empiirisen tutkimuksen ja googletin 40 satunnaista, piirrettyä, yksinkertaista auton kuvaa. Niissä nokka osoitti vasemmalle 28 kuvassa ja oikealle 12 kuvassa, eli tuonkin perusteella vasen on tosiaan yleisempi.
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.
Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.
Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.
"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle.
Oikeasti ne ikonit voisivat varmaan olla ihan kumpaan suuntaan tahansa eikä sillä olisi merkitystä, eli paljon olennaisempaa on mitä ikoni esittää ja että suunta on yhdenmukainen kaikissa. Jos noissa sumarien kuvakkeissa olisi esim. auton etu/takaosa mallinnettuna tai kuva autosta ylhäältä katsottuna ja joku sopiva valosymboli toisessa päässä, ei olisi missään tilanteessa mitään epäselvyyttä. Huonoa suunnittelua siis.
"Viivat alaviistoon kuten etusumuvalossa" ja "osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat" edellyttäisi että on tutkinut etusumuvaloja tarkemmin ja että ylipäätään ymmärtää miten ne toimivat.
Vähän kuin auton kaikki muutkin symbolit. Vai onko ihmisillä jokin synnynnäinen taito tunnistaa hyvän suunnittelun takia että tietenkin tämä kyljellään oleva keittokuppi josta nousee höyryä tarkoittaa pitkälle näyttäviä valoja ja pätkä siimaa on hehkutuksen symboli![]()
Oletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.
Vaikka tämä varmasti sarkasmia olikin, niin sittenhän käännyttäisiin aina alas (tai ylös, riippuen miten viikset toimivat)? Todellisuudessa tuotakin on varmasti joskus kokeiltu ja todettu, että josko ei kuitenkaan.Kauhean sekavaa, kun vasemmalle kääntyessä vipua painetaan alas ja oikealle kääntyessä ylös. Miksei se vipu ole kummallekin vilkulle erkseen ratin sillä puolella, mihin ollaan kääntymässä? Mihinkään alas ja ylös ole kääntymässä.
Mä en tiedä missä pullossa sä olet asunut, mutta kun näytin tätä ketjua puolisolle niin jopa hän tietää kumpi on etu ja kumpi taka sumuvalon merkkiOletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.
Normaaleissa ajovaloissa ei ole samaa ongelmaa, kun ei niitä ole kuin yhteen suuntaan. Mitään sarjakuvia näihin ei ole kukaan halunnut. Jo entuudestaan on olemassa monia uudempia kuvakkeita, joissa on esitetty auton siluetti joko ylhäältä tai sivusta ja sellaista käyttäen tilanne olisi suoraan selkeämpi. Sumuvaloissa sellaista ei kuitenkaan ole käytetty, mahdollisesti siksi koska kyse on niin vanhasta suunnittelusta, ettei siinä vaiheessa autoissa ollut juuri mitään muuta automatiikkaa esim. takaluukun avaamiseksi jne. Kuten jo oli puhetta, se että kyse on vanhasta symbolista, ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi erityisen hyvä.
Mutta joo. Selvästi osalla on sellainen näkemys, että auton eri toimintoja kuvaavat symbolit voisivat olla vaikka satunnaisia hieroglyfejä, koska jokainen auton kuljettaja kuitenkin opiskelee ne ulkoa ennen kuin lähtee liikkeelle. Viis normaalista käytettävyyssuunnittelusta tai siitä, että onko tällaisen olettaminen ylipäätään realistista.
Vaikka tämä varmasti sarkasmia olikin, niin sittenhän käännyttäisiin aina alas (tai ylös, riippuen miten viikset toimivat)? Todellisuudessa tuotakin on varmasti joskus kokeiltu ja todettu, että josko ei kuitenkaan.
Ehkä molemmille vilkuille pitäisi olla erillinen painike jossakin nappularivistössä ja kuvakkeina voisi olla vaikka keksipaketti ja makkara. Manuaalista selviäisi että makkaran kuvasta laitetaan päälle suuntavilkku oikealle, joten mitään sekaannuksia tai ongelmaa ei ilmenisi.![]()
Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.Oletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.
Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin.Mutta joo. Selvästi osalla on sellainen näkemys, että auton eri toimintoja kuvaavat symbolit voisivat olla vaikka satunnaisia hieroglyfejä, koska jokainen auton kuljettaja kuitenkin opiskelee ne ulkoa ennen kuin lähtee liikkeelle. Viis normaalista käytettävyyssuunnittelusta tai siitä, että onko tällaisen olettaminen ylipäätään realistista.
Normaaleissa ajovaloissa ei ole samaa ongelmaa, kun ei niitä ole kuin yhteen suuntaan.
Siellä samassa pullossa, jossa sinä kuvittelet että kaikki autoa ajavat lukevat ensin manuaalin ja opettelevat kaikki symbolit ulkoa. Autokoulun osalta olikin jo aiemmin keskustelua, enkä jaksa toistella muutenkaan samoja.Mä en tiedä missä pullossa sä olet asunut, mutta kun näytin tätä ketjua puolisolle niin jopa hän tietää kumpi on etu ja kumpi taka sumuvalon merkki![]()
Ensimmäinen kommentti oli "noihan opetellaan autokoulussa"
Eivät olekaan. Ne voisivat silti olla intuitiivisempia ja siitähän tässä oli kyse, eikä siitä että niiden kanssa ei pärjäisi.... ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan.