Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko suunnittelun kukkanen välttämättä mistään näkökulmasta.
Ennen vanhaan oltiin ehkä kaukaaviisaita tämän digitalisaation kanssa.
Jos meinaat ahdasta luukkua?
Sillä vähennetään murtautumisriskiä. Ei helposti edes aneemisen narkin käsivärkit mahdu tuonne oven strategisiin paikkoihin.
Vertikaalinen sijoitus on kieltämättä outo, ellei sillä maximoida edellä mainittua.
 
Energiaseurannan kaavioiden skaalaukset. Koitan päivä kerrallaan selata, milloin tulee käyttöpiikkejä, mutta tuo tuntuu mahdottomalta, kun välillä kulutus skaalautuu 0-2 kWh ja välillä yläpää on 8 kWh tai enemmän. Vastaavasti Carunalla lämpötila-asteikko on 50℃ - -50℃. 5 tai 10 asteen muutokset voisivat vaikuttaa kulutukseen, mutta näitä ei pysty tuosta lukemaan.

energia ti.png
energia ke.png
lämpötila caruna.png

Tietysti taulukon lataamalla pystyy nuo itse tekemään oikeanlaisiksi, mutta voisi netissäkin olla skaalausasetuksia näkyvillä.

Samaa tuskaillut. Ja sitten ei löydy niin yksinkertaista ominaisuutta että näkisi kahden vuoden kuukausipalkit vierekkäin niin olisi helppo vertailla.
 
Samaa tuskaillut. Ja sitten ei löydy niin yksinkertaista ominaisuutta että näkisi kahden vuoden kuukausipalkit vierekkäin niin olisi helppo vertailla.

Eikö noita saa ladattua .csv:nä? Ainakin Oulun Energialta sai. Sitten saa piirrellä sellaista käppyrää, kuin itse haluaa.
 
Jotkut tuollaiset datapalvelut ovat kyllä yksi suuri vitsi, sieltä löytyvät graafit ovat varsin älyttömiä (kuten esimerkiksi juuri tuo Carunan lämpötila-asteikko). Itsekin latailen säännöllisesti omaan tietokantaan muutaman ulkopuolisen datantarjoajan dataa ja visualisoin sen Grafanalla kun palveluntarjoajan tarjoamat graafit ovat käyttökelvottomia. Onhan tuosta tietty oma vaivansa ja joutuu ylläpitämään omaa palvelua mutta itselläni on aika paljon muutakin dataa omassa kannassa ja muutenkin on Grafana käytössä niin tuo on itselleni ehdottomasti helpoin tapa saada järkeviä graafeja datasta.

Itselleni tulee muunmuassa siitepölytietoja ja säätietoja ja yhdistelen dataa omien antureiden dataan (omat sääanturit, ilmanlaatuanturit, verkkoliikenne, laitteiden lämpötilat, ...) ja piirtelen niistä sitten haluttuja graafeja jotka ovat juuri sellaisia kuin itse haluan.
 
Kaikki halvempaa työvoimasta ja tiloista lähtien? Mitä etua on pitää varastoa pääkaupunkiseudulla, jossa on jo pari kivijalkamyymälää?
Sitä paitsi eikös isojen tuotteiden kotiinkuljetus tule joka tapauksessa lähi-Ikeasta :hmm:
Työvoima on Kuopiossa saman hintaista saman TES:n voimassa ollessa, ja tilojen ylläpito luultavasti myös, mutta tontti mihin Ikea on rakennettu on saattanu Kuopiossa olla aika paljon halvempi ja rakennuskustannukset mahdollisesti myös vs. pk-seutu. Kuopion Ikeahan taitaa edelleen olla uusin myymälä Suomessa, olisiko se jo alun perinkin suunniteltu tätä tarkoitusta varten, tai syystä tai toisesta sinne on ollut helpompi toteuttaa verkkokaupan varasto olemassa oleviin tiloihin. Kuopiossa kun Ikea on asiakaskunnaltaan aika ohuella pohjalla, Kuopion kaupunkialueen n. 100000 asukasta ja lähikuntia jonkinlaisen ajomatkan päässä, mutta lähimmät muut suomalaisittain isohkot kaupunkiseudut ovat jo niin kaukana (Jyväskylään ja Joensuuhun reilusti yli 100 km ja siinäpä ne sitten tuolla päin olikin, Mikkeli vieläkin kauempana jne.) niin ei sinne määräänsä enempää riitä satunnaisia asiakkaita lorvailemaan aikansa kuluksi ja heräteostoksia tekemään, ehkä sinne saa paremmin mahtumaan verkkokaupan varaston kuin pk-seudun Ikeoihin. Mikään logistinen ongelmahan ei ole toimittaa verkko-ostokset Kuopiosta muualle maahan.

Keskon, Tokmannin ym. kannattaa pitää logistiikkakeskuksensa pk-seudulla tai sen lähettyvillä, jotta olisivat mahdollisimman lähellä suurimman tavaratarpeen ja tiheimmän myymäläverkon alueita, mutta Ikealla asetelma on erilainen, kun ei mitään keskusvarastoa Suomessa olekaan eikä sitä tarvita, vaan kamat lähtee Puolasta Euroopan keskusvarastolta kuhunkin myymälään rekalla toimitettavaksi. Lisähinta, joka aiheutuu siitä, että Puolasta katsoen hieman kauempana olevaan Kuopioon joudutaan ajamaan vähän useampia rekkakuormia verkkokaupan tarpeiden ruokkimiseksi, on ihan marginaalinen.
 
Itselläni tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma, tosin minä tarkistankin auton nesteitä muutenkin jo ennenkuin joku merkkivalo syttyy vähyydestä muistuttamaan eli ehkä parin kuukauden välein jolloin täytän muunmuassa samalla tuulilasinpesunestesäiliön täyteen jos siitä on kulunut neljänneksen verran tai enemmän. Loppukannu kulkee kivuttomasti takakontin nurkassa työkalujen ja lisäysöljyn vieressä. Joissakin vanhemmissa autoissahan tuo tuulilasinpesunesteen säiliö oli jotain ehkä 1,5-2L kokoluokkaa joten sitä sai kurakeleillä ollakin koko ajan täyttämässä.
5litran säiliöä, sen riittoisuus vaihtelee automalleittain, mutta jos riittoisa niin väitän että kaikki ei parin kuukauden välein tarkastale nesteitä.

Mutta sama ongelma siinä silloin on, minkä sinäkin mainitsit, tallittomat joutuvat kanniskeleen sitä purkinloppua mukana.

Loput sitten tallissa, mutta millä tuon ongelma ratkaisisi, sehän vaatii jonkin mallikohtaisen oman kanisteri, joka mitoitut sen kokoiseksi että varoituksen jälkeen mahtuu kokonaan.

Tarvike täyttöastiiolla sitten käytettävä pienempiä, seuraavalla kerralla mitattava paljonko mahtuu kun auto vajaasta varoittaa, ja ostettava sitten tuota pienempi määrä.

Vaihtoehtoisesti asioitava palveluasemilla tai itsepalvelu täyttö pisteissä.

Mutta luulen että ne jotka käyttää valmista, niin ostavat purkin, kaatavat sen minkä mahtuu ja luput tavaratilaan. Ne joita ärsyttää se kanisteri, niin täyttävä pissapojan lopuilla kun sen verran käyttäneet.

Jos ihan mahdotonta, niin sitten hankkii niitä litran tiiviste pulloja, ne säiliöön ja loput vettä.
 
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Jos valot palaa valoisaan aikaan, niin ei kyse ole energian säästämisessä.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Valot, siis niiden päällä pitämine on kustannus, jos ei ole käyttöä, niin ei niitä kananta poltaa. Jos vähäisesti käyttöä/tarvetta niin pitäisi kustannuksen ylittää hyöty.

Valaistuksen modernisointi on alentanut kustannuksia, jolloin kannattaa polttaa vähäisemmänkin tarpeen aikana. Lisäksi niihin on tullut käyttöön sopeutuvia, jolla voidaan tarjota valaistusta pienenkin tarpeen hetkinä.

Valaituksen tehoa ja kohdennusta voidaan säätää, tunnistetaan hetkellinen tarve (lisää valoa jos esim liikennettä), tai säädetään tehoa ajan keskimääräisen käyttöasteen mukaan. (säädetään tehoa pienemmälle hiljaisen ajan aikoina, ja tehokkaampi vilkkaammalla ajalla).

Tehonsäätö tuo säästö niin energian kulutuksessa kuin valon lähteen käyttöiässä, lisäksi parempi palvelu.
 
Valot, siis niiden päällä pitämine on kustannus, jos ei ole käyttöä, niin ei niitä kananta poltaa. Jos vähäisesti käyttöä/tarvetta niin pitäisi kustannuksen ylittää hyöty.

Valaistuksen modernisointi on alentanut kustannuksia, jolloin kannattaa polttaa vähäisemmänkin tarpeen aikana.
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
 
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
Jos hommaa miettii yksilön sijaan väestötasolla, on valojen sammuttaminen yöllä ihan perusteltua. Ihmisiä liikkuu ilta-aikaan paljon, mutta aamuyöllä ei juurikaan. Ei niitä valoja kannata yksittäisen kulkijan vuoksi päällä pitää.

Ja kyllä, kyrpi lähteä aikanaan yhdeltä jakamaan sanomalehteä kun oli pilkkopimeää ja pyörässä paska dynamovalo. Opin ensimmäisestä kerrasta, missä kohti Lukonmäen ja Kaukajärven välisellä pyörätiellä oli 20 cm syvä monttu. Nykyään tehokkaita ja taskuun mahtuvia valoja saa lähes ilmaiseksi, joten ongelmaa ei varsinaisesti enää ole.
 
.

Itselleni tulee muunmuassa siitepölytietoja ja säätietoja ja yhdistelen dataa omien antureiden dataan (omat sääanturit, ilmanlaatuanturit, verkkoliikenne, laitteiden lämpötilat, ...) ja piirtelen niistä sitten haluttuja graafeja jotka ovat juuri sellaisia kuin itse haluan.
Okei, mutta onko tolla "tiedolla" mitään käyttöä?
 
Okei, mutta onko tolla "tiedolla" mitään käyttöä?
En nyt tiedä mitä tuolla oikein tarkoitat mutta onhan noilla paljonkin käyttöä, sopiva näkymä Grafanassa niin näkee kätevästi yhdellä silmäyksellä esimerkiksi vähän paremman kuvan säätilasta tai oman kotiverkon ja sen laitteiden toiminnasta. Monesti kun noiden netissä olevien datapalveluiden graafit eivät ole kovin havainnollisia niin mieluummin itse pyöräytän esim graafin ylä- ja alarajat järkevämmäksi, esimerkkinä juuri tuo Carunan lämpötilakäppyrä plus-miinus 50 asteen asteikolla.
 
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
Katuvalot, kuntopolun valaistus jne.

Ne on jostain syystä päätetty rakentaa, ja syy voi olla jokin käyttäaika, jolloin hyöty ylittää kustannukset.

Koko hanke olisi voinut olla kannattamaton jos valoja olisi poltettava koko piemeän ajan, mutta kannattava jos valoja poltetaan esim hämärästä puoleen yöhän ja aamulla jostain kellon lyömästä eteenpäin.

Valoa ei tietenkään kannata poltaa sellaisena aikana jolloin niiden hyöty ei ylitä kustannuksia, vaan käyttää se raha johonkin muuhun.

Tästä erotan sen että jos jossain valot on päällä koko piemän ajan, ei se tarkoita että se olisi fiksua, samoin jos jossain valot on pois osan piemeästä ajasta, niin ei se tarkoita aina etteikö valoille olisi käyttöä.


Viimevuosina valaistusta on saneerattu, jossain vain valaisimet, jossain vähän enemmän, jolloin valaitus voi muokatua paremmin tarpeen mukaan. Esim jossain kohtaa hiljaiseen aikaan kannattaa pitää kolmasosa valaistusta.
 
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.

Kaikki Kuopiosta lähtevät tavarat pitää kuitenkin ensin kuljettaa sinne Kuopioon ennen kuin ne voidaan lähettää asiakkaille. Yleensä varastot sijoitetaan aika lähelle satamia ja muita väyliä.

Mutta myönnän, ettei Kuopio ole niin syrjässä kuin ensin ajattelin - kuvittelin sen jonnekin Joensuun kohdalle.
 
Kaikki Kuopiosta lähtevät tavarat pitää kuitenkin ensin kuljettaa sinne Kuopioon ennen kuin ne voidaan lähettää asiakkaille. Yleensä varastot sijoitetaan aika lähelle satamia ja muita väyliä.

Mutta myönnän, ettei Kuopio ole niin syrjässä kuin ensin ajattelin - kuvittelin sen jonnekin Joensuun kohdalle.
Kyllähän Kuopio ihan oikeasti on melko syrjässä, yhtään suurta kaupunkia ei ole alle n. 150 km päässä ja koko lähiympäristö melko harvaan asuttua ja etelärannikonkin satamiin on n. 400 km paitsi Kotkaan reilu 300. Itse asiassa karttaharjoituksen perusteella melko samat etäisyydet satamista näyttäisi olevan Kuopioon kuin esim. sinne Joensuuhun. Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.

Noin muuten aihe on mielenkiintoinen. Yleensähän, jos jotain viedään sisämaahan, se ei tarkoita että rekka ajelee tyhjänä takaisin. Se sama rekka voi tuoda, ja yleensä/usein tuokin, määränpäästään tai matkan varrelta paluumatkalla Etelä-Suomeen jotain, mitä joka tapauksessa pitäisi saada tuoduksi. Tämän ansiosta rahdin yksikköhinta ei kasva automaattisesti mitenkään lineaarisesti matkan kasvaessa, eivätkä logistiikkakustannukset esim. Kuopioon välttämättä ole mitenkään merkitykselliset verkkokaupan varaston sijoittelun kannalta.
 
Kyllähän Kuopio ihan oikeasti on melko syrjässä, yhtään suurta kaupunkia ei ole alle n. 150 km päässä ja koko lähiympäristö melko harvaan asuttua ja etelärannikonkin satamiin on n. 400 km paitsi Kotkaan reilu 300. Itse asiassa karttaharjoituksen perusteella melko samat etäisyydet satamista näyttäisi olevan Kuopioon kuin esim. sinne Joensuuhun. Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.

Noin muuten aihe on mielenkiintoinen. Yleensähän, jos jotain viedään sisämaahan, se ei tarkoita että rekka ajelee tyhjänä takaisin. Se sama rekka voi tuoda, ja yleensä/usein tuokin, määränpäästään tai matkan varrelta paluumatkalla Etelä-Suomeen jotain, mitä joka tapauksessa pitäisi saada tuoduksi. Tämän ansiosta rahdin yksikköhinta ei kasva automaattisesti mitenkään lineaarisesti matkan kasvaessa, eivätkä logistiikkakustannukset esim. Kuopioon välttämättä ole mitenkään merkitykselliset verkkokaupan varaston sijoittelun kannalta.
Postin logistiikkakeskuksellakin saattaa olla jotain tekemistä Ikean kanssa. Esim. jos Helsingistä tilaat tavaraa Postin kuljetuksella Mikkeliin, niin paketti käy ekana tekemässä kierroksen Kuopiossa. Joten siinä mielessä Kuopio sijaintina kannattaa, kun sieltä lähtee Postin kuljetukset kuitenkin eteenpäin ympäri Suomea
 
Postin logistiikkakeskuksellakin saattaa olla jotain tekemistä Ikean kanssa. Esim. jos Helsingistä tilaat tavaraa Postin kuljetuksella Mikkeliin, niin paketti käy ekana tekemässä kierroksen Kuopiossa. Joten siinä mielessä Kuopio sijaintina kannattaa, kun sieltä lähtee Postin kuljetukset kuitenkin eteenpäin ympäri Suomea
Tuo kyllä täytyy todeta että Ikean nettikaupasta on tavara tullut aina perille lähetystä seuraavana päivänä eli sieltä se posti tuntuu liikkuvan todella vikkelästi.
 
Kyllähän Kuopio ihan oikeasti on melko syrjässä, yhtään suurta kaupunkia ei ole alle n. 150 km päässä ja koko lähiympäristö melko harvaan asuttua

Enemmistö Jyväskyläläisistä Ikean asiakkaista (opiskelijoista) käy Kuopiossa ostoksilla.
 
Mitä tarkoitat? Jos joku jyväskyläläinen tarvitsee Ikeasta jotain, niin eiköhän Tampere ole houkuttelevampi vaihtoehto, mikäli postitoimitus ei sovi. Kuopiossa ei ole mitään.

Onhan se vähän lähempänä ja varmaan vähemmän ruuhkaa matkalla kuin tampereelle.
 
Mitä tarkoitat? Jos joku jyväskyläläinen tarvitsee Ikeasta jotain, niin eiköhän Tampere ole houkuttelevampi vaihtoehto, mikäli postitoimitus ei sovi. Kuopiossa ei ole mitään.

Ihan vaan omakohtaisia kokemuksia kerroin. Mitä sitten oletit? Kuopion ikean yhteydessä on lisäksi ihan mukiinmenevä ostoskeskus, tampereella ei.
 
Onhan se vähän lähempänä ja varmaan vähemmän ruuhkaa matkalla kuin tampereelle.
Matka on 10km tarkkuudella sama, Tampereelle on parempi tie ja ruuhkat eivät ole ongelma kummassakaan. Ei kyllä ihan heti tule mieleen, että miksi valitsisin noista kahdesta vaihtoehdosta Kuopion.

Kuopion ikean yhteydessä on lisäksi ihan mukiinmenevä ostoskeskus, tampereella ei.
Joo, mutta siellä on ihan samat kaupat kuin kaikissa Jyväskylän (tai minkä tahansa muun vähän isomman kaupungin) ostoskeskuksissa. Ei kai nyt kukaan näihin kotimaisiin kauppakeskuksiin ostosmatkalle lähde sellaiselta paikkakunnalta, jossa on muutenkin sama tarjonta. Ja jos Tampereelle menee, niin siellä on valinnanvaraa ylipäätään enemmän.
 
Niin, ihan mielipideasia kummassa käy, ei tarvi vängätä. Fakta on se, että jostain syystä oman tuttavapiirin ostosreissut suuntautuivat pääosin Kuopion Ikeaan jos Jyväskylästä piti Ikeaan lähteä, vaikkei välttämättä mitään suhdetta kumpaankaan kaupunkiin ollut. Ei tuo ostari ole sinänsä mikään erikoinen bonus, mutta kun se on saman katon alla ja asiointi Ikean asiakkaalle tehty helpoksi, niin kyllä siellä myös samalla herkästi käydään.

Alkaa mennä ohi jo ketjun aiheen. Sori offtopic, en jatka tästä enää enempää.
 
Mikäs ihmeen kaupunkiväittely täällä on meneillään. Tuntuu, että eritoten tamperelaisilla on keskimäärin suurin tarve koettaa nostaa omaa asuinseutuaan jaluatalle ja dissata muita kaupunkeja. Ihme hommaa.
 
Ikean sijainnista pienempään ärsytyksen aiheeseen. Keittiövaaka - sinänsä toimiva peli, mutta menee virransäästötilaan vaikka päällä oleva kuorma muuttuisi. Johonkin taikinaan just kippaamassa jauhoja ja vaaka päättää että ei jaksa ja vetää virrat pois. Vähän edes älyä tohon pelkän ajastimen rinnalle ei olis huono asia. Ehkä tässä nyt on se että markalla on saanut markan vaa'an. Mutta silti.
 
Mikäs ihmeen kaupunkiväittely täällä on meneillään. Tuntuu, että eritoten tamperelaisilla on keskimäärin suurin tarve koettaa nostaa omaa asuinseutuaan jaluatalle ja dissata muita kaupunkeja. Ihme hommaa.
Ei kyse ole mistään vänkäyksesta tai minkään tietyn kaupungin jalustalle nostamisesta. En myöskään asu Tampereella tai Kuopiossa.

Keskustelu liittyi siihen, kun suunnittelun kukkasena ihmeteltiin Ikean varaston sijoittamista Kuopioon ja sitä kautta sen toimipisteen kävijäkuntaa. Pillastumisesta päätellen siellä myydään Ben & Jerrys - jäätelöitä. :D

Väärin keskusteltu.
 
Ikean sijainnista pienempään ärsytyksen aiheeseen. Keittiövaaka - sinänsä toimiva peli, mutta menee virransäästötilaan vaikka päällä oleva kuorma muuttuisi. Johonkin taikinaan just kippaamassa jauhoja ja vaaka päättää että ei jaksa ja vetää virrat pois. Vähän edes älyä tohon pelkän ajastimen rinnalle ei olis huono asia. Ehkä tässä nyt on se että markalla on saanut markan vaa'an. Mutta silti.
Jeps ja meillä on vielä sellainen lisä tuohon, että painikkeet ovat laitteen päädyssä ja sillä tavalla sijoitettuna, että yhdellä kädellä ei välttämättä saa laitetta päälle ja/tai taarattua. Kiva siinä taikinaisilla käsillä yrittää räpeltää laitetta. Eikä ole edes mikään halvin malli. Form over function.
 
Jeps ja meillä on vielä sellainen lisä tuohon, että painikkeet ovat laitteen päädyssä ja sillä tavalla sijoitettuna, että yhdellä kädellä ei välttämättä saa laitetta päälle ja/tai taarattua. Kiva siinä taikinaisilla käsillä yrittää räpeltää laitetta. Eikä ole edes mikään halvin malli. Form over function.
hah, itse just kiroillut kun uuden vaa'an ostaessa tuli ostettua sellainen missä napit on päällä eikä päädyssä (ja vielä pirun isot) niin menee suuri osa vaa'an pinnasta ihan hukkaan, koita niihin nappeihin ja näyttöön sitten pästä käsiksi sieltä kulhon alta... Kaipa näihin joku toimiva layout on olemassa mutta ei oo vielä osunut kohdalle :D (Edellsiessä oli napit ja näyttö påäädyssä ja pääsi käsiksi ja näkyi ihan hyvin, mutta virtanappi päädyssä oli liian herkkä ja jos sen veheken koitti ikinä laitata mihinkään kaappiin tai laatikon poiis tieltä, aina siihen joku hipaisi sen verran että meni päälle itsekseen ja kulutti patterit lopuun laatikon perällä)

Mutta ehdottomasti anakin samaa mieltä tuosta automaattisesta virran katkaisusta, mulle kelpais kyllä ihan manuaalinen on/off-kytkin mielummin (mielummin vielä ihan likukytkimenä tms), meinaa aina olla noiden kanssa sama riesa että virta katkea kesken homman väärällä hetkellä. Ei se niin paljoa virtaa syö kuitenkana ettiekö voisi laittaa päälle kokkausta aloittaessa ja sammuttaa lopettaessa ettei tarvitsis tosiaan sitten kokkauksen keskellä ruveta sitä virtanappia sähläämään
 
hah, itse just kiroillut kun uuden vaa'an ostaessa tuli ostettua sellainen missä napit on päällä eikä päädyssä (ja vielä pirun isot) niin menee suuri osa vaa'an pinnasta ihan hukkaan, koita niihin nappeihin ja näyttöön sitten pästä käsiksi sieltä kulhon alta... Kaipa näihin joku toimiva layout on olemassa mutta ei oo vielä osunut kohdalle :D (Edellsiessä oli napit ja näyttö påäädyssä ja pääsi käsiksi ja näkyi ihan hyvin, mutta virtanappi päädyssä oli liian herkkä ja jos sen veheken koitti ikinä laitata mihinkään kaappiin tai laatikon poiis tieltä, aina siihen joku hipaisi sen verran että meni päälle itsekseen ja kulutti patterit lopuun laatikon perällä)

Mutta ehdottomasti anakin samaa mieltä tuosta automaattisesta virran katkaisusta, mulle kelpais kyllä ihan manuaalinen on/off-kytkin mielummin (mielummin vielä ihan likukytkimenä tms), meinaa aina olla noiden kanssa sama riesa että virta katkea kesken homman väärällä hetkellä. Ei se niin paljoa virtaa syö kuitenkana ettiekö voisi laittaa päälle kokkausta aloittaessa ja sammuttaa lopettaessa ettei tarvitsis tosiaan sitten kokkauksen keskellä ruveta sitä virtanappia sähläämään
Valittiin tää malli just siksi, kun painikkeet ovat päädyssä, mutta käytännössä ovat olleet kuitenkin sijoitukseltaan ja toiminnaltaan sellaiset, että sama vaikka olisivat pohjassa. Näyttö on lasin päällä ja se jää aina isomman kupin tapauksessa piiloon.
 
Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.
Niinpä, eiköhän ne varaston sijainnit ole ihan suunniteltu ja laskettu juttu, vaikka Kuopio on joidenkin mielestä syrjässä ja vaikka jotkut eivät edes tiedä missä Kuopio sijaitsee.
 
Mites sitten niiden 3l valmiiden kanssa, ? :)
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?
 
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?

Nyt on kyllä niin sumeaa logiikkaa ettei pääse kärryille.

Mikä siinä 60 litran tankkaamisessa on outoa? Itse ainakin ajan tankin aina ~tyhjäksi, jos ei nyt satu selkeästi hyvää hintaa bongaamaan. Varakanisteriakaan ei ole hetkeen tarvinnut kun on ollut toimiva polttoaine- tai trippimittari. Tietysti jos harrastuksena on tankkaaminen saa asemalla käydä vaikka monta kertaa päivässä, mutta itse olen toistaiseksi kuvitellut että nekin hetket voi käyttää johonkin "järkevään".
 
Nyt on kyllä niin sumeaa logiikkaa ettei pääse kärryille.

Mikä siinä 60 litran tankkaamisessa on outoa? Itse ainakin ajan tankin aina ~tyhjäksi, jos ei nyt satu selkeästi hyvää hintaa bongaamaan. Varakanisteriakaan ei ole hetkeen tarvinnut kun on ollut toimiva polttoaine- tai trippimittari. Tietysti jos harrastuksena on tankkaaminen saa asemalla käydä vaikka monta kertaa päivässä, mutta itse olen toistaiseksi kuvitellut että nekin hetket voi käyttää johonkin "järkevään".
Juuri näin. Yleensä on rangea jäljellä max. 30km kun menen tankille. Miksi tankkaisin useammin? Nyt vielä kun on hybridi alla, niin saattaa toi tankkaaminen venyä viikoillakin, vaikka tankissa ois ainetta vain 30km ajoihin. Sähköllä kun menee liki kaikki normiajot.
 
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?
Nyt en kyllä tajunnu logiikkaa. Mä ainakin täytän nesteet ja öljyt ja tankkaan silloin kun valo palaa. Kertatankkaus reilu sata euroa. Poikkeuksena erikseen tiedossa oleva reissu jolloin pistän edellisenä päivänä säiliöt ja tankit täyteen niin ei tarvi matkalla pysähtyä.
 
Minäkin mietin, että olikohan tuossa tullut joku ajatusvirhe. Normaalisti meillä(kin) homma menee niin, että tankki täyteen ja kun alkaa menovesi olemaan vähissä tai on joku reissu edessä, niin sitten taas tankki täyteen. Ei todellakaan kiinnosta tankkailla yhtään useammin kuin on tarvetta, varsinkaan kun nykyään ABC-mobiilisovelluksen kautta tankatessa joutuu säätämään vielä kömpelösti OP:n erillisen lisävarmennuksen joka kerta.

Talven pakkasilla ei tosin kannata pitää tankkia missään vaiheessa kovin tyhjänä kondenssiveden kertymisen estämiseksi.
 
Kyllä mä pyrin tankkaan aina varttitankin kohdalla. Tietenkin jos on tien päällä menossa jonnekin ni sit voi ajella tyhjemmäksikin. Mun mielestä on hyvä olla edes nyt se 10-15 litraa bensaa auton tankissa ihan henkilökohtaisen varautumisen nimissä kun ollaan kotona. Jos on Nikko-auto käytössä niin sehän nyt ei oo ihan sama asia jos tyhjällä tankilla pääsee vielä vaikka ja kuinka kauas pelkällä sähköllä.
 
Kyllä mä pyrin tankkaan aina varttitankin kohdalla. Tietenkin jos on tien päällä menossa jonnekin ni sit voi ajella tyhjemmäksikin. Mun mielestä on hyvä olla edes nyt se 10-15 litraa bensaa auton tankissa ihan henkilökohtaisen varautumisen nimissä kun ollaan kotona. Jos on Nikko-auto käytössä niin sehän nyt ei oo ihan sama asia jos tyhjällä tankilla pääsee vielä vaikka ja kuinka kauas pelkällä sähköllä.
Niin, ei kai sitä monikaan juuri tuota tyhjemmäksi päästä. Minulle "tyhjä tankki" tarkoittaa että siellä on jäljellä jotain 5-15 litraa. 5 litraa on itse asiassa jo ihan viimeinen hetki mennä lähimmälle asemalle.
 
Monille "tankin ajaminen tyhjäksi" myös tarkoittaa sitä että se vedetään ihan oikeasti melkein kuivaksi, kuten esimerkiksi vaimoni tekee joka ei juuri koskaan mene tankille ennen kuin bensavalo palaa, yleensä se vilkuttaa ja näyttää joko pariakymmentä kilometriä rangea tai pelkkää viivaa koska tankki on niin tyhjä.

Ihmettelen kyllä tuota itse kovasti, ei tohtis noin tyhjäks kyllä vetää tankkia jatkuvasti. Itse suuntaan bensikselle yleensä siinä 1/3 ~ 1/4 tankillisen kohdalla. Tankissa on bensaa aina sen verran että pääsee vähän matkan päähän vaikkei lähistöllä oliskaan bensaa saatavilla.

Kai nää on näitä luonteenpiirteitä, vähän sama kuin hätävaran pitäminen kotona. Joillain ei ole kaapissa mitään, mulla on riisiä, pastaa, kuivia eineksiä, tonnikalaa ja muita säilykkeitä sun muuta sen verran että muutaman päivän kyllä pärjää vaikka myrsky katkois sähköt eikä kaupasta sais ruokaa.
 
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.
Silloin nimenomaan sitä käytetään/on käytetty jos se on käytetty noin tyhjäksi.

Jos autossa on ko säiliön vähyydeestä varoittava systeemi ja on sopivasti säädöissä, niin luulisin että aika tyypillistä se sen jälkeen täyttää.

Jos siihen ei mahdu 5l niin osa jää siihen kanisteriin/pussiin, jos se on ongelma, niin sitten ostaa pienemmän annoskoon, haittana että joutuu useammin täyttää, mutta ei jää niitä vajaita purkkeja pyöriin takaronttiin. Valmiseoksesta ja kaudesta riippuen voi halutessaan täyttää säilin piripintaa puhtaalla vedellä. (tai ostaa tiivisteen).

Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?
Jos siinä ei ole isompaa tankkia ?

Kun elämä ja talous vakiintunut, niin varsin yleistä että tanktataan se tankkia täyteen. Koska päivittäiset ajot on kesimäärin aika pieniä, niin se tehdään kohtuu ajoissa ennen loppumista, esim siinä vaiheessa aletaan miettiin kun alkaa ajomatkaa olemaan jäljellä satakunta kilometriä. (yksilö eroja, jotkut pitää satkua ehdottoman miniminä)

Sitten on niitä jotka venyttää senttiä ja yrittää optimoida, kustannuksia.

On toki niitä kuvioita joissa tankki täytetään ennen talliin viemistä, tai aamulla ennen kierrokselle lähtöä. sopii johonkin ajokäytökseen.

Joillain se tankki on aina vaan "tyhjä" ja ei osteta täyteen, nuorilla voi olla kyse rahasta, mutta on niitä muitakin.


Tietenkin jos sitä jäljellä olevaa määrä ei pysty luotettavasti / varmaksi arvioimaan, niin tielle jäämisen pelossa jutuu tankkaileen enemmän tai vähemmän varmuuden vuoksi.

Sähköautot sitten erikseen, niukalla kantamalla , hitaalla latauksella ladataan kuin puhelimia.
 
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?
Ite kun en trippiä tartte niin nollaan sen tankille ja ajan yleensä aina noin 1000km trippiin jolloin jää alle 10 litraa tankkiin. Tarkoituksella koska halpa löpö on tenavan päiväkotireissulla ja kallis omalla työmatkalla. eihän siinä säästä ku 5-7€ / tankki mutta kun se ei vaadi ylimääräistä ajelua vaan ainoastaan ajojen sovittamista niin näen kannattavaksi. Voisin ajaa 500km väleinkin mutta en nauti siitä tankkailusta niin paljoa että jaksaisin joka viikko tankata
 
Ite kun en trippiä tartte niin nollaan sen tankille ja ajan yleensä aina noin 1000km trippiin jolloin jää alle 10 litraa tankkiin. Tarkoituksella koska halpa löpö on tenavan päiväkotireissulla ja kallis omalla työmatkalla. eihän siinä säästä ku 5-7€ / tankki mutta kun se ei vaadi ylimääräistä ajelua vaan ainoastaan ajojen sovittamista niin näen kannattavaksi. Voisin ajaa 500km väleinkin mutta en nauti siitä tankkailusta niin paljoa että jaksaisin joka viikko tankata
Pääsisipä tankillisella edes tuollaisia määriä. ~430km jos kuluttaa totaalisen loppuun koko 60l tankin. Siinä kohtaa tankille kun on 10l tai alle jäljellä.
 
En näe suunnittelun kukkasta siinä, että joku haluaa tankata autonsa vasta bensavalon palaessa ja joku toinen aiemmin.
Tuossa itseasiassa on suunnittelun kukkanen kun 2020 corolla hybridin pensavalo syttyy alle 50km ajomatkalla. Itä- ja pohjoissuomessa peli on jo silloin monesti menetetty kun tankille voi olla pidempi matka
 
Tuossa itseasiassa on suunnittelun kukkanen kun 2020 corolla hybridin pensavalo syttyy alle 50km ajomatkalla. Itä- ja pohjoissuomessa peli on jo silloin monesti menetetty kun tankille voi olla pidempi matka
Silloin pitää ennakoida ja tankata aiemmin, jos tietää että liikkuu alueella, jossa huoltoasemia ei ole joka nurkalla. Ei siitäkään silti suunnittelun kukkasta saada.

Tietysti bensavalon syttymisen kriteerit voisi olla käyttäjän itse määriteltävissä auton valikoiden syövereissä, jos autovalmistaja näin haluaisi.
 
Tietysti bensavalon syttymisen kriteerit voisi olla käyttäjän itse määriteltävissä auton valikoiden syövereissä, jos autovalmistaja näin haluaisi.
Tämä olisi erinomainen lisäys. Itseäni lisäksi ärsyttää autot joissa on liian pieni tankki. Tiedän että asun syrjemmässä kuin useimmat mutta tankin pitäisi kestää enemmän kuin viikon työmatka-ajot. Tolla @LaDeX :in autolla en pääsis viikkoakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti bensavalon syttymisen kriteerit voisi olla käyttäjän itse määriteltävissä auton valikoiden syövereissä, jos autovalmistaja näin haluaisi.
Autojen tekniikan toiminnassa on aivan liian vähän muokattavaa meidän insinörttien näkökulmasta, mutta perustavikset eivät välttämättä niinkään pitäisi siitä, että olisi laajasti valinnanvaraa. Tavis menettää helposti hallinnan tunteen, kun on liian paljon mahdollisuuksia vaikuttaa.
 
Tuossa itseasiassa on suunnittelun kukkanen kun 2020 corolla hybridin pensavalo syttyy alle 50km ajomatkalla. Itä- ja pohjoissuomessa peli on jo silloin monesti menetetty kun tankille voi olla pidempi matka

Varsinainen suunnittelun kukkanen tosin on siinä, että kun hybridi-toyotassa bensavalo syttyy siinä 38-45 km rangen kohdalla, niin sillä on oikeasti ainetta tankissa edelleen noin 200 km ajoon. Tosin se on tehty niin siksi, että jos tankin oikeasti ajaa tyhjäksi, niin autoa ei saa enää käyntiin ilman vikakoodien nollausta.
 
Autojen tekniikan toiminnassa on aivan liian vähän muokattavaa meidän insinörttien näkökulmasta, mutta perustavikset eivät välttämättä niinkään pitäisi siitä, että olisi laajasti valinnanvaraa. Tavis menettää helposti hallinnan tunteen, kun on liian paljon mahdollisuuksia vaikuttaa.
Juu, tuntuu että nykypäivänä taviksille pitäisi olla vieläkin yksinkertaisempia toimnnallisuuksia. Tosin, niin autoissa kuin monessakin muussa asiassa olen miettinyt että voisi olla joku asetus "idiot mode / advanced mode" jolla saisi valita onko ihan simppelit asetukset käytössä vai pääseekö säätämään vähän kaikkea pikkutarkasti oman mielensä mukaan. Esimerkiksi Androidissa voisi olla roottaus suoraan jossain valikossa josta sen monen "olen aivan varma että haluan tehdä näin" -valinnan jälkeen saisi tehtyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 488 186
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom