Suunnittelun kukkaset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan se vähän lähempänä ja varmaan vähemmän ruuhkaa matkalla kuin tampereelle.
Matka on 10km tarkkuudella sama, Tampereelle on parempi tie ja ruuhkat eivät ole ongelma kummassakaan. Ei kyllä ihan heti tule mieleen, että miksi valitsisin noista kahdesta vaihtoehdosta Kuopion.

Kuopion ikean yhteydessä on lisäksi ihan mukiinmenevä ostoskeskus, tampereella ei.
Joo, mutta siellä on ihan samat kaupat kuin kaikissa Jyväskylän (tai minkä tahansa muun vähän isomman kaupungin) ostoskeskuksissa. Ei kai nyt kukaan näihin kotimaisiin kauppakeskuksiin ostosmatkalle lähde sellaiselta paikkakunnalta, jossa on muutenkin sama tarjonta. Ja jos Tampereelle menee, niin siellä on valinnanvaraa ylipäätään enemmän.

Niin, ihan mielipideasia kummassa käy, ei tarvi vängätä. Fakta on se, että jostain syystä oman tuttavapiirin ostosreissut suuntautuivat pääosin Kuopion Ikeaan jos Jyväskylästä piti Ikeaan lähteä, vaikkei välttämättä mitään suhdetta kumpaankaan kaupunkiin ollut. Ei tuo ostari ole sinänsä mikään erikoinen bonus, mutta kun se on saman katon alla ja asiointi Ikean asiakkaalle tehty helpoksi, niin kyllä siellä myös samalla herkästi käydään.

Alkaa mennä ohi jo ketjun aiheen. Sori offtopic, en jatka tästä enää enempää.

Mikäs ihmeen kaupunkiväittely täällä on meneillään. Tuntuu, että eritoten tamperelaisilla on keskimäärin suurin tarve koettaa nostaa omaa asuinseutuaan jaluatalle ja dissata muita kaupunkeja. Ihme hommaa.

Ikean sijainnista pienempään ärsytyksen aiheeseen. Keittiövaaka - sinänsä toimiva peli, mutta menee virransäästötilaan vaikka päällä oleva kuorma muuttuisi. Johonkin taikinaan just kippaamassa jauhoja ja vaaka päättää että ei jaksa ja vetää virrat pois. Vähän edes älyä tohon pelkän ajastimen rinnalle ei olis huono asia. Ehkä tässä nyt on se että markalla on saanut markan vaa'an. Mutta silti.

Mikäs ihmeen kaupunkiväittely täällä on meneillään. Tuntuu, että eritoten tamperelaisilla on keskimäärin suurin tarve koettaa nostaa omaa asuinseutuaan jaluatalle ja dissata muita kaupunkeja. Ihme hommaa.
Ei kyse ole mistään vänkäyksesta tai minkään tietyn kaupungin jalustalle nostamisesta. En myöskään asu Tampereella tai Kuopiossa.

Keskustelu liittyi siihen, kun suunnittelun kukkasena ihmeteltiin Ikean varaston sijoittamista Kuopioon ja sitä kautta sen toimipisteen kävijäkuntaa. Pillastumisesta päätellen siellä myydään Ben & Jerrys - jäätelöitä. :D

Väärin keskusteltu.

Ikean sijainnista pienempään ärsytyksen aiheeseen. Keittiövaaka - sinänsä toimiva peli, mutta menee virransäästötilaan vaikka päällä oleva kuorma muuttuisi. Johonkin taikinaan just kippaamassa jauhoja ja vaaka päättää että ei jaksa ja vetää virrat pois. Vähän edes älyä tohon pelkän ajastimen rinnalle ei olis huono asia. Ehkä tässä nyt on se että markalla on saanut markan vaa'an. Mutta silti.
Jeps ja meillä on vielä sellainen lisä tuohon, että painikkeet ovat laitteen päädyssä ja sillä tavalla sijoitettuna, että yhdellä kädellä ei välttämättä saa laitetta päälle ja/tai taarattua. Kiva siinä taikinaisilla käsillä yrittää räpeltää laitetta. Eikä ole edes mikään halvin malli. Form over function.

Jeps ja meillä on vielä sellainen lisä tuohon, että painikkeet ovat laitteen päädyssä ja sillä tavalla sijoitettuna, että yhdellä kädellä ei välttämättä saa laitetta päälle ja/tai taarattua. Kiva siinä taikinaisilla käsillä yrittää räpeltää laitetta. Eikä ole edes mikään halvin malli. Form over function.
hah, itse just kiroillut kun uuden vaa'an ostaessa tuli ostettua sellainen missä napit on päällä eikä päädyssä (ja vielä pirun isot) niin menee suuri osa vaa'an pinnasta ihan hukkaan, koita niihin nappeihin ja näyttöön sitten pästä käsiksi sieltä kulhon alta... Kaipa näihin joku toimiva layout on olemassa mutta ei oo vielä osunut kohdalle :D (Edellsiessä oli napit ja näyttö påäädyssä ja pääsi käsiksi ja näkyi ihan hyvin, mutta virtanappi päädyssä oli liian herkkä ja jos sen veheken koitti ikinä laitata mihinkään kaappiin tai laatikon poiis tieltä, aina siihen joku hipaisi sen verran että meni päälle itsekseen ja kulutti patterit lopuun laatikon perällä)

Mutta ehdottomasti anakin samaa mieltä tuosta automaattisesta virran katkaisusta, mulle kelpais kyllä ihan manuaalinen on/off-kytkin mielummin (mielummin vielä ihan likukytkimenä tms), meinaa aina olla noiden kanssa sama riesa että virta katkea kesken homman väärällä hetkellä. Ei se niin paljoa virtaa syö kuitenkana ettiekö voisi laittaa päälle kokkausta aloittaessa ja sammuttaa lopettaessa ettei tarvitsis tosiaan sitten kokkauksen keskellä ruveta sitä virtanappia sähläämään

hah, itse just kiroillut kun uuden vaa'an ostaessa tuli ostettua sellainen missä napit on päällä eikä päädyssä (ja vielä pirun isot) niin menee suuri osa vaa'an pinnasta ihan hukkaan, koita niihin nappeihin ja näyttöön sitten pästä käsiksi sieltä kulhon alta... Kaipa näihin joku toimiva layout on olemassa mutta ei oo vielä osunut kohdalle :D (Edellsiessä oli napit ja näyttö påäädyssä ja pääsi käsiksi ja näkyi ihan hyvin, mutta virtanappi päädyssä oli liian herkkä ja jos sen veheken koitti ikinä laitata mihinkään kaappiin tai laatikon poiis tieltä, aina siihen joku hipaisi sen verran että meni päälle itsekseen ja kulutti patterit lopuun laatikon perällä)

Mutta ehdottomasti anakin samaa mieltä tuosta automaattisesta virran katkaisusta, mulle kelpais kyllä ihan manuaalinen on/off-kytkin mielummin (mielummin vielä ihan likukytkimenä tms), meinaa aina olla noiden kanssa sama riesa että virta katkea kesken homman väärällä hetkellä. Ei se niin paljoa virtaa syö kuitenkana ettiekö voisi laittaa päälle kokkausta aloittaessa ja sammuttaa lopettaessa ettei tarvitsis tosiaan sitten kokkauksen keskellä ruveta sitä virtanappia sähläämään
Valittiin tää malli just siksi, kun painikkeet ovat päädyssä, mutta käytännössä ovat olleet kuitenkin sijoitukseltaan ja toiminnaltaan sellaiset, että sama vaikka olisivat pohjassa. Näyttö on lasin päällä ja se jää aina isomman kupin tapauksessa piiloon.

Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.
Niinpä, eiköhän ne varaston sijainnit ole ihan suunniteltu ja laskettu juttu, vaikka Kuopio on joidenkin mielestä syrjässä ja vaikka jotkut eivät edes tiedä missä Kuopio sijaitsee.

Mites sitten niiden 3l valmiiden kanssa, ? :)
Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?

Koko ongelma kuulostaa muutenkin joka kerta enemmän keksityltä. Jos jollain on halu ostaa kaupasta aina 5 litraa kerrallaan 5,5 litran säiliöön, koko varuste ei liene tarpeellinen eli autoa ei oikeasti käytetä mihinkään. Silloinhan olisi kätevintä olla yksinkertaisesti käyttämättä lasinpesuria.

Eihän nyt kusipoikaa tahallaan tyhjennetä ellei ole pakko, ja silloinkin on syytä olla varakanisteri. Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?

Nyt on kyllä niin sumeaa logiikkaa ettei pääse kärryille.

Mikä siinä 60 litran tankkaamisessa on outoa? Itse ainakin ajan tankin aina ~tyhjäksi, jos ei nyt satu selkeästi hyvää hintaa bongaamaan. Varakanisteriakaan ei ole hetkeen tarvinnut kun on ollut toimiva polttoaine- tai trippimittari. Tietysti jos harrastuksena on tankkaaminen saa asemalla käydä vaikka monta kertaa päivässä, mutta itse olen toistaiseksi kuvitellut että nekin hetket voi käyttää johonkin "järkevään".

Nyt on kyllä niin sumeaa logiikkaa ettei pääse kärryille.

Mikä siinä 60 litran tankkaamisessa on outoa? Itse ainakin ajan tankin aina ~tyhjäksi, jos ei nyt satu selkeästi hyvää hintaa bongaamaan. Varakanisteriakaan ei ole hetkeen tarvinnut kun on ollut toimiva polttoaine- tai trippimittari. Tietysti jos harrastuksena on tankkaaminen saa asemalla käydä vaikka monta kertaa päivässä, mutta itse olen toistaiseksi kuvitellut että nekin hetket voi käyttää johonkin "järkevään".
Juuri näin. Yleensä on rangea jäljellä max. 30km kun menen tankille. Miksi tankkaisin useammin? Nyt vielä kun on hybridi alla, niin saattaa toi tankkaaminen venyä viikoillakin, vaikka tankissa ois ainetta vain 30km ajoihin. Sähköllä kun menee liki kaikki normiajot.

Nyt en kyllä tajunnu logiikkaa. Mä ainakin täytän nesteet ja öljyt ja tankkaan silloin kun valo palaa. Kertatankkaus reilu sata euroa. Poikkeuksena erikseen tiedossa oleva reissu jolloin pistän edellisenä päivänä säiliöt ja tankit täyteen niin ei tarvi matkalla pysähtyä.

Minäkin mietin, että olikohan tuossa tullut joku ajatusvirhe. Normaalisti meillä(kin) homma menee niin, että tankki täyteen ja kun alkaa menovesi olemaan vähissä tai on joku reissu edessä, niin sitten taas tankki täyteen. Ei todellakaan kiinnosta tankkailla yhtään useammin kuin on tarvetta, varsinkaan kun nykyään ABC-mobiilisovelluksen kautta tankatessa joutuu säätämään vielä kömpelösti OP:n erillisen lisävarmennuksen joka kerta.

Talven pakkasilla ei tosin kannata pitää tankkia missään vaiheessa kovin tyhjänä kondenssiveden kertymisen estämiseksi.

Kyllä mä pyrin tankkaan aina varttitankin kohdalla. Tietenkin jos on tien päällä menossa jonnekin ni sit voi ajella tyhjemmäksikin. Mun mielestä on hyvä olla edes nyt se 10-15 litraa bensaa auton tankissa ihan henkilökohtaisen varautumisen nimissä kun ollaan kotona. Jos on Nikko-auto käytössä niin sehän nyt ei oo ihan sama asia jos tyhjällä tankilla pääsee vielä vaikka ja kuinka kauas pelkällä sähköllä.

Kyllä mä pyrin tankkaan aina varttitankin kohdalla. Tietenkin jos on tien päällä menossa jonnekin ni sit voi ajella tyhjemmäksikin. Mun mielestä on hyvä olla edes nyt se 10-15 litraa bensaa auton tankissa ihan henkilökohtaisen varautumisen nimissä kun ollaan kotona. Jos on Nikko-auto käytössä niin sehän nyt ei oo ihan sama asia jos tyhjällä tankilla pääsee vielä vaikka ja kuinka kauas pelkällä sähköllä.
Niin, ei kai sitä monikaan juuri tuota tyhjemmäksi päästä. Minulle "tyhjä tankki" tarkoittaa että siellä on jäljellä jotain 5-15 litraa. 5 litraa on itse asiassa jo ihan viimeinen hetki mennä lähimmälle asemalle.

Monille "tankin ajaminen tyhjäksi" myös tarkoittaa sitä että se vedetään ihan oikeasti melkein kuivaksi, kuten esimerkiksi vaimoni tekee joka ei juuri koskaan mene tankille ennen kuin bensavalo palaa, yleensä se vilkuttaa ja näyttää joko pariakymmentä kilometriä rangea tai pelkkää viivaa koska tankki on niin tyhjä.

Ihmettelen kyllä tuota itse kovasti, ei tohtis noin tyhjäks kyllä vetää tankkia jatkuvasti. Itse suuntaan bensikselle yleensä siinä 1/3 ~ 1/4 tankillisen kohdalla. Tankissa on bensaa aina sen verran että pääsee vähän matkan päähän vaikkei lähistöllä oliskaan bensaa saatavilla.

Kai nää on näitä luonteenpiirteitä, vähän sama kuin hätävaran pitäminen kotona. Joillain ei ole kaapissa mitään, mulla on riisiä, pastaa, kuivia eineksiä, tonnikalaa ja muita säilykkeitä sun muuta sen verran että muutaman päivän kyllä pärjää vaikka myrsky katkois sähköt eikä kaupasta sais ruokaa.

Silloin nimenomaan sitä käytetään/on käytetty jos se on käytetty noin tyhjäksi.

Jos autossa on ko säiliön vähyydeestä varoittava systeemi ja on sopivasti säädöissä, niin luulisin että aika tyypillistä se sen jälkeen täyttää.

Jos siihen ei mahdu 5l niin osa jää siihen kanisteriin/pussiin, jos se on ongelma, niin sitten ostaa pienemmän annoskoon, haittana että joutuu useammin täyttää, mutta ei jää niitä vajaita purkkeja pyöriin takaronttiin. Valmiseoksesta ja kaudesta riippuen voi halutessaan täyttää säilin piripintaa puhtaalla vedellä. (tai ostaa tiivisteen).

Sama kuin polttoaineessa. Aina ihmetellyt näitä tankkaushistorioita, joissa johonkin perus riisinkeittimeen kerta toisensa jälkeen tankataan 60 litraa kerralla. Miten ja miksi?
Jos siinä ei ole isompaa tankkia ?

Kun elämä ja talous vakiintunut, niin varsin yleistä että tanktataan se tankkia täyteen. Koska päivittäiset ajot on kesimäärin aika pieniä, niin se tehdään kohtuu ajoissa ennen loppumista, esim siinä vaiheessa aletaan miettiin kun alkaa ajomatkaa olemaan jäljellä satakunta kilometriä. (yksilö eroja, jotkut pitää satkua ehdottoman miniminä)

Sitten on niitä jotka venyttää senttiä ja yrittää optimoida, kustannuksia.

On toki niitä kuvioita joissa tankki täytetään ennen talliin viemistä, tai aamulla ennen kierrokselle lähtöä. sopii johonkin ajokäytökseen.

Joillain se tankki on aina vaan "tyhjä" ja ei osteta täyteen, nuorilla voi olla kyse rahasta, mutta on niitä muitakin.

Tietenkin jos sitä jäljellä olevaa määrä ei pysty luotettavasti / varmaksi arvioimaan, niin tielle jäämisen pelossa jutuu tankkaileen enemmän tai vähemmän varmuuden vuoksi.

Sähköautot sitten erikseen, niukalla kantamalla , hitaalla latauksella ladataan kuin puhelimia.

Ite kun en trippiä tartte niin nollaan sen tankille ja ajan yleensä aina noin 1000km trippiin jolloin jää alle 10 litraa tankkiin. Tarkoituksella koska halpa löpö on tenavan päiväkotireissulla ja kallis omalla työmatkalla. eihän siinä säästä ku 5-7€ / tankki mutta kun se ei vaadi ylimääräistä ajelua vaan ainoastaan ajojen sovittamista niin näen kannattavaksi. Voisin ajaa 500km väleinkin mutta en nauti siitä tankkailusta niin paljoa että jaksaisin joka viikko tankata

Ite kun en trippiä tartte niin nollaan sen tankille ja ajan yleensä aina noin 1000km trippiin jolloin jää alle 10 litraa tankkiin. Tarkoituksella koska halpa löpö on tenavan päiväkotireissulla ja kallis omalla työmatkalla. eihän siinä säästä ku 5-7€ / tankki mutta kun se ei vaadi ylimääräistä ajelua vaan ainoastaan ajojen sovittamista niin näen kannattavaksi. Voisin ajaa 500km väleinkin mutta en nauti siitä tankkailusta niin paljoa että jaksaisin joka viikko tankata
Pääsisipä tankillisella edes tuollaisia määriä. ~430km jos kuluttaa totaalisen loppuun koko 60l tankin. Siinä kohtaa tankille kun on 10l tai alle jäljellä.

En näe suunnittelun kukkasta siinä, että joku haluaa tankata autonsa vasta bensavalon palaessa ja joku toinen aiemmin.
Tuossa itseasiassa on suunnittelun kukkanen kun 2020 corolla hybridin pensavalo syttyy alle 50km ajomatkalla. Itä- ja pohjoissuomessa peli on jo silloin monesti menetetty kun tankille voi olla pidempi matka

Tuossa itseasiassa on suunnittelun kukkanen kun 2020 corolla hybridin pensavalo syttyy alle 50km ajomatkalla. Itä- ja pohjoissuomessa peli on jo silloin monesti menetetty kun tankille voi olla pidempi matka
Silloin pitää ennakoida ja tankata aiemmin, jos tietää että liikkuu alueella, jossa huoltoasemia ei ole joka nurkalla. Ei siitäkään silti suunnittelun kukkasta saada.

Tietysti bensavalon syttymisen kriteerit voisi olla käyttäjän itse määriteltävissä auton valikoiden syövereissä, jos autovalmistaja näin haluaisi.

Tietysti bensavalon syttymisen kriteerit voisi olla käyttäjän itse määriteltävissä auton valikoiden syövereissä, jos autovalmistaja näin haluaisi.
Tämä olisi erinomainen lisäys. Itseäni lisäksi ärsyttää autot joissa on liian pieni tankki. Tiedän että asun syrjemmässä kuin useimmat mutta tankin pitäisi kestää enemmän kuin viikon työmatka-ajot. Tolla @LaDeX :in autolla en pääsis viikkoakaan.

Viimeksi muokattu:
Autojen tekniikan toiminnassa on aivan liian vähän muokattavaa meidän insinörttien näkökulmasta, mutta perustavikset eivät välttämättä niinkään pitäisi siitä, että olisi laajasti valinnanvaraa. Tavis menettää helposti hallinnan tunteen, kun on liian paljon mahdollisuuksia vaikuttaa.

Varsinainen suunnittelun kukkanen tosin on siinä, että kun hybridi-toyotassa bensavalo syttyy siinä 38-45 km rangen kohdalla, niin sillä on oikeasti ainetta tankissa edelleen noin 200 km ajoon. Tosin se on tehty niin siksi, että jos tankin oikeasti ajaa tyhjäksi, niin autoa ei saa enää käyntiin ilman vikakoodien nollausta.

Autojen tekniikan toiminnassa on aivan liian vähän muokattavaa meidän insinörttien näkökulmasta, mutta perustavikset eivät välttämättä niinkään pitäisi siitä, että olisi laajasti valinnanvaraa. Tavis menettää helposti hallinnan tunteen, kun on liian paljon mahdollisuuksia vaikuttaa.
Juu, tuntuu että nykypäivänä taviksille pitäisi olla vieläkin yksinkertaisempia toimnnallisuuksia. Tosin, niin autoissa kuin monessakin muussa asiassa olen miettinyt että voisi olla joku asetus "idiot mode / advanced mode" jolla saisi valita onko ihan simppelit asetukset käytössä vai pääseekö säätämään vähän kaikkea pikkutarkasti oman mielensä mukaan. Esimerkiksi Androidissa voisi olla roottaus suoraan jossain valikossa josta sen monen "olen aivan varma että haluan tehdä näin" -valinnan jälkeen saisi tehtyä.

Juu, tuntuu että nykypäivänä taviksille pitäisi olla vieläkin yksinkertaisempia toimnnallisuuksia. Tosin, niin autoissa kuin monessakin muussa asiassa olen miettinyt että voisi olla joku asetus "idiot mode / advanced mode" jolla saisi valita onko ihan simppelit asetukset käytössä vai pääseekö säätämään vähän kaikkea pikkutarkasti oman mielensä mukaan. Esimerkiksi Androidissa voisi olla roottaus suoraan jossain valikossa josta sen monen "olen aivan varma että haluan tehdä näin" -valinnan jälkeen saisi tehtyä.
Siinäkin on vaan vähän sellainen pr-ongelma, että hitain sakki laittaa sen advanced-tilan kuitenkin päälle "vahingossa" ja sitten kun mikään ei toimi, niin syytetään valmistajaa. This is why we can't have nice things, vai miten se sanonta menikään... :D

Siinäkin on vaan vähän sellainen pr-ongelma, että hitain sakki laittaa sen advanced-tilan kuitenkin päälle "vahingossa" ja sitten kun mikään ei toimi, niin syytetään valmistajaa. This is why we can't have nice things, vai miten se sanonta menikään... :D
Totta tuokin. Kun saat tehtyä idioottivarman laitteen, evoluutio kehittää paremman idiootin...

Jos ja kun lähti autoista liikkeelle, niin tästä "advanced" tilasta on eläviä esimerkkejä liikenteessä, esim tietyllä automarkilla keltaiset valot palaa etukulmissa kokoajan, ei edes vahinkoja.

(Advancet tilalla viittaan itse hankittuihin palikoihin joilla voi säätää omien mieltymysten mukaiseksi)

Androidin osalta, kehittäjä tila niissä on (eri asia kun roottaus), "roottaus" tarve kuluttajalla lähinnä sen takia kun joku jenkeissä päättänyt että älypuhelimella ei saa käyttää niitä oikeita Älypuhelin softia, ratkaisu alusta kuntoon.

Kannatan toki roottaus mahdollisuutta, tarpeeksi vaikeaksi ja nakyvä luotettava merkki siitä (että tehty). Roottaus mahdollisuus ei ihan kuollut ole.

Jos ja kun lähti autoista liikkeelle, niin tästä "advanced" tilasta on eläviä esimerkkejä liikenteessä, esim tietyllä automarkilla keltaiset valot palaa etukulmissa kokoajan, ei edes vahinkoja.
Tuota oon ihmetelly että mikä hemmetin idea tuossa on. Hämääviä tuollaiset kun luulee että nyt sillä on vilkku päällä kun ilmestyy rinnalle jne.

Mulla on joku 10 vuotta tai pitempäänkin ollut autoja, jotka osaavat laskea jäljellä olevan rangen niin oikein, että siihen voi myös luottaa. Ei ole tarvinnut mitään advanced-moodia optimointiin. Kunhan vaan ymmärtää toimintaperiaatteen, eli range perustuu esim. edellisen 10 km keskikulutukseen. Merkkivaloista ei tältä osin tarvitse oikeastaan edes piitata. Kaupungissa ajellessa ei ole kiire tankille vaikka polttoaineen vähyyden merkkivalo palaisikin, kunhan katsoo ettei aja tankkia ihan kuivaksi. Muutaman kilsan säteellä on kuitenkin tankkauspaikka. Ja rangessa siltikin näyttää olevan pelivaraa. Kun on mennyt mittarille 20 km rangella on tankissa silloinkin vielä ollut useampi litra polttonestettä. Eihän siinä tietenkään mitään hyödy, että jättää noinkin myöhäiseksi tankkaamisen, mutta toisaalta eipähän tarvitse väkisin kiirehtiä tankille jollain hetkellä, jos on kiire, kunhan vain rangea on sen verran että jännittämättä uskaltaa ajella vielä. Tai voi optimoida tankkaushetkeä sen mukaan, että tulee ajo halvemman tankkauspaikan ohi.

Normaalisti tietysti tankkailen ajoissa, jo siksikin että webasto ei suostu käynnistymään jos ei tietty määrä löpöä ole tankissa. Mutta joskus oman saamattomuuden tai kiireen takia menee aika vähiin polttoaine ennen kuin tankkaan.

Normaalisti tietysti tankkailen ajoissa, jo siksikin että webasto ei suostu käynnistymään jos ei tietty määrä löpöä ole tankissa. Mutta joskus oman saamattomuuden tai kiireen takia menee aika vähiin polttoaine ennen kuin tankkaan.
Tämä se onkin suunnittelukukkanen itessään. Webasto kuluttaa täydellä teholla pahimmillaankin vajaan litran tunnissa, niin miksi helvetissä se ei voi lähteä päälle, jos tankissa ei ole jotain vähintään 10 litraa polttoainetta?

Tämä se onkin suunnittelukukkanen itessään. Webasto kuluttaa täydellä teholla pahimmillaankin vajaan litran tunnissa, niin miksi helvetissä se ei voi lähteä päälle, jos tankissa ei ole jotain vähintään 10 litraa polttoainetta?
Kaipa siihen on haluttu jokin riittäväksi arvioitu turvamarginaali siltä varalta, että autoilija on jossain missä lähin tankkauspaikka on vasta pitkän matkan päässä.

Onhan tuo kieltämättä ärsyttävää huomata Webastoa puhelimella päälle kytkiessä, että eipä lähdekään kun ei ole tarpeeksi löpöä.

Kaipa siihen on haluttu jokin riittäväksi arvioitu turvamarginaali siltä varalta, että autoilija on jossain missä lähin tankkauspaikka on vasta pitkän matkan päässä.

Onhan tuo kieltämättä ärsyttävää huomata Webastoa puhelimella päälle kytkiessä, että eipä lähdekään kun ei ole tarpeeksi löpöä.
Joo, se on selvää miksi siinä sellainen ominaisuus on, mutta sitä en ymmärrä että miksi se raja on niin korkea ja miksi sitä ei voi itse säätää/ohittaa? Tai ehkä jossakin autossa toisin, mutta kaikissa minun omistamissa autoissa se on ollut näin.

Joo no eipä ole omalla kohdalla ongelma, kun ei ole sellaista autoa jossa olisi ajotietokonetta, webastoa, eikä kuriositeettina myöskään penkinlämmittimiä. Ja vuosinalli on 2008. Hyvin pärjää ilmankin.

Penkinlämppärit ei taida vielä tänäkään päivänä olla läheskään suurimmassa osassa euroopan maita mikään vakiovaruste.
Arvausleikkinä arvaan että @Antw auto on joku aasialainen "supermini"?

Joo, se on selvää miksi siinä sellainen ominaisuus on, mutta sitä en ymmärrä että miksi se raja on niin korkea ja miksi sitä ei voi itse säätää/ohittaa? Tai ehkä jossakin autossa toisin, mutta kaikissa minun omistamissa autoissa se on ollut näin.
Kyllä, voisihan tuo toimia niin, että lämppärin voisi pakottaa käyntiin sen jälkeen kun on varoitukset vähästä polttoaineesta kertaalleen annettu ja silloin olla takarajana esim. 3 litraa tankissa, jolloin vielä pääsee lähihuoltsikalle hyvin.

Vanhassa autossa tuo raja lämppärille oli noin 1/4 tankki eli about 20 litraa. Kiva pakkasaamuina kun ei saa autoa käyntiin aamulla pakkasen takia jos ei muistanu käydä tankilla edellisenä päivänä. Ei voi ymmärtää kuka tuonkin oli noin suunnitellut.

Vanhassa autossa tuo raja lämppärille oli noin 1/4 tankki eli about 20 litraa. Kiva pakkasaamuina kun ei saa autoa käyntiin aamulla pakkasen takia jos ei muistanu käydä tankilla edellisenä päivänä. Ei voi ymmärtää kuka tuonkin oli noin suunnitellut.
Kaveri kiroili ihan samaa, pitää olla yli varttitankki gasoa että lämppäri lähtee käyntiin.

Tosin, ei se perinteinen roikkakaan autuaaksi tekevä ole, viime talvena osui aluksi useammalla asukkaalla lämmityksen aloitus niin tarkalleen samaan aikaan että satunnaisesti paukkui sulake tolppapaikkojen ryhmästä kun riittävän monella meni lohkolämmitin ja sisätilalämmitin samaan aikaan päälle. Meillähän on sisätilalämmittimet "kielletty" tolppapaikoilla mutta kaikki niitä kuitenkin käyttävät ja syöttö kestää kunhan eivät ihan samalla sekunnilla kaikilla napsahda päälle. Vituttaahan se että auto ei ole lämminnyt ja on lasit jäässä mutta onneksi oma auto lähtee käyntiin vaikka onkin yli 20 astetta pakkasta eikä lämmitys ole toiminut vaikka eihän se kivaa ole.

Toisaalta, onneksi pikkuhiljaa kaikilla muilla alkaa olemaan joku webasto tms niin itselle riittää lämmitykselle paremmin sähköä :D

Tässä turvarajassa ei ole kyse polttoaineen riittävyydestä, vaan tällä varmistellaan sitä, että Webaston polttoainelinja ei hörppää ilmaa. Varsinkin jälkiasennetuissa Webastoissa yksi asennustapa on se, että polttoaine otetaan suoraan tankista, eikä auton omasta polttoainejärjestelmästä.
Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Eli polttoaineen imuputki ohjeistetaan asennettavaksi vähintään 10mm etäisyydelle tankin pohjasta. Ja tässä kun huomioidaan vielä se, että auto voi olla parkkeerattuna ylä-/alamäkeen, pitää siellä tankissa olla riittävästi polttoainetta, jotta ei jouduta Webaston ilmaushommiin.

Tässä turvarajassa ei ole kyse polttoaineen riittävyydestä, vaan tällä varmistellaan sitä, että Webaston polttoainelinja ei hörppää ilmaa. Varsinkin jälkiasennetuissa Webastoissa yksi asennustapa on se, että polttoaine otetaan suoraan tankista, eikä auton omasta polttoainejärjestelmästä.
Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Eli polttoaineen imuputki ohjeistetaan asennettavaksi vähintään 10mm etäisyydelle tankin pohjasta. Ja tässä kun huomioidaan vielä se, että auto voi olla parkkeerattuna ylä-/alamäkeen, pitää siellä tankissa olla riittävästi polttoainetta, jotta ei jouduta Webaston ilmaushommiin.
Jälkiasennetuista en tiedä, mutta en oikein usko että ainakaan tehdasasennetuissa olisi erillistä polttoainelinjaa suoraan taknista, joten tuo teoria on melko kaukaa haettu.

Jälkiasennetuista en tiedä, mutta en oikein usko että ainakaan tehdasasennetuissa olisi erillistä polttoainelinjaa suoraan taknista, joten tuo teoria on melko kaukaa haettu.
Ei välttämättä. Esim. nykyisissä Dieseleissä polttoainelinja on jatkuvasti paineistettu joten siihen Webastoa ei voi suoraan kytkeä. Polttoaineen paluulinjaankin asennettuna Webaston kuluttama polttoaine saattaa auton mielestä näyttäytyä häiriönä, joten voi hyvinkin ollla, että autovalmistajat valitsevat pienimmän vaivan tien ja ottavat tehdasasennettuihinkin lisälämmittimiin polttoaineen suoran tankista. Varsinkin kun nämä lisälämmittimet ovat vain pohjoisen vähemmistön juttu.
Vrt. esim. joidenkin diesel-autojen huono talviaikainen lämmitys. Tämäkin olisi ratkaistavissa pienin mooottorin/jäähdytysjärjestelmän muutoksin, mutta autovalmistajat menevät helpointa reittiä ja asentavat polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotta saadaan pidettyä kabiini ajon aikanakin lämpimänä.

Viimeksi muokattu:
Vrt. esim. joidenkin diesel-autojen huono talviaikainen lämmitys. Tämäkin olisi ratkaistavissa pienin mooottorin/jäähdytysjärjestelmän muutoksin, mutta autovalmistajat menevät helpointa reittiä ja asentavat polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotta saadaan pidettyä kabiini ajon aikanakin lämpimänä.

Diesel moottorinkin hyötysuhde taitaa olla 40 prosentin nurkilla. Eli luokkaa 60 prosenttia polttoaineen energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi.

Eli sitä lämpöä olisi kyllä moottorista saatavilla ilman lisälämmittimiäkin ajon aikana, mutta kun ei niin ei.

Diesel moottorinkin hyötysuhde taitaa olla 40 prosentin nurkilla. Eli luokkaa 60 prosenttia polttoaineen energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi.

Eli sitä lämpöä olisi kyllä moottorista saatavilla ilman lisälämmittimiäkin ajon aikana, mutta kun ei niin ei.
Juuri näin. Automyyjät vain ovat onnistuneet syöttämään ihmisille uskomuksen, että nykydieseleissä on niin hyvä hyötysuhde, että lisälämmitin on sen takia tarpeen. Todellisudessahan ongelma juontaa juurensa päästöjen optimointiin. Nykyaikainen dieselmoottori vaatii varsin tarkan lohkon ja kannen lämpötilanhallinnan, jotta päästöt pysyy kurissa. Ilmeisesti sitten sisätilan lämmitys toisi mukanaan niin paljon ennakoimattomuutta tähän lämpötilan hallintaan, että mieluummin käytetään lisälämmitintä kuin tehdään moottoridesigniin muutoksia.

Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Raskaan kaluston puolella PA-lisälämmittimelle on aina oma naftalinja. Se on yleensä integroitu tankkivarusteeseen mistä lähtee auton varsinaiset naftaputket, mutta tankin sisällä on oma imuputki Webastolle. Eli tankista lähtee kolme letkua: Auton meno ja paluu, sekä PA-lämmitin. Jos autossa on jotain muita laitteita, jotka tarvitsevat polttoainetta (kylmäkone, koppalämmitin), niin jokainen tarvitsee oman PA-linjansa omalla imulla ja mahdollisessa paluulla.
Voiko tuollaista lämmitintä laittaa ilman että sillä on oma imuputki tankissa? Jos yhden imuputken jakaa kahdelle Webastolle niin se ei ainakaan hyvin toimi.

Imuputki jätetään myös vajaaksi sen takia ettei lämmitin hörppää roskia tankin pohjalta.

Voiko tuollaista lämmitintä laittaa ilman että sillä on oma imuputki tankissa? Jos yhden imuputken jakaa kahdelle Webastolle niin se ei ainakaan hyvin toimi.
Kyllähän tuo asennus tietyin edellytyksin on mahdollista.
1636219022413.png

Kahden webaston tapauksessa saattaa käydä niin, että se imuputken halkaisija ei riitä. Aikamoista naruahan tuo on.

Ja tosiaan ainakin Audin B8 malleissa on tuossa polttainepumppuyksikössä valmis nippa, jonka puhkaisemalla saa sen Webaston imuletkun tankkiin, voisi kuvitella, että tehdasasennettuna se polttoaine otetaan juuri tuosta.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 336
Jäsenet
77 320
Uusin jäsen
aaaaaaaaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom