Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, tuntuu että nykypäivänä taviksille pitäisi olla vieläkin yksinkertaisempia toimnnallisuuksia. Tosin, niin autoissa kuin monessakin muussa asiassa olen miettinyt että voisi olla joku asetus "idiot mode / advanced mode" jolla saisi valita onko ihan simppelit asetukset käytössä vai pääseekö säätämään vähän kaikkea pikkutarkasti oman mielensä mukaan. Esimerkiksi Androidissa voisi olla roottaus suoraan jossain valikossa josta sen monen "olen aivan varma että haluan tehdä näin" -valinnan jälkeen saisi tehtyä.
Siinäkin on vaan vähän sellainen pr-ongelma, että hitain sakki laittaa sen advanced-tilan kuitenkin päälle "vahingossa" ja sitten kun mikään ei toimi, niin syytetään valmistajaa. This is why we can't have nice things, vai miten se sanonta menikään... :D
 
Siinäkin on vaan vähän sellainen pr-ongelma, että hitain sakki laittaa sen advanced-tilan kuitenkin päälle "vahingossa" ja sitten kun mikään ei toimi, niin syytetään valmistajaa. This is why we can't have nice things, vai miten se sanonta menikään... :D
Totta tuokin. Kun saat tehtyä idioottivarman laitteen, evoluutio kehittää paremman idiootin...
 
Siinäkin on vaan vähän sellainen pr-ongelma, että hitain sakki laittaa sen advanced-tilan kuitenkin päälle "vahingossa" ja sitten kun mikään ei toimi, niin syytetään valmistajaa. This is why we can't have nice things, vai miten se sanonta menikään... :D
Jos ja kun lähti autoista liikkeelle, niin tästä "advanced" tilasta on eläviä esimerkkejä liikenteessä, esim tietyllä automarkilla keltaiset valot palaa etukulmissa kokoajan, ei edes vahinkoja.

(Advancet tilalla viittaan itse hankittuihin palikoihin joilla voi säätää omien mieltymysten mukaiseksi)

Androidin osalta, kehittäjä tila niissä on (eri asia kun roottaus), "roottaus" tarve kuluttajalla lähinnä sen takia kun joku jenkeissä päättänyt että älypuhelimella ei saa käyttää niitä oikeita Älypuhelin softia, ratkaisu alusta kuntoon.

Kannatan toki roottaus mahdollisuutta, tarpeeksi vaikeaksi ja nakyvä luotettava merkki siitä (että tehty). Roottaus mahdollisuus ei ihan kuollut ole.
 
Jos ja kun lähti autoista liikkeelle, niin tästä "advanced" tilasta on eläviä esimerkkejä liikenteessä, esim tietyllä automarkilla keltaiset valot palaa etukulmissa kokoajan, ei edes vahinkoja.
Tuota oon ihmetelly että mikä hemmetin idea tuossa on. Hämääviä tuollaiset kun luulee että nyt sillä on vilkku päällä kun ilmestyy rinnalle jne.
 
Mulla on joku 10 vuotta tai pitempäänkin ollut autoja, jotka osaavat laskea jäljellä olevan rangen niin oikein, että siihen voi myös luottaa. Ei ole tarvinnut mitään advanced-moodia optimointiin. Kunhan vaan ymmärtää toimintaperiaatteen, eli range perustuu esim. edellisen 10 km keskikulutukseen. Merkkivaloista ei tältä osin tarvitse oikeastaan edes piitata. Kaupungissa ajellessa ei ole kiire tankille vaikka polttoaineen vähyyden merkkivalo palaisikin, kunhan katsoo ettei aja tankkia ihan kuivaksi. Muutaman kilsan säteellä on kuitenkin tankkauspaikka. Ja rangessa siltikin näyttää olevan pelivaraa. Kun on mennyt mittarille 20 km rangella on tankissa silloinkin vielä ollut useampi litra polttonestettä. Eihän siinä tietenkään mitään hyödy, että jättää noinkin myöhäiseksi tankkaamisen, mutta toisaalta eipähän tarvitse väkisin kiirehtiä tankille jollain hetkellä, jos on kiire, kunhan vain rangea on sen verran että jännittämättä uskaltaa ajella vielä. Tai voi optimoida tankkaushetkeä sen mukaan, että tulee ajo halvemman tankkauspaikan ohi.

Normaalisti tietysti tankkailen ajoissa, jo siksikin että webasto ei suostu käynnistymään jos ei tietty määrä löpöä ole tankissa. Mutta joskus oman saamattomuuden tai kiireen takia menee aika vähiin polttoaine ennen kuin tankkaan.
 
Normaalisti tietysti tankkailen ajoissa, jo siksikin että webasto ei suostu käynnistymään jos ei tietty määrä löpöä ole tankissa. Mutta joskus oman saamattomuuden tai kiireen takia menee aika vähiin polttoaine ennen kuin tankkaan.
Tämä se onkin suunnittelukukkanen itessään. Webasto kuluttaa täydellä teholla pahimmillaankin vajaan litran tunnissa, niin miksi helvetissä se ei voi lähteä päälle, jos tankissa ei ole jotain vähintään 10 litraa polttoainetta?
 
Tämä se onkin suunnittelukukkanen itessään. Webasto kuluttaa täydellä teholla pahimmillaankin vajaan litran tunnissa, niin miksi helvetissä se ei voi lähteä päälle, jos tankissa ei ole jotain vähintään 10 litraa polttoainetta?
Kaipa siihen on haluttu jokin riittäväksi arvioitu turvamarginaali siltä varalta, että autoilija on jossain missä lähin tankkauspaikka on vasta pitkän matkan päässä.

Onhan tuo kieltämättä ärsyttävää huomata Webastoa puhelimella päälle kytkiessä, että eipä lähdekään kun ei ole tarpeeksi löpöä.
 
Kaipa siihen on haluttu jokin riittäväksi arvioitu turvamarginaali siltä varalta, että autoilija on jossain missä lähin tankkauspaikka on vasta pitkän matkan päässä.

Onhan tuo kieltämättä ärsyttävää huomata Webastoa puhelimella päälle kytkiessä, että eipä lähdekään kun ei ole tarpeeksi löpöä.
Joo, se on selvää miksi siinä sellainen ominaisuus on, mutta sitä en ymmärrä että miksi se raja on niin korkea ja miksi sitä ei voi itse säätää/ohittaa? Tai ehkä jossakin autossa toisin, mutta kaikissa minun omistamissa autoissa se on ollut näin.
 
Joo no eipä ole omalla kohdalla ongelma, kun ei ole sellaista autoa jossa olisi ajotietokonetta, webastoa, eikä kuriositeettina myöskään penkinlämmittimiä. Ja vuosinalli on 2008. Hyvin pärjää ilmankin.
 
Penkinlämppärit ei taida vielä tänäkään päivänä olla läheskään suurimmassa osassa euroopan maita mikään vakiovaruste.
Arvausleikkinä arvaan että @Antw auto on joku aasialainen "supermini"?
 
Joo, se on selvää miksi siinä sellainen ominaisuus on, mutta sitä en ymmärrä että miksi se raja on niin korkea ja miksi sitä ei voi itse säätää/ohittaa? Tai ehkä jossakin autossa toisin, mutta kaikissa minun omistamissa autoissa se on ollut näin.
Kyllä, voisihan tuo toimia niin, että lämppärin voisi pakottaa käyntiin sen jälkeen kun on varoitukset vähästä polttoaineesta kertaalleen annettu ja silloin olla takarajana esim. 3 litraa tankissa, jolloin vielä pääsee lähihuoltsikalle hyvin.
 
Vanhassa autossa tuo raja lämppärille oli noin 1/4 tankki eli about 20 litraa. Kiva pakkasaamuina kun ei saa autoa käyntiin aamulla pakkasen takia jos ei muistanu käydä tankilla edellisenä päivänä. Ei voi ymmärtää kuka tuonkin oli noin suunnitellut.
 
Vanhassa autossa tuo raja lämppärille oli noin 1/4 tankki eli about 20 litraa. Kiva pakkasaamuina kun ei saa autoa käyntiin aamulla pakkasen takia jos ei muistanu käydä tankilla edellisenä päivänä. Ei voi ymmärtää kuka tuonkin oli noin suunnitellut.
Kaveri kiroili ihan samaa, pitää olla yli varttitankki gasoa että lämppäri lähtee käyntiin.

Tosin, ei se perinteinen roikkakaan autuaaksi tekevä ole, viime talvena osui aluksi useammalla asukkaalla lämmityksen aloitus niin tarkalleen samaan aikaan että satunnaisesti paukkui sulake tolppapaikkojen ryhmästä kun riittävän monella meni lohkolämmitin ja sisätilalämmitin samaan aikaan päälle. Meillähän on sisätilalämmittimet "kielletty" tolppapaikoilla mutta kaikki niitä kuitenkin käyttävät ja syöttö kestää kunhan eivät ihan samalla sekunnilla kaikilla napsahda päälle. Vituttaahan se että auto ei ole lämminnyt ja on lasit jäässä mutta onneksi oma auto lähtee käyntiin vaikka onkin yli 20 astetta pakkasta eikä lämmitys ole toiminut vaikka eihän se kivaa ole.

Toisaalta, onneksi pikkuhiljaa kaikilla muilla alkaa olemaan joku webasto tms niin itselle riittää lämmitykselle paremmin sähköä :D
 
Tämä se onkin suunnittelukukkanen itessään. Webasto kuluttaa täydellä teholla pahimmillaankin vajaan litran tunnissa, niin miksi helvetissä se ei voi lähteä päälle, jos tankissa ei ole jotain vähintään 10 litraa polttoainetta?
Tässä turvarajassa ei ole kyse polttoaineen riittävyydestä, vaan tällä varmistellaan sitä, että Webaston polttoainelinja ei hörppää ilmaa. Varsinkin jälkiasennetuissa Webastoissa yksi asennustapa on se, että polttoaine otetaan suoraan tankista, eikä auton omasta polttoainejärjestelmästä.
Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Eli polttoaineen imuputki ohjeistetaan asennettavaksi vähintään 10mm etäisyydelle tankin pohjasta. Ja tässä kun huomioidaan vielä se, että auto voi olla parkkeerattuna ylä-/alamäkeen, pitää siellä tankissa olla riittävästi polttoainetta, jotta ei jouduta Webaston ilmaushommiin.
 
Tässä turvarajassa ei ole kyse polttoaineen riittävyydestä, vaan tällä varmistellaan sitä, että Webaston polttoainelinja ei hörppää ilmaa. Varsinkin jälkiasennetuissa Webastoissa yksi asennustapa on se, että polttoaine otetaan suoraan tankista, eikä auton omasta polttoainejärjestelmästä.
Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Eli polttoaineen imuputki ohjeistetaan asennettavaksi vähintään 10mm etäisyydelle tankin pohjasta. Ja tässä kun huomioidaan vielä se, että auto voi olla parkkeerattuna ylä-/alamäkeen, pitää siellä tankissa olla riittävästi polttoainetta, jotta ei jouduta Webaston ilmaushommiin.
Jälkiasennetuista en tiedä, mutta en oikein usko että ainakaan tehdasasennetuissa olisi erillistä polttoainelinjaa suoraan taknista, joten tuo teoria on melko kaukaa haettu.
 
Jälkiasennetuista en tiedä, mutta en oikein usko että ainakaan tehdasasennetuissa olisi erillistä polttoainelinjaa suoraan taknista, joten tuo teoria on melko kaukaa haettu.
Ei välttämättä. Esim. nykyisissä Dieseleissä polttoainelinja on jatkuvasti paineistettu joten siihen Webastoa ei voi suoraan kytkeä. Polttoaineen paluulinjaankin asennettuna Webaston kuluttama polttoaine saattaa auton mielestä näyttäytyä häiriönä, joten voi hyvinkin ollla, että autovalmistajat valitsevat pienimmän vaivan tien ja ottavat tehdasasennettuihinkin lisälämmittimiin polttoaineen suoran tankista. Varsinkin kun nämä lisälämmittimet ovat vain pohjoisen vähemmistön juttu.
Vrt. esim. joidenkin diesel-autojen huono talviaikainen lämmitys. Tämäkin olisi ratkaistavissa pienin mooottorin/jäähdytysjärjestelmän muutoksin, mutta autovalmistajat menevät helpointa reittiä ja asentavat polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotta saadaan pidettyä kabiini ajon aikanakin lämpimänä.
 
Viimeksi muokattu:
Vrt. esim. joidenkin diesel-autojen huono talviaikainen lämmitys. Tämäkin olisi ratkaistavissa pienin mooottorin/jäähdytysjärjestelmän muutoksin, mutta autovalmistajat menevät helpointa reittiä ja asentavat polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotta saadaan pidettyä kabiini ajon aikanakin lämpimänä.

Diesel moottorinkin hyötysuhde taitaa olla 40 prosentin nurkilla. Eli luokkaa 60 prosenttia polttoaineen energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi.

Eli sitä lämpöä olisi kyllä moottorista saatavilla ilman lisälämmittimiäkin ajon aikana, mutta kun ei niin ei.
 
Diesel moottorinkin hyötysuhde taitaa olla 40 prosentin nurkilla. Eli luokkaa 60 prosenttia polttoaineen energiasta muuttuu moottorissa lämmöksi.

Eli sitä lämpöä olisi kyllä moottorista saatavilla ilman lisälämmittimiäkin ajon aikana, mutta kun ei niin ei.
Juuri näin. Automyyjät vain ovat onnistuneet syöttämään ihmisille uskomuksen, että nykydieseleissä on niin hyvä hyötysuhde, että lisälämmitin on sen takia tarpeen. Todellisudessahan ongelma juontaa juurensa päästöjen optimointiin. Nykyaikainen dieselmoottori vaatii varsin tarkan lohkon ja kannen lämpötilanhallinnan, jotta päästöt pysyy kurissa. Ilmeisesti sitten sisätilan lämmitys toisi mukanaan niin paljon ennakoimattomuutta tähän lämpötilan hallintaan, että mieluummin käytetään lisälämmitintä kuin tehdään moottoridesigniin muutoksia.
 
Tässä turvarajassa ei ole kyse polttoaineen riittävyydestä, vaan tällä varmistellaan sitä, että Webaston polttoainelinja ei hörppää ilmaa. Varsinkin jälkiasennetuissa Webastoissa yksi asennustapa on se, että polttoaine otetaan suoraan tankista, eikä auton omasta polttoainejärjestelmästä.
Asennusohjeesta:
1636200341070.png
1636200386319.png

Eli polttoaineen imuputki ohjeistetaan asennettavaksi vähintään 10mm etäisyydelle tankin pohjasta. Ja tässä kun huomioidaan vielä se, että auto voi olla parkkeerattuna ylä-/alamäkeen, pitää siellä tankissa olla riittävästi polttoainetta, jotta ei jouduta Webaston ilmaushommiin.
Raskaan kaluston puolella PA-lisälämmittimelle on aina oma naftalinja. Se on yleensä integroitu tankkivarusteeseen mistä lähtee auton varsinaiset naftaputket, mutta tankin sisällä on oma imuputki Webastolle. Eli tankista lähtee kolme letkua: Auton meno ja paluu, sekä PA-lämmitin. Jos autossa on jotain muita laitteita, jotka tarvitsevat polttoainetta (kylmäkone, koppalämmitin), niin jokainen tarvitsee oman PA-linjansa omalla imulla ja mahdollisessa paluulla.
Voiko tuollaista lämmitintä laittaa ilman että sillä on oma imuputki tankissa? Jos yhden imuputken jakaa kahdelle Webastolle niin se ei ainakaan hyvin toimi.

Imuputki jätetään myös vajaaksi sen takia ettei lämmitin hörppää roskia tankin pohjalta.
 
Voiko tuollaista lämmitintä laittaa ilman että sillä on oma imuputki tankissa? Jos yhden imuputken jakaa kahdelle Webastolle niin se ei ainakaan hyvin toimi.
Kyllähän tuo asennus tietyin edellytyksin on mahdollista.
1636219022413.png

Kahden webaston tapauksessa saattaa käydä niin, että se imuputken halkaisija ei riitä. Aikamoista naruahan tuo on.

Ja tosiaan ainakin Audin B8 malleissa on tuossa polttainepumppuyksikössä valmis nippa, jonka puhkaisemalla saa sen Webaston imuletkun tankkiin, voisi kuvitella, että tehdasasennettuna se polttoaine otetaan juuri tuosta.
 
Joku päättänyt suunnitella suihkuverhon pidikkeen uusiksi ja aivan käyttökelvotonta paskaa. Verho roikkuu siis tuon pienen tapin varassa joka on sivusuunnassa lukittuna hahloon. Ongelma on siinä että lukitus on todella löysä ja aina kun suihkuverhoa vetää lukituksen aukeavaan suuntaan niin lukitus pettää ja verho tipahtaa pidikkeestä.

Tämän lisäksi tuo osa joka liukuu tangon päällä on kantikas eli jos tangossa on jatkokohtia niin ottaa niihin kiinni joka edelleen edesauttaa lukituksen aukeamista.
D6CA13AE-5446-4D7E-974D-D45F704CB59D.jpeg
 
Onkohan noi sulla väärinpäin verhossa? En muista, että itsellä olis noiden kanssa mitään ongelmaa.
 
Onkohan noi sulla väärinpäin verhossa? En muista, että itsellä olis noiden kanssa mitään ongelmaa.

Ei kai sillä suunnalla juurikaan väliä kun verhoa liikutellaan kuitenkin molempiin suuntiin? Ehkä sattunut joku viallinen erä jossa liian löysä toi lukko. Tällaiset tuli edellisen verhon mukana ja toimii 100 kertaa paremmin:
1636392150222.png
 
Ei kai sillä suunnalla juurikaan väliä kun verhoa liikutellaan kuitenkin molempiin suuntiin? Ehkä sattunut joku viallinen erä jossa liian löysä toi lukko. Tällaiset tuli edellisen verhon mukana ja toimii 100 kertaa paremmin:
1636392150222.png
Tässä varmaan haettiin sitä, että olet ripustanut ilmeisesti väärin päin nuorenkaat. Pyöreä osa kuuluu mennä tankoa vasten ja jutusta ymmärsin että ainulla on juuri päinvastoin.
 
Tässä varmaan haettiin sitä, että olet ripustanut ilmeisesti väärin päin nuorenkaat. Pyöreä osa kuuluu mennä tankoa vasten ja jutusta ymmärsin että ainulla on juuri päinvastoin.

Tuo ei vaan mahdu läpi verhossa olevista rei'istä eli sitä ei pysty pujottamaan tuonne ehjälle puolelle.
 
Minäkin taisin ymmärtää ensin väärin tuon suihkuverhon renkaisiin liittyvän ongelman. Eli axxu on ilmeisesti ihan tarkoitetulla tavalla laittanut verhon kiinni tuohon tappiin, joka on samalla osa lukitusmekanismia. Ja tuo lukitusmekanismi aukeaa turhan helposti. Kaareva osa kulkee taas puolestaan pitkin tankoa, mutta on reunoiltaan kantikas, minkä vuoksi se tarttuu tangon epäjatkuvuuskohtiin. Jos näin, niin kieltämättä ihan oikeaan paikkaan postattu.
 
Suihkuverhon lukitusmekanismin innoittamana: polkupyörän valaisinten kiinnityskiskot, jotka eivät kestä Suomen pakkasessa tai ylipäänsä kovempaa kulutusta.
 
Suihkuverhon lukitusmekanismin innoittamana: polkupyörän valaisinten kiinnityskiskot, jotka eivät kestä Suomen pakkasessa tai ylipäänsä kovempaa kulutusta.
Heh, juuri tilasin Sigman takavaloon repullisen uusia kumilenksuja. Hintaa tulee 1.5€/kpl ja itse valaisin maksoi uutena 8€.
 
Heh, juuri tilasin Sigman takavaloon repullisen uusia kumilenksuja. Hintaa tulee 1.5€/kpl ja itse valaisin maksoi uutena 8€.

Eikö tuollaista voisi korvata jollain tarranauhalla tms joka kestäisi pakkasta eikä hajoaisi?

Ei ole ainakaan itsellä tapana tukea ja ostaa lisää samoja paskoja tuotteita jotka hajoavat käytössä vaikka ei pitäisi.
 
Eikö tuollaista voisi korvata jollain tarranauhalla tms joka kestäisi pakkasta eikä hajoaisi?

Ei ole ainakaan itsellä tapana tukea ja ostaa lisää samoja paskoja tuotteita jotka hajoavat käytössä vaikka ei pitäisi.
img-linse-bg_orig.png
No tarranauhaa en keksi miten saisi mutta joku vähän vahvempi lenksuratkaisu olisi jees sitten kun nuo hajoavat. Onhan tuo aivan typerä ettei tuo lenksu voi olla "umpinainen" vaan koostuu kahdesta ohuesta nauhasta. Kyllähän tuollaisen tekisi vaikka pyörän sisäkumista sitten kun sellainen hajoaisi.
 
Yleensäkin Suomen talvessa kaikenlainen kumilenkkien ja muoviosien kanssa räpläily on enemmänkin ei-suunniteltu-tänne kuin huonoa suunnittelua. Olen etsinyt itselleni pyörään valojärjestelmää, jossa olisi kiinteästi kunnollisilla metallisilla kiinnikkeillä asennettavat etu- ja takavalot ja näille yhteinen akku telineessä (vaikka 2 x 18650), jonka voi ottaa mukaan ja sisälle ladattavaksi. Ei tahdo löytyä. En myöskään tarvitse vastaantulijan naamaa sulattavaa tehoa, ainoastaan tieliikennelain mukaisen näkyvyysvalon ja tarpeellisen etenemisvalon pääsääntöisesti hyvin valaistuille teille.

En yksinkertaisesti jaksa muistaa ylläpitolatausta puhelimen ja sykemittarin lisäksi usealle valolle pelkän pyöräilyn takia. Ei ole myöskään minkäänlaista luottoa kanssaihmisiin, että pyörään unohtunut näppärästi irroitettava valaisin olisi paikallaan pienenkään valvomattoman hetken jälkeen.

Huonona suunnitteluna pidän pyörän takavalon tuomista lainsäädäntöön. Hyvä heijastin ajaa saman asian, ja tarpeeksi hyvän etuvalon valokeila näkyy usein myös takana ajaville ja varsinkin sivuille. Muutama viikko sitten kaksi poikaa ajoi vierekkäin pimeällä. Toisella oli takana keskikokoinen heijastin, toisella yhden ledin tuikku pienellä heijastimella, ja pelkällä heijastimella varustettu näkyi auton valoissa paljon paremmin vaikka hän olikin se laittomasti ajava.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missä asut, mutta täälläpäin irroitat itse, tai sitten joku toinen tekee sen puolestasi.
Varsinkin koulujen pihat ovat paikkoja, joissa pyörään unohtunut mikä tahansa lähtee kävelemään alta aikayksikön. Eikä niitä välttämättä pöllitä, vaan ne lentävät esimerkiksi metsään tai ojaan eli puhdasta ilkivaltaa. Lapsellani onkin sinne ajaessa pelkkä etuvalo, koska sen hän todennäköisesti muistaa ottaa mukaansa koulun pihalla.
 
Jotta sen voi kerran viikossa ladata ja varkauden estämiseksi kauppareissujen yhteydessä.

Makselet 1,5e kumirinkuloista mieluummin ettei alle kympin lamppua pöllitä kauppareissun yhteydessä? :D

Eikai se nyt joka viikko lähde jonkun nistin mukaan?
 
Makselet 1,5e kumirinkuloista mieluummin ettei alle kympin lamppua pöllitä kauppareissun yhteydessä? :D
No tuleehan se useamman euron halvemmaksi silti? ;) Ja kumirinkula ei hajoa joka kauppareissulla. Se lamppu lähtisi varmasti kävelemään joka kauppareissulla, jos sen pyörään jättää. Tervetuloa "hyvinvoiviin kasvukeskuksiin".

Edit. Ja täsmennetään vielä sen verran, että vuoden aikana noita rinkuloita on hajonnut kaksi kertaa. Lampun mukana niitä tuli kaksi kappaletta. Noita rinkuloita ei hajoa joka päivä, viikko, tai kuukausi. Tilasin niitä useamman siksi, koska postikulujen takia ei ole järkeä tilata vain yhtä 1,5€ rinkulaa.

Eikai se nyt joka viikko lähde jonkun nistin mukaan?
No kuten joku tuossa mainitsi ettei tiedä missä asut, mutta ilmeisesti et kovin isossa kaupungissa. Todellakin lähtisi.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensäkin Suomen talvessa kaikenlainen kumilenkkien ja muoviosien kanssa räpläily on enemmänkin ei-suunniteltu-tänne kuin huonoa suunnittelua. Olen etsinyt itselleni pyörään valojärjestelmää, jossa olisi kiinteästi kunnollisilla metallisilla kiinnikkeillä asennettavat etu- ja takavalot ja näille yhteinen akku telineessä (vaikka 2 x 18650), jonka voi ottaa mukaan ja sisälle ladattavaksi. Ei tahdo löytyä. En myöskään tarvitse vastaantulijan naamaa sulattavaa tehoa, ainoastaan tieliikennelain mukaisen näkyvyysvalon ja tarpeellisen etenemisvalon pääsääntöisesti hyvin valaistuille teille.

En yksinkertaisesti jaksa muistaa ylläpitolatausta puhelimen ja sykemittarin lisäksi usealle valolle pelkän pyöräilyn takia. Ei ole myöskään minkäänlaista luottoa kanssaihmisiin, että pyörään unohtunut näppärästi irroitettava valaisin olisi paikallaan pienenkään valvomattoman hetken jälkeen.
Napadynamo ja ruuvilla kiinnitettävät lamput, niin ei tarvi muistaa akkujen latauksia tai ihmetellä kenen matkaan valot on taas kadonnu kauppareissulla.
 
Napadynamo ja ruuvilla kiinnitettävät lamput, niin ei tarvi muistaa akkujen latauksia tai ihmetellä kenen matkaan valot on taas kadonnu kauppareissulla.

Niiden tarttis olla myös saappaankestävät koska pikkulapsia ahdistaa ja muuta paskaa, jollei niitä saa irti ni sit ne voi rikkoo.
 
No kuten joku tuossa mainitsi ettei tiedä missä asut, mutta ilmeisesti et kovin isossa kaupungissa. Todellakin lähtisi.

Kai mulla on sitten ollut tuuria. Tässä on kuitenkin asuinpaikkana ollut väkiluvun mukaan pelkästään top kympissä olevia kaupunkeja, ja kahesti on pöllitty lamppu 10 vuoden aikana vaikka etu- ja takavalo on kesät talvet pyörässä kiinni. Toisen kerran lähti työpaikan pihassa työpäivän aikana kumilenksukiinnitteinen 20e kiinalamppu, varas jätti kuitenkin nippusiteillä olevan akun kiinni pyörään. Toisella kertaa lähti itseasiassa tänä syksynä joku sormivoimin tankoon kiristettävä kympin arvoinen pattereilla toimiva valo kerrostalon pyörävarastosta. Takavalo on joku helvetin vanha ruuvikiinnitteinen vitosen maksava myöskin pattereilla toimiva lamppu.

Harrastepyörässä mulla on fenixin kallis reilun satasen lamppu, jollaista en kyllä tohtisi jättää mihinkään julkiselle paikalle edes minuutiksi. En kyllä oikeastaan koko pyörää.
 
Napadynamo ja ruuvilla kiinnitettävät lamput, niin ei tarvi muistaa akkujen latauksia tai ihmetellä kenen matkaan valot on taas kadonnu kauppareissulla.
Toisessa, "cityhybridissä" onkin napadynamo ja etuvalo, taakse pitäisi vetää johto ja uusia lamppu dynamoon sopivaksi. Maastopyörässä tämä onkin ongelma, ei viitsi lisätä jousittamatonta massaa.
 
Napadynamo ja ruuvilla kiinnitettävät lamput, niin ei tarvi muistaa akkujen latauksia tai ihmetellä kenen matkaan valot on taas kadonnu kauppareissulla.
Se on ok mummofillareissa, mutta levyjarrumaastureissa menee hankalaksi ja kalliiksi.
 
Ei kai ne levyjarrut napadynamoon juuri vaikuta...
Aiankin joku vuosi taappäin kun ettin dynamollista levyjarrulle passaavaa napaa, niin valikoima oli todella huono ja hinnat sen mukaan. Jos tilanne on parantunu, niin loistavaa
 
Aiankin joku vuosi taappäin kun ettin dynamollista levyjarrulle passaavaa napaa, niin valikoima oli todella huono ja hinnat sen mukaan. Jos tilanne on parantunu, niin loistavaa
No joo, en oo varsinaisesti katsellut markkinoita. Mun pyörässä on tää: DH-3D72
 
No tuleehan se useamman euron halvemmaksi silti? ;) Ja kumirinkula ei hajoa joka kauppareissulla. Se lamppu lähtisi varmasti kävelemään joka kauppareissulla, jos sen pyörään jättää. Tervetuloa "hyvinvoiviin kasvukeskuksiin".

Edit. Ja täsmennetään vielä sen verran, että vuoden aikana noita rinkuloita on hajonnut kaksi kertaa. Lampun mukana niitä tuli kaksi kappaletta. Noita rinkuloita ei hajoa joka päivä, viikko, tai kuukausi. Tilasin niitä useamman siksi, koska postikulujen takia ei ole järkeä tilata vain yhtä 1,5€ rinkulaa.


No kuten joku tuossa mainitsi ettei tiedä missä asut, mutta ilmeisesti et kovin isossa kaupungissa. Todellakin lähtisi.
Missä ihmeen Mogadishussa näin? Itse fillaroin aktiivisesti Tampereella ja lähiseuduilla eikä ainakaan kaupungin alueella koskaan ole fillarista valoa pöllitty vaikka välillä on ollut jotain kalliimpiakin "kunnon" valoja kiinni. Eihän niitä hullukaan jaksa koko ajan asennella... Kerran jopa unohtui fillari terassin aitaa vasten nojaamaan (ulkopuolelle) ja ainakin Pirkkalassa silloin asuessa säilyi oikein nätisti tallessa.
 
Missä ihmeen Mogadishussa näin? Itse fillaroin aktiivisesti Tampereella ja lähiseuduilla eikä ainakaan kaupungin alueella koskaan ole fillarista valoa pöllitty vaikka välillä on ollut jotain kalliimpiakin "kunnon" valoja kiinni. Eihän niitä hullukaan jaksa koko ajan asennella... Kerran jopa unohtui fillari terassin aitaa vasten nojaamaan (ulkopuolelle) ja ainakin Pirkkalassa silloin asuessa säilyi oikein nätisti tallessa.

Oulu on ainakin sellainen mogadishu, että varastetaan tai rikotaan kaikki mikä irti lähtee. Joskus esimerkiksi pyörästä pöllitty parin euron led-lamppu ja sitten vitosen biltemassa maksava nopeusmittari antureineen. Erikoisin varkaus lienee kun joku vei pyörän tarakalta saunaillan päätteeksi kirjaimellisesti paskaiset kalsarit muovipussissa ja suurimmaksi osaksi käytetyn deodorant roll-onin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 265
Viestejä
4 488 250
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom