Suunnittelun kukkaset

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 053
Oulu on ainakin sellainen mogadishu, että varastetaan tai rikotaan kaikki mikä irti lähtee. Joskus esimerkiksi pyörästä pöllitty parin euron led-lamppu ja sitten vitosen biltemassa maksava nopeusmittari antureineen. Erikoisin varkaus lienee kun joku vei pyörän tarakalta saunaillan päätteeksi kirjaimellisesti paskaiset kalsarit muovipussissa ja suurimmaksi osaksi käytetyn deodorant roll-onin.
Itellä lähteny oulussa puolenkymmenä lukossa ollutta polkupyörää ja mun autosta pöllittiin tuulilasi ~2002 tjtn. Pyöristä ei lähetny osia mutta valoja ei koskaan ollutkaan mutta kun fillari oli ydinkeskustaliikutin niin ei niitä tarvinnukkaan
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Ei kai ne levyjarrut napadynamoon juuri vaikuta...
Vaikuttaa nimenomaan valikoiman osalta. Et todellakaan voi valita maastureihin ihan mitä tahansa napadynamoa ja mitä tahansa kiekkoa. Ja kustannukset koko paskasta ovat helposti useampia satoja euroja. Yleensä noita napadynamoita näkee lähinnä Helkamoissa ja muissa "cityfillareissa".

Missä ihmeen Mogadishussa näin? Itse fillaroin aktiivisesti Tampereella ja lähiseuduilla eikä ainakaan kaupungin alueella koskaan ole fillarista valoa pöllitty vaikka välillä on ollut jotain kalliimpiakin "kunnon" valoja kiinni. Eihän niitä hullukaan jaksa koko ajan asennella... Kerran jopa unohtui fillari terassin aitaa vasten nojaamaan (ulkopuolelle) ja ainakin Pirkkalassa silloin asuessa säilyi oikein nätisti tallessa.
Se on ihan tuurista kiinni. Jos ei satu pitkäkyntisiä paikalle, niin lukitsematonkin pyörä pysyy paikallaan.

Omalla kohdalla käytän pääsääntöisesti kaupunkifillarissa vain näitä parin euron ledejä, niin ei harmita niin paljon vaikka joku sen pöllisikin. Yleensä on pysynyt paikoillaan, mutta ei todellakaan aina.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 053
Vaikka meneekin offtopicin puolelle, niin siis että mitä? Jonkin sortin tosielämän kummeli kultakuume ja BX:n tuulilasi jesarilla Aspeniin kiinni, vai siis niinkun mitä.....
Vanha auto, tuulilasi tiivistekiinnityksellä, ei liimattu niinku nykyään. Oli viikonlopun yli parkissa ja seuraavalla viikolla tuli huomattua että autosta puuttuu tuulilasi. Olin siis vaihtanu pari kk aiemmin haljenneen uuteen ja maksoin vielä ekstraa siitä että yläreuna oli sävytetty :angry:


Auto siis tällainen, silloin teini-ikäinen kapistus
1636572062439.png
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 832
En tiedä onko näitä hesarin hirvityssivuja jo miten käsitelty, mutta pakko ihmetellä, että mitä liikkuu ihmisen päässä, kenen mielestä hesarin sivujen "animoidut" kuvat on hyvä juttu.

Esim. tässä jutussa HS Ympäristö | Uinuvassa pikkukylässä jokin on pahasti pielessä – Vihreä vesi ja mystisesti murenevat kivet paljastavat ympäristörikokset, jotka valtio hiljaa siunasi vuosikymmenet (vaatii kirjautumisen) rullaa pyörittäessä välillä mennään sivulla alaspäin, välillä selataankin kuvia sivulle päin ja välillä kuvan päällä liikkuu teksti. Hienoa suunnittelua poijaat. (tai tytöt)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 960
En tiedä onko näitä hesarin hirvityssivuja jo miten käsitelty, mutta pakko ihmetellä, että mitä liikkuu ihmisen päässä, kenen mielestä hesarin sivujen "animoidut" kuvat on hyvä juttu.

Esim. tässä jutussa HS Ympäristö | Uinuvassa pikkukylässä jokin on pahasti pielessä – Vihreä vesi ja mystisesti murenevat kivet paljastavat ympäristörikokset, jotka valtio hiljaa siunasi vuosikymmenet (vaatii kirjautumisen) rullaa pyörittäessä välillä mennään sivulla alaspäin, välillä selataankin kuvia sivulle päin ja välillä kuvan päällä liikkuu teksti. Hienoa suunnittelua poijaat. (tai tytöt)
Nuo erilaiset kuvien sisällöltään nollan lisäarvoiset nettisivuilla olevat räpellykset ovat internetin syöpä.

Saman asian saisi kirjoitettu usein nettisivulle kahteen lyhyeen kappaleeseen tekstiä ja pistämällä ne kuvat siihen sivulle still-kuvina.

Silloin sen koko sivun tekstin ja kuvat saisi katsottua lukija 20 sekunnin aikana.

Sen sijaan kun sivulla on niitä hitaasti latauvia animaatio-kuvia teksteineen ja kaikenlaisine tekstien häivytyksineen, niin samojen kuvien ja sisällön katsomiseen menee viisi minuuttia aikaa. Välillä niin nopeasti joku animoitu kuvateksti vaihtuu kun kuvasta samaan aikaan muuta yritän hahmottaa, että koko kuvakokoelma pitää katsoa uudelleen. Ehkä tuollaiset kuitenkin säästävät lukijan aikaa kun itse niistä animaatio-paskajutuista 99 prosenttia klikkaan samantien kiinni kun sellainen paske tulee vastan. Saa olla tosiaan hyvin poikkeuksellisen kiinnostava jutun aihe että sen animoidun paskeen jaksan kärvistellä läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Nuo erilaiset kuvien sisällöltään nollan lisäarvoiset nettisivuilla olevat räpellykset ovat internetin syöpä.

Saman asian saisi kirjoitettu usein nettisivulle kahteen lyhyeen kappaleeseen tekstiä ja pistämällä ne kuvat siihen sivulle still-kuvina.

Silloin sen koko sivun tekstin ja kuvat saisi katsottua lukija 20 sekunnin aikana.

Sen sijaan kun sivulla on niitä hitaasti latauvia animaatio-kuvia teksteineen ja kaikenlaisine tekstien häivytyksineen, niin samojen kuvien ja sisällön katsomiseen menee viisi minuuttia aikaa. Välillä niin nopeasti joku animoitu kuvateksti vaihtuu kun kuvasta samaan aikaan muuta yritän hahmottaa, että koko kuvakokoelma pitää katsoa uudelleen. Ehkä tuollaiset kuitenkin säästävät lukijan aikaa kun itse niistä animaatio-paskajutuista 99 prosenttia klikkaan samantien kiinni kun sellainen paske tulee vastan. Saa olla tosiaan hyvin poikkeuksellisen kiinnostava jutun aihe että sen animoidun paskeen jaksan kärvistellä läpi.
Jep, ja samaan kategoriaan menevät kaiken maailman uutiset ja artikkelit joissa on otsikon lisäksi suunnilleen vain pelkkä video. Monesti haluaisi lukea artikkelin mutta ei pysty juuri sillä hetkellä katsomaan videota, ainakaan äänet päällä. Ja lisäksi yleensä asian lukisi noin 10 sekunnissa mutta video on monta minuuttia pitkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 823
Jep, ja samaan kategoriaan menevät kaiken maailman uutiset ja artikkelit joissa on otsikon lisäksi suunnilleen vain pelkkä video. Monesti haluaisi lukea artikkelin mutta ei pysty juuri sillä hetkellä katsomaan videota, ainakaan äänet päällä. Ja lisäksi yleensä asian lukisi noin 10 sekunnissa mutta video on monta minuuttia pitkä.
Ja sitten ne videot ei välttämättä edes toimi. IS:n jossain rekka tippuu mereen videota yritin katsoa mutta ei näy.... kommenteissa joku sanoi että siellä ärsyttää minuuttien mainokset. Toki itellä mainostenesto päällä, joka kai sitten estää juuri tuollaisten pätkien katsomisen. Enkä jaksa ottaa estoa pois päältä mokoman takia.

Jotkut videot siis toimii samalla sivustolla.

Mainitaan nyt vielä ylipitkät tekstit. Ei kiinnosta lukea novellia minkä voisi tiivistää muutamaan lauseeseen.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 960
Jep, ja samaan kategoriaan menevät kaiken maailman uutiset ja artikkelit joissa on otsikon lisäksi suunnilleen vain pelkkä video. Monesti haluaisi lukea artikkelin mutta ei pysty juuri sillä hetkellä katsomaan videota, ainakaan äänet päällä. Ja lisäksi yleensä asian lukisi noin 10 sekunnissa mutta video on monta minuuttia pitkä.
Sisällöltään nolla-arvoinen video on kyllä myös ääliöiden touhua. Jossakin Iltapäivälehden jutussa voi olla mielenkiintoinen otsikko ja sisältönä sitten pelkkä video. Videolla on pituutta joku 2-3 minuuttia niissä on sitten muutama ikivanha still-kuva jostakin aiheesta tai ihmisestä ja sitten kolme lausetta koko videolla tekstiä kuvien kaverina PowerPoint-sulkeisten tyyliin.

Saman saman sisällön olisi voinut esittää staattisella www-sivulla kun siihen olisi sijoittanut 3-4 stillkuvaa ja kaksi kolme lausetta tekstiä. Silloin tismalleen samat asiatekstit ja kuvat olisi siitä nähnyt 10 sekunnissa lukija eikä tarvisi mitään 2-3 minuutin videota katsoa ja saman verran jotain paskamainoksia alkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 288
Sisällöltään nolla-arvoinen video on kyllä myös ääliöiden touhua. Jossakin Iltapäivälehden jutussa voi olla mielenkiintoinen otsikko ja sisältönä sitten pelkkä video. Videolla on pituutta joku 2-3 minuuttia niissä on sitten muutama ikivanha still-kuva jostakin aiheesta tai ihmisestä ja sitten kolme lausetta koko videolla tekstiä kuvien kaverina PowerPoint-sulkeisten tyyliin.

Saman saman sisällön olisi voinut esittää staattisella www-sivulla kun siihen olisi sijoittanut 3-4 stillkuvaa ja kaksi kolme lausetta tekstiä. Silloin tismalleen samat asiatekstit ja kuvat olisi siitä nähnyt 10 sekunnissa lukija eikä tarvisi mitään 2-3 minuutin videota katsoa ja saman verran jotain paskamainoksia alkuun.
Mutta sitten ei oltaisi päästy näyttämään 2-3 minuuttia mainoksia ;)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
333
En tiedä onko näitä hesarin hirvityssivuja jo miten käsitelty, mutta pakko ihmetellä, että mitä liikkuu ihmisen päässä, kenen mielestä hesarin sivujen "animoidut" kuvat on hyvä juttu.

Esim. tässä jutussa HS Ympäristö | Uinuvassa pikkukylässä jokin on pahasti pielessä – Vihreä vesi ja mystisesti murenevat kivet paljastavat ympäristörikokset, jotka valtio hiljaa siunasi vuosikymmenet (vaatii kirjautumisen) rullaa pyörittäessä välillä mennään sivulla alaspäin, välillä selataankin kuvia sivulle päin ja välillä kuvan päällä liikkuu teksti. Hienoa suunnittelua poijaat. (tai tytöt)
Melkeen itselläni menee mikä vituttaa ketjuun nämä, en tiedä miten Hesari sivuilla on, mutta esim. Ylellä ei mitenkään eroteta, onko normaali artikkeli vai diginatiivien snäppäilymediapläjäys esim. Maailman suurimmat saastuttajat ja kahdeksan muuta grafiikkaa kertovat, mitä ilmastonmuutos todella tarkoittaa
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 895
Melkeen itselläni menee mikä vituttaa ketjuun nämä, en tiedä miten Hesari sivuilla on, mutta esim. Ylellä ei mitenkään eroteta, onko normaali artikkeli vai diginatiivien snäppäilymediapläjäys esim. Maailman suurimmat saastuttajat ja kahdeksan muuta grafiikkaa kertovat, mitä ilmastonmuutos todella tarkoittaa
Tämä Ylen juttuhan on todella helppo lukijalle ja teknisesti hyvällä maulla tehty verrattuna Hesarin aikaansaannoksiin, kuten tuo linkitetty kaivosjuttu joka on hyvin tyypillinen esimerkki aiheesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
348
Tarkoitin lähinnä tekstiä minimit mutta scrollausta maximit. Ja kaikki oleellinen olis mahtunut myös kerralla ruutuun, ilman vierityksiä

Ehkäpä kosketusnäyttöjen käyttäjät pitävät näistä
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Tarkoitin lähinnä tekstiä minimit mutta scrollausta maximit. Ja kaikki oleellinen olis mahtunut myös kerralla ruutuun, ilman vierityksiä

Ehkäpä kosketusnäyttöjen käyttäjät pitävät näistä
Linkkisi oli joku "multimedia" esitys (vai puuttuko siitä ääni), vuorovaikutteinen esitys. (Esitys lähtee avaruduesta, puhutaan vedestä ja mittasuhteista, edetään mernen pinnasta vajaaseen 11km syvyyteen)

Olisi se videokin voinut olla, katsojan ei tarvi viritellä, mutta sitten menetetään se juju.

Ei ehkä ihan otsikon juttu. Taitaa toimia näppiksellä, tasohiirellä, rullahiirellä, kosketusnäytöllä. (ei sillä olisko ollut parempi jos "näyttö" kerrallaan vieritys.)


Jos tuota käytetään aasinsiltana johonkin nettisivuun, palveluun mistä yrittää etsiä esim perus teknisiä tietoja, tukea, tuoetta ja käyttöliittymä tehty tuolla tyylillä kuin linkkisi teos.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Yleensä sellaiset joilla pääkäyttö desktopilla eivätkä lue YLE:n antoja kameralla jota nykyään hassusti myös puhelimeksi kutsutaan
Puhelimella pystyy lainaamaan viestiä mitä kommentoi. Pitäs onnistus desktopillakkin

Mutta aiaemmin linkattu Ylen "multimedia" luova esitys, toimii myös työpöytäselaimilla, jopa näppiksellä. toimii myös työpöytäkosketusnäytölläkin. (ja erilaisilla hiirillä, varsinkin jos on jokin vieritys ominaisuus, mitkä yleisty 90 luvulla)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
386
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:

Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.

Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.

Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.

Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...

s-l1600.jpg
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 171
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:

Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.

Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.

Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.

Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...

Olitko koskaan käyttänyt koneessa puhdistustabletteja ? Niiden käytöllä enneltaehkäisee tuon ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
386
Olitko koskaan käyttänyt koneessa puhdistustabletteja ? Niiden käytöllä enneltaehkäisee tuon ?
Kyllä, aina kun kone on ilmoittanut puhdistuksen tarpeesta. Ongelma on siinä, että pesumoodissakin tuo vesi tulee hyvin pienellä paineella ja suuttimien säiliöstä neste valuu heti pois (joten myöskään puhdistusaine ei ehdi vaikuttamaan).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:

Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.

Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.

Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.

Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...

Kahvimaateille myydään sikahintaisia puhdistustabletteja tai muita kemikaaleja, joilla ryönän pitäisi lähteä laitteen sisuksista. Varmaankin suunniteltu tarkoituksella mahdollisimman vaikeaksi puhdistaa käsipelillä puhdistusaineiden myymiseksi.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
738
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:

Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.

Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.

Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.

Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...


Saahan näitä uusiakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Kahvimaateille myydään sikahintaisia puhdistustabletteja tai muita kemikaaleja, joilla ryönän pitäisi lähteä laitteen sisuksista. Varmaankin suunniteltu tarkoituksella mahdollisimman vaikeaksi puhdistaa käsipelillä puhdistusaineiden myymiseksi.
Siksi kannattaakin vilkaista speksit ja katsoa eBaysta "Urmex Cafiza"-haulla sopivat tabletit. Sadan kappaleen setti omaan Sageen maksoi noin 20€ toimitettuna, Sagen omia olisi saanut 40 eurolla 8 kpl kotimaasta, eBaysta vähän halvemmalla. Valmistajakin taitaa olla sama, paketointi eroaa.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 413

Saahan näitä uusiakin.
Ja näemmä tuon uuden mukana tulee pieni teräsharja, jolla saa kuonaa raavittua pois.

Omasta mielestä ihan suunnittelun kukkanen, kun kuitenkin aika merkittävä osa kahvin maussa. Luulisi bisneksen kannalta olla ihan ok, että oman laitteen kahvi maistuu hyvältä eikä pahalta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 858
Ja näemmä tuon uuden mukana tulee pieni teräsharja, jolla saa kuonaa raavittua pois.

Omasta mielestä ihan suunnittelun kukkanen, kun kuitenkin aika merkittävä osa kahvin maussa. Luulisi bisneksen kannalta olla ihan ok, että oman laitteen kahvi maistuu hyvältä eikä pahalta.
No kyllä ja ei. Siellä firmassa on voitu ihan hyvin suunnitella että se laitteen käyttöikä on noin kaksi vuotta ja haettu sitä kautta monia laiteostoja ihmisille.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Siksi kannattaakin vilkaista speksit ja katsoa eBaysta "Urmex Cafiza"-haulla sopivat tabletit. Sadan kappaleen setti omaan Sageen maksoi noin 20€ toimitettuna, Sagen omia olisi saanut 40 eurolla 8 kpl kotimaasta, eBaysta vähän halvemmalla. Valmistajakin taitaa olla sama, paketointi eroaa.
Tablettien sijaan voi varmaan käyttää myös jauhetta, joka on riittoisaa, eikä maksa paljoa. En tiedä soveltuvuutta eri koneisiin, mutta ei luulisi olevan ongelma missään laitteessa.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
386
Tosiaan uusia palikoita saa kohtuuhintaan, eli se ei ole ongelma. Mutta tyhmää on se, että laitteen huolto-ohjeissa ei tuon huollosta tai vaihdosta puhuta mitään. Monikohan on viskannut koko laitteen mäkeen tuon takia, ja kiroavat lähipiirilleen siitä miten paskaa kahvia ko. laite tekee (ihmiset jotka eivät osaa / jaksa / uskalla alkaa tekemään huolto-ohjeiden ulkopuolisia huoltoja).

Fiksumpi ratkaisu olisi joko:
1) Siemens myisi itse noita omilla sivuillaan varaosina ja huolto-ohjeissa vaikka suositeltaisiin ko. mokkulan vaihtoa X vuoden välein.
2) Moduuli olisi sellainen että sen voi avata, putsata ja kasata takaisin
3) koko moduulia ei olisi, ei tuolle mitään oikeaa tarvetta ole. Yksi lisäpalikka joka pilaa tehokkaasti koko laitteen toiminnan.

Nuo puhdistuskapselitkin ovat tuossa vähän tehottomia, voi verrata siihen että vaikka WC-istuimeen lorottaa kannusta WC-ankkaa, mutta harjaa ei käytetä ollenkaan. Netistä löytyy aika hyviä kuvia siitä, miltä tuo pidemmän ajan päästä näyttää vaikka puhdistusohjelmaa + kapseleita on käytetty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
No kyllä ja ei. Siellä firmassa on voitu ihan hyvin suunnitella että se laitteen käyttöikä on noin kaksi vuotta ja haettu sitä kautta monia laiteostoja ihmisille.
Toisaalta muotikahvinkeittimet menevät muutenkin yleensä vuodessa tai parissa vintille/serriin. Ei näitä erilaisia jäätelökoneita/leipäkoneita/riisinkeittimiä tarvitse erikseen tehdä hajoaviksi vaan kauppa käy oletuksena. Nämä erillishärvelit ovat ihan kiva ajatus, jos käytettävissä on keskivertokaksion kokoinen keittiö ja 16 metriä työtasoa.

Minullakin on ollut kaikenlaisia turhaakin turhempia yläkaapin koneita, joille ei normaalissa keittiössä riitä tila. Siispä niitä ei tule käytettyä sitäkään vähää ja unohtuvat. Monella on jatkuvasti pöytätasolla mökämaster, leivänpaahdin(jota moni ei koskaan käytä) ja nykyään kiertoilmapöristin. Muut kahvikoneet, uppokeitin, appelsiininkuorimakoneet ja voileipägrillit lepäävät keittiön kaapeissa ja hylätyimmät pölyssä yläkaapin päällä kunnes ne kannetaan serriin, jotta yläkaapin päälle mahtuu taas munankeitin, popcornkone ja pari muotikahvinkeitintä. Koneet ovat siis keskimäärin kohtuullisessa iässä romutushetkellä, mutta ei niille paljon käyttötunteja ole kertynyt. Ei haittaa paskan myyntiä siis.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 086
Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät. Meillä se on kovassa käytössä. Kaikesta syödystä leivästä arviolta 70-90% menee paahtimen kautta. Sen sijaan airfryerin käyttö on harvinaisempaa ja se on iso möhkäle, joten sen nostan kaapista esiin liesituuleyyimen alle vain tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 625
Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät. Meillä se on kovassa käytössä. Kaikesta syödystä leivästä arviolta 70-90% menee paahtimen kautta. Sen sijaan airfryerin käyttö on harvinaisempaa ja se on iso möhkäle, joten sen nostan kaapista esiin liesituuleyyimen alle vain tarvittaessa.
Meillä taas päinvastoin. Fryeriä tulee käytettyä varmaan joka toinen päivä kun paahdinta pari kertaa kuussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät. Meillä se on kovassa käytössä. Kaikesta syödystä leivästä arviolta 70-90% menee paahtimen kautta. Sen sijaan airfryerin käyttö on harvinaisempaa ja se on iso möhkäle, joten sen nostan kaapista esiin liesituuleyyimen alle vain tarvittaessa.
Käytän kaikkia mainittuja viikoittain. Tosin joskus kun en juonut kahvia tai syönyt leipää vuosiin, minulla oli silti aina kahvinkeitin ja paahdin tasolla, koska niin jotenkin muka kuuluu olla.

Tämä liittyy toiseen suunnittelun kukkaseen: keittiön pienistä koneista tehdään epäkäytännöllisen suuria turhamaisuussyistä. Turha pluskoko laitteissa on perseestä niiden säilytystavasta riippumatta.

Ikään kuin asiakkaalla ei olisi keittiössä tarvetta muulle kuin juuri sille yhdelle laitteelle. Usein tilasyöppöjä ovat mm. juuri kahvinheittimet ja leivänpaahtimet. Muijakin on roudannut jostain kaksipiippuisen leivänpaahtimen, joka onnistuu viemään vähintään yhtä paljon tasotilaa käytössä kuin kompakti ilmapaistaja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 189
Lastenistuinten Isofix tai autovalmistajien toteutus on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Ideana loistava, että lastenistuimen saa penkin välissa olevaan metalliosaan kiinni ilman turvavöitä. Olen nyt joutunut vaihtamaan istuinta autosta toiseen ja aikaa vaihtoon menee 1-20min. Joissain autossa hakaset ovat todella syvällä tai penkin muotoilu hankaloittaa laittamista. Ohjurit jäivät toiseen autoon ja eihän tuo istuin mennyt hakasiin ei sitten millään, joten laitoin istuimen vöillä kiinni. Toisinaan tuo ohjureidenkin paikalleen saaminen on oma projektinsa.

Jossain autossa nuo kiinnikkeet ovat näkyvissä ja joissain niin syvällä, että sormella ei meinaa yltää niihin. Tässä esimerkki, jossa ne ovat hyvin näkyvillä.
index.171.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 409
Lastenistuinten Isofix tai autovalmistajien toteutus on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Ideana loistava, että lastenistuimen saa penkin välissa olevaan metalliosaan kiinni ilman turvavöitä. Olen nyt joutunut vaihtamaan istuinta autosta toiseen ja aikaa vaihtoon menee 1-20min. Joissain autossa hakaset ovat todella syvällä tai penkin muotoilu hankaloittaa laittamista. Ohjurit jäivät toiseen autoon ja eihän tuo istuin mennyt hakasiin ei sitten millään, joten laitoin istuimen vöillä kiinni. Toisinaan tuo ohjureidenkin paikalleen saaminen on oma projektinsa.

Jossain autossa nuo kiinnikkeet ovat näkyvissä ja joissain niin syvällä, että sormella ei meinaa yltää niihin. Tässä esimerkki, jossa ne ovat hyvin näkyvillä.
Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksesta :hmm:
Ilman mitään irrallisia ohjureita :cigar2:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksesta :hmm:
Ilman mitään irrallisia ohjureita :cigar2:
Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.

Isofix itsessään on ihan näppärä ja nopea liitäntä lapsen turva-istuimelle. Vika ei siis ole niinkään Isofixin suunnittelussa, vaan niissä autovalmistajissa, jotka eivät ole miettineet/testanneet toteutustaan noilta osin. Osasyy on varmaan designissa, eli ei haluta että Isofix-liittimet näkyisivät ulospäin ja siksi ne ovat joskus niin syvällä ja ahtaasti penkin välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
386
Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.

Isofix itsessään on ihan näppärä ja nopea liitäntä lapsen turva-istuimelle. Vika ei siis ole niinkään Isofixin suunnittelussa, vaan niissä autovalmistajissa, jotka eivät ole miettineet/testanneet toteutustaan noilta osin. Osasyy on varmaan designissa, eli ei haluta että Isofix-liittimet näkyisivät ulospäin ja siksi ne ovat joskus niin syvällä ja ahtaasti penkin välissä.
Nissan Primerassa oli tiukat viillot penkissä ja Isofix-tangot suhteellisen syvällä. Ohjurin kanssa ei mitään ongelmia, mutta ilman ohjureita sai jo hieman varoa ettei revi verhoilua. Kyllä penkin ilman ohjureitakin sai paikoilleen, mutta olihan se aukon raottaminen aika työlästä. Vaikea kuvitella että jossain autossa olisi vielä hankalammat, kun ei niitä tankoja voi tuon syvemmälle edes tunkea, kun ei penkit enään yletä niihin. Nykyisessä autossa ne on taas täysin näkyvissä.
Kuten sanoit, niin Isofix on hyvinkin näppärä ja oikeastaan ongelmat sen kanssa on enemmän user erroreita.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksesta :hmm:
Ilman mitään irrallisia ohjureita :cigar2:
Kyllä se on suuresti autostakin kiinni. Passatissa Isofix-kiinnikkeille on valmiina muoviset ohjaimet ja istuimen saa vain työnnettyä paikoilleen. Focuksessa ei ollut ohjaimia, mutta kiinnikekohdat näkyivät helposti penkin raosta. Vaihdoin samat istuimet Ioniqiin ja voi perkele kun sai taistella. Kiinnikkeet olivat syvällä piilossa ja penkin nahka todella tiukassa, niin että sai oikein kunnolla taistella että istuimen paksun kiinnityskohdan sai menemään välistä. Seuraavaa kiinnitystä varten kaivoin istuinten mukana tulleet ohjaimet (joita Passatissa siis ei ole tarvinnut kun sellaiset on auton puolesta valmiina) esiin ja niidenkin kiinnittämisessä tuli kyllä sormet kipeäksi. Ohjainten kanssa istuimet saikin sitten vain työntää paikoilleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 409
Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.

Isofix itsessään on ihan näppärä ja nopea liitäntä lapsen turva-istuimelle. Vika ei siis ole niinkään Isofixin suunnittelussa, vaan niissä autovalmistajissa, jotka eivät ole miettineet/testanneet toteutustaan noilta osin. Osasyy on varmaan designissa, eli ei haluta että Isofix-liittimet näkyisivät ulospäin ja siksi ne ovat joskus niin syvällä ja ahtaasti penkin välissä.
Ei minulla kokemusta ole monestakaan autosta tai turvaistuimesta, mutta työnnän telakan isofixin tapit auton penkin koloon ja painan nappeja niiden vapauttamiseksi. Omassa autossani ovat siellä kohtuullisen syvällä, mutta työntämällä telakkaa penkkiä vasten napsahtaa kiinni. Ei mitään erillisiä ohjureita, mutta ehkä kaikissa kokeilemissani autoissa on ollut hyvä design tuon suhteen. En ole kaipaillut suurempaa näkyvyyttä liittimille tai tarvetta räpläillä sormilla penkkien reikiä.

Kyllähän maailma on paskaa designia, eihän isofixkaan ole kuin kaksi vaakatankoa tietyllä etäisyydellä ja niihin työnnettävä hahlo, mutta miksi sitä ei voitaisi kusta :cigar2:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Ei minulla kokemusta ole monestakaan autosta tai turvaistuimesta, mutta työnnän telakan isofixin tapit auton penkin koloon ja painan nappeja niiden vapauttamiseksi. Omassa autossani ovat siellä kohtuullisen syvällä, mutta työntämällä telakkaa penkkiä vasten napsahtaa kiinni. Ei mitään erillisiä ohjureita, mutta ehkä kaikissa kokeilemissani autoissa on ollut hyvä design tuon suhteen. En ole kaipaillut suurempaa näkyvyyttä liittimille tai tarvetta räpläillä sormilla penkkien reikiä.

Kyllähän maailma on paskaa designia, eihän isofixkaan ole kuin kaksi vaakatankoa tietyllä etäisyydellä ja niihin työnnettävä hahlo, mutta miksi sitä ei voitaisi kusta :cigar2:
Kuten tuossa ylläkin kirjoitettiin, niin joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat siellä tiukasti toisiaan vasten painautuvien istuinten välissä ja sinne kun lähtee kylmiltään runnomaan istuimen puoliskoja, niin siinä saa auton nahkaistuin helposti pysyvän muiston ähräämisestä. Toisissa autoissa tilanne on parempi. Lisäksi joissakin istuimissa liittimen pää on tarpeettoman paksu molisko.

Meillä ei ole enää vuosiin ollut noille istuimille tarvetta, mutta jokunen vuosi takaperin oli neljää erilaista laatumerkin isofix-istuinta kolmessa eri autossa (pari Volvoa ja Honda CR-V). Volvoissa oli muoviset ohjurit suojaamassa istuinten nahkoja, mutta niitä kun piti siinä pari vuotta paikoillaan, niin en tiedä olisiko lopputulos ollut parempi ilman. Niiden itse ohjurien asettaminen paikoilleen oli hieman kömpelöä, mutta sen jälkeen istuimen kiinnittäminen ja irroittaminen oli noin 5 sekunnin homma.

Kaikkien kanssa pärjäsi ihan kivasti, mutta olihan noissa pieniä eroja ja ehdottomasti suunnittelussa oli parantamisen varaa varsinkin juuri siellä autovalmistajan puolella. Ennen noita isofix-istuimia oli pari turvavyökiinnitteistä versiota ja ne olivat ihan täyttä skeidaa käytettävyydeltään.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 390
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa. :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa. :rolleyes:
Ja tuohan taitaa johtua siitä että tuo laturi lataa kahta kennoa sarjassa. Ja varmaankin se vaikuttaa lataukseen jos laitat ladattavan akun kaveriksi kapasiteetiltaan tai varaustasoltaan erilaisen akun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa. :rolleyes:
Tuo on kovin monen laturin synti ainakin noissa halvemmissa latureissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Ja tuohan taitaa johtua siitä että tuo laturi lataa kahta kennoa sarjassa. Ja varmaankin se vaikuttaa lataukseen jos laitat ladattavan akun kaveriksi kapasiteetiltaan tai varaustasoltaan erilaisen akun.
Niin johtuu, mutta ei sille ole mitään muuta todellista syytä kuin kustannusten vähentäminen laturin komponenteissa (=älyssä). Siksi tämä on "ominaisuus" kaikissa halvoissa latureissa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa. :rolleyes:
Kolmesta laturistani yksi osasi ladata parittoman määrän ja kaksi muuta vaatii joko 2 tai 4. Olen ratkaissut asian pyörittämällä yhden pariston syövässä laitteessa kolmea ladattavaa: kun on yksi jäljellä, laitan kaksi lataukseen.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 832
En tiedä onko suunnittelun kukkanen vai asennuskukkanen, mutta meidän keittiössä (edellisen asukkaan jäljiltä) on induktiotaso asennettu jokseenkin kiinni seinään. Näyttää joo ihan kivalta, mutta isommat paistinpannut ei mahdu takalevyille, kun reuna osuu seinään. :facepalm:
En muutenkaan ymmärrä erillisten uunin ja hellan ideaa, jos ne asennetaan täsmälleen kuin olisi yhdistelmä. Kaipa tuokin pienimuotoinen suunnittelun kukkanen on. Säilytystilaa ja rahaa vaan katoaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
En tiedä onko suunnittelun kukkanen vai asennuskukkanen, mutta meidän keittiössä (edellisen asukkaan jäljiltä) on induktiotaso asennettu jokseenkin kiinni seinään. Näyttää joo ihan kivalta, mutta isommat paistinpannut ei mahdu takalevyille, kun reuna osuu seinään. :facepalm:
En muutenkaan ymmärrä erillisten uunin ja hellan ideaa, jos ne asennetaan täsmälleen kuin olisi yhdistelmä. Kaipa tuokin pienimuotoinen suunnittelun kukkanen on. Säilytystilaa ja rahaa vaan katoaa.
Päinvastoin, ei todellakaan yhdistelmäkamaa. Liesi on erillinen kalusteensa, ja se vaatii esimerkiksi pöytälevyyn oman aukkonsa. Lieden ja pöytälevyn/kaapiston väliin jää roskaa ja tähteitä keräävä rako, joka pitää silloin tällöin muistaa puhdistaa vetämällä liesi pois paikoiltaan. En ymmärrä lattialieden ideaa millään muulla kuin kustannussyyllä, ja sen muutaman satasen lisän huomattavasti kätevämmästä ja siistimmästä ratkaisusta erillislaitteilla maksan mielelläni. Pöytälevyä saa myös syvempänä kuin vakio 60cm, jolloin liesitason taaksekin jää enemmän tilaa.

Nykyisessä talossa oli ostettaessa lattialiesi keraamisella tasolla, ja kunhan keittiötä uusitaan niin induktiotaso ja erillisuuni - kuten edellisessä asunnossa - ovat listan kärkipäässä. Ainut hyvä puoli tuossa nykyisessä on tilava ja nopea uuni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 114
Viestejä
4 299 921
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom