Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:
Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.
Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.
Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.
Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...
![]()
Olitko koskaan käyttänyt koneessa puhdistustabletteja ? Niiden käytöllä enneltaehkäisee tuon ?
Kahvimaateille myydään sikahintaisia puhdistustabletteja tai muita kemikaaleja, joilla ryönän pitäisi lähteä laitteen sisuksista. Varmaankin suunniteltu tarkoituksella mahdollisimman vaikeaksi puhdistaa käsipelillä puhdistusaineiden myymiseksi.Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:
Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.
Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.
Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.
Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...
![]()
Siemensin EQ sarjan kahviautomaatissa on tullut vastaan todella typerä suunnittelumoka. Ainakin tuossa EQ5 mallissa (vuosimallia 2012 tjsp) on aivan älytön moka:
Suutinmoduuli josta kahvi tulee, on kiinteä (umpinainen boksi), joten ainoa tapa putsata tuota (rikkomatta moduulia) on veden/pesuaineen juoksutus tulo/menoaukoista ja toivoo että paska lähtee irti.
Jokainen varmaan tietää mitä tapahtuu vaikka kahvipannulle jos sitä ei ikinä pese kunnolla (ainoastaan huuhtelee pienellä määrällä vettä). Sama pätee tuohon moduuliin.
Olen ihmetellyt pidemmän aikaa kahvikoneesta tulevaa mullan makuista kahvia ja lopulta tulin tulokseen että ko. moduuli haisee. Pidemmätkään liotukset etikkavedessä / astianpesuaine -liuoksessa ei auttanut, joten otin sahan käteen ja sahasin tuon moduulin auki. Lopputulos ei suoranaisesti yllättänyt, tuo moduuli oli täynä kahvirasvaa ja pieniä määriä myös kahvipurua. Vuorokauden liotus etikassa ja harjalla pesu auttoi ja nyt kahvi maistuu taas normaalilta.
Miksi ihmeessä tehdään kiinteä moduuli tuohon tulopuolelle, jota ei voi huoltaa ja jotai ei myöskään suositella vaihdettavaksi. Pelkkä 5cl huuhtelu ei todellakaan riitä. Miksi ylipäätänsä pitää olla tuollainen moduuli, kun saman asian ajaisi myös t-liitimellä ja kahdella letkunpätkällä...
![]()
Siksi kannattaakin vilkaista speksit ja katsoa eBaysta "Urmex Cafiza"-haulla sopivat tabletit. Sadan kappaleen setti omaan Sageen maksoi noin 20€ toimitettuna, Sagen omia olisi saanut 40 eurolla 8 kpl kotimaasta, eBaysta vähän halvemmalla. Valmistajakin taitaa olla sama, paketointi eroaa.Kahvimaateille myydään sikahintaisia puhdistustabletteja tai muita kemikaaleja, joilla ryönän pitäisi lähteä laitteen sisuksista. Varmaankin suunniteltu tarkoituksella mahdollisimman vaikeaksi puhdistaa käsipelillä puhdistusaineiden myymiseksi.
Ja näemmä tuon uuden mukana tulee pieni teräsharja, jolla saa kuonaa raavittua pois.![]()
Siemens Kaffeeauslauf 00621811 + Bürste für Siemens EQ5, Bosch VeroCafe, Neff | eBay
Mit dem 2mm dünnen Bürstenkopf können Sie einfach Kaffeeablagerungen aus Ihrem Auslauf entfernen. Die extrem dünne, aber sehr stabile Bürste kann in alle fünf Auslauflöcher - je Auslaufseite eingeführt werden.www.ebay.com
Saahan näitä uusiakin.
Ja näemmä tuon uuden mukana tulee pieni teräsharja, jolla saa kuonaa raavittua pois.
Omasta mielestä ihan suunnittelun kukkanen, kun kuitenkin aika merkittävä osa kahvin maussa. Luulisi bisneksen kannalta olla ihan ok, että oman laitteen kahvi maistuu hyvältä eikä pahalta.
Tablettien sijaan voi varmaan käyttää myös jauhetta, joka on riittoisaa, eikä maksa paljoa. En tiedä soveltuvuutta eri koneisiin, mutta ei luulisi olevan ongelma missään laitteessa.Siksi kannattaakin vilkaista speksit ja katsoa eBaysta "Urmex Cafiza"-haulla sopivat tabletit. Sadan kappaleen setti omaan Sageen maksoi noin 20€ toimitettuna, Sagen omia olisi saanut 40 eurolla 8 kpl kotimaasta, eBaysta vähän halvemmalla. Valmistajakin taitaa olla sama, paketointi eroaa.
Toisaalta muotikahvinkeittimet menevät muutenkin yleensä vuodessa tai parissa vintille/serriin. Ei näitä erilaisia jäätelökoneita/leipäkoneita/riisinkeittimiä tarvitse erikseen tehdä hajoaviksi vaan kauppa käy oletuksena. Nämä erillishärvelit ovat ihan kiva ajatus, jos käytettävissä on keskivertokaksion kokoinen keittiö ja 16 metriä työtasoa.No kyllä ja ei. Siellä firmassa on voitu ihan hyvin suunnitella että se laitteen käyttöikä on noin kaksi vuotta ja haettu sitä kautta monia laiteostoja ihmisille.
Meillä taas päinvastoin. Fryeriä tulee käytettyä varmaan joka toinen päivä kun paahdinta pari kertaa kuussa.Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät. Meillä se on kovassa käytössä. Kaikesta syödystä leivästä arviolta 70-90% menee paahtimen kautta. Sen sijaan airfryerin käyttö on harvinaisempaa ja se on iso möhkäle, joten sen nostan kaapista esiin liesituuleyyimen alle vain tarvittaessa.
Käytän kaikkia mainittuja viikoittain. Tosin joskus kun en juonut kahvia tai syönyt leipää vuosiin, minulla oli silti aina kahvinkeitin ja paahdin tasolla, koska niin jotenkin muka kuuluu olla.Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät. Meillä se on kovassa käytössä. Kaikesta syödystä leivästä arviolta 70-90% menee paahtimen kautta. Sen sijaan airfryerin käyttö on harvinaisempaa ja se on iso möhkäle, joten sen nostan kaapista esiin liesituuleyyimen alle vain tarvittaessa.
Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksestaLastenistuinten Isofix tai autovalmistajien toteutus on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Ideana loistava, että lastenistuimen saa penkin välissa olevaan metalliosaan kiinni ilman turvavöitä. Olen nyt joutunut vaihtamaan istuinta autosta toiseen ja aikaa vaihtoon menee 1-20min. Joissain autossa hakaset ovat todella syvällä tai penkin muotoilu hankaloittaa laittamista. Ohjurit jäivät toiseen autoon ja eihän tuo istuin mennyt hakasiin ei sitten millään, joten laitoin istuimen vöillä kiinni. Toisinaan tuo ohjureidenkin paikalleen saaminen on oma projektinsa.
Jossain autossa nuo kiinnikkeet ovat näkyvissä ja joissain niin syvällä, että sormella ei meinaa yltää niihin. Tässä esimerkki, jossa ne ovat hyvin näkyvillä.
![]()
Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksesta
Ilman mitään irrallisia ohjureita![]()
Nissan Primerassa oli tiukat viillot penkissä ja Isofix-tangot suhteellisen syvällä. Ohjurin kanssa ei mitään ongelmia, mutta ilman ohjureita sai jo hieman varoa ettei revi verhoilua. Kyllä penkin ilman ohjureitakin sai paikoilleen, mutta olihan se aukon raottaminen aika työlästä. Vaikea kuvitella että jossain autossa olisi vielä hankalammat, kun ei niitä tankoja voi tuon syvemmälle edes tunkea, kun ei penkit enään yletä niihin. Nykyisessä autossa ne on taas täysin näkyvissä.Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.
Isofix itsessään on ihan näppärä ja nopea liitäntä lapsen turva-istuimelle. Vika ei siis ole niinkään Isofixin suunnittelussa, vaan niissä autovalmistajissa, jotka eivät ole miettineet/testanneet toteutustaan noilta osin. Osasyy on varmaan designissa, eli ei haluta että Isofix-liittimet näkyisivät ulospäin ja siksi ne ovat joskus niin syvällä ja ahtaasti penkin välissä.
Kyllä se on suuresti autostakin kiinni. Passatissa Isofix-kiinnikkeille on valmiina muoviset ohjaimet ja istuimen saa vain työnnettyä paikoilleen. Focuksessa ei ollut ohjaimia, mutta kiinnikekohdat näkyivät helposti penkin raosta. Vaihdoin samat istuimet Ioniqiin ja voi perkele kun sai taistella. Kiinnikkeet olivat syvällä piilossa ja penkin nahka todella tiukassa, niin että sai oikein kunnolla taistella että istuimen paksun kiinnityskohdan sai menemään välistä. Seuraavaa kiinnitystä varten kaivoin istuinten mukana tulleet ohjaimet (joita Passatissa siis ei ole tarvinnut kun sellaiset on auton puolesta valmiina) esiin ja niidenkin kiinnittämisessä tuli kyllä sormet kipeäksi. Ohjainten kanssa istuimet saikin sitten vain työntää paikoilleen.Kuulosta enemmän kyseisen lastenistuimen sunnittelunkukkaselta. Meilläkin on ne metallitangot aika syvällä penkin sisällä, mutta lastenistuimen "telakka" vain työnnetään sinne ja naksahtaa paikolleen. Telakan takaosassa sivuilla on paina-ja-liuta -napit joilla vapautuu lukituksesta
Ilman mitään irrallisia ohjureita![]()
Istuimet ovat noilta osin hyvin samanlaisia, mutta tosiaan joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat vähän hankalassa paikassa. Joskus tarvitsevat myös erilliset "ohjurit", joiden kiinnittäminen on automallista riippuen joko älyttömän helppoa tai sitten ihan persiistä ja ongelma kertautuu, jos ei jostain syystä voi tai ei halua pitää niitä ohjureita pysyvästi paikoillaan.
Isofix itsessään on ihan näppärä ja nopea liitäntä lapsen turva-istuimelle. Vika ei siis ole niinkään Isofixin suunnittelussa, vaan niissä autovalmistajissa, jotka eivät ole miettineet/testanneet toteutustaan noilta osin. Osasyy on varmaan designissa, eli ei haluta että Isofix-liittimet näkyisivät ulospäin ja siksi ne ovat joskus niin syvällä ja ahtaasti penkin välissä.
Kuten tuossa ylläkin kirjoitettiin, niin joissakin autoissa ne vastakappaleet ovat siellä tiukasti toisiaan vasten painautuvien istuinten välissä ja sinne kun lähtee kylmiltään runnomaan istuimen puoliskoja, niin siinä saa auton nahkaistuin helposti pysyvän muiston ähräämisestä. Toisissa autoissa tilanne on parempi. Lisäksi joissakin istuimissa liittimen pää on tarpeettoman paksu molisko.Ei minulla kokemusta ole monestakaan autosta tai turvaistuimesta, mutta työnnän telakan isofixin tapit auton penkin koloon ja painan nappeja niiden vapauttamiseksi. Omassa autossani ovat siellä kohtuullisen syvällä, mutta työntämällä telakkaa penkkiä vasten napsahtaa kiinni. Ei mitään erillisiä ohjureita, mutta ehkä kaikissa kokeilemissani autoissa on ollut hyvä design tuon suhteen. En ole kaipaillut suurempaa näkyvyyttä liittimille tai tarvetta räpläillä sormilla penkkien reikiä.
Kyllähän maailma on paskaa designia, eihän isofixkaan ole kuin kaksi vaakatankoa tietyllä etäisyydellä ja niihin työnnettävä hahlo, mutta miksi sitä ei voitaisi kusta![]()
Ja tuohan taitaa johtua siitä että tuo laturi lataa kahta kennoa sarjassa. Ja varmaankin se vaikuttaa lataukseen jos laitat ladattavan akun kaveriksi kapasiteetiltaan tai varaustasoltaan erilaisen akun.Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa.![]()
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa.![]()
Niin johtuu, mutta ei sille ole mitään muuta todellista syytä kuin kustannusten vähentäminen laturin komponenteissa (=älyssä). Siksi tämä on "ominaisuus" kaikissa halvoissa latureissa.Ja tuohan taitaa johtua siitä että tuo laturi lataa kahta kennoa sarjassa. Ja varmaankin se vaikuttaa lataukseen jos laitat ladattavan akun kaveriksi kapasiteetiltaan tai varaustasoltaan erilaisen akun.
Kolmesta laturistani yksi osasi ladata parittoman määrän ja kaksi muuta vaatii joko 2 tai 4. Olen ratkaissut asian pyörittämällä yhden pariston syövässä laitteessa kolmea ladattavaa: kun on yksi jäljellä, laitan kaksi lataukseen.Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa.![]()
Vartan 4-paikkainen AA/AAA-akkuparistolaturi ei toimi parittomalla määrällä akkuparistoja. Ylimääräinen akkuparisto pitää siis olla jemmassa, jotta voi ladata 1 tai 3 akkuparistoa.![]()
Päinvastoin, ei todellakaan yhdistelmäkamaa. Liesi on erillinen kalusteensa, ja se vaatii esimerkiksi pöytälevyyn oman aukkonsa. Lieden ja pöytälevyn/kaapiston väliin jää roskaa ja tähteitä keräävä rako, joka pitää silloin tällöin muistaa puhdistaa vetämällä liesi pois paikoiltaan. En ymmärrä lattialieden ideaa millään muulla kuin kustannussyyllä, ja sen muutaman satasen lisän huomattavasti kätevämmästä ja siistimmästä ratkaisusta erillislaitteilla maksan mielelläni. Pöytälevyä saa myös syvempänä kuin vakio 60cm, jolloin liesitason taaksekin jää enemmän tilaa.En tiedä onko suunnittelun kukkanen vai asennuskukkanen, mutta meidän keittiössä (edellisen asukkaan jäljiltä) on induktiotaso asennettu jokseenkin kiinni seinään. Näyttää joo ihan kivalta, mutta isommat paistinpannut ei mahdu takalevyille, kun reuna osuu seinään.
En muutenkaan ymmärrä erillisten uunin ja hellan ideaa, jos ne asennetaan täsmälleen kuin olisi yhdistelmä. Kaipa tuokin pienimuotoinen suunnittelun kukkanen on. Säilytystilaa ja rahaa vaan katoaa.
Tuo nyt on tolppien siirtelyä hehkuttaa upoettavaa tasoa ja erillisuunia. Totta kai siinä on hyvät puolensa ja ovat nykyaikainen ratkaisu, mutta tässä tulee ensimmäisenä vastaan se, että tällaiseen siirtyminen edellyttää aina jo enemmän tai vähemmän muutakin remppaa keittiöön juuri mm. näiden tasojen suhteen, ja siitä lähtee helposti lumipalloefekti käyntiin, varainkin jos on vanhemmasta/ahtaammasta keittiöstä kyse. Vanha yhdistelmäliesi on helppo päivittää uuteen vain vaihtamalla uusi tilalle standardikokoiseen aukkoon ja that's it.Päinvastoin, ei todellakaan yhdistelmäkamaa. Liesi on erillinen kalusteensa, ja se vaatii esimerkiksi pöytälevyyn oman aukkonsa. Lieden ja pöytälevyn/kaapiston väliin jää roskaa ja tähteitä keräävä rako, joka pitää silloin tällöin muistaa puhdistaa vetämällä liesi pois paikoiltaan. En ymmärrä lattialieden ideaa millään muulla kuin kustannussyyllä, ja sen muutaman satasen lisän huomattavasti kätevämmästä ja siistimmästä ratkaisusta erillislaitteilla maksan mielelläni. Pöytälevyä saa myös syvempänä kuin vakio 60cm, jolloin liesitason taaksekin jää enemmän tilaa.
Nykyisessä talossa oli ostettaessa lattialiesi keraamisella tasolla, ja kunhan keittiötä uusitaan niin induktiotaso ja erillisuuni - kuten edellisessä asunnossa - ovat listan kärkipäässä. Ainut hyvä puoli tuossa nykyisessä on tilava ja nopea uuni.
Jos ne on fiksusti sijoiteltu, niin huomattavasti paremmat toki erilliset on. Mutta noin sijoittelua en tajua, mikä meillä on. Pellit pitää säilyttää uunissa, kun ei mahdu uunin alle eikä mitään ergonomia tms. etua synny.Päinvastoin, ei todellakaan yhdistelmäkamaa. Liesi on erillinen kalusteensa, ja se vaatii esimerkiksi pöytälevyyn oman aukkonsa. Lieden ja pöytälevyn/kaapiston väliin jää roskaa ja tähteitä keräävä rako, joka pitää silloin tällöin muistaa puhdistaa vetämällä liesi pois
Tuo hipasupainikkeiden joka paikkaan laittaminen on kyllä itsessään yksi suunnittelun kukkanen. Kodinkoneissa noi aiheuttaa ongelmia lemmikkien ja uteliaiden lasten kanssa ja autoissa suorastaan vaarallisia kun pitää siirtää katse tiestä kun säätää jotain.Me valitsimme lattialieden ihan vaan siksi, ettei erillisistä löytynyt yhtä ainoaa mallia, jossa ei olisi ollut hipaisupainikkeita kuumien levyjen ja roiskuvan ruoan välissä. Mikähän suunnittelun kukkanen siinäkin on ollut, ettei voi rehellistä väännettävää nuppia laittaa.
Tämä on kyllä rasittavaa. Vähän tippuu kauhasta tai kannesta vettä, niin lakkaa toimimasta koko laite. Vois edes vaan piipata varoitukseksi, mutta ei, sammuu kaikki levyt., jossa ei olisi ollut hipaisupainikkeita kuumien levyjen ja roiskuvan ruoan välissä.
Jenkkihellat ne vasta kukkasia onkin. Sellaiset missä on laitettu kytkimet sinne hellan takaosaan seinää vasten.Siinä kun paistelet jotain niin voi olla napit ja näytöt mukavan rasvaisia. Ja sitten saa kurkotella nappia tulikuumien kattiloiden yli.Me valitsimme lattialieden ihan vaan siksi, ettei erillisistä löytynyt yhtä ainoaa mallia, jossa ei olisi ollut hipaisupainikkeita kuumien levyjen ja roiskuvan ruoan välissä. Mikähän suunnittelun kukkanen siinäkin on ollut, ettei voi rehellistä väännettävää nuppia laittaa.
Meillä tuo on ihan randomia, noin 50/50 mahdollisuudet että vain piippaa tai piippaa ja sammuttaa kaikki levyt. Mutta kun ei ollut vaan missään (ainakaan järkevään hintaan) mitään liesitasoa missä olisi ollut joku muu ratkaisu kuin hipaisukytkimet, olisin kyllä ottanut jonkun muun ratkaisun mieluummin.Tämä on kyllä rasittavaa. Vähän tippuu kauhasta tai kannesta vettä, niin lakkaa toimimasta koko laite. Vois edes vaan piipata varoitukseksi, mutta ei, sammuu kaikki levyt.
Päinvastoin, ei todellakaan yhdistelmäkamaa. Liesi on erillinen kalusteensa, ja se vaatii esimerkiksi pöytälevyyn oman aukkonsa. Lieden ja pöytälevyn/kaapiston väliin jää roskaa ja tähteitä keräävä rako, joka pitää silloin tällöin muistaa puhdistaa vetämällä liesi pois paikoiltaan.
Puhehan oli siitä, että on helvetin huono idea asentaa erilliskalusteet typerästi lattialieden tapaan. Niin on.Tuo nyt on tolppien siirtelyä hehkuttaa upoettavaa tasoa ja erillisuunia. Totta kai siinä on hyvät puolensa ja ovat nykyaikainen ratkaisu, mutta tässä tulee ensimmäisenä vastaan se, että tällaiseen siirtyminen edellyttää aina jo enemmän tai vähemmän muutakin remppaa keittiöön juuri mm. näiden tasojen suhteen, ja siitä lähtee helposti lumipalloefekti käyntiin, varainkin jos on vanhemmasta/ahtaammasta keittiöstä kyse. Vanha yhdistelmäliesi on helppo päivittää uuteen vain vaihtamalla uusi tilalle standardikokoiseen aukkoon ja that's it.
Jos ne on fiksusti sijoiteltu, niin huomattavasti paremmat toki erilliset on. Mutta noin sijoittelua en tajua, mikä meillä on. Pellit pitää säilyttää uunissa, kun ei mahdu uunin alle eikä mitään ergonomia tms. etua synny.
En muutenkaan ymmärrä erillisten uunin ja hellan ideaa, jos ne asennetaan täsmälleen kuin olisi yhdistelmä.
Ohjurit jäivät toiseen autoon ja eihän tuo istuin mennyt hakasiin ei sitten millään, joten laitoin istuimen vöillä kiinni. Toisinaan tuo ohjureidenkin paikalleen saaminen on oma projektinsa.
Voisin kyllä kuvitella, että he jotka leivänpaahtimen omistavat, sitä myös säännöllisesti käyttävät.
Auton tai turvaistuimen mukana tulevat muovisovittimet, jotka äherretään auton istuinten ylä-ja alaosan väliin ja yritetään saada pysymään paikoillaan isofix-liittimissä. Niiden idea on ohjata turvaistuimen isofix-kiskot ahtaassa välissä auton penkkejä turmelematta oikealle kohdalle. Noita on vaihtelevasti eri automerkeissä/malleissa. Kaikissa eivät ole tietenkään tarpeen ja vastaavasti toisissa ovat sitten sitäkin enemmän.mitkä on ohjurit? isofixeillä pelannut vaikka kuinka, mutta ei ole tullut vastaan.
Minäkin omistan esim. sauvasekoittimen, mutta en ole käyttänyt sitä vielä kertaakaan. Siksi pidänkin sitä kaapissa. Leivänpaahdinta käytetään täällä paljon, joten se on järkevää pitää ns hollilla.se että joku omistaa laitteen x ei todellakaan tarkoita sitä että käyttää sitä aktiivisesti.
Voihan sen uunin asentaa vaikka niin korkealle, että tarvitaan a-tikkaat tai jopa tavallista kyykkyuunia alemmas. Mikään villityshän se ei ole laittaa näitä pöydän korkeudelle - leivinuunitkin ovat tavallisesti suunnilleen siinä. Valurautahellan uuni voi tietysti olla keittotason alla, mutta siihen on rakenteellinen syy kuten yhdistetyssä sähköliesiuunissakin. Sanoisin näitä jälkimmäisiä nykyajan hömpötyksiksi ja työtason korkeudella oleva uuni on paluuta vanhaan hyvään.Vaimon kanssa ainakin kuljimme vastavirtaan taannoisen villityksen kanssa, jossa tiskikone ja uuni oli kaikkien muka ihan pakko saada ylemmäs, ettei vaan ihminen joudu käyttää niveliään. Halusimme paljon pöytätilaa keittiöön - ja nyt sitä on, kun tiskikone on työtason alla ja uuni liesitason alla. Emmekä ole kokeneet vähääkään hankalaksi. Miten se kumartelu voi olla muka niin vaikeeta?
Meillä on jatkuvasti hollilla mikron lisäksi kahvinkeitin, vedenkeitin ja tietenkin - se leivänpaahdin. Esimerkiksi parasta ennen päivämäärää lähestyvä ruisleipä saa mukavasti makua, kunhan sen paahtaa. Ja tässä tulee mukava suunnittelun kukkanen: vaikka paahtimemme on siitä kivaa mallia, että "leipätelakkaa" saa nostettua ylöspäin, niin siinä on sen verran rakoa, että ohuet ruisviipaleet saattavat tipahtaa leipätelakan ja paahtimen sisäseinän väliin. Ja niitä saa sitten kaivella syömäpuikoilla. Vähän tuota rakoa kaventamalla toimivuus olisi aivan yhtä hyvä ja tätä ongelmaa ei olisi. Mutta kun mitoitus on tehty ainoastaan paahtoleipä mielessä.Minäkin omistan esim. sauvasekoittimen, mutta en ole käyttänyt sitä vielä kertaakaan. Siksi pidänkin sitä kaapissa. Leivänpaahdinta käytetään täällä paljon, joten se on järkevää pitää ns hollilla.
Vallitseva leivänpaahdinten toimintatapa on muutenkin kyseenalaista paskaa. Moni valitsisi tämän, jos tietäisi että sellaisia on ja niitä oikeasti saisi kaupasta. Ei paahtimen varsinaisesti tarvitse kolahtaa niin, että pärähtää paskat housuun ja kahvia läikkyy varpaille, eikä sen tarvitse heittää muruja ympäriinsä.Ja tässä tulee mukava suunnittelun kukkanen: vaikka paahtimemme on siitä kivaa mallia, että "leipätelakkaa" saa nostettua ylöspäin, niin siinä on sen verran rakoa, että ohuet ruisviipaleet saattavat tipahtaa leipätelakan ja paahtimen sisäseinän väliin. Ja niitä saa sitten kaivella syömäpuikoilla. Vähän tuota rakoa kaventamalla toimivuus olisi aivan yhtä hyvä ja tätä ongelmaa ei olisi. Mutta kun mitoitus on tehty ainoastaan paahtoleipä mielessä.
No, eipä Boschin tekemä muutaman kympin halpis leivänpaahdinkaan kovin kummoista kolahdusta pidä, eikä lennätä murusiakaan ympäriinsä.Vallitseva leivänpaahdinten toimintatapa on muutenkin kyseenalaista paskaa. Moni valitsisi tämän, jos tietäisi että sellaisia on ja niitä oikeasti saisi kaupasta. Ei paahtimen varsinaisesti tarvitse kolahtaa niin, että pärähtää paskat housuun ja kahvia läikkyy varpaille, eikä sen tarvitse heittää muruja ympäriinsä.
Toki tiskaamisenkin voi hoitaa suurtalousvehkeillä, mutta jotenkin tuntuu nyt siltä, ettet oivaltanut tuon paremman leivänpaahtimen kauneutta.No, eipä Boschin tekemä muutaman kympin halpis leivänpaahdinkaan kovin kummoista kolahdusta pidä, eikä lennätä murusiakaan ympäriinsä.
Ammattilaisvalikoimista voi tietysti nytkin ostaa hotelliaamiaisilta tutun liukuhihnamallin, jossa leipä vetää hihnaa pitkin rundin koneen syövereissä ja paahtuu matkan aikana. Ei kolise.
![]()
Toaster Conveyor - 150 Slices/h
This toaster conveyor is a professional toaster with a sleek design. It can toast around 150 slices of bread per hour and is also suitable for toasting pistolets or buns.www.maximakitchenequipment.com
Katselin tuo videon, ja voisin maksaa 200 euroa tuollaisesta paahtimesta. Ennen oli kaikki huonommin, paitsi näköjään 60-luvun paahdin heittämällä parempi kuin nykyiset.Vallitseva leivänpaahdinten toimintatapa on muutenkin kyseenalaista paskaa. Moni valitsisi tämän, jos tietäisi että sellaisia on ja niitä oikeasti saisi kaupasta. Ei paahtimen varsinaisesti tarvitse kolahtaa niin, että pärähtää paskat housuun ja kahvia läikkyy varpaille, eikä sen tarvitse heittää muruja ympäriinsä.