Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aivan sama, mitä höpötätte. Sulkijatarra on täysi turhake kahvipapupussissa. Jos on ihan pakko säilyttää papuja alkuperäisessä pussissa avaamisen jälkeen, kuminauha on n. 10 kertaa toimivampi ratkaisu. Se tarran liima pettää joka tapauksessa n. kolmannen avaamisen jälkeen. Happea ne pavut saavat joka tapauksessa, joten aivan turhaa hifistelyä joku ilmojen puristeleminen.

Joko ollaan tarpeeksi syvällä poteroissa, vai pitääkö jatkaa vielä vänkäämistä?
 
En tiedä onko yleinen Android puhelinten ongelma, mutta ainakin Nokialaisen puhtaassa Android one käytiksessä typerä ominaisuus USB yhteyden suhteen. Käytän Android autoa aina ajaessa ja kun soitin+puhelin suostuvat noin 8/10 kerrasta yhteistyöhön. Mistä syystä pitää puhelimen näytöltä kuitata aina haluatko käyttää USB yhteyttä tiedonsiirtoon. Kuitenkin laite tunnetaan, miksi ei ole ruksia tee jatkossa aina valinnan mukaisesti. Sama juttu muuten myös Pleikka 5 perästä ladatessa. Pleikan kanssa vielä tuo latausvirran määrä tuntuu vaihtelevan. Ehkä se ihmettely kuuluu toiseen ketjuun.
 
Aivan sama, mitä höpötätte. Sulkijatarra on täysi turhake kahvipapupussissa. Jos on ihan pakko säilyttää papuja alkuperäisessä pussissa avaamisen jälkeen, kuminauha on n. 10 kertaa toimivampi ratkaisu. Se tarran liima pettää joka tapauksessa n. kolmannen avaamisen jälkeen. Happea ne pavut saavat joka tapauksessa, joten aivan turhaa hifistelyä joku ilmojen puristeleminen.

Joko ollaan tarpeeksi syvällä poteroissa, vai pitääkö jatkaa vielä vänkäämistä?
Sinähän se tässä vänkäät. Kysymyshän ei ollut sulkijan turhuudesta vaan siitä, että sä täysin käsittämättömästi rinnastit sen sulkijan jotenkin pussin avaamisen helppouteen/vaikeuteen :btooth: Tuskin tässä monikaan olisi pelkästä sulkijasta kommentoinut, jos yllä olevin perustein olisit sulkijan tyrmännyt.
 
Löfbergsin pusseissa ei tule sulkijatarraa ollenkaan ja tuota saa väännellä rullalle ennen kuin asettelee ilmatiiviiseen rasiaan. Tuntuisi jotenkin paremmalta, kun tuon saisi jotenkin tiiviiksi paketiksi.
 
Kuopion Ikeasta hoituu käsittääkseni koko Suomeen tuo nettitilausten toimitus. Pari kuukautta sitten täällä ketjussa tuosta avauduinkin.
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
 
Itsellä on käytössä tällainen valmiiksi jauhetun kahvipaketin kanssa. Toimii.

1635144106509.jpeg
 
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
Kaikki halvempaa työvoimasta ja tiloista lähtien? Mitä etua on pitää varastoa pääkaupunkiseudulla, jossa on jo pari kivijalkamyymälää?
Sitä paitsi eikös isojen tuotteiden kotiinkuljetus tule joka tapauksessa lähi-Ikeasta :hmm:
 
Kun ajaa aamulla töihin aamuruuhkassa motarilla vesisateessa hämärällä klo 7:45 ja motarin katuvalot sammuu... joka aamu.
Kun ajaa klo 15:30 töiden jälkeen samaa motaria kotiin valoisassa ja motarilla katuvalot päällä... joka päivä.

Ei voi kuin ihmetellä.
Kuullostaa joltain vialta.
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
 
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Sitä mukaa kuin valaistuksia päivitetään LED-aikakaudelle, niin yösammutuksetkin jäävät pois, koska energiansäästön merkitys pienenee minimaaliseksi.
 
Sitä mukaa kuin valaistuksia päivitetään LED-aikakaudelle, niin yösammutuksetkin jäävät pois, koska energiansäästön merkitys pienenee minimaaliseksi.
Olen liian epäluuloinen uskoakseni. Eiköhän törkeän tuhlaamisen syntiä vastusteta vastuullisten elämänkoululaisten täyttämissä kunnanvaltuustoissa ajasta ikuisuuteen. Jos näille perustelee jotain energiankulutuksella, kaivetaan myös lamppujen käyttötuntien säästö komerosta, vaikka käyttöikäkin kasvaa.
 
Olen liian epäluuloinen uskoakseni. Eiköhän törkeän tuhlaamisen syntiä vastusteta vastuullisten elämänkoululaisten täyttämissä kunnanvaltuustoissa ajasta ikuisuuteen. Jos näille perustelee jotain energiankulutuksella, kaivetaan myös lamppujen käyttötuntien säästö komerosta, vaikka käyttöikäkin kasvaa.
Ainakin omassa kaupungissani yösammutukset on lopetettu niiltä alueilta, missä katuvalot on uusittu LED:eiksi.
 
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.
 
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.
Onhan tuo aika syrjässä valtaosalle väestöstä.
1635263874656.png
 
Voihan se olla että jos lähellä on Ikea niin tulee vähemmän tilailtua postitse. Ainakin ennen vanhaan Ikea optimoi kulut tarkasti.
 
"Suomi etelästä katsottuna"
Harmaansininen = Suomi
Oranssi = Lande
Vihreä = Peräkylä
Pinkki = Periferia

T. maantieteellisesti suurimmalla neljänneksellä asuva.
Itse asun vihreällä alueella eli Tampereella. Se Kuopion varastoon rajoittaminen on tänä vuonna nakertanut pariinkin kertaan kun Tampereella tavaraa olisi ollut mutta koska Kuopiossa ei niin ei saanut tilattua. Autoa en omista joten turha sanoa että mikset hakenut itse paikan päältä.
 
Itse asun vihreällä alueella eli Tampereella. Se Kuopion varastoon rajoittaminen on tänä vuonna nakertanut pariinkin kertaan kun Tampereella tavaraa olisi ollut mutta koska Kuopiossa ei niin ei saanut tilattua. Autoa en omista joten turha sanoa että mikset hakenut itse paikan päältä.
Toisaalta ihan yhtä hyvin Kuopion seudulla tai pk-seudulla.asuva voisi sanoa samaa. Perusongelma on se, ettei koko verkkokaupassa näkyvää valikoimaa voi tilata kotiin osoitteesta riippumatta.
 
Postin nettisivut tullauksen postikulujen vapautuksen osalta. Meinasi mennä käpy, herne ja muutama muu epäsopiva kappale nenään. Kirosanoja pääsi enemmänkin.
Reissussa iPad ja puhelin mukana. iPadilla tullaus ja tullipäätös nollaeuroa vapautuksella.
Sitten postin sivuille, ettei 2,9€ peritä.
Kysytään perustietoja kuten lähetyksen seurantakoodi, toiselle välilehdelle ja kopioi sieltä. Pastea tehdessä huomaat, koko lomake tyhjänä siihen tehdyistä tiedoista. Alku uudelleen ja puhelimesta katsot numeron. Seuraava kompastuskivi tullauksen mrn tms.. numero. Arvatkaa onko lomake taas tyhjänä kun käy toisella välilehdellä. Ja viimeisenä pyydetään vielä tiedostona tullauspäätös mitä en arvannut lomaketta täyttäessä etukäteen hakea tiedostoihin. Eli lomake tyhjeni kolmannen kerran.
 
Aatelkaapa, noilla on ollut tuhansien vuosien vakaa ympäristö kehittää yhteistyötä, ympäristö missä mikään ei muutu. Tavara otetaan vastaan, kuljetetaan rajan yli ja haetaan pois. Tarkoituksena on kuitenkin ollut turvata organisaatioiden suuri koko, ei suinkaan niiden tarkoituksenmukaisuus. Tämä näkyy edelleen, pitkin hampain bugisia viritelmiä lyödään pystyyn. Oottakaapa vaan kun nuo viritykset vanhenevat, nyt ne ovat vielä uusia pakkolisäbudjeteilla rakennettuja järjestelmiä.

Tämä kaikki voisi olla täysin automaattista jo matriisikirjoittimien aikakaudella, ketään ei tarvitsisi olla töissä ja ainut joka naputtelee tietoja kenttään on tavaran lähettäjä (no, ehkä jotain pistokokeita tarvittaisiin). Hän nimittäin on kirjoittanut kaikki nuo tiedot jo tuhansien vuosien ajan tavaraa lähettäessään, ainoat tiedot joilla on merkitystä.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
Itselläni tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma, tosin minä tarkistankin auton nesteitä muutenkin jo ennenkuin joku merkkivalo syttyy vähyydestä muistuttamaan eli ehkä parin kuukauden välein jolloin täytän muunmuassa samalla tuulilasinpesunestesäiliön täyteen jos siitä on kulunut neljänneksen verran tai enemmän. Loppukannu kulkee kivuttomasti takakontin nurkassa työkalujen ja lisäysöljyn vieressä. Joissakin vanhemmissa autoissahan tuo tuulilasinpesunesteen säiliö oli jotain ehkä 1,5-2L kokoluokkaa joten sitä sai kurakeleillä ollakin koko ajan täyttämässä.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
Näkisin tämän ongelmana, jos käyttäisin aina säiliön tyhjäksi tai varoitusvalolle ja kurvaisin tällöin kauppaan ostamaan kannullisen ainetta, jonka kaadan säiliöön ja heitän kannun menemään. Normaalisti kuitenkin pidän pesunestettä tallissa tai varastossa varalla ja myös yleensä varakannua mukana autossa. Tällöin mikään pikku tilkka ei vaikuta ylimääräiseltä.

Jos tällaista ongelmaa pitäisi alkaa ratkaista, vaihtaisin mieluummin pesunestepakkaukset esimerkiksi neljälitraisiksi kuin kasvattaisin auton konehuoneeseen tungettavia laitteita - ja näitähän on olemassa. Tälläkin hetkellä minulla taitaa olla täyttökanisterina mukana 3 tai 4 litran matalampi kannu, joka on ollut pesunesteen myyntipakkaus.

Tähän muuten on toinenkin vastaava ratkaisu; jos ei olla ihan arktisen dieselin käyttölämpötiloissa, voi ostaa esimerkiksi litran pesunestetiivistepullon ja lisätä loput vettä. Liikenneasemallahan tällainen yllättävä pysähdys kaiketi yleensä tapahtuu.
 
jos ei olla ihan arktisen dieselin käyttölämpötiloissa, voi ostaa esimerkiksi litran pesunestetiivistepullon ja lisätä loput vettä. Liikenneasemallahan tällainen yllättävä pysähdys kaiketi yleensä tapahtuu.
Melkein lisäisin kahden litran verran jäykkää. Ainakin Lasolista tulee tolla 1:4 seoksella noin -7 pakkaskestoista ja oma kokemus on että se on liian vähän. Tietty jos huoltsikalla on jotakin häijympää pesuainetta, niin sit. Ja taas kerran omista käyttöolosuhteista kiinni.
 
Melkein lisäisin kahden litran verran jäykkää. Ainakin Lasolista tulee tolla 1:4 seoksella noin -7 pakkaskestoista ja oma kokemus on että se on liian vähän. Tietty jos huoltsikalla on jotakin häijympää pesuainetta, niin sit. Ja taas kerran omista käyttöolosuhteista kiinni.
Toki, vaikka normaalimpi tilanne olisi että viiden litran säiliöön mahtuu kolme litraa. Tällöin sekoitus onkin jo 1:2.
 
Energiaseurannan kaavioiden skaalaukset. Koitan päivä kerrallaan selata, milloin tulee käyttöpiikkejä, mutta tuo tuntuu mahdottomalta, kun välillä kulutus skaalautuu 0-2 kWh ja välillä yläpää on 8 kWh tai enemmän. Vastaavasti Carunalla lämpötila-asteikko on 50℃ - -50℃. 5 tai 10 asteen muutokset voisivat vaikuttaa kulutukseen, mutta näitä ei pysty tuosta lukemaan.

energia ti.png
energia ke.png
lämpötila caruna.png

Tietysti taulukon lataamalla pystyy nuo itse tekemään oikeanlaisiksi, mutta voisi netissäkin olla skaalausasetuksia näkyvillä.
 
En tiedä onko suunnittelun kukkanen välttämättä mistään näkökulmasta.
Ennen vanhaan oltiin ehkä kaukaaviisaita tämän digitalisaation kanssa.
Jos meinaat ahdasta luukkua?
Sillä vähennetään murtautumisriskiä. Ei helposti edes aneemisen narkin käsivärkit mahdu tuonne oven strategisiin paikkoihin.
Vertikaalinen sijoitus on kieltämättä outo, ellei sillä maximoida edellä mainittua.
 
Energiaseurannan kaavioiden skaalaukset. Koitan päivä kerrallaan selata, milloin tulee käyttöpiikkejä, mutta tuo tuntuu mahdottomalta, kun välillä kulutus skaalautuu 0-2 kWh ja välillä yläpää on 8 kWh tai enemmän. Vastaavasti Carunalla lämpötila-asteikko on 50℃ - -50℃. 5 tai 10 asteen muutokset voisivat vaikuttaa kulutukseen, mutta näitä ei pysty tuosta lukemaan.

energia ti.png
energia ke.png
lämpötila caruna.png

Tietysti taulukon lataamalla pystyy nuo itse tekemään oikeanlaisiksi, mutta voisi netissäkin olla skaalausasetuksia näkyvillä.

Samaa tuskaillut. Ja sitten ei löydy niin yksinkertaista ominaisuutta että näkisi kahden vuoden kuukausipalkit vierekkäin niin olisi helppo vertailla.
 
Samaa tuskaillut. Ja sitten ei löydy niin yksinkertaista ominaisuutta että näkisi kahden vuoden kuukausipalkit vierekkäin niin olisi helppo vertailla.

Eikö noita saa ladattua .csv:nä? Ainakin Oulun Energialta sai. Sitten saa piirrellä sellaista käppyrää, kuin itse haluaa.
 
Jotkut tuollaiset datapalvelut ovat kyllä yksi suuri vitsi, sieltä löytyvät graafit ovat varsin älyttömiä (kuten esimerkiksi juuri tuo Carunan lämpötila-asteikko). Itsekin latailen säännöllisesti omaan tietokantaan muutaman ulkopuolisen datantarjoajan dataa ja visualisoin sen Grafanalla kun palveluntarjoajan tarjoamat graafit ovat käyttökelvottomia. Onhan tuosta tietty oma vaivansa ja joutuu ylläpitämään omaa palvelua mutta itselläni on aika paljon muutakin dataa omassa kannassa ja muutenkin on Grafana käytössä niin tuo on itselleni ehdottomasti helpoin tapa saada järkeviä graafeja datasta.

Itselleni tulee muunmuassa siitepölytietoja ja säätietoja ja yhdistelen dataa omien antureiden dataan (omat sääanturit, ilmanlaatuanturit, verkkoliikenne, laitteiden lämpötilat, ...) ja piirtelen niistä sitten haluttuja graafeja jotka ovat juuri sellaisia kuin itse haluan.
 
Kaikki halvempaa työvoimasta ja tiloista lähtien? Mitä etua on pitää varastoa pääkaupunkiseudulla, jossa on jo pari kivijalkamyymälää?
Sitä paitsi eikös isojen tuotteiden kotiinkuljetus tule joka tapauksessa lähi-Ikeasta :hmm:
Työvoima on Kuopiossa saman hintaista saman TES:n voimassa ollessa, ja tilojen ylläpito luultavasti myös, mutta tontti mihin Ikea on rakennettu on saattanu Kuopiossa olla aika paljon halvempi ja rakennuskustannukset mahdollisesti myös vs. pk-seutu. Kuopion Ikeahan taitaa edelleen olla uusin myymälä Suomessa, olisiko se jo alun perinkin suunniteltu tätä tarkoitusta varten, tai syystä tai toisesta sinne on ollut helpompi toteuttaa verkkokaupan varasto olemassa oleviin tiloihin. Kuopiossa kun Ikea on asiakaskunnaltaan aika ohuella pohjalla, Kuopion kaupunkialueen n. 100000 asukasta ja lähikuntia jonkinlaisen ajomatkan päässä, mutta lähimmät muut suomalaisittain isohkot kaupunkiseudut ovat jo niin kaukana (Jyväskylään ja Joensuuhun reilusti yli 100 km ja siinäpä ne sitten tuolla päin olikin, Mikkeli vieläkin kauempana jne.) niin ei sinne määräänsä enempää riitä satunnaisia asiakkaita lorvailemaan aikansa kuluksi ja heräteostoksia tekemään, ehkä sinne saa paremmin mahtumaan verkkokaupan varaston kuin pk-seudun Ikeoihin. Mikään logistinen ongelmahan ei ole toimittaa verkko-ostokset Kuopiosta muualle maahan.

Keskon, Tokmannin ym. kannattaa pitää logistiikkakeskuksensa pk-seudulla tai sen lähettyvillä, jotta olisivat mahdollisimman lähellä suurimman tavaratarpeen ja tiheimmän myymäläverkon alueita, mutta Ikealla asetelma on erilainen, kun ei mitään keskusvarastoa Suomessa olekaan eikä sitä tarvita, vaan kamat lähtee Puolasta Euroopan keskusvarastolta kuhunkin myymälään rekalla toimitettavaksi. Lisähinta, joka aiheutuu siitä, että Puolasta katsoen hieman kauempana olevaan Kuopioon joudutaan ajamaan vähän useampia rekkakuormia verkkokaupan tarpeiden ruokkimiseksi, on ihan marginaalinen.
 
Itselläni tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma, tosin minä tarkistankin auton nesteitä muutenkin jo ennenkuin joku merkkivalo syttyy vähyydestä muistuttamaan eli ehkä parin kuukauden välein jolloin täytän muunmuassa samalla tuulilasinpesunestesäiliön täyteen jos siitä on kulunut neljänneksen verran tai enemmän. Loppukannu kulkee kivuttomasti takakontin nurkassa työkalujen ja lisäysöljyn vieressä. Joissakin vanhemmissa autoissahan tuo tuulilasinpesunesteen säiliö oli jotain ehkä 1,5-2L kokoluokkaa joten sitä sai kurakeleillä ollakin koko ajan täyttämässä.
5litran säiliöä, sen riittoisuus vaihtelee automalleittain, mutta jos riittoisa niin väitän että kaikki ei parin kuukauden välein tarkastale nesteitä.

Mutta sama ongelma siinä silloin on, minkä sinäkin mainitsit, tallittomat joutuvat kanniskeleen sitä purkinloppua mukana.

Loput sitten tallissa, mutta millä tuon ongelma ratkaisisi, sehän vaatii jonkin mallikohtaisen oman kanisteri, joka mitoitut sen kokoiseksi että varoituksen jälkeen mahtuu kokonaan.

Tarvike täyttöastiiolla sitten käytettävä pienempiä, seuraavalla kerralla mitattava paljonko mahtuu kun auto vajaasta varoittaa, ja ostettava sitten tuota pienempi määrä.

Vaihtoehtoisesti asioitava palveluasemilla tai itsepalvelu täyttö pisteissä.

Mutta luulen että ne jotka käyttää valmista, niin ostavat purkin, kaatavat sen minkä mahtuu ja luput tavaratilaan. Ne joita ärsyttää se kanisteri, niin täyttävä pissapojan lopuilla kun sen verran käyttäneet.

Jos ihan mahdotonta, niin sitten hankkii niitä litran tiiviste pulloja, ne säiliöön ja loput vettä.
 
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Jos valot palaa valoisaan aikaan, niin ei kyse ole energian säästämisessä.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Valot, siis niiden päällä pitämine on kustannus, jos ei ole käyttöä, niin ei niitä kananta poltaa. Jos vähäisesti käyttöä/tarvetta niin pitäisi kustannuksen ylittää hyöty.

Valaistuksen modernisointi on alentanut kustannuksia, jolloin kannattaa polttaa vähäisemmänkin tarpeen aikana. Lisäksi niihin on tullut käyttöön sopeutuvia, jolla voidaan tarjota valaistusta pienenkin tarpeen hetkinä.

Valaituksen tehoa ja kohdennusta voidaan säätää, tunnistetaan hetkellinen tarve (lisää valoa jos esim liikennettä), tai säädetään tehoa ajan keskimääräisen käyttöasteen mukaan. (säädetään tehoa pienemmälle hiljaisen ajan aikoina, ja tehokkaampi vilkkaammalla ajalla).

Tehonsäätö tuo säästö niin energian kulutuksessa kuin valon lähteen käyttöiässä, lisäksi parempi palvelu.
 
Valot, siis niiden päällä pitämine on kustannus, jos ei ole käyttöä, niin ei niitä kananta poltaa. Jos vähäisesti käyttöä/tarvetta niin pitäisi kustannuksen ylittää hyöty.

Valaistuksen modernisointi on alentanut kustannuksia, jolloin kannattaa polttaa vähäisemmänkin tarpeen aikana.
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
 
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
Jos hommaa miettii yksilön sijaan väestötasolla, on valojen sammuttaminen yöllä ihan perusteltua. Ihmisiä liikkuu ilta-aikaan paljon, mutta aamuyöllä ei juurikaan. Ei niitä valoja kannata yksittäisen kulkijan vuoksi päällä pitää.

Ja kyllä, kyrpi lähteä aikanaan yhdeltä jakamaan sanomalehteä kun oli pilkkopimeää ja pyörässä paska dynamovalo. Opin ensimmäisestä kerrasta, missä kohti Lukonmäen ja Kaukajärven välisellä pyörätiellä oli 20 cm syvä monttu. Nykyään tehokkaita ja taskuun mahtuvia valoja saa lähes ilmaiseksi, joten ongelmaa ei varsinaisesti enää ole.
 
.

Itselleni tulee muunmuassa siitepölytietoja ja säätietoja ja yhdistelen dataa omien antureiden dataan (omat sääanturit, ilmanlaatuanturit, verkkoliikenne, laitteiden lämpötilat, ...) ja piirtelen niistä sitten haluttuja graafeja jotka ovat juuri sellaisia kuin itse haluan.
Okei, mutta onko tolla "tiedolla" mitään käyttöä?
 
Okei, mutta onko tolla "tiedolla" mitään käyttöä?
En nyt tiedä mitä tuolla oikein tarkoitat mutta onhan noilla paljonkin käyttöä, sopiva näkymä Grafanassa niin näkee kätevästi yhdellä silmäyksellä esimerkiksi vähän paremman kuvan säätilasta tai oman kotiverkon ja sen laitteiden toiminnasta. Monesti kun noiden netissä olevien datapalveluiden graafit eivät ole kovin havainnollisia niin mieluummin itse pyöräytän esim graafin ylä- ja alarajat järkevämmäksi, esimerkkinä juuri tuo Carunan lämpötilakäppyrä plus-miinus 50 asteen asteikolla.
 
Ihan hyvin referoitu. Joka tapauksessa jos valot sammutetaan kello 00.30 säästösyistä, ne olisi pitänyt sitten jättää rakentamatta. Köyhyys ja visu taloudenpito on ymmärrettävää, tyhmyys ja saituus ei. Jos mistään ei piitata, niin äkkiä valaisinten purkutyö velaksi ja samaan pakettiin voidaan rouhia asfaltit soralle.
Katuvalot, kuntopolun valaistus jne.

Ne on jostain syystä päätetty rakentaa, ja syy voi olla jokin käyttäaika, jolloin hyöty ylittää kustannukset.

Koko hanke olisi voinut olla kannattamaton jos valoja olisi poltettava koko piemeän ajan, mutta kannattava jos valoja poltetaan esim hämärästä puoleen yöhän ja aamulla jostain kellon lyömästä eteenpäin.

Valoa ei tietenkään kannata poltaa sellaisena aikana jolloin niiden hyöty ei ylitä kustannuksia, vaan käyttää se raha johonkin muuhun.

Tästä erotan sen että jos jossain valot on päällä koko piemän ajan, ei se tarkoita että se olisi fiksua, samoin jos jossain valot on pois osan piemeästä ajasta, niin ei se tarkoita aina etteikö valoille olisi käyttöä.


Viimevuosina valaistusta on saneerattu, jossain vain valaisimet, jossain vähän enemmän, jolloin valaitus voi muokatua paremmin tarpeen mukaan. Esim jossain kohtaa hiljaiseen aikaan kannattaa pitää kolmasosa valaistusta.
 
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.

Kaikki Kuopiosta lähtevät tavarat pitää kuitenkin ensin kuljettaa sinne Kuopioon ennen kuin ne voidaan lähettää asiakkaille. Yleensä varastot sijoitetaan aika lähelle satamia ja muita väyliä.

Mutta myönnän, ettei Kuopio ole niin syrjässä kuin ensin ajattelin - kuvittelin sen jonnekin Joensuun kohdalle.
 
Kaikki Kuopiosta lähtevät tavarat pitää kuitenkin ensin kuljettaa sinne Kuopioon ennen kuin ne voidaan lähettää asiakkaille. Yleensä varastot sijoitetaan aika lähelle satamia ja muita väyliä.

Mutta myönnän, ettei Kuopio ole niin syrjässä kuin ensin ajattelin - kuvittelin sen jonnekin Joensuun kohdalle.
Kyllähän Kuopio ihan oikeasti on melko syrjässä, yhtään suurta kaupunkia ei ole alle n. 150 km päässä ja koko lähiympäristö melko harvaan asuttua ja etelärannikonkin satamiin on n. 400 km paitsi Kotkaan reilu 300. Itse asiassa karttaharjoituksen perusteella melko samat etäisyydet satamista näyttäisi olevan Kuopioon kuin esim. sinne Joensuuhun. Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.

Noin muuten aihe on mielenkiintoinen. Yleensähän, jos jotain viedään sisämaahan, se ei tarkoita että rekka ajelee tyhjänä takaisin. Se sama rekka voi tuoda, ja yleensä/usein tuokin, määränpäästään tai matkan varrelta paluumatkalla Etelä-Suomeen jotain, mitä joka tapauksessa pitäisi saada tuoduksi. Tämän ansiosta rahdin yksikköhinta ei kasva automaattisesti mitenkään lineaarisesti matkan kasvaessa, eivätkä logistiikkakustannukset esim. Kuopioon välttämättä ole mitenkään merkitykselliset verkkokaupan varaston sijoittelun kannalta.
 
Kyllähän Kuopio ihan oikeasti on melko syrjässä, yhtään suurta kaupunkia ei ole alle n. 150 km päässä ja koko lähiympäristö melko harvaan asuttua ja etelärannikonkin satamiin on n. 400 km paitsi Kotkaan reilu 300. Itse asiassa karttaharjoituksen perusteella melko samat etäisyydet satamista näyttäisi olevan Kuopioon kuin esim. sinne Joensuuhun. Mutta sanoisin, että näitä on melko turha spekuloida: Ikean kokoisesta konsernista nimittäin löytyy ihan taatusti logistiikan ym. asiantuntijoita, joilla on kyky laskea minne mikäkin varasto on järkevä milloinkin laittaa.

Noin muuten aihe on mielenkiintoinen. Yleensähän, jos jotain viedään sisämaahan, se ei tarkoita että rekka ajelee tyhjänä takaisin. Se sama rekka voi tuoda, ja yleensä/usein tuokin, määränpäästään tai matkan varrelta paluumatkalla Etelä-Suomeen jotain, mitä joka tapauksessa pitäisi saada tuoduksi. Tämän ansiosta rahdin yksikköhinta ei kasva automaattisesti mitenkään lineaarisesti matkan kasvaessa, eivätkä logistiikkakustannukset esim. Kuopioon välttämättä ole mitenkään merkitykselliset verkkokaupan varaston sijoittelun kannalta.
Postin logistiikkakeskuksellakin saattaa olla jotain tekemistä Ikean kanssa. Esim. jos Helsingistä tilaat tavaraa Postin kuljetuksella Mikkeliin, niin paketti käy ekana tekemässä kierroksen Kuopiossa. Joten siinä mielessä Kuopio sijaintina kannattaa, kun sieltä lähtee Postin kuljetukset kuitenkin eteenpäin ympäri Suomea
 
Postin logistiikkakeskuksellakin saattaa olla jotain tekemistä Ikean kanssa. Esim. jos Helsingistä tilaat tavaraa Postin kuljetuksella Mikkeliin, niin paketti käy ekana tekemässä kierroksen Kuopiossa. Joten siinä mielessä Kuopio sijaintina kannattaa, kun sieltä lähtee Postin kuljetukset kuitenkin eteenpäin ympäri Suomea
Tuo kyllä täytyy todeta että Ikean nettikaupasta on tavara tullut aina perille lähetystä seuraavana päivänä eli sieltä se posti tuntuu liikkuvan todella vikkelästi.
 
Mitä tarkoitat? Jos joku jyväskyläläinen tarvitsee Ikeasta jotain, niin eiköhän Tampere ole houkuttelevampi vaihtoehto, mikäli postitoimitus ei sovi. Kuopiossa ei ole mitään.

Onhan se vähän lähempänä ja varmaan vähemmän ruuhkaa matkalla kuin tampereelle.
 
Mitä tarkoitat? Jos joku jyväskyläläinen tarvitsee Ikeasta jotain, niin eiköhän Tampere ole houkuttelevampi vaihtoehto, mikäli postitoimitus ei sovi. Kuopiossa ei ole mitään.

Ihan vaan omakohtaisia kokemuksia kerroin. Mitä sitten oletit? Kuopion ikean yhteydessä on lisäksi ihan mukiinmenevä ostoskeskus, tampereella ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 260
Viestejä
4 739 433
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom