Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Koronavilkku taitaa olla jo unohtunut, ja hyvä niin. Alunpitäenkin pidin sitä vain turhaa työtä teettävänä ja paniikkia lietsovana.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tästä oivalluksesta koitui harmia turhien testien ja haaskattujen terveydenhuollon resurssien muodossa. Ei tainnut olla halpa loppujen lopuksi.
Olihan siitä hyötyä - sen tekijöille. Kolmessa minuutissa toteutettu pieruapp, jota ei tarvitse edes markkinoida sen kummemmin erikseen.
 
Kun ajaa aamulla töihin aamuruuhkassa motarilla vesisateessa hämärällä klo 7:45 ja motarin katuvalot sammuu... joka aamu.
Kun ajaa klo 15:30 töiden jälkeen samaa motaria kotiin valoisassa ja motarilla katuvalot päällä... joka päivä.

Ei voi kuin ihmetellä.
Kuullostaa joltain vialta.

Jos tosiaan vakio aika, niin eivät ole auringonnousun kanssa tekemisissä, eikä hämäryydenkanssa.

Jos aurinkokellolla, mutta vähän pielessä, niin aika muuttuisi kuitekin, jos ei joku "päiväntasaaja" aika.

Ja onko nyt noin olleet pitkään, olishan siitä mutinaa tullut jos valot palaa pitkin krikasta päivää.
 
Olihan siitä hyötyä - sen tekijöille. Kolmessa minuutissa toteutettu pieruapp, jota ei tarvitse edes markkinoida sen kummemmin erikseen.
Taas sama jatkuu väärässä ketjussa. Sovellus oli laadukas ja toimiva ja vastasi tarvetta. Se on eri asia, jos muussa prosessissa oli viivettä, mutta ei se sen sovelluksen vika ole. En ymmärrä mitä noilla vääristelyillä pyritään saamaan aikaiseksi.

Oli miten oli, Koronavilkusta voi keskustella täällä:

 
Kuullostaa joltain vialta.

Jos tosiaan vakio aika, niin eivät ole auringonnousun kanssa tekemisissä, eikä hämäryydenkanssa.

Ja onko nyt noin olleet pitkään, olishan siitä mutinaa tullut jos valot palaa pitkin krikasta päivää.

Kyllä se sammumisaika on tainnut vähän siirtyä joitakin minuutteja/vartin myöhäisemmäksi tässä viikkojen aikana, mutta joka tapauksessa valot sammuvat aivan liian aikaisin (ainakin pilvisellä/sadesäällä), koska on todella hämärää ja pahin työmatkaliikenteen ruuhka-aika. Täällä savossa myös teiden infotaulut elää ihan omaa elämäänsä. Talvisin välillä on varoituksia huonosta ajokelistä, vaikka aurinko paistaa pilvettömältä ja kaistat ovat kuivia ja liukkautta ei ole. Sitten taas lumituiskussa ei tauluilla lue mitään. Ei noita taida saada koskaan automaatilla pelaamaan.

Pitääkin katsoa vieläkö tänään palaa katuvalot töistä lähtiessä.

EDIT: Eivät palaneet enää päivällä, eli siltä osin asia on korjautunut.
 
Viimeksi muokattu:
Toki jos alueella vaihtavat palaneita lamppuja, niin silloinhan polttavat niitä päivällä. Tai ainakin noin olen pojalle todennut kun ihmetteli joskus miksi katuvalot päällä kirkkaana päivänä. Tuo kerrottu tilanne ei kyllä sellaiselta nyt vaikuta.
 
Kyllä se sammumisaika on tainnut vähän siirtyä joitakin minuutteja/vartin myöhäisemmäksi tässä viikkojen aikana, mutta joka tapauksessa valot sammuvat aivan liian aikaisin (ainakin pilvisellä/sadesäällä), koska on todella hämärää ja pahin työmatkaliikenteen ruuhka-aika. Täällä savossa myös teiden infotaulut elää ihan omaa elämäänsä.
Savonlinna , Googlen mukaan laskun 7.59, ja nousu 17.41
Kuopio 8.07 - 17.43
Iisalmi 8:12 - 17.43

Siellä valo Kello 7:45 -15:30

Jos siitä jotain päättelee, niin jos kellolla niin kello pielessä, aika ja tai paikkakunta.
Tosin ei taida noin lyhyttä päivää olla missään Suomessa, no jos kelloon saa säädettyä omat +/- lisät niin se mahdollista kädettää.

Hämäräkytkin ei taasen oikein sovi kuvioon, jos sammuu huomattavanhämärällä ja syttyy "kirkkaalla"

Koodaus moka toki mahdollista paramterien lisäksi.
 
Toki jos alueella vaihtavat palaneita lamppuja, niin silloinhan polttavat niitä päivällä. Tai ainakin noin olen pojalle todennut kun ihmetteli joskus miksi katuvalot päällä kirkkaana päivänä. Tuo kerrottu tilanne ei kyllä sellaiselta nyt vaikuta.

Tätä olen itsekin mieltänyt syyksi, mutta miten kauan siinä hommassa voi mennä? Tai sitten vaihtavat kaikki lamput joksikin LED/energiansäästömalleiksi, jolloin tietysti kestää monta päivää.
 
Vedenkeittimen asteikko, joka on merkattu reilussa vuodessa pois kuluvalla värillä.

Olisihan se kiva jos edes ne minimi- ja maksimimäärät näkisi. Mitähän vaaraa tuossa on, jos laittaa liikaa vettä? Kiehuu pitkin pöytiä vai voiko vioittua?

Joku Electrolux kyseessä. Muuten erinomainen keitin kyllä.
 
itse en ole kokenut tarpeelliseksi vedenkeittimessä minkäänlaiswlle astrikolöe ylipäätään. Hanasta sinne vettä summan mutikassa sopiva määrä, kiehautus, ja otan luumaa vettä.sen verran kuin tarvitsen. Loput kaadan viemäroin. Ei asioista tarvitse tehdä aina niin monimutkaisia.
 
^Mulla oli joskus Kenwood tehosekoitin jossa oli pyöritettävä rulla, jolla valittiin minkälaista tavaraa haluaa saada silpuksi, siinä oli kuva porkkanalle, jääpalalle jne. jotka eivät olleet lineeaarisessa järjestyksessä. Kuvat oli printattu rullan reunaan, siis siihen mistä rullaa väännetään, ja muutaman kuukauden jälkeen kuvat olivat kuluneet pois. Siinä piti sitten arvailla missä asennossa rullan pitää olla jotta sekoitin pyörisi suunnilleen oikealla nopeudella.
 
Rullalla toimiva nopeussäätö, joka ei kuitenkaan säädä nopeutta lineaarisesti? Ei sellasta olekkaan :D
 
itse en ole kokenut tarpeelliseksi vedenkeittimessä minkäänlaiswlle astrikolöe ylipäätään. Hanasta sinne vettä summan mutikassa sopiva määrä, kiehautus, ja otan luumaa vettä.sen verran kuin tarvitsen. Loput kaadan viemäroin. Ei asioista tarvitse tehdä aina niin monimutkaisia.
Lähinnä niitä min ja max arvoja kaipailinkin. Jos ohjessakin sanotaan ettei saa täyttää vettä yli max-arvon eikä olla vähemmän kuin min-arvo, niin varmaan ne olisi hyvä olla näkyvissä. Tai min-arvo nyt on aika turha, kun voi keittää vaan vähän reilummin. Max-arvolle sen sijaan olisi käyttöä, kun monesti on tarvetta keittää vettä niin paljon kuin kerralla saa.
 
Rullalla toimiva nopeussäätö, joka ei kuitenkaan säädä nopeutta lineaarisesti? Ei sellasta olekkaan :D
Voihan se olla käytännössä rullan näköinen kytkin, jolla valitaan vaan määritellyt asetukset samaan tapaan kuin peräkkäin olevilla painikkeilla. Ei sen tarvitse aina olla automaattisesti mikään lineaarinen "potikka", varsinkaan kun sekoitinten ohjelmissa on monesti sellaisiakin vaihtoehtoja, että terää pyöritetään välillä kovempaa ja välillä hiljempaa, eikä sellaisia saa mihinkään tiettyyn lineaariseen järjestykseen.
 
Ei sen tarvitse aina olla automaattisesti mikään lineaarinen "potikka",
varsinkaan kun sekoitinten ohjelmissa on monesti sellaisiakin vaihtoehtoja, että terää pyöritetään välillä kovempaa ja välillä hiljempaa

Ei tarvitsekaan enkä sitä tarkoittanutkaan. Jos kyseessä tosiaan on erilaisia _ohjelmia_ sisältävä kytkin, niin homma käy järkeen ja tunnustan että ei itselle juolahtanut mieleenkään että tehosekoittimessakin tälläisiä olisi. Yleiskoneessa kyllä. Pitäisiköhän sitä hommata tuoreempia koneita keittiöön? :D
 
Lähinnä niitä min ja max arvoja kaipailinkin. Jos ohjessakin sanotaan ettei saa täyttää vettä yli max-arvon eikä olla vähemmän kuin min-arvo, niin varmaan ne olisi hyvä olla näkyvissä. Tai min-arvo nyt on aika turha, kun voi keittää vaan vähän reilummin. Max-arvolle sen sijaan olisi käyttöä, kun monesti on tarvetta keittää vettä niin paljon kuin kerralla saa.
Kiehuu pöydälle (tein näin itte), ei pitäisi olla oikosulun vaaraa varsinkaan kun tuolla laitteella on joku oikea nimikin
 
Vedenkeittimen asteikko, joka on merkattu reilussa vuodessa pois kuluvalla värillä.

Olisihan se kiva jos edes ne minimi- ja maksimimäärät näkisi. Mitähän vaaraa tuossa on, jos laittaa liikaa vettä? Kiehuu pitkin pöytiä vai voiko vioittua?

Joku Electrolux kyseessä. Muuten erinomainen keitin kyllä.

^Mulla oli joskus Kenwood tehosekoitin jossa oli pyöritettävä rulla, jolla valittiin minkälaista tavaraa haluaa saada silpuksi, siinä oli kuva porkkanalle, jääpalalle jne. jotka eivät olleet lineeaarisessa järjestyksessä. Kuvat oli printattu rullan reunaan, siis siihen mistä rullaa väännetään, ja muutaman kuukauden jälkeen kuvat olivat kuluneet pois. Siinä piti sitten arvailla missä asennossa rullan pitää olla jotta sekoitin pyörisi suunnilleen oikealla nopeudella.

Veisin tällaisia romuja huvin vuoksi takuuvaihtoon tai vetoaisin virhevastuuseen, ei ole normaalia kulumaa. Ei ne valmistajat lopeta paskan tekemistä jos pääsevät kuin koira veräjästä.
 
Robert Pauligin Korpi -kahvipapupussi on varustettu sulkijatarralla. Harmi vaan, ettei pussia saa auki ilman saksia. On meinaan aika jämäkästi prässätty kiinni pussin suu.
 
Robert Pauligin Korpi -kahvipapupussi on varustettu sulkijatarralla. Harmi vaan, ettei pussia saa auki ilman saksia. On meinaan aika jämäkästi prässätty kiinni pussin suu.
Hyvähän tuo on, että pussi on hyvin kiinni. Mikä ongelma se on leikata pussi auki saksilla? Sulkijatarra taas ei liity mitenkään tuohon prässäykseen.
 
Hyvähän tuo on, että pussi on hyvin kiinni. Mikä ongelma se on leikata pussi auki saksilla? Sulkijatarra taas ei liity mitenkään tuohon prässäykseen.
Mitä iloa siitä sulkijatarrasta on, kun sille ei ole mitään käyttöä? Yleensä kaikki sulje-avaa-kombinaatiot perustuvat siihen, että a) se avaaminen on helppoa b) sulkeminen on helppoa. Tässä tapauksessa avaaminen on äärimmäisen vaikeaa, jos haluaa hyödyntää sitä sulkemisen helppoutta. Oikeasti avaaminen on helppoa, jos on sakset tai muuten vaan terävä esine saatavilla. Mutta sillä menetelmällä sulkeminen on käytännössä mahdotonta. Kyllä mä annan kukkia suunnittelijalle.

Mulle ei ole mitään väliä, miten vaikea se pussi on avata, kun pavut menevät ilmatiiviiseen purkkiin heti avaamisen jälkeen. Jos tällä tiedolla nyt on mitään merkitystä asian kanssa.
 
Ööö, joka ikisen pastapussinkin joutuu saksilla avaamaan ja sulkijalla kiinni. Maustepusseissa on tupla-minigrip, mutta ekan kerran pää täytyy leikata auki. Ei nyt kyllä aukea minullekaan miten (ensimmäisen) avaamisen vaikeus ja sulkemisen helppous toisiinsa liittyvät.
 
Mitä iloa siitä sulkijatarrasta on, kun sille ei ole mitään käyttöä? Yleensä kaikki sulje-avaa-kombinaatiot perustuvat siihen, että a) se avaaminen on helppoa b) sulkeminen on helppoa. Tässä tapauksessa avaaminen on äärimmäisen vaikeaa, jos haluaa hyödyntää sitä sulkemisen helppoutta. Oikeasti avaaminen on helppoa, jos on sakset tai muuten vaan terävä esine saatavilla. Mutta sillä menetelmällä sulkeminen on käytännössä mahdotonta. Kyllä mä annan kukkia suunnittelijalle.

Mulle ei ole mitään väliä, miten vaikea se pussi on avata, kun pavut menevät ilmatiiviiseen purkkiin heti avaamisen jälkeen. Jos tällä tiedolla nyt on mitään merkitystä asian kanssa.
Sinä puserrat pussista ilmat ulos, taitat pussin suun kiinni ja laitat sen sulkijateipin siihen. Ei ole vaikea juttu, eikä vieläkään liity mitenkään saksien tarpeeseen pussia ensikertaa avatessa.

Jos oikeasti haluat hifistellä papujen kanssa niin älä ikinä kaada niitä pois pussista purkkiin, siinä ne saa happea ja alkaa pilaantumaan. Paras on pitää pavut siinä alkuperäisessä pussissa, puristaa ilmat ulos ja sulkea pussi tiiviisti.
 
Aivan sama, mitä höpötätte. Sulkijatarra on täysi turhake kahvipapupussissa. Jos on ihan pakko säilyttää papuja alkuperäisessä pussissa avaamisen jälkeen, kuminauha on n. 10 kertaa toimivampi ratkaisu. Se tarran liima pettää joka tapauksessa n. kolmannen avaamisen jälkeen. Happea ne pavut saavat joka tapauksessa, joten aivan turhaa hifistelyä joku ilmojen puristeleminen.

Joko ollaan tarpeeksi syvällä poteroissa, vai pitääkö jatkaa vielä vänkäämistä?
 
En tiedä onko yleinen Android puhelinten ongelma, mutta ainakin Nokialaisen puhtaassa Android one käytiksessä typerä ominaisuus USB yhteyden suhteen. Käytän Android autoa aina ajaessa ja kun soitin+puhelin suostuvat noin 8/10 kerrasta yhteistyöhön. Mistä syystä pitää puhelimen näytöltä kuitata aina haluatko käyttää USB yhteyttä tiedonsiirtoon. Kuitenkin laite tunnetaan, miksi ei ole ruksia tee jatkossa aina valinnan mukaisesti. Sama juttu muuten myös Pleikka 5 perästä ladatessa. Pleikan kanssa vielä tuo latausvirran määrä tuntuu vaihtelevan. Ehkä se ihmettely kuuluu toiseen ketjuun.
 
Aivan sama, mitä höpötätte. Sulkijatarra on täysi turhake kahvipapupussissa. Jos on ihan pakko säilyttää papuja alkuperäisessä pussissa avaamisen jälkeen, kuminauha on n. 10 kertaa toimivampi ratkaisu. Se tarran liima pettää joka tapauksessa n. kolmannen avaamisen jälkeen. Happea ne pavut saavat joka tapauksessa, joten aivan turhaa hifistelyä joku ilmojen puristeleminen.

Joko ollaan tarpeeksi syvällä poteroissa, vai pitääkö jatkaa vielä vänkäämistä?
Sinähän se tässä vänkäät. Kysymyshän ei ollut sulkijan turhuudesta vaan siitä, että sä täysin käsittämättömästi rinnastit sen sulkijan jotenkin pussin avaamisen helppouteen/vaikeuteen :btooth: Tuskin tässä monikaan olisi pelkästä sulkijasta kommentoinut, jos yllä olevin perustein olisit sulkijan tyrmännyt.
 
Löfbergsin pusseissa ei tule sulkijatarraa ollenkaan ja tuota saa väännellä rullalle ennen kuin asettelee ilmatiiviiseen rasiaan. Tuntuisi jotenkin paremmalta, kun tuon saisi jotenkin tiiviiksi paketiksi.
 
Kuopion Ikeasta hoituu käsittääkseni koko Suomeen tuo nettitilausten toimitus. Pari kuukautta sitten täällä ketjussa tuosta avauduinkin.
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
 
Itsellä on käytössä tällainen valmiiksi jauhetun kahvipaketin kanssa. Toimii.

1635144106509.jpeg
 
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
Kaikki halvempaa työvoimasta ja tiloista lähtien? Mitä etua on pitää varastoa pääkaupunkiseudulla, jossa on jo pari kivijalkamyymälää?
Sitä paitsi eikös isojen tuotteiden kotiinkuljetus tule joka tapauksessa lähi-Ikeasta :hmm:
 
Kun ajaa aamulla töihin aamuruuhkassa motarilla vesisateessa hämärällä klo 7:45 ja motarin katuvalot sammuu... joka aamu.
Kun ajaa klo 15:30 töiden jälkeen samaa motaria kotiin valoisassa ja motarilla katuvalot päällä... joka päivä.

Ei voi kuin ihmetellä.
Kuullostaa joltain vialta.
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
 
Kuulostaa siltä, että vika on ollut jonkun päässä, eli aivan ketjun otsikon mukainen tilanne.

Samaan tapaanhan jotkut katuvalot ja KLV:n valot sammuvat säästömielessä sopivasti keskellä yötä 8 tuntia ennen auringonnousua, koska "eihän silloin tuolla liiku kukaan". Olisiko koko helvetin valojen idea valaista etenkin juuri silloin. Ei toki liity motarin valaistukseen, mutta KLV:n valojen päätarkoitus ei saisi olla koirankusettajien mukavuus vaan turvallisuus vaarallisimpaan aikaan.
Sitä mukaa kuin valaistuksia päivitetään LED-aikakaudelle, niin yösammutuksetkin jäävät pois, koska energiansäästön merkitys pienenee minimaaliseksi.
 
Sitä mukaa kuin valaistuksia päivitetään LED-aikakaudelle, niin yösammutuksetkin jäävät pois, koska energiansäästön merkitys pienenee minimaaliseksi.
Olen liian epäluuloinen uskoakseni. Eiköhän törkeän tuhlaamisen syntiä vastusteta vastuullisten elämänkoululaisten täyttämissä kunnanvaltuustoissa ajasta ikuisuuteen. Jos näille perustelee jotain energiankulutuksella, kaivetaan myös lamppujen käyttötuntien säästö komerosta, vaikka käyttöikäkin kasvaa.
 
Olen liian epäluuloinen uskoakseni. Eiköhän törkeän tuhlaamisen syntiä vastusteta vastuullisten elämänkoululaisten täyttämissä kunnanvaltuustoissa ajasta ikuisuuteen. Jos näille perustelee jotain energiankulutuksella, kaivetaan myös lamppujen käyttötuntien säästö komerosta, vaikka käyttöikäkin kasvaa.
Ainakin omassa kaupungissani yösammutukset on lopetettu niiltä alueilta, missä katuvalot on uusittu LED:eiksi.
 
Mikähän tässä on se suunnitelma ikealla? Kuulostaa suunnittelun kukkaselta laittaa noin paljon logistiikkaa noin syrjään. Luulisi että kannattaa ennemmin Vantaalta lähettää ympäri Suomen tavaraa kuin Kuopiosta. Jokin nerokkuus tässä piilee varmaan, mutta mikä?
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.
 
Kuopio syrjässä mistä? Pk-seudusta? Suurin osa Suomalaisista asuu muualla kuin pk-seudulla, tämä tuntuu Kehä-III:n sisäpuolisilta usein unohtuvan. Kuopiosta lienee logistisesti lyhyennät matkat keskimäärin ympäri Suomea kuin aivan etelärannikolta. Lisäksi siellä on jo kivijalkamyymälät, joka varmasti vaikuttaa kotiinkuljetusasiakkaiden suhteelliseen määrään.

Mutta se mikä Ikean kotiinkuljetuksessa se oikea kukkanenen, että läheskään kaikkia isoja tuotteita ei saa tilattua kotiin edes rahalla.
Onhan tuo aika syrjässä valtaosalle väestöstä.
1635263874656.png
 
Voihan se olla että jos lähellä on Ikea niin tulee vähemmän tilailtua postitse. Ainakin ennen vanhaan Ikea optimoi kulut tarkasti.
 
"Suomi etelästä katsottuna"
Harmaansininen = Suomi
Oranssi = Lande
Vihreä = Peräkylä
Pinkki = Periferia

T. maantieteellisesti suurimmalla neljänneksellä asuva.
Itse asun vihreällä alueella eli Tampereella. Se Kuopion varastoon rajoittaminen on tänä vuonna nakertanut pariinkin kertaan kun Tampereella tavaraa olisi ollut mutta koska Kuopiossa ei niin ei saanut tilattua. Autoa en omista joten turha sanoa että mikset hakenut itse paikan päältä.
 
Itse asun vihreällä alueella eli Tampereella. Se Kuopion varastoon rajoittaminen on tänä vuonna nakertanut pariinkin kertaan kun Tampereella tavaraa olisi ollut mutta koska Kuopiossa ei niin ei saanut tilattua. Autoa en omista joten turha sanoa että mikset hakenut itse paikan päältä.
Toisaalta ihan yhtä hyvin Kuopion seudulla tai pk-seudulla.asuva voisi sanoa samaa. Perusongelma on se, ettei koko verkkokaupassa näkyvää valikoimaa voi tilata kotiin osoitteesta riippumatta.
 
Postin nettisivut tullauksen postikulujen vapautuksen osalta. Meinasi mennä käpy, herne ja muutama muu epäsopiva kappale nenään. Kirosanoja pääsi enemmänkin.
Reissussa iPad ja puhelin mukana. iPadilla tullaus ja tullipäätös nollaeuroa vapautuksella.
Sitten postin sivuille, ettei 2,9€ peritä.
Kysytään perustietoja kuten lähetyksen seurantakoodi, toiselle välilehdelle ja kopioi sieltä. Pastea tehdessä huomaat, koko lomake tyhjänä siihen tehdyistä tiedoista. Alku uudelleen ja puhelimesta katsot numeron. Seuraava kompastuskivi tullauksen mrn tms.. numero. Arvatkaa onko lomake taas tyhjänä kun käy toisella välilehdellä. Ja viimeisenä pyydetään vielä tiedostona tullauspäätös mitä en arvannut lomaketta täyttäessä etukäteen hakea tiedostoihin. Eli lomake tyhjeni kolmannen kerran.
 
Aatelkaapa, noilla on ollut tuhansien vuosien vakaa ympäristö kehittää yhteistyötä, ympäristö missä mikään ei muutu. Tavara otetaan vastaan, kuljetetaan rajan yli ja haetaan pois. Tarkoituksena on kuitenkin ollut turvata organisaatioiden suuri koko, ei suinkaan niiden tarkoituksenmukaisuus. Tämä näkyy edelleen, pitkin hampain bugisia viritelmiä lyödään pystyyn. Oottakaapa vaan kun nuo viritykset vanhenevat, nyt ne ovat vielä uusia pakkolisäbudjeteilla rakennettuja järjestelmiä.

Tämä kaikki voisi olla täysin automaattista jo matriisikirjoittimien aikakaudella, ketään ei tarvitsisi olla töissä ja ainut joka naputtelee tietoja kenttään on tavaran lähettäjä (no, ehkä jotain pistokokeita tarvittaisiin). Hän nimittäin on kirjoittanut kaikki nuo tiedot jo tuhansien vuosien ajan tavaraa lähettäessään, ainoat tiedot joilla on merkitystä.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
Itselläni tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma, tosin minä tarkistankin auton nesteitä muutenkin jo ennenkuin joku merkkivalo syttyy vähyydestä muistuttamaan eli ehkä parin kuukauden välein jolloin täytän muunmuassa samalla tuulilasinpesunestesäiliön täyteen jos siitä on kulunut neljänneksen verran tai enemmän. Loppukannu kulkee kivuttomasti takakontin nurkassa työkalujen ja lisäysöljyn vieressä. Joissakin vanhemmissa autoissahan tuo tuulilasinpesunesteen säiliö oli jotain ehkä 1,5-2L kokoluokkaa joten sitä sai kurakeleillä ollakin koko ajan täyttämässä.
 
Autojen tuulilasin pesunestesäiliöt ovat järjestäen 5L kokoisia. Kuitenkin myös useat pesuneste valmissekoite pakkaukset ovat myös saman 5l kokoisia.
Auto(t) alkaa taas pyytelemään lisää pesunestettä jo silloin kuin nestettä on vielä jäljellä arviolta puoli litraa. Tämä taas johtaa siihen että jos et aja pesunestesäiliötä aivan täysin tyhjäksi (monessa tilanteessa hankalaa toimia näin) niin uutta nestettä lisätessä jää ikävä liru (se 0.5l) astian pohjalle, jota ei millään viitsisi mäkeenkään heittää.

Ongelmaan olisi ratkaisu se että pesunestesäiliöt olisivat 5,5 - 6l kokoisia.
Näkisin tämän ongelmana, jos käyttäisin aina säiliön tyhjäksi tai varoitusvalolle ja kurvaisin tällöin kauppaan ostamaan kannullisen ainetta, jonka kaadan säiliöön ja heitän kannun menemään. Normaalisti kuitenkin pidän pesunestettä tallissa tai varastossa varalla ja myös yleensä varakannua mukana autossa. Tällöin mikään pikku tilkka ei vaikuta ylimääräiseltä.

Jos tällaista ongelmaa pitäisi alkaa ratkaista, vaihtaisin mieluummin pesunestepakkaukset esimerkiksi neljälitraisiksi kuin kasvattaisin auton konehuoneeseen tungettavia laitteita - ja näitähän on olemassa. Tälläkin hetkellä minulla taitaa olla täyttökanisterina mukana 3 tai 4 litran matalampi kannu, joka on ollut pesunesteen myyntipakkaus.

Tähän muuten on toinenkin vastaava ratkaisu; jos ei olla ihan arktisen dieselin käyttölämpötiloissa, voi ostaa esimerkiksi litran pesunestetiivistepullon ja lisätä loput vettä. Liikenneasemallahan tällainen yllättävä pysähdys kaiketi yleensä tapahtuu.
 
jos ei olla ihan arktisen dieselin käyttölämpötiloissa, voi ostaa esimerkiksi litran pesunestetiivistepullon ja lisätä loput vettä. Liikenneasemallahan tällainen yllättävä pysähdys kaiketi yleensä tapahtuu.
Melkein lisäisin kahden litran verran jäykkää. Ainakin Lasolista tulee tolla 1:4 seoksella noin -7 pakkaskestoista ja oma kokemus on että se on liian vähän. Tietty jos huoltsikalla on jotakin häijympää pesuainetta, niin sit. Ja taas kerran omista käyttöolosuhteista kiinni.
 
Melkein lisäisin kahden litran verran jäykkää. Ainakin Lasolista tulee tolla 1:4 seoksella noin -7 pakkaskestoista ja oma kokemus on että se on liian vähän. Tietty jos huoltsikalla on jotakin häijympää pesuainetta, niin sit. Ja taas kerran omista käyttöolosuhteista kiinni.
Toki, vaikka normaalimpi tilanne olisi että viiden litran säiliöön mahtuu kolme litraa. Tällöin sekoitus onkin jo 1:2.
 
Energiaseurannan kaavioiden skaalaukset. Koitan päivä kerrallaan selata, milloin tulee käyttöpiikkejä, mutta tuo tuntuu mahdottomalta, kun välillä kulutus skaalautuu 0-2 kWh ja välillä yläpää on 8 kWh tai enemmän. Vastaavasti Carunalla lämpötila-asteikko on 50℃ - -50℃. 5 tai 10 asteen muutokset voisivat vaikuttaa kulutukseen, mutta näitä ei pysty tuosta lukemaan.

energia ti.png
energia ke.png
lämpötila caruna.png

Tietysti taulukon lataamalla pystyy nuo itse tekemään oikeanlaisiksi, mutta voisi netissäkin olla skaalausasetuksia näkyvillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 466
Viestejä
4 552 544
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom