Ennen oli ainakin vasemmassa yläkulmassa.Tuli kaukosäätimistä mieleen pieni juttu joka häiritsee. Elisa Viihteen digiboksin kaukosäätimessä ei ole mute -nappia. Joutuu pitää äänenvoimakkuus nappia alaspäin pohjassa, että saa äänet pois.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ennen oli ainakin vasemmassa yläkulmassa.Tuli kaukosäätimistä mieleen pieni juttu joka häiritsee. Elisa Viihteen digiboksin kaukosäätimessä ei ole mute -nappia. Joutuu pitää äänenvoimakkuus nappia alaspäin pohjassa, että saa äänet pois.
Meidän leivänpaahdin on kyllä loistavasti suunniteltu. Leivät tippuvat suht syvälle sinne paahtimen sisälle, joku suunnittelija on siihen suunnitellut vivun jota nostamalla leivät nousevat esille. Muuten helvetin hyvin toteutettu, mutta nostovipua nostamallakaan eivät isot paahtoleivät nouse esille, vaan niitä pitää jollain työkalulla kaivella. Saatiin tuo lahjaksi, mutta jotenkin muistelen että oli ostohetkellä vielä gigantissa joku keskimääräistä selkeästi kalliimpi vekotin.
Eli nykyään ei yksi paahdin riitä vaa pitää olla useampia jokaiselle koolle muodolle ja värille. Ei oo helppoo.
Ihanan ironista.Ei nyt ketään henkilö mutt.. minkä takia Carunan paperilaskun mukana pitää olla ERILLINEN paperille printattu lappu jossa pyydetään siirtymään e-laskuun että säästetään paperia mikä menee laskun printtaamiseen..
Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.Ei mikrossa kuitenkaan voi valmistaa ruokaa, vaan sillä pelkästään lämmitetään ja sillä siisti.
Positiivinen suunnittelun kukkanen olisikin leivänpaahdin, jolla pystyy paahtamaan eri muotoisia leipiä.Ruisleipä monissa muodoissaan on hankala paahtaa, jolle kyllä toivoisi erilailla suunniteltua paahdinta.
Oikein hyvä mikroruokaresepti riittää.
Tää ei välttämättä ole huono asia. Samoja kompenentteja saatetaan käyttä monessa eli tuotteessa. Esim Ikealla on homma hoidettu niin että samoja komponenttipusseja voidan käyttää monessa eli tuotteessa. Loppupeleissä tämä säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä.Samaa olen miettinyt monen laitteen kohdalla, turhia paperilappusia on puolen puun edestä mukana mutta manuaalia ei kuitenkaan ole mukana vaan paperilappu jossa kerrotaan mistä osoitteesta sen voisi ladata. Kaikenlaisia vaatimuksenmukaisuuslappusia, turvallisuusohjeita, kierrätysohjeita, hyväksymisdokumentteja sun muuta turhaa tosiaan on pahimmillaan satoja sivuja.
Samoin monessa laitteessa tulee pussi jossa on pienempiä pusseja joissa pienempiä pusseja ja niissä on jokaisessa pari ruuvia tai nippeliä, ihan järkyttävä kasa muovipusseja jota saa aukoa puoli tuntia että ne saa yhteen kasaan että voi alkaa ruuvailemaan niitä. Ja lisäksi jokainen erillinen lappunen on omassa muovipussissa tai muovitaskussa, samoin jokainen erillinen johdonpätkä jne. Välillä kyllä vaikuttaa jotkut laitteet silkalta pakkaamisen riemuvoitolta.
Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.
Vaihtoehtoisesti jos olemme väärässä, toivon että joku sen todistaa. Oikein hyvä mikroruokaresepti riittää.
No, saman mallisarjan laitteissa joita on ainakin parikymmentä kaikissa on samat 3 ruuvipussia, 4+2+2 ruuvia, vaikka noista vain muutamassa tarvitaan pussia 3 ja alle puolessa pussia 2 joten eikö tuo olisi fiksumpaa pakata kaikki 8 ruuvia samaan pussiin kun kuitenkin suurimmassa osassa laitteita osa ruuveista menee suoraan roskiin? Muissa saman valmistajan tuotteissa taas samaan tarkoitukseen on aivan erilaiset ruuvit mukana vaikka samanlaisetkin kelpaisivat ihan yhtä hyvin. Tuossa voisi yhtenäistää entisestään ruuvipusseja ja vähentää turhaa muovin määrää tai sitten vaan laittaisi vähän pienemmän pussillisen ruuveja vakiona ja niihin pariin laitteeseen johon tarvitaan lisäruuveja laitettaisiin ylimääräinen pussukka mukaan. Kuitenkin noissa laitteissa tulee sitten tiettyjä vakionippeleitä eri määrä riippuen laitteesta.Tää ei välttämättä ole huono asia. Samoja kompenentteja saatetaan käyttä monessa eli tuotteessa. Esim Ikealla on homma hoidettu niin että samoja komponenttipusseja voidan käyttää monessa eli tuotteessa. Loppupeleissä tämä säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä.
Mikron toimntaperiaate on niin erilainen perinteiseen uuniin tai paistinpannuun verrattuna, että on vaikea nähdä miten sillä voisi saada aikaiseksi mitään hyvää perinteisesti uunissa valmistettavaa ruokaa, mutta voi tosiaan olla että on jotain ruokalajeja, jotka sopivat valmistettavaksi pääasiassa mikrossa. Ei vaan ole tullut yhtään sellaista vastaan.Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.
Uunia mikro harvemmin korvaa mutta kattilan liedellä useastikin. Sellaiset ruoat missä tarvitsee vain suunnilleen kuumentaa/keittää vesi on ainakin joissakin tapauksissa nopeampia ja helpompia mikrossa ja lopputulos on täysin sama, sillä poikkeuksella että mikrossa voi suoraan valmistaa evään siinä syöntiastiassa. (tai kai joku syö suoraan kattilastakin...)Mikron toimntaperiaate on niin erilainen perinteiseen uuniin tai paistinpannuun verrattuna, että on vaikea nähdä miten sillä voisi saada aikaiseksi mitään hyvää perinteisesti uunissa valmistettavaa ruokaa, mutta voi tosiaan olla että on jotain ruokalajeja, jotka sopivat valmistettavaksi pääasiassa mikrossa. Ei vaan ole tullut yhtään sellaista vastaan.
Kyllä, vettä, nakkeja ja valmiita pizzapaloja sillä on kätevä lämmittää, mutta oikein en osaa mieltää sitä ruoan valmistukseksi, varsinkaan jos se lämmitettävä ruoka on jo aiemmin jonkun muun toimesta valmistettu kertaalleen muilla menetelmillä.Uunia mikro harvemmin korvaa mutta kattilan liedellä useastikin. Sellaiset ruoat missä tarvitsee vain suunnilleen kuumentaa/keittää vesi on ainakin joissakin tapauksissa nopeampia ja helpompia mikrossa ja lopputulos on täysin sama, sillä poikkeuksella että mikrossa voi suoraan valmistaa evään siinä syöntiastiassa. (tai kai joku syö suoraan kattilastakin...)
Hommaa Range Mate pro tai vastaava, niin johan onnistuu kokkaileminen.
"DSG pierut" kuulostaa ihan kauheelta.
Tuo on vähän sama kuin sanoisi, että jos haluaa säästää matkakustannuksissa, niin pyöräily on hyötysuhteeltaan erittäin hyvä verrattuna autoiluun. Joo, onhan se, mutta puhutaan silti ihan eri asioista.Jos sähkössä haluaa säästää, niin kylä mikro on silloin erittäin hyvä hyötysuhteeltaan verrattuna sähkölieteen.
. Suuria suunnitelmia Helsingistä lähtevälle laivaliikenteelle: Ruotsinlaivat siirtyisivät Katajanokalle ja Tallinnan-laivat Länsisatamaan – autoralli Eteläsatamaan voi loppua jo viiden vuoden kuluttua
Juu, taustapeilin hyödyllisyydestä tietyissä pakettiautomalleissa itsekin olen varsin pitkälti samaa mieltä. Monesti kun se taustapeili on jopa paljon suurempi kuin henkilöautossa. Peilin hyötyarvo tosiaan on varsin vahvasti negatiivinen. Voisi noista umpimalleista kyllä ottaa kokonan pois turhana.Opel/Renault/Nissan allianssin "hyöty" ajoneuvoista löytyisi kukkasia omaksi ketjuksi asti mutta jatketaan tähän.
Taustapeili näissä on liimattu keskelle tuulilasia peittämään yli 30% (ei tieteellisesti mitattu) kuljettajan näkökentästä oikealle etuviistoon.Kaikissa näistä autoista ei ole edes ikkunaa tavaratilan ja ohjaamon välisessä seinässä, toisin sanoen taustapeilistä näkyy takanasi oleva peltiseinä. Miksi tuo peili on edes olemassa jos hyöty on selvästi miinusmerkkinen?
Jos olisi oma niin repisin tuon peilin helvettiin (ei ole mitään antureita tuossa, pelkkä näköeste vaikka onkin peili).
Toinen *kukkanen* näistä autoista löytyy polkimista. Kytkinpolkimen varsi ottaa kiinni kengänkärkeen kun poljin on painettuna lattiaan. Varsi kääntyy todella jyrkästi ylöspäin ja kuljettajaa kohti. Turvakengät jalassa ajava Rane ei saa painettua poljinta lattiaan ilman että kengänpohja ottaa kiinni polkimen varteen, poljinpinta on muutenkin kun vanhasta Trabantista.
Kolmas hienous tämän konsernin tuotteista löytyy siitä että akun saa tyhjäksi jättämällä ovan auki, ok user error mutta silti.
15 vuotta vanha Transit osaa sammuttaa valot jos ovi sattuu jäämään auki mutta se on liikaa vaadittu 2 vuotta "uudelta" Opel/Renault/Nissan tuotokselta.
Ps. Tämä vuodatus perustuu omaan kokemukseen alle 30 hyötyajoneuvvon otannasta
Joo, tiedostan kyllä tämän kenkien aiheuttaman ongelman. Silti näissä edellä mainituissa autoissa tuo "ongelma" on viety kuitenkin aivan äärimmilleen. Kaikkeen tosin totuu kun ajaa varpaillaanJuu, taustapeilin hyödyllisyydestä tietyissä pakettiautomalleissa itsekin olen varsin pitkälti samaa mieltä. Monesti kun se taustapeili on jopa paljon suurempi kuin henkilöautossa. Peilin hyötyarvo tosiaan on varsin vahvasti negatiivinen. Voisi noista umpimalleista kyllä ottaa kokonan pois turhana.
Tuo poljinongelma on monesa muussakin kulkineessa, turvakengällä kytkinpoljin on aika monessa autossa ongelmallinen, jopa 2004 corollassa se vaati totuttelua kun oli tottunut -96 corollan kytkinpolkimen ympäristöön. Jalka pitää olla eri asennossa että homma toimii. Kytkintä pystyy käyttämään ihan normaalisti turvakengälläkin mutta vaatii vaan että nilkka tottuu erilaiseen asentoon, siihen vaan menee hetken aikaa. Tosin, sitten kun menee satunnaisesti sellaista autoa ajamaan jossa kytkin toimii eri tavalla niin on hetken kengurubensaa tankissa![]()
Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla....Kaikkeen tosin totuu kun ajaa varpaillaan
Oliko tuossa vika siis kengissä, vai matkustajassa joka pakkasi auton liian täyteen eikä lopulta ottanut rautatiekiskon lailla käyttäytyviä turvakenkiä pois 200km matkan aikana ?Juu, meillä oli firmassa oli ennen joku liisarisopimus nimenomaan klonksvaagenin pakettiautoihin ja tietty sellaisilla malleilla ja sellaisella varustuksella joka oli mahdollisimman älytön. Yhden reissun olin toiseen suuntaan apparina ja toiseen suuntaan kuskina ja varustelun takia penkejä ei saanut tarpeeksi taakse joten molempiin suuntiin sellainen noin 200km matka tuntui lähinnä kidutukselta. Varsinkin apukuskilla oli tukala olla kun polvet olivat joko koko ajan hanskalokeroa vasten tai sitten piti nostaa jalat oikeasti kojelaudalle. Kuskilla sentään oli extra 10cm tilaa mutta ei se ajoasento siinäkään ollut kovin mukava pitkäraajaisena. Ja tietty mukaan piti saada pitkät tikkaat ja muuta romua kauhea kasa ja tietty takaboksiin ei mahtunut mitän keittiötikasta isompaa ja kattotelineitäkään ei tietenkään vakiona ollut vaan nekin piti tilata ja niissä oli monen kuukauden toimitusaika.
Pakettiautoja näkee harmittavan vähän automaattivaihteisina, jopa uusia. Menee vielä pitkään että manuaalit ovat harvassa.Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.
Ja ei, en tarkoita etteikö manuaalivaihteisia olisi tosiaan edelleen enemmän, mutta tasapaino on muuttumassa ja hyvä niin.
Omalla Fordilla olen kerran turvakengillä ajanut, muuten oli hyvä ajaa, mutta kaasua ja jarrua meinasi painaa samaan aikaan, kun polkimet on lähekkäin.Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.
Ja ei, en tarkoita etteikö manuaalivaihteisia olisi tosiaan edelleen enemmän, mutta tasapaino on muuttumassa ja hyvä niin.
Hommaa Range Mate pro tai vastaava, niin johan onnistuu kokkaileminen.
Jossain Toyota Rav4 versiossa oli tollanen. Vähän hipas kaasua niin kierrokset pomppas 3000+Auton polkimista. En nyt muista missä mutta joissakin autoissa on yliherkkä kaasu. Saattoi olla ainakin ekan sukupolven X-Trailissa. Poljinta pitää painaa tosiaan melkein varpaillaan että kaasua saa annosteltua nätisti hitaammissa nopeuksissa ajaessa, ettei ajaminen ole ryntäilevää. Rasittaa myös nilkkaa ja kuskin hermoja. Vakikuski tottuu tällaiseen ajan mittaan, mutta satunnaiselle kuljettajalle hankalaa. Onko tälläisella haettu jotain sporttista mielikuvaa, kun kaasun kevyelläkin painalluksella auto ampaisee vauhdikkaasti liikkeelle?
Luulin että toi epälineaarinen kaasuvaste on enemmän normi kuin poikkeus. Ittelle edelliseen Bemariin koodattu suorempi kaasuvaste ja tykkäsin kyllä siitä enemmän.Jossain Toyota Rav4 versiossa oli tollanen. Vähän hipas kaasua niin kierrokset pomppas 3000+
Uudemmassa mallissahan on turbo juurikin tuon takia. Se kiihtyy ihan erilailla.Jatketaanpa autolinjalla:
Nissan Qashqai 1.2l manuaali. Kakkosvaihde ei jaksa vetää parin kympin vauhdeissa. Tarkoittaa siis sitä, että saa kaivaa ykköstä silmään, jos pitää saada auto nopeasti kiihtymään. Tehoja kuitenkin riittävästi noin kevyeen autoon, mutta välitykset valittu päästömittauksien ehdoilla![]()
Olisin ajatellut, että tuo johtuu nimenomaan turboviiveestä?Uudemmassa mallissahan on turbo juurikin tuon takia. Se kiihtyy ihan erilailla.
Onko sulla turbo siinä? Turbossa tottakai aina viive mutta se turboton versio oli todella laiska.Olisin ajatellut, että tuo johtuu nimenomaan turboviiveestä?![]()
Rage mate proVaikuttaa kyllä humpuukilta.
Juu, juurikin tuo 1.2 DIG-T. Ajattelin tuon vanhemman 1.6L vetävän jopa paremmin tuossa tilanteessa. Eipä ole ikinä millään muulla autolla ollut ongelmia tuossa asiassa.Onko sulla turbo siinä? Turbossa tottakai aina viive mutta se turboton versio oli todella laiska.
Ei kai 1,2 litraista ole edes saanut ilman turboa?Onko sulla turbo siinä? Turbossa tottakai aina viive mutta se turboton versio oli todella laiska.
Ihan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?Teslan (ja muiden kosketusnäyttöön nojaavan automerkit) tuulilasinpyyhkijen säätö varmaan sopis myös tänne. Saksassa on hovioikeutta vastaavassa oikeusasteessa tuomittu mies 200€ sakkoihin ja ajokieltoon kun hän oli säätänyt kovassa sateessa Teslansa pyyhkijöiden noupeutta ja samalla menettänyt autonsa hallinnan. IMHO kosketusnäyttö ei sovi ollenaan tuollaisten ominaisuuksien ohjaamiseen autossa.
![]()
Oikeustapaus Saksassa: Kosketusnäytön käyttö ajon aikana kävi kalliiksi
Tesla-kuski sääti lasinpyyhkimien nopeutta kosketusnäytöllä ja suistui tieltä – seurauksena 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto. Sakkoseuraus mahdollinen Suomessakin.moottori.fi
Voihan räkä. En olisi uskonut että tuollainenkin toiminto saadaan kosketusnäytön taakse. Fanien mielestä hienoa ja edistyksellistä, vaikka syy on kustannussäästö. Kosketusnäyttö on omassakin autossani mutta yhtään toimintoa ei sentään ole kosketusnäytön takana mitä tarviis ajon aikana käyttää.Ihan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?
Kohta joku valmistaja löytää jotain NES-ohjaimia jostakin varaston perukoilta ja laittaa sellaisen ratin korvikkeeksiIhan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?
Oikeastaan mikä tahansa perusratkaisu voidaan tehdä jäätymisen kestoltaan hyväksi tai huonoksi. Minulla on nykyisessä autossa kuten edellisessäkin sisältä käytettävä avausvaijeri. Näitä edeltävässä oli sähkönapilla sisältä avattava ja muistaakseni kaikissa sitä ennen lukitsematon auki vedettävä läppä(lukko korkissa ellei vaihdettu lukottomaksi). Paljon on tullut myös ajeltua autoja, joissa läppä ponnahtaa painamalla auki. Kuulostaa parhaalta versiolta, mutta huomaa, että tähän yleensä nykyään(pidemmän aikaa jo) liittyy se sama sähkösolenoidi keskuslukituksen kautta - osittain tästä syystä ponnahdussalpa on korvannut yksinkertaisen auki vetämisen.Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.
Paras systeemi olisi, että luukussa itsessään olisi jokin pykälä, josta sen saisi suoraan vedettyä auki. Toinen vaihtoehto on systeemi, jossa luukkua painetaan sisään, jolloin se ponnahtaa auki. Onneksi tänä päivänä taitaa olla aika harvassa nuo auton sisällä olevat bensaluukun avauspainikkeet. Tankki oli sentään samalla puolella, niin ei tarvinnut kävellä auton toiselle puolelle kurkkaamaan, että aukesiko se luukku vai ei.
Tämä ei ole mikään yleinen käytäntö. Saisi kyllä olla.- Normaalisti autossa on mittaristossa kuvake, joka kertoo kummalla puolella tankki on, mutta ranskalaiset ovat vittuillessaan jättäneet sellaisen perusjutun kokonaan pois.
Volvoissa ainakin on takaluukun sisäpuolella luukku jonka takaa löytyy vipu, jolla tankin avata fyysisesti vetämällä.Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.