Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli kaukosäätimistä mieleen pieni juttu joka häiritsee. Elisa Viihteen digiboksin kaukosäätimessä ei ole mute -nappia. Joutuu pitää äänenvoimakkuus nappia alaspäin pohjassa, että saa äänet pois.

Vielä ärsyttävämåi ominaisuus on monissa telkuissa, kuten minun LG:ssä, jossa ruutuun jää vilkkumaan kaiuttimen kuvake, jos mutea painaa. Olisi edes huomaamaton kuvake jossain nurkassa, mutta se on iso kuvake joka vilkkuu vuorotellen kolmessa eri kohdassa. Jos taas vetää äänet nollille, niin se ei tule ruudulle.
 
Vielä ärsyttävämåi ominaisuus on monissa telkuissa, kuten minun LG:ssä, jossa ruutuun jää vilkkumaan kaiuttimen kuvake, jos mutea painaa. Olisi edes huomaamaton kuvake jossain nurkassa, mutta se on iso kuvake joka vilkkuu vuorotellen kolmessa eri kohdassa. Jos taas vetää äänet nollille, niin se ei tule ruudulle.

Vilkkuminen kuulostaa kyl tosi ärsyttävältä. Itsellä ärsyttäny lähinnä, ku se on joissain telkuissa todella suuri ja hyvä ettei keskellä kuvaa. Ei ääntä -> TIEDÄN. Pitäis riittää, ku ääneensäätöön koskee jotenki, nii tulis äänet. Ei siitä mutesta tarvi kertoa :D edit: vähä kuin tässä läppärissä. Pistää mutelle, ok. Painan mutea tai säädän ääntä -> saan äänet takas sillä tasolla mille jäi.
 
Korvikemaidon lämmittäminen 37-asteiseksi, kin puhutaan esm 40ml määrästä. Siinä ei analogivehkeellä olisi pärjännyt. Itse asiassa olisin kaivannut jopa sekunnin kymmenysten tarkkuutta.

Toisaalta tuo ei todellakaan ole asteen päälle, ellei ruokittava ole todella nirso. Itse lämmitän suurinpiirtein sinnepäin, kuitenkin niin, että mielummin liian viileetä kuin liian kuumaa. Tähän asti (2kk nyt takana) vain kerran ei kelvannut kun oli liian viileetä, enkä ollut tarkistanut asiaa.
 
Tuosta mutesta tulikin mieleen nykyisen ElisaViihde -boksin toiminta. Miksi sen pitää käynnistyä johonkin hiton valikkoon? Pitää painaa pari kertaa nappia että näkee TV-ohjelman koko ruudulla. Edellinen viihdeboksi sentään käynnistyi suoraan telkun katselutilaan. Saisi edes jostakin valikosta valita tuon mutta ei. Ei sen puoleen, nykyään tulee katsottua todella vähän telkkaria mutta silti.
 
Meidän leivänpaahdin on kyllä loistavasti suunniteltu. Leivät tippuvat suht syvälle sinne paahtimen sisälle, joku suunnittelija on siihen suunnitellut vivun jota nostamalla leivät nousevat esille. Muuten helvetin hyvin toteutettu, mutta nostovipua nostamallakaan eivät isot paahtoleivät nouse esille, vaan niitä pitää jollain työkalulla kaivella. Saatiin tuo lahjaksi, mutta jotenkin muistelen että oli ostohetkellä vielä gigantissa joku keskimääräistä selkeästi kalliimpi vekotin.
 
@pulatunnus Eli (huono) pointti oli että otappa kissasta selvää, noi nyt vaan hiippailee pöydillä välillä (Kalevilla on siis kaverina toinen karvahousu Tytti).
Jos se opastus on sitä että sanotaa älä mene pöydälle, tai kysytään (puhamalla) miksi menet pöydällä, niin kiipeilee ne varmaan mihin vaan pääsevät.

Ehkä silloin yksi konsti on ettei päästä niitä keittiöön.

varsinkin kun meilläkin on tavallaan tupakeittiö.
Jos kyse yksiöstä, jossa siis keittiö OH, ja makakri on yksi ja sama huone, eikä oikein muutakaan tilaa kissoille, niin sitten varmaan opetettava ne pysyyn pois pöydiltä ja varsinkin liedeltä, jos meinaa niiden kanssa sisällä elää.

Tietenkin jos haluaa ja on ok että ne vapaasti kulkee pitkin pöytiä, niin mikäs siinä, jos oma kämppä eikä vaarana muita. Joku "mummo" kytkin varaallisille laitteille.
 
Tuli kaukosäätimistä mieleen pieni juttu joka häiritsee. Elisa Viihteen digiboksin kaukosäätimessä ei ole mute -nappia. Joutuu pitää äänenvoimakkuus nappia alaspäin pohjassa, että saa äänet pois.
Ennen oli ainakin vasemmassa yläkulmassa.
 
Meidän leivänpaahdin on kyllä loistavasti suunniteltu. Leivät tippuvat suht syvälle sinne paahtimen sisälle, joku suunnittelija on siihen suunnitellut vivun jota nostamalla leivät nousevat esille. Muuten helvetin hyvin toteutettu, mutta nostovipua nostamallakaan eivät isot paahtoleivät nouse esille, vaan niitä pitää jollain työkalulla kaivella. Saatiin tuo lahjaksi, mutta jotenkin muistelen että oli ostohetkellä vielä gigantissa joku keskimääräistä selkeästi kalliimpi vekotin.

Se on varmaan tarkoitettu jollekin eri leivälle. Ei kai sitä voi suunnitteluvikana pitää, jos vääränlaista leipää käyttää. Ruisleipä monissa muodoissaan on hankala paahtaa, jolle kyllä toivoisi erilailla suunniteltua paahdinta.
 
Ei mikrossa kuitenkaan voi valmistaa ruokaa, vaan sillä pelkästään lämmitetään ja sillä siisti.
Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.

Vaihtoehtoisesti jos olemme väärässä, toivon että joku sen todistaa. Oikein hyvä mikroruokaresepti riittää.

Ruisleipä monissa muodoissaan on hankala paahtaa, jolle kyllä toivoisi erilailla suunniteltua paahdinta.
Positiivinen suunnittelun kukkanen olisikin leivänpaahdin, jolla pystyy paahtamaan eri muotoisia leipiä.
 
Samaa olen miettinyt monen laitteen kohdalla, turhia paperilappusia on puolen puun edestä mukana mutta manuaalia ei kuitenkaan ole mukana vaan paperilappu jossa kerrotaan mistä osoitteesta sen voisi ladata. Kaikenlaisia vaatimuksenmukaisuuslappusia, turvallisuusohjeita, kierrätysohjeita, hyväksymisdokumentteja sun muuta turhaa tosiaan on pahimmillaan satoja sivuja.

Samoin monessa laitteessa tulee pussi jossa on pienempiä pusseja joissa pienempiä pusseja ja niissä on jokaisessa pari ruuvia tai nippeliä, ihan järkyttävä kasa muovipusseja jota saa aukoa puoli tuntia että ne saa yhteen kasaan että voi alkaa ruuvailemaan niitä. Ja lisäksi jokainen erillinen lappunen on omassa muovipussissa tai muovitaskussa, samoin jokainen erillinen johdonpätkä jne. Välillä kyllä vaikuttaa jotkut laitteet silkalta pakkaamisen riemuvoitolta.
 
Samaa olen miettinyt monen laitteen kohdalla, turhia paperilappusia on puolen puun edestä mukana mutta manuaalia ei kuitenkaan ole mukana vaan paperilappu jossa kerrotaan mistä osoitteesta sen voisi ladata. Kaikenlaisia vaatimuksenmukaisuuslappusia, turvallisuusohjeita, kierrätysohjeita, hyväksymisdokumentteja sun muuta turhaa tosiaan on pahimmillaan satoja sivuja.

Samoin monessa laitteessa tulee pussi jossa on pienempiä pusseja joissa pienempiä pusseja ja niissä on jokaisessa pari ruuvia tai nippeliä, ihan järkyttävä kasa muovipusseja jota saa aukoa puoli tuntia että ne saa yhteen kasaan että voi alkaa ruuvailemaan niitä. Ja lisäksi jokainen erillinen lappunen on omassa muovipussissa tai muovitaskussa, samoin jokainen erillinen johdonpätkä jne. Välillä kyllä vaikuttaa jotkut laitteet silkalta pakkaamisen riemuvoitolta.
Tää ei välttämättä ole huono asia. Samoja kompenentteja saatetaan käyttä monessa eli tuotteessa. Esim Ikealla on homma hoidettu niin että samoja komponenttipusseja voidan käyttää monessa eli tuotteessa. Loppupeleissä tämä säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä.
 
Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.

Vaihtoehtoisesti jos olemme väärässä, toivon että joku sen todistaa. Oikein hyvä mikroruokaresepti riittää.

Kyllä mikrolla voi kaikenlaista kokkailla, resepejä on netti täynnä.

Riisi varsinkin on oikein kätevää mikrossa valmistaa. Vaatii toki monenlaisia astioita, että mikrolla voi järkevästi kokkailla. Ne rautapohjaiset astiat on aika näppärän näköisiä, joilla pihviin saa paistopinnankin tehtyä, eikä vain kypsennettyä.
 
Tää ei välttämättä ole huono asia. Samoja kompenentteja saatetaan käyttä monessa eli tuotteessa. Esim Ikealla on homma hoidettu niin että samoja komponenttipusseja voidan käyttää monessa eli tuotteessa. Loppupeleissä tämä säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä.
No, saman mallisarjan laitteissa joita on ainakin parikymmentä kaikissa on samat 3 ruuvipussia, 4+2+2 ruuvia, vaikka noista vain muutamassa tarvitaan pussia 3 ja alle puolessa pussia 2 joten eikö tuo olisi fiksumpaa pakata kaikki 8 ruuvia samaan pussiin kun kuitenkin suurimmassa osassa laitteita osa ruuveista menee suoraan roskiin? Muissa saman valmistajan tuotteissa taas samaan tarkoitukseen on aivan erilaiset ruuvit mukana vaikka samanlaisetkin kelpaisivat ihan yhtä hyvin. Tuossa voisi yhtenäistää entisestään ruuvipusseja ja vähentää turhaa muovin määrää tai sitten vaan laittaisi vähän pienemmän pussillisen ruuveja vakiona ja niihin pariin laitteeseen johon tarvitaan lisäruuveja laitettaisiin ylimääräinen pussukka mukaan. Kuitenkin noissa laitteissa tulee sitten tiettyjä vakionippeleitä eri määrä riippuen laitteesta.
 
Tai toki voi, mutta miksi joku haluaisi? Se ei ole varsinaisesti helpompaa kuin jokin muu helppo ruoka ja lopputulos ei ole häävi. Lämmityslaitehan se on.
Mikron toimntaperiaate on niin erilainen perinteiseen uuniin tai paistinpannuun verrattuna, että on vaikea nähdä miten sillä voisi saada aikaiseksi mitään hyvää perinteisesti uunissa valmistettavaa ruokaa, mutta voi tosiaan olla että on jotain ruokalajeja, jotka sopivat valmistettavaksi pääasiassa mikrossa. Ei vaan ole tullut yhtään sellaista vastaan.
 
Mikron toimntaperiaate on niin erilainen perinteiseen uuniin tai paistinpannuun verrattuna, että on vaikea nähdä miten sillä voisi saada aikaiseksi mitään hyvää perinteisesti uunissa valmistettavaa ruokaa, mutta voi tosiaan olla että on jotain ruokalajeja, jotka sopivat valmistettavaksi pääasiassa mikrossa. Ei vaan ole tullut yhtään sellaista vastaan.
Uunia mikro harvemmin korvaa mutta kattilan liedellä useastikin. Sellaiset ruoat missä tarvitsee vain suunnilleen kuumentaa/keittää vesi on ainakin joissakin tapauksissa nopeampia ja helpompia mikrossa ja lopputulos on täysin sama, sillä poikkeuksella että mikrossa voi suoraan valmistaa evään siinä syöntiastiassa. (tai kai joku syö suoraan kattilastakin...)
 
Uunia mikro harvemmin korvaa mutta kattilan liedellä useastikin. Sellaiset ruoat missä tarvitsee vain suunnilleen kuumentaa/keittää vesi on ainakin joissakin tapauksissa nopeampia ja helpompia mikrossa ja lopputulos on täysin sama, sillä poikkeuksella että mikrossa voi suoraan valmistaa evään siinä syöntiastiassa. (tai kai joku syö suoraan kattilastakin...)
Kyllä, vettä, nakkeja ja valmiita pizzapaloja sillä on kätevä lämmittää, mutta oikein en osaa mieltää sitä ruoan valmistukseksi, varsinkaan jos se lämmitettävä ruoka on jo aiemmin jonkun muun toimesta valmistettu kertaalleen muilla menetelmillä. :D
 
No nuudelit mainittiinkin jo aiemmin mutta itse olen esimerkiksi perunoita, makaronia ja riisiä keitellyt mikrossa, tulee ihan yhtä hyvää kuin kattilassakin mutta ajallisesti ainakaan perunoissa, makaronissa tai riisissä ei juurikaan säästä, nuudeleissa ehkä säästää minuutin-pari. Mieluummin nuokin teen kattilassa mutta joskus on sattunut kaikki kattilat olemaan likaisena samaan aikaan. Munakokkeliakin tulee joskus mikrossa tehtyä, se tule nopeammin kuin hellalla ja emäntä jotain kuppikakkuja tms joskus tekee yksittäiskappaleita. Ja kyllä mikrolla kaikenlaista muutakin saa tehtyä (ekan mikron mukana aikanaan tuli jopa mikrokeittokirja) mutta esim paistopintaa mikrolla on huono saada jne.

Näin kahden aikuisen perhessä kuitenkin se helpottaa kun osan eväästä saa tarvittaessa tehtyä mikrossa jos osa kattiloista on esim pesussa tai on jo pari isoa kattilaa eikä pienelle induktioliedelle mahdu useampaa astiaa kerrallaan.

Kyllä meilläkin suurin osa oikeasta ruuanlaitosta tehdään uunissa tai liedellä mutta hyödynnetään mikroa kyllä ihan ruuanlaitossakin jos se on järkevää. Suurin osa mikron käytöstä on kyllä einareiden tai eilisen ruuan lämmitystä tai esim teeveden lämmitystä koska se tulee kupilliseen nopeammin kuin liedellä vaikka kuinka induktiolla yrittäisi, kahteen kupilliseen onkin jo liesi nopeampi, se on ihan kellotettu aikanaan.

Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, en silti voisi elää ilman mikroa (tai voisin mutta elämä olisi paljon hankalampaa).
 
Jos sähkössä haluaa säästää, niin kylä mikro on silloin erittäin hyvä hyötysuhteeltaan verrattuna sähkölieteen.
 
"DSG pierut" kuulostaa ihan kauheelta.


Nyt on kyllä niin tekemällä tehty ongelma, ettei mitään rajaa. Ei kuulosta ainakaan miun pierut tuollaisilta.

Jos sähkössä haluaa säästää, niin kylä mikro on silloin erittäin hyvä hyötysuhteeltaan verrattuna sähkölieteen.
Tuo on vähän sama kuin sanoisi, että jos haluaa säästää matkakustannuksissa, niin pyöräily on hyötysuhteeltaan erittäin hyvä verrattuna autoiluun. Joo, onhan se, mutta puhutaan silti ihan eri asioista.
 
No jaa, monessa asiassa mikro helpottaa elämää, sillä voi korvata lieden ja uunin jossain määrin mutta liedellä ja uunillakin on puolensa. Mikrolla on toki energiatehokkaampaa tehdä jotain ruokia tai ruoan osia mutta sillä ei oikein kaikkea voi tehdä. Jos mikro on pyöräilyä niin miksi startata autoa pariksi minuutiksi jos fillaroidessa pääsee samaan lopputulokseen kun tiellä onkin ruuhkaa ja matka kestää yhtä kauan? Samoin jos lämmittää mikrossa kupin teevettä niin kannattaako silloin ottaa 10L kattila ja laittaa täynnä vettä liedelle? Silloin kannattaa ottaa fillari mutta jos tarvitseekin sen 10L kiehuvaa vettä niin on fiksumpi kulkea bussilla jossa tulee 50 ihmistä kerralla eli ottaa se iso kattila ja laittaa liedelle.

Molemmilla siis on omat (osin päällekkäiset) käyttötapauksensa, ne eivät sulje toisiaan pois.
 
Helsinki


Poista autot, poista bussit, poista laivaliikenne. Räjäytä kadut joka toinen vuosi aina uuden suunnitelman ilmaantuessa. Remppaa katuja 2-3 vuotta. Toista.

Ihmettele mihin kaikki ihmiset hävisi ja miksi keskustassa on hiljaisempaa, kuin nörtin makuuhuoneessa.....
. Suuria suunnitelmia Helsingistä lähtevälle laivaliikenteelle: Ruotsinlaivat siirtyisivät Katajanokalle ja Tallinnan-laivat Länsisatamaan – autoralli Eteläsatamaan voi loppua jo viiden vuoden kuluttua

:ssmoke:
 
Opel/Renault/Nissan allianssin "hyöty" ajoneuvoista löytyisi kukkasia omaksi ketjuksi asti mutta jatketaan tähän.
Taustapeili näissä on liimattu keskelle tuulilasia peittämään yli 30% (ei tieteellisesti mitattu) kuljettajan näkökentästä oikealle etuviistoon.Kaikissa näistä autoista ei ole edes ikkunaa tavaratilan ja ohjaamon välisessä seinässä, toisin sanoen taustapeilistä näkyy takanasi oleva peltiseinä. Miksi tuo peili on edes olemassa jos hyöty on selvästi miinusmerkkinen?
Jos olisi oma niin repisin tuon peilin helvettiin (ei ole mitään antureita tuossa, pelkkä näköeste vaikka onkin peili).

Toinen *kukkanen* näistä autoista löytyy polkimista. Kytkinpolkimen varsi ottaa kiinni kengänkärkeen kun poljin on painettuna lattiaan. Varsi kääntyy todella jyrkästi ylöspäin ja kuljettajaa kohti. Turvakengät jalassa ajava Rane ei saa painettua poljinta lattiaan ilman että kengänpohja ottaa kiinni polkimen varteen, poljinpinta on muutenkin kun vanhasta Trabantista.

Kolmas hienous tämän konsernin tuotteista löytyy siitä että akun saa tyhjäksi jättämällä oven auki, ok user error mutta silti.
Jopa 15 vuotta vanha Transit osaa sammuttaa sisävalot jossain vaiheessa ennen akun tyhjenemistä jos ovi sattuu jäämään auki, se on kuitenkin liikaa vaadittu 2 vuotta "uudelta" Opel/Renault/Nissan tuotokselta.

Ps. Tämä vuodatus perustuu omaan kokemukseen alle 30 hyötyajoneuvvon otannasta eikä siis edusta mitään absoluuttista faktaa.

Edit. Typoja vähemmäksi
 
Viimeksi muokattu:
Opel/Renault/Nissan allianssin "hyöty" ajoneuvoista löytyisi kukkasia omaksi ketjuksi asti mutta jatketaan tähän.
Taustapeili näissä on liimattu keskelle tuulilasia peittämään yli 30% (ei tieteellisesti mitattu) kuljettajan näkökentästä oikealle etuviistoon.Kaikissa näistä autoista ei ole edes ikkunaa tavaratilan ja ohjaamon välisessä seinässä, toisin sanoen taustapeilistä näkyy takanasi oleva peltiseinä. Miksi tuo peili on edes olemassa jos hyöty on selvästi miinusmerkkinen?
Jos olisi oma niin repisin tuon peilin helvettiin (ei ole mitään antureita tuossa, pelkkä näköeste vaikka onkin peili).

Toinen *kukkanen* näistä autoista löytyy polkimista. Kytkinpolkimen varsi ottaa kiinni kengänkärkeen kun poljin on painettuna lattiaan. Varsi kääntyy todella jyrkästi ylöspäin ja kuljettajaa kohti. Turvakengät jalassa ajava Rane ei saa painettua poljinta lattiaan ilman että kengänpohja ottaa kiinni polkimen varteen, poljinpinta on muutenkin kun vanhasta Trabantista.

Kolmas hienous tämän konsernin tuotteista löytyy siitä että akun saa tyhjäksi jättämällä ovan auki, ok user error mutta silti.
15 vuotta vanha Transit osaa sammuttaa valot jos ovi sattuu jäämään auki mutta se on liikaa vaadittu 2 vuotta "uudelta" Opel/Renault/Nissan tuotokselta.

Ps. Tämä vuodatus perustuu omaan kokemukseen alle 30 hyötyajoneuvvon otannasta
Juu, taustapeilin hyödyllisyydestä tietyissä pakettiautomalleissa itsekin olen varsin pitkälti samaa mieltä. Monesti kun se taustapeili on jopa paljon suurempi kuin henkilöautossa. Peilin hyötyarvo tosiaan on varsin vahvasti negatiivinen. Voisi noista umpimalleista kyllä ottaa kokonan pois turhana.

Tuo poljinongelma on monesa muussakin kulkineessa, turvakengällä kytkinpoljin on aika monessa autossa ongelmallinen, jopa 2004 corollassa se vaati totuttelua kun oli tottunut -96 corollan kytkinpolkimen ympäristöön. Jalka pitää olla eri asennossa että homma toimii. Kytkintä pystyy käyttämään ihan normaalisti turvakengälläkin mutta vaatii vaan että nilkka tottuu erilaiseen asentoon, siihen vaan menee hetken aikaa. Tosin, sitten kun menee satunnaisesti sellaista autoa ajamaan jossa kytkin toimii eri tavalla niin on hetken kengurubensaa tankissa :D
 
Juu, taustapeilin hyödyllisyydestä tietyissä pakettiautomalleissa itsekin olen varsin pitkälti samaa mieltä. Monesti kun se taustapeili on jopa paljon suurempi kuin henkilöautossa. Peilin hyötyarvo tosiaan on varsin vahvasti negatiivinen. Voisi noista umpimalleista kyllä ottaa kokonan pois turhana.

Tuo poljinongelma on monesa muussakin kulkineessa, turvakengällä kytkinpoljin on aika monessa autossa ongelmallinen, jopa 2004 corollassa se vaati totuttelua kun oli tottunut -96 corollan kytkinpolkimen ympäristöön. Jalka pitää olla eri asennossa että homma toimii. Kytkintä pystyy käyttämään ihan normaalisti turvakengälläkin mutta vaatii vaan että nilkka tottuu erilaiseen asentoon, siihen vaan menee hetken aikaa. Tosin, sitten kun menee satunnaisesti sellaista autoa ajamaan jossa kytkin toimii eri tavalla niin on hetken kengurubensaa tankissa :D
Joo, tiedostan kyllä tämän kenkien aiheuttaman ongelman. Silti näissä edellä mainituissa autoissa tuo "ongelma" on viety kuitenkin aivan äärimmilleen. Kaikkeen tosin totuu kun ajaa varpaillaan
 
...Kaikkeen tosin totuu kun ajaa varpaillaan
Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.

Ja ei, en tarkoita etteikö manuaalivaihteisia olisi tosiaan edelleen enemmän, mutta tasapaino on muuttumassa ja hyvä niin.
 
Juu, meillä oli firmassa oli ennen joku liisarisopimus nimenomaan klonksvaagenin pakettiautoihin ja tietty sellaisilla malleilla ja sellaisella varustuksella joka oli mahdollisimman älytön. Yhden reissun olin toiseen suuntaan apparina ja toiseen suuntaan kuskina ja varustelun takia penkejä ei saanut tarpeeksi taakse joten molempiin suuntiin sellainen noin 200km matka tuntui lähinnä kidutukselta. Varsinkin apukuskilla oli tukala olla kun polvet olivat joko koko ajan hanskalokeroa vasten tai sitten piti nostaa jalat oikeasti kojelaudalle. Kuskilla sentään oli extra 10cm tilaa mutta ei se ajoasento siinäkään ollut kovin mukava pitkäraajaisena. Ja tietty mukaan piti saada pitkät tikkaat ja muuta romua kauhea kasa ja tietty takaboksiin ei mahtunut mitän keittiötikasta isompaa ja kattotelineitäkään ei tietenkään vakiona ollut vaan nekin piti tilata ja niissä oli monen kuukauden toimitusaika.
 
Juu, meillä oli firmassa oli ennen joku liisarisopimus nimenomaan klonksvaagenin pakettiautoihin ja tietty sellaisilla malleilla ja sellaisella varustuksella joka oli mahdollisimman älytön. Yhden reissun olin toiseen suuntaan apparina ja toiseen suuntaan kuskina ja varustelun takia penkejä ei saanut tarpeeksi taakse joten molempiin suuntiin sellainen noin 200km matka tuntui lähinnä kidutukselta. Varsinkin apukuskilla oli tukala olla kun polvet olivat joko koko ajan hanskalokeroa vasten tai sitten piti nostaa jalat oikeasti kojelaudalle. Kuskilla sentään oli extra 10cm tilaa mutta ei se ajoasento siinäkään ollut kovin mukava pitkäraajaisena. Ja tietty mukaan piti saada pitkät tikkaat ja muuta romua kauhea kasa ja tietty takaboksiin ei mahtunut mitän keittiötikasta isompaa ja kattotelineitäkään ei tietenkään vakiona ollut vaan nekin piti tilata ja niissä oli monen kuukauden toimitusaika.
Oliko tuossa vika siis kengissä, vai matkustajassa joka pakkasi auton liian täyteen eikä lopulta ottanut rautatiekiskon lailla käyttäytyviä turvakenkiä pois 200km matkan aikana ?
 
Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.

Ja ei, en tarkoita etteikö manuaalivaihteisia olisi tosiaan edelleen enemmän, mutta tasapaino on muuttumassa ja hyvä niin.
Pakettiautoja näkee harmittavan vähän automaattivaihteisina, jopa uusia. Menee vielä pitkään että manuaalit ovat harvassa.
Henkilöautoissa tilanne toki erilainen.
 
Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.

Ja ei, en tarkoita etteikö manuaalivaihteisia olisi tosiaan edelleen enemmän, mutta tasapaino on muuttumassa ja hyvä niin.
Omalla Fordilla olen kerran turvakengillä ajanut, muuten oli hyvä ajaa, mutta kaasua ja jarrua meinasi painaa samaan aikaan, kun polkimet on lähekkäin.
 
Auton polkimista. En nyt muista missä mutta joissakin autoissa on yliherkkä kaasu. Saattoi olla ainakin ekan sukupolven X-Trailissa. Poljinta pitää painaa tosiaan melkein varpaillaan että kaasua saa annosteltua nätisti hitaammissa nopeuksissa ajaessa, ettei ajaminen ole ryntäilevää. Rasittaa myös nilkkaa ja kuskin hermoja. Vakikuski tottuu tällaiseen ajan mittaan, mutta satunnaiselle kuljettajalle hankalaa. Onko tälläisella haettu jotain sporttista mielikuvaa, kun kaasun kevyelläkin painalluksella auto ampaisee vauhdikkaasti liikkeelle?
 
Auton polkimista. En nyt muista missä mutta joissakin autoissa on yliherkkä kaasu. Saattoi olla ainakin ekan sukupolven X-Trailissa. Poljinta pitää painaa tosiaan melkein varpaillaan että kaasua saa annosteltua nätisti hitaammissa nopeuksissa ajaessa, ettei ajaminen ole ryntäilevää. Rasittaa myös nilkkaa ja kuskin hermoja. Vakikuski tottuu tällaiseen ajan mittaan, mutta satunnaiselle kuljettajalle hankalaa. Onko tälläisella haettu jotain sporttista mielikuvaa, kun kaasun kevyelläkin painalluksella auto ampaisee vauhdikkaasti liikkeelle?
Jossain Toyota Rav4 versiossa oli tollanen. Vähän hipas kaasua niin kierrokset pomppas 3000+
 
Jossain Toyota Rav4 versiossa oli tollanen. Vähän hipas kaasua niin kierrokset pomppas 3000+
Luulin että toi epälineaarinen kaasuvaste on enemmän normi kuin poikkeus. Ittelle edelliseen Bemariin koodattu suorempi kaasuvaste ja tykkäsin kyllä siitä enemmän.
 
Jatketaanpa autolinjalla:
Nissan Qashqai 1.2l manuaali. Kakkosvaihde ei jaksa vetää parin kympin vauhdeissa. Tarkoittaa siis sitä, että saa kaivaa ykköstä silmään, jos pitää saada auto nopeasti kiihtymään. Tehoja kuitenkin riittävästi noin kevyeen autoon, mutta välitykset valittu päästömittauksien ehdoilla :poop:
 
Jatketaanpa autolinjalla:
Nissan Qashqai 1.2l manuaali. Kakkosvaihde ei jaksa vetää parin kympin vauhdeissa. Tarkoittaa siis sitä, että saa kaivaa ykköstä silmään, jos pitää saada auto nopeasti kiihtymään. Tehoja kuitenkin riittävästi noin kevyeen autoon, mutta välitykset valittu päästömittauksien ehdoilla :poop:
Uudemmassa mallissahan on turbo juurikin tuon takia. Se kiihtyy ihan erilailla.
 
Onko sulla turbo siinä? Turbossa tottakai aina viive mutta se turboton versio oli todella laiska.
Juu, juurikin tuo 1.2 DIG-T. Ajattelin tuon vanhemman 1.6L vetävän jopa paremmin tuossa tilanteessa. Eipä ole ikinä millään muulla autolla ollut ongelmia tuossa asiassa.
 
Onko sulla turbo siinä? Turbossa tottakai aina viive mutta se turboton versio oli todella laiska.
Ei kai 1,2 litraista ole edes saanut ilman turboa?
Juuri samasta asiasta tuota on moitittu kaikissa automedioissa, jokin kukkanen sattunut kun on valittu vaihdevälityksiä...
 
Teslan (ja muiden kosketusnäyttöön nojaavan automerkit) tuulilasinpyyhkijen säätö varmaan sopis myös tänne. Saksassa on hovioikeutta vastaavassa oikeusasteessa tuomittu mies 200€ sakkoihin ja ajokieltoon kun hän oli säätänyt kovassa sateessa Teslansa pyyhkijöiden noupeutta ja samalla menettänyt autonsa hallinnan. IMHO kosketusnäyttö ei sovi ollenaan tuollaisten ominaisuuksien ohjaamiseen autossa.

 
Teslan (ja muiden kosketusnäyttöön nojaavan automerkit) tuulilasinpyyhkijen säätö varmaan sopis myös tänne. Saksassa on hovioikeutta vastaavassa oikeusasteessa tuomittu mies 200€ sakkoihin ja ajokieltoon kun hän oli säätänyt kovassa sateessa Teslansa pyyhkijöiden noupeutta ja samalla menettänyt autonsa hallinnan. IMHO kosketusnäyttö ei sovi ollenaan tuollaisten ominaisuuksien ohjaamiseen autossa.

Ihan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom