Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Mitä horneteille mahtaa tapahtua? Romutetaanko vai pidetäänkö öljyissä lisävarana varastossa. Sopiiko osa koulutuskäyttöön tai kenties vielä rauhan ajan pidempään operatiiviseen käyttöön?

Suurin osa romutetaan, osa jätetään museoitaviksi ja osa menee tilapäisesti esim. tekniikan koulutuskäyttöön tai portinvartijoiksi.
 
Mitä horneteille mahtaa tapahtua? Romutetaanko vai pidetäänkö öljyissä lisävarana varastossa. Sopiiko osa koulutuskäyttöön tai kenties vielä rauhan ajan pidempään operatiiviseen käyttöön?
2025 suurin osa nykyisistä koneista on joka tapauksessa loppuun lennetty
 
Eiköhän runko ole jätettä, kaikki muu irti lähtevä lienee kierrätys-/uusiokäyttökelpoista samaan tapaan kuin siviilikoneissakin.
 
Ei tartte tietää mitään enemmän kun on ihan julkista tietoa siitä mitä yksi merikaapelivaurio aiheuttaa tietoliikenteelle. Tai millaista ELSOa naapuri pystyy tarjoamaan tai kuinka Suomen sisäisen liikenteen sotkemiseen riittää yksi innokas kaivurikuski. Huoleni ei liity koneen ominaisuuksiin vaan siihen pystyykö Suomi luottamaan siihen että koneet on käytössä tilanteessa kuin tilanteessa.

Olin intissä tietoliikenne-aliupseerina 2003-2004 eli tietoni ovat aika lailla vanhentuneet jo, mutta se on ihan fakta että julkisilla tietoverkoilla ja niiden vikaherkkyydellä ei ole mitään tekemistä pv:n verkkojen kanssa. Ne on täysin eriytetty (toki on solmukohtia mistä pääsee yleiseen televerkkoon tarvittaessa) ja toteutettu vähän eri tapaan. Elson suhteen en osaa edes spekuloida, ne oli meidän rinnakkaiskurssilla naapurirakennuksessa riihimäellä mutta niin hyshys-hommia ettei edes meille kerrottu mitään.
 
Venäläiset voi alkaa kaivelemaan niitä kaapeleita kaivureilla ylös, mutta ensin on päästävä rajan tälle puolelle. Mielellään joku on vastassa sielä käsi pystyssä.

Venäläisten touhua voi katsoa Ukrainassa livenä, ei tarvitse arvuutella miten operaatio toteutetaan. Tälläiseen jäädytettyyn rintamalinjaan jossa joka vuosi uhataan vallata maa uudelleen ja uudelleen on F35 oikein hyvä vatsalääke. Sillä voidaan käydä nappasemassa 10 000 miehen keskittymä taivaan tuuleen ja tokaista, että sori eikö vielä oliskaan saanut aloittaa?
Hyökkäys on paras puolustus ja jenkit tietää miten hyökkäysaseita tehään parhaiten tällä pallolla. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
 
Nykyisin MATI menee ihan samoja piuhoja pitkin kuin muukin liikenne. Maapuolustuksen johtamisjärjestelmät kehityksen aallonharjalla - Maavoimat
Ihan mielenkiinnosta, mistä "piuhoista" puhut? Nopeasti kun tuon artikkelin lukaisin läpi, niin siinä ei missään kohtaa mainittu, että MATI rakentuisi jonkun DNA:n tai Funetin runkoverkon varaan. Sitä paitsi suurin osa viestiliikenteestä on taisteluosasto -tasolla liikkuvaa tavaraa ja liikkuu radiolinkeillä. Spesifeihin paikkoihin voidaan vetää fyysiset yhteydet kun tilanne sen sallii. Taisteluosaston johtopaikalla ehkä on se mahdollisuus päästä julkiseen internettiin, mutta se tuskin on oleellisin osa sitä operatiivista toimintaa. Se, että käytetään IP-protokollaa ei tarkoita, että tulikomennot menisi DNA:n valokuidussa.
 
Voihan se olla että puolustusvoimat on kaivaneet koko maan täyteen runkopiuhaa. Tarkoitin pääosin sitä että liikenne menee samoja siirtokerroksia ja protokollia pitkin kuin siviililiikenne. Ei ole mitään erillisiä PV verkkoja.
Eiköhän tämä riitä tästä offtopikista?
 
No ei kyllä edelleenkään kulje samoja piuhoja pisin ja verkot on ihan omat vaikka ip-pohjaista onkin. Tämän enempää ei kannata asiasta keskustella.
 
Puhumattakaan siitä, että mitä maksaa prikaatillinen lentäjiä...

Noihin kustannuksiin liittyen, "Suomi" tavallaan huoltaa jo nyt F35 koneita, kun valtion pääomistama Patria omistaa melkein puolet norjalaisesta KAMS:sta joka huoltaa norjan F35:set.
 
Noihin kustannuksiin liittyen, "Suomi" tavallaan huoltaa jo nyt F35 koneita, kun valtion pääomistama Patria omistaa melkein puolet norjalaisesta KAMS:sta joka huoltaa norjan F35:set.
Onko noin? Mites tulopuoli? Ei kai tommosessa voi olla kuin meboja, jos ei valio rahoita? Ja miksi Suomi tappiolla Norjan koneita huoltaisi?
 
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
Juuri tämä oli pointtini. Ei ne rahat täysimittaisesti Norjaan valu.
 
Normaalia yritystoimintaahan tuo on. Suomessakin Patria huoltaa hävittäjät ja ottaa siitä toiminnasta jokusen prosentin katetta. Voitoista sitten maksellaan omistajille osinkoja. Ts. Suomi saa rahaa Norjan hävittäjien huolloista, ei rahoita sitä. Tosin vastavuoroisesti Suomen hävittäjien huolloista valuu rahaa Norjaan, koska norjalaiset omistaa puolet Patriasta

Mutta eipä tuolla taida mitään käytännön merkitystä olla hävittäjävalinnan kannalta. Ehkä KAMS:lla ja Patrialla olisi jotain synergioita osaamisen kehittämisessä, jos huoltavat samoja hävittäjiä. Näissä sotilashommissa kuitenkin tieto liikkuu kovin nihkeästi yrityksestä ja valtiosta toiseen, niin voi silti olla ettei Suomen ja Norjan mekaanikot ja insinöörit liikoja vaihtaisi kuulumisia.
Mitenkäs sodanaikana lentävätkö koneet Norjaan huollettavaksi ja Norjalaiset ilomielin auttavat?
 
Mitenkäs sodanaikana lentävätkö koneet Norjaan huollettavaksi ja Norjalaiset ilomielin auttavat?

Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.

Esim.
 
Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.

Esim.
Hyvä jos huolto siirtyy Suomeen, toivottavasti sopimuksessa on pykälä, jossa toimittajaa velvoitetaan toimittamaan "jollain järkevällä hinnalla" myös ne osat ja toiminnot jotka myöhemmin osoittautuvat tarpeelliseksi uusia. Kun nimet on paperissa hinnat usein karkaavat.
 
Oli miten oli, niin kaikista todennäköisimmin edullisimmaksi huoltaa tulee se vehje, jota valmistetaan eniten. Hyväkin vekotin voi olla huoltomielessä varsinainen painajainen, jos valmistusmäärä on tyyliin 200 kappaletta. Koita siinä pitää varaosia hyllyssä ja osaamista yllä. Varaosatuotantokin on minierikoiseriä, eli helposti 5 kertaa sarjatuotannon hinnat.
 
Oli miten oli, niin kaikista todennäköisimmin edullisimmaksi huoltaa tulee se vehje, jota valmistetaan eniten. Hyväkin vekotin voi olla huoltomielessä varsinainen painajainen, jos valmistusmäärä on tyyliin 200 kappaletta. Koita siinä pitää varaosia hyllyssä ja osaamista yllä. Varaosatuotantokin on minierikoiseriä, eli helposti 5 kertaa sarjatuotannon hinnat.
Joo toivotaan, että valittava konetyyppi pysyy tuotannossa kauan. Vaikka hinnat määrää kyllä sopimuksien laatu ja yleinen ahneus ja ehkä politiikkakin?
 
Teollisuudessa, varsinkin raskaassa on yleistä, ellei jopa säännönmukaista että tuote myydään nollakatteella tai jopa pienellä tappiolla. Rahat lypsetään sitten lihavilla katteilla varaosista ja huoltopalveluista koska vaihtoehtoja harvemmin on. Onkohan hävittäjissäkin sama bisneslogiikka?
 
Kyllä tyhmän korvaan järjenköyhyydeltä kuulostaa Hornettien romutus. Jos niillä joku laskennallinen käyttöikä tulee täyteen niin ei ne sillä hetkellä toimimasta lakkaa ja sotatilanteessa voi kummasti tulla tarve lennellä vaikka pikku riskillä ja pikkuvikaisella laskennallisen käyttöiän ylittäneellä jotain toisavoisia tehtäviä. Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.
 
Kyllä tyhmän korvaan järjenköyhyydeltä kuulostaa Hornettien romutus. Jos niillä joku laskennallinen käyttöikä tulee täyteen niin ei ne sillä hetkellä toimimasta lakkaa ja sotatilanteessa voi kummasti tulla tarve lennellä vaikka pikku riskillä ja pikkuvikaisella laskennallisen käyttöiän ylittäneellä jotain toisavoisia tehtäviä. Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.

Tähän nyt vaan liittyy useita ongelmia, alkaen siitä etteivät ne koneet säily varastoituina käyttökunnossa kamalan pitkään. Vaihtoehtoina on pitää ne joko kevyemmin varastoituina, jolloin ne vaativat säännöllistä hoivaa tai sitten pitkäaikaissäilytettyinä, jolloin käyttöönotto on iso projekti. Toki ensin pitäisi hankkia niille säilytystilat. Toinen ongelma on, ettei niille ole lentäjiä kovin pitkään eikä kyllä aseistustakaan ellei uusi konetyyppi satu käyttämään samoja. Kolmanneksi lentokoneet ovat monimutkaisia kapistuksia eikä jollain "pikkuvikaisella" elinikänsä ylittäneellä koneella lentäminen ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, sikäli kuin joku siihen ylipäänsä suostuisi.
 
Kauheasti nähdään taloudellisia ongelmia, vaikka hankinnan koko / käyttökustannukset ovat valtion vuosibudjetissa, ei nyt pähkinöitä, mutta viikon kauppareissun kokoluokkaa.
 
Tähän nyt vaan liittyy useita ongelmia, alkaen siitä etteivät ne koneet säily varastoituina käyttökunnossa kamalan pitkään. Vaihtoehtoina on pitää ne joko kevyemmin varastoituina, jolloin ne vaativat säännöllistä hoivaa tai sitten pitkäaikaissäilytettyinä, jolloin käyttöönotto on iso projekti. Toki ensin pitäisi hankkia niille säilytystilat. Toinen ongelma on, ettei niille ole lentäjiä kovin pitkään eikä kyllä aseistustakaan ellei uusi konetyyppi satu käyttämään samoja. Kolmanneksi lentokoneet ovat monimutkaisia kapistuksia eikä jollain "pikkuvikaisella" elinikänsä ylittäneellä koneella lentäminen ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, sikäli kuin joku siihen ylipäänsä suostuisi.
Tämähän se. Samalla logiikalla yksilötasolla romutuskuntoista autoakaan ei kannattaisi lähettää romuttamolle tai myydä satasella jollekin innokkaalle, vaan säästää. Voihan sitä vielä tarvita. Kunhan vähän rassaa ja järjestää jonkun ladon sille suojaksi. Ainahan joku pressuhalli johonkin sopii. Remppojen jälkeen käy vähän käyttelemässä välillä, ottaa akun mukaan että onnistuu. On se hyvä olla muutama toimiva auto varalla, voi tarvita. Kai se yhden Lapin reissun kestää, tai voihan sillä vaikka ajaa kilpaa.

Sotakaluston ylläpito edes lepotilassa ja ilman aktiivikäyttöä on kallista. Etenkin loppuunajetun huipputeknisen 80-luvun kerran peruskorjatun sotakaluston kohdalla se on aivan järkyttävän kallista.

Sehän olisikin hassunhauskaa, jos toisenlaisessa maailmassa ne vanhat koneet voisi romuttamisen sijaan myydä jollekin harrastajalle, aseettomina. Tietenkään tämä ei ole muutenkaan realismia eikä se myyntitulo budjetissa näkyisi, mutta lisäksi meiltä puuttuu ne pähkähullut miljonäärit jotka haluavat huvikseen lentää vanhentuneilla suihkuhävittäjillä sunnuntaisin tai ainakin kiillottaa niitä kupoliterassillaan vähän Mäntti-Vilppilää isomman airparkin villan etupihalla.
 
Voisihan ne aina jollekin afrikan diktaattorille myydä halvalla, mutta vois ehkä jotkut katsoa vähän pahasti.
 
Sehän olisikin hassunhauskaa, jos toisenlaisessa maailmassa ne vanhat koneet voisi romuttamisen sijaan myydä jollekin harrastajalle, aseettomina. Tietenkään tämä ei ole muutenkaan realismia eikä se myyntitulo budjetissa näkyisi, mutta lisäksi meiltä puuttuu ne pähkähullut miljonäärit jotka haluavat huvikseen lentää vanhentuneilla suihkuhävittäjillä sunnuntaisin tai ainakin kiillottaa niitä kupoliterassillaan vähän Mäntti-Vilppilää isomman airparkin villan etupihalla.

Jos joissain olisi lentotunteja vielä selvästi jäljellä, voisi Draken International ( Prepare to Prevail – Draken , Draken International - Wikipedia ) ehkä olla kiinnostunut niistä. Ostivat juuri norjalta muutaman F-16n, ja F-18ia niillä ei tietääkseni ole vielä yhtään.


Draken International on siis yksityinen firma jolla suuri määrä hiukan vanhentuneita hävittäjäkoneita, toimivat harjoitusvastustajina eri maiden ilmavoimille.

Mutta käsittääkseni ne lentotunnit on suomen F-18sta liian lopussa, ettei varmaan Drakenia kiinnosta.


Drakenin perustaja Jared "Rook" Isaacman muuten juuri myi osuutensa Drakenista, osti ikioman mig-29n ihan täysin omaan yksityis-/huvikäyttöön, ja käväisi kiertoradalla maailman ensimmäisellä täysin pelkkien siviilien miehittämällä avaruuslennolla (inspiration 4, SpaceXn Dragon-kapselilla/Falcon 9-raketilla).

 
Viimeksi muokattu:
Pistäisin ne nätisti voideltuna jemmaan ainakin niin pitkäksi aikaa kun on hengissä lentäjiä ja huoltajia, jotka ne hallitsee.

Matkustajalentokoneet lennätetään Nevadaan aavikolle jo tälläisen "pienen" pandemian aiheuttaman kysynnän laskun takia. Moottorit irrotetaan ja niitä huolletaan, ja oliko niin, että kerran kuussa pitää konetta käyttää, ettei hydrauliikat sun muut jämähdä letkuihin.

Hornetit ei jossain vuoren sisällä luolassa öljyttyinä kovin pitkään säilyisi käyttökunnossa, ja sitten taas jos ne haluttaisiin pitää kunnossa tulisi se maksamaan ihan helvetisti. Nämä ei ole rynkkyjä mitkä voi öljytä ja nakata johonkin räkkiin 50 vuodeksi.
 
Matkustajalentokoneet lennätetään Nevadaan aavikolle jo tälläisen "pienen" pandemian aiheuttaman kysynnän laskun takia. Moottorit irrotetaan ja niitä huolletaan, ja oliko niin, että kerran kuussa pitää konetta käyttää, ettei hydrauliikat sun muut jämähdä letkuihin.

Hornetit ei jossain vuoren sisällä luolassa öljyttyinä kovin pitkään säilyisi käyttökunnossa, ja sitten taas jos ne haluttaisiin pitää kunnossa tulisi se maksamaan ihan helvetisti. Nämä ei ole rynkkyjä mitkä voi öljytä ja nakata johonkin räkkiin 50 vuodeksi.
Jo pelkästään vähän isomman tavallisen AC -oikosulkumoottorin varastointi vaatii, että roottoria käydään pyöräyttämässä muutaman viikon välein, tai muutoin laakerit hajoaa selvästi odotettua nopeammin käyttöönoton jälkeen. Ja puhutaan suunnilleen yksinkertaisimmasta pyörivästä laitteesta mitä löytyy.
 
Onhan meillä varusmiehiä, jotka voisi käydä pyörittelemässä akseleita. Minusta hornetti voisi näytellä puolustusosansa paperitiikerinä, eli ne olisi "käytössä" ja jollain hengitetyllä yksilöllä vähän lennettäisiinkin näytösluontoisesti. Ne olisi niinkuin sen kuuluisan ison pillin tukkeena, puhaltamisen jälkeen siirrytään suunnitelmaan A2. Toki pilottien määrä pitäisi myös nostaa, ehkäpä osa varusmiehistä saisi lentäjän paperit sillä ehdolla, että saavat lentää vain F18 suomessa ja toinen ehto, että kone toimii..;)
 
Onhan meillä varusmiehiä, jotka voisi käydä pyörittelemässä akseleita. Minusta hornetti voisi näytellä puolustusosansa paperitiikerinä, eli ne olisi "käytössä" ja jollain hengitetyllä yksilöllä vähän lennettäisiinkin näytösluontoisesti. Ne olisi niinkuin sen kuuluisan ison pillin tukkeena, puhaltamisen jälkeen siirrytään suunnitelmaan A2. Toki pilottien määrä pitäisi myös nostaa, ehkäpä osa varusmiehistä saisi lentäjän paperit sillä ehdolla, että saavat lentää vain F18 suomessa ja toinen ehto, että kone toimii..;)
Noinhan sitä voisi luulla, mutta se ei kyllä olisi realistista eikä ongelmatonta.
 
Kerro toki miksi linkkasit ja(tai edes) mitä linkin takaa löytyy.

Mut enivei: TL;DR: Päätös hävittäjästä tehtäneen huomenna heti tai vasta ensiviikolla.
 
Kerro toki miksi linkkasit ja(tai edes) mitä linkin takaa löytyy.

Mut enivei: TL;DR: Päätös hävittäjästä tehtäneen huomenna heti tai vasta ensiviikolla.


Hävittäjäpäätös hallituksen käsittelyssä jo huomenna – päätös tehdään heti tai ensi viikolla
Hallituksen odotettu hävittäjäpäätös on viimeistä poliittista silausta vaille valmis. IS:n tietojen mukaan hallitus käsittelee asiaa ”informointikokouksessa” perjantaina, ja puolustus- ja ulkoasiainvaliokunnilla on yhteiskokous iltapäivällä. Todennäköisin vaihtoehto on Lockheed Martinin F-35.
 
Offtopic, linkin sisältöä ei ole avattu oleellisilta osin
Olen pahoillani ja pyydän anteeksi
 
Viimeksi muokattu:
Taisi tulla kiire päättää asiasta ja toivoa, että meille vielä myydään.
Talvi kiristyy;

Kannattaa lukea tuo ketjun otsikko -> ei politiikkaa tähän ketjuun.

Edit.
Ei sillä ettei aihe olisi mielenkiintoinen ja ajankohtainen, mutta väärä ketju siitä keskustelemiseen. Sopisi politiikka alueen Suomi ja Nato - ketjuun.
 
Suomi pyytänyt Yhdysvalloista 200 risteilyohjusta – Sveriges TV uutisoi F-35:n voittaneen tarjouskilpailun
Suomi aikoo aseistaa uudet hävittäjänsä ilmasta maahan ammuttavilla risteilyohjuksilla.
Asia käy ilmi Yhdysvaltain puolustushallinnon asiakirjasta, jossa vahvistettiin lokakuussa 2020 vientilupa 64 amerikkalaiselle F-35-hävittäjälle.
Samassa asiakirjassa Pentagon eli Yhdysvaltain puolustusministeriö kertoo, minkälaisia aseita Suomi on pyytänyt Yhdysvalloilta F-35-hävittäjiin, mikäli Suomen hallitus päättää niitä ostaa.
Tarkemmat tiedot linkin takaa.
 
Nuo pidemmän kantaman JASSM- ohjukset ovat kyllä pelottava ase. Kantama lähes tuhat kilometriä ja osuma metrin tarkkuudella, niin aika iso porkkana pitää olla, että lähdetään kokeilemaan, kun vastassa on tuollaista aseistusta.
 
Tämänhetkinen geopoliittinen tilanne tukee kyllä vahvasti hankintaa, joten luultavasti jenkeillä on ollut kova tahto tuotetta Suomelle myydä ja Suomella on hyvä paikka F-35 nyt ostaa.

Teknisenä aspektina hyökkäyskyvykkyys on kyllä ihan eri luokkaa kuin aiemmin: AGM-158B2, AGM-154C1, JSM.. Kauaksi ollaan menty puolustusvoima-doktriinista.
 
Hyökkäys on paras puolustus. Jos venäjä parkkeeraa häirintälaitteita, tykistöä ja S-400:ia rajan taakse samaan aikaan kun pienet vihreät miehet alkavat häiriköimään lappeenrannassa ja kuusamossa, niin jollain pitää pystyä vaikuttamaan sinne taustatukeen. Niiltä vihreiltä miehiltä loppuu meininki hyvin nopeasti kun ne taustajoukot on saatu hiljennettyä.
 
Tämänhetkinen geopoliittinen tilanne tukee kyllä vahvasti hankintaa, joten luultavasti jenkeillä on ollut kova tahto tuotetta Suomelle myydä ja Suomella on hyvä paikka F-35 nyt ostaa.

Teknisenä aspektina hyökkäyskyvykkyys on kyllä ihan eri luokkaa kuin aiemmin: AGM-158B2, AGM-154C1, JSM.. Kauaksi ollaan menty puolustusvoima-doktriinista.
Tuskin Suomi lähtee hyökkäämään Venäjälle muutamilla kymmenillä risteilyohjuksilla, niiden tarkoitus on kaukovaikuttaa rajan taakse jos Suomeen hyökätään.
 
Vielä kun Meteoridit saadan roikkumaan tuonne siipien alle, niin aika hyvä paketti siitä tulee...
jos ei muuta niin yhteensopivuus on hyväksi tiukan paikan tullen.


 
Vielä kun Meteoridit saadan roikkumaan tuonne siipien alle, niin aika hyvä paketti siitä tulee...
jos ei muuta niin yhteensopivuus on hyväksi tiukan paikan tullen.



Tai siipien sijaan sinne kuiluihin :)
 
Meteor tai vastaava on toki hyvä lisä F-35:n mutta ei niin merkityksellinen, koska lyhyemmän kantaman ohjuksellakin kone pärjää. Vaikka vihollinen havaitsisikin F-35:n aikaisin ja ehtisi laukaisemaan ohjuksensa, niin se ohjus ei kykene seuraamaan F-35:sta.
 
Hyvin rajatuilla resursseilla ( koneiden lukumäärällä ) on tärkeätä että toiminta tapahtuu mahdollisemman kaukaa. Mitä kauempaa, sitä turvallisempaa omille koneille.
 
Tuskin Suomi lähtee hyökkäämään Venäjälle muutamilla kymmenillä risteilyohjuksilla, niiden tarkoitus on kaukovaikuttaa rajan taakse jos Suomeen hyökätään.

Myyntiluvat oli 200-300 ohjukseen per tyyppi. Oikeasti hankittava määrä on tietysti erikseen mutta ehkä niillä tarvittaessa jotain aikaansaadaan.

Aiemminhan ilmavoimat varustettiin pelkästää ilmasta-ilmaan toimintaan ja ohjustenkin hankkiminen oli vaikeaa.
 
Myyntiluvat oli 200-300 ohjukseen per tyyppi. Oikeasti hankittava määrä on tietysti erikseen mutta ehkä niillä tarvittaessa jotain aikaansaadaan.

Aiemminhan ilmavoimat varustettiin pelkästää ilmasta-ilmaan toimintaan ja ohjustenkin hankkiminen oli vaikeaa.
Pitäisikö palata 70-luvun aseisiin ja lentokoneisiin jotta puolustusvoimien doktriini olisi uskottava?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 304
Viestejä
4 504 081
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom