Eikö F-22 avioniikka- ja häiveominaisuudet ole "hieman" eri tasolla.
Häiveominaisuudet todennäköisesti, mutta avioniikka ei ole.
Häiveessä F-22 taitaa olla vielä edellä.
Ei ole. Jenkkien F-35 on etukulmien häiveessä maailman edistynein parhaillaan lentävä kone jossa on lentäjä. Käsittääkseni kaikille muille paitsi Briteille myytävät vientikoneet ovat vähän kehnompaa.
Ihmiset olettevat että F-22:sella on pienempi tutkavaste koska se on se "parempi" kone. Se ei toimi näin, koska:
1. F-22 on niin paljon vanhempi. Häiveominaisuudet eivät ole vain päälle pultattavaa kamaa jonka voi päivittää uudempaan, ja se vuosikymmenen ero koneissa vaikutti todella paljon, koska sinä aikana saatavilla oleva laskentakapasiteetti kasvoi aivan naurettavan paljon.
2. F-22 on optimoitu enemmän muita asioita varten. F-22 voitti kilpailussa häiveominaisuuksiltaan paremman mutta paljon vähemmän ketterän YF-23:sen, osin koska häiveominaisuuksien tulevaisuus koettiin vielä epävarmaksi, ja jenkkien ilmavoimat halusivat koneen joka oli parempi muilla tavoilla.
Esimerkkinä ominaisuudesta joka tekee F-35:sesta huonommin tutkassa näkyvän kuin F-22, vertailkaa niiden moottorien ilmanottoa. F-22:sessa on perinteinen "splitter plate" (en tiedä suomenkielistä termiä), joka muodostaa tutkan säteilylle ansan joka heijastaa sitä takaisin, ja on siten todella huono ominaisuus häivehävittäjässä. F-35:sessa on sen sijaan erilainen ratkaisu, jossa ei ole tuota ongelmaa. F-22 käyttää kyseistä ratkaisua kahdesta syystä: Koska F-35:sen käyttämä järjestelmä oli silloin vielä liian uusi ja testaamaton, ja koska F-35:sen käyttämä järjestelmä on aerodynaamisesti huonompi ja rajoittaa koneen maksiminopeutta.
Miksi kaikkialta sitten löytyy mainintoja että F-35 on vähemmän stealth kuin F-22? Koska F-35:sen tutkavaste ei ole julkista tietoa, ja ainoa numero mitä sille löytyy on projektin alkuperäinen minimivaatimus, joka on suurempi kuin F-22:sella. Ja kun parempaa numeroa ei ole julkisesti saatavilla, käytetään sitä mitä on.